santpaulia ei kuki?

äiti 82

eli en saa santpauliaani kukkimaan...ostin viime keväänä ja kukki hienosti...yht äkkiä kukat kuoli ja uusia ei ole tullut, lehtiä kyllä tekee hurjaa vauhtia...kastelen kerran viikossa ja veden seassa annan kasviravinnetta...
Mullassa asustaa muuten jonkin verran kukkakärpäsiä, millähän ne saisi sieltä kuolemaan ja voisiko tämä ongelma johtua niistä kärpäsistä?

21

14570

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Se santtu kuulemma kukkii komeimmin kun sitä rääkkää. Mitä huonommin sitä hoitaa sen paremmin se kukkii.
      Naapurin rouva saa santun kukkimaan useita kertoja vuodessa,kaatamalla kuumaa vettä lautaselle,normaalin huoneenlämpöisen sijasta.

      Santun pitää kasvaa ahtaassa ruukussa. Unohda lannoitus muutamaksi viikoksi ja harvenna kastelua. näillä saatat saada santun kukkimaan.

      Kukkakärpäset on ehkä enemmän haitaksi ihmiselle kuin kukille,tosin jos niitä on älyttömän paljon saattaa ne vioittaa juuria. Raid tappaa kärpäset tehokkaasti,mutta sitä pitää sumuttaa parin päivän välein että nuoret kärpäsetkin kuolee ennenkuin laskevat munat multaan. Ehkä helpompi tapa on ostaa myrkkypuikkoja, jotka laitetaan multaan.

      • kaktusfani

        Ei ole mitään haittaa muutakuin pienille taimille:)Ne eivät ole oikeasti kukkakärpäsiä vaan harsosääskejä.


      • kaikkea

        Yritin aikoinani sainpaulioita kukittaa. Tein kaikki konstit: lannoitin/en lannoittanut ja hoidin huonosti. Ei juuri kukkia. Laitoin kasteluveteen hiivaa. Ei kukkia. Kastelin kuumalla. Ei.
        Työpaikan ikkunalla minulla oli kerran kaksi, jotka kukkivat hienosti sen yhden kerran, sitten eivät. Jäin äitiyslomalle, ja kun menin näyttämään vauvaa työkavereille, ikkunalla oli kaksi santtua TÄYNNÄ vaaleanpunaisia kukkia! Olivat juuri ne minun kukkimattomani, siivooja oli kuulemma niitä ohimennen kastellut. Hm. Luulen, että minun ja santtujen kemiat eivät passaa yhteen, sen jälkeen olen ne suosiolla sivuuttanut.
        Mielestäni santut ovat kukkimattomina myös niin rumia (en pidä karvaisista lehdistä), että saavat puolestani olla.


      • ultsi79
        kaikkea kirjoitti:

        Yritin aikoinani sainpaulioita kukittaa. Tein kaikki konstit: lannoitin/en lannoittanut ja hoidin huonosti. Ei juuri kukkia. Laitoin kasteluveteen hiivaa. Ei kukkia. Kastelin kuumalla. Ei.
        Työpaikan ikkunalla minulla oli kerran kaksi, jotka kukkivat hienosti sen yhden kerran, sitten eivät. Jäin äitiyslomalle, ja kun menin näyttämään vauvaa työkavereille, ikkunalla oli kaksi santtua TÄYNNÄ vaaleanpunaisia kukkia! Olivat juuri ne minun kukkimattomani, siivooja oli kuulemma niitä ohimennen kastellut. Hm. Luulen, että minun ja santtujen kemiat eivät passaa yhteen, sen jälkeen olen ne suosiolla sivuuttanut.
        Mielestäni santut ovat kukkimattomina myös niin rumia (en pidä karvaisista lehdistä), että saavat puolestani olla.

        Mulle on muutama kertonut, että on saanut santun kukkimaan poistamalla kasvin keskeltä nuorempia pieniä lehtiä.


      • ei kuki...
        ultsi79 kirjoitti:

        Mulle on muutama kertonut, että on saanut santun kukkimaan poistamalla kasvin keskeltä nuorempia pieniä lehtiä.

        ...sanoi yksi kukkakauppias. Pitää olla kotimainen. Mistä se kotimainen sitten on tullut aikanaan, sitä en tiedä!!

        Santtuhan lepää muutamia kuukausia. Sitten alkaa kehittää uutta kukintokautta.
        En kyllä suosittelisi uusien lehtien pois nyppimistä, vaan niiden vanhojen, isojen. Kasvihan nousee vähitellen varren päähän. Pitää lisätä multaa tai vaihtaa uuteen ruukkuun, mieluummin altakasteluruukkuun. Siinä se viihtyy ja kukkii kuukausia.
        Minulla on vuosikymmeniä vanha lajike, jonka uusin aina muutaman vuoden välein. Hyvin kukkii.


      • vuosikymmeniä kukittanut
        ei kuki... kirjoitti:

        ...sanoi yksi kukkakauppias. Pitää olla kotimainen. Mistä se kotimainen sitten on tullut aikanaan, sitä en tiedä!!

        Santtuhan lepää muutamia kuukausia. Sitten alkaa kehittää uutta kukintokautta.
        En kyllä suosittelisi uusien lehtien pois nyppimistä, vaan niiden vanhojen, isojen. Kasvihan nousee vähitellen varren päähän. Pitää lisätä multaa tai vaihtaa uuteen ruukkuun, mieluummin altakasteluruukkuun. Siinä se viihtyy ja kukkii kuukausia.
        Minulla on vuosikymmeniä vanha lajike, jonka uusin aina muutaman vuoden välein. Hyvin kukkii.

        Juuri ne keskellä olevat, aika pienetkin pitää poistaa, jotta tuleva nuppu "ei tukehtuisi".
        Hiiva auttaa vain siihen, että mullan pH on hapan ja kukkien väri säilyy samana.
        nuoruudessani sanottiin, että pitää kastella aina kraanakuumalla vedellä alulautaselle, mutta harvoin minä nykyään kastelen (jos kastelukannu tyhjentyy juuri ennen niin saatan silloin).
        Yhden hyvän kikan kukittamiselle mammani opetti:
        Kun lakkaa kukkimasta runttaa multaa ruukun reunoilta tiiviimmäksi niinkuin olisit vaihtanut uuden mullan, mutta todella voimakkaasti, että juuristo kärsii, niin alkaa uusi kukintakausi.


      • pienisanttu

        Sain Paulia on iä-afrikasta,muistaakseni Tansaniassa ainakin kasvaa ja sen kasvupaikka on sademetsän aluskasvillisuus,siksi se ei tykkää,jos kasteluvettä jää kamalasti lautaselle,vaan se haluaa välillä kuivahtaa.Sain Paulia tykkää,kun välillä kastelee kuumalla kahvilla(ilman maitoa)aluslautaselle ja joskus voi myös päällimultaan sekoittaa keitetyn kahvin puruja,se saa siitä typpeä.Santtu on odella kaunis,voi laittaa esim.3kpl laakeaan suojaruukkuun ja on näyttävä koristus!Juuri näin sellaisen pinkki/fuksia-raitaisen yksilön,jolla oli pitsireunaiset kukan ääriviivat.


      • hehehheh
        vuosikymmeniä kukittanut kirjoitti:

        Juuri ne keskellä olevat, aika pienetkin pitää poistaa, jotta tuleva nuppu "ei tukehtuisi".
        Hiiva auttaa vain siihen, että mullan pH on hapan ja kukkien väri säilyy samana.
        nuoruudessani sanottiin, että pitää kastella aina kraanakuumalla vedellä alulautaselle, mutta harvoin minä nykyään kastelen (jos kastelukannu tyhjentyy juuri ennen niin saatan silloin).
        Yhden hyvän kikan kukittamiselle mammani opetti:
        Kun lakkaa kukkimasta runttaa multaa ruukun reunoilta tiiviimmäksi niinkuin olisit vaihtanut uuden mullan, mutta todella voimakkaasti, että juuristo kärsii, niin alkaa uusi kukintakausi.

        HAHAHAHAH aika hauskaa!


      • varsinkin
        ei kuki... kirjoitti:

        ...sanoi yksi kukkakauppias. Pitää olla kotimainen. Mistä se kotimainen sitten on tullut aikanaan, sitä en tiedä!!

        Santtuhan lepää muutamia kuukausia. Sitten alkaa kehittää uutta kukintokautta.
        En kyllä suosittelisi uusien lehtien pois nyppimistä, vaan niiden vanhojen, isojen. Kasvihan nousee vähitellen varren päähän. Pitää lisätä multaa tai vaihtaa uuteen ruukkuun, mieluummin altakasteluruukkuun. Siinä se viihtyy ja kukkii kuukausia.
        Minulla on vuosikymmeniä vanha lajike, jonka uusin aina muutaman vuoden välein. Hyvin kukkii.

        Kuinkahan pitkäksi se varsi kasvaa ja kukkii vielä? Isompaan ruukkuun voisi laittaa pienempiä Paulioita tai jotain muuta matalaa alle, kodin onni vaikka voisi menestyä.
        Tai vaikka joku koristeellinen kehikko jos tarvitsee tukea. Olen laiska ruukuttamaan ja kasvattamaan lehdestä, eikä tainneet kukkia uudestaan kun joskus oli. Nyt sattui niin kaunis sininen väri, että ostin taas.


    • maija

      Laita santpauliasi valoisalle ikkunalle, kastele säästeliäästi ja karsi lehtiä rajusti pois.
      Kun kevätaurinko alkaa paistaa niin huomaat että kukkia tulee. Lannoita sitten ohjeen mukaan (lannoitepullon kyljessä on ohje)
      Ulkomailta tullut santpaulia on aivan yhtä hyvä kuin kotimainenkin, alkuperällä ei ole merkitystä.

      • kevättä odotellessa

        Nyt on talvi, kasvien lepoaika.


    • Oikea puutarhuri

      Heips!

      Ne kukkakärpäset tulee liiasta kastelusta.. harvennappa vähä sitä kastelukertaa..anna niiden kuivahtaa kasteluiden välissä. Parasta on että mullan pinta on kuivunut kokonaan.. ja aina kannattaa kokeilla sormella joka kukkaa onko se kuiva vai vähän kostea..jos on vähänkin kostea niin kannattaisi jättää vielä kastelu tekemättä. Ite ainakin teen näin. Joskus saintpauliani jopa lopottaa..mutta piristyy kyllä saatuaan vettä.
      Tosiaan niitä isoimpia vanhempia lehtiä kannattaa nyppiä pois..mutta kohtuudella..tosin itse tuntuu välillä että karsin niitä liikaaki..mutta eipä nuo oo kovin tykänneet pahaa. Tosin nyt on talven aikana muutama kuollu..ne on ollu aika pieniä taimia.. kun ollaan syksyllä muutettu..eli ei tykänneet varmaan siittä..ja tosin niissä saattoin olla jotain tuholaisiakin ..huom en tarkota niitä tavallisia kukkakärpäsiä. Ja kun en ole muistanut antaa niille merilevälannotetta nyt talvella. :( Se auttaisi jaksamaan kaikkia kukkia talven yli. Täytyy myöntää etten muista millon kannattaisi kasvien lannoitus lopettaa..eli syksyllä kuitenkin..ja muistaakseni maaliskuussa olisi hyvä aika vaihtaa mullat..eikä uuteen multaan laiteta pariin kuukauteen ollenkaan lannotetta.. mutta jos on sellasia kukkia mille ei vaihda multaa niin niitä olisi hyvä muistaakseni juuri maaliskuussa aloittaa lannoittamaan..sinne syksyyn asti.. ehkä n. parin viikon välein lannoitan itse..tai kuitenkin että suunnilleen kaks kastelu kertaa on välissä..milloin en lannoita. Käytän itse puutarhan täyslannosta..sellaista punaista veteen sekoitettavaa jauhetta. Sekä huonekasveilleni että kesällä kesäkukilleni ulkona. Niin ja vielä niistä saintpaulian lehdistä.. kyllähän niitä keskustan lehtiä kannattaa poistaa sitten kun näkee että sieltä näkyy nuppuja tulevan..koska ne keskuslehdet tukahduttaa tosiaan ne kasvavat nuput..paremmin kuitenkin pääsevät kasvamaan nätisti jos sieltä tulevat. :)Ja tosiaan kannattaa vaihtaa aina silloin uuteen multaan kun uusi purkki tulee liian pieneksi..mutta saintpaulialla ei saisi olla liian suurikaan purkki. Koska liian suuressa purkissa kukka ei kuki, vaan kasvattaa vain juuristoaan ja lehtiään. Silloi kun kukasta tulee heiluva..eli vartta alkaa kehittymään kun lehtiä nyppii alhaalta pois..niin kannattaa aina silloin keväällä istuttaa uuteen purkkiin vähä syvemmälle.. ja ottaa myös lehti varren kanssa tai lehden palanenkin vain ja laittaa se multaan uuteen purkkiin..siittä ajan myötä kasvaa uusi saintpaulia. :) ei tarvitse juurruttaa. Ohhoh..tulipas tekstiä..mut nämä pitäisi ainakin olla täyttä asiaa =) Korjatkaa joku jos huonomuistinen puutarhuri on puhunut ihan mitä sattuun. En ole hirveästi töissä ollut tällä alalla niin tuppaa unohtumaan nämä asiat. :(

    • pois

      Kukkakärpäset saa pois laittamalla kukkaruukkuun muutaman kokonaisen neilikan!

      • poies !

        Nyt kun on kirpakka pakkanen, niin pistäppä kukat ulos yöksi, niin kyllä kukkakärpäset kuolee !


      • kukkaflunssa
        poies ! kirjoitti:

        Nyt kun on kirpakka pakkanen, niin pistäppä kukat ulos yöksi, niin kyllä kukkakärpäset kuolee !

        Kulta rakas eihän kukkia voi laittaa yöksi pakkaseen, nehän paleltuvat.


    • As

      Minulla alkoivat kukkia, kun siirsin ne lähemmäksi ikkunaa.

      • neitipuutarhuri87

        Jos lannoite on liian typpipitoinen, kasvi tekee lehtiä kukkien sijaan.


    • kylkai123123123

      Nyt on Marraskuu. Voinen olla retuuttamatta sainpauliaani kiehuvalla vedellä. Odotanko mielumin helmikuulle?

    • onnistuin268

      Kastele pois kuumalla vedellä, itse liotan niitä kuumassa vedessä jonkin aikaa. Kukkivat nyt, lepokauden pitävät välillä ja ovat kovinkin huononnäköisiä.

      • oottakaas

        no laitetaas sitten ens kerralla niin että ruukku sulaa


    • kukatellaan

      No ei nyt sentäs kiehuvaa, altaaseen kraanasta sen lämpöistä kun tulee. Jonkin aikaa sen jälkeen kastelematta ettei liikaan kosteuteen huku. Ja todellakin olen sen huomannut ettei liikaa kukkia pidä hoitaa...vaikka kuinka niistä tykkäis.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1605
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      29
      1319
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      64
      1224
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1122
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      28
      1056
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1036
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1001
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    Aihe