pikaliima veks?

tunari-

säädin tässä jokunen aika sitten jotain pikaliimalla - korkki lähti ja liimaa valui uudelle kirjoituspöydälleni. oli talouspaperia lähellä ja sain pyyhittyä jonkun verran pois. tuohon kerkesi kuitenki kuivua, nyt siinä on tuollainen rasvajäljen näköinen jälki. ei näy ollenkaa jos katsoo kohtisuoraa ylhäältä, eli on aika ohutkerros liimaa.
ei kukaan sattuisi tietämään miten tuon liiman saa tuosta pois vahingoittamatta pöytää? olen tässä pohtinut mitä kuumavesi tekisi... mutta mielummin kuuntelen teidän vinkkejä ensin.

kiitos,
tomi tunari

6

11299

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarkoitat

      http://www.google.fi/search?hs=z59&hl=fi&client=firefox-a&rls=org.mozilla:fi-FI:official&q= Syanoakrylaattiliimat&btnG=Hae&meta=

      Tuolla Googlen sivulla kerrotaan eri valmistajien tuotteista, muttei sanallakaan liima-aineen työturvallisuudesta.

      Syanoakrylaattiliimoja olen käyttänyt neljänkymmenen vuoden ajan, eikä vastaan ole ilmestynyt tuotetta, joka liuottaisi sitä vahingoittamatta ympäristöä.

      Ihosta olen todennut tuon liiman irtoavan, kun ihoa pidetään lämpimässä vedessä niin kauan, että iho turpoaa ja sitten hieromalla.

      Mutta esitämpä kysymyksen aiheesta Tiede/ kemia keskustelupalstalle, niin saamme asiallistakin tietoa.

    • Hanna Karttunen ins.

      Suosittelen varovaisuutta Bilteman pikaliiman kanssa.Itselleni kävi kun liimasin ja pidin purkkia kädessä ja kävelin toiseen huoneeseen niin että putkiloa kevyesti puristettaessa pikaliimaa tuli myös purkilon peräpäästä ja en sitä heti huomannut . Liima sotki uuden parkettini.

      • Hanna Karttunen ins.

        mulla oli ihan uusi tuubi, ei niiden avattujen kanssa viitsi leikkiä. Kuitenkin vuosi putkilon väärästäpäästä liimat lattialle ja käsiin.
        Erittäin huonolaatuinen putkilo,


    • juttua

      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000020&conference=4500000000000546&posting=22000000014642987
      tuolla on kemistien kertomana juttua pikaliimasta.

      Joskus 70- luvulla kävi liimakauppias työpaikallani esittelemässä pikaliimoja.
      Hän varoitteli, liiman joutumisesta silmään.
      Joku meistä uteliaisuuttaan kysyi, että miten se silmään voi päästä.
      Niin kauppamiespä kertoi, että ihan yleistä se on ja näin se tapahtuu.

      Liimaputkilon suuttimen luonteeseen kuuluu kuivua tukkoon.
      Sitten vain suunnataan suutin kasvoja kohti tutkaillaan suutinta, joka yllättäin aukeaa ja putkilon sisältö ruiskahtaa kohti näköä.
      ja jotta kaaos olisi täydellinen, niin ihmisen luonteeseen kuuluu pyhkäistä siiihen vielä kädellään, joka samantein liimautuu lärvinkylkeen kiinni.
      Toinen käsi kuitenkin jää vapaaksi, jolla voi nappuloida puhelinta ja tilata sairaskyydin.

      Ennen liimapakkauksen mukana tuli nuppineula.
      Neulan tarkoitus oli toimia turvallisuusvälineenä, sillä avattiin kuivunut tuubin suutin.

      • tunari-

        vähän arvelinki että sitä on mahdotonta saada pois tosta enää. mut, virheistä oppii. ens kerralla ei enää värkätä pikaliiman kans puolenyön jälkee. kaipa toi tosta aikanaan kuluu siistimmäks... ehkä sit kun on ite eläkeiässä, jos silloinkaan. onpaha sitte mukava muisto nuoruudestaan.

        kiitos,
        tomi


    • kokeilkaa

      Asetoni liuottaa osittain.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1525
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1315
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1212
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1112
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1035
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1026
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    9. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      991
    Aihe