375 h&h mag ja 338lapua mag

haluu tietää

eli kertokaahan tietävät 375 h&h mag ja 338 lapua mag hylsy ja luodin mitat... ajattelin jompaa kumpaa hirvikaliperiksi, kertokaahan kokemuksia näistä rekyylin ja muunkin suhteen...

29

25532

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kimi

      noilla ampuu jos kukkaro kestää. 375H&H-paukut maksaa n.1,8€/kpl ja 338Lapua n.3,7€/kpl. 338 on ehkä vähän turhan järeä hirvelle (menee läpi).

      • sniper82

        ottakaa kaikki 338 mag niin tarvitse sit selityksiä kuunnella ku hirvi karkaas ja et en ampunut ku oli kaakana ja jos ei satu niin kannattaa katsoa peiliin sil yks maailman tarkimmista kalipereista tämä 338mag... voi sil 308 paukuttaa radalla mut ei mettäl.. ei ole sitä tatsia. ja vielä aikuiset miehet valittaa että potkii!!!!!!! kyllä kai sil hirvelläkin on sitä kärsimystä ihan tarppeeksi joten ei nyt ruveta julkisesti nössöilemään!!!!!


    • LaMag

      Niin eli noista kahdesta valitse 375HH jos meinaat normaalin pulttilukkoisen kiväärin hankkia.

      338Lm on muuten hyvä mutta nopeudet järjettömät suhteessa luodinhalkaisijaan eli saat edut esille vasta tuolla 300m ja sen jälkeen (suoralentorata, kova läpäisy, pieni tuuli poikkeama jne jne) Toki mahdollista päästä alas raskaimmalla luodilla mutta ei ole "käytännön" kannalta välttämättä hyvä ratkaisu.

      338Lm on kaliberi jonka joudut 99% lataamaan itse koska tehdaspanokset lähes olemattomat.

      Yksi parhaita magnumeita tarkkuuden, hylsykestävyyden, ja jopa nopeusvaihteluvälin suhteen (nykyinen 470Mpa vielä lisää eroa jos siitä saadaaan taulukot joskus)

      Molemmat kaliberit potkaisevat joskin 338Lm tietysti enemmän koska mahdollista ottaa enemmän jouleja.

      Jos ison kaliberin haluat hirvelle niin valitse sitten 416 Rem.Mag, 416 Rigby, 458 win.mag näistä löytyy kaatotehoa ja aseitakin hyvin saatavilla.

      • 11111

        308 riittää hyvin hirvelle jos ei niin vika peräntakana


    • no-magnum

      Magnumit ja suuret kaliberit ovat vain erikoistarkoituksiin eikä tavalliselle hirvimetsälle! Porukan 458 kiväärit menivät naulaan kun niillä ei osu johtuen ampujasta ja tilalle ilmestyivät 308:t joilla osuu jo vähemmän rekyylipelkoinen.

      • 338

        Monesti kuulee että 308 ja 30-06 ei potkaise mutta itse voin sano että KYLLÄ POTKAISEE.

        Jos haluaa hirvikiväärin joka ei potkaise on vaihtoehto 6,5x55 Ruotsin mauser ja tämä on myös kaliberi jonka itse ostaisin jos nyt hankkisin hirviaseen.

        Omistan 338 Lapua magnum kaliberin ja voin sanoa että se vaatii kiikarin jossa riittää silmäväli ja sitten vielä JULMETUSTI harjoitusta että osaa,uskaltaa ampua sekä kaikkein tärkeintä LUOTTAA ASEESEEN


      • 6.5x55
        338 kirjoitti:

        Monesti kuulee että 308 ja 30-06 ei potkaise mutta itse voin sano että KYLLÄ POTKAISEE.

        Jos haluaa hirvikiväärin joka ei potkaise on vaihtoehto 6,5x55 Ruotsin mauser ja tämä on myös kaliberi jonka itse ostaisin jos nyt hankkisin hirviaseen.

        Omistan 338 Lapua magnum kaliberin ja voin sanoa että se vaatii kiikarin jossa riittää silmäväli ja sitten vielä JULMETUSTI harjoitusta että osaa,uskaltaa ampua sekä kaikkein tärkeintä LUOTTAA ASEESEEN

        Jos ei uskalla ampua 308.lla ei kannata ampua kuuspuokillakaan, omistan molemmat,kantsii laittaa vaimennin eikä asettakaan keveimmästäpäästä.


      • jasu

        miks ampua jollain jänisräikällä hirveä kun sen voi tehdä sivistyneesti isolla aseella eikä aiheuttaa turhaa kärsimystä eläimelle... 308 kun mitataan pakkasessa niin tehot riittää nippanappa pienriistalle... Itse käytän .416 rem mag joka ei ole vaikeampi käyttää kun 308


      • 375 H&H
        338 kirjoitti:

        Monesti kuulee että 308 ja 30-06 ei potkaise mutta itse voin sano että KYLLÄ POTKAISEE.

        Jos haluaa hirvikiväärin joka ei potkaise on vaihtoehto 6,5x55 Ruotsin mauser ja tämä on myös kaliberi jonka itse ostaisin jos nyt hankkisin hirviaseen.

        Omistan 338 Lapua magnum kaliberin ja voin sanoa että se vaatii kiikarin jossa riittää silmäväli ja sitten vielä JULMETUSTI harjoitusta että osaa,uskaltaa ampua sekä kaikkein tärkeintä LUOTTAA ASEESEEN

        jos 308 potkasee niin saa vaihtaa harrastusta


      • Painiotteilla
        6.5x55 kirjoitti:

        Jos ei uskalla ampua 308.lla ei kannata ampua kuuspuokillakaan, omistan molemmat,kantsii laittaa vaimennin eikä asettakaan keveimmästäpäästä.

        Olen ampunut rynnäkkökiväärillä ja 308:lla. Täytyy nyt ilman mitään keljuilua todeta, että minä en tiedä mikä se rekyyli noin omakohtaisena konkreettisena ilmiönä on. Kumpaankin aseeseen olen ottanut tiukan otteen niin, että aseen perä on todellakin kiinni olkapäätä vasten. Ja, niin kuin sanottu, en ole vielä tuntenut sitä rekyyliä. Aseen laukeamisen kyllä tietysti huomaa, hyvä niin, koska muuten olisi huomiokyky vähän puutteellinen.


      • Radial

        Ne jotka pelkäävät rekyyliä ovat siksi pitäneet löysästi. Aseen on oltava tiukasti olkapäätä vasten. Silloin riittää silmäetäisyyskin kiikarissa. Olen ampunut McMillanin 50 BMG'llä. Kovin potku tuli kuitenkin 300 Weatherby Magnumista makuulta ampuessa. Ensin leimahti kiikari punaiseksi, sitten tuli rekyyli ja viimeksi pamahdus. Ellei purista tukkia tiukasti olkapäätä vasten on jo saanut rekyylikammon ja silloin vasta potkii eikä riitä silmäetäisyydet. Niskakin on pidettävä jäykkänä. Oman kiikarin silmäetäisyys on 80 mm ja riittää hyvin.
        Sitäpaitsi ei ase potki metaällä.
        308 on pienin hylsy, vain 51 mm.
        Parin salametsästäjän keinot tiedän. Eikä ne pienoiskiväärillä päähän ampuneet. Toisella oli 1800 luvullakin järeämpi ase. Kertoi isoisälleni miten toimi, kun oli jo vanha ja sairas. Menetelmä toimisi tänä päivänäkin.


    • mie.

      olen kerran ampunut 338 olikos se nyt sitten win mag ja en toista kertaa ammu,oli se rekyyli sitä luokka että ei kiinnosta ampua pyssyllä jolla ei voi harjoitella kunnolla ilma että on olkapää remontissa.Niin ja eikös tuo lapua mag olekin parannettu painos tuosta minut murjonneesta pyssykästä.Minä olen aika matti asiasta että kaveri joka harjoittelee joka kesä noin 200 laukausta samalla aseella jolla metsästää kaataa suuremalla todennäköisyydellä hirven kuin se joka tuhlaa rahansa johonkin norsupyssyn eikä pysty harjoitelemaan sen kanssa riitävästi joko rahanpuuteen takia tai sitten olkapää kipujen.

    • Hirvimies

      Olen ampunut erilaisilla kivääreillä, niin kilpaa, kuin hirviä.
      Jos on kyse hirvikiväärin hankkimisesta, niin 308. Jos pelkästään metsästää, niin ohutpiippuinen kevyr ase. Jos aikoo myös kilpailla, niin silloin paksupiippuinen raskas malli, esim sakon TRG.

      • aika ompi kortilla

        Kuoleehan se hirvi vanhuuteekin jos aika riittää sitä odotella! Leikki leikkinä mut eiköhän 308 ole lähinnä teerelle sopiva ja 577 nitro oikea ase kun hirvi halutaan nurin heti eikä vuosien päästä...


      • 11111
        aika ompi kortilla kirjoitti:

        Kuoleehan se hirvi vanhuuteekin jos aika riittää sitä odotella! Leikki leikkinä mut eiköhän 308 ole lähinnä teerelle sopiva ja 577 nitro oikea ase kun hirvi halutaan nurin heti eikä vuosien päästä...

        opettele ampumaan hirvi kuolee 22 kaliiberillakin


    • I say,chaps!

      .375 H&H on halvempi ja luotivalikoima laajempi tehdaspaukuissa kuin .338 LM.
      Kummassakin vielä rekyyli hallittavissa.
      Tosin itselataamalla tulee halvahkoksi ja saa vielä laajemman luotivalikoiman.
      Suosittelisin itse .375:sta hirveen mielummin kuin .338,jolla lihahukka varmaan melkoinen.

      • sako h&h

        Olen ampunut lauman hirviä H&H:lla ladattuna lähtönopeuteen 735m/s luoti Woodleight 19.4g.Hyvin on pelannut ja on tarkka ampumaetäisyydet 30-300m ja joskus on ollut risukkoakin puolikymmentä metriä välisssä,yhtään elikkoa ei ole tarvinnut jäljestää.Enpä "uskalla" enää kaliperiä vaihtaa.Laita karhukoira ja H&H.


      • pieni suuri reikäinen
        sako h&h kirjoitti:

        Olen ampunut lauman hirviä H&H:lla ladattuna lähtönopeuteen 735m/s luoti Woodleight 19.4g.Hyvin on pelannut ja on tarkka ampumaetäisyydet 30-300m ja joskus on ollut risukkoakin puolikymmentä metriä välisssä,yhtään elikkoa ei ole tarvinnut jäljestää.Enpä "uskalla" enää kaliperiä vaihtaa.Laita karhukoira ja H&H.

        Ota 416rem tai rigby, hirvi kaatuu eikä lihaa mene
        pilalle enempää kuin huonolta kokilta. Potkii vähän mutta eihän mikään ole ilmaista, voit ladata
        miedoksi tai ottaa kaikki tehot irti Isosta saa pienen muttei pienestä isoa, pätee myös muihinkin
        VEHKEISIIN!


      • 11111
        sako h&h kirjoitti:

        Olen ampunut lauman hirviä H&H:lla ladattuna lähtönopeuteen 735m/s luoti Woodleight 19.4g.Hyvin on pelannut ja on tarkka ampumaetäisyydet 30-300m ja joskus on ollut risukkoakin puolikymmentä metriä välisssä,yhtään elikkoa ei ole tarvinnut jäljestää.Enpä "uskalla" enää kaliperiä vaihtaa.Laita karhukoira ja H&H.

        luoti on oikea sopii myös 9.3 een (18.5gr 5100J)14


    • Måste gädda

      Ainakin täällä päin suomessa käytännön ampumamatkat ovat lyhyehköjä. Oma aseeni on 3006 ja 13g Mega. Kuolee hirvi jos/kun keuhkoille osuu.
      Viime syksynä ammuin sonnin 10m etäisyydeltä. Seurauksena oli raju osuma ja luodin vaippa irtosi.
      9,3mm 18,5g Mega olisi ollut hitaampi. Luoti olisi varmasti pysynyt ehjänä ja pilalle menneen lihan määrä ollut vähäisempi.
      "Lussu"Lapuan tehdaslataus9,3 on mielestäni parasta mitä hirvelle voi antaa.
      Magnum-miehet eivät tätä usko.
      Toisaalta 30 kaliberisen käyttö harjoitteluun on järkevää.

      • 338

        Eikös tuo kaato ollut onnistunut jos hirvi kuoli nopeasti vaikka lihaa menikin pilalle??

        Mielestäni jos aletaan kiistellä lihahukasta riistaeläimessä siinämäärin että siihen ei saisi ampua YHTÄÄN reikää alkaa olla tilanne sellainen että on parempi jättää ase kotiin.

        Itse olen ampunut ja nähnyt ammutun hirviä usealla kaliberilla ja koskaan en ole ollut tilanteessa että hirvestä olisi mennyt niin paljon hukkaan KALIBERIN takia että sillä olisi jotain merkitystä .

        Olen verrannut 308:n ja lähes 900m/s nopeudella osuneen 338lm kaliberin luotien tekemää jälkeä ja harmittaa vieläkin kun ei tullut laskettua grammoja 338Lm:n hyväksi.

        Kannattaa satsata laatuluotiin jos epäilee muita asioita Suomalaisista tiedän ainakin omasta kokemuksesta että uudet 11,7 Superhampparit ja 11,7 Naturalikset toimii.

        Ulkolaisista Swift, Barnes, Woodleigt, Speer ja Rhino nyt ainakin.


      • .....
        338 kirjoitti:

        Eikös tuo kaato ollut onnistunut jos hirvi kuoli nopeasti vaikka lihaa menikin pilalle??

        Mielestäni jos aletaan kiistellä lihahukasta riistaeläimessä siinämäärin että siihen ei saisi ampua YHTÄÄN reikää alkaa olla tilanne sellainen että on parempi jättää ase kotiin.

        Itse olen ampunut ja nähnyt ammutun hirviä usealla kaliberilla ja koskaan en ole ollut tilanteessa että hirvestä olisi mennyt niin paljon hukkaan KALIBERIN takia että sillä olisi jotain merkitystä .

        Olen verrannut 308:n ja lähes 900m/s nopeudella osuneen 338lm kaliberin luotien tekemää jälkeä ja harmittaa vieläkin kun ei tullut laskettua grammoja 338Lm:n hyväksi.

        Kannattaa satsata laatuluotiin jos epäilee muita asioita Suomalaisista tiedän ainakin omasta kokemuksesta että uudet 11,7 Superhampparit ja 11,7 Naturalikset toimii.

        Ulkolaisista Swift, Barnes, Woodleigt, Speer ja Rhino nyt ainakin.

        http://www.aa-metsastys.com/index.php?p=productsList&iCategory=170&iPage=2


    • Lataaja

      375 hh: 9.5*72 ja 338lm: 8,6*69 tai 70...Rekyyli on täysin hallittavissa molemmilla vaihtoehdoilla, eivät ole oikeastaan 308:a kummempia kaliibereja..aina voi aloitella miedommilla latauksilla,jos siltä tuntuu. Ja tehdaslataukset on niitä lussuimpia.Jos ammut kiikarilla,niin silmäväli kiikarissa mieluummin 100-120 millin luokkaa.Esim. 375 h&h punapistetähtäimellä on todella miellyttävä ampua maksimilatauksillakin. Hirven pyynnin kannalta ei ole väliä kumman valitset, 338lm tietenkin parempi pitkillä matkoilla peltohirviä ammuttaessa jne.

    • Latailija

      Kyllähän joka aseella saa sotkua aikaseksi, mutta oma taiteen lajinsa kuka tekee vähiten sotkua. Paras osuma kun luoti löytyy ruhosta ja ampujalta kysytään että mistäpäin pamautit.

      • Swift A-Frame

        Se tekee vähiten, jolla on paras luoti, maltilliseen nopeuteen ladattuna. Siis olettaen, että kaikilla on osuma samassa kohdassa elukkaa.
        Suomalaiset hirviluodit on täyttä kuraa, ainoana poikkeuksena Naturalis.


      • Perusmetsästäjä
        Swift A-Frame kirjoitti:

        Se tekee vähiten, jolla on paras luoti, maltilliseen nopeuteen ladattuna. Siis olettaen, että kaikilla on osuma samassa kohdassa elukkaa.
        Suomalaiset hirviluodit on täyttä kuraa, ainoana poikkeuksena Naturalis.

        Olen 30 vuotta koiran haukusta ja pitkän matkan lavaväijynnästäkin laittanut hirviä lihoiksi suomalaisella "sotapyssyllä" 7,62x 53 R, Ruotsin Mauserilla 6,5x 55 S, "kolomenollakasilla" ja monien jo piippu tinattuna hirvensarviin koristeeksi tuominneelle 9,3x53 R aseella, eli ns. "hernepyssyillä."Luodit ovat olleet normaaleja kotimaisia lyijykärkisiä metsätysluoteja mallia Lapua Mega(6,5 mm) ja Sako Hammerhead 13 g (ei Super Hammerhead)Tuossa "ysikolomosessa" on luotina ollut Sakon vanha 16,6 g 102 A. Jokainen (läheltä tai kaukaa) lapaan tai sen taakse ammuttu on tehnyt tehtävänsä! Ei ole hajonnut, vaan löytynyt yhtenä kappaleena lyttääntyneenä toiselta puolen nahasta.Huonoja laukauksiakin on tullut vuosien varrella ammuttua, mutta ei isoa saaliseläintä "perselaaki" tapa, vaikka kaliiberi olisi voimakkaampikin. Swift A-Frame puhuun asiaa maltillisten nopeuksien osalta. On uskallettava rennosti ja tarkasti laittaa luoti sinne, mihin se kuuluu. .Eikä ole mitään järkeä tehdä hirven keulapaisteista ylisuurilla nopeuksilla koiranruokaa! Itse olen patruunani ladannut,(siitä asti, kuin se on ollut mahdollista) enkä ole koskaan käyttänyt taulukoiden maksimiarvoja.
        Noista kotimaisista luodeista ja niiden kestävyydestä olen hiukan eri mieltä, vaikka olen perillä niiden käyttäytymisestä osuessaan isoon putkiluuhun (esim jalka), mutta sinnehän ei hirveä ole tarkoituskaan ampua!


      • Lataaja
        Perusmetsästäjä kirjoitti:

        Olen 30 vuotta koiran haukusta ja pitkän matkan lavaväijynnästäkin laittanut hirviä lihoiksi suomalaisella "sotapyssyllä" 7,62x 53 R, Ruotsin Mauserilla 6,5x 55 S, "kolomenollakasilla" ja monien jo piippu tinattuna hirvensarviin koristeeksi tuominneelle 9,3x53 R aseella, eli ns. "hernepyssyillä."Luodit ovat olleet normaaleja kotimaisia lyijykärkisiä metsätysluoteja mallia Lapua Mega(6,5 mm) ja Sako Hammerhead 13 g (ei Super Hammerhead)Tuossa "ysikolomosessa" on luotina ollut Sakon vanha 16,6 g 102 A. Jokainen (läheltä tai kaukaa) lapaan tai sen taakse ammuttu on tehnyt tehtävänsä! Ei ole hajonnut, vaan löytynyt yhtenä kappaleena lyttääntyneenä toiselta puolen nahasta.Huonoja laukauksiakin on tullut vuosien varrella ammuttua, mutta ei isoa saaliseläintä "perselaaki" tapa, vaikka kaliiberi olisi voimakkaampikin. Swift A-Frame puhuun asiaa maltillisten nopeuksien osalta. On uskallettava rennosti ja tarkasti laittaa luoti sinne, mihin se kuuluu. .Eikä ole mitään järkeä tehdä hirven keulapaisteista ylisuurilla nopeuksilla koiranruokaa! Itse olen patruunani ladannut,(siitä asti, kuin se on ollut mahdollista) enkä ole koskaan käyttänyt taulukoiden maksimiarvoja.
        Noista kotimaisista luodeista ja niiden kestävyydestä olen hiukan eri mieltä, vaikka olen perillä niiden käyttäytymisestä osuessaan isoon putkiluuhun (esim jalka), mutta sinnehän ei hirveä ole tarkoituskaan ampua!

        Nää luotikeskustelut on turhia. ellei ensiksi valita osumapaikkaa,kulmaa ja osumanopeutta. Vähintään cal. 222 rem. puolivaippaluodilla keuhkoosumasta kuolee hirvi aina, jos puhutaan alle 150m:n etäisyyksistä. Ja esim. 0.3 cal. 6.5g lapuan g477 varmint luoti on helvetin hyvä keuhko-osumissa, jos osumanopeus hirveen yli 750 m/s.Luoti sirpaloituu nahan läpäisyn jälkeen ja keuhkoista tulee mössöä,ei pilaa lihoja.Lähtönopeus n.1000 m/s.
        Pienoiskiväärillä se vasta haasteelliseksi menee,koska osumapaikan pitää olla pää ja jo pari vuotiaan hirven kallo on riittävän hyvin suojattu kaikille pinskan luodeille esim. 75-100 m:ssä edestä ja jonnekin 45-60 astetta sivulle asti, kun taas sivulta( 90 astetta) ja takaa kallo pelkkää paperia, sais 5.5mm ilmakollakin tapettua 70m:iin asti vähintään.
        Vahvat luodit,puoli- ja kokovaipat on parempia pelkästään suorissa lapaosumissa,jolloin sirpaloituva luoti ei mene konehuoneeseen. Pitkälle matkalle lavan taakse ammuttaessa kylkiluiden välistä menevät laajenematta läpi ja hirvi juoksee niin saatanan pitkälle..näin se menee.. :)


      • Perusmetsästäjä
        Lataaja kirjoitti:

        Nää luotikeskustelut on turhia. ellei ensiksi valita osumapaikkaa,kulmaa ja osumanopeutta. Vähintään cal. 222 rem. puolivaippaluodilla keuhkoosumasta kuolee hirvi aina, jos puhutaan alle 150m:n etäisyyksistä. Ja esim. 0.3 cal. 6.5g lapuan g477 varmint luoti on helvetin hyvä keuhko-osumissa, jos osumanopeus hirveen yli 750 m/s.Luoti sirpaloituu nahan läpäisyn jälkeen ja keuhkoista tulee mössöä,ei pilaa lihoja.Lähtönopeus n.1000 m/s.
        Pienoiskiväärillä se vasta haasteelliseksi menee,koska osumapaikan pitää olla pää ja jo pari vuotiaan hirven kallo on riittävän hyvin suojattu kaikille pinskan luodeille esim. 75-100 m:ssä edestä ja jonnekin 45-60 astetta sivulle asti, kun taas sivulta( 90 astetta) ja takaa kallo pelkkää paperia, sais 5.5mm ilmakollakin tapettua 70m:iin asti vähintään.
        Vahvat luodit,puoli- ja kokovaipat on parempia pelkästään suorissa lapaosumissa,jolloin sirpaloituva luoti ei mene konehuoneeseen. Pitkälle matkalle lavan taakse ammuttaessa kylkiluiden välistä menevät laajenematta läpi ja hirvi juoksee niin saatanan pitkälle..näin se menee.. :)

        Moro!

        On hyvä, että löytyy vielä noita "vanhan koulukunnan" miehiä, kuten lataaja! Luodin osumapiste ja kulkukulma ovat tärkeämpiä kuin se, läpäiseekö luoti 20mm panssaria sirpaloitumatta, kun metsästyksestä on kyse.Ainahan EI OLE pakko ampua, jos kunnollisen osuman saaminen on jostain ulkoisesta tekijästä johtuen epävarmaa tai jopa täysin arpapeliä.
        Toivoisi nykyisellä "järeällä aikakaudella" noiden luodista riippumattomien faktojen saavan enemmänkin huomiota, kuin pelkän iskuenergian ja luodin tekemän reiän koon. "Tykkimiesten" tekemien haavakoden jäljittäjänä kyseinen vaikuttavien faktojen priorisointi olisi vuosien saatossa säästänyt niin minulta kuin koiriltanikin satojen kilometrien ylimääräiset samoilut.


    • Lämäri

      Osuahan täytyy oikeeseen paikkaan, oli mikä lelu kysymyksessä tahansa. Miksi pitää esim. ampua lapaan, kun voi ampua lavan taakse, keuhkosta sisään ja toisesta ulos? Alottelin mettätyöt 308winillä, sitten halusin vähän toisenlaista, tuli 45/70 vipulukko ja luulin, että se potkaisee ja on isopatruunainen. No, puskaan ammuttuna hirvaita mutta pitkältä hollilta missattuna myös hirvaita, vaihtui seuraavaksi pössykäksi musta surma 338LM. Nyt ei pääse hirvi matkan tai puun taakse enää piiloon, niin kuin kävi kahden aikaisemman kanssa. No suujarrulla ammuttu on ja ilman. AI potkaseeko, no tottahan toki, mutta siihen tottuu ja ruokahalu kasvaa syödessä. Nyt on tulossa tai ainakin anelussa luvat 458Lottapyssylle. Ja minä kun luulin, että 338LM:n paukku on iso... joo kaikilla näistä kuolee hirvi ja karhu, mutta tämä onkin harrastus, tyttären ja poikain leluis on joskus sentään jotain eroa, niinkuin poikain ja isienkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      69
      6806
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4420
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2833
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2100
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1663
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1457
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1161
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      305
      1135
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1134
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1101
    Aihe