alilämpö

viluinen

onko alilämpö, samoin kuin kuume, elimistön puolustusreaktio? minulla on ollut noin viikon ajan voimaton olo, yskityttää ja vähän limaa kurkussa, muttei nuhaa tms. ollenkaan. ainoastaan on viluinen olo ja ruumiin lämpötila tosiaan 35,8! eli voiko tämäkin olla jonkinlainen vilustuminen?

120

211667

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Marjuska

      Minullakin on samanlaisia oireita.Paleltaa välillä kovasti mutta kuumetta ei, vain alilämpöä 35.4. Täysin vetämätön olo. Tavallisesti jumppaan n.3-4 kertaa viikossa,mutta nyt simahdin täysin jo venyttelyssä.Kurkussa tuntuu myös epätavalliselta. Onkohan tämä jotain influenssan enteilyä? Onko joukossamme lääkäriä ??????????

      • kurkkutauti

        Kurkku on ihan kuiva. vaikea niellä. kuumetta ei ole, vain alilämpöä. 36 alle.
        Meillä koko perhe kipeenä siis samat oireet.
        2 aikuista ja lapsi.
        Nieluviljelyssä ei löytynyt angiinaa, ei lääkekuureja.
        Menee noin viikko. (Oma kokemus)


      • eda

        hmm. Teillä alilämpötila on tuo 35.4 astetta? :o Minulla tuo on vielä normaalia, koska olen muutenkin omituinen, koko ikäni on ollut tuo 35,5 astetta normaali lämpötila minulla ja koska olen sairastanut melkein suurin osa korkeaa kuumetta ihan paljon. :s Ja minulle tuo on siis vieläpä NORMAALI LÄMPÖTILA! :o Ei voisi kuvitella, mutta niin se vain on. Ja jo 37.0 on minulle Kuumetta!


      • kylmäverinen

        Minulla on myös ollut jo viikon kuumeeton keuhkoputken tulehdus sain lääkettä, nyt lääke loppunut ja olo viluinen, mittasin kuumetta 34.90 joten ali lämmöllä käyn. kurja olo päällä.


    • hoitaja

      alilämmöksi eli hypotermiaksi luetaan kun elimistön lämpötila laskee alle 35 asteen.

      • tulee

        Varmaan noin, mutta yksilöllistä mikä on kellekin normaalia alhaisempi lämpö, esim. jos jollain on normaalisti vähän alle 37 niin siitä asteen lasku on jo tavallaan alilämpöä, eikö?


      • Potilas!

        Juuri näin, mutta minä sanoisin alhainen lämpö, jos lämpötila on 35°C tai sen alle.

        Käsite hypotermia eli liian alhainen kehon lämpötila liittyy tilanteeseen, jossa ihminen on ollut pitkään kylmässä ja sen vuoksi ruumiinlämpö reilusti laskee. Normaalioloissa esiintyvää alilämpöä ei lääketiede tunne lainkaan.

        Jos lämpö on tavallista matalampi, yleensä syynä ovat mittausolosuhteet. Kainalolämpö on 0,6º alhaisempi kuin tarkempi peräsuolesta tai suusta mitattu lämpötila. Ero voi olla suurempi, jos kainalo on hikinen tai mittari ei laihuuden tai muun syyn vuoksi ole tiiviisti kainalossa.

        Alilämpö ei kuulu minkään sairauden oireisiin. Vaikka tavallista alhaisempi lämpötila olisi todettu moitteettomalla mittauksella, terveeksi itsensä tuntevan ihmisen ei pelkästään sen vuoksi tarvitse hakeutua lääkäriin. Hoitoon hakeutumisen määräävät mahdolliset muut samanaikaiset oireet.


      • KilppariPotilas
        Potilas! kirjoitti:

        Juuri näin, mutta minä sanoisin alhainen lämpö, jos lämpötila on 35°C tai sen alle.

        Käsite hypotermia eli liian alhainen kehon lämpötila liittyy tilanteeseen, jossa ihminen on ollut pitkään kylmässä ja sen vuoksi ruumiinlämpö reilusti laskee. Normaalioloissa esiintyvää alilämpöä ei lääketiede tunne lainkaan.

        Jos lämpö on tavallista matalampi, yleensä syynä ovat mittausolosuhteet. Kainalolämpö on 0,6º alhaisempi kuin tarkempi peräsuolesta tai suusta mitattu lämpötila. Ero voi olla suurempi, jos kainalo on hikinen tai mittari ei laihuuden tai muun syyn vuoksi ole tiiviisti kainalossa.

        Alilämpö ei kuulu minkään sairauden oireisiin. Vaikka tavallista alhaisempi lämpötila olisi todettu moitteettomalla mittauksella, terveeksi itsensä tuntevan ihmisen ei pelkästään sen vuoksi tarvitse hakeutua lääkäriin. Hoitoon hakeutumisen määräävät mahdolliset muut samanaikaiset oireet.

        Yksi sairaus ainakin on missä alilämpö on tuttua: Kilpirauhasen vajaatoiminta.


    • Hoitsu minäkin

      Noin 1/3 suomalaisista kuuluu siihen ryhmään, jossa elimistön puolustusreaktiona alkavaan pöpöhyökkäykseen on kuumeen sijasta alilämpö. Kuumetta tämän porukan on turha odottaa eli kuumemittarin voi vipata roskikseen. Alilämpöisyys on aivan yhtä ikävä olotila ja samantuntuinen kuin kuumeisena oleminen, joten lepo on oikeasti paikallaan ja se on otettava tasan yhtä vakavasti kuin kuumeilu! Itse kuulun myös tähän kuumeettomien porukkaan, kuumetta oli viimeksi 1 vrk ajan n. 10 v sitten, sitä ennen meni suunnilleen saman verran taaksepäin, kun muistan kuumetta olleen 2 vrk, mikä on henkkoht ennätykseni :-) Oma lämpötilani on taudissa ollut pahimmillaan himpun alle 35 ja tämä on TOSI!Minulle kuumetta ei tule edes kliinisesti todetussa angiinassa, eikä muuten sitä tullut siskollenikaan, jolla oli keuhkokuume. Joten tiedoksi, että todellakin jopa keuhkis voi olla TÄYSIN kuumeeton! Että lepäämään vaan, kun lämpötila laskee.

      • tietää

        Hyvä tietää. Itsekin olen ihmetellyt että miksei koskaan tule kuumetta kun on kipeänä, ainoastaan alilämpöä. On siis muitakin joilla sama "vaiva". Kiitos ohjeista, täytynee sekin sitten ottaa yhtä vakavasti kuin jos olisi "oikea kuume"...


      • NUU*
        tietää kirjoitti:

        Hyvä tietää. Itsekin olen ihmetellyt että miksei koskaan tule kuumetta kun on kipeänä, ainoastaan alilämpöä. On siis muitakin joilla sama "vaiva". Kiitos ohjeista, täytynee sekin sitten ottaa yhtä vakavasti kuin jos olisi "oikea kuume"...

        mitenkäs sitten,kun minulla normaali lämpö on 35,4 koska voi sano,että olen kuumeessa. kun lämpö nousee 37 olen aivan poikki,mutta se on kuulemma normaalia lämmön nousua.


      • Hoitsu minäkin edelleen
        NUU* kirjoitti:

        mitenkäs sitten,kun minulla normaali lämpö on 35,4 koska voi sano,että olen kuumeessa. kun lämpö nousee 37 olen aivan poikki,mutta se on kuulemma normaalia lämmön nousua.

        Valitettavasti se kliinisesti todettavan kuumeen raja aikuisella kainalosta mitattuna lienee edelleen 38 astetta, huolimatta siitä, onko huono olo ja alhaisemmilla asteilla. Joten varsinaisesti KUUMEESSA et virallisesti tuolloin siis ole.


      • Axeli
        Hoitsu minäkin edelleen kirjoitti:

        Valitettavasti se kliinisesti todettavan kuumeen raja aikuisella kainalosta mitattuna lienee edelleen 38 astetta, huolimatta siitä, onko huono olo ja alhaisemmilla asteilla. Joten varsinaisesti KUUMEESSA et virallisesti tuolloin siis ole.

        Mullakin ollut viluinen olo, mutta ei kuumetta..mittari näytti 36.9. Miten voi olla viluinen olo jos ei ole kuumetta? Väsymys kuuluu myös kuvaan. Outo tauti.


      • manupkp

        Toissapäivänä alkoi kurkkukivulla, eilen alkoi tuntua kuumeelta. Mittasin yöllä, 34.5C, aamulla oli 35.7C. Normaalisti lämpöni on jossain 36.3C paikkeilla. Täysin kuumeinen olo.


      • sampula

        Joo, hoitsu ei nyt ole oikein ajan tasalla tai jotain, sillä keuhkokuume on normi kotioloissa hoidettavissa kuumeettomana, mutta jos on diagnosoitu keuhkokuume ja nousee myös "todellinen" kuume, on otettava yhteys lääkäriin ja yleisin hoito kuumeisessa keuhkokuumeessa on sairaalassa.

        Yleensäkin jos teitä vaivaa joku, ottakaa yhteys sinne omaan lääkäriin, älkääkä täällä odotelko kymmeniä eri mielipiteitä, omiakin aivoja saa käyttää??


      • hgdjg
        manupkp kirjoitti:

        Toissapäivänä alkoi kurkkukivulla, eilen alkoi tuntua kuumeelta. Mittasin yöllä, 34.5C, aamulla oli 35.7C. Normaalisti lämpöni on jossain 36.3C paikkeilla. Täysin kuumeinen olo.

        Lievä hypotermia

        Lievässä hypotermiassa kehon lämpötila on noin 34–35 °C. Lievän hypotermian oireita ovat vilunväristykset, voimakas palelu sekä kouristukset. Hypotermiasta kärsivän hengitys ja syke nopeutuvat. Iho kalpenee, kuivuu ja ulkopuolinen voi havaita sen viileäksi. Jo lievästä hypotermiasta kärsivän muisti ja motoriset taidot voivat heikentyä.


      • eivokki

        Olo alkoi kaksi päivää kestävällä päänsäryllä. Sitä seurasi valtava nuha.Naama on kalpea ja silmät väsyneet.Normaali lämpöni on 36,6. Tänään aamupäivällä taas paleli kuten eilenkin. Mittasin lämmön ja hups! 35,2! Lähdin töistä kotiin ja nukuin iltapäivällä kuten viikonloppunakin tein.Silti paleltaa! Olin kahden peiton sisään kääriytyneenä ja lämpö kohosi 36 asteeseen. Ei vieläkään normaalia. Nuorempana minulle nousi kuume flunssan tultua. Nykyisin kuume tulee tosi harvoin, vaikka paleltaa kipeänä ollessa. Lienee viisainta jäädä sairaslomalle. Tästä ei taida parantua muuten.Kai nuo työt voi joku muu tehdä sairastaessani.


      • kuumeeton

        Mulla on ollu alimmillaan 33,4 mut lääkäri sano ei haittaa mitää,kunha ei hypotermiaksi mene,ehkä sit myöhästä...Kuume ei nouse normi lämpö 36,3 ,nytkin on flunssa ja 34,5....


      • sairasvääns
        kuumeeton kirjoitti:

        Mulla on ollu alimmillaan 33,4 mut lääkäri sano ei haittaa mitää,kunha ei hypotermiaksi mene,ehkä sit myöhästä...Kuume ei nouse normi lämpö 36,3 ,nytkin on flunssa ja 34,5....

        Mulla kans ollu flunssa viikon kohta, ei kuumetta .Alilämpöä koko ajan. Aamulla kl.7.00 oli 33 . Eilen koko ajan alle 35...mutta tosi sairas olo, olin kyllä töissäkin tänään...


      • alivilunväre

        En usko alilämpöön, ainoastaan paleltumisesta johtuva hypotermia on totta.

        Tämä alilämpöisyys on vain heikompaa pintaverenkiertoa.
        Mitatkaahan peräsuolesta niin loppuu löpinät alilämmöstä.

        Minä myöskin kuulun porukkaan jonka kainalolämpö on usein 35alija rapiat. Palelen
        helposti ja sormet ja jalat on kylmät. Kuumetta harvoin saan enkä myöskään sairastu helposti.
        Nyt olen poikkeuksellisesti pitkittyneen flunssan vaivaamana ja korvatulehduksen sain jälkitaudiksi. Tämä tulehdus sitten nosti lievää lämpöä, olo oli kuin paremmassakin kuumessaa vaikka mittari näytti 37,4

        Joten alilämmöstä ei myötätuntoja heru, Uskon kyllä, että olo voi flunssaisella olla tosi kurja ilman kuumettakin.


    • nauroi minulle

      kun menin sanomaan, että minulla on varmaan alilämpöä? kerroin varmaan hyvänkin vitsin!

      • Hoitsu edelleen

        Olipahan ammattitaidoton lääkäri, todella! Aiemmin kertomani nimenomaan on alan erikoislääkäriltä saatu tieto ja pitää paikkansa. Lääkärin ammattitaidottomuutta, eivät hekään aina kehityksessä mukana pysy!


      • Nopsu
        Hoitsu edelleen kirjoitti:

        Olipahan ammattitaidoton lääkäri, todella! Aiemmin kertomani nimenomaan on alan erikoislääkäriltä saatu tieto ja pitää paikkansa. Lääkärin ammattitaidottomuutta, eivät hekään aina kehityksessä mukana pysy!

        Mulla ollut vuosia alilämpöä. Nytkin 33.8 ja olo tosi vetämätön. Voi liittyä kilpirauhasen vajaatoimintaa.


      • essi
        Nopsu kirjoitti:

        Mulla ollut vuosia alilämpöä. Nytkin 33.8 ja olo tosi vetämätön. Voi liittyä kilpirauhasen vajaatoimintaa.

        Meillä 10-vuotiaalla pojalla ollut 2 päivää pää kipeänä, huimausta pystyssä ollessa ja alilämpöä. Lämpö vaihtelee 34.1-35.2. Perheestä 2 muuta sairastanut viime viikolla korkeakuumeisen virustaudin. Voiko olla niin, että samaan virukseen voi reagoida näin eri tavoin?


      • Hupaisaa
        Hoitsu edelleen kirjoitti:

        Olipahan ammattitaidoton lääkäri, todella! Aiemmin kertomani nimenomaan on alan erikoislääkäriltä saatu tieto ja pitää paikkansa. Lääkärin ammattitaidottomuutta, eivät hekään aina kehityksessä mukana pysy!

        "Käsite hypotermia eli liian alhainen kehon lämpötila liittyy tilanteeseen, jossa ihminen on ollut pitkään kylmässä ja sen vuoksi ruumiinlämpö reilusti laskee. Normaalioloissa esiintyvää alilämpöä ei lääketiede tunne lainkaan."
        Lainaus:
        Lääkärikirja Duodecim
        24.3.2006
        Pertti Mustajoki, sisätautien erikoislääkäri


      • kokomusta 50v.
        Hupaisaa kirjoitti:

        "Käsite hypotermia eli liian alhainen kehon lämpötila liittyy tilanteeseen, jossa ihminen on ollut pitkään kylmässä ja sen vuoksi ruumiinlämpö reilusti laskee. Normaalioloissa esiintyvää alilämpöä ei lääketiede tunne lainkaan."
        Lainaus:
        Lääkärikirja Duodecim
        24.3.2006
        Pertti Mustajoki, sisätautien erikoislääkäri

        tässä taas esimerkki etteivät lääkärit kuuntele potilaitaan, vaan katsovat kirjasta viisautensa. itselläni hyvin harvoin kuumetta vaikka kaikki klassiset hengitystieoireet, värymys ja voimattomuus. sain kerran kuumeen nousemaan yli 39 tekemällä lumitöitä. samalla katosi ääni. oma matalin lämpö on ollut 34.6.ei ollut todellakaan hupaisa olo!


      • alivilunväre

        No niin murjasitkin.
        Olen itsekin nuorena kertonut tuon saman lääkärille ja nykyisin uskon täysin ettei sellaista tautia olekkaan. Katso edellä.


      • Kärsivä
        alivilunväre kirjoitti:

        No niin murjasitkin.
        Olen itsekin nuorena kertonut tuon saman lääkärille ja nykyisin uskon täysin ettei sellaista tautia olekkaan. Katso edellä.

        Minulla tällä hetkellä 33.8 astetta.Karmea olo,en voi muuta sanoa.


      • Anonyymi
        Kärsivä kirjoitti:

        Minulla tällä hetkellä 33.8 astetta.Karmea olo,en voi muuta sanoa.

        Tuttua tunnetta, aina virus sairauksissa alilämpöä n.34,5 suusta mitattuna.
        Jos bakteeritulehdus, silloin nousee, 38 asteen kuumeessa melkein taju kankaalla.
        On myös alhainen verenpaine, liekkö sillä tekemistä ruumiin lämmön kanssa joka normi oloissa korkeintaan 36 ,mutta useimmiten alle tuon, kuten aamulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuttua tunnetta, aina virus sairauksissa alilämpöä n.34,5 suusta mitattuna.
        Jos bakteeritulehdus, silloin nousee, 38 asteen kuumeessa melkein taju kankaalla.
        On myös alhainen verenpaine, liekkö sillä tekemistä ruumiin lämmön kanssa joka normi oloissa korkeintaan 36 ,mutta useimmiten alle tuon, kuten aamulla.

        Mulla oli vuosikausia normaalilämpö 36,6 astetta.
        Oon ollut tosi pitkään huonossa kunnossa, välillä flunssaista oloa ja tosi voimakasta väsymystä ym.
        Aina kun tulee kuumeinen olo ( turhankin usein ) lämpö laskee 35,5-34,6 asteeseen.
        Ei ole edes vuorokauden ajasta kiinni. Usein alkaa vaan palella ja ihokin viilenee samalla.

        Muutoin mulla ei kuume nouse edes missään flunssassa yli 38:n asteen, jos nousee, niin silloin on jo tulehdusarvokin korkealla, crp yli 100.

        Alilämmöllä ei taida olla mitään merkitystä, vaikka vuosia sitten yksi lääkäri sanoi, kun asiaa kyselin, että se on sama asia kuin kuume, mutta vaarallisempaan suuntaan. Tiedä sitä sitten (?).
        Olen puhunut lääkäreille myöhemminkin lämmönvaihteluista, mutta on vain sanottu, että on termostaatti, lämmönsäätely sekaisin.
        Olisi kyllä kiva tietää, miksi ? Mistään en siihen vastausta saa.


    • Veksi_2

      Minulla on /oli esim. tänä aamuna (9.2-07) 34.8 ja sitä on esiintynyt nyt kolmen viikon aikana, on toki ollut korkeitakin lukenia, mutta tämä on aika vähän.

    • tytt22

      minulla normaalilämpö on 35.5. Nyt olen flunssassa ja mittasin lämmöksi 34.6..Se on jo mielestäni aika alhainen..

      • Joukon jatkoksi

        Minulla alkoi eilen kurkkukipu, joka säteili saman puolen korvaan ja pääkin oli kipeä, olo flunssainen. Myöhemmin olin aivan viluinen ja luulin kuumeen nousevan. Mittasin lämmön ja sainkin tulokseksi 35,2...Näin on käynyt joskus muulloinkin eli jos olen tuntenut itseni viluiseksi tai hytissyt peittojen alla, mitattuani lämmön se on aina ollut alle 36, joka on suunnilleen normaali lämpöni.


      • hkjlsdf
        Joukon jatkoksi kirjoitti:

        Minulla alkoi eilen kurkkukipu, joka säteili saman puolen korvaan ja pääkin oli kipeä, olo flunssainen. Myöhemmin olin aivan viluinen ja luulin kuumeen nousevan. Mittasin lämmön ja sainkin tulokseksi 35,2...Näin on käynyt joskus muulloinkin eli jos olen tuntenut itseni viluiseksi tai hytissyt peittojen alla, mitattuani lämmön se on aina ollut alle 36, joka on suunnilleen normaali lämpöni.

        itse ihmetellyt kun pari viikkoa nukkunut tosi huonosti, ja ollut todella voimaton olo. eilen ehtoolla oli pääkipua, ja nyt aamusta ajattelin kattoa että onko kuumetta, noh huomasin sitten että lämpöä 35.52, ja normaalilämpö mulla on ollu 37 luokkaa. tuli vaan pirun lusmu olo, kun en tienny miten tähän pitäisi suhtautua, kun ei miesmuistiin oo alilämpöä ollu, soittelin kuitenki töihin etten oo tulossa ku on ton lämmön lisäksi niin outo olo.


      • Saikulla
        hkjlsdf kirjoitti:

        itse ihmetellyt kun pari viikkoa nukkunut tosi huonosti, ja ollut todella voimaton olo. eilen ehtoolla oli pääkipua, ja nyt aamusta ajattelin kattoa että onko kuumetta, noh huomasin sitten että lämpöä 35.52, ja normaalilämpö mulla on ollu 37 luokkaa. tuli vaan pirun lusmu olo, kun en tienny miten tähän pitäisi suhtautua, kun ei miesmuistiin oo alilämpöä ollu, soittelin kuitenki töihin etten oo tulossa ku on ton lämmön lisäksi niin outo olo.

        Saikkua tuli, vaikkei kuumetta ole. Normaalisti 36,6, nyt 35,6. Kuumeinen olo, ääni lähti, poskionteloissa jotain, kurkku kipee, yskä, nuha. Ei tulehdusarvoissa mitään outoa. Syy: Määrittämätön ylähengitystie infektio. Kuumetta tulee todella harvoin.


      • Anselmi AvaruusApina
        Saikulla kirjoitti:

        Saikkua tuli, vaikkei kuumetta ole. Normaalisti 36,6, nyt 35,6. Kuumeinen olo, ääni lähti, poskionteloissa jotain, kurkku kipee, yskä, nuha. Ei tulehdusarvoissa mitään outoa. Syy: Määrittämätön ylähengitystie infektio. Kuumetta tulee todella harvoin.

        Joo, tosi helpottavaa lukea etten mieti näitä lämpöasioita ihan yksin. Jo muutaman vuoden ajan oon lämmön heittelyä ihmetellyt, ja normaalista ruuminlämmöstä minulla ei enää ole selvyyttä omalla kohdallani.
        Viimeisen viikon ajan oon ollut hieman flunssainen, ja siitä innostuneena kaivanut mittarin esiin. Hölökohtaisen enkan mittasin toissailtana, 35,1 astetta ilman että olisi paleltanut! Pää oli jumissa ( normaalitila...), lihaksia jomotti ja oli kaikin puolin kehno olla, mutta hieman hätkäytti tuo lukema.

        Ei kai tässä auta kun yrittää sietää näitä oloja vaikka nukkuessa, uni maistuu tavallistakin paremmin.


      • kiinnostais
        Anselmi AvaruusApina kirjoitti:

        Joo, tosi helpottavaa lukea etten mieti näitä lämpöasioita ihan yksin. Jo muutaman vuoden ajan oon lämmön heittelyä ihmetellyt, ja normaalista ruuminlämmöstä minulla ei enää ole selvyyttä omalla kohdallani.
        Viimeisen viikon ajan oon ollut hieman flunssainen, ja siitä innostuneena kaivanut mittarin esiin. Hölökohtaisen enkan mittasin toissailtana, 35,1 astetta ilman että olisi paleltanut! Pää oli jumissa ( normaalitila...), lihaksia jomotti ja oli kaikin puolin kehno olla, mutta hieman hätkäytti tuo lukema.

        Ei kai tässä auta kun yrittää sietää näitä oloja vaikka nukkuessa, uni maistuu tavallistakin paremmin.

        onko täysin normaalia saada kuumemittarista lukema 34,4 ? lasketaanko se hypotermiaksi ? mulla on ollu just samoja oireita. mm. pää tosi kipeenä ollu nyt 4pv putkee, yskä, kurkku kipu ja nuha.


      • samaa
        kiinnostais kirjoitti:

        onko täysin normaalia saada kuumemittarista lukema 34,4 ? lasketaanko se hypotermiaksi ? mulla on ollu just samoja oireita. mm. pää tosi kipeenä ollu nyt 4pv putkee, yskä, kurkku kipu ja nuha.

        tautia.

        Itellä ollu lauantaista asti samanlainen olo.
        Ruumiinlämpö 35.2 ja pää hullun kipee.

        Jotai syys lunssaa oltava... buranaa vaa!!


      • eiookivaa
        samaa kirjoitti:

        tautia.

        Itellä ollu lauantaista asti samanlainen olo.
        Ruumiinlämpö 35.2 ja pää hullun kipee.

        Jotai syys lunssaa oltava... buranaa vaa!!

        Jep.

        Tautia puskee, hyvään saumaan kun 8päivää töitä vielä jäljellä ja kiire saada hommat kasaan. Mietin eilen että mikä on kun on asteen verran, 36.70 prikulleen on normilämpö ja nyt 35.8celsiusta.

        Ankee olo ja paikat kipeenä.


      • Alilämpöä kai
        eiookivaa kirjoitti:

        Jep.

        Tautia puskee, hyvään saumaan kun 8päivää töitä vielä jäljellä ja kiire saada hommat kasaan. Mietin eilen että mikä on kun on asteen verran, 36.70 prikulleen on normilämpö ja nyt 35.8celsiusta.

        Ankee olo ja paikat kipeenä.

        Mulla on 35.28 lämpöö ja flunssa kurkkukipuja . Eikä oikee jaksa tehä mitää


      • vieras888
        Alilämpöä kai kirjoitti:

        Mulla on 35.28 lämpöö ja flunssa kurkkukipuja . Eikä oikee jaksa tehä mitää

        Muistakaa lisätä kainalosta mitattuihin tuloksiin 0,6 astetta niin saatte todellisen elimistön lämpötilan.


      • kuulla että muillakin
        vieras888 kirjoitti:

        Muistakaa lisätä kainalosta mitattuihin tuloksiin 0,6 astetta niin saatte todellisen elimistön lämpötilan.

        on tällaisia oireita. Oon ihmetellyt tässä useemman päivän omaa oloani, on kuin ois kovempikin flunssa mutta mittari nousee hädin tuskin 36 asteeseen, ei aina sinnekään. Päätä vaan särkee julmetusti ja on aivan hutera olo. Oma normaali lämpö kainalosta mitattuna on 36,6 - 36,8, joten jos siihen pitäis lisätä 0,6 niin sittenhän varsinainen ruumiinlämpö olis normaalisti jotain 37,4... en siihen kumminkaan esim. suusta mitattuna saa kuin max. parin kymmenyksen heiton, ei aina sitäkään. No, joka tapauksessa kurja on olo, kaipa se tästä aikanaan helpottaa.


      • Smorb
        kuulla että muillakin kirjoitti:

        on tällaisia oireita. Oon ihmetellyt tässä useemman päivän omaa oloani, on kuin ois kovempikin flunssa mutta mittari nousee hädin tuskin 36 asteeseen, ei aina sinnekään. Päätä vaan särkee julmetusti ja on aivan hutera olo. Oma normaali lämpö kainalosta mitattuna on 36,6 - 36,8, joten jos siihen pitäis lisätä 0,6 niin sittenhän varsinainen ruumiinlämpö olis normaalisti jotain 37,4... en siihen kumminkaan esim. suusta mitattuna saa kuin max. parin kymmenyksen heiton, ei aina sitäkään. No, joka tapauksessa kurja on olo, kaipa se tästä aikanaan helpottaa.

        Mulla on nyt kaks päivää heitelly lämpötila niin että päivällä on noin 35,8-36,7 lämpöä illalla lämpötila laskee sine 34,5 ja yöllä 33,6. Kävin lääkärissä missä mut määrättiin päivystävälle sairaanhoitajalle,siellä nainen väitti että mulla on kuumemittari rikki ja et mun kandeis vaihtaa patterit siihen.Ja sano et jos mul olis oikeesti lämpötila noin alhaalla ni mä en olis siinä! no joka tapauksessa nainen itki mulle kuinka sillä on itellä kauhee stressi kun joutuu tekee mukamas kolmen ihmisen hommat! En saanut mitää muuta kuulla ku vittuilua ja vähättelyä!
        Käski vaa mittaa uudellee ja sit lähtee sairaalaan päivystyksee ku lämpötila Oikeesti laskee niin alas!
        Voiko törkeempää vastaanottoa saada??
        No nyt vaa sit oottelen että lämpötila taas laskee ja sit jonottelee sairaalan päivystyksee yöllä! Onks mitää vinkkei??
        Mul on pari päivää ollu pää kipeenä ton lisäks..mut ei muita flunssan oireita!


      • kipis
        Smorb kirjoitti:

        Mulla on nyt kaks päivää heitelly lämpötila niin että päivällä on noin 35,8-36,7 lämpöä illalla lämpötila laskee sine 34,5 ja yöllä 33,6. Kävin lääkärissä missä mut määrättiin päivystävälle sairaanhoitajalle,siellä nainen väitti että mulla on kuumemittari rikki ja et mun kandeis vaihtaa patterit siihen.Ja sano et jos mul olis oikeesti lämpötila noin alhaalla ni mä en olis siinä! no joka tapauksessa nainen itki mulle kuinka sillä on itellä kauhee stressi kun joutuu tekee mukamas kolmen ihmisen hommat! En saanut mitää muuta kuulla ku vittuilua ja vähättelyä!
        Käski vaa mittaa uudellee ja sit lähtee sairaalaan päivystyksee ku lämpötila Oikeesti laskee niin alas!
        Voiko törkeempää vastaanottoa saada??
        No nyt vaa sit oottelen että lämpötila taas laskee ja sit jonottelee sairaalan päivystyksee yöllä! Onks mitää vinkkei??
        Mul on pari päivää ollu pää kipeenä ton lisäks..mut ei muita flunssan oireita!

        Olin lapsuudessa noin vuoden kuumeessa...tosin en yhtäjaksoisesti, muutaman terveen päivän jälkeen taas kuumeeseen 40 ja hiukan päälle. Myöhemmin sairastuessani olen kuumeillut sinne lähelle 40 ja päälle. Viimeksi paha kuumetauti oli 1995 joulukuussa lämpö nousi mittarin mukaan 41 asteeseen.

        Nyt alilämpöä, jota ei koskaan ole mulla ollut. Niskat kipeät ja hiukan oksettava olo. Mittarilla mitaten 35,8 astetta. Huimaa myös välillä. Normaali lämpö ollut minulla aina 36,5 - 36,7. Myös viluinen olo.

        Auttaneeko lepo?


      • Rasvatatti
        kipis kirjoitti:

        Olin lapsuudessa noin vuoden kuumeessa...tosin en yhtäjaksoisesti, muutaman terveen päivän jälkeen taas kuumeeseen 40 ja hiukan päälle. Myöhemmin sairastuessani olen kuumeillut sinne lähelle 40 ja päälle. Viimeksi paha kuumetauti oli 1995 joulukuussa lämpö nousi mittarin mukaan 41 asteeseen.

        Nyt alilämpöä, jota ei koskaan ole mulla ollut. Niskat kipeät ja hiukan oksettava olo. Mittarilla mitaten 35,8 astetta. Huimaa myös välillä. Normaali lämpö ollut minulla aina 36,5 - 36,7. Myös viluinen olo.

        Auttaneeko lepo?

        Heräsin aamuyöllä klo 03.00 voimakkaaseen kurkkukipuun ja limaneritykseen, pafuciinien ja niistämisen jälkeen mittasin ruumiinlämpöni joka oli 35,7. Heräsin klo 06.57 kouluun, mutta olotila on iljettävä, räkä oli keltaista ja sitä oli paljon. Kurkku oli tulessa, kehon lämpötilä oli tuolloin 35,2 astetta.

        Jäin kotiin nukkumaan koulupäivän ajaksi ja herättyäni 10.30 oloni oli hyvä, lämpötila 36,4 ja limaneritys loppui. Suosittelen lepoa alilämpöön!


      • reveuse2

        Hei!

        Viikon verran minäkin kärsinyt alilämmöstä. Äsken mitatessani lukemat 33,2 astetta ja KAMALA HIKI (korkeimmillaan se on ollut 35,2. Normaalilämpö 36,7.). Öisin ei saa hengitettyä kun kurkku on täysin jumissa ja aamuisin yskä on aivan kamala. Päivisin vedetään eteenpäin höyryhengityksen avulla. Olen TÄYSIN valkoinen ja iho täysin kuivunut.
        Voiko olla mahdollista, että kehoni on alkanut puolustautumaan pöpöjä vastaan alilämmöllä?
        Ennen kaikki flunssani (ja muut räkätaudit) olivat TODELLA korkeakuumeisia, mutta yhdessä vaiheessa tilanne kääntyi täysin päälaelleen. Huolestuttavaa.


      • alilämpöinen
        reveuse2 kirjoitti:

        Hei!

        Viikon verran minäkin kärsinyt alilämmöstä. Äsken mitatessani lukemat 33,2 astetta ja KAMALA HIKI (korkeimmillaan se on ollut 35,2. Normaalilämpö 36,7.). Öisin ei saa hengitettyä kun kurkku on täysin jumissa ja aamuisin yskä on aivan kamala. Päivisin vedetään eteenpäin höyryhengityksen avulla. Olen TÄYSIN valkoinen ja iho täysin kuivunut.
        Voiko olla mahdollista, että kehoni on alkanut puolustautumaan pöpöjä vastaan alilämmöllä?
        Ennen kaikki flunssani (ja muut räkätaudit) olivat TODELLA korkeakuumeisia, mutta yhdessä vaiheessa tilanne kääntyi täysin päälaelleen. Huolestuttavaa.

        Nenä vuotaa flunssaa ja lämpöä 34.3 Taitaa olla jo oma ennätykseni Normaali lämpötila 36.3 Jääin kotiin sairastamaan Aika hutero olo


      • jussirim
        alilämpöinen kirjoitti:

        Nenä vuotaa flunssaa ja lämpöä 34.3 Taitaa olla jo oma ennätykseni Normaali lämpötila 36.3 Jääin kotiin sairastamaan Aika hutero olo

        Oma lääkärini kertoi, että kyse saattaa olla ns. rebound-ilmiöstä, jossa kuumeen jälkeinen jakso saattaa tulla palautumana alilämpönä. Myös ennen sairautta saattaa kuumeinen jakso alkaa ensin alilämmöllä. Omat googletukseni osoittaisivat kilpirauhashormonejen väärään määrään tai altistumisena bakteeri-infektiolle. Bakteeri-infektio käsittääkseni pitäisi olla pidempiaikainen. Jossain ulkomaalaisilla palstoilla keskusteltiin amalgaamien/elohopean vaikutuksesta alilämpöön, mutta kyseessä lienee amalgaami-muotijuttu. Oma alilämpö saattaa tulla milloinvain, kahvi ainakin altistaa, luulen diureettivaikutuksen ansiosta. Lämpö osuu 35,4 tienoilla ja olo huono. Väsymys, päänsärky ja pöhkö olo. Suolaisen syöminen auttaa useinmiten. Olen nostanut lämmön hiljaa lämpöhuovalla maaten ja olo on ok, kun lämpö nousee 36:een.


      • Flunssa-Urpo
        jussirim kirjoitti:

        Oma lääkärini kertoi, että kyse saattaa olla ns. rebound-ilmiöstä, jossa kuumeen jälkeinen jakso saattaa tulla palautumana alilämpönä. Myös ennen sairautta saattaa kuumeinen jakso alkaa ensin alilämmöllä. Omat googletukseni osoittaisivat kilpirauhashormonejen väärään määrään tai altistumisena bakteeri-infektiolle. Bakteeri-infektio käsittääkseni pitäisi olla pidempiaikainen. Jossain ulkomaalaisilla palstoilla keskusteltiin amalgaamien/elohopean vaikutuksesta alilämpöön, mutta kyseessä lienee amalgaami-muotijuttu. Oma alilämpö saattaa tulla milloinvain, kahvi ainakin altistaa, luulen diureettivaikutuksen ansiosta. Lämpö osuu 35,4 tienoilla ja olo huono. Väsymys, päänsärky ja pöhkö olo. Suolaisen syöminen auttaa useinmiten. Olen nostanut lämmön hiljaa lämpöhuovalla maaten ja olo on ok, kun lämpö nousee 36:een.

        No perkele, nyt löyty jonkinlainen vastaus itsellenikin.
        Ollu täs 4 päivää 38 ja rapiat kuumetta, ja sit rupes helpottaa, ja nyt näytti mittari 35,8, ni vähä säikäytti, et mitä vit***!
        Mut hyvä tietää, et se voi johtuu tosta rebound-jutskasta.Tänks!


      • Vimpula..
        Flunssa-Urpo kirjoitti:

        No perkele, nyt löyty jonkinlainen vastaus itsellenikin.
        Ollu täs 4 päivää 38 ja rapiat kuumetta, ja sit rupes helpottaa, ja nyt näytti mittari 35,8, ni vähä säikäytti, et mitä vit***!
        Mut hyvä tietää, et se voi johtuu tosta rebound-jutskasta.Tänks!

        Tuli pää kipeeksi ja alkoi palella, mittasin kuumeen niin 35.2, normaalisti 36.5. Olo on aivan kauhea mutta kaikki vaan nauraa ja sanoo ettei ole edes kuumetta..


      • flunssa-urpo
        Vimpula.. kirjoitti:

        Tuli pää kipeeksi ja alkoi palella, mittasin kuumeen niin 35.2, normaalisti 36.5. Olo on aivan kauhea mutta kaikki vaan nauraa ja sanoo ettei ole edes kuumetta..

        Hahaaaahaaa, eihä sul oo edes kuumetta!=)


      • Kun en oo ainoo
        Vimpula.. kirjoitti:

        Tuli pää kipeeksi ja alkoi palella, mittasin kuumeen niin 35.2, normaalisti 36.5. Olo on aivan kauhea mutta kaikki vaan nauraa ja sanoo ettei ole edes kuumetta..

        Olipa onni googlettaa alilämpö ja löytää tää kekustelu!!
        Itse ollut ns. alilämmössä pari päivää, tänään on jo loistava olo, mitä nyt hiki nousee pintaan, ainakin siltä tuntuu:) Lämpö nyt 36.5, mikä on mun normi. eilen ja toissapäivänä 35.2-35.7... Lepo on tosiaan auttanut, kun en kehdannut lääkäriin mennä.


      • onnisonni
        Kun en oo ainoo kirjoitti:

        Olipa onni googlettaa alilämpö ja löytää tää kekustelu!!
        Itse ollut ns. alilämmössä pari päivää, tänään on jo loistava olo, mitä nyt hiki nousee pintaan, ainakin siltä tuntuu:) Lämpö nyt 36.5, mikä on mun normi. eilen ja toissapäivänä 35.2-35.7... Lepo on tosiaan auttanut, kun en kehdannut lääkäriin mennä.

        Mulla kanssa on aikasemmin (vuosia sitten) ollu aina kova kuume jos on kipee. Nykyisin ei nouse millään. Eilen lämpö oli alhaisimmillaan 35,4, täysin vetämätön olo ja kroppa tuntuu just siltä kun olis kuumetta. Välillä palelee ja välillä on hiki ja iho on hellä. Tänään lämpö pyöriny 35,4 ja 35,7 välillä. Soitin hoitajalle, joka vaan tokas mulle että mikäs sun mielestä on alilämpöä. Kyseisen hoitajan mielestä 35,4 on normaali lämpötila. Tulipa taas sellainen olo että, en mä oikeesti kipee ookkaan.


      • pipinä myös
        Smorb kirjoitti:

        Mulla on nyt kaks päivää heitelly lämpötila niin että päivällä on noin 35,8-36,7 lämpöä illalla lämpötila laskee sine 34,5 ja yöllä 33,6. Kävin lääkärissä missä mut määrättiin päivystävälle sairaanhoitajalle,siellä nainen väitti että mulla on kuumemittari rikki ja et mun kandeis vaihtaa patterit siihen.Ja sano et jos mul olis oikeesti lämpötila noin alhaalla ni mä en olis siinä! no joka tapauksessa nainen itki mulle kuinka sillä on itellä kauhee stressi kun joutuu tekee mukamas kolmen ihmisen hommat! En saanut mitää muuta kuulla ku vittuilua ja vähättelyä!
        Käski vaa mittaa uudellee ja sit lähtee sairaalaan päivystyksee ku lämpötila Oikeesti laskee niin alas!
        Voiko törkeempää vastaanottoa saada??
        No nyt vaa sit oottelen että lämpötila taas laskee ja sit jonottelee sairaalan päivystyksee yöllä! Onks mitää vinkkei??
        Mul on pari päivää ollu pää kipeenä ton lisäks..mut ei muita flunssan oireita!

        Tere kaikki vaivaiset!

        Juu, ei ole mukavaa kipeänä olla. Olen nyt jo toista viikkoa potenut "alilämpöä" (eli 35, jotakin, mutta selvästi alle normaalilämpöni) Ja kaikki alkoi kovalla kurkkukivulla, jonka seurauksena pistokipu keuhkoputkessa ja sit yskä. Kun yskin, rahisee keuhkoissa asti. Olen levännyt, mutta olo senku jatkuu. sairaanhoitajaystäväni kertoi, että juuri tällaista on nyt liikkeellä eikä siihen antibiootit mitään auta kun se on virusperäistä.
        Kova pääkipu liittyy myös asiaan.

        Toinen liikkeellä oleva juttu on hurja yrjötauti, jota en ajatellut sairastaa. En ota vastaan. kiitos ja näkemiin, terkkuja ja tsemppiä kaikille vaivaisille.


      • auts.
        Anselmi AvaruusApina kirjoitti:

        Joo, tosi helpottavaa lukea etten mieti näitä lämpöasioita ihan yksin. Jo muutaman vuoden ajan oon lämmön heittelyä ihmetellyt, ja normaalista ruuminlämmöstä minulla ei enää ole selvyyttä omalla kohdallani.
        Viimeisen viikon ajan oon ollut hieman flunssainen, ja siitä innostuneena kaivanut mittarin esiin. Hölökohtaisen enkan mittasin toissailtana, 35,1 astetta ilman että olisi paleltanut! Pää oli jumissa ( normaalitila...), lihaksia jomotti ja oli kaikin puolin kehno olla, mutta hieman hätkäytti tuo lukema.

        Ei kai tässä auta kun yrittää sietää näitä oloja vaikka nukkuessa, uni maistuu tavallistakin paremmin.

        Minulla kanssa on kaikki nämä samat oireet kuin muillakin, lämpötila 35.4 paikkeilla.
        Minulla vaan on hiostava olo mutta iho tuntuu kylmältä..?


      • Kylmäpatteri
        Anselmi AvaruusApina kirjoitti:

        Joo, tosi helpottavaa lukea etten mieti näitä lämpöasioita ihan yksin. Jo muutaman vuoden ajan oon lämmön heittelyä ihmetellyt, ja normaalista ruuminlämmöstä minulla ei enää ole selvyyttä omalla kohdallani.
        Viimeisen viikon ajan oon ollut hieman flunssainen, ja siitä innostuneena kaivanut mittarin esiin. Hölökohtaisen enkan mittasin toissailtana, 35,1 astetta ilman että olisi paleltanut! Pää oli jumissa ( normaalitila...), lihaksia jomotti ja oli kaikin puolin kehno olla, mutta hieman hätkäytti tuo lukema.

        Ei kai tässä auta kun yrittää sietää näitä oloja vaikka nukkuessa, uni maistuu tavallistakin paremmin.

        Muutaman päivää ollut vilustumisen oireita; väsyneisyyttä/vetämättömyyttä, kylmää, Huimausta, päänsärkyä, kurkkukipua, jäsenien kolotusta, pientä yskää ja nuhakin on tulossa.

        Koko huushollin asukkailla ollut alilämpöä noiden oireiden kera.
        Itselläni normaalilämpö 36.4 ja nyt ollut 35.1


      • inssi
        vieras888 kirjoitti:

        Muistakaa lisätä kainalosta mitattuihin tuloksiin 0,6 astetta niin saatte todellisen elimistön lämpötilan.

        Voi teitä know it all lääketieteen kandidaatteja...
        Mitä jos sama kanalomittari on toistamiseen antanyt vaikka tuloksen 36,8C ja nyt 35,5C lisäänkö 0,6C molempiin vai viimeiseen?

        Mikäli molempiin lisäyksellä ei ole mitään väliä, jos lisään jälkimmäiseen kasvatan mittausten systemaattistavirhettä 0,6C verrattuna vanhaan havaintoaineistoon?

        Eikö?


      • Olette te lapset hölmöjä
        inssi kirjoitti:

        Voi teitä know it all lääketieteen kandidaatteja...
        Mitä jos sama kanalomittari on toistamiseen antanyt vaikka tuloksen 36,8C ja nyt 35,5C lisäänkö 0,6C molempiin vai viimeiseen?

        Mikäli molempiin lisäyksellä ei ole mitään väliä, jos lisään jälkimmäiseen kasvatan mittausten systemaattistavirhettä 0,6C verrattuna vanhaan havaintoaineistoon?

        Eikö?

        Jos mittaat vaikkapa viisi kertaa kuumeesi kainalosta lisäät jokaikiseen tulokseen 0,6 jotta saadaan oikea ruumiinlämpötila. Kainalomittaus siis näyttää aina 0,6 astetta vähemmän kuin ruumiinlämpö. Urpo....


      • Lääpäri
        samaa kirjoitti:

        tautia.

        Itellä ollu lauantaista asti samanlainen olo.
        Ruumiinlämpö 35.2 ja pää hullun kipee.

        Jotai syys lunssaa oltava... buranaa vaa!!

        Tulehduskipulääkkeet ei hoida vaivaa, vaan peittää sen. Niillä et vie kun hengen iteltäs. Hoida sitä lenssua niillä aineilla mitä se keho tarvitsee toimiakseen, ei millään lääkärin myrkyillä.


      • Jaskaskas
        kiinnostais kirjoitti:

        onko täysin normaalia saada kuumemittarista lukema 34,4 ? lasketaanko se hypotermiaksi ? mulla on ollu just samoja oireita. mm. pää tosi kipeenä ollu nyt 4pv putkee, yskä, kurkku kipu ja nuha.

        Kainalosta.. mittaa sisälämpötila.


    • huh helpotus :)

      Heissan!
      Mullaki on ollu samanlaiset oireet jo tämän viikon.. Eli aluksi tuli kamala pääkipu, jonka seuraksena googletin ja tulin siihen lopputulokseen et on joku infektio sivuteissä(?), sit alko tulemaan kuumeinen olo, mut kas, oliki alilämpöä (normaalisti 36,5 astetta, nyt 35,5 astetta) ja sit viel kaupan päälle yskä ja kamala nuha. Mut helpotti lukea et muilla on aivan samanlaisia oireita, lieneekö tämä nyt sitä influenssaa mistä on ollu koko helmikuun puhetta?!? Olin jo menossa pe iltana päivystykseen, mutta aattelin et lääkärit nauraa mulle päin naamaa kun menen valittamaan alilämmöstä... Luotto muutenkin mennyt lääkäreihin, kun muutamalla tutulla lääkärit tehnyt niin pahoja arviointimokia et ihminen on kuollut niiden seurauksena. Ettäs sellasta, kiva purkautua johonki :)

      • joogi

        joo, sama vaiva täällä. olen ollut niin tyytyväinen, ettei flunssaa ole tullut tänä vuonna. olen pistänyt flunssattomuuden valkosipulin, jalkakylpyjen ja rankan jjoogan piikkiin.Menin aina astangajoogaan hikoilemaan, kun flunssa meinasi tulla.. ja nyt sitten tämä kamala hedari ja alilämpö ja huono olo. mielelläni ottaisin kunnon räkätaudin tän sijaan..


      • Jussi*70
        joogi kirjoitti:

        joo, sama vaiva täällä. olen ollut niin tyytyväinen, ettei flunssaa ole tullut tänä vuonna. olen pistänyt flunssattomuuden valkosipulin, jalkakylpyjen ja rankan jjoogan piikkiin.Menin aina astangajoogaan hikoilemaan, kun flunssa meinasi tulla.. ja nyt sitten tämä kamala hedari ja alilämpö ja huono olo. mielelläni ottaisin kunnon räkätaudin tän sijaan..

        huono olo ollut nyt noin 2kk.
        Lämpö kainalosta tänään aamulla 35.3.

        Odottelen testien tuloksia.
        Tuskinpa löytyy mitään.

        Olo on tosi löysä - harmi, lähden viikoksi alpeille parin päivän päästä. Tuskin tuun kunnolla kuntoon siihen mennessä.

        Kierre alkoi n. 15.1. jolloin sain kovan kuumeen viikoksi. Sen jälkeen on ollut tätä rataa.

        Yksi lääkäri mietti josko tää vois liittyä allergiaan. Euroopastahan on tullut tänne tuulten mukana paljon siitepölyä leppa/pujokin kukkii Suomessa kun on ollut niin lämmin talvi.

        Jussi


      • 56v
        Jussi*70 kirjoitti:

        huono olo ollut nyt noin 2kk.
        Lämpö kainalosta tänään aamulla 35.3.

        Odottelen testien tuloksia.
        Tuskinpa löytyy mitään.

        Olo on tosi löysä - harmi, lähden viikoksi alpeille parin päivän päästä. Tuskin tuun kunnolla kuntoon siihen mennessä.

        Kierre alkoi n. 15.1. jolloin sain kovan kuumeen viikoksi. Sen jälkeen on ollut tätä rataa.

        Yksi lääkäri mietti josko tää vois liittyä allergiaan. Euroopastahan on tullut tänne tuulten mukana paljon siitepölyä leppa/pujokin kukkii Suomessa kun on ollut niin lämmin talvi.

        Jussi

        pakko oli alkaa kaivamaan netistä alilämpöjuttuja,viikon flunssailua,ja tänään eka päivä ettei ollut oikein mitään lämpöä,nuhaa ja vähän yskää,kurkkukipu lähti jo.Yhtäkkiä klo 16 maissa alkoi tuntua että kuume nousee ihan hurjasti,mittaria kainaloon ja 35.2 ja ihan kamala olo,aivastelua,kylmä ym.eipä ole kiva,olis todellakin kiva tietää mistä johtuu,oli mulla sentään 38 astetta kuumetta tässä eräänä iltana!!


      • Jussi*70
        56v kirjoitti:

        pakko oli alkaa kaivamaan netistä alilämpöjuttuja,viikon flunssailua,ja tänään eka päivä ettei ollut oikein mitään lämpöä,nuhaa ja vähän yskää,kurkkukipu lähti jo.Yhtäkkiä klo 16 maissa alkoi tuntua että kuume nousee ihan hurjasti,mittaria kainaloon ja 35.2 ja ihan kamala olo,aivastelua,kylmä ym.eipä ole kiva,olis todellakin kiva tietää mistä johtuu,oli mulla sentään 38 astetta kuumetta tässä eräänä iltana!!

        mulla testit ei sanoneet muuta kuin huonot raudan arvot.

        tänään hiukan parempi olo. mut vaihteluahan tää on ollut jo pitkään. (eli en usko että tuo rautakuurin aloittaminen olisi syynä)

        Jussi


      • alilämpö

        itelläki on ollu tässä tämän päivä 34.1 ja alle mutku meidän kuumemittari näyttää vaan 34 eikä alemmas...iho on kylmä mut hikoilee...pitäskö mennä lääkäriin?


    • mikeeee

      Ite heräsin just kahden maissa keskeltä meidän vessaa, sisko sano et olin puhunu ihan omiani, kävelly vaatekomeroon ja sieltä vessaan. Olo oli ennen nukkumaan menoa sekava ja heikko. Tottakai ekana tuli mieleen et ois joku aivoverenvuoto tai kasvain päässä, mut tuskin kirjottaisin tässä jos olisi päänsisäistä verenvuotoa. Mittasin lämmön ja se oli vähäse päälle 35, jokatapauksessa olo on nyttenki kuumeinen ja vilustaa, joten voikohan olla että kaikki nämä oireet ovat vain alilämmön vaikutusta?

    • allu

      Alilämpöä 35.4 ja raskas hengittää sekä ollu selästä keuhkojen alaosien kohdilta kosketus kipeet/arat kohdat....outoa ja alkaa huolestuttaa. =( -Alina30-

      • Koi

        Ainakin kilpirauhasen vajaatoimintaan liittyen alilämpö lasketaan omaksi oireekseen.
        Itsellä monta vuotta kuumeettomana, aina alilämpöä. Kilpirauhaseen liittyvät testit ensiviikolla.


    • ikinä?

      Minulla on yleensäkin alhainen lämpötila (terveena usein aamuisin 35.3 ja vähän lämpimämpi illalla vaikka alle 36 siltikin. Näin kipeänä ollessa on sitten tullut ihan mielenkiinnosta seurattua "kuumeita" ja alin lämpötila on ollut 34,7 astetta! Mittäsin vielä kollmeen kertaa saman tuloksen ja molemmista kainaloista..Tänään onneksi lämpötila nousi hetkeksi jo 37:ään josta sitten laski taas normaaleihin lukemiin..Jännää kuitenkin että ruumiinlämpo voi noin vaihdella!

      • ennätys

        Aamulla mittasin, kun tuntui, että kuumetta. Vaan eipäs ollutkaan. Mittari näytti 34.4. En meinannut uskoa ja mittasin moneen kertaan, mutta ei se siitä muuttunut. Nyt illalla on jo sentään noussut asteen verran 35.6 asteeseen. Silti ihan hirveä olo.

        Jotain 35.5 on ollut useinkin, mutta toi on ennätys. Mulla oli vuosikausia "normilämpö" toi 35,5 (eikä koskaan ollut kuumetta sinä aikana) kun oli hoitamaton/huonosti hoidettu kilpparin vajaatoiminta. Nyt mulla kuitenkin on jo pitkään ollut taas se entinen normilämpö 36,6 astetta.


    • tietoa
    • Emma.P

      Mulla on ollu koko elämäni alilämpöö (34.7-35.6)
      Joten tuskin se mikään puolustushommeli aina oo..
      Joskus mun lämpö kyl nousee n. 36.5 eli isoi heittoi kyl on..

    • hiihdosta haaveileva

      Alilämpöä on itsellänikin ollut jo pari viikkoa. Tänään aamulla,kun nousin sängystä lämpö oli 35,3. Päätä särkee ja raajat on voimattomat. Viikonloppuna oli välillä kuumetta, ja sitten taas mentiin 35,4 hujakoille.Ihan vetää puhdin pois.

      • Es.L

        On ollu jo puolitoista viikkoa alilämpöä 32,5-34,2 hirvee päänsärky, palelee ja kaikki lihakset kipeet ettei kunnolla liikkumaan pysty.


      • kainalosta
        Es.L kirjoitti:

        On ollu jo puolitoista viikkoa alilämpöä 32,5-34,2 hirvee päänsärky, palelee ja kaikki lihakset kipeet ettei kunnolla liikkumaan pysty.

        Mitatkaa kielen alta tai jostain muusta lävestä, niin lämpö voi olla asteen korkeampi. Kainalolämpö on hyvin epävakaa. Jos olette vähänkin viileässä ja vähillä vaatteilla, ihon lämpö laskee. Jos on hikinen kainalo, niin laskee vielä enemmän, koska hien haihtuminen vie lämpöä ihosta. Joillakin on ihon hiussuonisto niin supistunut, ettei iho ole kovin lämmin. Lähes kaikki veri on syvemmällä, ja siellä on sitten ehkä normaalilämpö. Eli mitatakaa vaikkapa kielen alta. Kainalostakin voi mitata juuri herättyä, peittojen alla visusti. Silloin ihon lämpö voi olla lähellä sisempää elimistön lämpöä.


      • kuumeilun

        v 2006 sairastin rankan keuhkokuumeen kunnon kuumeineen. Sen jälkeen kuume ei ole noussut vaan aina alilämpöä kun tuntuu kuumeiselle. 35.4 mullakin ja tuntuu että on aivan tiltti. Ei tehoa mittarin vaihto. Kokeiltu elohopeamittarilla ja muilla. Eniten ihmetyttää se että tätä on nykyisin niin paljon kaikilla. Lääkäri vähättelee mutta täytyyhän tähän joku syykin olla.


      • Mittaa TODELLINEN
        Es.L kirjoitti:

        On ollu jo puolitoista viikkoa alilämpöä 32,5-34,2 hirvee päänsärky, palelee ja kaikki lihakset kipeet ettei kunnolla liikkumaan pysty.

        "NORMAALI" PINTALÄMPÖSI! Yksitttäinen mittaus kertoo VAIN senhetkisen pintalämpösi kainalosta:
        http://maitohappobakteeri.nettisivu.org/mhb-kolme-vaikutukseltaan-tarkeinta-probiootti-bakteeria-ovat-immuunipuolustuksen-perusta/#Immuunipuolustuksen_mittari_Elimiston_lampo_kainalosta_mitattuna_

        ja ota nuo po bakteerit käyttöön HETI "tehosessioineen"!
        http://maitohappobakteeri.nettisivu.org/mhb-kolme-vaikutukseltaan-tarkeinta-probiootti-bakteeria-ovat-immuunipuolustuksen-perusta/#Kaytettavat_Probiootti_bakteeri_maarat_immuunipuolustuksen_vahvistamisessa_ja_esimerkiksi_kun_flunssa_uhkaa_


    • ssssssssssssssssss

      On selvästi jo alilämpöä. Tuo 34-35°C ei vielä ole alilämpöä.

      Itselläni on todella alhainen lämpö, mutta en koskaan sano sitä alilämmöksi koska olen muuten terve. Toisilla vain verenkierto on hitaampaa.

      • Yks vaan

        On myös kilpirauhasen vajaatoiminnan oire. Mittauta TSH ja T4V


      • Alilämpöinen
        Yks vaan kirjoitti:

        On myös kilpirauhasen vajaatoiminnan oire. Mittauta TSH ja T4V

        Minulla on 34.6 alilämpöä. Rokotteen sain.


      • eisku
        Alilämpöinen kirjoitti:

        Minulla on 34.6 alilämpöä. Rokotteen sain.

        Sain borrelioosin elokuussa. Söin kuurin.Helpotti. Nyt tauti ehkä aktivoitui. Kauhea olo.Lämö 34.1


      • Inkeri Vitsa
        eisku kirjoitti:

        Sain borrelioosin elokuussa. Söin kuurin.Helpotti. Nyt tauti ehkä aktivoitui. Kauhea olo.Lämö 34.1

        ... mut ei ollutkaan kuumetta , 35,6 kainalosta, kädet on jääkylmät vaikka on neljä puseroa päällä ja makasin tunnin sängyssä peittojen alla. Ulkona kylmä (-26) sisällä kylmä (16), joka paikassa kylmä paitsi saunassa. Hyvä että löytyi tämä keskustelu, niin on muitakin kylmäkalleja!


      • medicine
        Inkeri Vitsa kirjoitti:

        ... mut ei ollutkaan kuumetta , 35,6 kainalosta, kädet on jääkylmät vaikka on neljä puseroa päällä ja makasin tunnin sängyssä peittojen alla. Ulkona kylmä (-26) sisällä kylmä (16), joka paikassa kylmä paitsi saunassa. Hyvä että löytyi tämä keskustelu, niin on muitakin kylmäkalleja!

        Alilämpöisyyttä ihmisellä voi esiintyä infektiotautien alkuvaiheessa, ennen kuumeen nousemista. Tämä johtuu aivojen hypotalamuksen säätelystä, joka valkosolujen erittämien aineiden vaikutuksesta nostaa omaa ''tavoitelämpötilaansa''. Tavoitelämpötilan saavuttamiseksi hypotalamus pyrkii mahdollisimman vähäiseen lämmönhukkaan esimerkiksi ihon verisuonia supistamalla ja siten elimistön lämpösäteilyä vähentämällä. Tämän ihminen voi aistia voimakkainakin vilunväristyksinä. Vastaavasti kuumen laskiessa hypotalamuksen ''tavoitelämpö'' on palautunut normaalille tasolle ja elimistö pyrkii tällöin nopeasti poistamaan lämpöä, joka tapahtuu parhaiten voimakkaan hikoilun kautta. Kenties pitkittyneessä infektiossa tämä tila voi jäädä ''päälle'' ja syntyy yllä mainittuja alilämpöisyyden tuntemuksia? Toisaalta eläinkokeissa on saatu havaintoja siitä, että joillakin eläimillä infektio aiheuttaa kuumeen sijasta ns. ''kylmeen'', että sekin mahdollisuus saattaa olla, mutta täyttä varmuutta asiasta ei ole.

        Muita syitä voi tosiaan olla tuo kilpirauhasen vajaatoiminta tai aivan luontainen vaihtelu, josta ei tarvitse huolestua. Luontaisen vaihtelun piirissä pitää muistaa, että lapsilla lämpötila on korkeampi kuin aikuisilla ja naisilla lämpötila on kuukautisten lopussa korkeampi kuin niiden jälkeen. Myös aamulla lämpötila on matalampi kuin illalla.


      • hermanköörinki
        medicine kirjoitti:

        Alilämpöisyyttä ihmisellä voi esiintyä infektiotautien alkuvaiheessa, ennen kuumeen nousemista. Tämä johtuu aivojen hypotalamuksen säätelystä, joka valkosolujen erittämien aineiden vaikutuksesta nostaa omaa ''tavoitelämpötilaansa''. Tavoitelämpötilan saavuttamiseksi hypotalamus pyrkii mahdollisimman vähäiseen lämmönhukkaan esimerkiksi ihon verisuonia supistamalla ja siten elimistön lämpösäteilyä vähentämällä. Tämän ihminen voi aistia voimakkainakin vilunväristyksinä. Vastaavasti kuumen laskiessa hypotalamuksen ''tavoitelämpö'' on palautunut normaalille tasolle ja elimistö pyrkii tällöin nopeasti poistamaan lämpöä, joka tapahtuu parhaiten voimakkaan hikoilun kautta. Kenties pitkittyneessä infektiossa tämä tila voi jäädä ''päälle'' ja syntyy yllä mainittuja alilämpöisyyden tuntemuksia? Toisaalta eläinkokeissa on saatu havaintoja siitä, että joillakin eläimillä infektio aiheuttaa kuumeen sijasta ns. ''kylmeen'', että sekin mahdollisuus saattaa olla, mutta täyttä varmuutta asiasta ei ole.

        Muita syitä voi tosiaan olla tuo kilpirauhasen vajaatoiminta tai aivan luontainen vaihtelu, josta ei tarvitse huolestua. Luontaisen vaihtelun piirissä pitää muistaa, että lapsilla lämpötila on korkeampi kuin aikuisilla ja naisilla lämpötila on kuukautisten lopussa korkeampi kuin niiden jälkeen. Myös aamulla lämpötila on matalampi kuin illalla.

        Kun luulin,että ette ole ollut edes sairaana.


      • vilukas13
        hermanköörinki kirjoitti:

        Kun luulin,että ette ole ollut edes sairaana.

        Palellutin itseni tässä jokunen viikko sitten, oikein kunnolla iltaa viettäessäni ja takin "oudon" kadottamisen vuoksi. Tämän jälkeen olenkin sitten ollut alilämpöinen koko ajan. Alimmillaan lämpö ollut 34.4c mutta yleisesti noin 35.0.

        Pistäähän se vähän ihmetyttämään, kun normilämpö kuitenkin ollu koko elämän kaaren ajan noin 36,5.

        Tuli soitettua terveyspäivystykseenkin asiasta, varsinkin itse kylmettymisen jälkeen, jolloin puhuttiin mahdollisesta hypotermiasta, mutta lienee moinen jo ohi kun tapahtuneesta jo kolmisen viikkoa. Tiä sitten pitäisikö tässä lekurille lähtä vai odotella vain että kirotun kylmä talvi loppuisi ( ruumiillisesti ja maantieteellisesti ). Eihän tässä muuta pahempaa nyt ole ollut, paitsi palelen aina aamuisin ja välistä myös muulloinkin, kuitenkin ottaa huomioon että aina yleensä olen ollut viileässä sisäilmassa viihtyvä yksilö.


    • eggrfs

      tämä on omituista mutta minun normi lämpö on 35.7-9

    • .,

      ...jatkuu
      ""=>Immuunipuolustuksen mittari=elimistön lämpö kainalosta mitattuna

      • Arghh

        Normaalilämpönä pidetään 35,8 - 37,8 °C, urpo


    • kandipaatti

      Alilämpö ei yleensä ottaen ole minkään muun tunnetun sairauden kuin hypotermian oire. Unohtakaa siis se alilämpö suhteessa tavalliseen flunssaan. Sillä ei ole mitään merkitystä kuin ehkä vaikea-asteisen sepsiksen ja tuon em. hypotermian kohdalla.

      • Isä 43v

        Meikällä korvatulehdus ja Flunssan oireita. Antibiootti kuuri päällä. Ja ALILÄMPÖÄ 35.1 (kuin muutenkin flunssa) mittarilla mitattuna kainalosta. Ei ole ollut kuumetta 20 vuoteen, mutta nyt korvatulehduksia muutama jo vuoden sisällä. Oli kai joskus penskanakin. Että silleen.


    • Pieni possu

      Olen ollut "tasaisesti flunssassa" useampana viime kuukautena, en siis jatkuvana pötkönä vaan välillä on ollut myös terveitä jaksoja.

      Mittasin tänään kainalolämpönä 36.0 astetta ja totesin, että jaa-ha - alilämpönä mennään, niin kuin monesti ennenkin. Tosin viimeisimpinä flunssina, kuten tässäkin flunssassa on lämpö noussut jopa 38.0 asteeseen. No mittasin sitten uudestaan tuota lämpöä, kun olo on yhtä paska jollei paskempi, kuin kuumeessa ja lämpö näytti 36.3 astetta. Joku viestiketjussa kehoitti mittaamaan lämmön kielen alta, ja minähän teen työtä käskettyä, jolloin lämpö on 36.8 astetta. Jotta varmasti uskoisin - kuivaan kainaloni ja mittaan samantien vielä kainalostakin ja lukema on 36.3~36.4.

      Kaikista huonommaksi tunnen oloni tänään, jolloin kuumeni on laskusuunnalla ja hikoilen, kuin pieni possu.

      Josko siirtyisin kokonaan mittaamaan lämpöäni kuivasta kainalosta, tai kokonaan kielenalta..

      • kokokokokokokokokoko

        Ottakaa huomioon "nykyaikaisten" digimittareiden mahdolliset heitot! Ostin kerran uuden ja ns hyvänmerkkisen laitteen ja sain sillä aina asteen verran pienemmän luvun kuin elohopeamittarilla. Myös armeijassa käytettyjä digimittareita en ikinä saanut nousemaan kuumelukemiin, vaikka heti perään elohopeamittarila mitattuna tulikin hvyät lukemat. Sittemimin ostin toisen digimittarin joka näyttäisi pitävän paikkansa.


    • Bakteerit salaisuus!

      Lääkärit vaan eivät käsitä näin yksinkertaisia asioita!

      .............jatkuu.
      Immuunipuolustuksen mittari: Elimistön lämpö kainalosta mitattuna:
      Kuume on osoitus siitä että immuunipuolustus toimii, mutta onko immuunipuolustus täysin kunnossa voidaan päätellä vartalon lämmöstä. Normaalilämpönä voidaan pitää 36,4-36,8 C-astetta, joka perustuu vähintään(!) viiteen 2-3 tunnin välein tehtyjen mittausten keskiarvoon. Esimerkiksi: 35,9 36,6 36,5 37,1 36,3 jaettu 5 on 36,48 C-astetta.

      36,40 - 36,80 C-astetta, jossa immuunipuolustus toimii normaalisti.
      36,00 - 36,40 C-astetta, jossa immuunipuolustuksen heikkeneminen on lievä.
      35,50 - 36,00 C-astetta, jossa immuunipuolustuksen heikkeneminen on keskivaikea.
      35,00 - 35,50 C-astetta, jossa immuunipuolustuksen heikkeneminen on vaikea.
      alle 35,00 C-astetta, jossa immuunipuolustuksen heikkeneminen on huolestuttava!
      Huomioi nämä:
      - Mittaus on tehtävä samalla mittarilla kainalosta.
      - Mittaustulos voi olla virheellinen, jos potilaalla on mittauspäivänä "näkyvä" tulehdustila!

      Immuunipuolustustuksen vahvistamiseksi tarvitaan prikulleen nämä määrätyt kolme tärkeintä probiootti bakteeria:
      >>>>1.(1.)Lactobacillus asidophilus - jonka saantisuositus on 2 miljardia bakteeria/vrk.
      >>>>2.(2.)Lactobacillus bulgaricus - jonka saantisuositus on 2 miljardia bakteeria/vrk.
      >>>>3.(7.)Bifidobacterium - jonka saantisuositus on 2 miljardia bakteeria/vrk.
      - Joita on yhteensä saatava limakalvoille jatkuvasti päivittäin vähintään 3x1(suositus on 3x2)-miljardia bakteeria/vrk muut Probiootit - joten tee näiden bakteereiden saannista elämäntapa. Se miksi limakalvojen parantaminen on tosi hidasta puuhaa, selviää kun suhteutat nämä kaksi asiaa:
      1. Mikroskooppisen pienillä bakteereilla parannetaan;
      2. Elimistön valtavaa-lievästi tulehtunutta (CRP on alle 12) limakalvo aluetta. Tulehduksen hoitoon juuri tarvitaan 2.(2.)Lactobacillus bulgaricus bakteeria, jolloin olet pitkällä-turvallisella "antibiootti-kuuri lla"! ............

      http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Kolme_vaikutukseltaan_tarkeinta_bakteeria.html

    • 12v.

      Hei vain :) !

      Mulla on ollut tosi voimaton olo viime aamusta lähtien (18.10.), en tiedä oliko mulla sillon kuumetta kun en mitannut. Olen 12 vuotias tyttö ja käyn alakoulun viimestä luokkaa (6). En oikeen tiedä pitäisikö mennä kouluun?? Heräsin tänä aamuna klo: 06:35. Olin niin nuhanen. Tänä aamuna kun mittasin kuumettani oli se: 35.5, perus lämpöni on 36.4, tai jotain. Voin sanoa sen että sairastun hyvin helposti.
      Minulla on kouluun matka 6 km, pyöräilen sen matkan, matka kulkee kaupungin läpi, minun pitää mennä sillan yli ja se on kovinkin tuulinen paikka, en tiedä johtuuko se siitä. Että minulla on nuha.

      Haluaisin vain tietää kannattaako minun mennä kouluun??

    • Alilämpö +32,48

      "bakteerit salaisuus"

      Minkälainen itsenimitetty kaikentietävä uskot oikein olevasi? Hyvä kun olet tykänyt sun omasta kirjoituksista 5 kertaa. Minä painoin "en tykkää".
      Mihin nämä sun erittäin tarkat tiedot oikein perustuvat??

      Alilämmöstä sen verran:

      Ei pysty varmuudella sanomaan että ilmiö ei olisi olemassa mutta on aivan varmaa että ilmiötä liioitellaan vahvasti.

      Lämpö tulisi mittaa kielen alta, perseestä tai jostain muusta sopivasta aukosta TODISTETUSTI luotettavalla lämpömittarilla ennen kun rupeaa panikoimaan. Lisäksi voisi mitata lämmön edellä mainitulla tavalla myös terveenä eri vuorokauden aikoina.

    • Väh5mitt.kes-
    • Käykuumana

      Alilämpöä ja voimaton olo.
      Joku kirjoitti punkkien mhdollisesta puremasta johtuvaa voipi olla?
      Olisi kiva tietää enempi.

      Oon kova kalastamaan ja joskus punkkia on ollut ihossa.
      Noh, nyt on kyllä kurkkutulehtunut myös, että toivottavasti vain flunssaa, eli bakteereista johtuvaa?

    • uuuuju

      jos haluutte alilömmöst pois nii menkää uuniin

    • ihanulapalla

      Itse mittasin tänä aamuna (n 1t 30min sitten), onko minulla kuumetta koska heräsin hikisenä ja paleli aivan järkyttävästi. Melkeinpä peiton alta nouseminen tultui mahdottomalta kylmyyden tunteen takia. No, kuumetta ei ollut vaan mittari näytti 34,8C. Pari päivää on jo ollut heikko olo ja muitakin oireita mutta niitä on vaikea yhdistää toisiinsa tai tehdä minkäänlaista omaa diagnosia. Olo ei kuitenkaan niin heikko ole ettäkö lääkärille lähtisin.
      Olo tuntuukin aika kuumeiselta, kuten aiemmin on keskustelussa mainittu. Kai se on sitten jotenkin kuumeen vastakohta mutta samat oireet.

    • randomnimi

      mulla sama, tärisyttää ja väsyttää ja lämpöä 35.9c

      • randomnimi

        ja yleensä sairastan kyllä flunssat kuumeen kanssa.


      • Tee tuo testi

      • Kumma flunssa!
        randomnimi kirjoitti:

        ja yleensä sairastan kyllä flunssat kuumeen kanssa.

        ............jatkuu. -Merkkaa a-sarakkeen laatikkoon a sen oireen kohdalle joka täsmää. Laske a-sarakkeen osumat yhteen alas a-yhteenvedon kohdalle.
        -3-4 viikon päästä merkkaa b-sarakkeen laatikkoon b sen oireen kohdalle joka täsmää. Laske b-sarakkeen osumat yhteen alas b-yhteenvedon kohdalle. Jne.
        a|b|c|d|e|f’|g|h|
        _|_|_|_|_|_|_|_|* 1. Unettomuutta.
        _|_|_|_|_|_|_|_|* 2. Väsymys, joka ei mene ohi lepäämällä.
        _|_|_|_|_|_|_|_|* 3. Unelias/sekava olo levosta huolimatta.
        _|_|_|_|_|_|_|_|* 4. Huimausta.
        _|_|_|_|_|_|_|_|* 5. Pahoinvointia ja oksentelua.
        _|_|_|_|_|_|_|_|* 6. Kiukkuinen, raivareita, ärtyisyyttä ja masennusta.
        _|_|_|_|_|_|_|_|* 7. Vapina.
        _|_|_|_|_|_|_|_|* 8. Viiltää päässä-salamana leikkaavaa päänsärkyä.
        _|_|_|_|_|_|_|_|* 9. Tavallista päänsärkyä.
        _|_|_|_|_|_|_|_|*10. Keskittymisvaikeuksia.
        _|_|_|_|_|_|_|_|*11. Aloitekyvyttömyyttä.
        _|_|_|_|_|_|_|_|*12. Lähimuisti pätkii, sanoja katoaa mielestä hetkellisesti.
        _|_|_|_|_|_|_|_|*13. Sinun on vaikea muistaa sanoja, tuntemasi naapurin nimeä et muista.
        _|_|_|_|_|_|_|_|*14. Kun alat kertomaan x asiasta ja saman tien unohdat mitä piti sanoa.
        _|_|_|_|_|_|_|_|*15. Nielemisvaikeudet.
        _|_|_|_|_|_|_|_|*16. Kasvojen ja raajojen tunnottomuus.
        _|_|_|_|_|_|_|_| 17. Allergiat ja anafylaksia(=vakava allerginen reaktio).
        _|_|_|_|_|_|_|_| 18. Astma, tai astman tyyppinen tila.
        _|_|_|_|_|_|_|_| 19. Hengitysvaikeudet.
        _|_|_|_|_|_|_|_| 20. Syöpä.
        _|_|_|_|_|_|_|_| 21. Hiusten lähtöä.
        _|_|_|_|_|_|_|_| 22. Veristä yskää.
        _|_|_|_|_|_|_|_| 23. Keuhkoverenvuotoa.
        _|_|_|_|_|_|_|_| 24. Voimaton, jo yhden kerroksen porraskävely vie voimat.
        _|_|_|_|_|_|_|_| 25. Aamulla saa kaivaa nenästä kuivaa räkää, jossa voi olla verta.
        _|_|_|_|_|_|_|_| 26. Sieraimet ovat tukossa.
        _|_|_|_|_|_|_|_| 27. Liman muodostus hengitysteissä, esim aamuisin yskit hartaasti.
        _|_|_|_|_|_|_|_| 28. Palan(kuristava)tunne-kurkussa, kurkun-kutina, -käheys ja -kipu.
        _|_|_|_|_|_|_|_| 29. Turvonneet imusolmukkeet.
        _|_|_|_|_|_|_|_| 30. Turvonneet rauhaset.
        _|_|_|_|_|_|_|_| 31. Nenäverenvuotoa.
        _|_|_|_|_|_|_|_| 32. Puhe käheytyy tai vaimenee kokonaan, puhuminen vaatii ponnistelua.
        _|_|_|_|_|_|_|_| 33. >>>>Pientä kuumeilua tai alilämpöä 0,5…..1 C-asteen.
        _|_|_|_|_|_|_|_| 34. Vilun väristykset.
        _|_|_|_|_|_|_|_| 35. Yöhikoilu.
        _|_|_|_|_|_|_|_| 36. >>>>Olotila on kuin tulisi flunssasairaaksi, mutta ei sitten tulekaan.
        _|_|_|_|_|_|_|_| 37. Silmiä särkee ja ne saattavat verestää ja rähmiä.
        _|_|_|_|_|_|_|_| 38. Katse on epätarkka.
        _|_|_|_|_|_|_|_| 39. Näköhäiriöitä.
        _|_|_|_|_|_|_|_| 40. Korvien kutina.
        _|_|_|_|_|_|_|_| 41. Ihon kutina, kihelmöinti ja pistely. Pahenee suihkussa ja löylyssä.
        _|_|_|_|_|_|_|_| 42. Akne.
        _|_|_|_|_|_|_|_| 43. Mustelmia (muuten selittämättömiä).
        _|_|_|_|_|_|_|_| 44. Nivelkipuja, jo pelkkä tiskirätin puristaminen voi olla tuskaa.
        _|_|_|_|_|_|_|_| 45. Lihaskipuja.
        _|_|_|_|_|_|_|_| 46. Lihasjäykkyyttä, varsinkin aamulla lihasjäykkyys vaikeuttaa kävelyä.
        _|_|_|_|_|_|_|_| 47. Näppyjä.
        _|_|_|_|_|_|_|_| 48. Verisuonet nousevat ns pinnalle.
        _|_|_|_|_|_|_|_| 49. Läiskiä iholla.
        _|_|_|_|_|_|_|_| 50. Verenpurkautumia iholla.
        _|_|_|_|_|_|_|_| 51. Herkistyminen lisäaineille.
        _|_|_|_|_|_|_|_| 52. Herkistyminen erilaisille keinohajuille.
        _|_|_|_|_|_|_|_| 53. Suussa on outo mantelimainen makea maku.
        _|_|_|_|_|_|_|_| 54. Limakalvot(mucous membrane) kuivaa, syljen eritys on vajaata.
        _|_|_|_|_|_|_|_| 55. Virtsan eritys on runsasta.
        _|_|_|_|_|_|_|_| 56. Haiseva tumma virtsa, virtsatie-infektio. Ensin lääkärin tutkimus.
        _|_|_|_|_|_|_|_| 57. Munuaisten, virtsarakon ja virtsateiden kipu.
        _|_|_|_|_|_|_|_| 58. Hedelmättömyys.
        _|_|_|_|_|_|_|_| 59. Endometrioosi ja emättimen hiiva-infektiot.
        _|_|_|_|_|_|_|_| 60. Vatsakipu, ripuli/ummetus, runsaat ilmavaivat, jne.
        _|_|_|_|_|_|_|_| 61. Toistuvat poskiontelo tulehdukset. Ensin lääkärin tutkimus.
        _|_|_|_|_|_|_|_| 62. Kipeät jalkapohjat(sole).
        Osumia yhteensä:
        a=____kpl Nimi:_________.____________________pv.___.___.______
        Jatkuu.......
        http://pappasmurffi.nettisivu.org/kvht-kvht-altistuneen-oiretesti/


    • Uudessa osoitteessa
    • tohtoritäti

      Ei. Alilämpö ei ole ihmisen puolustusjärjestelmän reaktio eikä siitä kannata huolestua.
      Ihmisen ruumiinlämpö vaihtelee hieman päivän aikana ja on alhaisimmillaan aamulla ja nousee elimistön toiminnan vilkastuessa iltaa kohden. Ja tietysti myös kylmässä ulkoilmassa vietetty aika laskee ruumiinlämpöä!

      Jatkuva alilämpö voi olla merkki elimistön aineenvaihdunnan hidastumisesta jos taustalla on esim. merkittävä kilpirauhasen vajaatoiminta tai reilu alipaino. Mutta silloin mukana on myös muitakin oireita joista huolestua.

      Oletteko mitanneen lämmön kainalosta? Kainalomittari ei ole kovinkaan luotettava, eli sillä mitattuna lämpö on aina hieman matalampi kuin todellinen ruumiinlämpö.

    • alilämpö

      Tää on kyllä niin paskaa että. Itsellä ei koskaan ole kuumetta vaan flunssassa menee aina about asteen verran alilämmön puolelle.
      Normi pulliaisten on turha tulla inisemään "et sää oo kipee ko et oo kuumeessa".
      Jumalaton päänsärky, heikotus,toistainen olo, kylmä ja kuuma vuoronperään, flunssa & kurkkukipu. Syökää päänne prkl.

      Olishan se mukava ko kuume nousis ja tappaisi pöpöt, mutta kun ei. Eihän sitä ikinä edes sairasteta ko ei olla kuumeessa. :)

      • Se siitä alilämmöstä

        Nykytiedon mukaan kuume ei tapa mitään pöpöjä. Se on vain elimistön reaktio virus- tai bakterihyökkäykselle. Normaali lämpötilani on 35,4. Mikäli se on vaikkapa 36,3, tunnen jo oloni sairaaksi.


    • alivilunväre

      Alilämpöä ei ole, on vain huonosti mitattua lämpöä, huonoa pintaverenkiertoa tai hypotermiaa. Hypotermiassa ruumiinlämpö laskee jopa alle 30 asteen, elintoiminnot hidastuvat ja verenkierto heikkenee raajoista jotta aivot säästyisivät viimeiseen asti.


      Flunssainen voi olla ihan yhtä kipeä ja huonovointinen ja oireita on paljon vaikka ei kuumetta olisikaan. Jos ei ole työkykyinen, niin ei voi mennä töihin ja on jäätävä sairauslomalle. Kuume on vai yksi oire.

      Itse olen edellisten kirjoitusten mukaan ollut alilämpöinen koko elämän, yli 50 vuotta. Palelen helposti ja kädet ja jalat ovat usein kylmät. Tykkään villasukista.

      Sairastun flunssaan harvoin ja kuumetta en saa juuri koskaan. Nyt on menossa pitkittynyt flunssa ja lämpö nousi jopa 37,4 Olo on vetämätön ja lääkäri totesi korvatulehduksen olevan syynä huonoon oloon ja lievään lämpöön. Antibioottikuuri ja muutama päivä saikkua.

      • alivilunväre

        Niin, lisäys edelliseen. Hypotermia hoidetaan aina sairaalassa ja sen saa esim. sammumalla hankeen, puutoomalla avantoon, eksymällä tunturiin, tuupertumalla ulos väärään vuodenaikaan jne.
        '
        Alilämpölöpinöihin sanoisin, että villavaatteita ja jos muita oireita ei ole niin lisää liikuntaa niin verenkiertokin paranee.

        Sorry, ei tullut myötätuntoa, flunssaisille kylläkin.


    • polvi

      Itsellä normaalilämpö 35.8 - 37 alkaa jo tuntua, polvirikkoinen yms.

    • Kipee

      Onko myös 36.3 alilämpöä jos normaalisti on 37. Meidät pakotettiin eilen liikunnassa hiihtämään ja oli -23 astetta niin tuntuu vähän kipeältä..

    • Neuvoja1

      Kun kysyt rivilääkäriltä että onko alilämpöä olemassa, niin vastaus on lähes poikkeuksetta:
      "Ei ole"

      Kun kysyt samaa tutkijalta, niin vastaus on:
      "Alilämpö 6x2h välein toistettuna (pintalämpö-kainalosta) jaettuna 6.lla, eli mittausten keskiarvo on paras indikaattori todentamaan immuuni-puolustuksen aleneman taso":

      ........jatkuu.
      Jatketaan testaamista. Minkä lukeman saat PINTALÄMMÖN keskiarvoksi/pv?
      Tee veritulpan vaaran-tason testi. Huomaa että verisuonien ahtautumisen- ja veritulpan-aiheuttaa imeytymätön kalsium johtuen tyydyttyneen rasvan ja D-vitamiinin puutteesta!

      Immuunipuolustuksen mittari=Vartalon PINTALÄMPÖ-kainalosta mitattuna:
      Kuume on osoitus siitä että immuunipuolustus toimii, mutta onko immuunipuolustus täysin kunnossa voidaan päätellä vartalon lämmöstä.
      Normaalilämpönä voidaan pitää 36,4-36,8 C-astetta, joka perustuu kuuteen noin 2-tunnin välein tehtyjen mittausten keskiarvoon/pv.
      Esimerkiksi: (34,9 36,0 35,7 35,6 34,9 35,1)/6=35,37C-astetta, eli on alilämmön puolella -1,03C-astetta!

      36,4 - 36,8C-astetta: immuunipuolustus toimii normaalisti.
      36,0 - 36,4C-astetta: immuunipuolustuksen heikkeneminen on lievä.
      Huom! Tästä eteenpäin veritulpan vaara on todellinen-kun siihen liittyy stressi, tupakka, alkoholi, tyydyttyneen rasvan puute, D-vitamiinin(=väh.50ug/vrk) puute, jne.
      35,0 - 36,0C-astetta: immuunipuolustuksen heikkeneminen on keski-vaikea.
      34,0 - 35,0C-astetta: immuunipuolustuksen heikkeneminen on vaikea.
      33,0 - 34,0C-astetta: immuunipuolustuksen heikkeneminen on huolestuttava!
      32,0 - 33,0C-astetta: immuunipuolustuksen heikkeneminen voi olla kohtalokas!!!
      Huomioi nämä:
      - Mittaus on tehtävä samalla mittarilla kainalosta-oleskeltaessa huoneenlämmössä.
      - Mittaustulos voi olla virheellinen, jos potilaalla on mittauspäivänä "näkyvä" tulehdustila!

      Sait keskilämmöksi esim.34,00C-ast.
      Jatkuu................
      http://maitohappobakteeri.omasivu.fi/tee-oiretestikvht-tee-immuunitestiimmuunijarjestelman-heikkeneminen/

    • Anonyymi

      Kuumemittari kertoi oli 36.3 t.marja Räty Espoosta

    • Anonyymi

      nivalassa saa hullun maineen jos huolehtii siitä että pakko nuoret jotka on valjastettu sydän tappoon lääketieteele, etteivät ole liian lorkimassa, mukaavaa harrastysvärkki välinettä

    • Anonyymi

      Follaakkelivaiheessa mulla normaali aamulämpö on 35.4.

    • Anonyymi

      Minulle tulee tosi kipeä ja viluinen olo
      ,kun lämpö menee alle 36.Mutta jostain syystä lääketiede ei tunne alilämpöä ja jossain luki,että syynä mittausolosuhteet,mikä on täyttä sontaa.Samoin on sontaa,että lapsen kuume alkaisi vasta +38 astetta,jos normaali lämpö on reilusti alle 37 eli n 36.6-8.Ja itse ainakin olen kipeä,kun 37 raja ylittyy.Mihin ihmeeseen nämä em rajat perustuu,jos ihmisten tuntemukset aivan päinvastaiset???

    • Anonyymi

      Olen käynyt lääkärissä samanlaisten oireiden takia,enkä saanut mitään vastausta alilämpöilyyn.Kukaan ei ikinä ota tosissaan,kun siitä puhuu,vaan kaikki aina ihmettelee vaan.Yhtä hullua on,että kuumeen raja olisi yhtäkkiä nostettu +38 vaikka ennen +37.Mistä nämä sekopäiset rajat ja alilämmön täysi kiistäminen on lähtöisin??

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      110
      1907
    2. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      9
      1539
    3. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1499
    4. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1477
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      150
      1415
    6. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      107
      1350
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1307
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      648
      1239
    9. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      16
      1147
    10. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      1108
    Aihe