hometalon ent.asukas

hermonsa menettänyt

Olen aikaisemminkin ollut tällä palstalla kertomassa hometalosta jossa asuimme vuokralla...
samalla nim.merkillä. talosta löytyi 4 homelajia
ja sädesieni..vein asian tuomarille nyt muutostamme on kulunut noin 4kk...vuokranantajamme on näin kauan viivyttänyt yhteyden ottoa...Talossa on jo uudet vuokralaiset tietämäni mukaan.. Terveystarkastaja käy yhäti ko.talossa..minulle tarkastaja ei anna mitään tietoja puhelimessa lyö luurin korvaani..sanoo että emmehän enää asu ko. talossa..vuokranantajamme lupautui maksamaan 2000e..johon en tietysti suostunut...ihmettelen todella ko terveystarkastajan puuhia...olenhan minä hänet alunperin pyytänyt taloon käynnille...
eikö tässä asiassa voi enää luottaa keneenkään..

110

16847

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oikein?

      Oletko porista päin?

    • hermonsa....

      Aivan oikein muistat...Porista..

      • on kysymys?

        nimikirjaimet riittävät. Kyllä terveystarkastaja voi edelleen antaa sinulle tietoja jos vain haluaa! Tiedän ainakin yhden joka näin porissa toimii, eikä ole mitenkään laitonta!!


    • tark

      Olette siis muuttaneet pois. Silloinhan asia ei enää koske teitä. Terveystarkastaja tarkastaa asuntoja, ei ihmisiä. Siinä vaiheessa kun olette muuttaneet pois asunnosta on asia virallisesti loppuun käsitelty teidän ja terveystarkastajan välillä. Uusi vuokralainen voi ottaa yhteyttä terveystarkastajaan jos haluaa. Olisi todella eriskummallista jos terveystarkastaja lähettelisi teille vielä jotain dokumenttejä asiasta muuttonne jälkeen. Sehän olisi suorastaan laitonta.

      Vuokranantaja lupautunut antamaan 2000 euroa? Kuullostaa todella suurelta summalta. Yleisen käytännön mukaan vuokrasta voi saada hyvitystä jos asunnossa tehdään remonttia, eikä vuokralainen voi käyttää kaikkia hallinnoimiaan tiloja nomaaliin asumiseen.

      • 2000eur

        Ahneella on paskanen loppu.


      • hermonsamenet..

        2000e on tosi pieni summa...4 henkilöä oireili koko ajan.. yhdellä veressä homevastaaineita...
        talonomistaja tiesi koko ajan kosteusvaurioista..lumosi vain asunnon..keittiön kosteusarvot 120...ja vielä vuokrasopimuksemme oli 2008 asti...tai siis olisi ollut...


      • hermonsa....
        hermonsamenet.. kirjoitti:

        2000e on tosi pieni summa...4 henkilöä oireili koko ajan.. yhdellä veressä homevastaaineita...
        talonomistaja tiesi koko ajan kosteusvaurioista..lumosi vain asunnon..keittiön kosteusarvot 120...ja vielä vuokrasopimuksemme oli 2008 asti...tai siis olisi ollut...

        Lisäys vielä..talonomistaja on edelleen vuokrannnut asunnon...jälleen kerran "lumonnut"..
        ps..Terveystarkastaja on edelleen käynyt talossa..useaan er kertaan...


    • Ei korvata

      Minä vuokranantajana en korvaisi entiselle asukkaalle senttiäkään. Asuntohan oltaisiin pistetty asumiskieltoon jos sieltä olisi löytynyt terveydelle haitallinen määrä homekasvustoja, ettei vain olisi iskenyt homehysteria. Olet näköjään riitauttanut asian ja vienyt jutun käräjille joten et varmsti enää saa tietoja kohteesta, Terveystarkastajalta ja muilta asianomaisilta muuten kuin lakimiesten välityksellä. Toivottavasti sinulla on oikeusturvavkuutus kunnossa, nimittäin kalliiksi tulee käräjöinti.

      • mene noin

        "Asuntohan oltaisiin pistetty asumiskieltoon jos sieltä olisi löytynyt terveydelle haitallinen määrä homekasvustoja".
        Ei se vaan mene niin vaikka maalaisjärjellä näin voisi kuvitella. Ei todellakaan ! Asia on ihan terveystarkastajasta kiinni pistetäänkö as.kieltoon vaiko ei, vaikka löytyisi mitä (sädesieniä, myrkyllisiä homeita yms). Ja tämä asia on pihvi, on omakohtaista kokemusta.


      • HERMONSAMENET..

        EN KUULE MEINAA HÄVITÄ TÄTÄ JUTTUA...MINULLA ON LAPSENI TERVEYS TÄSSÄ KYSYMYKSESSÄ..JOKU MUU MAKSAA EN MINÄ...


      • hermon....

        Vastaus sinulle "turhaa stressiä" joo olet varmaan myös sllainen että jos vuokraisit asuntosi niin et pitäisi väliä vuokralaisistasi..Kyllä talonomistajan on kannettava vastuunsa vuokralaisistaan..jos saa täyttä vuokraa koko ajalta...Sulla ei varmaankaan ole myös lapsia???? Asuisitko hometalossa lastesi kanssa???


      • mulkvisti

        Pitäisi laittaa linnaan,ja etsiä sieltä pimein ja kostein luukku jossa saisi nauttia tosi kivoista homeitiöistä.Taidat perkele nauttia siitä kun ihmiset sairastuu ja kärsii ehkä lopun ikäänsä tuollaisen ahneen paskan takia.


    • kokemuksen ääni

      Mitä jos ottaisit yhteyttä siihen nykyiseen vuokralaiseen.Voi tietenkin käydä niin että suuttuvat/eivät usko tai sitten oireilevat piankin.Ystäväni teki noin:asunto josta hän lähti
      homeongelmien vuoksi,vuokrattiin edelleen.Hän otti vuokralaisiin yhteyttä,perheessä isällä oli jo ennestään astma,4-vuotias lapsi ja äiti odotti
      uutta tulokasta.Olivat erittäin tyytyväisiä tiedosta ja muuttivat pois.Toki heillekin asia oli kova kolaus,eivät aluksi meinanneet uskoa,mutta terveystarkastaja kävi ja asunto jälleen asumiskieltoon.Tosin ystäväni muutettua asunto meni myös asumiskieltoon,mutta toisilla on
      pokkaa jatkaa vuokraamista ja jos on hyvät suhteen,niin "veli auttaa veljeä".
      Toisaalta olette jo kovia kokeneet ja toisten auttaminen/tiedottaminen voi saada aikaan sen,että sieltä uudelta vuokralaiselta tulee sanat:mitä tämä teille kuuluu.riski on olemassa,mutta olettepa ainakin varoittaneet.
      Jaksamista!!!

    • vasta-aine/homelaji?

      Onko talosta löydetyillä homeilla ja perheenjäsenten verestä löydetyillä vasta-aineilla yhteys? Siis onko vasta-ainetta muodostunut juuri noille talon kosteusvauriohomeille?

      Otettiinko teidän aikana talosta muita kuin yksi materiaalinäyte? Yhdestä materiaalinäytteestä ei välttämättä selviä kaikki talossa olevat homeet.

      Jos verestä löytyi vasta-aineita sellaisillekin kosteusvauriohomeille, joita tuosta yhdestä materiaalinäytteestä ei löytynyt, niin voisit tehdä terveystarkastajalle kirjallisen kyselyn: Yksilöi ensin, mitä te löysitte ja mitä teistä löydettiin (homelajit ja niiden määrät, vasta-aineet ja niiden määrät). Sitten tiedustele, onko hän tehnyt uusia tutkimuksia ao. talossa ja onko niissä löytynyt sellaisia homeita, mitä teidän materiaalinäytteenne ei sisältänyt mutta joille perheenne on selvästi altistunut (verestä todetut vasta-aineet). Terveystarkastaja on virkamies, ja hänen on annettava kirjalliseen kysymykseen kirjallinen vastaus.

      Te ette enää asu talossa, mutta teillä on oikeus saada tietoa omaan terveyteenne liittyvistä asioista.

      • hermonsamen...

        Kiitos teille tuestanne...Ensi viikolla pitäisi Tuomarimme nostaa kanteen vuokranantajaamme vastaan..Uskon ainakin että jos "rehellisyyttä" löytyy vielä...tulemme voittamaan...Sitten on ainakin Terveystarkastajankin näytettävä kaikki ko.olevaa taloa koskevat "löydökset"...


      • kans

        Vasta-aineita ei välttämättä ole tai eivät ole koholla,oireet voivat silti olla kaikki. Tai toisia päin,ei oireita mutta vasta-aineita veressä.
        Itselläni on tietenkin nuo oireet,kaikkia,vaan
        vasta-aineet eivät erityisemmin reagoi.
        Mutta tiedän yhden hometutkijan,jolla vasta-aineet veressä korkeat,vaan ei oireita.
        Eli vasta-aineisiin vetoaminen ei onnistu,jos eivät ole korkeat,harmi.


      • minäkin.
        hermonsamen... kirjoitti:

        Kiitos teille tuestanne...Ensi viikolla pitäisi Tuomarimme nostaa kanteen vuokranantajaamme vastaan..Uskon ainakin että jos "rehellisyyttä" löytyy vielä...tulemme voittamaan...Sitten on ainakin Terveystarkastajankin näytettävä kaikki ko.olevaa taloa koskevat "löydökset"...

        laita vaikka nimikirjaimet! itselläni kun on samaisessa kaupungissa odottamassa käräjille meno
        kiinteistöstä jonka ostin ja AIVAN PELKKÄÄ HOMETTA JA PETOSTA!
        Ois kiva tietää,keneen sinä luotat!


      • vasta-aine/homelaji
        hermonsamen... kirjoitti:

        Kiitos teille tuestanne...Ensi viikolla pitäisi Tuomarimme nostaa kanteen vuokranantajaamme vastaan..Uskon ainakin että jos "rehellisyyttä" löytyy vielä...tulemme voittamaan...Sitten on ainakin Terveystarkastajankin näytettävä kaikki ko.olevaa taloa koskevat "löydökset"...

        Rehellisyyttä löytyy varmasti vielä maailmasta, samoin hyvää tahtoa, mutta valitettavasti myös pahaa tahtoa ja silkkaa tietämättömyyttä - viimeksi mainittua myös käräjäsalista. Tosiasiat ja näyttö ovat kuitenkin ne, jotka ratkaisevat oikeudessa. Siksi kyselinkin, miten ne teidän talosta löytämänne homeet ja verestä löydetyt vasta-aineet vastaavat toisiaan. Jos tulokset ns. korreloivat, se on teidän kannalta hyvä juttu!

        Mielestäni teidän kannattaisi yrittää saada tuo terveystarkastajan lausunto jo ennen käräjöintiä. Siis jos tarkoituksenne on käräjöidä vuokraisäntäänne eikä terveystarkastajaa vastaan.

        Pystyttekö osoittamaan, että vuokraisäntänne on saanut tiedon, että talossa on homeita? Onko hän tiedon saatuaan vuokrannut talon uusille asukkaille? Se osoittaa melkoista piittaamattomuutta ja välinpitämättömyyttä toisten terveydestä! Onkohan hänellä ollut tietoa asiasta jo silloin, kun vuokrasi asunnon teille? Pystyttekö jäljittämään edelliset asukkaat?


    • hermonsamenet...

      Olen ottanut yhteyden helmikuussa näihin uusiin vuokralaisiin..Eivät olleet tietoisia homeista ja sädesieni löydöksistä.. Ja nyt tällä hetkellä Ko. talo on tyhjillään taas ja Terveystarkastaja käy yhä talossa...Sen vuoksi juuri ihmettelen Terveystarkastajan menettelyä minua kohtaan kun hän ei anna mitään tietoja enää minulle...Jos talossa olisi kaikki kunnossa nyt...niin luulisi hänen sanovan minulle...(mutta kun ei ole)Ihmettelen vain miksi terveystarkastaja pimittää tietoja...Niistä homeistakaan terveystarkastaja ei tiennyt mitään sanoa silloin alkuun..

      • tutkimassa

        terveystarkastaja J.A,kun ostamme talo osoittautui homeiseksi.Muita en tunne,paitsi johtava hygieenikko oli kyllä aika tyly kun hain
        asumiskieltoa,sanoi:mitäs ostit homeisen talon!
        Tuo J.A oli ainakin asiallinen ja erittäin kiinnostunut homeaiheesta,oli mukana kun Asumisterveysliitostakin käytiin.Niin...sitä asianajajaanne kysyisin,tuntuuko perehtyneen juttuunne vaiko meneekö siinä sivussa?


      • hermonsamenet...
        tutkimassa kirjoitti:

        terveystarkastaja J.A,kun ostamme talo osoittautui homeiseksi.Muita en tunne,paitsi johtava hygieenikko oli kyllä aika tyly kun hain
        asumiskieltoa,sanoi:mitäs ostit homeisen talon!
        Tuo J.A oli ainakin asiallinen ja erittäin kiinnostunut homeaiheesta,oli mukana kun Asumisterveysliitostakin käytiin.Niin...sitä asianajajaanne kysyisin,tuntuuko perehtyneen juttuunne vaiko meneekö siinä sivussa?

        Meillä myös sama JA....Aivan uskomaton..rautalangasta saa vääntää että menee perile..Olin myös keskustelemassa hänen käytöksestään Hygieenikko M:kanssa...Asianajajamme on kyllä täysin samaa mieltä kanssani...


      • hermonsamen....
        hermonsamenet... kirjoitti:

        Meillä myös sama JA....Aivan uskomaton..rautalangasta saa vääntää että menee perile..Olin myös keskustelemassa hänen käytöksestään Hygieenikko M:kanssa...Asianajajamme on kyllä täysin samaa mieltä kanssani...

        Lisäys vielä JA:n ajattelu tapaan...Silloin kun meillä kävi kosteuskart. se mies niin hän sanoi että jos laminaatti olisi pois välistä niin sukat kastuisivat...niin korkeat olivat kosteusarvot...niin AJ sanoi ettei hän nähnyt kyllä missään lammikoita..Sanoinkin silloin hänelle että voi jumalauta..sehän tarkoitti nyt "vertauskuvauksellisesti" ...Et tälläinen nero terveystarkastaja...


      • tutkimassa
        hermonsamen.... kirjoitti:

        Lisäys vielä JA:n ajattelu tapaan...Silloin kun meillä kävi kosteuskart. se mies niin hän sanoi että jos laminaatti olisi pois välistä niin sukat kastuisivat...niin korkeat olivat kosteusarvot...niin AJ sanoi ettei hän nähnyt kyllä missään lammikoita..Sanoinkin silloin hänelle että voi jumalauta..sehän tarkoitti nyt "vertauskuvauksellisesti" ...Et tälläinen nero terveystarkastaja...

        Aika hyvin,miten muuten johtava hygieenikko suhtautuu tilanteeseen,mun kohdalla oli aikamoista vähättelyä ja sellainen "ei me mitään voida" -asenne.Kyllä J.A kin oli sitä mieltä ettei minun kannata hakea asumiskieltoa,vaikea saada,mutta painoin päälle,pidin kiinni oikeuksistani,tein sen itse ja vein kuittauksella vastaanotetuksi.Aikamoista pelleilyä!


      • hermonsamenet...
        tutkimassa kirjoitti:

        Aika hyvin,miten muuten johtava hygieenikko suhtautuu tilanteeseen,mun kohdalla oli aikamoista vähättelyä ja sellainen "ei me mitään voida" -asenne.Kyllä J.A kin oli sitä mieltä ettei minun kannata hakea asumiskieltoa,vaikea saada,mutta painoin päälle,pidin kiinni oikeuksistani,tein sen itse ja vein kuittauksella vastaanotetuksi.Aikamoista pelleilyä!

        Näin on!!!Periksi en aio antaa...Olkoon sitten kuka tahansa vastassa...Ei ne sen kummempia ole..Vaikka luulevatkin olevansa..


      • herrmonsamenet...
        tutkimassa kirjoitti:

        Aika hyvin,miten muuten johtava hygieenikko suhtautuu tilanteeseen,mun kohdalla oli aikamoista vähättelyä ja sellainen "ei me mitään voida" -asenne.Kyllä J.A kin oli sitä mieltä ettei minun kannata hakea asumiskieltoa,vaikea saada,mutta painoin päälle,pidin kiinni oikeuksistani,tein sen itse ja vein kuittauksella vastaanotetuksi.Aikamoista pelleilyä!

        Olisin vielä tiedustellut nim.m. "meilläkin kävi"
        Mitä teidän tapauksessanne löydettiin?
        hometta? sädesieniä?


      • on käynyt
        herrmonsamenet... kirjoitti:

        Olisin vielä tiedustellut nim.m. "meilläkin kävi"
        Mitä teidän tapauksessanne löydettiin?
        hometta? sädesieniä?

        tämä J.A... ja aivan pöyristyttävää käytöstä!!! Ei meillä muka ollut mitään teerveyshaittaa vaikka oli homeita ja sädesieniä hirmuiset määrät!! Betoni lattiat aivan märkiä mittareiden mukaa... mutta kun ei lattialla ollut vettä!!! Ei meillä mitää hätää ollut!! Kaikki sairastettiin ja lääkäri kirjoitti lopulta todistuksen terveysviranomaisia varten että homeet pois tai muutto!! Niinhän siinä kävi että muutto tuli... oli vaan oma rivari... mutta meidän kohdalta nyt onneksi ohi!!


      • hermonsamenet..
        on käynyt kirjoitti:

        tämä J.A... ja aivan pöyristyttävää käytöstä!!! Ei meillä muka ollut mitään teerveyshaittaa vaikka oli homeita ja sädesieniä hirmuiset määrät!! Betoni lattiat aivan märkiä mittareiden mukaa... mutta kun ei lattialla ollut vettä!!! Ei meillä mitää hätää ollut!! Kaikki sairastettiin ja lääkäri kirjoitti lopulta todistuksen terveysviranomaisia varten että homeet pois tai muutto!! Niinhän siinä kävi että muutto tuli... oli vaan oma rivari... mutta meidän kohdalta nyt onneksi ohi!!

        Voi Kiitos sinulle! luulin jo että minussa on jotain vialla..kun tuntui että voiko terveystarkastaja todella olla niin tyhmä...ja sentään kaupungin virkaasemassa...


      • hermonsa....
        on käynyt kirjoitti:

        tämä J.A... ja aivan pöyristyttävää käytöstä!!! Ei meillä muka ollut mitään teerveyshaittaa vaikka oli homeita ja sädesieniä hirmuiset määrät!! Betoni lattiat aivan märkiä mittareiden mukaa... mutta kun ei lattialla ollut vettä!!! Ei meillä mitää hätää ollut!! Kaikki sairastettiin ja lääkäri kirjoitti lopulta todistuksen terveysviranomaisia varten että homeet pois tai muutto!! Niinhän siinä kävi että muutto tuli... oli vaan oma rivari... mutta meidän kohdalta nyt onneksi ohi!!

        Kun kirjoitit siitä rivitalosta mikä teillä oli voinko tiedustella missä päin??


      • yks meistä porilaisista
        hermonsa.... kirjoitti:

        Kun kirjoitit siitä rivitalosta mikä teillä oli voinko tiedustella missä päin??

        kirjoittaa tällä nimimerkillä.. huomasin vasta nyt että olit aiemmin kysellyt


    • hermonsa menettänyt

      Nyt tänään tapasin sattumalta tämän uuden vuokralaisen....JA eli terveystarkastaja oli käskenyt heidän muuttaa pois siksi aikaa kun asuinhuoneet oltiin pesty lattiasta kattoon...(millä? en tiedä)yhäti kuulemma tunkkainen haju ja käsketty sitten vain tuulettaa...Terveystarkastaja oli ottanut vielä näytteitä...Silti terveystarkastaja on minulle sanonut ettei hän ole käynytko.talossa...

    • hermonsa men..

      Nyt tänään tapasin sattumalta tämän uuden vuokralaisen....JA eli terveystarkastaja oli käskenyt heidän muuttaa pois siksi aikaa kun asuinhuoneet oltiin pesty lattiasta kattoon...(millä? en tiedä)yhäti kuulemma tunkkainen haju ja käsketty sitten vain tuulettaa...Terveystarkastaja oli ottanut vielä näytteitä...Silti terveystarkastaja on minulle sanonut ettei hän ole käynytko.talossa...

      • kolme.

        samasta kaupungista,saman terveystarkastajan
        kanssa asioineita.Mielenkiintoista! Montakohan muuta vielä löytyisi,jos lukisivat tätä palstaa?
        Luulisi J.A :n jo tajuavan,että emme ole yksittäisä "hulluja",koska meitä saman kohtalon
        läpikäyneitä on jo useampi.Eikö niille ressukoille järjestetä mitään kursseja koskien
        home- ja kosteusvaurioita,heräisivät todellisuuteen?


      • hermonsamenet..
        kolme. kirjoitti:

        samasta kaupungista,saman terveystarkastajan
        kanssa asioineita.Mielenkiintoista! Montakohan muuta vielä löytyisi,jos lukisivat tätä palstaa?
        Luulisi J.A :n jo tajuavan,että emme ole yksittäisä "hulluja",koska meitä saman kohtalon
        läpikäyneitä on jo useampi.Eikö niille ressukoille järjestetä mitään kursseja koskien
        home- ja kosteusvaurioita,heräisivät todellisuuteen?

        Varmaan olisi vielä enemmänkin...Periksi en aio antaa..Soitan kyllä vielä ko JA:lle niin monta kertaa että varmaan menee perille..Vaikka kyllä hänestä ei uskoisi että on terveystarkastaja kun ei tiedä mistään mitään..


    • asiakirja

      Terveystarkastajan on tehtävä jokaisesta asunnontarkastuksesta pöytäkirja. Pöytäkirja ei ole vain asianosaisjulkinen, vaan täysin JULKINEN. Salaista tieto voi olla ainoastaan siltä osin, kun/jos pöytäkirjassa on mainittu tietoja asukkaiden henkilökohtaisista asioista kuten esim. sairauksista. Nämä tiedot eivät kuitenkaan estä ketään tutustumasta pöytäkirjaan, vaan kyseiset tiedot peitetään kopion pyytäjältä. Kuka tahansa voi siis mennä oman kunnan/kaupungin virastonsa kirjaamoon ja pyytää terveystarkastajan tietystä asunnosta tekemää pöytäkirjaa nähtäväkseen. Helsingissä toimitaan näin rutiininomaisesti. Pikkukunnissa näyttää olevan mielivaltaista toimintaa. Ota yhteys lääninhallituksen terveydensuojelun ylitarkastajaan ellei muu auta.

      • tai..

        pyydä kunnan ao. virkamiestä (terveystarkastajaa) perustelemaan, miksi hän ei tietoja luovuta: mihin lain pykälään hän vetoaa. Hallintolain mukaan virkamies on velvollinen antamaan kirjallisen perustelun kieltäytymiselleen. Tämä asiakirja on sitten valituskelpoinen.


      • hermonsa.menet.
        tai.. kirjoitti:

        pyydä kunnan ao. virkamiestä (terveystarkastajaa) perustelemaan, miksi hän ei tietoja luovuta: mihin lain pykälään hän vetoaa. Hallintolain mukaan virkamies on velvollinen antamaan kirjallisen perustelun kieltäytymiselleen. Tämä asiakirja on sitten valituskelpoinen.

        Suurkiitokset Teille kaikille jotka olette vastanneet...on auttanut paljon minua..Kyllä minä luulen että kaikki selviää oikeudessa aikanaan.. siellä ainakin on pakko näyttää kaikki paperit mitkä koskevat ko. taloa...


      • hermonsa.menet
        tai.. kirjoitti:

        pyydä kunnan ao. virkamiestä (terveystarkastajaa) perustelemaan, miksi hän ei tietoja luovuta: mihin lain pykälään hän vetoaa. Hallintolain mukaan virkamies on velvollinen antamaan kirjallisen perustelun kieltäytymiselleen. Tämä asiakirja on sitten valituskelpoinen.

        JA vetoaa siihen ettei hänen tarvitse antaa enää mitään tietoja...koska olemme muuttaneet pois talosta..ja nyt meillä on kuulemma kaikki hyvin...Vaikka koko homma on vielä aluillaan..


      • valituksen
        hermonsa.menet kirjoitti:

        JA vetoaa siihen ettei hänen tarvitse antaa enää mitään tietoja...koska olemme muuttaneet pois talosta..ja nyt meillä on kuulemma kaikki hyvin...Vaikka koko homma on vielä aluillaan..

        aikoinaan tästä j.a:sta läänin hallitukselle. Ei mennyt sielläkään läpi! Samaa puolta ne kaikki ovat, mutta kyllä se viimeistään siellä käräjillä tokenee sekin nainen. Mulla muuten auttoi kun mun asianajaja soitti sille ja vähän kovisteli. Kieltäytyi meinaan jossain vaiheessa tulemasta meille ottamaan lisää näytteitä... tuli kun asianajaja soitti sille!! Kova kovaa vastaan vain ja voimia taistoon!!!


      • kolme.
        hermonsa.menet kirjoitti:

        JA vetoaa siihen ettei hänen tarvitse antaa enää mitään tietoja...koska olemme muuttaneet pois talosta..ja nyt meillä on kuulemma kaikki hyvin...Vaikka koko homma on vielä aluillaan..

        aluksi tietoja kun kävi ilmi että ostamastani talosta oli jo muutama vuosi aikaisemmin tehty
        sisäilmatutkimus.sanoin että minulla on oikeus
        kiinteistön omistajana saada kaikki tiedot mitkä
        ko. taloa koskevat,sanoin että jollei hyvällä niin sitten pahalla,saan ne joka tapauksessa.no sainhan ne! tosin kuulemma sellaista ei aikaisemmin ollut tapahtunut,mutta veloitus kopioista oli kyllä heillä heti hallussa,sen he
        tiesivät tarkasti.aika naurettavaa toimintaa.


      • nyt vaan
        kolme. kirjoitti:

        aluksi tietoja kun kävi ilmi että ostamastani talosta oli jo muutama vuosi aikaisemmin tehty
        sisäilmatutkimus.sanoin että minulla on oikeus
        kiinteistön omistajana saada kaikki tiedot mitkä
        ko. taloa koskevat,sanoin että jollei hyvällä niin sitten pahalla,saan ne joka tapauksessa.no sainhan ne! tosin kuulemma sellaista ei aikaisemmin ollut tapahtunut,mutta veloitus kopioista oli kyllä heillä heti hallussa,sen he
        tiesivät tarkasti.aika naurettavaa toimintaa.

        kantelua joko a) lääninhallitukseen tai b) eduskunnan oikeusasiamiehelle. Jos tästä kyseisestä tt:stä on joko aiemmin valitettu niin kannattaa laittaa vaan uutta kantelua menemään (joku sen laittaa kuriin). Olisipa hienoa, jos löytäisitte toisenne (te 3 porilaista) ja saisitte yhteiskantelun samasta ihmisestä jompaan kumpaan paikkaan, johan muuttuisi tt:nne ääni kellossa (otaksun). Molemmilla tahoilla kestää kanteluiden käsittely kuukausia, mutta tuleepahan tutkittua.

        Itse olen kannellut eri paikkakunnan tt:stä, joka hoiti hommansa yhtä hienosti kuin teillä siellä Porissa = ei ollenkaan.
        Älkää antako periksi ja varsinkaan kun sairastuitte ! Meidän veroeuroilla ne virkamiesten palkat maksetaan, joten on ihan oikeutettua vaatia osaamista ja palvelua.


      • hermonsa..men.
        nyt vaan kirjoitti:

        kantelua joko a) lääninhallitukseen tai b) eduskunnan oikeusasiamiehelle. Jos tästä kyseisestä tt:stä on joko aiemmin valitettu niin kannattaa laittaa vaan uutta kantelua menemään (joku sen laittaa kuriin). Olisipa hienoa, jos löytäisitte toisenne (te 3 porilaista) ja saisitte yhteiskantelun samasta ihmisestä jompaan kumpaan paikkaan, johan muuttuisi tt:nne ääni kellossa (otaksun). Molemmilla tahoilla kestää kanteluiden käsittely kuukausia, mutta tuleepahan tutkittua.

        Itse olen kannellut eri paikkakunnan tt:stä, joka hoiti hommansa yhtä hienosti kuin teillä siellä Porissa = ei ollenkaan.
        Älkää antako periksi ja varsinkaan kun sairastuitte ! Meidän veroeuroilla ne virkamiesten palkat maksetaan, joten on ihan oikeutettua vaatia osaamista ja palvelua.

        Kiitos taas Teille kaikille..jotka ootte vastanneet..Olen kyllä saanut hyviä neuvoja..ja paljon paremman mielen..Koska jo aivan alusta asti olen ajatellut JA:sta että onkohan hänellä kaikki "homeasiat" hallussa...


      • hermonsamen....
        hermonsa..men. kirjoitti:

        Kiitos taas Teille kaikille..jotka ootte vastanneet..Olen kyllä saanut hyviä neuvoja..ja paljon paremman mielen..Koska jo aivan alusta asti olen ajatellut JA:sta että onkohan hänellä kaikki "homeasiat" hallussa...

        Soitin JA:lle hän ei ota mitään kantaa..Nyt ei sentään katkaissut puhelua..Käski kysyä johtavalta Hygieenikolta..Soitin samantien Herra M:lle...Kysyin häneltä että haluan tehdä valituksen JA:n käytöksestä..Hän sanoi että voi valittaa Porin Terveyslautakuntaan..mietin juuri tässä että kannattaako minun tehdä valitus suoraan lääninhallitukselle???? koska varmaan Porin Terveyslautakunta on JA:n puolella..


      • yks meistä porilaisista
        hermonsamen.... kirjoitti:

        Soitin JA:lle hän ei ota mitään kantaa..Nyt ei sentään katkaissut puhelua..Käski kysyä johtavalta Hygieenikolta..Soitin samantien Herra M:lle...Kysyin häneltä että haluan tehdä valituksen JA:n käytöksestä..Hän sanoi että voi valittaa Porin Terveyslautakuntaan..mietin juuri tässä että kannattaako minun tehdä valitus suoraan lääninhallitukselle???? koska varmaan Porin Terveyslautakunta on JA:n puolella..

        Olin monta kertaa yhteydessä tähän johtavaan myös... ei siitä ollut apua!! Kyllä ne siellä terveyslautakunnassa taitaa myös olla puoluueellisia. Tuntui kyllä että myös siellä läänissä olivat! On se kyllä kumma ettei ne terveystarkastajat osaa lukea!! Niillä on siihen suorat ohjeet mitä saa olla ja minkä verran!! Asumisterveyoppaassa on selvästi sanottu että jo rakenteissa oleva liiallinen kosteus on sellainen asia mihin pitäisi puuttua!! Mutta ei!! Niin kauan kun vesi ei lainehdi lattioilla niin ei ole mitään hätää!!! Täällä Porissa tuntuu sujuvan kaikki!!


      • kirjallisen kysymyksen?
        hermonsamen.... kirjoitti:

        Soitin JA:lle hän ei ota mitään kantaa..Nyt ei sentään katkaissut puhelua..Käski kysyä johtavalta Hygieenikolta..Soitin samantien Herra M:lle...Kysyin häneltä että haluan tehdä valituksen JA:n käytöksestä..Hän sanoi että voi valittaa Porin Terveyslautakuntaan..mietin juuri tässä että kannattaako minun tehdä valitus suoraan lääninhallitukselle???? koska varmaan Porin Terveyslautakunta on JA:n puolella..

        Oletko jo tehnyt sen kirjallisen kysymyksen terveystarkastajalle? Siihen hänen ON VASTATTAVA KIRJALLISESTI. Älä tuhlaa voimavarojasi jatkuvaan soitteluun. Valita ylemmälle taholle vasta sitten, jos et saa kohtuullisessa ajassa vastausta kirjallisesti tekemääsi kysymykseen.

        Lue uudelleen kirjoitus "Onko yhteys?" 30.3. ja varsinkin sen kaksi viimeistä kappaletta. Voit pyytää asianajajaasi laatimaan ao. paperin, jos olet epävarma, kuinka semmoinen tehdään. T. nimim. Vasta-aine/homelaji (oikeudenkäynnit jo kokenut ent. hometalovuokralainen)


      • hermonsa....
        kirjallisen kysymyksen? kirjoitti:

        Oletko jo tehnyt sen kirjallisen kysymyksen terveystarkastajalle? Siihen hänen ON VASTATTAVA KIRJALLISESTI. Älä tuhlaa voimavarojasi jatkuvaan soitteluun. Valita ylemmälle taholle vasta sitten, jos et saa kohtuullisessa ajassa vastausta kirjallisesti tekemääsi kysymykseen.

        Lue uudelleen kirjoitus "Onko yhteys?" 30.3. ja varsinkin sen kaksi viimeistä kappaletta. Voit pyytää asianajajaasi laatimaan ao. paperin, jos olet epävarma, kuinka semmoinen tehdään. T. nimim. Vasta-aine/homelaji (oikeudenkäynnit jo kokenut ent. hometalovuokralainen)

        4 HOMELAJIA LÖYDETTIIN JA SÄDESIENI...JA VERESTÄ MYÖS ALTISTUNUT 4:LLE ERI LAJEILLE...NÄMÄ PAPERIT KAIKKI TUOMARILLA...TALOSTA OTETTIIN MONTA NÄYTETTÄ SILLOIN KUN VIELÄ ASUIMME SIELLÄ..ERI KOHDISTA TALOA..ILMOITIN SILLOIN TERV.TARK.AJ:LLE KAIKKI NÄMÄ VERESTÄ LÖYDETYT VASTAAINEET..AJ EI NIISTÄ KYLLÄ MITÄÄN TUNTUNUT TAJUAVAN..SILLOIN HÄN KEHOTTI MEITÄ MUUTTAMAAN TALOSTA..JA SANOI ETTÄ TULEE OTTAMAAN NÄYTTEITÄ VIELÄ SITTEN KUN TALO ON TYHJÄ..SAIMME SITTEN YHDEN LAUSUNNON HÄNELTÄ MISTÄ NÄKEE NÄMÄ TODETUT HOMELAJIT JA SÄDESIENI..JA HÄN LUPASI VIELÄ TULLA UUTEEN KOTIIMME TARKISTAMAAN HUONEKALUT JOS HALUAN..JA OLISIN HALUNNUTKIN MUTTA SITTEN HÄN PERUI PUHEENSA ETTÄ JOS NIISTÄ VAIKKA LÖYTYISIKIN NIIN EI VOIDA TODISTAA ETTÄ SE OLISI VANHASTA PAIKASTA PERÄISIN...JA TIEDÄN ETTÄ HÄN ON KÄYNYT NYT TALOSSA AINAKIN 5 KERTAA JÄLKEEN MUUTTOMME..UUDETKIN VUOKRALAISET OVAT MUUTTANEET POIS...JA TERV.TARK.J.A EI ANNA NÄISTÄ MUUTTOMME JÄLKEEN OLEVISTA NÄYTTEISTÄ MEILLE MITÄÄN TIETOJA...HÄNTÄ VAIN IHMETYTTÄÄ KOVIN MIKSI TÄMÄ VANHA TALOMME KIINNOSTAA MINUA YHÄ!!!!!!!!!!!!!
        AIVAN USKOMATON ÄMMÄ!!!!!!


      • kolme.
        hermonsa.... kirjoitti:

        4 HOMELAJIA LÖYDETTIIN JA SÄDESIENI...JA VERESTÄ MYÖS ALTISTUNUT 4:LLE ERI LAJEILLE...NÄMÄ PAPERIT KAIKKI TUOMARILLA...TALOSTA OTETTIIN MONTA NÄYTETTÄ SILLOIN KUN VIELÄ ASUIMME SIELLÄ..ERI KOHDISTA TALOA..ILMOITIN SILLOIN TERV.TARK.AJ:LLE KAIKKI NÄMÄ VERESTÄ LÖYDETYT VASTAAINEET..AJ EI NIISTÄ KYLLÄ MITÄÄN TUNTUNUT TAJUAVAN..SILLOIN HÄN KEHOTTI MEITÄ MUUTTAMAAN TALOSTA..JA SANOI ETTÄ TULEE OTTAMAAN NÄYTTEITÄ VIELÄ SITTEN KUN TALO ON TYHJÄ..SAIMME SITTEN YHDEN LAUSUNNON HÄNELTÄ MISTÄ NÄKEE NÄMÄ TODETUT HOMELAJIT JA SÄDESIENI..JA HÄN LUPASI VIELÄ TULLA UUTEEN KOTIIMME TARKISTAMAAN HUONEKALUT JOS HALUAN..JA OLISIN HALUNNUTKIN MUTTA SITTEN HÄN PERUI PUHEENSA ETTÄ JOS NIISTÄ VAIKKA LÖYTYISIKIN NIIN EI VOIDA TODISTAA ETTÄ SE OLISI VANHASTA PAIKASTA PERÄISIN...JA TIEDÄN ETTÄ HÄN ON KÄYNYT NYT TALOSSA AINAKIN 5 KERTAA JÄLKEEN MUUTTOMME..UUDETKIN VUOKRALAISET OVAT MUUTTANEET POIS...JA TERV.TARK.J.A EI ANNA NÄISTÄ MUUTTOMME JÄLKEEN OLEVISTA NÄYTTEISTÄ MEILLE MITÄÄN TIETOJA...HÄNTÄ VAIN IHMETYTTÄÄ KOVIN MIKSI TÄMÄ VANHA TALOMME KIINNOSTAA MINUA YHÄ!!!!!!!!!!!!!
        AIVAN USKOMATON ÄMMÄ!!!!!!

        menossa hometaloni kanssa.Kuka teidän asianajajanne on? voitko laittaa nimmarit-taas?
        olisi mielenkiintoista vertailla heidän toimintatapojaan tai tietämystään tai innostustaan!


      • hellitä
        hermonsa.... kirjoitti:

        4 HOMELAJIA LÖYDETTIIN JA SÄDESIENI...JA VERESTÄ MYÖS ALTISTUNUT 4:LLE ERI LAJEILLE...NÄMÄ PAPERIT KAIKKI TUOMARILLA...TALOSTA OTETTIIN MONTA NÄYTETTÄ SILLOIN KUN VIELÄ ASUIMME SIELLÄ..ERI KOHDISTA TALOA..ILMOITIN SILLOIN TERV.TARK.AJ:LLE KAIKKI NÄMÄ VERESTÄ LÖYDETYT VASTAAINEET..AJ EI NIISTÄ KYLLÄ MITÄÄN TUNTUNUT TAJUAVAN..SILLOIN HÄN KEHOTTI MEITÄ MUUTTAMAAN TALOSTA..JA SANOI ETTÄ TULEE OTTAMAAN NÄYTTEITÄ VIELÄ SITTEN KUN TALO ON TYHJÄ..SAIMME SITTEN YHDEN LAUSUNNON HÄNELTÄ MISTÄ NÄKEE NÄMÄ TODETUT HOMELAJIT JA SÄDESIENI..JA HÄN LUPASI VIELÄ TULLA UUTEEN KOTIIMME TARKISTAMAAN HUONEKALUT JOS HALUAN..JA OLISIN HALUNNUTKIN MUTTA SITTEN HÄN PERUI PUHEENSA ETTÄ JOS NIISTÄ VAIKKA LÖYTYISIKIN NIIN EI VOIDA TODISTAA ETTÄ SE OLISI VANHASTA PAIKASTA PERÄISIN...JA TIEDÄN ETTÄ HÄN ON KÄYNYT NYT TALOSSA AINAKIN 5 KERTAA JÄLKEEN MUUTTOMME..UUDETKIN VUOKRALAISET OVAT MUUTTANEET POIS...JA TERV.TARK.J.A EI ANNA NÄISTÄ MUUTTOMME JÄLKEEN OLEVISTA NÄYTTEISTÄ MEILLE MITÄÄN TIETOJA...HÄNTÄ VAIN IHMETYTTÄÄ KOVIN MIKSI TÄMÄ VANHA TALOMME KIINNOSTAA MINUA YHÄ!!!!!!!!!!!!!
        AIVAN USKOMATON ÄMMÄ!!!!!!

        Terveystarkastajan ei tarvitse tietää, miksi te haluatte tietoja. Asia ei kuulu lainkaan hänelle. Hän on lain mukaan velvollinen antamaan asunnnotarkastuspöytäkirjan kenelle tahansa halukkaalle (mahdolliset sairaustiedot peitettynä). Hän on myös velvollinen tekemään pöytäkirjan jokaisesta asunnontarkastuksestaan.

        Jos edelleen kieltäytyy, vaadi lakipykälä, johon hän vetoaa. Sen hän velvollinen antamaan hallintolain mukaan. Jos kieltäytyy siitäkin, niin huomauta, että tietoinen virkavelvollisuuksien rikkominen kuuluu virkarikoslainsäädännön piiriin.


      • tiedoksi
        hermonsamen.... kirjoitti:

        Soitin JA:lle hän ei ota mitään kantaa..Nyt ei sentään katkaissut puhelua..Käski kysyä johtavalta Hygieenikolta..Soitin samantien Herra M:lle...Kysyin häneltä että haluan tehdä valituksen JA:n käytöksestä..Hän sanoi että voi valittaa Porin Terveyslautakuntaan..mietin juuri tässä että kannattaako minun tehdä valitus suoraan lääninhallitukselle???? koska varmaan Porin Terveyslautakunta on JA:n puolella..

        älä h****ssä sinne terveyslautakuntaan tuhlaa aikaasi ja vaivaasi (oletan, että sinulla stressiä jo ihan omiksi tarpeiksi tämän asian tiimoilta). Tod.näköisesti terv.valvonta ei pysy objektiivisena asialle ja voi käydä vielä huonolla tuurilla niinkin, että tämä terv.tarkastajasi istuu ko lautakunnassa (minulla oli niin = sihteerinä ja esittelijänä häneen kohdistuneessa kantelussa).

        Kun teet kantelun lääninhallitukselle suoraan, he hoitavat asian niin, että he pyytävät terv.tarkastajalta/ Porin terv.valvonnalta vastineen kanteluusi. Tämän jälkeen sinä saat kantelusi takaisin tämän terv.tarkastajan vastineen kanssa ja saat vielä mahdollisuuden korjata omaa kanteluasi ja ehkä puolustaa niitä kantoja, joita terv.tark. on kirjannut omaansa sinun mielestäsi virheellisesti. Vasta sitten lääninhallitus antaa vastauksensa asiaasi.

        Älä masennu, äläkä odota liikoja, tässä kantelussa menee aikaa. Keskimääräinen käs.aika ruuhka-Suomessa on 6,2 kuukautta, mutta ainakin minun kanteluani on käsitelty huomenna tasan 1 vuosi, joten odottavan aika on pitkä, mutta saatat auttaa jotain toista ja paljon sillä, että haet oikeutta ja periaatepäätöksen TÄRKEÄSTÄ ASIASTA !


      • vastattava kirjallisesti
        kirjallisen kysymyksen? kirjoitti:

        Oletko jo tehnyt sen kirjallisen kysymyksen terveystarkastajalle? Siihen hänen ON VASTATTAVA KIRJALLISESTI. Älä tuhlaa voimavarojasi jatkuvaan soitteluun. Valita ylemmälle taholle vasta sitten, jos et saa kohtuullisessa ajassa vastausta kirjallisesti tekemääsi kysymykseen.

        Lue uudelleen kirjoitus "Onko yhteys?" 30.3. ja varsinkin sen kaksi viimeistä kappaletta. Voit pyytää asianajajaasi laatimaan ao. paperin, jos olet epävarma, kuinka semmoinen tehdään. T. nimim. Vasta-aine/homelaji (oikeudenkäynnit jo kokenut ent. hometalovuokralainen)

        niin ei ainakaan minun tapauksessani tullut yhtään kirjallista vastausta (vaikka oli kirjallinen pyyntö) eikä yhden yhtäkään "lautakuntapäätöstä", joista voi valittaa sitten tietyn ajan sisällä.

        Minä tiedän, sinä tiedät ja moni muu, että on vastattava kirjallisesti, mutta kun se ei aina vaan mene niin. Huolimatta lainpykälistä.

        Huom; ei siis ainakaan minun tapauksessani ja minä en ole Porista.


      • asia
        hellitä kirjoitti:

        Terveystarkastajan ei tarvitse tietää, miksi te haluatte tietoja. Asia ei kuulu lainkaan hänelle. Hän on lain mukaan velvollinen antamaan asunnnotarkastuspöytäkirjan kenelle tahansa halukkaalle (mahdolliset sairaustiedot peitettynä). Hän on myös velvollinen tekemään pöytäkirjan jokaisesta asunnontarkastuksestaan.

        Jos edelleen kieltäytyy, vaadi lakipykälä, johon hän vetoaa. Sen hän velvollinen antamaan hallintolain mukaan. Jos kieltäytyy siitäkin, niin huomauta, että tietoinen virkavelvollisuuksien rikkominen kuuluu virkarikoslainsäädännön piiriin.

        ei aina mene noin.

        Minun talossani:
        - ei ollut aina laadittu as.tark.pöytäkirjoja
        - lakipykäliä tiedustellessani en saanut tietoa, enkä edes vastausta (epäilen, etteivät tienneet)

        Minä tiedän, sinä tiedät ja moni muu, että asioiden kuuluisi mennä noin, mutta nyt alkaa tuntumaan, että äärimmäisen harvoin menee niin kuten kirjoihin ja kansiin on painettu.

        Tulisipa se ryhmäkanne tähän maahan, koska tässä olisi saumaa !


      • hermonsa....
        tiedoksi kirjoitti:

        älä h****ssä sinne terveyslautakuntaan tuhlaa aikaasi ja vaivaasi (oletan, että sinulla stressiä jo ihan omiksi tarpeiksi tämän asian tiimoilta). Tod.näköisesti terv.valvonta ei pysy objektiivisena asialle ja voi käydä vielä huonolla tuurilla niinkin, että tämä terv.tarkastajasi istuu ko lautakunnassa (minulla oli niin = sihteerinä ja esittelijänä häneen kohdistuneessa kantelussa).

        Kun teet kantelun lääninhallitukselle suoraan, he hoitavat asian niin, että he pyytävät terv.tarkastajalta/ Porin terv.valvonnalta vastineen kanteluusi. Tämän jälkeen sinä saat kantelusi takaisin tämän terv.tarkastajan vastineen kanssa ja saat vielä mahdollisuuden korjata omaa kanteluasi ja ehkä puolustaa niitä kantoja, joita terv.tark. on kirjannut omaansa sinun mielestäsi virheellisesti. Vasta sitten lääninhallitus antaa vastauksensa asiaasi.

        Älä masennu, äläkä odota liikoja, tässä kantelussa menee aikaa. Keskimääräinen käs.aika ruuhka-Suomessa on 6,2 kuukautta, mutta ainakin minun kanteluani on käsitelty huomenna tasan 1 vuosi, joten odottavan aika on pitkä, mutta saatat auttaa jotain toista ja paljon sillä, että haet oikeutta ja periaatepäätöksen TÄRKEÄSTÄ ASIASTA !

        Asianajajamme on JV.....Ja jos suoraan sanon alkuun n.4kk sitten hän oli hyvin tarmokas asian suhteen...kaikki oli kuulemma selvää "pässinlihaa" mutta nyt mielestäni odottanut kanteen vireille panoa liian kauan..Muuten tosi asiallinen asianajaja..Toivon parasta että hän vie asiamme loppuun asti..


      • kolme.
        hermonsa.... kirjoitti:

        Asianajajamme on JV.....Ja jos suoraan sanon alkuun n.4kk sitten hän oli hyvin tarmokas asian suhteen...kaikki oli kuulemma selvää "pässinlihaa" mutta nyt mielestäni odottanut kanteen vireille panoa liian kauan..Muuten tosi asiallinen asianajaja..Toivon parasta että hän vie asiamme loppuun asti..

        eli nuo kirjaimet,tosin ehdin olla siellä sen verran vähän aikaa etten kaikkia tunne.onko kaveri joku uusi/nuori,santavuon toimistostako?
        Mulla on E.V.


      • hermonsamen...
        kolme. kirjoitti:

        eli nuo kirjaimet,tosin ehdin olla siellä sen verran vähän aikaa etten kaikkia tunne.onko kaveri joku uusi/nuori,santavuon toimistostako?
        Mulla on E.V.

        Ei...hän on ihan yksityinen..keski-ikäinen
        varmaan ihan kokenut tietämäni mukaan...


      • yks meistä porilaisista
        hermonsa.... kirjoitti:

        Asianajajamme on JV.....Ja jos suoraan sanon alkuun n.4kk sitten hän oli hyvin tarmokas asian suhteen...kaikki oli kuulemma selvää "pässinlihaa" mutta nyt mielestäni odottanut kanteen vireille panoa liian kauan..Muuten tosi asiallinen asianajaja..Toivon parasta että hän vie asiamme loppuun asti..

        on kunnon asianajaja!! Vaikka olis kalliskin! Maksaa kyllä itsensä takaisin!! Kävikö teillä joku kosteus kartoitus firma tutkimassa että mistä johtuu kosteudet ja homeet??


      • hermonsamenet..
        yks meistä porilaisista kirjoitti:

        on kunnon asianajaja!! Vaikka olis kalliskin! Maksaa kyllä itsensä takaisin!! Kävikö teillä joku kosteus kartoitus firma tutkimassa että mistä johtuu kosteudet ja homeet??

        Juu...kahteen eri kertaan...silloin vielä kun asuttiin talossa kosteutta löytyi koko talon osalta ja runsaasti..Päivän muuttomme jälkeen talonomistaja oli tehnyt oman kosteuskartoituksen "tutun kautta"...kas kummaa talo sen mukaan ihan kunnossa...


      • hermonsament..
        hermonsamenet.. kirjoitti:

        Juu...kahteen eri kertaan...silloin vielä kun asuttiin talossa kosteutta löytyi koko talon osalta ja runsaasti..Päivän muuttomme jälkeen talonomistaja oli tehnyt oman kosteuskartoituksen "tutun kautta"...kas kummaa talo sen mukaan ihan kunnossa...

        Mistäpäin te Porilaiset muut olette? Ja missäpäin nämä "homevaurio" talot ovat olleet?


      • yks meistä porilaisista
        hermonsament.. kirjoitti:

        Mistäpäin te Porilaiset muut olette? Ja missäpäin nämä "homevaurio" talot ovat olleet?

        kävi sinun toimesta?? Tiedätkö mikä kävi vuokranantajan? On meinaan hieman kokemusta näistä porin kosteuskartoitus firmoista ;)melkein kaikki ovat tutuksi tulleet... meidän vanha asunto sijaitsi meri-porissa


      • hermonsamenet..
        yks meistä porilaisista kirjoitti:

        kävi sinun toimesta?? Tiedätkö mikä kävi vuokranantajan? On meinaan hieman kokemusta näistä porin kosteuskartoitus firmoista ;)melkein kaikki ovat tutuksi tulleet... meidän vanha asunto sijaitsi meri-porissa

        Tehokuivaus..minun kutsumani..
        Talonomistajan Satakunnan Rakennekuivaus...


      • yks meistä porilaisista
        hermonsamenet.. kirjoitti:

        Tehokuivaus..minun kutsumani..
        Talonomistajan Satakunnan Rakennekuivaus...

        tuo satakunnan rakennekuivauksen toinen heppu entinen tehokuivauksen kaveri! Eipä noista viitsi paljon kommentoida enempää! Mutta sen olen huomannut että kosteuskartoitus firmatkaan eivät ole puoluueettomia!! Enkä nyt tarkoita juuri noita kahta firmaa. Tulos on aina sellainen kun tilaaja haluaa.... yleensä... välillä on märkää.. välillä kuivaa.. välillä on kuivaa, mutta silti tulee korjaus ehdotuksia! Eikö ole mystistä??


      • hermonsa....
        yks meistä porilaisista kirjoitti:

        tuo satakunnan rakennekuivauksen toinen heppu entinen tehokuivauksen kaveri! Eipä noista viitsi paljon kommentoida enempää! Mutta sen olen huomannut että kosteuskartoitus firmatkaan eivät ole puoluueettomia!! Enkä nyt tarkoita juuri noita kahta firmaa. Tulos on aina sellainen kun tilaaja haluaa.... yleensä... välillä on märkää.. välillä kuivaa.. välillä on kuivaa, mutta silti tulee korjaus ehdotuksia! Eikö ole mystistä??

        Joo..todella mystistä...heh..heh..
        Tämän Talonomistajan version oli tehnyt toinen ko.kuivausfirman hepuista...Kävin kyllä ko firmassa kysymässä sitten että tiesikö hän näistä home ja sädesieni löydöksistä..hän myönsi kyllä "ettei ollut tietoinen"....


      • yks meistä porilaisista
        hermonsa.... kirjoitti:

        Joo..todella mystistä...heh..heh..
        Tämän Talonomistajan version oli tehnyt toinen ko.kuivausfirman hepuista...Kävin kyllä ko firmassa kysymässä sitten että tiesikö hän näistä home ja sädesieni löydöksistä..hän myönsi kyllä "ettei ollut tietoinen"....

        mistähän ne homeet ja sädesienet sinne oli tullut, jos asunnossa ei ollut märkää?? Miten teidän terveys muuten nykyään?? Me olemme nyt jo pian 7 kk asuttu sieltä pois! 2 lapsistani on jo oireettomia.. yhdellä vielä astmapiippu käytössä,vaikka ei ole astmaa. Ilmeisesti home jättänyt keuhkoihin jonkinlaisen tulehduksen. Isellä on vähän tällaista epämääräistä kuumeilua joka alkanut jo siellä, mutta jatkuu edelleen... mutta ilmeisesti ei johdu homeesta.. koska ei vieläkään ole helpottanut. Veriarvoja seuraillaan edelleen...


      • kolme.
        yks meistä porilaisista kirjoitti:

        mistähän ne homeet ja sädesienet sinne oli tullut, jos asunnossa ei ollut märkää?? Miten teidän terveys muuten nykyään?? Me olemme nyt jo pian 7 kk asuttu sieltä pois! 2 lapsistani on jo oireettomia.. yhdellä vielä astmapiippu käytössä,vaikka ei ole astmaa. Ilmeisesti home jättänyt keuhkoihin jonkinlaisen tulehduksen. Isellä on vähän tällaista epämääräistä kuumeilua joka alkanut jo siellä, mutta jatkuu edelleen... mutta ilmeisesti ei johdu homeesta.. koska ei vieläkään ole helpottanut. Veriarvoja seuraillaan edelleen...

        kyllä niitä oireita voi vieläkin olla ja tulee olemaan,ehkä ei ole vielä selvinnyt kohdallasi kaikki altistumiset.Itse olen ollut kanssa n. 7kk
        pois kohteesta,heti tulee oireita jos homeita lähellä.Lenkillä kun kävelee,voisi merkata talot joista lehahtaa jo nyt tuo samainen homeen haju.Silmäoireita on ja otsaonteloita särkee.
        Tuon hajun haistaminen on ikävintä,myös muut hajut ovat voimistuneet.Nyt voin kuvitella miltä koirista tuntuu ja niiden hajuaisti on vieläkin tarkempi.


      • ex vuokralainen
        kolme. kirjoitti:

        aluksi tietoja kun kävi ilmi että ostamastani talosta oli jo muutama vuosi aikaisemmin tehty
        sisäilmatutkimus.sanoin että minulla on oikeus
        kiinteistön omistajana saada kaikki tiedot mitkä
        ko. taloa koskevat,sanoin että jollei hyvällä niin sitten pahalla,saan ne joka tapauksessa.no sainhan ne! tosin kuulemma sellaista ei aikaisemmin ollut tapahtunut,mutta veloitus kopioista oli kyllä heillä heti hallussa,sen he
        tiesivät tarkasti.aika naurettavaa toimintaa.

        Löysin netistä tämän vanhan keskustelun. Keskustelussa keskustellaan porilaisesta terveystarkastajasta (nimikirjaimet J.A). Oliko sinullakin kokemusta samasta kaupungista ja samasta terveystarkastajasta? Tämä henkilö ei meinaa luovuttaa minulle papereita entisestä vuokra-asunnostani. Hän sanoi, että vaikka hän luovuttaisikin, niin joutuisin kopiointimaksun, joka 50 senttiä lisäksi maksamaan ajasta, joka kuluu paperi etsimiseen. Muistatko yhtään kuinka paljon jouduit maksamaan, että sait paperit? Onko asiasta mitää lakipykälää, johon voin nojata pyytäessäni papereita? Hyvää kesää!


      • RAKENNEKUIVAUS
        yks meistä porilaisista kirjoitti:

        tuo satakunnan rakennekuivauksen toinen heppu entinen tehokuivauksen kaveri! Eipä noista viitsi paljon kommentoida enempää! Mutta sen olen huomannut että kosteuskartoitus firmatkaan eivät ole puoluueettomia!! Enkä nyt tarkoita juuri noita kahta firmaa. Tulos on aina sellainen kun tilaaja haluaa.... yleensä... välillä on märkää.. välillä kuivaa.. välillä on kuivaa, mutta silti tulee korjaus ehdotuksia! Eikö ole mystistä??

        Siihen EI todellakaan kannata luottaa kenenkään, kokemusta on. Terve talo, joka osoitautui täysin home/sädesienen peittämäksi. Evakossa ollaan ja omiamme haetaan takaisin...


    • yks meistä porilaisista

      minulla on kyllä kaikki muut oireet jo lähteneet pois... ja minulla on näitä muita juttuja joka voi myös aiheuttaa kuumeilua. Ainoa mikä on jäänyt on tuo haju yliherkkyys. Homeet haisee nenään jo ulkoa, kun on sopiva ilma.Kukkamulta on aivan järkyttävä käsitellä. Vetää heti ihan tukkoon.. Siksi meillä ei ole enää viherkasveja sisällä. Perunat sama juttu.

      • hermonsamenet..

        Meillä on oireet lievittyneet paljon..mutta lääkäri sanoi että siinä voi mennä ihan vuoden yli..kuiteskin kaikki ovat voineet taas käydä koulussa normaalisti..silloin tuli koko ajan poissaoloja..vielä siitä meidän talon kosteudesta sitä siellä on yhäti...se oli sellainen "lumous" kartoitus tämä talonomistajan tekemä...


      • ja tavaroista

        Muutitteko kaikki tavarat mukananne homekämpästä uuteen asuntoon? Sohvat, patjat, matot, nojatuolit, telkkarit, kirjat, paperit?


      • hermonsamenet...
        ja tavaroista kirjoitti:

        Muutitteko kaikki tavarat mukananne homekämpästä uuteen asuntoon? Sohvat, patjat, matot, nojatuolit, telkkarit, kirjat, paperit?

        Kyllä...Terveystarkastaja sanoi että voimme rauhassa muuttaa pyyhkimällä kaiken..silti muuttomme jälkeen hän olisi vielä tullut ottamaan näytteitä huonekaluista..kuitenkin hän ei tullut...Sanoi että ei voi sitten enää todistaa jos jotain löytyy että ne löydökset olisivat ed.asunnosta...Aivan uskomaton käytöksinen terveystarkastaja...No hänestä teen valituksen...


      • ei ikävä
        hermonsamenet... kirjoitti:

        Kyllä...Terveystarkastaja sanoi että voimme rauhassa muuttaa pyyhkimällä kaiken..silti muuttomme jälkeen hän olisi vielä tullut ottamaan näytteitä huonekaluista..kuitenkin hän ei tullut...Sanoi että ei voi sitten enää todistaa jos jotain löytyy että ne löydökset olisivat ed.asunnosta...Aivan uskomaton käytöksinen terveystarkastaja...No hänestä teen valituksen...

        kyllä auta.

        Vaatteet yms. tulisi pestä ainakin 60 asteessa ja mielellään muutaman kerran. Jos kestävät kuumemman pesun, käytä sitä.

        Kova muovi, puu ys. materiaali tulisi pyyhkiä huolellisesti ja käyttää desinfioivia pesuaineita.

        Kirjat, paperi ja niihin verrattavissa olevat tavarat (esim valokuva-albumit) tulisi sulkea lasiovelliseen kaappiin ja ottaa sieltä yksi kerrallaan ja tarpeen niin vaatiessa. Tällaisille tavaroille tuulettaminen ja pakkasessa pitäminen saattaa auttaa. Moni on joutunut tällaiset esineet polttamaan/ hävittämään.

        Huonekaluille voi kokeilla höyrypesurilla pesua (jotkut pesulat vuokraavat tällaisia), mutta 100% varmuutta ei tämänkään toimivuudesta ole.

        Yksi isoista virheistä, jonka moni tekee on se, että saastuneesta asunnosta vie tavaransa suoraan puhtaaseen asuntoon ja saastuttaa sillä sitten tämän puhtaan asunnon. Varman päälle ottaessa tavarat tulee viedä yksi kerrallaan huolellisesti puhdistettuina puhtaaseen asuntoon ja koittaa mille elämä niiden kanssa tuntuu.

        Jos mitään oireita ei ilmene, niin sitten taas uusi tavara jne. jne. Ottaa aikansa, mutta tällä tavoin voidaan eliminoida hävitettävät, oireilua aiheuttavat tavarat ja pitää ne,jotka on vielä säästettävissä ja joiden kanssa voi oireettomana elää.

        Osittain samanlaista kuin totuttaa vauvaa uusiin ruoka-aineisiin, yksi uusi kerrallaan, jotta mahdolliset allergisoivat, vauvalle sopimattomat aineet löydetään.

        Kyllä ne tavarat ovat imeneet ne samat pöpöt itseensä asunnosta kuten ihmisetkin ja edellä mainitsemani ovat niitä keinoja, joilla voidaan kokeilla vanhojen tavaroiden sopeuttamista uuteen, puhtaaseen elämään. Valitettavan moni joutuu kyllä tavaroistaan, jopa niistä valokuvista luopumaan.


      • hermonsa....
        ei ikävä kirjoitti:

        kyllä auta.

        Vaatteet yms. tulisi pestä ainakin 60 asteessa ja mielellään muutaman kerran. Jos kestävät kuumemman pesun, käytä sitä.

        Kova muovi, puu ys. materiaali tulisi pyyhkiä huolellisesti ja käyttää desinfioivia pesuaineita.

        Kirjat, paperi ja niihin verrattavissa olevat tavarat (esim valokuva-albumit) tulisi sulkea lasiovelliseen kaappiin ja ottaa sieltä yksi kerrallaan ja tarpeen niin vaatiessa. Tällaisille tavaroille tuulettaminen ja pakkasessa pitäminen saattaa auttaa. Moni on joutunut tällaiset esineet polttamaan/ hävittämään.

        Huonekaluille voi kokeilla höyrypesurilla pesua (jotkut pesulat vuokraavat tällaisia), mutta 100% varmuutta ei tämänkään toimivuudesta ole.

        Yksi isoista virheistä, jonka moni tekee on se, että saastuneesta asunnosta vie tavaransa suoraan puhtaaseen asuntoon ja saastuttaa sillä sitten tämän puhtaan asunnon. Varman päälle ottaessa tavarat tulee viedä yksi kerrallaan huolellisesti puhdistettuina puhtaaseen asuntoon ja koittaa mille elämä niiden kanssa tuntuu.

        Jos mitään oireita ei ilmene, niin sitten taas uusi tavara jne. jne. Ottaa aikansa, mutta tällä tavoin voidaan eliminoida hävitettävät, oireilua aiheuttavat tavarat ja pitää ne,jotka on vielä säästettävissä ja joiden kanssa voi oireettomana elää.

        Osittain samanlaista kuin totuttaa vauvaa uusiin ruoka-aineisiin, yksi uusi kerrallaan, jotta mahdolliset allergisoivat, vauvalle sopimattomat aineet löydetään.

        Kyllä ne tavarat ovat imeneet ne samat pöpöt itseensä asunnosta kuten ihmisetkin ja edellä mainitsemani ovat niitä keinoja, joilla voidaan kokeilla vanhojen tavaroiden sopeuttamista uuteen, puhtaaseen elämään. Valitettavan moni joutuu kyllä tavaroistaan, jopa niistä valokuvista luopumaan.

        Kiitos paljon tiedoista..Jos meillä täällä uudessa talossa jotain ilmenee niin katson kyllä että Terveystarkastaja on vastuussa meidän huonekaluista ym. tavaroista..Kysyin häneltä nimenomaan että voimmeko rauhassa muuttaa..Teimme silloin kun muutimme uuteen asuntoomme kaikki mahdolliset kartoitukset ja talo oli terve..


      • samassa
        hermonsa.... kirjoitti:

        Kiitos paljon tiedoista..Jos meillä täällä uudessa talossa jotain ilmenee niin katson kyllä että Terveystarkastaja on vastuussa meidän huonekaluista ym. tavaroista..Kysyin häneltä nimenomaan että voimmeko rauhassa muuttaa..Teimme silloin kun muutimme uuteen asuntoomme kaikki mahdolliset kartoitukset ja talo oli terve..

        sonnassa olen minäkin rämpinyt. Jos tuntuu siltä, että haluat lisää tietoja siitä puhdistamisesta ja desinfioimisesta yms. ota yhteys Heliin (hengitysliitto), AsTeeseen (asumisterveysliitto). Niillä on puhelinnumerot olemassa,joista voit kysyä kaikesta mieltäsi askarruttavista asioista.

        Jos kaipaat kaltaistesi seuraa, käy katsomassa groups.yahoo.com/group/hometalo. Tarvitsee kirjautua, mutta on sen väärti.

        Älä anna periksi, kun kerran olet oikeassa !


      • hermonsa.menet.
        samassa kirjoitti:

        sonnassa olen minäkin rämpinyt. Jos tuntuu siltä, että haluat lisää tietoja siitä puhdistamisesta ja desinfioimisesta yms. ota yhteys Heliin (hengitysliitto), AsTeeseen (asumisterveysliitto). Niillä on puhelinnumerot olemassa,joista voit kysyä kaikesta mieltäsi askarruttavista asioista.

        Jos kaipaat kaltaistesi seuraa, käy katsomassa groups.yahoo.com/group/hometalo. Tarvitsee kirjautua, mutta on sen väärti.

        Älä anna periksi, kun kerran olet oikeassa !

        Kiitos sinulle tiedoista...enkä varmaan anna periksi..silloin kun on perheestäni kyse..


      • kolme.
        hermonsa.... kirjoitti:

        Kiitos paljon tiedoista..Jos meillä täällä uudessa talossa jotain ilmenee niin katson kyllä että Terveystarkastaja on vastuussa meidän huonekaluista ym. tavaroista..Kysyin häneltä nimenomaan että voimmeko rauhassa muuttaa..Teimme silloin kun muutimme uuteen asuntoomme kaikki mahdolliset kartoitukset ja talo oli terve..

        eikä tuo höyryllä tuhoaminenkaan kovin varmaa ole.
        Kaikki kovat tavarat,puhdistus kloriitilla.
        Vaatteet,liinavaatteet ainakin 60 tai 90 asteen pesu.(meillä edes nuo eivät auttaneet-roskiin meni)
        Peitot,patjat,tyynyt,sohvat...kaatopaikalle.
        Tv :stä hirveät oireet ja puhdistus,siihen en enää uskonut,näennäistä puuhastelua ja rahastusta.Pois vaan.
        Kirjat ja valokuvat odottelevat muovilaatikoissa.
        Ehkä kesällä taas niitä katsastelen,mitä niille teen,mutta uuteen kotiin en riskeeraa vielä.
        Matot pesetytin pesulassa Ulvilassa ( joku käsittely) vaan silti niitä epäilen,eli toistaiseksi varastossa.Ehkä joskus,kun altistuminen vähentynyt,voin niitä kokeille.
        Paljon meni.
        Jos teillä edelleen oireilua,voihan olla että tavaroiden mukana "ilkeät itiöt" tulivat uuteen kotiin.


      • kosteusvaurio
        ei ikävä kirjoitti:

        kyllä auta.

        Vaatteet yms. tulisi pestä ainakin 60 asteessa ja mielellään muutaman kerran. Jos kestävät kuumemman pesun, käytä sitä.

        Kova muovi, puu ys. materiaali tulisi pyyhkiä huolellisesti ja käyttää desinfioivia pesuaineita.

        Kirjat, paperi ja niihin verrattavissa olevat tavarat (esim valokuva-albumit) tulisi sulkea lasiovelliseen kaappiin ja ottaa sieltä yksi kerrallaan ja tarpeen niin vaatiessa. Tällaisille tavaroille tuulettaminen ja pakkasessa pitäminen saattaa auttaa. Moni on joutunut tällaiset esineet polttamaan/ hävittämään.

        Huonekaluille voi kokeilla höyrypesurilla pesua (jotkut pesulat vuokraavat tällaisia), mutta 100% varmuutta ei tämänkään toimivuudesta ole.

        Yksi isoista virheistä, jonka moni tekee on se, että saastuneesta asunnosta vie tavaransa suoraan puhtaaseen asuntoon ja saastuttaa sillä sitten tämän puhtaan asunnon. Varman päälle ottaessa tavarat tulee viedä yksi kerrallaan huolellisesti puhdistettuina puhtaaseen asuntoon ja koittaa mille elämä niiden kanssa tuntuu.

        Jos mitään oireita ei ilmene, niin sitten taas uusi tavara jne. jne. Ottaa aikansa, mutta tällä tavoin voidaan eliminoida hävitettävät, oireilua aiheuttavat tavarat ja pitää ne,jotka on vielä säästettävissä ja joiden kanssa voi oireettomana elää.

        Osittain samanlaista kuin totuttaa vauvaa uusiin ruoka-aineisiin, yksi uusi kerrallaan, jotta mahdolliset allergisoivat, vauvalle sopimattomat aineet löydetään.

        Kyllä ne tavarat ovat imeneet ne samat pöpöt itseensä asunnosta kuten ihmisetkin ja edellä mainitsemani ovat niitä keinoja, joilla voidaan kokeilla vanhojen tavaroiden sopeuttamista uuteen, puhtaaseen elämään. Valitettavan moni joutuu kyllä tavaroistaan, jopa niistä valokuvista luopumaan.

        HELI:sta, että huonekalujen ym saastuminen riippuu siitä, kuinka kauan tavarat ovat olleet homeelle altistuneessa paikassa. Meillä kerkesivät olla vain n. 2 kk, niin ei ole kuulemma mitään vaaraa nykyisessä asunnossa, eikä tarvitse huonekalujakaan mitenkään erikseen puhdistaa. Vaatteet, matot jne kyllä pesimme varmuuden vuoksi.


      • perhe
        ei ikävä kirjoitti:

        kyllä auta.

        Vaatteet yms. tulisi pestä ainakin 60 asteessa ja mielellään muutaman kerran. Jos kestävät kuumemman pesun, käytä sitä.

        Kova muovi, puu ys. materiaali tulisi pyyhkiä huolellisesti ja käyttää desinfioivia pesuaineita.

        Kirjat, paperi ja niihin verrattavissa olevat tavarat (esim valokuva-albumit) tulisi sulkea lasiovelliseen kaappiin ja ottaa sieltä yksi kerrallaan ja tarpeen niin vaatiessa. Tällaisille tavaroille tuulettaminen ja pakkasessa pitäminen saattaa auttaa. Moni on joutunut tällaiset esineet polttamaan/ hävittämään.

        Huonekaluille voi kokeilla höyrypesurilla pesua (jotkut pesulat vuokraavat tällaisia), mutta 100% varmuutta ei tämänkään toimivuudesta ole.

        Yksi isoista virheistä, jonka moni tekee on se, että saastuneesta asunnosta vie tavaransa suoraan puhtaaseen asuntoon ja saastuttaa sillä sitten tämän puhtaan asunnon. Varman päälle ottaessa tavarat tulee viedä yksi kerrallaan huolellisesti puhdistettuina puhtaaseen asuntoon ja koittaa mille elämä niiden kanssa tuntuu.

        Jos mitään oireita ei ilmene, niin sitten taas uusi tavara jne. jne. Ottaa aikansa, mutta tällä tavoin voidaan eliminoida hävitettävät, oireilua aiheuttavat tavarat ja pitää ne,jotka on vielä säästettävissä ja joiden kanssa voi oireettomana elää.

        Osittain samanlaista kuin totuttaa vauvaa uusiin ruoka-aineisiin, yksi uusi kerrallaan, jotta mahdolliset allergisoivat, vauvalle sopimattomat aineet löydetään.

        Kyllä ne tavarat ovat imeneet ne samat pöpöt itseensä asunnosta kuten ihmisetkin ja edellä mainitsemani ovat niitä keinoja, joilla voidaan kokeilla vanhojen tavaroiden sopeuttamista uuteen, puhtaaseen elämään. Valitettavan moni joutuu kyllä tavaroistaan, jopa niistä valokuvista luopumaan.

        Olisit sinäkin hometalossa asunut vain onnellinen kun olitte vuokralla vain... pääsitte sentään muuttamaan pois asunnosta. Me asutaan pakosta todella homeisessa omakotitalossa ja sairastan astmaa, eikä ole mitään mahdóllisuutta muuttaa pienen lapsen kanssa pois... myyjää ei kanna vastuuta ja oikeusprosessit kestää.....Tuossa tilanteessa olisin ihan tyytyväinen jos edes 2000e saisin... iso summa se on rahaa. Kuitenkin pääsitte asunnosta pois ja mitään pysyvää sairautta ei varmastikaan ole jäänyt.


    • kolme.

      Riippumaton vertaistukiryhmä kosteus- ja homeongelmien kanssa painiville perusteilla
      Tampereelle 06.04.2006 klo 18.00.Tarkempia tietoja voit kysellä [email protected].

      TERVETULOA!

      • hermonsa.menet

        kiitos taas sinulle! En huomannut...täytyisikö oikein lähteä Tampereelle ???


      • lämpimästi
        hermonsa.menet kirjoitti:

        kiitos taas sinulle! En huomannut...täytyisikö oikein lähteä Tampereelle ???

        tervetuloa teille molemmille. Ilmoittautukaa ja tulkaa paikan päälle. Samanlaisia nää tarinat on Savossa ja Suonenjoella, mutta toisen suusta kuultuna ne helpottaa kummasti ! Saatatte saada myös uusia näkökulmia juttuihinne.


    • qwerty

      Hei

      Luin uteliaisuudestani myös aiemmin kirjoittamasi viestit, kun alkoi asia kiinnostamaan. Mulle jäi hiukan epäselväksi mikä asunnossa oli oikein vikana?

      Mikäli oikein ymmärsin niin olet itse tilannut asuntoon kosteuskartoittajan ja ottanut itse materiaalinäytteen keittiön avatusta nurkasta pienen materiaalinäytteen ja toimittanut sen laboratorioon tutkittavaksi.

      Puhut myös terveystarkastajan käynneistä. Onko tarkastuskäynnistä laadittu tarkastuskertomus, jossa otetaan kantaa siihen löytyikö asunnosta terveyshaittaa aiheuttavia tekijöitä ja tarvitseeko mahdollisten terveyshaittojen aiheuttamiseksi tehdä lisää tutkimuksia vai ryhtyä korjaustoimiin?

      Kerroit että kosteuskartoittaja oli sanonut että laminaatin alla oli kosteutta. Kirjoittiko kosteuskartoittaja käynnistä tutkimusraportin ja mikäli mittauksessa käytettiin mittalaitteen pelkästään pintakosteuden osoitinta, joka ei mittaa kosteutta, on saatu tulos hyvin tulkinnanvarainen.

      Itseottamissa näytteissä on se huonopuoli että vastapuoli voi väittää että näyte on otettu jostain muualta. Muutenkin voi olla hyvä kiinnittää huomioita siihen että homeitiöitä löytyy joka asunnosta, myöskin avattujen rakenteiden sisäpuolelta. Mikrobilöydöksen aiheuttaman terveyshaitan arvioinnissa on huomioitava vaurioiden laajuus ja sen syntyy johtanut syy ja sijainti. Eli jos rakenteissa on joku tulitikkuaskin kokoinen tummentuma, joka on kuiva ja syntynyt joskus 10 vuotta sitten, ei sillä ole merkittävää vaikutusta huoneilman laatuun vaikka siinä muutama homesieni-itiö tutkimuksissa löytyisikin.

      Olettaisin että riita tapauksissa ja korvauksia haettaessa on oleellista onko asunnosta löytynyt sellaista tekijöitä, jotka aiheuttavat terveyshaittaa. Jos on niin silloin viranomaisen on täytynyt kehoittaa/määrää asunnon omistajaa korjaamaan sellaiset epäkohdat. Mikäli omistaja laiminlyö velvollisuutensa eli ei ryhdy toimenpiteisiin asunnon olosuhteiden parantamiseksi ja teille aiheutuu siitä johtuen terveyshaittaa niin silloin olette käsitykseni mukaan korvausvaatimuksen kannalta vahvoilla.( Tässä yhteydessä asunto voidaan laittaa asumiskieltoon jos määrättyjä toimenpiteitä ei tehdä.) Jos terveyshaittaa ei ole todettu niin asunnon omistajan on vaikea ryhtyä toimenpiteisiin sen korjaamiseksi, silloin korvauksien saaminenkin voi olla vaikeaa.

      • hermonsa.menet.

        Joo,,kyllä terveystarkastaja otti asunnosta monesta kohtaa näytteitä..ja arvot...homeet 4 lajia..sädesieni olivat kaikki yli sallittujen arvojen..siis asumiseen kelvoton..Talonomistaja nimenomaan sanoi meille ettei ala aukaisemaan lattioita eikä korjaamaan..ja vuokrasopimuksemme oli 2008 asti..(tai olisi ollut)..muutimme uuteen taloon..ja nyt hän on lumonnut talon uudestaan johon myös jo ottanut helmikuussa 2006 uudet vuokralaiset..ja uuden vuokralaisen tavattuani hän sanoi että terveystarkastaja oli heidän käskenyt muuttaa pois..ainakin 2 viikoksi..kun talosta oli kuulemma asuinhuoneistojen osalta "pesty" jollain myrkyllä lattiasta kattoon...En tiedä nyt sitten tämän hetken tilannetta ko.talossa..mutta kai ne kaikki sitten selviää oikeudenkäynnin aikana...


      • yks meistä porilaisista

        ei nyt nää missään terveyshaittaa.. meidänkin asunnossa oli joka puolella asuntoa hometta ja sädesieniä ja koko kämppä märkä!! Jopa kaakeleiden välistä valui vesi... silti meillä ei sairastettu homeesta vaan ihan jostakin muusta!!! Tämä t.tarkastaja ei nyt ihan ole ajan tasalla näissä hommissa!! Onhan täällä porissa yhdestä koulusta mm. tuuletettu sädesienet pois!!!Ja tämäkin asia oli oikein lehdessä!!!


      • kolme.
        hermonsa.menet. kirjoitti:

        Joo,,kyllä terveystarkastaja otti asunnosta monesta kohtaa näytteitä..ja arvot...homeet 4 lajia..sädesieni olivat kaikki yli sallittujen arvojen..siis asumiseen kelvoton..Talonomistaja nimenomaan sanoi meille ettei ala aukaisemaan lattioita eikä korjaamaan..ja vuokrasopimuksemme oli 2008 asti..(tai olisi ollut)..muutimme uuteen taloon..ja nyt hän on lumonnut talon uudestaan johon myös jo ottanut helmikuussa 2006 uudet vuokralaiset..ja uuden vuokralaisen tavattuani hän sanoi että terveystarkastaja oli heidän käskenyt muuttaa pois..ainakin 2 viikoksi..kun talosta oli kuulemma asuinhuoneistojen osalta "pesty" jollain myrkyllä lattiasta kattoon...En tiedä nyt sitten tämän hetken tilannetta ko.talossa..mutta kai ne kaikki sitten selviää oikeudenkäynnin aikana...

        tuo alkaa kuulostaa vähän samanlaiselta tarinalta kuin yhdellä homekaverillani,asunnon vuokrausta vaan jatkettiin ja jatkettiin,taitaa olla tuo puhdistus noita kuuluisia homeet otsonoidaan tai kemikaaleilla käsitellään tilat.eihän ne homeet minnekään kuole.aiheesta on jo lukuisia tutkimuksia ja väitöskirjoija,joista käy ilmi että ei kylmä,eikä kuuma (paitsi polttaminen)esim. auta,homeet kun ovat niin tehokkaasti rasvaliukoisia etc.
        Tuo sian siittiösolujen liikkeen salpautuminen esim. Streptomyces griseus bakteerin seurauksena,
        aika hurjaa.Kuuluu sisätilojen bakteeriyhdyskuntaan,myrkky ja valinomysiini,eikä mitenkään harvinainen.Oliko teillä?


      • hermonsa.menet
        yks meistä porilaisista kirjoitti:

        ei nyt nää missään terveyshaittaa.. meidänkin asunnossa oli joka puolella asuntoa hometta ja sädesieniä ja koko kämppä märkä!! Jopa kaakeleiden välistä valui vesi... silti meillä ei sairastettu homeesta vaan ihan jostakin muusta!!! Tämä t.tarkastaja ei nyt ihan ole ajan tasalla näissä hommissa!! Onhan täällä porissa yhdestä koulusta mm. tuuletettu sädesienet pois!!!Ja tämäkin asia oli oikein lehdessä!!!

        Oli meillä jokin näistä Streptomyces-tyypeistä ...nyt en kyllä niitä muista kaikki paperit ovat asianajajalla...
        joo kyllä olis Porissa Terveystarkastajan vaihto tarpeen...Eikö siellä koulussakin vain maalattiin päälle...Tää meidänkin talonomistaja 30v ollut rakennusalalla ja yhäti oma rakennusfirma.
        ...Ja mainostaa firmaansa Rakentaja.fi osastolla (saneeraustyöt).. Voi jumalauta kyl!


      • kolme.
        hermonsa.menet kirjoitti:

        Oli meillä jokin näistä Streptomyces-tyypeistä ...nyt en kyllä niitä muista kaikki paperit ovat asianajajalla...
        joo kyllä olis Porissa Terveystarkastajan vaihto tarpeen...Eikö siellä koulussakin vain maalattiin päälle...Tää meidänkin talonomistaja 30v ollut rakennusalalla ja yhäti oma rakennusfirma.
        ...Ja mainostaa firmaansa Rakentaja.fi osastolla (saneeraustyöt).. Voi jumalauta kyl!

        minkä niminen firma,ettei vaan vahingossa suosittele kenellekään?


      • hermonsamen...
        kolme. kirjoitti:

        minkä niminen firma,ettei vaan vahingossa suosittele kenellekään?

        Siinä on muitakin kimpassa..En viitsi heitä tähän sekoittaa..Tarkoitin vain että sellaisen firman "johtajalla" oma talo sellaisessa kunnossa..mutta eihän se häntä paljon näytä heilauttavan...siinähän asuu vain "vuokralaiset"..Sen takaan että kyllä Talonomistaja vielä katuu peittelemisiään..


      • hermonsa....
        hermonsamen... kirjoitti:

        Siinä on muitakin kimpassa..En viitsi heitä tähän sekoittaa..Tarkoitin vain että sellaisen firman "johtajalla" oma talo sellaisessa kunnossa..mutta eihän se häntä paljon näytä heilauttavan...siinähän asuu vain "vuokralaiset"..Sen takaan että kyllä Talonomistaja vielä katuu peittelemisiään..

        Ei silti on tällä ko.firmalla näitä hometaloja kuulemma..Porissa..salaojitukset ovat puuttuneet...ym...ja oikeudessa tälläkin hetkellä..mutta ei muuta kuin firma konkkaan ja uusi nimi firmalle..ja sama peli jatkuu..


      • kolme.
        hermonsa.... kirjoitti:

        Ei silti on tällä ko.firmalla näitä hometaloja kuulemma..Porissa..salaojitukset ovat puuttuneet...ym...ja oikeudessa tälläkin hetkellä..mutta ei muuta kuin firma konkkaan ja uusi nimi firmalle..ja sama peli jatkuu..

        torstaina tampereelle!!! olis mukava tavata ja
        jutella tarkemmin,täällä kun on pakko vähän varoa,ettei jutut mene väärille korville!


      • hermonsamenet..
        kolme. kirjoitti:

        torstaina tampereelle!!! olis mukava tavata ja
        jutella tarkemmin,täällä kun on pakko vähän varoa,ettei jutut mene väärille korville!

        Olisin todella halunnut tulla...mutta osui kyllä huonolle päivälle...melkein mahdotonta ehtiä työpäivän päälle...Olen sitä mieltä että saa kyllä kuulla ne "korvat" ihan rauhassa...
        Muuten kyllä on ollut mukava vaihtaa ajatuksia kanssasi...


      • kolme.
        hermonsamenet.. kirjoitti:

        Olisin todella halunnut tulla...mutta osui kyllä huonolle päivälle...melkein mahdotonta ehtiä työpäivän päälle...Olen sitä mieltä että saa kyllä kuulla ne "korvat" ihan rauhassa...
        Muuten kyllä on ollut mukava vaihtaa ajatuksia kanssasi...

        Tulee toukokuussa vuosi täyteen,kun laitoin haastehakemuksen käräjille.Nihkeää on käsittely ja olen ymmärtänyt ettei siellä sellaista ruuhkaa ole.Nämä ovat kaiketi niin kinkkisiä juttuja,että niitä siirretään pinosta toiseen.
        Sikamaisen pitkää odottelua.
        Ps. vertaistukiryhmä kokoontuu jatkossa kuukauden
        ensimmäisenä torstaina eli toukokuussa ois seuraava.
        Saa nähdä,vieläkö odottelen käräjille kutsua silloinkin!


      • hermonsa....
        kolme. kirjoitti:

        Tulee toukokuussa vuosi täyteen,kun laitoin haastehakemuksen käräjille.Nihkeää on käsittely ja olen ymmärtänyt ettei siellä sellaista ruuhkaa ole.Nämä ovat kaiketi niin kinkkisiä juttuja,että niitä siirretään pinosta toiseen.
        Sikamaisen pitkää odottelua.
        Ps. vertaistukiryhmä kokoontuu jatkossa kuukauden
        ensimmäisenä torstaina eli toukokuussa ois seuraava.
        Saa nähdä,vieläkö odottelen käräjille kutsua silloinkin!

        Onnea sinulle taistelussasi..toivotaan parasta..sama on meillä tässä edessä...
        Kyllä ne joskus sieltä vastaukset tulevat...


      • Pappa-Smurffi
        kolme. kirjoitti:

        tuo alkaa kuulostaa vähän samanlaiselta tarinalta kuin yhdellä homekaverillani,asunnon vuokrausta vaan jatkettiin ja jatkettiin,taitaa olla tuo puhdistus noita kuuluisia homeet otsonoidaan tai kemikaaleilla käsitellään tilat.eihän ne homeet minnekään kuole.aiheesta on jo lukuisia tutkimuksia ja väitöskirjoija,joista käy ilmi että ei kylmä,eikä kuuma (paitsi polttaminen)esim. auta,homeet kun ovat niin tehokkaasti rasvaliukoisia etc.
        Tuo sian siittiösolujen liikkeen salpautuminen esim. Streptomyces griseus bakteerin seurauksena,
        aika hurjaa.Kuuluu sisätilojen bakteeriyhdyskuntaan,myrkky ja valinomysiini,eikä mitenkään harvinainen.Oliko teillä?

        mutta vielä lisää:
        Jos joku väittää, että "vahinko" ei johdu homeesta, hän saattaa olla oikeassa: Eli kun hän puhuu homeesta, sillä yleensä tarkoitetaan luonnonhometta! Mutta hittovie, kun siellä rakenteissa ei muhikaan luonnonhome, vaan KOSTEUSVAURIOHOME!!! Eli luonnonhome ja kosteusvauriohome ovat kaksi eri asiaa myöskin oireiden ja sairauksien aiheuttajana!!!

        Ja voi jessus tätä ahneuden yhteiskuntaa: Nämä busines-jolpit keksi ruveta rahastamaan toisten ahdingolla, eli on ilmestynyt mitä ihmeellisempiä konsteja muka tuhota kosteusvauriohome, SITÄ PENTELETTÄ KUN EI VOI TAPPAA KUIN POLTTAMALLA!!!


      • ymmärtämään
        Pappa-Smurffi kirjoitti:

        mutta vielä lisää:
        Jos joku väittää, että "vahinko" ei johdu homeesta, hän saattaa olla oikeassa: Eli kun hän puhuu homeesta, sillä yleensä tarkoitetaan luonnonhometta! Mutta hittovie, kun siellä rakenteissa ei muhikaan luonnonhome, vaan KOSTEUSVAURIOHOME!!! Eli luonnonhome ja kosteusvauriohome ovat kaksi eri asiaa myöskin oireiden ja sairauksien aiheuttajana!!!

        Ja voi jessus tätä ahneuden yhteiskuntaa: Nämä busines-jolpit keksi ruveta rahastamaan toisten ahdingolla, eli on ilmestynyt mitä ihmeellisempiä konsteja muka tuhota kosteusvauriohome, SITÄ PENTELETTÄ KUN EI VOI TAPPAA KUIN POLTTAMALLA!!!

        että luonnonhomeet ja kosteusvauriohomeet ovat eri asia.Jos menet viisastelemaan ja kerrot tuon,niin ei tee hyvää yhteistyölle kun muka tiedät enemmän.Voi helkkari,ei sitten millään viitsisi vääntää näitä kuvioita lekurin kans,kaikkien muiden tahimisten jälkeen koko hometalon suhteen.Mutta kun se terveys...


      • hermonsamenet...
        ymmärtämään kirjoitti:

        että luonnonhomeet ja kosteusvauriohomeet ovat eri asia.Jos menet viisastelemaan ja kerrot tuon,niin ei tee hyvää yhteistyölle kun muka tiedät enemmän.Voi helkkari,ei sitten millään viitsisi vääntää näitä kuvioita lekurin kans,kaikkien muiden tahimisten jälkeen koko hometalon suhteen.Mutta kun se terveys...

        Sanos muuta!!!! on tähän kyl niin välillä kyllästynyt....Mut kyl joskus noiden Talonomistajienkin hymy hyytyy...samoin terveystarkastajien..


      • Pappa-Smurffi
        hermonsamenet... kirjoitti:

        Sanos muuta!!!! on tähän kyl niin välillä kyllästynyt....Mut kyl joskus noiden Talonomistajienkin hymy hyytyy...samoin terveystarkastajien..

        syvälle päähän ja suunnitelma melkein valmis, mutta lopulliseen iskuun tarvitaan meitä kaikkia! Ja muuten, lääkäritkin ovat vain ihmisiä! Muutama vuosi sitten ne nauro mullekin, kun onneton erehdyin puhumaan kosteusvauriohomeesta. Nykyisin ne kuuntelee pää kallellaan jo minuakin. Eli putken päästä häämöttää jo valoa. Lopullinen isku näillä näkymin on tehtävä tuolla homesairaudet -osiossa:

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000608&subcat=691


      • mukaan
        Pappa-Smurffi kirjoitti:

        syvälle päähän ja suunnitelma melkein valmis, mutta lopulliseen iskuun tarvitaan meitä kaikkia! Ja muuten, lääkäritkin ovat vain ihmisiä! Muutama vuosi sitten ne nauro mullekin, kun onneton erehdyin puhumaan kosteusvauriohomeesta. Nykyisin ne kuuntelee pää kallellaan jo minuakin. Eli putken päästä häämöttää jo valoa. Lopullinen isku näillä näkymin on tehtävä tuolla homesairaudet -osiossa:

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000608&subcat=691

        kun suunnitelmasi on valmis! ja taitaa olla moni
        muukin valmis yhteisen asian ja tulevien uusien homealtistuneiden vuoksi.


    • velijärjestelmästä

      Kaippa olet tietoinen että Porissa kaikki asianajajat ovat kavereita keskenään.Sinunkin aa kuuluu vapaamuurareihin (muistaakseni),siellä veli veljestä huolehtii.Asia voi olla joko sinulle eduksi tai sitten ei.Kyllä noilla omia kytköksiään on : terveyslautakunnankin puolella.Harmi,mikäli arpa ei kaada suosiota sinulle.Onnea toivottelen,pidä puolesi.

      • en tunne heitä

      • hermonsamenet..

        Kiitos sinulle! Kyllä meidän asianajaja ainakin on tuntunut ihan asialliselta..ainoa mikä on vähän vaivannut...hän on mielestäni vähän liian kauan odotellut vastapuolen viivyttelyä...


      • hermonsamenet
        en tunne heitä kirjoitti:

        http://www.kansallissosialismi.com/vapaamuurarit.php

        Eikös voisi ajatella, että ovat jämäkkää oikeudenmukaista väkeä ?
        En tarkemmin tunne muurareita ja myyttejä heistä.

        En ainakaan meidän AA:ta löytänyt näistä listoista.


      • kolme.
        hermonsamenet.. kirjoitti:

        Kiitos sinulle! Kyllä meidän asianajaja ainakin on tuntunut ihan asialliselta..ainoa mikä on vähän vaivannut...hän on mielestäni vähän liian kauan odotellut vastapuolen viivyttelyä...

        muistin väärin,pyydän anteeksi.Tuo viivyttely on ihan tuttua,pitää vaan pommittaa niitä,heillä on monta juttua ja jollei itse ole aktiivinen aa perään,saa kyllä rauhassa odotella.Pitää vaan muistuttaa olemassaolostaan,niin tätä peliä pelataan.


      • hermonsa....
        kolme. kirjoitti:

        muistin väärin,pyydän anteeksi.Tuo viivyttely on ihan tuttua,pitää vaan pommittaa niitä,heillä on monta juttua ja jollei itse ole aktiivinen aa perään,saa kyllä rauhassa odotella.Pitää vaan muistuttaa olemassaolostaan,niin tätä peliä pelataan.

        Ei mitään....Tarvitse anteeksi pyydellä..
        Oikeastaan se vastapuoli on vetkutellut pyytämällä kaikenlaisia kopioita meidän papereista....


      • hermonsamenet...
        hermonsa.... kirjoitti:

        Ei mitään....Tarvitse anteeksi pyydellä..
        Oikeastaan se vastapuoli on vetkutellut pyytämällä kaikenlaisia kopioita meidän papereista....

        Tuhannet kiitokset kaikille Teille!
        Joilta olen saanut kannustusta tähän "hometalo"
        ongelmaan...


      • kolme.
        hermonsamenet... kirjoitti:

        Tuhannet kiitokset kaikille Teille!
        Joilta olen saanut kannustusta tähän "hometalo"
        ongelmaan...

        miten teidän asianne kulku jatkuu,jos vaikka olisi sellainen "oikeusvoittaa" tarina,jolle voit joskus laittaa pisteen!


      • hermonsa menet...
        kolme. kirjoitti:

        miten teidän asianne kulku jatkuu,jos vaikka olisi sellainen "oikeusvoittaa" tarina,jolle voit joskus laittaa pisteen!

        Tottakai!!!! Kirjoitan varmasti miten meidän asiamme oikeudessa menee..Ja tässä välilläkin jos ilmaantuu uutta todistusaineistoa..heh heh..
        (ei kyllä paljon ole naurattanut viime aikoina)..
        Olette antanut voimia lisää...


      • omat
        hermonsa menet... kirjoitti:

        Tottakai!!!! Kirjoitan varmasti miten meidän asiamme oikeudessa menee..Ja tässä välilläkin jos ilmaantuu uutta todistusaineistoa..heh heh..
        (ei kyllä paljon ole naurattanut viime aikoina)..
        Olette antanut voimia lisää...

        kaltaisesi ovat antaneet jaksamisen energiaa sinulle taistelussasi. Paskaa se tulee olemaan, mutta pidä asiasta ja tapahtuneesta kiinni ja älä taivu. Mitä enemmän pystyt erottamaan sitten oikeudessa tunteet ja järjen toisistaan, sen pidemmälle etenet !

        Muista se virtuaalinen vertaistuki, kun alkaa toden teolla vanne kiristämään päätä (ihan kuin ei nyt odotellessa jo kiristäisi:) !!! Me samanlaiset ollaan sua varten siellä.


    • Piia
    • altistunutnenä

      moi
      monet ns krossipohjaiset talot on homeessa !!!!!!! kuukkari,viikkari.

      talot joihin on salaojat tehty .esim nyt ja talo on 80 luvulta, niin kannattaa harkita.

      pitää olla tarkka, eikä luottaa aina kartoittajaan.

      myös kellarinhajua ei ole, vaan se on homeenhaju .
      eikä ns. vanhantalon hajua ,se on yleensä homeen haju.

      siis olkaa tarkkoina t. hometalonvanki.

    • mycff66

      Varokaa hometaloja !!
      joita porissa riittää.....................50% 80-luvun taloissa on hometta.

    • äiti67e

      löytyy homekouluja ja homepäiväkoteja !!!!

    • Apua homeremonttiin

      Hei
      Perheemme pyytää apuanne.Olemme eläneet home-evakossa melkein kaksi vuotta ja nyt joudumme remontoimaan asumiskelvottomana olevan asuntomme melkein nolla budjetilla.

      Linkistä pääset antamaan meille äänesi. Jos kysyy postinumeroa, syötä omasi niin pääset suoraan meidän kohtaan. Kaunis kiitos

      http://www.omaunelmasi.fi/?p=unelmagalleria&gid=9126

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      139
      2033
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1918
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1868
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1670
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1468
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1158
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe