Vene trailerille...

ja pois...

Tervehdys veneilijät! Olen hankkimassa traileria 1500kg moottoriveneelle. Kertokaahan vinkkejä kuinka toimia oikein nostettaessa vene kyytiin tai laskettaessa takaisin veteen... entäpä sitten itse matkanteko, mitä olisi hyvä huomioida?

40

17189

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pahan panit

      En ole koskaan nähnyt kovin pahoja virheitä mutta kerran yksi kaveri yritti vetää veneen kyytiin silloin kun trailerin takimmainen rulla oli vielä 20cm ilmassa. Sillä tyylillä on hyvä mahdollisuus rikkoa vene tai sitten se ei vaan nouse.

      Itse olen aina työntänyt viimeisen rullan veden pintaan vaikka sitten pyörät menis vähän syvälle. Onhan siinä tietenkin pyöränlaakerit uhattuna mutta...Raskaalla veneellä voi tuottaa tuollakin tavalla ongelmia eli pitää ehkä mennä syvemmälle.

      Tämä on tietenkin trailerista ja veneestä riippuvainen juttu mutta tuohon suuntaan. Täydellisesti asiaa ei voi paperilla oppia mutta käytäntö opettaa nopeasti.

      Matkan teossa ei ole mitään erikoista. Kiinnitykset kuntoon ja kadunkulmissa tarkkana ettet taklaa jalankulkijoita. Kyllä se siitä.

    • Onko ?

      Jos vene painaa 1500 kg, trailerin pitää olla aika järeää tekoa, joka painaa myös aikas paljon.

      Millä aiot tätä yhdistelmää vetää,
      vaatii jo voimaa luiskaltakin saada ylös

      Isokaan maasturi ei paina kuin reilut 2000 kg

      ???

      • vedellyt..

        ...isoa venettä (vene 1500kg, traileri 450kg). Muista pakuista en tiedä, mutta ainakin Hiacella saa vetää 2000kg kärriä. Vinssillä tuollaisenkin veneen saa helposti ylös.


      • RIITTÄÄKÖ VETOPAINOT

        Otteesta selviää kuinka paljon autollasi saa vetää.Jos ei niin kysy katsastus konttorilta.Auto valikoima jää melko suppeaksi,jos ei sitten siirry kunnon kuorma autoon(ei pakuun).Kannattaa tarkistaa laskelmia varmaan uudelleen,josko tulis kuitenkin halvemmaksi ostaa palvelu hinaus firmalta.


      • vaan ota

        selvää asioista. 1500kg saa vetää monella henkilöautolla puhumattakaan pakuista ja maastureista.


      • en usko
        vaan ota kirjoitti:

        selvää asioista. 1500kg saa vetää monella henkilöautolla puhumattakaan pakuista ja maastureista.

        millä henkilöautolla saa vetää kärryä joka painaa 450 kg ja sen päällä vene 1500 kg ? jään mielenkiinnolla odottamaan vastausta.


      • noviisi

        Vetoautona on diesel- Pajero, ei se siitä jää kiinni mutta kieltämättä vähän hirvittää yhdistelmän kokonaispaino (n.4000kg)


      • 1800kg
        en usko kirjoitti:

        millä henkilöautolla saa vetää kärryä joka painaa 450 kg ja sen päällä vene 1500 kg ? jään mielenkiinnolla odottamaan vastausta.

        Volvo 940 Sedan: 1800 kg. Ei siis riitä ihan tuohon 1950 kiloon.

        Mitäköhän on farkkumallisella 940:llä tai sitten 960-malleilla?

        Takavetoisena hyvä vetoauto, ei lopu pito vetävistä pyöristä niinkuin etuvetoisilla tuppaa käymään.

        Kokemukset viime kesältä hyvät, kyydissä Flipper 630OC HondaBF115 varusteet. Painoa yhteensä noin 1300 kg. Hyvin meni, kun ei onneksi täytynyt mennä viikonloppuruuhkien sekaan ja ajeli rauhallisesti.


      • mutta olisko
        noviisi kirjoitti:

        Vetoautona on diesel- Pajero, ei se siitä jää kiinni mutta kieltämättä vähän hirvittää yhdistelmän kokonaispaino (n.4000kg)

        Onko näin että jos yhdistelmä painaa yli 3000kg niin katsotaan kuormaautoksi?

        Ainakin joskus oli näin? että pikku fiatilla sai vetää isompaa kuormaa kun Chevy Blaserillä mikä sitten ei ole mitenkään järkevää.


      • enää
        mutta olisko kirjoitti:

        Onko näin että jos yhdistelmä painaa yli 3000kg niin katsotaan kuormaautoksi?

        Ainakin joskus oli näin? että pikku fiatilla sai vetää isompaa kuormaa kun Chevy Blaserillä mikä sitten ei ole mitenkään järkevää.

        Mutta be-kortti tarvitaan kun kärrin massa ylittää vetoauton omamassan tai kun yhdistelmän massa ylittää 3500kg.


      • hirvittää?
        noviisi kirjoitti:

        Vetoautona on diesel- Pajero, ei se siitä jää kiinni mutta kieltämättä vähän hirvittää yhdistelmän kokonaispaino (n.4000kg)

        Siinähän on jarrut kaikissa pyörissä eli ei ole mitään ongelmia. Kiihtyvyys on tietenkin "maltillinen" ja vaihteita joutuu käyttämään mutta siksi ne on autoihin rakennettukin.


      • tuossa
        en usko kirjoitti:

        millä henkilöautolla saa vetää kärryä joka painaa 450 kg ja sen päällä vene 1500 kg ? jään mielenkiinnolla odottamaan vastausta.

        niin lue. Tuossa lukee, että usealla ha:lla saa vetää 1500kg. Ei mitään mainintaa 1950 kilosta.


      • ensimmäisellä
        noviisi kirjoitti:

        Vetoautona on diesel- Pajero, ei se siitä jää kiinni mutta kieltämättä vähän hirvittää yhdistelmän kokonaispaino (n.4000kg)

        kerralla ehkä hakeutua johonkin loivalle luiskalle harjoittelemaan. Ei tule ongelmia veneen ylössaannissa niin helposti kuin jossakin jyrkemmässä.

        Ei ongelmia välttämättä tulekaan mutta jyrkässä tulee helpommin kuin loivassa :)


      • mutta olisko
        enää kirjoitti:

        Mutta be-kortti tarvitaan kun kärrin massa ylittää vetoauton omamassan tai kun yhdistelmän massa ylittää 3500kg.

        Hyvä jos noin sillä tuo laki oli yksi typerimmistä mitä ikinä Autoiluun on säädetty.


      • "Kytkentämassa"
        vaan ota kirjoitti:

        selvää asioista. 1500kg saa vetää monella henkilöautolla puhumattakaan pakuista ja maastureista.

        32 a §
        Hinattavan ajoneuvon kytkentämassa
        Hinattavan ajoneuvon kytkentämassa saa olla enintään pienin seuraavista arvoista:

        a) ajoneuvon rakenteeseen ja suorituskykyyn sekä kytkentälaitteen lujuuteen perustuva suurin teknisesti sallittu hinattava massa;

        b) jos hinattava ajoneuvo on jarruton, puolet vetoauton omasta massasta, enintään kuitenkin 0,75 tonnia, tai jos kyse on hinattavasta laitteesta, enintään puolet N2- tai N3-luokkaan kuuluvan vetoauton todellisesta kokonaismassasta;

        c) jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan enintään 3,5 tonnin moottoriajoneuvoon kytkettävä hinattava ajoneuvo on varustettu jarruin, vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu kokonaismassa, enintään kuitenkin 3,5 tonnia;

        d) jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan yli 3,5 tonnin moottoriajoneuvoon kytkettävä perävaunu on varustettu työntöjarruilla, 3,5 tonnia;

        vielä linkki samasta asiasta

        http://www.ajovalo.net/Vaunupainot2.htm


      • s32

        Meikäläisen Falconia trailerilla (2500 kg 850 kg) on vedetty 4-veto hiacella. Hyvin on kulkenut.


      • ja sitten
        "Kytkentämassa" kirjoitti:

        32 a §
        Hinattavan ajoneuvon kytkentämassa
        Hinattavan ajoneuvon kytkentämassa saa olla enintään pienin seuraavista arvoista:

        a) ajoneuvon rakenteeseen ja suorituskykyyn sekä kytkentälaitteen lujuuteen perustuva suurin teknisesti sallittu hinattava massa;

        b) jos hinattava ajoneuvo on jarruton, puolet vetoauton omasta massasta, enintään kuitenkin 0,75 tonnia, tai jos kyse on hinattavasta laitteesta, enintään puolet N2- tai N3-luokkaan kuuluvan vetoauton todellisesta kokonaismassasta;

        c) jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan enintään 3,5 tonnin moottoriajoneuvoon kytkettävä hinattava ajoneuvo on varustettu jarruin, vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu kokonaismassa, enintään kuitenkin 3,5 tonnia;

        d) jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan yli 3,5 tonnin moottoriajoneuvoon kytkettävä perävaunu on varustettu työntöjarruilla, 3,5 tonnia;

        vielä linkki samasta asiasta

        http://www.ajovalo.net/Vaunupainot2.htm

        rekisteriotteesta voi katsoa oman auton sallitut perävaunun massat, sekä jarrullisen että jarruttoman.


      • on ollut
        s32 kirjoitti:

        Meikäläisen Falconia trailerilla (2500 kg 850 kg) on vedetty 4-veto hiacella. Hyvin on kulkenut.

        Jos kärryn kokonaismassa on 3250 kg, niin epäilenpä ettei yksikään Hiace sitä saa vetää, Joku järeä amerikanrauta, eli sellainen jonka saa rekisteröidä myös kuorma-autoksi voisi olla ainoa laillinen veturi.
        Keskustelussa viitattiin, että kuorma-auto olisi parempi veturi, ja totta onkin. Mutta sitten tulee ajokortti ongelmaksi. Pelkällä C:llä ei vetäminen onnistu, CE on kiven alla hankittavaksi, jos duuni ei ole autonkuljettaja. Ensin C ja vuoden päästä C1E on se ainoa mahdollisuus.


      • 1500kg
        tuossa kirjoitti:

        niin lue. Tuossa lukee, että usealla ha:lla saa vetää 1500kg. Ei mitään mainintaa 1950 kilosta.

        Koko keskusteluhan alkoi siitä, että vedettävän veneen paino on 1500 kg.

        Jossain välissä vaan sitten se trailerin paino unohtui ja joku kirjoitteli, että 1500 kg:n vetäminen onnistuu monilla henkilöautoilla.

        1500 kg menee varmaan monillakin, mutta olisi kiva tietää, mikä henkilöauto vetää laillisesti
        1950 kg. Volvo 900-sarja taitaa olla henkilöautojen järeimmästä päästä oman painon ja vetokyvyn suhteen ?


      • Range Rover
        on ollut kirjoitti:

        Jos kärryn kokonaismassa on 3250 kg, niin epäilenpä ettei yksikään Hiace sitä saa vetää, Joku järeä amerikanrauta, eli sellainen jonka saa rekisteröidä myös kuorma-autoksi voisi olla ainoa laillinen veturi.
        Keskustelussa viitattiin, että kuorma-auto olisi parempi veturi, ja totta onkin. Mutta sitten tulee ajokortti ongelmaksi. Pelkällä C:llä ei vetäminen onnistu, CE on kiven alla hankittavaksi, jos duuni ei ole autonkuljettaja. Ensin C ja vuoden päästä C1E on se ainoa mahdollisuus.

        Itselläni on ollut edellä mainitut maasturit ja jokaisessa oli 3500 kg koukku. Pointtina on nimenomaan ns. vanhan säännön koukku. Vaunumääröykset muuttuivat 1990-luvun alkupuolella ja sitä ennen sai nelivetoiselle kaksi kertaa oman painon verran vaunukuormaa ja kun nuo kaikki painavat yli 1800 kg tuli vaunupainoksi suurin henkilöautolle mahdollinen 3500 kg. Kyseessä on siis Land Cruiser HJ 60/61, ensimmäisen tai toisen polven Patrol ja 70-luvulta 90-luvulle tehty Range Rover. Myös muissa vanhemmissa maastureissa esim. Pajero, Hilux, Jeep Wagoneer ym on 3500 kg koukku. Nuo vanhat maasturit ovat nykyään kohtuuhintaisia, joten sen hankkiminen veturiksi metsä- ja kala-autoksi ei ole enää järkyttävä kustannuskysymys.


      • järki hoi
        tuossa kirjoitti:

        niin lue. Tuossa lukee, että usealla ha:lla saa vetää 1500kg. Ei mitään mainintaa 1950 kilosta.

        sinä vedä venettä ilman kärryä, ethän tai voi mennä pohja aika karheeksi. typerys


      • pakko
        järki hoi kirjoitti:

        sinä vedä venettä ilman kärryä, ethän tai voi mennä pohja aika karheeksi. typerys

        lisätä tuo viimeinen kommantti? Kyllä äiti varmaan tykkää tuollaisesta kielenkäytöstä ja se on muutenkin niin rakentavaa.


      • Mersu vetää
        RIITTÄÄKÖ VETOPAINOT kirjoitti:

        Otteesta selviää kuinka paljon autollasi saa vetää.Jos ei niin kysy katsastus konttorilta.Auto valikoima jää melko suppeaksi,jos ei sitten siirry kunnon kuorma autoon(ei pakuun).Kannattaa tarkistaa laskelmia varmaan uudelleen,josko tulis kuitenkin halvemmaksi ostaa palvelu hinaus firmalta.

        Tuollaisia 2000 kg yhdistelmiä saa vetää kyllä lähes autolla kuin autolla (ainakin vanhemmilla).
        Mersun 124 farkulla saa vetää 2100 kg ja sedanilla (neliveto) 1900 kg, Bemarin 500 -sarjan nelivedoilla 1900 kg, Subaru Forester Outback 2000 kg ja Legacy 1800 kg ja jopa Jaguar xj6:ssa 1950 kg.

        Pick Upeista käytännössä kaikkien suurin jarrullisen kärryn massa on 2000 kg tai vähän päälle.

        Pienissä pakettiautoissa myös raja on n. 2000 kg (Transporter, Vito, Hiace, Ducato), kun taas isojen pakujen vetomassat pyörii 2500-3500 kg paikkeilla riippuen mallista (Sprinter, Canter, Daily, LT).

        Maastureilla vetomassat on laskeneet 80 -ja 90 -lukuihin verrattuna, mutta Range Roverit, Defenderit, Land Cruiserit ja mersun G:eet ja Pajerot yltävät edelleen (erikoismalleja lukuunottamatta) täyteen 3500 kg vetopainoon. Jopa Kia Sorennolla saa vetää 3000 kg!

        Ja pakua tai kuorma -autoa valitessa kannattaa muistaa, että pakettiautoksi rekisteröidyllä autolla saa vedellä täyttä 7000 kg yhdistelmää "pikku" e:llä. Jos auto on taas kuorma -auto (kevyt), täytyy kuskilta löytyä C1E, ja lisäksi auton OMAMASSAN tulee olla yhtä suuri kuin vedettävän massan. Käytönnässä noilla pienillä kuorkeilla saa siis vetää vähemmän, kun samalla autolla pakettiautoksi rekisteröitynä. Lisäksi peräkärryn maks. massa Suomessa normaalilla kytkimellä 3500 kg ja työntöjarrun maks. massa sama. Eli yhdistelmä, jolla pääsee 12000 kg massaan, jonka C1E sallii, on aika spesiaali tapaus.


    • mieli ja itsenkin

      ota ainakin pistoke irti ei hajoa polttimot kun peruutat veteen. ps moni kärry on helppo vetää myös liinalla , eli auto tasaiselle ja liina väliin, onhan siinä nokkapyörä

      • aloittaja (aloittelija)

        Kiitos kovasti vinkeistä, sopivassa suhteessa käytännön juttuja ja juridiikkaa. :)


    • ..................

      Trailerin takimmainen rulla vaan reilusti veden alle siten että vene nousee nätisti vinssillä kyytiin. Jos on nelivetoauto alennusvaihteella niin noin pieni vene nousee nätisti ylös loivemmilla liuskilla. Itse vedän parin tonnin yhdistelmään pienehköllä avolavajenkillä ja sillä veneen nosto vaatii hiukan kikkailua eli kun vene on trailerilla niin veneen moottori käymään, vaihde päälle ja siten kierroksia että koko yhdistelmä rupee liikkumaan ja sitten vaan autolla kevyt nyppäys. Varo ettei potkuri osu ramppiin ;)
      Mitä taas tulee lainsäädäntöön niin harvemmin poliisilla on mukana punnitusvehkeitä ja 10-20% ylikuormasta ei taida tulla edes rikesakkoa.

      • punnittu on tiellä

        Liikkuvilla on aina vaa´at mukana ja jos niitä kuorman paino epäilyttää,niin puntariin joudut.Ainakin minulle kävi niin,oli 15 kiloo yli.Onneksi vain huomauttivat.Seuraavilla kerroilla otin ylimääräisen bensatankin vetäjään.


      • .........................
        punnittu on tiellä kirjoitti:

        Liikkuvilla on aina vaa´at mukana ja jos niitä kuorman paino epäilyttää,niin puntariin joudut.Ainakin minulle kävi niin,oli 15 kiloo yli.Onneksi vain huomauttivat.Seuraavilla kerroilla otin ylimääräisen bensatankin vetäjään.

        Mut on kaksi kertaa pysäytetty ja aina on kommentoitu että taatusti on ylipainoa mutta ei pystytä mittaamaan ja niinhän sitä onkin yli 600kg.

        Ne vaakat joita olen nähnyt eivät kyllä mahdu mondeon perään mutta ilmeiseti löytyy sitten jotain pienempiä mutta niillä ei sitten mittailla raskastakalustoa. En vaan ole kuullut koskaan sellaisista.


      • mondeossa
        ......................... kirjoitti:

        Mut on kaksi kertaa pysäytetty ja aina on kommentoitu että taatusti on ylipainoa mutta ei pystytä mittaamaan ja niinhän sitä onkin yli 600kg.

        Ne vaakat joita olen nähnyt eivät kyllä mahdu mondeon perään mutta ilmeiseti löytyy sitten jotain pienempiä mutta niillä ei sitten mittailla raskastakalustoa. En vaan ole kuullut koskaan sellaisista.

        oleva vaaka on ison ruokalautasen kokoinen lätty.


      • Punnittu
        mondeossa kirjoitti:

        oleva vaaka on ison ruokalautasen kokoinen lätty.

        Ovat silmämääräisesti n.40 cm kokoisia ja niitä oli 2 kpl.Aika kätevästi poijjaat niitä käsitteli.Mutta piste mies voi se tuuri pettää kohdallasi,Onni on katoavaista.


      • .............................
        Punnittu kirjoitti:

        Ovat silmämääräisesti n.40 cm kokoisia ja niitä oli 2 kpl.Aika kätevästi poijjaat niitä käsitteli.Mutta piste mies voi se tuuri pettää kohdallasi,Onni on katoavaista.

        joo mulla perustuukin toi homma siihen että ei viitsi ostaa kuormaautoa muutaman kiskasun takia ja kärsii sitten vaan sakot silloin tällöin. Kuudes vuosi menossa mutta kyllähän se päivä lähenee kun tuuri loppuu ;)


      • kysyjälle
        ............................. kirjoitti:

        joo mulla perustuukin toi homma siihen että ei viitsi ostaa kuormaautoa muutaman kiskasun takia ja kärsii sitten vaan sakot silloin tällöin. Kuudes vuosi menossa mutta kyllähän se päivä lähenee kun tuuri loppuu ;)

        Jos sinulla todella on pajero, niin tuo kinastelu kilomääristä ja vetokyvystä on kannaltasi suurimmaksi osaksi joutavaa jupinaa. Vedät vaan kaikessa rauhassa sitä venettäsi.

        Pari käytännön vinkkiä omasta kokemuksesta:

        - osta mieluummin numeroa liian suuri kuin juuri ja juuri riittävän kokoinen traileri
        - kippaava traileri helpottaa aika paljon nostoja ja laskuja
        - älä turhaan liota akselin napoja (vaikka ne olisivat ns. vesitiiviit
        - varmista, että systeemin painopiste on oikein eli aisapaino noin 50 kg
        - pidä kölirullat hyvässä rasvassa ja käytä mieluummin kovamuovisia kuin "kumi"rullia
        - opettele peruuttelemaan ja muutenkin käsittelemään yhdistelmääsi muualla kuin rampeissa, ensin vaikka ilman venettä
        - muista liikenteessä ja varsinkin tiukoissa käännöksissä trailerin leveys ja pitkän trailerin taipumus "oikaista" kaarteissa
        - varo varsinkin jyrkissä rampeissa, etti vene "karkaa" liian vauhdikkaasti
        - ota tavaksesi tarkastaa kovapohjaisissa (asfaltti ja betoni) rampeissa ennen laskua ja nostoa, ettei rampilla ole turhan paljon irtokiviä, jotka pahimmassa tapauksessa toimivat kuulalaakerien tavoin kadottaen renkaistasi pidon
        - kiinnitä veneesi kunnolla kuljetusten ajaksi
        - opettele virheistäsi
        - jne


      • tietopaketista
        kysyjälle kirjoitti:

        Jos sinulla todella on pajero, niin tuo kinastelu kilomääristä ja vetokyvystä on kannaltasi suurimmaksi osaksi joutavaa jupinaa. Vedät vaan kaikessa rauhassa sitä venettäsi.

        Pari käytännön vinkkiä omasta kokemuksesta:

        - osta mieluummin numeroa liian suuri kuin juuri ja juuri riittävän kokoinen traileri
        - kippaava traileri helpottaa aika paljon nostoja ja laskuja
        - älä turhaan liota akselin napoja (vaikka ne olisivat ns. vesitiiviit
        - varmista, että systeemin painopiste on oikein eli aisapaino noin 50 kg
        - pidä kölirullat hyvässä rasvassa ja käytä mieluummin kovamuovisia kuin "kumi"rullia
        - opettele peruuttelemaan ja muutenkin käsittelemään yhdistelmääsi muualla kuin rampeissa, ensin vaikka ilman venettä
        - muista liikenteessä ja varsinkin tiukoissa käännöksissä trailerin leveys ja pitkän trailerin taipumus "oikaista" kaarteissa
        - varo varsinkin jyrkissä rampeissa, etti vene "karkaa" liian vauhdikkaasti
        - ota tavaksesi tarkastaa kovapohjaisissa (asfaltti ja betoni) rampeissa ennen laskua ja nostoa, ettei rampilla ole turhan paljon irtokiviä, jotka pahimmassa tapauksessa toimivat kuulalaakerien tavoin kadottaen renkaistasi pidon
        - kiinnitä veneesi kunnolla kuljetusten ajaksi
        - opettele virheistäsi
        - jne

        kerrotko vielä mitä eroa on trailerin rakenteissa vaikkapa JSI.n valmistamissa 1500 ja 2000 malleissa, siis mitä vahvennuksia on tuossa isommassa? Nimittäin hintaero on noin 400€


      • On paras
        tietopaketista kirjoitti:

        kerrotko vielä mitä eroa on trailerin rakenteissa vaikkapa JSI.n valmistamissa 1500 ja 2000 malleissa, siis mitä vahvennuksia on tuossa isommassa? Nimittäin hintaero on noin 400€

        Suomessa myytävä traileri, Suomalaisena mainostettua ei kannata ostaa.


      • oikeassa olen

      • 4wd

        Kyllä maasturilla nousee vielä se 3500kg vähän huonommaltakin rampilta, ei se oo niin vaikeeta että maasturinkin kanssa pitäis ramppeja valkata ja potkurilla auttaa..


      • adfsadfsdfad
        kysyjälle kirjoitti:

        Jos sinulla todella on pajero, niin tuo kinastelu kilomääristä ja vetokyvystä on kannaltasi suurimmaksi osaksi joutavaa jupinaa. Vedät vaan kaikessa rauhassa sitä venettäsi.

        Pari käytännön vinkkiä omasta kokemuksesta:

        - osta mieluummin numeroa liian suuri kuin juuri ja juuri riittävän kokoinen traileri
        - kippaava traileri helpottaa aika paljon nostoja ja laskuja
        - älä turhaan liota akselin napoja (vaikka ne olisivat ns. vesitiiviit
        - varmista, että systeemin painopiste on oikein eli aisapaino noin 50 kg
        - pidä kölirullat hyvässä rasvassa ja käytä mieluummin kovamuovisia kuin "kumi"rullia
        - opettele peruuttelemaan ja muutenkin käsittelemään yhdistelmääsi muualla kuin rampeissa, ensin vaikka ilman venettä
        - muista liikenteessä ja varsinkin tiukoissa käännöksissä trailerin leveys ja pitkän trailerin taipumus "oikaista" kaarteissa
        - varo varsinkin jyrkissä rampeissa, etti vene "karkaa" liian vauhdikkaasti
        - ota tavaksesi tarkastaa kovapohjaisissa (asfaltti ja betoni) rampeissa ennen laskua ja nostoa, ettei rampilla ole turhan paljon irtokiviä, jotka pahimmassa tapauksessa toimivat kuulalaakerien tavoin kadottaen renkaistasi pidon
        - kiinnitä veneesi kunnolla kuljetusten ajaksi
        - opettele virheistäsi
        - jne

        mutta lisäisin vielä yhden erittäin tärkeän kohdan: kun olet vinssannut veneen takaisin traikun päälle, niin älä jätä venettä rampilta pois ajon ajaksi pelkästään vinssin liinan varaan, vaan sido rinnalle vaikka kiinnitysköysi turvaamaan nosto. Jos vinssi pettää, niin tulee rumaa jälkeä.


    • nico43

      MB 320 4matic 2100kg ja hyvin kulkee

    • 15+12

      voiko laittaa etupuskuriin kiinni vetokoukun nuppi niin ei tarvitse peruuttaa rampille

    • HJ-POWER

      No miksipä ei. Nelivetoautoilla kannattaa kuitenkin muistaa, että kun "rykäiset" kunnolla taaksepäin on etuperä tosi kovilla. Ei olisi ensimmäinen kerta kun rikotaan perä tällä tavalla.

      Nimimerkki Kysyjälle kirjoittamat vinkit ovat ketjun parhaat. Siinä on kaikille tralerin nykijöille hyvä "lista".

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5088
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3337
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1472
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1307
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1010
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      908
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      717
    Aihe