Aluvanteiden kiristys

vaihdon jälkeen

Ajoin eilen kaupasta ulos ihan uuden auton, jossa on aluvanteet kesä- ja talvirenkailla. Autoliikkeesssä myyjä kertoi, että aluvanteiden pulttien kiritys pitää tarkistaa tietyn ajomäärän (kuinka paljon?) jälkeen. Miksei noi alut pysy kiinni samalla tavlla kuin peltivanteet? Mulla ei oo ikinä ennen ollut aluja. Mitäs muuta pitää ottaa huomioon noissa aluissa, pestävä ja vahattava kait usein?

32

53900

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ohjetta

      Vaihdon jälkeen muutaman sadan kilometrin kuluttua vanteiden kiristys. Käytä momenttiavainta tai sitten ihan auton omaa veiviä ja väännä JÄRJEN kanssa, aavistuksen vähemmän kiristystä kuin peltivanteelle. Kai se löystyminen johtuu alumiinin pehmeydestä teräkseen nähden.

      Vanteet kannattaa vahata keväällä ja syksyllä, viitseliäisyydestä riippuen vaikka kuinka monta kertaa välilläkin. Talvella vaikka parin kuukauden välein.

      • kiristyy/löystyy

        aluvanteissa pultit tosiaan saattaa löystyä, mutta myös jos vedät ne liian kireälle, ne kiristyy niin kovin, että et saa niitä auki käsipelillä. Toki jotain jatkovartta voi käyttää, mutta älä katkaise pultteja...


      • vazman

        alumiinivanteet kiristetään n. 108-112Nm, kun taas peltivanteet 80-90Nm!

        se jälkikiristys on tärkeä varsinkin uusille aluvanteille!ja se on ohjeiden mukaan suoritettava n.200km ajon jälkeen.


      • vazman
        kiristyy/löystyy kirjoitti:

        aluvanteissa pultit tosiaan saattaa löystyä, mutta myös jos vedät ne liian kireälle, ne kiristyy niin kovin, että et saa niitä auki käsipelillä. Toki jotain jatkovartta voi käyttää, mutta älä katkaise pultteja...

        liiallisella kiristyksellä tuhotaan nopeasti vanteesta kartiop,minkä seurauksena on että se pultti ei tule pysymään siellä never!


    • tehdään sen vuoksi, kun alumiini (tai siis metalliseos jossa suurin osa alumiiniä)
      on peltiä pehmeämpää yleensä vanne hieman puristuu kasaan pulttien kohdalta, varsinkin uutena, kun pari kertaa on otettu pois, ja asennettu uudestaan alle, metalli on "kovettunut" pulttien alta, jonka jälkeen eka kiristys riittää.

      • on se

        nyt, kumma. Mulle sanottiin rengasliikkeestä kun ostin uuden alut viime kesänä, että kun alumiini vanteissa on lakkakerros ja tehdään ensimmäinen kiristys niin se lakka kerros ei välttämättä hajoa tai pidä sitä pulttia/mutteria tiukassa, ja kun tehdään jälkikiristys 50-100 km niin sitten ne pultit/mutterit rupee pitämään kun se lakka kerros on hajonnut sieltä välistä


    • 30

      Mulla on kesärenkaissa alumiiniset vanteet, ja olin 2-3 vuotta sitten rengasliikkeessä vaihtamassa uudet kummit, liikkeessä laitettin alle ja sitten tuli talvi rupesin vaihtamaan nastarenkaita itse alle, kun en viitsi maksaa 100e vaihtajaasta kun kerran itse osaan, huomasin kun ne liikkeessä laitti alut kiinni pyssyllä, niin en minä käsipelillä saanut niitä auki, eli ne oli laitettu liian kiriälle siellä liikkeessä. Ainakin opin sen että kun joudun joskus uudet kummit vanteille laitattamaan niin itse ne alle laitan

      • rautarengas

        Jäikös sinulle kone millä laitat ne vanteille vai käytätkö perinteisiä rengasrautoja.


      • Minä myös
        rautarengas kirjoitti:

        Jäikös sinulle kone millä laitat ne vanteille vai käytätkö perinteisiä rengasrautoja.

        Luetun ymmärrys? Minä teen samoin kuin "30", eli liike saa laittaa kumekset vanteille, mutta itse kiristän sitten pultit, on ne meinaan niin montaa kertaa kiristetty miten sattuu.

        Omassa kiristysmomentti on 110 NM (laippapultit, ei kartioita), kun siitäkin joku vanhassa stoorissa "itki".
        Alumiinihan "karkaa" alta eli antaa periksi hiljalleen, jos on kiristetty liian tiukalle.


    • lässyn lässyn

      "Ajoin eilen kaupasta ulos ihan uuden auton, jossa on aluvanteet kesä- ja talvirenkailla. Autoliikkeesssä myyjä kertoi, että aluvanteiden pulttien kiritys pitää tarkistaa tietyn ajomäärän"

      Mulla on ollut neljässä edellisessä uutena ostetussa autossa aluvanteet ja yksikään automyyjä ei ole pyytänyt kiristelemään muttereita. Yhdestäkään em.autosta ei myöskään ole mutterit hävinneet ennen talvirenkaiden vaihtoa.

      Täyttä huuhaata koko jälkikiristyslässytys. Jos renkaat on kiristetty oikein, niin kyllä ne myös kiinni pysyvät.

      • laiskan paskat

        ja vaivahan on järjettömän suuri jos tarkastaa kerran kireyden!


      • Siksi kun

        Se onkin varmistus, jos sinne on jäänyt jotain likaa väliin tms..., mikä antaa periksi hetken päästä.
        Tosin jos huollossa on ollut pyörät irti, niin eipä ole suositeltu senkään jälkeen tsekkausta...


    • www.rengaskeskus.com/vanteet

    • lapsiautoilijat!

      Koko keskustelu tästä jälkikiristystapeesta on täyttä lasten huuhaata.

    • kalev60

      Ei ole pojilta koskaan tainnut lähteä vanne irti??
      Minulta on.....en suosittele, kiristyksen tarkastus
      pieni duuni. Suosittelen.

    • Juu..

      ..kyllä ne putit/ mutterit tuppaavat löystymään, kannattaa tehdä jälkikiristys aina.

    • Nimimerkkivarattu123

      Itse tosa 100km/h tiellä taisin ajaa liian hitaasti, sillä kuskinpuolen eturengas perkele lähti ja ohitti. Ajelin muutaman metrin jarrulevyllä ja kolmella muulla vanteella. Suosittelen jälkikiristystä. Vanne sen jälkeen kiero ku takas laitoin.

    • hande7

      Biliassa sanoivat että ne kiristetään 120-140 momenttiin siis aluvanteet kartiopulteilla eli jos rengas puhkee tienpäällä niin täytyy soittaa hinausauto paikalle kun käsipelillä niitä ei saa auki vaikka olisi puolentoista metrin jatkoputki avaimen perässä ja 103kg jätkä pomppii jatkon päällä,niin minkä ihmeen takia volvossa sitten pitää olla tunkki vararengas ja rengas avain .kysyn vaan.

      • järki käteen

        Auton ohjekirja sanoo, että pulttien oikea kireus on 108 Nm. Otin riskin ja vedin reteesti 110 Nm momenttiin.

        Tuollainen 110 Nm on muuten tosi vähän. Siihen riittää n. 22 kg:n paino puolen metrin varren päässä. Jos laitetaan 103-kiloinen äijä metrin vipuvarren päähän, niin siitä tulee toista TUHATTA newtonmetriä vääntömomenttia.

        Aluvanteet pitää jälkikiristää sen takia, että vanne ei jousta yhtään ja pultteja ei saa kiristää paljoa. Jos kiinnityslaipan väliin jää epäpuhtauksia, niin ajan myötä ne hioutuvat pois, jolloin kiinnitys alkaa löystyä. Teräsvanne joustaa ja pultit voi vääntää sen verran kireälle, että vanteen jousto kompensoi epäpuhtauksien aiheuttaman löystymisen. Eli kun vanne on ajan myötä hakenut paikkansa, niin aluvanne pitää kiristää, mutta teräsvanteessa on riittävästi esijännitystä eikä sille tarvitse tehdä mitään.


      • hande7

        perkele eihän siellä olekkaan vararengasta tyhmä kun olen


      • oikeat momentit

        Tyypillistä osaamattomuutta. Tämä ei ole pelkästään renkaanvaihtajien ongelma vaan tätä esiintyy koko autohuollon alueella.
        Kerronpa tässä erään tapauksen. Edellisessä öljynvaihdossa "asentaja" oli kiristänyt pohjatulpan niin tiukkaan, että sitä ei saanut enää auki lainkaan normaali menetelmin. Uudessa öljynvaihdossa piti irrottaa koko öljypohja ja vasta kierteiden korjauksen jälkeen homma toimi niinkuin pitääkin. Pohjatulppa oli väännetty väärille kierteille niin tiukkaan ettei se auennut eli "asentajalal" oli aikamoiset hauislihakset.
        Katsokaa, että ne mutterien ja ruuvien kiritykset (momenti) on tehty järjellisesti eikä hampaat irvessä väkivoimalla. Ei autojen huollostta tarvitse noudattaa venäläistä "momenttitekniikkaa" eli kolmea eri kokoista asentajaa, ensin hento, sitten normaalivoimainen ja lopuksi väkivahva muskelimies.


      • jaa että ruuveilla
        oikeat momentit kirjoitti:

        Tyypillistä osaamattomuutta. Tämä ei ole pelkästään renkaanvaihtajien ongelma vaan tätä esiintyy koko autohuollon alueella.
        Kerronpa tässä erään tapauksen. Edellisessä öljynvaihdossa "asentaja" oli kiristänyt pohjatulpan niin tiukkaan, että sitä ei saanut enää auki lainkaan normaali menetelmin. Uudessa öljynvaihdossa piti irrottaa koko öljypohja ja vasta kierteiden korjauksen jälkeen homma toimi niinkuin pitääkin. Pohjatulppa oli väännetty väärille kierteille niin tiukkaan ettei se auennut eli "asentajalal" oli aikamoiset hauislihakset.
        Katsokaa, että ne mutterien ja ruuvien kiritykset (momenti) on tehty järjellisesti eikä hampaat irvessä väkivoimalla. Ei autojen huollostta tarvitse noudattaa venäläistä "momenttitekniikkaa" eli kolmea eri kokoista asentajaa, ensin hento, sitten normaalivoimainen ja lopuksi väkivahva muskelimies.

        Missä autossa on pyörät ruuveilla kiinni. Kas kun ei puutapeilla.


      • kjhrggkhwk
        jaa että ruuveilla kirjoitti:

        Missä autossa on pyörät ruuveilla kiinni. Kas kun ei puutapeilla.

        Kaikissa missä ei ole muttereilla.

        Autojen valmistajien omat varaosaluettelot ja elektroniset katalogit tuntevat nimikkeen "pyöränruuvi".

        Pultti on kansankieltä ja sellaisenaan oikein, mutta silti tavallaan väärin.


    • pösöisti

      Tänäpäivänä saa marketeista halvan monumenttiavaimen n 15-20 e . Normi autoon noin 110-140 neutonin monumentti. Lukee käyttöohjekirjassa.

    • momenttia kehiin

      Mulla lukee ohjekirjassa 105 Nm ja oon kiristäny aina 110 Nm, johtuen momenttiavaimen kalibrointi todistuksesta, siellä on n 3-4Nm heittoja todelliseen arvoon. Rouvan auton peltivanteet oon kans heittänyt 110 Nm kiinni

    • Momenttimies

      Vähän on vanha ketju, mutta ite olen kiristänyt aluvanteet siten, että noin 30 cm:n rengasavaimen päälle kun 100 kg ukkeli nousee kunnolla, niin hyvin ovat pysyneet ja saa vielä irtikin mitään jälkikiristystä ikään tehny. Rengasliikkeissä kun on pyörä vaidettu, niin poisottaessa ollu aika penteleen kireessä, että ei ne kyllä siinä ohjekirjan mukaisessa momentissa ole olleet, se ei mitenkään hirveen kiree oo se momentti johon ne oikeesti pitäs kiristää.

      • OikeamomJalkikir

        0,3m*100kg=30kg/m likimain 300NM eli kolme kertaa liikaa, pettää vanteet ja pultit...
        No tänään tuli tiellä vastaan tuoreen mesen omistaja, oli just hakemassa pyörää pusikosta.


    • Momenttimies

      3 kertaa liikaa on aika vähän siihenverrattuna mitä monet rengasliikkeet pulttipyssyllä tekevät, on joskus ollu rengasliikkeen jäljiltä paljon kireemmälläkin... ei se nyt ihan rakettitiedettä ole renkaidenkiristys sentään.

    • Tajutonmomentti

      Minulla on 110nm ohjeistus, aika hurja tuo 300nm. Autokorjaamot kyllä ampuu surutta todella tiukkaan, mahtaa alumiini lentää kun pulttipyssy laulaa. Saa koko elopainolla hyppiä avaimen päällä että saa auki. Pari kevättä sitten yritin anopin autosta vaihtaa renkaat, 2 hylsyä rikoin ja luovutin. Ei kun korjaamolle, missä syksyllä käytetty, ihmettelivät miten niin tiukassa olivatkin..

    • Kalibroija

      Kuinkahan monella on kalibroitu momenttiavain?
      Hyvin yleistä että on 10 % virhe ja joskus näkee jopa yli 15 % virheellisiä momenttiavaimia.
      Voi käydä niin että 110 Nm sijasta onkin kiristetty vain 95 Nm

      • Luuppi

        Ei irtoa henkilöautosta pyörä 95Nm:lläkään kun kaikki ruuvit/mutterit ovat samassa kireydessä. Autonvalmistajan momenttisuosituksissa on kalibroinnin hajonnan vuoksi huomioitu varmuusvara, tai - kerroin, esim. 8:1.


    • Mies19899

      Kerrotaan tähän nyt se oikeakin syy miksi jälkikiristys pitäisi tehdä.

      Mikäli vanteen ja navan väliin jää kiristyksen aikana vaikkapa hiekkaa tai muuta sinne kuulumatonta materiaalia, tuo materiaali saattaa ajon aikana hajota ja sen jälkeen vanne onkin löysällä. Tältä voi toki välttyä kun hieman tarkistaa että pinnat ovat puhtaat ja onnettoman huonolla tuurilla yksi jälkikiristys ei edes riitä.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5025
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3297
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1432
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1275
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      977
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      229
      764
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe