Pölyallergia...

Julia

Minulta todettiin pari kuukautta sitten pölyallergia. Poskiontelutulehdukset ovat vaivanneet jatkuvasti, kolmas antibioottikuuri menossa ja kerran on myös tehty poskionteluhuuhtelu. Päänsärkyäki esiintyy ja joskus lievää huimausta.
Olen yrittäny siivota kotona paremmin ja useammin ja vähentää mm. mattoja.
Miten te muut pölyallergikot pärjäätte allergianne kanssa? Alkaa kyllästyttämään tämä jatkuva sairastelu..

28

45204

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • m

      Miten pölyallergia todetaan?

      • Julia

        Multa pölyallergia todettiin verikokeella terveyskeskuksessa.


      • Jocu
        Julia kirjoitti:

        Multa pölyallergia todettiin verikokeella terveyskeskuksessa.

        Eiväthän nuo oireesi oikein allergiaan stemmaa. Minä olen allerginen erilaisille pölyille, mutta antihistamiineilla sitä hoidetaan.
        Kyllä allergian toteamiseksi käsittääkseni tarvitaan allergiatesti.
        Onhan niitä kaikenlaisia lääkäreitä. Minullakin oli jonkin aikaa täysi astmalääkitys, kunnes aluesairaalassa todettiin, että astmaa minusta ei löydy millään.


      • paulivil
        Jocu kirjoitti:

        Eiväthän nuo oireesi oikein allergiaan stemmaa. Minä olen allerginen erilaisille pölyille, mutta antihistamiineilla sitä hoidetaan.
        Kyllä allergian toteamiseksi käsittääkseni tarvitaan allergiatesti.
        Onhan niitä kaikenlaisia lääkäreitä. Minullakin oli jonkin aikaa täysi astmalääkitys, kunnes aluesairaalassa todettiin, että astmaa minusta ei löydy millään.

        Homeen aiheuttamilta oireiltahan nuo kuulostavat.


      • tools
        Jocu kirjoitti:

        Eiväthän nuo oireesi oikein allergiaan stemmaa. Minä olen allerginen erilaisille pölyille, mutta antihistamiineilla sitä hoidetaan.
        Kyllä allergian toteamiseksi käsittääkseni tarvitaan allergiatesti.
        Onhan niitä kaikenlaisia lääkäreitä. Minullakin oli jonkin aikaa täysi astmalääkitys, kunnes aluesairaalassa todettiin, että astmaa minusta ei löydy millään.

        kuin joku voi olla allerginen "pölylle"? eihän se ole mikään homogeeninen käsite... eläinpöly, siitepöly, homepöly... eri lajeja on vaikka kuinka. Ja jos niille on oikeasti joka ikiselle allerginen, ei sitä todellakaan millään verikokeella voi selvittää.

        Allergiatesteihin olisi minusta kyllä aihetta.


      • Julia
        tools kirjoitti:

        kuin joku voi olla allerginen "pölylle"? eihän se ole mikään homogeeninen käsite... eläinpöly, siitepöly, homepöly... eri lajeja on vaikka kuinka. Ja jos niille on oikeasti joka ikiselle allerginen, ei sitä todellakaan millään verikokeella voi selvittää.

        Allergiatesteihin olisi minusta kyllä aihetta.

        Ei noihin terveyskeskuksen testeihin näköään ole luottamista. Sielläkö ne allergiatestitkin tehdään? Siskolla on vissin homeallergia, joten ei kai se ois mikään ihme jos mullakin olis.


      • tools
        Julia kirjoitti:

        Ei noihin terveyskeskuksen testeihin näköään ole luottamista. Sielläkö ne allergiatestitkin tehdään? Siskolla on vissin homeallergia, joten ei kai se ois mikään ihme jos mullakin olis.

        Kyllä niihin pitäisi terveyskeskuksenkin kautta päästä, jumalattomalla jonottamisella. Missä sisaresi kävi, kysy vinkkejä!

        Niin testit kuin hoidotkin ovat tietysti oireenmukaisia - ihottumaa, nuhaisuutta, vatsakipua? Itselläni oirehtivat hengityselimet ja sain siis lähetteen spirometriaan, jossa todettiin astma.


      • Julia
        tools kirjoitti:

        Kyllä niihin pitäisi terveyskeskuksenkin kautta päästä, jumalattomalla jonottamisella. Missä sisaresi kävi, kysy vinkkejä!

        Niin testit kuin hoidotkin ovat tietysti oireenmukaisia - ihottumaa, nuhaisuutta, vatsakipua? Itselläni oirehtivat hengityselimet ja sain siis lähetteen spirometriaan, jossa todettiin astma.

        Mulla oli nuhaa viime talvena ja aivastelin paljon. Kun pölyallergia "todettiin" luovuin kissastani ja tein perusteellisen siivouksen. Lääkäri määräsi Nasonex merkkistä nenäsuihketta, jota olen käyttänyt joka päivä.
        Nyt nuha ja aivastelu on loppunu, mutta poskiontelotulehduksista ei näy tulevan loppua...


      • tools
        Julia kirjoitti:

        Mulla oli nuhaa viime talvena ja aivastelin paljon. Kun pölyallergia "todettiin" luovuin kissastani ja tein perusteellisen siivouksen. Lääkäri määräsi Nasonex merkkistä nenäsuihketta, jota olen käyttänyt joka päivä.
        Nyt nuha ja aivastelu on loppunu, mutta poskiontelotulehduksista ei näy tulevan loppua...

        Mene nyt ihmeessä allergiatesteihin, ilmisesti olet kissalle ainakin jonkun verran allerginen, mutta poskiontelontulehdushan vaatii antibiootteja parantuakseen. Lääkäriin vaan.


      • netta
        tools kirjoitti:

        Mene nyt ihmeessä allergiatesteihin, ilmisesti olet kissalle ainakin jonkun verran allerginen, mutta poskiontelontulehdushan vaatii antibiootteja parantuakseen. Lääkäriin vaan.

        Minulla on verikokein todettu pölyallergia ja
        se pitää paikkansa. Jos vuodevaatteet ovat vaihtamatta viikon tai käsittelen pyykkejä ym
        pölyisiä vaatteita tai mattoja niin silmäni alkavat vuotamaan, aivastelen ja tulee nuha.
        Mulla on nenäsuihke, zyrtex ja astmalääkitys.
        Muuttui vuosien varrella astmaksi. Oli jatkuvaan poskiontelotulehduksia, kuivaa yskää ja keuhkoputken tulehduksia. Lääkityksellä ovat pysyneet kurissa.


      • Oikea tieto
        netta kirjoitti:

        Minulla on verikokein todettu pölyallergia ja
        se pitää paikkansa. Jos vuodevaatteet ovat vaihtamatta viikon tai käsittelen pyykkejä ym
        pölyisiä vaatteita tai mattoja niin silmäni alkavat vuotamaan, aivastelen ja tulee nuha.
        Mulla on nenäsuihke, zyrtex ja astmalääkitys.
        Muuttui vuosien varrella astmaksi. Oli jatkuvaan poskiontelotulehduksia, kuivaa yskää ja keuhkoputken tulehduksia. Lääkityksellä ovat pysyneet kurissa.

        Minullakin on pölyallergia, ja se, todellakin, on verikokeella ELI allergiatestillä todettu.

        Mitä ihmettä tarkoittaa että mene allergiatesteihin,kun ketjun aloittaja on jo tehnyt sen? Ei voi kuin nauraa typeryksille, jotka tulevat pätemään.


      • sak
        Oikea tieto kirjoitti:

        Minullakin on pölyallergia, ja se, todellakin, on verikokeella ELI allergiatestillä todettu.

        Mitä ihmettä tarkoittaa että mene allergiatesteihin,kun ketjun aloittaja on jo tehnyt sen? Ei voi kuin nauraa typeryksille, jotka tulevat pätemään.

        Allergiaa voi testata todella verikokeilla mutta myös ihotesteillä. Ihotestissä käsivarteen "uutetaan " ko ainetta esim omenaa. Tulos luetaan ihoreaktion avulla. Mitä suurempi punoittava alue 10-20 min kuluttua ilmestyy sitä vahvemmin olet allerginen ko aineelle tai pölypunkille esim. Tällä hetkellä pölypunkkien lisäksi voi testata 3 varastopunkkia siis Suomessa. Varastopunkkeja voi olla kosteusvaurioisissa taloissa, missä ne levittävät huoneilmaan mikrobeja, joista allergiaoireet aiheutuvat. Kumpi luotettavampi ihotestit vai verinäytteet? Keskussairaala tasolla tehdään useammin ihotestejä ilmeisesti ja ainakin jos kyseessä on työperäinen altistuminen. Kyselyjeni mukaan molempiin voi luottaa, ehkä ihotesteihin enemmänkin.


      • onks valoo
        tools kirjoitti:

        kuin joku voi olla allerginen "pölylle"? eihän se ole mikään homogeeninen käsite... eläinpöly, siitepöly, homepöly... eri lajeja on vaikka kuinka. Ja jos niille on oikeasti joka ikiselle allerginen, ei sitä todellakaan millään verikokeella voi selvittää.

        Allergiatesteihin olisi minusta kyllä aihetta.

        myös huonepölylle ja varastopölylle voi olla allerginen, ja ne näkyy allergiatestissä ihan huonepölyn ja varastopölyn nimillä


      • testeihin
        Julia kirjoitti:

        Ei noihin terveyskeskuksen testeihin näköään ole luottamista. Sielläkö ne allergiatestitkin tehdään? Siskolla on vissin homeallergia, joten ei kai se ois mikään ihme jos mullakin olis.

        Verikokeesta täällä ruotsissakin pölyallergia katsotaan.Kaikista nopein ja selvin tapa.Luotettavin...ehdottomasti.


      • ianna-
        Jocu kirjoitti:

        Eiväthän nuo oireesi oikein allergiaan stemmaa. Minä olen allerginen erilaisille pölyille, mutta antihistamiineilla sitä hoidetaan.
        Kyllä allergian toteamiseksi käsittääkseni tarvitaan allergiatesti.
        Onhan niitä kaikenlaisia lääkäreitä. Minullakin oli jonkin aikaa täysi astmalääkitys, kunnes aluesairaalassa todettiin, että astmaa minusta ei löydy millään.

        Itsellä siitepölyallergia, pölyallergia, heinäallergia ja vielä vaikka mitä, mutta poskiontelon tulehduksista en ole kärsinyt normaalia enempää. Oireina meikäläisellä on tämä ainainen silmien kutina/turvotus, aivastelu, nuha ja joskus ihottuma, mutta ihan allergialääkkeillä olen selvinnyt tähän asti eli noin kahdeksan vuotta.. Kummaa, todella !


      • jukkAx
        tools kirjoitti:

        kuin joku voi olla allerginen "pölylle"? eihän se ole mikään homogeeninen käsite... eläinpöly, siitepöly, homepöly... eri lajeja on vaikka kuinka. Ja jos niille on oikeasti joka ikiselle allerginen, ei sitä todellakaan millään verikokeella voi selvittää.

        Allergiatesteihin olisi minusta kyllä aihetta.

        Ei ihminen olekaan allerginen pölylle vaan pölyssä elävien pölypunkkien ulosteelle. Sitä kutsutaan pölyallergiaksi.


      • Maalari kuopiosta
        Jocu kirjoitti:

        Eiväthän nuo oireesi oikein allergiaan stemmaa. Minä olen allerginen erilaisille pölyille, mutta antihistamiineilla sitä hoidetaan.
        Kyllä allergian toteamiseksi käsittääkseni tarvitaan allergiatesti.
        Onhan niitä kaikenlaisia lääkäreitä. Minullakin oli jonkin aikaa täysi astmalääkitys, kunnes aluesairaalassa todettiin, että astmaa minusta ei löydy millään.

        ei outoa, minulla todettiin pölyallergia jo 30 v sitten, eikä pysy kurissa muulla kuin antihistamiinella, sitten tehtiin myös ihotesti ja millekään testatuista aineista en ollut allerginen, mutta 10 v jälkeen koira jouduttin poistamaan eikä senjälkeen ole sisäkoiraa ollut, mutta aina kun käyn kyläilemässä siellä missä on koira puolelen tunnin jälkeen on aika sietämätön olo ammatin vaihtokin tuli eteen pölyn vuoksi. Onneksi se ei ole astmaksi asti päässyt.


    • altistunut

      Kuulostaa siltä, että kodissasi voisi olla homevaurio...meinaan itse ainakin kärsin poskiontelotulehduksesta homekämpässä vaikka ehdin asua siellä vain 4 vkoa.
      Kannattaa tutkituttaa, oletko homeella altistunut ja tehdä hometestit siellä kotona. Älä missään nimessä jää sinne asuun, jos siel on hometta. Voit saada pysyvän astman ja paljon muita ongelmia.

      Itse olen saanut silmienärsytysoireita pelkästään siirrettyäni omaisuuteni minivarastosta uuteen kotiin. Olivat olleet varastossa 8 kk ja pölymäärä on valtava:( terveyskeskushlö arveli että varastopöly voi sisältää myös homepölyä. Tarvii siivota kaikki tavarat läpi, pestä kaikki jne. Ei noi pölyjutut mitään kivoja ole...:/

      Toivon että löydät ratkaisun ongelmaasi!!! :)

      • ja paljon

        Olen keuhkoastmainen ja atoopikko. Vaihdoin keväällä työpaikkaa. Kappas vaan, nenä tukossa, ääni häviää, pyörryttää, astmaoireet paheni. Sisäilmassa on jotain. Pölyä siellä ainakin on ja siivous on mitä on. Tt:t siivoaa itse imuroimalla kun SOL ei kerkeä kuin 1,5 tuntia siivoomaan.
        HAju on paha, mutta ta on kieltänyt sisäilmamittaukset!! Eli tiedetään että jotain on. Talossa on ollut kosteusvaurio ja jäljet näkyy. Huone jossa työskentelin on käyttökiellossa. Nyt olen sairaslomalla ja ta ei anna tilaa mihin sijoittaa minut. Olen ma vakanssilla. Olen astunut pomon varpaille, ja uskon että muuttolupaukset ovat huuhaata. Mutta jos työsuojelupiiri tulee taloon ja sanoo sanansa, koko talo on käyttökiellossa. JA siinä talossa on paljon porukkaa....
        Mutta minä sairastan. Poskiontelotulehdukset, päänsärky, kaikki viittaa siihen että jotain on. Työterveyshuolto sanoo että en voi työskennellä, mutta en toki irtisano itseeni...


      • myös minulla!
        ja paljon kirjoitti:

        Olen keuhkoastmainen ja atoopikko. Vaihdoin keväällä työpaikkaa. Kappas vaan, nenä tukossa, ääni häviää, pyörryttää, astmaoireet paheni. Sisäilmassa on jotain. Pölyä siellä ainakin on ja siivous on mitä on. Tt:t siivoaa itse imuroimalla kun SOL ei kerkeä kuin 1,5 tuntia siivoomaan.
        HAju on paha, mutta ta on kieltänyt sisäilmamittaukset!! Eli tiedetään että jotain on. Talossa on ollut kosteusvaurio ja jäljet näkyy. Huone jossa työskentelin on käyttökiellossa. Nyt olen sairaslomalla ja ta ei anna tilaa mihin sijoittaa minut. Olen ma vakanssilla. Olen astunut pomon varpaille, ja uskon että muuttolupaukset ovat huuhaata. Mutta jos työsuojelupiiri tulee taloon ja sanoo sanansa, koko talo on käyttökiellossa. JA siinä talossa on paljon porukkaa....
        Mutta minä sairastan. Poskiontelotulehdukset, päänsärky, kaikki viittaa siihen että jotain on. Työterveyshuolto sanoo että en voi työskennellä, mutta en toki irtisano itseeni...

        Muutimme reilu kaksi vuotta sitten remontoituun kerrostalo-asuntoon. Talo on rakennettu v. -71.
        Alkuajat sujuivat hyvin.

        Viime syksynä alkoi poskiontelotulehduskierre, 4 antibioottikuuria, viidennellä kerralla punktio.

        Nyt Nasonex jatkuvassa käytössä.

        Kevään aikana ongelmat ovat jatkuvasti pahentuneet. Jatkuva, vetinen nuha, silmien kirvely, punoitus, roskaisuus.

        Olen käyttänyt lisäksi Heinixiä ja silmätippoja kuivasilmäisyyteen. EI MITÄÄN APUA.

        Talossa tehtiin viime kesänä julkisivuremontti ja ikkunoiden vaihto. Välillä satoi, välillä paistoi.

        Siivoan sisällä kuin viimeistä päivää, kuljen pölyrätti kädessäni pyydystämässä pölyä.

        Aion mennä lääkäriin ja pyydän nimenomaan hometestit, lisäksi muut allergiatestit. En ole koskaan ennen ollut allerginen millekään, vaikka aiemmin minulla oli kissoja ja koira.

        Nyt ihmettelen, mikäli oireiden syyksi ilmenee home, kukahan on vastuussa...?


      • kuka vastaa
        myös minulla! kirjoitti:

        Muutimme reilu kaksi vuotta sitten remontoituun kerrostalo-asuntoon. Talo on rakennettu v. -71.
        Alkuajat sujuivat hyvin.

        Viime syksynä alkoi poskiontelotulehduskierre, 4 antibioottikuuria, viidennellä kerralla punktio.

        Nyt Nasonex jatkuvassa käytössä.

        Kevään aikana ongelmat ovat jatkuvasti pahentuneet. Jatkuva, vetinen nuha, silmien kirvely, punoitus, roskaisuus.

        Olen käyttänyt lisäksi Heinixiä ja silmätippoja kuivasilmäisyyteen. EI MITÄÄN APUA.

        Talossa tehtiin viime kesänä julkisivuremontti ja ikkunoiden vaihto. Välillä satoi, välillä paistoi.

        Siivoan sisällä kuin viimeistä päivää, kuljen pölyrätti kädessäni pyydystämässä pölyä.

        Aion mennä lääkäriin ja pyydän nimenomaan hometestit, lisäksi muut allergiatestit. En ole koskaan ennen ollut allerginen millekään, vaikka aiemmin minulla oli kissoja ja koira.

        Nyt ihmettelen, mikäli oireiden syyksi ilmenee home, kukahan on vastuussa...?

        No jos olet vuokralla, taloyhtiön asia. Jos olet omistusasunnon ostanut, on entinen omistaja vastuussa nyt sitten.
        Jos omistusasunto, onko ostovaiheessa vaadittu kosteusmittaustulokset ja onko hometta tutkittu? Vanhat talot ovat ongelma tätä nykyä.
        Jos korjaatte homevauriot itse, saatte kotitalousvähennykseen osan kuluista. Mutta jos taloyhtiö sen tekee omaan piikkiin, niin ok. Mutta ota yhteys isännöitsijään..tai taloyhtiön pj:aan.


      • Sama täällä
        kuka vastaa kirjoitti:

        No jos olet vuokralla, taloyhtiön asia. Jos olet omistusasunnon ostanut, on entinen omistaja vastuussa nyt sitten.
        Jos omistusasunto, onko ostovaiheessa vaadittu kosteusmittaustulokset ja onko hometta tutkittu? Vanhat talot ovat ongelma tätä nykyä.
        Jos korjaatte homevauriot itse, saatte kotitalousvähennykseen osan kuluista. Mutta jos taloyhtiö sen tekee omaan piikkiin, niin ok. Mutta ota yhteys isännöitsijään..tai taloyhtiön pj:aan.

        Asiallista keskustelua täällä. Kun laitoin hakusanaksi pölyallergia, jouduin ensi polyallergian sivuille:)
        Täytyykin mennä testeihin, kumpi minulla on, pöly vai homeallergia. Epäilen ensimmäistä koska kutina alkaa usein yöllä, siis makuuhuoneessa. Huonepöly lentää ilmassa keskuslämmityksen takia. Keittiössä on ehkä myös (hajutonta) hometta jossain koska yläkerran vesivaurio oli sillä kohtaa.
        Kolmas vaihoehto on atooppinen ihottuma, sitähän ei tiedetä mistä johtuu, joten ei myöskään sitâ voi mitenkään estää. Syötävä antihistamiineja ja torkuttava loppuelämä? Atooppiseen tämä ehkä eniten viittaa, koska kutina voi alkaa keskellä päivää, töissä tai missä tahansa.


    • kwköldö
      • nainen 56v

        Ostin huuhtelukannun ja sit alkoi nenäverenvuodot,ei koskaan aiemmin vuotanut.Nyt 2-kertaa huuhdellut ja kolmas päivä kun vuotaa.Onko muilla samanlaisia oireita.Mulla myös pölyallergia lääkäri kielsi siivoamisen,pitäis teettää jollakin muulla,mut kenellä ja kuka maksais.Poskiontelot mullakin siitä pölystä ärsyyntyy,Duakt-allergialääke auttaa siihen reseptilääke,mut kun ei tahtois kokoajan syödä pillereitä kokeilin tota kannua kun ystävät kehuivat sen tehoa.


    • dr o

      nainen 56v, Duact-lääke on tarkoitettu ainoastaan viikon kuureina kolmesti päivässä, se supistaa limakalvojasi nenässä jotta ilma vaihtuisi. Elä missään nimessä syö sitä 10 päivää pidempään, tai nenän turvotus alkaa kroonistumaan.
      Duactin käyttöä mulle ainakin suositeltu ainoastaan infektion pahimpina aikoina jolloin saanut kierrettä katkastua ja nenää vähän auki jotta voi sit kannulla huuhdella.
      Duact ei ole näin ollen allergialääke, hae ihmeessä kunnollinen antihistamiinivalmiste!

      • 9+6

        Tuskin tuo 3 vuoden takainen kysyjä tätä enää lukee, mutta vastaanpa nyt sinulle dr 0. Poskiontelovaivojen kierrettä ei nykyään enää saa poikki, koska home- ja muita sisäilmaongelmia on joka paikassa. Jos joku rakennus muuten olisikin hengitettävä, pilaavat ihmiset senkin vaatteissaan tuomillaan homeilla ja kemikaaleilla. Antihistamiinit ei näihin vaivoihin auta, sisäilmaongelmat kun eivät yleensä ole allergiaa. Duact on oikeastaan ainoa lääke näihin sairauksiin.


      • Doc
        9+6 kirjoitti:

        Tuskin tuo 3 vuoden takainen kysyjä tätä enää lukee, mutta vastaanpa nyt sinulle dr 0. Poskiontelovaivojen kierrettä ei nykyään enää saa poikki, koska home- ja muita sisäilmaongelmia on joka paikassa. Jos joku rakennus muuten olisikin hengitettävä, pilaavat ihmiset senkin vaatteissaan tuomillaan homeilla ja kemikaaleilla. Antihistamiinit ei näihin vaivoihin auta, sisäilmaongelmat kun eivät yleensä ole allergiaa. Duact on oikeastaan ainoa lääke näihin sairauksiin.

        Tuskin sinä "9.6" tätä enää luet...mutta kirjoitan nyt kuitenkin kun pisti niin pahasti silmään. Eli "dr o" kommentoi aivan oikein tuossa että Duactia ei missään tapauksessa saisi käyttää 10 päivää pidempään. Se myöskin voi aiheuttaa voimakastra väsymystä jne. Näin minullekin sanotti äskettäin lääkärissä. Se ei myöskään aina ole se paras lääke tuollaisiin oireisiin, minulle määrättiin sen sijasta Desloratadine Sandoz:ia 5mg (2tabletrtia päivässä)jota käytän pahimman allergiakauden aikana(eli yhteensä tulee käytettyä 4-5kuukautta putkeen tuota) ja sitten jos olen menossa vierailulle eläin/pölyiseen kotiin niin otan muutaman napin ennen sitä. Lisäksi minulla on käytössä Avamys nenäsuihke ja Astmapiippu. Minulla on siis todettu heinäallergia, pölyallergia ja tässä viime aikoina olen alkanut epäillä että minulle on kehittynyt nyt myös astma.


    • Kys1

      Dhhgfhgfhfhhfghgthjggvgvhvggssdv fcvh tccrrb rvvy ctgzugsoydoydiydoyeoyditsotwitwoydoydoydoydoydoyeitsodiydDhhgfhgfhfhhfghgthjggvgvhvggssdv fcvh tccrrb rvvy ctgzugsoydoydiydoyeoyditsotwitwoydoydoydoydoydoyeitsodiydDhhgfhgfhfhhfghgthjggvgvhvggssdv fcvh tccrrb rvvy ctgzugsoydoydiydoyeoyditsotwitwoydoydoydoydoydoyeitsodiydDhhgfhgfhfhhfghgthjggvgvhvggssdv fcvh tccrrb rvvy ctgzugsoydoydiydoyeoyditsotwitwoydoydoydoydoydoyeitsodiydDhhgfhgfhfhhfghgthjggvgvhvggssdv fcvh tccrrb rvvy ctgzugsoydoydiydoyeoyditsotwitwoydoydoydoydoydoyeitsodiydDhhgfhgfhfhhfghgthjggvgvhvggssdv fcvh tccrrb rvvy ctgzugsoydoydiydoyeoyditsotwitwoydoydoydoydoydoyeitsodiydDhhgfhgfhfhhfghgthjggvgvhvggssdv fcvh tccrrb rvvy ctgzugsoydoydiydoyeoyditsotwitwoydoydoydoydoydoyeitsodiydDhhgfhgfhfhhfghgthjggvgvhvggssdv fcvh tccrrb rvvy ctgzugsoydoydiydoyeoyditsotwitwoydoydoydoydoydoyeitsodiydDhhgfhgfhfhhfghgthjggvgvhvggssdv fcvh tccrrb rvvy ctgzugsoydoydiydoyeoyditsotwitwoydoydoydoydoydoyeitsodiydDhhgfhgfhfhhfghgthjggvgvhvggssdv fcvh tccrrb rvvy ctgzugsoydoydiydoyeoyditsotwitwoydoydoydoydoydoyeitsodiydDhhgfhgfhfhhfghgthjggvgvhvggssdv fcvh tccrrb rvvy ctgzugsoydoydiydoyeoyditsotwitwoydoydoydoydoydoyeitsodiydDhhgfhgfhfhhfghgthjggvgvhvggssdv fcvh tccrrb rvvy ctgzugsoydoydiydoyeoyditsotwitwoydoydoydoydoydoyeitsodiydDhhgfhgfhfhhfghgthjggvgvhvggssdv fcvh tccrrb rvvy ctgzugsoydoydiydoyeoyditsotwitwoydoydoydoydoydoyeitsodiydDhhgfhgfhfhhfghgthjggvgvhvggssdv fcvh tccrrb rvvy ctgzugsoydoydiydoyeoyditsotwitwoydoydoydoydoydoyeitsodiydDhhgfhgfhfhhfghgthjggvgvhvggssdv fcvh tccrrb rvvy ctgzugsoydoydiydoyeoyditsotwitwoydoydoydoydoydoyeitsodiydDhhgfhgfhfhhfghgthjggvgvhvggssdv fcvh tccrrb rvvy ctgzugsoydoydiydoyeoyditsotwitwoydoydoydoydoydoyeitsodiydDhhgfhgfhfhhfghgthjggvgvhvggssdv fcvh tccrrb rvvy ctgzugsoydoydiydoyeoyditsotwitwoydoydoydoydoydoyeitsodiydDhhgfhgfhfhhfghgthjggvgvhvggssdv fcvh tccrrb rvvy ctgzugsoydoydiydoyeoyditsotwitwoydoydoydoydoydoyeitsodiydDhhgfhgfhfhhfghgthjggvgvhvggssdv fcvh tccrrb rvvy ctgzugsoydoydiydoyeoyditsotwitwoydoydoydoydoydoyeitsodiydDhhgfhgfhfhhfghgthjggvgvhvggssdv fcvh tccrrb rvvy Dhhgfhgfhfhhfghgthjggvgvhvggssdv fcvh tccrrb rvvy ctgzugsoydoydiydoyeoyditsotwitwoydoydoydoydoydoyeitsodiydDhhgfhgfhfhhfghgthjggvgvhvggssdv fcvh tccrrb rvvy ctgzugsoydoydiydoyeoyditsotwitwoydoydoydoydoydoyeitsodiydDhhgfhgfhfhhfghgthjggvgvhvggssdv fcvh tccrrb rvvy ctgzugsoydoydiydoyeoyditsotwitwoydoydoydoydoydoyeitsodiydDhhgfhgfhfhhfghgthjggvgvhvggssdv fcvh tccrrb rvvy ctgzugsoydoydiydoyeoyditsotwitwoydoydoydoydoydoyeitsodiydDhhgfhgfhfhhfghgthjggvgvhvggssdv fcvh tccrrb rvvy ctgzugsoydoydiydoyeoyditsotwitwoydoydoydoydoydoyeitsodiydDhhgfhgfhfhhfghgthjggvgvhvggssdv fcvh tccrrb rvvy ctgzugsoydoydiydoyeoyditsotwitwoydoydoydoydoydoyeitsodiydDhhgfhgfhfhhfghgthjggvgvhvggssdv fcvh tccrrb rvvy ctgzugsoydoydiydoyeoyditsotwitwoydoydoydoydoydoyeitsodiydDhhgfhgfhfhhfghgthjggvgvhvggssdv fcvh tccrrb rvvy ctgzugsoydoydiydoyeoyditsotwitwoydoydoydoydoydoyeitsodiydDhhgfhgfhfhhfghgthjggvgvhvggssdv fcvh tccrrb rvvy ctgzugsoydoydiydoyeoyditsotwitwoydoydoydoydoydoyeitsodiydDhhgfhgfhfhhfghgthjggvgvhvggssdv fcvh tccrrb rvvy ctgzugsoydoydiydoyeoyditsotwitwoydoydoydoydoydoyeitsodiydDhhgfhgfhfhhfghgthjggvgvhvggssdv fcvh tccrrb rvvy ctgzugsoydoydiydoyeoyditsotwitwoydoydoydoydoydoyeitsodiydDhhgfhgfhfhhfghgthjggvgvhvggssdv fcvh tccrrb rvvy ctgzugsoydoydiydoyeoyditsotwitwoydoydoydoydoydoyeitsodiydDhhgfhgfhfhhfghgthjggvgvhvggssdv fcvh tccrrb rvvy ctgzugsoydoydiydoyeoyditsotwitwoydoydoydoydoydoyeitsodiydDhhgfhgfhfhhfghgthjggvgvhvggssdv fcvh tccrrb rvvy ctgzugsoydoydiydoyeoyditsotwitwoydoydoydoydoydoyeitsodiydDhhgfhgfhfhhfghgthjggvgvhvggssdv fcvh tccrrb rvvy ctgzugsoydoydiydoyeoyditsotwitwoydoydoydoydoydoyeitsodiydDhhgfhgfhfhhfghgthjggvgvhvggssdv fcvh tccrrb rvvy ctgzugsoydoydiydoyeoyditsotwitwoydoydoydoydoydoyeitsodiydDhhgfhgfhfhhfghgthjggvgvhvggssdv fcvh tccrrb rvvy ctgzugsoydoydiydoyeoyditsotwitwoydoydoydoydoydoyeitsodiydDhhgfhgfhfhhfghgthjggvgvhvggssdv fcvh tccrrb rvvy ctgzugsoydoydiydoyeoyditsotwitwoydoydoydoydoydoyeitsodiydDhhgfhgfhfhhfghgthjggvgvhvggssdv fcvh tccrrb rvvy ctgzugsoydoydiydoyeoyditsotwitwoydoydoydoydoydoyeitsodiydDhhgfhgfhfhhfghgthjggvgvhvggssdv fcvh tccrrb rvvy ctgzugsoydoydiydoyeoyditsotwitwoydoydoydoydoydoyeitsodiydttjjjjhytdhhhhggggggggctgzugsoydoydiydoyeoyditsotwitwoydoydoydoydoydoyeitsodiydttjjjjhytdhhhhggggggggctgzugsoydoydiydoyeoyditsotwitwoydoydoydoydoydoyeitsodiydttjjjjhytdhhhhggggggggctgzugsoydoydiydoyeoyditsotwitwoydoydoydoydoydoyeitsodiydttjjjjhytdhhhhgggggggg 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,

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1595
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1429
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1337
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1325
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      34
      1266
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1208
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1082
    Aihe