500Nm vs. 300Nm. ohituskiihtyvyys (video)

Torino2006

Usein kuulee väitettävän, että diesel on aivan ylivoimainen ohituskiihtyvyydessä vääntönsä ansiosta. Varsinkin vauhtiin päästyään bensalla ei ole kuulemma jakoja.

Tässä on nyt sitten ohituskiihtyvyyttä pitkältä ajalta.
http://www.passion-gt.com/video/BMW Race 330ci vs. 330cd vs. M3CSL.mpeg

18

7896

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .....

      Tästä on puhuttu paljon.

    • ptdq

      Aiaiai! Tota kun katsoo niin tulee oikein ikävä Saksan baanoille. Siitä vaan kaikki Äijjälät ja muut nysvärit katsomaan, miten moottoritiellä ajetaan.

    • Tumppi-82

      Diesel on siksi "parempi" ohituskiihtyvuudessä koska ajettaessa suurimmalla vaihteella 80-100km/h niin kyseisellä kierrosluvulla dieselissä on lähes aina enemmän tehoa kuin vastaavassa bensa-koneessa.
      Eli jotta ohitus olisi bensalla yhtä ripeä niin joudutaan vaihtamaan vaihdetta pienemmälle.
      Dieselissä on siis normaalisti käytössä olevalla kierrosalueella enemmän tehoa.
      Itse en silti näe vaihteen vaihdossakaan mitään ongelmaa.

      • joogaaja

        Entäpäs jos olisi vielä automaatit kyseessä? Silloihan tuo dieselin vaivattomuus ero pienenisi edellisestään. Toki normikäytössä iso diesel automaatti on loistoyhdistelmä mut niin on myös iso bensa ja automaatti.

        Mielestäni tämä dieseleiden ylivoimaisuus ohituksisa johtuu siitä, että keskiverto kuski ei osaa sulavasti ja nopeasti vaihtaa 5:lta 3:lle vaikkapa 80km/h vauhdissa. Tällöin lähdetään kiihdytykseeen 4 tai 5 vaihteella, jolloin ei siitä tule mitään. Mut jos taas vaihteita osataan/jaksetaan/uskalletaan/ käyttää niin silloin tuota "ylivoimaista" ohituskiihtyvyyttä ei ole olemassa.


      • jukka8587
        joogaaja kirjoitti:

        Entäpäs jos olisi vielä automaatit kyseessä? Silloihan tuo dieselin vaivattomuus ero pienenisi edellisestään. Toki normikäytössä iso diesel automaatti on loistoyhdistelmä mut niin on myös iso bensa ja automaatti.

        Mielestäni tämä dieseleiden ylivoimaisuus ohituksisa johtuu siitä, että keskiverto kuski ei osaa sulavasti ja nopeasti vaihtaa 5:lta 3:lle vaikkapa 80km/h vauhdissa. Tällöin lähdetään kiihdytykseeen 4 tai 5 vaihteella, jolloin ei siitä tule mitään. Mut jos taas vaihteita osataan/jaksetaan/uskalletaan/ käyttää niin silloin tuota "ylivoimaista" ohituskiihtyvyyttä ei ole olemassa.

        Automaattia taas syrjitään tutulla olleen 1.6 tai 1.8 litraisen automaatin perusteella. Automaatit on hyvinkin toimivia laitteita 2,5-3 litran koneista ylöspäin. Tota pienemmillä automaatti joutuu huudattaa konetta ja siitä johtuu huonot kokemukset "tyhmästä" automaatista.

        Automaatin hyödyllisyyden voi kokeilla vaikkapa jo 1.9tdi Skodan yhteydessä. dsg automaatilla 110hp tuntuu kumman tehokkaalta normikäytössä. Toki sit ku pidetään pohjassa huomataan, et siin on tosiaan 110hp eikä enempää. DSG avulla ne on vaan helposti saatavissa.


      • jepjep
        jukka8587 kirjoitti:

        Automaattia taas syrjitään tutulla olleen 1.6 tai 1.8 litraisen automaatin perusteella. Automaatit on hyvinkin toimivia laitteita 2,5-3 litran koneista ylöspäin. Tota pienemmillä automaatti joutuu huudattaa konetta ja siitä johtuu huonot kokemukset "tyhmästä" automaatista.

        Automaatin hyödyllisyyden voi kokeilla vaikkapa jo 1.9tdi Skodan yhteydessä. dsg automaatilla 110hp tuntuu kumman tehokkaalta normikäytössä. Toki sit ku pidetään pohjassa huomataan, et siin on tosiaan 110hp eikä enempää. DSG avulla ne on vaan helposti saatavissa.

        Mulla on ollut turbodieseli ja nyt on 3.0 bensa automaatilla. Kyllä tässä ohituskiihtyvyyttä on tarpeeksi. Tosin tässä automaatti on nelivaihteinen ja se pyrkii vaihtamaan neloselle aika aikaisin, mutta voihan loikkarin kytkeä pois ohituksen ajaksi. Menoa on ihan riittävästi.


    • 12345

      Autot kiihtyvät teholla, ei väännöllä.

      • teholla

        mutta teho on vääntö kertaa kierrokset...

        P(w)=2*3.14*RPM/60*M(Nm)

        jos viitsii konetta huudattaa joka paikassa, niin kyllä pensakoneisellakin ehtii, mutta niinpä 90 heppanen diisseli jättää 150 heppasella pensamyllyllä varustetun liikennevaloissa normaalisti. samoin tulee reipas rako tai voi ohittaa kun nopeusrajoitus vaihtuu isompaan, harva viitsii vaihtaa pienemmälle.


      • tietämätöntä

        vain vääntö ratkaisee hetkellisen tehon yhdessä kierrosten kanssa.


      • tehon
        tietämätöntä kirjoitti:

        vain vääntö ratkaisee hetkellisen tehon yhdessä kierrosten kanssa.

        Toistat edellistä...tehon kyllä.


    • v. 2006

      Ovat ymmärtäneet DIESELIN ylivoimaisuuden , taitaa olla tiedossa ylivoimaisin voitto kautta rantain tänävuonna !

      Ylivoimainen A-ryhmä : DIESEL

      • pärjää

        Varmasti pärjää. Nopein ei ole, mutta tankkausvälit pidemmät samoin alhaisten kierrosten takia huoltovälit pidemmät. Näillä ratkaistaan moni le mans. Pikkuprototkin lienevät tuota nopeampia, mutta epäluotettavampia.


      • Libo...
        pärjää kirjoitti:

        Varmasti pärjää. Nopein ei ole, mutta tankkausvälit pidemmät samoin alhaisten kierrosten takia huoltovälit pidemmät. Näillä ratkaistaan moni le mans. Pikkuprototkin lienevät tuota nopeampia, mutta epäluotettavampia.

        Oliks sinä myllyssä 1200nm väännöt muistaakseni ... luulis tolla väännöllä halkovan jo kovempiakin ilmanvastuksia ?


      • ratkotaan
        Libo... kirjoitti:

        Oliks sinä myllyssä 1200nm väännöt muistaakseni ... luulis tolla väännöllä halkovan jo kovempiakin ilmanvastuksia ?

        mahdollisesti kytkimiä ja vaihdelaatikoita.

        joku vuosi sitten oli joku tiimi mukana sekä bensa- että diisselikoneella, kiireesti oli auto kyhätty ja tietenkään markkinoilta ei löytynyt mitään joka olisi kestänyt kun teho otetaan väännöllä eikä kierroksilla.

        ei se kumminkaan mikään hidas vempele ollut vaikka vääntö olikin rajoitettu, siihen kumminkin taidettiin vaihtaa muutama kytkin ja kerran vaihdelaatikko, mutta varaosat loppu muutamassa tunnissa. moottori toimi hyvin, tuhdit savupilvet vaan tuli.

        siinäpä audille teknisen kehityksen todistamista, mainosarvo voitolla olisi käsittämättömän suuri...


      • perus TDI

        Tuossa Le Mans TDI:ssä käytetään synteettisesti tehtyä dieseliä. Sen setaanikulu on selvästi normaalia dieseliä korkeampaa. Sen avulla sadaan moottori kiertämään korkeammalle ja siten kasvatettu tehoja. Maksimitehot tulevatkin noin 4900 r/min kohdalla.

        Nesteen kehittämällä biodieselillä on vieläkin korkeampi setaaniluku. Sillä saataisiin pari sataa kierrosta lisää ja siten tehoja. Ehkäpä sitä tullaan käyttäämään joskus myöhemmin.


      • .....
        Libo... kirjoitti:

        Oliks sinä myllyssä 1200nm väännöt muistaakseni ... luulis tolla väännöllä halkovan jo kovempiakin ilmanvastuksia ?

        Tottakai tuo on hitaampi kuin melkein 900 heppaiset kierroskoneet. Mitä siitä jos kilpa-autossa on kierrokset ja kulutus kohdillaan. =) Takapyörille saadaan vaihteistolla samat väännöt lähti koneesta 300 tai 1200 nm. Huipputehot ratkaisevat, koska kilpa-autoja kierrätetään jatkuvasti huipputehojen alueella.

        Mutta kuten sanoin, pidemmät tankkausvälit ja huoltovälit voivat ratkaista. Ps. se kytkin painaa 900grammaa.... ei kestä paljoa lämpökuormaa.


    • cidur-pidur-gaas

      Ajoin joskus mb E 420 cdi vääntöä 730nm ja oli aika tavalla hätäseen 180 vauhtia.eikä 330 XD stä 500nm tarpeilla moni ohita.

      • klm3

        Mistä tahansa tehosta saa minkä tahansa väännön. Mikään vääntö ei takaa minkäänlaista tehoa. Autot kulkevat edelleenkin teholla, eivät väännöllä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5098
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3347
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1482
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1317
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1016
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      918
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      717
    Aihe