kuumeen raja?

Gloria

Mulle ei ole koskaan oikein selvinnyt, että mikä on lämpöilyn ja kuumeen raja ja milloin kuume on vaarallisen korkea? Onko yli 37 lämpöilyä ja 37,5 on jo kuumetta eli vaarallista lajia??

42

31966

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rajat

      Yli 40 asteen kuume on vaarallinen, ja 40 asteenkin, jos jatkuu monta päivää.
      Käsittääkseni kuumeen alaraja olisi 38 astetta. 37 astetta taitaa olla aika tarkkaan kehon normaalilämpötila, mutta 37,5 taitaa olla jo lämpöilyä.

      • jää

        mikä on sitten ala raja mulla normaali lämpötila 36,19 jos kuumeilen niin se tippuu vielä alemmaksi


      • Rajoista
        jää kirjoitti:

        mikä on sitten ala raja mulla normaali lämpötila 36,19 jos kuumeilen niin se tippuu vielä alemmaksi

        Normaali lämpö kainalosta mitattuna on yleensä vähän alle 37 astetta.
        Kuumetta on kainalosta mitattuna silloin, kun mittari näyttää 37,3 astetta, suusta mitattuna 37,8 astetta ja peräsuolesta mitattuna 38 astetta.

        Lähde; " Kotihoidon ja lääkinnän ABC"


      • Gicelle
        Rajoista kirjoitti:

        Normaali lämpö kainalosta mitattuna on yleensä vähän alle 37 astetta.
        Kuumetta on kainalosta mitattuna silloin, kun mittari näyttää 37,3 astetta, suusta mitattuna 37,8 astetta ja peräsuolesta mitattuna 38 astetta.

        Lähde; " Kotihoidon ja lääkinnän ABC"

        Mutta entäs jos on tosi alhainen normaalilämpö? Mulla on aina alle 36,5, usein jopa alle 36... Jos "kuumetta" on yli 37 astetta niin olen kyllä jo ihan sänkypotilaana.


      • Jimp
        Gicelle kirjoitti:

        Mutta entäs jos on tosi alhainen normaalilämpö? Mulla on aina alle 36,5, usein jopa alle 36... Jos "kuumetta" on yli 37 astetta niin olen kyllä jo ihan sänkypotilaana.

        36-37 °C:n aamulämpötilaa pidetään normaalina. Iltapäivällä lämpötila on puolisen astetta korkeampi. Kuumeena pidetään yli 37,5 °C:n aamulämpötilaa. Ja kun kainalosta mitattu lämpö kerran on 0,5 astetta matalampi kuin peräaukosta mitattu (oikea) lämpö, niin aamulla kainalosta mitattu lukema voi olla niinkin vähän kuin 35,5 °C ja olla normaali. Mikäli olen asian oikein ymmärtänyt :)


      • Kuumeeton
        Gicelle kirjoitti:

        Mutta entäs jos on tosi alhainen normaalilämpö? Mulla on aina alle 36,5, usein jopa alle 36... Jos "kuumetta" on yli 37 astetta niin olen kyllä jo ihan sänkypotilaana.

        "Kuumetta on kainalosta mitattuna silloin, kun mittari näyttää 37,3 astetta, suusta mitattuna 37,8 astetta ja peräsuolesta mitattuna 38 astetta."

        Ei noita keskiarvoja kannata liikaa katsella. Normaali lämpö ja kuumeen rajat ovat yksilölliset. Itse tiedät milloin olet kipeä. Minullekin 37 on jo lämpöä koska normaalisti itselläni on hieman yli 36. Itselläni harvoin on edes kunnon kuumetta. Olen sairastanut kuumeettoman keuhkokuumeenkin. Ei nuo keskiarvot pidä kaikilla paikkansa.


      • Kuume parantaa
        Gicelle kirjoitti:

        Mutta entäs jos on tosi alhainen normaalilämpö? Mulla on aina alle 36,5, usein jopa alle 36... Jos "kuumetta" on yli 37 astetta niin olen kyllä jo ihan sänkypotilaana.

        Kai sen oireiden mukaan havaitsee, että onko kuumetta. Mulla on normaalilämpö 35-36,5 välillä, sitten kun kuume nousee, vasta 38 lukemilla alkaa tuntua epänormaalilta ololta. Tosin mulla on toi vaatetus tyyli kesällä ja talvella hullulla mallilla, kesälläkin pitkä paita ja pitkät housut, talvella pidän sitten ohutta fleecetakkia ja tuulihousut & pitkät kalsarit tyyliin ulkona ollessa, joten tämä voi olla vaikuttanut mulla tähän.
        Enkä kuumeen vuoksi ole koskaan sängyssä joutunut makaamaan mitään kellon ympäri tyyliin, se on tunti pari huilailua ja sitten tunti pari ylhäällä. Paitsi kerran näinkin kävi, silloin kuume oli 39,5-39,8 lukemien välillä.
        Mutta pahinta kuumeessa on paleleminen, sitten tulee sellainen olo että koko ajan huone pyörisi tms. Sitten kun kuume laskee on aivan loistava olo, kun tulee kuuma. On kuin kesällä tai saunassa, ja saa jotain hyvitystä siihen palelemiseen. Mutta aina inhoittavaa kun kuume iskee, sen kyllä huomaa muutaman päivän päästä että on jotain ollut, koska kuume saa voimattomaksi.


      • xinex
        Jimp kirjoitti:

        36-37 °C:n aamulämpötilaa pidetään normaalina. Iltapäivällä lämpötila on puolisen astetta korkeampi. Kuumeena pidetään yli 37,5 °C:n aamulämpötilaa. Ja kun kainalosta mitattu lämpö kerran on 0,5 astetta matalampi kuin peräaukosta mitattu (oikea) lämpö, niin aamulla kainalosta mitattu lukema voi olla niinkin vähän kuin 35,5 °C ja olla normaali. Mikäli olen asian oikein ymmärtänyt :)

        totta


      • Onko kuumetta?
        Jimp kirjoitti:

        36-37 °C:n aamulämpötilaa pidetään normaalina. Iltapäivällä lämpötila on puolisen astetta korkeampi. Kuumeena pidetään yli 37,5 °C:n aamulämpötilaa. Ja kun kainalosta mitattu lämpö kerran on 0,5 astetta matalampi kuin peräaukosta mitattu (oikea) lämpö, niin aamulla kainalosta mitattu lukema voi olla niinkin vähän kuin 35,5 °C ja olla normaali. Mikäli olen asian oikein ymmärtänyt :)

        Minulla on normaali ruumiin lämpötila 35'C, niin milloin minulla on kuumetta? Minulla on nyt 37'C niin onko se kuumetta?


      • Spaket

        Se on kuumetta


      • jäjähryioop

        eipä ole kuumetta.


      • Anonyymi
        jäjähryioop kirjoitti:

        eipä ole kuumetta.

        Haista vittu


    • minan

      mut jos mun normaali lämpötila on 35,5 nii kyll se 37 on mulla jo kuumetta. paleltaa ja väsyttää. kerran oli yli 39 monta päivää ja jouduin sairaalaan..

    • kuumeilua

      oman käsityksen mukaan 37 on lämpöilyä, 37.5 kuumetta. kumpikin kertoo että kehossa on jotain pielessä..

    • jeps...

      Mun normaalilämpö on 35,5 paikkeilla ja nyt oon 38,0 kuumeessa... itse lasken lämpöilyksi kaiken yli 36,5 ja kuumeeksi heti kun menee yli 37 mutta tosiaan kun mennään yli 37 niin ollaan jo 1,5 asteen päässä normilämmöstä ja olo aivan kauhea...

      • Kuumeeton!

        Sinulla on normaali lämpö!


        Wiki

        Hypotermiasta voidaan puhua, kun ihmisen kehon lämpö laskee alle 35 celsiusasteen. Hypotermia voidaan jakaa kolmeen vaikeusasteeseen: lievä hypotermia (34–35 °C), kohtalainen hypotermia (30–34 °C) ja vaikea hypotermia (alle 30 °C).

        Ihmisen kehon lämmön laskiessa liian alhaiseksi alkaa elimistön oma puolustusmekanismi toimia. Se alkaa siirtää lämmintä verta lähelle tärkeitä elimiä ja kylmää verta lähinnä raajoihin. Tästä johtuu se, että kädet alkavat käydä toimintakyvyttömiksi ja liikkumisesta tulee vaikeampaa. Tässä tilanteessa turha raajojen liikuttelu saa kehossa liikkeelle kylmän veren, joka voi sydämeen tullessaan ja sydänlihasta tarpeeksi jäähdyttäessään jopa aiheuttaa kammiovärinän ja kuoleman. Tätä kutsutaan jälkijäähtymiseksi.


    • kirnukka78

      yksilöllistä, mutta mulla on 2 vanhan ajan kuumemittaria ja molemmissa on 37 kohdalla punainen väri, eli se kai olisi se kuumeraja.
      Itse selvitin oman normilämpöni mittaamalla kuukauden ajan aina muutaman päivän välein lämpöni ja aina se oli 36,5.
      Ja mulla todella alkaa heti tulla huono olo, kun menee 37 tai yli, eli siinäkin mielessä 37 on kuumeraja.

    • sswwiee

      Minun normaalilämpö on siinä n.35,9 -36 astetta. Kyllä tulee jo järkyttävän huono olo 37,5 ja 37,1 on jo kyllä omasta mielestäni minulle ihan kuumetta, mutta minut kyllä silloin patistetaan kouluun, mikä on mielestäni vähän väärin. No, eipä mahda mitään.

    • Pienemmästäkin kipee

      Joo, ne "viralliset rajat" voivat olla missä vaan mutta kyllä se niin on että jokainen tietää itse milloin on kipeenä. Ei voida sanoa esim. että "et voi olla kipeä, kun sinulla on vain 37 astetta lämpöä". Jollekin se voi olla jo todella suuri lämmönnousu. Itsellä on normilämpö 36,3 aika tarkkaan ja kun lämpö nousee 37:ään, olo on jo tavattoman huono ja voimaton, kipeä. Puhumattakaan että lämmöt nousisivat sille viralliselle kuumerajalle...

      Se on todella väärin, ettei uskota että ihminen tietää itse jos on kipeänä. Että pitäisi kipeänä mennä esim. kouluun vain sen takia kun "virallinen kuumeraja" ei ole ylittynyt!

    • troub

      voiko mennä kouluun jos on 37,2 kuumetta?

      • jwekfw

        ei voi


    • Veteranfan

      Ihanteellinen kuumelämpötila olisi 39.asteen kuume,korkea kuume on tehokas kehon puolustusmekanismi.Itse huomasin tämän viime talvena sairastellessani jotain B-virusta tai RS-virusta.Vajaan viikon mittainen korkea kuume oli parempi vaihtoehto kuin se että olisi laskenut kuumetta särkylääkityksellä.Kehon puolustusmekanismi on loppuen lopuksi se ainoa oikea parannuskonsti,tätä asiaa lääketide ei jostain syystä noteeraa millään tavalla.Ei vaan ovat tyrkyttämässä kaiken näköisiä rokotteita flunssa epidemioihin,jotka eivät kuitenkaan anna kuin n. vuoden suoja ajan.

    • ipma kuume

      mul on 38 kuumet

    • 14vuotias...

      Eihän voi mennä kouluun jos on 38.2 astetta lämpöö?

      • joku

        ei.


    • häh

      mulla on nyt 39 ja oon huolissani :( onko vakavaa?

    • fjksdaö

      On vähän paha sanoa toisen ihmisen puolesta, että mikä on hyvä ruumiinlämpö. Mulla normaali lämpö on 36.2 ja olen jopa houraillut 37.7, ja 38.0:ssa olen kontannut vessaan kun en ole huimauksen vuoksi pystynyt sinne kävelemään.Silloin kun mulla oli 39.5 olisin toivonut, että joku olisi vienyt mut sairaalaan. Silloin nimittäin hourailin jo ihan toisella tasolla.

      • kut kut sa

        Itse olen samanlainen. Normaali lämpötila on "alilämpöä", eli jotain ~36,5°C. Kun lämpötila nousee tuonne 37°C tai vähän yli, niin alkaa tulemaan jo melko epämukava olo. Väsyttää, ei jaksa tehdä mitään, pää ei toimi, huippaa, yms. Onneksi en ole joutunut kokemaan yli 38°C kuumeita moneen vuoteen.

        Toki eiköhän ne ylärajat kuitenkin ole tavallaan kaikille samat. Proteiinit yms alkavat tietyssä lämmössä heittään häränpyllyä.


    • 23470+

      älkää puhuko paskaa. kuume on 38 ja ylöspäin sen alapuolella 37.5 on vain lievää lämpöä ja sen alapuolella terve.

    • Riippuu norm.lämmöst

      Kun keskilämpösi on kainalosta(pintalämpö) mitattuna esimerkiksi 35,0C-astetta ja viluisena(kuumeisena) mittaat lämpösi joka näyttää 37,5C-astetta, niin se tarkoittaa, että sinulla on kuumetta 2,5C-astetta.
      Lääkärit eivät tunnusta alilämpöä olevankaan! Eivät tiedä montaa muutakaan.
      ---------------------------------------------------------------------------------------------------------


      .........jatkuu. Immuunipuolustuksen mittari: Elimistön lämpö kainalosta mitattuna:

      Kuume on osoitus siitä että immuunipuolustus toimii, mutta onko immuunipuolustus täysin kunnossa voidaan päätellä vartalon lämmöstä. Normaalilämpönä voidaan pitää 36,4-36,8 C-astetta, joka perustuu vähintään(!) viiteen 2-3 tunnin välein tehtyjen mittausten keskiarvoon:
      Esimerkiksi: 35,9 36,6 36,5 37,1 36,3 jaettu 5 on 36,48 C-astetta.

      36,40 – 36,80 C-astetta, jossa immuunipuolustus toimii normaalisti.
      36,00 – 36,40 C-astetta, jossa immuunipuolustuksen heikkeneminen on lievä.
      35,50 – 36,00 C-astetta, jossa immuunipuolustuksen heikkeneminen on keskivaikea.
      35,00 – 35,50 C-astetta, jossa immuunipuolustuksen heikkeneminen on vaikea.
      alle 35,00 C-astetta, jossa immuunipuolustuksen heikkeneminen on huolestuttava!
      Huomioi nämä:
      - Mittaus on tehtävä samalla mittarilla kainalosta.
      - Mittaustulos voi olla virheellinen, jos potilaalla on mittauspäivänä “näkyvä” tulehdustila!

      Immuunipuolustustuksen vahvistamiseksi tarvitaan prikulleen nämä määrätyt kolme tärkeintä probiootti bakteeria:
      1.(1.)Lactobacillus asidophilus – jonka saantisuositus on 2 miljardia bakteeria/vrk.
      2.(2.)Lactobacillus bulgaricus – jonka saantisuositus on 2 miljardia bakteeria/vrk.
      3.(7.)Bifidobacterium – jonka saantisuositus on 2 miljardia bakteeria/vrk.
      - Joita on yhteensä saatava limakalvoille jatkuvasti päivittäin vähintään 3×1(suositus on 3×2)-miljardia bakteeria/vrk muut Probiootit – joten tee näiden bakteereiden saannista elämäntapa. Se miksi limakalvojen parantaminen on tosi hidasta puuhaa, selviää kun suhteutat nämä kaksi asiaa:
      1. Mikroskooppisen pienillä bakteereilla parannetaan;
      2. Elimistön valtavaa-lievästi tulehtunutta (CRP on alle 12) limakalvo aluetta. Tulehduksen hoitoon juuri tarvitaan 2.(2.)Lactobacillus bulgaricus bakteeria, jolloin olet pitkällä-turvallisella “antibiootti-kuuri lla”!
      Jatkuu linkissä.............
      http://maitohappobakteeri.nettisivu.org/mhb-kolme-vaikutukseltaan-tarkeinta-probiootti-bakteeria-ovat-immuunipuolustuksen-perusta/#Immuunipuolustuksen_mittari_Elimiston_lampo_kainalosta_mitattuna_

    • naksupoksu

      Mulla nyt 37.6 lämpöä ja vähänajanpäästä n.2min oli jo 37.8 C kuumetta ja olo on huono ja heikko ja tuntee et ei ole kunnossa ja päätä särkee eli pyreksiaa on.

      Kuumeella eli pyreksialla tarkoitetaan tilaa, jossa ihmisen ruumiinlämpö kohoaa aineenvaihdunnan kiihtymisen johdosta yli normaalilämpötilan, joka on 35,8–37,8 °C[1] (37 °C on yleensä sanotusti lämpöä eli kuumeen alku). Peräsuolesta mitattuna kuumeen raja on 38 °C ja kainalosta mitattuna 37 °C. Terveillä imeväisillä peräsuolesta mitattu lämpö saattaa olla jopa hieman yli 38 °C. [2] Yli 41 °C kuume voi olla vaaraksi terveydelle ja on toisinaan merkki hoidon tarpeesta. Yli 42 °C kuume voi olla hengenvaarallinen. Tällöin henkilön ruumiinlämpöä lasketaan esimerkiksi viileällä suihkulla tai kosteilla pyyhkeillä, joista haihtuva vesi vie lämpöä pois iholta.

      Lääketiede ei tunne alilämpöä sillä teknisesti sellaista ei edes ole. Hypotermian lääketiede sensijaan tuntee. Hypotermian raja vaihtelee yksilöllisesti mutta keskimäärin hypotermia on siinä jonkin verran alle :35.0 C.

      Hypotermiasta voidaan puhua, kun ihmisen kehon lämpö laskee alle 35 celsiusasteen. Hypotermia voidaan jakaa kolmeen vaikeusasteeseen: lievä hypotermia (34–35 °C), kohtalainen hypotermia (30–34 °C) ja vaikea hypotermia (alle 30 °C).

    • _Wero_

      Minun ruumiinlämpöni oli helmikuun puolivälissä vielä 37.3 astetta, mutta se on nyt laskenut 34.4 asteeseen. Onko se normaalia ? Olen kuitenkin vasta 13 vuotta, niin eli onko minussa joku vikana ? Toivoisin vastausta melko pian...

      • édam

        Olen itsekin miettinyt, että missä kuumeen raja menee, koska pienestä lähtien mulla on katsottu normaali lämpötila niin 35.5 asteeseen. Ja että onko kuumeen raja 36.5-37.0 minulla? lääkäri on ihan pienestä asti mitannut ton minulta.


    • eemil6

      Kuumetta on 37 jos mittarissakin näkyy 37 kuumerajja...

    • moi

      voiko menn kouluun jos on 36,18 kuumetta?

    • tyttö

      Mulla on semi ruumiin lämpö 35, 9 ja jos se on 36, 9 niin jään kotiin

    • pääkipuinen

      Onko kuumetta jos mittari näyttää 37.6?

    • Hihihi

      Minulla on jo 37 kuumetta koska normaalilämpöni on 36.4

    • tyttöjonkanormion36.0

      Mulle kotiin jäämistä tarkoittaa se että on 36.9-37.2 riippuen olosta. Joskus about puol vuotta sitten kuume nous 39.5 ja olin jo ihan romuna enkä jaksanu oikee ees mennä vessaa asti joka on aivan huoneen vieressä

    • Anonyymi

      Kuume on usein sekoitettu korkeaan ruumiinlämpöön vieläpä tieteellisissä artikkeleissa, mikä johtaa sekaannukseen.
      Asiantuntijat tekevät eron kuumeen ja hypertermian välillä.

      Hypertermia tarkoittaa korkeaa ruumiinlämpöä johtuen ulkoisista syistä tai kovasta työnteosta.
      Esimerkiksi pikkulapset saattavat leikkiä niin että heillä on 39 astetta ilman kuumetta.

      Silloin keho pyrkii alentamaan lämpöä hikoilun kautta.

      Kuumeessa ihmisen lämmönsääntö aivoissa siirtyy korkeammalla tasolle, jolloin 39 saattaa olla normaalilämpö. keho pyrkii sitä kohden. Siksi esimerkiksi 38,5 tarkoittaa että puuttuu puoli astetta ja ihminen yrittää vapisemalla kohottaa lämpöä. Jos pitää huolen että kylmät jalat ja kädet saavat enemmän lämpöä, ihminen tuntee olonsa siedettäväksi heti kun keho on lämmennyt tarpeeksi.

      Ihminen jolla jalat ovat jääkylmät, reagoi vapinalla ja pyrkii lisäämään kuumetta kunnes jalatkin ovat lämpöiset, samalla kun hoitohenkilökunta yrittää kylmentää, mikä voi johtaa korkeaan pulssiin ja sydänongelmiin. Järjetöntä!

      Jos taas tukee kuumereaktiota lisäämällä lämpöä erikoisesti jaloille, olo helpottuu.
      Kun lämpöä on tarpeeksi, verenkierto lisääntyy jaloissa, ne tuntuvat kuumilta, ja samalla lämpö yläruumiissa vähenee, siis kuume laskee jonkun tunnin kuluttua.

      Kuumepotilaan jalat lämpimiksi ja sängyn yläosa koholle, ei lämpöä kaulalle, niin kurkkukivut häviää ja tuntuu paremmalta. Jos taas kaula on lämmin, saa helposti kaulakipuja ja käheyttä!

      Miksi sitten kuume nousee? Se on kehon paras keino taistella infektioita vastaan. Jos sitä tuemme, emme tarvitse yleensä antibiotiikkaa.

      Kuume on sinun apulaisesi, tue sitä!

      Normaali lämpö vaihtelee, eri henkilöillä se on erilainen, ja samalla henkilöllä se vaihtelee vuorokauden ajan ja naisilla kuukautiskierron mukaan.

    • Anonyymi

      Lääkäriin mennessä pitävät yleensä kuumeena 38 astetta.
      Itselläni on ainakin ikuinen ongelma se kun ei ikinä kuume nouse yli 38.
      Monesti vanhuksilla ei välttämättä nouse kuume vaikka voivat olla vakavastikin sairaita ja silloin ei tajuta että jokin on pahasti pielessä.
      Kuume ei kaikilla nouse.

      Itselläni on kausittain lämpöilyä ja toisinaan kärsin alilämmöstä.
      Kun vähänkin rasitun, esim. käyn kaupassa niin lämpö yleensä nousee ja kun lepään niin taas laskee.
      Tätä on jatkunut niin kauan että tunnistan olon kun olen liikkeellä jossakin, eli tunnen että on lämpö noussut. Ja joskus olen mitannut kotiin tultuani niin silloin on ollut n. 37,5-37,8.
      Silloin kun menee vähän alilämmön puolelle niin on ollut alle 36 ja silloin mä palelen aika paljon.
      Mulla on kyllä huono yleisvointi ollut pitkään, kaikenlaista vaivaa, niin varmaankin johtuu siitä.
      Lääkäri on kerran sanonut että mulla on lämmönsäätely sekaisin.
      Olisihan tietty kiva tietää syykin siihen mutta eipä se välttämättä koskaan selviä.

    • Anonyymi

      Ööö... no siis mun perus lämpötila on alle 36, Yleensä 35-35.5
      Eli mulle esim 39.4 on sairaalloinen, sellanen että tuntuu tosi huteralta,järjetön päänsärky ja omituisen kylmä että tärisen.
      Nytpä mulla on 37.8 ja todella paha olo.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      366
      3234
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      141
      1260
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      61
      1177
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      137
      1020
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      115
      826
    6. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      762
    7. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      160
      752
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      737
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      113
      727
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      699
    Aihe