OKL / yleinen kasvatustiede?

tiuku

Haen tänä keväänä kuudetta kertaa OKL, olen tässä vuosien varrella kasaillut esivalintapisteitä suorittamalla appron, hankkimalla täydet työkokemuspisteet sekä korottamalla yo-todistuksen arvosanoja (jopa!!). Josko tänä keväänä ovet OKL pääsykokeille aukenisivat. Siis pääsykokeille...heh! Mutta sellaista mietin että yleinen kasvatustiedehän voisi olla yksi vaihtoehto. Tieteenä kasvatustiede kiinnostaa todella paljon, vaikkakin luokanopettajan työ olisi se ihan unelma-ammatti. Voiko yleistä kasvatustiedettä opiskelemalla pätevöityä luokanopettajaksi? Ja mitä henkilö joka valmistuu kasvatustieteen maisteriksi (ei OKL), konkreettisesti tekee työkseen?

21

12619

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pääsykokeisiin asti

      hakiessasi jo noin monta kertaa Okl:een ? Eikö pääsykoevaiheessa hakupisteet nollata ja sisään päästään pääsykokeista saaduilla pisteillä ? JOs olet reputtanut kuusi kertaa pääsykokeissa niin oisko niin ettet sovellu alalle valitsijoiden mielestä ?

      • nyt vasta

        luin ajatuksella tekstisi, eli et ole päässyt vielä pyrkimään.... Sorry. Toivottavasti nyt pääset !

        Yleistä kasvatustiedettä opiskelleet voivat päätyä tutkijoiksi, suunnittelijoiksi jne. koulutukseen ja opetukseen liittyviin asiantuntijavirkoihin. Eräs tutttavani on opetusministeriössä töissä.KAsvatustieteen maisteri on aika hyvä koulutus moneen hommaan, niitä on kyllä töissöä siellä sun täällä esim. yrityksissä.

        JOs kasvatustieteen opintoihin tekee vielä aikuiskasvatuksen opinnot, pääsee opettamaan kasvatustiedettä vaikka AMK:uun tms. missä jonkinmoisia kasvattajia koulutetaan. LUokanopettajaksi jos haluat, niin kasvatustieteen lisäksi on suoritettava jatko-opintoina koulussa opettavat aineet ja muut luokanopettajan aineopinnot ja tietenkin harjoittelut...
        Tietono eivät ole varmasti kovin täsmällisiä, sillä omasta opiskeluajastani on johieman vierähtänyt. KOrjatkaa viisaammat.


    • Toope

      Ihan oikeasti?

      Vaihda alaa. Ei pahalla, mutta ei todellakaan hyvällä.

      • tiuku

        Toope (anteeksi), miksi kehotat vaihtamaan alaa? Luitko olenkaan aloitustani? Kylläpä on hyökkäävä asenne alan ammattilaisella(?) vai oliko vain paha päivä ja piti se jonnekin käydä purkamassa?

        OKL pääsykokeiden esivalintapisteytyksessä suurinta roolia näyttelevät ylioppilaskirjoitusten arvosanat. Itselläni on M:n paperit, eli keskitasoa. Työkokemuksesta olen suorittanut täydet pisteet ja pedan appro valmistuu nyt keväällä. Olen siis muun opiskeluni ohessa pikkuhiljaa koonnut näitä esivalintapisteitä. Hehe, armeija enää käymättä, mutta sitä en sentään käy päästäkseni sisään OKL:een. Pääsykokeilla en siis ole vielä ollut ollenkaan koska esivalintapisteet eivät aiemmin ole riittänyt. Olen kuitenkin pitkäjänteisesti suorittanut näitä lisäpisteitä ja aina kevään kunniaksi laittanut hakupaperit myös OKL:een vaikka olen tiennyt että ennen appron valmistumista en kokeille pääse. En siis suinkaan ole ollut kuutta kertaa pääsykokeilla reputtamassa, ymmärrätkö? Vaan pitkällä tähtäimellä koonnut noita pisteitä. Tämä saattaisi mielestäni kertoa nimen omaan oikeasta alavalinnasta.

        En ylipäänsäkään ymmärrä miksi tällä palstalla ollaan usein jotenkin todella hyökkääviä meitä 'keltanokkia' kohtaan jotka hakevat opettajan koulutukseen, joku kirjoitti että ei saisi antaa ohjeita valintakokeisiin jne. Hyvänen aika sentään, suurin osa ihmisistä varmasti ihan hyvillä fiiliksillä tänne laittaa kysymyksiä josko joltakin ystävälliseltä alan taitajalta saisi vastauksia. Onneksi niitäkin saa! =)
        Mukavaa viikonloppua kaikille!


      • memma
        tiuku kirjoitti:

        Toope (anteeksi), miksi kehotat vaihtamaan alaa? Luitko olenkaan aloitustani? Kylläpä on hyökkäävä asenne alan ammattilaisella(?) vai oliko vain paha päivä ja piti se jonnekin käydä purkamassa?

        OKL pääsykokeiden esivalintapisteytyksessä suurinta roolia näyttelevät ylioppilaskirjoitusten arvosanat. Itselläni on M:n paperit, eli keskitasoa. Työkokemuksesta olen suorittanut täydet pisteet ja pedan appro valmistuu nyt keväällä. Olen siis muun opiskeluni ohessa pikkuhiljaa koonnut näitä esivalintapisteitä. Hehe, armeija enää käymättä, mutta sitä en sentään käy päästäkseni sisään OKL:een. Pääsykokeilla en siis ole vielä ollut ollenkaan koska esivalintapisteet eivät aiemmin ole riittänyt. Olen kuitenkin pitkäjänteisesti suorittanut näitä lisäpisteitä ja aina kevään kunniaksi laittanut hakupaperit myös OKL:een vaikka olen tiennyt että ennen appron valmistumista en kokeille pääse. En siis suinkaan ole ollut kuutta kertaa pääsykokeilla reputtamassa, ymmärrätkö? Vaan pitkällä tähtäimellä koonnut noita pisteitä. Tämä saattaisi mielestäni kertoa nimen omaan oikeasta alavalinnasta.

        En ylipäänsäkään ymmärrä miksi tällä palstalla ollaan usein jotenkin todella hyökkääviä meitä 'keltanokkia' kohtaan jotka hakevat opettajan koulutukseen, joku kirjoitti että ei saisi antaa ohjeita valintakokeisiin jne. Hyvänen aika sentään, suurin osa ihmisistä varmasti ihan hyvillä fiiliksillä tänne laittaa kysymyksiä josko joltakin ystävälliseltä alan taitajalta saisi vastauksia. Onneksi niitäkin saa! =)
        Mukavaa viikonloppua kaikille!

        Moi Tiuku!

        Mihin OKL:een olet pyrkimässä? Itse haen Hämeenlinnan yksiköön ensimmäistä kertaa, toivottavasti tulee kutsu..!


      • tiuku
        memma kirjoitti:

        Moi Tiuku!

        Mihin OKL:een olet pyrkimässä? Itse haen Hämeenlinnan yksiköön ensimmäistä kertaa, toivottavasti tulee kutsu..!

        Itse haen todnäk Helsingin yksikköön. Muistaakseni Hämeenlinnan ja Helsingin esivalinta pisterajat oli viime keväänä kutakuinkin samaa luokkaa, eli 7 taisi olla alin pistemäärä millä pääsi ainakin HGIssä pääsykokeille.. En oo varma mikä HML:ssa oli. TOIVOTTAVASTI SAAT KUTSUN! Oletko ajatellut tuota yleistä kasvatustiedettä? Mie ajattelin että voisi varalta hakea myös sinne. Eli vähän niinkuin mutkan kautta!


      • KM 2001
        tiuku kirjoitti:

        Itse haen todnäk Helsingin yksikköön. Muistaakseni Hämeenlinnan ja Helsingin esivalinta pisterajat oli viime keväänä kutakuinkin samaa luokkaa, eli 7 taisi olla alin pistemäärä millä pääsi ainakin HGIssä pääsykokeille.. En oo varma mikä HML:ssa oli. TOIVOTTAVASTI SAAT KUTSUN! Oletko ajatellut tuota yleistä kasvatustiedettä? Mie ajattelin että voisi varalta hakea myös sinne. Eli vähän niinkuin mutkan kautta!

        Valmistuin yleisen kasvatustieteen puolelta ja koin opinnot todella mielekkäinä. Sivuaineina oli psykologia ja sosiaalipsykologia. Opiskelukavereita on työllistynyt mm. henkilöstöhallinnon ja rekrytoinnin työhön, henkilöstönkehittämiseen, projektihommiin jne.
        Itse olen aikuiskouluttajana ja opetan mm. lähihoitajille psykologiaa ja kasvatustieteellisiä aineita. Luokanopettajaksi voisin hakeutua suorittamalla pom-opinnot (35ov) jotka voi suorittaa työn ohessa. Maksavat noin 4000 euroa. En ole varma voiko niitä jossakin suorittaa myös ilmaiseksi. Koen kuitenkin nykyisen työni paljon monipuolisemmaksi ja aikuisia on todella kiva opettaa. Itselläni on puoli vuotta kokemusta myös luokanopettajan työstä.


      • Memma
        tiuku kirjoitti:

        Itse haen todnäk Helsingin yksikköön. Muistaakseni Hämeenlinnan ja Helsingin esivalinta pisterajat oli viime keväänä kutakuinkin samaa luokkaa, eli 7 taisi olla alin pistemäärä millä pääsi ainakin HGIssä pääsykokeille.. En oo varma mikä HML:ssa oli. TOIVOTTAVASTI SAAT KUTSUN! Oletko ajatellut tuota yleistä kasvatustiedettä? Mie ajattelin että voisi varalta hakea myös sinne. Eli vähän niinkuin mutkan kautta!

        Käsittääkseni pisteraja Hämeenlinnaan on yleensä ollut se 6,5. Tällöinhän saan kutsun melko todennäköisesti, mutta varmaahan se ei tietenkään ole.. Ja jos raja nousee 7,0, niin sitten se on aika ikävä juttu.. Pakko kai se on sitten tehdä appro.

        Yleistä kasvatustiedettä olen harkinnut myös, mutta en oikein tiedä minkälaisiin töihin siinä päätyy.

        Minulla on jo opiskelupaikka AMK:ssa, sosiaaliala, ja se on kyllä mielestäni ihan yhtä tyhjän kanssa. Olen tottunut tekemään paljon töitä, niin opiskelussa kuin käytännön työssä, ja moinen AMK opiskelu on minulle ajan tuhlaamista ja pelkää lorvimista.

        Toisaalta ajatus tämän vaihtamisesta yleiseen kasvatustieteeseen ja sitten taas luokanopettajan koulutukseen ei sekään oikein innosta..


      • tiuku
        Memma kirjoitti:

        Käsittääkseni pisteraja Hämeenlinnaan on yleensä ollut se 6,5. Tällöinhän saan kutsun melko todennäköisesti, mutta varmaahan se ei tietenkään ole.. Ja jos raja nousee 7,0, niin sitten se on aika ikävä juttu.. Pakko kai se on sitten tehdä appro.

        Yleistä kasvatustiedettä olen harkinnut myös, mutta en oikein tiedä minkälaisiin töihin siinä päätyy.

        Minulla on jo opiskelupaikka AMK:ssa, sosiaaliala, ja se on kyllä mielestäni ihan yhtä tyhjän kanssa. Olen tottunut tekemään paljon töitä, niin opiskelussa kuin käytännön työssä, ja moinen AMK opiskelu on minulle ajan tuhlaamista ja pelkää lorvimista.

        Toisaalta ajatus tämän vaihtamisesta yleiseen kasvatustieteeseen ja sitten taas luokanopettajan koulutukseen ei sekään oikein innosta..

        Mulla kanssa just sama tilanne, opiskelupaikka on jo, minulla kulttuurialalla ja siksi haluaisin suoraan tuonne OKL. Toisaalta aika laajasti ilmeisesti sijoittuvat myös yleistä kasvatustiedettä lukeneet. Kun taas luokanopettajaksi valmistuneista suurin osa varmastikin päätyy luokanopettajaksi mikä tietty on tarkoituskin! On nämä kysymyksiä.... Vaan kun ikää alkaa olla jo lähemmäs 25 niin olisi mielestäni hyvä jo pikkuhiljaa päästä opiekslemaan sitä alaa jossa sitten todelle aikoo uraa luoda! Ammattihan siis olisi hyvä! =)))) Joka tapauksessa tositosi kovasti tsemppiä hakuun ja ONNEA kokeisiin!


      • memma
        tiuku kirjoitti:

        Mulla kanssa just sama tilanne, opiskelupaikka on jo, minulla kulttuurialalla ja siksi haluaisin suoraan tuonne OKL. Toisaalta aika laajasti ilmeisesti sijoittuvat myös yleistä kasvatustiedettä lukeneet. Kun taas luokanopettajaksi valmistuneista suurin osa varmastikin päätyy luokanopettajaksi mikä tietty on tarkoituskin! On nämä kysymyksiä.... Vaan kun ikää alkaa olla jo lähemmäs 25 niin olisi mielestäni hyvä jo pikkuhiljaa päästä opiekslemaan sitä alaa jossa sitten todelle aikoo uraa luoda! Ammattihan siis olisi hyvä! =)))) Joka tapauksessa tositosi kovasti tsemppiä hakuun ja ONNEA kokeisiin!

        Kiitos kannustuksesta ja paljon onnea ja menestystä myös Sinulle! Eiköhän meistä molemmista vielä luokanopettajia tule -ja hyviä sellaisia!

        Itse olen ainakin päättänyt hakevani niin kauan että pääsen sisälle. Saatan siis olla yli 30 -vuotias kun valmistun, mutta ehtiihän siinä vielä opettaa ihan tarpeekseen.. :)

        Ja kyllä minun mielestäni opettajan palkka on niin hyvä (=siis minun tarpeisiini ja menoihini sopiva) että saa varmasti aika pian unohtaa opiskeluajan kituuttamisen ja senttien venyttämisen.

        Ja tosiaan, ikää minullakin jo pian 24 -vuotta.

        Vielä sen verran, että kuinka paljon olet lukenut pääsykoekirjaa? Hämeenlinnaan on vain yksi kirja, Johdatus kasvatustieteisiin, ja olen tosi alussa siinä. Kaksi ekaa lukua luettu vasta ja nyt olen kaiken lisäksi kuumeessa... Jahka nyt saisin sen luettua piakkoin kokonaan läpi, niin voisin kuvitella "tulevani hyvin toimeen" sen kanssa!


      • OKL-opiskelija
        memma kirjoitti:

        Kiitos kannustuksesta ja paljon onnea ja menestystä myös Sinulle! Eiköhän meistä molemmista vielä luokanopettajia tule -ja hyviä sellaisia!

        Itse olen ainakin päättänyt hakevani niin kauan että pääsen sisälle. Saatan siis olla yli 30 -vuotias kun valmistun, mutta ehtiihän siinä vielä opettaa ihan tarpeekseen.. :)

        Ja kyllä minun mielestäni opettajan palkka on niin hyvä (=siis minun tarpeisiini ja menoihini sopiva) että saa varmasti aika pian unohtaa opiskeluajan kituuttamisen ja senttien venyttämisen.

        Ja tosiaan, ikää minullakin jo pian 24 -vuotta.

        Vielä sen verran, että kuinka paljon olet lukenut pääsykoekirjaa? Hämeenlinnaan on vain yksi kirja, Johdatus kasvatustieteisiin, ja olen tosi alussa siinä. Kaksi ekaa lukua luettu vasta ja nyt olen kaiken lisäksi kuumeessa... Jahka nyt saisin sen luettua piakkoin kokonaan läpi, niin voisin kuvitella "tulevani hyvin toimeen" sen kanssa!

        Moi,

        ensinnäkin tsemppiä teille molemmille hakemiseen ja toivotaan että ovet aukeavat tänä vuonna teille kummalekin!
        Tuosta yleisestä kasvatustieteestä, sitä toki voi hakeutua opiskelemaan, mutta teinä hakeituisin joko lastentarhaopettajapuolelle tai erkalle, sillä pääaine on sama ja erkalta saa myös luokanopettajan pätevyyden, kun taas lastentarhaopepuolelta kandin paperit, sivuaineeksi esi- ja alkuopetuksen, ja jatkaminen luokanopettajaksi on toki jouhevampaa kun ei ole vielä valmis maisteri.

        KM-tutkinnon siis saavat luokanopet kuin yleisenkin puolen opiskelijat, mutta sivuaineeksi myös luokot saavat lukea psykaa, kieliä, hallintoa ym niin paljon kuin jaksaa lukea, joten KM-tehtäviin voivat hakea aikuiskasvatuksen ja OKL:n puolen ihmiset, mutta luokanopeksi vain OKL:n puolelta. Joten sitä suosittelen.

        Sisareni on KM yleiseltä puolelta, ja on pitkän työttömyyden jälkeen hakenut kieliin opinto-oikeuden.

        Tsemppiä teille, miettikää sitä lto-puolta vielä! :)


      • akateeminen nauraja
        OKL-opiskelija kirjoitti:

        Moi,

        ensinnäkin tsemppiä teille molemmille hakemiseen ja toivotaan että ovet aukeavat tänä vuonna teille kummalekin!
        Tuosta yleisestä kasvatustieteestä, sitä toki voi hakeutua opiskelemaan, mutta teinä hakeituisin joko lastentarhaopettajapuolelle tai erkalle, sillä pääaine on sama ja erkalta saa myös luokanopettajan pätevyyden, kun taas lastentarhaopepuolelta kandin paperit, sivuaineeksi esi- ja alkuopetuksen, ja jatkaminen luokanopettajaksi on toki jouhevampaa kun ei ole vielä valmis maisteri.

        KM-tutkinnon siis saavat luokanopet kuin yleisenkin puolen opiskelijat, mutta sivuaineeksi myös luokot saavat lukea psykaa, kieliä, hallintoa ym niin paljon kuin jaksaa lukea, joten KM-tehtäviin voivat hakea aikuiskasvatuksen ja OKL:n puolen ihmiset, mutta luokanopeksi vain OKL:n puolelta. Joten sitä suosittelen.

        Sisareni on KM yleiseltä puolelta, ja on pitkän työttömyyden jälkeen hakenut kieliin opinto-oikeuden.

        Tsemppiä teille, miettikää sitä lto-puolta vielä! :)

        Onpa siinä akateemisen ihmisen perustelu ja tieteellinen totuus. Nauroin sinua. "Siskoni on työtön, joten kaikki yleisen kasvatustieteen puolelta valmistuneet ovat". Ettei vaan olisi samanlainen luuseri kuin sinäkin. Hahahahahah. Mun serkun äiti on opiskellut kasvatustiedettä ja on esimiehenä ja luin kerran lehdestä, että yksi yleistä kasvatustiedettä lukenut on rehtorina. Tästä vedän johtopäätöksen, että tutkinto työllistää.


      • akateeminen nauraja
        akateeminen nauraja kirjoitti:

        Onpa siinä akateemisen ihmisen perustelu ja tieteellinen totuus. Nauroin sinua. "Siskoni on työtön, joten kaikki yleisen kasvatustieteen puolelta valmistuneet ovat". Ettei vaan olisi samanlainen luuseri kuin sinäkin. Hahahahahah. Mun serkun äiti on opiskellut kasvatustiedettä ja on esimiehenä ja luin kerran lehdestä, että yksi yleistä kasvatustiedettä lukenut on rehtorina. Tästä vedän johtopäätöksen, että tutkinto työllistää.

        Onko sulla OKL-opiskelija vielä ollut mitään kieliopintoja vai oletko ne repannut? Kannattaisi hieman perehtyä oikeinkirjoitukseen.


      • tiuku
        OKL-opiskelija kirjoitti:

        Moi,

        ensinnäkin tsemppiä teille molemmille hakemiseen ja toivotaan että ovet aukeavat tänä vuonna teille kummalekin!
        Tuosta yleisestä kasvatustieteestä, sitä toki voi hakeutua opiskelemaan, mutta teinä hakeituisin joko lastentarhaopettajapuolelle tai erkalle, sillä pääaine on sama ja erkalta saa myös luokanopettajan pätevyyden, kun taas lastentarhaopepuolelta kandin paperit, sivuaineeksi esi- ja alkuopetuksen, ja jatkaminen luokanopettajaksi on toki jouhevampaa kun ei ole vielä valmis maisteri.

        KM-tutkinnon siis saavat luokanopet kuin yleisenkin puolen opiskelijat, mutta sivuaineeksi myös luokot saavat lukea psykaa, kieliä, hallintoa ym niin paljon kuin jaksaa lukea, joten KM-tehtäviin voivat hakea aikuiskasvatuksen ja OKL:n puolen ihmiset, mutta luokanopeksi vain OKL:n puolelta. Joten sitä suosittelen.

        Sisareni on KM yleiseltä puolelta, ja on pitkän työttömyyden jälkeen hakenut kieliin opinto-oikeuden.

        Tsemppiä teille, miettikää sitä lto-puolta vielä! :)

        Kiitos kovasti OKL-opiskelija vinkeistä, tuli taasen uuttakin ajateltavaa! Juurikin tällaisia käytännön vinkkejä kaipasinkin. 'Aketeemisella naurajalla' taitaa olla paha päivä kun tänne suomi24 keskustelupalstalle täytyi tulla huomauttelemaan kirjoitusvirheistä...! Hyvä että jotkut keskittyy olennaiseen. Näinköhän akateemista on työntekokin.. heh! No ei anteeksi, nauratti vain itseä nuo arvon ylemmän henkilön kommentit! Mukavaa päivää kaikille, jatkan lukemista. =)))

        PS. Memma, toivottavasti saat paranneltua kuumeesta, aikaa on vielä rutkasti. Helsingin pääsykokeisiin on kaksi kirjaa, tuo Johdatus kasvatustieteisiin sekä Luovuutta, motivaatiota, tunteita - Opetuksen tutkimuksen uusia suuntia. Ton ekan eli sama joka on sulla olen lukenut joskus aikaisemmin eli keskityn nyt tuohon toiseen. Hyvin on aikaa vielä!! TSEMIPPIÄ!


      • OKL-opiskelija
        akateeminen nauraja kirjoitti:

        Onpa siinä akateemisen ihmisen perustelu ja tieteellinen totuus. Nauroin sinua. "Siskoni on työtön, joten kaikki yleisen kasvatustieteen puolelta valmistuneet ovat". Ettei vaan olisi samanlainen luuseri kuin sinäkin. Hahahahahah. Mun serkun äiti on opiskellut kasvatustiedettä ja on esimiehenä ja luin kerran lehdestä, että yksi yleistä kasvatustiedettä lukenut on rehtorina. Tästä vedän johtopäätöksen, että tutkinto työllistää.

        En tokikaan sanonut että KM yleiseltä puolelta automaattisesti valmistuu kortistoon, taisi sattua omaan nilkkaan tuo? ;)

        Jokainen toki antaa oman subjektiivisen mielipiteensä näillä palstoilla, mutta googlaapa huviksesi työllistymisprosentteja kasvatustieteellisestä tiedekunnasta. Tilastojen mukaan selkeästi huonoiten työelämään sijoittuu yleiseltä puolelta, se on ihan kylmä fakta.

        Myös kun syksyllä oli puhetta luokanopettajakoulutuksen aloituspaikkojen vähennyksestä, sanottiin että yleisen kasvatustieteen paikkoja pitäisi vähentää vielä reippaammin, huonon työllisyyden ja myös sen takia että erittäin suuri osa yleisen puolen opiskelijoista "hyppää" OKL:ään myöhemmin.

        Luokanopettajaksi aikoville tiivistetysti:
        OKL:n puolella saat lukea kaikki mitä saisit yleiselläkin puolella ja voit sijoittua samoihin töihin, mutta yleisen puolen opiskelija ei voi sijoittua luokanopettajaksi.


      • maisteri
        OKL-opiskelija kirjoitti:

        En tokikaan sanonut että KM yleiseltä puolelta automaattisesti valmistuu kortistoon, taisi sattua omaan nilkkaan tuo? ;)

        Jokainen toki antaa oman subjektiivisen mielipiteensä näillä palstoilla, mutta googlaapa huviksesi työllistymisprosentteja kasvatustieteellisestä tiedekunnasta. Tilastojen mukaan selkeästi huonoiten työelämään sijoittuu yleiseltä puolelta, se on ihan kylmä fakta.

        Myös kun syksyllä oli puhetta luokanopettajakoulutuksen aloituspaikkojen vähennyksestä, sanottiin että yleisen kasvatustieteen paikkoja pitäisi vähentää vielä reippaammin, huonon työllisyyden ja myös sen takia että erittäin suuri osa yleisen puolen opiskelijoista "hyppää" OKL:ään myöhemmin.

        Luokanopettajaksi aikoville tiivistetysti:
        OKL:n puolella saat lukea kaikki mitä saisit yleiselläkin puolella ja voit sijoittua samoihin töihin, mutta yleisen puolen opiskelija ei voi sijoittua luokanopettajaksi.

        Samalla tavalla myös yleisellä puolella voi lukea pedagogisen pätevyyden itselleen ja tämän lisäksi hakea sivuaineopinto-oikeutta pom-opintoihin.

        Yleisesti ottaen sieltä okl:n puolelta valmistutaan nimenomaan luokanopeiksi ja yleisen kasviksen puolelta koulutussuunnittelun, henkilöstöhallinnon jne. tehtäviin. Jos okl- opiskelija haluaa laajentaa tutkintoaan myös muiden opintojen osalta, niin vaatii se kyllä aika monen vuoden opiskelua, sillä luokanopen koulutuksessahan on melkoisen paljon myös pakollisia opintoja. Ja eikös kuitenkin sivuaineiksi kannata valita nimenomaan niitä luokanopen työtä tukevia aineita, esim. erikoistua johonkin opetettavaan aineeseen (musiikki, liikunta jne.)?

        Jos tilanne olisi noin yksinkertainen, niin eikai sitä yleisen kasviksen laitosta edes tarvittaisiin. Kumpikin laitos (okl ja yleinen) suuntautuvat erilaisiin työtehtäviin ja harvemmin sieltä valmistuneet kilpailevat samoista työpaikoista. Edes kaikki yleisen kasviksen puolelta valmistuneet eivät voi hakea samoja paikkoja, koska ovat suuntautuneet hieman eri tavalla.

        Eli tiivistetysti, jos haluaa ehdottomasti ja varmasti luokanopeksi -> okl:ään. Jos taas on kiinnostunut yleisemmin erilaisista koulutukseen liittyvistä suunnittelu-/kehittämistehtävistä tai esim. henkilöstöhallinnosta -> yleiseen kasvikseen.


    • Meh.

      Oon ollu kouluavustajana ja muaki on alkanu itseasias kiinnostamaan aika paljo luokanopettajan homma. En vaan tiedä onko kovin järkevää yrittää kun ei oo mitkään kamalan hyvät paperit(yks M, pari C:tä ja B). Tänä vuonna tuskin enää ainakaan haen ku ei oo mitn pääsykoekirjojakaan tms. saa nähdä nyt sitten...

    • tähti

      Heipä hei tiuku!!

      Lueskelin näitä viestejä ja tuo sun viesti jäi mietityttämään - toivottavasti luet tämän, vaikka muu aiempi keskustelu onkin jo käyty ajat sitten...

      Sen halusin sanoa, että tsemppiä tosi paljon siihen kokeeseen!! Niin toivottavasti siis pääset sinne! Varmasti tekee haastattelijoihin vaikutuksen tuo, että olet jaksanut suorittaa opintoja OKL:n eteen ym. Kannattaa tuoda tuo esille! Muista myös olla oma itsesi pääsykokeessa, olen nyt itse OKL:ssä ollessani ajatellut, että olisi pitänyt olla rauhallisempi pääsykokeessa, vähemmälläkin "pingotuksella" olisi pärjännyt... Ja tätä vahvistaa myös jälkikäteen käydyt keskustelut muiden kanssa-olemalla oma itsensä pärjää...!! Tai tietty riippuuhan se vähän ihmisestäkin xD

      Niin ei mulla nyt tämän kummempia ollut. Onnea kaikille muillekin pyrkijöille!! Käytännön järjen ääntä kannattaa olla, ei haastatteluissa ym tarvitse mun mielestä olla mitenkään erityisen tieteellinen ym... Ryhmäjutuissa ole aktiivinen, mutta anna myös muiden puhua ja kertoa mielipide! Aloita keskustelu ja tuo esiin muita näkökulmia!

      Vielä kerran tsemppiä lukuhommiin!!

      • tiuku

        Moikka Tähti!
        Tulin vielä selailemaan näitä kirjoituksia ja kappas tänne olikin tullut oikein mukava kannustusviesti!! Kiitoksia tsemistä! =)

        Vielä sellaista kyselisin, Memma olit hakemassa muistaakseni Hämeenlinnaan? Olen tässä selaillut noita aiempien vuosien esivalintapisteitä ja alkanut miettimään Hämeenlinnaa yhtenä hakuvaihtoehtona.... Minulla on samaan aikaan valmistumassa tutkinto ammattikorkeakoulusta ja sitä taasen suoritan Helsingissä.

        Käyköhän kukaan hurja koulua/työtä Hämeenlinnassa Helsingistä KÄSIN??? Että kuinkahan työlästä olisi, eihän matkoihin loppujen lopuksi mene kuin tunti suuntaansa....

        Ja toinen kysymys, opinto-oikeuden siirtäminen toiseen yliopistoon, kuinka käytännössä onnistuu? Luin jostakin että perusopintojen suorittamisen jälkeen voisi hakea siirtoa toiseen yliopistoon mutta onnistuuko tällaiset siirrot käytännössä kuinka hyvin esim. Helsingin suuntaan?


    • annukka---1

      Olen KM eli yleisestä kasvatustieteestä valmistunut. Nyt suoritan luokanopen pätevyyttä maisterikoulutuksessa. Yleisin paperiin voi pyyhkiä perseensä. Sieltä valmistuneet konkreettisesti tekevät työkseen sitä, että he ovat työttöminä tai joissain hanttihommissa. En suosittele kenellekkään!

    • ope567899

      Hei,

      jos kuudes kerta jo menossa niin luovuta. Sinusta ei ole alalle. Ja ihan vinkkinä lue tuo luokanopena jaksaminen ja mieti vielä monta kertaa. Jos joudut huonoon kouluun, työsi on yhtä h...

      ope

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      87
      3704
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      583
      3483
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3382
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      52
      2177
    5. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2121
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      319
      1935
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1895
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      157
      1636
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1351
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1332
    Aihe