MB A-sarja

Paras A-ryhmä?

Olen ostamassa autoa. MB A-sarja kiinnostaa. Olisiko sen osto elämäni suurin virhe? Kaikki kommentit kehiin! Kiitos!

27

6417

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lang 140

      Kokemusta löytyy -99 classic:sta ja -01 lang classic:sta.Harkitsisin pitempää versiota jos kyseessä on vanhempi korinen.Paljon parannusta tehty faceliftin yhteydessä.Loistavat tilat taka matkustajillekin.hyvä ajaa pikku-autoksi.kova sivutuuli voi ottaa autoon,mutta kyllä sen kanssa toimeen tulee.Vikoja erittäin vähän,ainoastaan kuluvaa osaa vaihdettu.Talvella lämmin,lähtee käyntiin kovallakin pakkasella oli tolppa tai ei.
      4-vuotta A-sarjalaisen ratissa eikä aikomustakaan vaihtaa pois....CST voisi olla kyllä seuraava;)

      • kahta eri

        yksilöä, yhteensä 90tkm - ongelmat loppuivat vasta merkin vaihtuessa. Molemmat ostin uutena, takuu oli ainoa apu jatkuvien vikojen kanssa.


      • =======

        "hyvä ajaa pikku-autoksi" - tästä ei vitsit parane, kamalin ajettava kun viime keväänä valkkasin autoa. Koeajoin n. 15 eri autoa tuossa hintaluokassa. Tuulilasin sivuilta kannattaa käydä lukemassa omistajien kommenttejea.


      • A 140 lang
        ======= kirjoitti:

        "hyvä ajaa pikku-autoksi" - tästä ei vitsit parane, kamalin ajettava kun viime keväänä valkkasin autoa. Koeajoin n. 15 eri autoa tuossa hintaluokassa. Tuulilasin sivuilta kannattaa käydä lukemassa omistajien kommenttejea.

        Alussa meni aikaa kun olin tottunut mataliin sedaneihin ennen kuin sain A-sarjan "luonteesta" kiinni.
        Tekstistäsi huomaa, että et ole autoa omistanut vaan ainoastaan koe-ajanut:)
        Moottoritiellä pysyy tiessä kuin liimattu, kun nopeus nousee 110-160km/h.Talvella urat vetelee autoa yhtä paljon kuin mitä tahansa saman kokoluokan autoa.Mutkissa ESP-korjaa mukavasti jos pääsee luisuun.


      • =======
        A 140 lang kirjoitti:

        Alussa meni aikaa kun olin tottunut mataliin sedaneihin ennen kuin sain A-sarjan "luonteesta" kiinni.
        Tekstistäsi huomaa, että et ole autoa omistanut vaan ainoastaan koe-ajanut:)
        Moottoritiellä pysyy tiessä kuin liimattu, kun nopeus nousee 110-160km/h.Talvella urat vetelee autoa yhtä paljon kuin mitä tahansa saman kokoluokan autoa.Mutkissa ESP-korjaa mukavasti jos pääsee luisuun.

        Miten kauan sitä kärsimystä pitää sitten kestää, ennen kuin pitäisi tottua? 10 000km?

        Juuri suuremmilla nopeuksilla noi ongelmat tuli esiin, suuntavakaus persestä, kaarteissa saa pelätä että ajaa ulos, urissa seilaus täysin holtitonta. Eli tuntuma tiehen suuremmilla nopeuksilla on suht olematon. Kyllä 2 päivää tätä kyytiä riitti vallan hyvin.

        Positiivista sen verran, että kapunkiajo oli ok, vaihteiston toiminta sekä näkyvyys varsin hyviä. Se nyt vaan ei riittänyt tällä kertaa valintakriteeriksi.


      • sedaneihin
        A 140 lang kirjoitti:

        Alussa meni aikaa kun olin tottunut mataliin sedaneihin ennen kuin sain A-sarjan "luonteesta" kiinni.
        Tekstistäsi huomaa, että et ole autoa omistanut vaan ainoastaan koe-ajanut:)
        Moottoritiellä pysyy tiessä kuin liimattu, kun nopeus nousee 110-160km/h.Talvella urat vetelee autoa yhtä paljon kuin mitä tahansa saman kokoluokan autoa.Mutkissa ESP-korjaa mukavasti jos pääsee luisuun.

        en myöskään enään suostu istumaan. Korkeammalta
        on hyvä havannoida muuta liikennettä. Pysäköinti-
        paikka löytyy helposti. Aikaisemmin A 140, nyt
        A 170 CDI Avantgarde automaatilla; mainio kaupun-kiauto,mahtava vääntö eikä huoju urheilualustalla.


      • segment
        sedaneihin kirjoitti:

        en myöskään enään suostu istumaan. Korkeammalta
        on hyvä havannoida muuta liikennettä. Pysäköinti-
        paikka löytyy helposti. Aikaisemmin A 140, nyt
        A 170 CDI Avantgarde automaatilla; mainio kaupun-kiauto,mahtava vääntö eikä huoju urheilualustalla.

        Kauppakassiksi, kaupunkiin ja nuorisolle tämä A-sarja alunperin suunniteltiinkin, ei maanteille.


      • ADAC:in
        segment kirjoitti:

        Kauppakassiksi, kaupunkiin ja nuorisolle tämä A-sarja alunperin suunniteltiinkin, ei maanteille.

        mukaan A 140 onkin kelvollinen kaupunkikäyttöön.
        Pidemmille matkoille A 170 CDI .


      • diesel
        ADAC:in kirjoitti:

        mukaan A 140 onkin kelvollinen kaupunkikäyttöön.
        Pidemmille matkoille A 170 CDI .

        taida perusheikkouksia parantaa. Kaupunkiautona A-sarja menettelee, jos jaksaa jatkuvia pikkuvikoja korjauttaa. Maantielle se ei oikein sovi ajo-ominaisuuksien puutteiden vuoksi. Suomen talvessa myös lämmityslaite on auttamatta liian tehoton.


      • tilastojen
        diesel kirjoitti:

        taida perusheikkouksia parantaa. Kaupunkiautona A-sarja menettelee, jos jaksaa jatkuvia pikkuvikoja korjauttaa. Maantielle se ei oikein sovi ajo-ominaisuuksien puutteiden vuoksi. Suomen talvessa myös lämmityslaite on auttamatta liian tehoton.

        mukaan A -sarjassa on keskimääräistä vähemmän
        vikoja. A 170 CDI on ihan hyvä maantieauto ja
        lämpimämpää saa etsiä kiitos vakiona olevan
        polttoainekäyttöisen lisälämmittimen.


    • 2 mersua omistanut

      Kuten muut ovat jo kommentoineet, 1. korimallin A-sarjalaisissa on alustan suunnittelu aikalailla pielessä. Koiranluita etupäähän saa olla vaihtamassa n. 30 tkm välein (kustannus ei tosin ihan mahdoton),
      jousitus on kova, rengasmelu maanteillä suuri. Alkuperäisiskarit takana olivat myös loppu jo alle 60 tkm ajettuna.

      Ajovalopolttimon vaihto tuohon on helpointa tehdä eturengas poistamalla (tapahtuu etulokarissa oleva hutera luukku aukaisemalla) eli suomeksi ihan perseestä oleva ratkaisu. Haluaisinpa nähdä kun mersun pääjohtaja vaihtaa puku päällä rikkoontuneen polttimon pimeällä syyskuraiseen autoon.

      Kytkimessä oli luisto-ongelmaa, jonka syyksi paljastui huonosti voidellut vivustot. Tuo vikakaan ei tosin korjaantunut kertakäynnillä. Vehon työnjohtajan kommentti tuohon oli suurinpiirtein että nehän on helppo voidella, hänpä näyttää miten (kun kytkin alkoi luistaa 1000 tkm edellisen "korjauksen" jälkeen).

      Lisäksi takapyörien laakerit jouduttiin vaihtamaan 60tkm jälkeen kun vehje ei mennyt katsastuksesta läpi, katsastusmiehen mukaan tyyppivika tuon ikäisissä A-mersuissa.

      Diesel-malleissa ilmamääräanturi on herkkä rikkoontumaan ja varaosa on kokoonsa nähden sikakallis. Tuon vian huomaa siitä kun talla pohjassa vehje kulkee ehkä 110 km/h.

      Jotain muuta pikkuvikaa oli myös: kuljettajan taustapeilin sähkölämmitys ei toiminut. Viaksi paljastui huonosti kiinnitetty johtoliitin oven sisällä (Takuu ei luonnollisesti korvannut koska huomattiin 1,5-vuotiaassa autossa).

      Minulla olleessa yksilössä oli harmittava säätövika sisäilmapuhaltimessa: puhaltimen 1-asennolla tihkukelillä tuulilasi pysyi muuten kirkkaana, paitsi juuri kuljettajan kohdalta. 2-asento oli jo kohtuullisen äänekäs.

      Hyvää tuossa ovat sisätilat suhteessa ulkomittoihin. A-mersuhan on muistaakseni 12 cm lyhyempi kuin VW Polo. Takaistuimet poistamalla A-mersu muuttuu "pikkupakuksi". Kaupungissa pysäköinti onnistuu niihin paikkoihin, jonne isommat eivät mahdu. Ohjaamon käyttökytkinten ergonomia oli hyvä (erityisesti mieleen jäi istuinlämmittimien hieno 2-asentoinen toiminta), poislukien se ainoa viiksi, johon on yritetty laittaa liikaa toimintoja.

      Minulla kokemukset ovat siis peräisin kahdesta mersusta: ensimmäisestä ja viimeisestä, jotka molemmat olivat sama yksilö, -99 mallisesta A 170 CDI. Ehkä tämä kertoo jo jotakin, erityisesti pääkaupunkiseudun merkkiliikeketjun asiakaspalveluasenteesta.

      Toivottavasti mersu on ottanut 1.-sarjasta opikseen uutta A-sarjaa suunnitellessan.

      • ...........................

        *Ajovalopolttimon vaihto tuohon on helpointa tehdä eturengas poistamalla (tapahtuu etulokarissa oleva hutera luukku aukaisemalla) eli suomeksi ihan perseestä oleva ratkaisu. Haluaisinpa nähdä kun mersun pääjohtaja vaihtaa puku päällä rikkoontuneen polttimon pimeällä syyskuraiseen autoon.*

        Kyllähän tuo lampun vaihto onnistuu moottoritilankin kautta. Itse vaihdoin pimeällä ja kylmässä molemmat lamput, aikaa meni n.10min. Aluksi tuo on vaikeaa, mutta kun tajuaa miten se istukka toimii, niin menee ihan käsikopelolla. (Vaihdoin molemmat kerralla, koska kun vaihtoi vain toisen, niin toinen paloi vähän ajan päästä. Ostin vähän paremmat GE:n lamput, hinta vain n.8€/kpl ja vaihdoin molemmat, nyt kestäneet yli vuoden).

        *poislukien se ainoa viiksi, johon on yritetty laittaa liikaa toimintoja. *

        Mun A 170 CDI:ssä on yksi viiksi, jossa vilkku, ja pitkät/lyhyet valot (niinkuin kaikissa) ja lisäksi kolmeasentoinen tuulilasinpyyhkijä. Kyllä ainakin mun koulutuksella tuota oppii aika nopeasti käyttämään. Ehkä se on muuttunut (vm. 2003).


      • 2 mersua omistanut
        ........................... kirjoitti:

        *Ajovalopolttimon vaihto tuohon on helpointa tehdä eturengas poistamalla (tapahtuu etulokarissa oleva hutera luukku aukaisemalla) eli suomeksi ihan perseestä oleva ratkaisu. Haluaisinpa nähdä kun mersun pääjohtaja vaihtaa puku päällä rikkoontuneen polttimon pimeällä syyskuraiseen autoon.*

        Kyllähän tuo lampun vaihto onnistuu moottoritilankin kautta. Itse vaihdoin pimeällä ja kylmässä molemmat lamput, aikaa meni n.10min. Aluksi tuo on vaikeaa, mutta kun tajuaa miten se istukka toimii, niin menee ihan käsikopelolla. (Vaihdoin molemmat kerralla, koska kun vaihtoi vain toisen, niin toinen paloi vähän ajan päästä. Ostin vähän paremmat GE:n lamput, hinta vain n.8€/kpl ja vaihdoin molemmat, nyt kestäneet yli vuoden).

        *poislukien se ainoa viiksi, johon on yritetty laittaa liikaa toimintoja. *

        Mun A 170 CDI:ssä on yksi viiksi, jossa vilkku, ja pitkät/lyhyet valot (niinkuin kaikissa) ja lisäksi kolmeasentoinen tuulilasinpyyhkijä. Kyllä ainakin mun koulutuksella tuota oppii aika nopeasti käyttämään. Ehkä se on muuttunut (vm. 2003).

        "Kyllähän tuo lampun vaihto onnistuu moottoritilankin kautta. Itse vaihdoin pimeällä ja kylmässä molemmat lamput, aikaa meni n.10min. Aluksi tuo on vaikeaa, mutta kun tajuaa miten se istukka toimii, niin menee ihan käsikopelolla. "

        Juuei se varmaan mahdotonta ole noinkaan, mutta kun omat kourat eivät ole mitään kirurgin kätösiä,
        niin tein homman niin kuin ohjekirjassa sanotaan ja silloin renkaan poisto helpottaa huomattavasti.

        Yleensäkin nykyautoissa huollon helppoutta ei suunnitteluvaiheessa ole ajateltu pätkääkään. Jos joskus vielä ostan uuden auton, pitääpä vaihdattaa polttimot esittelytilanteessa myyjällä "jos onnistuu alle 5 minuutissa, kaupat tulee"

        "paremmat GE:n lamput, hinta vain n.8€/kpl ja vaihdoin molemmat, nyt kestäneet yli vuoden)."

        Joo, nuo GE:n 2 vuoden takuulla olevat polttimot tuntuvat olevan merkittävästi kestävämpiä kuin muut. Juuri vaihdoin 6kk ajon jälkeen hajonneen Osramin tilalle tuollaisen.

        "Mun A 170 CDI:ssä on yksi viiksi, jossa vilkku, ja pitkät/lyhyet valot (niinkuin kaikissa) ja lisäksi kolmeasentoinen tuulilasinpyyhkijä. Kyllä ainakin mun koulutuksella tuota oppii aika nopeas
        ti käyttämään. Ehkä se on muuttunut (vm. 2003)."

        Samat toiminnot mulla ja lisäksi pissapojan käyttö. Kyllähän tuota käyttää, mutta esim. talviloskalla pimeällä ohittamaan lähtiessä tarvitsee melkein kaikkia noita toimintoja miltei samanaikaisesti, minusta 2 eri viikseä olisi parempi. Makuasia.


      • mukaan
        2 mersua omistanut kirjoitti:

        "Kyllähän tuo lampun vaihto onnistuu moottoritilankin kautta. Itse vaihdoin pimeällä ja kylmässä molemmat lamput, aikaa meni n.10min. Aluksi tuo on vaikeaa, mutta kun tajuaa miten se istukka toimii, niin menee ihan käsikopelolla. "

        Juuei se varmaan mahdotonta ole noinkaan, mutta kun omat kourat eivät ole mitään kirurgin kätösiä,
        niin tein homman niin kuin ohjekirjassa sanotaan ja silloin renkaan poisto helpottaa huomattavasti.

        Yleensäkin nykyautoissa huollon helppoutta ei suunnitteluvaiheessa ole ajateltu pätkääkään. Jos joskus vielä ostan uuden auton, pitääpä vaihdattaa polttimot esittelytilanteessa myyjällä "jos onnistuu alle 5 minuutissa, kaupat tulee"

        "paremmat GE:n lamput, hinta vain n.8€/kpl ja vaihdoin molemmat, nyt kestäneet yli vuoden)."

        Joo, nuo GE:n 2 vuoden takuulla olevat polttimot tuntuvat olevan merkittävästi kestävämpiä kuin muut. Juuri vaihdoin 6kk ajon jälkeen hajonneen Osramin tilalle tuollaisen.

        "Mun A 170 CDI:ssä on yksi viiksi, jossa vilkku, ja pitkät/lyhyet valot (niinkuin kaikissa) ja lisäksi kolmeasentoinen tuulilasinpyyhkijä. Kyllä ainakin mun koulutuksella tuota oppii aika nopeas
        ti käyttämään. Ehkä se on muuttunut (vm. 2003)."

        Samat toiminnot mulla ja lisäksi pissapojan käyttö. Kyllähän tuota käyttää, mutta esim. talviloskalla pimeällä ohittamaan lähtiessä tarvitsee melkein kaikkia noita toimintoja miltei samanaikaisesti, minusta 2 eri viikseä olisi parempi. Makuasia.

        *niin tein homman niin kuin ohjekirjassa sanotaan ja silloin renkaan poisto helpottaa huomattavasti.*

        Mun ohjekirjassa ei sanota noin. Sen mukaan pitää nostaa pissapoiksäiliö/toiselta puolelta joku toinen säiliö :) ja sitten se onnistuu. Ahdashan tuo paikka tosiaan on. Ehkä se on muttunut. Mulla siis A 170 CDI Lang 2003. Mistään rengastilassa olevasta luukusta ei ole mainintaa.


    • Paras A-ryhmä?

      Kiitos kommenteista! Kirjoittakaa lisää, jos kokemuksia löytyy!

      • .. ja koeajoon

        Eikös tässä näitä jo ollut. Veholta saata auton koeajoon vaikka viikonlopuksi, kun osaat oikein nätisti puhua. Tuona aikana kyllä totuus paljastuu. Kerrothan sitten tännekin mitä pidit?


      • elämänkokemuksen
        .. ja koeajoon kirjoitti:

        Eikös tässä näitä jo ollut. Veholta saata auton koeajoon vaikka viikonlopuksi, kun osaat oikein nätisti puhua. Tuona aikana kyllä totuus paljastuu. Kerrothan sitten tännekin mitä pidit?

        mukaan ja kuultuna A 140 on täynnä pikkuvikoja.
        Tämä classicmallihan on täällä yleisin. Diesel
        ei muka paranna vikoja mutta miksi commonrailin
        omistajat ovat yleisesti ottaen tyytyväisiä.


    • vanha pappa

      Tietenkin makuja ja etenkin mielipiteitä on runsaasti, mutta minäpä annan vielä yhden:
      A170 vm-05 eli uusi korimalli on minulla nyt ollut jonkun aikaa ja ensimmäinen huolto on nyt tulossa kun kilometrejä on n.13000.
      Tämä auto on minun mielestäni erinomainen kahdelle hengelle, niinkuin arvelin sen olevankin, kolme henkeä matkatavaroineen menee vielä kohtuullisesti. Ajoominaisuuksiin olen ollut erittäin tyytyväinen, jopa melkoisessa hangessa on tuo ESP antanut minun ajaa, vaikka itse sitä alunperin epäilin. Kesällä pikatiellä ei varmasti ole ollut kenenkään jarruna, päinvastoin, peräedellä vastaantulijoita riitti, mutta ohitukset tapahtuivat nopeasti ja siksi myös turvallisesti.
      Yhtään kertaa ei ole autoa tarvinnut varsinaisen vian takia käyttää korjaamolla, vain oikean puolen peilin irtoaminen osittain konepesussa käytti hakemassa apua huollosta, eikä sekään apu maksanut mitään.
      Suuntavakavuus urissa on tällä uudella mallilla minun mielestäni hyvä, vain sivutuuli on hiukan ongelmallinen, mutta sen kanssa kyllä pärjää kyllä hyvin, samaa ongelmaa on kaikissa autoissa.
      Uutena kun auton ostin, niin sovin, että ensimmäinen öljynvaihto on n.2000 km.n jälkeen, sinä aikana vei öljyä n.0.7 l. mutta senjälkeen ei ole tarvinnut öljyä lisätä, joten mihinkään provoilijoiden kauhukuviin ei kannata uskoa.

      Lopuksi: Kun minä vaimon kanssa ajan 90% kahden, on meillä ainakin tyytyväisyys % 100

      Jos haluat lisätietoja, niin pistä vaan tänne palstalle, minä vastaan ja provoilijat vittuilee, siitä ei kannata häkeltyä.

      • sporakuskin

        ajotaitoa?Kyllähän se tosta ohi mahtuu.


    • A-sarjalaista

      takana ja eipä ole juuri kauheasti moitittavaa.170 on dieseliksi ihan riittävän rivakka,webaston vuoksi tosi lämmin ja kun joku täällä valitti sisätilapuhaltimen äänekkyyttä niin kyllähän sen toki nelosasennolla kuulee mutta kai sen vähän täytyykin kuulua täysillä ollessaan,pienemmillä nopeuksilla ei ääntä juuri lähde,vai olisko mulla liian äänekkäät audiolaitteet.Rengasmeluhan riippuu aika paljon renkaista itsestään,itselläni tuliterät nastarenkaat eikä sekään ole hulluksi tehnyt.Ajettavuus on tosi hyvä ja käytös hallittua,kaiken kaikkiaan kokemus on ollut ihan jees.Paras autoni tähän mennessä,muistaakseni benz on kahdeksas ja ei mikään ihme vaikka seuraavakin olisi Mercedes.

    • tauno tavallinen

      A170 cdi, 330 tkm mittarissa ja erittäin tyytyväinen kuski. Ehkä minulle on sattunut tuotantolinjalta jokin lipsahdus joka vaan toimii ;-) Näppärä, monikäyttöinen auto, erinomainen kaupungissa ja myös pitemmillä matkoilla. Dieselkone, automaattivaihteisto, vak.nopeuden säädin ja webasto ovat ne meikäläiselle oleelliset seikat tuossa.

    • aleksi3

      A170 CDI vm 2003 lang. Olen kanssa ollut oikein tyytyväinen. Auto on erinomainen kompromissi.Matala ja suhteellisen kova alusta antaa kestopäällysteiselle tielle hyvä ajo-ominaisuudet. Vanhakorinen auto on aito tila-auto, jos määritelmänä pitää tasaista lattiaa, kaikki istuimet saa irti, jolloin tavaran kuljetus onnistuu. Esim. 6 hengen ruokapöytä ja tuolit ym. kuljettaja ja yksi apumies reissussa, tai 2 m korkea vaatekaappi osissa. Lang-mallissa erittäin hyvät takajalkatilat, vaikka takaistuimet olisivat etuasennossa eli tavaratila suurimmillaan. Kylmä ei ole tullut talvellakaan, vaikka auto on Ranskasta tuotu, eikä siinä ole polttoainelisälämmitintä. Manuaalivaihteisto toimii kevyesti, kytkin loogisesti ja moottorissa on varsin riittävästi voimaa. Liikkeellelähdössä moottorin alavääntö voisi olla parempi, mutta pientä tarkkuutta, niin onnistuu hyvin. Istuimet on vaatimattomasti muotoiltu, mutteivät toisaalta puristakaan mistään. Etuistuin säätyy myös pitkäjalkaiselle. Erittäin maino kompromissi pienen perheen autoksi tai isomman kakkosautoksi!

    • 1811

      Ei ole sen suurempi virhe kuin Toyta Nauriksen ostokaan, minä ostin aikoinaan Tojon koska uskoin niitä pappoja jotka kehuivat sen maasta taivaisiin, eli riksan piti olla täysin viaton, turvallisin, paras hinnan pysyvyydeltään, ja huippu ajettavuudeltaan. En viitsi kirjoittaa mitä se rakkine opetti kahden vuoden aikana, siitä saisi paksun kirjan, tapanani ei ole kuitenkaan kehua nykyistäkään ajokkiani vaikka onkin tehty ihan vaan Euroopassa, ja aion jatkaa sillä kauemmin kuin kaksi vuotta.

    • Kdjfjshh

      Kaikki tossa edellä puhuivat vanhakoppaisesta aakkosista. Mutta osta uusikorimallinen se om mukava ja kiva ajaa ja mikä tärkeintä se on härmäläinen.

      • maistelua

        Tosi hyvä ajaa.


    • ekamersu

      Reilu vuoden ollut A-mersu.
      Erittäin hyvä ajaa, hyvät penkit.
      Ei vikoja. Takanäkyvyys hieman heikko.
      Kulutus ollut bensalla noin 6 litraa satasella

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5450
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3497
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1622
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      198
      1564
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1038
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      799
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      798
    Aihe