Lasten ja nuorten erityisohjaaja

Petra

Voisiko joku kertoa hieman tästä koulutuksesta. Olen jo tutkinut netistä mutta kiinnostaisi mm.tietää antaako tämä koulutus jotain "laajempaa"ja enemmän kuin lähihoitaja koulutus joka minulla jo on... eli pääseekö töihin johonkin mihin lähihoitaja ei:)vai ovatko ns."yhtä ja samaa"??

56

33721

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • anita

      Erityisohjaajasta on juttu Suomen Lastenhoitoalan Liiton lehdessä - SLAL - numero 2/2006, sekä netistä esim. aikuiskoulutusopas-sivuilta.

    • Nimetön

      Valmistuin kyseisestä koulutuksesta keväällä, itselläni on myös lähitoitajan tutkinto pohjalla.Olin koulutukseen hyvin tyytyväinen, paljon tuli tuttua asiaa joka monien vuosien jälkeen oli syytä kerrata, paljon tuli myös uutta.Tunnen saaneeni varmuutta erityisesti erityislapsia koskevissa asioissa ja paljon uutta asiaa nykypäivän nuorten tilanteesta. Työelämässä olen huomannut kuinka erityislapset koko ajan lisääntyvät, koulutukseni olisi hyvä pohja esim. suunniiteilla olevaan eritisryhmään.Myös erilaiset perhekodit ja lastensujelulaitokset työllistävä erityisosaajia mieluummin kuin pelkkiä lähihoitajia.

      • aikopp

        kun tuolla kentällä tästä puhuu, kukaan ei ole koskaan kuullutkaan. Kysellään olenko joku avustaja vai mikä. Ei ymmärretä, että on jo vahva tausta ja sitten tämä tutkinto päälle. Saa nyt nähdä,mihin viekään kun tutknto on valmis. Itseäni kiinnostaa koulussa työskentely. Pitää vain markkinoida, ettei ole avustaja, vaan erityisohjaaja jolla on kokemusta ja tietoa ja taitoa kohdata ongelmia ja ratkaista niitä, ennenkuin tarvitaan järeämpää,psykologeja ja muita.


      • taiziii
        aikopp kirjoitti:

        kun tuolla kentällä tästä puhuu, kukaan ei ole koskaan kuullutkaan. Kysellään olenko joku avustaja vai mikä. Ei ymmärretä, että on jo vahva tausta ja sitten tämä tutkinto päälle. Saa nyt nähdä,mihin viekään kun tutknto on valmis. Itseäni kiinnostaa koulussa työskentely. Pitää vain markkinoida, ettei ole avustaja, vaan erityisohjaaja jolla on kokemusta ja tietoa ja taitoa kohdata ongelmia ja ratkaista niitä, ennenkuin tarvitaan järeämpää,psykologeja ja muita.

        Pystyykö tämän koulutuksen suorittamaa oppisopimuksella?Mulla on lukio alla, mutta tämä ala kiinnostais suorittaa oppisopimuksella..Voisitteko kertoa siis lisää=)


      • valmistunut
        taiziii kirjoitti:

        Pystyykö tämän koulutuksen suorittamaa oppisopimuksella?Mulla on lukio alla, mutta tämä ala kiinnostais suorittaa oppisopimuksella..Voisitteko kertoa siis lisää=)

        Pelkällä ylioppilastutkinnolla tähän koulutukseen voi olla huonot mahdollisuudet päästä.Pääsyvaatimuksena on näet suoritettu lähihoitajan, perhepäivähoitajan tai koulunkäyntiavustajan ammattitutkinto sekä sen lisäksi vähintään kahden vuoden työkokemus.Tähän koulutukseen hakeutuvat myös sosionomit jotka haluavat erikoistua.Pelkällä ylioppilastodistuksella ei ole valmiuksia tähän vaativaan ja haasteelliseen ammattiin.Joten hakeudu ensin suorittamaan jokin edellämainituista ammateista. Tervetuloa kuitenkin joukkoon tukemaan lapsia ja nuoria tässä haasteellisessa yhteiskunnassa. Toki oppisopimuksellakin ammattitutkinnon voi suorittaa myös tällä alalla.


      • pian valmistuva lanu
        taiziii kirjoitti:

        Pystyykö tämän koulutuksen suorittamaa oppisopimuksella?Mulla on lukio alla, mutta tämä ala kiinnostais suorittaa oppisopimuksella..Voisitteko kertoa siis lisää=)

        ...kun työpaikka on lanuopiskeluun sopiva ja saat paperit kuntoon oppisopimuskeskuksen kanssa. Työkokemusta todella tarvitaan alle,opiskelussa tulee muuten aika paljon pureksittavaa eikä sitä pysty sisäistämään ennekö tietää mihin kaikkea tarvitaan.Kivaa tämä on, reippaasti vaan liikkeelle!


    • nuorten

      erityis ohjaaja tutkinto on luokiteltu muuten opisto asteen ja ammattikorkean väliin. Antaa siis valmiuksia toimia haastavissakin töissä, tosin haastavia töitä voi tehdä vähemmälläkin koulutuksella.

      • Myös LANU suoritettu

        Mistä olet saanut tiedon, mihin LANU luokitellaan. Työnantajat olisivat kiitollisia, jos faxtan tiedon sais mustaa valkoisella. Koulutus on erittäin hyvä, kaikki työnantajat vaan ei osaa viellä arvostaa.


      • sen
        Myös LANU suoritettu kirjoitti:

        Mistä olet saanut tiedon, mihin LANU luokitellaan. Työnantajat olisivat kiitollisia, jos faxtan tiedon sais mustaa valkoisella. Koulutus on erittäin hyvä, kaikki työnantajat vaan ei osaa viellä arvostaa.

        järvenpään seurakunta opistolta!


      • Pettynyt LaNu
        sen kirjoitti:

        järvenpään seurakunta opistolta!

        Valmistuin lasten ja nuorten erityisohjaajaksi 2005. Työskentelin ennen opintoja leikkipuistossa ja opintojen jälkeen ohjaajana niin olen tällä ammattitutkinnolla epäpäteväksi (-5%) luokiteltu. Minulla ei ole lähihoitajan tutkintoa. Olen kyllä käynyt lukion ja minulla on palvelualan ammattitutkinto. Leikkipuiston ohjaajalla pitäisi olla lähihoitajan tai soveltuva koulutus. Olen kyllä yllättynyt, että lasten ja nuorten erityisohjaajan ammattitutkinto ei kelpaa ”soveltuvan” alle. Onko muilla kokemusta asiasta?


      • onhan se outoa jos ei olekaan
        Pettynyt LaNu kirjoitti:

        Valmistuin lasten ja nuorten erityisohjaajaksi 2005. Työskentelin ennen opintoja leikkipuistossa ja opintojen jälkeen ohjaajana niin olen tällä ammattitutkinnolla epäpäteväksi (-5%) luokiteltu. Minulla ei ole lähihoitajan tutkintoa. Olen kyllä käynyt lukion ja minulla on palvelualan ammattitutkinto. Leikkipuiston ohjaajalla pitäisi olla lähihoitajan tai soveltuva koulutus. Olen kyllä yllättynyt, että lasten ja nuorten erityisohjaajan ammattitutkinto ei kelpaa ”soveltuvan” alle. Onko muilla kokemusta asiasta?

        pätevä/sopiva tutkinnon uurastettuaan.


      • kuin 3 vuotta sitten
        onhan se outoa jos ei olekaan kirjoitti:

        pätevä/sopiva tutkinnon uurastettuaan.

        Meidän ryhmässä on joillain ollut ongelmia tulla hyväksytyksi päteväksi joihinkin virkoihin. Palkasta vähennetään prosentteja jopa.

        Koulutusta tosiaan markkinoidaan sosiaalialan koulutuksena ja puhutaan opistoasteesta, mutta virkojen pätevyysvaatimuksissa ei tätä koulutusta mainita.

        Olisi kyllä kiva nähdä faktaa asiasta, vaikka itselläni on käynyt tuuri ja olen saanut vakituisen paikan.


    • Lanu...

      Olen hakenut Helsingin kaupunkiin töihin lasten ohjaajaksi, mutta henkilöstö osasto ei tunnista lasten ja nuorten erityisohjaajan tutkintoa, koska koulutus ei ole sosiaali- tai terveysalan kouluasteen tutkinto. Niille on LANU-koulutus vaan täydennyskoulutus. Ihmettelen asia, miksi kyllä valtio kouluttaa vaan lisää ja lisää uusia ammattilaisia ja ei ole selvittänyt meidän mahdollisuutta työllistyä. Selvittäkää asia...

      • helsinginkaupungilla työske...

        siis halusin vaan tarkistaa että onko sulla pelkkä lsten ja nuorten erityisohjaajan tutkinto vai joku sosiaali alan tutkinto siellä alla?itselläni on koululasiten aamu ja iltapäivän ohjaajan tutkinto alla ja hyvin on töitä riittänyt=)


      • Lanu
        helsinginkaupungilla työske... kirjoitti:

        siis halusin vaan tarkistaa että onko sulla pelkkä lsten ja nuorten erityisohjaajan tutkinto vai joku sosiaali alan tutkinto siellä alla?itselläni on koululasiten aamu ja iltapäivän ohjaajan tutkinto alla ja hyvin on töitä riittänyt=)

        Minulla on ylioppilaspohjainen 3v palvelualan tutkinto. Nyt vaihdoin ammattia.


      • Työtön KKA ja LaNu

        Olen kouluttautunut koulunkäyntiavustajaksi ja lasten ja nuorten ohjaajaksi mutta siitä huolimatta ei ole mitään mahdollisuuksia päästä töihin kun sosionomit (amk)vievät kaikki paikat.


      • Lanu 2011

        Lasten ja nuorten erityisohjaaja on ammattinimike ( sillä on myös sos.alan tunnus) ja pätevyys riittää työpaikan saamiseen. Tietenkin tämä on lisäkoulutus, koska ilman pohjakoulutusta tähän ei pääse. Mutta katsoppa tästä:

        http://www.koulutusnetti.fi/index.php?file=994


      • JMF
        Lanu 2011 kirjoitti:

        Lasten ja nuorten erityisohjaaja on ammattinimike ( sillä on myös sos.alan tunnus) ja pätevyys riittää työpaikan saamiseen. Tietenkin tämä on lisäkoulutus, koska ilman pohjakoulutusta tähän ei pääse. Mutta katsoppa tästä:

        http://www.koulutusnetti.fi/index.php?file=994

        Lasten ja nuorten erityisohjaajan ammattitutkinto ei ole sosiaali- ja terveydenhoitoalan koulutusta, vaan kuuluu humanistisen ja kasvatusalan tutkintoihin. Ammattitutkinnot eivät yksin anna muodollista kelpoisuutta. LANUN osalta tämä koskee niitä joilla ei ole esim. lähihoitajan tutkintoa pohjalla. Päivähoidon osalta myös lapsi- ja perhetyön perustutkinto (ent. lastenohjaaja) käy. Siellä missä lainsäädännöllä tai muilla perusteilla ei ole määritelty kelpoisuutta LANU yksinkin käy. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö töitä hyville ja osaaville tekijöille olisi tarjolla. Ongelmia tulee siinä vaiheessa kun haetaan toistaiseksi voimassa oleviin työtehtäviin (erityisesti julkinen sektori). Yksityisellä puolellakin kilpailutuksen pohjana on yhä useammin vaatimuksia kelpoisuuksista. Vaatimusten kasvaessa yhä useammin LANUN suorittaneet ovat kiinnostuneita jatkamaan opintojaan ammattikorkeakouluisa.


    • Lanukka

      Viimeistä näyttöä parasta aikaa työstämässä,
      helppoja ei ole ollut!!! Opettajastakin riippuu
      paljon miten tiukkaa tekee.
      Koulutuksessa pureudutaan niin syvälle erityisiin ongelmiin, päihde ja lastensuojelu työhön yms.
      että niitä ei lähihoitaja koulussa kyllä niin syvällisesti käydä.
      Työnohella opiskelu on rankkaa, mutta myös antoisaa, kun kuulee muiltakin työelämässä oleviltä ammattilaisilta paljon erilaisia näkökulmia....
      suosittelen koulutusta...

      • riikkaHi

        Olen valmistunut lastenohjaajaksi 2007.Jos siis tässä koulutuksessa suuntaudun lapsiin niin onko koulutuksesta mitään hyötyä vai teenkö loppupeleissä samoja hommia ja yhtä vaikea päästä duuniin?!Varmaan aika paljon samaa tietoakin tulee kuin lastenohajaajakoulutuksessa ja jotain saisi hyväksiluettuakin?


      • naskali1
        riikkaHi kirjoitti:

        Olen valmistunut lastenohjaajaksi 2007.Jos siis tässä koulutuksessa suuntaudun lapsiin niin onko koulutuksesta mitään hyötyä vai teenkö loppupeleissä samoja hommia ja yhtä vaikea päästä duuniin?!Varmaan aika paljon samaa tietoakin tulee kuin lastenohajaajakoulutuksessa ja jotain saisi hyväksiluettuakin?

        voiko lastenohjaaja työskennellä päiväkodeissa,vai onko siihen hommaan vain lähihoitajat? missa kaikkialla lastenohjaajia tarvitaan? olisin kiinnostunut lähtemään kyseisiin opintoihin.


      • Maikku.L
        naskali1 kirjoitti:

        voiko lastenohjaaja työskennellä päiväkodeissa,vai onko siihen hommaan vain lähihoitajat? missa kaikkialla lastenohjaajia tarvitaan? olisin kiinnostunut lähtemään kyseisiin opintoihin.

        toimia päiväkodissa, kerhoissa ym.
        On siis yhtä pätevä päiväkotiin, kuin lähihoitaja.
        Koulutuksessa on se hyvä puoli, verrattuna lähihoitajaan, että opiskelu koskee ainoastaan lapsia. Nimittäin jos aikoo vain lapsia hoitaa.
        Lastenohjaaja koulutus on kuitenkin kristillisten opistojen tutkinto, joka siis tarkoittaa, sitä että siellä käsitellään laajasti lapsille annettavaa uskontokasvatusta.(alun perinhän, koko tutkinto on tullut seurakunnankerhojen työntekijöitä varten)
        Mutta, jos se ei sinua haittaa, niin kannattaa ehdottomasti mennä. Suosittelen itse..


      • riikkaHi
        naskali1 kirjoitti:

        voiko lastenohjaaja työskennellä päiväkodeissa,vai onko siihen hommaan vain lähihoitajat? missa kaikkialla lastenohjaajia tarvitaan? olisin kiinnostunut lähtemään kyseisiin opintoihin.

        lastenohjaajat voivat työskennellä seurakunnan lapsi-ja perhetyössä,päiväkodeissa,kerhoissa(esim.aamu-ja iltapäivätoiminta),lastenkodeissa,turvakodeissa yms.perhetukikeskuksissa,lasten ja perheiden leireillä,projekteissa yms.eli työkenttä on todella laaja!Tämä lastensuojelupuoli on tullut nyt jokin aika sitten uutena pätevyysalueena eli kaikki turvakodit yms.eivät vielä osaa hakea työntekijäkseen lastenohjaajia mutta pikkuhiljaa:)


      • lanuska
        riikkaHi kirjoitti:

        lastenohjaajat voivat työskennellä seurakunnan lapsi-ja perhetyössä,päiväkodeissa,kerhoissa(esim.aamu-ja iltapäivätoiminta),lastenkodeissa,turvakodeissa yms.perhetukikeskuksissa,lasten ja perheiden leireillä,projekteissa yms.eli työkenttä on todella laaja!Tämä lastensuojelupuoli on tullut nyt jokin aika sitten uutena pätevyysalueena eli kaikki turvakodit yms.eivät vielä osaa hakea työntekijäkseen lastenohjaajia mutta pikkuhiljaa:)

        Valmistun keväällä lasten ja nuorten erityisohjaajaksi. Tutkintoon valmistava koulutus on ollut tasokasta ja vaativaa. Itselläni on aivan toiselta alalta opistoasteinen tutkinto( nyk. AMK). Pidän tätä tutkintoa vaativuudeltaan ihan vastaavana, vaikkakin käsiteltäviä kokonaisuuksia tässä on vähemmän. Opistossa jossa opiskelen, ei kristillisyyttä ja uskontoa ole käsitelty muulloin kuin monikulttuurisuuden opintokokonaisuudessa maailman uskonnot. Älkää siis vain syyttä pelästykö kansanopistojen "körtti" taustaa.


      • ..... .
        naskali1 kirjoitti:

        voiko lastenohjaaja työskennellä päiväkodeissa,vai onko siihen hommaan vain lähihoitajat? missa kaikkialla lastenohjaajia tarvitaan? olisin kiinnostunut lähtemään kyseisiin opintoihin.

        kannattaa miettiä meneekö lasten ohjaaksi vai ´lähihoitajaksi. yhtä pitkä koulutus, mutta lähihoitajat työllistyvät huomattavasti paremmin. meidän luokan valmistuneet on kaikki saaneet töitä, kun taas lastenohjaajista monet on joutuneet lähtemään takas koulunpenkille.

        lähihoitajana voit myös tehdä lastehoito työtä.


    • Nimetön

      Johan nimikin kertoo että toiminta on keskittynyt erityisosaamiseen. Itse olen LANU ja koulutus on hyvä ja syventävä! Anteeksi nyt, mutta olen kentällä toimiessani törmännyt niin moneen Kaikki Taitavaan ja Tietävään Lähihoitajaan, että... kyllä teillä on monesta asiasta tietoa, mutta se ei valitettavasti aina riitä.Koulutus on melko uusi ja siksi vielä vähän outo ja tuntematon, mutta meitä on jo työmarkkinoilla tekemässä itseämme tunnetuksi ja huomatuksi,kyllä se arvo pikkuhiljaa kasvaa!! Suosittelen lämpimästi, eikä sitä uskonnollista puolta kannata järkkyä, se tulee esille lähinnä arvojen yhteydessä ja kulttuurien vuorovaikutuksessa. Pohjalla minulla oli KKA ja siitä oli tosi paljon hyötyä, mutta halusin lähteä laajentamaan ammattitaitoani lastensuojelun suuntaan. Ohjaajalla on parempi palkkakin kuin avustajalla. hyvä koulutus on peräisin Järvennpäästä !

      • mitä kuin!

        mitä kuin on tilanne että on tyystin pohjan eri ammatti kuin lähihoitaja tai sosiaali alan tutkinto!
        onko tutkinnosta mitään hyötyä?!


      • myös muualla kuin uskisten ...

        Itelläni on viittä vaille valmis LaNu ja en ole pätkääkään ollut uskisten touhuissa mukana!
        Ja paljon olemn oppinut, tosin jatkoin AMKssa opintojani ennekuin valmistun...en sitte tiedä työllisyyttä.


      • Millamakea
        myös muualla kuin uskisten ... kirjoitti:

        Itelläni on viittä vaille valmis LaNu ja en ole pätkääkään ollut uskisten touhuissa mukana!
        Ja paljon olemn oppinut, tosin jatkoin AMKssa opintojani ennekuin valmistun...en sitte tiedä työllisyyttä.

        Lanu-koulutus tuntuu olevan tänään vain työvoimatoimiston ostamaa "ei-meillä-ole-työttömiä-" -koulutusta. Miksi käydä koulutus, jolla ei pätevöidy mihinkään ammattiin.


      • Lanu 2011
        Millamakea kirjoitti:

        Lanu-koulutus tuntuu olevan tänään vain työvoimatoimiston ostamaa "ei-meillä-ole-työttömiä-" -koulutusta. Miksi käydä koulutus, jolla ei pätevöidy mihinkään ammattiin.

        Lueppa aikasenpi LANU 2011 kommenttini


      • opostoo
        Millamakea kirjoitti:

        Lanu-koulutus tuntuu olevan tänään vain työvoimatoimiston ostamaa "ei-meillä-ole-työttömiä-" -koulutusta. Miksi käydä koulutus, jolla ei pätevöidy mihinkään ammattiin.

        sulla on väärää tietoa, pätevöittää se, toimimaan lanu-nimikkeellä


    • lähihoitaja05

      ja aloittamassa tämän koulutuksen piakkoin..millaisia nämä näytöt ovat ja millaisia näyttöpaikkoja ollut..

      • mulla on menossa

        viimeinen näyttö ja se on aika erilainen taas kuin muut näyttöni. Yhden näytön annoin koulussa, ohjasin ja tuin oppilasta ja oppilaita, autoin erään oppilaan vanhempia ongelmassa ja raportoin kaiken...sitten oli tehtäviä erit.open kanssa, olin tunnilla ja vedin pikku osuuden...
        Olen oppinut valtavasti ja syventänyt tietouttani kaikenlaisista asioista ja nyt kun opiskelen amk.ssa näistä on ollut todella hyötyä!
        Suosittelen!


    • PPO1

      Tutkinto on lisäkoulutusta kasvatus-, sosiaali- tai ohjausalan perustutkinnon suorittaneille ja se antaa laajan osaamisen nuorten parissa työskentelyyn. Hakeutuvalla tulee perustutkinnon lisäksi olla 3 vuoden ohjaajakokemus.

      Peräpohjolan Opistolla, Torniossa on vielä paikkoja jäljellä 7.1.09 alkaneeseen koulutukseen, jonka ensimmäiset lähipäivät ovat 26.-28.1.2009. Voit lukea lisää www.ppopisto.fi -sivuilta.

      Mahdollisia työpaikkoja:
      Lasten ja nuorten erityisohjaajat työskentelevät erityisnuorisotyössä, monikulttuurisessa työssä, nuorten ja erityisryhmien työpajoissa ja toimintakeskuksissa, lastensuojelutyössä, laitoksissa ja sairaaloissa, kansalais- ja järjestötoiminnassa, päivähoidossa, seurakunnan lapsi- ja perhetyössä, kouluissa, iltapäiväkerhoissa, vapaa-aikakeskuksissa, alan yrityksissä sekä itsenäisenä yrittäjänä.

      • ammatin vaihtaja

        Millaisiin töihin olette työllistyneet lasten ja nuorten erityisohjaajaksi valmistuttuanne ja millaisella palkalla? kyselee eräs koulutukseen lähtevä.


      • kolikol
        ammatin vaihtaja kirjoitti:

        Millaisiin töihin olette työllistyneet lasten ja nuorten erityisohjaajaksi valmistuttuanne ja millaisella palkalla? kyselee eräs koulutukseen lähtevä.

        mutta yks kaveri on ihan päiväkodissa (lähihoitajatausta)lastenhoitajana, mut en nyt ole varma, onko erit.ryhmässä nyt


      • 29

        ... MAHDOLLISIA!!! jos pohjalla esim.lähihoitajan tutkinto!! yksityiset eivät tunne ammattia.


    • lanun opiskellut

      Koulutus on hirvittävää sälää täynnä josta ei saa mistään kiinni eikä anna sellaista tunnetta että osaisi jotain hyvin. Tai peräti erityisesti...Sen tietää myös sote-alan ammattilaiset eikä ota pelkän lanu-ohjaajan papereilla liikkellä olevaa töihin. Sosionomit vievät kaikki ne paikat!!!

      • Meillä ei ainakaan

        ollut mitään "sälää" vaan ihan asiallisesti edettiin.


      • räävitään joka asiasta

        jotakin, niin oli myös lähihoitajakoulutus, ja nyt kun olen amk-opinnoissa,
        sama jatkuu!
        Kaikesta kaikkea...eihän voi olla täsmäkoulutusta, sosiaali ja terveys jne ala on valtava!
        Työpaikoilla on täsmäkoulutusta sitten!


      • parannusta
        räävitään joka asiasta kirjoitti:

        jotakin, niin oli myös lähihoitajakoulutus, ja nyt kun olen amk-opinnoissa,
        sama jatkuu!
        Kaikesta kaikkea...eihän voi olla täsmäkoulutusta, sosiaali ja terveys jne ala on valtava!
        Työpaikoilla on täsmäkoulutusta sitten!

        Tämä koulutus on hyvä, olen suorittanut kaikki näyttötyöni haastavissa paikoissa, jossa on saanut näyttää omat taitonsa ja osaamisensa. Olen toiminut maahanmuuttajiien kanssa monenlaisissa tehtävissä, erityisperheiden kanssa ja erityisoppilaiden kanssa. Tässä ammatissa tulee olla kärsivällisyyttä, lehmänhermot, tulee osata soveltaa asiat ja tehtävät sopiviksi, jotta onnistutaan, jotta kaikki osapuolet ovat tyytyväisiä. Yhteistyö kyky tärkeä toisten ammattiryhmien kanssa ja perheiden kanssa ensiarvoisen tärkeä. Toivon että työhön sitten haetaan osaavia ihmisiä, jotka tekevät työtä sydänmellä ja haluavat kaikkea hyvää.Erityisohjaajan työ on erityisosaamista erityisaloilla, se ei ole samaa kuin lähihoitajan työ.
        Toivon että saadaan asianmukaista toimintaa ja hoitoa esim.erityisoppilaille erityisohjaajien käsistä.


      • outs.
        parannusta kirjoitti:

        Tämä koulutus on hyvä, olen suorittanut kaikki näyttötyöni haastavissa paikoissa, jossa on saanut näyttää omat taitonsa ja osaamisensa. Olen toiminut maahanmuuttajiien kanssa monenlaisissa tehtävissä, erityisperheiden kanssa ja erityisoppilaiden kanssa. Tässä ammatissa tulee olla kärsivällisyyttä, lehmänhermot, tulee osata soveltaa asiat ja tehtävät sopiviksi, jotta onnistutaan, jotta kaikki osapuolet ovat tyytyväisiä. Yhteistyö kyky tärkeä toisten ammattiryhmien kanssa ja perheiden kanssa ensiarvoisen tärkeä. Toivon että työhön sitten haetaan osaavia ihmisiä, jotka tekevät työtä sydänmellä ja haluavat kaikkea hyvää.Erityisohjaajan työ on erityisosaamista erityisaloilla, se ei ole samaa kuin lähihoitajan työ.
        Toivon että saadaan asianmukaista toimintaa ja hoitoa esim.erityisoppilaille erityisohjaajien käsistä.

        oikeantyyppisiä ihmisiä tähän hommaan niin luulen että alkaa tapahtua.
        Ei todellakaan ole lähihoitajan työtä, tämähän on jo askel eteenpäin, lisäkoulutusta.
        Löytyisipä vielä hyvä työpaikka!


      • ei lanulainen
        outs. kirjoitti:

        oikeantyyppisiä ihmisiä tähän hommaan niin luulen että alkaa tapahtua.
        Ei todellakaan ole lähihoitajan työtä, tämähän on jo askel eteenpäin, lisäkoulutusta.
        Löytyisipä vielä hyvä työpaikka!

        semmoista ammattia kun lanu.. Olin yksityisellä lastensuojelutyössä, eikä siellä tiedetty MITÄÄN semmoisesta ammatista! Ottivat selvää sosiaalialaa valvovilta tahoilta ja totesivat että lanu on lisäkoulutusta esim. lähihoitajille =) niin että hip hei!!


      • sotepe

        totta kai ne vievät!! onhan se pikkasen vaativampaa opiskelua kuin lanulla!! ei taida ihan vastata nimikettä =)


    • Jar1sa

      Ehdottomasti kannattaa harkita Lanu-koulutusta, jos toimii erityistä tukea tarvitsevien lasten ja nuorten parissa. Keski-Suomen opistolta ainakin linja löytyy...

    • Hei Petra. Tietääkseni tuokin on ihan oma tutkintonsa, joten älä huoli siitä hoitopuolesta.

    • Laura

      Missähän alkaa seuraava erityisohjaajan ammattitutkinto-koulutus? Onko kenelläkään mitään tietoa??

    • Yritä selvittää.
    • gilroy1

      "erityisohjaajan tutkinto on luokiteltu muuten opisto asteen ja ammattikorkean väliin. Antaa siis valmiuksia toimia haastavissakin töissä, tosin haastavia töitä voi tehdä vähemmälläkin koulutuksella"

      Näin mullekkin kerrottiin töissä esimiehen toimesta. Eli sijoittuu yksityisen sosiaaalan tessin mukaan palkkaluokkaan g21-g23. Juuri opetushallitukselta tätä asiaa tiedustelin ja odottelen vastausta. Mutta ne ketkä ovat vaan suorittaneet tämän LANU koulutuksen niin se ei oikeuta tuohon palkkaan. pitää olla alla perustutkinto lanu. Itse olen käynyt lanun silloin kun vaatimuksiin kuului vaan 3 vuoden työkokemus eikä perustutkintoa. Eli ihan ensimmäisen joukossa. Tähän mennessä töitä on riittänyt yksityisella sektorilla aina. Kunnalliselle puolelle on turha haaveilla. Nyt käy perustutkintoa tähän kylykeen niin kenttä laajenee.

    • LANULAINEN

      Minulle sanottiin oppisopimustoimistossa, että LANU-tutkinto on AMK:n ja perustutkinnon välissä.
      Olin hakeutumassa NUVA koulutukseen, mutta siellä sanottiin ettei kannata hakea alempaa tutkintoa, vaan hae suoraan AMK:hon

    • BZZZKApää

      Paskalla palkalla saa kuulla kasvattamattomien kakaroiden suusta olevansa paskapää. Hienoo hommoo!

    • Tatjaana77

      Hei, voisiko joku kertoa lasten ja nuorten erityisohjaajan näytöistä? Esim . Yksi osio näyttää olevan erityisnuorten tai lasten ja heidän perheidensä tukeminen?

      • Liika76

        Tatjaana77----privet. govorish po-russki ?


    • Veli_Pontevan_serkku

      AMK:n Sosionomi-tyttöset saa tämän koulutusalan työpaikat. LaNu ei työllisty.

    • Anitra10

      Niin siis? Käyköhän pohjakoulutuksella yo-kodinhoit.- räätälöity lähihoitaja suuntaus mielenterv.päihde. Ja töitä 15vuotta vanhuspuolella. hakea erityisohjaajakoulutukseen monimuotona. Millaisiin paikkoihin työllistyy mahdollisesti koulutuksella?

    • lanu

      Mä en saanut töitä kka ja lanu tutkinnoilla, joten lähihoitaksi opiskelen ja suuntaudun lapsiin ja nuoriin. Kannattaa opiskella ennemmin lähihoitajaksi, paljon monipuolisempi koulutus ja töitä varmasti. Vaikka olin lanu, sain kuulla että lähihoitajia haetaan työpaikkoihin. Ihan turha tutkinto tuo lanu, muutenkin lähihoitajakoulussa ollut paljon parempaa opetusta. Tokin mua ei yhtään napannut vanhustyö.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      192
      3291
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2151
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2061
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1925
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe