merkonomin opinnot

ja ujous??

Hei.

Olen suunnitellut merkonomin opintoja aikuiskoulutuksena ja mietin koultuksen vaatimuksia..

Eräissä vaatimuksissa luki että alalla pitäisi olla erittäin ulospäinsuuntautunut, halukas esiintymään ja olemaan äänessä jne.
Kaipaisin kokemuksia kaikilta, mutta erityisesti ujoilta tai muuten "hiljaisilta" ihmisiltä, miten olette koulutuksessa pärjänneet?

Minulla on kokemusta asiakaspalvelutyöstä ja niissä tilanteissa pärjään oikein hyvin ja tunnen alan omakseni, ja muutenkin tulen hyvin toimeen ihmisten kanssa eli ei ujous minulle normaali elämässä ole mikään ongelma.

Mutta jos joudun tilanteeseen että joudun esim. luokan edessä pitämään esitelmän/puheen tms. ja olemaan yksin kaikkien katsottavana, menen ihan lukkoon, ja yritän parhaani mukaan välttää tällaisia tilanteita. Eli isossa porukassa olen ujo ja hiljainen. Onko tämä isokin este tällä alalla? Ala kuitenkin todella kiinnostaisi.

Onko merkonomin koulutuksessa paljon esiintymistä ja puheita, esitelmiä tms..?

Kaipaisin nyt fiksuja ja asiallisia kommentteja.

8

1061

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hente

      Tuskimpa siellä on niitä juurikaan, kun ei niitä ole AMK:ssa eikä Yo:issakaan joissa olen aikaani kuluttanut. Itsekkään en kyseisistä asioista pidä, ja koetan niitä välttää. Kuitenkin porukassa on kaikenkarvaista sakkia eikä ne ole sen kummempia kuin itsekkään olet. Sitä vaan pelkää kaikkia uusia asioita ja rakentelee niistä peikkoja jotka sitten estävät tekemästä niitä juttuja joita haluaisi.. Ei kun porukkaan mukaan niin kaikki järjestyy. Nykyään jokapaikassa on "vanhempaa" väkeä opiskelijoissa joten meitäkään ei katsota pitkään. Pikemminkin päinvastoin

      • ..........

        Itselläni sama ongelma. En ole muuten ujo, mutta esitelmät tms. saa kyllä hyvän paniikin alulle... Aloitin juuri merkonomi-opinnot (illassa) ja jo ensimmäisellä viikolla(!!) saimme tehtäväksi kahden esitelmän tekemisen!


      • opiskelija33
        .......... kirjoitti:

        Itselläni sama ongelma. En ole muuten ujo, mutta esitelmät tms. saa kyllä hyvän paniikin alulle... Aloitin juuri merkonomi-opinnot (illassa) ja jo ensimmäisellä viikolla(!!) saimme tehtäväksi kahden esitelmän tekemisen!

        Minä olen opiskellessa joka koulussa joutunut pitämään esitelmiä. Jokainen on omanlainen ja kannattaako sinun jättää sent takia menemättä kouluun. Merkonomeja on myös paljon työttömänä. parhaat työpaikat etelä-suomessa, jos ei sitten hyviä suhteita töihin. Itsellä ei ainakaan ja töhin vaikea päästä =(


      • Ansku
        opiskelija33 kirjoitti:

        Minä olen opiskellessa joka koulussa joutunut pitämään esitelmiä. Jokainen on omanlainen ja kannattaako sinun jättää sent takia menemättä kouluun. Merkonomeja on myös paljon työttömänä. parhaat työpaikat etelä-suomessa, jos ei sitten hyviä suhteita töihin. Itsellä ei ainakaan ja töhin vaikea päästä =(

        Heips..Itsekin suunnittelen merkonomiopiskeluja, mieluiten juuri aikuiskoulutuksena, sillä mietin kestänkö mennä 21-vuotiaana teinien sekaan amikseen. No joo, mutta siis itsekin kärsin sosiaalisista peloista/jännityksestä, inhoan olla tilanteessa jossa olen jotenkin esillä/ minua tuijotetaan. Tällä hetkellä työskentelen tosin melko esillä olevassa tehtävässä, jossa joudun ihmisten kanssa tekemisiin, ja jostain syystä olen kuitenkin ihan hyvin täällä pärjännyt näistä ongelmistani huolimatta. Itse aion pyrkiä taloushallinnon linjalle, sillä asiakaspalvelu ei kuitenkaan ole ihan se mun juttuni, vaan haluan johonkin ns.näkymättömämpään työhön.Lähinnä jännittää se, tutustunko kehenkään tulevassa opiskelupaikassani, jonkinlaisia traumoja jäänyt teini-iästä nimittäin. Mutta kun olen tähän asti päässyt, mikään ei estä mua pärjäämään myös tulevaisuudessa-älä säkään anna ujouden vaikuttaa suunnitelmiis:)


      • musti

        Valmistuin juuri merkonomiksi 42v. Olihan niitä pieniä esitelmiä ja lopputyö piti esittää ryhmän edessä, mutta eipä niitä kannata pelätä. Hammaslääkäri on mielestäni paljon pahempi paikka kuin esiintyminen luokan edessä. Opiskelijat olivat luokallani nuoria ja vanhempia ja tosi asiallisia ja aikuisesti käyttäytyviä.


    • Gones.K

      Itse olen käynyt trademomin tutkinnon ja mielestäni parasta mitä koulutuksesta jäi käteen oli esiintymistaidon parantuminen. Se auttoi minua saamaan töitä ja menestymään niissä. Esiintymistä oli todella paljon ja sitä harjoiteltiin isoille ja pienille yleisöille englannksi, suomeksi ja ruotsiksi.
      Nykyään toimin koulutussuunnittelijana ja kouluttajana aikuiskoulutuksen parissa (myös merkonomien koulutuksissa. Olen huomannut saman ilmiön kuin itsekkin: kukaan ei hirveästi pidä esiintymisestä, mutta jälkikäteen kiitellään ja harmitellaan kun esitelmien pitoa ei ollut tarpeeksi. Lisäksi esiintyminen on usein melko palkitsevaa itselle. Esiintymistä ei kannata pelätä: esiintymistaito paranee vain esiintymällä. Se on opeteltavissa oleva taito.

    • merkonomi

      mä olen merkonomi alalla ja usko pois, täällä on tosi kivaa! meillä ei oo vielä ainakaan ollu mitään esitelmiä, tosin mä vasta tänä vuonna alotin...mut mitään ei tarttee tehä, jos ei haluu!!sun pitää vaan kertoo opolles, et sua pelottaa esiintyminen..opo osaa auttaa sua!Meillä ainakin on tosi kiva opo ja muutenkin opettajat on tosi kivoja...

    • alan vaihto

      Nostan nyt vanhaa aihetta mutta tämä kiinnostaisi minuakin. Onko aikuispuolella paljon esitelmiä ja mistä aiheista ne ovat esim. taloushallinnon puolella? Ja onko niitä ollut kaikkien opiskelijoiden pakko pitää?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1739
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1654
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      71
      1495
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      59
      1482
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      56
      1370
    6. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      92
      1370
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      17
      1342
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      18
      1186
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1124
    Aihe