FESS

Leikkauksesta

Minulle tehtiin pe nenän sivuonteloiden tähystysleikkaus, koska olen kärsinyt n. 15 vuotta tukkoisuudesta ja jatkuvista poskiontelotulehduksista. Polypoosia oli runsaasti ja kystia molemmissa poskionteloissa. Leikkaus tehtiin ihan puudutuksessa ja sain suonen sisäisesti rauhottavaa ym leikkauksen aikana. Leikkaus meni ihan ok, tunti leikkauksen jälk. alkoi verenvuoto, joka tyrehtyi aika pian lääkkeellä ja kylmäpussilla. Kotiin pääsin jo samana iltana ja matkalla oksensin 3 kertaa, mutta muuten meni ihan hyvin. Tamppoonit sain irroittaa jo eilen ja sekin meni ihan hyvin. Nenä ei ole edes kovin kipeä. (leikkaus kesti 2h) Nyt nenä on tukkoinen ja tuntuu et siä on paljon karstaa ja muuta rompetta, onko muilla kokemusta kys. toimenpiteestä, koska rojut tuli ulos, oliko vuotoja, uskalsittex niistää, huuhdoitteko nenäkannulla nenää ym!?

18

21382

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aiemmin leikattu

      Minulla lääkäri käski huuhtelemaan poskionteloita päivittäin FESS leikkauksen jälkeen. Huuhtelu tuli suorittaa kämmenestä ryystämällä ja lavuaariin takaisin puhaltamalla. Tämän piti nopeuttaa parantumista ja estää kiinnikkeiden syntymistä. Niistäminen taisi olla aluksi kiellettyä mutta sisäänpäin sai ryystää. Sarvikuonoa ei muistaakseni heti suositeltu mutta kuitenkin sitä kämmenestä ryystämistä.

      • Ei auttanut

        Vuosi sitten mulle tehtiin tuo sama leikkaus. Minä sumutin humidosekostuketta tosi paljon leikkauksen jälkeen. Sitä saa apteekista ja toimii hyvin. Eikä kannata niistää.
        Mulla vaan ei tuo leikkaus auttanut.. nyt tehty jo suuremmat operaatiot.. otsaporaus ja limakalvojen poisto poskiontelosta.

        Kannattaa pyytää heti jatkosuunnitelmaa ja hoitoja, jos limakalvojen erittäminen ei lopu. Minulla meni liian pitkään ennekuin laitettiin uudelleen eteenpäin ja pöpöt nousi otsaonteloon. Oon kuullut, että joillain tekee just tuon.. kun on paremmat tiehyet sitte tulehduksella levitä, kun niitä auotaan.


      • aiemmin leikattu
        Ei auttanut kirjoitti:

        Vuosi sitten mulle tehtiin tuo sama leikkaus. Minä sumutin humidosekostuketta tosi paljon leikkauksen jälkeen. Sitä saa apteekista ja toimii hyvin. Eikä kannata niistää.
        Mulla vaan ei tuo leikkaus auttanut.. nyt tehty jo suuremmat operaatiot.. otsaporaus ja limakalvojen poisto poskiontelosta.

        Kannattaa pyytää heti jatkosuunnitelmaa ja hoitoja, jos limakalvojen erittäminen ei lopu. Minulla meni liian pitkään ennekuin laitettiin uudelleen eteenpäin ja pöpöt nousi otsaonteloon. Oon kuullut, että joillain tekee just tuon.. kun on paremmat tiehyet sitte tulehduksella levitä, kun niitä auotaan.

        Tehtiinkö myöhemmin Caldwell luc leikkaukset poskionteihin kun limakalvot raavittiin pois. Auttoiko kyseinen leikkaus? Miten otsaporauksen jälkeen. Onko ollut otsaontelosta vaivaa? Eihän se FESS minuakaan muuten auttanut kuin että nenä ei mene tukkoon sen jälkeen, limaa tulee kuten ennenkin.


      • Ei auttanut
        aiemmin leikattu kirjoitti:

        Tehtiinkö myöhemmin Caldwell luc leikkaukset poskionteihin kun limakalvot raavittiin pois. Auttoiko kyseinen leikkaus? Miten otsaporauksen jälkeen. Onko ollut otsaontelosta vaivaa? Eihän se FESS minuakaan muuten auttanut kuin että nenä ei mene tukkoon sen jälkeen, limaa tulee kuten ennenkin.

        Oon kirjottanut tuonne homeosioon tästä tämänhetkisestä tilanteestani.. otsikko *sienimetsä onteloissa* Leikkaus oli enemmän kuin tarpeellinen.. mutta vaivaa ei ole vielä voitettu. Nyt sienilääkitys päällä.


      • yhä vaivaa
        Ei auttanut kirjoitti:

        Vuosi sitten mulle tehtiin tuo sama leikkaus. Minä sumutin humidosekostuketta tosi paljon leikkauksen jälkeen. Sitä saa apteekista ja toimii hyvin. Eikä kannata niistää.
        Mulla vaan ei tuo leikkaus auttanut.. nyt tehty jo suuremmat operaatiot.. otsaporaus ja limakalvojen poisto poskiontelosta.

        Kannattaa pyytää heti jatkosuunnitelmaa ja hoitoja, jos limakalvojen erittäminen ei lopu. Minulla meni liian pitkään ennekuin laitettiin uudelleen eteenpäin ja pöpöt nousi otsaonteloon. Oon kuullut, että joillain tekee just tuon.. kun on paremmat tiehyet sitte tulehduksella levitä, kun niitä auotaan.

        Kiinnostaisi tietää kokemuksesi limakalvojen poistosta. Taitaa olla edessä minullakin. Poskiontelot jatkuvassa tulehduksessa ja lisäksi toinen korva on ns. liimakorva. Loppuuko tulehduskierre limakalvojen poiston jälkeen?


    • allu

      Pääsin eilen sairaalasta pois Fess-operaation jälkeen.Mulla toimenpide tehtiin täydessä nukutuksessa ja sen jälkeen mulla oli vuorokauden ensin verenvuotoa ja sitten tihuutti kudosnestettä.Jopa oli olo!!Meinasivat pitää vielä toisen yön siellä..korvatulehdus iski samalla.
      Nyt kotona on ollu tosi tukkonen olo mutta se helpottaa kun ryystää suolavettä kämmenestä nenään ja puhaltaa tavaraa ulos.Niistää ei saa lainkaan.
      Eli kokeile samaa;huuhtele suolavedellä,niin on helpompi olla.(Aluksi huuhtelin tunnin välein.)
      Olo on vielä karsee mutta eiköhän se tästä.

    • Jane7

      Hei!

      Minulla on noin 9 tuntia leikkaukseen. On hauska pelonsekainen ja jännityksenomainen olo, kuitenkin suht rauhallinen. :) Nukkua kai pitäisi, pian menenkin yöpuulle. Kello on nyt 01:13. Jotenkin nautin tästä olosta, harvinaista "herkkua" on se, jotenkin tuntee elävänsä. :) Olen kärsinyt poski- ja otsaontelovaivoista vuosikausia, 8 kuurin vuositahtia olen syönyt antibiootteja monta vuotta. Leikkaus tulee siis tarpeeseen.

      -J-

    • Serafiina15

      Moi! mulle tehdään FESS-leikkaus jatkuvien poskiontelotulehduksien takia, pääsin leikkausjonoon juuri. Mitä FESS-operaatio maksaa? kannattaako mennä yleiselle puolelle vai yksityiselle? mun tapauksessa vakuutus ei korvaa toimenpidettä.

    • Käyttökatkos

      Minulle tehtiin tänään nukutuksessa Turun Terveystalossa tämä poskionteloleikkaus ja tavaraa oli kertynyt paikat täyteen. Palvelu oli erittäin hyvää ja koko toimenpiteestä jäi todella hyvä kuva. Pääsin kolme tuntia leikkauksen jälkeen kotiin. Nenää kirvelee ja kurkkuun vuotaa vähän verta, mutta varsinaisia kipuja ei ole. Kunto on yllättävän hyvä. Tamppoonit sulaa itsestään paikoilleen ja niistä huolimatta ilma kulkee paremmin, kuin kahteen vuoteen.

      Erittäin helppo, mukava ja kehuttava kokemus. Odotin pahempaa. Minulla oli aika TYKS:iin, mutta kaupunki maksoi leikkauksen tuolla yksityisellä, koska heillä oli leikkausruuhkaa viimekesäisen tulipalon takia.

      Ei todellakaan paha rasti. Ja kuulemma aivan yhtä hyvin pelaa hommat kunnallisella puolella.

    • Just leikattu

      Mulle tehtiin toissapäivänä sivuonteloiden avarrus ja ilmeisesti vähän lisää reikiä sekä kystan ja polyyppien poisto. Halusin nukutuksen, eikä kukaan sitä edes vastustanut, ts. joskus olen kuullut että lääkäri saattaa olla eri mieltä, mutta ei ainakaan nyt.

      Kokemus oli kokonaisuudessaan mukava, jos näin voi sanoa. Ensimmäinen leikkaus kun oli, niin jännitys oli aika kova, mutta esilääkitys rentoutti sen verran että leikkaussaliin kävellessä olo oli vähän humalaisen oloinen ja jännitys jo vähän pienentynyt. Sen muistan kun leikkauspedille asettauduin, henkilökunta esittäytyi (vaikken siitäkään oikein mitään muista), sitten sanottiin että laitetaan tippa paikoilleen kämmenselkään (en huomannut sitä laisinkaan), sitten tuli happinaamari ja kuului että "uni alkaa tulla" ja "kauniita unia", ja se muuten tuli nopeaan. Ihan pieni kylmän tunne kävi kädessä, ja sitten ihan kuin olisi kuumottanut naamaa, ja se oli siinä. Ei varmaan mennyt kuin 1-2 sekuntia.

      Heräämössä heräsin ilmeisesti noin 3 tunnin kuluttua, siellä olo oli lääkityksestä johtuen sekava, itse asiassa lauleskelin kun heräilin ja höpöttelin aivan omiani, mutta muistan aika pian tajunneeni ettei satu mihinkään. Hoitajat kyllä piti koko ajan hyvää huolta, vähänkin kun yskäisin niin heti kysyttiin että onko pahaolo, sitä minulla ei tullut laisinkaan. Inhottavinta oli ettei nenän kautta saanut ilmaa yhtään, mutta jotenkin heti tajusin että johtuu tamponeista jotka onteloihin oli survottu (tämä kerrottiin etukäteen). Etukäteen pelkäsin että verta ja limaa on joka paikka täynnä, mutta ei nieluun tai suuhun valunut yhtään mitään, kaikki pysyi nätisti nenässä ja poskionteloissa.

      Noin tunti heräämisen jälkeen kun olisi ollut kotiinlähdön aika, kipua oli jossain silmien-poskien välimaastossa sen verran kovasti, että tuli lääkettä muistaakseni tipan kautta ja lihakseenkin piikillä (pienestä mustelmasta päätelleen), ja jonkinmoinen vuotokin alkoi siinä vaiheessa nenästä kun vähän vaihdoin asentoa, mutta se loppui nopeasti. Kuitenkin hoitohenkilökunta ehdotti että jäisin osastolle kun vuoto oli niin herkässä ja kovin tokkurainen mies, ja olin siihen erittäin suostuvainen.

      Osastolla tuli aivan ykskaks vähän isompi vuoto, mutta siihenkin tuli hyvää apua heti, eli hoitajat piteli jääpusseja niskassa ja otsalla ja vuoto loppui aika nopeasti vaikka säikähdinkin kun se oli aika ison tuntuinen vuoto. Lääkärikin kävi vielä katsomassa, ja kaikki oli kuulemma ihan ok. Illan mittaan tuli taas pientä kipua silmien seudulle, ja siihen sain heti lääkettä. Tipan kautta tuli ilmeisesti veren hyytymistä edistävää lääkettä 2 tai 3 kertaa illan ja yön aikana, ja vielä aamullakin. Tuskaisinta oli yön aikana se, kun suu ja kurkku kuivui hengittäessä tosi kovasti, ja aina kun meinasi nukahtaa niin suu meni vaistomaisesti kiinni ja säpsähdin paniikinomaisesti etten saa henkeä. Olisi ehkä pitänyt pyytää unilääkettä, mutta ajattelin että lääkkeitä on jo ihan tarpeeksi saatu ja kyllä sitä yhden yön vaikka valvoo.

      Pääsin jo aamupäivällä pois kun ei koko yönä vuotanut enää yhtään. Yhden burana 800 mg:n otin eilen kotiuduttua kun vähän tuntui kipua, siis tosi vähän kuitenkin, ja sen jälkeen ei ole tarvinnut mitään. Olo on lähinnä kuin olisi nuha, kevyesti olen jo niistänyt nenää eikä juurikaan verta ole näkynyt. Kutittaa jonkin verran nenää, ja meinaa aivastuttaa, mutta nenää puristamalla aivastuksen tunne menee ohi. Jonkin verran ulkoilman hengittäminen ärsyttää sieraimissa, mutta vain sillai kuin nuhassa talvipakkasella. Sarvikuonolla huuhtelu tekee hyvää, tulee pientä hyytymää pois.

      Niin joo, eilen illalla tamponien poisto oli koko homman ikävin vaihe, ei meinannut riittää selkäranka vetää pois ja kävi jo mielessä lähteä päivystykseen poistattamaan ne, mutta ajattelin että samalle se tuntuu sielläkin ja päättäväisesti vaan narusta kiinni ja tsup, niin vaan lähti ensimmäinen ja sitten toinen, eikä juurikaan vuotanut senkään jälkeen. Tunne vaan oli aika ikävä kun sellaiset yllättävän isot pötkylät tuli jostain tuolta pään sisältä :(

      Sairaslomaa tuli viikko, olo on vaan niin hyvä että joutuu ihan pakottamaan itsensä olemaan hissukseen, ei kai tässä muuta riskiä ole kuin se ettei ala vuotamaan nenä mistään ponnisteluista.

      Todellakin mukava homma oli, ja toivottavasi 10 kuuria antibiootteja vuodessa on nyt taakse jäänyttä elämää! Ja aivan turhaan jännitin koko juttua. Viikon päästä leikkauksesta jälkitarkastus, ja jos kaikki on edelleen ok niin hyvä.

    • Leikkaus tehty

      Minulle on Fess tehty 4 vkoa sitten. Viime viikolla jo kehuin, miten hyvältä olo tuntuu vuoden sairastamisen jälkeen. Olen herkkä vilustumiselle ja kävi niin köppösesti, että viime viikolla sitten pitkän automatkan aikana sain vetoa ilmastoinnista ja nyt olen sitten flunssainen, samoja limoja tulee kuin ennen leikkausta ja kurkku kipeä. Vaikea sanoa kuinka tämän jälkeen toipuminen jatkuu. Antibiootteja en enää halua ja kontrolli vasta elokuussa sairaalalla. Toivotaan, että tämä flunssa on ohimenevä ja alentuneesta vastustuskyvystä johtuvaa, eikä niinkään ongelman uusimista. Itse leikkaus sujui ongelmitta, ilman esilääkityksiä tai nukutuksia. Juttelimme leikkaavan lääkärin kanssa niitä näitä. Toipuminen on edelleen käynnissä, enkä varsinaisesti ole vielä "terve" ollut, vaikka kunnon lenkkeilyäkin jo kokeillut ja hyvältä sekin tuntunut. Nyt vain pieni mutka tähän kohtaan matkaa, mutta toivottavasti vain pieni mutka ;)

      Tsemppejä kaikille leikkaukseen meneville ja siitä toipuville ;)

    • Lotts

      Mulle tehtiin eilen fess-leikkaus päksissä eli päijäthämeen keskussairraalassa! Leikkauksen teki Aarre Salonen. Leikkaus tehtiin nukutuksessa vaikka alun perin piti tehdä puudutuksessa, mutta olin niin hysteerinen jo nähdessäni nenääni laitettavat puudutusneulat, että lääkäri itse ehdotti nukutusta sen jälkeen ei enään jännittänyt! itse nukutus meni helposti, kaikki henkilökunta oli ystävällistä ja sitten heräsin heräämöstä noin tunti leikkauksen lopetuken jälkeen. Olo oli hyvä, puudutus oli vielä vvoimassa ja nielu oli puutunut joten en aluksi pystynyt puhumaan mutta se katosi puolen tunnin aikana. Kotiin sai lähteä noin kaksi tuntia heräämiseni jälkee, sain kotihoito ohjeet mukaan ja päiväkirurgiaan kuuluvan aterian. Varsinaista kipua ei ole tuntunut missään vaiheessa, puudutuksen lakatessa nenässä ja poskissa alkoi tuntua pientä painetta, mutta ei minkäänlaista kipua. Kipulääkettä ei ole tarvinnnut ottaa leikkauksen jälkeen ollenkaan. Olo on hyvä ja äsken vetäsin myös nenätampoonit pois, siitä oli vähän peloteltu että sattuu, ja minä jolla on aika matala kipukynnys pystyin ne itse vetämään eikä ollut ollenkaan niin kamalaa kuin luulin! Verta ei ole vuotanut missään vaiheessa leikkauksen jälkeen paitsi äsken toisen tampoonin pois oton jälkeen vuosi noin 5 sekunnin ajan. Nenässä ei myöskään ole mitään ylimääräistä kamaa, sain kaiken pois nenäkannua käyttäen olo nyt parempi kuin moneen vuoteen! Suosittelen siis erittäin paljon, ja mikäli vähänkin mietityttää leikkauksen teko puudutuksessa, kysy nukutusta, se on ihan yhtä helppo tapa mutta ei tarvitse olla hereillä Minun leikkaukseni meni siis erittäiin onnistuneesti, tiedän kyllä monia joilla on mennyt ihan penkin alle ja ollut kovia kipuja. Voin siis ainakin suositella omaa lääkäriäni joka teki erittäin siistiä jälkeä!

      • ... ... .. b.n.nb.30

        Tutkiko patologi mikä polyyppeja kasvattaa. Minun polyppoosini johtuu eosinifiilisten valkosolujen liikakasvusta. Eli 100 prosenttia polyyppimassasta on eisinofilisia valkosoluja. Veren eosinofilia noin luokkaa 1.5 - 2.1.


      • ...n.n.n.n.n22

        Polyyppejani leikataan useita kertojavuodessa, joten nukutus ei tule kysymykseen. Laser leikkaus nopea ja kivuton, jos vain on taitava lääkäri. 30 vuotta leikelty, ja ei koskaan kipuja. Slingalla lekattu, ja muutaman kerran laserilla. Polyypit uusii, uusii, uusii jne.


    • mazaa

      Minulla oli eilen kyseinen leikkaus. Leikkaus meni hyvin. paikallispuudutuksilla, kuulin kun nirskutus kävi, mutta käsiä puristellen oli nopeasti ohi. Olo oli leikkauksen jälkeen sekava. Pääsin kotiin n. 2tuntia leikkauksen jälkeen. Kotona oli vaikeampaa oli särkyä ja pientä kuumeilua. yö meni pätkissä, ei ole ollut kuitenkaan juuri mitään vuotoja, eikä lääkäri laittanut "tampooneja" eilen tuli pieniä tippoja verta. tänään tullut vain kudosnestettä ja olo huomattavasti parempi kuin eilen. huomenna saan alkaa huuhtelemaan nenää. lääkäri käski olla pari päivää koskematta. saikkua tuli viikko. ja harrastamaan sain luvan mennä maanantaina. saas nähdä miten happi nyt kulkee! :)

    • Anonyymi

      Olen juuri toipumassa edellispäivänä tehdystä otsaontelo-fessistä. Vasen otsaontelo ei ilmaantunut ja se oli täynnä märkää. Se selittää kaiketi hirveät lentokipuni (kuin olisi silmiä yritetty räjäyttää pään sisältä ulos).

      Leikkaus suoritettiin Turun yliopistollisessa keskussairaalassa. Aamulla seiskalta sairaaladesignia päälle ja kasilta saliin nukutukseen. Leikkaus oli ohi kolmessa tunnissa.

      Heräämössä olin jutellut leikkaavan lääkärin kanssa, mutten muista asiasta mitään. Sain jonkin tärinäkohtauksen ja leikkausalueeseen sattui - siihen sain lääketipan, mikä vei unten maille. Vielä illalla olin hutera ja wc-käynnit sujuivat pyörätuolilla, joten jäin osastolle yöksi. Sain pari Panadolia, jotka eivät auttaneet: lisää vahvaa lääkettä ja taas nukahdin.

      Yöllä iski totaalinen hikoilu, tärinä ja hukkumispelkotunne. Paniikkihäiriö maksimus. Rauhoittavaa ei voitu antaa nukutuksen vuoksi, jottei unesta tule liian syvää. Yön sitten vaelsin aaveena osaston käytävillä, kunnes löysin keinutuolin. Lopulta raahasin peiton keinuun ja torkahtelin siinä pari tuntia.

      Nyt kotona. Keinutuoli ja puhallettava niskatyyny ovat parhaat avut. Särkyyn otan Burana 800: sta ja Panadol 1g:sta, a-vitamiinitippoja, kortisonitabletteja, antibiootteja, Flixonasea. Flixonase -kuuri jatkuu 1,5 kuukautta. Suorastaan odotan nenäkannuhuuhteluja, jotka 2006 auttoivat poskiontelo-fessissä (ja joka flunssassakin suuri apu). Saikkua tuli kaksi viikkoa, jonka aikana on kaikkea fyysisesti raskasta vältettä.

    • Anonyymi

      Olen juuri toipumassa edellispäivänä tehdystä otsaontelo-fessistä. Vasen otsaontelo ei ilmaantunut ja se oli täynnä märkää. Se selittää kaiketi hirveät lentokipuni (kuin olisi silmiä yritetty räjäyttää pään sisältä ulos).

      Leikkaus suoritettiin Turun yliopistollisessa keskussairaalassa. Aamulla seiskalta sairaaladesignia päälle ja kasilta saliin nukutukseen. Leikkaus oli ohi kolmessa tunnissa.

      Heräämössä olin jutellut leikkaavan lääkärin kanssa, mutten muista asiasta mitään. Sain jonkin tärinäkohtauksen ja leikkausalueeseen sattui - siihen sain lääketipan, mikä vei unten maille. Vielä illalla olin hutera ja wc-käynnit sujuivat pyörätuolilla, joten jäin osastolle yöksi. Sain pari Panadolia, jotka eivät auttaneet: lisää vahvaa lääkettä ja taas nukahdin.

      Yöllä iski totaalinen hikoilu, tärinä ja hukkumispelkotunne. Paniikkihäiriö maksimus. Rauhoittavaa ei voitu antaa nukutuksen vuoksi, jottei unesta tule liian syvää. Yön sitten vaelsin aaveena osaston käytävillä, kunnes löysin keinutuolin. Lopulta raahasin peiton keinuun ja torkahtelin siinä pari tuntia.

      Nyt kotona. Keinutuoli ja puhallettava niskatyyny ovat parhaat avut. Särkyyn otan Burana 800: sta ja Panadol 1g:sta, a-vitamiinitippoja, kortisonitabletteja, antibiootteja, Flixonasea. Flixonase -kuuri jatkuu 1,5 kuukautta. Suorastaan odotan nenäkannuhuuhteluja, jotka 2006 auttoivat poskiontelo-fessissä (ja joka flunssassakin suuri apu). Saikkua tuli kaksi viikkoa, jonka aikana on kaikkea fyysisesti raskasta vältettä.

    • Anonyymi

      Moikka. Itsekkin olen viimeiset 10 - 15v vuotta kärsinyt joka talvi jatkuvista poskiontelon tulehduksista. Nyt sitten helmikuun lopulla 2021 sain työterveyden (Terveystalo) nenä- korva lääkäriltä lähetteen Turun tyksiin pään 3D kuvaukseen. Kuvaukseen pääsin jo huhtikuun alussa. Kuvauksessa ilmeni että minulla on vasemmalla poskiontelossa "krooninen poskiontelon tulehdus" jä 3D kuvassa näin itsekkin että varmaan 40% ontelon korkeudesta on "paskaa täynnä" oikealla puolella eritettä oli vähän.

      Lääkäri selitti että oikealla puoella mulla kapea ehkä 2-3mm ilmastointi reitti poskionteloon, mutta vasen puoli on tukossa. Joten hän sanoi että pääset FESS tähystysleikkaukseen TYKSIIN.

      Yllätykseksi mulle tulikin JO huhtikuun lopulla kirje kotiin, jossa FESS leikkaus 26.5.21. ELi vajaat 2kk siitä kun minut siihen hyväksyttiin.

      No leikkaus päivänä vaimon kanssa ajettiin Turusta Uuteenkaupunkiin (TYKS Vakka-Suomen sairaalaan jossa leikkaus tehtiin hereillä puudutuksessa. Ainoa mikä sattui sen hetken oli se kun molempiin sieraimiin laitettiin puuduttavat "kangas laput" siinä tuli kyynel silmään isoltakin mieheltä. Lappujen annettiin olla n. 10min minkä aikaina minut peiteltiin ja valmistelivat leikkausta. Sen jälkeen ekaan sieraimeen laitettiin puudutus piikki, mikä ei enään sattunut lainkaan. Piikkissä on jotain ainetta mikä saa sykkeen nousemaan ja muutaman minuutin sydän hakkaa aika lujaa. Itse tähystimellä poramiinen kesti varmaan 2-3 min. ja sen jälkeen avattua onteloa hienosäädettiin jollakin terällä kaapimalla. Ja sen jälkeen toiselle puolelle sama operaatio. Lopuksi molemmat poskiontelot imuroitiin puhtaaksi.

      Menin leikkaus huoneeseen n. kello 10.00 sisällä ja 10.35 pääsin jo 1,5h tarkkailuun tilaan jossa oli muitakin ihmisiä. Nenään laitettiin molemmille puolille itsekkeen sulavat tamppoonit.

      Lääkkeeksi sain 600 buranaa ja 1000 panadolia ja niitä sai ottaa kimpassa 3 kertaa päivässä. Eipä mulla hirveästi kipuja ollut mutta soin pillereitä 3 kertaa päivässä noin vajaat 2 viikkoa, ihan vaan varmuuden vuoksi.

      Leikkauksen jälkeen ekat 3 päivää nenästä valui punertaa nestettä, ilmeisesti kudos nestettä. Verta ei minulla missään vaiheessa valunut nenestä. Niuluun tuli verta vähäinen määrä 3 ekaa päivää. MUTTA päivä 4 aikana kurkkuun tuli hieman hyytynyttä verta, niin 2-5 min välein sai sylkeä verta kuppiin. Tätä kesti pivällä noin 6-8h tuntia. Pidin usean kerran kylmää niskan päällä, mutta en tiedä auttoiko se. Tämän jälkeen päivät 5- 7 niulusta tuli ihan vähä verta kun sylkäisi. Sen jälkeen se taisikin loppua.

      Niistäminen oli kielletty 7 päivän ajan, ja kun 7 päivää oli kulunut, piti aloittaa nenän huuhtelu nokkakannulla eli sarvikuonolla. Ohjeen mukaan keittosuola liusta piti käyttää 3 litraa päivässä. Ohjetta siihen en saanut montako kertaa päivässä tulisi huuhtoa, mutta netistä oli jonkun sairaalan ohje et 3-4 kertaa päivässä. Joten itse huuhdoin aamulla, päivällä ja illalla. Ja n. 1 litra kerralla, mikä oli n. 2 sarvikuonollista per sierain. Tein huuhtomiset kylppärissa, istuen wc pöntön kanne päällä, pää kallellaan etuviistoon. Minulla heti alusta asti vesi juoksi hyvin läpi, mutta 1-2 viikkoa huuhtelun alusta oli varsinkin aamuisin tukkoisuutta ja vesi valui heikommin.

      Huuhtelun aloitin lääkräin luvalla jo päivää ennen kun 7 päivää tuli täyteen. Aluksi huuhtelun mukana ei tullut juuri muuta ulos kuin puhdasta vettä. Mutta huuhtelun 2. iltana jo nukkumaan mennessä, minun pahempi poskiontelon puoleni, eli vasen puoli oli kovin kipeä.... kello 24 aikoihin menin vielä niistämään, ja sitten alkoi tulla tavaraa ulos. Tuolla kertaa tuli 3 x noin kolikon kokoinen verinen hyhmä ulos vasemmalta puolelta niistäessä. Ja sen jälkeen kipukin loppui. Tämän jälkeen on tuolta vasemmalta puolelta tullut kerran päivässä (huuhtelu päivät 3 - 10) (yleensä kello 14 -16 huuhtelussa) vasemman puolen nenästä 1-2cm kokoinen ruskea hyhmä. Oikealta puolelta ei juuri mitään paskaa olekkaan pihalle tullut.

      Tänään 15.6 eli 2vk. 6 päivää leikkauksesta oli jälkitarkastus. Tarkastuksen alussa nenään suihkutetaan puudutusta, ja se oli epämielyttävä kokemus. Sen jälkeen leikannut lääkäri tähysti molemmat ontelot. Oikea puoli oli puhdas ja vasenkin melkein puhdassa. Sinne oli jäänyt jäänteitä niistä sulavasta tamppoonista. Mutta se oli kuulemma hyvä ettei ollut tullut kiinnikkeitä, eli lääkäri sanoi, et hyvin olet huuhtonut. Normaalisti jälkitarkastus olisi ollut 4vk leikkauksesta, mutta heidän lomista johtuen ottivat minut jo viikon etuajassa. Lääkäri sanoi, että voit jo lopettaa huuhtomiset, mutta suositteli (JOS jaksat) niin huuhtomaan vielä 1-2 viikkoa. Sovittiin että huuhdon vielä 2 viikkoa 2 kertaa päivässä.

      Aika näyttää pääsinkö "kokonaan eroon" noista poskiontelon tulehduksista. Mutta tähän asti kokomus on ollut siedetävä..... PALJON PAHEMPAAN VARAUDUIN =)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      104
      1676
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      80
      1315
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1210
    4. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      3
      1176
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      143
      1173
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1065
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      21
      1051
    8. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      977
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      962
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      11
      854
    Aihe