Kunnallisen edunvalvojan oikeudet?

Adalmiinat

- ja velvollisuudet?

Sukumme vanhin, 83 v. isotäti on erään
pienen kunnan palvelutalon dementiaosastolla
(24 h lukkojen takana).

Hoito siellä on suht ok-tasoista.

Meitä askarruttaa nyt hänen edunvalvojansa
toiminta:

- isotädin papereihin on merkitty muistaakseni
kaksi hänen sisaruksensa lasta (tätiäni)
lähiomaisiksi, koska tämä isotäti on lapseton

- edunvalvoja (käsittääkseni kunnan
palkkalistoilla oleva henkilö) ei pidä
mitään yhteyttä vuositasolla täteihini
- ellei tarvitse ilmoittaa että isotädille
on nyt sitten päätetty tehdä sitä ja tätä
(esim. muutto palvelutalosta dementiapuolelle
ilmoitettiin samana päivänä kun se tapahtui;
muuttoapua kun kaipasivat)

- kertaakaan hän ei ole näyttänyt tädeilleni
isotädin rahatilannetta (esim. vuosittaisia
tuloja ja menoja koottuna tms.) vaikka
niitä on yritetty kohteliaasti häneltä pyytää

- viimeksi hän ilmoitti tädilleni joskus
6 kk sitten että "olen harkinnut myyväni
isotädin omaisuutta että kulut saadaan katettua" (onneksi siihen ei tarvinnut mennä,
eikä sitä omaisuutta edes paljon ole)

- sen jälkeen yrittivät taas saada edunvalvojalta
tietoa isotädin todellisesta tilanteesta;
hän oli kertonut että "selvittää kaiken
rahatilanteesta aina isotädille kerran vuodessa" Hmmm... dementikolle? Eikö siitä
sitten pitäisi olla mustaa valkoisella esim.
isotädin papereissa huoneessaan? Tai hoitajilla
tallessa? Mitään sellaista ei ole.

- Tädeille ei ole edes kunnolla selvitetty
päteekö isotätiin ns. 20-80 sääntö;
että max. 80% eläkkeestä menisi hoitoon,
dementiakotipaikkaan & lääkkeisiin
- ja 20% jäisi isotädille omaan käyttöön...
Eikös niin pitäisi olla silloin kun
vanhus on dementiakodissa 24 h...?
(Palvelutalossahan tuo sääntö ei päde, eikä
kotona, eikös niin?)

- Mitä on tehtävä, että isotädin todellisen
rahatilanteen saavat tietoonsa ne kaksi, joiden
se tulisi tietää, eli tätini?
Mielestäni edunvalvoja ei toimi oikein
ja pimittää tietoja.

- onko tämä yleistä muuallakin kuin Itä-Suomessa
pienellä paikkakunnalla?

- miten hänestä voi reklamoida niin ettei hän
saa tietää kuka on reklamoinut (ettei isotäti
joudu kärsimään / tai hänen vähäistä
omaisuuttaan hukata tieten tahtoen)?
- mikä taho on hänen esimiehensä?

Paikallinen sosiaalitoimisto on myös
erittäin saamaton ja on rikkonut erään
toisen läheisemme asiassa neuvonta- ja tiedotus-
velvollisuuttaan, joten heidän puoleensa
emme halua kääntyä.

(Ja eikös tiedotus- ja neuvontavelvollisuus
koske kunnallista edunvalvojaakin, hänhän
on virkamies?)

* Kuka muistaa mistä laista se neuvontavelvollisuus löytyykään? (Kopsaa vaikkapa
teksti siitä tänne meille muillekin tiedoksi,
jos joku sen löytää.)

20

5209

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valvoo

      edunvalvojien toimintaa. Edunvalvoja ei saa antaa omaisille tietoa asiakkaansa taloudellisesta tilanteesta, vaitiolovelvollisuus sitoo. Edunvalvoja antaa pitää kirjanpitoa tuloista ja menoista ja toimittaa tiedot maistraatille joka tarkistaa niitten oikeellisuuden ja että raha-asiat on hoidettu asiakkaan edun mukaisesti. Asiakas voi halutessaan käydä tiedot tarkistamassa maistraatissa.

      Näin olen asian ymmärtänyt, otappa maistraattiin yhteyttä ja kysele sieltä tarkemmin. Varmaan kertovat mitä edunvalvojan velvollisuuksiin kuuluu ja mitkä ovat hänen velvollisuutensa.

      Edunvalvojahan valvoo myös että asikas saa asiallista hoitoa, eli teidän tapauksessanne hankki sen muuton dementiaosastolle. Käsittääkseni tekevät tiivistä yhteistyötä mm. kotisairaanhoidon kanssa.

      • Adalmiinat

        Kiitos viestistäsi, mutta yhtä kohtaa ihmettelen:

        "Asiakas voi halutessaan käydä tiedot tarkistamassa maistraatissa."

        Näin varmasti on, mutta entä kun kyse on 83-vuotiaasta dementikosta, joka tietää missä on kahvihuone ym., mutta ei ole enää tietoinen mitä on esim. 5 km päässä. Maistraatti on tässä tapauksessa 50 km päässä...

        Hän ei myöskään ymmärrä euron arvoa ym.
        Annetaanko tiedot maistraatista tosiaankin vain hänelle...?

        Voiko hän valtuuttaa (esim. kirjallisesti hoitajan todistaessa) toisen tädeistä käymään hänen puolestaan maistraatissa?

        (Tädit ovat arkoja kysymään neuvoja keltään ja kun edunvalvoja ei neuvo mitään ja on ylimielinen jos häneltä mitään kysyvät..)

        Kiitos kuitenkin avustasi!


      • kyllä
        Adalmiinat kirjoitti:

        Kiitos viestistäsi, mutta yhtä kohtaa ihmettelen:

        "Asiakas voi halutessaan käydä tiedot tarkistamassa maistraatissa."

        Näin varmasti on, mutta entä kun kyse on 83-vuotiaasta dementikosta, joka tietää missä on kahvihuone ym., mutta ei ole enää tietoinen mitä on esim. 5 km päässä. Maistraatti on tässä tapauksessa 50 km päässä...

        Hän ei myöskään ymmärrä euron arvoa ym.
        Annetaanko tiedot maistraatista tosiaankin vain hänelle...?

        Voiko hän valtuuttaa (esim. kirjallisesti hoitajan todistaessa) toisen tädeistä käymään hänen puolestaan maistraatissa?

        (Tädit ovat arkoja kysymään neuvoja keltään ja kun edunvalvoja ei neuvo mitään ja on ylimielinen jos häneltä mitään kysyvät..)

        Kiitos kuitenkin avustasi!

        ongelman, näi miulle vaa sanottii ku kysyin asiaa et ite pitäs sieltä sitte tietoja pyytää. Kannattaa varmaa kysyy asiaa edunvalvojalta tai maistraatista. Luulis et valtakirjalla tiedot saa.

        Eihän tosiaa voi vanhusta sinne viedä. Voithan siekii asiaa kysyä ja sit informoida tätejäsi asiasta. Toivottavasti asia selviää, tsemppiä.


    • Ezzy

      Maistraatti valvoo edunvalvojia.
      Päämies voi antaa valtakirjan asioiden hoitoon kenelle tahansa, vaikka sinulle. Edunvalvoja on nimenomaan raha-asioiden hoitoon.

    • se on justiinsa

      noin. Ihmisten pitäisi ymmärtää että eivät anna virallisten edunvalvojien tulla väliin silloin kun joku on vanhuuden, sairauden tai muun syyn takia kykenemätön huolehtimaan asioistaan. Jos suku on niin riitainen, epäluuloinen ja kateellinen, ettei joku lähiomaisista voi ruveta edunvalvojaksi, silloin ulkopuolinen edunvalvoja lienee ainoa vaihtoehto. Silti voi itse pyytää jotain luottohenkilöä toimimaan edunvalvojana, jos hän on rikkeetön ja kunnollinen ihminen, hänet hyväksytään maistraatissa.
      Se on totta että maistraatti valvoo edunvalvojia, niin virallisia kuin "amatöörejäkin", mutta omaisten on kyllä 100% helpompaa kommunikoida ei-virallisen edunvalvojan kanssa. Edunvalvonta on muuten erittäin haluttua hommaa, ykdellä edunvalvojalla voi olla vaikka 250 asiakasta. Jokaisesta saa kunnon palkkion, joka veloitetaan valvottavan varoista. Lisäksi, jos joudutaan tekemään jotain työtäkin, esim myymään asunto, valvomaan perintöä jne, tästä maksetaan edunvalvojalle taas hyvät palkkiot. Lähiomainen hoitaa yleensä tällaiset asiat ilmaiseksi, tai ainakin edullisesti.
      Viralliset edunvalvojat ovat äärettömän kopeita ja
      tylyjä lähiomaisille. Jos jotain uskallat kysyä, sanotaan suoraan että olet kärkkymässä vanhuksen rahoja. Edunvalvojalla on aika vapaat kädet järjestellä valvottavan omaisuutta, ja huomaa, että sukulaisilta ei todellakaan tarvitse kysyä mitään! Minulla on niin raivostuttavia kokemuksia edunvalvonnasta että oli pakko kirjottaa tänne. Olen joskus aiemminkin vastannut jollekin, että yrittäkää päästä hoitamaan vanhustenne asioita, jo siinä vaiheessa kun henkilö on vielä niin tolkuissaan, että voi itse osallistua päätöksentekoon ja esim kirjoittaa valtakirjoja ja suosumuksen siihen että tuttu henkilö avustaa raha-asioiden kanssa jne.

      • samaakokenut

        Yleinen edunvalvoja on todellakin koppava.
        En viitsi edes kokemustani kertoa mutta samanlaista umpikujaa oli.


      • suoraa puhetta.
        samaakokenut kirjoitti:

        Yleinen edunvalvoja on todellakin koppava.
        En viitsi edes kokemustani kertoa mutta samanlaista umpikujaa oli.

        Seuraan sivusta tällä hetkellä kuinka käsitellään asiakasta joka on edunvalvojan käsissä.Eivät ihmiset tiedä mitä on elämä sen jälkeen kun kunnan kodinhoitajat ja eduvalvoja saa suunnitella asiakkansa elämän .Hoetaan että kyllä sinä saat kaikkea mitä haluat kun vain ilmaiset TARPEESI.jA KUKAAN EI SIVULLINEN VOI ASIALLE MITÄÄ.


    • aikuinen

      Minun äidiltäni yritettiin viedä joka penni tililtä.
      Tietääkö tuo kunnan eduvalvoja ylipäätään mitään mistään?
      Aina pitää vanhukselle jäädä kuukausittain vähintään 80 euroa käyttörahaa, sitä ei koskaan saa viedä tililtä.

      • omaishoitaja

        Minun läheiseni saa 120 e/kk rahaa käyttöönsä. Muita rahoja ei tahdo millään saada käyttöönsä virkaholhoojalta. Hän asuu nykyään kotona, mutta ei silti saa riittävästi rahaa käyttöönsä. Olen hänen omaishoitajansa ja olisi suuri helpotus jos hänen eläkkeensä olisi meidän yhteisessä käytössä. Eläke on pieni, sillä juuri pärjäisi kun nuukana elelisi. Ihmisellä kun on sellaisia ylellisyys/terapeuttisia tarpeita, joita eivät sossuntädit ja virkaholhoojat ymmärrä. Väärinkäsitysten välttämiseksi luettelen niistä tärkeimpiä esim. päivänlehti, harrastelehti, nettiyhteys, musiikkikonsertit, moottoripyöränäyttely, kilpa-ajot, teatteri, kirjat, taidenäyttelyt, matkustaminen, ja jonkun uuden harrastuksen etsiminen, entisen elämän (alkoholin) tilalle. Hoidettavani ei kykene niihin yksin menemään, joten aina tarvitaan lippuja kaksittain, niin matkaan, hotelliin ja konserttiin. Kalliimpaa kuin, jos kykenisi menemään yksin. Onko holhouksessa olevan mahdollista saada elää ja nauttia kulttuurista ja matkustamisesta tasavertaisena kansalaisena muiden tavoin. Mielestäni siihen ei suoda mahdollisuutta!?


    • j.l

      juuh, voisin minäkin kertoa edunvalvonnasta yhtä sun toista, laitoin juuri käräjäoikeuteen reklamaation edunvalvojan nyrpeästä toiminnasta, sekä liiasta oma-aloitteisuudesta, tekevät liikaa ratkasuja nojaten omaan päätösvaltaansa jossa useimmiten edunvalvottavan taloudellinen pärjääminen ja hyvinvointi, on sivuseikka.

      tiedot meni myös korkeimpaan oikeuteen, koska kuulemani mukaan ev on hankala saada pois, riippuen edunvavlojan *** asenteesta, nääs kun edunvalvojaa uskotaan, ja sut voidaan leimata älykääpiöks koska olet valvottavana jota ei tarvi uskoo!.

      Mutta älkää luovuttako, omista oikeuksistaan kannattaa taistella!.


      J.L

    • ismoonpa

      Äiti joutu edunvalvontaan, eläke 1500 €/kk, omaisuus 450.000 €.

      Veli vastusti minun toimimista edunvalvojana, ahne kun on.

      Katkaisivat tilit ym.

      • tossuton

        Minä olen luullut ,että vain minun kehitysvammaiselie pojalleni on sattunut tälläinen kopea ed,valvoja,mutta tuntuu olevan ammatitauti.Poikani sai isältään pienen perinnön ja suostuessani ed.valvontaan ,
        sinne meni kaikki kela etuudetkin.hän asuu kuitenkin minun
        luonani ja mitkään asiat joita sovittiin sosiaalihuollon läsnäollessa,ei toimi esim.hän pyysi kuukauden ruokalaskut ,että ne maksetaan puoliksi kun kaksin elämme.tein niin ja hän sanoi
        ettei maksa(siis kuinka niin hän maksaa ,kun pojallani on sekä varallisuuta ,että eläke)ja että jos jatkossakin ostat näin paljon ruokaa niin se olen kuulemma minä joka voin kyllä tarjota pojalleni
        mutta" hän" ei sitä maksa.Nyt olen kuukauden odottanut ,että hän antaisi pojalleni maksusitoumuksen ,lenkkitossuihin ja veryttely asuunl.mutta kun olen laittanut monta sähköposta en saa mitään vastausta .vammaispalvelun lakimies on monta kertaa sanonut ,että
        näin ei kuulu olla,mutta tämä ammatti antaa näköjään rajattoman vallan ,vieläpä toisen ihmisen
        elämään ja omaisuuteen,edes tuntematta hengilöä (kerran nänyt,eikä osannut edes kommunikoida hänen kanssaan)mutta silti "tietää" paremmin kuin minä joka olen elänyt hänen kanssaan 46vuotta .


    • edunvalvojaRIKOLLISUUS

      Hei! Olen 2 lapsen äiti Espoosta ja he ovat luonani 3 kertaa viikossa ja jokatoinen viikonloppu ja edunvalvoja antaa 480 euroa/kk Edunvalvoja ei kyllä osaa tehdä työtään siis mitä rikollisia pitäisi lopettaa koko edunvalvonnan toiminta kun he tekevät elämästä helvettiä, en ole mitään velkaa enään Ja en pysty asioida esim ostaa mitään kun edunvalvoja kieltää, mitä helvettiä,? Ja olen vieläpä naimisissa, ihan rikollista toimintaa ja pelkästään paskaa

      • pakkoholhous_pois

        Jotkut ovat edunvalvonnassa ihan mielellään. Tarkoitat varmaan että edunvalvonta (holhous) pitäisi lopettaa mikäli se on vastoin päämiehen tahtoa. Siitä on myös YK samaa mieltä.


      • Anonyymi
        pakkoholhous_pois kirjoitti:

        Jotkut ovat edunvalvonnassa ihan mielellään. Tarkoitat varmaan että edunvalvonta (holhous) pitäisi lopettaa mikäli se on vastoin päämiehen tahtoa. Siitä on myös YK samaa mieltä.

        Vielä vuonna 2021 yleinenedunvalvoja luulee olevansa ylitse Jumalankin.
        Omapäisiä ja eivät pidä päämiehenetua tai ovat sitten osaamattomia tätejä ja niin näsäviisaita, että maistraatti on antanut minulle tämän "viran"??
        Kilometritehtaalle vain koko tätijoukko.


      • Anonyymi

        Yleiseen valvojat ovat tympeitä ja röyhkeitä vieläkin, elikkä vuonna 2021, Itä-Suomi.
        Eivät pidä päämiehen puolta.
        Valehtelevat maistraattiinkin.


    • OHGOD

      Koko Suomesta pitäisi lakkauttaa koko paska, hirveää rikkollista touhua ja Suomen systeemi on niin paska ja mätä, muutenkin tylsä ja rasistinen maa

    • Advanced2.0

      Se on kyllä mielenkiintosta, miten omaiset ovat Suomessa heti kärkkymässä vähäväkisen tai sairaan läheisensä omaisuutta, tämähän tästäkin keskustelusta esiin nousee. Mistä lähtien toisen henkilökohtaiset tai raha-asiat ovat kuuluneet kaikille sukulaisille? Kyllä edunvalvojan tehtävä on suojella päämiehensä omaisuutta juuri näiltä kärkkyjiltä ja uteliailta.

      • Anonyymi

        Lukekaa esim 2021 tapauksia, mitä yleinen edunvalvoja on tehnyt ja jättänyt tekemättä?
        Ei kannata puolustella yhtään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5228
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3397
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1532
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      185
      1399
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1056
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      968
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      759
    Aihe