"nenäleikkaus"

....

minulla on jo pitkään (n.5v) ollut nenä tukossa ja sitä on tutkittukin paljon. allergiatestit on tehty ja monenlaisia lääkkeitä (erilaisia sumutteita, öljyjä ja jopa "kova luokan" rhinocort turbuhaler on jo testattu, tuloksetta). nyt alkoivat miettimään seuraavaksi, voiko kyseessä olla jonkinlainen rakenneongelma nenässäni tai jossain sielläpäin. tällaisen vaivan voi kuulemma leikata, mutta mitenköhän homma käytännössä toimii? olen sairaala- ja piikkikammoinen, joten siksi täällä kyselen, ennen kun annan lääkärien päättää varsinaisesti mitään (tietenkin luotan heidän ammattitaitoon ja kykyyn päättää asioista mutta tämän kammoni takia olen jo nyt ihan hermona jos joudun "suostumaan", tietenkin omaksi parhaakseni, kyseiseen operaatioon.

kertokaahan siis kokemuksianne leikkauksesta, sivuvaikutuksista, sairasloman pituudesta, toipumisajasta, jääkö nenään/kasvoihin jotain jälkiä yms.? kiitos!

11

11767

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • monta kertaa

      Mun nenu on leikattu 3 kertaa.

      Ensin väliseinän vinous... Ilma ei kulkenut.

      Leikkaus auttoi.

      Sitten tapahtui onnettomuus ja nenä leikattiin taas..Leikkaus epäonnistui, tikit irtosi heti. Siihen uusi KORJAUSLEIKKAUS, koska se läsähti alas.

      Nenäleikkauksen jälkeen pitää tosiaan olla varovasti. Mä menin kävelylenkille 5 km, ja tikit irtosi. Tulivat sieraimesta ja suuhun sisälle.

      Nenäleikkauksen jälkeen on ikävintä, kun joutuu pitämään niitä tamponeja sieraimissa. Tuntuu, että tukehtuu. Näitä pidetään noin viikko.

      Kasvot oli ekan nenäleikkauksen jälkeen hurjat. Molemmat silmät mustana. Mutta silloin poistettiin nenäluut ja hiottiin ne pienemmiksi ja laitettiin takaisin nenään. Eli iso homma. Särky oli kova, mutta luu siis murrettiin.


      Seuraavilla leikkauskerroilla oli vain turvotusta, mutta silloin käsiteltiin rusto-osia. Särky ei ollut kovin kauhea.

      Verenvuotoa ja karstaisuutta on leikkauksen jälkeen. Hoitona oli Humidose suihke.

      Nykyään minulla on allerginen nuha. Tuli noin 2 vuoden aikana. Eli ei leikkaus estä allergista nuhaa, avartaa vaan käytäviä.

      Jatkuvissa poskiontelotulehduksissa voidaan avartaa seulalokerostoa ym..

      Toisilla on rakenteellisia haittoja, jotka voi aiheuttaa tuhinaa ja vinkunaa.

      Nenää leikattiin. 15 vuotta sitten viimeksi.

      Sairauslomaa pari viikkoa, tilanteen mukaan.

      Kauneusleikkauksessa (mulla korjattiin siis vinoutuma ja nenänpään laskeutuma) todellinen nenän malli tuli esiin noin puolivuotta - vuosi leikkaukseta. Mutta ISO ero oli heti. Siihen olen tyytyväinen.

      Kyllä lääkärisi osaa sanoa, onko leikkauksesta hyötyä. Jos hän suosittelee leikkausta, niin mene ihmeessä.. Ei siinä ole pelättävää.

      Aamulla esilääke, sitten nukutus. Illalla olet jo hereillä, pääset WC käynnille ja illalla kunto on jo niin hyvä, että haluaa juotavaa, lukemista, soittaa tutuille ja mennä katsomaan tv.tä..

      Mitään kovaa ei saa syödä sairaslomalla. Pehmeää vain. Tykkäätkö esim jäätelöstä, jugurteista, keitoista jne.

    • jepjep

      No nenäleikkauksia varmaan on aika lailla erilaisia, ihan hengästytti edellisen kirjoittajan tekstiä lukea. Itse pääsin paljon helpommalla. Mulle tehtiin muutama vuosi sitten toistuvien poskiontelotulehdusten takia ns. tuuletusleikkaus tähystämällä (FES vai miksikä sitä nyt sanotaan). Ennen leikkausta käytin sumutteita ja allergiseen nuhaan tarkoitettuja lääkkeitä.

      On auttanut, ei tule edes flunssan aikaan enää sellaista tukkoista oloa eikä poskiontelotulehduksia ole ollut kuin yksi (eka talvena leikkauksen jälkeen). Flunssat on aivan eri maailmasta kuin ennen leikkausta. Menevät itsestään ohi. Taivaallista.

      Leikkauksen jälkeen toipuminen oli nopeaa eikä mitään mustelmia tms. tullut, kun oli tosiaan tähystysleikkaus. Nenäonteloista siis poistettiin limakalvoa ja samalla oiottiin vinoa käytävää. Nukutuksessa tehtiin. Muutaman kerran piti käydä leikkauksen jälkeen huuhdotuttamassa ontelot ja tottahan se olo tukkoinen oli muutaman päivän leikkauksen jälkeen, mutta ihmeen vähän oli mitään. Sairaslomaa oli muistaakseni pari viikkoa ja ihan normaalisti sai syödä ja olla.

      Jos kyse on tästä FES-leikkauksesta, niin sitä ei minun kokemukseni mukaan kyllä kannata pelätä. Siitä VOI olla hyötyä, kuten minulla.

    • 10 kertaa

      Nenänielu leikattu 10 kertaa, eikää tuo loppua oo näkyvissä. Kävin usiammalla lääkärillä samasta asiasta, ja kyselin heidän mielipidetätän, että mikä on näkökanta, että kun on näin monta kertkaa leikattu, eikä nekään oo auttaneet, niin voiko tuo yksi ehdotettu leikkaus sitten muuttaa kaiken.

      Useimmat alan lääkärit olivat sitä mieltä, että vastaavaa hyötyä se ei tuo, kun ottaa huomioon myös haittavaikutukset.

      Paljon olisi asiasta puhuttavaa, mutta nyt en ehdi.

    • nenäleikkaus

      Olen menossa pe tohon fes leikkaukseen, ku on jatkuvaa tukkosuutta ja poskiontelotulehduksia! Kaiken maailman kortisoonit on kokeiltu ja pää on ku humiseva vaski ja pää särkee kans usein! Tätä on kestäny nyt n 13 vuotta ja polyypoosia on kans ja kystia poskionteloissa. Myö rakenteellista poikkeavuutta on ilm. nenän väliseinän vinoutta ja muutenki tosi ahdasta... pelottaa tosi paljon se leikkaus mut toivottavasti siitä olis ees muutaman vuoden apu!? Voimia kaikille, tää on elämänlaatua heikentävää...

    • Koala

      25 ensimmäistä vuotta toinen puoli nenästä koko ajan tukossa ja kovaa lääkitystä, josta ei apua. Sitten väliseinän oikaisu ja tilanne parani oleellisesti. 50-vuotiaana FES jossa poskionteloleikkauksen yhteydessä myös avarrettiin ja leikkauksen jälkeen mennyt vuosia siten ettei tukkoisuutta eikä nuhaa ollenkaan. Käsittämättömän hyvä olotila, kunpa olisi tehty molemmat jo kouluiässä.

    • Tsemppiä sulle

      Leikkaus koettu. Nenän limakalvot kuivuivat ja verestivät pitkään leikkauksen jälkeen. Yritin ronkkia sellaista kuivunutta, veristä räkää pumpulitikuilla ulos, koska niistäminen sen lastan kanssa oli vaikeaa. Onneksi limakalvot paranivat aika nopeasti. Pystyin myös hengittämään ihan hyvin nenän kautta heti leikkauksen jälkeen.

      Suosittelen lukemaan tämän:
      http://www.nenaleikkaus.info

      • jakke_ic

        mulla on vissiin joskus (varmaan synnytyksessä) murtunu nenä ja septum melkein poikittain. menin valittamaan vuosia jatkuneesta väsymyksestä, ja lääkäri laitto nenäleikkaukseen. yöllä katkeaa hengitys vähän kuin uniapneassa, ja paljon muutenkin samantyyppisiä oireita. Lääkäri ei osannut sanoa auttaako leikkaus 100% varmuudella väsymykseen, mut sano "on tuo sun nenä hoidettava". En hegitä nenäkautta juuri ollenkaan yöllä, ja aina tuntuu tukossa olevan. innolla odotan leikkausta. en niinkään toimenpidettä, vaan sen tuomaa hyötyä.


      • Paxi's
        jakke_ic kirjoitti:

        mulla on vissiin joskus (varmaan synnytyksessä) murtunu nenä ja septum melkein poikittain. menin valittamaan vuosia jatkuneesta väsymyksestä, ja lääkäri laitto nenäleikkaukseen. yöllä katkeaa hengitys vähän kuin uniapneassa, ja paljon muutenkin samantyyppisiä oireita. Lääkäri ei osannut sanoa auttaako leikkaus 100% varmuudella väsymykseen, mut sano "on tuo sun nenä hoidettava". En hegitä nenäkautta juuri ollenkaan yöllä, ja aina tuntuu tukossa olevan. innolla odotan leikkausta. en niinkään toimenpidettä, vaan sen tuomaa hyötyä.

        Mulle tehtiin myös nenän väliseinän korjausleikkaus. Samalla poistettiin polyyppeja ja yksi aika iso kysta poskionteloista. Kaksi päivää leikkauksen jälkeen poistettiin tamponit ja silloin olo helpottui hieman. 10 päivää operaation jälkeen vasta poistettiin muovilevyt nenästä ja se oli se suurin helpotus. Toki tuona aikana myös leikkausjäljet parantuivat ja kipulääkkeen syömistä pystyi vähentämään pikku hiljaa. Parin viikon saikku ja tukala olo on kuitenkin pieni aika ihmisen elämässä, jos jatkossa elämä helpottuu ja nenä toimii niinkuin sen terveellä ihmisellä kuuluu toimia. Mulle operaatio tehtiin nukutuksessa ja hyvä niin.


    • Fallon

      Nenän väliseinä suoristettiin viikko sitten. Tamponit nenässä leikkauksen jälkeinen yö oli kamala, enkä saanut tamponeja itse pois, piti menää sairaalaan otattamaan ne. Nyt hengitys jo vähän kulkee tosin sieraimet karstaiset ja olen joutunut varovasti pumpulitikulla "kaivelemaan", että hengitys helpottaisi.

      Soitin tänään päiväkirurgiseen, kun uusin vaiva on päänsärky. Ei kuulema pitäisi tämän leikkauksen vaikuttaa, joten alkoi vähän pelottaa... Huomenna lääkäriin. Lääkäri myös sanoi ettei viikkoon saa nenää niistää ja minä olen kyllä varovasti turistellut, kun ohjelapussa luki, että vältettävä VOIMAKASTA nenän niistoa viikon verran leikkauksen jälkeen.

      Lääkri kuulosti vähän tympääntyneeltä, saas nähdä millaiset nootit saan... Uusintaleikkaukseen en suostu, ellei ole ihan pakko. Verta ei juuri ole vuotanut, joten uskoisin että tikit on ihan paikoillaan. Ainakin TOIVON sitä!

      Leikkauksen hyödyistä en siis vielä ole päässyt nauttimaan enkä tiedä, onko niitä edes. Mutta jos ei tätä päänsärkyä olisi, niin olisin aika hyvillä mielin. Nyt jännittää mitä se lääkäri huomenna sitten sanoo...

      Leikkaus tehtiin paikallispuudutuksessa. Sain kyllä niin hyvät lääkkeet ja puudukkeet, että en tuntenut mitään enkä osannut pelätäkään. Leikkauksenkin jälkeen olo oli mitä mahtavin :). Kotona sitten iski särky, mutta se on aika lyhyt hetki ja minulla nyt ohi, ellen sitten ole onnistunut irrottamaan niitä tikkejä... Hui!

      Onko muilla ollut päänsärkyä? Päänahka on suorastaan kosketusarka päälaella, otsaan koskee ja aamuisin myös takaraivoon. Aamu lähtee käyntiin vasta kahdella panadolilla :(.

    • nenä korjuus

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5700
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3607
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      212
      1765
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1722
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      93
      1188
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1145
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      876
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      849
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      838
    Aihe