Lisäkilpirauhasen liikatoiminta

Titta

Onko kellään kokemusta lisäkilpirauhasen liikatoiminnasta?
Mitä oireita?
Leikkaus?

Kiitos vastauksesta!

144

55281

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kylmäkalle
      • Anonyymi

        +1 Thyrolin - https://nplink.net/tpYJ3kFp
        sain Thyrolin diagnoosin löydyttyä ja annos on 2 tablettia päivässä. seuraavan puolen vuoden aikana minulta tippui painosta noin 16 kiloa ja jo 2 kuukaudessa eron kropassani huomasi. oireeni loppuivat heti lääkityksen saatuani. pientä kärsivällisyyttä ja kyllä se paino alkaa tippumaan.


    • Elämä on

      ..kyseistä tautia.Todettiin kun olin 12vee, mut on nyt leikattu 3krt..leikkauksista on ollu todella pieni hyöty.
      Mulla puhkes todella pahana ihottumana, jonka vuoksi passitettii verikokeisiin.
      Epäiletkö itselläsi?

      • Titta

        Minulla on todettu tämä sairaus ja nyt leikkaus n. 3vkoon päästä.Ymmärsin että muuta hoitoa ei tähän ole kuin leikkaus?
        Oireeni ovat sekavuus,unettomuus, ruokahaluttomuus, päänsärky, sydämmen tykytys,korkea verenpaine, vatsakivut,heikotus, kärsimättömyys, vilkkaus , keskittymiskyky huono jne. Ihottumaan ei ole.
        Kalkkiarvot korkealla,luuntiheusmittaus tehty joka ok.
        Oliko sinulla kyseisiä oireita?
        Millainen leikkaus oli, kuinka nopeasti selvisit siitä?
        Kiitos vastauksesta!


      • elämä on
        Titta kirjoitti:

        Minulla on todettu tämä sairaus ja nyt leikkaus n. 3vkoon päästä.Ymmärsin että muuta hoitoa ei tähän ole kuin leikkaus?
        Oireeni ovat sekavuus,unettomuus, ruokahaluttomuus, päänsärky, sydämmen tykytys,korkea verenpaine, vatsakivut,heikotus, kärsimättömyys, vilkkaus , keskittymiskyky huono jne. Ihottumaan ei ole.
        Kalkkiarvot korkealla,luuntiheusmittaus tehty joka ok.
        Oliko sinulla kyseisiä oireita?
        Millainen leikkaus oli, kuinka nopeasti selvisit siitä?
        Kiitos vastauksesta!

        tiedä, onko se leikkauskaan niin varma hoito.Mä olen kuiteskin pettynyt jo kolme kertaa.
        Mulla ei ole korkeata verenpainetta..oireethan saattavat vaihdella, mulla myös muita sairauksia, menevät oireet vähän ristiin.
        Kalkkiarvot ollut aikanaan todella korkealla,leikkauksilla saatu alemmas.Mulle ei ole tehty tuota luuntiheysmittausta..miksiköhän..
        Leikkauksesta toipuminen ei vienyt kauaa..seuraavana päivänä jo ihan ok olo, kaula tietenkin kipeä.Nostella ei saanut mitään.3vko sairasloman sain.

        [email protected]
        En ole aikasemmin törmänny kehenkään kellä olisi tämä.


      • kanji
        Titta kirjoitti:

        Minulla on todettu tämä sairaus ja nyt leikkaus n. 3vkoon päästä.Ymmärsin että muuta hoitoa ei tähän ole kuin leikkaus?
        Oireeni ovat sekavuus,unettomuus, ruokahaluttomuus, päänsärky, sydämmen tykytys,korkea verenpaine, vatsakivut,heikotus, kärsimättömyys, vilkkaus , keskittymiskyky huono jne. Ihottumaan ei ole.
        Kalkkiarvot korkealla,luuntiheusmittaus tehty joka ok.
        Oliko sinulla kyseisiä oireita?
        Millainen leikkaus oli, kuinka nopeasti selvisit siitä?
        Kiitos vastauksesta!

        Heippa. Voitko Titta kertoa, mikä se sun kalsium-arvo verestä oli? Mulla oli samoja oireita ja arvo koholla, lääkäri viittasi kintaalla. Kysyi, josko ottaisin rauhottavia.. huh huh. Oireeni väheni ajan kanssa, vuoden päästä olin oireeton. Olisi vaan kiva tietää, millä arvoilla pääsit jatkotutkimuksiin?
        Mietin, onko nyt ilmaantuneella kurkkukivulla jotain kilpparisyytä, se kun ilmestyi kilpirauhasen kohdalle, hiukan alapuolelle ja on vain oikealla puolella. Sattuu nieltäessä. Mietin, miten ennen koholla olleet kalsiumarvot vaikuttaa pidemmällä ajalla lisäkilpirauhaseen ja aiheuttaako myöhemmin muita sairauksia. Nyt menisin toiselle lääkärille.
        Ketuttaa, kun pitää itse olla oma lääkärinsä, kun lekuri ei usko oireita!! Murr..Kiitos etukäteen!


      • vattula
        Titta kirjoitti:

        Minulla on todettu tämä sairaus ja nyt leikkaus n. 3vkoon päästä.Ymmärsin että muuta hoitoa ei tähän ole kuin leikkaus?
        Oireeni ovat sekavuus,unettomuus, ruokahaluttomuus, päänsärky, sydämmen tykytys,korkea verenpaine, vatsakivut,heikotus, kärsimättömyys, vilkkaus , keskittymiskyky huono jne. Ihottumaan ei ole.
        Kalkkiarvot korkealla,luuntiheusmittaus tehty joka ok.
        Oliko sinulla kyseisiä oireita?
        Millainen leikkaus oli, kuinka nopeasti selvisit siitä?
        Kiitos vastauksesta!

        minultakin leikattiin lisäkilpirauhaset.kaikkea ei voi leikkauksessa poistaa,kun on kysymys lisäkilpir.liikatoiminnosta.joten,muutaman vuoden kuluttua tauti uusii.liikakasvu alkaa uudelleen.


      • vattula
        kanji kirjoitti:

        Heippa. Voitko Titta kertoa, mikä se sun kalsium-arvo verestä oli? Mulla oli samoja oireita ja arvo koholla, lääkäri viittasi kintaalla. Kysyi, josko ottaisin rauhottavia.. huh huh. Oireeni väheni ajan kanssa, vuoden päästä olin oireeton. Olisi vaan kiva tietää, millä arvoilla pääsit jatkotutkimuksiin?
        Mietin, onko nyt ilmaantuneella kurkkukivulla jotain kilpparisyytä, se kun ilmestyi kilpirauhasen kohdalle, hiukan alapuolelle ja on vain oikealla puolella. Sattuu nieltäessä. Mietin, miten ennen koholla olleet kalsiumarvot vaikuttaa pidemmällä ajalla lisäkilpirauhaseen ja aiheuttaako myöhemmin muita sairauksia. Nyt menisin toiselle lääkärille.
        Ketuttaa, kun pitää itse olla oma lääkärinsä, kun lekuri ei usko oireita!! Murr..Kiitos etukäteen!

        minulla on lisäkilpirauhasten liikatoiminta.vaadin päästä keskussairaalan sisätautien poliklinikalle ja pääsin.minulla on myös kilpirauhasen vajaatoiminta,mutta myös lisäkilpirauhasten(joita on 4kpl)liikatoiminta eli liikakasvua.lääkäri oli erikoistunut kilpirauhassairauksiin.luulin,että reuma alkamassa,kun jalat aamuisin niin kipeät,mutta erikoislääkäri sanoi,että on oire lisäkilpirauhasten liikatoiminnasta.myös Ca (kalkki eli calsium)oli koholla.luun tiheys normaali.lisäkilpirauhasen toimintaa seurataan myös laboratoriokokeella =Parathormooni.vaadi tutkimuksiin.


      • uusi vaiva
        vattula kirjoitti:

        minulla on lisäkilpirauhasten liikatoiminta.vaadin päästä keskussairaalan sisätautien poliklinikalle ja pääsin.minulla on myös kilpirauhasen vajaatoiminta,mutta myös lisäkilpirauhasten(joita on 4kpl)liikatoiminta eli liikakasvua.lääkäri oli erikoistunut kilpirauhassairauksiin.luulin,että reuma alkamassa,kun jalat aamuisin niin kipeät,mutta erikoislääkäri sanoi,että on oire lisäkilpirauhasten liikatoiminnasta.myös Ca (kalkki eli calsium)oli koholla.luun tiheys normaali.lisäkilpirauhasen toimintaa seurataan myös laboratoriokokeella =Parathormooni.vaadi tutkimuksiin.

        Minulla myös on kilpirauhasen vajaatoiminta ja lisäkilpirauhasen liikatoiminta.
        Olen erikoissairaanhoidossa sen takia. ei ole leikattu, kriteerit eivät ole täyttyneet. Onko sinulla alhainen D-vitamiinipitoisuus ? Minulla nimittäin on ja nyt syön kalsiumia ja D vitamiinia ympäri vuoden. Muistatko millaisia veren kalkki ja Parathormonipitoisuuksia sinulla on ? Minun Parathormoni yli sata.


      • Anonyymi
        kanji kirjoitti:

        Heippa. Voitko Titta kertoa, mikä se sun kalsium-arvo verestä oli? Mulla oli samoja oireita ja arvo koholla, lääkäri viittasi kintaalla. Kysyi, josko ottaisin rauhottavia.. huh huh. Oireeni väheni ajan kanssa, vuoden päästä olin oireeton. Olisi vaan kiva tietää, millä arvoilla pääsit jatkotutkimuksiin?
        Mietin, onko nyt ilmaantuneella kurkkukivulla jotain kilpparisyytä, se kun ilmestyi kilpirauhasen kohdalle, hiukan alapuolelle ja on vain oikealla puolella. Sattuu nieltäessä. Mietin, miten ennen koholla olleet kalsiumarvot vaikuttaa pidemmällä ajalla lisäkilpirauhaseen ja aiheuttaako myöhemmin muita sairauksia. Nyt menisin toiselle lääkärille.
        Ketuttaa, kun pitää itse olla oma lääkärinsä, kun lekuri ei usko oireita!! Murr..Kiitos etukäteen!

        Mielestäni korkeat kalsiumarvot ovat juuri syy leikkaukseen. Siinä kalkki luusta irtoo virtsaan ja aiheuttaa osteoporoosia, sen vuosi otetaan luuntiheys mittaus. Itsellä seuranta linjalla 3v välein ja labrat vuorokausi virtsa x vuodessa.


      • Anonyymi
        Titta kirjoitti:

        Minulla on todettu tämä sairaus ja nyt leikkaus n. 3vkoon päästä.Ymmärsin että muuta hoitoa ei tähän ole kuin leikkaus?
        Oireeni ovat sekavuus,unettomuus, ruokahaluttomuus, päänsärky, sydämmen tykytys,korkea verenpaine, vatsakivut,heikotus, kärsimättömyys, vilkkaus , keskittymiskyky huono jne. Ihottumaan ei ole.
        Kalkkiarvot korkealla,luuntiheusmittaus tehty joka ok.
        Oliko sinulla kyseisiä oireita?
        Millainen leikkaus oli, kuinka nopeasti selvisit siitä?
        Kiitos vastauksesta!

        Olin kilpirauhas leikkauksessa
        Meni tosi hyvin tietysti nukutettiin
        Samana päivänä kotiin Kaula ei ollut kipeä nyt haava tuskin näkyy
        Oloni parani Luuntiheys mittauksessa
        oli näkynyt muutoksia huonompaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olin kilpirauhas leikkauksessa
        Meni tosi hyvin tietysti nukutettiin
        Samana päivänä kotiin Kaula ei ollut kipeä nyt haava tuskin näkyy
        Oloni parani Luuntiheys mittauksessa
        oli näkynyt muutoksia huonompaan

        Kiva kuulla. itse olen leikkaukseen menossa.


    • timanttimies

      luustossa,voi luut katkeilla,tulee ns."ruskeita tuumoreita" luihin,myös pääkallon luihin,olis hyvä leikata pois,ehkä pienen palan vois rauhasta jättää,nii ei tulis kouristuksia,leikkauksen jälkeen AT.10 on hyvää palautukseen ja kouristuksiin

    • Titta

      Kilpparini on nyt leikattu, siitä otettiin yksi surentuma pois.
      Leikkaus kesti n. 2h,yksi vrk sairaalassa, kaksi viikkoa sairaslomaa.Kaulalla oleva haavaa pikkasen kirraa nytten kai paranee ajan kanssa.Vointi muuten ok.Kahteen viikkoon ei saa mennä saunaan, kylpyy, eikä uimaan ja varottava liikaa rehkimistä mm. painavien taakkojen nostoa.Tämän jälkeeen kontrolli käynnit ja nyt kalkki-d- kuuri päälle.Katsotaan miten oireiden käy, jäikö leikkaus pöydälle niinkuin kirurgini kertoi ennen leikkausta.

    • maleka

      liittyykö lisäkilpirauhasen liikatoimintaan oire,missä valtavat jäsenkivut,varsinkin jaloissa,ei aamulla pääse heti kunnolla kävelemään,särytym.kuin olisi reumaa.kivut lisääntyneet nopeaa vauhtia.jos oireet johtuu siitä,paraneeko leikkauksella? onko tietoa?

      • TT

        itsellä myös nivelkipuja,tulehduksen oloisia.. kannattaa katsoa nivel-psoriaksen oireista, itsellä ainakin täsmää ja nyt yritän nyt löytää jonkun hyvän lääkärin. :)


      • Anonyymi
        TT kirjoitti:

        itsellä myös nivelkipuja,tulehduksen oloisia.. kannattaa katsoa nivel-psoriaksen oireista, itsellä ainakin täsmää ja nyt yritän nyt löytää jonkun hyvän lääkärin. :)

        Minulla myös lihas- ja nivelkipuja, jotka tulee ja menee.. huimausta, päänsärkyä, ym. ym. Tämä minun lisäkilpirauhasen hyperplasia on tukalampi juttu hoitaa.. aika näyttää kuinka mun täällä käy.


    • lisäkilpairauhastoipilas

      Hei, kysyit lisäkilpirauhasen liikatoiminnasta. Kokemusta on useita vuosia. Minut leikattiin juuri ja kaksi lisäkilpirauhasta leikattiin. Tämä selvisi vasta leikkauksella. Veri- ja pissanäytteet vain kertoivat, että kalkkia erittyy liikaa eikä se jää elimistön (luuston) hyväksi. Kun (kalkkiarvo) ylittyi (yli 10, lääkäri suositteli leikkausta, koska olen alle 50 v. Leikkaus tehtiin nukutuksessa.
      Minulle tehtiin myös ultraaääni ja gammakokeet, joissa ei näkynyt mitään. Ainoa keino oli leikata ja katsoa miltä lisäkilpparit näyttää.
      Jatkossa seurataan verikokein arvoja.
      T. toipilas

    • lisäkilpirauhastoipilas

      Hei, kysyit lisäkilpirauhasen liikatoiminnasta. Kokemusta on useita vuosia. Minut leikattiin juuri ja kaksi lisäkilpirauhasta leikattiin. Tämä selvisi vasta leikkauksella. Veri- ja pissanäytteet vain kertoivat, että kalkkia erittyy liikaa eikä se jää elimistön (luuston) hyväksi. Kun (kalkkiarvo) ylittyi (yli 10, lääkäri suositteli leikkausta, koska olen alle 50 v. Leikkaus tehtiin nukutuksessa.
      Minulle tehtiin myös ultraaääni ja gammakokeet, joissa ei näkynyt mitään. Ainoa keino oli leikata ja katsoa miltä lisäkilpparit näyttää.
      Jatkossa seurataan verikokein arvoja.
      T. toipilas

    • me

      Olen leikkausjonossa lisäkilpirauhasen liikatoiminta. Oireet on ikävät aamuisin jalkasärkyä ei tahdo päästä kävelemään vatsa kipuja huona yleisoloa. Lääkäri kehui oireiden jäävän ja elämänlaatu paranee leikkauksen jälkeen :) toivottavasti

    • jottain on

      Minulla on PTH pitoisuus 13 kun viiteyläraja on 7,5. Paljonko teillä muilla on ollut PTH? Ionisoitunut kalkki on nyt laskenut viitealueen yläosaan. Voiko hyperparatyreoosi tehdä niskaheikkoutta ja vapinaa. Joskus pissattaa paljon. Lisäkilpirauhasia ei löydy magneetissa. Näkyvätkö ne yleensä kuvantamisessa?

      • Lisäkilpi

        Minulla on todettu lisäkilpirauhasen liikatoiminta. Se tarkoittaa sitä, että lisäkilpirauhasessa on hyvän laatuinen kasvain eli lisäkilpirauhanen kasvaa. Se tuottaa liikaa lisäkilpirauhashormoonia.

        Kävin juuri kaulan ultraäänessä muun syyn takia. Lisäkilpirauhaset eikä yhdessä rauhasessa oleva kasvain näkyneet. Lieneekö syy se, että lisäkilpirauhaset ovat niin pieniä, vain riisinjyvän kokoisia. En tiedä.

        Alle sentin kokoinen kilpirauhasen muutos kyllä näkyi!

        Olen amerikkalaiselta lisäkilpirauhaspalstalta lukenut, että on ihan tavallista että lisäkilpirauhasen kasvain tai kasvaimet eivät ole näkyneet, vaikka potilas on kuvattu useampaan kertaan. Leikkauksessa kasvain on sitten kuitenkin löydetty ja poistettu.

        Eli, vaikka ei näy, kyllä se on siellä, koska laboratoriotulokset niin sanovat.


      • toinen syy

        Mistähän labra-arvosta sä puhut? Viiteyläraja 7,5???

        fP-PTH:n viiterajat ovat 12 - 47 ng/l , eli kyse ei ilmeisesti ole tuota.

        Minulla on sekundäärinen hyperparatyreoosi (munuaisten vajaatoiminnan vuoksi) ja fP-PTH on nykyisin noin 113, joka omassa tapauksessani on hyväksyttävä arvo, muttei tietenkään muilla, tai tiedä häntä...

        Mutta tuo kiinnostaa, että mitä arvoa tarkasti ottaen tarkoitat.


      • Hyperpara

        Mulla on PTH pitoisuus 82. Odotan pääsyä leikkaukseen. Kannattais ihmisen käydä joskus lekurilla ihan vaan vaikka "viidenkympin huollossa". Itseltäni tämä löydettiin verenpainekontrollin yhteydessä. Sen verran tämä kasvain on ehtinyt vaikuttaa että mulla on lonkkien ja lannerangan alueella vahva osteopenia. L-1 nikamassa osteoporoottinen lukema t-score 2,6 (mitähän nuo nyt sitte tarkoittaneekaan. Näin luki sairaskertomuksessa). Nyt kun olen lukenut näitä muiden oireita, olen todennut että nämä mua jo jonkin aikaa vaivanneet vatsakivut taitavatkin liittyä tähän hyperparatyoosiin. Muita oireita en ole huomannut, selkä kyllä kipuilee aika ajoin. Olen 54 vuotias mies.


      • Anonyymi
        toinen syy kirjoitti:

        Mistähän labra-arvosta sä puhut? Viiteyläraja 7,5???

        fP-PTH:n viiterajat ovat 12 - 47 ng/l , eli kyse ei ilmeisesti ole tuota.

        Minulla on sekundäärinen hyperparatyreoosi (munuaisten vajaatoiminnan vuoksi) ja fP-PTH on nykyisin noin 113, joka omassa tapauksessani on hyväksyttävä arvo, muttei tietenkään muilla, tai tiedä häntä...

        Mutta tuo kiinnostaa, että mitä arvoa tarkasti ottaen tarkoitat.

        En ole se, jolta kysyt. Mutta viiterajat eri laboratorioissa vaihtelevat.

        Minullakin oli Tampereella nuo viiterajat alhaiset. Turussa taas yksityisellä (en tiedä, kenen labraa käyttivät) viiterajat oli paljon korkeammat. Eli siellä normaali pth olisi alle 85. Mun arvo oli 230.

        Mulla on jo kertaalleen leikattu, jolloin arvot oli normaalit.


    • PuhelinPotilas

      Olin asian tiimoilta juuri tk-lääkärissä. Minulla on myös kilpirauhasen vajaatoiminta ja tuosta lisäkilpirauhasen liikatoiminnasta johtuva osteoporoosi.

      Nämä ovat sairauksia, jotka eivät ainakaan minulle ole antaneet mitään näkyviä oireita, siis aivan piilosairauksia ovat.

      Lääkäri sanoi, että lisäkilpirauhasarvoja seurataan. Kun ne menevät jollekin tietylle arvolle, niin sitten se johtaa siihen, että leikkaus tehdään. Vain labrakokeiden perusteella tätä hommaa siis hoidetaan. Ja labrakokeiden tulkinta on lääkäreiden tehtävä.

      Kun lukee tätä palstaa kilpirauhasesta ja lisäkilpirauhasesta niin ihan kaunistuu tätä ihmisten omaa tohtorointia näissä asioissa.

    • jottain on

      Minullakin on kilpirauhasen vajaatoiminta, johon on lääkitys. Ovatko nämä useinkin yhdessä? Hyperparatyreoosi voisi(?) selittää monia oireitani, mutta voisivat ne muustakin johtua, kun vain tietäisi mistä. Suuren osan ajasta voin hyvin, mutta oireita on periodisesti tai kohtauksellisesti. Lihasheikkous ei ole nyt enää niin hankala kuin aiemmin. Sitä esiintyy nyt vain yläkropassa-niskassa kohtauksittaisesti. Polydipsiat ja -uriat ovat nyt lyhyempikestoisia kuin ennen. V. 2009 lopetin kalkkitabut, kun en jotenkin sietänyt niitä. Gyne oli ne määrännyt osteopeniaan. Täytyy viedä loput apteekkiin. Ei minulla varmaan hyperparatyreoosia voi olla, koska niitä lisäkilpirauhasia ei näy...

      Omaa tohtorointia on tehtävä, jos ei saa tutkimuksia ja hoitoa muuten. Eihän ihmisiä tarvitse hoitaa oireettomiksi, monet epämukavuudethan kuuluvat lääkäreiden mielestä elämään, tai miksei voisi laittaa muutaman peräkkäisen masennuslääkekuurin kokeeksi. Pienet heitot labra-arvoissa eivät merkkaa mitään. Pieni osa populaatiosta jää normaalisti viitearvojen ulkopuolelle.

      • jottain on

        Tässä voisi olla selitystä lihasheikkoudelle.
        http://ejnpn.org/Articles/590/2010473015.pdf
        Onhan tuo minun PTH n. 1,7-kertainen ylärajaan verrattuna. Onkohan se vielä normaalin rajoissa.

        Onko PTH:lle mitään jarruttavaa lääkettä? Kalsitoniini??


    • jottain on

      http://emedicine.medscape.com/article/123324-overview#a0104
      Tuossa puhutaan myös diabetes insipiduksesta, jota olen itselleni diagnosoinut (janon, runsaan virtsaamisen ja kuivumisen perusteella ja myös antidiureettinen homoni on matala ja laskee vielä, jos en saa vettä).

      Jos PTH on koholla ja käyttää runsaasti kalkkia tai maitotuotteita, niin se on huono yhdistelmä. Siksi kalkkitabletit eivät sovi minulle eikä myöskään runsas maitotuotteiden käyttö, saan niistä runsaan yövirtsauksen.

      kunhan pähkäilen...

    • sohvisisi

      Minulla on todettu lisäkilpirauhasen liikatoiminta menen huomenna leikkaukseen jännittää ja pelottaa :( . Oireet on ollut ikävät aamuisin jalat ei toimi kunnolla on voimattomuutta ja kipuja kävelen sängystä noustaessa "puitapitkin" että pääsen kylpyhuoneeseen, yleistä huonoaoloa ja vatsakipuja kummallista kärsimättömyyttä ja vilkkautta... Olen lukenut jotta oireet jäisi leikkauspöydälle, toivottavasti. . .

    • yx vm-70

      minäkin leikkausjonossa lisäkilpirauhasista, tai siis yksi suurentunut näkyi gammassa, kalkit olleet jo useamman vuoden koholla,PTH arvot olivat sitten koholla myös..Löytyi myös D-vitamiini puutos, jota nyt hoidettu, ja kynsistä ja hiuksista päätellen se alkaa oleen kunnossa, seurataan kuitenkin verikokein. Fysiatri vuosi sitten bongasi sellaiset tiedot, kun olin muutaman vuoden hypännyt tutkimuksissa ja lääkäreissä epämääräisten nivel, lihas ja neurologisten oireiden vuoksi.. Jännityksellä odotan kuinka paljon oloa sitten helpottaa :)

      • jottain on

        Voisiko lisäkilpirauhanen olla keuhkossa? Mulla ei koko lisäkilpirauhasia löytynyt TT-kuvassa, mutta keuhkossa löytyi joku, mutta mikä?


    • yx vm-70

      kyllä lisäkilpirauhasen sijainti on kilpirauhasen pinnalla, ja ovat niin pienet etteivät helpolla erotu kuvauksissa, elleivät ole suurentuneet. Millaisia jatko tutkimuksia määräsivät keuhkon löydöksestä?

    • jottain on

      Elokuussa uusi TT-kuva keuhkoista.

      Jossainhan liikakudosta täytyy olla, koska PTH on koholla. Voihan niitä lisäkilpirauhasia olla useitakin, jossakin muualla kuin kilpirauhasen takana. Oireet vain ovat hankalia.

      • jottain on

        Voihan vietävä!

        Löysin tällaisen:
        http://parathyroid.com/

        Siinä sanotaan, että vaikka kalkki olisi vain vähän yli viitteen, niin oireet saattavat olla pahatkin. Siis ne eivät ole synkronissa kalkkipitoisuuden kanssa. Minä olen pitänyt PTH:n nousua ja pientä kalkkiylimäärää viattomina. Ja ihmetellyt vuosia kummia oireitani, jotka sopivat ihan hyvin hyperparatyreoosiin.

        Voi kun elämä alkaisi taas uudestaan. Täytyy vaatia joltakin lääkäriltä leikkausta. Saattaa kylläkin olla, että en kestäisi sitä, koska aina leikkausten jälkeen on puoli vuorokautta ihan hirveä olo. Huh en kestä sellaisia enää. Minulla menevät kai ionit niin sekaisin tavallisissa leikkauksissakin, niin entä sitten, jos kalkkiarvotkin menevät leikkauksen jälkeen pahasti pieleen. Kaameata. Natriumin kanssa on jo muulloin ihan tarpeeksi vaikeaa.


      • jottain on
        jottain on kirjoitti:

        Voihan vietävä!

        Löysin tällaisen:
        http://parathyroid.com/

        Siinä sanotaan, että vaikka kalkki olisi vain vähän yli viitteen, niin oireet saattavat olla pahatkin. Siis ne eivät ole synkronissa kalkkipitoisuuden kanssa. Minä olen pitänyt PTH:n nousua ja pientä kalkkiylimäärää viattomina. Ja ihmetellyt vuosia kummia oireitani, jotka sopivat ihan hyvin hyperparatyreoosiin.

        Voi kun elämä alkaisi taas uudestaan. Täytyy vaatia joltakin lääkäriltä leikkausta. Saattaa kylläkin olla, että en kestäisi sitä, koska aina leikkausten jälkeen on puoli vuorokautta ihan hirveä olo. Huh en kestä sellaisia enää. Minulla menevät kai ionit niin sekaisin tavallisissa leikkauksissakin, niin entä sitten, jos kalkkiarvotkin menevät leikkauksen jälkeen pahasti pieleen. Kaameata. Natriumin kanssa on jo muulloin ihan tarpeeksi vaikeaa.

        http://www.parathyroid.tv/component/hwdvideoshare/viewvideo/25/general-info/parathyroid-tumors-and-sestamibi-scans-how-to-read-the-scan

        Kasvaimet saattavat olla muuallakin kuin kilpirauhasen takana


      • kaula auki

    • jottain on

      Liittyykö tinnitus lisäkilpirauhasen liikatoimintaan? Korvat soittelevat silloin tällöin tai sitten pää tai korva humisee. Oireiden esiintyessä myös paino putoaa. Eräs lääkäri ehdotti otoskleroosia tinnituksen syyksi. Jos semmoinen on, niin eikö soiton piäisi olla jatkuvaa? Niska on heikko, vaikka teen raskaita hommia, soudan, lapioin ym.

      • uusi vaiva

        Kyllä minullakin on ajoittain korvan huminaa ja tinnitusta, minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja lisäkilpirauhasen liikatoiminta. Kenties korvajuttu on lisäkilpirauhasen oire.


    • jottain on

      Onko sinulla hoitoa siihen hyperparatyreoosiin? Mitä oireita sinulla on? Eilen minulla oli aika hankalaa, poskiontelo vaivasi, korva humisi (nytkin humisee), oli vapinaa ja uni meni täysin pois. Minulla on joskus sellaista jännitysoloa, jota ei saa keskittymällä pois, se johtunee liiasta kalkista. Kai se kalkki voi jämäyttää kuuloluut yhteen.

      Lääkärit eivät tiedä lisäkilpirauhasen liikatoiminnasta.

      • siblu

        "Metsästän" tautia,jonka oireita lääkärit minun nuoruudessani kuvasivat sanonnalla "moon face ja buffalo torso" siis suomeksi kuukasvot ja härän ylävartalo. Siis tauti muuttaa ulkonäkö. Serkkuni menehtyi siihen. Olisi hyvä, jos saisin asiantuntijan vastauksen. Kuitenkin on varmaankin sama, saanko vastauksen vaien, tauddit johtuvat kuitenkin lähes samasta syystä : ihmisten luonnottomiksi menneistä elintavoista. Tänään kuulin uudesta lääketieteen keksinnöstä, ihmisen mikrroverenkierrron parantamisesta. :isää voi lukea : wwwbremer.fi


    • jottain on

      Olisikohan sulla lisämunuaisissa ja kortisolin tuotossa häiriötä. Monilla tulee ylimääräisen kortisonilääkityksen käytöstä pöhöttymistä.

      Minulla on nyt diagnoosi: lisäkilpirauhasen liikatoiminta. Sitä siis on. Mutta mitään hoitoa en saa.

      • Anonyymi

        Samma minulla arvo 9.4 menen lisätutkimuksiin otetaan fosfor ja malda arvot.


    • jottain on

      Niskani on nyt tullut niin heikoksi, että päätä ei paljon jaksa pitää pystyssä. Luin jostakin, että hyperparatyreoosi on niskaheikkouden yksi syy. Myastenia ja muut hermo-lihassairaudet minulta on poissuljettu jo kauan sitten. Guillan barre-oireyhtymästä en tiedä. Se oli listassa yhtenä syynä.

      Ongelma on, että en löydä lääkäriä, joka keksisi hoidon niskaheikkouteeni. Fysioterapeutt teippasi niskani ja selkäni eilen, että jaksaisin paremmin olla pystyssä.

    • Tuulantei60

      Lisäkilpirauhaset "etsitään" ultralla siten että potilaalle ruiskutetaan suoneen radioaktiivista ainetta, sitten lisäkilpirauhaset "lositavat" kuvassa. Jos Suomen lääkärit eivät tätä tiedä niin lähettäkää heidät kurssille Tukholman Karoliiniseen instituuttiin. Kohonnut kalkkiarvo veressä on juuri lisäkilpirauhasen liikatoimintaa ja seurauksena on heikentynyt luusto eli luustokato. Leikkaus on ehdoton jos arvot menevät yli tietyn raja, tosin en muista mikä se raja. VAATIKAA lääkäreiltänne hoitoa, siihen teillä on oikeus.

      • Röntgenhoitaja

        Lisäkilpirauhasta kuvataan ultraäänikuvauksella tai/ja isotooppikuvauksella. Nämä ovat kaksi täysin eri tekniikkaa eivätkä liity toisiinsa. Isotooppikuvauksissa laitetaan radioaktiivista ainetta eikä ultraäänikuvauksessa.


    • Päpä

      Pelkäsin todella lisäkilpisrauhasleikkausta ahtaan kurkun vuoksi, nyt melkein viikko leikkauksesta, siisti arpi, punoitusta hieman haavan ympärillä, kurkun turvotusta on kyllä vielä, muuten olo melko ok, sairaslomaa jäljellä vielä tämä viikko

      • Kilpis

        Miten olet toipunut? Minulla myös meno leikkaukseen.


    • Elohiiri38

      Voikohan tuo lisäkilpirauhasen liikatoiminta aiheuttaa vilkastunutta "elohiiri"toimintaa?

      Tänä syksynä minua on vaivannut väsymys, ärtyneisyys ja puhun välillä höpöjä eli sanat vaihtavat paikkaa ja huomaan tämän itsekin. Elohiiriä on juoksennelut pitkin kehoa, toisinä päivinä enemmän ja toisina vähemmän. Käsien pistelyä, puutumista, suu alueen puutumista. Itse epäilin kilpirauhasta mutta ne arvot olivat ok, samoin kaularanka kuva ja muut verikoe tulokset. Ainoa joka oli yli viitearvojen oli kalsium, sen ollessa 265.

      Mietin johtuuko tämä kaikki "stressistä" jota ei ole sen kummempin kuin ennenkään vai olenko "luulosairas". Huomenna saan uusinta kokeen tuloksia, jossa on myös muita kalkkiarvoja. En tiedä otattiko lääkäri esim. parathormoni arvoa.

      Eli varsinainen kysymys on siis: onko teitä muita vaivannut elohiiret??

    • Elohiiri38

      Nostelen, jos joku sattuisi tietämään tuosta elohiiripuolesta :)

      • Yrittäjä43

        Olen 43-vuotias perusterve nainen pääkaupunkiseudulta. Minulla alkoi noin puoli vuotta sitten oudot, vaikeat oireet: huimausta, tasapainohäiriöitä, korvien huminaa, hiusten lähtöä, silmien ja sormien turvotusta, käsien vapinaa, supistelutuntemuksia kaulalla ja rinnassa, pahimmillaan verenpainepiikkejä yhdistettynä pelottaviin sydämen rytmihäiriöihin. Myös elohiiri silmässä aika usein, joten olen itse tulkinnut sen liittyvän tähän. Viime aikoina myös muistin kanssa on ollut ongelmia. Minulla löytyi veriarvoissa hieman koholla oleva Ca-ion 1,37, albumiinikorjattu kalkki 2,57 lievästi koholla, parathormoni koholla 98, d-vitamiinitaso alle viitearvojen 36. Kaulan ultraäänessä löytyi vasemmalta kilpirauhaslohkosta suurentunut lisäkilpirauhanen ja kilpirauhasen gammakuvauksessa lievästi suspekti löydös vasemman kilpirauhaslohkon alapoolin alueella. Kirurgi tietää siis mitä leikkaa. Nyt olen leikkausjonossa ja pääsen leikkaukseen joidenkin kuukausien kuluttua.
        Oireita selviteltiin alkuun yksityisellä, sittemmin julkisella puolella. Oireeni olivat moninaiset, joita useamman alan erikoislääkäri selvitteli pitkään tuloksetta... Yksikin kokenut lääkäri kehotti vaan syömään d-vitamiinia ja palaamaan vastaanotolle 3kk:n päästä... Yksi lääkäri kyseenalaisti silmien ja sormien turvotuksen vedoten kesäkuumaan jne. Oireet jatkuivat, enkä antanut periksi! Endokrinologi on oikea asiantuntija näihin vaivoihin, mutta en valitettavasti osannut hakeutua endokrinologin vastaanotolle, ennenkuin vasta kuukausien jälkeen (siinä vaiheessa oli jo kaulan ultraääni tehty ja löydös löytynyt).

        Vinkiksi muille asian kanssa "painiville". Älä anna periksi, vaikka lääkäri kyseenalaistaisi, jos sinulla on outoja vaivoja ja tiedät ettet ole kunnossa. Vaihda lääkäriä, jos muu ei auta. Näin minäkin valitettavasti jouduin tekemään useita kertoja ja lopulta sain diagnoosin.


      • Yrittäjä43

        Elohiiri38, voit lukea tarinani Yrittäjä43 25.12.2013. Toivottavasti siitä on sinulle apua.


      • Kilpis
        Yrittäjä43 kirjoitti:

        Olen 43-vuotias perusterve nainen pääkaupunkiseudulta. Minulla alkoi noin puoli vuotta sitten oudot, vaikeat oireet: huimausta, tasapainohäiriöitä, korvien huminaa, hiusten lähtöä, silmien ja sormien turvotusta, käsien vapinaa, supistelutuntemuksia kaulalla ja rinnassa, pahimmillaan verenpainepiikkejä yhdistettynä pelottaviin sydämen rytmihäiriöihin. Myös elohiiri silmässä aika usein, joten olen itse tulkinnut sen liittyvän tähän. Viime aikoina myös muistin kanssa on ollut ongelmia. Minulla löytyi veriarvoissa hieman koholla oleva Ca-ion 1,37, albumiinikorjattu kalkki 2,57 lievästi koholla, parathormoni koholla 98, d-vitamiinitaso alle viitearvojen 36. Kaulan ultraäänessä löytyi vasemmalta kilpirauhaslohkosta suurentunut lisäkilpirauhanen ja kilpirauhasen gammakuvauksessa lievästi suspekti löydös vasemman kilpirauhaslohkon alapoolin alueella. Kirurgi tietää siis mitä leikkaa. Nyt olen leikkausjonossa ja pääsen leikkaukseen joidenkin kuukausien kuluttua.
        Oireita selviteltiin alkuun yksityisellä, sittemmin julkisella puolella. Oireeni olivat moninaiset, joita useamman alan erikoislääkäri selvitteli pitkään tuloksetta... Yksikin kokenut lääkäri kehotti vaan syömään d-vitamiinia ja palaamaan vastaanotolle 3kk:n päästä... Yksi lääkäri kyseenalaisti silmien ja sormien turvotuksen vedoten kesäkuumaan jne. Oireet jatkuivat, enkä antanut periksi! Endokrinologi on oikea asiantuntija näihin vaivoihin, mutta en valitettavasti osannut hakeutua endokrinologin vastaanotolle, ennenkuin vasta kuukausien jälkeen (siinä vaiheessa oli jo kaulan ultraääni tehty ja löydös löytynyt).

        Vinkiksi muille asian kanssa "painiville". Älä anna periksi, vaikka lääkäri kyseenalaistaisi, jos sinulla on outoja vaivoja ja tiedät ettet ole kunnossa. Vaihda lääkäriä, jos muu ei auta. Näin minäkin valitettavasti jouduin tekemään useita kertoja ja lopulta sain diagnoosin.

        Miten sua nyt hoidetaan tästä eteenpäin?


      • Yrittäjä43
        Kilpis kirjoitti:

        Miten sua nyt hoidetaan tästä eteenpäin?

        Hei Kilpis,

        Olen leikkausjonossa. Kuukauden päästä operaatio.


    • Eläkehiiri

      En löydä sinun juttuasi Yrittäjä 43. Sinulla on D-vitamiini liian matala, voi olla sekundaarinen lisäkilpirauhasen liikatoiminta sen vuoksi. Silloin leikkausta ei tarvita.

      Minulla on laskenut kalsium ja lisäkilpirauhashormoni D-vitamiinin lisäyksellä (endokrinologin ehdotuksesta), vaikka minulla ei ollut D-vitamiini alle viitteen. Minulla on myös gammakuvauksessa mahdollista liikakasvua lisäkilpirauhasessa, mutta leikkausta ei tehdä. Oudot vaivatkin ovat vähentyneet viime aikoina. D-vitamiinia ei saa kuitenkaan ottaa liikaa, se voi olla pahaksi Diagnoosi minulla on ollut vuodesta 2011 lähtien. Lisäkilpirauhasen primaarinen liikatoiminta.

      • Yrittäjä43

        Minulle suositeltiin leikkausta heti moninaisen oirekuvan vuoksi (joista rytmihäiriöt pahimpia), iän ja kuvantamislöydösten perusteella. Kirurgin mukaan leikkaus voidaan joutua joskus uusimaan, jos veren kalkkiarvo ei laske leikkauksen jälkeen.
        Mulla diagnoosina hyperparatyreoosi.


      • Kilpis
        Yrittäjä43 kirjoitti:

        Minulle suositeltiin leikkausta heti moninaisen oirekuvan vuoksi (joista rytmihäiriöt pahimpia), iän ja kuvantamislöydösten perusteella. Kirurgin mukaan leikkaus voidaan joutua joskus uusimaan, jos veren kalkkiarvo ei laske leikkauksen jälkeen.
        Mulla diagnoosina hyperparatyreoosi.

        Yrittäjä 43,
        Onko sinlla supistuksia pallean seudulla ja pöhiseekö pää kuin mehiläisparvi olisi päässä? Minä olen yhdistänyt nämä oireet tähän vaivaan. Leikkausjonossa ollaan kunhan vielä muutamat kuvaukset saadaan tehtyä.


      • Yrittäjä43
        Kilpis kirjoitti:

        Yrittäjä 43,
        Onko sinlla supistuksia pallean seudulla ja pöhiseekö pää kuin mehiläisparvi olisi päässä? Minä olen yhdistänyt nämä oireet tähän vaivaan. Leikkausjonossa ollaan kunhan vielä muutamat kuvaukset saadaan tehtyä.

        Moi Kilpis, Minulla oli supisteluja/sykähtelyjä kaulalla ja rinnassa (sydämen lähellä). Näitä tuli milloin vain missä vain. Välillä oli päiviä, ettei niitä tullut lainkaan, sitten taas päiviä, jolloin tosi paljon. Olo oli sekava ja epätodellinen yli vuoden, väsytti jatkuvasti ja oli muistihäiriöitä. Minut leikattiin 23.5. ja leikkaus onnistui täydellisesti. Yön aikana kaikki veriarvot olivat korjaantuneet normaalitasolle ja kaikki oireet ovat pysyneet poissa. Olen kuin uudelleensyntynyt! Toivon sinulle onnea leikkaukseen!


      • Kesä
        Yrittäjä43 kirjoitti:

        Moi Kilpis, Minulla oli supisteluja/sykähtelyjä kaulalla ja rinnassa (sydämen lähellä). Näitä tuli milloin vain missä vain. Välillä oli päiviä, ettei niitä tullut lainkaan, sitten taas päiviä, jolloin tosi paljon. Olo oli sekava ja epätodellinen yli vuoden, väsytti jatkuvasti ja oli muistihäiriöitä. Minut leikattiin 23.5. ja leikkaus onnistui täydellisesti. Yön aikana kaikki veriarvot olivat korjaantuneet normaalitasolle ja kaikki oireet ovat pysyneet poissa. Olen kuin uudelleensyntynyt! Toivon sinulle onnea leikkaukseen!

        Yrittäjä43. Hienoa, että leikkaus meni hyvin! Odotan itsekin todella paljon, että pääsen leikkaukseen. Pää kohta hajoaa! Minä olen nimim. Kilpis, en pääse sillä samalla enää vastaamaan.


      • Yrittäjä43
        Kesä kirjoitti:

        Yrittäjä43. Hienoa, että leikkaus meni hyvin! Odotan itsekin todella paljon, että pääsen leikkaukseen. Pää kohta hajoaa! Minä olen nimim. Kilpis, en pääse sillä samalla enää vastaamaan.

        Moi Kesä (ent. Kilpis) :), tuli mieleeni, että miten voit?
        Suurentunut lisäkilpirauhaseni siis poistettiin onnellisesti, mutta parin viikon kuluessa leikkauksen jälkeen osa oireista tuli takaisin, osa aiemmin. Tuli myös palelemista ja aloinkin seurata aamulämpöäni (lämmön mittaus heti herättyäni), joka oli yleensä vähän yli 35 l. alilämpöä. Labrassa otettiin kilpirauhasarvot; S-TSH, joka oli 3,7 ja S-T4-V, joka oli 9,9. S-D-25 oli laskenut maaliskuun 73:sta 43:een. Molemmat arvot viitteessä, mutta oli loistava endokrinologi. Hän sanoi, että ikäiselläni pitäisi TSH-arvon olla 1-2, mulla siis ylärajalla ja S-T4-V vastaavasti alarajalla. Kaikki kilpparin vajaatoiminnan oireet. Kysyi haluanko Thyroxin-lääkekokeilun. Vastasin kyllä ja nyt sitten parin kuukauden ajan kokeilua, jonka jälkeen uudet labrat ja kontrolli. Täytyy toivoa, että lääke sopisi. Vajaatoiminta mulla oli taatusti jo viime vuonna ton suurentuneen lisäkilpirauhasen lisäksi.


      • Kesäkilpis
        Yrittäjä43 kirjoitti:

        Moi Kesä (ent. Kilpis) :), tuli mieleeni, että miten voit?
        Suurentunut lisäkilpirauhaseni siis poistettiin onnellisesti, mutta parin viikon kuluessa leikkauksen jälkeen osa oireista tuli takaisin, osa aiemmin. Tuli myös palelemista ja aloinkin seurata aamulämpöäni (lämmön mittaus heti herättyäni), joka oli yleensä vähän yli 35 l. alilämpöä. Labrassa otettiin kilpirauhasarvot; S-TSH, joka oli 3,7 ja S-T4-V, joka oli 9,9. S-D-25 oli laskenut maaliskuun 73:sta 43:een. Molemmat arvot viitteessä, mutta oli loistava endokrinologi. Hän sanoi, että ikäiselläni pitäisi TSH-arvon olla 1-2, mulla siis ylärajalla ja S-T4-V vastaavasti alarajalla. Kaikki kilpparin vajaatoiminnan oireet. Kysyi haluanko Thyroxin-lääkekokeilun. Vastasin kyllä ja nyt sitten parin kuukauden ajan kokeilua, jonka jälkeen uudet labrat ja kontrolli. Täytyy toivoa, että lääke sopisi. Vajaatoiminta mulla oli taatusti jo viime vuonna ton suurentuneen lisäkilpirauhasen lisäksi.

        Hei yrittäjä. Hyvä, että leikkaus meni hyvin, mutta miksi oireet palasivat ja miten nyt edetään? Minä vielä leikkausjonossa. Olen syönyt mangnesiumia ja d vitamiinia, niistä ollut todella paljon apua. Paremmassa kunnossa kuin vuosi sitten.


      • Yrittäjä43
        Kesäkilpis kirjoitti:

        Hei yrittäjä. Hyvä, että leikkaus meni hyvin, mutta miksi oireet palasivat ja miten nyt edetään? Minä vielä leikkausjonossa. Olen syönyt mangnesiumia ja d vitamiinia, niistä ollut todella paljon apua. Paremmassa kunnossa kuin vuosi sitten.

        Moi Kesäkilpis, Kiva kuulla, että d-vitamiini ja magnesium ovat auttaneet! Itselläni samat kokemukset leikkausta odotellessa, tuli stabiilimpi olo. Minulle sanottiinkin jo ennen leikkausta, että suurentunut lisäkilpirauhanen ei välttämättä selitä kaikkia oireitani. Oma epäilykseni on, että minulla on ollut jo viime vuonna samanaikaisesti tuo kilpirauhasen vajaatoiminta. Onko sinulla ollut turvotusta sormissa, silmäluomissa ja solisluukuopissa? Tai viluntunteita? Mulla on nyt pieni (lastenannos) tyroksiinia ja d-vitamiinin määrä lisättiin. Viikon kuluttua Tyroksin annosta nostetaan. Vielä on aikaista sanoa, onko vaikuttanut. Ei juurikaan. Ehkä aamulämpö hieman kohentunut lähemmäs 36:ta. Tällä haetaan kilpirauhasarvojen korjaantumista. Jos lääke ei auta, niin sitten en tiedä mitkä ovat vaihtarit. Milloin pääset leikkaukseen? Tsemppiä kovasti!


      • Kesäkilpis
        Yrittäjä43 kirjoitti:

        Moi Kesäkilpis, Kiva kuulla, että d-vitamiini ja magnesium ovat auttaneet! Itselläni samat kokemukset leikkausta odotellessa, tuli stabiilimpi olo. Minulle sanottiinkin jo ennen leikkausta, että suurentunut lisäkilpirauhanen ei välttämättä selitä kaikkia oireitani. Oma epäilykseni on, että minulla on ollut jo viime vuonna samanaikaisesti tuo kilpirauhasen vajaatoiminta. Onko sinulla ollut turvotusta sormissa, silmäluomissa ja solisluukuopissa? Tai viluntunteita? Mulla on nyt pieni (lastenannos) tyroksiinia ja d-vitamiinin määrä lisättiin. Viikon kuluttua Tyroksin annosta nostetaan. Vielä on aikaista sanoa, onko vaikuttanut. Ei juurikaan. Ehkä aamulämpö hieman kohentunut lähemmäs 36:ta. Tällä haetaan kilpirauhasarvojen korjaantumista. Jos lääke ei auta, niin sitten en tiedä mitkä ovat vaihtarit. Milloin pääset leikkaukseen? Tsemppiä kovasti!

        Hei yrittäjä. Kesäkilpis tässä. Minulla ollut 30 vuotta kilpir.vajaatoiminta. Thyroxin auttanut minua hyvin. Osaan jo itse säädellä lääkkeen, enkä juuri lääkäreiltä sitä kysele, tietävät jo hekin, että itse säätelen:) Moninaisia vaivojahan siinä on. Aina palelee, vaikka arvot ovat kohdallaan. Sen kanssa on vain elettävä. Turvottaa tosi paljon ja paino vain nousee. Matala hiilarinen ruoka on paras. Lisäkilppareita tutkittaessa huomattiin, että normaalit kilpparit ovat surkastuneet kokonaan pois, ei edes kaikua ollut. Tutustu myös Armour lääkkeeseen, jos et saa tästä apua. Se minulla tähtäimessä sen jälkeen kun tämä lisäkilpiraihasen homma saada kuntoon. Liikunta tekee hyvää molemmille vaivoille. Jospa syksyyn mennessä pääsisin leikkauksille. Ilmoittele mitä kuuluu. Kaikkea hyvää. Onneksi ei ole yksin näiden vaivojen kanssa.


      • Kesäkilpia
        Kesäkilpis kirjoitti:

        Hei yrittäjä. Kesäkilpis tässä. Minulla ollut 30 vuotta kilpir.vajaatoiminta. Thyroxin auttanut minua hyvin. Osaan jo itse säädellä lääkkeen, enkä juuri lääkäreiltä sitä kysele, tietävät jo hekin, että itse säätelen:) Moninaisia vaivojahan siinä on. Aina palelee, vaikka arvot ovat kohdallaan. Sen kanssa on vain elettävä. Turvottaa tosi paljon ja paino vain nousee. Matala hiilarinen ruoka on paras. Lisäkilppareita tutkittaessa huomattiin, että normaalit kilpparit ovat surkastuneet kokonaan pois, ei edes kaikua ollut. Tutustu myös Armour lääkkeeseen, jos et saa tästä apua. Se minulla tähtäimessä sen jälkeen kun tämä lisäkilpiraihasen homma saada kuntoon. Liikunta tekee hyvää molemmille vaivoille. Jospa syksyyn mennessä pääsisin leikkauksille. Ilmoittele mitä kuuluu. Kaikkea hyvää. Onneksi ei ole yksin näiden vaivojen kanssa.

        Yrittäjä, vielä hoksasin noista sinun kilpirauhasarvoista, että itse olisin noilla arvoilla jo ihan kaatokunnossa. Minulla pitää olla ths n. 1 tai mieluummin alle ja t4v siinä 16. Silloin olo parhaimmillaan.


      • Yrittäjä43
        Kesäkilpis kirjoitti:

        Hei yrittäjä. Kesäkilpis tässä. Minulla ollut 30 vuotta kilpir.vajaatoiminta. Thyroxin auttanut minua hyvin. Osaan jo itse säädellä lääkkeen, enkä juuri lääkäreiltä sitä kysele, tietävät jo hekin, että itse säätelen:) Moninaisia vaivojahan siinä on. Aina palelee, vaikka arvot ovat kohdallaan. Sen kanssa on vain elettävä. Turvottaa tosi paljon ja paino vain nousee. Matala hiilarinen ruoka on paras. Lisäkilppareita tutkittaessa huomattiin, että normaalit kilpparit ovat surkastuneet kokonaan pois, ei edes kaikua ollut. Tutustu myös Armour lääkkeeseen, jos et saa tästä apua. Se minulla tähtäimessä sen jälkeen kun tämä lisäkilpiraihasen homma saada kuntoon. Liikunta tekee hyvää molemmille vaivoille. Jospa syksyyn mennessä pääsisin leikkauksille. Ilmoittele mitä kuuluu. Kaikkea hyvää. Onneksi ei ole yksin näiden vaivojen kanssa.

        Hei Kesäkilpis ja kiitos viestistä ja monista vinkeistä! Miten olet selvinnyt helteistä? Lämmin sää on toki ihana, mutta tuntuu, että tämän sairauden kanssa on viileys valttia :) Nostin tämän viikon alusta Thyroxinin 50:een. Tuntuu, että iho ja etenkin kynnet ovat paremmat kuin ikinä! Turvotusta ja sydänoireita ei nykyinen lääkitys ole ainakaan vielä nujertanut. Liittyykö sinun hyperparatyreoosiin ja hyperkalsemiaan sydänoireita? Minun leikkauksen jälkeiset sydänoireet ovat onneksi täysin toista luokkaa, kuin ennen leikkausta. Olen yrittänyt tehdä "remonttia" kaikkeen mahdolliseen, jolla on kilppariin vaikutusta. Tuntuu vaan, että netissä on tietoa niin paljon, että haasteena on oikean tiedon löytäminen. Vaihdoin hammastahnan fluorittomaan Salutem-hammastahnaan, pyrin välttämään etenkin vaaleita viljatuotteita, amalgaamipaikan poistatan tässä kuussa, viimeinen Tefal-pinnotteinen paistinpannu menee roskiin ja joko valurauta- tai Swiss Diamond korvaa sen. Liikuntaa täytyy lisätä, mutta helteellä se on jäänyt tekemättä. Kahvia olen vähentänyt 3 kuppiin päivä, mutta kokonaan en taida eroon siitä päästä :) Stressiä yritän välttää, mutta yrittäjänä se on helpommin sanottu kuin tehty... Unien tärkeys myös ymmärretty...mulla meni ihan liian monta vuotta liian lyhyillä unilla. Käytätkö jotain lisäravinteita tai oletko huomannut joidenkin ruoka-aineiden auttavan vajikseen? Mä syön D-vitamiinia nyt 50 mg. Se on ainoa lisäravinne, jota syön. Parapähkinöitä päädyin ottamaan pari päivässä seleenin vuoksi. Tyrnimehua (kotimainen lasipullo) laitannyhden ruokalusikallisen mehun sekaan aamuisin. Suolan vaihdoin eilen puhdistamattomaan ja käsittelemättömään Atlantin merisuolaan. Meillä oli syöty pitkään joditonta suolaa, mikä on huono juttu. Eipä ole tullut ajatelleeksi ennenkuin nyt. Rasvoista käytän Becel 60 sekä oliiviöljyä. Käytätkö maitotuotteita? Mä käytän ja haluaisin käyttää myös jatkossa. Paljon on asioita mitä pitää vielä selvittää. Uskon, että ravinnolla voi varmaan vaikuttaa oloon jonkin verran. Ajattelin tavata ravitsemusterapeutin kontrollikäynnin jälkeen kunhan varmistuu, että todella kilpirauhasesta on kyse.


      • Kesäkilpis
        Yrittäjä43 kirjoitti:

        Hei Kesäkilpis ja kiitos viestistä ja monista vinkeistä! Miten olet selvinnyt helteistä? Lämmin sää on toki ihana, mutta tuntuu, että tämän sairauden kanssa on viileys valttia :) Nostin tämän viikon alusta Thyroxinin 50:een. Tuntuu, että iho ja etenkin kynnet ovat paremmat kuin ikinä! Turvotusta ja sydänoireita ei nykyinen lääkitys ole ainakaan vielä nujertanut. Liittyykö sinun hyperparatyreoosiin ja hyperkalsemiaan sydänoireita? Minun leikkauksen jälkeiset sydänoireet ovat onneksi täysin toista luokkaa, kuin ennen leikkausta. Olen yrittänyt tehdä "remonttia" kaikkeen mahdolliseen, jolla on kilppariin vaikutusta. Tuntuu vaan, että netissä on tietoa niin paljon, että haasteena on oikean tiedon löytäminen. Vaihdoin hammastahnan fluorittomaan Salutem-hammastahnaan, pyrin välttämään etenkin vaaleita viljatuotteita, amalgaamipaikan poistatan tässä kuussa, viimeinen Tefal-pinnotteinen paistinpannu menee roskiin ja joko valurauta- tai Swiss Diamond korvaa sen. Liikuntaa täytyy lisätä, mutta helteellä se on jäänyt tekemättä. Kahvia olen vähentänyt 3 kuppiin päivä, mutta kokonaan en taida eroon siitä päästä :) Stressiä yritän välttää, mutta yrittäjänä se on helpommin sanottu kuin tehty... Unien tärkeys myös ymmärretty...mulla meni ihan liian monta vuotta liian lyhyillä unilla. Käytätkö jotain lisäravinteita tai oletko huomannut joidenkin ruoka-aineiden auttavan vajikseen? Mä syön D-vitamiinia nyt 50 mg. Se on ainoa lisäravinne, jota syön. Parapähkinöitä päädyin ottamaan pari päivässä seleenin vuoksi. Tyrnimehua (kotimainen lasipullo) laitannyhden ruokalusikallisen mehun sekaan aamuisin. Suolan vaihdoin eilen puhdistamattomaan ja käsittelemättömään Atlantin merisuolaan. Meillä oli syöty pitkään joditonta suolaa, mikä on huono juttu. Eipä ole tullut ajatelleeksi ennenkuin nyt. Rasvoista käytän Becel 60 sekä oliiviöljyä. Käytätkö maitotuotteita? Mä käytän ja haluaisin käyttää myös jatkossa. Paljon on asioita mitä pitää vielä selvittää. Uskon, että ravinnolla voi varmaan vaikuttaa oloon jonkin verran. Ajattelin tavata ravitsemusterapeutin kontrollikäynnin jälkeen kunhan varmistuu, että todella kilpirauhasesta on kyse.

        Hei Yrittäjä! Mukava kuulla sinusta. Kuumaa on ollut, mutta ei se minua haittaa, mukava vaan kun ei aina palella. Olen kyllä kuullut, että kilpirauhaspotilaat eivät oikein tykkää kuumasta, eikä se minullekaan aina sovi. Liikkunut olen ihan urakalla, olen yrittänyt pitää sitä ensisijaisena asiana elämässä, muiden asioiden kustannuksellakin. Stressi on paha, liikana se sairastuttaa vain lisää, ja on kilpparipotilaille todella huono asia. Vähähiilarisella ruoalla menen koko ajan, on helpompaa kun ei tule niitä hirveitä turvotuksia. Taitaa oll minun elämän pelastus:) Leikkausta vain odotan, edelleen. Rankkaa on odottaminenkin. Koitetaann vain jaksaa. Kilppariarvojen löytämisessä saattaa mennä vuosia, ennen kuin oppii niitä itse tulkitsemaan ja pienetkin muutokset vaikuttavat elämään. Minullakin mennyt 25 vuotta. Niin kuin sanoin, itse säädän lääkettä sanoopa lääkäri mitä tahansa. Hyvää loppukesää sinulle ja voimia yrittämiseen. Yrittäjän tie on aina rankempaa, sitäkin tehneenä tiedän sen.


      • Kesäkilpis
        Kesäkilpis kirjoitti:

        Hei Yrittäjä! Mukava kuulla sinusta. Kuumaa on ollut, mutta ei se minua haittaa, mukava vaan kun ei aina palella. Olen kyllä kuullut, että kilpirauhaspotilaat eivät oikein tykkää kuumasta, eikä se minullekaan aina sovi. Liikkunut olen ihan urakalla, olen yrittänyt pitää sitä ensisijaisena asiana elämässä, muiden asioiden kustannuksellakin. Stressi on paha, liikana se sairastuttaa vain lisää, ja on kilpparipotilaille todella huono asia. Vähähiilarisella ruoalla menen koko ajan, on helpompaa kun ei tule niitä hirveitä turvotuksia. Taitaa oll minun elämän pelastus:) Leikkausta vain odotan, edelleen. Rankkaa on odottaminenkin. Koitetaann vain jaksaa. Kilppariarvojen löytämisessä saattaa mennä vuosia, ennen kuin oppii niitä itse tulkitsemaan ja pienetkin muutokset vaikuttavat elämään. Minullakin mennyt 25 vuotta. Niin kuin sanoin, itse säädän lääkettä sanoopa lääkäri mitä tahansa. Hyvää loppukesää sinulle ja voimia yrittämiseen. Yrittäjän tie on aina rankempaa, sitäkin tehneenä tiedän sen.

        Yrittäjä vielä. Amalgaamit olen otattanut pois ja syönyt ruususuolaa jo vuosia. Ruususuola on paras ja valurautapannu!


    • Kilppari ahdingossa

      Olen vuosien ajan kärsinyt mitä moninaisimmista oireista, jotka viittaavat kilpirauhasen epänormaaliin toimintaan. Olen kärsinyt myös ajoittaisesta voimakkaasta väsymyksestä ja matalasta mielialasta. Nuorempana sain tähän ssri lääkityksen, jota söin n. 6 vuotta. Minulta on otettu useita kertoja kilpirauhasarvot ja aina arvot ovat olleet normaalit (epäilys vajaatoiminnasta). Olen niin tottunut vaihtelevaan olotilaani, että en ole sen kummemmin alkanut asiaa selvittämään, kun mitään vikaa ei lääkäreiden mielestä ole koskaan ollut. Muita oireita ovat tihentynyt sydämen syke (joskus leposyke korkea), käsi-ihottuma, kuoppaiset kynnet, aina kuivahkot hiukset, väsymys- ja heikotuskohtaukset, migreeni, paniikkikohtaukset, joudun käymään aika usein pissalla, toisinaan jatkuva nälän tunne jne. Välillä olen reipas ja toisinaan taas tuntuu etten jaksa mitään. Tällähetkellä olen kärsinyt taas tästä voipuneesta olosta muutamia kuukausia ja pari päivää sitten huomasin, että normaali kaupassa käynti ja ruuanlaitto tuntui uuvuttavalta. Mieluiten olisin vaan sohvalla. Työssä keskittyminen on myös vaikeaa. Jälleen kerran olotilaan väsyneenä aloin lueskella kilpirauhasen vajaa- ja liikatoiminnan oireista ja päätin soittaa terveyskeskukseen kysyäkseni tammikuussa 2013 otetut arvot itselleni. Kävin silloin lääkärissä sydämen tykyttelyn takia ja sain käyttööni Propral beetasalpaajan. Kilpirauhasarvot olivat 2013 tsh 0,79, t4v 18 ja t3v 5,1. arvot ovat kyllä viitearvojen rajoissa, mutta voiko nämä arvot aiheuttaa jo liikatoiminnan oireita? Mielelläni menisin asiantuntevalle lääkärille, mutta turhauttaa jo valmiiksi se, että siellä todetaan verikokeista lähtien kaiken olevan ok.

      • muu sairaus

        Kysymyksesi koskee kilpirauhasen toimintaa ei siis lisäkilpirauhasen toimintaa, josta tämä keskustelun alotus on. Sinun kilpirauhasarvot on todella hyvät. Erikoislääkärille kuitenkin kannattaa mennä jos voit huonosti , kardiologi voisi osata auttaa, mutta mielestäni ei ole kilpparisairaus nyt kyseessä.


      • Vaiva

        Kilppari ahdingossa,
        Kilppariarvot ovat sinulla hyvät. Itsellänikin monenlaista vaivaa jotka luulin tulevan kilpirauhasen vajaatoiminnasta, joka siis minullakin on. Onneksi sain ajan huippulääkärille, joka ymmärsi mistä kysymys ja löytyi sitten lisäkilpirauhasen liikatoiminta.


      • Yrittäjä43

        Kilppari ahdingossa, sinulla voi olla kilpirauhassairaus ja olen sitä mieltä, että sinun kannattaa selvittää syy oireisiisi. Eivät nuo kuvaamasi oireet ole normaaleja. Kilpirauhassairaudet eivät aina näy verikokeissa, ne saattavat olla viitearvoissa, mutta potilaalla on paljon oireita.
        Suosittelen sinua katsomaan Yle Areenalta tämän ohjelman Inhimillinen tekijä 2.5.2014: http://areena.yle.fi/tv/2152917
        Haasteena on hyvän lääkärin löytäminen, lääkärin joka uskoo sinua ja joka osaa tehdä oikeat tutkimukset. Jos kyseenalaistetaan jne. vaihda lääkäriä kunnes saat apua. Voimia!


      • hyvä_47.5_minsaa

        >> Suosittelen sinua katsomaan Yle Areenalta tämän ohjelman Inhimillinen tekijä 2.5.2014: http://areena.yle.fi... <<
        Ei ole enä YLEllä. Mutta YouTubessa on:
        https://www.youtube.com/watch?v=LSjBU7Ovtl0


    • kurkkukipeäaamuisin

      Täällä myös yksi lisäkilpirauhasen liikatoimintaa ja kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastava. On tosi vaikeaa kun lääkärit eivät tunne sairautta ja liikaa ei saisi kysellä !
      Alussa kun selvisi lisäkilpirauhasen liikatoiminta, minulle sanottiin ettei saa käyttää tiatsididiureetteja siis nesteenpoistolääkkeitä, kuten Hydrex semi, joka minulla oli vernpaineeseen. Lääke vaihdettiin Lasixiin. Hydrex semi estää nimittäin kalsiumin erittymistä virtsaan. --PTH ollut monta vuotta yli 100, nyt veren kalkit normaalit mutta virtsan
      vrk keräyksessä kalsium yli 10, joka on leikkausindikaatio. Tk lääkäri ei reagoinut tähän mitenkään mutta sanoin itse että se ei saa olla yli 10 joten hän konsultoi puhelimitse erästä endokrinologia. Yllätys, yllätys minulle määrättiin Hydrex semi ja Lasix lopetettiin. Näinhän vastaus saataisi näyttämään normaalilta. Mutta vaivat senkun jatkuu. Minulla on kova verenpainetauti, johon neljä eri lääkettä, sydämen pallolaajennus viime vuonna. Mahavaivat, jäsensäryt, muisti heikkenee ym. Haimatulehdusta ei ole vielä ollut , sekin uhkaa meitä herkemmin kuin muita. Elin-ikä lyhempi kuin muilla. Edes kaulan ultraääntä ei ole tehty. En kyllä jätä asiaa tähän. Mitä nesteenpoistolääkkeitä teillä on jos yleensä on ? Voimia LISÄkilpirauhasen liikatoiminnasta kärsiville !

    • Jonna1986

      Onko kenelläkään leikattu kaikkia neljää lisäkilpirauhasta pois??multa leikattiin 2007 kolme ja puoli lisäkilpirauhasta pois ja puolikas jäi. Nyt tää puolikas tekee "tuhoja".. Sairastan Men1-oireyhtymää, ja lisäkilpirauhaset ovat yksi "sairaus" tässä sairaudessa.. Olisin kysellyt mites leikkauksen jälkee, jos kaikki leikataan, joutuuko olemaan pidempää sairaalassa? Lääkitystä aloittaa?

    • Osteoporoosiuhkaa

      Ensi viikolla vastaanotolle kun kalsiumarvo koholla. Kuusi vuotta sitten leikattiin kilpirauhanen pois, struuma. Viime keväänä alkoi lihas/nivelkivut ja syytä ei ole löydetty. itse epäilen lisäkilpirauhasen liikatoimintaa, vai liekö päässä vikaa :)

    • Lumppisetä

      lumppisedällä on todettu juuri mutta ei hoideta , seurataan vaan oireet aika hankalat , muisti pätkii, ymmärrys ei pelaa, jatkuvat kivut ja sydänongelmat , pallolaajennuksia useita ja sydäntutkimuksia muttei diagnoosia saada aikaan ehkä kun tutkitaan vain yhtä oiretta ei osata laajentaa asiayhteyksiä. Kardiologi sanoi vakavasti pitäen kiinni hikisestä kädestäni että mene lääkäriin. On menty ja kokeita otettu mutta ikä hoidon este. Eihän eläkeläistä kannata enää hoitaa.

    • Lisäkilpparit

      Hei Jonna1986! Minulla on myös MEN1 ja on vasta leikattu kaikki neljä lisäkilpirauhasta. Nyt on hypokalsemia ja joudun syömään isoja annoksia kalkkia. Juurikin menin takia otettiin kaikki pois. Vaikeaa löytää vertaistukea, siis sellaisista joilla olisi suunnitteilla kaikkien lisäkilpirauhasten poisto.

      Haluaisitko laittaa sähköpostiosoitteen? :) Itsellä on vaan s-posteja, joissa lukee koko nimi, niin vaikea laittaa tänne ;D Olen sinua 2v nuorempi, s. 88. T. Elisa

      • Men1-sairastaja

        Elisa: sori en ole huomannut sun viestiä, mun sähköposti on [email protected] olisi kiva vaihtaa kuulumisia. -Jonna-


    • Kuntoliikkuja

      Hei, minulla on myös todettu lisäkilpirauhasen liikatoiminta, kalsium ja PTH reippaasti yli viiterajojen. Endokrinologille on aika kuukauden kuluttua ja luultavasti päädyn leikkaukseen. Teiltä jo leikatuilta olisin kysellyt parantumisesta, sairasloma on luultavasti muutama viikko, mutta miten olette pystyneet esim nostamaan normaalisti? Entä liikunnan harrastaminen? Onko sen suhteen rajoituksia leikkauksen jälkeen?

    • Että_näin

      Lisäkilpirauhasleikkaus tuottaa ison haavan varsin herkälle kaulan alueelle. Sen takia nostorajoituksia on varsin pitkään, ja niitä on syytä noudattaa. Aikaa en tosin enää muista, kun leikkauksesta on jo useita vuosia. Muu liikunta ainakin itselläni onnistui sitä vastoin hyvin, kun lihas- ja nivelkivut olivat poissa. Kompuroida tai liukastua ei edellä mainitusta syystä silloinkaan kannata.

      Paraneminen oli varsin nopeaa, ja nyt leikkausarven löytävät vain ne, jotka asian tietävät.

      • Kuntoliikkuja

        Kiitos :)


    • kilpparit

      Minulla todettiin ihan sattumalta lisäkilpirauhasen liikatoiminta veren kalkkipitoisuutta mitattaessa. Lähete meni endon polille. Lisäksi minulla on muutaman vuoden ollut kilpirauhasen vajaatoiminta. Mietin voisiko sillä, että Thyroxin joka huuhtelee kalkkia pois verestä olla vaikutusta lisäkilpirauhasen liikatoimintaan.http://www.terve.fi/kilpirauhasen-liikatoiminta/kalsium-saattaa-ehkaista-lisakilpirauhasten-liikatoimintaa
      Olisivatko sairaudet yhteydessä toisiinsa?
      Olen lukenut leikkauskriteereitä ja pidän kummallisena sitä, että ikä on tärkeä kriteeri siihen pääseekö leikaukseen. Leikkaus on kuitenkin ainoa parantava hoito. Miksi pitää odottaa uusien sairauden mukanaan tuomien vaivojen tulemista ja elimistön ja elämänlaadun heikkenemistä, eihän siinä säästetä mitään. Olen työelämässä, mutta jo kuusikymppinen. Pelkään ettei minua leikata ja sairaus pahenee.
      En tiedä mitä pitäisi tehdä vastaanotto aikaa odotellessa. Syödäkö kalkkia vai ei?
      Haluaisin käydä yksityisellä endokrinologilla, mutta heitä näyttäisi olevan kovin vähän kenen vastaanotolle sopisi.Keneltä saisi neuvoja sairauden suhteen. Epätietoisuus stressaa. Lähetteen tehnyt lääkäri ei kertonut mitään, ei varmaankaan tiennyt koko sairaudesta.

    • Jonossa

      Minkälaisilla kalsiumarvoilla olette päässeet leikkaukseen? Tätä on kyselty tässä ketjussa jo vuosia sitten, mutta kaipaisin tarkempia vastauksia. Entä liittyykö sydämen rytmihäiriöt (lyönti jää väliin ja sitten voimakas lyönti) tähän?

      • Caion

        Ca-ion tulisi olla toistuvasti yli 1,40


    • Endoo

      Pahoittelen jo etukäteen, tämä viesti taisi mennä myös johonkin toiseen viestiketjuun.

      Minullakin tämä lisäkilpirauhasen liikatoiminta havaittiin sattumalta, kun viime keväänä alettiin etsiä syytä hankalahoitoiseen, jatkuvasti kohoavaan verenpaineeseeni, johon tällä hetkellä menee jo 5 eri lääkettä/pv.

      Onnekseni nykyinen työterveyslääkärini aavisti jotakin ja lähetti minut sisätautilääkärin konsultaatioon. Pääsin asiantuntijalle, jolla oli erityisosaamista myös endokrinologiasta. Hän piti todennäköisenä, että minulta tultaisiin poistamaan 3,5 lisäkilpirauhasta. Hänen konsultaationsa jälkeen työterveyslääkäri teki kiireellisen lähetteen leikkaavaan sairaalaan ja sain ajan lisätutkimuksiin 2:ssa viikossa.

      fP-PTH arvoni on 20,4 (viitearvo 1,48-7,63) ja kuukauden välein tehdyissä labroissa S-Ca-Ion on ollut 1,44 ja 1,40 mmol/l ja S-AFOS 126 ja 130 U/l.
      Lisäksi TSH on vuosien mittaan seilannut välillä 0,83 - 2,01 ja T4V välillä 12 - 14,6. Toivon, ettei minulla olisi lisäksi kilpirauhasen vajaatoimintaa.

      Tänään kävin labrassa verikokeissa ja vein vrk-virtsan tutkittavaksi, kävin luuntiheysmittauksessa ja lisäkilpirauhasen ultrassa, jossa löytyi yhden lisäkilpirauhasen patti/adenooma.

      Jänskätän nyt pkl-lääkärin kommentteja, tapaan hänet reilun viikon kuluttua. Toivon pääseväni leikkaukseen, jos ikäviin oireisiini saisin jotain helpotusta; minulla on vielä monia työvuosia edessä.

    • "fP-PTH arvoni on 20,4 (viitearvo 1,48-7,63) ja kuukauden välein tehdyissä labroissa S-Ca-Ion on ollut 1,44 ja 1,40 mmol"

      Onkohan sinulla joku virhe tuossa kun fP-PTH viitearvot on meidän labrassa 8-73ng/l.

      Itselläni ennen lisäkilpirauhasen poistoleikkausta oli PTH 333.3ng/l ja S-Ca-Ion 1.64mmol/l.

      Leikkaus tehtiin 1½-vuotta sitten ja heti leikkauksen jälkeen PTH putosi liian matalaksi, mutta nyt 7kk sitten se oli taas jotain 200ng/l ja S-Ca-Ion oli siellä ylärajalla 1.30. Meinasivat, että se johtuu kalkin puutteesta jota nyt olen popsinut taas 7kk ja odotellut seuraavia testejä.

      • Endoo

        Noita parathormonin tutkimusmenetelmiä on kaksi erilaista.

        Se minuakin hieman hämmensi ensin ja ajattelin, etteihän mulla ole mitään hätää mataline arvoineni. Mutta sitten huomasinkin, että

        esim HUSLAB:ssa on käytössä Immunokemiluminometrinen, akkreditoitu menetelmä, jossa viitearvo on tuo 15 - 65 ng/l .

        SYNLAB:ssa menetelmä on Kemiluminisenssimenetelmä , jossa viitearvo on 1,48-7,63 pmol/l ...


    • maijalainen

      Hei kaikki! Miten kauan olette odottaneet leikkaukseen pääsyä? Olen ollut leikkausjonossa n. 3 kk. Odottavan aika on pitkä.

      • Parathyroid

        Moi maijalainen. Minulla leikkausjono-aika noin 4 kk. Lokakuussa -16 laitettiin jonoon lisäkilpirauhasen leikkausta odottelemaan, ja leikkausaika on helmikuussa -17.


      • lisäkilppis
        Parathyroid kirjoitti:

        Moi maijalainen. Minulla leikkausjono-aika noin 4 kk. Lokakuussa -16 laitettiin jonoon lisäkilpirauhasen leikkausta odottelemaan, ja leikkausaika on helmikuussa -17.

        Moi,joko Parathyroid käyny leikkauksessa.Täällä myös odotellaan leikkausta.Jos olet niin millanen leikkaus oli.Jännittää toi leikkaus.


      • Kassu64

        Hei! Minulta leikattiin yksi lisäkilpirauhasen adenooma 17.1.2017. Leikkaus meni hyvin ja kalsiumarvot lähti laskuun heti ja olivat kuukauden kuluttua leikkauksesta viitearvojen sisällä, mutta aika alarajoilla. Leikkaushaava on parantunut tosi hyvin ja liikuntaa olen harrastanut jo reilun kuukauden. Minulle sanottiin, että tilanne on hyvä ja vuoden päästä on seuraava kontrolli, jossa verikokeiden lisäksi otetaan myös vuorokausivirtsa. Kävin 14.3.2017 työterveyshuollon labrakokeissa, jossa otettiin lukuisa määrä verikokeita. Tässä yhteydessä huomattiin, että labrassa oli vielä voimassa oleva lähete myös kalsiumkokeeseen ja päädyttiin ottamaan sekin tässä samassa yhteydessä ihan mielenkiinnon vuoksi. Kuinka ollakaan arvot olivat taas koholla; S -Kalsium 2.54 ja P-Ca-Ion: 1,16–1,30 mmol/l 1,31. Ennätin jo iloita, että tilanne balansoitui :(. Minulla ei sanottavia oireita ko. sairaudesta ole. Huomenna on lääkärin soittoaika, joten sitten taas kuullaan kuinka edetään. Onko jollain muulla vastaavia kokemuksia?


      • lisäkilpis

        Moi mulla lisäkilpirauhasen leikkaus 15.5, ois mukava saada kommentteja leikkaus ym.Jos haluat kirjoittaa,mun sähköposti on [email protected].


      • maijalainen
        lisäkilppis kirjoitti:

        Moi,joko Parathyroid käyny leikkauksessa.Täällä myös odotellaan leikkausta.Jos olet niin millanen leikkaus oli.Jännittää toi leikkaus.

        Moi! Mullakin leikkaus oli reilu pari kuukautta sitten. Leikkaus meni oikein hyvin. Olin kaksi vuorokautta sairaalassa, koska kalsiumarvot hieman heittelivät. Vointi on ollut hyvä ja haava parantunut hyvin. Kotiutumisen jälkeen olen käynyt kahdesti verikokeissa ja seuraavan kerran kalsiumarvoja ja parathormonia kontrolloidaan tämän kuun lopulla. Syksyllä on lääkärin vastaanotto, kaulan ultra ja taas verikokeita. Aluksi söin Calcichewtä annoksella 2 2, tällä hetkellä 1 1.


    • Lisäkilpirauhanen

      Oletteko huomanneet, että heitteleekö tai heittelikö teidän pth arvo ennen leikkausta vai oliko tasaisesti koholla samalla arvolla?

      • Kassu64

        Mulla oli kyllä arvot tasaisesti koholla, ei isoja heilahteluja.


      • Lisäkilpis
        Kassu64 kirjoitti:

        Mulla oli kyllä arvot tasaisesti koholla, ei isoja heilahteluja.

        Mulla kans arvot tasaiseti koholla paitsi PTH oli reilusti koholla 265.Meen 15.5 lisäkilpirauhasleikkaukseen.Kassu jos haluut niin kirjoita kommentti leikkauksesta suoraan mun spostiin [email protected].


      • Kipumumma
        Lisäkilpis kirjoitti:

        Mulla kans arvot tasaiseti koholla paitsi PTH oli reilusti koholla 265.Meen 15.5 lisäkilpirauhasleikkaukseen.Kassu jos haluut niin kirjoita kommentti leikkauksesta suoraan mun spostiin [email protected].

        Mitähän arvoja tässä tarkoitetaan? Mitkä muut kuin PTH, Ca ja caIon ovat merkittäviä lisäkilpirauhasen kannalta?


    • Kipumumma

      Keskustelu on hiljentynyt täällä, mutta laitanpa korteni kekoon kuitenkin. Kokemuksia lisäkilpirauhasen liikatoiminnasta vanhemmalla iällä? Itselläni arvo ollut jo noin 7 vuotta sitten lievästi koholla pariin otteeseen. Sen jälkeen vuosia ettei ole mitattu. Nyt oireena pahentuneita kipuja luissa selässä ja jaloissa. Kivut (nivelrikkoa) ovat olleet seuralaisiani jo vuosikausia, mutta nyt erityisen pahana esim. selkä, lonkka, polvi, reisi. Huonovointisuutta kuin raskauspahoinvointia esiintyy sekä päänsärkyä päivittäin. Edellisten lisäksi muutakin häikkää ilmenee. Selkäsairauden johdosta nukun erittäin huonosti ja olen olettanut oireiden johtuvan unen/levon puutteesta. Labroissa veren P-ca-arvot olivat lievästi koholla 2.61 ja 2.60. Voisikohan vuosia jatkuneet kipuni selittyä lisäkilpirauhasesta johtuvasta syystä? Olisin niin onnellinen kun saisin nämä raastavat kivut pois (edes vähenemään). Olen 60-vuotias. Oletteko ikäiseni saaneet tutkimuksia ja hoitoa? Täällä joku mainitsi iän olevan esteenä hoitoon? Miksi ihmeessä vanhat eivät saa hoitoa?

      • liikatoimintaa

        Olen 74-vuotias nainen, sairastan sekä kilpparin vajaatoimintaa että lisäkilpirauhasen liikatoimintaa. Vajaatoimintaa olen sairastanut jo yli 20 vuotta ja siihen minulla on Thyroxin lääkitys. Lisäkilpirauhasia on tutkittu useampi vuosi eri kuvantamismenetelmillä, mutta mitään erikoista ei ole löytynyt. Kalkkiarvot ja PTH kuitenkin viittaavat esim. adenoomaan. Sain puoli vuotta sitten reseptin cinacalcet (kalkinesto lääke) lääkkeeestä ja heti parin päivän päästä oloni muuttui dramaattisesti paremmaksi. Oireet olivat aikalailla samoja kuin kipumummalla. Valitettavasti lääke pitemmänpäälle menettää tehonsa, joten ainut hoito on leikkaus. Leikkaus on ensi kuussa ja kirjoittelen sen jälkeen löytyikö mitään leikattavaa ja mitenkä se vaikuttaa vointiin tulevaisuudessa. Mummo olen minäkin, mutta olen saanut aina tarvitsemaani hoitoa.


      • Kipumumma

        Kiitos kommentistasi. Odotan mielenkiinnolla lisätietoja. Itselläni nyt odotusta. Lääkärini konsultoi sisätautilääkäriä ja palaa toivottavasti pian asiaani. Uusissa labroissa kalkit edelleen hiukan koholla, PTH 70 ja AFOS 147. Rohkenetko kertoa minkälaisissa luvuissa sinulla ovat olleet? Tiedän nyt ainakin pyytää tuota cinacalcet-lääkettä. Varmaankin on reseptilääke? Odottavan aika on pitkä!


    • hyperiäpelkkää

      Minulta alkoi mennä muisti ja keskittymiskyky. Muistihoitaja ohjasi verikokeisiin keskustelun jälkeen. Ensin löytyi 1.6:ssa huitelevat kalkkiarvot, joiden jälkeen terveyskeskuslääkäri arvioi lisäkokeet tarpeellisiksi. Sieltä löytyi korkeat parathormooniarvot ja sain nopean lähetteen endolle.

      Nyt olen pari kuukautta rampannut labroissa, miulta on mitattu luuntiheys, ultrattu kaula (löytyi suurentunut vasemmanpuoleinen ylempi lisärauhanen) ja otettu gammakuvat. Huomenna tapaan endokrinologin, joka kertoo kokonaistilanteen, hoidon, mahdollisen ja ilmeisen todennäköisen leikkauksen laajuuden ja aikataulut.

      Olen 45-vuotias ja aika hämmentynyt. Pitääkö perusterveen ihmisen yhtäkkiä ruveta tämmöistä sairastamaan? Mitä miun kannattaa huomenna endokrinologilta kysyä?

    • Miten yleensä puututaan poikkeaviin arvoihin? Olen ollut 20 vuotta jatkuvasti väsynyt ja lihaksia sekä niveliä särkee jatkuvasti mutta en ole niihin juurikaan kiinnittänyt enää huomiota koska se on jatkuva olotila. Nyt keväällä tuli ongelmia terveyden kanssa ja vauhtia hain sairaalan päivystyksestä. Siitä seurasivat tutkimukset ja nyt syksyllä kokeissa ilmeni että D-vitamiinitaso on puolet siitä mitä pitäisi ja PTH on 236. Näihin arvoihin ei mitenkään puututtu vaan lääkäri totesi että seuraava tarkastuskäynti on vuoden päästä. Onko tämä normaalia toimintaa?

      • hyperiäpelkkää-

        Minun kohdalla poikkeuksellisiin arvoihin puuteuttiin heti, 3 päivää tuloksen tultua tuli kutsu uusiin tutkimuksiin. Tosin etenin työnsä vakavasti ottavan muistihoitajan kautta ja lähtökohtana oli muistipulmat. Oletko omatoimisesti alkanut lisästä d-vitamiinivalmisteita ruokavaliotasi tukemaan?

        Isostihan tuo pth on koholla. Itse yrittäisin hankkiutua lisätutkimuksiin, jos olisin sinä.


    • En ole lisännyt D-vitamiinivalmisteita kun alkuperäisenä oireena on ollut virtsakivet ja kalkin määrä virtsassa. Kysymykset jäi jotenkin roikkumaan ilmaan.. Aloin tuossa myös miettimään että tästä saattaa löytyä vastaus siihen kun hiukset ovat alkaneet nopeasti harventumaan kun minulla on ollut aina todella paksut hiukset. Ja muutama kuukausi sitten minulla diaknosoitiin keskivaikea masennus, tosin se diaknoosi tuli eri taholta mutta käsittääkseni nämä oireet olisivat yhteydessä kilpirauhasen liikatoimintaan.

      • hyperiäpelkkää--

        Tuntuu kummalliselta ettei lääkäri puuttunut tähän ja hoitanut koko asiaa, vaan ainoastaan yhden oireen. Ole itse nyt aktiivinen ja hakeudu lääkäriin . ja aloittaisin kyllä sinuna sen d-vitamiinin välittömästi.


      • lisäkilpirauhanen

        Jos PTH ja kalkkiarvot( ca-ca-ion ja ca-17,4) koholla ja du-ca koholla, niin silloin vaadittava lisätutkimuksia.Koholla olevat arvot viittaavat lisäkilpirauhasen liikatoinintaan.Luustontiheysmittaus ja sestamibikartta suositeltavia.


      • hyperiä-pelkkää

        Mitä sestamibikartta tarkoittaa? Gammakuvausta niillä varjoaineilla vai jotain ihan muuta?


      • lisäkilpirauhanen
        hyperiä-pelkkää kirjoitti:

        Mitä sestamibikartta tarkoittaa? Gammakuvausta niillä varjoaineilla vai jotain ihan muuta?

        Gammakuvausta varjoaineilla,mulla sen avulla löytyi ja leikattiin pois viisi kuukautta sitten.Sulla millaisia oireita ollu?


      • hyperiä-pelkkää

        Minulla oli muistin ja keskittymiskyvyn kanssa vaikeuksia, kerroin jo ylempänä. Minun kohdalla liikakasvu näkyi jo ultrassa ja täsmentyi gammakuvissa. Odotan nyt leikkausta edeltävää keskustelua kirurgin kanssa leikkauksen laajuudesta. 3-4 lisärauhasessa on ongelmia. Leikkaus on tammikuussa. Onneksi ei ollut osteoporoosia vaan ainoastaan sitä esiastetta, osteopeniaa.


    • Voiko lisäkilpirauhasen liikatoiminta aiheuttaa välilevyrappeuma taudin? Viime talvena juoksin lääkäreissä jatkuvan selkäkivun takia ja lopulta magneettikuvissa näkyi että kaksi välilevyä on kuivunut kokonaan ja mennet kasaan ja kolmas on puoliksi kasassa. Sitten keväällä fysiatri määräsi osteoporoosilääkekuurin. Nyt on huomattu että D-vitamiinitaso on puolet siitä mitä pitäisi mutta sitten taas virtsasta löytyy kalkkia. Mutta käykö nyt sitten niin että jos itse lisään D-vitamiinin saantia niin virtsan kalkkimäärä lisääntyy?

    • kipumumma

      Onko teillä ca:n ja PTH:n lisäksi muut arvot esim. AFOS olleet koholla?

      • hyperiä-pelkkää

        Kaikki muut arvot olivat kohdallaan. Fosfaatti saattoi olla alhaalla, mutta se liittyy lisäkilpirauhasen liikatoimintaan jotenkin.


      • lisäkilpirauhanen

        Ca,ca-ion,ca-17,4 ja virtsan kalkkiarvo ja PTH yleensä koholla ja jos virtsan kalkkiarvo yli viitearvojen, on yleensä syy leikkauksen saamiselle.Afos koholla jos luustossa muutoksia(osteoporoosi). P-Pi(fosfaatti)myös alentunut.


      • kipumumma
        lisäkilpirauhanen kirjoitti:

        Ca,ca-ion,ca-17,4 ja virtsan kalkkiarvo ja PTH yleensä koholla ja jos virtsan kalkkiarvo yli viitearvojen, on yleensä syy leikkauksen saamiselle.Afos koholla jos luustossa muutoksia(osteoporoosi). P-Pi(fosfaatti)myös alentunut.

        Kiitos tiedosta : )


      • Anonyymi
        hyperiä-pelkkää kirjoitti:

        Kaikki muut arvot olivat kohdallaan. Fosfaatti saattoi olla alhaalla, mutta se liittyy lisäkilpirauhasen liikatoimintaan jotenkin.

        Mitä alhainen fosfaatti tarkoittaa kun sairastaa lisäkilpirauhasen liikatoimintaa?


    • Endoo

      Onko kenelläkään uusinut primääri lisäkilpirauhasen liikatoiminta? Olin onnistuneessa leikkauksessa viime kesänä, yksi varsin kookas lisäkilppari poistettiin. Ja kuinkas ollakaan kaikki inhottavat oireet ovat pikkuhiljaa palanneet, Juuri otetuissa labroissa PTH ja AFOS ovat taas koholla ja D25 reilusti liian matalalla. Taasko leikkaus edessä? Melkein itku tulee kun ajattelen, miten hyvin voin pari kuukautta leikkauksen jälkeen. Lyhyeksi jäi se ilo!

      • lisäkilpirauhanen

        Ei ainakaan vielä uusinut ,puoli vuotta leikkauksesta kulunut.Mullakin postettiin iso 3cmx2cm, sanoivat että saatu kokonaan pos,mulla painoi äänihuulta.Leikkauksen jälkeen seurattii kerran kuussa kalkkiarvoja ja nyt lopputarkastuksessa laajemmat labrat otettiin.Kaikki oli ok paitsi PTH pikkasen koholla, mut lääkäri sanoi että se saattaa johtua lievästä munuaisen vajaatoinnasta,D25 oli 83.Määrättiinkö sinut lisätutkimuksiin.AFOS koholla ja D25 matala saattaa viitata osteoporoosiin joka voi johtua lisäkilpirauhasen liikatoiminnasta.Esiintyykö sulla lihaskipuja.Mulla ummetus hävisi leikkauksen jälkeen kokonaan.


      • Dialysaattori

        Minä sain juuri lsäkilpirauhasen liikatoimintaan Sinafex-nimistä lääkettä. Söin viisi päivää, joka päivä nousi kuumehorkka (melkein 39 astetta) ja kuvotti ja vatsa totaalisen kuralla. Ilmoitan lääkärille, että kieltäydyn syömästä mokomaa hirvitystä! Lääke tekee sairaammaksi kuin tauti!!!


      • lisäkilpirauhanen

        Miksi et päässyt leikkausjonoon vaan aloitettiin lääkitys?


      • Endoo
        lisäkilpirauhanen kirjoitti:

        Ei ainakaan vielä uusinut ,puoli vuotta leikkauksesta kulunut.Mullakin postettiin iso 3cmx2cm, sanoivat että saatu kokonaan pos,mulla painoi äänihuulta.Leikkauksen jälkeen seurattii kerran kuussa kalkkiarvoja ja nyt lopputarkastuksessa laajemmat labrat otettiin.Kaikki oli ok paitsi PTH pikkasen koholla, mut lääkäri sanoi että se saattaa johtua lievästä munuaisen vajaatoinnasta,D25 oli 83.Määrättiinkö sinut lisätutkimuksiin.AFOS koholla ja D25 matala saattaa viitata osteoporoosiin joka voi johtua lisäkilpirauhasen liikatoiminnasta.Esiintyykö sulla lihaskipuja.Mulla ummetus hävisi leikkauksen jälkeen kokonaan.

        Mulla on nyt
        PTH 12,8 (viitearvo 2-9)
        AFOS 127 (35-105)
        Ca ja Ca-albk 2,32 ja 2,37 (2,15-2.51)
        D25 49,8 (>75).

        Sain nyt määräyksen D-vitamiinikuurille 20 mikrog./vrk ja lähetteen sairaalan sisät.pkl:lle ehdokrinologille. Saapa nähdä kuinka kauan saan odottaa, mikä heidän vastauksensa on, ottavatko sinne vielä asiakkaaksi.

        Lihas-nivel- ja luukipuja on paljonkin. Jalat ovat menneet muutaman kerran aivan totaalisesti alta, eivätkä silloin kantaneet ja toimineet ollenkaan, käsien varassa tukea vasten pääsin ylös. Pelttava kokemus!
        Väsymys on valtaisa. Muutenkin tunnen, ettei voinnissani ole kaikki kohdallaan.

        Kipuni voivat kyllä johtua osittain D-vitamiinin puutteesta tai muista tules-vaivoistani, joihin joudun käyttämään päivittäin lääkärin määräyksestä hermo- ja tulehduskipulääkkeitä sekä verenpainelääkkeistäni, niitäkin monta erilaista päivittäin.

        Kesällä leikattu, varsin kookkaaksi todettu lisäkilpparini (yksi kpl) sijaistsi varsinaisen kilpirauhasen sisällä ja se poistettiin sieltä.
        AFOS oli leikkauksen jälkeen hieman koholla. Sen vuoksi silloin todettiin hypokalsemian vaara ja jouduin heti leikkauksen jälkeen ottamaan kahden viikon ajan kolminkertaisella annostuksella kalkkia, eli 3 x 2 (á 500 mg)tabl./pv.

        Kilpirauhasessa oli leikkauksessa tuntunut pieni kyhmy, mutta koska minulla ei ollut todettua paineoireista struumaa, ei kilprauhaslohkoa poistettu.
        Saapa nähdä, joudunko ties kuinka pitkäkestoiseen seurantaan tai jotain. Ei kyllä mukavaa ollenkaan! Olisin todellakin toivonut, että nuo kilppariasiat olisivat olleet jo viimeistään tässä vaiheessa taakse jäänyttä elämää!


    • hyperiä-pelkkää

      Onko teille tiputettu Tsoledronihappoa osteoporoosin lääkkeeksi? kauanko tiputus on vienyt yleensä aikaa? Tunti, kaksi tuntia, kolme vai vielä enemmän? Minä olen menossa huomenna tähän tiputukseen.

    • Kilpirauhaton

      Minulla on todettu syksyn aikana jo kolmessa eri verikokeessa kohonnut veren kalsiumpitoisuus, ja nyt viimeisimmässä kokeessa mitattiin myös PTH, joka on 136 vaikka viitearvo on 15 - 70. Vaikuttaa siis lisäkilpirauhasen liikatoiminnalta. Nyt terveysaseman lääkäri määräsikin yllättäen seuraavan verikokeen puolen vuoden päähän! Olin olettanut saavani verikokeen perusteella jo lähetteen endokrinologille, mutta niin ei nähtävästi tapahtunutkaan. Onko normaalia, että tämän sairauden kanssa odotellaan ensin puoli vuotta, ennen kuin tutkitaan lisää? Eihän se mihinkään itsestään katoa. Ja toinen asia mitä ihmettelen, on että tämä on minulla jo kolmas kilpirauhasen seudun sairaus 20 vuoden sisällä, onko tällainen enää normaalia?

    • Kilpirauhaton

      Vielä edelliseen: koska arvausaseman lääkäri määräsi minut syömään D-vitamiinia ennen puolen vuoden kuluttua olevaa verikoetta, tajusin hänen hoitavan sairauttani kuten sekundääristä hyperparatyreoosia. Vaikka olen reilusti alle 50 ja lääkäri itse puhuu primaarisesta hyperparatyreoosista! Voi elämä... Yritän vielä saada edes lähetteen endokrinologille.

      • Lisäkilpirauhanen

        Minulla tk:ssa P-Ca 2,67 (2.15-2.51)
        S-Ca-17.4 1.50(1.16-1.32)
        S-Ca-Ion 1.54 (1.16-1.30) ja PTH 276 (10-65)
        oli sen verran viisas vanhempi lääkäri että laittoi heti lähetteen endokrinologille jonne pääsin lisätutkimuksiin ja sitten löydettiin lisäkilpirauhasen adenooma..Lisäkilpirauhanen leikattiin toukokuussa ja leikkaus meni hyvin.Älä jää odottamaan vaan vaadi hoitoa.


      • Anonyymi
        Lisäkilpirauhanen kirjoitti:

        Minulla tk:ssa P-Ca 2,67 (2.15-2.51)
        S-Ca-17.4 1.50(1.16-1.32)
        S-Ca-Ion 1.54 (1.16-1.30) ja PTH 276 (10-65)
        oli sen verran viisas vanhempi lääkäri että laittoi heti lähetteen endokrinologille jonne pääsin lisätutkimuksiin ja sitten löydettiin lisäkilpirauhasen adenooma..Lisäkilpirauhanen leikattiin toukokuussa ja leikkaus meni hyvin.Älä jää odottamaan vaan vaadi hoitoa.

        Sinua onnisti. Minua ei. Mitä potilaan pitää osata vaatia kun leikkaus menee mönkään? Kiinnostaisi potilaskokemukset miten lääkäri hoiti sairautta sen jälkeen.


    • Lisäkilpparivaivasi

      Minulta leikattiin lisäkilpirauhanen vajaa viikko sitten (pääsin peruutuspaikalle, varsinaista aikaa ei vielä edes oltu annettu)kuinka nopeasti pääsitte normaalisti urheilemaan,tms?

    • Lisäkilpirauhanen

      Uusimmassa Kilpi lehdessä hyvä luku Lisäkilpirauhasen adenomasta(liikatoiminta) , miten se todetaan ja miten hoidetaan.

      • Anonyymi

        Kaikkia LKR-liikatoiminnan leikkaus ei auta, vaan joudutaan tekemään useampia leikkauksia. Auttavatko nekään, jää nähtäväksi. Monen kohdalla ikävä tauti, jota on vaikea hoitaa. Jos nyt 1xvuodessa verikokeita ja puolen tunnin lääkäritapaamista tietokoneräpläämisineen voidaan kutsua hoidoksi. Epämääräiset, paikasta toiseen siirtyvät kivut ja kolotukset vaihtelee lähes päivittäin. Lääkäreiltä saamaansa informaatioon ja hoitoonsa (seurantaansa) moni joutunut pettymään.


    • Anonyymi

      Miten ruokavalio, netistä lukenut, että pitäisi auttaa, oletteko kokeillut.

      • Anonyymi

        Leikattiin adenoomainen LKR ja toinenkin hieman liikakasvanut LKR pois. Leikkaus ei auttanut. Sairaus jatkuu. Minulla on hoitona tässä primäärissä LKR-liikatoiminnassa pillerinä D-vitamiinilisä 75mikrog päivässä ja normaali kalsiumin saanti ruoasta (ei purkista). Ei erikoislääkäri mistään ruokavaliosta minua informoinut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Leikattiin adenoomainen LKR ja toinenkin hieman liikakasvanut LKR pois. Leikkaus ei auttanut. Sairaus jatkuu. Minulla on hoitona tässä primäärissä LKR-liikatoiminnassa pillerinä D-vitamiinilisä 75mikrog päivässä ja normaali kalsiumin saanti ruoasta (ei purkista). Ei erikoislääkäri mistään ruokavaliosta minua informoinut.

        "Leikattiin adenoomainen LKR ja toinenkin hieman liikakasvanut LKR pois. Leikkaus ei auttanut. Sairaus jatkuu."

        KOMMENTTI: Tiedätkö, minkä takia leikkaus ei auttanut? Kertoiko lääkäri syyn?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Leikattiin adenoomainen LKR ja toinenkin hieman liikakasvanut LKR pois. Leikkaus ei auttanut. Sairaus jatkuu."

        KOMMENTTI: Tiedätkö, minkä takia leikkaus ei auttanut? Kertoiko lääkäri syyn?

        Liikaa parathormoonia tuottava isäkilpirauhanen (adenooma) on vielä jossain toisaalla elimistössäni, kilpirauhasessa tai jossain.. Koko kroppaa ei ole vielä kuvattu.


    • Anonyymi

      Lisäkilpirauhasen ylitoiminta, hyperkalsemia veressä ja vietsassa. Leikkausaikaa odotan, endopkl, syöpäkuvaukset, lab, ja jo osteoporoosi.
      Hirveät raajojen luukivut, väsymys, unipöhnä, ummetus, saamattomuus, hitaus, hiukset lähteneet.
      Hirveät oireet jo pari vuotta. Ehkä jo kauemmin.

      Onko leikkaus auttanut? Kokemuksia, kertokaa. Onko oireet leikkauksella väistyneet, helpottaneet ?

      Odotan mahd pian leikkausta.

      • Anonyymi

        Aivan SAMAT oireet täällä. Sinulle tsemppiä leikkaukseen! Moni saa heti ensimmäisestä leikkauksesta parannusta elämänlaatuunsa eikä sairaus uusiudu. Itselleni kävi toisin.

        Ennen sairauteni toteamista en ollut kuullutkaan näistä "kalsiumrauhasista" tahi niiden liikatoiminnasta. Leikattiin 2 lisäkilpirauhasta pois, mutta minulla edelleen sama oirekirjo jatkuu ja on hieman pahentunutkin. Tulossa toinen kierros tutkimuksia ja ehkäpä leikkaus kun tähän ei kai muutakaan parantavaa hoitoa ole.


      • Anonyymi

        Moi. Voitko kertoa mitä olivat nuo sinun syöpäkuvaukset? Ovatko ne lisäkilpirauhasen SPET kuvaus, tietokonetomografiaa TT ?


      • Anonyymi

        Itselläni oli lisäkilpirauhasen liikatoiminta kymmenisen vuotta sitten. Oireina jatkuvat voimakkaat lihas- ja nivelkivut, jotka vielä vaihtelivat jatkuvasti paikkaa, eikä olo muutenkaan aina kummoinen ollut. Lisäskilpirauhasen labra-arvot olivat vain vähän pielessä, minkä takia kipujen syytä etsittiin vuosia.

        Vihdoin pääsin kokeneen endokrinologin juttusille, joka heti aluksi totesi, että kyse on hänen mielestään lisäkilpirauhasen liikatoiminnasta, mutta tutkitaan nyt kuitenkin ensin. Niin tehtiin ja sitten leikattiin pari laajenneita lisäkilpirauhasia pois. Leikkauksen jälkeisenä aamuna lihasten ja nivelten kivut olivat hävinneet ja pysyneet siitä lähtien poissa.


    • Anonyymi

      Minulla epäillään lisäkilpirauhasen liikatoimintaa kohonneiden arvosen vuoksi.Oireina ovat väsymys, ruokahaluttomuus ja voimakas huimaus.Pääsen Oysiin tarkempiin tutkimuksiin sisätautien polille vasta kuukauden päästä. Kauhealta runtuu odottaa , koaka liikkuminen on lähes mahdotonta.Onko voimakas huimaus tyypillinen tässä taudinkuvassa?

      • Anonyymi

        Melko varmasti on, koska minullakin on tuota väsymystä ja nyt viimeaikoina tullut myös kummallista huimausta. Liikkuminen muutenkin aika huteraa ja kankeaa etenkin aamuisin. LKRadenooma on leikattu jo kerran. Tutkimukset menossa uusintaleikkausta varten. Hyperkalsemia ja osteoporoosi on todettu.
        Tsemppiä sulle elämään ja niihin tutkimuksiin.


    • Anonyymi

      Millaisia teidän jalkasäryt ovat? Itselläni jalkasäryt pahoja. Heti aamusta on kipeät nivelet ja lihakset. Jalkojen lihakset ei oikeastaan jousta koskaan vaan kiristää. Pistelykin on jokapäiväistä. Onko muilla ollut samankaltaisia tuntemuksia? Ikävä tauti.

    • Anonyymi

      Mistä ihmeestä johtuu kohonnut kalsium. kalsium ja ionisoitunut kalsium. PTH normaali koko ajan pysyy tismalleen samassa. D vitamiini normaali. Kilpirauhanen tsh 2-2.3 ja t4v 11-12. Ennne tsh 0.1 ja T4V 16-20 luokkaa. Voiko suolisto ongelmat tehdä korkeaa kalsiumia vai johtuuko suoliston sekavuus kalsiumista. Kalsium tuotteita en käytä ja ruokavalio niukka kalsiumista.

    • Anonyymi

      Lito aiheuttaa lisäkilpirauhasen liikatoimintaa

    • Anonyymi

      Lisäkilpirauhasen liiketoimintaa on kalsiumi koholla jo.2017 asti.kuuluuko oireisiin jalkakivut ja käsien vapina? Mua vaan seurataan.

      • Anonyymi

        Koipikivut ainakin. Liikkuminen vaikeaa. Minulla hyperplasia. Ei leikata kovinkaan herkästi uudelleen. Kohdallani taudin tilaa (etenemistä) seurataan verikokein. Todettu jo oteoporoosi, johon on lääkitys.

        Tutulla jalkakivut ja käsien vapina liittyy parkkinsonin tautiin.

        Voimia sulle.


    • Anonyymi

      Kuinka moni kilpirauhassairauksia sairastava on syönyt fluoria sisältäviä lääkkeitä? Fluorin liikasaanti altistaa kilpirauhassairauksille.

      Mm. jotkut kolesterolilääkkeet, ssri-lääkkeet, sienilääkkeet ja antibiootit sisältävät fluoria. Itsellä oireet täsmäävät lisäkilpirauhasen liikatoimintaan ja ne alkoivat Ciprofloxacin-antibiootin jälkeen. Olen vasta menossa tutkimuksiin.

      Kannattaa tutkia, mitä lääkkeitä on syönyt, kilpirauhasoireet voivat tulla vuosienkin jälkeen lääkityksestä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      4260
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      4172
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      612
      3946
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      2787
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      78
      2495
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      128
      2088
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      340
      2084
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      193
      1986
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1639
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1432
    Aihe