"mistä lapset tulee"

NuuskaMuikkunen

En tiedä oikein, että mihin palstalle olisin kysymykseni laittanut, mutta laitanpa nyt tänne.

Ajattelin kysyä, että miten olette selittäneet lapsillenne, että mistä ne lapset oikein tulevat? Olisi myös kiinnostavaa tietää, että minkä ikäisistä lapsista on kyse.

13

5734

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kun lapset

      kysyvät, että "mistä ne lapset tulevat?", voi kertoa, että äidin mahasta, joka usein riittää jonkin aikaa, mutta siihen, miten ne sitten sinne joutuvat, onkin sitten monimutkaisempi vastata...

      Omat 6- ja 7-vuotiaat lapseni näkivät tässä taannoin koiran synnytyskuvan ja kommentti oli "Hyi, tulevatko ne pyllystä, ollaanko mekin tultu pyllystä"...niinpä..;)

      • kysymykseen

        Ja mikä oli vastauksesi pyllykysymykseen?


      • rehellisesti
        kysymykseen kirjoitti:

        Ja mikä oli vastauksesi pyllykysymykseen?

        täytyi! Vaikka kerroin asian niin sievästi, kuin vain osasin ja oikaisin lasteni käsityksen siitä, että lapsi tulee samasta reiästä kuin kakka, niin silti huusivat yhdessä "HYItä ja YÄKkiä" pitkään...


    • kuusivuotias

      esikoinen tyytyi siihen kun sanoin lasten alulle panemisesta että vauvalla on isä ja äiti, ja isä laittaa vauvan siemenen äidin mahaan. Säästyin onneksi enemmiltä kysymyksiltä... =)

    • joku vaan

      kolme vuotiaana. Ja noin 1/2 vuotta siitä hän rupesi kyselemään. Aluksi riitti, että vauva on ja tulee mahasta. Sitten hän rupesi kyselemään, että miten ja mistä se vauva tulee ulos. Siihen vastasin, että äidillä on sellainen vauvareikä. Sitten hän kyseli, että onko se reikä aina auki. Siihen vastasin, että se aukeaa vasta sitten kun vauva on valmis tulemaan ulos. Tätä vaihetta kesti pidempään hän oli tyytyväinen vastauksiin.

      Sitten hän alkoi kysellä (noin 4.5 v.), että mistä se vauva sinne pääsee. Kerroin, että äidillä on vauvansiemeniä mahassa ja siitä se alkaa kasvamaan. Nyt hän on 5 vuotias ja ihmettelee, että mistä ne siemenet tulee. Tähän olen vastannut, että äidillä on siemeniä mahassa varastossa ja sieltä ne liukuvat putkea pitkin kohtuun, missä ne rupeavat kasvamaan vauvavaksi!

      Hän on kerran kysynyt, että sattuuko se, kun vauva tulee ulos. Tähän olen sanonut, että se tuntuu samanlaiselta kuin olisi kova kakka tulossa!

      En ole vielä puhunut isän osuudesta asiaan koska isosisko miettii, pohtii ja kysele hirmu tarkasti ja mielestäni hänen ei tarvitse vielä tietää tätä isä asiaa, koska tiedän, että sitten hän rupeaa miettimään, että miten se isä saa sen toisen siemenen äidin mahaan!

      Vastaileminen on haastavaa ja hauskaa, mutta olen vastannut vain siihen mitä lapsi kysyy. En ole selitellyt mitään muuta. Esim. mistä vauva tulee ulos, niin vastaukseksi on riittänyt tämä vauvareikäjuttu. En ole kertonut mitään yksityiskohtia esim. kohdunsuu avautuu ja vauva ponnistetaan ulos.

      Mukavia hetkiä elämää suurempien kysymysten parissa!

    • meilläkin

      Nyt tuli telkusta Prisman "Elämä ennen syntymää" Oli hyvä ohjelma, meillä katsottiin yhdessä, pojat 6v, 8v ja 9v. Ohjelma herätti paljon keskusteltavaa, hyvä niin. Jokainen halusi tietää omasta syntymästään ja tietysti kerroin.

      On asiasta puhuttu jo aijemminkin. Joku on joskus sanonut, että varsinkin pojille on erittäin tärkeää kertoa isän roolista vauvan aikaan saamiseksi. Kyllä jokainen on jo pitkään tiennyt, että isän pitää antaa äidille vauvan siemeniä. En edes muista, koska asiasta keskusteltu eka kerta.

      Vanhemmillani oli lehmiä vielä pari vuotta sitten. Siellä ovat useammankin kerran nähneet, miten vasikka syntyy, joten syntymä on heille ihan luonnollinen juttu.

      Tärkeintä on se, että vastataan siihen mitä lapsi kysyy. Ei tarvitse selitellä liian pitkälle, kysymykset kasvavat lasten iän mukana. Tärkeää on myös puhua asioista totuuden mukaisesti.

    • vauvansiemen

      Kerroin että vauvat kasvavat äidin mahassa ja että kun vauva on tarpeeksi iso, niin mennään synnytyssairaalaan jossa vauva syntyy, lääkäri auttaa vauvan pois mahasta. (pieni ei ymmärrä mikä on kätilö)

      Sitten kun tuli utelua siitä miten vauva on joutunut äidin mahaan, selitin että isä laittaa äidin mahaan vauvansiemeniä ja äidin mahassa on toisenlaisia vauvansiemeniä ja kun ne kaksi siementä löytävät toisensa, niistä kasvaa vauva.

      Ja siitä vielä miten ne vauvat pääsevät mahasta ulos, kerroin että eivät tule pyllystä, vaan pimpissä on sellainen oma aukko vauvaa varten. Siellä on myös aukko josta pissa tulee, mutta vauvaa varten on ihan oma aukko josta vauva pääsee syntymään.

      • Vanhempi äiti

        Aivan kuin minun suusta :-) Lapsen on helppo ymmärtää ja hyväksyä tuo. Sitten meillä on myös kirja missä kerrotaan kaikki, sitäkin voidaan katsoa jos lapsi on asiasta enemmän kiinnostunut. Samalla tulee annettua "sukupuolivalistusta" luonnollisesti ja helposti.


    • äippä

      Poika 6v. kyseli vauva-asiasta, kun naapuriin on tulossa vauva. Kerroin että: Pojalla on kivespussit (vauvansiemen tehtaat) ja niissä ne siittiöt (vauvansiemenet) kasvaa. Isi antaa vauvan siemenen äidille. Äidin mahassa on kohtu niminen paikka jossa vauva kasvaa isoksi.

      Sitten kun vauva on kasvanut tarpeeksi isoksi se syntyy. Yleensä mennään sairaalaan synnyttämään vauvaa, koska siellä on lääkäreitä jotka auttaa äitiä.

      Kylvimme raeruohon ja poika keksi: Nämä on niin kuin vauvansiemeniä! Ne laitetaan multaan ja sitten ne kasvaa! :D

      Todennäköisesti joudun lähiaikoina tarkempaan "kuulusteluun", kunhan ensin sulattelee kuulemansa, mutta perusidea tuntuu olevan hallussa.

      • Hankalampaa : )

        Oma poikani joka on jo 7-vuotias, tietää myös tuon verran, eikä ole vielä kysellyt enempää. Olen vain miettinyt, miten ihmeessä selitän sitten, kun hän kysyy, miten isä sen siemenen äidille antaa! Sitten onkin jo hankalampi juttu, kun ei voi vielä koko totuutta aikuisten touhuista kertoa. Miten te toiset olette tuosta vaiheesta selvinneet?


      • Kerran itsekin lapsi
        Hankalampaa : ) kirjoitti:

        Oma poikani joka on jo 7-vuotias, tietää myös tuon verran, eikä ole vielä kysellyt enempää. Olen vain miettinyt, miten ihmeessä selitän sitten, kun hän kysyy, miten isä sen siemenen äidille antaa! Sitten onkin jo hankalampi juttu, kun ei voi vielä koko totuutta aikuisten touhuista kertoa. Miten te toiset olette tuosta vaiheesta selvinneet?

        Mulle eivät omat vanhemmat kertoneet tuosta eteenpäin, en kai kysynytkään. Naapurin lapset ehtivät kertoa, olin varmaan n. 8 v. Ei asia sen enempää kinnostanut, lähinnä yökötti. Ihmisen biologiassa asia viimeistään selviää lapsille, ainakin ennen se opetettiin viidennellä luokalla.


      • Caaa
        Kerran itsekin lapsi kirjoitti:

        Mulle eivät omat vanhemmat kertoneet tuosta eteenpäin, en kai kysynytkään. Naapurin lapset ehtivät kertoa, olin varmaan n. 8 v. Ei asia sen enempää kinnostanut, lähinnä yökötti. Ihmisen biologiassa asia viimeistään selviää lapsille, ainakin ennen se opetettiin viidennellä luokalla.

        Mullekaan eivät vanhemmat mitään kertoneet, enkä tainnut koskaan kyselläkään.
        Muistan kun olin 7 v. ja lehdessä oli juttu jostain 13-vuotiaasta, joka oli synnyttänyt lapsen. Yksi kaverini kysyi, että: "Kuka sen lapsen isä on??" Vastasin että, sillä ei ole isää. En vielä silloin tiennyt, miten lapset tulevat ja luulin, ettei miestä tarvita vaan nainen tulee raskaaksi noin vaan. Ihan vähän ajan päästä tämän jälkeen sain kuitenkin tietää.
        Kyllä sillon kun olin 8v. niin kaikki sen ikäiset ainakin tiesivät sen. Olin jossain synttäreillä ja yksi muutaman vuoden nuorempi poika (n.6 v.) sanoi jotain: "Mä panen tän lelun tähän" Kaikki alko nauraa ja kiusata tätä poikaa, että ketä sä panet ja tää poika ei tietenkään tajunnut ja vastas, että: "Itteeni" Ja kaikki nauro sille viel enemmän ja jotain tällästä.. :/


    • SharpSkull

      Nykyään kaikki kerrotaan 3lk täällä keskisuomessa päin. Yksi meidän luokkalainen oli saanut traumoja siitä, että oli kuullut ''Sukupuoliyhdynnästä'' todella monia asioita. Luokkalaisemme olikin sitten jonkin ajan päästä aika oudon tuntuinen. Hän puhui melkein koko ajan kaksimielistä. Itse en onneksi ollut silloin sillä tunnilla vaan musikkissa. (Koska vaihtoluokat on parasta.) Mutta se luokkalainen joka sai traumoja niin oli yksi parhaista kavereistani ja senpä jälkeen melkein kukaan ei tykännnyt hänest. :(. Ei kannattaisi nuin aikaiseen nuista asioista kertoa....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      60
      5887
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3727
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      2008
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1809
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1246
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1229
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      1037
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      980
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      909
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      858
    Aihe