siivouspalvelun tes?

mikä on?

paljos siivousalan tes onkaan?
harkitsen yhtä paikkaa juuri..

59

50620

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mieluummin

      mitä tahansa muuta alaa!

      • kuin...

        olla työttömänä :(


      • samaa

        Just joo. Palkka ON kehno, mutta siivousala ei suinkaan ole kaikkien mielestä se surkein muilta puitteiltaan. Minä ainakin arvostan suhteellisen suurta vapautta järjestellä töitä mieleni mukaan, itsenäisyyttä noin muutenkin, työnjäljen näkyvyyttä jne., mitä ei tosiaankaan ole monessa ns. hienommassa työssä.


      • siivousalalla olleena

        pidän työstäni siivoojana. olen ollut yksityisellä sekä sairaalassa siivoojana. Työ on mukavaa ja vaihtelevaa mutta työnjohto tuntuu olevan joka paikassa todella ammattitaidotonta. Olen suorittanut laitoshuoltajan ammattitutkinnon, mutta moni työnjohdosta ei ole opiskellut edes siivouksen perusteita, esimieskoulutuksista puhumattakaan. "Pomoilla" on kamala tarve pompottaa ja päteä ihan vaan siitä ilosta että esimiesasema antaa siihen mahdollisuuden. Eli en todellakaan ihmettele että työntekijät voivat huonosti, huono palkkaus ja ammattitaidottomat esimiehet ei ole kovin hyvä lisä siihen että hyvin harva arvostaa siivoojan työtä.


    • japi
    • tarkoittaa

      työehtosopimusta...eli jos kysyt, että "paljos TES on ", niin vähän vaikea vastata.
      Jos tarkoitat palkkaa, niin siivousalalla on tehtäväkohtaiset palkat eli palkan suuruus määräytyy tehtävän mukaan.
      Alimmassa ryhmässä on esim toimistosiivous ja porrassiivous.
      Kakkosryhmässä on kaupan ja ravintolasiivous.
      Kolmosessa esim. tuotantotilat
      Nelosessa esim. peruspesut
      Vitosessa löytyy puhdastilojen siivous.
      Joten pitää ensin tietää millaista kohdetta siivoat....

      • V*ttaa

        Ei oikein pidä paikkaansa SOL:lla. Olen tehnyt "normisiivousta" , peruspesuja ja tehdasalueen siivousta. Kaikissa sain 2 tason palkkaa.


    • cleanKK

      Tessin mukainen palkkahan on niinkin häikäisevä alkuun kuin: 7-8 euroa tunnilta, 10 euron ylitse tuskin normi siivoojana pääsee koskaan !!!!

      • kovinkaan huono ole

        jos työskentelee 8 h.päivässä joka pvä. Kyllä sillä elää.Pitää oppia elämään varojensa mukaan.


      • SOL OY

        olin ollut siivojana töissä noin puoli vuotta kun mun palkaa nostetiin 10,60 euroon,no kyllä on mahdollista saada enemmään,sitäpaitsi sellaisessa firmassa kun sitä on SOL.Tein kotisiivouksia,olin myös tyytyväinen ,mutta alkoi olla liian tylsä ja siivojana voi olla töissä ehkä noin 3 vuotta maksimi,koska silloin alkaa terveys pettä,en ole ikinä ollut niin kipee kun olen ollut siivoustöitä tehtäessä.


      • 7e. ei se paljon ole

        tuntipalkka jäännyt 7-8 euroon? Siis normi siivouksessa?
        Kuvittelin että olisi kuitenkin viimein yli 8e h.
        Kuuluukohan kotisiivous mihin palkkaan?
        10e saan tunnilta,yritys on kyllä pieni ja mukava"mutta ei hommiakaan ole riittävästi.


      • lait. huol.
        7e. ei se paljon ole kirjoitti:

        tuntipalkka jäännyt 7-8 euroon? Siis normi siivouksessa?
        Kuvittelin että olisi kuitenkin viimein yli 8e h.
        Kuuluukohan kotisiivous mihin palkkaan?
        10e saan tunnilta,yritys on kyllä pieni ja mukava"mutta ei hommiakaan ole riittävästi.

        ainakin minulla ,oli viimevuonna laitoshuoltajan palkka. sairaalassa ,eikä mitenkään ylivoimaista työtä. kun vertaa johonkin , sol/iss ym. paska firmat jossa ei saa tunteja eikä työaika riitä kunnolliseen työn jälkeen.


      • vkosiivous
        SOL OY kirjoitti:

        olin ollut siivojana töissä noin puoli vuotta kun mun palkaa nostetiin 10,60 euroon,no kyllä on mahdollista saada enemmään,sitäpaitsi sellaisessa firmassa kun sitä on SOL.Tein kotisiivouksia,olin myös tyytyväinen ,mutta alkoi olla liian tylsä ja siivojana voi olla töissä ehkä noin 3 vuotta maksimi,koska silloin alkaa terveys pettä,en ole ikinä ollut niin kipee kun olen ollut siivoustöitä tehtäessä.

        Vai 3 vuotta max, hahhahhahhahhahhahhahhah
        Terveisin: 16 vuotta työskennellyt


      • Ei Iss:lle.

        Sol:n työssä saan palkkaa 10,45 €, Iss:llä 9,25, sehän on melkoinen ero. Ja jälkimmäisessä kohdallani niin minuuttipeliä, osa-aikaisena kova työtahti eikä yliaikaa lasketa työajaksi, se on omalla ajalla tehtyä työtä. Eihän tällaista jaksa, nälkä kurnii koko ajan kun ei ehdi pitää taukoa.


      • ?!?!
        SOL OY kirjoitti:

        olin ollut siivojana töissä noin puoli vuotta kun mun palkaa nostetiin 10,60 euroon,no kyllä on mahdollista saada enemmään,sitäpaitsi sellaisessa firmassa kun sitä on SOL.Tein kotisiivouksia,olin myös tyytyväinen ,mutta alkoi olla liian tylsä ja siivojana voi olla töissä ehkä noin 3 vuotta maksimi,koska silloin alkaa terveys pettä,en ole ikinä ollut niin kipee kun olen ollut siivoustöitä tehtäessä.

        3 vuotta max? No sulla on sit aika heikko terveys tai et tiedä työergonomiasta mitään!


    • Vapaata työtä!

      hyvät siivousalalle pyrkijät. suorittakaa ihmeessä laitoshuoltajan tutkinto,niin palkka aina on parempi. Itse tienaan n.2100/kk ja ei ole raskasta tgyötä. Usein vain niin ajatellaan yleisesti, verratkaapa vaikkalähihoitajan työhön. siinä paljon nostelua jne. nykyään siivousalan ergonomia on huomioitu huipusti, Itse nautin työstä,olen siivoustyönohjaaja.

      • minä1010

        Missä saat tuon palkan ? Ei se laikkain at paljoa nosta palkkaa, esim. 3 % lisää koulutuksesta.


      • sississis
        minä1010 kirjoitti:

        Missä saat tuon palkan ? Ei se laikkain at paljoa nosta palkkaa, esim. 3 % lisää koulutuksesta.

        Mä en saa ku 2% tutkinnosta,ku siitä on niin kauan ku se on suoritettu. Ja kaiken huipuks yhestä kohteesta maksetaan erikoistuntipalkkaa, johon on uhrattu mun kokemusvuosilisät. Että on saatu tällänen et. Onko muille tuttua tällänen ilmiselvä kusetus. Eli tällänen palkka ei kuulu mihinkään taso ryhmään, senttiä vaille kolmosen palkka.


      • kaisa
        minä1010 kirjoitti:

        Missä saat tuon palkan ? Ei se laikkain at paljoa nosta palkkaa, esim. 3 % lisää koulutuksesta.

        sairaalassa palkka voi olla parempi kuin 2100ekk brutto lisänä ikälisät,viikonloppu,ja iltatyöt


      • resitentin kanslia
        minä1010 kirjoitti:

        Missä saat tuon palkan ? Ei se laikkain at paljoa nosta palkkaa, esim. 3 % lisää koulutuksesta.

        Valtiolla saa myös hyvää palkkaa.


      • Paikan vaihtaja

        Ihmetttelin sun palkkaa, mutta olitkin ohjaaja. Teetkö myös ohjaajan työtä?
        Olen itse juuri valmistunut laikkariksi oppisopimuksella. Ja en kanssa valita palkasta mihin vaikkutti tosi paljon koulutus. Ohjaajahan saa isompaa palkkaa, jos on niissä hommissa. Tosin minä työskentelen sairaalassa ja palkkakorin ylimällä tasolla. Pienin kori on yleistentilojenn laikkareilla, osastot kakkosena ja esim. lekurit ensiapu ja teho kolmannessa. Sairaala siivous ei ole fyysisesti rankkaa mutta jos aistit on herkässä esim. haju ja näkö niin se voi olla huono :D
        Itse tässä mietin raksasiivoojan palkkaa, koska johto sairaaloissa on niin huono että haluaisin sieltä pois ... Vielä ei ole vastausta l´öytynyt!!??


      • Josuli

        Sun palkkaan vaikuttaa varmasti pääasiassa se että oot siivoustyönohjaaja, ei vain se että oot laikkari. Monet laikkarit eivät saa juurikaan enempää palkkaa.


      • bebe92

        Olen kotiavustaja nimikkeellä mutta teen siivoojan töitä ja palkka 2200€/kk .


    • Oppisopmusta

      Kysyisin sitä vaan tohon laitoshuoltajaan liittyen että saako oppisopimustutkinnon kautta yhtä hyvää palkkaa, kun jos tekisi ensin ammattitutkinnon ja menisi töihin vasta sitte? Kiitos jo etukäteen vastauksesta hyvät siivojakolleegat.

      • paikan vaihtaja

        Opiskelin itse opparilla laikkariksi tyksissä ja opiskelun ajan meillä oli minimi palkka ja vielä ekat 4kk koeajalta otettiin 5% palkasta pois. Koulupäivistä piti hakea palkatonta virkavapaata. Tosin oppisopimustoismista maksaa päivärahaa mikä pitää hakea.
        Sitten kun tutukinto on kädessä saa sitä palkkaa mihin palkkakoriin kuuluu. Tyksissä on käytössä 3 palkka koria. Väärin siinä oli se että me satiin pienintä palkkaa, eikä meidän opiskelu alueisiin kuulunut pienimpään koriin kuuluvat alueet. Olisi ollut reilua maksaa edes 2. koria. Ammattitutkinto kestää noin. 1,5 vuotta oppari kaksi vuotta, mutta siitä maksetaan palkkaa. Eli saman palkan saa suorittaa tutkinnon siten opparilla tai koulun penkillä. Kai se on ihmisestä kiinni. itse opin paremmin tekemällä.


      • pöö
        paikan vaihtaja kirjoitti:

        Opiskelin itse opparilla laikkariksi tyksissä ja opiskelun ajan meillä oli minimi palkka ja vielä ekat 4kk koeajalta otettiin 5% palkasta pois. Koulupäivistä piti hakea palkatonta virkavapaata. Tosin oppisopimustoismista maksaa päivärahaa mikä pitää hakea.
        Sitten kun tutukinto on kädessä saa sitä palkkaa mihin palkkakoriin kuuluu. Tyksissä on käytössä 3 palkka koria. Väärin siinä oli se että me satiin pienintä palkkaa, eikä meidän opiskelu alueisiin kuulunut pienimpään koriin kuuluvat alueet. Olisi ollut reilua maksaa edes 2. koria. Ammattitutkinto kestää noin. 1,5 vuotta oppari kaksi vuotta, mutta siitä maksetaan palkkaa. Eli saman palkan saa suorittaa tutkinnon siten opparilla tai koulun penkillä. Kai se on ihmisestä kiinni. itse opin paremmin tekemällä.

        Ai noin 1,5 vuotta, minä suoritin kymmenessä kuukaudessa ammattitutkinnon aikuispuolella.


    • burnout

      minä teen 38h /vk, nettotulot kuussa jää usein alle 1000 :) Ja kohteina kuitenkin tehdas/tuotantotilat eli ei ne kaikista alimmassa palkkaluokassa olevat.

      Minuuttiaikataululla, älytön hiki koko pvn, töitä ois oikeesti se 40h viikolle mutta HEI, silloinhan joutuis antamaan pekkaspäiviä! Joten, siivousala ratkaisee ongelman komentamalla tekemään ne 40h työt 38 tuntiin.. Ettei vaan herranjestas sais paria vapaapäivää vuodessa!

      Kohta pitää hommata henkselit kun housut tippuu jalasta kun paino tippuu, tippuu, tippuu.. Tällä palkalla ei nimittäin uusia vaatteita pahemmin ostella.

      TERVETULOA SIIVOUSALALLE

      • 519

        "minä teen 38h /vk, nettotulot kuussa jää usein alle 1000 :) Ja kohteina kuitenkin tehdas/tuotantotilat eli ei ne kaikista alimmassa palkkaluokassa olevat."

        Pakko kysyy, et onko sulla jotenkin ylisuuri veroprosentti?


      • .......

        Minä teen 42h /vk, eivät maksa pekkasia vaan 50 %.


      • ent.issiläinen

        minä olin issillä töissä kaksi viikkoa.kahden ihmisen hommat juoksin siinä ajassa.kysyin "pomolta" voiko nää työt mitoittaa uudestaan,koska vanhat duunarit pääsi kotiin jo puoliltapäivin,koska niille annettiin pari toimistosiivousta,me uudet hullut juostiin gammelbackan rappukäytäviä porvoon lähiössä


    • älä edes harkitse
      • lainauksia

        ”Painetaan pienellä palkalla (8,29e/h) niska limassa. verottaja vie osansa, käteen ei jää mitään pakollisten menojen jälkeen.
        Jos joku osaa sanoa milloin siivoojat on lakkoilleet kertokaa minulle..
        Ei meidän asioista kukaan välitä, liittokaan. palkankorotuksia jaellaan vaan vuosi toisensa jälkeen muutenkin jo hyvin tienaaville. ”

        ”Virma maksaa 8,71 tunnille. Inhottavimmista keikoista ei saa lisää, vaikka vaatteet joutuu roskiin heittämään niiden jälkeen, riskien takia. Omalle kontolle jää testauttaa, onko itse sairastunut työkohteessa, jos on "semmoinen" keikka ollut”


    • Arkeekin

      Toinen lainaus oli omani... Viittasin riskieritteisiin yksityisellä siivouspuolella. sitä ei joskus ymmärrä, tai tiedä mikä on vastassa, kun keikka pukkaa.
      Harvoissa kohteissa on jo riski muutenkin, kun asiat tuoreita, ja tapahtumapaikalle voi tulla ns. kävijöitä.
      Ei edes pelota nykyisin sittenkään. Jos voi, ei huutele kohteistaan, pitää lukon takana itsensä-

    • Minä vaan
      • bebe98

        Olen siivoojana yksityisellä ja tuntipalkka 12€/tunti


    • minneani

      Siivoan lomahuoneistoja, johon kuuluu siis lakanoiden vaihto, imurointi, moppaus, pölyjen pyyhkiminen ja keittiön ja vessan pesu. Aloitin viime toukokuussa, kesän olin kokopäiväisesti ja syksyllä jatkoin osa-aikaisena. Aloittaessani sain ensimmäisen kuukauden tessin mukaista harjoittelupalkkaa, sen jälkeen piti muuttua tavalliseksi. Luulin että palkka on siis 2 ryhmän mukainen (koska 1 on harjoittelu) eli jotain 8,75 tai jotain. Kuitenkin tuntipalkka on vaan 8,21, joka ei edes ole mikään tessin mukainen ryhmä, joten voiko se olla oikein?

      • moppimanta

        Ei ole oikein. Työsi on jo lähes samaa kuin kerroshoitajan työ joten palkan pitäisi olla siinä 10e/ tunti ja kaiketi enemmänkin, itse tienasin 6v sitten n 9e tunti hotellissa. Maran tes voisi valaista sulle asiaa.


    • minneani

      Okei, kiitos. Joo yritin kyllä katella kyllä mutta paha mennä sanomaan että miten ne tuota työtä arvioi, pomot siis, kun vähän tulkinnanvaraisia mun mielestä nuo työn vastuullisuus yms kohdat joiden pisteiden mukaan palkan pitäisi määräytyä, koska siis kerroshoitajaks mua ei vissiin lasketa, valitettavasti.

      • moppimanta

        Olisi ehkä viisaampaa ja varmempaa kysyä Pamista. Noi pisteytykset pitäisi kaikilla olla oikeus nähdä mutta niitä mieluusti pimitetään juuri palkkojen takia, tehdään pienemmällä palkalla kuin mitä kuuluisi. Jos esimies ei pisteytyksiä anna niin ota yhteys luottamusmieheen jolta voit myös tiedustella palkkaasi, jos hän ei tiedä on hänen tehtävänsä selvittää se, joka tapauksessa on liian pieni. Toimistosiivouksessakin on yli 9e/h


    • klsnfla

      No miten on leikkaussalit. meillä palkkaryhmä 4 eli 10,20e tunnilta.

    • minneani

      Kiitos, tiedätkö mistä sieltä pamista voi kysyä? tai siis onhan siellä tietysti joku osote mihin voi viestiä laittaa mutta että onkohan mitään tiettyä mistä voi juuri näitä asioita kysellä?

    • siistiiä

      En tiedä mihiin alueeseen kuulut ja oletko liiton jäsen, mutta kysy vaikka tuolta: Jäsenten työsuhdeasiat 030 100 620

      http://www.pam.fi/fi/tyo/palkat/Palkkataulukot/Marava-alan palkkataulukot 1.4.2012-31.5.2013.pdf

    • Siivojan mies

      Vaimoni oli vain yli 40 vuotta siivoojan, palkka oli pieni.
      Ja terveys meni

    • höpötystä.

      kyllä ihmettelen jos 38h/vk jää tulot alle 1000e kuukaudessa.
      itellä aineki ensimmäiset 12kk 8,75e /h ja 12kk töissä 9,25e/h :)

    • ei koskaan

      kyllä ne palkat pysyy pieninä siivous työssä niin kauan ,kunnes ihmiset alkaa

      vaatimaa parempaa palkkaa tästä erittäin raskaasta ja kuluttavasta


      työstä. jos kukaan ei vaadi mitään ei mitään saakkaan. kuka oikeesti elää tänä

      päivänä 1700e Helsingissä ?missä asuminen ja ruoka vie koko palkan.ja on se niin

      väärin jos ei elä normaalilla palkkatulolla vaan joutuu mennä sossuun.

      • tyhmä työntekijä

        Itse Sollilla ollut 5 kk kohta, paino tippunut 5 kg. Alan koulut käyty, joten pitäs saada vähän paremmin kuin kouluttamaton. Mutta työkaveri ollut alalla vuosia, ei saa mitään lisiä, vaan saman palkan kuin minä (alle 5 v kokemusta alasta).

        Mitoitus hirveän tiukka, ei ennätä tekemään töitä niin kuin pitäisi (terveydenhuoltolaitos)!!

        Ohjaaja vain sanoo, että koita jaksaa... olen nyt saikulla jo kolmatta viikkoa... Jos siivoustyötä ajattelitte, menkää valtiolle/kunnalle, jos niitä paikkoja saatte! Ne ovat nimittäin vähenemään päin.


    • Töytön

      En tee mitään (työtön) 1600e kk ansiosidonnainen. Ei sillä elä...

    • SKurpitsa

      Olen kouluttautunut laitoshuoltajaksi melko äskettäin. Ko tutkinnosta on selkeää hyötyä pyrittäessä sairaalaan tms. laitoksiin töihin hoiva-alalla. Sen sijaan jos pyrit töihin vaikkapa kaupungille (koulut, päiväkodit yms.), saatat kyllä päästä haastatteluun noin näön vuoksi, mutta melkein sata-varmasti paikka menee sille kouluttautumattomalle, huonosti suomea puhuvalle, oikeuksistaan kiinni pitämättömälle ja nöyrälle virolaiselle.

      Sairaalassa on hyvä ja varmaankin alan paras palkka verrattuna solleihin, isseihin ja muihin riistofirmoihin. Vaikka ei edes tekisi monia viikonloppuja/kk, palkasta jää käteen semmonen 1700 kuukaudessa. Jos oikein ahkeroi, kaikkine lisineen voi nousta pari-kolme saturaista.

    • sannnnna1

      itsellä palkka oli syyskuussa sen 8,75 ja koeajan (4kk) jälkeen nousi 9,25. Eihän se paljoa ole mutta kylläpä tuolla on elellyt

    • laitoshuoltajan at

      Kaupungilla töissä 12,45 €/tunti eli ~2 000/kk, en tee viikonloppuja mutta kaikki ikälisät löytyy. Hyvin elää.

    • laikkaritepa

      Olen kunnalla töissä, sairaalassa laitoshuoltajana. Peruspalkkani on 1691.20e/kk. Siihen päälle tulevat ilta- ja viikonloppulisät n.200-300e/kk. Olen ammatiltani laitoshuoltaja, vasta valmistunut. Ei ikälisää tms. eli alin palkka.

    • kertokaas

      Paljonko on minimipalkkaa siivoojalle jolla ei ole alan tutkintoa? Kesätöitä olen siis hakemassa.

      • sinjamaaria

        Käsittääkseni 9,55e.


    • Alle 10 €/h

      Siivoojan peruspalkka lienee noin 8-9 euroa/h. Yksityiset siivousliikkeet maksavat huonoa palkkaa ja työ on lähes aina osa-aikaista urakkatyötä. Kunnalliset työnantajat tarjoavat useimmiten kokoaikatyötä, jossa on lakisääteiset tauot. 12,45 euron tuntipalkkaan siivooja tarvitsee jo ikälisiä ja usean vuoden työkokemuksen.

      • laitoshuoltajan at

        Jep, onhan niitä. Peruspalkka on noin 1850 €. Vuorotyöt eivät enää kiinnosta, niillä sai vuositulot parhaimmillaan 35000 euroon, mutta elämää ei juuri ollut.


    • iik tervaalikaajne

      TES on se tes, palkka taas on joko paikallisesti tai ta:n maksama... ja vähintään jonkun tes palkkaluokan mukaan- muuten vaikee määriteltävä. Itte saan kolmosta/nelosta plus slisät...
      (sisältää sitten hankaliakin ja riskijuttuja putsauksissa, missä menetelmät jne on osattava soveltaa)
      Lue seTES...

    • ulkomaan siivooja

      Hei siivoojat! Kysyn neuvoa- jos työpäivää alkaa toimistosta, mistä haen mopit, ainekset, konet jms, ja sitten kujleen työnautolla välillä 50 km matka- illalla taas takaisin ja työpäivää loppu taas toimistolla, missä laitetaan mopit pesuun jms...onko sen matkaees-taas työpaikalle kans työnaikaa tai ei? tähän asti on maksettu, nyt en, kuka voisi autaa ja antaa linkki, kiitokset etukäteen. Terv, kaikille siivoojaille, ulkomaan siivooja

      • Outoa

        No eihän tuossa ole mitään järkeä! Sinua on nyt kusetettu ja rankasti. Ei kukaan tervejärkinen ihminen aja 50 kilometriä hakeakseen moppia ja pesuainetta! Perehdy Suomen työlainsäädäntöön ja vaihda työpaikkaa äkkiä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      352
      3972
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1739
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1520
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1487
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1328
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1305
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1302
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      196
      1259
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1177
    Aihe