Vatsan kasvu!

viikkoja kasassa 9

Onko kellään muulla pullahtanu maha näkyviin jo viikolla 9..kattelen peilistä vähän väliä ja muuten olen tosi pitkä ja hirmusen hoikka ja kyllä siinä selvä kasvanut kovan tuntuinen kumpu on ja himmeä viiva kasvanut navasta alaspäin. Normaalia? Ensimmäinen lapsi ja siksi kyselen kun en tiedä. Onko kellään muulla näkynyt maha viikoilla 9 suunnilleen ja en puhu nyt mistään turvotuksesta koska sellaista ei ole missään kropassani koska olen lähinnä luuviulu:O

53

27157

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vauva masu

      viikoja ens maamantaina 9rv täynnä.. ja maha näkyy jo.. olen 168,5 pitkä ja 54kg.. eli laihan puolella miekin :D:D ehkä se sit vaan näkyy paremmin laihoilla tai jotai.. ei siis mitää isoo mahaa ole..mutta kyllä se juu näkyy ku peilistä katsoo!!! sellanen pieni kova kumpu kuten sanoit :D:D
      ja tumma viiva samaten.. kolmas raskaus ja on se normaalia!! mä kyllä pelkään kaksosia koskla ennestää jo saanut ja siinä se maha kasvaa hurjasti.. yksöis raskaudessa hädin tuskin maha näkyi ees 16rv.. onnea odotuksee!!! ja aurinkoista kevättä!! :D:D

    • abcd

      enpä usko että 1,5senttinen sikiö hirveesti vatsaa vielä kasvattaa,eiköhän tuo oo vaan turvotusta

      • 1,5CM

        KUULE VAIKKA VAUVA ONKIN PIENI NIIN SE KOHTU PÖÖLLÖ VOI KASVAA...MIX TUUT AINA VIISASTELEEN MUILLE KUN ET NÄKÖJÄÄN TIEDÄ MISTÄÄN MITÄÄN..OOTKO DILLE??TYHMÄ??IDIOOTTI?? NAURETAAN SULLE!!!


      • ....
        1,5CM kirjoitti:

        KUULE VAIKKA VAUVA ONKIN PIENI NIIN SE KOHTU PÖÖLLÖ VOI KASVAA...MIX TUUT AINA VIISASTELEEN MUILLE KUN ET NÄKÖJÄÄN TIEDÄ MISTÄÄN MITÄÄN..OOTKO DILLE??TYHMÄ??IDIOOTTI?? NAURETAAN SULLE!!!

        kasva.


      • jaajaa
        1,5CM kirjoitti:

        KUULE VAIKKA VAUVA ONKIN PIENI NIIN SE KOHTU PÖÖLLÖ VOI KASVAA...MIX TUUT AINA VIISASTELEEN MUILLE KUN ET NÄKÖJÄÄN TIEDÄ MISTÄÄN MITÄÄN..OOTKO DILLE??TYHMÄ??IDIOOTTI?? NAURETAAN SULLE!!!

        ei se 1.5senttinen möykky sitä kohtua kuules paljoo kasvata ;)


      • kerran raskaana ollut
        jaajaa kirjoitti:

        ei se 1.5senttinen möykky sitä kohtua kuules paljoo kasvata ;)

        Olen kerran ollut raskaana, vauvaa ei tosin sillä kertaa maailmaan asti saatettu. Kun olin tuolloin vasta saanut tietää olevani raskaana (vko 8) isäni kommentoi, että kylläpäs sulla vatsa pömpöttää ja vaikka kuinka yritin vetää vatsaa sisään, niin ei se kumpu siitä mihinkään hävinnyt. Olkoon sitten vaikka lapsivesi tai mikä, mut kyllä se vatsa voi jo alkaa näkyä noinkin aikaisin..


      • ksjdhvlkahv
        kerran raskaana ollut kirjoitti:

        Olen kerran ollut raskaana, vauvaa ei tosin sillä kertaa maailmaan asti saatettu. Kun olin tuolloin vasta saanut tietää olevani raskaana (vko 8) isäni kommentoi, että kylläpäs sulla vatsa pömpöttää ja vaikka kuinka yritin vetää vatsaa sisään, niin ei se kumpu siitä mihinkään hävinnyt. Olkoon sitten vaikka lapsivesi tai mikä, mut kyllä se vatsa voi jo alkaa näkyä noinkin aikaisin..

        Se on se turvotus.

        Kohtu on ensimmäisen kolmanneksen ajan pikkulantiossa symfyysin takana, ei siis tunnu edes häpyluun yläpuolella kuin aikaisintaan joskus 10.-12. viikoilla, joten ei se sitä mahaa pyöristä hyvällä tahdollakaan.Tunnustele, missä oma häpyluun yläreuna tuntuu, se on tosi matalalla!. Kohdun koko pysyy entisellään vielä 7. viikolle asti, ja se vajaan sadan gramman ja tilavuudeltaan kolmen millilitran kohtu kaksin- tai kolminkertaistuu ensimmäisen kolmanneksen aikana... sekään ei kamalasti masua pyöristä :)

        Kyllä se vain niin on, että se on turvotusta. Mulla oli tooodella tukala oli omissa farkuissa 9. raskausviikolla, vaikka paino oli pudonnut useamman kilon. Tuntui, että "maha kasvaa", mutta ei se vaan kohdun tai vauvan kasvua ollut hyvällä tahdollakaan. Parin viikon päästä omat housut sitten taas mahtuikin jo, kun turvotus helpotti.


      • jabadaaba
        ksjdhvlkahv kirjoitti:

        Se on se turvotus.

        Kohtu on ensimmäisen kolmanneksen ajan pikkulantiossa symfyysin takana, ei siis tunnu edes häpyluun yläpuolella kuin aikaisintaan joskus 10.-12. viikoilla, joten ei se sitä mahaa pyöristä hyvällä tahdollakaan.Tunnustele, missä oma häpyluun yläreuna tuntuu, se on tosi matalalla!. Kohdun koko pysyy entisellään vielä 7. viikolle asti, ja se vajaan sadan gramman ja tilavuudeltaan kolmen millilitran kohtu kaksin- tai kolminkertaistuu ensimmäisen kolmanneksen aikana... sekään ei kamalasti masua pyöristä :)

        Kyllä se vain niin on, että se on turvotusta. Mulla oli tooodella tukala oli omissa farkuissa 9. raskausviikolla, vaikka paino oli pudonnut useamman kilon. Tuntui, että "maha kasvaa", mutta ei se vaan kohdun tai vauvan kasvua ollut hyvällä tahdollakaan. Parin viikon päästä omat housut sitten taas mahtuikin jo, kun turvotus helpotti.

        Hmm.. synnytän loppuvuonna neljättä lastani. Voin kertoa että jo raskausviikolla 6, vatsani alkoi pullottamaan, nahkaa kiristämään ja ummetus vaivaamaan. En pystynyt ollenkaan makaamaan vatsallani. Mitkään farkut eivät enää sopineet, oli pakko mennä ostamaan uusia housuja. Kyseessä ei ole turvotus. Että... Kyllä se vain on yksilöllistä. Minä kasvan kätilön mukaan nopeasti koska olen venynyt monta kertaa aikaisemmin jo ;)


      • Anonyymi

        Itellä näkyy selvästi ja oon viikolla 10 nyt :) ootkos koskaan ees ollut raskaana? En ole ali enkä ylipainoinen.


    • ........

      vaikka olis kuin luuviulu nii turvotusta se on.
      EIkä se kohtu kauheen iso vielä ole.Puhumattakaan alkiosta.

    • .,.,.,.,.,.

      ja kyllä tuntuu maha näkyvän jo täälläkin!pari kiloa tullut lisää JO nyt!ja housut tuntuu puristavan,ei läskistä vaan kiinteästä pyöreästä mahan alusta!

      • eikä masua

        Olen ollut aika ajoin huolissani ja tutkiskellut mahaani että onko se nyt kasvanut. Painoa on tullut 5 kiloa lisää, mut johtuu tupakan lopettamisesta, ja turvotusta ja läskiä mahan seutuun on tullut. Pientä alavatsan kovettumista ehkä havaittavissa, mutta ei juurikaan muuta näkyvää. Kaippa se on niin yksilöllistä.


      • vinkselivonkseli

        eiköhän se iha ihraa ole loppujen lopuks!


    • valitettavasti

      Rv 17 5 ja masu pullahti ulos vasta pari viikkoa sitten. Vielä nyttenkin saatan aamupäivisin olla tosi hoikkana ja kukaan ei huomaa. Ja hoikka olen minäkin. Onhan se tietty yksilöllistä, mutta valitettavasti taitaa pitää vielä odotella ennen kuin "oikea" vauvamasu tulee näkyviin. Sanon tämän ihan kiltisti ja totuudella, en pahalla..

      • jeppe79

        kyllä se vatsan koko ja näkyminen on aika pitkälle kiinni myös siitä minkä mallinen kohtu on ja onko kohtu esim. "sisäänpäin" kääntynyt...
        kaikki olemme yksilöllisiä....


      • suski...

        kui se sillai yhtä-äkkiä pullahti?sun mahas esille se on ruettava pitämään isompia housuja aina kassis ku ei tiedä millo pullahtaa:)ei se kyl välttämättä tarkota et muilla ei vois näkyä aikasemmin ku sulla varsinkin ku sulla tollai yhtä-äkkiä meni pullahtamaan


    • vaan

      ku pääsette rv20 yli. sillon ei enään vatsaa peitellä ees löysillä vaatteilla :0)

    • Emma85

      Kuudes viikko ja kyllä näkyy masua. Itsekin olin hoikka (168cm, 50kg), nyt tullut painoa lisää ja "kova" alamasukumpu selvästi näkyvissä. Poikaystäväkin ihmetteli, että miten se jo näin varhaisessa vaiheessa näkyy noin selvästi. :)
      Kauheat kivut iskee välillä masuun, muistuttaa kuukautiskipuja, mutta on tuskaisempia. Eikös se tarkoita, että kohtu kasvaa?

      • vinkselivonkseli

        kannattais mennä neuvolaan, kysymään noista sun vatsa kivuista!


    • vinkselivonkseli

      herran jumala, maha pullahtaa, täytyy tästä lähin varata isot housut matkaan ku lähtee kaupoille, jos se PULLAHDUS tapahtuu!

      • Rv 10+2

        Ompas täällä kateellisia tai sitte lapsellisia tyyppejä ollut..Säälittävää tulla heittämään ilkeitä vittuilevia kommentteja..Kateus pistää näköjään kiehumaan!


    • kysyjä83

      Ihmettelen voin sitä, että miksi teidän täytyy tulla tällaisille sivuille ilkeilemään toisille? oletteko kenties kateellisia muille jotka saavat lapsia, kun ette ise voi saada ja pitää siksi pilata toistenkin ilo? Vai inhoatteko lapsia muuten vaan? Mielestäni säälittävää, kasvakaa. Vinkselivonkseli ilmeisesti ei käsitä, mitä vatsan pullahtamisella tarkoitetaan, kun takerrut yhteen sanaan noin. Eiköhän jokainen rskaana oleva itse parhaiten tiedä näkyykö vatsa vai onko vain turvotusta. Erityisesti hoikilla varmasti vatsa näkyy herkemmin.
      Toivoisin, että te ilkeilijät antaisitte muiden kysyä rauhassa ja saada kunnon vastauksia.
      Itselläni ensimmäinen raskaus ja viikkoja 11 3, vatsa näkyy ja tuntuu vähän.

    • näkyi jo

      Itselläni näkyi jo viikolla 6. Epäilivät ensin kaksoisraskautta, mutta tulivat siihen tulokseen että koska edellisestä raskaudesta kulunut niin vähän aikaa (ikäeroksi tulee 2 vuotta), niin vatsa näkyy niin hyvin jo nyt.

      Toisaalta ihanaa, mutta toisaalta on erittäin vaikeaa pitää sitä vielä salassa (nyt rv 10 2)

    • Iloinen mahastaan:)

      Huh huh. Kauheaa "vihamielisyyttä" heti ilmassa kun ekan ja tokan viestin luki.

      Itselläni maha TURPOSI viikoilla 8-9, mutta ei nähnyt todellakaan että raskaana olen, se oli sitä alkuajan turvotusta. Viikolla 16 maha kasvoi niin että vanhempani huomasivat sen hyvin, ja nyt viikolla 19 ja anoppi huomasi että maha on jo kasvanut sen verran että hänkin sen huomasi heti. Silti piilotettua saan mahani jos haluaisin, mutta en siihen syytä näe. Olen iloinen masustani ja koko ajan kasvanut viikko viikolta hieman.

    • Tuleva äippä

      Mulla näkyi maha jo vkolla 8 kanssa, mutta ihan turvotusta oli. Nyt rv 19 ja rv 17-18 alkoi vatsa näkymään paremmin, ja nyt näkyy kunnolla, on jo raskausarpiakin mahaan "siunaantunut". Maha on kiinteä ja napakka, ja huomaa eron viikkoon 8 verrattuna ettei ole sellaista turvotuksen oloa ja maha kiinteä eri tavalla kuin alkuraskaudesta.

      Nyt vasta painoa tullut 2kg, vaikka mahaa on ihan komeasti, mutta istukka, kohtu, vaavi, lapsivesi siellä mahassa painaa.

    • Yölamppu

      No voi hyvänen aika, jos se näkyy, niin se näkyy. Toisilla on kohtu luonnostaan kallistunut eteenpäin ja voipa olla luontaisesti suurempikin kuin toisilla, silloin se ihan oikeasti näkyy jo aikaisessa vaiheessa. Itselläni on juuri näin. Vaikka viikkoja on vasta 7 on kohtu sisätutkimuksen mukaan jo hieman navan alle asti ja "pömppä" on nimenomaan alavatsalla eikä koko vatsan alueella navan ympärillä.

      Me kaikki olemme yksilöitä, erilaisia, ihania, omanlaisiamme ja juuri oikeanlaisia sellaisena kuin olemme. Jos omaan kokemuspiiriin ei kuulu joku asia ei se tarkoita etteikö sitä voisi "oikeasti" olla olemassa.

      Kaikkea Hyvää Kaikille!

    • u8y7t65r4e

      siis voihan se kohtu olla kallistunut ihan mihin suuntaan tahansa, mutta häpyluun takana se silti on suojassa. Siis eihän se nyt herrajumala nouse siihen navan alle mitenkään ennenkuin joskus raskauden puolivälissä! Alkio on niin herkkä, että evoluutio on katsonut parhaimmaksi, että se pysyy kovan häpyluun takana piilossa ensimmäiset 12 viikkoa, elikkä siis sen kriittisen vaiheen jolloin keskenmenojakin herkiten tulee. Muutamien päivien heittoja voi tuossa ajassa olla, riippuen juurikin kohdun kallistuksista yms. yksilöllisistä eroista.
      Sittenkin kun kohtu alkaa sieltä häpyluun takaa tulemaan esiin, menee vielä pitkä tovi, ennenkuin se alkaa pullottamaan, erityisesti ensisynnyttäjillä. Uudelleensynnyttäjillä vatsa alkaa näkymään aiemmin, koska kudokset on jo valmiiksi venyneitä ja antavat periksi helpommin.

    • rv37

      No voi herranjee sentään... kyllähän sitä voi itse kuvitella että maha näkyy jo heti plussa testin jälkeen ;D Ihan naurettavaa edes kuvitella että jollain 6 viikolla pienenpieni ALKIO (ei siis edes sikiö vielä) sitä mahaa kasvattaisi! Mutta joo, kyllähän sitä voi kuvitella että on kamalan iso vauvamaha vaikkei raskaana edes olisi! Kyllähän turvotusta mahassa voi näkyä (ja monilla näin käykin) mutta harvemmin sitä kukaan ulkopuolinen huomaa. Mutta dont worry, kyllä se IHAN OIKEA VAUVAMAHA vielä teillekkin kasvaa luultavasti viimeistään joskus 20viikon paikkeilla (voi tietenkin tulla jonkun verran aikaisemminkin mutta ei nyt sentään millonkaan viikolla 6) jos raskaus nyt sinne asti kestää. Ja voin sanoa että täällä kyllä se maha näkyy (ja tuntuu) ihan riittävästi kun viimeisiä viikkoja viedään :D Ja tästähän nyt ei tietenkään kenenkään tarvitse herneitä nenään vetää, aikuisiahan täällä kaikki ovat (tai ainakin luulisi) niin ei niitä asioita tarvitse niin henkilökohtaisesti ottaa ;)

    • Mahakumpu

      Nyt rv 19 3 ja ei kyllä ole moneen viikkoon saanut mahaa piiloon;)
      Maha alkoi näkymään hyvin alussa, n.vk 9 ei mennyt enään kaikki housut jalkaan. Kaikilla kasvaa masu omia aikojaan, painon nousustahan sen sitten tietää mikä sitä kasvattaa... itselläni rf on nyt 27! eli aivan eri käyrällä kuin kuuluisi, mutta olen terve, vauva voi hyvin ja ainakin sillä on nyt tilaa liikkua vielä.
      Ylpeänä vaan maha pystyssä, oli viikkoja sitten 5->

    • jätttttti

      Mulla oli kovasti turvotusta alavatsalla viikot 4-10. Maha oli semmonen pinkee pallo sen turvotuksen ansiosta. Samanlaisen mahan saa jos syö itsensä ihan täyteen, ja illalla sitten turvottaa ;) Sellasta siis..
      Sitten viikoilta 11-12 lähtien tuntui alamahalla möykky, eli siis kohtu. Np-ultrassa sikiö oli ihan normaalikokoinen, n. 5cm. Mulla on reilusti eteenpäin kallistunut kohtu. Maha kasvoi siis aika nopeaa tahtia, ja ekat liikkeet tuntui viikoilla 15. (esikoinen). Viikolla 20 oli sf-mitta 22cm. Loppua kohden maha oli sitten aivan järkyttävän valtava. Itse olen vielä pienikokoinen, eli mahdoin olla hauska näky jätti pötsini kanssa :D 39 viikolla sf-mitta 39cm ja pari päivää myöhemmin syntyi alle 3-kiloinen vauva. Niih :) Lapsivettä tosin oli paljon normaalia enemmän, eli se oli yksi tekijä mahan suureen kokoon...

    • Yölamppu

      Voi että kyllä nyt hävettää kun uskoin yli 20 vuotta neuvolalääkärinä toiminutta lääkäriä enkä Suomi24-palstan asiantuntijoita siitä minkä kokoinen kohtuni on...

    • tänään 24+1 ja iso

      mulle pukkas turvotus rv 6 ja siitä ystävät arvas... sitten kun alkoi näkyä oikea maha viikolla 9-> niin kaikki jo tiesi, tosin tää on 4 raskaus et ehkä sekin vaikuttaa

    • 2.odottaja...

      Omaa kokemusta...

      Ekassa raskaudessa turvotti alusta saakka ja äippähousut piti laittaa n. rv7-8 kun vatsaan ei kestänyt painaa mikään... Silloin raskausmaha näkyi hyvin selkeästi jo rv 15. Olin tuolloin lievän ylipainon rajoilla.

      Nyt taasen painoindeksi on ennemmin siellä alapäässä, paino on yli 10kg vähemmän kuin edellisessä raskaudessa. Hoikka siis olen. Aluksi tuli myös turvotus ja vatsa kosketusaraksi. Nyt rv 14 4 ei kyllä näy minkään valtakunnan vatsaa, turvotusta vain paljonkin iltaisin :P mutta aamuisin ei turvota ja todellakaan ei kukaan voisi arvata että olisin raskaana, ehkä vähän lihonnut muttei mitään kumpua ole kyllä. Edellisessä näytti näillä viikoilla olevan mutta taisi sekin johtua niistä liikakiloista ja ylensyömisestä...

    • vatsaaaa

      Olen nyt viikolla 26 mutta maha pomppasi esiin jo viikolla 10 ihan näkyvästi. Ja kaikille teille tietämättömille turvotus häviää ja helpottaa aikaajoin mutta kohdun kasvu sen kun vaan jatkuu.

      Olehan siis aloittaja onnellinen masustasi, voit säästyä arviltakin kun vatsa kasvaa tasaisen nopeasti eikä yhtäkkiä pomppaa puolessavälissä :)

    • Mintynen

      Noilla viikoilla kohtu on vielä syvällä lantiossa, ei se sieltä mihinkään näy..

    • gravidimyösitse

      Tiedoksi teille että viikolla 12 kohdun pohja on jo aika lähellä napaa, ja selkeästi tuntuu jo vatsan päältäkin kokeillen, että kyllä se voi hoikilla alkaa näkyä jo selvästi aiemmin, eritoten jos on avfl kohtu (eli anteversiofleksiossa). Tämän typerän jauhamisen häpyluun takana olemisesta voi lopettaa.

      terveisin Gynekologi

      • 20+2

        Ahaa... Minulle taas Gynekologi/synnytyslääkäri kertonut, että niskapoimuturvotusta varten tehtävää uä:tä (joka tehdään siis noin viikolla 12) ei voida tehdä vatsanpeitteiden läpi, vaan pitää tehdä emättimen kautta, koska kohtu on niin alhaalla, ja häpyluun takana piilossa. Toinen uä voidaan jo tehdä vatsanpeitteiden läpi noin viikolla 20, koska kohtu on silloin sen verran korkealla että se on mahdollista.
        Mutta tosiaan, ehkä mulle vaan sattu sen verran pervo tapaus että vaan halus huvikseen tehdä emättimen kautta sen tutkimuksen...


      • yeyrey
        20+2 kirjoitti:

        Ahaa... Minulle taas Gynekologi/synnytyslääkäri kertonut, että niskapoimuturvotusta varten tehtävää uä:tä (joka tehdään siis noin viikolla 12) ei voida tehdä vatsanpeitteiden läpi, vaan pitää tehdä emättimen kautta, koska kohtu on niin alhaalla, ja häpyluun takana piilossa. Toinen uä voidaan jo tehdä vatsanpeitteiden läpi noin viikolla 20, koska kohtu on silloin sen verran korkealla että se on mahdollista.
        Mutta tosiaan, ehkä mulle vaan sattu sen verran pervo tapaus että vaan halus huvikseen tehdä emättimen kautta sen tutkimuksen...

        Hieno gynekologi! (Y) hahhha!

        Kyllä itseltäni tehtiin vatsanpäältä rv 12.

        Oliko tämä gynekologi kenties mies ja halusi päästä kurkkaamaan tuheroosi?


      • eka vastaus,tämä toi
        20+2 kirjoitti:

        Ahaa... Minulle taas Gynekologi/synnytyslääkäri kertonut, että niskapoimuturvotusta varten tehtävää uä:tä (joka tehdään siis noin viikolla 12) ei voida tehdä vatsanpeitteiden läpi, vaan pitää tehdä emättimen kautta, koska kohtu on niin alhaalla, ja häpyluun takana piilossa. Toinen uä voidaan jo tehdä vatsanpeitteiden läpi noin viikolla 20, koska kohtu on silloin sen verran korkealla että se on mahdollista.
        Mutta tosiaan, ehkä mulle vaan sattu sen verran pervo tapaus että vaan halus huvikseen tehdä emättimen kautta sen tutkimuksen...

        hups, olitkin jo miettinyt itse samaaa tuosta miehestä ja tuherosta.


      • uudelleen äipäksi
        20+2 kirjoitti:

        Ahaa... Minulle taas Gynekologi/synnytyslääkäri kertonut, että niskapoimuturvotusta varten tehtävää uä:tä (joka tehdään siis noin viikolla 12) ei voida tehdä vatsanpeitteiden läpi, vaan pitää tehdä emättimen kautta, koska kohtu on niin alhaalla, ja häpyluun takana piilossa. Toinen uä voidaan jo tehdä vatsanpeitteiden läpi noin viikolla 20, koska kohtu on silloin sen verran korkealla että se on mahdollista.
        Mutta tosiaan, ehkä mulle vaan sattu sen verran pervo tapaus että vaan halus huvikseen tehdä emättimen kautta sen tutkimuksen...

        se on varmaan myös yksilöllistä.kävin viime viikolla niskapoimu-ultrassa ja joo tutkimuksen teki emättimen kautta,mutta kun tuli puhetta että voisinko tuntea jo liikkeitä (uudelleensynnyttäjä) näillä viikoilla (eli piti olla 12 3 mut ultran mukaan 13 0)niin varsinaisen ultrauksen jälkeen sanoi ett hän ultraa tuosta mahan päältä onko mahollista jo tuntea liikkeitä,ja tulos oli ett mulla kohtu jo hyvin "esillä" ja siis täysin mahdollista tuntea jo liikkeitä.


    • 7 lasta + ammatti

      HYVÄ GYNEKOLOGI !!!!

      JUURI NÄIN SE MENEE ..... KIITOS JA PISTE TÄLLE KESKUSTELULLE!!!!

      TAPU TAPU !! :D

      • hoh hoooijakkaa

        Ei nämä asiat ole niin mustavalkoisia. Olin juuri ekassa ultrassa, viikkoja oli tasan 12, ultrattiin vatsan päältä. Hienosti näkyi pikkukaveri. Piste.


    • ElleF.

      Itse luulin myös, että ihanaa mahani on kasvanut jo viikolla 9.MUTTA nyt tajuan että se tosiaan oli pelkkää turvotusta.. Sitä siinä onnessaan todella luulee se olevan vauvamasua.
      Nyt olen viikolla 16, ja nyt on selvä vauvamassu.. tai no pieni kumpu.
      Itsekkin ole laiha 159cm ja 54kg.
      Kyl se kohtu on siel mahan uumenissa ettei se voi näkyä viel noin varhaisessa vaiheessa. Tai itse en siihen usko.
      Neuvolassakin sanottiin että melkein kaikilla on turvotusta, ja monet luulevat sen olevan kasvava vatsa.

    • Höh!

      On jotenkin niin tylsää lukea näitä toisten haukkumisia keskustelupalstasta toiseen. Olisi mukavaa puhua ihan asiaa mutta jostain syystä se ei vaan useilta osallistujilta onnistu. Ihan sama mikä on aihe niin aina jonkun pitää alkaa haukkumaan toista. Minulle on kerrottu sekä lääkärin, neuvolan että kätilön toimesta että alkuraskauden turvotus on suoliston turvostusta, ilmaa ja nesteiden kertymistä elimistöön, ei kohdun kasvusta johtuvaa. Kohtu ei pullista vielä tuolloin mahaa koska on tosiaan häpyluun takana piilossa vielä monta viikkoa. Kyllä sen eron huomaa itse milloin kyseessä on turvotus ja milloin kohdun kasvu (vasta viikoilla 16-20). Itse olin turvoksissa viikolle 17 asti ja sitten se katosi, vatsa oli melkein litteä, mutta vasta silloin huomasin että siellä turvotuksen alla olikin kasvanut pieni, kova kumpu, josta sitten paria viikkoa myöhemmin pullahti se raskausmaha. Itse olen myös hoikka. Turha näitä asioita on täällä palstoilla surra, jos on raskaana, mennään neuvolaan ja lääkäriin ja otetaan asioista selvää. Pahan mielen vaan saa itselleen typerysten haukkumisista ja turhaa stressiä ja huolta jota ei raskaana ollessaan todellakaan tarvitse.

    • Peicola

      No kyllä se ultra kyl voidaan tehdä kummasta vaan jo aiemminkin. Itse olin ylimääräisessä ultrassa viikolla 9 3 ja se tehtiin vatsapeitteiden läpi, kun taas rv 12 6 np-ultra tehtiin alakautta. Ja oli ihan naislääkäri molemmilla kerroilla. Mikä mahtaa olla niin hankalaa ihmisille ymmärtää et jokainen ihminen on erilainen rakenteeltaan ja myös raskaus näkyy erilailla kaikilla. Nyt on mulla viikkoja 14 5 eikä mulla ole vatsaa yhtään vieläkään näkyvissä vaikka laiha olenkin. Mutta eipä ole ennekään tässä vaiheessa mitään näkynyt itellä. Toisilla kuitenkin jo tässä vaiheessa näkyy eteenpäin kallistuneen kohdun vuoksi iso kumpu!

    • onnellinen 2012

      Rv 8 ja masu on turvoksissa, pömpöttää. Ihmiset kyselee ja tuijottaa :)

      Ihmetyttää kun menee nämä keskustelut näin "typeriksi", aloittajakin varmaan ihan ok mielillä jos joku olisi vaan tokaissut että se on turvotusta, mikä totuttaa sinua siihen että pian siinä tilalla on masua enemmänkin :)

      Itse jo katselen masuani hyvillä mielin ja mietin että siellä se pienen pieni rakkauden hedelmä kasvaa, on ainakin masu jota hiplata vaikka se nestettä ja kaasua sitten sisältääkin..mutta kaiken se turvotuksen alla se kasvaa :)

      tsemppiä niille joilla siellä masussa toivottu papunen kasvaa, älkää välittäkö noista jotka pilaavat kaiken omilla "lääketieteellisillä" höpinöillä.

    • Äitiysikymmentä

      rv 5 4 menossa ja mahassa pieni kumpu näkyvissä. Odotan toista.
      Esikoinen syntyi 2009 alussa ja kuopus tulee syntymään maaliskuussa 2012.
      Eli ikäeroa 3 vuotta. Luulen itsekin että turvotusta mutta keräähän elimistö melko heti kun munasolu on hedelmöittynyt nestettä. Eli jompikumpi on oikea vastaus tai molemmat samanaikaisesti. Painoa tullut melkein 1kg viikossa, mikä hämmästyttää suuresti. Voipi olla juuri tuo nesteen lisääntyminen kehossa ja myöhemmiten paino alkaa nousemaan paljon hitaammin ylös. 12kg tuli painoa esikoisen aikana. Olen itse tällähetkellä ollut sopusuhtainen 165cm / 48,6kg.

      Olisikohan tuo maha n. 3-4cm ulompana jos vatsa on kuin pyykkilauta, yhtäpailjon maha näkyi sillon kun esikoista odotin ja rv oli 16.

      Ja kun toista lasta odottaan, niin se vatsa on venynyt edellisestä raskaudesta ja kuopukselle on ns. riittävästi tilaa masussa, myös siksi toisella raskaudessa maha kasvaa aluksi ''äkkinäisesti''. Olettaisin kuitenkin että se vielä rauhottuu, ehkäpä mahan kasvu lakkaa muutamiksi viikoiksi ja viikkopainonlisääntymiseksi 100-300g :)


      Tsemppiä teille ensisynnyttäjille sekä toista (enemmän) odottajille :)
      Vauvan kasvua on niin ihana katsella kuinka se kehittyy

      • .

        Siis sulla on menkat myöhässä reilun viikon, ja vauvamaha jo pullottaa ihan selkeästi? Ei voi muuta sanoa kuin ohhoh. Kai se potkiikin jo?


    • vanhempi odottaja

      Yhdeksäs viikko menossa ja turvotusta on. Muutenhan vatsa ei vielä vauvan takia näy. Ei näin alussa. Vasta kun kohtu nousee pikkulantiosta ylöspäin. Viikon 12 tietämillä voi jo hiukan näkyä.

    • Baloon

      Täällä kans rv 9 ( 8 3 menossa eli laskettu aika 12.3. laskurin mukaan) ja turvotusta sen verran mukavasti että vatsa koko ajan pömpöttää samalla lailla kun just ennen menkkoja. Rinnat on kans turvoksissa ja aristaa - pissalla saa ravata yhtenään... ruoka ei maistu tai sit pitäis puputtaa koko ajan jotain makeeta - vaihtelee siis!

      Esikoisen kanssa oli ihan sika törkee pahoinvointi rv 24 asti ja tuolloin olin 7 kg alle lähtöpainon eli eipä näkynyt vauvamasuakaan sillon (mulla tosin on taaksepäin kallistunut kohtu ja pituuttakin jonkin verran), mutta niin vaan terve poika syntyi rv 36. Nyt ei ole pahoinvointia ollut muutamaa etomista lukuunottamatta - oliskohan tyttö tulossa? :-)

      Neuvola on vasta ensiviikolla - kuuluiskohan silloin jo sydänäänet (rv 10)?

      Tsemppiä kaikille odottajille!

    • Tiedustelija010

      Tuntuuko se "möykky" (1.kolmanneksen) sekä makuulla että seistessä?

      • turvottaa

        Sallikaa mun nauraa. Siis ei todellakaan se oikea vauvamaha tule esiin ainakaan ennen viikkoa 11. Se kohtu nousee sieltä mahan uumenista n.viikolla 12 suurinpiirtein. Äitini on gynekologi, ja hänen kanssaan puhuin just tästä asiasta.. Jotkut luulevat ja toivovat niin kovasti sen olevan vauvamassu ja ovat sekaisin plussauksesta. Nauttikaa vaan siitä turvotus/pieru mahasta....

        5 4 ja pieni kumpu.... voi hyvää päivää...... alkion pituus 1-3mm..


    • suuuuussuuuuuuu

      Voihan vitalis miten lapsellisia kommentteja ihmiset tänne laittaa, itse tulin seuraamaan kun kolmas raskaus ja maha suurempi kun aikaisemmissa, normaalia on mut voi jumalauta en jaksanu ees lukea ku muutaman kommentin kun täällä näitä no life-kommentoijia, hyvää odotusta kuitenkin :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      389
      3952
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      219
      1956
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1460
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      154
      1320
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      981
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      60
      950
    7. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      903
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      118
      903
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      868
    10. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      859
    Aihe