cushingin oireyhtymä

krista33

Heip. Meilläkin meni puolitoista vuotta ennenkuin laittoivat terkkarista lisätutkimuksiin. Koko jan vedottiin vaan kilpirauhasen vajaatoimintaan ja sen oireisiin. Siiten vihdoin sain ajan yliopistolliseen ja siellä lääkäri heitti heti aotsikossa mainitun tautiepäilyn. suomeksi óli lisämunuaisen ytimen kasvain muistaakseni. Nyt sitten vain odottelen pääsyä magneettiikuviin, jotta saadaan asialle varmistusta. Onko kellään kokemusta tai tietoa asiasta. Ois kiva tietää lisää ja varsinkin kun on ollut kovaa kipua välillä niin että johtuukosiitä. Verikokeita ja pissaa ja muuutenkin alapäätä ja yläpäätä ronkittu urakalla hemoglobiinikin korkeampi kuin koskaan elämäni aikana. ihan miesten lukemilla. Jotenki koko ajan sellanen epätodellinen olotila. Jos joku haluaa kirjotella ja kertoa omista tai muiden kokemuksista niin ilmotelkaa osotetta niin kirjotan.

14

22161

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JaJu

      Cushingin syndrooma sairaus jossa kortisolin eritys on epätarkoituksen mukaisesti suurentunut.
      Aina syynä ei ole syöpä tai hyvänlaatuinen kasvain vaikkakin usein on näin.
      On tosi hyvä kun pääset kohta MRI-kuvaan niin saadaan varmuus. Toivotaan että yliopistosairaalassa homma hoituu kunnolla.
      Mahdollisia syitä on monia mutta toivotaan parasta.

      • krista33

        kiitoksia. En tosiaan tinnyt mihinkä ns kategoriaan kuuluupi, mutta jotain tietoa on mukava saada. Odottavan aika on pitkä, mutta päivä kerrallaan.


    • noin melkein

      parikymmentä vuotta sitten. Niitä on kahta sorttia, toinen on Cushingin sairaus ja toinen syndrooma. Toisessa on kyse kasvaimesta lisämunuaisissa ja toisessa se kasvain löytyy aivolisäkkeestä.

      Mutta ei huolta, minulta ei kuitenkaan löydetty kumpaakaan vaikka ulkonaiset merkit ja kokeetkin sitä näyttivät. Sen sijaan löydettiin aivolisäkkeen vajaatoiminta mikä aiheutti sitä ettei kilpisrauhanen pystynyt toimimaan normaalisti. Aika tavallinen vaiva mikä korjaantuu lääkityksellä.

      Muutenkin hormoonitoiminta oli sekaisin, mutta kuitekaan ei voinut asialle mitään tehdä. En minä tuntenut itseäni niin koin sairaaksi mutta en terveeksikään.
      Minua seurattiin noin 9 vuotta endokrinoloogien kokeilla ja tilanne korjaantui itsestään tuon 9 vuoden aikana. Jälkeenpäin sanottiin erääksi mahdolliseksi syyksi hormoonihäiriöille stressi.

      Joten sinullakin on suuret mahdollisuudet päästä tuosta eplkällä säikähdyksellä.
      Luota lääkäreihin ja varsinkin noihin yliopistonsairaalan endokrinologeihin. Heidän kokeet antavat erittäin hyvän kokonaisuuskuvan siitä miten koko kroppa toimii. Toivotan kaikkea hyvää sinulle jatkossa.

      • ettei ole

        kummassakaan cushingin tapauksessa kyse syövästä.


      • nimetön
        ettei ole kirjoitti:

        kummassakaan cushingin tapauksessa kyse syövästä.

        Sain tänään kanssa kuulla cushing-epäilystä joka ei nyt varmaa tietenkään. Kortisoliarvo oli sen verran koholla etteivät e-pillerit tai stressi sitä niin paljoa nosta. Nyt se kortisonirasitus mikä lie ja mahdollinen mri.

        Kerrohan miten sun tutkimusket etenee.


      • nimetön
        nimetön kirjoitti:

        Sain tänään kanssa kuulla cushing-epäilystä joka ei nyt varmaa tietenkään. Kortisoliarvo oli sen verran koholla etteivät e-pillerit tai stressi sitä niin paljoa nosta. Nyt se kortisonirasitus mikä lie ja mahdollinen mri.

        Kerrohan miten sun tutkimusket etenee.

        Cushingissa voi myös olla kyseessä syöpä. Pahanlaatuinen semmoinen, jos esim keuhkoissa olevat pienet kasvaimet erittävät kortisolia vai miten se nyt menikään....


    • sport

      Itsellänikin epäiltiin tuota olevan, kun kävin kokeneella ja erittäin koulutetulla lääkärillä (dosentti). Itselläni on todettu kaksisuuntainen psyykkinen sairaus. Lääkärin tai oikeastaan tohtorin mukaan tämä voi johtua tästä sairaudesta, jos sitä on. Verikokeisiin olisin menossa tulevilla viikoilla... saa nähdä mikä on tulos. Tohtorin mukaan kannattaa erityisesti mitata verensokerin arvo (tässä sairaudessa korkea), serumin kalium (liian alhainen) ja sitten tuo teidän mainitsema kortisoli. Jos on kasvain tai syöpä, niin näkyykö se mitenkään veriarvoissa, jos otetaan ainakin nuo yllä mainitsemani arvot plus monta muuta? Kerran minulla oli hemoglobiini aivan ylärajoilla, mutta se taisi johtua tuosta urheilupalautusjuomista, mutta muuten ovat olleet arvot aivan kohillaan optimaalisesti.

    • sairaudesta toiseen

      Tervehdys.
      Omakohtainen kokemukseni cushingista. sairastin kahden vuoden ajan mitä merkillisimpiä oireita ja laukkasin lääkäriltä lääkärille. Minua alettiin jo ilmeisestikin epäillä päästäni sairaaksi koska kukaan ei sen kummemmin oireisiin ottanut kantaa ja mistään testeistä ei ikinä löytynyt kenenkään mielestä mitään niin huolestuttavaa. Kuitenkin tämän kahden vuoden aikana minulla nousi paino n. 30 kiloa. Naama oli kuin potkupallo pyöreä ja ylävartalo niinku kuulantyöntäjällä. pääkipuja, silmäkipuja, kuukautiset päin mettää, jatkuva jano ja vessassa ramppaaminen, hikoilu, turvotus jaloissa, käsissä. Peiliin kun katsoi niin ei itseään tuntenut, piti valokuvista katsella että muisti minkä näköinen joskus on ollut. Oireita alkoi olla niin paljon erilaisia että välillä olin valmis itsekkin uskomaan että nyt on alkanut mielenterveys pettään ja pahasti! Loppuaikoina en lähtenyt enää edes lääkäriin vaan päätin että jos apua ei löydy niin olkoon sitten. Kuitenkin lopulta kävi niin että kun turvotuksen tulivat niin kovina etten jaloillani enää pystynyt liikkumaan niin minun vanhempani veivät minut väkisin yksityiselle lääkärille joka totesi heti ettei todellakaan kaikki ollut kunnossa. Pääsin Oys:iin sisätautien lääkärille ja siellä lääkäri totesi välittömästi mistä on kyse. Kuvissa minulta löydettiin kasvain lisämunuaisesta ja sain leikkausajankin kohtuu nopeasti. Kasvain poistettiin marraskuussa 02 ja jo tammikuun alussa paino oli puonnut n. 10 kiloa sen jälkeen lopullinen tervehtyminen vei vuoden verran mikä tuntui hitaalta mutta lopulta kun peilistä katsoi takaisin minä, voin sanoa että hyvältä tuntui. Myöskin tervehtymisen aikana tuli erilaisia oireita johtuen tietysti elimistön palautumisesta normaali tilaan, mutta niistä selviää kun tietää että jonakin päivänä kaikki se pa..a on oikeasti takanapäin. Hieman olen katkera siitä kahden vuoden helvetistä kun ei itsekkään enään tiedä onko menettänyt järkensä vai mistä on kysymys, mutta niinhän se näyttää olevan että joidenkin mielestä nuori ihminen ei voi olla sairas vaikkakin hän itse niin väittää. Luottakaa ihmiset itseenne, älkää tehkö niinkuin minä tein vaan vaatikaa että asioista otetaan oikeasti selvää hyvissä ajoin, kyllä sitä itse tietää kun kaikki ei ole oikein. Luulosairauttakin on olemassa mutta se ei tarkoita että jokainen jolla on useita eri oireita olisi päästään vialla.

      • tbpaalu

        Minulla on ollut noita epämääräisiä oireita jo jonkun aikaa, ja välillä tuntuu että pää sekoo. Muistaakseni minulle on tehty tuo kortisolin rasitustesti joskus, mutta silloin diagnosoitiin loppujen lopuksi kilpirauhasen vajaatoiminta. Siitä on nyt n. 12 v. Kaksi vuotta sitten huomattiin, että molemmat kilpirauhaseni ovat kadonneet, eli surkastuneet käytännössä kokonaan pois.
        Tässä vuosien varrella muutama lekuri on epäillyt tätä cushingin oireyhtymää, mutta siihen se on sitten jäänyt. Eli voisiko kyseessä olla tämä kyseinen tauti, jos se rasitustesti näyttää ihan normaaleja arvoja ?
        Paljonkohan tuon kokeen ottaminen maksaa jossain yksityisellä ?
        Alan olla aika kyllästynyt elämääni, jos se on tällaista loppuun asti.


      • ainasairas
        tbpaalu kirjoitti:

        Minulla on ollut noita epämääräisiä oireita jo jonkun aikaa, ja välillä tuntuu että pää sekoo. Muistaakseni minulle on tehty tuo kortisolin rasitustesti joskus, mutta silloin diagnosoitiin loppujen lopuksi kilpirauhasen vajaatoiminta. Siitä on nyt n. 12 v. Kaksi vuotta sitten huomattiin, että molemmat kilpirauhaseni ovat kadonneet, eli surkastuneet käytännössä kokonaan pois.
        Tässä vuosien varrella muutama lekuri on epäillyt tätä cushingin oireyhtymää, mutta siihen se on sitten jäänyt. Eli voisiko kyseessä olla tämä kyseinen tauti, jos se rasitustesti näyttää ihan normaaleja arvoja ?
        Paljonkohan tuon kokeen ottaminen maksaa jossain yksityisellä ?
        Alan olla aika kyllästynyt elämääni, jos se on tällaista loppuun asti.

        terve!
        Minulla nyt cushing epäily päällä. Sairaalassa tehtiin deksakoe ja kortisoli arvo sen jälkeen yli 900.... voiko kova stressi aiheuttaa niin korkean arvon vaikka deksanappi nielty...?

        Oireita minulla on ollut laidasta laitaan...mitä vaan keksii nimetä... Cushingin epäilyn lisäksi, minulla on todettu endometrioosi, joka leikattu pois sekä tietzenin syndrooma.

        nimim.
        Sydän unelmista itää,
        Sydän muuten kylmäks jää.
        Siks sateen langeta pitää,
        ja poudan lämmittää.

        ...Sitä poutapäivää odotellessa....


    • fefee

      hei, onkohan mulla Cushing? Kortisoli verikokeessa (tavallinen verikoe) arvo on 722, viite arvot:170-540.
      Onko nuo jo vaarallisen korkeat? Kertokaa.

      • Anonyymi

        Itselläni arvo yli 10 ja vain minä epäilen cushingia.... Å


    • piitu123

      itselläni epäily cushingista myös. kolmen kuukauden aikana paino noussut 1o kg. vuodessa 13 kg. viimeisin oire yökastelu. jatkuva jano, kova turvotus raajoissa ja naamassa sekä vatsassa. yläkroppa kuin venäläisellä moukarinheittäjällä. hengenahdistusta, johon c-pap laitehoito.pulssi nousee älyttömäksy pienenkin ponnistuksen jälkeen.kengännauhoja en pysty sitomaan, koska hengästyn pahasti ja henki loppuu kumartaessa. sairaalaan jouduin hengenahdistuksen ja huonon hapetuksen takia. käskettiin laihduttaa ja vähentää juomista. kuulosti oudolta. en ole syöppö. kaikki herkut karsittu. silti lihon ja turpoan vain lisää. mikä avuksi?

    • larush

      Terveyskeskuslääkäri heitti eilen cushing-epäilyn ilmoille. Olen nyt ravannut siellä ja epäillyt kilpirauhasen vajaatoimintaa. Oireita muutaman mainitakseni selittämätön painonnousu (8kk:ssa 15kg), todella runsaat venymäarvet (huom raskauden aikana ei tullut yhtään), väsymys, lihasheikkous (pienikin ponnistus väsyttää), korkea syke ja syke nousee aivan hävyttömän korkeeksi pienestäkin rasituksesta. Hengitän paljon suun kautta, muistikatkokset, mielialan heittelyt, erityisesti jalkojen turvotus iltaisin (ilta -ja aamupainoissa välillä eroa lähes 3kg).. Jne. Lääkärillä heräsi epäilys cushingista kun sanoin että olen huomannut etten jaksa kantaa pitkiä aikoja mitään, näki venymäarvet erityisesti jaloissa ja lantiolla, kiinnitti huomiota niskaan (rasvaa kertynyt sinnekkin) ja solisluiden kuoppiin (joita ei käytännössä enää näy). Juuri otin kortisonitabletin ja huomenna aamulla labroihin katsomaan mitä kortisoliarvot näyttävät.. Jännittelen tiistaihin, silloin lääkäri soittelee tuloksista. Onko kellään ollut samankaltaisia oireita?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1495
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1301
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1282
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1227
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1204
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1106
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1087
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1076
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1074
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1052
    Aihe