Tammen kasvatus terhosta.

yks

Miten kasvatan. Tammen terhot itöneet sisätilassa talven aikana, laitanko pieniin purkkeihin vai suoraan maahan keväällä? Onnistuuko , kun ei ole kylmäkäsittelyä?

59

22186

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kasvamaan

      No jos ne kerran ovat itäneet,silloin ovat myös onnistuneet.Laita nyt ruukkuun ja kun ovat kasvaneet vähän enemmän pituutta,voit kesällä istuttaa maahan.Suojaa niitä kuitenkin jollain,kun ovat pieniä.

      • Tuulakaija

        Millä tavoin voi tammen taimen suojata eka talveen. Mulla on kesän ollut ulkona ja 4 vuotta purkissa sisällä.


    • yks

      Tämä oli sellainen "vahinko", kun poika keräsi syksyllä muovipussiin terhoja oravalle talveksi. Ne sitten unohtuivat suljettuun muovipussiin keittiön kaappiin ja huomattiin nyt, että olivat itäneet pussissa. Niitä on ainakin sata. Täytyy mahduttaa se purkkimäärä jonnekkin ja kasvattaa tammimetsä pellolle.

      • Se Leena

        Kolmekymmentä vuotta sitten minulle kävi samoi: kertäsin muovipussin täyteen terhoja ja sidoin vielä pussin suun lujasti,e ttä varmasti säilyvät. Isä sitten sen löysi keväällä ja kylvi niitä muutamia ympäri pihaa. Kolme tammea muistaakseni edelleen kasvaa pihamaalla. Ei niille siis mitään muuta tehty kuin pantiin maahan. Tämä Turun seudulla.


      • yks
        Se Leena kirjoitti:

        Kolmekymmentä vuotta sitten minulle kävi samoi: kertäsin muovipussin täyteen terhoja ja sidoin vielä pussin suun lujasti,e ttä varmasti säilyvät. Isä sitten sen löysi keväällä ja kylvi niitä muutamia ympäri pihaa. Kolme tammea muistaakseni edelleen kasvaa pihamaalla. Ei niille siis mitään muuta tehty kuin pantiin maahan. Tämä Turun seudulla.

        tuota samaa. eli heitän ne keväällä suoraan maahan, Kolme tammea jo pihalla kasvaa. isoja tosin entisen omistajan istuttamia, mutta komeita. Tämä Porvoon seudulla, vois vaikka onnistua jos Turussakin. terveisiä Turkuun!


      • Kurre123
        yks kirjoitti:

        tuota samaa. eli heitän ne keväällä suoraan maahan, Kolme tammea jo pihalla kasvaa. isoja tosin entisen omistajan istuttamia, mutta komeita. Tämä Porvoon seudulla, vois vaikka onnistua jos Turussakin. terveisiä Turkuun!

        ...muistettava oravat :)))


    • sillaisit

      Tämäkin Turun läheisyydessä:

      Työkaverini laittoi myöhään syksyllä töissä pihalta nappamansa tammenterhon kertakäyttömukiin multaan ja ennen joulua työntyi taimi joka kasvoi aika pimeässä työpöydällä (kaukana ikkunasta). Keväällä istutti mökille maan lämmettyä; hienosti kasvaa.
      Viimekesänä päinvastainen tapaus: mökin nurmikon takaosassa pilkisti pari alta 10 senttistä tammen alkua ja kun kaverini (toinen) oli himoinnut tammia tontillensa ja ei sopinut heti tulla hakemaan nyhtäisin maasta (varovasti ilman työkaluja) sateenjälkeen taimen ja istutin ruukkuun, jonka syksyllä istutti tontilleen.

    • anss

      Istuta syksyllä hyvänmuotoisista tammista kerättyjä terhoja vaaksan välein n. 5
      sentin syvyyteen puutarhaan riviin ja peitä kylvös laudalla. kylvös nousee tai-
      melle aika myöhään (heinäkuussakin) taimelle. Seuraavana keväänä ennen leh-
      teen tuloa istuta taimet lehtomaiseen valoisaan paikkaan.
      Onnea toimiin! Anssi

    • Pekka

      Keräsin syksyllä puistosta tammenterhoha, joissa oli jo pääjuuren alku näkyvissä. Istutin ne maitopurkkeihin ja nyt suurimmissa taimissa on 4-5 lehteä, siis pari kuukautta istutuksen jälkeen. Keväällä, luultavasti joskus huhtikuussa, totutan niitä ulkoilmaan päivisin lasitetulla parvekkeella keväällä istutan ne lopullisille paikoilleen jyrsijäverkon suojaan.

    • kasvattaja

      Kesällä oli pihamaassa monta tammen tainta, oravat oli niitä varmaan kuljetellut terhoja milloin minnekin.

    • Käivänä, kasvattaja.

      Kukaan "kasvattaja" ei osaa kertoa itse kasvatuksesta oikeastaan yhtään mitään, kuinka paljon kastellaan? Valoa? Lämpöä? MITÄ muuta?! Pelkkää kasvatusta? Mitä se pitää sisällään?

    • itsekseen....

      Ei niitä tarvi erikoisesti KASVATTAA , vai ootko nähnyt niitä metsässä kasvatettavan, itsekseen kasvaa.
      Multaa ne karsii kasvaakseen.

      • Kokeillaan

        Väärin, täällä Oulun korkeudella ei todellakaan kasva itsekseen alku on avitettava jos näin on niin todella harvinaista.
        Teen kokeilua.
        Syksyllä 2013 sain ystävältäni Loviisasta parisataa terhoa. Kymmenen laitoin sisälle kukkapurkkin ja niistä iti neljä. nyt parin kuukauden kuluttua kymmensenttisiä. Kymmemmenen läitoin ulos purkkiin josta siirsin sisälle kuukauden jälkeen. Eivät ainakaan vielä itäneet. .Kymmeniä laitoin "puutarhaan melko pintaan ja ainakin viisikymmentä lähimetsään. Mitenkähän saan ne neljä hengissä kevääseen?
        Oulun korkeudellä on tammi harvinainen. Paltamossa on erään autiotalon pihalla hieman yli metrin pituinen tammi todella karulla paikalla. Olisivatkohan puput sen jo tuhonneet, tiedä häntä. Että tämmöstä.


    • Jagdpanther

      Hee hee. Täällä Oulusta aavistuken etelään tamme teki kaksi kesää sitte terhoja ja ne peräti itivät ku laitoin multaan! Tosin nytte ne lultavasti kuoli ku tuli nuo plussa kelit ja vesi jäi seisomaan väliaikaispurkeihin ja jäätyi :( Ei saa jäätyä... Olis pitäny laittaa johonki ulkorakennukseen talveksi. Keväällä näkee jäikö ykskään henkiin.

      • Kokeilijan jatko

        Kokeillaan jatkaa..
        Nyt minun taimilleni on käynyt näin. Sisällä huoneenlämmössä kymmenestä iti viisi joista yksi on kuollut.Kippasin purkin nurin ja yllätys multa oli aivan rutikuivaa samoin terho olin nimittäin kastellut suihkupullolla päivittäin. Nyt laitan joka päivä vettä suoraan kannusta.
        Tammen juuret näyttävän olevan kohtuullisen voimakkaasti kasvavia, joten uskaltaisinko siirtää taimet isompaan purkkiin. Taimet ovat noin 10 sentisiä j lehtiä 4-5. Kasvu on pysähtynyt mutta taimet ovat terhakoita.
        Jagdpantherille sen verran että oletan että sinulla on paremmat mahdollisuudet tammen suhteen kuin minulla sillä olet saanut taimet paikallisesta puusta joka on jo kohtuullisen vanha kun jo tuottaa terhoja. Toivatan onnea!!!Kokeilija jatkaa


    • Tiodonjyvä

      Kokeilija jatkaa jälleen....
      Lukeekohan tätä enää kukaan?
      Loviisasta saamani terhot ovat kasvaneet penkissä ja laakeassa vadissa kymmensenttisiksi terhakoiksi taimiksi Oli yllätys sillä talvi oli todella erikoinen ja vähäluminen täällä Oulussa, mutta vastasikohan se Loviisan talvea?
      Nyt pitäisi löytää åpaikka taimille tuhannen neliön tontilta.
      Kuivan kesän takia olen kastellut taimia ahkerasti ja hyvin voivat.
      Löysin pyöräillessäni Oulujoen pohjoispuolelta erään omakotitalon pihalta neljä todella kookasta tammea(näillä leveysasteilla) koskaan pihalla ei ole ollut ketään että olisin voinut tammista jotakin kohteliaasti kysyä.
      Tontilla pyörii talvisin jänöjä joten täytyneepä suojata taimet teräsverkolla.
      Paljastui että osa saamistani terhoista on Porvoosta ja näyttävä olevan eri rotua toinen on metsätammi ja toista en tiedä , mutta eiköhän tuo selviä.
      Kertokaa kokemuksistanne ja jakakaa titoja ja mielellään tammen kasvatuksesta täällä pohjoisessa!!!

      • Anonyymi

        Tammelan on Suomessakin kaksi lajia, on metsä tammikuuta ja talvitammi, joka pudottaa lehtensä vasta seuraavana keväänä. Lehdet ovat silloin tietenkin jo ruskeita ja kurttuisia.


    • tuliaisia

      Toimme Saksan ja Luxenburgin rajamailta tammenterhoja. Ilmeisesti ovat viime vuotisia, koska olivat jo tippuneet maahan. Onkohan mitään mahdollisuuksia saada niitä täälä selviytymään? Kuivan näköisiä, mutta kokeilemme lapsien kanssa idättää sisällä purkissa. En taida uskaltaa ulos istuttaa, jos tulee kitkettyä rikkaruohona.

    • Karre

      Meidän mökille tuotiin 1983 pieni tammen taimi, Kustavin terhosta kasvatettu.
      Alussa ei sitä juuri huomioitu, mutta sehän aloitti nopean kasvun. Ensin kaadoin viereisen hopeapajun, sitten omenapuun, sit vaahteran, koivun ja vielä vaahteran. Aina liian myöhään, jokainen jätti jälkensä nopeasti kasvavaan tammeen. Tammi tarvitsee tilaa ja valoa ja aurinkoa.
      Nyt 30-vuotiaana tammi on n.15metriä korkea ja yli 10m leveä. Siis suuri ikäisekseen. Tampere- Pori linjalla järven rannassa entisellä peltotontilla.
      Tänä päivänä huomasin terhonalun ja toisen jne, Kiikarilla latvasta alkaen näin jopa satoja terhoja. Niitä olen vuosia odotellut.
      Ekat terhot tammen historiassa. Ikää tammella terhosta lähtien 32-35 vuotta.
      Alimmat oksat hipoo maata. Niiden alle jää maja. Tuon lehvästön alla juon kahvit, otan viinin. Tulevat polvet saa valtavan, upean tammen.
      Lähellä kasvaa Hopeapoppeli, h. n.23m. Sama istutusvuosi tammen kanssa.
      Kolmantena Hevoskantanja. Englannista, varastin sen Kuningattaren Buckinghamin palatsista. Hyppäsin oksaan joka roikkui kadunpuolella, kastanja irtosi ja työnsin taskuun. Poliisi näki tai kuuli, mutta ei ehtinyt tajuta mitä tömähdys tarkoitti.
      Jokaisen pitäisi istuttaa puu jo nuorena.

      • tammi_

        Kauniisti kirjoitettu. Toivottavasti tulevat polvet tai uudet alueen asukkaat vain eivät ole niin pöljiä, että ensimmäisinä tekoina moottorisahaan tarttuu ja tammen kaataa.


    • a1a1a1a

      Tammenterho kannattaa istuttaa paikalleen jo samana syksynä jotta se ei kuivu ja saa ns. kylmäkäsittelyn.

      Itävä tammi kasvattaa pitkän paalujuuren joten jos purkissa aikoo pitää ennen siirtoa varsinaiselle paikalle kannattaa olla syvä purkki tai hätätilassa myös maitopurkki käy ihan hyvin. Sivujuuria kasvaa vasta myöhemmin.

      Tammi kasvaa nuorena hyvin puolivarjossa esimerkiksi pajun, lepän, koivun tai vastaavien harvalehtisten alla mutta miehenmittaisena tarvitsee jo avointa aurinkoa. Kaikenmoiset maat ja mannut kelpaavat hyvin, ehkä ainoastaan erittäin kuiva ja kova savi on huono kasvualusta. Kestää hyvin paahdetta ja kuivuutta myös nuorena, onhan metsätammi nahkealehtisenä oman eteläisen ja paahteisten seutujensa pohjoisin edustaja.

      Toki jos isompaa tammea istuttaa niin on otettava huomioon etteivät juuret ole vielä kasvaneet niin suuriksi, kuin vastaanvan kokoinen taimesta asti paikallaan olleella.

      Rusakko syö nuoret tammet suihinsa heti jos niitä ei verkoin suojata.
      Tammi toki toipuu uskomattoman hyvin rusakon aiheuttamista vaurioista, toisin kuin esimerkiksi vaahtera jolle arvet voivat helposti aiheuttaa lahovikoja myöhemmin.

      Omien kokemuksien mukaan tammi on nuorena hyvin hidaskasvuinen mutta noin vyötärönkorkuisena räjähtää kasvuun ja voi huidella jopa metriä lisää vuodessa.
      Kannattaa myös kokeilla ulkomaisia, lähinnä pohjoisamerikkalaisia lajeja, esim. punatammia ja isolehtistä takiastammia jotka teoriassa menestyvät, oikella alkuperällä, jopa paremmin kuin metsätammi aina Oulun korkeudelle asti.

      Tietoa, siemeniä, taimia ja kasvattajien yhteystietoja löytää mustilan arboretumista

      http://www.mustila.fi/

      • Syksyllä

        Kiitos a1a1a1 asiallisesta viestistä. Itselläni on nyt 20-30 pientä tainta pihallani. Osa selvästi metsätammia mutta joukossa muutama terävälehtisempi taimi.
        Taimikasvatukseni oli mielestäni oli poikkeuksellinen:Laitoin terhot maahan ja vaimo teki päälle kehäkukkapenkin ja nyt syksyllä poistaessani kukat seasta löytyi kymmenkunta tammentainta.
        Ajattelin siirtää ne ensi keväänä kasvupaikoilleen.
        Jatkamme vuonna 2015 keväällä!


    • terhofani

      eli miten ne tarkalleen ottaen istutetaan

    • immat

      Olipa hyvä, että osui silmiini tämä keskustelu. Koiria lenkittäessäni aamulla otin vanhustentalon pihalta taskuuni tammenterhoja. Istutin ne pieniin ruukkuihin, mutta olisi pitänyt laittaa maitotölkkeihin. Huomenna korjjaan asian. Keväällä vien taimet mökille ja suojaan ne rusakoilta. Kiitos keskustelusta.

    • mrkasvattaja

      Minulla on viikko sitten noussut kolmetoista senttiä korkeasta ruukustani tammen itu ja mietin, että kuinka kauan voin pitää sitä siinä murahetimatta tilan ahtaaksi käymistä juurille? Muutoinkin laitoin ruukkuun kolme terhoa, joista vain tämä yksi lähti kasvamaan ruukun melko reunasta. Kannattaisiko sitäkin korjata siirtämällä sitä keskemmälle?
      Tahtoisin pitää tammea mahdollisimman pitkään sisällä ruukussa ennen kuin keksin sille sopivan paikan, minne sen lopulta jättäisin oman onnensa nojaan. Osaako joku kokenut antaa järkeviä ohjeita minulle?

      • Puunhalailija

        Jos terhosi on itänyt alkutalven tai loppusyksyn aikana voit istuttaa sen ruukkuun ja pitää siinä seuraavaan kevääseen. Itse olen laittanut kerätyt terhot kostean hiekan tai sammalen sekaan ja pitänyt niitä jääkaapissa kunnes ne itävät (yleensä jo ennen joulukuuta). Sitten olen laittanut niitä multaan sitä mukaa kun ne ovat itäneet. Kerran opiskeluaikoina oli kerrostalo kaksiossa useampi parvekelaatikko ja lindalhs jugurttipurkki täynnä tammen taimia :D Keväällä olen sitten istuttanut ne maahan. Osa taimista on kuollut talven aikana mutta suurin osa on selvinnyt kevääseen.

        Jos aiot kasvattaa puuta ruukussa pidempään niin se kannattaa ottaa vuosittain pois ja typistää juuria. Tammi kasvattaa pitkän paalujuuren joka kiertyy ruukun pohjalle. Tuo paalujuuri kannattaa kuulemma typistää ettei se pääse kiertymään. Toki ruukussakin oleva puu pitää talvettaa eli ensi vuoden syksynä se pitäisi saada jonnekin kylmään talvehtimaan. Yksi tapa on laittaa ruukun pohjaan reikiä ja kaivaa ruukku maahan.

        Toinen vaihtoehto on laittaa terhot maahan jo syksyllä. Tekee niille parin sentin kuopan, terho sinne ja multaa päälle. Eläimet vievät talvella osan terhoista mutta jos terhoja on paljon niin ei ne kaikki mene.


    • eedenistä_itään

      Siirrä taimi isompaan ruukkuun, niin että juuripaakku säilyy kokonaisena ja varoen muutoinkin. Asetttele juuripaakku, niin että taimi on suht keskellä.

    • W222

      Kasvatin aikoinaan melkoisen määrän tammen taimia terhoista. Keräsin syksyllä suuren muovikassillisen tammenterhoja ja laitoin niitä aina kolme terhoa kyljelleen maahan haudattuihin kukkaruukkuinin. Ruukut oli upotettu maahan suoraan riviin ja laitoin laudan ruukkujen päälle siihen maahan, ettei jyrsijät ym. eläimet menneet syömään niitä terhoja. Lähes kaikki tammenterhot itivät ja niistä istutettiin pieni metsikkö.
      Tammen taimi pitää istuttaa lehtipuun kannon viereen, kasvaa parhaiten. Vanha korkkitammen viljelijöiden vinkki Espanjasta!

      • Puunhalailija

        Kuinka suuria puusi ovat nyt? Missäpäin Suomea metsikkösi on?


      • W222
        Puunhalailija kirjoitti:

        Kuinka suuria puusi ovat nyt? Missäpäin Suomea metsikkösi on?

        Ensimmäisistä tammista, jotka istutin v. 1983 sahaisi jo lankkua kummakseen, eli ovat jo pientä tukkipuuta. Myöhemmät istutukset ei niin suuria. Päijät-Hämeessä on. Jokusia tammia istutin Viroon 1990-luvun alussa, ne ovat kasvaneet todella hyvin.


      • Puunhalailija

        Ok, eli taitaisi olla 2-3 vyöhykettä. Mukava kuulla, että tammen metsikkökasvatus onnistuu myös luontaisen esiintymisalueen ulkopuolella. Puistopuitahan taitaa olla Kajaanissakin. Itselläni on yksittäisiä puita istutettuna mökille Kuopioon ja osa on kasvanut todella hyvin. Parhaiten kasvaneet ovat venähtäneet muutamassa vuodessa pariin metriin.


    • SanttuK

      Minä olen laajentamassa tammimetsääni täällä Pohjois-Savossa.

      Vuonna -98 kylvin Tampereelta ja Iisalmesta olevia terhoja. Niistä kasvanut jo komeita puita joista pisimmät ovat yli 10m.

      Tänä syksynä olisi ollut terhoja näihin tammiin, mutta närhet veivät ne raakoina.

      Omista ilman jääneenä keräsin taas Iisalmesta tuota kestävää tammialkuperää.

      Mietinkin olisiko jollain halua "vaihtaa" terhoja kanssani? Saisi tulevaisuuden tammimetsään enemmän vaihtelua alkuperään. Ja metsänä tarkoitus kasvattaa niin toki saisi olla hyvärunkoisista useamman tammen esiintymistä ne terhot.

      Jos joku haluaa vaihtaa niin laittakaa tänne viestiä. Nuo Iisalmen terhojen emopuut ovat jo toista sukupolvea Ylä-Savolaista alkuperää.

      • Anonyymi

        Mistä päin Iisalmea olet kerännyt terhoja? Voisi tänä syksynä taas lähteä terhonkeruu reissuille


    • ReijaT

      Me toimme vain 2 terhoa Helsingistä. Ensimmäistä vuotta yritetään istuttaa ruukkuun ja sitten keväällä maahan. Olisi ehkä pitänyt kerätä enemmän. Jos SanttuK haluat terhoja Etelä-Suomesta, voin tuoda. Itävyydestä en mene sanomaan mitään, koska tämä on vasta ensimmäinen kasvatusyritys.

    • SanttuK

      Onnea kasvatusyrityksellesi ReijaT ja kiitos tarjouksesta. Minä sain nyt hommattua kahta alkuperää paikallisen lisäksi. Eiköhän näistä metsäntarpeet synny:)

    • Munkkipossu

      Mahtava löydös tämä keskustelu!

      Keräsin syksyllä Oulun seudulta tammenterhoja ja kaksi niistä alkoi itämään jääkaapissa. Nyt molemmat ovat noin 20 cm mittaisia.

      Taitavat kärsiä kuivasta huoneilmasta, kun lehtien reunoilla on hieman ruskeaa laikkua, ja osa lehtien kärjistä on käpristyneet. Mitä voin tehdä? Tykkääkö tammi suihkuttelusta?

      Kuinka usein kastelette ruukuissa kasvavia tammen alkujanne? Lannoitatteko jollain?

    • poltinkarva

      Koska tammen taimesi ovat itäneet ja alkaneet kasvaa? Yleensä Suomessa kasvavat puuvartiset kasvit tarvitsevat lepokauden. Jos tammesi ovat itäneet vaikka syksyllä, ehkä olisi paras viedä taimet viileään. Ei tarvitse olla pakkasta, vaan lämpö siinä 0-5 nollan välillä. Huhtikuun puolivälissä sitten lämpimään. Asteittainen lämmön aleneminen kaikkein paras vaihtoehto.

    • Anonyymi

      Onpa hyvä vanha keskustelu! Minä haluan tietää vielä sen, että kuinka "kypsä" sen terhon pitää olla josta yrittää taimea kasvattaa? Lapsi toi mulle vielä ihan vihreän terhon, jossa vielä "lakkikin" paikoillaan.... Ei se tietysti ota jos ei annakaan, vaikka kokeilee, mutta onko turhaa edes toivoa mitään, jos nyt hautaan sen kukkapenkkiin? Ja kummin päin se terho pitää sinne maahan laittaa? Ja pitääkö se "lakki" poistaa ennen? Voinhan toki pyytää tuomaan myöhemmin uuden terhon, joka olis hieman "kypsempi" (ruskea?), mutta hyvä olis tietää millanen sen terhon tulee olla, joka mahdollisesti lähtis itämäänkin... ;)

      • Anonyymi

        Samaa miettinyt :)


      • Anonyymi

        Mietin samaa.
        Mistä(maasta vai puusta) ja koska terhoja saa/voi kerätä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mietin samaa.
        Mistä(maasta vai puusta) ja koska terhoja saa/voi kerätä?

        Maasta ehdottomasti ja niitä ruskehtavia, ovat silloin "kypsiä", eikä niissä ole enää sitä lakkia.
        Jos keräät terhoja jostain kaupungin yleisistä puistoista, niin kannattaa kerätä ajoissa. Ennen pitkää tulee kaupungin miehet lehtipuhaltimien kanssa ja korjaavat niin lehdet kuin terhotkin pois, ehkä kompostoitavaksi johonkin. Silloin on jo myöhäistä. Tämän olen jonain vuotena kokenut.
        Jos kysyt ajankohtaa, niin se hieman vaihtelee vuosittain säiden mukaan. Myös kasvupaikka vaikuttaa paljon. Mutta yleissääntönä se olisi noin syyskuun puolivälissä.
        Viime vuonna keräsin terhoja 21.9., mutta tänä vuonna kävin ensimmäiset hakemassa pari päivää sitten, mutta kylläkin eri paikasta. Ovat jo purkissa mullassa :-)
        Valtaosassa puista kylläkin terhot ovat vielä puussa ja vihreitä. Niitä pitää vielä odotella.
        Vaatii tietysti omatoimisuutta, että käy muutaman kerran viikossa katselemassa kehitystä. Ei sitä ainakaan minun puolesta kukaan toinen tee ja miettimällä se ei selviä.


    • Anonyymi

      Näin on. Samaa mieltä Tammelasta Tammen Terho ja Taimi ja tytär Varpu !

    • Anonyymi

      Vai siis mä istutin sillee et kuorin tammenterho ja sit laitoin multaa ne ei kyl kasva mut kyl ne koht kasvaa🤔

      • Anonyymi

        Mä kasvatan ekaa tammenterhometsääni, idätän jääkaapissa. Mut sen mä sain selvitettyy, et sitä terhoo ei kannata kuorii, vaan laitetaan kokonaisena multaan itää. Toki sen "hatun" saa poistaa, /se irtoaa itestäänkin ku on tarpeeksi kypsä, eli ruskee terho. Se terho käyttää sen terhon ruskeen ja kovan kuoren sen taimen ravitsemiseen, antaa ravitoaineita ja suojaa myös. Eli mun käsityksen mukaan terhoo ei kannata kuorii, :) Uutta terhoo vaan kehiin. Tässä alla muutama hyvä linkki jossa kerrotaan terhoista asiaa.

        https://yle.fi/uutiset/3-7538103

        https://kotiliesi.fi/deko/tammen-kasvatus-terhosta/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä kasvatan ekaa tammenterhometsääni, idätän jääkaapissa. Mut sen mä sain selvitettyy, et sitä terhoo ei kannata kuorii, vaan laitetaan kokonaisena multaan itää. Toki sen "hatun" saa poistaa, /se irtoaa itestäänkin ku on tarpeeksi kypsä, eli ruskee terho. Se terho käyttää sen terhon ruskeen ja kovan kuoren sen taimen ravitsemiseen, antaa ravitoaineita ja suojaa myös. Eli mun käsityksen mukaan terhoo ei kannata kuorii, :) Uutta terhoo vaan kehiin. Tässä alla muutama hyvä linkki jossa kerrotaan terhoista asiaa.

        https://yle.fi/uutiset/3-7538103

        https://kotiliesi.fi/deko/tammen-kasvatus-terhosta/

        Joskus 80-luvun alussa istuin äitini olkapäillä hänen mökin hiekkatiellä kulkiessa ja nappasin terhon oksasta. Tämä laitettiin maahan, ja siitähän taimi kasvoi. Sittemmin pieni puunalku kaivettiin maasta ja vietiin kotitalon pihaan. Siellä se on nököttänyt sen noin 40 vuotta, ja suht paljon tullut kokoa. Tänä vuonna isä toi taimen joka on kasvanut siellä pihassa, ja istutin sen oman talon pihaan. Eli nyt on tulossa oman kasvattamien tammien toinen sukupolvi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joskus 80-luvun alussa istuin äitini olkapäillä hänen mökin hiekkatiellä kulkiessa ja nappasin terhon oksasta. Tämä laitettiin maahan, ja siitähän taimi kasvoi. Sittemmin pieni puunalku kaivettiin maasta ja vietiin kotitalon pihaan. Siellä se on nököttänyt sen noin 40 vuotta, ja suht paljon tullut kokoa. Tänä vuonna isä toi taimen joka on kasvanut siellä pihassa, ja istutin sen oman talon pihaan. Eli nyt on tulossa oman kasvattamien tammien toinen sukupolvi.

        Hieno tarina! Suomalaisilla on kyllä kaunis suhde puihin ja niiden hoitoon vaikka myrkynvihreät sun muut koittavat toista väittää.


    • Anonyymi

      Kun nyt on sysksy

    • Anonyymi

      Kerran istutettiin kaksi tammen terhoja suoraan maahan. Eivät alkaneet kasvamaan :(

      • Anonyymi

        Terho ei saa jäätyä.
        Suuri osa Suomesta on niin kylmää vyöhykettä, että usein se ei onnistu, jos laittaa terhon talven alla maahan. Toki vuodetkin on hieman erilaisia.
        Mutta hyvin kasvu onnistuu Suomessa, kun loppuvuodesta istuttaa sisällä purkkiin, pitää kosteana ja sitten kesän tullen istuttaa ulos kasvatuspaikalle. Mitään "kylmäkäsittelyä" terho ei itääkseen vaadi.

        Paras kuitenkin on, jos omistaa maakellarin, jossa lämpötila pysyy plussalla jokusen asteen. Sinne vain terhoja multaämpäriin, jota pitää kosteana. Kasvattaa talven aikana juuria, mutta itse tammi nousee pinnalle vasta sitten, kun keväällä yöpakkasten mentyä, tuo ämpärin tai ämpärit ulos lämpimään.
        Jääkaappikin käy. Muutamia terhoja kukkapurkkiin, pitää kosteana ja ottaa huoneeseen, kun haluaa. Viimeistään silloin, jos ituja nousee jo jääkaapissa näkyviin.
        Aina on näillä konsteilla onnistunut ja helposti.


    • Anonyymi

      Ruissalon tammien taimet jurovat ja ja kestää monia vuosia ennen kuin kasvu todella alkaa.

      • Anonyymi

        Kasvunopeus on paljon paikastakin kiinni. Kostea ja hyvämultainen paikka, niin kasvaa nopeammin, kuivassa taas kasvu on hyvinkin hidasta.
        Laitoimme muutaman taimen kallioiselle kuivalle rinteelle 16 vuotta sitten ja nyt ovat korkeintaan n. 2,5 metrisiä. Mutta mikä merkillisintä, niin ovat tehneet terhon alkuja jo monena vuonna. Valmiiksi terhoksi jaksoi tulla ainoastaan yksi toissakesänä. Muuten nämä kesien ennätyshellejaksot ja kuumuudet ovat pudottaneet terhonalut pois ennenaikojaan.


    • Anonyymi

      Toin tammen terhoja etelärannikolta. Olivat jo alkaneet itämään, joten meitopurkkiin multaan. Sisällä lämpimässä. Hyvin kasvoivat.
      Keväällä 13 kpl läheiseen koirien paskatuspuistoon lupia kyselemättä. Tuli kaupungin porukka, mylläsi puistoa. Kolme jäi henkiin. Noin 10 vuodessa eivät kasvaneet yhtään. Viime kesänä oli vielä 3 hengissä, nyt en ole viitsinyt pukea kumisaappaita ja tarkistaa tilannetta. Eli tuurissaan on, miten menestyy. Onhan täällä kaupungilla isojakin tammeja, mutta... Olisikohan niin, ettei juuret saa jäätyä, mitä pienenä on luonnossa paha estää?
      Sama hevoskastanjoille. Olivat toisen vuoden ämpäreissä parvekkeella. Kaikki kuolivat. Ei saa juuret jäätyä? Läheisesä puistossa on yksi, lähes ranteen paksuinen ja sen näköinen, että on runko kuollut monta kertaa. Ei kestä Oulun talvea?

    • Anonyymi

      Minulla on tammia eteläsuomessa, mökki Merikarvialla. Olen mökille siirtänyt tammia 20v. Siellä kasvaa nyt 30kpl jokivarressa, isoimmat 6m, olen jakanut tuttaville tammivihtoja, kun oksat pitää heinäkuussa alhaaltapäin karsia 1 kolmasosa puun pituudelta. Vihta on uskomattoman pehmeä ja pitää lehtensä, tuoksu kuin ruisleipää kypsennettäessä.

      • Anonyymi

        Anteeksi MITÄ? KARSIA KOLMASOSA? Luuletko niitä luonnossa jonkun karsivan? En ole viidenkymmenen vuoden aikana Ruissalon tammimetsiköissä vielä nähnyt yhtään karsijaa. Ei ole ihme, että pröttikarvialaisia pidetään vähän yksinkertaisina. Ja syystä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anteeksi MITÄ? KARSIA KOLMASOSA? Luuletko niitä luonnossa jonkun karsivan? En ole viidenkymmenen vuoden aikana Ruissalon tammimetsiköissä vielä nähnyt yhtään karsijaa. Ei ole ihme, että pröttikarvialaisia pidetään vähän yksinkertaisina. Ja syystä!

        Jos tukkipuuta haluaa niin todellakin pitää karsia kun tuo tammi on varsinainen oksankasvattaja. Mutta jos koristeelliseen ns. säästöpankin tammen haluaa niin sitten antaa vaan kaikkien mahdollisten oksien kasvaa (siis jos tontilla on vain tilaa). Tammi kestää leikkaamista todella hyvin, ei ole alaoksien leikkaamisesta moksiskaan, päinvastoin latvasta kasvaa korkeutta paremmin kun vähän pystykarsii. Itsellä kasvussa sekä runsaalla kädellä karsittuja että oksaisia versioita vähän koemielessä ja voin sanoa että samaan aikaan istutetuissa puissa on huima ero koon ja ulkonäön suhteen riippuen siitä ovatko kasvaneet "villeinä" vai olenko poistanut niistä oksia ja vähän ohjannut kasvua.


    • Anonyymi

      Keräsin syksyllä muutaman tammenterhon puistosta, laiton ruukkuun ikkunanlaudalle, lähtivät mokomat samantien kasvuun ja nyt mulla on nättejä tammentaimia joulupuina useampikin kappale!

      • Anonyymi

        Tein samoin ja melkein kaikki lähti kasvamaan. Vein kaikki pihalle ja istutin puutarhaan ja kaikki kuoli.😕


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tein samoin ja melkein kaikki lähti kasvamaan. Vein kaikki pihalle ja istutin puutarhaan ja kaikki kuoli.😕

        Niitä pitäisi vähän karaista keväällä ennen lopullista maahan istutusta. Suoraan sisälämpötiloista ulos maahan on pienelle taimelle liian kova shokki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niitä pitäisi vähän karaista keväällä ennen lopullista maahan istutusta. Suoraan sisälämpötiloista ulos maahan on pienelle taimelle liian kova shokki.

        Jänikset, myyrät ja kauriithan niitä myös tykkäävät syödä. Tuntuvat olevan ihan herkkua että joskus taimen suojaaminenkin on ihan paikallaan jos vain mahdollista.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      48
      4964
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3257
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1395
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1235
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      71
      929
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      878
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      728
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      697
    Aihe