Työtapaturma ja palkka sairaslomalta??

pipi

Sattui niin, että työpaikallani (kauppa) satuin loukkaamaan käteni, niin että olen ollut viikon pätkissä nyt kolmatta viikkoa sairaslomalla (lääkäri kirjoittaa vain viikoksi kerrallaan, ja sitten katsoo uudelleen tilanteen) ja todennäköisesti jatkuu tämänkin jälkeen ainakin viikolla tai kahdella, jos on vielä turvotusta ym. Kysymykseni koskee palkkaa, eli saanko siis listaani merkatun tuntimäärän verran palkkaa lisineen kokoajalta? Sunnuntaityötä meillä ei ole, lauantaita kylläkin. Ja saako työnanatajani palkan vakuutusyhtiöltä vai maksavatko sen itse? (ihan uteliaisuuttani kysyn, palkanlaskija väitti että eivät saa...) Jos saikku jatkuu yli kuukauden, meneekö päivärahoille vai miten? työsuhde on kestänyt alle vuoden, noin 9 kk. Ja sitten vielä yksi kysymys; miten se kuukausi lasketaan, eli kun minulla on viikossa listan mukaan ollut kolme vapaata per viikko, niin lasketaanko päivät yhteen vai viikko vapaista huolimatta kalenterin mukaan? Sekavaksi menee, mutta kun itse en tiedä, enkä tuota työehtosopparia osannut sen vertaa lukea.. Liittoon kuulun, mutta en vielä haluaisi sinne soittaa, jos täällä joku osaisi vastata johonkin... :) Kiitos miljoonasti!

32

48938

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja palkanmaksu

      Mikäli kyseessä on työtapaturma, pyydät palkanlaskijalta tapaturmailmoitus kaavakkeen ja siihen selostat miten tapaturma kävi.

      Työnantajasi täyttää sen muilta osin ja toimittaa vakuutusyhtiöön.

      Työtapaturmasta sinulle ei tule karenssia, eikä palkanmaksu katkea edes niiden sairaspäivien "täyteen" tulon myötä.
      Työnantajasi saa Kelalta sairaspäiväraha hakemuksella sen Kelan maksaman osuuden takaisin.
      Paitsi tietysti niitä karenssipäiviä 1 9, mutta työtapaturmassa se on työnantajan ongelma.

      Vakuutusyhtiö ei siis palkkaa maksa, lääkärissäkäynnit kylläkin. Mutta se työtapaturmailmoitus täytyy tehdä.

      • Piitu

        Työtapaturmatapauksessa ensin täytetään vakuutustodistus joka lähetään hoitaneelle lääkärille ja työnantaja lähettää tapaturmailmoituksen vakuutusyhtiöön.
        Työnantaja maksaa palkkaa työsuhteen keston mukaan määräytyvän ajanjakson (katso TES) esim. yli kuukauden mutta alle 3 v. kestäneessä työsuhteessa 28 päivän ajanjaksolle osuvista työpäivistä. Sitten kun työnantajan palkanmaksuvelvollisuus päättyy vakuutusyhtiö maksaa sinulle päivärahaa (ei Kela, Kelalla ei ole mitään tekemistä työtapaturmien kanssa!!) Työnantaja saa vakuutusyhtiöltä takaisin sinulle maksamansa palkan suuruisen summan. ja vakuutusyhtiö maksaa lääkärikustannnukset hoitaneelle lääkärille. Työtapaturmissa ei ole karenssipäivää.


      • ja palkanmaksu
        Piitu kirjoitti:

        Työtapaturmatapauksessa ensin täytetään vakuutustodistus joka lähetään hoitaneelle lääkärille ja työnantaja lähettää tapaturmailmoituksen vakuutusyhtiöön.
        Työnantaja maksaa palkkaa työsuhteen keston mukaan määräytyvän ajanjakson (katso TES) esim. yli kuukauden mutta alle 3 v. kestäneessä työsuhteessa 28 päivän ajanjaksolle osuvista työpäivistä. Sitten kun työnantajan palkanmaksuvelvollisuus päättyy vakuutusyhtiö maksaa sinulle päivärahaa (ei Kela, Kelalla ei ole mitään tekemistä työtapaturmien kanssa!!) Työnantaja saa vakuutusyhtiöltä takaisin sinulle maksamansa palkan suuruisen summan. ja vakuutusyhtiö maksaa lääkärikustannnukset hoitaneelle lääkärille. Työtapaturmissa ei ole karenssipäivää.

        Tuo palkanmaksu riippuu hieman vakuutusyhtiöstä. Esim. työpaikkamme tapaturmavakuutus ei korvaa sairaspäiviä, ei työntekijälle, eikä työnantajalle. (tarkistettu ja läpikäyty asia). Tällöin työnantaja joutuu maksamaan palkan ja hakemaan kelalta sen maksaman osuuden.


      • nimenomaan
        ja palkanmaksu kirjoitti:

        Tuo palkanmaksu riippuu hieman vakuutusyhtiöstä. Esim. työpaikkamme tapaturmavakuutus ei korvaa sairaspäiviä, ei työntekijälle, eikä työnantajalle. (tarkistettu ja läpikäyty asia). Tällöin työnantaja joutuu maksamaan palkan ja hakemaan kelalta sen maksaman osuuden.

        kyse tapaturmasta, ei muusta sairastelusta. Tarkkana.


      • Piitu
        nimenomaan kirjoitti:

        kyse tapaturmasta, ei muusta sairastelusta. Tarkkana.

        Ehkä olen tyhmä enkä ymmärrä tuota Kela-juttua, mutta kyllä kaikilla työpaikoilla joilla olen ollut on työtapaturmat hoidettu vakuutusyhtiön ei Kelan kanssa.
        Työnantaja on maksanut työntekijälle tapaturma-ajan palkkaa sen ajan mitä TES:ssä määrätään ja kun työnantajan palkanmaksuvelvollisuus on päättynyt, on vakuutusyhtiö maksanut työntekijälle päivärahaa.
        Ja työnantaja on saanut vakuutusyhtiöltä takaisin täysmääräisenä sen palkkasumma jonka on työntekijälle maksanut työtapaturman johdosta.

        Muu sairastelu on sitten erikseen, eli silloin kela maksaa 1 9 päivän jälkeen sairaspäivärahaa josta työnantajalle maksetaan siltä ajalta jolta on maksettu sairasajanpalkkaa työntekijälle ja jos sairasloma jatkuu niin pitkään että työnantajan palkanmaksuvelvollisuus päättyy, niin Kela maksaa työntekijälle.
        Eli työntekijä saa molemmissa tapauksissa palkkansa TES:n määräämän ajan työnantajalta ja työnantaja hakee sitten kelalta tai vakuutusyhtiöltä maksamansa palkan takaisin (työtapaturmatapauksissa TA saa täysmääräisenä, Kelalta karenssiajan jälkeen työntekijän ansiotulojen mukaan määritellyn päivärahan mukaan).


      • peniemi1

        Työpaturmassa on työtapaturma sattumispäivä työnantajan "piikkiin" siis päivän omavastuu työnatajalla mutta työtekijä saa koko ajalkta saiarslomapalkan ilman karenssia.

        Esimiehen nämä tulee tietää ja ei tähän mitään palkanlaskijaa tarvirta.


    • sairaslomassa

      mitään lisiä et saa, vaan peruspalkan. näin ainakin ravintola-alalla enkä usko että kaupan alalla olisi mitään muuta sovittuna, näin on kuitenkin työnantajalle (tai sille joka sen sairasloman maksaa) halvempi. ja lisien idea on kuitenkin korvata hankalaa työaikaa.

      • katso tes

        luehan kaupan (ja mara) tes lukee isolla että lisät kuuluu maksaa työvuorolistan mukaan...fakta. t.kaupan palkanlaskija


      • peniemi1
        katso tes kirjoitti:

        luehan kaupan (ja mara) tes lukee isolla että lisät kuuluu maksaa työvuorolistan mukaan...fakta. t.kaupan palkanlaskija

        lisiä ei voi (tarvitse) maksaa jos niitä ei tehdä. Sairasajan palkka on peruspalkka.

        Lue se TES ja siellä ei todellakaan lue noin


      • ~cs~
        peniemi1 kirjoitti:

        lisiä ei voi (tarvitse) maksaa jos niitä ei tehdä. Sairasajan palkka on peruspalkka.

        Lue se TES ja siellä ei todellakaan lue noin

        Lisät pitää maksaa, jos niitä olisi tullut maksettavaksi kyseisenä päivänä työskenneltäessä. Sairausajalta ei makseta tuplapalkkaa, vaikka olisi ollut sunnuntaitöitä, eikä ylityön korotusosaa, vaikka olisi ollut ylitöitä, mutta lisät, esim. iltalisä on maksettava, mikäli iltatunteja olisi työvuoroon sisältynyt.

        Työehtosopimuksessa on nimenomaisesti sovittu näin.


      • Tulkintakysymys
        ~cs~ kirjoitti:

        Lisät pitää maksaa, jos niitä olisi tullut maksettavaksi kyseisenä päivänä työskenneltäessä. Sairausajalta ei makseta tuplapalkkaa, vaikka olisi ollut sunnuntaitöitä, eikä ylityön korotusosaa, vaikka olisi ollut ylitöitä, mutta lisät, esim. iltalisä on maksettava, mikäli iltatunteja olisi työvuoroon sisältynyt.

        Työehtosopimuksessa on nimenomaisesti sovittu näin.

        No sekin on tietysti kiinni siitä, miten pitkälle niitä vuoroja ylipäätään on merkattu...


      • ~cs~
        Tulkintakysymys kirjoitti:

        No sekin on tietysti kiinni siitä, miten pitkälle niitä vuoroja ylipäätään on merkattu...

        Jos lisät muodostavat säännöllisen osan palkasta, niiden keskimäärän voi laskea myös ajalle, jolle ei ole työvuoroja, mikäli talossa ei yleensäkään ole lisättömiä vuoroja. Tämä riippuu alasta. Yleensä kaupan alalla myyjillä on säännöllisesti iltavuoroja.

        Itse olen sitä mieltä, ettei työnantajan pitäisi joutua maksamaan sairaalle työntekijälle palkkaa ollenkaan, mutta nykyinen käytäntö on se, että työntekijälle pitää maksaa siten kuin hän olisi ansainnut, jos olisi ollut töissä - yli- ja pyhätöitä lukuun ottamatta.


      • Nimimerkki varattu
        ~cs~ kirjoitti:

        Jos lisät muodostavat säännöllisen osan palkasta, niiden keskimäärän voi laskea myös ajalle, jolle ei ole työvuoroja, mikäli talossa ei yleensäkään ole lisättömiä vuoroja. Tämä riippuu alasta. Yleensä kaupan alalla myyjillä on säännöllisesti iltavuoroja.

        Itse olen sitä mieltä, ettei työnantajan pitäisi joutua maksamaan sairaalle työntekijälle palkkaa ollenkaan, mutta nykyinen käytäntö on se, että työntekijälle pitää maksaa siten kuin hän olisi ansainnut, jos olisi ollut töissä - yli- ja pyhätöitä lukuun ottamatta.

        Se, että sairaustapauksessa maksetaan palkkaa kannustaa työnantajaa pidemmällä aikavälillä pitämään huolta työskentely ympäristöstä, kun jokainen sairauspäivä maksaa viimekädessä firmalle selvää rahaa.

        Jos esim. tapaturmasta ei joutuisi firma maksamaan minkäänlaisia korvauksia, niin sehän jo yksinään kannustaisi laiminlyömään työturvallisuudesta huolehtimisen. Tällöin työntekijä kärsisi myös taloudellisesti, mahdollisen ruumiinvamman lisäksi, työnantajan laiminlyönneistä johtuvista poissaoloista.


    • minä

      Mikä siinä liittoon soittamisessa on vaikeaa? Sitä varten ne ovat että sieltä kannattaa kysyä apuja jos luottamusmies ei osaa auttaa. Ja sittenkin luottaisin enemmän liittoon kuin luottamusmieheen.
      Ja miksi sua kiinnostaa se että kuka sen sun palkkas maksaa firma vai vakuutus? (taitaa olla yli 1kk niin firma saa vakuutuksesta)

    • palkaa

      työtapaturmasta aiheutuneesta sairaslomasta työnantaja maksaa työntekijälle palkan, palkan maksuun ei tule keskeytystä ja koko sairaslomanajalta. työnantaja sitten hakee vakuutusyhtiöltä korvaukset, joka taas maksaa työnantjalle korvausta 7 päivältä viikossa.

      ei muuten vaikuta tähän asiaan tessit...

      • ögödai

        Tessit ei vaikuta. Työtapaturmissa vakuutusyhtiöt maksavat työantajalle ensimmäiseltä kuukaudelta sairaspäivärahaa siten, että käytetään potilaan viimeisen kuukauden keskituntiansiota ja mahdollisessa jatkomaksuissa viimeisen vuoden keskituntiansion mukaista korvausta.
        Vakuutusyhtiöt maksavat nämä siis työnantajalle jotka maksavat palkan työntekijälleen.
        Vakuutusyhtiöt maksavat myös kaikki muut kulut korvaukset jotka ovat tapaturman seurausena syntyneitä.
        Toki sopimuksesta vakuutusyhtiöt voivat myös maksaa korvaukset suoraan työntekijälle mikäli niin sovitaan, silloin syntyy aina aluksi tilinmaksu katkos, johtuen käsittelyajoista.
        Pitää olla tarkkana pitemmissä jutuissa. Vakuutusyhtiöt ovat liikelaitoksia, vaikka tapaturmavakuutuset ovatkin lakisääteisiä.


      • vuutico
        ögödai kirjoitti:

        Tessit ei vaikuta. Työtapaturmissa vakuutusyhtiöt maksavat työantajalle ensimmäiseltä kuukaudelta sairaspäivärahaa siten, että käytetään potilaan viimeisen kuukauden keskituntiansiota ja mahdollisessa jatkomaksuissa viimeisen vuoden keskituntiansion mukaista korvausta.
        Vakuutusyhtiöt maksavat nämä siis työnantajalle jotka maksavat palkan työntekijälleen.
        Vakuutusyhtiöt maksavat myös kaikki muut kulut korvaukset jotka ovat tapaturman seurausena syntyneitä.
        Toki sopimuksesta vakuutusyhtiöt voivat myös maksaa korvaukset suoraan työntekijälle mikäli niin sovitaan, silloin syntyy aina aluksi tilinmaksu katkos, johtuen käsittelyajoista.
        Pitää olla tarkkana pitemmissä jutuissa. Vakuutusyhtiöt ovat liikelaitoksia, vaikka tapaturmavakuutuset ovatkin lakisääteisiä.

        jos työsuhde on kestänyt alle 1 kuukauden niin miten saa sillon korvauksia/palkkaa?


      • ögödai
        vuutico kirjoitti:

        jos työsuhde on kestänyt alle 1 kuukauden niin miten saa sillon korvauksia/palkkaa?

        Liittokohtaisen työehtosopimuksen mukaan tapauskohtaisesti. Mikäli on toisin sovittu työantajan kanssa palkoista, niin sen mukaan sitten.


      • Bartender88
        ögödai kirjoitti:

        Liittokohtaisen työehtosopimuksen mukaan tapauskohtaisesti. Mikäli on toisin sovittu työantajan kanssa palkoista, niin sen mukaan sitten.

        Minulle kävi työtapaturma ravintola-alalla, jonka taia joudun olemaan pois töistä 3-4 viikkoa. Olen työskennellyt eri ravintoloissa henkilöstövuokraus yrityksen kautta, jonka listoilla olen ollut vajaan vuoden verran.
        Tammikuussa minulla ei paljon töitä ollut, mutta helmikuussa sain vakituisen kohteen, josta saan täydet viikkotunnit (37,5) joitain ekstratunteja.
        Vakuutusyhtiöön on paperit lähetetty, ja he maksavat kuulemma korvauksen edellisen kuun keskituntiansion mukaan.
        Tarkoittaako tämä että vaikka tienasin tammikuussa vain muutaman satasen, niin keskituntiansioni on on silti perus tuntipalkkani yölisät ja viikonloput? Eikä se ole mllään lailla verrannollinen tammikuun töiden vähyyteen?


      • Työtapaturman uhri
        Bartender88 kirjoitti:

        Minulle kävi työtapaturma ravintola-alalla, jonka taia joudun olemaan pois töistä 3-4 viikkoa. Olen työskennellyt eri ravintoloissa henkilöstövuokraus yrityksen kautta, jonka listoilla olen ollut vajaan vuoden verran.
        Tammikuussa minulla ei paljon töitä ollut, mutta helmikuussa sain vakituisen kohteen, josta saan täydet viikkotunnit (37,5) joitain ekstratunteja.
        Vakuutusyhtiöön on paperit lähetetty, ja he maksavat kuulemma korvauksen edellisen kuun keskituntiansion mukaan.
        Tarkoittaako tämä että vaikka tienasin tammikuussa vain muutaman satasen, niin keskituntiansioni on on silti perus tuntipalkkani yölisät ja viikonloput? Eikä se ole mllään lailla verrannollinen tammikuun töiden vähyyteen?

        Vuosi sitten kaaduin ja vakyytusyhtiö maksoi niinkuin pitkin pari muutoksenhakua piti tehdä, nyt vakuutusyhtiö ei maksa mitään, kela, ei makasa, työnvälitystoimistoon tehtäv ilmoitus ei aiheuta toimenpiteitä koska vakkutusytiöstä on ttullut lausunto olen työkykyinen. kaksi asiantuntjalääkäriä ovat todenneet, että en ole työkykyinen. Nyt en saa rahaa mistään, vakuutusyhtiön lääkärin lausunto on virheellinen saiaruteni on muka muuttunut, nöin ei ole käynyt. Miten pitää toimia kukaan ei auta.


    • mk

      Mutta joko peruspalkan tai jos teillä on tilinauhassa keskituntiansio niin se maksetaan sen mukaan mutta kaikki lisät jää pois kun ne pitää olla töissä. riippuu myös työnantajsta maksaako keskiansion mukaan vai peruspalkan mukaan työtapaturma-ajalta palkan mutta maksettava on joka tapauksessa koska se on lakisääteinen juttu ja työtekijät ovat vakuutettuja näiden asioiden osalta. Palkka on maksettava normaalin palkan maksun mukaan eli joko kahden viikon välein tai kerran kuussa.

    • epä tieto

      Maksetaanko m-s eli lauantai ja sunnuntai

      • muist

        Maksetaan sairausloman palkalliseen aikaan kuuluvilta työpäiviltä. Päiväpalkka saadaan jakamalla kk-palkka 21:llä. Alle 37,5 tuntia tekeviltä menee muistaakseni työvuorolistan mukaan ja jos ei ole listaa, niin sopparissa sovittujen tuntien mukaan. Tarkista työehtosopimuksesta tai kysy palkanlaskijalta.


      • sairas
        muist kirjoitti:

        Maksetaan sairausloman palkalliseen aikaan kuuluvilta työpäiviltä. Päiväpalkka saadaan jakamalla kk-palkka 21:llä. Alle 37,5 tuntia tekeviltä menee muistaakseni työvuorolistan mukaan ja jos ei ole listaa, niin sopparissa sovittujen tuntien mukaan. Tarkista työehtosopimuksesta tai kysy palkanlaskijalta.

        ja on toki hyvä muistaa ,että laki määrää minimitason jonka alle ei voida millään tes. sopimuksilla mennä.


    • pallohukkunut

      Mitenkäs kun itselleni kävi työtapaturma viimeisenä työpäivänä ja nyt olen ollut sen johdosta jo yli kuukauden sairauslomalla.
      Saanko vain kelan korvauksen.

      Työnantajalle kyllä täytin vahinkoilmoituksen

      • EOT1

        Minulle kävi samoin ja vakuutusyhtiö korvaa jos olet toimittanut tarvittavat paperit sinne. Voit pyytää myös viivästymistodistusta vakuutusyhtiöstä ja silloin korvaa kela, mutta se vähentää sinun sairauspäiviä kelassa joten huono kauppa. Mielummin odotat vakuutusyhtiön päätöstä joka kestänyt nyt 7 viikkoa


    • Paljon kipua

      Tapahtui työssä taakannostossa revähdys olkapäähän ja olen nyt monta kertaa käynyt työterveyslääkärillä.Nyt tiedän missä olkapää meni kunnolla kipeäksi ja tapahtumasta on aikaa kuukausi,vieläköhän on mahdollista saada vakuutuksen piiriin,en sitä aiemmin ymmärtänyt selittää,kun olkapäät jumissa,minkä vuoksi hierojalla olen käynyt.Revähdys ei tapahdu pikkuhiljaa.

    • rakentaja 59

      miten lasketaan työnantajan 28 pv palkanmaksu ,onko 28 työpäivää vai 28 kalenteri päivää tapaturmassa maksetaan kai 7päivältä viikolta ,olisiko joku joka tietää asista

    • kalenterikalle

      Ne on kalenteripäiviä. Lukee rakennusalan työehtosopimuksessa. Jos oli väärä sopimus, niin katso oman alan sopimuksesta. Siellä on varmaankin samoin.

      Tämä oli niitä asioita, jotka oli voinut kysä luottamusmieheltä tai palkanlaskijalta. Olisi saanut oikean vastauksen samantien.

    • tabunaara

      Lasketaanko työtapaturman palkkaan koko ansio vai vaan veronalaiset tulot. Koska pomoni maksaa minimiä ja loput kilsoina esim. 100Km saa 43e ja ruokaraha. Mutta emme saa päivärahaa vaikka asun työpaikkani ja sen osoite on n.55km päästä kotoani. Joten onko tässä ristiriita vai ymmärränkö jotain väärin. Yritin katsoa netistä en löytänyt. Ketuttaa vaan kun rikkoi paikat töissä kun painoi niska limassa ja nyt saan 9,79h. Minusta jotain on pielessä.. kommentteja kaivataan.

      • effrahim

        Työtapaturman aiheuttaman työkyvyttömyyden ajalta maksetaan ainakin meidän työehtosopimuksen mukaan sama palkka kuin sairausjalta ja verottomat korvaukset ei vaikuta siihen.

        Asia selviää sinulle, jos luet alan työehtosopimusta tai soitat palkanlaskijalle, joka lukee sinulle tes:n pykälän. Jos vielä jää epäselvää, soita liittoon. Jos et ole liittynyt, soita ent. työsuojelupiirin neuvojalle eli aluehallintoviraston työsuojeluviranomaiselle.


      • vv1

        Tuo on yksi syy miksei koskaan tule suostua tuollaiseen "osa palkasta kilometrikorvauksena". Maksu hetkellä ehkä hienoa saada verotta vähän enemmän käteen, mutta jotain korvauksia tai eläkettä laskettaessa niitä ei huomioda mitenkään. Pahimillaan saattaa käydä siten, että vähentää jopa joitakin korvauksia. Ja lähtökohtaisesti kodin ja työpaikan välisestä matkasta ei saa maksaa verottomia kilometrikorvauksia, laissa on muutamat poikkeukset. Kodin ja työpaikan väliset matka voi vähentää verotuksessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      368
      4543
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      85
      1865
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1600
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      213
      1397
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1390
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1361
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1347
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1235
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe