Säästöliekki?

sopiiko ihmetellä

Mikä ihmeen säästöliekki? "Laihdunko jos syön yhden hapankorpun päivässä?" No totta helkkarissa, montako videota lihavista keskitysleirivangeista on näkynyt?

Haluaisin tietää mitä tämä säästöliekki-ilmiö oikeasti on. Kehohan voi yrittää sopeutua muuttuneeseen energiansaantiin, mutta pitkässä juoksussa jos kuluttaa enemmän kuin syö, laihtuu, näin olen käsittänyt. Mitä tuo säästöliekki sitten on? Hetkellistä jumitusta? Mussuttelijan selitystä? Oikeasti joku taikakeino jolla keho muka lakkaa kuluttumasta päivän aikana hapankorpun vertaa energiaa? Vai ehkä joku omituinen tila jossa ihminen HENGITTÄÄ energiaa?

Ei kuulosta minusta järkevältä. Valaiskaa tyhmää!

11

10344

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jutska

      Samalla joku voisi selittää, miksi niin moni tahtoo laihtua, mutta ei voi käydä kuntosalilla treenaamasssa, koska ei halua lihaksia. Aivan kuin ne lihakset laihduttajalle tuosta vain tulla tupsahtaisivat.

      Onko muita hyviä juttuja?

    • on tätä

      Kun kaksi henkilöä on 1200 kalorin dieetillä ja eka syö normaalia ruokaa ja toka rasvatonta niin toka on säästöliekillä koska sen paino ei laske.

      • amalia

        olen lähes kuusikymppinen ja olen käynyt reilun puolivuotta kuntosalilla. En käy siellä lihaksia kasvattamassa, vaan kiinteytymässä ja pitääkseni lihakseni ja niveleni kunnossa. Olen laihduttanut( tai ainakin yrittänyt) jo reilun vuoden. Painoni ei ole oikeastaan paljoakaan pudonnut, mutta olen kiinteytynyt ja oppinut käyttämään vähärasvaisia tuotteita ja lisännyt kasvisten määrää. Olen tullut paljon energisemmäksi ja olen jopa alkanut liikkumaan enemmän. Tuntuu, että olen elämäni kunnossa. Kannattaa siis mennä kuntosalille, ehdottomasti.


      • alkup.

        Tätä versiota en olekaan ennen kuullut. Mihin tämä perustuu? Voiko jostain lukea lisää aiheesta?


    • laihduttaja

      Aivan samaa mieltä. Laihduttamiseen on vain yksi keino: kuluttaa enemmän energiaa kuin saa. Ei elimistö mene yhtäkkiä mihinkään lukkoon, että "tänään en kulutakaan yhtään kun ei ole syötykään". Totta helvetissä energiaa kuluu koko ajan, sille ei voi mitään. Varmaan elimistö yrittää sopeutua mutta jos ei sapuskaa tule niin ei kyllä lihokaan. Puoli vuotta 1000 kalorin päivävauhtia niin uskoisin, että laihtumista tapahtuu. Eri asia on jos pitää välillä taukoja laihduttamisessa todistaakseen itselleen että "pitää välillä syödä ettei mene säästöliekille" mutta laihtumisen kannalta sillä ei ole mitään tekemistä.

    • vähän aikaa sitten..

      Asiantuntijoiden mukaan pieni dieetin huijaaminen eli herkuttelu auttaa laihdutustavoitteeseen pääsemisessä. Hyvää mieltä tuova, vaikka vähän kaloripitoisempikin ruoka kerran viikossa on oiva ratkaisu kahteen lähes kaikkia laihduttajia vaivaavaan ongelmaan - kyllästymiseen ja aineenvaihdunnan hidastumiseen.

      Kalorinsaannin vähentäminen on jokaisen toimivan painonhallintaohjelman ydinajatus. Liian pitkälle viety dieetti voi kuitenkin saada kehon luulemaan, että kyse on nälänhädästä. Tällöin elimistö hidastaa rasvanpolttoa, vaikka laihduttajan kannalta ihannetila olisi päinvastainen. Satunnainen herkku takaa, että laihdutus on pitkällä tähtäyksellä tuloksellisempaa.

      Lähde: http://www.thebostonchannel.com/health

      • luin

        ton iltalehdestä, kopioin sen siitä.. Ne oli ottanu sen ilmeisesti tosta lähteestä.


      • alkup.

        Kiitoksia vastauksesta! Juu-u... tuo kuulostaa kohtuullisen älylliseltä. Mutta uskoisin että vaikka keho yrittää vähentää energiankulutustaan, muutos on pieni, ja laihtumista kai tapahtuu silti, vaikka hitaammin...? Joten nämä "olen syönyt jo kaksi kuukautta alle 500kcal/päivä enkä laihdu, olenko säästöliekillä?" -henkilöt ovat pahasti hakoteillä.


      • pulterix
        alkup. kirjoitti:

        Kiitoksia vastauksesta! Juu-u... tuo kuulostaa kohtuullisen älylliseltä. Mutta uskoisin että vaikka keho yrittää vähentää energiankulutustaan, muutos on pieni, ja laihtumista kai tapahtuu silti, vaikka hitaammin...? Joten nämä "olen syönyt jo kaksi kuukautta alle 500kcal/päivä enkä laihdu, olenko säästöliekillä?" -henkilöt ovat pahasti hakoteillä.

        "Säästöliekki" näillä foorumeilla on yleensä sama kuin heikkotahtoisen tekosyy vetää suklaalevy napaansa... ettei vaan mene sille pelätylle "säästöliekille" :)

        Sen sijaan hyvin pienillä kalorimäärillä toistuvasti voi olla kyllä muita haittoja, ihan kuin ylensyönnilläkin. Mutta sillä ei taas ole "säästöliekkien", rakelliekkien eikä edes liehuvien liekinvarsien kanssa mitään tekemistä...


    • Hiu

      Säästöliekki tarkoittaa tilaa jossa ihmisen perusaineenvaiduntaan kuluvat kalorit vähenevät. Koska kaloreita kuluu silloinkin kun et liiku. ^^ Eli kyllä kaloreita kuluu liikkumiseen.

    • provo

      Tanhut! Säästöliekki ei oo hyvä juttu sen takia, että elimistö rupee syömään sitten omia elimiään (mm. lihaksia!) eli se tuskin on laihdutuksessa koskaan se tarkoitus, että näkyy vaan luut ja ytimet?

      Jotta lihakset eivät surkastuisi dieetin aikana niin pitää syödä oikein, jottei joudu säästöliekille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5600
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3557
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1682
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      207
      1670
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      83
      1126
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      27
      1107
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      917
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      829
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      818
    Aihe