kortisoni ja sivuvaikutukset..

minkälaisilla annoksilla?

hei, kyselisin et minkälaisilla annoksilla olette kortisonista sivuvaikutuksia saannut? itselleni kaavaillaan seuraavanlaista kuuria: 10 mg 2 vkoa, 7,5 mg 2 vkoa, 5 mg 2 vkoa, 2,5 mg 2 vkoa. oon lukenut et jos annos ylittää 10 mg tulee sivuvaikutuksia pitkässä käytössä eli periaattees ei pitäis tulla, mut mitä tarkoittaa toi pitkä käyttö..?! itsehän söisin tota 2 kk ja ois kiva tietää jos jollekin on kuitenkin jo tullut noinki pienil annoksilla sivuvaikutuksia ja minkälaisia? väsymys? turvotus? kiitoksia kommenteista! olisi kiva kuulla koska vapaaehtoisesti kuurin aloitan eikä se niinkään välttämätön olisi mut mut.. eikai tosta kuurista voi olla haittaakaan?

49

97534

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käyttäjä

      Pieni annos kortisonia ei aiheuta turvotusta, jos ei syö hirveitä määriä suolaa. Reumasairaudet aiheuttavat monille voimakasta väsymystä, johon kortisoni yleensä auttaa hyvin. Itse olen syönyt alle 10 mg annoksia vuosikausia nivelreumaan ilman mitään sivuvaikutuksia. Näillä näkymin jatkan samaan malliin loppuelämäni.

      Ei kannata uskoa kaikkea mitä kerrotaan lääkkeiden sivuvaikutuksista. Ihmisillä on tapana tehdä ihmeellisiä johtopäätöksiä, jotta voivat panna kaikken mahdollisen jonkun lääkkeen sivuvaikutukseksi.

      • Terttu

        "...Itse olen syönyt alle 10 mg annoksia vuosikausia nivelreumaan ilman mitään sivuvaikutuksia. Näillä näkymin jatkan samaan malliin loppuelämäni."

        Kai pidät huolen kalsiumin ja D-vitamiinin saannista? Nimittäin jatkuva kortisonin syönti lisää kyllä luukadon riskiä. En tarkoita nyt mitään muutaman kuukauden kuuria vaan vuosien säännöllistä kortisonin käyttöä.

        Itse söin 5-10 mg päivässä runsaan kymmenen vuoden ajan. Jonkinlaista kalkkia D-vitamiiniakin kyllä söin mutta en sitten kuitenkaan tarpeeksi. Nyt on luuntiheys niin huono, että lähellä osteoporoosia. Mitään oireita huono luuntiheys ei minulle aiheuta mutta miten lie olisi käynyt, jos sitä ei olisi todettu ja aloitettu kunnon kalkki- ja D-vitamiinin syöntiä.


      • käyttäjä
        Terttu kirjoitti:

        "...Itse olen syönyt alle 10 mg annoksia vuosikausia nivelreumaan ilman mitään sivuvaikutuksia. Näillä näkymin jatkan samaan malliin loppuelämäni."

        Kai pidät huolen kalsiumin ja D-vitamiinin saannista? Nimittäin jatkuva kortisonin syönti lisää kyllä luukadon riskiä. En tarkoita nyt mitään muutaman kuukauden kuuria vaan vuosien säännöllistä kortisonin käyttöä.

        Itse söin 5-10 mg päivässä runsaan kymmenen vuoden ajan. Jonkinlaista kalkkia D-vitamiiniakin kyllä söin mutta en sitten kuitenkaan tarpeeksi. Nyt on luuntiheys niin huono, että lähellä osteoporoosia. Mitään oireita huono luuntiheys ei minulle aiheuta mutta miten lie olisi käynyt, jos sitä ei olisi todettu ja aloitettu kunnon kalkki- ja D-vitamiinin syöntiä.

        Nykyään tuollaisista asioista osataan huolehtia paremmin.

        Kortisonilääkitykseni aloitettiin yliopistollisessa sairaalassa. Luuntiheyteni mitattiin ensimmäisen kerran silloin. Lääkäri tarkastaa joka kerta reseptistä, että olen ostanut kalkkivalmistetta säännöllisesti. Talvella syön kaksinkertaisen annoksen, jotta saan riittävästi myös D-vitamiinia.


      • vihasuhde
        käyttäjä kirjoitti:

        Nykyään tuollaisista asioista osataan huolehtia paremmin.

        Kortisonilääkitykseni aloitettiin yliopistollisessa sairaalassa. Luuntiheyteni mitattiin ensimmäisen kerran silloin. Lääkäri tarkastaa joka kerta reseptistä, että olen ostanut kalkkivalmistetta säännöllisesti. Talvella syön kaksinkertaisen annoksen, jotta saan riittävästi myös D-vitamiinia.

        Hei

        Lue tuolta ylemmästä ketjusta, kirjoitin sinne 12 vuoden kokemuksestani kortisonista.


      • Juuei1111

        Eli minulle ladattiin viikon verran about 150 mg vuorokaudessa ja ollaan vähennetty asteittain silleen että nyt menee 30 vuorokaudessa vielä ja lopputuloksena todnäk. diabetes!!!


      • Lievä reuma
        Juuei1111 kirjoitti:

        Eli minulle ladattiin viikon verran about 150 mg vuorokaudessa ja ollaan vähennetty asteittain silleen että nyt menee 30 vuorokaudessa vielä ja lopputuloksena todnäk. diabetes!!!

        Ihmetyttää kuinka vähän jo pienillä kortisoniannoksilla oireita saaneet kirjoittavat ko palstoille. Itse sain viidessä viikossa kortisonista niin karmeat oireet, että jouduin olemaan sairaslomalla, vaikka reumani vuoksi en ole koskaan ollut.Söin 7,5 mg/päivä (1,5 tablettia) neljä viikkoa, jonka jälkeen 5 mg/päivä.Niskaani ja solisluideni väliin kasvoi kyttyrä, jonka vuoksi minua huimasi kun istualtani käänsin päätä. Kyttyrä kehittyi niin äkkiä, että selkäni oli kuin ruoskittu kudosrepeämien vuoksi.Olen nyt ollut ilman kortisonia pari viikkoa, mutta kyttyrä ei ole paljoa penentynyt.Harrastan kuntopyöräilyä päivittäin (n. 5 tuntia viikko viimeiset 3 vuotta)ja huomasin satulan hiertävn oudosti.Syyksi selvisi kasvanut klitoris.


      • kauan söit
        Lievä reuma kirjoitti:

        Ihmetyttää kuinka vähän jo pienillä kortisoniannoksilla oireita saaneet kirjoittavat ko palstoille. Itse sain viidessä viikossa kortisonista niin karmeat oireet, että jouduin olemaan sairaslomalla, vaikka reumani vuoksi en ole koskaan ollut.Söin 7,5 mg/päivä (1,5 tablettia) neljä viikkoa, jonka jälkeen 5 mg/päivä.Niskaani ja solisluideni väliin kasvoi kyttyrä, jonka vuoksi minua huimasi kun istualtani käänsin päätä. Kyttyrä kehittyi niin äkkiä, että selkäni oli kuin ruoskittu kudosrepeämien vuoksi.Olen nyt ollut ilman kortisonia pari viikkoa, mutta kyttyrä ei ole paljoa penentynyt.Harrastan kuntopyöräilyä päivittäin (n. 5 tuntia viikko viimeiset 3 vuotta)ja huomasin satulan hiertävn oudosti.Syyksi selvisi kasvanut klitoris.

        5mg annoksia?kuukausia vai vuosia?


      • Nimetön
        kauan söit kirjoitti:

        5mg annoksia?kuukausia vai vuosia?

        Söin ensinmäisen neljän viikon ajan 7,5mg/päivä kortisonia ja sen jälkeen olin reseptini ohjeen mukaan siirtynyt annokseen 5 mg/päivä. Se onkin erikoista, että oireet tulivat todella näkyviin ja aiheuttavat hankaluuksia annoksen pienentämisen jälkeen.
        Kävin nyt 30.11.2007 Oyssissa kontrollissa ja lääkärini purskahti ilosta nauruun katseltuaan röntgenkuviani, (niin hän sanoi tekevänsä aina kun lääkitys on onnistunut.
        Elokuussa todetut tulehtuneet nivelet ; varpaat, nilkat, polvet, sormet ja ranteet olivat "terveitä", eli niissä ei ollut enää tulehdusta.
        Se jäi sanomatta, että sain 17.8.2007 myös 6 pistosta kortisonia, koska kävelyni oli niin vaikeaa.Olin hieman puolustuskannalla mennessäni kontrolliin 30.11.2007 kortisonin lopettamiseni takia, mutta Oyssin "iäkäs" lääkäri myönsi, että se voi aiheuttaa joillekin "Buffalo-niskan" ja muita muutoksia näinkin pienillä annoksilla ja näin lyhyessä ajassa.Että oikeasti on ihmisiä jotka syövät jopa 10 vuotta ja saavat avun siitä ilman mitään sivuvaikutuksia.Kortisoni on hormoni, jota oma elimistö myös tuottaa ja ihminen ei pärjää ilman sitä.Minulla alkoi muutaman viikon jälkeen maistumaan se koko ajan suussa: loppuvaiheessa kun lopetin (lopetus täytyy tehdä lääkärin valvonnassa ja pienenytyin annoksin)se maistui vielä suussa 36 tuntia oton jälkeen ja annos oli silloin 2,5 mg joka toinen päivä.Omalääkärini vaan totesi, näin vain jotkut sietävät huonosti tätä ainetta.
        Kirjoitin hieman kiukuissani alkuperäisen viestin, mutta uskon että se auttaa suurinta osaa tulehduksellistasairautta kärsivää.Minulle se ei vain passannut.
        Syön edelleen ja tulen syömään kaikesta huolimatta ainakin vielä vuoden kahta reuma-(malaria-)lääkettä, solusalpaaja ja tulehduskipulääkettä.


      • Nippe
        Lievä reuma kirjoitti:

        Ihmetyttää kuinka vähän jo pienillä kortisoniannoksilla oireita saaneet kirjoittavat ko palstoille. Itse sain viidessä viikossa kortisonista niin karmeat oireet, että jouduin olemaan sairaslomalla, vaikka reumani vuoksi en ole koskaan ollut.Söin 7,5 mg/päivä (1,5 tablettia) neljä viikkoa, jonka jälkeen 5 mg/päivä.Niskaani ja solisluideni väliin kasvoi kyttyrä, jonka vuoksi minua huimasi kun istualtani käänsin päätä. Kyttyrä kehittyi niin äkkiä, että selkäni oli kuin ruoskittu kudosrepeämien vuoksi.Olen nyt ollut ilman kortisonia pari viikkoa, mutta kyttyrä ei ole paljoa penentynyt.Harrastan kuntopyöräilyä päivittäin (n. 5 tuntia viikko viimeiset 3 vuotta)ja huomasin satulan hiertävn oudosti.Syyksi selvisi kasvanut klitoris.

        Pois tällaiset asiattomat viestit. Noin vähäinen kortisoni ei heilauta ketään, saati em elimiä ! törkeetä


      • näin meillä
        Nippe kirjoitti:

        Pois tällaiset asiattomat viestit. Noin vähäinen kortisoni ei heilauta ketään, saati em elimiä ! törkeetä

        Jouduin tammikuussa 08 aloittamaan kortisoni lääkityksen 70 mg jatku 2 kk jolloin asteittainen piennenys tauti uusiutui maaliskuussa ja lisäannokset kortisonia. Nyt menee 30 mg / vrk. Nestettä kerryttää , voimattomuutta, eikä SEISO vaikka ennen seksi toimi tosi hyvin... saa... keli.


      • käyttäjä myös
        näin meillä kirjoitti:

        Jouduin tammikuussa 08 aloittamaan kortisoni lääkityksen 70 mg jatku 2 kk jolloin asteittainen piennenys tauti uusiutui maaliskuussa ja lisäannokset kortisonia. Nyt menee 30 mg / vrk. Nestettä kerryttää , voimattomuutta, eikä SEISO vaikka ennen seksi toimi tosi hyvin... saa... keli.

        aloitin kaksi viikkoa sitten kortisonin 7,5mg ja en saa iltaisin unta, finnejä tulee ihan uusiin paikkoihin ja kuukautisvuodon määrä on erilaista kuin ennen. Naama on turvoksissa ja muutenkin oon tosi löllö olo. Nälkä on melkein koko ajan. Joskus söin kortisonia lyhyen kuurin ja silloin sain sen kyttyrän myös. Se lähti vasta pikku hiljaa vuosien varrella.


      • wegeneri
        käyttäjä myös kirjoitti:

        aloitin kaksi viikkoa sitten kortisonin 7,5mg ja en saa iltaisin unta, finnejä tulee ihan uusiin paikkoihin ja kuukautisvuodon määrä on erilaista kuin ennen. Naama on turvoksissa ja muutenkin oon tosi löllö olo. Nälkä on melkein koko ajan. Joskus söin kortisonia lyhyen kuurin ja silloin sain sen kyttyrän myös. Se lähti vasta pikku hiljaa vuosien varrella.

        Moi ,olen syönyt kortisonia 4 vuotta,alussa 60mg ja nyt 7.5mg alussa kasvot turposi ja sokeritauti iski.Olen joutunut alussa pistämään noin 8 yk päivä. Nykyään en pistä koska olen liikkunut kokoajan .Hiihdän,talvella kerran viikossa,vesijuoksua 2 kertaa viikossa,kuntopyöräilen 4 kertaa viikossa.Kyllä paino pysyy kurissa.Nyt on veriarvot kohdallaan ja kunto hyvä,kasvot ovat kapeat.Joten liikkukaa paljon.


      • Anonyymi
        Nippe kirjoitti:

        Pois tällaiset asiattomat viestit. Noin vähäinen kortisoni ei heilauta ketään, saati em elimiä ! törkeetä

        Meillä kaikilla on erilainen keho "koneistona" ja reagoimme eri tavalla. Itse joudun syömään kortisonia 10 mg aamuisiin "Zytican" kylkiäisenä eturauhassyöpään.
        Kortisoni on vienyt mun unet todella minimiin. Ja koska sairaana uni on enemmän kuin tärkeää, olen joutunut syömään unilääkkeitä. Silti yöuni on usein vain 3 tuntia, joskus vähän enemmän. Oxyratio (5mg ja 10 mg) onneksi väsyttävät jonkun verran. En söisi niitä ellei olisi pakko. Mutta ilman unta olo käy sietämättömäksi. Vaihtaisin oxyt heittämällä kannabislääkitykseen, koska se on paljon vaarattomampaa. Mutta Suomessa on turha yrittää saada lääkekannabista (päihteetön) lääkkeeksi. Se auttaisi kipuihin ja unettomuuteen. Eli kannabislääke pystyisi korvaamaan unilääkkeet ja opioidit. Itsekin olin kannabiksen disinformaation uhri vuosikymmeniä. Nyt kun tajuan sen niin tietysti juuri Suomessa se on kriminalisoitu. Lääkettä saisi kadulta mutta se päihdyttäisi ja olisi epäpuhdasta ja sen hankkimisessa on lainsäädännön vuoksi jopa vaarallista.
        Ennen sytostaattihoitoja jouduin ottamaan 40 mg kortisonia edellisenä iltana 2 tablettia. Sitten sytohoidon jälkeen illalla samat 2x40mg. Se vaikutti voimakkaasti yöuniin seuraaviin 2-3 yöhön.
        Kyllä kortisoni turvottaa näinkin pienillä määrillä. Ja hampaita vihloo jostain kummasta syystä. Kuin luin toisia kirjoituksia niin ehkä sekin johtuu kortisonista. Hampaani pitäisi olla hyvin hoidetut ja kuvatut.
        Tämä on faktatietoa, jonka varmistin kun osa kirjoituksista koski sokeritautia. Tarkistin. "Voiko kortisoni laukaista diabeteksen? Kyllä. Pitkäaikaishoidossa diabetes on hyvin tunnettu kortisonin haittavaikutus. Kortisoni voi joko laukaista piilevän diabeteksen tai tehdä terveestä ihmisestä diabeetikon."
        Sokeri on syövän ruokaa, joten päätin viikko sitten tehdä elämäntapamuutoksen teollisen sokerin osalta ja lopettaa sen syöminen. Ehkä joskus "sosiaalista pullaa". En tajunnutkaan kuinka tärkeä ratkaisu se oli. Toivon että teollisen sokerin ja vehnäleipien yms. jättäminen pois auttaa ettei entiselle "sokerihiirelle" tule diabetesta. Mutta onko kortisoni niin kavala että se voi aiheuttaa diabeteksen vaikka laittaisi muun ruokavalion kunton? Elämäntapamuutokseen kuuluu myös ruokavalion virittäminen vielä vihreämmäksi ja kuitupitoisemmaksi. Monipuoliset kuidut ovat todella tärkeitä pitämään sokeriarvoja kurissa.
        Vinkkinä erilaisista länsimaisista elintasosairauksista kärsiville, suoliston hyvinvointi ja tasapaino on juurisyy mikä laukaisee monet sairaudet. Siksi pitäkää huoli näistä "toisista aivoistanne" ja ottakaa selvää millä ruualla suolistonne bakteeri- ja mikrobikanta saadaan optimaaliseksi.
        Jätin yhden oleellisen asian pois kirjoituksesta, josta tulin etsimään tietoa. Nimittäin nyt tutkitaan johtuvatko maksa-arvoni yllättävä ja huolestuttava nousu Zyticasta (Abiraterone Krka 500mg). Mutta kortisoni voi näköjään nostaa maksa-arvoja. Tämä oli uusi ja yllättävä tieto. En käytä alkoholia ja nyt kun lopetan teollisen sokerit syömisen niin kumpikaan vaihtoehto ei rasita maksaa.
        Meillä jokaisella on yksilöllinen koneisto. Itsekin joudun syömään lääkkeitä lääkkeiden sivuoireisiin joten tuntuu oudolta. Vaimo ja poika eivät kumpikaan siedä monia lääkkeitä edes pieninä annoksina. Muistakaa ennen tuomitsemista että olemme yllättävän erilaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä kaikilla on erilainen keho "koneistona" ja reagoimme eri tavalla. Itse joudun syömään kortisonia 10 mg aamuisiin "Zytican" kylkiäisenä eturauhassyöpään.
        Kortisoni on vienyt mun unet todella minimiin. Ja koska sairaana uni on enemmän kuin tärkeää, olen joutunut syömään unilääkkeitä. Silti yöuni on usein vain 3 tuntia, joskus vähän enemmän. Oxyratio (5mg ja 10 mg) onneksi väsyttävät jonkun verran. En söisi niitä ellei olisi pakko. Mutta ilman unta olo käy sietämättömäksi. Vaihtaisin oxyt heittämällä kannabislääkitykseen, koska se on paljon vaarattomampaa. Mutta Suomessa on turha yrittää saada lääkekannabista (päihteetön) lääkkeeksi. Se auttaisi kipuihin ja unettomuuteen. Eli kannabislääke pystyisi korvaamaan unilääkkeet ja opioidit. Itsekin olin kannabiksen disinformaation uhri vuosikymmeniä. Nyt kun tajuan sen niin tietysti juuri Suomessa se on kriminalisoitu. Lääkettä saisi kadulta mutta se päihdyttäisi ja olisi epäpuhdasta ja sen hankkimisessa on lainsäädännön vuoksi jopa vaarallista.
        Ennen sytostaattihoitoja jouduin ottamaan 40 mg kortisonia edellisenä iltana 2 tablettia. Sitten sytohoidon jälkeen illalla samat 2x40mg. Se vaikutti voimakkaasti yöuniin seuraaviin 2-3 yöhön.
        Kyllä kortisoni turvottaa näinkin pienillä määrillä. Ja hampaita vihloo jostain kummasta syystä. Kuin luin toisia kirjoituksia niin ehkä sekin johtuu kortisonista. Hampaani pitäisi olla hyvin hoidetut ja kuvatut.
        Tämä on faktatietoa, jonka varmistin kun osa kirjoituksista koski sokeritautia. Tarkistin. "Voiko kortisoni laukaista diabeteksen? Kyllä. Pitkäaikaishoidossa diabetes on hyvin tunnettu kortisonin haittavaikutus. Kortisoni voi joko laukaista piilevän diabeteksen tai tehdä terveestä ihmisestä diabeetikon."
        Sokeri on syövän ruokaa, joten päätin viikko sitten tehdä elämäntapamuutoksen teollisen sokerin osalta ja lopettaa sen syöminen. Ehkä joskus "sosiaalista pullaa". En tajunnutkaan kuinka tärkeä ratkaisu se oli. Toivon että teollisen sokerin ja vehnäleipien yms. jättäminen pois auttaa ettei entiselle "sokerihiirelle" tule diabetesta. Mutta onko kortisoni niin kavala että se voi aiheuttaa diabeteksen vaikka laittaisi muun ruokavalion kunton? Elämäntapamuutokseen kuuluu myös ruokavalion virittäminen vielä vihreämmäksi ja kuitupitoisemmaksi. Monipuoliset kuidut ovat todella tärkeitä pitämään sokeriarvoja kurissa.
        Vinkkinä erilaisista länsimaisista elintasosairauksista kärsiville, suoliston hyvinvointi ja tasapaino on juurisyy mikä laukaisee monet sairaudet. Siksi pitäkää huoli näistä "toisista aivoistanne" ja ottakaa selvää millä ruualla suolistonne bakteeri- ja mikrobikanta saadaan optimaaliseksi.
        Jätin yhden oleellisen asian pois kirjoituksesta, josta tulin etsimään tietoa. Nimittäin nyt tutkitaan johtuvatko maksa-arvoni yllättävä ja huolestuttava nousu Zyticasta (Abiraterone Krka 500mg). Mutta kortisoni voi näköjään nostaa maksa-arvoja. Tämä oli uusi ja yllättävä tieto. En käytä alkoholia ja nyt kun lopetan teollisen sokerit syömisen niin kumpikaan vaihtoehto ei rasita maksaa.
        Meillä jokaisella on yksilöllinen koneisto. Itsekin joudun syömään lääkkeitä lääkkeiden sivuoireisiin joten tuntuu oudolta. Vaimo ja poika eivät kumpikaan siedä monia lääkkeitä edes pieninä annoksina. Muistakaa ennen tuomitsemista että olemme yllättävän erilaisia.

        Nippe kirjoitti:
        Pois tällaiset asiattomat viestit (...)
        --------------
        Toivon mukaan asiat kunnossa!. Kun nyt pääsit eroon cannabiksen dis-infosta, niin pieni info. Jos siis versus lainsäädäntö, niin jos olet valmis jokusen satasen sakkoihin, niin CBD-tuotteita voi tilata useasta maasta, kuten Hollanti, USA jne... Niissä ei ole THC:a joten huumaavaa vaikutusta ei ole kuten kai tiedätkin. Hyvä ystäväni tilasi niitä syöpään myös...mutta oli jo liian myöhäinen aika, ja syöpä levinnyt aivoihin. Toki myös kyseenalainen asia, että tuskin cannabis on eksaktisti mitään parantava, vaikka tutkimuksi on miljoona. Yksi mihin kuulemma toimii, on hoitojen pahoinvointi. Samoin lienee kipukynnykseen helpotusta. ELi, näitä ei voi ehdotella julkisesti, mutta popula tilailee eri aineita netistä, ja harmiton CBD lienee siellä käräjäoikeudessa(olisi) sinulla varsin hyvin perusteltu keissi. Sakkoa joku satanen....ja omahoitoa siis omaan syöpään. Jos tuomarilla järkin päässä, niin hoitaa homman....ja voidaan todeta, että kyllä kotomaan lääkäri voi kirjoittaa cannabistabletteja tai muuta, jos haluaa. Puhutaan siis aineesta, mitä on laillisesti apteekissa myynnissä, mutta THL ja Valvira ovat torpanneet aineen antamisen. Sitä kotomaan dis-infoa joo. Buranalla saa kyllä toimittaa vatsaansa pikku verenvuotoja....eli se kyllä on sallittua, kuten moni muukin sata kertaa haitallisempi aine, kuin CBD. /// Outo juttu tuo että katucannabis olisi jotenkin epäpuhdasta.?? Ei logiikkaa jos puhutaan kukasta...eli normi cannabis-kasvista-- mutta kuten sanoit, ei olisi kivaa kenellekään olla koko aikaa pöllyssä.....joten se cbd lienee vaihtoehto, ilman päihtymystä. Kun olet avartanut nyt ajatustasi --- niin google tarjoaa aiheesta ne miljoona sivua ja tutkimusta, joten ei tarvitse uskoa kaiken sortin selityksiä.
        Terveyttä ja hyvää hoitoa sinulle, vaikka onkin jo aikaa jutustasi. t. K


    • Kuunaama

      Aloitin ennen joulua kuurin, jossa ensimmäisellä viikolla otettiin Prednisonia 6x5mg, seuraavalla viikolla 5x5mg jne joka viikko yhden tabletin vähentäen. Jossain vaiheessa varmaan meni laskelmani sekaisin, koska lopetin jo viime viikolla, oikeasti piti olla vielä viikko. Kalkkia ja D-vitamiinia olen ottanut lisäksi.

      Noin lyhyt kuuri aiheutti jo ns. kuukasvot ja muuta turvotusta. Viikossa kasvojen pöhötys laski, mutta muutama päivä sitten alkoi oikean leukani ja kaulan alueella voimakas vihlova kipu, ja oikean puolen silmäkuoppien ympärillä on arkuutta. Kuumetta ei ole, mutta sydän hakkaa voimakkaasti.

      En tiedä, onko minulla poskiontelon tulehdus tai hammastulehdus (hampaitani ei särje, mutta juurihoitoja on tehty paljon, joten niissähän ei kipu tunnu), mutta jotain tulehdusta varmaan, koska on ollut myös ajoittain asentohuimauskohtauksia.

      Kotona on Ibusalia, mutta sitä en ole uskaltanut ottaa kipuun kuin yhden tabletin päivässä, kun se aiheuttaa vatsalaukun verenvuotoa (taustalla colitis ulcerosa -lääkitys). Parasetamolia saisin ottaa, mutta nyt ei ole rahaa tilillä kuin alle euron, kun Kelan päivärahan maksu viivästyy ensi viikkoon.

      Ehkä lähden päivystykseen, mutta toisaalta mitä siitä on hyötyä, kun lääkkeitä pystyn ostamaan vasta ensi viikolla. Soittaisin terveyskeskuksesta neuvoa, mutta kännykkäni meni mykäksi äskettäin. Huimaskohtausten vuoksi en oikein uskalla lähteä bussilla liikkeelle. Toivottavasti autolliset tutut palaavat pian joululomilta, niin saan kyydin päivystykseen.

      • Pislikka

        Kuule, tollaista leuka-kasvokiputautia on ilmeisesti liikkellä. Mulla on sitä ollut, lienee poskiontelotulehduksen kaltaista.


      • kortisonia
        Pislikka kirjoitti:

        Kuule, tollaista leuka-kasvokiputautia on ilmeisesti liikkellä. Mulla on sitä ollut, lienee poskiontelotulehduksen kaltaista.

        Se on kovin yksilöllistä tuo kortisoniin reagointi. Itselleni ei ole tullut kummoisia oireita vaikka olen vuosikausia syönyt vähintään 15 mg päivä. Lievä osteopania todettu, mutta ei ole siitä edennyt. Tiedän ihmisiä jotka ovat suunnilleen välittömästi lihoneet 10 kg viikossa kortisonin aloitettua, tuota suolan käyttöä tietenkin kannattaa vähentää ja juoda vettä. Äläkää suotta etukäteen murehtiko jokainen on yksilö näissäkin asioissa.


      • keuhkosairas
        kortisonia kirjoitti:

        Se on kovin yksilöllistä tuo kortisoniin reagointi. Itselleni ei ole tullut kummoisia oireita vaikka olen vuosikausia syönyt vähintään 15 mg päivä. Lievä osteopania todettu, mutta ei ole siitä edennyt. Tiedän ihmisiä jotka ovat suunnilleen välittömästi lihoneet 10 kg viikossa kortisonin aloitettua, tuota suolan käyttöä tietenkin kannattaa vähentää ja juoda vettä. Äläkää suotta etukäteen murehtiko jokainen on yksilö näissäkin asioissa.

        Syön kortisonia nyt 40 mg vuorokausi viikon jonka jälkeen 35 mg viikon, tämän jälkeen 20 mg kahden viikon ajan, sen jälkeen 2 viikkoa 15 mg jonka jälkeen pudotus viikoksi 10 mg, jonka jälkeen tullaan tuohon jo kaksi vuotta otettuun 5 mg.
        Nesteenpoistolääkettä otan 40 mg päivittäin.


    • Solomet

      13 vuotta yhtäjaksoisesti kortisonia mennyt vaihtelevin annoksin.
      Kuukasvot on, patti niskassa on, suolistoärsytystä on, mahavaivoja oli, vaan ei nyt ole, kun olen oppiinut vekslaamaan kortisonin käytön.
      Pahimpana katastroofina oli kortisonin altistus hirvittävälle verenmyrkytykselle. Kortisoni kun edistää bakteerien elinmahhdollisuutta eli heikentää immuunipuolustusta.

      Luun tiheys on ihanteellisella tasolla. Kalkki-magneesiumia olen syönyt vuosikaudet. Luuntiheysmittaukset on tehty vuosittain samassa sairaalassa samalla koneella, joten tulkinta ja vertailuongelmia ei ole. Kun sairaalan tuli uusi luunmittauslaite, oliin ensimmäinen asiakas, jolta mittaus tehtiin.

      Nyt on Orencia lääkkeen aloituksen jälkeen kortisonia pystytty laskemaan minimiin, 4 mg solomettia/vrk. Ja tästkäkin on tavoita päästä vihdoinkin irtaantumaan.

      • Milja83

        multa kortisoni pilasi maksan...pari viikkoa sitten otettiin koepala ja nyt lääkäri sanoi että kortisonista olisi pakko päästä eroon...ku on jo tehnyt tarpeeksi tuhoa maksassa...kohta 13 vuotta kortisonia tullut syötyä...että näin...


      • TestiRotta
        Milja83 kirjoitti:

        multa kortisoni pilasi maksan...pari viikkoa sitten otettiin koepala ja nyt lääkäri sanoi että kortisonista olisi pakko päästä eroon...ku on jo tehnyt tarpeeksi tuhoa maksassa...kohta 13 vuotta kortisonia tullut syötyä...että näin...

        Söin kortisonia 8vuotiaasta eteenpäin n.3-4vuotta. Turposin kauheaksi palloksi..olin koulukiusattu tämän johdosta..sen seurauksena huonoitsetunto...sen johdosta lukuisat kumppanit...sen johdosta masennus ja laihtuminen ja lopulta laihuliini jolla roikkuu löysää nahkaa osteoporoosin kera. Olen nyt 20-kymppinen nainen ja kärsin henkisesti sekä fyysisesti. Jos jotkut vanhemmat miettivät kortisonin aloitusta lapsella niin lukekaa itsenne ensin luontaistuote neroiksi ja ottakaa selvää myös muista lääke vaihtoehdoista.En toivo kenellekään nuorelle tämmösiä juttuja.


      • Lailliseksi hoidoksi
        TestiRotta kirjoitti:

        Söin kortisonia 8vuotiaasta eteenpäin n.3-4vuotta. Turposin kauheaksi palloksi..olin koulukiusattu tämän johdosta..sen seurauksena huonoitsetunto...sen johdosta lukuisat kumppanit...sen johdosta masennus ja laihtuminen ja lopulta laihuliini jolla roikkuu löysää nahkaa osteoporoosin kera. Olen nyt 20-kymppinen nainen ja kärsin henkisesti sekä fyysisesti. Jos jotkut vanhemmat miettivät kortisonin aloitusta lapsella niin lukekaa itsenne ensin luontaistuote neroiksi ja ottakaa selvää myös muista lääke vaihtoehdoista.En toivo kenellekään nuorelle tämmösiä juttuja.

        On muualla maailmassa se turvallisesti käytetty vaihtoehto, joka on mahdollista valita myrkkyjen sijaan, joilla hirvittäviä sivuvaikutuksia, kuten Prednisolonilla, Oxiklorinilla, Trexanilla ja kipulääkkeinä käytetyillä opiaateilla.

        Kannabiksen säännöllisellä käytöllä on mahdollista päästä eroon kaikista edellä mainituista, tai ainakin vähentää niitä merkittävästi. Asiasta on koetettu keskustella tälläkin palstalla, mutta ilmeisesti sananvapauden rajoittaminenkin on jo niin pitkällä, että keskusteluketjut on sensuroitu.

        Lääkäreitten, jotka tietävät sivuvaikutuksettoman vaihtoehdon kannabiksen kiistattomista eduista solumyrkkyihin ja kortisoniin nähden, pitäisi alkaa puolustamaan potilaitten oikeuksia saada luonnonlääkettä vaihtoehtona, kuten muissakin sivistysvaltioissa, kuten Englannissa, Tansakassa, Kanadassa ja Hollannissa esimerkiksi on mahdollista.

        Puolustakaa potilaitten oikeuksia, älkää lääkebisneksen etuja.


      • soihgobnvwhei
        Lailliseksi hoidoksi kirjoitti:

        On muualla maailmassa se turvallisesti käytetty vaihtoehto, joka on mahdollista valita myrkkyjen sijaan, joilla hirvittäviä sivuvaikutuksia, kuten Prednisolonilla, Oxiklorinilla, Trexanilla ja kipulääkkeinä käytetyillä opiaateilla.

        Kannabiksen säännöllisellä käytöllä on mahdollista päästä eroon kaikista edellä mainituista, tai ainakin vähentää niitä merkittävästi. Asiasta on koetettu keskustella tälläkin palstalla, mutta ilmeisesti sananvapauden rajoittaminenkin on jo niin pitkällä, että keskusteluketjut on sensuroitu.

        Lääkäreitten, jotka tietävät sivuvaikutuksettoman vaihtoehdon kannabiksen kiistattomista eduista solumyrkkyihin ja kortisoniin nähden, pitäisi alkaa puolustamaan potilaitten oikeuksia saada luonnonlääkettä vaihtoehtona, kuten muissakin sivistysvaltioissa, kuten Englannissa, Tansakassa, Kanadassa ja Hollannissa esimerkiksi on mahdollista.

        Puolustakaa potilaitten oikeuksia, älkää lääkebisneksen etuja.

        Kannattaa myös huomioida se, että kannabis sisältää moninkertaisen määrän syöpää aiheuttavia aineita verrattuna esim. tupakkaan(!!)


      • juniperina
        Lailliseksi hoidoksi kirjoitti:

        On muualla maailmassa se turvallisesti käytetty vaihtoehto, joka on mahdollista valita myrkkyjen sijaan, joilla hirvittäviä sivuvaikutuksia, kuten Prednisolonilla, Oxiklorinilla, Trexanilla ja kipulääkkeinä käytetyillä opiaateilla.

        Kannabiksen säännöllisellä käytöllä on mahdollista päästä eroon kaikista edellä mainituista, tai ainakin vähentää niitä merkittävästi. Asiasta on koetettu keskustella tälläkin palstalla, mutta ilmeisesti sananvapauden rajoittaminenkin on jo niin pitkällä, että keskusteluketjut on sensuroitu.

        Lääkäreitten, jotka tietävät sivuvaikutuksettoman vaihtoehdon kannabiksen kiistattomista eduista solumyrkkyihin ja kortisoniin nähden, pitäisi alkaa puolustamaan potilaitten oikeuksia saada luonnonlääkettä vaihtoehtona, kuten muissakin sivistysvaltioissa, kuten Englannissa, Tansakassa, Kanadassa ja Hollannissa esimerkiksi on mahdollista.

        Puolustakaa potilaitten oikeuksia, älkää lääkebisneksen etuja.

        Kannabis tai muut huumeet eivät paranna - ne vain kätkevät kivut. Mutta kortisoni parantaa tulehduksia, jotka liittyvät mm. reumaattisiin sairauksiin. Jos esim. polymyalgian oireisiin käyttäisi huumeita, voisi siihen liittyvä ohimovaltimon tulehdus jäädä huomaamatta.. ja seurauksena voisi olla täydellinen sokeutuminen!


      • Käännynnäinen
        soihgobnvwhei kirjoitti:

        Kannattaa myös huomioida se, että kannabis sisältää moninkertaisen määrän syöpää aiheuttavia aineita verrattuna esim. tupakkaan(!!)

        Roskaa. Tutkitusti. Mutta miksi laittaisin linkkejä, ei niitä kukaan fundamentalisti jaksa tutkia.


      • Käännynnäinen
        juniperina kirjoitti:

        Kannabis tai muut huumeet eivät paranna - ne vain kätkevät kivut. Mutta kortisoni parantaa tulehduksia, jotka liittyvät mm. reumaattisiin sairauksiin. Jos esim. polymyalgian oireisiin käyttäisi huumeita, voisi siihen liittyvä ohimovaltimon tulehdus jäädä huomaamatta.. ja seurauksena voisi olla täydellinen sokeutuminen!

        Kannabiksen kannabinoiden on tutkimuksissa osoitettu pienentävät ja jopa kuolettavan syöpäkasvaimia. USA 1970-luku, Espanja 2000-luku. Tutkimusta on vähän, koska kieltolaki on vaikeuttanut sitä.

        Täällä lisää aiheesta: http://keskustelu.suomi24.fi/node/11438946


      • Älä_usko
        soihgobnvwhei kirjoitti:

        Kannattaa myös huomioida se, että kannabis sisältää moninkertaisen määrän syöpää aiheuttavia aineita verrattuna esim. tupakkaan(!!)

        Ei pidä paikkaansa.


    • pipsasaara

      Sairastan MS-tautia jonka pahenemisvaiheisiin olen saanut kortisonia ns.pulssihoitona eli tiputetaan suoraan suoneen 1000mg kolmena päivänä. Aikaisemmin ei ole tullut pahoja sivuvaikutuksia, nukkuminen vain ei onnistu ilman lääkkeitä. Nyt on sydänoireita, henkeä ahdistaa ja verenpaine heittelee huippulukemista niin alas ettei mittari näytä lukemia lainkaan, huimaa koko ajan ja iholle tulee punaista ihottumaa. Löytyisikö ketään jolla olisi kokemuksia näin suurista kortisoniannoksista?

    • 6+19
    • aurinkoinen

      Aamuja!Kuka se osaa sanoa,mitä aurinko ja kortisonin syöminen yhteisvaikuttaa?Joku kertoi mulle,ettei ne passais yhteen,mutta en oo huomannut mitään oireita itselläni,vaikka mielelläni parvekkeella aikaani vietän.

    • tavis.

      Kaameita annoksia.

      Sain trombosyyttien häviämisen takia kaksi kertaa 80 ug.

    • raumalainen

      Itse aloitin samalla annoksella ja söin 3 kk . Ensin oli vähän paha olo,meni pian ohi. Turvotusta ei ole ollut ollenkaan,päinvastoin,paino on pudonnut.
      Ainoa haittaava asia on ollut unettomuuden lisääntyminen. Siihen sain lääkäriltä Tenoksia jota otan 1/2 tablettia iltaisin. Nyt annokseni on vähennetty tuohon7,5 mg ja oireet (lihasreuma) ovat pysyneet poissa. Olen ollut TODELLA tyytyväinen ,tuohon kortisoniin.Osteropoosin ehkäisyyn syön Calcichew D Forte purutabletteja 2 vuoeokaudessa.

      • juniperina

        Minäkään en ole tuntenut sivuvaikutuksia Prednisolon- nimisestä kortisonista. Oli tosi suuri helpotus, kun se poisti pahimmat kivut jo muutamassa tunnissa!

        Olen syönyt sitä nyt puolitoista kuukautta; aloittaen 20 mg:lla viikon ajan ja sen jälkeen puolikkaita eli 10 mg:n päiväannoksia. Verrattain hyvin on toiminut... Kasvoille tullut hiukan punerrusta - vaikka en ole paljoa päässyt ulkoilemaan.


    • mr.kortisoni

      Kourallinen tabuja naamaan ja oireet pysyneet poissa. lisäksi kalsiumia ja d-vitamiinia. Sivuvaikutuksia on ollut ainoastaan murtuman huono luutuminen, mutta mitään turvotuksia ei ole ollut.

    • HuruKalle

      Kortisonia olen reumaan syönyt nyt kohta kolmisen vuotta putkeen - annos pienentynyt 7,5 mg -> 2,5 mg /päivä - niskaan on silti noussut patti vaikka annos enää näin pieni !

    • Kannabisresepti ?

      Kysyin kannabisreseptin mahdollisuutta reumatoimistosta ja omalääkäriltä, molempien vastaus oli, että vain ms-tautiin.
      Tuo kannabiksen syövänaiheuttamisjuttu on kyllä puppua, sitä päinvastoin käytetään syövänhoitoon muualla, paitsi Suomessa.
      Onko tosiaan niin, etteivät autoimmuunireumapotilaat, saa kannabisreseptejä Suomessa ?
      Olisi todellakin iso apu, ettei tarvitisi syödä kortisonia ja pelätä diabetesta. Kannabiksesta on todella hyviä tuloksia maailmalta.

    • Pelottavaa

      Onko totta, että kortisoni haurastuttaa verisuonia ja voi siten aiheuttaa aivohalvauksen ?

      Itselläni tulehdustila aiheuttaa huimaustakin, en sitä kortisoniin osaa yhdistää. Häränniska kyllä on tullut.

    • juniperina
    • hyvälääkepaljonsivuo

      Alla oireita mitkä ilmestyivät kortisonin aloituksen jälkeen sikäli kuin kaikkea muistan;

      Keskittyminen telkkarin suosikkisarjaan olematonta vaikka kuinka yritti.
      Nukahti mutta heräsi kahden tunnin kuluttua.
      tai
      ei saanut unta vaikka oli niin väsynyt että silmät vuosivat vettä muttei uni tullut eikä tarve mennä nukkumaan vaikka oli aika mennä nukkumaan ja vaikka tiesi että pitää mennä nukkumaan. Välillä innostui tekemään jotain vaikkei jaksanut ja vaikka tiesi ettei jaksanut. Välillä huomattavan kiukkunen sellainen mitä ei aiemmin ollut. Käytös muuttui.

      Voimakkaat lihaskrampit. (tiedän - siihenkin lisälääke magnesium mikä ei auttanut akuutti vaiheessa)

      Pohjaton valkuaisen tarve (johtui myös tulehduskertoimista - mitkä lääkärin mukaan johtui stressistä)
      Tietyt hypomanian oireet masennus paheni.
      Verensokeri nousi diabetes 2 tasolle ja diabeteslääkitystä joutui virittämään voimakkaan fyysisen uurastuksen jälkeen siis sellaisen mihin syöminen ei auta.

      Fyysiset;
      Kalkki ja D-vitamiini avuksi, osteoporoosilääkitystä ei vieläkään ole. Nyt menossa ylläpito mg haku alkaen sieltä 20 mg nyt 12,5 tavoitteena alhaisin kortisoniannostus millä tulehdus ei valtaa niveliä.

      Trisyklisten masennuslääkkeiden ja kortisonin yhteiskäytöstä on paljonkin tietoa jaolla niille jotka jaksaa hakea. Kortisoni voi aiheuttaa hypomianiaa tai jopa maniaa jopa psykooseja. Osa lääkäreistä ei tunnista oireita tai laiminlyövät sivuoireita jolloin potilaat jäävät yksin. Näin pitkän kaavan kautta oppineena pyysin antipyskootteja lievällä määrällä ja selvisin pahimmat sivuoireet ohitse. Netin blogeista löytää niitä jotka ovat jääneet tuleen makaamaan tai sitten dissattu hoidossa tuloksena romahdus.
      Jos jotain lohdullista käytin lisälääkitystä pari kuukautta ja nyt huhtikuun lopussa normaali uni palasi kuvioihin sitäkautta arjen hallinta paremmin kuin kortisonin aloittaessa. Kaiken ei siis täydy olla lopullista niin pahoja sivuoireita kuin mitä kaikista sairastuessa kortisonin aloittaessa ajattelee ja kokee. Totta mitä kerrotaan kuukasvoista ja kyttyröistä niskassa - vielä toistaiseksi ei yhtään kyttyrää ole tullut mutta muistelen treeniaikaa kuntosalilla ja bodareita joilla oli kestoakne huono huumorintaju ja kyttyrä toinenkin siellä niskassa. Edellinen ajatellen miten ottaa suoneen monisatakertaisesti samaa ainetta mitä itse nappina muutaman milligramman vapaaehtoisesti. Ei ihme et pallit surkastuu ja kaikki vain sen vuoksi et on pakko saada isot lihakset - huhuu.
      Olen ajatellut / päättänyt kaiken tiedon avulla saada kortisonin elimistössä niin alhaiseksi kuin mahdollista. Kun alentaa millejä lievä lämpöily ei välttämättä kuulu tautiin vaan lääkkeen ominaisuuksiin - se vie aikaa. Älkää antako periksi vaikka taudin kanssa onkin elettävä.

      Ihan painajainen takana nyt jo pystyy kirjottamaan. Yksi sairaalan päivystävä psykiatri tiesi tasan niin reuman hoidosta kuin kortisonin sivuoireista. Paha - hän oli sijaisena vain. Onneksi oli tietoa omasta takaa.

      lyhyesti:
      Kortisoni on hyvä lääke nyt ennen kuin biologiset lääkkeet lyövät lävitse - riippuu kaiketi siitä kuinka tuottava bisnes reumalääkitys on - siitä riippuu kehitys. Silti siellä on paljon sivuoireita joihin kirjoitetaan lääkkeitä mitkä aiheuttavat sivuoireita joihin tarvitaan taas jotakin lääkkeitä sivuoireisiin. Näin syntyy lääkkeiden päällikkäisyyksiä mitkä taas eivät sovi toisiinsa keskenään elmistössä ja tarvitaan taas jotain uutta lääkitystä ellei sitten päätä purkaa koko helahoitoa ja katsoa mistä kaikki alkoi ja mitä oikeasti tarvitsee ja mistä se kaikki johtuu.

    • shinaim

      Söin lyhyen, 10 vrk, kortisoni kuurin. Seurauksena 50 € lisälasku hammaslääkärille. Ikeniä jomotti, kihelmöi ja vihloi. Fluoraus helpotti, mutta ei poistanut kokonaan vihlontaa. Ikinä en moista myrkkyä nauti.

    • onkustannuskysymys

      Mites eroaako sivuoireet mitenkään jos paikallisesti pistetään kortisonia suoraan niveleen?
      Laskin tabletin 2,5 mg ja hienoiset oireet palasivat: ranteet polvet ja nilkat joissa turvotusta. Lämpö hiukka koholla. Tablettimuodosta tuli järkyttävät sivuoireet ja nyt 2,5 mg:llä nukuin hyvin ja voin kaiken kaikkiaan paljon paremmin.

    • Efefwfcv

      Osa kommenteista on todella luokattomia pelotteluja. Suosittelen jokaista keskustelemaan lääkärin kanssa asiasta. Sivuoireita voi tulla ja kaikille kai jotain tuleekin, mutta eihän kortisoni ole nautintoaine vaan lääke. Pääasia on se, että kortisoni auttaa. Ja kuurin jälkeen jokainen palaa ennalleen.

      • 16+5

      • Kortisonia jälleen

        Jouduin aloittamaan kortisonin uudelleen. En sitä olisi mistään hinnasta halunnut, mutta nyt täytyy todeta, että kun kivut hellittivät, että ehkä sittenkin on pääasia, että saa avun. Ikävät sivuvaikutukset ovat vielä tuoreessa muistissa, mutta niille ei kai sitten voi mitään?


    • 6+7

      Kortisoni saattaa myös- dieetistä riippumatta - nostaa diabetesarvoja ja heikentää diabeteslääkkeen tehoa.

    • laskuriapeliin

      Tässä ketjussa puhutaan kortisonista ja sen sivuvaikutuksista. Jotkut mainitsevat Prednisolonin, mutta onhan sitä muitakin olemassa, lyhytvaikutteisempi Hydrokortison ja pitkävaikutteisempiakin. Niiden annoksia ei voi suoraan verrata keskenään. Kannattaisi olla vähän täsmällisempi, niin ei tule väärinkäsityksiä. Täällä laskurilla voi verrata:
      http://clincalc.com/Corticosteroids/

    • Mirjamiini

      Aloitin 60 mg:lla ja asteittain on vähennetty niin, että nyt menee 20 mg päivässä. Vähän yli kuukauden olen kortisonitabletteja nyt syönyt, ja kuukausi taitaa vielä olla edessä. Sivuvaikutuksia on, mutta se, mihin lääkettä otan, on parantunut, ja se on kaiken tämän arvoista! Unettomuutta on,mutta mitäpä se haittaa, kun ei päivälläkään väsytä. Hirvesti on energiaa, ja koko päiväksi pitää olla aina jotain touhua. Pitää vaan pitää huoli siitä, että ei väsytä itseään liikaa, jotta pumppu kestää. Väsymystä kun ei tunne. Vatsavaivoja on vähän ja turvotusta, mutta ne varmaan menevät ohi lääkkeen syönnin jälkeen. :)

    • LääkebisnesTappaa

      Kannabis ei ole huume. Se todellakin hoitaa tehokkaasti, poistaa tulehduksia ja kipuja. Ei aiheuta diabetesta, kuten kortisonit, sytostaatit ym veroparatiisi-lääkebisneksen myrkyt. - Kannabiksen pitäisi olla laillista, ainakin pitkäaikaissairaille ja yleensä K-18. Lääkebisnes pitää saada vastuuseen, aiheuttamistaan sairauksista ja aidon perusturvan / luonnonmukaisen terveydenhoidon estämisistä.

      Aloittaja jakaa väärää tietoa täällä - Ei pitäisi, kun kyse on ihmisten hengistä ja terveyksistä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3869
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2318
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2121
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      91
      2027
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1704
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      303
      1236
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe