Putkityöt itsekö?

Kyssäri06

Onko jossakin rakennussäädöksessä määrítelty omakotitalon putkitöistä( vesi ja viemäröinti), voiko laittaa itse? Korvaakohan vakuutus mahdolliset vauriot jos itse tekee?

35

30248

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • k-yrpä

      voit tehdä itse jos:

      olet vähintään lvi-teknikko saat kvv/iv-luvat.
      olet kouluttautunut lvi-alalle joten vakuutusyhtiö korvaa jos sattuu vahinkoja.

      muussa tapauksessa olet omillasi.
      t:putkiasentaja

      • kyssäri06

        ei viiti palkata putkimiestä pienehköön laajennukseen, no ollaan sitten omillaan jos jotain sattuu


      • useimmiten mnee
        kyssäri06 kirjoitti:

        ei viiti palkata putkimiestä pienehköön laajennukseen, no ollaan sitten omillaan jos jotain sattuu

        pieni laajennus iso vahinko...ONNEA JÄLLEEN SINULLEKIN, OLEN JOKUSEN VASTAAVAN NÄHNYT MATKAN VARRELLA.
        yleensä menee näin:
        vastaavana mesuna on puolijuoppo äijä ja se "hoitaa" putkijutut siinä samalla (joku sen kaveri, toinen puolijuoppo maalari) tekee ne siinä maalihommien ohessa....ja sitten lopuksi tulee ammattimiehet ja rahastaa jos yleensä jonkun saat korjaamaan jälkiä ja vahinkoja.

        ja ihan todella olen nähnyt noita juttuja noin 40-60 13 vuoden aikana.


      • jussi

        Miten tuo vakuutusyhtiö mahtaa oikeasti suhtautua noihin itse tehtyihin juttuihin? Onko jollain kokemusta? Ymmärtääkseni jos tekee pieniä putkiliitoksia itse tai jonkun remontin ilman rakennuslupaa, niin ei siitä automaattisesti seuraa, että vakuutusyhtiö ei korvaa. Kysyin kerran vakuutusvirkailijalta, kun remontoin ilman lupaa, että mitenkä yhtiö siihen suhtautuu, mutta sain ympäripyöreän vastauksen.


      • itse tehnyt ja toimii

        Itse ne putkityöt pystyy tekemään suurilta
        osin. Työ ei ole erityisen vaativaa ja
        tarvittavat työkalut saa LVJ- liikkeestä
        samoin kuin hyvät ohjeet ja neuvot. Ei kannata
        suuremmin välittää vakuutuksista koska siellä
        on niitä "pienellä präntättyjä". Vakuutusyhtiön
        tehtävä on vain ja ainoastaan kehitellä syitä
        miksi mitään ei korvata. Pelottelulla saatu
        ihmiset hysteerisiksi. Tietysti on hyvä jos
        saa tarkastettua työn laskua vastaan jollakin
        putkimiehellä. Huolellisuutta ja ohjeitten noudattamista siinä tarvitaan, ei muuta. Pinta
        asennukset tahi suojaputket kertovat pian jos
        joku mättää.


      • ammattilainen
        itse tehnyt ja toimii kirjoitti:

        Itse ne putkityöt pystyy tekemään suurilta
        osin. Työ ei ole erityisen vaativaa ja
        tarvittavat työkalut saa LVJ- liikkeestä
        samoin kuin hyvät ohjeet ja neuvot. Ei kannata
        suuremmin välittää vakuutuksista koska siellä
        on niitä "pienellä präntättyjä". Vakuutusyhtiön
        tehtävä on vain ja ainoastaan kehitellä syitä
        miksi mitään ei korvata. Pelottelulla saatu
        ihmiset hysteerisiksi. Tietysti on hyvä jos
        saa tarkastettua työn laskua vastaan jollakin
        putkimiehellä. Huolellisuutta ja ohjeitten noudattamista siinä tarvitaan, ei muuta. Pinta
        asennukset tahi suojaputket kertovat pian jos
        joku mättää.

        putkarin työkalut kustantaa ainakin 4-5000 € ilman pakettiautoa. Pitää tuntea asennus määräykset d1 c1 ym ja ymmärtää ne oikein. Itselleni sattui ammattimiehenäkin kerran vesivahinko jonka vakuutusyhtiö korvasi n.30 tuhatta euroa. Että siitä vaan - yrittänyttä ei laiteta.


      • mara18

        Omakotitalon putkityöt saa tehdä kuka vain, se on hyvä niin, ainoastaan paikallinen vedentoimittaja voi vaatia esim. papereihin nimmareita ja sitten aikaiempi kuuluisa painekoekin voi tulla kyseeseen, nykyisin kun tehdään muovista suojaputkin ja liittokset ovat helposti käsillä, niin koko hoijaus omakodin putkityöistä on turhaan.
        Kerrotalot ja rivitalot on tietysti vähän eri asia ja jos omakotitalo kytketään kuakolämpöön
        Itse tein putkityöt muovilla yli 20 vuotta sitten omataloon ja kaikki toimii, pari hanaa on pitänyt vaihtaa neljästä.
        Samaa ei voi sanoa ihan sähkötöiden suhteen, niissä oli ongelmia vaikka kaupungin tarkasta kävi kaikki katsomassa, oli sen verran vinokuormaa.


      • 19+3
        mara18 kirjoitti:

        Omakotitalon putkityöt saa tehdä kuka vain, se on hyvä niin, ainoastaan paikallinen vedentoimittaja voi vaatia esim. papereihin nimmareita ja sitten aikaiempi kuuluisa painekoekin voi tulla kyseeseen, nykyisin kun tehdään muovista suojaputkin ja liittokset ovat helposti käsillä, niin koko hoijaus omakodin putkityöistä on turhaan.
        Kerrotalot ja rivitalot on tietysti vähän eri asia ja jos omakotitalo kytketään kuakolämpöön
        Itse tein putkityöt muovilla yli 20 vuotta sitten omataloon ja kaikki toimii, pari hanaa on pitänyt vaihtaa neljästä.
        Samaa ei voi sanoa ihan sähkötöiden suhteen, niissä oli ongelmia vaikka kaupungin tarkasta kävi kaikki katsomassa, oli sen verran vinokuormaa.

        Väärin. Meillä kaupunki vaatii kvv-vastaavan, joka on vastuussa asennuksista ja jos sinulla ei noita lupia ole, eikä kukaan suostu nimeään laittamaan paperiin, niin et voi tehdä putkitöitä itse.


      • SähköI
        mara18 kirjoitti:

        Omakotitalon putkityöt saa tehdä kuka vain, se on hyvä niin, ainoastaan paikallinen vedentoimittaja voi vaatia esim. papereihin nimmareita ja sitten aikaiempi kuuluisa painekoekin voi tulla kyseeseen, nykyisin kun tehdään muovista suojaputkin ja liittokset ovat helposti käsillä, niin koko hoijaus omakodin putkityöistä on turhaan.
        Kerrotalot ja rivitalot on tietysti vähän eri asia ja jos omakotitalo kytketään kuakolämpöön
        Itse tein putkityöt muovilla yli 20 vuotta sitten omataloon ja kaikki toimii, pari hanaa on pitänyt vaihtaa neljästä.
        Samaa ei voi sanoa ihan sähkötöiden suhteen, niissä oli ongelmia vaikka kaupungin tarkasta kävi kaikki katsomassa, oli sen verran vinokuormaa.

        Vai vinokuormaa.. Se on helppo korjata. Mitata vaihekuormat ja jakaa uudelleen.


    • Mikke

      Tarvii hommata KVV-vastaava, joka tarkastaa asennukset ja laittaa nimensä paperiin. Jos työkustannuksiin etsii säästöjä, kannattaa miettiä putkarin ottamista tuntitöinä ja sopia itse olevansa apumiehenä.

    • ite

      tein,toki on lvi valvoja.Eli kytkin kattilan kaikkine putkituksineen,viemärit sun muut,helppoa,eikö totta.Hyvin on skulannut.

      • ei vaadi lupia

        putkityöt ei ole luvanvaraisia,ja vastaavan mestarin nimi käy tarkistamaan tehdyt työt viemäriputkien ym laiton.itse ollaan tehty putkihommat ym remontit ei vaikeuksia lopputarkastuksessa.sähkötyöt ovat luvanvaraisia nekin me teimme itse koska luvat on kunnossa.


      • mututeoriaa
        ei vaadi lupia kirjoitti:

        putkityöt ei ole luvanvaraisia,ja vastaavan mestarin nimi käy tarkistamaan tehdyt työt viemäriputkien ym laiton.itse ollaan tehty putkihommat ym remontit ei vaikeuksia lopputarkastuksessa.sähkötyöt ovat luvanvaraisia nekin me teimme itse koska luvat on kunnossa.

        Ensinnäkin putkipuolta valvoo työmaallaa kvv-työnjohtaja, joka tarkistaa että kaikki tehdyt hommat on ok. KVV-työnjohtajasta riipuu, hyväksyykö hän omatoimisen rakentajan tekemät putkistotyöt. Vakuutusyhtiöille asia ei yleensä kuulu, sillä rskennusvirheestä johtuvaa vauriota ei pääsääntöisesti korvata! Lähinnä valvova viranomainen, eli kunnan/kaupungin tekninen virasto on kiinnostunut tekijöistä, ja sekin tapahtuu kvv-työnjohtajan kautta/vastuulla. Monissa kunnissa/kaupungeissa vaaditaan nykyää painekoe, jos tehdään uutta, tai remontoidaan vanhaa. Saneerauksissa vastuu on hyvinpitkälti itse omistajalla, miten hän haluaa itse teettää/tehdä, ja minkälaisen riskin haluaa itse ottaa, koska törkeissä virheissä takuu on 10 vuotta. Vastuu jatkuu, vaikka möisi talon. Vesivahinkojen kohdalla vastuu/ korvausvelvollisuus on yli tuon 10 vuotta, ja käräjäoikeus yleensä ratkaisee asiat silloin.


      • riittää
        ei vaadi lupia kirjoitti:

        putkityöt ei ole luvanvaraisia,ja vastaavan mestarin nimi käy tarkistamaan tehdyt työt viemäriputkien ym laiton.itse ollaan tehty putkihommat ym remontit ei vaikeuksia lopputarkastuksessa.sähkötyöt ovat luvanvaraisia nekin me teimme itse koska luvat on kunnossa.

        että vastaava mestari tarkastaa putkityöt???

        Jossain voi olla mahdolista jos muita ammattilaisia ei löytdy 200 km säteellä.


      • NO JUST
        ei vaadi lupia kirjoitti:

        putkityöt ei ole luvanvaraisia,ja vastaavan mestarin nimi käy tarkistamaan tehdyt työt viemäriputkien ym laiton.itse ollaan tehty putkihommat ym remontit ei vaikeuksia lopputarkastuksessa.sähkötyöt ovat luvanvaraisia nekin me teimme itse koska luvat on kunnossa.

        No juu oot varmaan kaikki osaava expertti.. sanonpahan vaan et niin kauan sujuu kun mitään eisatu eikä pirtistä tuu savua muualta kuin piipusta ja vesikin vaan raanasta kaikki on ok mut entäpäs sitten kun sun pirttis palaa tai aamusti herätessäs kahlaat olohuoneeseen ja parketilla on 20cm vettä..??silloi ammattimiesten tuntipalkat on pieniä säästöjä..KUKAAN EI KORVAA SUN ASENNUKSIES TAKIA TORPPAS SE ON FAKTA


      • tarkastaja
        ei vaadi lupia kirjoitti:

        putkityöt ei ole luvanvaraisia,ja vastaavan mestarin nimi käy tarkistamaan tehdyt työt viemäriputkien ym laiton.itse ollaan tehty putkihommat ym remontit ei vaikeuksia lopputarkastuksessa.sähkötyöt ovat luvanvaraisia nekin me teimme itse koska luvat on kunnossa.

        jossakin kunnassa onnistuu leväperäisempi asentelu. Tosiasiassa kaikkialla suomessa on samat rakennusmääräykset niiden valvonnassa on erilaisuutta.Vesijohto ja viemärityöt ja tämän vuoden alusta myös iv-työt ovat luvanvaraisia.


      • 45 v putki asentajana
        tarkastaja kirjoitti:

        jossakin kunnassa onnistuu leväperäisempi asentelu. Tosiasiassa kaikkialla suomessa on samat rakennusmääräykset niiden valvonnassa on erilaisuutta.Vesijohto ja viemärityöt ja tämän vuoden alusta myös iv-työt ovat luvanvaraisia.

        Putkiasentaja on aivan eri nimike kuin putki mies,samoin omatoiminen putkimies.
        Valvonta ontuu monessa kunnassa,määräykset ovat samat olipa oma kaivo tai kunnallinen verkosto.Pienissä kunnissa ei ole lvi teknikkoa tai insinööriä ns rakennusmestarit yrittää soveltaa d1 ja muita määräyksiä ymmärtämättä niistä.


      • Eura
        NO JUST kirjoitti:

        No juu oot varmaan kaikki osaava expertti.. sanonpahan vaan et niin kauan sujuu kun mitään eisatu eikä pirtistä tuu savua muualta kuin piipusta ja vesikin vaan raanasta kaikki on ok mut entäpäs sitten kun sun pirttis palaa tai aamusti herätessäs kahlaat olohuoneeseen ja parketilla on 20cm vettä..??silloi ammattimiesten tuntipalkat on pieniä säästöjä..KUKAAN EI KORVAA SUN ASENNUKSIES TAKIA TORPPAS SE ON FAKTA

        Putkityöt on hyvin yksinkertaista hommaa, ei mitään raketti tiedettä.
        Helppo tehdä itse ja säästää iso raha. Yleensä vahingot sattuu firmoille jossa on jotain puolasta roudattuja "putkimiehiä"


      • 5+6
        45 v putki asentajana kirjoitti:

        Putkiasentaja on aivan eri nimike kuin putki mies,samoin omatoiminen putkimies.
        Valvonta ontuu monessa kunnassa,määräykset ovat samat olipa oma kaivo tai kunnallinen verkosto.Pienissä kunnissa ei ole lvi teknikkoa tai insinööriä ns rakennusmestarit yrittää soveltaa d1 ja muita määräyksiä ymmärtämättä niistä.

        Mikä ero putkiasentajalla ja putkimiehellä??????????


    • jormajuuso

      kyllähän nuo putkihommat on ite tehty ja ei ole vaikeaa.
      Huolellinen tietysti pitää olla.
      Putkimiehiä risoo vaan ku eivät pääse rahastamaan!

      sitäpaitsi ei se ole niin vaativaa hommaa että se tuntitaksa pitää niin pirun korkeä olla. sähkömiehen taksan ymmärrän paremmin.

      ite oon puuseppä ja jonkunverran joutuu rakennuksillakin kaikenlaista tekemään. ei kukaan mulle halua kyllä maksaa putkimiehen palkkaa vaikka miten ois vastuullinen juttu. Outoa...

    • Apinat työmaalla

      Kyllä apinakin osaa tehdä putki ja sähkötöitä, puusepän hommista puhumattakaan.
      Firmojen muut kulut ja verotus pitää hinnat kalliina.

      • Putkimies

        Jep


    • Tölkki

      Nii se ammattiputkari 54 eskoo tunti, tulee sillon ko huvittaa ja kytkee suihkuun kaks kylmää linjaa ja pyykkikoneelle kuuman, ei tule korjaamaan virheitään, kun on niin pirun kiire istua esson baarissa. Mainoksessa kehutaan 24/7 päivystyksellä, muttei vastaa puhelimeen edes virka-aikana. 200 neliön halli vailla lämmitystä, kun herra ilmottaa päivää ennen valua, et huomenna voisin sitte tulla niitä lattialämmitysputkia vetään...
      Onneks näitä on osaavia ja luotettaviakin. kävi ens alkuun vaan hiton huono tuuri...
      Viemäreitä voinee itekki asennella, kun on huolellinen ja muistaa että se paska valuu ainoastaan alaspäin. Vesijohtojen kanssa en itse alkais vehtaamaan, kun vaatii vähän erikoisemmat työkalut ja paineetkin on erilaiset...

      • Sisälukutaitoinen

    • Elämän sankari

      En suostu enää ikinä katsomaan mitään molopää putkimiestä joka ottaa ylihintaa huonosti tehdystä työstä. Sen verran noita on nähty. Heikkolahjaisia suurin osa, hyvä kun tontille löytävät.

      • Elvi tietäjä

        Riippunee paikkakunnasta missä asustelet.

        Suomessa on joitain kuntia kaupunkeja, jotka vaativat suunnitelman myös saneerauskohteeseen nähtäville ennen kuin työt suoritetaan. Työn lopputarkastus menee näissä kunnissa seuraavasti: Paineet uuteen putkistoon päälle ja rakennusvalvonta käy kurkkaamassa jotta paineistuskoe menee oikein.

        Oikeaa vastausta tähän ei ole olemassakaan jos et kerro asuinpaikkaasi.


    • TSI

      "Suomessa on joitain kuntia kaupunkeja, jotka vaativat suunnitelman myös saneerauskohteeseen "
      Saa vaatia ihan vapaasti vaan. Mitä tapahtuu kotona, niin se jää seinien sisälle. Meinaatko että pitäisi maksaa jotain byrokraattien määräämistä luvista jotain. Eipä eurot liiku sinne , eikä millekkään ahneille putkijulleille.
      Voit vielä kirjoitella menetetystä vakuutusturvasta ihan mitä vaan sillä eipä ole LVI vakuutusta, sillä ei ne liitokset repee ainakaan minun asennusten takia.
      Elvi tietäjän pitäisi tietää että se valojan pitää käydä kahdesti kurkkaamassa se paine että se menee oikein. Eikä luottaa testaajaan, sillä mittaripaine saadaan pomppaamalla suljettuun yhteeseenkin ja paine säilyy sen rikipumpun letkun piduuten vaikka viikon.

    • nuukailu kallista

      Siinä sitä on taas varsinainen puuha-pete ollut edellä vastaamassa.
      Ei ole kysymys pelkästä vakuutusturvasta vaan myös siitä, että asennukset ovat oikein tehty ja ettei niistä aiheudu vahinkoa kiinteistölle. Vesivahingot kun saattavat piileskellä rakentaissa vuosikausia, ennenkuin ne home- tai lahohaittoina tulevat esiin.

      Kannattaa myös muistaa, että mahdollisessa myyntitilanteessa rekenteissa olevat viat ovat myyjän korvattavia, myös ne jälkikäteen havaitut. Siinä sitten nikotellaan, kun rakenteita on laho tuhonnut omakätisten hommien takia, ja tai paikat ovat homeessa.

      Vanha sanonta jo sanoi "markan suutari tekee viiden markan vahingon".
      Väärissä paikoissa nuukailu ja pihiys voi tuottaa ison taloudellisen tappion.

    • Sisälukutaitoinen

      Takaisin sorvin ääreen!

      PUTKIasennukset eivät ole mitään rakettitiedettä. Niiden tekeminen ei vaadi pätevyystodistusta, etukäteisilmoitusta valvovalle viranomaiselle (TUKES) eikä ylimaallista osaamista ja määräysten tuntemista itse työn suorituksen yhteydessä kunhan D1 ja käytännön järki on hallussa.

      Mikäli osaat hoitaa homman alan säädösten mukaisena kukaan ei tule sinua estämään saatikka sakottamaan. Sama vakuutusyhtiön kanssa: jos työ on tehty määräysten mukaisesti tekijällä ei ole merkitystä.

      Toisin on SÄHKÖ- ja KYLMÄasennusten kanssa. Niiden osalta on vahingon sattuessa (vrt. kuolemaan johtava sähköisku, tulipalo tai korkeapainepiirin hajoaminen silmille) sakkotuomio on varsin hellävaraisen kohtelun muoto.

    • lvi-työt

      Rakennamme omakotitaloa. Putkifirma teki konkurssin, kvv-vastaavana toiminut putkifirman omistaja ei vastaa yhteydenottopyyntöihin. Kukaan ei halua tulla tekemään loppuun firmalta jääneitä töitä. Ollaan pattitilanteessa. Miten tästä pitäs edetä? Eli ei nuukailtu, mutta kusettivat silti.

    • mcb-z,mxbcc.

      Osta erikseen kvv-vastaavan valvonta ja tee/teetä työ erikseen.

      Maksaa,,, mutta tulee valmista.

    • juipp1

      Monesti voi myöhemmin tulla probleemia jos on itse tehnyt LVI-asennuksia, ihan vesivahingon muodossa tai sitten myös korvausten saaminen hankaloituu. Ei ne putkityöt aina niin hirveästi maksa, me uusittiin taloon vähän aika sitten https://kodinplaza.fi/ kautta lämminvesivaraaja ja WC-istuin. Kannattaa pyytää putkitöistä muutama tarjous niin näkee paremmin hintahaarukkaa.

      • menes_pois

        Ette uusineet, vaan sinä keksit tarinan mainostaaksesi perustamaasi palvelua. Tiesitkö että täällä on mainostus kielletty? Mainostsjien pitää ostaa sivustolta mainostilaa eikä piilomainostaa nostelemalla vanhoja ketjuja.


    • Anonyymi

      Meillä rakennusprojektissa useita virheitä putkitöissä. Kaikki teetettiin ison helsinkiläsen putkifirman toimesta. Täyttää paskaa putkiliikkeiden ammattiosaaminen. Ne ei
      osaa yhtään mitään ja niihin on palkattu serbialaisia paskaputkareita ilman mitään koulutusta paskapalkalla tekemään paskaa.

      ITSE VOI, SAA JA KANNATTAA TEHDÄ.

      Ei putkimiehillä ole edes mitään vitun tutkintoa olemassa!!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5750
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3637
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      221
      1836
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1752
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1202
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1155
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      278
      929
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      74
      867
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe