riittääkö suomalainen ajokortti?

floridaan

Tarvitseeko lyhyttä USAn autoilulomaa (2vk) varten hankkia joku kansainvälinen ajokortti Autoliitosta, vai riittääkö oma EU-ajokortti?? Olen etsinyt netistä vaikka mistä, mutta aika ristiriitaisia tietoja löytyy, ulkoministeriön sivuilla kyllä kehotetaan mutta ei se ilmeisesti pakollinen ole??? Kertokaa!

59

36402

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuya

      Omilla USA:n reissuilla on suomalainen eu-kortti kelvannut ihan hyvin. Joskus muinoin tuli hankittua kansainvälinen ajokortti mutta ei sitä kukaan halunnut nähdä (täyttä rahan tuhlausta) ja sen jälkeen kokeilin vakuutustoimistoista saatavaa USA-liitettä joka oli kans.välistä korttia paljon halvempi mutta eipä silläkään mitään tehnyt.

      • ei tietoa

        eu ajokortti ? ei minulla ole kuin ajokortti ja jenkeissä ei missääm edes kysytty ? ei edes autovuokraamossa onko kortti kun oli Visa ?


      • Anonyymi

    • Jpay

      Oltiin viime lokakuussa Floridassa .Vuokraamossa kelpasi tavallinen laminoitu suomalainen ajokortti (vanhan mallinen pahviläpyskä voi olla vaikee ,mut onko jollaki viä sellainen). Ongelmat tuli Orlandossa Universal studioiden citywalkilla kun piti tilata vettä vahvempaa, siloin kaveri käski pyyhkiä suomi kortilla peen ja usko pois ikää oli. 4 kertaa USA: ssa ja aina ollut auto.

      • saattaa

        tehdä myös kiukkuinen higway patrooli alabamassa. siis, pyyhityttää sen siellä. autovuokraamoja sen sijaan ei kiinnosta muu kuin sinun visa. nimimerkki: melkein pyyhkimään joutunut.


      • suvituuli
        saattaa kirjoitti:

        tehdä myös kiukkuinen higway patrooli alabamassa. siis, pyyhityttää sen siellä. autovuokraamoja sen sijaan ei kiinnosta muu kuin sinun visa. nimimerkki: melkein pyyhkimään joutunut.

        ..jos esim. Alabaman poliisi (Hwy patrol) pysayttaa, niin on syyta vilauttaa yhdistelma..passi suom. ajokortti autovuokraamon tosite...
        Ole ystavallinen (ei mielisteleva) ja voit esittaa hieman "yli-ampuvasti" turistia, voit myos kysya ajo-ohjeita, niin tein ja kaikki meni hyvin, en edes saanut ylinopeussakkoja, jotka ehka olisin ansainnut, herkan kaasujalkani ansiosta.
        -Ma'm, slow down and have a good day.-


      • uskomatonta
        suvituuli kirjoitti:

        ..jos esim. Alabaman poliisi (Hwy patrol) pysayttaa, niin on syyta vilauttaa yhdistelma..passi suom. ajokortti autovuokraamon tosite...
        Ole ystavallinen (ei mielisteleva) ja voit esittaa hieman "yli-ampuvasti" turistia, voit myos kysya ajo-ohjeita, niin tein ja kaikki meni hyvin, en edes saanut ylinopeussakkoja, jotka ehka olisin ansainnut, herkan kaasujalkani ansiosta.
        -Ma'm, slow down and have a good day.-

        Ei täällä meillä Suomessa kenenkään tarvi sentään pelätä poliisia.


      • suvituuli
        uskomatonta kirjoitti:

        Ei täällä meillä Suomessa kenenkään tarvi sentään pelätä poliisia.

        En usko, etta kaikki takaa-ajettavat roistot huvikseen painelevat kaasupoljinta. Kylla heilla on kiinnijaamisen pelko. Vuonna 2005 oli esim. Hesassa useita (jopa surullisesti paattyvia) takaa-ajoja.
        Turha sanoa, ettei suomessa tarvii pelata poliisia, koska niilla tuntuu olevan liipasinsormi tosi herkassa, mihin jai varoituslaukaukset, Vantaan takaa-ajon yhteydessa? Hatavarjelun liiotteluako? Esim: joulukuun puolivalissa, Vantaan Varistossa Kodin Ykkosessa alkanut murtovarkaitten takaa-ajo. Tutustu Ilta-Sanomien artikkeliin 6.2.-06 "Poliisin ampuman murtomiehen toveri kiinni".
        Mita tapahtuu silloin, kun poliisi erehtyy ja ampuu viattoman?
        En usko viestiisi:
        "Ei täällä meillä Suomessa kenenkään tarvi sentään pelätä poliisia."
        Tartuin kayttamaasi sanaan "kenenkaan".
        Kaiken taman selvitykseni jalkeen, haluaisitko muotoilla lauseesi (mielipiteesi) uudelleen?


      • passi
        uskomatonta kirjoitti:

        Ei täällä meillä Suomessa kenenkään tarvi sentään pelätä poliisia.

        "Ei täällä meillä Suomessa kenenkään tarvi sentään pelätä poliisia. "

        No, ei tarvitse kuule sielläkään.

        Ja pitäkää mielessä että jos virallisesti pitää todistaa ikä siellä, tai varmasti missä vaan EUn ulkopuolella PASSI on se virallinen. Muita heidän ei ole hyväksyttävä.
        Enkä tarkoita nyt auton kanssa liikuttaessa. Mutta esim baarissa.


      • uskoakko???
        suvituuli kirjoitti:

        En usko, etta kaikki takaa-ajettavat roistot huvikseen painelevat kaasupoljinta. Kylla heilla on kiinnijaamisen pelko. Vuonna 2005 oli esim. Hesassa useita (jopa surullisesti paattyvia) takaa-ajoja.
        Turha sanoa, ettei suomessa tarvii pelata poliisia, koska niilla tuntuu olevan liipasinsormi tosi herkassa, mihin jai varoituslaukaukset, Vantaan takaa-ajon yhteydessa? Hatavarjelun liiotteluako? Esim: joulukuun puolivalissa, Vantaan Varistossa Kodin Ykkosessa alkanut murtovarkaitten takaa-ajo. Tutustu Ilta-Sanomien artikkeliin 6.2.-06 "Poliisin ampuman murtomiehen toveri kiinni".
        Mita tapahtuu silloin, kun poliisi erehtyy ja ampuu viattoman?
        En usko viestiisi:
        "Ei täällä meillä Suomessa kenenkään tarvi sentään pelätä poliisia."
        Tartuin kayttamaasi sanaan "kenenkaan".
        Kaiken taman selvitykseni jalkeen, haluaisitko muotoilla lauseesi (mielipiteesi) uudelleen?

        Kaveri vahän hikeentyi!!! Noh meitä on moneksi:(


      • taparikollisten
        uskomatonta kirjoitti:

        Ei täällä meillä Suomessa kenenkään tarvi sentään pelätä poliisia.

        ei tarvitse! Ihan perseestä!


      • (T)Eräs mies
        suvituuli kirjoitti:

        ..jos esim. Alabaman poliisi (Hwy patrol) pysayttaa, niin on syyta vilauttaa yhdistelma..passi suom. ajokortti autovuokraamon tosite...
        Ole ystavallinen (ei mielisteleva) ja voit esittaa hieman "yli-ampuvasti" turistia, voit myos kysya ajo-ohjeita, niin tein ja kaikki meni hyvin, en edes saanut ylinopeussakkoja, jotka ehka olisin ansainnut, herkan kaasujalkani ansiosta.
        -Ma'm, slow down and have a good day.-

        Näin meitä miehiä ja naisia kohdellaan jopa liikenteessä tasa-arvoisesti =o) vastaavassa
        tilanteessa miesautoilija EI OLISI pelkällä hymyllä selvinnyt.


      • näin on

        kyllä käy oli sitten mikä läpyskä vaan eli myös se pahvinen kun on vain voimassa...tietenkin käy kun käy Suomessakin.


    • ... muuta..

      ...kun normaalin suomalaisen ajokortin. Olen itse vuokrannut lukuisia kertoja auton USA:ssa pelkällä suomalaisella ajokortilla ja luottokortilla. Aina on kylläkin täytynyt ajokortti näyttää ja myös hänenkin, joka haluaa kakkoskuskina autoa ajaa. Ne on normaalisti valokopioitu, samoinkuin passitkin ja luottokortti takaa loput.
      Mukavaa reissua!

      • Hwy Patrol

        ei sitä ainakaan minun kokemusten pohjalta hyväksy! Myöskään Kaliforniassa ei tullut yhtään vuokraamoa vastaan, jolle pelkkä suomalainen ajokortti olisi kelvannut. Mutta jos haluaa jännitystä elämään, voi tietysti spedeillä siellä pelkällä suomalaisella kortilla.


      • tuya
        Hwy Patrol kirjoitti:

        ei sitä ainakaan minun kokemusten pohjalta hyväksy! Myöskään Kaliforniassa ei tullut yhtään vuokraamoa vastaan, jolle pelkkä suomalainen ajokortti olisi kelvannut. Mutta jos haluaa jännitystä elämään, voi tietysti spedeillä siellä pelkällä suomalaisella kortilla.

        Kaliforniassa on ainakin minulla riittänyt vuokraamoissa ihan tavallinen suomalainen eu-ajokortti.


      • vuokraamoissa...
        Hwy Patrol kirjoitti:

        ei sitä ainakaan minun kokemusten pohjalta hyväksy! Myöskään Kaliforniassa ei tullut yhtään vuokraamoa vastaan, jolle pelkkä suomalainen ajokortti olisi kelvannut. Mutta jos haluaa jännitystä elämään, voi tietysti spedeillä siellä pelkällä suomalaisella kortilla.

        ...olet seikkaillut, jos ei suomalainen ajokortti ole sellaisenaan kelvannut vai onko syy ikivanhassa kortissa tai vuokraajassa? Itse en ole koskaan tällaisiin vaikeuksiin törmännyt, tosin kortini on eurostandardin mukainen luottokorttikokoa oleva. Autoa on tullut vuokrattua monelta eri vuokraamolta niin länsi- kuin itärannaltakin ilman vaikeuksia.


      • Alamo,
        vuokraamoissa... kirjoitti:

        ...olet seikkaillut, jos ei suomalainen ajokortti ole sellaisenaan kelvannut vai onko syy ikivanhassa kortissa tai vuokraajassa? Itse en ole koskaan tällaisiin vaikeuksiin törmännyt, tosin kortini on eurostandardin mukainen luottokorttikokoa oleva. Autoa on tullut vuokrattua monelta eri vuokraamolta niin länsi- kuin itärannaltakin ilman vaikeuksia.

        Hertz, Enterprise, ACE ja Thrifty ovat olleet vuokrauskohteitani Los Angelesissa ja joka ikinen on halunnut nähdä myös kansainvälisen ajokortin. Minulla on luottokorttikokoa oleva ns EU-kortti. Hwy patrol myös halusi kansainvälisen nähdä. Onneksi on sellainen, tai muuten olisi ajelut täällä vähissä. En tiedä muista osista maata, mutta näin täällä.


      • ovat vuokraamoja...
        Alamo, kirjoitti:

        Hertz, Enterprise, ACE ja Thrifty ovat olleet vuokrauskohteitani Los Angelesissa ja joka ikinen on halunnut nähdä myös kansainvälisen ajokortin. Minulla on luottokorttikokoa oleva ns EU-kortti. Hwy patrol myös halusi kansainvälisen nähdä. Onneksi on sellainen, tai muuten olisi ajelut täällä vähissä. En tiedä muista osista maata, mutta näin täällä.

        ...joita minäkin olen käyttänyt Los Angelesissa, mutta ei minulta kukaan ole edes kysynyt kansainvälistä ajokorttia saatikka sitten nähnyt, koska omistin sellaisen viimeksi 80-luvulla.


      • aina LAX:lta
        ovat vuokraamoja... kirjoitti:

        ...joita minäkin olen käyttänyt Los Angelesissa, mutta ei minulta kukaan ole edes kysynyt kansainvälistä ajokorttia saatikka sitten nähnyt, koska omistin sellaisen viimeksi 80-luvulla.

        vai oletko kättänyt downtownin, tai ns. esikaupunkialueen toimipisteitä?


      • LAX:lta...
        aina LAX:lta kirjoitti:

        vai oletko kättänyt downtownin, tai ns. esikaupunkialueen toimipisteitä?

        ... mutta New Yorkissa myös Manhattanilla sijaitsevalta Hertziltä. Useimmiten olen tehnyt etukäteisvarauksen jo Suomesta käsin, jolloin homma on toiminut todella sujuvasti.


      • homma on
        LAX:lta... kirjoitti:

        ... mutta New Yorkissa myös Manhattanilla sijaitsevalta Hertziltä. Useimmiten olen tehnyt etukäteisvarauksen jo Suomesta käsin, jolloin homma on toiminut todella sujuvasti.

        minullakin toiminut. Olen vuokrannut LAX:lta, Downtownista ja vahan syrjemmalta "esikaupunkialueelta". Nyt olen oleskellut taalla kohta kaksi kuukautta ja ei tosiaan ole sattunut kohdalle sellaista vuokraamoa, jolle olisi riittanyt EU-kortti. Syy loytyy osavaltiolaista ja varmaan myoskin ihan yleisista saadoksista. Vuokraamon on tarkistettava vuokraajan ajokortillisuus. Taalla se on joko Kalifornian ajokortti, muualta USA:sta hankittu tai kansainvalinen. Tama siksi, etta jonkun Suomen, tai Kasakstanin ajokortti on yhta kuin ei ajokorttia lakitekstin mukaan. Eriasia on se, etta kuinka tarkasti vuokraamo noudattaa lakia. Minulle on aina ystavallisesti sanottu "credit card and international driving lisence pleace". Minulla on tama kansainvalinen lahinna siksi mukana, etta harjoittelupaikkani vaati sellaisen, jotta voin ajaa yhtion autoilla. Ei siita haittaakaan ole ollut. Kaverini on ollut etelaisissa osavaltioissa ja han myos kertoi joissakin vuokraamoissa riittaneen EU-kortin, mutta se ei ole mikaan itsestaanselvyys. Ja kuten sanottu, mina en sellaista ole edes loytanyt viela.


      • timmy_D
        homma on kirjoitti:

        minullakin toiminut. Olen vuokrannut LAX:lta, Downtownista ja vahan syrjemmalta "esikaupunkialueelta". Nyt olen oleskellut taalla kohta kaksi kuukautta ja ei tosiaan ole sattunut kohdalle sellaista vuokraamoa, jolle olisi riittanyt EU-kortti. Syy loytyy osavaltiolaista ja varmaan myoskin ihan yleisista saadoksista. Vuokraamon on tarkistettava vuokraajan ajokortillisuus. Taalla se on joko Kalifornian ajokortti, muualta USA:sta hankittu tai kansainvalinen. Tama siksi, etta jonkun Suomen, tai Kasakstanin ajokortti on yhta kuin ei ajokorttia lakitekstin mukaan. Eriasia on se, etta kuinka tarkasti vuokraamo noudattaa lakia. Minulle on aina ystavallisesti sanottu "credit card and international driving lisence pleace". Minulla on tama kansainvalinen lahinna siksi mukana, etta harjoittelupaikkani vaati sellaisen, jotta voin ajaa yhtion autoilla. Ei siita haittaakaan ole ollut. Kaverini on ollut etelaisissa osavaltioissa ja han myos kertoi joissakin vuokraamoissa riittaneen EU-kortin, mutta se ei ole mikaan itsestaanselvyys. Ja kuten sanottu, mina en sellaista ole edes loytanyt viela.

        Vuokraus luonaa kylla hyvin milla korteilla vaan. Nyt edellispaivana kavi niin, etta FL:n poliisi otti kadulla kiinni, antoi ensin $120,5 sakot "cant stop sign", seka toisen lapun jossa ohjataan oikeudenkayntiin ajokortitta ajamisesta? Suomikortti ei siis kaynyt? Kyseessa toisiks uusin korttimalli eli 2x luottokorttikokoinen kovamuovikortti. Ei auttanut herroittelu eika kohteliaisuus, ei mikaan. Kymmenkunta autoa kymmennen vuoden aikana vuokranneena nain ei ole koskaan kaynyt.Nyt oli tosin kaytossa paikallisen auto, ei vuokrasellainen. Eli se autoliiton tai AAA;n liite kannattaa melkeinpa olla mukana aina usassa. Ei se paljoa maksa???

        Tarttis tasta just kohtapuoliin lahtea tonne kammarille kuittaamaan tehtyja rikoksia . . . . .saas nahda mita tasta tulee?
        \paivan jatkoja!


      • Kansainvälisen kortin
        timmy_D kirjoitti:

        Vuokraus luonaa kylla hyvin milla korteilla vaan. Nyt edellispaivana kavi niin, etta FL:n poliisi otti kadulla kiinni, antoi ensin $120,5 sakot "cant stop sign", seka toisen lapun jossa ohjataan oikeudenkayntiin ajokortitta ajamisesta? Suomikortti ei siis kaynyt? Kyseessa toisiks uusin korttimalli eli 2x luottokorttikokoinen kovamuovikortti. Ei auttanut herroittelu eika kohteliaisuus, ei mikaan. Kymmenkunta autoa kymmennen vuoden aikana vuokranneena nain ei ole koskaan kaynyt.Nyt oli tosin kaytossa paikallisen auto, ei vuokrasellainen. Eli se autoliiton tai AAA;n liite kannattaa melkeinpa olla mukana aina usassa. Ei se paljoa maksa???

        Tarttis tasta just kohtapuoliin lahtea tonne kammarille kuittaamaan tehtyja rikoksia . . . . .saas nahda mita tasta tulee?
        \paivan jatkoja!

        mistä sen kansainvälisen kortin saa? ja mitä se maksaa?


      • tuya
        Kansainvälisen kortin kirjoitti:

        mistä sen kansainvälisen kortin saa? ja mitä se maksaa?

        Autoliiton sivuilta löytyy lisätietoa kansainvälisestä ajokortista http://www.autoliitto.fi Klikkaa etusivulla kohtaa "matkailu" ja sitten "ulkomaan matkailu" ja vielä sen jälkeen oikealle ilmestyvästä valikosta kohtaa "automatkalle USA:han" Siellä kerrotaan hinnoista ja paikoista mistä kortin saa.


      • sen tuosta
        Kansainvälisen kortin kirjoitti:

        mistä sen kansainvälisen kortin saa? ja mitä se maksaa?

        alempana selvitetystä Autoliiton nettisivustosta. Maksoi 30€ ja tuli viikossa postiin haettavaksi. Todellakaan ei ole ollut haittaa, sillä minulta sitä on kysytty vuokraamoissa. Hwy patrolille näytin ekaksi pelkkää EU-korttia ja se ei riittänyt. Kanainvälisen näytettyäni pääsin jatkamaan matkaa ilman ongelmia. Poliisisetä vielä muisti mainita, että tuo EU-kortti ei ole USA:n lakien mukaan voimassaoleva kortti USA:ssa, joten ilman kansainvälistä tilanne kehittyy tuohon suuntaan, josta tuossa aikaisemmin joku kertoili. Vuokraaminen voi onnistua hyvinkin, mutta ongelmat voi alkaa siellä tienpäällä. Halpa tapa välttää kalliit ongelmat.


      • Ajomies
        Hwy Patrol kirjoitti:

        ei sitä ainakaan minun kokemusten pohjalta hyväksy! Myöskään Kaliforniassa ei tullut yhtään vuokraamoa vastaan, jolle pelkkä suomalainen ajokortti olisi kelvannut. Mutta jos haluaa jännitystä elämään, voi tietysti spedeillä siellä pelkällä suomalaisella kortilla.

        Kovasti vaihtelee käytäntö (ainakin näiden kertomuksien mukaan), mutta itseltä vuokraus on ainakin tähän asti onnistunut ihan pelkällä suomalaisella ajokortilla eri osavaltioissa, joissa olen käynyt (26)


      • tai ei
        Ajomies kirjoitti:

        Kovasti vaihtelee käytäntö (ainakin näiden kertomuksien mukaan), mutta itseltä vuokraus on ainakin tähän asti onnistunut ihan pelkällä suomalaisella ajokortilla eri osavaltioissa, joissa olen käynyt (26)

        mutta voivathan nämäkin käytännöt muuttua. Lieneekö mikään enää samalla tavalla, kun ensimmäisessä osavaltiossasi kävit? Ei silloin ainakaan sormenjälkiä ja valokuvia otettu tullissa? Omat kokemukseni ovat viimeisen kuukauden ajalta yhteensä 5 eri vuokraamoa ja kansainvälistä on kyselty. Nyt viimeeksi sitä ei kysytty vuokratessa. Kerran olin Hwy Patrolin kanssa tekemisissä ja sillä kertaa sitä kovasti kaipailtiin. Mikä lienee oikein, tai väärin näissä tiedoissa, mutta omista tuoreista kokemuksista ainoastaan kerron. Harjoittelupaikkani vaati kansainvälistä ja siksi se tuli otettua. Paikan päällä olen huomannut, että ei siitä haittaakaan ole ollut. Valinta on teillä miten aijotte toimia, ei ole tarkoitus olla mikään Autoliiton mainosmies :)


      • Joo.
        sen tuosta kirjoitti:

        alempana selvitetystä Autoliiton nettisivustosta. Maksoi 30€ ja tuli viikossa postiin haettavaksi. Todellakaan ei ole ollut haittaa, sillä minulta sitä on kysytty vuokraamoissa. Hwy patrolille näytin ekaksi pelkkää EU-korttia ja se ei riittänyt. Kanainvälisen näytettyäni pääsin jatkamaan matkaa ilman ongelmia. Poliisisetä vielä muisti mainita, että tuo EU-kortti ei ole USA:n lakien mukaan voimassaoleva kortti USA:ssa, joten ilman kansainvälistä tilanne kehittyy tuohon suuntaan, josta tuossa aikaisemmin joku kertoili. Vuokraaminen voi onnistua hyvinkin, mutta ongelmat voi alkaa siellä tienpäällä. Halpa tapa välttää kalliit ongelmat.

        AL:n nettisivujen mukaan tuota kansainvälistä korttia ei turistit tarvitse. Suora lainaus sivuilta:

        AAA kertoo näin:
        ”Kuljettajat, joilla on suomalainen ajokortti ja jotka ovat USA:ssa lomamatkalla, saavat ajaa voimassa olevalla kotimaisella ajokortillaan enintään yhden vuoden ajan. Tämä sopimus koskee sekä omia että vuokrattuja autoja. Suositus on kuitenkin, että matkailijoilla olisi mukanaan ulkomaisen korttinsa lisäksi kansainvälinen ajokortti käännöksenä ulkomaisen ajokortin sisällöstä.

        Mikäli USA:ssa oleskelun syynä on työ tai opiskelu, vierailija ei ole turistin asemassa, ja jossain osavaltioissa voidaan vaatia ulkomaalainen hankkimaan amerikkalainen ajokortti ko.osavaltion lainsäädännön mukaisesti.

        Osavaltioissa ei ole lainsäädäntöä siitä, tarvitaanko auton vuokrauksen yhteydessä kansainvälistä ajokorttia. Sen sijaan jokainen autovuokraamo voi itse määrätä, vaatiiko se kv.ajokortin vai ei. Jos tietää ennen matkaansa, mistä auton aikoo vuokrata, kannattaa varmistaa vuokraajalta etukäteen, millaisia asiapapereita he vaativat.”


      • sitäpä juuri
        tai ei kirjoitti:

        mutta voivathan nämäkin käytännöt muuttua. Lieneekö mikään enää samalla tavalla, kun ensimmäisessä osavaltiossasi kävit? Ei silloin ainakaan sormenjälkiä ja valokuvia otettu tullissa? Omat kokemukseni ovat viimeisen kuukauden ajalta yhteensä 5 eri vuokraamoa ja kansainvälistä on kyselty. Nyt viimeeksi sitä ei kysytty vuokratessa. Kerran olin Hwy Patrolin kanssa tekemisissä ja sillä kertaa sitä kovasti kaipailtiin. Mikä lienee oikein, tai väärin näissä tiedoissa, mutta omista tuoreista kokemuksista ainoastaan kerron. Harjoittelupaikkani vaati kansainvälistä ja siksi se tuli otettua. Paikan päällä olen huomannut, että ei siitä haittaakaan ole ollut. Valinta on teillä miten aijotte toimia, ei ole tarkoitus olla mikään Autoliiton mainosmies :)

        ja taas saatiin 14€


      • gdyhj
        Hwy Patrol kirjoitti:

        ei sitä ainakaan minun kokemusten pohjalta hyväksy! Myöskään Kaliforniassa ei tullut yhtään vuokraamoa vastaan, jolle pelkkä suomalainen ajokortti olisi kelvannut. Mutta jos haluaa jännitystä elämään, voi tietysti spedeillä siellä pelkällä suomalaisella kortilla.

        Ainakaan meillä ei ole ollut Kaliforniassa mitään ongelmia EU-ajorkotilla (iso malli). Kohteina LAX ja SFO.


      • pöö
        homma on kirjoitti:

        minullakin toiminut. Olen vuokrannut LAX:lta, Downtownista ja vahan syrjemmalta "esikaupunkialueelta". Nyt olen oleskellut taalla kohta kaksi kuukautta ja ei tosiaan ole sattunut kohdalle sellaista vuokraamoa, jolle olisi riittanyt EU-kortti. Syy loytyy osavaltiolaista ja varmaan myoskin ihan yleisista saadoksista. Vuokraamon on tarkistettava vuokraajan ajokortillisuus. Taalla se on joko Kalifornian ajokortti, muualta USA:sta hankittu tai kansainvalinen. Tama siksi, etta jonkun Suomen, tai Kasakstanin ajokortti on yhta kuin ei ajokorttia lakitekstin mukaan. Eriasia on se, etta kuinka tarkasti vuokraamo noudattaa lakia. Minulle on aina ystavallisesti sanottu "credit card and international driving lisence pleace". Minulla on tama kansainvalinen lahinna siksi mukana, etta harjoittelupaikkani vaati sellaisen, jotta voin ajaa yhtion autoilla. Ei siita haittaakaan ole ollut. Kaverini on ollut etelaisissa osavaltioissa ja han myos kertoi joissakin vuokraamoissa riittaneen EU-kortin, mutta se ei ole mikaan itsestaanselvyys. Ja kuten sanottu, mina en sellaista ole edes loytanyt viela.

        Hertzin vuokrausehdoissa sanotaan, että missään nimessä autoa ei voi vuokrata kansainvälisellä ajokortilla. Ei koskaan ole pyydetty mitään kansainvälistä korttia ja olen sentään käynyt lukemattomia kertoja länsirannikolla vuosien 1982- 2004 vlisenä aikana.


    • Kokemusta on

      Eihän tässä ole varmastikaan kyse kuin siitä, että Jenkeissä highway-patrolissa ei osaa kukaan lukea tai kirjoittaa...
      Kannattaa ottaa kansainvälinen ajokortti. Ei maksa paljoo. Sen ovat nähneet, vaikka eivät olisikaan lukeneet uusia määräyksiä.

      • 20

        I'm sure your opinion will change when the officer writes you a ticket. I'll be cruising by and laughing my head off.


    • Saab99

      Olen pari kuukautta ajellut Usassa suomalaisella (vanhalla muoviläpyskällä) ajokortilla itärannikolla. Vuokraamoissa ei ole ollut mitään ongelmia. Kerran poliisi pysäytti (vanhat vihreät), katsoi ajokortin ja totesi vain että noin ei saa tehdä. Huoltoasemalla piti joskus näyttää kun maksoin luottokortilla. Kaveri kutsui koko henkilökunnan katsomaan hölmöä korttia - It's so big...

      • EU DL = OK

        Hertz, Enterprise, ACE ja Thrifty ovat olleet vuokrauskohteitani Los Angelesissa ja joka ikinen on halunnut nähdä myös kansainvälisen ajokortin. Minulla on luottokorttikokoa oleva ns EU-kortti. Hwy patrol myös halusi kansainvälisen nähdä. Onneksi on sellainen, tai muuten olisi ajelut täällä vähissä. En tiedä muista osista maata, mutta näin täällä.
        ---------------------
        Mee takas mopoas rassaamaan äläkä levitä paskaa täällä tosi matkailijoille. Mikä vaan EU kortti kelpaa aivan hyvin, USA on VAPAA maa eikä poliisivaltio kuten Suomi jossa minun USAn korttia saa todistella maalaispoliisien tolloille joka kesä. AKEe soitetaan (vaatimuksestani) ja sitten naama punaisena, ilman anteeksipyyntöä, lähdetään diesel Transportterilla jahtaamaan seuraavaa uhria.


      • Patzman
        EU DL = OK kirjoitti:

        Hertz, Enterprise, ACE ja Thrifty ovat olleet vuokrauskohteitani Los Angelesissa ja joka ikinen on halunnut nähdä myös kansainvälisen ajokortin. Minulla on luottokorttikokoa oleva ns EU-kortti. Hwy patrol myös halusi kansainvälisen nähdä. Onneksi on sellainen, tai muuten olisi ajelut täällä vähissä. En tiedä muista osista maata, mutta näin täällä.
        ---------------------
        Mee takas mopoas rassaamaan äläkä levitä paskaa täällä tosi matkailijoille. Mikä vaan EU kortti kelpaa aivan hyvin, USA on VAPAA maa eikä poliisivaltio kuten Suomi jossa minun USAn korttia saa todistella maalaispoliisien tolloille joka kesä. AKEe soitetaan (vaatimuksestani) ja sitten naama punaisena, ilman anteeksipyyntöä, lähdetään diesel Transportterilla jahtaamaan seuraavaa uhria.

        Tällä viikolla kaksi pysäytystä, toinen lentoaseman edessä ja toinen tietullilla.
        Molemmissa kävi oma EU-ajokortti.


      • audoilija
        Patzman kirjoitti:

        Tällä viikolla kaksi pysäytystä, toinen lentoaseman edessä ja toinen tietullilla.
        Molemmissa kävi oma EU-ajokortti.

        Minä pidin joskus mukana kansainvälistä ajokorttia. Sitten kun kerran USAssa kun näytin sitä seriffille, niin pyysi oikeaa ajokorttia, tuo vuosimallin 1949 (!) pahviläpyskä ei siis paljon kiinnostanut mutta suomalainen kortti kelpasi silloin ja on kelvannut aina sen jälkeen.
        Vain kerran Thaimaassa on tullut sakot kun "kansainvälinen" ei ollut mukana, mutta sakko oli vain murto-osa tuon pahviläpyskän hinnasta.


      • PSPSps
        audoilija kirjoitti:

        Minä pidin joskus mukana kansainvälistä ajokorttia. Sitten kun kerran USAssa kun näytin sitä seriffille, niin pyysi oikeaa ajokorttia, tuo vuosimallin 1949 (!) pahviläpyskä ei siis paljon kiinnostanut mutta suomalainen kortti kelpasi silloin ja on kelvannut aina sen jälkeen.
        Vain kerran Thaimaassa on tullut sakot kun "kansainvälinen" ei ollut mukana, mutta sakko oli vain murto-osa tuon pahviläpyskän hinnasta.

        Kansallinen ajokortti on näytettävä ENSIN poliisille, jonka jälkeen jos poliisi alkaa vaatimaan tätä kansainvälistä ajokorttia, joka on vain KÄÄNNÖS erikielille tästä kansallisesta ajokortista, esitetään se jos sellaisen omistaa.


      • reinomarjatta
        PSPSps kirjoitti:

        Kansallinen ajokortti on näytettävä ENSIN poliisille, jonka jälkeen jos poliisi alkaa vaatimaan tätä kansainvälistä ajokorttia, joka on vain KÄÄNNÖS erikielille tästä kansallisesta ajokortista, esitetään se jos sellaisen omistaa.

        Kyllä, ja mikään serihvi ei oli koskaan kysynyt mitään "kansainvälistä" ajokorttia, poikkeuksena joissain korruptiomaissa jossa kysytään seuraavaksi kenkien väriä tms kunnes sakotusperuste löytyy.. Ajokortissa muuten lukee "ajokortti" suomen lisäksi 19 kielellä ja kuvina luvalliset ajoneuvot.


      • eimärkäkorva
        reinomarjatta kirjoitti:

        Kyllä, ja mikään serihvi ei oli koskaan kysynyt mitään "kansainvälistä" ajokorttia, poikkeuksena joissain korruptiomaissa jossa kysytään seuraavaksi kenkien väriä tms kunnes sakotusperuste löytyy.. Ajokortissa muuten lukee "ajokortti" suomen lisäksi 19 kielellä ja kuvina luvalliset ajoneuvot.

        Ei minulla ainakaan noin monella kielellä lue, eikä mitään kuviakaan siinä ole.


      • ajomieshet
        eimärkäkorva kirjoitti:

        Ei minulla ainakaan noin monella kielellä lue, eikä mitään kuviakaan siinä ole.

        Kyllähän luottokorttikokoisessa on


      • eimärkäkorva
        ajomieshet kirjoitti:

        Kyllähän luottokorttikokoisessa on

        ei taida kaikki teinit tietää, että tässä maassa on muunkinlaisia ajokortteja kuin tuo pikkuinen EU kortti.


      • 50v teini
        eimärkäkorva kirjoitti:

        ei taida kaikki teinit tietää, että tässä maassa on muunkinlaisia ajokortteja kuin tuo pikkuinen EU kortti.

        Se pahviläpyskä kannattaa vaihtaa niin pääsee helpommalla


      • eimärkäkorva
        50v teini kirjoitti:

        Se pahviläpyskä kannattaa vaihtaa niin pääsee helpommalla

        Kovastihan täällä vauhkotaan että suomalainen ajokortti käy kaikkialla maailmassa, niin miten pääsee helpommalla vaihtamalla tuo pahvinen tai A7 kokoinen kortti?


      • matkuili
        eimärkäkorva kirjoitti:

        Kovastihan täällä vauhkotaan että suomalainen ajokortti käy kaikkialla maailmassa, niin miten pääsee helpommalla vaihtamalla tuo pahvinen tai A7 kokoinen kortti?

        No jos haluaa välttämättä joutua tarkempaan ratsiaan. Joissain paikoissa ei jokin 30 vuotta vanha kuva kortissa edes täytä lakia, jos on vara lentää niin on kyllä vara käydä uusimassa korttikin. Tiedän tapauksen jossa kaveri joutui suorittamaan amerikkalaisen ajokortin koska seriffin mielestä ajokortin kuva ei ollut näköinen, se 30v/30kg -sitten kuva.


    • dfgggd

      Mutta.. saako Suomessa ajaa Yhdysvalloista (tarkemmin Baltimoresta) hankitulla ajokortilla? Jos ei, niin mitä tarvitaan lisäksi?

    • .ulkosuomi

      Marylandin ajokortti kelpaa Suomessa turistina ajavalle.

    • lax

      Onko uutta käytäntöä kaliforniassa? Suomalainen kortti siis riittää?

    • Tyhmää maksaa liikaa

      Koitetaanpa pistää asiaa Kalifornian kielellä:
      http://www.carinsurance.com/kb/content41700.aspx

      Section 12502 of the California Vehicle Code, subdivision (a)(1), states that you are not required to have a California license to drive if you are "A nonresident over the age of 18 years having in his or her immediate possession a valid driver's license issued by a foreign jurisdiction of which he or she is a resident . . ."

      Aina saa maksaa ekstraa jos haluaa.

      Vielä epäileville:
      http://www.leginfo.ca.gov/cgi-bin/displaycode?section=veh&group=12001-13000&file=12500-12527

    • John Deere

      Minullapa on USAsta hankittu ajokortti nimellä George Clooney. Lisäksi on erikseen vielä ufon ajamiseen oikeuttava kortti.

    • sid

      Pittsburghista vuokrattii auto ihan vaan suomalaisella EUkortilla. ihan pelkkää rahastusta hankkia jotain kansainvälistä korttia. ainoa mitä jenkeissä ihmetellään kun meidän ajokortti on 50vuotta voimassa.

    • reitti 66

      Kuten yllä kirjoitettiin, USA:ssa ei tarvita kansainvälistä ajokorttia.

      Tästä on viralliset ohjeet ja mm. autoliitto on tästä tiedottanut.

      Autoliitto myy jotain USA-lirpaketta, jossa on viranomaisille käännökset Suomiajokortin kohdista. Tämä helpottaa jos kielitaidoton (esim. vanhus) matkustaa jenkkeihin ja pelkää puhumista poliisien kanssa :D

      Vuokrasin itse San Fransicossa Avikselta ja ainoa mikä heitä kiinnosti oli ajokortin numero, sain sen itse täyttää.

    • kysyjä984

      Näissa ketjuissa yleinen ongelma on, että kysyjiä riittää, mutta kysyjät eivät yleensä palaa kertomaan kuinka kävi. Kerron omakohtaisen kokemuksen,

      Olen nyt lomalla New Hampshiressa ja vuokrasin auton Enterprisen toimipisteestä, joka ei ole minkään lentokentän yhteydessä. Suomalainen ajokortti kelpasi ja Ford Fusion lähti vuokraamon pihasta mukaan. Vähän hämmennystä aiheutti se, ettei postinumero lue ajokortissa, mutta se ei ollut este vuokraukselle koska postinumero joka tapauksessa kirjataan sopimukseen.

      Nämä "jos sheriffi pysäyttää" -skenaariot voi jättää omaan arvoonsa. Pikkukaupungin poliisipäällystökään kun ei edusta mitään objektiivisuuden viimeistä linnaketta. EU-ajokortti kun on de jure hyväksyttävä tapa todistaa ajo-oikeutensa Yhdysvalloissa.

    • Ajettuon

      Olen itse ajanut viimeksi 2014 Usassa. Vuokraamo ei ollut kiinnostunut EU-ajokortista sen enempää. En siis ole tarvinnut kansainvälistä ajokorttia vielä kertaakaan. Jos omistaa pahvisen ajokortin niin silloin tuo lisäosa on varmemmin paikallaan. Kun omistin isomman muovisen ajokortin sitä ihmeteltiin mutta auton silläkin sai vuokrattua.

      Lähden taas syksyllä USA:n.

      Turistilla on oikeus ajaa EU-ajokortilla USA:ssa. Jos menet töihin tai opiskelemaan niin tilanne muuttuu tai olet pitempään kuin 3kk tai 6kk USA:ssa (riippuu osavaltiosta). Silloin joudut hankkimaan paikallisen ajokortin. (ei ole vaikea suorittaa)

      Kun poliisi on pysäyttänyt niin tähän mennessä en ole tarvinnut tuota kv-korttia.


      Olen itse vuokrannut Hertziltä, Avikselta, Europcarilta ja Budgetilta.

      Herziltä olen myös saanut huonoimman autoni koskaan (USA), jarrut rikki ja lommoilla.
      Muistakaa se ettei teidän tarvitse ottaa vastaan jo valmiiksi lommotettua (kunnon lommo/lomot) autoa jos ette halua. Auto ei vastaa vuokrattua tuotetta.

      • EUajokortti

        Kansainvälinen ajokortti käytännössä on Autoliiton kirjoittama viralliseksi luokiteltu kielenkäännös suomalaisesta ajokortista ja lienee maksavan muutaman kympin.
        Jos tahtoo nuo kymppinsä säästää aiheessa, niin siittä sitten vaan.


    • 5mannertaautolla

      Kun näytin autoliiton läpyskää sheriffille niin kaveri kysyi, että onko sulla oikeaa ajokorttia.Sen jälkeen en ole missään käyttänyt sitä "kansainvälistä ajokorttia", suomalainen ajokortti on riittänyt.

      • tietohukassa

        No tämä kansainvälinen ajokortti on vain käännös eri kielille sinun kansallisesta ajokortista, joten eihän se yksistään ole mikään virallinen ajokortti.


    • Anonyymi

      Suomalainen ajokortti kelpaa,. Muistan joskus hommanneeni sen autoliiton 'kansainvalisen ajokortin', ainakin silloin se naytti kuin olisi jostain Nigeriasta eika se ketaan kiinnostanut. Sita katsottuaan olivat tyytyvaisempia nahtyaan oikean suomalaisen kortin. Olen myohemmin ajanut kuukausia suomalaisella kortilla muutettuani maahan ja silloinkin sanottiin etta ulkomaalainen kortti kelpaa turistimatkalla ja pysyvasti muuttamisen jalkeen kuukausia. Se autoliiton teos oli kylla surkuhupaisa ainakin silloin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2941
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      2065
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2024
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1845
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe