Kuukautiset 10-vuotiaalla.

Onko normaalia?

Tyttärelläni alkoi kuukautiset ja täyttää toukokuussa 11 vuotta.
Kamala mahakipu ja tietty sitä vuotoa.
Itkee rassu hädissään ja olen lohdutellut ja sanonut että tämä kuuluu kehitykseen vaikka on vielä mieleltään pieni tyttö.
Rinnatkin ovat kasvaneet ja sanoi että häpeää kun on niin kehittynyt kun muut eivät ole heidän luokallaan. Ei kehtaa uimaan mennä muiden kanssa.
Vinkkejä miten saisin lapsen rauhoittumaan?
Olipahan tuo pieni järkytys itsellekin.

49

12367

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Alli

      Kuukautiset voivat alkaa 9-18-vuotiaana, mutta toki 10-vuotias on vielä lapsi ja kuukautisten aiheuttamat muutokset (mielialan vaihtelut, kivut...) voivat aiheuttaa suuren järkytyksen.

      On tärkeää, että yrität vakuuttaa lapsellesi, että tapahtunut kehitys on täysin normaalia, ja jokainen tyttö tulee kohtaamaan saman.

      Halutessasi ole yhteydessä lapsen opettajaan, ja kerro hänelle lapsesi kuukautisista. Pyydä häntä kiinnittämään erityistä huomiota lapseesi, jotta pienintäkään kiusaavaa elettä ei tapahtuisi.

      Kouluterveydenhoitajankin olisi hyvä tietää tapahtuneesta. Hän voi kertoa lapsellesi kuukautisten alkamiseen liittyvistä muutoksista ja tärkeistä tiedoista.

      Iloista lopputalvea teille molemmille!

      • Anonyymi

        Olen vasta 9 vuotta ja mulla on menkat. Typerää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen vasta 9 vuotta ja mulla on menkat. Typerää.

        Ok mul on yö kastelua oon 11v poika


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen vasta 9 vuotta ja mulla on menkat. Typerää.

        Kävin tänää aamulla mun äitin kaa semmost keskusteluu että mitä menkat on tällein sentakia et mun äiti luulee et mulla alkaa koht menkat.Oon 9v


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kävin tänää aamulla mun äitin kaa semmost keskusteluu että mitä menkat on tällein sentakia et mun äiti luulee et mulla alkaa koht menkat.Oon 9v

        jos joku sanoo et menkat on typerät opi sanomaan et mä haluun ne


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ok mul on yö kastelua oon 11v poika

        Mut poika miks luet näit?


    • luonnollista

      Serkullanikin alkoi 10-vuotiaana. Oli jo hieman aikaisemmin pientä kehitystä kehossa alkanut tapahtumaan. Ihan luonnollista. Itselläni alkoi 12-vuotiaana.

    • äiti

      Tyttäreni on lähes samanikäinen kuin sinun,pari kuukautta nuorempi, ja hänen kehityksensä alkaa jo osoittaa murkun merkkejä. Rinnat vähän kasvaneet ja pientä karvoitusta. Kysyin lastenlääkäriltä muissa asioissa kääydessämme että onko normaalia ja joko kuukautisia odotellaan. Keskiarvo kuukautisten alkamisessa on kuulemma 11 ja 1/2 vuotta. Tutkittuaan tyttäreni lääkäri sanoi että tästä tilanteesta on n. vuosi kuukautisiin, mutta onkohan noin. JOs nyt olisivat alkaneet, pitäisi mennä tarempiin tutkimuksiin.

      JOs asia vaivaa käykää ainakin kouluterveydenhoitajalla/ lääkärillä, mutta taitaa olla ihan normaalin rajoissa kuitenkin.

      Oma tyttäreni on vielä innokas leikkimään ja toivonkin että kuukautisia saisimme odotella vielä sen vuoden ainakin, mutta minkäs sille sitten voi.
      Itselläni alkoivat lähellä 14v syntymäpäivää, ja tuntui että olin kyllä aika lapsi vielä silloinkin!

      • Liisa-Maria

        vaihtelee kovasti eri yksilöillä, mutta ei ole enää varhaistunut 1960-luvulta, joten lääkäri oli väärässä. Nykytyttöjen kuukautiset alkavat siis samaan aikaan kuin äideillään 1970- tai 80-luvuilla. Keskimääräinen menarkheikä on edelleenkin 13 vuotta.

        Omat kuukautiseni alkoivat 12-vuotiaana ja loppuivat 55-vuotiaana. Molemmilla tyttärilläni kuukautiset alkoivat myöhemmin kuin minulla. Nuoremmalla vasta lähes 15-vuotiaana.

        Yleensä, kun kuukautiset alkavat, tyttö on henkisestikin tarpeeksi kehittynyt hyväksymään asian. Kyllä keskustelun aloittajankin tytär siitä pian rauhoituu ja sopeutuu asiaan, vaikka onkin ensimmäinen luokallaan.


      • Mamiska
        Liisa-Maria kirjoitti:

        vaihtelee kovasti eri yksilöillä, mutta ei ole enää varhaistunut 1960-luvulta, joten lääkäri oli väärässä. Nykytyttöjen kuukautiset alkavat siis samaan aikaan kuin äideillään 1970- tai 80-luvuilla. Keskimääräinen menarkheikä on edelleenkin 13 vuotta.

        Omat kuukautiseni alkoivat 12-vuotiaana ja loppuivat 55-vuotiaana. Molemmilla tyttärilläni kuukautiset alkoivat myöhemmin kuin minulla. Nuoremmalla vasta lähes 15-vuotiaana.

        Yleensä, kun kuukautiset alkavat, tyttö on henkisestikin tarpeeksi kehittynyt hyväksymään asian. Kyllä keskustelun aloittajankin tytär siitä pian rauhoituu ja sopeutuu asiaan, vaikka onkin ensimmäinen luokallaan.

        Kuukautiset eivät kysy henkistä hyväksyntää.

        Itselläni kuukautiset alkoivat 10.v äidilläni ja mummollani 11.v.

        Lapsena kuukautiskipuni olivat aivan järkyttäviä, että vieläkin pöyristyttää ajatella miten kestin ne, mutta onneksi kivut lieneviät muutamassa vuodessa.

        Muistan, kun olin viikonloppukylässä kaverillani, kun kuukautiseni alkoivat, en kehdannut sanoa kaverille enkä tämän äidille mitään, sulloin vaan vessapaperia alkkareihin ja odotin kotiin pääsyä.

        Sitten, kun pääsin kotiin itkin vain äitini sylissä monta tuntia.

        Karvoitus mulla alkoi jo 8.v, liikuntatunnille ajelin aina karvat pois.
        Rinnat alkoivat kehittymään 9.v ja pidin uimapukua tai leveää vyötä rintojen päällä ettei rinnat näkysi.

        Häpesin todella itseäni, sillä olin ainoa tyttö koko koulussa joka oli jo niin kehittynyt, tunsin itseni isoksi verisenlimaiseksi köntykseksi.

        Onneksi äitini oli todella ymmärtäväinen ja usein keskusteltiin aiheesta ja äitini otti yhteyttä opettajaankin ja terveydenhoitajaan, mutta mitäpä ne kiusaamiselle olisi mahtaneet, mutta tuntui hyvältä, että ne tiesivät mikä mulla on ja eivätkä kasvot punaisina aivan raivonneet jos lintsasin koulusta, kun en uskaltanut mennä kouluun, kun pelkäsin kiusaamista.

        Mielestäni 10.v ei ole tarpeeksi kypsä henkisesti saamaan kuukautisia, varsinkin jos on ainut luokallaan.

        Oloni helpottui huomattavasti, kun viidennellä ollessani kaverini alkoi kirimään mua ja hällä alkoi kuukautiset ja rinnat kasvamaan huomattavasti ym...en ollut enään ainut.

        Tyttärien kanssa kannattaa jo pienestä pitäen puhua naiseksi tulemisesta, ettei se tule kamalana shokkina.


      • ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
        Mamiska kirjoitti:

        Kuukautiset eivät kysy henkistä hyväksyntää.

        Itselläni kuukautiset alkoivat 10.v äidilläni ja mummollani 11.v.

        Lapsena kuukautiskipuni olivat aivan järkyttäviä, että vieläkin pöyristyttää ajatella miten kestin ne, mutta onneksi kivut lieneviät muutamassa vuodessa.

        Muistan, kun olin viikonloppukylässä kaverillani, kun kuukautiseni alkoivat, en kehdannut sanoa kaverille enkä tämän äidille mitään, sulloin vaan vessapaperia alkkareihin ja odotin kotiin pääsyä.

        Sitten, kun pääsin kotiin itkin vain äitini sylissä monta tuntia.

        Karvoitus mulla alkoi jo 8.v, liikuntatunnille ajelin aina karvat pois.
        Rinnat alkoivat kehittymään 9.v ja pidin uimapukua tai leveää vyötä rintojen päällä ettei rinnat näkysi.

        Häpesin todella itseäni, sillä olin ainoa tyttö koko koulussa joka oli jo niin kehittynyt, tunsin itseni isoksi verisenlimaiseksi köntykseksi.

        Onneksi äitini oli todella ymmärtäväinen ja usein keskusteltiin aiheesta ja äitini otti yhteyttä opettajaankin ja terveydenhoitajaan, mutta mitäpä ne kiusaamiselle olisi mahtaneet, mutta tuntui hyvältä, että ne tiesivät mikä mulla on ja eivätkä kasvot punaisina aivan raivonneet jos lintsasin koulusta, kun en uskaltanut mennä kouluun, kun pelkäsin kiusaamista.

        Mielestäni 10.v ei ole tarpeeksi kypsä henkisesti saamaan kuukautisia, varsinkin jos on ainut luokallaan.

        Oloni helpottui huomattavasti, kun viidennellä ollessani kaverini alkoi kirimään mua ja hällä alkoi kuukautiset ja rinnat kasvamaan huomattavasti ym...en ollut enään ainut.

        Tyttärien kanssa kannattaa jo pienestä pitäen puhua naiseksi tulemisesta, ettei se tule kamalana shokkina.

        Itselläni alkoi 12-vuotiaana. Olin vielä pihalla leikkimässä kun se tapahtui. Tuntui pahalta aikanaan, mutta kohta huomasin, etten ollut kaveripiirissäni edes ainoa. Se helpotti kun tajusi, että on muitakin. Kerro hänelle, ettei hän ole ainoa!


      • äitee +4
        Liisa-Maria kirjoitti:

        vaihtelee kovasti eri yksilöillä, mutta ei ole enää varhaistunut 1960-luvulta, joten lääkäri oli väärässä. Nykytyttöjen kuukautiset alkavat siis samaan aikaan kuin äideillään 1970- tai 80-luvuilla. Keskimääräinen menarkheikä on edelleenkin 13 vuotta.

        Omat kuukautiseni alkoivat 12-vuotiaana ja loppuivat 55-vuotiaana. Molemmilla tyttärilläni kuukautiset alkoivat myöhemmin kuin minulla. Nuoremmalla vasta lähes 15-vuotiaana.

        Yleensä, kun kuukautiset alkavat, tyttö on henkisestikin tarpeeksi kehittynyt hyväksymään asian. Kyllä keskustelun aloittajankin tytär siitä pian rauhoituu ja sopeutuu asiaan, vaikka onkin ensimmäinen luokallaan.

        ainakin koululääkärit ja terveydenhoitajat mainitsevat tuon 11v iäksi jolloin useimmilla kuukautiset alkabat. Siksi esim asiasta puhutaan nimenomaan nelos ja viitosluokilla pidettävissä infoissa joista myös usein saa näytteitä kotiinkin..

        Kuukautiset muuten alkavat kun biologinen kypsyys on saavutettu ei se siis katso henkiseen kanttiin lainkaan. Tästä oiva esimerkki on muunmuassa kehitysvammaiset tytöt joilla menkat samalla tavalla kuin muillakin vaikka ei mitään ei juuri päässä tapahdu, kypsyyttä tosiaan..


      • Kysynpä vaan
        äitee +4 kirjoitti:

        ainakin koululääkärit ja terveydenhoitajat mainitsevat tuon 11v iäksi jolloin useimmilla kuukautiset alkabat. Siksi esim asiasta puhutaan nimenomaan nelos ja viitosluokilla pidettävissä infoissa joista myös usein saa näytteitä kotiinkin..

        Kuukautiset muuten alkavat kun biologinen kypsyys on saavutettu ei se siis katso henkiseen kanttiin lainkaan. Tästä oiva esimerkki on muunmuassa kehitysvammaiset tytöt joilla menkat samalla tavalla kuin muillakin vaikka ei mitään ei juuri päässä tapahdu, kypsyyttä tosiaan..

        Tai sitten et ole edes tavannut yhtä ainutta kehitysvammaista ihmistä. "...Tästä oiva esimerkki on muunmuassa kehitysvammaiset tytöt joilla menkat samalla tavalla kuin muillakin vaikka ei mitään ei juuri päässä tapahdu..." Tuo on suora lainaus tekstistäsi.

        Kuinka edes kehtaat väittää että kehitysvammaisten päässä ei tapahdu mitään?? Vaikka moni kehitysvammainen saattaa ulkopuolisen ihmisen mielestä näyttää siltä, että kehitysvammaiset ovat täysiä älykääpiöitä, monet heistä ovat ihan aikuisten oikeasti järkeviä ja fiksuja ja järki leikkaa kuin partaveitsi!! Monesti jopa terävämmin kuin terveen ihmisen. He eivät ehkä saa asioita suustaan ulos aina samalla tavalla kuin terveet ihmiset, mutta se ei vammaisista tee tyhmiä!

        Mitäköhän sinunkin lapsistasi mahtaa tulla kun itse lauot tuollaisia päättömyyksiä??


      • äitee +4
        Kysynpä vaan kirjoitti:

        Tai sitten et ole edes tavannut yhtä ainutta kehitysvammaista ihmistä. "...Tästä oiva esimerkki on muunmuassa kehitysvammaiset tytöt joilla menkat samalla tavalla kuin muillakin vaikka ei mitään ei juuri päässä tapahdu..." Tuo on suora lainaus tekstistäsi.

        Kuinka edes kehtaat väittää että kehitysvammaisten päässä ei tapahdu mitään?? Vaikka moni kehitysvammainen saattaa ulkopuolisen ihmisen mielestä näyttää siltä, että kehitysvammaiset ovat täysiä älykääpiöitä, monet heistä ovat ihan aikuisten oikeasti järkeviä ja fiksuja ja järki leikkaa kuin partaveitsi!! Monesti jopa terävämmin kuin terveen ihmisen. He eivät ehkä saa asioita suustaan ulos aina samalla tavalla kuin terveet ihmiset, mutta se ei vammaisista tee tyhmiä!

        Mitäköhän sinunkin lapsistasi mahtaa tulla kun itse lauot tuollaisia päättömyyksiä??

        siis olen suurimman osan työhistoriastani nimenomaan ollut kehitysvammaisten parissa ja paljon juuri niiden vaikeimpien joilla ei niitä aivoja aina edes nimeksi ole.. ja aivotoimintaa ei ainakaan millään tutkimustavalla löydy esim oletko kuullut EEG:stä?

        ON ihan oikeasti olemassa ihmisiä joilla ei ole aivoja oikeastaan ollenkaan, niitä ei siis tarvita kuin pieni ripe hengissä pysymiseen, toinen osa on sellaisia joilla jokin osa aivoja puuttuu esim pikkuaivot kokonaan, kolmas osa on sellaista sakkia jolla ei päässä tapahdu yhtään mitään vaan sähkökäyrä mittaa suoraa viivaa...

        Saat anteeksi purkauksesi koska olet yksinkertaisesti tyhmä ja tietämätön! Kehitysvammainen ei ole se naapurin söpöliini Down, vaan paljon suurempi ja rankempi syhmä.. ja sillä todellakin vastasyntyneen tasolla olevallakin voi olla menkat ja mites on sen henkisen kypsyyden laita?

        Lisää visiota; henkilö joka ymmärtämättömyyttään syö omaa ulostetaan, repii siinä samalla suoltansa innostuu aikalailla menkoista koska onhan kyse värillisestä uudesta materiaalista syljen, ulosteen, rään, vaikun jne ohella.. näitäkin ikävä kyllä maailmalla on!

        Niin ja lapseni todella tietävät jotakin mitä sinä et tiedä! He tietävät että tuollainenkin "tyhmä" ihminen voi tuntea mielihyvää ja nauttia elämästään oikeassa ympäristössä oikeanlaisten ihmisten kanssa. He osaavat arvostaa pientä hymyä, silmän heilausta jne merkkinä toisen reaktiosta koska ovat olleet tekemisissä niidenkin ihmisten kanssa joilla on muutakin ongelmaa kuin saada ajatus ulos - siis lähinnä se että sitä ajatusta ei ole, mutta on se tunne sillä hetkellä..

        Onnistuit todella ärsyttämään naiiviudellasi!!


      • Emmi K.
        äitee +4 kirjoitti:

        siis olen suurimman osan työhistoriastani nimenomaan ollut kehitysvammaisten parissa ja paljon juuri niiden vaikeimpien joilla ei niitä aivoja aina edes nimeksi ole.. ja aivotoimintaa ei ainakaan millään tutkimustavalla löydy esim oletko kuullut EEG:stä?

        ON ihan oikeasti olemassa ihmisiä joilla ei ole aivoja oikeastaan ollenkaan, niitä ei siis tarvita kuin pieni ripe hengissä pysymiseen, toinen osa on sellaisia joilla jokin osa aivoja puuttuu esim pikkuaivot kokonaan, kolmas osa on sellaista sakkia jolla ei päässä tapahdu yhtään mitään vaan sähkökäyrä mittaa suoraa viivaa...

        Saat anteeksi purkauksesi koska olet yksinkertaisesti tyhmä ja tietämätön! Kehitysvammainen ei ole se naapurin söpöliini Down, vaan paljon suurempi ja rankempi syhmä.. ja sillä todellakin vastasyntyneen tasolla olevallakin voi olla menkat ja mites on sen henkisen kypsyyden laita?

        Lisää visiota; henkilö joka ymmärtämättömyyttään syö omaa ulostetaan, repii siinä samalla suoltansa innostuu aikalailla menkoista koska onhan kyse värillisestä uudesta materiaalista syljen, ulosteen, rään, vaikun jne ohella.. näitäkin ikävä kyllä maailmalla on!

        Niin ja lapseni todella tietävät jotakin mitä sinä et tiedä! He tietävät että tuollainenkin "tyhmä" ihminen voi tuntea mielihyvää ja nauttia elämästään oikeassa ympäristössä oikeanlaisten ihmisten kanssa. He osaavat arvostaa pientä hymyä, silmän heilausta jne merkkinä toisen reaktiosta koska ovat olleet tekemisissä niidenkin ihmisten kanssa joilla on muutakin ongelmaa kuin saada ajatus ulos - siis lähinnä se että sitä ajatusta ei ole, mutta on se tunne sillä hetkellä..

        Onnistuit todella ärsyttämään naiiviudellasi!!

        Minustakin on kummallista polttaa käämit siitä, että joku sanoo sivulauseessa kehitysvammaisten aivotoiminnasta jotakin. Eihän se tässä ollut ollenkaan olennaista, vaan kuukautisten alkaminen riippumatta ihmisen henkisestä kypsyydestä.

        Nykyisin eletään kummallisia aikoja. "Kaikki" ovat älykkäitä, kukaan ei ole tyhmä. Kaikki ovat lahjakkaita, joidenkin lahjat vain huomataan ja toisten ei. Vaikka näinhän elämässä juuri EI ole. On tyhmiä ja viisaita, on älykkäitä ja keskivertoja. Nykyisin sitä ei saa vain sanoa poliittisen korrektiuden nimissä. Kehitysvammaistakaan ei varmaan pian enää saa sanoa sillä nimellä, onhan se "loukkaavaa" pitää keksiä ihan uusi termi "erikehittynyt" tms, että ei tule sanottua vammaiseksi KETÄÄN. Tyhmää.


      • äitee +4
        Emmi K. kirjoitti:

        Minustakin on kummallista polttaa käämit siitä, että joku sanoo sivulauseessa kehitysvammaisten aivotoiminnasta jotakin. Eihän se tässä ollut ollenkaan olennaista, vaan kuukautisten alkaminen riippumatta ihmisen henkisestä kypsyydestä.

        Nykyisin eletään kummallisia aikoja. "Kaikki" ovat älykkäitä, kukaan ei ole tyhmä. Kaikki ovat lahjakkaita, joidenkin lahjat vain huomataan ja toisten ei. Vaikka näinhän elämässä juuri EI ole. On tyhmiä ja viisaita, on älykkäitä ja keskivertoja. Nykyisin sitä ei saa vain sanoa poliittisen korrektiuden nimissä. Kehitysvammaistakaan ei varmaan pian enää saa sanoa sillä nimellä, onhan se "loukkaavaa" pitää keksiä ihan uusi termi "erikehittynyt" tms, että ei tule sanottua vammaiseksi KETÄÄN. Tyhmää.

        on erilaisia oppijoita kun puhutaan ihmisistä jotka ennen olivat lievästi kehitysvammaisia tai vakavista oppimisvaikeuksista kärsiviä.

        Vaikeasti vammaiset ovat aistimonivammaisia, kuurosokeita jne..

        kaikki vähän tai paljon ruodusta poikkeavat ovat erilaisia lapsia tai erityislapsia...

        Itseasiassa vanhaa ja kuvaavaa vammaisluokitusa ei enää käytetä ja kaikki paperit ja arvioinnit tehdään niin että taidot pääsee esiin jne. Lopputulos on se että kun luet paperit niin et osaa yhdistää niitä ollenkaan oikeaan tyyppiin saati siihen jota edessäsi katsot.. Positiivisuus on hyvä asia, mutta realismi parempi!! Jollain tavalla oikeasti pitää kyetä ilmaisemaan jos ajatus ei kulje ja ymmärryskin on hataraa!!

        Aiheesta suosikkini on erilaisista puheongelmista kärsivät; siis puhevikaiset esim yksi hyväkäs joka ei osannut sanoa R-kirjainta selitti ummet ja lammet kuinka se ei ole häntä haitannut eikä ketään kanssaan tekemisissä olevaa, ammatinvalintaankaan se ei saisi vaikuttaa. Just joo.. Toisaalta onhan TV:ssä jo nähty sössöttävä ja nenään puhuva puheterapeutti joten kaikki on mahdollista..

        Kalle Könkkölän luentoa kuunnellessani kiinnitin itse asiassa huomiota taannoin nimenomaan siihen kuinka painokkaasti hän toisti sanaa vammainen. Hänen luulisi olevan alan asiantuntija..


      • Anonyymi
        Liisa-Maria kirjoitti:

        vaihtelee kovasti eri yksilöillä, mutta ei ole enää varhaistunut 1960-luvulta, joten lääkäri oli väärässä. Nykytyttöjen kuukautiset alkavat siis samaan aikaan kuin äideillään 1970- tai 80-luvuilla. Keskimääräinen menarkheikä on edelleenkin 13 vuotta.

        Omat kuukautiseni alkoivat 12-vuotiaana ja loppuivat 55-vuotiaana. Molemmilla tyttärilläni kuukautiset alkoivat myöhemmin kuin minulla. Nuoremmalla vasta lähes 15-vuotiaana.

        Yleensä, kun kuukautiset alkavat, tyttö on henkisestikin tarpeeksi kehittynyt hyväksymään asian. Kyllä keskustelun aloittajankin tytär siitä pian rauhoituu ja sopeutuu asiaan, vaikka onkin ensimmäinen luokallaan.

        moi on ärsyttävää kun mun menkat ei oo alkanu oon 11.v


      • Anonyymi
        Mamiska kirjoitti:

        Kuukautiset eivät kysy henkistä hyväksyntää.

        Itselläni kuukautiset alkoivat 10.v äidilläni ja mummollani 11.v.

        Lapsena kuukautiskipuni olivat aivan järkyttäviä, että vieläkin pöyristyttää ajatella miten kestin ne, mutta onneksi kivut lieneviät muutamassa vuodessa.

        Muistan, kun olin viikonloppukylässä kaverillani, kun kuukautiseni alkoivat, en kehdannut sanoa kaverille enkä tämän äidille mitään, sulloin vaan vessapaperia alkkareihin ja odotin kotiin pääsyä.

        Sitten, kun pääsin kotiin itkin vain äitini sylissä monta tuntia.

        Karvoitus mulla alkoi jo 8.v, liikuntatunnille ajelin aina karvat pois.
        Rinnat alkoivat kehittymään 9.v ja pidin uimapukua tai leveää vyötä rintojen päällä ettei rinnat näkysi.

        Häpesin todella itseäni, sillä olin ainoa tyttö koko koulussa joka oli jo niin kehittynyt, tunsin itseni isoksi verisenlimaiseksi köntykseksi.

        Onneksi äitini oli todella ymmärtäväinen ja usein keskusteltiin aiheesta ja äitini otti yhteyttä opettajaankin ja terveydenhoitajaan, mutta mitäpä ne kiusaamiselle olisi mahtaneet, mutta tuntui hyvältä, että ne tiesivät mikä mulla on ja eivätkä kasvot punaisina aivan raivonneet jos lintsasin koulusta, kun en uskaltanut mennä kouluun, kun pelkäsin kiusaamista.

        Mielestäni 10.v ei ole tarpeeksi kypsä henkisesti saamaan kuukautisia, varsinkin jos on ainut luokallaan.

        Oloni helpottui huomattavasti, kun viidennellä ollessani kaverini alkoi kirimään mua ja hällä alkoi kuukautiset ja rinnat kasvamaan huomattavasti ym...en ollut enään ainut.

        Tyttärien kanssa kannattaa jo pienestä pitäen puhua naiseksi tulemisesta, ettei se tule kamalana shokkina.

        ok kiva


    • millitilli

      Muistan kuinka omat kuukautiseni alkoivat 5-luokalla. Äiti ei ollut niistä koskaan puhunut ja koulussakin terveydenhoitaja otti asian esiin vasta kun olin kuudennella. Juttu tapahtui heinäkuussa ja häpesin ja pelkäsin ihan hirveästi. Kun juttu uusiutui kuukauden päästä, oli pakko kertoa äidille. Sitten äitikin avasi sanaisen arkkunsa, tosin niukasti.

    • mie vaan

      Älä huolestu, hyvä kun olet jutellut lapsesi kanssa. Minulla alkoi kans aikoinaan kuukautiset 10 vuotiaana. Äiti ei kertonut mitään, mutta onneksi koulussa siihen aikaan (n. 25v sitten) kerrottiin kuitenkin asiasta. Olen varautunut myös siihen että omalla tyttärellä alkaa aikaisin kuukautiset, mutta siihen on vielä aikaa. Kerro lapsellesi, että lapset kehittyvät eri tahtiin toiset ennemmin, toiset myöhemmin. Meillä tämä asia on vasta edessä. Tsemppiä.

    • myös 10.v

      Itselläni alkoi myös 10.v kuukautiset ja myös tyttärelläni.

      Tytölle kannattaa alkaa puhumaan esim. viisivuotiaasta lähtien pikkuhiljaa kuukautisista ja naiseksi tulosta ettei se ole hirveä järkytys, kun ensimmäiset karvat kasvaa tai kuukautiset alkaa.

      Pojille on myös hyvä kertoa naisenkin kehityksestä etteivät he ole aivan äimänkäkenä, kun siskolle tai kaverille rupeaa kasvamaan rinnat tai veskissä näkee kuukautissiteitä tms.
      Kannattaa jo siksikin jutella poikienkin kanssa etteivät he näkisi asiassa pilkkaamisen aihetta.

      Sinun kannattaa esim. käydä säännöllisesti uimassa tyttäresi kanssa jotta hän näkee muitakin naisvartaloita ja oppii näin hyväksymään itsensä, kun hoksaa, että tissit, karvat, kumpareet ja kurvit ovat aivan luonnollinen asia eikä sitä tarvitse hävetä.

    • jo noin nuorena

      En edes äidille kertonut alkuun niin paljon häpesin.

      yritä järkevää keskustelua ja sano että parin vuoden päästä kaikki ovat jo ylpeitä rinnoistaan ja kuukautisista, jos saavat ne. Ainakin itse sain rintojeni takia paljon positiivista huomiota nuorena pojilta ja se vei häpeää pois asiasta.

      Anna turvaa ja tukea ja koita tukea hänen itseluottamustaan. Vaikka on erilainen ei tarkoita että on muita huonompi.

      Usein niillä joilla kuukautiset alkavat aikaisin ne myös loppuvat myöhään, mikä on terveys etu mitä tyttäresi ei varmaan vielä käsitä, mutta pelkästään positiivinen juttu nuo kuukautiset...

      • vaan

        muistaisin päinvastoin, että ne joilla kuukautiset alkavat aikaisin loppuvat ne myös aikaisemmin kuin niillä joilla on alkaneet myöhemmin. Muistaisin myös,että jo tyttölapsella on "munasolut( tai niiden aiheet) valmiina odottamassa" kypsymistään. Tähänkin pohjautuen voisi kuvitella, että kuukautisten kesto vuosissa olisi keskimäärin samaa luokkaa jos voisi kuvitella, että naisilla on suurinpiirtein yhtä paljon munasoluja.
        No, tämä oli vain sivuseikka ja poikkeaa alkuperäisestä jutusta. Olen vain ollut juuri päinvastaisessa uskossa kuin sinä. mikä lie totuus?


      • Liisa-Maria
        vaan kirjoitti:

        muistaisin päinvastoin, että ne joilla kuukautiset alkavat aikaisin loppuvat ne myös aikaisemmin kuin niillä joilla on alkaneet myöhemmin. Muistaisin myös,että jo tyttölapsella on "munasolut( tai niiden aiheet) valmiina odottamassa" kypsymistään. Tähänkin pohjautuen voisi kuvitella, että kuukautisten kesto vuosissa olisi keskimäärin samaa luokkaa jos voisi kuvitella, että naisilla on suurinpiirtein yhtä paljon munasoluja.
        No, tämä oli vain sivuseikka ja poikkeaa alkuperäisestä jutusta. Olen vain ollut juuri päinvastaisessa uskossa kuin sinä. mikä lie totuus?

        Niillä, jolla kuukautiset alkavat myöhään, ne loppuvat aikaisemmin. Ja taas varhain menstruoivilla kuukautiset loppuvat myöhemmin, ehkä vasta 55-56-vuotiaana tai jopa myöhemminkin. Keskimääräinen menopaussi-ikä on nykyään 51 vuotta. Tämä tarkoittaa, että osalla naisia kuukautiset loppuvat jo siinä 45-vuotiaana.

        Omat kuukautiseni alkoivat kun olin 12-vuotias ja loppuivat 55-vuotiaana. Olen paljon nuoremman näköinen kuin ne ikätoverini, joille menopaussi tuli varhain. Kun vielä kuopukseni on vasta 10-vuotias, minua luullaan usein neljävitoseksi, vaikka olen lähes 60-vuotias.


    • Omasta nuoruudestasi!

      Siis tyttärelle. Ja tuntemuksistasi, koska sinulla alko jne... Ja pari varoittavvaa sanaa tulevaisuudesta lienee myös paikallaan. Pari kolme vuotta ja kaikki tytöt on kateellisia ja pojilla pahat melessä...

    • Yh isä ja 10v tyttö!

      No nyt tuntu löytyvän oikee palsta! Huuh!!! Kuten sanottu miten kerron tyttärelleni näistä jutuista kun en itekkää ole niin hirveen perillä asiasta kun nää on niitä naisten juttuja ja meille ei niistä kerrota. Pitäiskö siihen joten kin varautua es ostamalla jotain siteitä? ja niitäkin tuntuu oleven jos jonkin laista! Niin että millaset sopis tytölle ja meneekö ne pilalle jos on vanhoja? Ja mistä sen tietää että ne alkaa voi apua!

      • Liisa-Maria

        Osta siteitä varalle. Pyydä apua äidiltäsi, siskoltasi tai naispuolisilta ystäviltäsi tässä asiassa. Siteet eivät mene pilalle, jos ne säilytetään puhtaasti. Ennen kuukautisten alkamista tytön rinnat kasvavat ja hänelle tulee karvoitusta eli silloin lapsi on jo ns keskipuberteetissa.

        Jos isoäiti on tytölle läheinen, hän lienee paras puhumaan kuukautisista, siis siinä tapauksessa, että tytön äiti on kuollut. Jos äiti on elossa ja tapaa lastaan, on tietysti äidin asia puhua naiseksi kasvamisesta.


      • yh-isän tytär

        Suosittelen sinua hankkimaan myös itse tietoa kuukautisista, jne. Erilaisia kirjoja on aiheeseen liittyen, esim. Gravelle: Mitä tytöt/pojat eivät rohkene kysyä ... mutta haluaisivat tietää. Eli siis kaksi kirjaa, josta ensimmäinen keskittyy lähinnä tyttöihin, toisessa kirjassa käsitellään sekä tyttöihin että poikiin liittyviä asioita. Mielestäni ihan mukava olisi hankkia kummatkin, koska varmasti tyttöäsi kiinnostaa myös mitä pojille "tapahtuu" murrosiässä. Eli nuo kirjat soveltuvat luettavaksi teille molemmille.

        Itse ainakin olin ihan "hukassa" menkkojen ym. kanssa, kun ei kukaan niistä kertonut, eikä aluksi tietoa juuri ollut. Koulusta saadut esitteet ja muut lippuset, biologian kirjan jutut, jne. tulikin sitten tarkkaan uteliaana luettua :)


      • yh-isän tytär

        Lisäyksenä vielä noista kuukautissuojista. Voit hankkia muutamia erilaisia merkkejä valmiiksi tytärtäsi varten, pienintä imukykyä aluksi (tamponeissa "mini", siteissä imukyky näkyy paketeissa pisaroina, eli "yhden pisaran" side pienin imukyvyltään).

        Vaihtoehtoina on siteet (kertakäyttösiteet ja kestositeet), tamponit (kertakäyttö/kesto) ja kuukautiskuppi. Normaaleista marketeista löytyy kertakäyttöisiä siteitä (Vuokkoset, Always, Libresse, jne.) ja kertakäyttöisiä tamponeja (O.b, Tampax, jne.). Lisäksi on "halpismerkkejä", Daily, Pirkka, jne. jotka yleensä ovat yhtä toimivia kuin "merkkituotteetkin" mutta halvempia.

        Kestosuojista löytyy tietoa osoitteesta http://kuukuppikunta.net

        Minä ainakin olen sitä mieltä että olisi hyvä isien myös itse tutustua aiheeseen, eikä pelkästään huutaa siskoja, äitejä ja muita naisia avuksi. Vaikka tokihan voi heiltäkin apua pyytää, mutta ei pidä pelkästään heidän harteilleen asiaa jättää, hyvähän isänkin on kuukautisista ym. jotain tietää :)


    • lisää

      Minulle sanoi oma gynegologin taannoin, kun kyselin häneltä vanhimman tyttäreni "myöhässä" olevista kuukautisista. Hänellä ne alkoivat vasta 14-vuotiaana ja kyllä hän niitä ehti jo odottaakin. Mutta vastaukseksi sain, että kun painoo ylittyy 48 kg:n rajan, voi odotella kuukautisten alkamista. Vanhin tyttäreni oli todella laiha ja taisi yltää ko. kilomääärään vasta silloin. Kolme muuta tytärtäni ovat saaneet kuukautisensa aiemmin mutta ovat myös ylittäneet kg-rajan nuorempana.

    • sukukypsä 8 vee

      itselläni alkoi kuukautiset 8 vuotiaana. muistan kuinka noloa se oli, mutta äidin ja koulun yhteistyö pelasti minut "häpeältä". uida minun ei tarvinut ja jos liikunnanssa oli jotain sellaista minkä jälkeen oli suihkupakko niin sain vapautuksen koko päivästä koulussa ensimmäisinä vuosina. sit ku muillakin alkoi esiintyä kuukautisia niin sit itsekkin jatkoin normaalisti mm. liikuntatunneilla oloa.

      • ei sukukypä 8 v

        Tyttäreni on kahdeksan vuotias ja toivon että kuukautiset ei alkaisi vielä muutamaan vuoteen, hän on vielä täysi lapsi niinkuin tuonikäisen täytyy vielä ollakkin. Itselläni ne alkoi kaksitoista vuotiaana sekin oli minusta liian aikaisian. Mutta minkäs luonnolle mahtaa.


    • Mona-Henrika
    • tyttö vaan

      En ole ehkä oikea henkilö vastaamaan, mutt olen kuullut, että tytöillä alkaa kuukautiset, kun painoa on kertynyt n. 45 kg. Ehkä lasten hyvällä ruokinnalla on osuutta asiaan.

    • Terveydenhoitajakapu

      Kuukautisten keskimääräinen alkamisikä ei ole 11.5-vuotta, vaan edelleenkin 13-vuotta.

      Keskivertotyttöhän kehittyy siten, että rintojen esiasteet, untuvainen häpykarvoituksen alku ja valkovuoto lmaantuvat 11-vuotaana. Yleensä näistä ilmaantuu ensinnä joko valkovuoto, tai rintojen kasvu. kaksitoistavuotiaana muutokset tulevat yleensä selkeämmiksi, aikuismainen häpykarvoitus alkaa kasvaa, kasvussa yleensä spurtti. 13-vuotiaana alkavat kuukautiset ja pituuskasvu hidastuu selvästi. 15-vuotiaana tyttö alkaa olla täysin naisen mitoissa.

      Tuosta kehityksestä on tietty vaikka mitä variaatioita ja alkamis-ikiä. Mutta jos alle 8-vuotiaana alkaa rintojen kasvu, tai karvoitus, tulisi kääntyä lääkärin puolee. -kuukautisten tulisi olla alkaneet kun tyttö täyttää 16. Jos eivät ole, olisi myös niinikään hyvä pistäytyä lääkärissä.

      • 10v

        Minulla alkoi kuukautiset 10v. Rinnat ja karvoitusta alkoi noin.8-9v. Olin häpeissäni, koska olin ainut luokaltani jolla oli menkat. Tosin kahdella kaverillani oli jo rinnat ja he olivat minua vuoden nuorempia (Synnyin uutena vuotena) - vaikka osa oli jo täyttänyt 10v. Kun sitten täytin 11v., parin päivän päästä yksi kavereistani kertoi, että hänellä alkoi menkat olin helpottunut etten ollut ainoa luokaltani jolla alkoi menkat 4-luokalla ja 10v. Tosin täytin 4-luokalla 11v. Suosittelen, että kertoisit tyttärellesi menkoista. Kannattaa myös kertoa,että silloin kun on menkat kannattaa käyttää tummia housuja ettei tule verta läpi.


    • Mamma Manjana

      Jos tyttö on edelleen kuukautisistaan harmissaan, olisiko jokin keino millä saisit hänet olemaan iloinen asiasta? Monissa kulttuureissahan kuukautisten alkua jopa juhlitaan eli naiseksi tulemista kannustetaan? Ei tässä nyt mihinkään erityisiin riitteihin kannata ryhtyä, mutta mitä jos toisit esille asian hyviä puolia kuten sitä, että hänellä on kohta enemmän kokemusta asiasta kun muilla kavereilla on vasta sama edessä ja hän voi sitten olla muille tukena? Olisiko sinulla hänelle jokin kiva "vastuutehtävä" kotona, joka olisi enemmän kiitos kuin rangaistus eli siis jokin jota hän olisi halunnut tehdä/osallistua mukaan, mutta et ole suostunut koska hän on ollut liian nuori tms? Jos vatsaan sattuu aina kuukautisten aikana, ostakaa yhdessä jokin suloinen kuumavesilämmitin masun rentouttajaksi jne. En taida osata selittää tätä hyvin. Tarkoitan että mitä jos yrittäisit kääntää asian positiiviset asiat pinnalle?

      • vm.-65

        Tuskin aloittajan tyttö enää on harmissaan kuukautisistaan. Aloitushan on kirjoitettu vuonna 2006. Mikähän idea on nostella näitä yli 5 vuotta vanhoja ketjuja.


    • hjkiss

      Hei!voihan kuukautiset alkaa joillakin jopa 8 vuotiaanakin,itselläni alkoi myös 10 vuotiaana ja muistan itsekkin mikä järkytys se oli,koulussa ei vielä sen ikäsille menkoista puhuttukkaan eikä vanhemmatkaan ajatellu vielä siinä iässä kertoa joten hirveiden kipujen jälkeen kun menin vessaan ja huomasin veren niin luulin että mulla on joku sairaus=(soitin sitte äidille joka sillon oli vielä töissä ja hän sitte kerto mitä on tapahtunu..häpesin sitä ja olin myös muutenkin jo kehittyneempi kun muut ikäiseni eli oli kanssa noloa mennä uimaan tai olla topissa kesällä.mun mielest nyt pitää vaan saada tytön itsetunto kuntoon ennen kun on liian myöhästä eli kertoo vaan että toi on hieno asia ja omasta kehosta pitää olla ylpeä ostat vaikka hienot bikinit tai uimapuvun minkälaista muut hänen ikäset ei voi vielä edes pitää ja hienot rintsikat ja yrität vaan aina puhua positiivisesti ja kehuvasti hänen aikuisesta muodostaan jne..itselläni itsetunto oli silloin erittäin huono,mun äiti ei mitään rintsikoita ostanu tai mun kropalle sopivia bikineitä/uimapukua,hän ei koskaan sanonu sen jälkeen mun ulkomuodosta mitään,en syytä häntä koska ei hän varmaan vaan osannut mutta näin haluisin auttaa omasta näkökulmasta.itse sairastin sen jälkeen muutaman vuoden anoreksiaa,kysymyshän ei tietenkään ollut pelkästään aikaisesta kehityksestä mutta uskon että se oli osa syytä koska pidin itseäni paljon isompana kun muita ikäisiäni koska olinhan leveämpi lantiosta ja kasvun pyrähdys sun muut..

    • apua !

      Teillä on ongelma jotka ootte vasta 12v.... ööö ei mitää hätää... mut mä täytän kohta 15 eikä vieläkään kuukautiseni ole alkanut... siis mitä teen? mietin tätä paljon... Mulla on kohta koulus terveystarkastusss,,, puhun siel tästä asiasta mut jos se ei tiiä nii meen lääkärille ja kysyn jos nää vois alottaa hormooni lääkkeillä ? Älkääkä sanoko et joo ne alkaa kyllä et oottelle ihan rauhas mut voisitteko vastata tähän! Eikä myöskään mitää sellasta et oo onnellinen et sul ei oo viel menkkoja... ööö... mielummin menkat ku ilman menkkoja! APUA! Että mitä teeen ku näitä luin nii toisilla on alkanut jo 8-10 vuotiaana ! pelkään et ne ei ala ollenkaa :///

      • ...

        Paljonko painat? Jos painoindeksisi on hyvin alhainen, kuukautisten alkaminen viivästyy. Uskoisin, että kuukautisesi alkavat ihan pian.


    • sanna1321

      no olen 10.v ja näin itselläni finnejä juoksin äidin luo niin nopeasti kuin pääsin äiti veti minut makkariin ja alkoi selittää kuukautisista ja finneistä ja koko murrosiästä äiti auttoi minua niin että sain suojia kuukautisia vaten mutta siltiminua pelotti kun joka kerta rinnat ovat kasvaneet ja finnejä tulee en uskalla mennä kouluun mitä pitää tehdä?

      kertokaa pliis!!!

    • sanna1321

      Voisit viedä lapsesi uimaan muutamia kertoja jotta hän huomaisi että se on normaalia

    • apua !

      siis no painan jtn 52kg ja olen 162cm

      • äitix

        Kuukautistesi olisi kyllä jo pitänyt alkaa, koska et ole alipainoinen. Et kerro, onko muuta kehitystä tapahtunut. Ota ihmeessä asia puheeksi terkkarin kanssa.


    • Anonyymi

      mulla alko kuukautiset jo 9v ja yritin kertoo äitille et voiks se ostaa mulle kuukautissuojia tai jotain semmosii.... ja äithän sitte kieltäyty ja oli hoki koko ajan että " et tule saamaan niitä suojia ellet itte mee ostaa" ja onneks mun kaverin äiti osti mulle.. joten kiitos Sabrina!

    • Anonyymi

      Mulla kuukautiset aikoinaan alkoivat ekan kerran (epäsäännöllisinä) jo 8-vuotiaana. Kävelin kirjahyllylle ja hain tietoa tietokirjasta! Äitini ei minulle kuukautisista puhunut mitään. Menkat loppuivat, kun olin noin 56-vuotias. Paras kaverini koulussa oli aivan paniikissa omista kuukautisistaan, hänellä ne alkoivat vasta 16-vuotiaana! Eli vaihteleva alkamisikä on ihan normaalia.

    • Anonyymi

      Taidan olla aika onnekas, kun oon 10v ja mun äiti oikeesti sanoo että saan kysyä. Mut mulla tuntuu kokoajan ihan niinku joku haluis Mut,sitten ei mitään.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      947
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      704
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe