Kuollut hammas raivoaa

epänormaali?

Yläetuhammastani on juurihoidettu kolmisen kuukautta, ja silti särkee. Leukaluussa oli tulehdus, ja kirurgi putsasi tulehtuneen kohdan viime viikolla. Kävin tänään jälkitarkastuksessa ja edelleen särkee.

Miten on mahdollista, että kuollut hammas oireilee näin voimakkaasti? Joudun syömään särkylääkkeitä joka päivä, puhuminen sattuu ja hammas on kosketusarka.

Lääkärien mukaan hammas oireilee epänormaalin voimakkaasti verrattuna löydöksiin. Kuulemma menee poistoon, jos ei särky pian lakkaa.
Mahdollinen hampaan poisto ei kyllä haittaa, saanpahan olla sitten vihdoin rauhassa säryltä.

Mutta onko kellään vastaavia kokemuksia? Voiko hammassärky kroonistua, vaikka tulehdusta ei olisikaan? Olisiko alan ammattilaisilla kokemuksia vastaavasta? Miten ihmeessä kuollutta ja monta kertaa juurihoidettua hammasta voi särkeä kuin elävää hammasta? En sitten todellakaan syytä tästä minua hoitaneita hammaslääkäreitä.

47

45759

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja särki

      Minulle on tehty juurihoito takimmaisimpaan ylähampaaseen jo 10-vuotta sitten. Nyt jouduttiin uudelleen tekemään samaan hampaaseen juurihoito koska juuren tyvestä oli löydetty tulehduspesäke. Niin minä luulin että helpponakki ettei tämä mitään mutta kökkönmarjat. Neljän päivän aikana hammas avattiin kolmeen kertaan ja aina uudet lääkkeet sisälle. Aina vaan vasen puoli kasvoista turposi, en voinut syödä, silmäkin muurautui umpeen, vain pari tuntia yössä sain nukuttua ja ajattelin että on pakko vetää koko hammas pois. Nyt hammas on jo rauhoittunut mutta kuulemma ei ole mitään varmuutta siitä etteikö hammas alkaisi uudelleen oireilemaan.

      • Hellä

        Minulle sanoi kerran eräs neurologian lääkäri, että hän ei ainakaan ikinä antaisi juurihoidattaa hampaitaan ?! Kuuntelin tätä sitten huulipyöreänä ja ihmeissäni.

        Tämän jälkeen olen ruvennut itsekin suhtautumaan eri tavalla tähän juurihoitoon. Pakkohan se on tehdä, jos hammasta särkee ja se on tulehtunut, mutta se voi toisilla vaan mennä pieleen monesta eri syystä. Jälkeenpäin voi juurihoidettu hammas olla syynä moniin vaivoihin kropassa. Juurihoidettu hammas on kuin atomipommi suussa, joka voi räjähtää milloin vain. Oireita voi tulla vasta vuosien päästä ja aina ei heti osaa epäillä juurihoidettua eli kuollutta hammasta syylliseksi.


      • neurologi
        Hellä kirjoitti:

        Minulle sanoi kerran eräs neurologian lääkäri, että hän ei ainakaan ikinä antaisi juurihoidattaa hampaitaan ?! Kuuntelin tätä sitten huulipyöreänä ja ihmeissäni.

        Tämän jälkeen olen ruvennut itsekin suhtautumaan eri tavalla tähän juurihoitoon. Pakkohan se on tehdä, jos hammasta särkee ja se on tulehtunut, mutta se voi toisilla vaan mennä pieleen monesta eri syystä. Jälkeenpäin voi juurihoidettu hammas olla syynä moniin vaivoihin kropassa. Juurihoidettu hammas on kuin atomipommi suussa, joka voi räjähtää milloin vain. Oireita voi tulla vasta vuosien päästä ja aina ei heti osaa epäillä juurihoidettua eli kuollutta hammasta syylliseksi.

        Juurihoidetut hampaat ovat tosiaan vaarallisia suussa. en yhtään ihmettele, ettei neurologi antaisi sitä itselleen tehdä. Parempi poistaa koko hammas kuin juurihoidattaa. Voi laittaa proteesin/impantin tilalle, vaikka maksaa kyllä, mutta terveellisempi elämä edessä.


      • MIKSI SITTEN
        Hellä kirjoitti:

        Minulle sanoi kerran eräs neurologian lääkäri, että hän ei ainakaan ikinä antaisi juurihoidattaa hampaitaan ?! Kuuntelin tätä sitten huulipyöreänä ja ihmeissäni.

        Tämän jälkeen olen ruvennut itsekin suhtautumaan eri tavalla tähän juurihoitoon. Pakkohan se on tehdä, jos hammasta särkee ja se on tulehtunut, mutta se voi toisilla vaan mennä pieleen monesta eri syystä. Jälkeenpäin voi juurihoidettu hammas olla syynä moniin vaivoihin kropassa. Juurihoidettu hammas on kuin atomipommi suussa, joka voi räjähtää milloin vain. Oireita voi tulla vasta vuosien päästä ja aina ei heti osaa epäillä juurihoidettua eli kuollutta hammasta syylliseksi.

        ...> Juurihoidettu hammas on kuin atomipommi suussa, joka voi räjähtää milloin vain.

        Miksi sitten alan ammattilaiset niin halukkaasti tekevät, ja rakentavat näitä "atomipommeja" ihmisten suihin?

        Vai onkohan jopa aivan tarkoituksellista rakentelua?


      • Albert
        MIKSI SITTEN kirjoitti:

        ...> Juurihoidettu hammas on kuin atomipommi suussa, joka voi räjähtää milloin vain.

        Miksi sitten alan ammattilaiset niin halukkaasti tekevät, ja rakentavat näitä "atomipommeja" ihmisten suihin?

        Vai onkohan jopa aivan tarkoituksellista rakentelua?

        Oman pohdinnan tulos: "Juurihoidettu hammas on iso terveysriski!"
        Ainakin juurihoidolla on hyvä rahastaa !


      • siksi
        MIKSI SITTEN kirjoitti:

        ...> Juurihoidettu hammas on kuin atomipommi suussa, joka voi räjähtää milloin vain.

        Miksi sitten alan ammattilaiset niin halukkaasti tekevät, ja rakentavat näitä "atomipommeja" ihmisten suihin?

        Vai onkohan jopa aivan tarkoituksellista rakentelua?

        Rakentavat sen vuoksi, kun tavallinen maallikko ei tiedä terveysriskistä ollenkaan! Kyllä itse hoitohenkilökunta ei juurihoitoja omaan suuhunsa laita!


      • Niinpä niin
        siksi kirjoitti:

        Rakentavat sen vuoksi, kun tavallinen maallikko ei tiedä terveysriskistä ollenkaan! Kyllä itse hoitohenkilökunta ei juurihoitoja omaan suuhunsa laita!

        ...> kun tavallinen maallikko ei tiedä terveysriskeistä ollenkaan!

        Tässähän sitä ollaan!

        Tavallinen maallikko kun luulee, kuvittelee, että se hänen terveytensä hoitaminen, ja vaaliminen, vielä mahdollisimman edullisesti, olisi se tavoiteltavin ja korkein päämäärä näissä, myös hänen verorahoillaan koulutettujen alan ammattilaisten suorittamissa, niin hyviksi mainostetuissa terveytemme hoidoissa!

        Kuitenkin valitettavan usein joudumme toteamaan, että hoidot ja niiden päämäärät kovin vähän toteuttavat asiakkaan, potilaan terveyttä ja etua.

        Edut kun näyttäisivät suuntautuvan valitettavan usein, siitä maksavasta potilaasta jopa poispäin, vain toimijan suuntaan!


      • P.L.
        Hellä kirjoitti:

        Minulle sanoi kerran eräs neurologian lääkäri, että hän ei ainakaan ikinä antaisi juurihoidattaa hampaitaan ?! Kuuntelin tätä sitten huulipyöreänä ja ihmeissäni.

        Tämän jälkeen olen ruvennut itsekin suhtautumaan eri tavalla tähän juurihoitoon. Pakkohan se on tehdä, jos hammasta särkee ja se on tulehtunut, mutta se voi toisilla vaan mennä pieleen monesta eri syystä. Jälkeenpäin voi juurihoidettu hammas olla syynä moniin vaivoihin kropassa. Juurihoidettu hammas on kuin atomipommi suussa, joka voi räjähtää milloin vain. Oireita voi tulla vasta vuosien päästä ja aina ei heti osaa epäillä juurihoidettua eli kuollutta hammasta syylliseksi.

        Juurihoidetut hampaat ovat todella terveysriski, koska ne tuottavat voimakkaita myrkkyjä elimistöön. Myrkyt syntyvät hapettomassa tilassa kuolleen hampaan sisällä olevissa pienenpienissä hammasluuputkissa. Aiheesta on jopa englannin kielistä kirjallisuutta: "Root Canal Cover-up" sekä "The Roots of Disease". Hammaslääkärit eivät tiedosta eivätkä myönnä ongelmaa eli sama juttu kun elohopeaa sisältävien amalgaamien kanssa aikaisemmin.
        Jos esim. jalkaan tulee kuolio, se leikataan pois pikaisesti. Juurihoidettu hammas näyttää olevan ainoa osa ihmisessä, jota väkisin pidetään kuolleessa tilassa aiheuttamassa lukuisia vaivoja ihmisille.
        Itselläni oli vuosia sitten ongelmaa rikkinäisen juurihoidetun hampaan kanssa. Minua vaivasi jatkuva nuha, olin heikossa kunnossa ja laihduin. Löysin lopulta hammaslääkärin, joka suostui poistamaan hampaan. Nuha loppui samana päivänä!


      • Hipsu-69

        Minä olen kanssa ollut pulassa hampaideni kanssa. Marraskuussa -08, hakeuduin hoitoon särkevän tokavika ylähampaan takia, hammas oli juurihoidettu joskus 10v. sitten. Oli tullut tulehdus juurenpäähän, kaupungin hammaslääkäri ei osannut tehdä muuta kun madaltaa paikan olemattomiin ja määrätä desinfioivaa suuvettä... no huh huh... seuraavana päivänä menin päivystykseen jumalattomassa säryssä, jossa kyseiselle hampaalle ei tehty mitään. Määrättiin 10pvn antibioottikuuri särkylääkettä. Kun antibioottikuuri loppui alkoi taas kamala särky.
        Ei muuta kun uudelleen päivystykseen, siellä sitten taas määrättiin vielä jatkoksi 5pvn antibiootti 600 Buranaa, suuta ei tarttenut edes avata. Mutta sillä reissulla osattiin varata aika hammaskirurgille ja sinne pääsi n.2kk odotuksella.
        Eli tänään olen poistattanut hampaani aamulla.
        Kaikki onmmennyt hyvin ainakin tähän asti.
        Sain mukaani 800 Burana reseptin, yhden pillerin olen ottanut, särkyä ei ole, hieman vielä vuotaa.
        Hampaan poisto kesti 20min ja oli työläs, koska hampaanjuuri oli kiertynyt jotenkin.
        Jännitin ja pelkäsin hampaan kirurgista poistoa, mutta sitä ei kannata jännittää, koska se on hetkessä ohi.
        Minulta on aiemmin leikattu 4 Wiisuria ja se oli aivan erilainen toimenpide kuin tämä, eli ei voi verrata millään toisiinsa, ja siitä olen tämän pelon ja kauhun saanutkin.
        Mutta tänään leikkauksessa oltuani, en enää pelkää uutta leikkausta, joka minulla on edessä alahampaani kanssa keveemmällä.
        Että tsemppiä tyypeille jotka joutuvat juurihampaan poistoon/leikkaukseen!
        Ei kannata turhaan hermoilla!


      • pulloposki
        Hipsu-69 kirjoitti:

        Minä olen kanssa ollut pulassa hampaideni kanssa. Marraskuussa -08, hakeuduin hoitoon särkevän tokavika ylähampaan takia, hammas oli juurihoidettu joskus 10v. sitten. Oli tullut tulehdus juurenpäähän, kaupungin hammaslääkäri ei osannut tehdä muuta kun madaltaa paikan olemattomiin ja määrätä desinfioivaa suuvettä... no huh huh... seuraavana päivänä menin päivystykseen jumalattomassa säryssä, jossa kyseiselle hampaalle ei tehty mitään. Määrättiin 10pvn antibioottikuuri särkylääkettä. Kun antibioottikuuri loppui alkoi taas kamala särky.
        Ei muuta kun uudelleen päivystykseen, siellä sitten taas määrättiin vielä jatkoksi 5pvn antibiootti 600 Buranaa, suuta ei tarttenut edes avata. Mutta sillä reissulla osattiin varata aika hammaskirurgille ja sinne pääsi n.2kk odotuksella.
        Eli tänään olen poistattanut hampaani aamulla.
        Kaikki onmmennyt hyvin ainakin tähän asti.
        Sain mukaani 800 Burana reseptin, yhden pillerin olen ottanut, särkyä ei ole, hieman vielä vuotaa.
        Hampaan poisto kesti 20min ja oli työläs, koska hampaanjuuri oli kiertynyt jotenkin.
        Jännitin ja pelkäsin hampaan kirurgista poistoa, mutta sitä ei kannata jännittää, koska se on hetkessä ohi.
        Minulta on aiemmin leikattu 4 Wiisuria ja se oli aivan erilainen toimenpide kuin tämä, eli ei voi verrata millään toisiinsa, ja siitä olen tämän pelon ja kauhun saanutkin.
        Mutta tänään leikkauksessa oltuani, en enää pelkää uutta leikkausta, joka minulla on edessä alahampaani kanssa keveemmällä.
        Että tsemppiä tyypeille jotka joutuvat juurihampaan poistoon/leikkaukseen!
        Ei kannata turhaan hermoilla!

        Hei sinulle. Viestisi sai minut rohkaistumaan ja tilaankin heti ensiviikolla ajan erikoishammaslääkärille. Minulla on juurihoidettu/juurenpääleikkaus tehty 15 vuotta sitten ylätokahampaaseen. Hampaassa on toisinaan painon tunnetta, puruarkuutta sekä poskessani on turvotusta miltei koko ajan. Uhraan kaikki säästöni hampaan poistamiseen ja tilalle laitan implantin. Kerron sitten tuloksista. Terveisin Pulloposki.


      • Juurihoitoeiimplantt
        neurologi kirjoitti:

        Juurihoidetut hampaat ovat tosiaan vaarallisia suussa. en yhtään ihmettele, ettei neurologi antaisi sitä itselleen tehdä. Parempi poistaa koko hammas kuin juurihoidattaa. Voi laittaa proteesin/impantin tilalle, vaikka maksaa kyllä, mutta terveellisempi elämä edessä.

        Oikeassa oli nimim:lle : Kyllä haisee vahvasti ihmisten manipuloinnille siten, että ihmiset otattaisi helpommin omat hampaat pois ja siten h lääkärit saisivat asentaa todella kalliita implantteja eli SUURINTA MAHD voittoa heille. Heh , läpinäkyviä kommentteja, useita , samalta hlöltä. 25v ollut mulla juurihoidettu hammas, eikä mitään oireita. Enkä ole mistään kuullut AIKAPOMMI-teoriaa. Heh. Mistä löytyy tutkimuksia, joissa todistetaan tämä juurihoidettu hammas on aikapommi, voitko laittaa tänne linkit ?


      • Tolkunnainen
        MIKSI SITTEN kirjoitti:

        ...> Juurihoidettu hammas on kuin atomipommi suussa, joka voi räjähtää milloin vain.

        Miksi sitten alan ammattilaiset niin halukkaasti tekevät, ja rakentavat näitä "atomipommeja" ihmisten suihin?

        Vai onkohan jopa aivan tarkoituksellista rakentelua?

        Juurihoitoa antavat h lääkärit yrittävät pelastaa hampaan. Pienillä kustannuksilla. ilman voiton tavoittelua. Poistoa ehdottavat h lääkärit haluavat asentaa korkean voiton IMPLANTTEJA !! a 3000e !!!


      • Ilman varpaanhermoja
        P.L. kirjoitti:

        Juurihoidetut hampaat ovat todella terveysriski, koska ne tuottavat voimakkaita myrkkyjä elimistöön. Myrkyt syntyvät hapettomassa tilassa kuolleen hampaan sisällä olevissa pienenpienissä hammasluuputkissa. Aiheesta on jopa englannin kielistä kirjallisuutta: "Root Canal Cover-up" sekä "The Roots of Disease". Hammaslääkärit eivät tiedosta eivätkä myönnä ongelmaa eli sama juttu kun elohopeaa sisältävien amalgaamien kanssa aikaisemmin.
        Jos esim. jalkaan tulee kuolio, se leikataan pois pikaisesti. Juurihoidettu hammas näyttää olevan ainoa osa ihmisessä, jota väkisin pidetään kuolleessa tilassa aiheuttamassa lukuisia vaivoja ihmisille.
        Itselläni oli vuosia sitten ongelmaa rikkinäisen juurihoidetun hampaan kanssa. Minua vaivasi jatkuva nuha, olin heikossa kunnossa ja laihduin. Löysin lopulta hammaslääkärin, joka suostui poistamaan hampaan. Nuha loppui samana päivänä!

        Jokainne h lääkäri poistaa vaivaavan hampaan kyllä, ei sellaista tarvitse etsiä !!! Koska implantista saa korkeimman voiton, huom ! Multa otettiin yhdestä varpaasta lähes kaikki hermot pois tapaturman takia, 30v sitten, ei ole kyllä mitään ongelmaa ollut !! Varvas on vain tunnoton, koristeena siinä rivissä. Höpö höpö, nuo jutut juurihoidon vaarallisuudesta. Kaikki on joillekin vaarallista, yksilöllisiä tulehdukset ovat.


      • Anonyymi
        Ilman varpaanhermoja kirjoitti:

        Jokainne h lääkäri poistaa vaivaavan hampaan kyllä, ei sellaista tarvitse etsiä !!! Koska implantista saa korkeimman voiton, huom ! Multa otettiin yhdestä varpaasta lähes kaikki hermot pois tapaturman takia, 30v sitten, ei ole kyllä mitään ongelmaa ollut !! Varvas on vain tunnoton, koristeena siinä rivissä. Höpö höpö, nuo jutut juurihoidon vaarallisuudesta. Kaikki on joillekin vaarallista, yksilöllisiä tulehdukset ovat.

        Ei pidä paikkaansa, että poistaisivat. Mieslääkärit ottavat kyllä naisia paremmin potilaan toiveen huomioon ja poistavat hampaan. Naiset lajilleen tyypilliseen tapaan, siteeraavat lukemaansa "tärkeistä hampaista" ja koettavat tekohengittää neljättä kertaa hammasta kuntoon, tietäen että parin vuoden päästä on taas kallis hoitokerta edessä.


    • Juttu tuttu

      Tulehdus taitaa olla tosi paha. Tälläistä hammasta ei todella voi juurihoitaa loppuun asti ellei se särky lakkaa. Kokemuksen syvällä rintaäänellä puhun ja tiedän tasan tarkkaan, miltä susta nyt tuntuu, kun sattuu. Seurantaa vaatii ja ellei särky lakkaa, niin kannattaa harkita poisottoa ellet sitten halua syödä jatkuvasti niitä särkylääkkeitä.

      Koeta jaksaa !

    • Hammaspeikko_

      Harjatkaa hampaitanne niin eivät mätäne suuhun. Ei kai tuollaisia tulehduksia tule jos huolehtii suuhygieniasta. HUH!

      • epänormaali?

        Siis tulehdus ei ollut bakteeriperäinen, vaan hammas lähti kuolemaan purennasta. Siis hampaiden harjauksesta tai huonosta suuhygieniasta ei ollut kyse. Tulehduksia voi olla hampaan sisällä kahdenlaisia: karieksen aiheuttama bakteeriperäinen tai sitten traumaperäinen, kuten minulla. miten tulehdus leukaluuhun on päässyt, en tiedä. Voin vain arvailla.


      • aapuuaa

        tulee niitä vaikka kuinka harjaisi,kun on huono hammasluu niinku mulla...


      • ruusukukkanen123

        vaikka miten pesee suutansa jollekkin vaan tulee helpommin reikiä ja kaikkee suuhun ei mahda mitään


    • epänormaali?

      Olisin toivonut vastausta siihen, että miten hammas voi olla niin oudolla tavalla kipeä, että juurihoito ei auta eikä mitkään muut keinot kuin hampaan mahdollinen irrottaminen? Onko kellään vastaavia kokemuksia? Olen ollut aikas ahdistunut asian kanssa viimeiset kuukaudet...

    • penisilliini

      Alkaako särky hellittämään ollenkaan? Saitko muuten mitään antibioottikuuria kun hampaassa on tod. näk juurenpäässä bakteeriperäinen tulehdus? Pitäisi talttua kun syö antibioottia...... Putsasiko kirurgi tulehtuneen kohdan sitten että poisti osan juurenpäästä (resektio)ikenen läpi? Ei se kuollut hammas varmaan särjekään vaan sen ympärillä oleva tulehtunut kudos.

      • epänormaali?

        Olen syönyt kaksi tupla-antibioottikuuria. Kirurgi putsasi tulehtuneen kudoksen pois hampaan kärjestä. Varsinaista resektiota ei jouduttu tekemään, koska tulehdus ei ollut niin paha. Söin leikkauksen aikana vielä yhden V-Pen-kuurin.

        Siis kirurgin mukaan hampaani oireilu ja kipuilu ei ole tyypillistä verrattuna siihen, kuinka pieni tulehdus oli. Vieläkin, kaksi viikkoa leikkauksen jälkeen hammas on kosketusarka, ja viereistä hammasta jomottaa juren ympäriltä. Siis kysymykseni oli, että MIKSI JOIHINKIN HAMPAISIIN NORMAALIT KEINOT EIVÄT PÄDE?VOIKO HERMOSÄRKY KROONISTUA HAMPAASSA NIINKUIN SELÄSSÄ, JNE.Nyt kun näyttää siltä, että etuhampaani joudutaan ehkä poistamaan, kun särkyyn ei mikään muu auta.


      • neljä kappalett
        epänormaali? kirjoitti:

        Olen syönyt kaksi tupla-antibioottikuuria. Kirurgi putsasi tulehtuneen kudoksen pois hampaan kärjestä. Varsinaista resektiota ei jouduttu tekemään, koska tulehdus ei ollut niin paha. Söin leikkauksen aikana vielä yhden V-Pen-kuurin.

        Siis kirurgin mukaan hampaani oireilu ja kipuilu ei ole tyypillistä verrattuna siihen, kuinka pieni tulehdus oli. Vieläkin, kaksi viikkoa leikkauksen jälkeen hammas on kosketusarka, ja viereistä hammasta jomottaa juren ympäriltä. Siis kysymykseni oli, että MIKSI JOIHINKIN HAMPAISIIN NORMAALIT KEINOT EIVÄT PÄDE?VOIKO HERMOSÄRKY KROONISTUA HAMPAASSA NIINKUIN SELÄSSÄ, JNE.Nyt kun näyttää siltä, että etuhampaani joudutaan ehkä poistamaan, kun särkyyn ei mikään muu auta.

        Kyseessä voi olla että siinä hampaassa on vielä yksi löytymätön juurikanava, joka vaatisi hoitoa. Minultakin löydettiin useampi kuin niitä yleensä on tapana olla. Onneksi hammaslääkäri löysi sen, mutta vasta kolmannella kerralla löytyi, oli tuuriakin mukana siis. Hammaslääkäri etsi sitä koska arveli sen olevan kun minulla oli pikkuoireita vielä.


      • epänormaali?
        neljä kappalett kirjoitti:

        Kyseessä voi olla että siinä hampaassa on vielä yksi löytymätön juurikanava, joka vaatisi hoitoa. Minultakin löydettiin useampi kuin niitä yleensä on tapana olla. Onneksi hammaslääkäri löysi sen, mutta vasta kolmannella kerralla löytyi, oli tuuriakin mukana siis. Hammaslääkäri etsi sitä koska arveli sen olevan kun minulla oli pikkuoireita vielä.

        Hammas on oikeanpuolinen yläykkönen, jossa ei pitäisi olla kuin yksi juurikanava. Ymmärtääkseni poskihampaissa on normaalisti kolme juurikanavaa, mutta joillain ihmisillä saattaa olla ylimääräinen neljäs juurikanava (ainaskin näitten keskustelujen perusteella). Mutta voisiko yläetuhampaassa olla ylimääräinen juurikanava?


      • ?!?!?!
        epänormaali? kirjoitti:

        Hammas on oikeanpuolinen yläykkönen, jossa ei pitäisi olla kuin yksi juurikanava. Ymmärtääkseni poskihampaissa on normaalisti kolme juurikanavaa, mutta joillain ihmisillä saattaa olla ylimääräinen neljäs juurikanava (ainaskin näitten keskustelujen perusteella). Mutta voisiko yläetuhampaassa olla ylimääräinen juurikanava?

        Olisiko hampaassa ns. sivukanava, jota ei välttämättä näy kuvassa ?


      • ETUHAMMAS RESEKOITU
        epänormaali? kirjoitti:

        Olen syönyt kaksi tupla-antibioottikuuria. Kirurgi putsasi tulehtuneen kudoksen pois hampaan kärjestä. Varsinaista resektiota ei jouduttu tekemään, koska tulehdus ei ollut niin paha. Söin leikkauksen aikana vielä yhden V-Pen-kuurin.

        Siis kirurgin mukaan hampaani oireilu ja kipuilu ei ole tyypillistä verrattuna siihen, kuinka pieni tulehdus oli. Vieläkin, kaksi viikkoa leikkauksen jälkeen hammas on kosketusarka, ja viereistä hammasta jomottaa juren ympäriltä. Siis kysymykseni oli, että MIKSI JOIHINKIN HAMPAISIIN NORMAALIT KEINOT EIVÄT PÄDE?VOIKO HERMOSÄRKY KROONISTUA HAMPAASSA NIINKUIN SELÄSSÄ, JNE.Nyt kun näyttää siltä, että etuhampaani joudutaan ehkä poistamaan, kun särkyyn ei mikään muu auta.

        Olisikohan sittenkin kannattanut tehdä se resektio eli ikenen läpi putsata? Ei taida muuten tulehdus talttua. Kyllä suukirurgin olisi tämä tiedettävä. Itsellä tehtiin heti resektio ja parantanut siksi todella hyvin. Leikkauksesta aikaa jo yli 15v. ja etuhammas suussa edelleen, vaikka juurenpää resektion seurauksena todella lyhyt.
        Pyydä ihmeessä leikkauksellinen puhdistus, niin ei tarvitse poistaa ja pääset säryistä.


    • ä72

      Poskihammastani juurihoidettiin aikoinaan,ja särky vain jatkui ja jatkui.Olin raskaana ja jouduin syömään laatikko kaupalla Panacodia...ramppasin yksityisellä ja kunnallisessa särkypäivystyksessä.Olo oli kauhea,kun kuukausia kukui eikä mikään auttanut,kunnes viimein eräs ihana kunnalisen puolen lekuri sanoi että vauvan vuoksi on hammas poistettava...ja juuresta löytyikin musta reikä joka oli saatu aikaan juurihoitoneulalla...koko leukaluussa ko.alueella oli tulehdusta ja lisäki toinenkin hammas sai myöhemmin kyytiä ja 1 juurihoidon. Korvausasia ei selvinnyt koska useat lekurit olivat törkkineet hampia...sain useiden tonnien laskut,puuttuvat hampaat ja pelon lääkkeiden vaikutuksesta lapseeni.Että tällainen stoori:(

      • suzie64

        Poistatin kuolleen hampaani viime viikon torstaina ja LUULIN, että riesa siitä loppuisi siihen. Mutta kuinkas kävikään, tietenkin aivan toisin. Siitä lähtien alkoivat kaameimmat kipuni, mitkä tiedän. Ensinnäkin poistaminen oli jo tuskallista. Toisen puudutuspiikin jälkeen piti laittaa vielä kolmaskin, kun ei millään meinannut puutua. Hammaslekuri väänsi niin kovaa työkaluilla, että vasen puoli kaulastanikin kipeytyi ja se on vieläkin kipeä. Koko viikonlopun on särkenyt. Enkä viime yönä nukkunut kuin vain kolme tuntia ja tietysti piti töihin lähteä, joka sekin oli yhtä tuskaa. Kävin sitten puolen päivän aikoihin päivystävällä hammaslääkärillä, joka laittoi sinne lääketampoonin kivun säestyksellä, koska en halunnut siihen puudutusta, koska lääkäri lupasi ettei se kestä kauaa. Loppupäivän olin tuskissa tietenkin töissä ja kotiin päästyäni nappasin Panacodin ja menin petiin jäisen vihannespussin kanssa, mutta lopulta vein sen pois ja laitoin kaulaani kaulaliinan. Juuri nyt ei koske, mutta koko ajan pelkään ja odotan, milloin se tulee takaisin. Ei ole tehnyt mieli syödäkään mitään tänään töissä eli söin vain jugurtin ja kaksi mukillista kahvia. No, pieni paasto sinänsä ei tee pahaa, mutta jos jatkossa joudun särkylääkkeitä syömään ni olisi tietysti hyvä, jos joskus edes voisi jotain syödä.

        Jos saisin esittää yhden toiveen niin se olisi, että saisinpa terveyteni takaisin ja nämä helvetilliset kivut pois niin en ikinä enää mistään pikkuasioista valittaisi!!!!!


      • parantunut
        suzie64 kirjoitti:

        Poistatin kuolleen hampaani viime viikon torstaina ja LUULIN, että riesa siitä loppuisi siihen. Mutta kuinkas kävikään, tietenkin aivan toisin. Siitä lähtien alkoivat kaameimmat kipuni, mitkä tiedän. Ensinnäkin poistaminen oli jo tuskallista. Toisen puudutuspiikin jälkeen piti laittaa vielä kolmaskin, kun ei millään meinannut puutua. Hammaslekuri väänsi niin kovaa työkaluilla, että vasen puoli kaulastanikin kipeytyi ja se on vieläkin kipeä. Koko viikonlopun on särkenyt. Enkä viime yönä nukkunut kuin vain kolme tuntia ja tietysti piti töihin lähteä, joka sekin oli yhtä tuskaa. Kävin sitten puolen päivän aikoihin päivystävällä hammaslääkärillä, joka laittoi sinne lääketampoonin kivun säestyksellä, koska en halunnut siihen puudutusta, koska lääkäri lupasi ettei se kestä kauaa. Loppupäivän olin tuskissa tietenkin töissä ja kotiin päästyäni nappasin Panacodin ja menin petiin jäisen vihannespussin kanssa, mutta lopulta vein sen pois ja laitoin kaulaani kaulaliinan. Juuri nyt ei koske, mutta koko ajan pelkään ja odotan, milloin se tulee takaisin. Ei ole tehnyt mieli syödäkään mitään tänään töissä eli söin vain jugurtin ja kaksi mukillista kahvia. No, pieni paasto sinänsä ei tee pahaa, mutta jos jatkossa joudun särkylääkkeitä syömään ni olisi tietysti hyvä, jos joskus edes voisi jotain syödä.

        Jos saisin esittää yhden toiveen niin se olisi, että saisinpa terveyteni takaisin ja nämä helvetilliset kivut pois niin en ikinä enää mistään pikkuasioista valittaisi!!!!!

        Hei!

        Lohdutan sinua, vaikka tämä onkin laiha lohtu. Olen kokenut saman kuin sinäkin ja kaksi vuotta meni hampaan poiston jälkeen ennen kuin kivut lakkasivat.Kahden vuoden päästä poistosta puuttuvan hampaan kohdalla alkoivat hampaanpuhkeamiskivut, enkä voinut tajuta mistä oli kyse, ei hammaslääkärikään.Minimaalinen luunsiru puski itsensä läpi puuttuvan hampaan kohdalta, se oli jäänyt aiheuttamaan kahdeksi vuodeksi kipua. Lääkäri lohdutti, että luunsirut kyllä puskevat itsensä läpi ennemmin tai myöhemmin mutta antaisin kaikki ne hammaskipu vuodet heti pois.
        Silloin kun hammas vielä oli, aiheutti se lopulta kolmoishermosäryn niskaan, poskeen ja päähän.Se onneksi lakkasi heti, kun viimeinenkin juuri irtosi.Hampaassa oli j:n malliset juuret, joten lääke ei koskaan mennytkään j:n koukkuihin, ei mitään apua. Suukirurgi hoiti sitä 20 kertaa ja nyhti rahat pois. Lopulta pakotin kunnallisen hammaslääkärin poistattamaan sen. Purenta meni tietysti pilalle ja joudun hankkimaan yökiskon kun eivät millään tee minkäänlaista uutta hammasta tilalle, kun poskihampaan takia ei kuulemma tarvitse.
        Lopulta sinunkin särkysi kyllä loppuvat mutta siihen voi tosiaan mennä pari vuotta, ennenkuin särkysi loppuvat. Nyt oireilee viereinen hammas ja saan mennä jälleen juurihoitoon, kipulääkkeillä mennään.
        Hammaslääkäri pahoitteli, että aikoinaan on joku hammasvaivainen syöttänyt minua vauvana samasta lusikasta ja tartunta on ollut hurja.Koko ikäni minulla on ollut erinomainen suuhygienia mutta kun on tartunnan saanut, ei sitä millään pois saa.
        Tiedän, että koko elämäsi kärsii siitä kivusta ja kaikki läheisesi, kun se hallitsee koko ajan.Ajattelen sinua ja kärsimyksiäsi lämmöllä!Tiedän,että se on yksi pahimmista kivuista mitä voi olla.


    • Eroon säryistä!

      Hei!
      Minulla on juurihoidettu hammas jota särki ja särki ja johon sitten viimein vihdoin tehtiin resektio eli juurenpäänlaikkaus. Muutaman vuoden kuluttua hammasta alkoi särkeä ja sain hammaslääkärini vakuutettua, että hampaani hoidettaisiin uudestaan. Hammas aukaistiin ja lääkittiin useampaan kertaa, ja kas kummaa särky katosi. Hampaani on nyt melkein musta, mutta rauhallinen.

    • x-ray

      on kokemusta. joudun kärsimään hläälärin tekemän virheen takia tällä hetkellä. 5 vuotta sitten tehtiin juurihoito. suussa maistui pitkään eritteen maku hoidon jälkeen mutta en antanut sen haitata. luulin että se on normaalia kunnes viime vuoden puolella kyseistä hammasta alkoi särkemään ja menin lääkärille joka oli hampaan hoitanut(kyseessä vielä yksityinen). valitin kovaa särkyä ja mädän makua suussa. lääkäri sanoi että voi johtua stressistä, kiireistä tai jännityksestä. hampaalle ei tehty mitään. vaihdoin lääkäriä joka kuvasi hampaan ja kävi ilmi että paikka oli jäänyt vajaaksi eli virhe hoidossa. tästä johtuen olen ravannut nyt 5kk melkein viikottain hlääkärissä ja antibioottia vaihtaen hampaan sisälle. joudun päivittäin syömään 800 buranaa. pakko hakeutua toiselle lääkärille koska nykyinenkään ei tunnu ottavan minua tosissaan ja pyydettävä toinen lausunto. elämä helvettiä jatkuvan kivun kanssa. hammas reagoi kuitenkin edelleen kylmään ja kuumaan vaikka pitäisi olla kuollut hammas.

    • Kärsivä

      Hei, itselläni on vastaava ongelma. Huomena se kiusankappale poistetaan.Ihmettelen, kuinka juurihoidettu hammas voi olla niin kipeä, että koko viikonloppu meni särkylääkkeitä syöden.
      Onko hoito epäonnistunut vai mistä lie kyse, olisi hyvä jos joku asiantuntija antaisi vastauksen.
      Kivutonta syksyä kaikille juurihoidetuille hampaille.

      • zerou22

        Itselläni on poskihammas, joka on juurihoidettu 25v sitten. Toimii edelleen hyvin...ymmällä siitä, että on vaarallista juurihoitaa hammas ??? Nyt on juurihoidettu toinen poskihammas,, eli 5 x piti hoitaa, nyt oireeton. Juuri oli täysin terve, mutta koska muovi kutistuu isoissa paikoissa niin paljon, että aiheuttaa hiushalkeamia helposti, niin siksi se minulla muuttui purentakelvottomaksi..oliispa tiennyt, että amalgaami ei aiheuta laitettaessa halkeamia. En ikinä enää ota muovia poskihampaisiini.


    • mosahti

      Hei!
      Tämä nyt ei sinänsä aiheeseen liity, mutta osaisko joku sanoa, mikä neuvoksi kun:
      Kaksi kuukautta vanha serkkupoika mosautti päänsä mua yläkulmahampaaseen. Poika ei edes parahtanut, eikä tuntunut sattuvan häntä, mutta itseäni tuntaisi. Kipu kuitenkin katosi nopeasti. Sama hammas on aina ollut arka kylmälle, vissiin kiillevaurioita ollu.
      Sinä päivänä ulkoillessa pikkusisko vetäs mua "turpaan" lumikasassa ja hammas painautui lumeen. Ja taas kirpas. Noh, sekin tunne katos nopeesti, mutta seuraavana aamuna, eli tänään, hammas tuntui omituiselta. Ei kipeältä, mutta tykyttävältä. Ihmeellinen jomotus kokoajan. Ihan kun ei hammas sopisi oleen suussa. Siitä tuli kanssa omituisen kosketusarka. Pitäiskö käydä näyttämässä?

      • ,,,,,,,,,,,

        Nyt reippaasti vaan näyttämään. Röntgenkuva on hyvä ottaa ja arvioida tilannetta. Tuo "tykytys" on huono merkki.


    • henriks ijas

      multa irtos ensin takahampaat sitten kulmahampaat ja sen jälkeen takaa taas eteenpäin ja kulmahampaan vierestä hammas.
      internetistä englannin kielisiä julkasuja.

    • M

      multa poistettiin eilen juurihoidettu hammas. tunnin repi lekuri sitä 3 puudutuspiikin säestyksellä. ei siinä mitään, ihan ok olo on ollut, mutta nyt kun katsoin suuhun niin kolosta on noussut ien keskeltä koloa siis hampaan korkeudelle. onko tämä paranemis prosessia tietää kö joku? :)

    • kusikka

      Mua kaveri potkas naamaa ja siitä seuras hampaan kuoleminen. Hammas aluksi työntyi alas päin (sinne kertyi painetta) No sille tehtiin juurihoito, kyl se sitten palas oikeelle paikalle. Mutta nyt se hammas on alkanut mustumaan, tapaturmasta on jo noin vuosi! Eli saako sitä enää valkoseks millään?

      • asdasdasdsadsadsada

        Juurihoidettu hammas saattaa tummua ajan kanssa. En tiedä voiko sille mitään tehdä, epäilen että ei.


    • ????????

      ????

    • kuluut hampi

      poista se

    • PIOIHUJH

      TOIVOTON TAPAUS

    • ??????????

      Onko juurihoito vaarallinen ?????

      • Krijo

        O n


      • Anonyymi
        Krijo kirjoitti:

        O n

        Juu niin kävi tulehdus valtas ja naps hammas lähti.


    • Anonyymi

      Itselläni on aina ollut herkät hampaat. Hammaskivenkin poiston jälkeenkin sattuu ja kauan.
      Itse teen tämän tempun, niin vahvaa viinaa siis kirkasta. Lusikallinen suuhun purskuta 5 minuuttia vähintään. Sattuu saatanasti mutta helpottaa pitkässä juoksussa.
      Terveisin Tampereen mies 45v.

    • Anonyymi

      Minulle jouduttiin tekemään purennan ja reikien takia 3 juurihoitoa ja tästä alkoi 2 vuoden kipuhelvetti.
      Kyllä ne aineet mitä käytetään ovat ihmiselle myrkkyä.
      Nuo hampaat nyhdettiin yksi kerralla sitten pois ja poistot ovat erittäin hankalia jos hammas on juurihoidettu. Kannattaa varautua 400e maksuun ja monien kuukausien hermokipuun. Hammaskirurgi voi poistaa juurihoidetun hampaan koska yleensä vaatii luun poraamista ja kaikkea muuta ikenen avaamisesta lähtien.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      3900
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      598
      3677
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3672
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2311
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      56
      2265
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      325
      1980
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      123
      1957
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      187
      1786
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      27
      1463
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1362
    Aihe