kuplan moottorin irroitus

kupla.neiti -75

Joo ostettiin vuosi sitten -62 kuppeli alko liikkeelle lähtiessä kytkintä nostaessa ravistaa ja "potkia" ykköstä pois päältä, ei tehny muilla vaihteilla oisko vaihdelaatikossa vikaa? Nyt olis tarkoitus vaihtaa se vaihdelaatikko ja samalla kytkinlevy.Oisko jossain moottorin irroitus ohjeita aloittelijalle ettei tulis hölmöiltyä siinä liikaa, onhan se kuulemma helppohomma mutta silti.

19

18995

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirja

      vaikka alfameerilta tee-se itse kirja kuplaan....
      koneen irroitukseen ei mene aloittelijaltakaan hitaasti tehden puolta tuntia.

      • taitaa

        olla ajamalla paikalle, 4 ukkoa ulos autosta kone irti ja takasin ukot kyytiin ja ajoa, aika n.1 minuutin verran,en muista aivan tarkkaa aikaa.
        Mutta ammattilaiset asialla silloin.
        Eka kerralla otettava vähän enempi aikaa,
        mutta helppo homma silti.


      • Ei ollut
        taitaa kirjoitti:

        olla ajamalla paikalle, 4 ukkoa ulos autosta kone irti ja takasin ukot kyytiin ja ajoa, aika n.1 minuutin verran,en muista aivan tarkkaa aikaa.
        Mutta ammattilaiset asialla silloin.
        Eka kerralla otettava vähän enempi aikaa,
        mutta helppo homma silti.

        vakioauto, vaan oli kaikki valmisteltu juuri tätä temppua varten. Enkä nyt silti ihan tuota yhtä minuuttiakaan usko.


      • nähty on.
        Ei ollut kirjoitti:

        vakioauto, vaan oli kaikki valmisteltu juuri tätä temppua varten. Enkä nyt silti ihan tuota yhtä minuuttiakaan usko.

        Ei ollut vakio tosiaan, eli oli hyvin valmisteltu. Mutta aika taisi silti olla minuutin luokkaa. Todella nopeaa toimintaa.


      • Ööoo
        nähty on. kirjoitti:

        Ei ollut vakio tosiaan, eli oli hyvin valmisteltu. Mutta aika taisi silti olla minuutin luokkaa. Todella nopeaa toimintaa.

        Joo. Kuplan mootorin vaihdosta on tehny ennätys.
        Auto ajetaan talliin ja 4 kundia vaihtaa moottorin. Se tapahtuu minuuteissa ja vielä, niin, että se sama kupla ajetaan ulos sieltä samasta tallista. :D
        Aika mieletöntä. Eikö?...
        Moottorin vaihto minuuteissa. Miettikääpä sitä!


      • G..
        Ööoo kirjoitti:

        Joo. Kuplan mootorin vaihdosta on tehny ennätys.
        Auto ajetaan talliin ja 4 kundia vaihtaa moottorin. Se tapahtuu minuuteissa ja vielä, niin, että se sama kupla ajetaan ulos sieltä samasta tallista. :D
        Aika mieletöntä. Eikö?...
        Moottorin vaihto minuuteissa. Miettikääpä sitä!

        Pakko kommentoida vanhaa asiaa, kun viestiketjuun törmäsin.

        80-luvulla Kuplan moottorinvaihtoa harjoitteli ainakin pari ryhmää tosissaan, toinen Hyrylästä (Tuusula) ja toinen Turusta. Hyrylän porukka suoritti moottorin "vaihdon" ajassa 27,29s Karpon ohjelmassa ja se oli ainakin silloinen maailman ennätys. Olipa tuo suoritus jopa Guinnesin ennätystenkirjassa (Suomen painoksessa). Myöhemmin Turun porukka paransi ennätystä, mutta minun tietojeni mukaan he rakensivat kuplaansa flippi-perän, jolloin autoa ei tarvinnut nostaa pukeille lainkaan "vaihdon" ajaksi.

        Itse suoritus tapahtui siten, että neljä miestä työkaluineen oli kuplassa sisällä ja ajoivat valokennojen läpi 15m mittaiselle alueelle moottori käyden. Seuraavaksi miehet, kuskia lukuunottamatta tuli ulos autosta ja asettivat pukit takapyörien taakse. Auto peruutettiin pukkien päälle, jonka jälkeen moottori irroitettiin, käytettiin 1m päässä auton takana ja kiinnitettiin takaisin autoon. Tämän jälkeen kaikki miehet työkaluineen takaisin autoon ja auto ajettiin valokennojen läpi. Ja tuo aika oli tosiaan 27,29s! Siis alle puoli minuuttia! (sadasosista en mene takuuseen, mutta tuon lukeman muistan)

        Tämä on jäänyt mieleen paristakin eri syystä. Tuohon aikaan itse olin hieman toisella kymmenellä ja aloin kiinnostua autoista. Toisaalta, yksi Hyrylän porukan miehistä on isäni ja suorituksessa käytetty Kupla oli äitini "kauppakassi". Toki sitä oli hieman valmisteltu tuota suoritusta varten, mutta se oli joka tapauksessa ihan normaaliajossa.

        Tästä ei ole kauaa, kun veljieni kanssa oli puhetta, että täytyisi kaivaa jostakin arkistojen kätköistä VHS-nauha tuosta Karpon ohjelmasta, digitalisoida se ja laittaa kaiken kansan ihmeteltäväksi internetin ihmeelliseen maailmaan. Saa nähdä milloin saisi aikaiseksi... :)


      • Terppa78
        G.. kirjoitti:

        Pakko kommentoida vanhaa asiaa, kun viestiketjuun törmäsin.

        80-luvulla Kuplan moottorinvaihtoa harjoitteli ainakin pari ryhmää tosissaan, toinen Hyrylästä (Tuusula) ja toinen Turusta. Hyrylän porukka suoritti moottorin "vaihdon" ajassa 27,29s Karpon ohjelmassa ja se oli ainakin silloinen maailman ennätys. Olipa tuo suoritus jopa Guinnesin ennätystenkirjassa (Suomen painoksessa). Myöhemmin Turun porukka paransi ennätystä, mutta minun tietojeni mukaan he rakensivat kuplaansa flippi-perän, jolloin autoa ei tarvinnut nostaa pukeille lainkaan "vaihdon" ajaksi.

        Itse suoritus tapahtui siten, että neljä miestä työkaluineen oli kuplassa sisällä ja ajoivat valokennojen läpi 15m mittaiselle alueelle moottori käyden. Seuraavaksi miehet, kuskia lukuunottamatta tuli ulos autosta ja asettivat pukit takapyörien taakse. Auto peruutettiin pukkien päälle, jonka jälkeen moottori irroitettiin, käytettiin 1m päässä auton takana ja kiinnitettiin takaisin autoon. Tämän jälkeen kaikki miehet työkaluineen takaisin autoon ja auto ajettiin valokennojen läpi. Ja tuo aika oli tosiaan 27,29s! Siis alle puoli minuuttia! (sadasosista en mene takuuseen, mutta tuon lukeman muistan)

        Tämä on jäänyt mieleen paristakin eri syystä. Tuohon aikaan itse olin hieman toisella kymmenellä ja aloin kiinnostua autoista. Toisaalta, yksi Hyrylän porukan miehistä on isäni ja suorituksessa käytetty Kupla oli äitini "kauppakassi". Toki sitä oli hieman valmisteltu tuota suoritusta varten, mutta se oli joka tapauksessa ihan normaaliajossa.

        Tästä ei ole kauaa, kun veljieni kanssa oli puhetta, että täytyisi kaivaa jostakin arkistojen kätköistä VHS-nauha tuosta Karpon ohjelmasta, digitalisoida se ja laittaa kaiken kansan ihmeteltäväksi internetin ihmeelliseen maailmaan. Saa nähdä milloin saisi aikaiseksi... :)

        Moi, G

        Olisin todella kiinnostunut nauhasta, jos sinulla on se kyseissestä ohjelmasta.
        Itse olin tuolloin 7-vuotias ja olin "esiintymässä" ohjelmassa, olen ollut Karpoon yhteydessä ja hänen kauttaa kyseistä jaksoa ei saa. Eli jos viitsit digitalisoida nauhan ja laittaa sen esim.you Tubeen niin olisin kiitollinen.


      • HeikkiKalevi

        Joo, Uskon kun nain omin silmin ja kuvasinkin sen. Paikka oli Helsingin Jaahalli jossa oli joku Auto show. Eli se on jossain mun videoarkistoissa VHS nauhalla. Siella oli myos Ritariassan Kitt auto johon vaihdoin sulakkeen jotta monitori alkoi toimimaan. Olin silloin muistaakseni toissa Videcolla tai Showtekniikka OYlla ja mulle tuli pieni huoltokeikka :)


      • Anonyymi
        G.. kirjoitti:

        Pakko kommentoida vanhaa asiaa, kun viestiketjuun törmäsin.

        80-luvulla Kuplan moottorinvaihtoa harjoitteli ainakin pari ryhmää tosissaan, toinen Hyrylästä (Tuusula) ja toinen Turusta. Hyrylän porukka suoritti moottorin "vaihdon" ajassa 27,29s Karpon ohjelmassa ja se oli ainakin silloinen maailman ennätys. Olipa tuo suoritus jopa Guinnesin ennätystenkirjassa (Suomen painoksessa). Myöhemmin Turun porukka paransi ennätystä, mutta minun tietojeni mukaan he rakensivat kuplaansa flippi-perän, jolloin autoa ei tarvinnut nostaa pukeille lainkaan "vaihdon" ajaksi.

        Itse suoritus tapahtui siten, että neljä miestä työkaluineen oli kuplassa sisällä ja ajoivat valokennojen läpi 15m mittaiselle alueelle moottori käyden. Seuraavaksi miehet, kuskia lukuunottamatta tuli ulos autosta ja asettivat pukit takapyörien taakse. Auto peruutettiin pukkien päälle, jonka jälkeen moottori irroitettiin, käytettiin 1m päässä auton takana ja kiinnitettiin takaisin autoon. Tämän jälkeen kaikki miehet työkaluineen takaisin autoon ja auto ajettiin valokennojen läpi. Ja tuo aika oli tosiaan 27,29s! Siis alle puoli minuuttia! (sadasosista en mene takuuseen, mutta tuon lukeman muistan)

        Tämä on jäänyt mieleen paristakin eri syystä. Tuohon aikaan itse olin hieman toisella kymmenellä ja aloin kiinnostua autoista. Toisaalta, yksi Hyrylän porukan miehistä on isäni ja suorituksessa käytetty Kupla oli äitini "kauppakassi". Toki sitä oli hieman valmisteltu tuota suoritusta varten, mutta se oli joka tapauksessa ihan normaaliajossa.

        Tästä ei ole kauaa, kun veljieni kanssa oli puhetta, että täytyisi kaivaa jostakin arkistojen kätköistä VHS-nauha tuosta Karpon ohjelmasta, digitalisoida se ja laittaa kaiken kansan ihmeteltäväksi internetin ihmeelliseen maailmaan. Saa nähdä milloin saisi aikaiseksi... :)

        Pitää paikkansa auto oli minun omistama kun tämä ennätys tehtiin ,teipit oli autossa automyynti hannu mattila


    • kuppeli-71

      Tarkasta ensin vaihteiston etukannattimen ( ja muidenkin) kunto, se voi päästää paketin heilumaan aika reilustikkin. Ei tarvi turhaan ottaa konetta pois.

    • JM-vw

      Vaihteisto-moottori on kolmen tyynyn varassa,yksi vaihteiston etupäässä ja kaksi takapäässä runkoaisojen päissä.Ne pitää tarkastaa ensin.Se moottorin irrotus EI ole vakio kuplassa todellakaan mikään helpposavotta,rikkomatta paikkoja.Kaikki ilman ohjauspeltien ruuvitkin aina ruostuneet juntturiin.Muutenkin suht ahdas tila vetää moottori irti.

      • pari tuntia

        ja kiinntys toiset pari, on meinaan paikat tosi ahtaat ja äkkinäisellä ei ole sopivia työkaluja ehken.


      • käy suoraan
        pari tuntia kirjoitti:

        ja kiinntys toiset pari, on meinaan paikat tosi ahtaat ja äkkinäisellä ei ole sopivia työkaluja ehken.

        6 volttinen laatikko, eli vm 66 / 67 saakka, uudemmatkin käy sovittamalla ja helpoiten 12 volttisen moottorin kanssa.


    • joskus konetta irroitellut...

      Katsoppa ekaks että kytkinvaijeri on hieman mutkalla vaihdelaatikon kohdalla.Jos se on ihan suorana ravistaa varmana. Väännä hiukan mutkaa vaijeriin ennen kytkin käpälää ja koita sitten, monesti apu löytyy siitä. Koneen irroitus on helppo: Ekaks johdot irti,puhaltimen putket , ilmanputsari,bensaletku, takapelti koneen ympäriltä, tunkilla auto ilmaan riittävän korkealle että kone mahtuu alakautta pois ja 4kpl 17mm mutteri/pulttia irti, 2 kpl konehuoneen puolelta moottorin takana vaihdelaatikon päällä ( toinen startin kiinnitys samassa ) auton alta 2 kpl. Konetta taaksepäin jotta irtoaa kytkimestä, huom tunkki alla jne...

      • 10 v kokemus

        en ole ihan 1 minuutiin päässyt,mutta 10 min. onnistuu kunhan on vehkeet. kuplan kuulukin ravistaa hiukan jos kytkintä nostetaan varovasti.


      • jukkis

        Meitä on viisi mekaanikkoa kun se tehtiin ekaks jörmy leikkasi sormeen ja verta tuli pirusti.Jarppi oli ottanut olutta ei pystynyt ollenkaan hommii.Me jöördiksen kans ruuvattiin ja sillein pakoputi´ki oli hankala meillä meni aikaa 6 tuntia kun kone oli maassa.Koska putte oli koneen alla ainakin kaksi tuntia kun kuplaa ei,saatu nostettua tapeeksi ylös,palokunta vinttasi nosturilla ylös.Ja putte vietiin terveyskeskuksen päivytykseen hoitoa saamaan,ja siellä myös suoritettiin peräsuolen tähystys muuta vikaa ei ollut kuin kuroutunut tyrä.Sekä verenpaine oli ylhäällä,jorvissa on nähty hirvi menen sinne seuraavaksi.


    • Vokkelo 1973

      Nyt tarvittaisiin vinkkiä mistä löytyy kuplan moottorin yläpuoliset kiinnityspultit ?

      Alapuoliset löytyivät helposti ja saatiin auki.

      • oi aikoja oi taitoja

        Siis mitä ?
        Yläpuoliset kiinnityspultit ovat yläpuolella laatikossa kiinni, niinkuin alapuoliset ovat alhaalla.

        Aikanaan, silloin ennenwanhaan, kun en tekniikoista tiennyt juuri mitään, osasin silti yksin ( 2 neitoa ) vaihtaa kuplan moottorin. No toisaalta työhön kuului ensin kaivaa sopiva kuoppa hiekkamaahan jonka päälle kuplan takapää tuupattiin, sitten pari neitoa vipuvarsilankkujen päihin kummallekin puolelle istumaan ja kun sain koneen irti nousivat neidot ylös ja kone laskeutui hallitusti kuoppaan.

        Kupla tuupattiin eteenpäin, vanha kone huitkettuun kuopasta ja uusi ehompi tilalle, kupla takas kuopan päälle ja neidot istumaan vipuvarsien päälle ( hehheh ) ja pultit sekä kaasarinvaijeri kiinni ja....pörräämään kylille neidot kyydissä..................aikaa taisi mennä reilu tunti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6093
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3866
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      252
      2218
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1870
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1313
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1276
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1010
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      949
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      888
    Aihe