Tupakoiva nuori

AP

Hei kaikki murrosikäisten venhemmat! Onko kokemusta lapsen tupakoinnista, 13-vuotias tyttöni on tämän kesän aikana alkanut tupakoida, en tiedä kuinka säännöllistä on mutta pari kertaa olen löytänyt tupakat tytön huoneesta. En oikein tiedä kuinka suhtautuisin; Olen puhunut ja tehnyt selväksi kantani, en hyväksy moista. Pitäisikö tiukentaa otteita ja paiskata kotiarestit ja viikkorahat pois... Meillä on tosi hyvät välit ollut aina enkä ole valehtelua hyväsynyt ikinä ja nyt näyttää siltä että hänen täytyy valehdella esim. tässä tupakka asiassa..Kertokaa mistä ON hyötyä uppiniskaisen nuoren kohdalla.

27

4320

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaisa

      Samanlaisissa ongelmissa mekin olemme painiskelleet yläasteikäisen poikamme kanssa. Hän aloitti viime vuoden keväällä tupakoinnin. Meille se tuli aikamoisena yllätyksenä. Keskusteluja käytiin koko kevät asian tiimoilta ja otimme häneltä tupakat ym. pois aina kun ne löydettiin. Kauheaa huutoa ja mökää sen päälle molemmilta osapuolilta. Poika ihmetteli, miten jaksamme pitää tuollaista vaahtoamista yllä sen takia, että hän "vain" polttaa tupakkaa - ei sentään käytä aineita tai alkoholia. Me sanoimme, että itse olet tämän tappelulinjan valinnut, sillä tulemme samalla tyylillä jatkamaan niin kauan kuin hän täyttää 18 vuotta. (Sen jälkeen emme enää asiasta tule sanomaan) Samalla kiristimme "rahahanoja" eli emme antaneet rahaa niin helposti kuin aikaisemmin ja kysyimme tarkkaan, mihin hän rahan käyttää.
      Poikamme lopetti tupakanpolton kesällä, kun eteen tuli isompi hankinta hänen harrastukseensa. Sanoin, etten rahaa hänen harrastusvälineensä hankintaan anna, koska rahaa menee hänen tupakointiinsa. Poika teki kanssani sopimuksen, ettei enää polta, jos ko. hankinnan teen.
      Meillä tämä oli se "pointti", jonka takia hän tupakan polton lopetti.
      Olen nyt loppukesän ja syksyn ajan yrittänyt kannustaa häntä siihen, ettei hän polttamista uudelleen aloita mm. puhumalla asiasta ja kertomalla hänelle, miten ylpeä olen siitä, että hän pystyi tupakoinnin lopettamaan. (HUOM kavereista osa polttaa edelleen)
      Olemme monen mielestä tiukkoja vanhempia, mutta tiedän, että murrosikäinen kokeilee monia asioita ja aina se puhuminen ei auta, vaikka kuinka haluaisi niin olevan. Viime kädessä me vanhemmat olemme vastuussa alaikäisistä lapsistamme ja heidän tekemisistään. Mukavahan se olisi, jos ei tarvitsisi riidellä. "Meillä on niin kiltit lapset - ei ongelmia minkäänlaisia" - tyyliin elämää olisi paljon miellyttävämpi näyttää ulkopuolisille !Mutta kun se elämä murroikäisten kanssa ei voi koskaan olla riidatonta !! Murrosikään kuuluu kapinoida. Nuoren kuuluu repiä itsensä irti vanhemmistaan - joskus aika rajullakin tavalla. Silti kaikkeen ei aikuisen tule alistua, vaan taistella vastaan. Viimekädessähän tämä on nuoren parhaaksi.
      Tiedän, että tämä meidän tyyli ei välttämättä kaikille auta, mutta toivottavasti tulee muitakin vastauksia, joista apua asiaan löydät.

    • *tupakoiva nuori*

      halusin kertoo oman mielipiteen tosta.. toi sun viesti kuulosti ihan mun mutsin puheelta! mulle ainaki rapsahteli noita aresteja sun muita, mut tiedän et ne EI auta! jos lapses on ruvennu polttamaan se ei sitä helposti lopeta ja passiivinen on sitä paitsi vaarallisempaaa.. uskon että teijän välit pysyis paljon parempina kun "hyväksyisit" asian.. ae on varmasti tosi vaikeeta mut jos haluat pitää välit kunnossa niin toi saattaa olla ainoo vaihtoehto..

      • kaisa

        Meillä tiukka väliintulo tapakan poltossa auttoi. Poikamme on jopa myöntänyt, että ei olisi lopettanut ilman meidän "jäkätystämme". Tällä hetkellä olen käyttämiimme keinoihin tyytyväinen. Voi olla, että hän on tämän ansioista lopun elämäänsä ilman tupakkaa !
        Meillä ei asia ole vaikuttanut tämän päivän väleihin, vaan ne ovat edelleen hyvät - ellei paremmat kuin aikaisemmin.
        Kuten jo edellä sanoin, minun kertomani keino oli vain meidän perheemme tapa asia hoitaa.
        "Konstit on monet", että tavoitteisiin päästään ;)


      • teini"narkkarinäitinä
        kaisa kirjoitti:

        Meillä tiukka väliintulo tapakan poltossa auttoi. Poikamme on jopa myöntänyt, että ei olisi lopettanut ilman meidän "jäkätystämme". Tällä hetkellä olen käyttämiimme keinoihin tyytyväinen. Voi olla, että hän on tämän ansioista lopun elämäänsä ilman tupakkaa !
        Meillä ei asia ole vaikuttanut tämän päivän väleihin, vaan ne ovat edelleen hyvät - ellei paremmat kuin aikaisemmin.
        Kuten jo edellä sanoin, minun kertomani keino oli vain meidän perheemme tapa asia hoitaa.
        "Konstit on monet", että tavoitteisiin päästään ;)

        -Minä katsoin joitain asioita läpi sormien,en siis huutanut/räyhännyt kun 15 vuotias alkoikin yllättäin polttamaan.Nyt myöhemmin ja monien vaiheiden jälkeen kun nuoren kanssa on keskusteltu paljon,ja jonka kanssa ei nyt edes voi keskustella.Aloitti tupakan 15 vuotiaana,syynä koska kaveritkin.Vain muutama kuukausi siitä eteenpäin tuli cannabis,syynä kun kaveritkin ja koulunvaihdos.Uskon että ei tupakoivana ei olisi lähtenyt tähän.Siitä sitten hiljalleen sekakäyttäjäksi koska kynnys oli jo ylitetty.Oikeastaan mitäkö tahtoisin sanoa?Sen että 15v ja varsinkin 13 vuotias ei todellakaan tulisi sallia tupakointia,moniko sen ikäinen osaa ajatella sen vaarallisuutta?Mitä vaikeammaksi vanhemmat tupakoinnin tekevät sen parempi.Miksi tulisi sallia omalle lapselleen myrkkyä?Ja tupakan himohan ei vielä kummoinenkaan ole tuon ikäisellä,se on varmasti näyttämistä,kapinointia ja koviksena"olemista.Ja sitten jos mietitään ihan kirjoittamatonta lakiakin"Eli ns:kunnon nuori ei kauvan seurustele ja kaveeraa kapina nuoren kanssa,ehkä monien kavereiden vanhemmat kieltävätkin seuran,mihin hakeutuu sitten tämmöinen lapsi?Mikä on se seura silloin?Ja mitä rahotukseen tulee,sitä ei todellakaan tule tehdä kaikki rahat pois jos niikseen tulee.Ja sitten ne välit niin kyllä ne paranee sitä ei tulisi pelätä jos näin on on silloin samassa tilanteessa kun tulee muitakin kokeiluita.Tiedän ainakin omalta kohdaltani olleeni liian löysä näissä asioissa,ja jos voisin valitsisin ehdottomasti sen tiukkis roolin,mielummin niin kuin että kävisin katsomassa jossakin huumeparantolassa lastani!ps:Voimia teinien vanhemmille!


      • kaisa
        teini"narkkarinäitinä kirjoitti:

        -Minä katsoin joitain asioita läpi sormien,en siis huutanut/räyhännyt kun 15 vuotias alkoikin yllättäin polttamaan.Nyt myöhemmin ja monien vaiheiden jälkeen kun nuoren kanssa on keskusteltu paljon,ja jonka kanssa ei nyt edes voi keskustella.Aloitti tupakan 15 vuotiaana,syynä koska kaveritkin.Vain muutama kuukausi siitä eteenpäin tuli cannabis,syynä kun kaveritkin ja koulunvaihdos.Uskon että ei tupakoivana ei olisi lähtenyt tähän.Siitä sitten hiljalleen sekakäyttäjäksi koska kynnys oli jo ylitetty.Oikeastaan mitäkö tahtoisin sanoa?Sen että 15v ja varsinkin 13 vuotias ei todellakaan tulisi sallia tupakointia,moniko sen ikäinen osaa ajatella sen vaarallisuutta?Mitä vaikeammaksi vanhemmat tupakoinnin tekevät sen parempi.Miksi tulisi sallia omalle lapselleen myrkkyä?Ja tupakan himohan ei vielä kummoinenkaan ole tuon ikäisellä,se on varmasti näyttämistä,kapinointia ja koviksena"olemista.Ja sitten jos mietitään ihan kirjoittamatonta lakiakin"Eli ns:kunnon nuori ei kauvan seurustele ja kaveeraa kapina nuoren kanssa,ehkä monien kavereiden vanhemmat kieltävätkin seuran,mihin hakeutuu sitten tämmöinen lapsi?Mikä on se seura silloin?Ja mitä rahotukseen tulee,sitä ei todellakaan tule tehdä kaikki rahat pois jos niikseen tulee.Ja sitten ne välit niin kyllä ne paranee sitä ei tulisi pelätä jos näin on on silloin samassa tilanteessa kun tulee muitakin kokeiluita.Tiedän ainakin omalta kohdaltani olleeni liian löysä näissä asioissa,ja jos voisin valitsisin ehdottomasti sen tiukkis roolin,mielummin niin kuin että kävisin katsomassa jossakin huumeparantolassa lastani!ps:Voimia teinien vanhemmille!

        Niin, me vanhemmat teemme ratkaisuja yleensä siltä pohjalta, minkä koemme oikeaksi. Sinäkin teit aikanasi ratkaisun katsoa läpi sormien - kuten kuvasit. Tekemiämme ratkaisuja emme voi enää muuttaa jälkikäteen, mutta nuortemme tukena voimme heidän elämässään olla myös vaikeiden aikojen keskellä. Toivon, että lapsesi aineista eroon pääsee, vaikka se on pitkä ja vaikea prosessi.
        Asia on sinänsä tuttua minulle, että työskentelen ongelmanuorten kanssa. Ehkä se kokemus, minkä sieltä olen saanut, on auttanut itseäni pysymään tiukkana poikani kanssa. Työssäni kohtaamieni nuorten vanhemmat ovat yleensä ihania vanhempia, mutta olleet liian kilttejä eli toisin sanoen antaneet liikaa periksi nuorilleen ja luottaneet heihin liikaa.
        Jaksat vielä toivottaa onnea teinien vanhemmille. Minä toivon sinun tiellesi enkeleitä, jotka kantavat vaikeiden aikojen yli. Jaksamista...


      • narkkarinäitinä"
        kaisa kirjoitti:

        Niin, me vanhemmat teemme ratkaisuja yleensä siltä pohjalta, minkä koemme oikeaksi. Sinäkin teit aikanasi ratkaisun katsoa läpi sormien - kuten kuvasit. Tekemiämme ratkaisuja emme voi enää muuttaa jälkikäteen, mutta nuortemme tukena voimme heidän elämässään olla myös vaikeiden aikojen keskellä. Toivon, että lapsesi aineista eroon pääsee, vaikka se on pitkä ja vaikea prosessi.
        Asia on sinänsä tuttua minulle, että työskentelen ongelmanuorten kanssa. Ehkä se kokemus, minkä sieltä olen saanut, on auttanut itseäni pysymään tiukkana poikani kanssa. Työssäni kohtaamieni nuorten vanhemmat ovat yleensä ihania vanhempia, mutta olleet liian kilttejä eli toisin sanoen antaneet liikaa periksi nuorilleen ja luottaneet heihin liikaa.
        Jaksat vielä toivottaa onnea teinien vanhemmille. Minä toivon sinun tiellesi enkeleitä, jotka kantavat vaikeiden aikojen yli. Jaksamista...

        Aika usein tulee jokin syytökseen viittaava tai epäilys,oli mukava kun näin et tehnyt.Niin ne rajat jotka rakkaudella mutta tiukkuudella luodaan ovat varmasti yksi perusturva tekijä.Tämänpäivän ilmiöhän on että vanhempien on oltava kaveria ja luotava vain löysähköjä sääntöjä"meillä oltiin kyllä tiukkina kotiatuloista ja tekemiset oli kontrollissa,silti tämmöinen nuori on erittäin kova ja taitava valehtelija.Mutta mitä siihen tupakan sallimiseen tulee niin ei tulisi vanhempien lähteä siihen,koska ainakin minun mielestä se on se yksi kynnys moneen muuhun asiaan,ja en tietenkään tarkoita aina mutta riski kuitenkin.Ja kyllä voimia tarvitsee teinien vanhemmat se on yksi rankimmista vanhemmuus ajoista,ja kyllä kun nyt katson kotona olevaa uhmaikäistä joka raivoo ja huutaa ja mietin huume nuortamme,niin iloitsen jopa näistä uhmakohtauksista pienellä,koska näissä voin auttaa ja olla lähellä,syli auttaa puhe ja ymmärrys,näin ei vain auta enään kapinoivan teinin kohdalla,kumpa auttaisikin.Mutta toivoa sitähän ei onneksi voi vanhemmilta viedä!


      • Nainen24v

        ainakaan alistumalla lapsen tahtoon siksi, että välit pysyisivät hyvänä. Yllä oleva äiti oli mielestäni tehnyt fiksun teon, kun oli keskustellut poikansa kanssa painostamatta ja asettanut suuren harrastehankinnan ehdoksi tupakoinnin lopettamisen. Tupakoivalta lapselta viikkorahat pois, miksi vanhempien pitäisi maksaa lapsen röökit?

        Tupakointi tappaa ja nuori ei sitä itse vielä tajua, jos tajuaisi ei tupakoisi. Tupakoin itse nuorempana ja lopettaminen oli aikoinaan todella vaikeaa.


      • Tuula
        Nainen24v kirjoitti:

        ainakaan alistumalla lapsen tahtoon siksi, että välit pysyisivät hyvänä. Yllä oleva äiti oli mielestäni tehnyt fiksun teon, kun oli keskustellut poikansa kanssa painostamatta ja asettanut suuren harrastehankinnan ehdoksi tupakoinnin lopettamisen. Tupakoivalta lapselta viikkorahat pois, miksi vanhempien pitäisi maksaa lapsen röökit?

        Tupakointi tappaa ja nuori ei sitä itse vielä tajua, jos tajuaisi ei tupakoisi. Tupakoin itse nuorempana ja lopettaminen oli aikoinaan todella vaikeaa.

        Minun lasteni viikkorahat ym rahat loppuvat siihen päivään kun tupakat astuvat kehiin.
        sen he tietävät ja toivottavasti myös muistavat.
        Poika 14 kärähti kokeilusta ja sai kuukauden kotiarestin. ja sillä selvä... tuomiosta ei saanut valittaa. Hän kärsi tuomionsa aika kivuttomasti ja sen jälkeen on mennyt sen asian tiimoilta hyvin.

        Minun mielestäni asiaan on puututtava heti ja kovalla kädellä. (siis kuvainnollisesti)
        Toiset lapseni saivat samalla varoittavan esimerkin.

        Me vanhemmat olemme vastuussa lastemme turvallisesta kasvusta ja tupakka ei kuulu siihen.


    • Pekka perkele

      pitäisi tiukentaa otetta ! Tietysti voit kertoa että tupakkaa saa laillisesti ostaa vasta 18-vuotiaana ja ettet itse aio rahoittaa alaikäisen tupakanpolttoa puhumattakaan sen hommaamisesta !
      Ketjuun annetut neuvot ovat hyviä , löysäily kusee silmillesi !

    • ajooooooooooo

      minunkin lapset polttavat mutta en ole pahemmin kiiinnitänyt mutta hän ei saa poltta kotona tai minun nähden

    • näin.

      mistä te oikeasti tiedätte että lapsenne ovat lopettaneet tupakan polton ? itse olin aikoinaan nuori ja kun ekan kerran kärähdin tupakan poltosta, opettelin peittämään hajut nii hyvin, etteivät vanhemmat sen jälkeen epäillyt mitään. Askit on helppo piilottaa esim. takin sisälle tai laukun sivutaskuun. Tiedän myös omasta ja kavereiden kokemuksesta, ettei tuollaiset tiukat kotiarestit ja rahatulojen estämiset auta mitään, ne vain pahentavat asiaa. Mikseivät vanhemmat voisi, vaikka rakentavasti puhua, miksei tupakointi kannata, ja luvata vaikka jonkun palkkion jos he onnistuvat lopettamaan ? kotiarestit ja huutamiset,saavat vain lapset vihaisemmiksi, ja entistäkin kapinallisemmiksi. Itse tiedän monta entistä ystävääni, jotka eivät ikinä alistuneet vanhempiensa pakkomääräyksiin. He vain sanoivat jotain ja tekivät toista.

      Keskustelu on ainut oikea ratkaisu, jos haluat nuoren lopettavan tupakon polton, sinun pitää saada lapsen omaan päähän miksei se kannata, sillä niin kauan, kun nuori haluaa itse tehdä jotain, hän kyllä keksii keinot tehdä niin.

    • HELPME!!!

      Nyt ihmiset kertokaa minulle, kuinka kerron vanhemmilleni että poltan tupakkaa sillä olen ala-ikäinen ja olen polttanut kohta 2 vuotta enkä pääse tupakoinnistani eroon. Minulla on pyörinyt mielessä kertominen polttamisestani mutta en keksi miten.

      • Polta jos haluut(;

        Oon 14v poltan röökii oon just alottanu ja oon sanonu vanhemmilleni et poltan ne ei tykänny yhtää mut ei kyl voinu estääkkää !


      • mom65
        Polta jos haluut(; kirjoitti:

        Oon 14v poltan röökii oon just alottanu ja oon sanonu vanhemmilleni et poltan ne ei tykänny yhtää mut ei kyl voinu estääkkää !

        Voi voi. Vaikutat kovin lapsellisen uhmakkaalta. Yläasteikäisen pitäisi edes vähän ymmärtää.


      • 18veeee
        Polta jos haluut(; kirjoitti:

        Oon 14v poltan röökii oon just alottanu ja oon sanonu vanhemmilleni et poltan ne ei tykänny yhtää mut ei kyl voinu estääkkää !

        Hohhoijaa ei paljoo järki päätä pakota!


      • Anonyymi
        Polta jos haluut(; kirjoitti:

        Oon 14v poltan röökii oon just alottanu ja oon sanonu vanhemmilleni et poltan ne ei tykänny yhtää mut ei kyl voinu estääkkää !

        oon 11v poltan alotin 10v. vaikee pölliä röökiä koska on suora kamera valvonta. ;)


    • poika962

      jotkut ei vaan tajua. Ei estämisestä ole mitään hyötyä...aikuiset koittakaa ymmärtää lapsianne.

      • 47vee

        Ei kai siitä muuta hyötyä ole, paitsi terveydelliset seikat (keuhkoahtaumatauti, keuhkosyöpä jne.) sekä taloudelliset (voisiko rahansa käyttää johkin muuhunkin?).


    • aikuinen3

      vaikee aikuisten syyttää lapsia kun lapsi ottaa mallia aikuisesta( juo, polttaa)
      yms muuta

      • Vain hölmö tupakoi

        Meillä ei vanhemmat tupakoi, eikä myöskään lapset. Nykypäivänä nuorten tupakointi on vähenemään päin niistä vuoden 2002 luvuista, jolloin tämä ketju aloitettiin. Tosin on tähänkin vielä pari teiniä ilmoittanut uhmakkaasti tupakoivansa. Meidän kynnyksen yli ei ole röökaajilla mitään asiaa. Eikä meidän tytöt tykkää pussailla tuhkakuppia.


    • 17v

      Oma perheeni ei välitä paskaakaan vaikka polttaisin kuten olen tehnyt sitä jo 3v
      silloin tällöin tulee vähän huutaa vaan mutta olen liian tunnevammainen joten en välitä


      SURULLISTA!!!!

      • nolo 14 v pentu

        oon 14 vuotias ja oon tyttö joka harmikseen opetteli 5-6 luokan kesällä juomaan ja polttamaan. onhan se noloa ja todella huono tapa, mutta vanhempien räyhääminen ja kotiarestien lateleminen ei ole auttanut minua eikä monia muitakaan mitä nyt olen lukenut netistä. jos joku nuori lukee tätä joka on vasta alottanut polttamisen tai kokee vielä helposti tupakan polttamisen lopettamisen, lopeta kun se on vielä helppoa, olen itse kokeillut lukuisia kertoja lopettaa polttamisen mutta se on älyttömän vaikeaa ja siihen tarvitaan kaikki mahdollinen tuki. ei se vuoden säännöllisen polttamisen jälkeen sormia napsauttamalla lopu. kun te nuoret kasvatte se syy muuttuu eikä se ole niin coolia vaan noloa ja ällöttävää.
        Mutta vanhemmat; toivottavasti uskotte minua, olen tässä viimeiset 1 1/2 viikkoa istunut koton kotiarestissa ja miettinyt asioita ja koittanut lopettaa tupakan polttamista mutta ei se auta kun kaverit polttaa.. koitan itsekki sanoa kavereille että lopetetaan tupakan poltto mutta joku aina sortuu vaikka tuki on mitä parhain, sitten se lipsahtaa "jätä jämät". oikeasti kotiaresti ei auta yhtään kannattaa harkita sitä vaikka se kuinka tuntuisi oikealta.


      • torvet
        nolo 14 v pentu kirjoitti:

        oon 14 vuotias ja oon tyttö joka harmikseen opetteli 5-6 luokan kesällä juomaan ja polttamaan. onhan se noloa ja todella huono tapa, mutta vanhempien räyhääminen ja kotiarestien lateleminen ei ole auttanut minua eikä monia muitakaan mitä nyt olen lukenut netistä. jos joku nuori lukee tätä joka on vasta alottanut polttamisen tai kokee vielä helposti tupakan polttamisen lopettamisen, lopeta kun se on vielä helppoa, olen itse kokeillut lukuisia kertoja lopettaa polttamisen mutta se on älyttömän vaikeaa ja siihen tarvitaan kaikki mahdollinen tuki. ei se vuoden säännöllisen polttamisen jälkeen sormia napsauttamalla lopu. kun te nuoret kasvatte se syy muuttuu eikä se ole niin coolia vaan noloa ja ällöttävää.
        Mutta vanhemmat; toivottavasti uskotte minua, olen tässä viimeiset 1 1/2 viikkoa istunut koton kotiarestissa ja miettinyt asioita ja koittanut lopettaa tupakan polttamista mutta ei se auta kun kaverit polttaa.. koitan itsekki sanoa kavereille että lopetetaan tupakan poltto mutta joku aina sortuu vaikka tuki on mitä parhain, sitten se lipsahtaa "jätä jämät". oikeasti kotiaresti ei auta yhtään kannattaa harkita sitä vaikka se kuinka tuntuisi oikealta.

        älkää enää vastailko tähän 12v vanhaan ketjuun!


    • Missä vanhemmuus??

      Vain teini voi kuvitella ettei vanhemmalla ole keinoja lopettaa lapsensa tupakointia ja vain typerä vanhempi ei siihen pysty.

    • Siismitäääh

      No hyi...
      Röökin poltto on sama asia kuin pitäisi jotai keppii suussa.

    • Anonyymi

      Meillä 13vuotias poika aloitti kesällä tupakoinnin. Kaverit poltti ja tupakkaa oli helposti saatavilla. Olemme asiasta puhunut useaan kertaan. Tiedämme hänen polttavan edelleen ja sovimme että ei enää pyydä hakijoita kaupungilla vaan me ostamme tupakat mutta jokainen aski vähenee viikkorahasta. 25 euron viikkorahasta ostamme siis 2 askia tupakkaa ja 5 euroa saa rahana. Huomasimme pian että tupakointi väheni entisestään kun emme suoraan kieltäneet ja hyväksyimme asian vaikka siitä emme pitäneet. Kaverit kun käy meillä niin niiden en anna polttaa kun ei ole vanhempien lupaa.

      • Anonyymi

        Tämä on varmasti hyvä tapa toimia koska polttavat kuitenkin vaikka kotona kielletään. Nykyaikana kun sitä saa helposti ja nuuskaa saa ihan kavereiltakin ostettua. Ei niissä ikää kysellä jos sulla on nuuskapurkin hinta maksaa niin kaupat tehdään iästä riippumatta. Meillä lapset jo aikuisia. Tupakoivat yläasteikäisestä aikuiseksi ja tietoisia olimme. Emme virallisesti puhunut asiasta mutta sen haistoi, joskus löytyi aski takin taskusta ja koirien ulkoilutuksen innokkuuden lisääntyminen paljasti asioita. Monta kertaa päivässä hermona steppasi olohuoneessa ja lähti koiraa ulkoiluttaan. Joskus heitin vitsiä sanoessani koiralle että läheppä Mariannen tupakkaseuraksi. Nuoret luuli että me kalkkikset ei tiedetä mitään ja aikuisena siitä on jo puhuttu ja naurettu yhdessäkin. Pitkään olivat eläneet uskossa että emme tiedä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      378
      3744
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      209
      1843
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      67
      1394
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      152
      1275
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      165
      933
    6. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      883
    7. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      57
      880
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      860
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      50
      844
    10. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      839
    Aihe