verkkokalvon repeytyminen

*-*

Onko kohtalotovereita? Eilen silmälääkäri löysi silmästäni verkkokalvon repeytymän ja jouduin heti sairaslomalle. Ma sairaalaan tutkimuksiin... Mitä kaikkea mulla oikein onkaan edessä????

118

31499

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TO242

      Hoito riippuu siitä miten iso repeytymä on. Laserilla korjataan pienempiä juttuja, mutta jos verkkokalvo on päässyt irtautumaan (enemmän), niin leikkauksella korjataan. Kummallakin konstilla saadaan hyviä tuloksia, ja nykyään varmaan menetelmät on entisestään kehittyneet. Minulla laseroitiin ja myös leikattiin verkkokalvon irtauma kummassakin silmässä (1989 ja 1993) eikä uusia irtaumia ole sen jälkeen tullut (koputan puuta!)vaikka olen elänyt ihan normaalia elämää enkä maannut missään vuodelevossa :).
      Eli vaikka tuo repeytymädiagnoosi ymmärrettävästi ja ihan aiheesta kyllä pelottaa, niin se ei välttämättä ole mikään maailmanloppu. Lääkärillä käytyäsi tiedät sitten tarkemmin mikä oma tilanteesi on.

      • pelkoelämä

        Tuon repeytymän jälkeen?
        Pystytkö harrastamaan esim. rajua liikuntaa?
        Onko aivastaminen tai oksennustauti vaarallista?
        Miten kauan jouduit elämään varpaillasi hoidon jälkeen?
        Itselläni ei ole kokemusta, mutta pelkoa sitäkin enemmän koska miinuksia on viisi.
        Eikö muuten nuo repeytymät tai rappeumat pidä hoitaa mahdollisimman nopeasti?


      • TO242
        pelkoelämä kirjoitti:

        Tuon repeytymän jälkeen?
        Pystytkö harrastamaan esim. rajua liikuntaa?
        Onko aivastaminen tai oksennustauti vaarallista?
        Miten kauan jouduit elämään varpaillasi hoidon jälkeen?
        Itselläni ei ole kokemusta, mutta pelkoa sitäkin enemmän koska miinuksia on viisi.
        Eikö muuten nuo repeytymät tai rappeumat pidä hoitaa mahdollisimman nopeasti?

        Minulla todettiin irtaumat, haurastumista ja pieniä reikiä verkkokalvolla silloin alunperin, ei repeytymiä sinänsä...kuulostanee saivartelulta mutta nämä ovat kaikki eri asioita. ;)Miinusta minulla on siinä -9 ja -10.
        Ihan hyvin olen pärjännyt, vaikka nyt viime vuosina on tullut muita juttuja silmiin. Leikkausten jälkeen otin rauhallisesti ja varovasti muutaman kuukauden, mutta sittemmin olen kyllä pystynyt harrastamaan "rajuakin" liikuntaa (ratsastus, sähly, potkunyrkkeily ilma kontaktia, taekwondo). Koko ajan tietty varon ettei päähän osu mitään ja jos silmissä näkyy mitään uutta, menen heti tarkastukseen. Koputan puuta, mutta toistaiseksi on mennyt kaikki hyvin.
        Mitään benjihyppyjä tai nyrkkeilyä en tietenkään ryhtyisi harrastamaan, ja koetan varoa pään roikottamista alaspäin ja kovin raskaiden esineiden nostelua. Yksi silmälääkäri kyllä sanoi että esm. painojakin voisi nostella kunhan muistaa hengittää kunnolla, mutta siihen lausumaan en nyt ihan kirjaimellisesti menisi uskomaan.
        Lentokoneella matkustaminen ei niin ikään ole aiheuttanut mitään hämminkiä. Eli kyllä noiden verkkokalvojuttujen kanssa pystyy elämään aikalailla normaalia elämää, jos kohta on syytä pitää järki matkassa. Ja kyllä, ne on syytä hoidattaa mahdollisimman pian etteivät pääse pahenemaan. Ja verkkokalvot kannattaa sitten tarkastuttaa silmälääkärillä kerran vuodessa.


      • Ablatio retinae
        TO242 kirjoitti:

        Minulla todettiin irtaumat, haurastumista ja pieniä reikiä verkkokalvolla silloin alunperin, ei repeytymiä sinänsä...kuulostanee saivartelulta mutta nämä ovat kaikki eri asioita. ;)Miinusta minulla on siinä -9 ja -10.
        Ihan hyvin olen pärjännyt, vaikka nyt viime vuosina on tullut muita juttuja silmiin. Leikkausten jälkeen otin rauhallisesti ja varovasti muutaman kuukauden, mutta sittemmin olen kyllä pystynyt harrastamaan "rajuakin" liikuntaa (ratsastus, sähly, potkunyrkkeily ilma kontaktia, taekwondo). Koko ajan tietty varon ettei päähän osu mitään ja jos silmissä näkyy mitään uutta, menen heti tarkastukseen. Koputan puuta, mutta toistaiseksi on mennyt kaikki hyvin.
        Mitään benjihyppyjä tai nyrkkeilyä en tietenkään ryhtyisi harrastamaan, ja koetan varoa pään roikottamista alaspäin ja kovin raskaiden esineiden nostelua. Yksi silmälääkäri kyllä sanoi että esm. painojakin voisi nostella kunhan muistaa hengittää kunnolla, mutta siihen lausumaan en nyt ihan kirjaimellisesti menisi uskomaan.
        Lentokoneella matkustaminen ei niin ikään ole aiheuttanut mitään hämminkiä. Eli kyllä noiden verkkokalvojuttujen kanssa pystyy elämään aikalailla normaalia elämää, jos kohta on syytä pitää järki matkassa. Ja kyllä, ne on syytä hoidattaa mahdollisimman pian etteivät pääse pahenemaan. Ja verkkokalvot kannattaa sitten tarkastuttaa silmälääkärillä kerran vuodessa.

        Verkkokalvoirtauma (Ablatio retinae H33.0) makulan aluella todettiin 20.3, pääsin leikkaukseen 27.3 joka meni ok, propaania silmään painamaan verkkokalvoa kiinni, hoitona asentohoito vasemmalla kyljellä. Nyt 13.4 olin ekassa kontrollissa jossa todettiin että verkkokalvo on kiinni. Uusintakontrolli 2vk:n päästä kun kaasu on hävinnyt silmästä.

        Vielä (13.4) ei näe kaasusta johtuen tarkasti mutta saattaa olla että jonkinasteinen haitta jää koska repeymä oli tarkan näön alueella. Olen itse huomaavinani että kohdistettaessa näköä tiettyyn pisteeseen, se häviää eli lukiessakin tällä leikatulla silmällä kirjaimet häviävät siltä kohtaa mihin kohdistan katseen. Nyt vaan odotellaan ja toivotaan parasta että ei jäisi mitään sokeita pisteitä.


    • *-*

      Tosi nopeasti pääsinkin leikkaukseen ja kaikki meni hyvin. silmään laitettiin lasiaisen tilalle silikoniöljyä ja silmän ympärille silikonivyö. Nyt on sitten kuukausi asentohoitoa, katse alaspäin ja nukkuminen oikealla kyljellä. Näkö ei onneksi paljon muuttunut. Minulla siitä erikoinen tapaus että voimakkuudet vain -1 molemmissa ja ikääkin vain vähän päälle 30v. Kovasti ovat lääkärit ihmetelleet miten mulla voi olla tällaista silmissä kun en kuulu mitenkään riskiryhmään edes perinnöllisistä syistä.
      toistakin silmää korjailtiin laserilla ettei sekin repeäisi. löytyi verkkokalvoreikiä toisestakin silmästä.

      • TO242

        ..että siis pääsit leikkaukseen noin nopeasti ja jutut saatiin korjattua. Tuo silikoniöljyn käyttö on minulle uutta. Pidähän tämä ryhmä ajan tasalla siitä miten menee! Lykkyä!


      • Sinisilmämies

        Tervehdys!
        Kuinka on mennyt silikonit silmässä? Toivottavasti hyvin.
        Itseltäni irtosi verkkokalvo harmaakaihileikkauksen jälkikomplikaationa 4 vuotta sitten keväällä, leikattiin ja laitettiin ruokasuolaliuos ja propaanikaasua lasiaisen tilalle. Silikonivyö ja kolme silikoniplombia asennettiin myös silmän ympärille. Näkö oli olematon uuden nesteen ja kaasukuplan vuoksi. Silmä oireili koko kesän, juoksin silmälääkärillä pari kertaa viikossa ja olin jo heinäkuun alussa osastolla uudelleen. Leikanneen lääkärin esimeislääkäri totesi että ei operoitavaa ja lähetti kotiin.
        Syyskuussa verkkokalvo kuitenkin irtosi kokonaan, myös tarkan näön alueelta ja pääsin eri sairaalaan, missä ensimmäinen operaatio suoritettiin, korjattavaksi.
        Silmään laitettiin silikoniöljy, joka sitten poistettiin puolen vuoden kuluttua ja nyt - täytyy koputtaa puuta, kuten kohtalotoverinikin -
        olen viettänyt ihan normaalia elämää leikkauksen jälkeisen kuukauden hoitojakson (pää oikealle - pää vasemmalle - pää alaspäin) jälkeen.
        Näkö tosin tuli silikonivyön ja plombien vuoksi likinäköiseksi, molemmissa silmissä on hyvä näkö mutta laseilla ei voi korjata koska aivot eivät synkronoisi toisen silmän pienempää kuvaa verkkokalvolle. Onneksi meidät on rakennettu niin että toinen elin, siis silmäkin, ottaa dominoivan otteen ja auttaa huonompaansa tässäkin tilanteessa.
        Iloista mieltä ja hyvää kesää sinulle!
        Äläkä masennu vaikka et voi ehkä tehdä kaikkia asioita kuten ennen.


      • *-*
        Sinisilmämies kirjoitti:

        Tervehdys!
        Kuinka on mennyt silikonit silmässä? Toivottavasti hyvin.
        Itseltäni irtosi verkkokalvo harmaakaihileikkauksen jälkikomplikaationa 4 vuotta sitten keväällä, leikattiin ja laitettiin ruokasuolaliuos ja propaanikaasua lasiaisen tilalle. Silikonivyö ja kolme silikoniplombia asennettiin myös silmän ympärille. Näkö oli olematon uuden nesteen ja kaasukuplan vuoksi. Silmä oireili koko kesän, juoksin silmälääkärillä pari kertaa viikossa ja olin jo heinäkuun alussa osastolla uudelleen. Leikanneen lääkärin esimeislääkäri totesi että ei operoitavaa ja lähetti kotiin.
        Syyskuussa verkkokalvo kuitenkin irtosi kokonaan, myös tarkan näön alueelta ja pääsin eri sairaalaan, missä ensimmäinen operaatio suoritettiin, korjattavaksi.
        Silmään laitettiin silikoniöljy, joka sitten poistettiin puolen vuoden kuluttua ja nyt - täytyy koputtaa puuta, kuten kohtalotoverinikin -
        olen viettänyt ihan normaalia elämää leikkauksen jälkeisen kuukauden hoitojakson (pää oikealle - pää vasemmalle - pää alaspäin) jälkeen.
        Näkö tosin tuli silikonivyön ja plombien vuoksi likinäköiseksi, molemmissa silmissä on hyvä näkö mutta laseilla ei voi korjata koska aivot eivät synkronoisi toisen silmän pienempää kuvaa verkkokalvolle. Onneksi meidät on rakennettu niin että toinen elin, siis silmäkin, ottaa dominoivan otteen ja auttaa huonompaansa tässäkin tilanteessa.
        Iloista mieltä ja hyvää kesää sinulle!
        Äläkä masennu vaikka et voi ehkä tehdä kaikkia asioita kuten ennen.

        Moi vaan kohtalotoverit! Kiva kun kuulee vähän muiden kokemuksia vastaavasta! Ihan ok tässä on mennyt, en onneksi ole turhia murehtivaa laatua ;)
        Vastaan otetaan se mitä tarjotaan..
        Särkyjä ei ole ollut, vähän vihlaisee jostain silmänpohjasta silloin tällöin kun kääntää katsetta. Hiukan huolestuin viime la kun huomasin näön huonontuneen vähitellen. Siitä kyllä varoitettiin osastolla mutta soitin sinne sitten kun mielestäni näkökentän laidassa on jotain "ylimääräistä", ikäänkuin näkisin silmälasien kehyksen reunan katseen osuessa oikeaan suuntaan. No kävin sitten näyttämässä silmää lääkärin pyynnöstä lauantai-iltana ensiavun päivystyksessä, mutta tämä lääkäri ei ainakaan nähnyt mitään huolestuttavaa silmässä. Sain kuitenkin ylimääräisen kontrolliajan viikon päähän, ihan hyvä juttu! Niin se mun näkö oli nyt 4 kun on ennen ollut -1. Eli nykyisillä laseilla en juuri näe mitään, paitsi toisella linssillä. Tämä parempi silmä on ottanut onneksi ohjat käsiin, eli lukeminen ja Tv:n ja tietsikan katselu onnistuu (tvtä katselen kyljelläni, tietsikkaa käytän seisaaltani :)
        Ennen leikkaukseen menoa lääkäri ei tiennyt kumpaa silmään laitetaan, kaasua vai silikoniöljyä, mutta öljyyn oli sitten päädytty. Plombeja mulla ei tietääkseni ole (mitä sitten ovatkin?) mutta cerclage eli silikonivyö laitettiin.
        Miten pitkään teillä on kestänyt tämä asentohoito? Meille tuli eilen koiranpentu, joten tulee kyllä katseltua nyt tuonne lattian suuntaan ihan senkin takia


      • B.E.M.'
        *-* kirjoitti:

        Moi vaan kohtalotoverit! Kiva kun kuulee vähän muiden kokemuksia vastaavasta! Ihan ok tässä on mennyt, en onneksi ole turhia murehtivaa laatua ;)
        Vastaan otetaan se mitä tarjotaan..
        Särkyjä ei ole ollut, vähän vihlaisee jostain silmänpohjasta silloin tällöin kun kääntää katsetta. Hiukan huolestuin viime la kun huomasin näön huonontuneen vähitellen. Siitä kyllä varoitettiin osastolla mutta soitin sinne sitten kun mielestäni näkökentän laidassa on jotain "ylimääräistä", ikäänkuin näkisin silmälasien kehyksen reunan katseen osuessa oikeaan suuntaan. No kävin sitten näyttämässä silmää lääkärin pyynnöstä lauantai-iltana ensiavun päivystyksessä, mutta tämä lääkäri ei ainakaan nähnyt mitään huolestuttavaa silmässä. Sain kuitenkin ylimääräisen kontrolliajan viikon päähän, ihan hyvä juttu! Niin se mun näkö oli nyt 4 kun on ennen ollut -1. Eli nykyisillä laseilla en juuri näe mitään, paitsi toisella linssillä. Tämä parempi silmä on ottanut onneksi ohjat käsiin, eli lukeminen ja Tv:n ja tietsikan katselu onnistuu (tvtä katselen kyljelläni, tietsikkaa käytän seisaaltani :)
        Ennen leikkaukseen menoa lääkäri ei tiennyt kumpaa silmään laitetaan, kaasua vai silikoniöljyä, mutta öljyyn oli sitten päädytty. Plombeja mulla ei tietääkseni ole (mitä sitten ovatkin?) mutta cerclage eli silikonivyö laitettiin.
        Miten pitkään teillä on kestänyt tämä asentohoito? Meille tuli eilen koiranpentu, joten tulee kyllä katseltua nyt tuonne lattian suuntaan ihan senkin takia

        Varsin yksilöllistä ovat nämä paranemistapahtumat.
        Olet todennäköisesti nuorempi kuin minä...harmaakaihiongelmat alkoivat 45-vuotiaana...(sukuvika)...
        Kuuntele lääkärisi neuvoja.


      • Tuulia
        *-* kirjoitti:

        Moi vaan kohtalotoverit! Kiva kun kuulee vähän muiden kokemuksia vastaavasta! Ihan ok tässä on mennyt, en onneksi ole turhia murehtivaa laatua ;)
        Vastaan otetaan se mitä tarjotaan..
        Särkyjä ei ole ollut, vähän vihlaisee jostain silmänpohjasta silloin tällöin kun kääntää katsetta. Hiukan huolestuin viime la kun huomasin näön huonontuneen vähitellen. Siitä kyllä varoitettiin osastolla mutta soitin sinne sitten kun mielestäni näkökentän laidassa on jotain "ylimääräistä", ikäänkuin näkisin silmälasien kehyksen reunan katseen osuessa oikeaan suuntaan. No kävin sitten näyttämässä silmää lääkärin pyynnöstä lauantai-iltana ensiavun päivystyksessä, mutta tämä lääkäri ei ainakaan nähnyt mitään huolestuttavaa silmässä. Sain kuitenkin ylimääräisen kontrolliajan viikon päähän, ihan hyvä juttu! Niin se mun näkö oli nyt 4 kun on ennen ollut -1. Eli nykyisillä laseilla en juuri näe mitään, paitsi toisella linssillä. Tämä parempi silmä on ottanut onneksi ohjat käsiin, eli lukeminen ja Tv:n ja tietsikan katselu onnistuu (tvtä katselen kyljelläni, tietsikkaa käytän seisaaltani :)
        Ennen leikkaukseen menoa lääkäri ei tiennyt kumpaa silmään laitetaan, kaasua vai silikoniöljyä, mutta öljyyn oli sitten päädytty. Plombeja mulla ei tietääkseni ole (mitä sitten ovatkin?) mutta cerclage eli silikonivyö laitettiin.
        Miten pitkään teillä on kestänyt tämä asentohoito? Meille tuli eilen koiranpentu, joten tulee kyllä katseltua nyt tuonne lattian suuntaan ihan senkin takia

        Hei! Olipa helpottavaa löytää muitakin verkkokalvon repeämän ja leikkauksen kanssa eläneitä. Mulla todettiin repeämä huhtikuussa, paljon laaseria, silmä operoitiin reilu viikko sitten ja sinne laitettiin kaasu. Eka jälkitarkistuksessa nyt todettiinkin yllätys, eli että vanha iso repeämä voi hyvin, mutta on syntynyt uusi. Nyt odotan uutta leikkausaikaa tällä tai ensi viikolla ja silmään laitetaan ainakin se silikoniöljy. Vähän huolestuttaa miten tässä käy. Toivottavasti verkkokalvo kiinnittyisi ja saisin jatkaa omassa ammatissani. Toinen silmä myös laaseroitu ohentumien vuoksi.

        Mitä silmälle ja koiranpennulle kuuluu? Oletko voinut elää normaalisti?


      • Tuulia
        *-* kirjoitti:

        Moi vaan kohtalotoverit! Kiva kun kuulee vähän muiden kokemuksia vastaavasta! Ihan ok tässä on mennyt, en onneksi ole turhia murehtivaa laatua ;)
        Vastaan otetaan se mitä tarjotaan..
        Särkyjä ei ole ollut, vähän vihlaisee jostain silmänpohjasta silloin tällöin kun kääntää katsetta. Hiukan huolestuin viime la kun huomasin näön huonontuneen vähitellen. Siitä kyllä varoitettiin osastolla mutta soitin sinne sitten kun mielestäni näkökentän laidassa on jotain "ylimääräistä", ikäänkuin näkisin silmälasien kehyksen reunan katseen osuessa oikeaan suuntaan. No kävin sitten näyttämässä silmää lääkärin pyynnöstä lauantai-iltana ensiavun päivystyksessä, mutta tämä lääkäri ei ainakaan nähnyt mitään huolestuttavaa silmässä. Sain kuitenkin ylimääräisen kontrolliajan viikon päähän, ihan hyvä juttu! Niin se mun näkö oli nyt 4 kun on ennen ollut -1. Eli nykyisillä laseilla en juuri näe mitään, paitsi toisella linssillä. Tämä parempi silmä on ottanut onneksi ohjat käsiin, eli lukeminen ja Tv:n ja tietsikan katselu onnistuu (tvtä katselen kyljelläni, tietsikkaa käytän seisaaltani :)
        Ennen leikkaukseen menoa lääkäri ei tiennyt kumpaa silmään laitetaan, kaasua vai silikoniöljyä, mutta öljyyn oli sitten päädytty. Plombeja mulla ei tietääkseni ole (mitä sitten ovatkin?) mutta cerclage eli silikonivyö laitettiin.
        Miten pitkään teillä on kestänyt tämä asentohoito? Meille tuli eilen koiranpentu, joten tulee kyllä katseltua nyt tuonne lattian suuntaan ihan senkin takia

        Hei! Olipa helpottavaa löytää muitakin verkkokalvon repeämän ja leikkauksen kanssa eläneitä. Mulla todettiin repeämä huhtikuussa, paljon laaseria, silmä operoitiin reilu viikko sitten ja sinne laitettiin kaasu. Eka jälkitarkistuksessa nyt todettiinkin yllätys, eli että vanha iso repeämä voi hyvin, mutta on syntynyt uusi. Nyt odotan uutta leikkausaikaa tällä tai ensi viikolla ja silmään laitetaan ainakin se silikoniöljy. Vähän huolestuttaa miten tässä käy. Toivottavasti verkkokalvo kiinnittyisi ja saisin jatkaa omassa ammatissani. Sairausloma vain jatkuu... Toinen silmä myös laaseroitu ohentumien vuoksi.

        Olisiko hyviä linkkejä, mistä lisätietoa verkkokalvon repeämästä, leikkauksesta, riskeistä yms?


      • JKjohn
        Tuulia kirjoitti:

        Hei! Olipa helpottavaa löytää muitakin verkkokalvon repeämän ja leikkauksen kanssa eläneitä. Mulla todettiin repeämä huhtikuussa, paljon laaseria, silmä operoitiin reilu viikko sitten ja sinne laitettiin kaasu. Eka jälkitarkistuksessa nyt todettiinkin yllätys, eli että vanha iso repeämä voi hyvin, mutta on syntynyt uusi. Nyt odotan uutta leikkausaikaa tällä tai ensi viikolla ja silmään laitetaan ainakin se silikoniöljy. Vähän huolestuttaa miten tässä käy. Toivottavasti verkkokalvo kiinnittyisi ja saisin jatkaa omassa ammatissani. Toinen silmä myös laaseroitu ohentumien vuoksi.

        Mitä silmälle ja koiranpennulle kuuluu? Oletko voinut elää normaalisti?

        Minulla on kaksi leikksusta takana. Kolmas sunnitteeella Muilahden Silmäkliniikalla. Alan menettää toivoa ja masennus iskee
        Lkääkärit ei kerro paljon yksotyiskohtia taåaukswestani.


      • ???

        Kertoisitko miten meni tämä asentohoito? Minua hirvittää kun on ehkä leikkaus edessä ja sanottiin että pitää olla viikko kasvot alaspäin. Miten se onnistuu esim. yöllä ja miten voi laittaa tippoja?
        Miten tullaan kotiin sairaalasta siinä asennossa?(pääsisin samana päivänä kotiin).


      • Eero K 21
        ??? kirjoitti:

        Kertoisitko miten meni tämä asentohoito? Minua hirvittää kun on ehkä leikkaus edessä ja sanottiin että pitää olla viikko kasvot alaspäin. Miten se onnistuu esim. yöllä ja miten voi laittaa tippoja?
        Miten tullaan kotiin sairaalasta siinä asennossa?(pääsisin samana päivänä kotiin).

        Minulla oli verkkokalvossa keskellä kymppiä reikä joka leikattiin 2008.Asentohoitona oli että päivällä niinpaljon kuin mahdollista kasvot kohti lattiaa ja yöllä nukuin kasvot alaspäin eli kohti lattiaa.Ostin runkopatjallisen makuualustan ja tein siihen kasvon mentävän reiän ja nukuin siinä mahallani.Lääkärini sanoi että jos haluat leikkauksen onnistuva ja sen jälkihoidon niin näin olisi meneteltävä.Päätin ettei se ole ainakaan epäonnistumisen syy ohjeiden laiminlyönti.Aamulla oli kasvot turvoksissa em. menettelystä,mutta silmässä oleva kaasu sai ponnistaa verkkokalvoa oikeaan suuntaan.Kaikki on ollut hyvin kaksi vuotta.Nyt silmän näkö on samea,kävin lääkärissä Jenkeissä ja todettiin arvot muuttuneen merkkiseksi ja harmaakaihi muuttunut punertavaksi.Silmälääkärille on aika 5 päivän kuluttua,jolloin tiedetään mitä on tehtävä.
        Olisippa kiva tietää onko vastaavaa tapahtunut jollekkin 39


      • Anonyymi

        Mul yrittettii korjata verkkokalvoo irtauman takia neljä hyvin isoa leikkausta ainoaan näkevään silmään ja nämä leikkaukset hyvin lyhyes ajas mul o taustal rop neljännen leikkaukse jälkee sokean paperit kätee ja elämä uusiks en ole päässyt tästä yli vaikka aikaa on kulunut n 4v mtn vertaistukea tai kriisiapua en saanut ihmekkös ett siit on jääny trauma


    • Sinisilmämies

      Niin...etten joutuisi heti naurunalaiseksi, tarkoitin tuolla "pää vasemmalle - pää oikealle..." -hoidolla: mahallaan maaten, kasvot oikealle - kasvot vasemmalle - kasvot alaspäin.
      Uskon, että silikoni ja tämä hoito pelasti silmäni.:)

      • momma

        Mulla todettiin vuosi sitten 3 viikkoa ennen laskettua aikaa laaja verkkokalvon repeymä, joka oli virheellisesti diagnosoitu migreeniksi. Sitten käynnistettiin synnytys, piti olla imukupilla, koska ponnistelut kielletty. helppo homma, kun kotona 3 vuotias esikoinen myös...sitten leikattiin - kesti kauemmin kuin piti. Silikoni täyttö, plombbi silmään ja ne samat asentohoidot ym.:) -muistan vielä... toinen silmä laseroitiin myös. Sain kannella vastasyntynyttä ja elää normaalia elämää. riehtomiset ja pääalaspäin jutut vain pois. silmänpaineita hoidettiin lääkityksellä hetken aikaa.. NYt on vuosi kulunut, silikoni edelleen silmässä, koska repeämä oli todella paha.mm.tarkannäön alue ei palaudu.ja toinenkin silmä on uudelleen laseroitu. Nyt kasvaa kaihi...ja pari päivää sitten tuntui joku kova silmäkulmassa, soitin sairaalaan ja tarkistukseen - silikonipannan vyön pää on lähtenyt liikkeelle ja puskee sidekalvosta läpi. :/ Ja lomamatka kuukaudeksi ulkomailla, tänään lähtö. Joskus meinaa huumori loppua kesken, kirurgiaan pääsen onneksi heti kun palataan. Siltikin olen onnellinen, että näen ja pystyn seuraamaan lasteni kasvua...niin, ja ikää minulla on 28 vuotta ja kaihileikkaus jonossa ollaan!!!! :D
        mutta, tsemppiä kaikille!


    • *-*

      Hei kaikki verkkokalvoirtauman läpi käyneet! Olisi mukava kuulla kuinka teillä on mennyt tämän ikävän sairauden kanssa. Jos tahdotte vaihtaa kokemuksia, löydätte minut sähköpostilla [email protected]. Itsellä nyt 3 leikkausta takana ja kiitos taitaville TAYSin lääkäreille, edelleen näkö tallella :) Rankkaa on henkisesti ollut aika ajoin ja edelleen jatkuva pelko takaraivossa että silmät eivät kestä. Silti yritän viettää mahdollisimman normaalia elämää. Kirjoitelkaa uudet ja vanhat verkkokalvotapaukset :)) Mukavaa talven odotusta kaikille!

      • Verkkokalvopotilas vm76

        Mulla on myös leikattu oikea silmä Hyksin silmäklinikalla verkkokalvonrepeämän vuoksi -02 ja laitettiin jotain kaasua silmään painamaan verkkokalvoa kiinni, asentohoitoa oli 10 päivää. Laseroitiin myös ja laitettiin silikonipanta silmän taakse. Kaasutäytöstä johtunut kaihi leikattiin samana vuonna, jälkikaihi seuraavana. Ja olin todellakin vasta 25v silloin!

        No, sitten viime syksynä -08 löydettiin verkkokalvon irtauma myös vasemmasta silmästä. Se ei oirehtinut ollenkaan niin paljon kuin oikean silmän jättirepeämä (oli nokisadetta, varjo silmän yläosassa, vääristynyt näkö), mutta onneksi käyn vuosittain silmälääkärillä ihan vain silmänpohjien vuoksi, niin siten tämä irtauma löydettiin. Taas leikkaukseen, tällä kertaa ilmatäyttö, asentohoito 10pv ja silikonipanta taakse. Odotan aikaa kaihileikkaukseen, sillä samentumaa on jo jälkitarkastuksissa todettu ja minut laitettu kaihileikkausjonoon. Nyt leikattiin Seinäjoella, koska asustelen Pohjanmaalla nyt, mutta pätevä lääkäri leikkasi tälläkin kerralla. Hyvin on näkö palautunut molempiin silmiin, vasemmassa tosin kaihi nyt sumentaa näköä kunnes pääsen leikkaukseen. Oikeassa silmässä repeymä ulottui tarkan näön alueellekin, mutta lääkärien suureksi hämmästykseksi näkö kuitenkin palautui täysin, mistä olen hyvin kiitollinen.

        Ainoa mikä tällä hetkellä huolettaa on oikean silmän taakse painottuvat päänsäryt, mitä kummastelen. Mutta kontrolleissa lääkärit eivät kyllä ole oikean silmän pohjasta löytäneet mitään uutta. Mistäköhän päänsäryt voivat johtua? Voiko panta näin monen vuoden jälkeen olla syypää niihin? Onko muilla kokemusta vastaavasta?


      • Hyvin menee
        Verkkokalvopotilas vm76 kirjoitti:

        Mulla on myös leikattu oikea silmä Hyksin silmäklinikalla verkkokalvonrepeämän vuoksi -02 ja laitettiin jotain kaasua silmään painamaan verkkokalvoa kiinni, asentohoitoa oli 10 päivää. Laseroitiin myös ja laitettiin silikonipanta silmän taakse. Kaasutäytöstä johtunut kaihi leikattiin samana vuonna, jälkikaihi seuraavana. Ja olin todellakin vasta 25v silloin!

        No, sitten viime syksynä -08 löydettiin verkkokalvon irtauma myös vasemmasta silmästä. Se ei oirehtinut ollenkaan niin paljon kuin oikean silmän jättirepeämä (oli nokisadetta, varjo silmän yläosassa, vääristynyt näkö), mutta onneksi käyn vuosittain silmälääkärillä ihan vain silmänpohjien vuoksi, niin siten tämä irtauma löydettiin. Taas leikkaukseen, tällä kertaa ilmatäyttö, asentohoito 10pv ja silikonipanta taakse. Odotan aikaa kaihileikkaukseen, sillä samentumaa on jo jälkitarkastuksissa todettu ja minut laitettu kaihileikkausjonoon. Nyt leikattiin Seinäjoella, koska asustelen Pohjanmaalla nyt, mutta pätevä lääkäri leikkasi tälläkin kerralla. Hyvin on näkö palautunut molempiin silmiin, vasemmassa tosin kaihi nyt sumentaa näköä kunnes pääsen leikkaukseen. Oikeassa silmässä repeymä ulottui tarkan näön alueellekin, mutta lääkärien suureksi hämmästykseksi näkö kuitenkin palautui täysin, mistä olen hyvin kiitollinen.

        Ainoa mikä tällä hetkellä huolettaa on oikean silmän taakse painottuvat päänsäryt, mitä kummastelen. Mutta kontrolleissa lääkärit eivät kyllä ole oikean silmän pohjasta löytäneet mitään uutta. Mistäköhän päänsäryt voivat johtua? Voiko panta näin monen vuoden jälkeen olla syypää niihin? Onko muilla kokemusta vastaavasta?

        Minulla 38v. huomattiin verkkokalvon repeytymä normaalissa silmälääkärin tarkastuksessa 11/2007 (likinäkö molemmissa silmissä -4). Verkkokalvo kiinnitettiin silikonivyöllä, mutta en saanut asentohoitoa kuten monet ovat saaneet. Tippoja silmään n. 1 kk ja muutenkin kevyemmin oleilua. Töistä olin pois 3 vkoa. Kaikki meni hienosti paitsi näkö heikkeni -8:aan. Syksyllä 2008 oma silmälääkärini antoi lähetteen HYKS:iin, jotta näöntarkkuus saataisiin lähemmäksi alkuperäistä. Silmälaseja ei pystynyt käyttämään suuresta näöntarkkuuserosta johtuen ja käytinkin arjessa vain piilolinssejä. Tänään sitten poistettiin ko. silikonivyö ja illaksi pääsin kotiin. Nyt pystyn kirjoittelemaan koneella ja silmä tuntuu ihan hyvältä vaikka näöntarkkuudessa ei vielä huomaakkaan eroa. Eli toistaiseksi ainakin hyviä kokemuksia ja asiantuntevaa palvelua HYKSissä.


      • Vema
        Hyvin menee kirjoitti:

        Minulla 38v. huomattiin verkkokalvon repeytymä normaalissa silmälääkärin tarkastuksessa 11/2007 (likinäkö molemmissa silmissä -4). Verkkokalvo kiinnitettiin silikonivyöllä, mutta en saanut asentohoitoa kuten monet ovat saaneet. Tippoja silmään n. 1 kk ja muutenkin kevyemmin oleilua. Töistä olin pois 3 vkoa. Kaikki meni hienosti paitsi näkö heikkeni -8:aan. Syksyllä 2008 oma silmälääkärini antoi lähetteen HYKS:iin, jotta näöntarkkuus saataisiin lähemmäksi alkuperäistä. Silmälaseja ei pystynyt käyttämään suuresta näöntarkkuuserosta johtuen ja käytinkin arjessa vain piilolinssejä. Tänään sitten poistettiin ko. silikonivyö ja illaksi pääsin kotiin. Nyt pystyn kirjoittelemaan koneella ja silmä tuntuu ihan hyvältä vaikka näöntarkkuudessa ei vielä huomaakkaan eroa. Eli toistaiseksi ainakin hyviä kokemuksia ja asiantuntevaa palvelua HYKSissä.

        Mulla silmälekuri eilen totesi verkkokalvon repeymän. Viikko takaperin alkoi näkyä nokisadetta ja sumua vasemmassa silmässä (miinuksia molemmissa silmissä n. 5). Onneksi pääsin nopeasti lekurille, joka sitten laittoi lähetteen TAYSsiin. Nyt vain odottelen pääsyä laser(?)hoitoon. Kaikki noi silikonivyöt ja asentohoidot yms. ovat aivan outoja. Voisiko joku kokenut vähän valottaa, mistä noissa kaikissa on kysymys? Tai sitten ne selviävät aikanaan kokemuksen kautta.


      • samma här
        Vema kirjoitti:

        Mulla silmälekuri eilen totesi verkkokalvon repeymän. Viikko takaperin alkoi näkyä nokisadetta ja sumua vasemmassa silmässä (miinuksia molemmissa silmissä n. 5). Onneksi pääsin nopeasti lekurille, joka sitten laittoi lähetteen TAYSsiin. Nyt vain odottelen pääsyä laser(?)hoitoon. Kaikki noi silikonivyöt ja asentohoidot yms. ovat aivan outoja. Voisiko joku kokenut vähän valottaa, mistä noissa kaikissa on kysymys? Tai sitten ne selviävät aikanaan kokemuksen kautta.

        itselläni oli pari vuotta sitten silmässä verkkokalvon irtauma ja sitä ennen nokisadetta. tilanne oli kestänyt vajaan viikon kun pääsin lopulta silmälääkärille ja sitten olikin jo kiire. silmäni leikattiin vuorokausi reiän toteamisen jälkeen ja näkö saatiin pelastettua. voi olla että selviät laserhoidolla tai sitten silmä leikataan eli laitetaan silikonia tms. saat varautua sairaslomaan. kannattaa kysellä jos ei TAYSista pian oteta yhteyttä. tsemppiä sinulle!


      • Vema
        samma här kirjoitti:

        itselläni oli pari vuotta sitten silmässä verkkokalvon irtauma ja sitä ennen nokisadetta. tilanne oli kestänyt vajaan viikon kun pääsin lopulta silmälääkärille ja sitten olikin jo kiire. silmäni leikattiin vuorokausi reiän toteamisen jälkeen ja näkö saatiin pelastettua. voi olla että selviät laserhoidolla tai sitten silmä leikataan eli laitetaan silikonia tms. saat varautua sairaslomaan. kannattaa kysellä jos ei TAYSista pian oteta yhteyttä. tsemppiä sinulle!

        Kävin pariin kertaan TAYSissa laseroitavana ja _nyt_ näyttää siltä, että homma on hallussa. Kun vaan vielä itse muistaisi, ettei saa tehdä mitään otsasuonia pullistavia hommia (olisi nääs vanhan talon salaojaurakka alkamassa viikon kuluttua). Täytyy tyytyä työnjohtotehtäviin...


      • cecilia lind
        Vema kirjoitti:

        Kävin pariin kertaan TAYSissa laseroitavana ja _nyt_ näyttää siltä, että homma on hallussa. Kun vaan vielä itse muistaisi, ettei saa tehdä mitään otsasuonia pullistavia hommia (olisi nääs vanhan talon salaojaurakka alkamassa viikon kuluttua). Täytyy tyytyä työnjohtotehtäviin...

        sain diagnoosin retinalruptur(reikä verkkokalvossa) ja se ommeltiin laserilla. Pari vuotta myöhemmin näin taas mustia pilkkuja tai tollaisia kuin liitelevän geleessä. Lääkäri totesi taas kerran että verkkokalvo on ommeltava.
        Miksi ei saa tehdä ruumiillisia töitä? Minulle ei sanottu mitään sellaista, sanottiin vaan että tarkastetaan taas puolenvuoden kuluttua ja jos näkee noita sivuilmiöitä on pikimmiten mentävä silmäpolikliniikalle.
        Asun Tukholmassa ja multa leikattiin harmaakaihi oikeasta silmästä tän laseriompelun jälkeen.
        Vielä tähän että kummastakin silmästä on irronnut verkkokalvoa ja vasemmassa on vihreä kaihi. Nyt ilman tippoja, harmaakaihileikkaus alentaa silmien painetta silmälääkärin mukaan. Torstaina tarkastus, pelottaa.
        Mitähän voi tehdä silmien hyväksi, yritän syödä mustikoita ja koneella oleminen rasittaa silmiä.


      • 40vmies
        cecilia lind kirjoitti:

        sain diagnoosin retinalruptur(reikä verkkokalvossa) ja se ommeltiin laserilla. Pari vuotta myöhemmin näin taas mustia pilkkuja tai tollaisia kuin liitelevän geleessä. Lääkäri totesi taas kerran että verkkokalvo on ommeltava.
        Miksi ei saa tehdä ruumiillisia töitä? Minulle ei sanottu mitään sellaista, sanottiin vaan että tarkastetaan taas puolenvuoden kuluttua ja jos näkee noita sivuilmiöitä on pikimmiten mentävä silmäpolikliniikalle.
        Asun Tukholmassa ja multa leikattiin harmaakaihi oikeasta silmästä tän laseriompelun jälkeen.
        Vielä tähän että kummastakin silmästä on irronnut verkkokalvoa ja vasemmassa on vihreä kaihi. Nyt ilman tippoja, harmaakaihileikkaus alentaa silmien painetta silmälääkärin mukaan. Torstaina tarkastus, pelottaa.
        Mitähän voi tehdä silmien hyväksi, yritän syödä mustikoita ja koneella oleminen rasittaa silmiä.

        Itselläni on kanssa verkkokalvon irtauma vasemassa silmässä oikealla ja vasemmalla alhaalla, ja ei voida korjata ennenkuin silmässäni oleva kasvain (silmämelanooma) on lakannut vuotamasta. Tänään kävin silmälääkärissä kun silmiin sattui viiltävästi eilen illalla ja aamulla niin lääkäri totesi että verkkokalvo on enemmän irtautunut.

        Toivottavasti ei lähde irtautumaan enempää ennenkuin voidaan korjata, vaikka nykyisessä taudissakaan ei tiedetä paljonko jää näköä silmään, mutta jos verkkokalvo irtoaa enemmän niin kuinka mahtaa käydä, tänään oli näkö 0,2 mutta sekin vaivaloisesti nähtynä eli kirjaimet sumeita


      • PK
        40vmies kirjoitti:

        Itselläni on kanssa verkkokalvon irtauma vasemassa silmässä oikealla ja vasemmalla alhaalla, ja ei voida korjata ennenkuin silmässäni oleva kasvain (silmämelanooma) on lakannut vuotamasta. Tänään kävin silmälääkärissä kun silmiin sattui viiltävästi eilen illalla ja aamulla niin lääkäri totesi että verkkokalvo on enemmän irtautunut.

        Toivottavasti ei lähde irtautumaan enempää ennenkuin voidaan korjata, vaikka nykyisessä taudissakaan ei tiedetä paljonko jää näköä silmään, mutta jos verkkokalvo irtoaa enemmän niin kuinka mahtaa käydä, tänään oli näkö 0,2 mutta sekin vaivaloisesti nähtynä eli kirjaimet sumeita

        Hieman eri asioita tämänkin otsikon alla. Kuulostavat samoilta, mutta syyt ja hoidot erilaisia. Kun lähtökohdin perusterveessä silmässä on verkkokalvon haurastumaa tai reikiä tai verkkokalvon repeämä tai irtauma, se hoidetaan suoralta kädeltä. Kun verkkokalvoa irrottelee tuumori ja/tai sen aiheuttamat nestekertymät, hoidetaan ensisijaisesti niitä ongelmia jolloin verkkokalvokin voi asettua ihan itsellään.


      • tyttö ja vk-repeämä
        PK kirjoitti:

        Hieman eri asioita tämänkin otsikon alla. Kuulostavat samoilta, mutta syyt ja hoidot erilaisia. Kun lähtökohdin perusterveessä silmässä on verkkokalvon haurastumaa tai reikiä tai verkkokalvon repeämä tai irtauma, se hoidetaan suoralta kädeltä. Kun verkkokalvoa irrottelee tuumori ja/tai sen aiheuttamat nestekertymät, hoidetaan ensisijaisesti niitä ongelmia jolloin verkkokalvokin voi asettua ihan itsellään.

        Kävin tänään silmälääkärissä, ihan rutiininomaisesti näöntarkastuksessa. Näkö huonontunut (taas), nyt -6 ja -7.. Olen 20v. nainen. Lääkäri tarkasti verkkokalvot ja paremmasta silmästä löytyi repeämä. Lähete laserointiin. Kaikilla tuntuu olevan myös kaihia.. Onko kaihi syy vai seuraus vai jotain muuta?


      • Antilasik
        tyttö ja vk-repeämä kirjoitti:

        Kävin tänään silmälääkärissä, ihan rutiininomaisesti näöntarkastuksessa. Näkö huonontunut (taas), nyt -6 ja -7.. Olen 20v. nainen. Lääkäri tarkasti verkkokalvot ja paremmasta silmästä löytyi repeämä. Lähete laserointiin. Kaikilla tuntuu olevan myös kaihia.. Onko kaihi syy vai seuraus vai jotain muuta?

        En oikein usko, että kaihilla ja verkkokalvon repeämällä on yhteyttä. Olet kovin nuori ja siinä mielessä on aika erikoista, että sinulla on repeämä. Itselläni sellainen havaittin paljon vanhempana. Silloin selitettiin, että likinäköisyys aiheuttaa helpommin repeämää ja kun vanhemmiten lasisainen "hölskyy", niin se repii verkkokalvoa irti. Homma hoidettiin laserilla ja se hetki oli epämiellyttävää. Sen jälkeen kuitenkaan ei ole sen suhteen ongelmia ollut. Pari viikkoa piti olla nostelematta mitään. Ongelmat syntyivät vasta lasik-leikkauksen aiheuttamina.


      • Saraaaahaa
        tyttö ja vk-repeämä kirjoitti:

        Kävin tänään silmälääkärissä, ihan rutiininomaisesti näöntarkastuksessa. Näkö huonontunut (taas), nyt -6 ja -7.. Olen 20v. nainen. Lääkäri tarkasti verkkokalvot ja paremmasta silmästä löytyi repeämä. Lähete laserointiin. Kaikilla tuntuu olevan myös kaihia.. Onko kaihi syy vai seuraus vai jotain muuta?

        Hei,
        keskustelu on aika vanha jo mutta itsellä sama tilanne nyt päällä (ikää 23v). Löytyikö sinulla koskaan mitään syytä näön huononemiseen ja siihen miksi repeytymä on syntynyt? Pelottaa ja ahdistaa kauheesti kun tuntuu että näkö vaan huononee eikä mitään syytä tunnu löytyvän :(


    • silmätekijä

      Näen vasemman silmän kulmassa läiskän, kuin litistetty hyttynen. Se liikkuu
      silmän liikkeen mukana. Mistä lienee kysymys. Näön tarkkuuteen ei haittaa.
      Voisiko joku jolla kokemusta e.m. läskistä hieman evästää minua?

      • etiäpäin,

        Lasiaisen tiivistymä. Jos on ihan uusi niin voi olla lasiaisen irtaumakin. Kannattaa käydä 1-2 viikon kuluessa silmälääkärillä, sillä osalle kehittyy verkkokalvorepeämä ja osalle verkkokalvoirtauma ja hoitamattomana sen silmän sokeus.


      • ELÄMÄÄ KOKENUT
        etiäpäin, kirjoitti:

        Lasiaisen tiivistymä. Jos on ihan uusi niin voi olla lasiaisen irtaumakin. Kannattaa käydä 1-2 viikon kuluessa silmälääkärillä, sillä osalle kehittyy verkkokalvorepeämä ja osalle verkkokalvoirtauma ja hoitamattomana sen silmän sokeus.

        HEI OLEN 61V.MINULLA ALKOI HYTTYSIÄ NÄKYMÄÄN 40V.MUTTA SYKSYLLÄ 2011 TULI LASIAISEN REPEYTYMÄ. JOKA TOSI MENI HYVIN .OLIN LÄHDÖSSÄ RODOKSELLE JA ILLALLA OLI ERIOINEN TIIVISTYMÄ OIKEASSA SILMÄSSÄ JOKA LIIKKUI,EI TOSIN NÄKÖÄ HAITANNUT. SILMÄLÄÄKÄRILLE MENI NOIN 1 KUUKAUDEN PÄÄSTÄ SIITÄ KUN HUOMASIN OIREITA.SE OLI LASIASIRTAUMA JOKA ON IKÄÄÄNTYVILLÄ NORMAALI ILMIÖ.EIKÄ OLE VAARALLINEN JOS SE EI REVI MUKANAAN VERKKOKALVOA JA TEE REIKIÄ VERKKOKALVOLLE TAI JOPA IRROITA MUKANAAN VERKKOKALVOA.MINULLA OLI HYVÄÄ ONNEA ETTEI NIIN KÄYNYT. MUTTA NÄEN KYLLÄ HYTTYSIÄ VIELKIN LUIN NETISTÄ ETTÄ NIITÄ VOI JÄÄDÄ NÄKYVIIN JOKSIKIN AIKAA.


    • Rillikäs

      Hei, miten teillä kohtalotovereilla on pysyneet laseroidut irtaumat kiinni?? Itselläni laseroitiin laaja verkkokalvoirtauma vuosi sitten, toistaiseksi kaikki ollut ok! Pelottaa ettei pysysisikään enää kiinni kun lasiaisvetoa on runsaasti edelleen...

      • Macular Pucker

        Minulta laseroitiin iso hevosenkenkärepeämä kesäkuussa 2008 ja pari pienenpää reikää samasta silmästä elokuussa 2008. Saman vuoden syyskuussa silmään alkoi kasvaa pucker-arpikudos, joka romutti näöntarkkuuden parissa viikossa. Arpi ja lasiainen poistettiin joulukuussa 2008 ja samalla koko verkkokalvo laseroitiin reunoista kiinni ja iso reikä varmistuslaseroitiin. Kaihi leikattiin 2009 ja nyt on tulossa jälkikaihi. Toiseen silmään tuli repeämä keväällä 2011, mutta se oli onneksi pienenpi. Molemmat silmät välkkyvät valoa edelleen, mutta enää en varsinaisesti pelkää, että laseroinnit pettäisivät. Paitsi että halkoja en enää hakkaa, en tamppaa mattoja, en laskettele enkä ratsasta.


      • Ah-valmentaja
        Macular Pucker kirjoitti:

        Minulta laseroitiin iso hevosenkenkärepeämä kesäkuussa 2008 ja pari pienenpää reikää samasta silmästä elokuussa 2008. Saman vuoden syyskuussa silmään alkoi kasvaa pucker-arpikudos, joka romutti näöntarkkuuden parissa viikossa. Arpi ja lasiainen poistettiin joulukuussa 2008 ja samalla koko verkkokalvo laseroitiin reunoista kiinni ja iso reikä varmistuslaseroitiin. Kaihi leikattiin 2009 ja nyt on tulossa jälkikaihi. Toiseen silmään tuli repeämä keväällä 2011, mutta se oli onneksi pienenpi. Molemmat silmät välkkyvät valoa edelleen, mutta enää en varsinaisesti pelkää, että laseroinnit pettäisivät. Paitsi että halkoja en enää hakkaa, en tamppaa mattoja, en laskettele enkä ratsasta.

        Viime keskiviikkona tuli vasempaan silmään verkkokalvon repeämä, hevosenkengänmuotoinen. Yritin to aamulla Lahteen Akuutti24:ään, mutta eivät ottaneet vastaan ! Torstaina kävin silmälääkärissä ja saman päivänä PHKS:n silmäpolilla reikä laseroitiin ympäriltä kiinni. Oireina oli silmän näkökentässä näkuvä nokisateen tyyppinen näkymä ja hevosenkengän muotoinen katseen mukana seuraava "kärpäspavi". Lääkäri sanoi että parin viikon päästä tuo nokisade pitäisi puhdistua näkökentästä, on kuullema silmään purkautunutta verta. Hevosenkenkä näkyy lähes katseen keskellä (oli klo kehdessa lääkärin mukaan), joskun haittaa enemmän joskus ei huomaa juuri lainkaan. Pari viikkoa pitäisi ottaa rauhallisesti, ei siis hikihommia. Viiden viikon päästä kontrolli. Saas nähdä miten homma jatkuu ...


    • hese.

      molemmat silmät leikattiin samalla, oli verkkokalvo irtauma/ reikiä. kaasut molempiin silmiin ja panta toiseen, muutama viikko melkein sokeena sitten, oikea silmän jä onneton näkö, toivottavasti paranee ajan myötä.

    • Wolfman254

      Moikka,

      Tässä omia kokemuksiani verkkokalvon repeytymisestä ja irtaumasta. Olen 37-vuotias perusterve mies. Yläasteikäisenä sain tennispallon vasempaan silmääni ja seurauksena oli slmänpohjan murtuma, josta toivuttiin levolla. Vasen silmä kesti noin 20 vuotta, kunnes 2008 silmästä operoitiin äkillisesti ilmaantunut kaihi. Kaihileikkauksen jälkeistä onnea kesti nelisen vuotta, kunnen syksyllä 2012 silmään ilmaantui ensin isoja samentumia ja muutaman päivän päästä silmän nurkasta pullisteli musta varjoalue.

      Pääsin seuraavana päivänä HYKS:in silmäklinikalle, jossa todettiin silmässä iso verkkokalvon repeämä ja osittainen periferia-alueella oleva irtauma. Silmä leikattiin yleisanestesiassa seuraavana päivänä (lasiaisen poisto, silikonivyö, kaasut sisään ja kaksi viikkoa asentohoitoa). Laseroinnit eivät kuitenkaan pitäneet, vaan huononlainen arpikudos (PVR?) veti verkkokalvoa uudelleen irti. Tämän jälkeen silmää laseroitiin uudelleen, mutta lopulta päädyttiin uusintaleikkaukseen (laserointi, kaasujen vaihto ja viikko asentohoitoa).

      Valitettavasti tarina ei loppunut tähän, vaan kontrollikäynneissä silmän tarkan näön alueella huomattiin olevan arpikudosta (macula pucker, ryppykalvo), jonka seurauksena näkökyky pysyi huonona ja suorien viivojen vääristymiä esiintyi. Ryppykalvo leikattiin 31.1.2013 Helsingin yksityisessä silmäsairaalassa ja leikannen kirurgin mukaan se oli paksuin kalvo vuoteen. :) Meriitti, jota ei välttämättä olisi halunnut kuulla. :)

      Nyt sitten odotellaan leikkauksen tulosten ja mahdollisten riskien (verkkokalvon uudelleen irtauma) realisoitumista. Toipumiseen ja näkökyvyn arviontiin mennee noin 6 kk.

    • vesa verkkokalvo

      Hyvät kohtalotoverit,

      itselläni operoitu v. 2005 verkkokalvon repeämän aiheuttama verkkokalvonirtauma. Lisäksi vasemmasta silmästä laseroitu v.2013 1 x repeämä ja 2 x ohentumat.

      Olisin erittäin kiinnostunut kuulemaan teiltä muilta hieman elintavoista,työskentelystä ja harrastuksista...jos löytäisimme yhdessä jonkin yhdistävän tekijän näille silmävammoille/ongelmille?!

      Itse olen 39 v. perusterve mies. Harrastan monipuolista urheilua 3-6 krt. viikossa. Vietän paljon aikaa valitettavasti tietokoneen näytöllä, sekä ipadilla. Ja olnekin miettinyt josko siinä olisi yksi syy näihin ohentumiin ja repeämiin..?

      • irma irtauma

        Olen yli kymmenen vuotta vanhempi, nainen, en urheile. Nettiaikaa paljon , mutta en silti usko että se vaikuttaa. Tauti meillä on edennyt jokseenkin samoin.
        Epäilisin ett'ä syy löytyy pikemmin sikiönkehityksestä tai varhaislapsuuden ympäristötekijöistä, ravinnosta..... Minulla ainakin toinen silmä kasvoi liian nopeasti eli kehittyi hyvin likinäköiseksi ja verkkokalvo varmaan jäi ohueksi.
        Repeämän lopulta laukaissut tekijä saattoi olla kompastuminen ja nopea lento eteenpäin, joten jollain urheilujutulla voisi olla samanlainen vaikutus.


    • sokeasilmä

      Mulla todettiin 7 vuotta sitten toisessa silmässä verkkokalvon irtauma, koko tarkannäkemisen alue oli päässyt arpeutuun niin pahasti, että juurikaan näköä silmässä ei enää ole. Nyt verkkokalvoa on muistaakseni yhteensä 8 kertaa kiinnitelty, pari kertaa laserilla ja muuten leikkauksilla. En pysty harrastamaan raskasta liikuntaa, tai nosteleen mitään painavaa, sen seurauksena on lähes aina ollut uusi verkkokalvon irtauma. Eka leikkaus jätti luultavasti pysyvät kaksoiskuvat silmään, joille ei vielä kukaan lääkäri ole keksinyt selitystä. Ikinä ei oo saatu selville, miksi verkkokalvo irtosi. Olin tuolloin 13-vuotias perusterve tyttö.

      • Aniraak1

        Nyt huomasin tällä sivustolla uudempia kirjoituksia verkkokalvosta. Muutamat kerrat kirjoitin omakohtaisia juttuja Verkkokalvo/irtautuma-sivulle. Laitan nyt tännekin. Kolmessa leikkauksessa heinäkuussa nukutus kaasu, elokuussa paikallispuudutus kaasu ja syyskuussa taas nukutus ja silikoniöljy. Öljynpoisto oli tälläviikolla. Minimissään piti olla kolme kuukautta. Hetken ehdin luulla, että vääristymä häviäisi silmästä, vaikka jossain kontrollikäynnissä sanottiinkin ettei se öljy aiheuta sitä. Lääkäri kun lupasi öljynpoiton yhteydessä irroittaa jotain kalvoa. VÄÄRISTYMÄ JÄI. Jotekin näkö kuitenkin parani, vaikkakin meni "hullummaksi", kun vahvojen lasien kanssa meni sameaksi. Suurennuslasin kanssa luen ja pidettävä silmää kiinni kirjoittaessani. Auttaisikohan - "ikkulasin" laitto?


      • Aniraak1
        Aniraak1 kirjoitti:

        Nyt huomasin tällä sivustolla uudempia kirjoituksia verkkokalvosta. Muutamat kerrat kirjoitin omakohtaisia juttuja Verkkokalvo/irtautuma-sivulle. Laitan nyt tännekin. Kolmessa leikkauksessa heinäkuussa nukutus kaasu, elokuussa paikallispuudutus kaasu ja syyskuussa taas nukutus ja silikoniöljy. Öljynpoisto oli tälläviikolla. Minimissään piti olla kolme kuukautta. Hetken ehdin luulla, että vääristymä häviäisi silmästä, vaikka jossain kontrollikäynnissä sanottiinkin ettei se öljy aiheuta sitä. Lääkäri kun lupasi öljynpoiton yhteydessä irroittaa jotain kalvoa. VÄÄRISTYMÄ JÄI. Jotekin näkö kuitenkin parani, vaikkakin meni "hullummaksi", kun vahvojen lasien kanssa meni sameaksi. Suurennuslasin kanssa luen ja pidettävä silmää kiinni kirjoittaessani. Auttaisikohan - "ikkulasin" laitto?

        Eipä ole uusia kirjoituksia tullut, joten vähän jatkoa. Tosiaan leikatulla silmällä näkee kirkkaammin, mutta tietysti vääristymätkin selvemmin. Ajattelin josko auttaisi, kun laitattaisi pelkän "ikkunalasilinssin". Soitinkin optikolle, että väliaikaisesti kokeiltaisiin. KYLLÄ VÄLITTÖMÄSTI PYYSIN LAITTAMAAN TAKAISIN. kokeilin tyhjänä, ihan kamala. Loppukuusta kontrollikäynti. E i taida olla toivoakaan paremmasta. pyydän kyllä katsomaan muutakin, kuin "sormenlukua". Onko kukaan teistä saanut uusista silmälaseista apua. Olipa painovirheitä edellisessä, ei tullut tarkastettua suurennuslasin kanssa. Öljynpoistosta vielä sanoakseni, oli todella mielenkiintoista, kun paikallispuudutuksessa tehtiin. Näki öljypisarat ja pinseteillä poistettiin riekaleita. Elokuun leikkauksessa muistaakseni pimeää.


      • Aniraak1
        Aniraak1 kirjoitti:

        Eipä ole uusia kirjoituksia tullut, joten vähän jatkoa. Tosiaan leikatulla silmällä näkee kirkkaammin, mutta tietysti vääristymätkin selvemmin. Ajattelin josko auttaisi, kun laitattaisi pelkän "ikkunalasilinssin". Soitinkin optikolle, että väliaikaisesti kokeiltaisiin. KYLLÄ VÄLITTÖMÄSTI PYYSIN LAITTAMAAN TAKAISIN. kokeilin tyhjänä, ihan kamala. Loppukuusta kontrollikäynti. E i taida olla toivoakaan paremmasta. pyydän kyllä katsomaan muutakin, kuin "sormenlukua". Onko kukaan teistä saanut uusista silmälaseista apua. Olipa painovirheitä edellisessä, ei tullut tarkastettua suurennuslasin kanssa. Öljynpoistosta vielä sanoakseni, oli todella mielenkiintoista, kun paikallispuudutuksessa tehtiin. Näki öljypisarat ja pinseteillä poistettiin riekaleita. Elokuun leikkauksessa muistaakseni pimeää.

        Eipä uusia "sairauskertomuksia". Olisi ollut mukava, että kirjoituksia 2014. Tässä lyhyesti, ajattelin kuitenkin laitattaa ,- linssin, kun öljynpoiston jäleen kirkastui. Vääristymä kylläkin jäi. Totuttelen kuitenkin tähän,kun vahvan pluslinssin kanssa sumeaa. Loppukuusta vielä kontrolli ja tilasin silmälääkärin, josko jotain parempaa linssiä siihen. Suullinen ajokielto lopetettiin suullisesti, vaikka peruutus näkyy paperissakin. Odotan nyt kuitenkin uusia laseja. Kesärenkaat kuitenkin jo paikallaan. 19.7.13 oli se eka leikkaus, Olisi ollut helppo talvi autoilla.


    • Blue eye

      Itselläni lähti verkkokalvo irtautumaan perjantai-iltana; vasemmassa silmässä puolet näkökentästä oli sameaa. Varasin silmälääkärin seuraavaksi aamuksi, ja siellä todettiin irtauma ja sain lähetteen silmäklinikalle. Silloin vielä sanottiin että kaikki saadaan korjatuksi. Silmäklinikalla jouduin odottamaan puolitoista tuntia lääkäriä, ja kun hän vihdoin tutki minut, hän sanoi että tilanne oli huonontunut ja että en tulisi näkemään enää sillä silmällä tarkasti. Leikkaus oli sitten reilun tunnin päästä. Kaasu silmään ja asentohoito.

      Kun kaasukupla oli vihdoin poissa, pystyin kyllä jotenkin sillä silmällä näkemään, mutta en tarkasti. Kun vihdoin sain uudet lasit, oli miinus vasemmassa muuttunut 4,5 8,5:een, ja näön tarkkuus 0,8. Näkö viime tarkastuksessa oli vain 0,4, mutta kaihilla on varmaan oma osuutensa siihen. Oikeassa silmässä näkökyky on 1,2.

      Tarkastusten yhteydessä heräsi myös epäily glaukoomasta, ensin glaukoomasuspekti mutta sitten pysyvä glaukoomadiagnoosi. Molemmat silmät, mutta oikeassa silmässä pahempi. Kyseessä on normaalipaine avokulma glaukooma. Ainoa lohduttava seikka se että silmälääkärin mukaan tauti on vasta alkuvaiheessa, joten sen eteneminen pystytään kenties pysäyttämään. Nyt käytössä Latanoprost tipat kerran päivässä molempiin silmiin.

      Pelko sokeutumisesta / näkökyvyn heikkenemisestä jatkuvasti läsnä.

      • Aniraak1

        BLUE EYE. Mukava, että uusia kirjoituksia täällä. Olenkin turhanpäiten yklsin kirjoitellut. Nyt kyllä "tavailen", voitko jo kirjoittaa vaikka vaikka juuri leikkauksessa? En oikein ymmärrä, että kaasukupla jo hävinnyt ja uudet lasit? Minulla eka verkkokalvoleikkaus 19.7.2013. toinen 8.8.13. silloin toistamiseen kaasu. Sitten vielä syyskuun puolella kaasua reippaasti. Sain "peitettyä" pyöreän pöydän katsoessani alas. Joskus sen jälkeen tuli näkökenttään VÄÄRISTYMÄT. (Jotka vieläkin). Sitten seuraavaksi silikoniöljy 17.9.13. joka oli 12.2.2014. saakka. Silmälasit vasta tilauksessa. Välillä oikea linssi "ikkunalasia", kun plussat miinuksiksi. Vanhoista irrotin kokonaan pois. Saa nyt nähdä mitä uudella linssillä näkee? Silmät leikkauksen jälkeen vallan eri paria. Minullakin taustalla se Avokulmaklaukooma. SINULLE TOIPUMISTA JA PARANEMISTA LEIKKAUKSESTA!


      • hermoraunio
        Aniraak1 kirjoitti:

        BLUE EYE. Mukava, että uusia kirjoituksia täällä. Olenkin turhanpäiten yklsin kirjoitellut. Nyt kyllä "tavailen", voitko jo kirjoittaa vaikka vaikka juuri leikkauksessa? En oikein ymmärrä, että kaasukupla jo hävinnyt ja uudet lasit? Minulla eka verkkokalvoleikkaus 19.7.2013. toinen 8.8.13. silloin toistamiseen kaasu. Sitten vielä syyskuun puolella kaasua reippaasti. Sain "peitettyä" pyöreän pöydän katsoessani alas. Joskus sen jälkeen tuli näkökenttään VÄÄRISTYMÄT. (Jotka vieläkin). Sitten seuraavaksi silikoniöljy 17.9.13. joka oli 12.2.2014. saakka. Silmälasit vasta tilauksessa. Välillä oikea linssi "ikkunalasia", kun plussat miinuksiksi. Vanhoista irrotin kokonaan pois. Saa nyt nähdä mitä uudella linssillä näkee? Silmät leikkauksen jälkeen vallan eri paria. Minullakin taustalla se Avokulmaklaukooma. SINULLE TOIPUMISTA JA PARANEMISTA LEIKKAUKSESTA!

        Täällä yksi 2.5.2014 verkkokalvoleikkauksessa ollut. Silmä laseroitiin ensin mutta löydettiin toinen reikä ja ei kun leikkaukseen. Reilun viikon ollut nyt kotona. Kaasu laskeutuu ja on nyt puolessavälissä silmää. Tosin parin viime päivän aikana ilmestynyt kaasuttomaan osaan mustia pisteitä, jotka vaan lisääntyy. Olen soittanut asiasta silmäklinikalle vaan sanoivat ettei tarvitse olla huolissaan. Onko muilla vastaavia kokemuksia? Mulla oli asentohoitona pystyasento ja on saanut kävelläkin kevyesti.


      • BLUE EYE
        Aniraak1 kirjoitti:

        BLUE EYE. Mukava, että uusia kirjoituksia täällä. Olenkin turhanpäiten yklsin kirjoitellut. Nyt kyllä "tavailen", voitko jo kirjoittaa vaikka vaikka juuri leikkauksessa? En oikein ymmärrä, että kaasukupla jo hävinnyt ja uudet lasit? Minulla eka verkkokalvoleikkaus 19.7.2013. toinen 8.8.13. silloin toistamiseen kaasu. Sitten vielä syyskuun puolella kaasua reippaasti. Sain "peitettyä" pyöreän pöydän katsoessani alas. Joskus sen jälkeen tuli näkökenttään VÄÄRISTYMÄT. (Jotka vieläkin). Sitten seuraavaksi silikoniöljy 17.9.13. joka oli 12.2.2014. saakka. Silmälasit vasta tilauksessa. Välillä oikea linssi "ikkunalasia", kun plussat miinuksiksi. Vanhoista irrotin kokonaan pois. Saa nyt nähdä mitä uudella linssillä näkee? Silmät leikkauksen jälkeen vallan eri paria. Minullakin taustalla se Avokulmaklaukooma. SINULLE TOIPUMISTA JA PARANEMISTA LEIKKAUKSESTA!

        Hei Aniraak. Minun olisi pitänyt olla tarkempi kuvauksessani eli irtauma tapahtui viime elokuussa, joten olen jo aika pitkällä toipumisessa. Kaikki on mennyt ilmeisesti ihan hyvin tuon vasemman silmän kanssa, ainoastaan sen näöntarkkuus tulee olemaan huono koska irtauma pääsi tarkan näön alueelle. Rankin juttu omalta kohdalta on se että olisin voinut säilyttää oman näkökykyni normaalina, jos olisin reagoinut toisin kun irtauma tapahtui. Kun huomasin ongelman, varasin silmälääkärin seuraavalle päivälle. Se mitä minun olisi pitänyt tehdä, minun olisi pitänyt siltä istumalta ajaa silmäklinikalle päivystykseen, jolloin minut olisi leikattu pikimmiten. Jälkeenpäin todella vaikeata ymmärtää omaa käyttäytymistä. Jälkiviisaus on pahasta.

        Nyt minun hyvää silmääni uhkaa glaukooma, ja kyseessä on normaalipaine sellainen, jonka huono puoli muihin verrattuna on se että näkökenttäpuutokset voivat jo heti alussa uhata tarkkaa näköä. Ja tähän voi sitten jossitella taas tuolla edellämainitulla eli jos olisin tajunnut toimia ajoissa, minulla olisi nyt ainakin vasen silmä kunnossa siltä varalta jos oikeasta menee näkö glaukooman takia. Onhan se glaukooma myös tuossa vasemmassa mutta ei niin pitkällä.

        Voimia ja jaksamista myös sinne! :)


      • Aniraak1
        hermoraunio kirjoitti:

        Täällä yksi 2.5.2014 verkkokalvoleikkauksessa ollut. Silmä laseroitiin ensin mutta löydettiin toinen reikä ja ei kun leikkaukseen. Reilun viikon ollut nyt kotona. Kaasu laskeutuu ja on nyt puolessavälissä silmää. Tosin parin viime päivän aikana ilmestynyt kaasuttomaan osaan mustia pisteitä, jotka vaan lisääntyy. Olen soittanut asiasta silmäklinikalle vaan sanoivat ettei tarvitse olla huolissaan. Onko muilla vastaavia kokemuksia? Mulla oli asentohoitona pystyasento ja on saanut kävelläkin kevyesti.

        HYVÄ HERMORAUNIO, TOIVOTAN SINULLE PAREMPAA TOIPUMISTA, mitä minulla on ollut. Minulla oli reilu viikko aivan saven väristä ja kupli, kuten kostea savilammikko. Parinkaan viikon päästä ei näkynyt kuin aivan vähän ylhäällä. Minäkin soitin sairaalaan, mutta sanoivat vaan, että silmä vaatii aikaa parantua. Vajaan kk. kuluttua olinkin jo toisessa leikkauksessa. Sitä edeltävä kontrollikäynti, näkö kirkas, hämäräkirkas ja alhaalla mustaa, ainoastaan vähän kuulsi läpi. Muistan, että heti ensimmäisen leikkauksen jälkeen viikkoon ei saanut lukea. TV:tä sai katsoa. Asentohoitoa vasemmalla kyljellä nukkuen, niissä kahdessa, kolmannenm leikkauksen jälkeen oikealla. Hankalampi, kun oikea leikattu. Tiukempi sääntö, hoitaja sanoi vielä, että syödä saa istuen, muutoin kyljellään. Sinulla sentään jo silmässä näköä, ole kuitenkin vielä varovainen lukiessa. Ota rohkeasti yhteyttä sairaalaan. Saisivat kyllä paremmin kuunnella ja antaa neuvoja. Minulla oli aina mukana "allakka", mihin olin merkannut eri vaiheet mitä näin, tosin turhaan. Täällä netistä toisten kertomuksista melki paremmin hyötyä. -----Tosin vieläkin suurennuslasin kanssa, alussa en tiennyt, enkä pystynyt mitään. PARANEMISTA!


      • Aniraak1
        BLUE EYE kirjoitti:

        Hei Aniraak. Minun olisi pitänyt olla tarkempi kuvauksessani eli irtauma tapahtui viime elokuussa, joten olen jo aika pitkällä toipumisessa. Kaikki on mennyt ilmeisesti ihan hyvin tuon vasemman silmän kanssa, ainoastaan sen näöntarkkuus tulee olemaan huono koska irtauma pääsi tarkan näön alueelle. Rankin juttu omalta kohdalta on se että olisin voinut säilyttää oman näkökykyni normaalina, jos olisin reagoinut toisin kun irtauma tapahtui. Kun huomasin ongelman, varasin silmälääkärin seuraavalle päivälle. Se mitä minun olisi pitänyt tehdä, minun olisi pitänyt siltä istumalta ajaa silmäklinikalle päivystykseen, jolloin minut olisi leikattu pikimmiten. Jälkeenpäin todella vaikeata ymmärtää omaa käyttäytymistä. Jälkiviisaus on pahasta.

        Nyt minun hyvää silmääni uhkaa glaukooma, ja kyseessä on normaalipaine sellainen, jonka huono puoli muihin verrattuna on se että näkökenttäpuutokset voivat jo heti alussa uhata tarkkaa näköä. Ja tähän voi sitten jossitella taas tuolla edellämainitulla eli jos olisin tajunnut toimia ajoissa, minulla olisi nyt ainakin vasen silmä kunnossa siltä varalta jos oikeasta menee näkö glaukooman takia. Onhan se glaukooma myös tuossa vasemmassa mutta ei niin pitkällä.

        Voimia ja jaksamista myös sinne! :)

        KIITOS BLUE EYE. Tosiaan erehdyin vähän noissa päivissä. Kyllä minä myös olisin jälkiviisas, eihän se auttanut mennä tavalliselle TK-lääkärille. Tai olisihan lä'äkärin jotenkin pitänyt reagoida "kärpäsiin". Kehoittanut edes silmälääkärille. Olisinkohan kirjoittanut jo jollekin sivulle, että sain perua silmälääkärin, olinhan jo ollut kahdessa verkkok.leikkauksessa, ennenkuin sain ajan. Nyt kun saisin sen uuden linssin ja pystyisin paremmin lukemaan näitä kirjoituksia. Ja oppisin paremmin kirjoittamaan, tulee nyt vaan samaan "putkeen" MUKAVA, ON KUIN VERTAISTUKEA LUKEA MUIDEN KOKEMUKSIA. KAIKILLE HYVÄÄ KESÄN ODOTUSTA. TOIVOTTAVASTI KAIKILLE NÄKYY PAREMMIN TULEVA KESÄ. (Minulla tuo talvikin aika rankka, 19.7.2013 kun elämä muuttui)


      • hermoraunio
        Aniraak1 kirjoitti:

        KIITOS BLUE EYE. Tosiaan erehdyin vähän noissa päivissä. Kyllä minä myös olisin jälkiviisas, eihän se auttanut mennä tavalliselle TK-lääkärille. Tai olisihan lä'äkärin jotenkin pitänyt reagoida "kärpäsiin". Kehoittanut edes silmälääkärille. Olisinkohan kirjoittanut jo jollekin sivulle, että sain perua silmälääkärin, olinhan jo ollut kahdessa verkkok.leikkauksessa, ennenkuin sain ajan. Nyt kun saisin sen uuden linssin ja pystyisin paremmin lukemaan näitä kirjoituksia. Ja oppisin paremmin kirjoittamaan, tulee nyt vaan samaan "putkeen" MUKAVA, ON KUIN VERTAISTUKEA LUKEA MUIDEN KOKEMUKSIA. KAIKILLE HYVÄÄ KESÄN ODOTUSTA. TOIVOTTAVASTI KAIKILLE NÄKYY PAREMMIN TULEVA KESÄ. (Minulla tuo talvikin aika rankka, 19.7.2013 kun elämä muuttui)

        En mennyt minäkään heti lääkäriin kun tuli näitä silmävaivoja. Ensin en ymmärtänyt mistä kyse ja toiseksi olin Jenkeissä lomamatkalla. Lääkäriin menin välittömästi kun pääsin Suomeen ja sain heti lähetteen silmäklinikalle. Minulle ei puhuttu lukemisesta mitään ja sairaalassakin lueskelin kännykän kautta terveellä silmällä. Telkkaria pystyy katsomaan, kännykkää luen toisella terveellä silmällä, lehtiä, kirjoja enkä tietokoneelta pysty lukemaan mitään. Siihen tarvitaan kaksi silmää. Aika hurjaa tämä on. Olin kyllä kuullut tällaisesta vaan eihän sitä usko omalle kohdalle tapahtuvan. Taidan minäkin ruveta laittamaan soitot ym ylös. Minä en saa kuukauteen nukkua selälläni, mutta ei puhuttu mitään kummalla kyljellä pitäisi nukkua. Kohoasento piti olla viikon ajan, vaan nukun edelleen yötkin kohoaaennossa. Tekisi mieli pestä ikkunoita ja vähän puutarha töitä ajankuluksi vaan en taida uskaltaa. Mietin miten tuo päätetyöskentely tulee jatkossa toimimaan? Mun työ on pelkkää päätteen ääressä työskentelyä enkä usko että silmille hyväksi.


      • Mietteliäinen
        hermoraunio kirjoitti:

        En mennyt minäkään heti lääkäriin kun tuli näitä silmävaivoja. Ensin en ymmärtänyt mistä kyse ja toiseksi olin Jenkeissä lomamatkalla. Lääkäriin menin välittömästi kun pääsin Suomeen ja sain heti lähetteen silmäklinikalle. Minulle ei puhuttu lukemisesta mitään ja sairaalassakin lueskelin kännykän kautta terveellä silmällä. Telkkaria pystyy katsomaan, kännykkää luen toisella terveellä silmällä, lehtiä, kirjoja enkä tietokoneelta pysty lukemaan mitään. Siihen tarvitaan kaksi silmää. Aika hurjaa tämä on. Olin kyllä kuullut tällaisesta vaan eihän sitä usko omalle kohdalle tapahtuvan. Taidan minäkin ruveta laittamaan soitot ym ylös. Minä en saa kuukauteen nukkua selälläni, mutta ei puhuttu mitään kummalla kyljellä pitäisi nukkua. Kohoasento piti olla viikon ajan, vaan nukun edelleen yötkin kohoaaennossa. Tekisi mieli pestä ikkunoita ja vähän puutarha töitä ajankuluksi vaan en taida uskaltaa. Mietin miten tuo päätetyöskentely tulee jatkossa toimimaan? Mun työ on pelkkää päätteen ääressä työskentelyä enkä usko että silmille hyväksi.

        Hei kaikille tasapuolisesti. Ihan mielenkiinnosta kysyn, onko kenelläkään ennaltaehkäisevästi laseroitu pieniä verkkokalvoreikiä, jotta ne eivät kehittyisi repeämiksi? Mulla näin toisessa silmässä ja näkökyky täysin sama kuin ennen toimenpidettäkin. Onko muilla näöntarkkuus muuttunut merkittävästi?


      • Aniraak1
        Mietteliäinen kirjoitti:

        Hei kaikille tasapuolisesti. Ihan mielenkiinnosta kysyn, onko kenelläkään ennaltaehkäisevästi laseroitu pieniä verkkokalvoreikiä, jotta ne eivät kehittyisi repeämiksi? Mulla näin toisessa silmässä ja näkökyky täysin sama kuin ennen toimenpidettäkin. Onko muilla näöntarkkuus muuttunut merkittävästi?

        .....niin se vaan livahti tyhjäksi. Kuinkahan muistan uudelleen. Öljynpoistoleikkauk. konttrollikäynnin yhteydessä todettiin "Alasuoniarkadin sisäpuolella arkadiin rajautuen pieni pyöröreikä, jonka reunoissa ei kohotusta". Ehkä samalla käynnillä oltaisiin laseroitu se, ei ollut vapaata lääkäriä. Viimeisen käynnin jälkeen, "...tempraalisesti arpeutunut pyöröreikä". Minun näöntarkkuus meni vallan "poskelleen", oikea silmä aikaisemmin kauas 5.00, lähelle 7.50 (vasen suurin piirtein samat) nyt uuden linssin arvot --0.25 ja 2.25. Vasemalle ei tehdä mitään. Nyt sitten jännityksellä odotan mitä niillä näen. Nyt jonkin aikaa ollut tyhjänä, irroitin linssin vanhoista. BLUE EYE Minulla meni reilu kuukausi, TK-lääkärin jälkeen, silmälasini rikkoutuivat ja kokeilin vanhoja, huomasin mustan alueen. Pääsin sitten leikkaukseen. HERMORAUNIO, Et maininnut mitään leikkauksen jälkeisestä lääkityksestä, minulla kolmeviikkoa, kolmesti pv. DEXA CHOLA tippoja. Ihmettelin, kun öljynpoiston jälkeen 4x4 viikkoa.


      • Aniraak1
        hermoraunio kirjoitti:

        Täällä yksi 2.5.2014 verkkokalvoleikkauksessa ollut. Silmä laseroitiin ensin mutta löydettiin toinen reikä ja ei kun leikkaukseen. Reilun viikon ollut nyt kotona. Kaasu laskeutuu ja on nyt puolessavälissä silmää. Tosin parin viime päivän aikana ilmestynyt kaasuttomaan osaan mustia pisteitä, jotka vaan lisääntyy. Olen soittanut asiasta silmäklinikalle vaan sanoivat ettei tarvitse olla huolissaan. Onko muilla vastaavia kokemuksia? Mulla oli asentohoitona pystyasento ja on saanut kävelläkin kevyesti.

        .......Laitan vielä noista mustista pisteistä. Ehkä en nähnyt eka leikkauksen jälkeen oikein mitään, muistiinpanoja ei paljoa. Toiosen jälkeen onkin sitä enemmän.....milloin on hölskynyt. 19pv (toisen 8.8.13) eka kerta piirretty mustia pilkkuja. 27.8 "ruma silmä" silloin vasta kaasukupla puolessa välissä. 7.9. kirkas taivas, nokisade ja leijailee pilkut. ....11.9 sitten tuli VÄÄRISTYMÄT, jotka edelleen. 17.9 laitettiinkin silikoniöljy leikkauksessa. No, sitten onkin merkintöjä "pyörteistä" ja "väpäyyksistä". Mitään pisteitä öljyn kanssa ei ollut. Tämän vuoden puolella ei enää. Kysyin kerran, olisiko kannattanut laittaa öljy jo toisella kertaa? Ei kuulemma otsassa merkintää, että pitäisi laittaa öljy. Öljy oli n.5 kk. Viime kerralla yksi nuori nainen kertoi, ettei Häneltä poiteta ollenkaan sitä.


      • hermoraunio
        Aniraak1 kirjoitti:

        .....niin se vaan livahti tyhjäksi. Kuinkahan muistan uudelleen. Öljynpoistoleikkauk. konttrollikäynnin yhteydessä todettiin "Alasuoniarkadin sisäpuolella arkadiin rajautuen pieni pyöröreikä, jonka reunoissa ei kohotusta". Ehkä samalla käynnillä oltaisiin laseroitu se, ei ollut vapaata lääkäriä. Viimeisen käynnin jälkeen, "...tempraalisesti arpeutunut pyöröreikä". Minun näöntarkkuus meni vallan "poskelleen", oikea silmä aikaisemmin kauas 5.00, lähelle 7.50 (vasen suurin piirtein samat) nyt uuden linssin arvot --0.25 ja 2.25. Vasemalle ei tehdä mitään. Nyt sitten jännityksellä odotan mitä niillä näen. Nyt jonkin aikaa ollut tyhjänä, irroitin linssin vanhoista. BLUE EYE Minulla meni reilu kuukausi, TK-lääkärin jälkeen, silmälasini rikkoutuivat ja kokeilin vanhoja, huomasin mustan alueen. Pääsin sitten leikkaukseen. HERMORAUNIO, Et maininnut mitään leikkauksen jälkeisestä lääkityksestä, minulla kolmeviikkoa, kolmesti pv. DEXA CHOLA tippoja. Ihmettelin, kun öljynpoiston jälkeen 4x4 viikkoa.

        Dexa Chola tippoja 4x4 vkoa täälläkin lääkitys, ei muuta. Tänään istuskellut vaan tuolissa ja ihmetellyt mitä uskaltaa tehdä ettei toipuminen hidastu tai tulee muuta takapakkia. Mustia pilkkuja näkyy edelleen vaan ei ole lisääntynyt.


      • Aniraak1
        hermoraunio kirjoitti:

        Dexa Chola tippoja 4x4 vkoa täälläkin lääkitys, ei muuta. Tänään istuskellut vaan tuolissa ja ihmetellyt mitä uskaltaa tehdä ettei toipuminen hidastu tai tulee muuta takapakkia. Mustia pilkkuja näkyy edelleen vaan ei ole lisääntynyt.

        Kyllä Sinulla on paremmat edellytykset parantua, kuin minulla. Oli melki koko ajan sitä harmaata. Taisi vaan "hyrrä" pyöriä alakulmassa. Vajaan kolmen viikon jälkeen kontrollikäynti JKL ja heti taas KYKSiin. Sinä sentään näet kirkastakin, jota vasten niitä pisteitä. Siitä lukemisesta; hoitaja kielsi lukemasta, tai sanoinkin katsovani vaan yhdellä silmällä. Kuulemma leikattu silmäkin reagoi lukemiseen, eikä ole hyvä asia. Toivottavasti Sinä selviät yhdellä leikkauksella. Tai minä oletin kolmannen leikkauksen jälkeen olevan OK. Toivoni laitan siihen uuteen linssiin, toivottavasti kohta saan sen.


      • hermoraunio
        Aniraak1 kirjoitti:

        Kyllä Sinulla on paremmat edellytykset parantua, kuin minulla. Oli melki koko ajan sitä harmaata. Taisi vaan "hyrrä" pyöriä alakulmassa. Vajaan kolmen viikon jälkeen kontrollikäynti JKL ja heti taas KYKSiin. Sinä sentään näet kirkastakin, jota vasten niitä pisteitä. Siitä lukemisesta; hoitaja kielsi lukemasta, tai sanoinkin katsovani vaan yhdellä silmällä. Kuulemma leikattu silmäkin reagoi lukemiseen, eikä ole hyvä asia. Toivottavasti Sinä selviät yhdellä leikkauksella. Tai minä oletin kolmannen leikkauksen jälkeen olevan OK. Toivoni laitan siihen uuteen linssiin, toivottavasti kohta saan sen.

        Nyt 2 viikkoa leikkauksesta ja hirvee määrä mustia pisteitä näkökentässä. Kävin päivystyksessä, mutta lääkäri ei osannut sanoa mistä mustien pisteiden lisääntyminen johtuu. Eilen kökötin tuolissani koko päivän telkkarin edessä ja ajattelin että jos vaikka rauhoittuisi. Ei, tänä aamuna entistä enemmän pisteitä. Suhteellisen hyvin näen muuten, tietysti kaasua edelleen silmässä ja siltä osin en näe. Mutta ne musta pisteet. Haluaisin vaan saada selityksen jostain mitä ne on.


      • Nmmmmmmmm
        hermoraunio kirjoitti:

        Nyt 2 viikkoa leikkauksesta ja hirvee määrä mustia pisteitä näkökentässä. Kävin päivystyksessä, mutta lääkäri ei osannut sanoa mistä mustien pisteiden lisääntyminen johtuu. Eilen kökötin tuolissani koko päivän telkkarin edessä ja ajattelin että jos vaikka rauhoittuisi. Ei, tänä aamuna entistä enemmän pisteitä. Suhteellisen hyvin näen muuten, tietysti kaasua edelleen silmässä ja siltä osin en näe. Mutta ne musta pisteet. Haluaisin vaan saada selityksen jostain mitä ne on.

        Pisteet ovat mahdollisesti verenvuotoa kaasulla korvatussa lasiaisessa, ja ne poistuvat itsestään yleensä n. kuukauden jälkeen leikkauksesta.


      • hermoraunio
        Nmmmmmmmm kirjoitti:

        Pisteet ovat mahdollisesti verenvuotoa kaasulla korvatussa lasiaisessa, ja ne poistuvat itsestään yleensä n. kuukauden jälkeen leikkauksesta.

        Kiitos. Toivottavasti näin on. Olen soittanut silmäklinikalle useamman kerran ja käynyt siellä päivystyksessä enkä tällaista vastausta ole saanut. Olen myös kysynyt kaikilta mahdollisilta jotka tietää että muille on tehty sama leikkaus. Ainoastaan yksi sanoi että hänellä oli niitä pisteitä. Toivotaan että näin on. Mietin juuri että soitan sinne taas kun viikonloppukin tulossa ja tää homma saa mut pois tolaltaan.


      • Nmmmmmmmm
        hermoraunio kirjoitti:

        Kiitos. Toivottavasti näin on. Olen soittanut silmäklinikalle useamman kerran ja käynyt siellä päivystyksessä enkä tällaista vastausta ole saanut. Olen myös kysynyt kaikilta mahdollisilta jotka tietää että muille on tehty sama leikkaus. Ainoastaan yksi sanoi että hänellä oli niitä pisteitä. Toivotaan että näin on. Mietin juuri että soitan sinne taas kun viikonloppukin tulossa ja tää homma saa mut pois tolaltaan.

        Asiaa voi ajatella niin, että silmässä oleva kaasu on kuin uima-altaassa oleva vesi. Kun katsot altaan reunalta veteen, altaan pohja näkyy kirkkaasti. Jos allasta ei puhdisteta hetkeen, veteen kerääntyy kaikenlaista roskaa, jonka voi nähdä altaan reunalta. Vesi vaihdetaan uuteen, ja allas vähitellen näyttää taas kirkkaalta - pohjakin on entisensä.

        Silmän sisäinen neste (likainen vesi), lasiainen, on poistettu ja korvattu kaasulla (uusi, puhdas vesi). Vie kuitenkin aikansa, että kaikki mahdolliset samentumat, verenvuodot, kuolleet solut ym. poistuvat silmän sisältä kaasun kanssa, minkä jälkeen tilalle tulee uudistunut lasiaisneste.


      • Aniraak1
        Nmmmmmmmm kirjoitti:

        Asiaa voi ajatella niin, että silmässä oleva kaasu on kuin uima-altaassa oleva vesi. Kun katsot altaan reunalta veteen, altaan pohja näkyy kirkkaasti. Jos allasta ei puhdisteta hetkeen, veteen kerääntyy kaikenlaista roskaa, jonka voi nähdä altaan reunalta. Vesi vaihdetaan uuteen, ja allas vähitellen näyttää taas kirkkaalta - pohjakin on entisensä.

        Silmän sisäinen neste (likainen vesi), lasiainen, on poistettu ja korvattu kaasulla (uusi, puhdas vesi). Vie kuitenkin aikansa, että kaikki mahdolliset samentumat, verenvuodot, kuolleet solut ym. poistuvat silmän sisältä kaasun kanssa, minkä jälkeen tilalle tulee uudistunut lasiaisneste.

        Mukava, että uusia yhteydenottoja täällä. 16.9.2013 oli viimeisimmät, kun muuten vaan rupesin kirjoittamaan. Enkä mitenkään osannut kirjoittaa. Hyvin sekavasti. Nyt vaan lyhyesti, sain eilen sen uuden linssin, odotukset liian korkealla. Melkeinpä se "tyhjä" linssi parempi. Kai jonkin verran totuttelua, mutta aurinkolasit hyvät vaikkei siinä oikeassa yhtään vahvuuksia, Vasemmassa kun ne 5.00 ja 7.50. Onko kenelläkään tietoa, kuinka näin eriparisilmillä tulee toimeen?


    • Nmmmmmm

      Silmien eritaitteisuus voi aiheuttaa toiminnallista heikkonäköisyyttä, mutta tämä on yleisempää lapsilla, joiden näkö on vasta kehittymässä. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että aivot sulkevat pois toisen silmän kuvan, minkä myötä binokulariteetti kärsii ja käyttämättömästä silmästä tulee ns. laiska.

      Mainitsit uuden linssin. Onko sinulle tehty minkälainen leikkaus? Uskon, että voimakkuutesi ovat OK, eikä eriparisuudesta pitäisi koitua suurempia ongelmia.

      • hermoraunio

        Toivon kyllä hartaasti että nää kaikki pisteet poistuu. Näin pilkullista maailmaa en ennen ole nähnytkään. Muuten näen hyvin paitsi kaasun osalta. Ainakin jos vähän aikaa saa samaa kohdetta katsoa. Silmä ei oikein vielä jaksa seurata perässä jos kääntää katseensa yhdestä suunnasta toiseen. Mutta kaikki tämä "roska" on ihan karmeeta. Tänään on kirkas ja aurinkoinen päivä ulkona. Voisikohan silläkin olla osuutta asiaan?


      • Aniraak1
        hermoraunio kirjoitti:

        Toivon kyllä hartaasti että nää kaikki pisteet poistuu. Näin pilkullista maailmaa en ennen ole nähnytkään. Muuten näen hyvin paitsi kaasun osalta. Ainakin jos vähän aikaa saa samaa kohdetta katsoa. Silmä ei oikein vielä jaksa seurata perässä jos kääntää katseensa yhdestä suunnasta toiseen. Mutta kaikki tämä "roska" on ihan karmeeta. Tänään on kirkas ja aurinkoinen päivä ulkona. Voisikohan silläkin olla osuutta asiaan?

        Minäkin juuri kirkasta taivasta katsoessani näin ne pisteet. Tosiaan, sen ekaleikkaksen jälkeen en vielä nähnyt pisteitä, ei ollut kirkasta kohtaa. Toisen leikkauksen jälkeen, ehkä pari viikkoa meni huomatessani kuinka vanhalta näytän. Tuijotin vaan ilman silmälaseja itseäni. Oli samalla leikattu kaihi. Kaasukupla oli siihen aikaan puolessa väissä silmää. Sain eri tippoja #2 kontrollikäynnin yhteydessä. Illalla laittaessani huomasinkin kaasun kääntyvän "kuperaksi", jolloin alas katsoessani liikutella ympyränä. Siihen saakka oli kuin vedenpinta. Sen jälkeen merkintöjä nokisateesta ja pilkuista. Kuukausi, tuli VÄÄRISTYMÄT. Luulin kolmannessa leikkauksessa ne paranevan. EI auttanut. Kaarun tilalle öljy. Sen jälkeen ei leijunut mitään. Tuli ne pyörteet ja vilkkuvaloja. Merkintöjä allakassa reilu kaksi kk. "Ehkä näihin aikoihin pyörteet muuttuneet väpätykseksi". Yritin kertoa tuntemuksia lääkärille, ei tainnut olla kiinnostusta.


      • Aniraak1

        En oikein tiedä kuinka nämä viestit tulevat näkymään. Minulle tulee näkyviin aina ensin vuosien takaiset kirjoitukset. monesti lukenut niitä, aina miten milloinkin näen. Suurennuslasin kanssa. Varmaan noista sepustuksistani ilmenee, että on verkkokalvo repeytynyt tai irronnut. Kolme leikkausta ja öljyt pois 18.2.14. Ensimmäinen oli 19.7.2013. En laittanutkaan näitä uusia lukemia, Kauas -0.25,ennen 5.00. Lähelle 2.25, ennen 7.50. Jotenkin petyin, ei yhtään sen kummosempi, kuin se "tyhjä". Huomasin, kun sain sen aurinkolasin ilman vahvuuksia oikealle. Pitäisiköhän vaan totutella jälleen kerran. Molemmat silmäthän pidetään avoinna yhtä aikaa, miten sitä tutkimuksessa määrätään? Jos vielä menen sanon kyllä, ettå katson miten suhtautuu yleensä yhteen silmät. Lähinäkö tästä ei kyllä parane. Auttaako lukulasit, kuinka vahva voi olla? Tuolla vasemmallakaan en näe, vaikka 7.25. Suurennuslasi apuna.


      • hermoraunio
        Aniraak1 kirjoitti:

        En oikein tiedä kuinka nämä viestit tulevat näkymään. Minulle tulee näkyviin aina ensin vuosien takaiset kirjoitukset. monesti lukenut niitä, aina miten milloinkin näen. Suurennuslasin kanssa. Varmaan noista sepustuksistani ilmenee, että on verkkokalvo repeytynyt tai irronnut. Kolme leikkausta ja öljyt pois 18.2.14. Ensimmäinen oli 19.7.2013. En laittanutkaan näitä uusia lukemia, Kauas -0.25,ennen 5.00. Lähelle 2.25, ennen 7.50. Jotenkin petyin, ei yhtään sen kummosempi, kuin se "tyhjä". Huomasin, kun sain sen aurinkolasin ilman vahvuuksia oikealle. Pitäisiköhän vaan totutella jälleen kerran. Molemmat silmäthän pidetään avoinna yhtä aikaa, miten sitä tutkimuksessa määrätään? Jos vielä menen sanon kyllä, ettå katson miten suhtautuu yleensä yhteen silmät. Lähinäkö tästä ei kyllä parane. Auttaako lukulasit, kuinka vahva voi olla? Tuolla vasemmallakaan en näe, vaikka 7.25. Suurennuslasi apuna.

        2006 tulee ensimmäisenä näkyviin kaikille. Pitää vaan selata alaspäin. Minulla nyt tasan kolme viikkoa leikkauksesta ja lääkäri antoi luvan kaikkeen tekemiseen. Saan jopa nostaa 50 kiloisia multasäkkejä. Eilen poistui loput kaasusta silmästä. Pisteitä vielä runsaasti näkökentässä, yksi tikki ei ollut vielä sulanut, silmää kutisee, minusta silmä vielä "laahaa" jos joutuu siirtämään katsetta eri kohtiin ja väsyy nopeasti. Lisätarkastuksia ei ole enää silmäklinikalla. Jos haluan tarkistuttaa silmät niin täytyy jatkossa löytää hyvä silmälääkäri. Joten jos jollain ehdottaa joku luotettava ja hyvä, kiitän. En ole käynyt kuin kerran aiemmin silmälääkärillä ja siihen en ollut tyytyväinen. Ainakin silmälasiresepti oli täysin pielessä kun optikolle menin hankkimaan uudet lasit. Liekö sattunut kirjoitusvirhe tai jotain. Mutta minun luottamukseni häneen meni kuitenkin kertaheitolla. Taitavat vaan nuo hyvät silmälääkärit olla kortilla kun vaikeata saada yleensäkin silmälääkärille aikoja. Nyt on vaan sellainen tunne että pian olisi löydyttävä erittäin hyvä lääkäri koska haluan varmuuden vuoksi tsekkauttaa toinenkin silmä kun eivät sitä tehneet silmäklinikalla ja se on nyt kipeytynyt ehkä rasituksesta. Pelkään pahoin haluamatta olla pessimisti että voi olla erittäin tarpeen lisätä silmälääkäri listalle "säännöllisiä lääkäritarkistuksia", joka rupeaa olemaan jo melko pitkä. Ei kyllä tarvitse miettiä mihin palkkansa käyttää kun kaikki tulot menee lääkäreille. Miten ihmeessä työttömät sairastelijat pärjää? Sitä voi vaan miettiä :(


    • Aniraak1

      Siis oikein, että saat nostaa 50k. Eikö se osoita, että olet paremmalla puolella jo. Minä kaupassa punnitsin ostokseni viiteen kiloon. Vähän pelkäsin, että vaikka se olisi aiheuttanut epäonnistumisen. Kannoin nimittäin ostokseni, ehkä viikon jälkee. Nyt ongelma mitä teen. Linssi ei ollut toiveiden mukainen. #Joko laitatan takaisin alkuperäisen, vaikkakin näkö sumea. (Vääristymä vähäisempi) #Tai sitten se "ikkunalasi", johon (ensin tyhjänä vanhoista) ja kk verran hiotulla - linssillä. #Vai vaan yrittää totutella tähän 300e linssiin?? Tässä vaan se vääristää aika lailla. Alkuun tilasin optikolle ajan, kyselen miten silmälääkäri laittoi vahvuudet. Jos ei missään vaiheessa tutkittu, että toinen silmä omilla vahvuuksilla auki. Mitä se hyödyttää yhtä silmää, aukihan niitä pidetään molempia. Kyllähän tässä rahaa mennyt, vaikkakin kimppataxilla ajellu. Mitähän Mnnnnnn ehdottaisi. Toisaalta on nuo vahvuuksilla olevat aurinkolasit varalta, niissä se oikea - . Lukulasit myös ehkä hommattava. Luulisi se "helpompi" juttu. Antaisivat vaan erilaisia vahvuuksia kokeiltavaksi.

      • hermoraunio

        En kuitenkaan nyt uskalla mitään 50 kiloa nostella vaikka ennen tätä tapahtumaa punttiksella menikin. Nyt saa olla muutaman kuukauden ennen kuin ehkä uskallan. Oli puhetta aiemmin tällä palstalla voisiko tietokoneet aiheuttaa. Itse vietän koko päivät töissä tietokoneella ja koskaan ei ole tuntunut niin pahalta kuin tänä talvena/keväänä. Silmät olleet iltapäivisin ihan hurjan rasittuneet, joten luulen että voinut olla osuutta tähän. Mitenköhän voisi varautua ettei näin käy taas?


      • Aniraak1
        hermoraunio kirjoitti:

        En kuitenkaan nyt uskalla mitään 50 kiloa nostella vaikka ennen tätä tapahtumaa punttiksella menikin. Nyt saa olla muutaman kuukauden ennen kuin ehkä uskallan. Oli puhetta aiemmin tällä palstalla voisiko tietokoneet aiheuttaa. Itse vietän koko päivät töissä tietokoneella ja koskaan ei ole tuntunut niin pahalta kuin tänä talvena/keväänä. Silmät olleet iltapäivisin ihan hurjan rasittuneet, joten luulen että voinut olla osuutta tähän. Mitenköhän voisi varautua ettei näin käy taas?

        Hei, taidat olla ehkä mies ja nuori? Tai ehkei haittaa, vaikka olen nainen ja vanha. Joten minä pitkään käyttänyt monitehoisia silmälaseja. Ehkä silmälääkäri suotta laittanut lukuvahvuutta. Nythän tuolla terveelläkään pysty lukemaan. Eikä varmaan olisi kannattanut laittaa heti aamusta laseja, olisin kyllä nähnyt ilmankin. En tiedä käytätkö jatkuvasti laseja. Ehkä on hyvä välillä olla ilmankin. SYSTANE ultratipat ovat hyvät jos silmät tuntuu kuivilta. Minulla vallankin, kun on silmänpainetta Glaukooma. Se siellä taustalla, kun verkkokalvo irtosi kolmesti. Nyt jälkeenpäin lukenut että herkemmin irtoa, jos miinusta. Minulla kyllä viittä kauas ja yli 7 lähi. Minulla ei tietokoneen takia varmaankaan. Jos lukulasit hankkisin, näkisinkö tätä. Näppäimet kyllä näen, mutta tarvitsinko enää suurennuslasia tarkistaakseni virheet.


      • hermoraunio
        Aniraak1 kirjoitti:

        Hei, taidat olla ehkä mies ja nuori? Tai ehkei haittaa, vaikka olen nainen ja vanha. Joten minä pitkään käyttänyt monitehoisia silmälaseja. Ehkä silmälääkäri suotta laittanut lukuvahvuutta. Nythän tuolla terveelläkään pysty lukemaan. Eikä varmaan olisi kannattanut laittaa heti aamusta laseja, olisin kyllä nähnyt ilmankin. En tiedä käytätkö jatkuvasti laseja. Ehkä on hyvä välillä olla ilmankin. SYSTANE ultratipat ovat hyvät jos silmät tuntuu kuivilta. Minulla vallankin, kun on silmänpainetta Glaukooma. Se siellä taustalla, kun verkkokalvo irtosi kolmesti. Nyt jälkeenpäin lukenut että herkemmin irtoa, jos miinusta. Minulla kyllä viittä kauas ja yli 7 lähi. Minulla ei tietokoneen takia varmaankaan. Jos lukulasit hankkisin, näkisinkö tätä. Näppäimet kyllä näen, mutta tarvitsinko enää suurennuslasia tarkistaakseni virheet.

        Nainen ja 60 lähenee. Muutama päivä enää sairista ja alle 4 viikkoa leikkauksesta. Mietin ihan kauhulla miten kykenen ensi viikolla hoitamaan työni. Jouduin nostamaan kissan maasta ja sekin tuntui silmässä tosi ikävältä. Muutenkin silmä kipuilee eikä tunnu hyvältä. Näkökin on heikentynyt muutamassa päivässä leikatussa silmässä. Saas nähdä miten tässä käy. Silmäklinikalle en saa enää mennä vaan nyt täytyisi hakeutua yksityisesti silmälääkärille tai terveyskeskuksen kautta lähete. niillekään ei saa aikoja viikkoihin. Tää on kyllä niin syvältä, oikein v-tuttaa ja itkettää koko paskahomma. Onkohan elämä nyt jatkossa pelkkää silmälääkärillä ravaamista. Täytyy varmaan tilata hirvee määrä aikoja ja peruuttaa pois jos tulee käänne parempaan. Kuinka pitkä sairasloma muilla on ollut leikkauksen jälkeen? Minulla 4 viikkoa eikä tunnu että pystyy töihin muutaman päivän päästä.


      • Aniraak1
        hermoraunio kirjoitti:

        Nainen ja 60 lähenee. Muutama päivä enää sairista ja alle 4 viikkoa leikkauksesta. Mietin ihan kauhulla miten kykenen ensi viikolla hoitamaan työni. Jouduin nostamaan kissan maasta ja sekin tuntui silmässä tosi ikävältä. Muutenkin silmä kipuilee eikä tunnu hyvältä. Näkökin on heikentynyt muutamassa päivässä leikatussa silmässä. Saas nähdä miten tässä käy. Silmäklinikalle en saa enää mennä vaan nyt täytyisi hakeutua yksityisesti silmälääkärille tai terveyskeskuksen kautta lähete. niillekään ei saa aikoja viikkoihin. Tää on kyllä niin syvältä, oikein v-tuttaa ja itkettää koko paskahomma. Onkohan elämä nyt jatkossa pelkkää silmälääkärillä ravaamista. Täytyy varmaan tilata hirvee määrä aikoja ja peruuttaa pois jos tulee käänne parempaan. Kuinka pitkä sairasloma muilla on ollut leikkauksen jälkeen? Minulla 4 viikkoa eikä tunnu että pystyy töihin muutaman päivän päästä.

        Kyllä tuntuu pahalta lukea kuinka joudut jo kuukauden päästä töihin. Minulla ei sen puoleen oollut huolta, olenhan jo yli 70. Tai olihan minulla huoli jo eka leikkauksen jälkeen autolla ajamisesta. Hoitaja taisi jotain sanoa, mitä jälkitarkastuksessa todetaan, tai kuusi kk. Tämä 19.7.13. Voin nyt sanoa, että kävin autokatsastukses tiistaina. 20.3.14 peruttiin kyllä suullinen ajokielto. En tosin tohtinut vielä silloin auton rattiin, kun ajattelin hankkia uuden linssin. Nythän sekään ei ole oikein hyvä. Eikö Sinulla siis enää ole tarkastuksia/kontrollikäyntiä. Täytyisihän edes olla jälkitarkastus? Tai olihan minullakin tosin papereissa "loppulausunto" KYKSissä niiden kolmen leikkauksen jälkeen. Jyväskylässa öljynpoisto ja useat kontrollikäynnit. Ymmärtäisin ettei kuukauden sair.loman jäkkeen pysty vielä töihin, ainakaan sellaiseen jossa tarvitaan juuri näköä. Vaikkakin kuinka onnistunut leikkaus. Saitko mukaasi tai postitse lausunoa leikkaksesta. Toivottavasti saat lisää s.lomaa, kai kumminkin soitat ja kerrot tilanteen. Minulla ehkä helpotti päästä paremmin, kun on tuo glaukooma. Yksityisen s.lääkärin sain peruutta, olinhan jo kahdessa leikkauksessa ollut. Nyt vaan toivon, että saat ajan pian ja lisää sairauslomaa.


      • hermoraunio
        Aniraak1 kirjoitti:

        Kyllä tuntuu pahalta lukea kuinka joudut jo kuukauden päästä töihin. Minulla ei sen puoleen oollut huolta, olenhan jo yli 70. Tai olihan minulla huoli jo eka leikkauksen jälkeen autolla ajamisesta. Hoitaja taisi jotain sanoa, mitä jälkitarkastuksessa todetaan, tai kuusi kk. Tämä 19.7.13. Voin nyt sanoa, että kävin autokatsastukses tiistaina. 20.3.14 peruttiin kyllä suullinen ajokielto. En tosin tohtinut vielä silloin auton rattiin, kun ajattelin hankkia uuden linssin. Nythän sekään ei ole oikein hyvä. Eikö Sinulla siis enää ole tarkastuksia/kontrollikäyntiä. Täytyisihän edes olla jälkitarkastus? Tai olihan minullakin tosin papereissa "loppulausunto" KYKSissä niiden kolmen leikkauksen jälkeen. Jyväskylässa öljynpoisto ja useat kontrollikäynnit. Ymmärtäisin ettei kuukauden sair.loman jäkkeen pysty vielä töihin, ainakaan sellaiseen jossa tarvitaan juuri näköä. Vaikkakin kuinka onnistunut leikkaus. Saitko mukaasi tai postitse lausunoa leikkaksesta. Toivottavasti saat lisää s.lomaa, kai kumminkin soitat ja kerrot tilanteen. Minulla ehkä helpotti päästä paremmin, kun on tuo glaukooma. Yksityisen s.lääkärin sain peruutta, olinhan jo kahdessa leikkauksessa ollut. Nyt vaan toivon, että saat ajan pian ja lisää sairauslomaa.

        Ei helppoa ei. Soitettuani lähes koko kaupungin silmälääkärit läpi niin onnistuin saamaan ajan ensi viikon loppuun. Optikot ei suostu enää tutkimaan silmää, niillekin soitin. Jälkitarkastus pitää hoitaa yksityisesti tai terveyskeskuksessa. Terveyskeskuksen puoleen on kyllä tässä asiassa turha kääntyä. Mitä ne osaa siellä tehdä? Sairaala ei ota vastuuta työkyvystäni, käskivät kääntyä työterveyden puoleen. Meilläkin oerustyöterveyshuolto eli pelkkä yleislääkäri. En usko että hän osaa mitään silmälaseja määrätä. Likinäköisyys on lisääntynyt 2 pykälää ja selkeästi on jotain muuttunut myös ikänäössä, taittovirheestä en osaa sanoa. Pitää varmaan hankkia joku jättisuurennuslasi työpaikkaa varten. Tosin voi olla että tulee kenkää pikapikaa kun tuo työkyky ei nyt selkeästi ole parhaimmillaan enää. Kai tässä paras on kohta vetää ranteet auki. Säästyy yhteiskunta sitten tällaisilta vanhenevilta ei-tuottavilta näkövammaisilta :(


      • Aniraak1
        hermoraunio kirjoitti:

        Ei helppoa ei. Soitettuani lähes koko kaupungin silmälääkärit läpi niin onnistuin saamaan ajan ensi viikon loppuun. Optikot ei suostu enää tutkimaan silmää, niillekin soitin. Jälkitarkastus pitää hoitaa yksityisesti tai terveyskeskuksessa. Terveyskeskuksen puoleen on kyllä tässä asiassa turha kääntyä. Mitä ne osaa siellä tehdä? Sairaala ei ota vastuuta työkyvystäni, käskivät kääntyä työterveyden puoleen. Meilläkin oerustyöterveyshuolto eli pelkkä yleislääkäri. En usko että hän osaa mitään silmälaseja määrätä. Likinäköisyys on lisääntynyt 2 pykälää ja selkeästi on jotain muuttunut myös ikänäössä, taittovirheestä en osaa sanoa. Pitää varmaan hankkia joku jättisuurennuslasi työpaikkaa varten. Tosin voi olla että tulee kenkää pikapikaa kun tuo työkyky ei nyt selkeästi ole parhaimmillaan enää. Kai tässä paras on kohta vetää ranteet auki. Säästyy yhteiskunta sitten tällaisilta vanhenevilta ei-tuottavilta näkövammaisilta :(

        Mitenkä tässä nyt osaisi lohduttaa, tai neuvoa. Totean kirjoituksestasi, että ikäviä asioita olet yöllä miettinyt. Suurennuslasin kanssa minäkin tässä luen, näppäimet kyllä näen. Sitä arvostaa nyt näkemistä, kun itsellä näkö huonontunut. Mitenkä täysin sokeat ollenkaan pärjäävät. Täytyyhän Sinulla olla vielä toivoa, että silmäsi paranee. Jos vasta kuukausi leikkauksesta. Minullekin aina toivat ilmi, että silmä vaatii aikaa parantua. Minulla tosin se toinen leikkaus vajaan kk jälkeen. Olisihan Sinullekin pitänyt tehdä sitten uusinta leikkaus, jos ei kunnossa. Uskon ajan kanssa silmäsi paranevan. Pakkohan sitä on saatava lisää s.lomaa. Näinkin vanhalle yrittivät saada silmää kuntoon, vaikken enää töissä. Minulla eilen eka kertaa "valoa tunnelin päässä", saan lukulasit, vahvuuksilla vasen "terveempi" 7.50 ja leikattu 2.25.ennen se 7.25. Jos sitten pettymys, kuten tämän uuden linssin kanssa. NYT ÄLÄ VAAN LUOVUTA, VARMAAN KUUKAUDEN PÄÄSTÄ JO PAREMMIN. PARANEMISIIN!!


      • hermoraunio
        Aniraak1 kirjoitti:

        Mitenkä tässä nyt osaisi lohduttaa, tai neuvoa. Totean kirjoituksestasi, että ikäviä asioita olet yöllä miettinyt. Suurennuslasin kanssa minäkin tässä luen, näppäimet kyllä näen. Sitä arvostaa nyt näkemistä, kun itsellä näkö huonontunut. Mitenkä täysin sokeat ollenkaan pärjäävät. Täytyyhän Sinulla olla vielä toivoa, että silmäsi paranee. Jos vasta kuukausi leikkauksesta. Minullekin aina toivat ilmi, että silmä vaatii aikaa parantua. Minulla tosin se toinen leikkaus vajaan kk jälkeen. Olisihan Sinullekin pitänyt tehdä sitten uusinta leikkaus, jos ei kunnossa. Uskon ajan kanssa silmäsi paranevan. Pakkohan sitä on saatava lisää s.lomaa. Näinkin vanhalle yrittivät saada silmää kuntoon, vaikken enää töissä. Minulla eilen eka kertaa "valoa tunnelin päässä", saan lukulasit, vahvuuksilla vasen "terveempi" 7.50 ja leikattu 2.25.ennen se 7.25. Jos sitten pettymys, kuten tämän uuden linssin kanssa. NYT ÄLÄ VAAN LUOVUTA, VARMAAN KUUKAUDEN PÄÄSTÄ JO PAREMMIN. PARANEMISIIN!!

        Kiitos lohdutuksesta. Eilen pääsin vihdoin "kunnon" silmälääkärille, joka ystävällisesti, rauhallisesti kertoi minulle täysin kattavasti missä mennään vielä suomeksi. Hirveästi on kaiken maailman oireita edelleen silmässä, mutta nyt ymmärrän mitä ne on ja mitä minulla on vielä edessä. Silmä oli hänenkin mielestä loistavasti toipunut vaikka luomen kun aamuisin avaa on kuin teräsvillaa, haituvia ja kärpäsiä seilaa silmässä ja joka päivä saa hakea uudet asetukset, jotta näkisi. Huonompaan suuntaan vielä mennään koska silmässä on nyt jo kaihi, mutta sen täytyy saada kehittyä kunnes voidaan leikata ja sen jälkeen vasta kaikki on tältä osin ohi. Vaatii pitkää pinnaa ja kärsivällisyyttä. No, antoi toivoa paremmasta ja rauhoitti kummasti kun nyt tiedän missä mennään vaikka kärsivällisyys ei ole parhaita puolia. Joten tieto ei aina lisää tuskaa ja tämä nyt helpotti mieltäkin.


      • hermoraunio
        hermoraunio kirjoitti:

        Kiitos lohdutuksesta. Eilen pääsin vihdoin "kunnon" silmälääkärille, joka ystävällisesti, rauhallisesti kertoi minulle täysin kattavasti missä mennään vielä suomeksi. Hirveästi on kaiken maailman oireita edelleen silmässä, mutta nyt ymmärrän mitä ne on ja mitä minulla on vielä edessä. Silmä oli hänenkin mielestä loistavasti toipunut vaikka luomen kun aamuisin avaa on kuin teräsvillaa, haituvia ja kärpäsiä seilaa silmässä ja joka päivä saa hakea uudet asetukset, jotta näkisi. Huonompaan suuntaan vielä mennään koska silmässä on nyt jo kaihi, mutta sen täytyy saada kehittyä kunnes voidaan leikata ja sen jälkeen vasta kaikki on tältä osin ohi. Vaatii pitkää pinnaa ja kärsivällisyyttä. No, antoi toivoa paremmasta ja rauhoitti kummasti kun nyt tiedän missä mennään vaikka kärsivällisyys ei ole parhaita puolia. Joten tieto ei aina lisää tuskaa ja tämä nyt helpotti mieltäkin.

        Ja kaasuakin oli vielä silmässä eikä ollut uusi irtauma tai muu sokeutuminen tiedossa. Olen nimittäin nähnyt ihmeellisen varjon silmässä josta en tiennyt mitä on, mutta nyt tuli sillekin selitys. Vielä kun nukkuminenkin onnistuisi öisin niin hyvä. :)


      • Aniraak1
        hermoraunio kirjoitti:

        Ja kaasuakin oli vielä silmässä eikä ollut uusi irtauma tai muu sokeutuminen tiedossa. Olen nimittäin nähnyt ihmeellisen varjon silmässä josta en tiennyt mitä on, mutta nyt tuli sillekin selitys. Vielä kun nukkuminenkin onnistuisi öisin niin hyvä. :)

        Hyvä, että vielä "langoilla". Hyvä päästyäsi uudelle silmälääkäkärille. Varmaan sait uutta sair.lomaa. Itse sen paremmin tietää onko näkö kunnossa. Nyt kun vielä pystyisit nukkumaan paremmin, ettei ikävät asiat paina mieltä. Itse vähän ihmettelin kuinka suhteellisen hyvin nukuin, vaikka kärsin unettomuudesta (vaikkakin unilääkkeet käytössä.) Minulla vieläkin öljykuplat näkökentässä, tosin toinen isommista hävinnyt, samoin pienemmät. Niitä ei nähneet koneilla, taisivat joskus sanoa ilmakupliksi. Vajaan sentin kokoinen, musta rengas, keltainen (kirkas läpinäkymätön) ja keskusta näkyy läpi, esim. kirjoitus. Selvemmin näkyy valkoista pesuallasta katsoen. Eipä se pieni kaasukuplakaan näkynyt, sehän hävisi samana iltana, kun päivällä oli öljyn poisto. Eipä ymmärtänyt oikein noista lausunnoista, viimeisessä luki selvästi, että tuolloin 19.7.13.kaihileikkaus. Keinomykiö? Silloin kesällä hoitaja mainitsi. että omassa sairaalassa voisi leikata alkavan kaihin vasemmasta silmästä. Nyt kyllä harkitsisin tarkoin menisinkö leikkaukseen. Luin verkkokalvon/irtoama sivulta 55v. miehen kirjoitusta. Kyllä vähän otan yhteyttä silmälääkäriin linssin vuoksi. Katsoinko määrättäessä molemmilla silmillä yhtä aikaa. Autolla ajossa saa kyllä "hakea" sopivaa kohtaa. Optikko antoi peräti tietokoneen ruutua katsoa lukulaseilla. Sai lääkärin määräämillä laittaa, oli vahvuutta lisätty vasempaankin silmään. Saisi edes ulos katsoa. Instrumentariumilla on kai tyytyväisyystakuu, mitä luin tuosta kansiosta. TOIVOTAN SINULLE PARASTA MAHDOLLISTA NÄKÖÄ JA HYVÄÄ KESÄÄ!


      • hermoraunio
        Aniraak1 kirjoitti:

        Hyvä, että vielä "langoilla". Hyvä päästyäsi uudelle silmälääkäkärille. Varmaan sait uutta sair.lomaa. Itse sen paremmin tietää onko näkö kunnossa. Nyt kun vielä pystyisit nukkumaan paremmin, ettei ikävät asiat paina mieltä. Itse vähän ihmettelin kuinka suhteellisen hyvin nukuin, vaikka kärsin unettomuudesta (vaikkakin unilääkkeet käytössä.) Minulla vieläkin öljykuplat näkökentässä, tosin toinen isommista hävinnyt, samoin pienemmät. Niitä ei nähneet koneilla, taisivat joskus sanoa ilmakupliksi. Vajaan sentin kokoinen, musta rengas, keltainen (kirkas läpinäkymätön) ja keskusta näkyy läpi, esim. kirjoitus. Selvemmin näkyy valkoista pesuallasta katsoen. Eipä se pieni kaasukuplakaan näkynyt, sehän hävisi samana iltana, kun päivällä oli öljyn poisto. Eipä ymmärtänyt oikein noista lausunnoista, viimeisessä luki selvästi, että tuolloin 19.7.13.kaihileikkaus. Keinomykiö? Silloin kesällä hoitaja mainitsi. että omassa sairaalassa voisi leikata alkavan kaihin vasemmasta silmästä. Nyt kyllä harkitsisin tarkoin menisinkö leikkaukseen. Luin verkkokalvon/irtoama sivulta 55v. miehen kirjoitusta. Kyllä vähän otan yhteyttä silmälääkäriin linssin vuoksi. Katsoinko määrättäessä molemmilla silmillä yhtä aikaa. Autolla ajossa saa kyllä "hakea" sopivaa kohtaa. Optikko antoi peräti tietokoneen ruutua katsoa lukulaseilla. Sai lääkärin määräämillä laittaa, oli vahvuutta lisätty vasempaankin silmään. Saisi edes ulos katsoa. Instrumentariumilla on kai tyytyväisyystakuu, mitä luin tuosta kansiosta. TOIVOTAN SINULLE PARASTA MAHDOLLISTA NÄKÖÄ JA HYVÄÄ KESÄÄ!

        Miksi Aniraak1 harkitsisit uutta leikkausta? Eikö kaihileikkauksen pitäisi olla helppo rutiinileikkaus lääkäreille kuitenkin? Minä ainakin odotan kovasti että pääsisin kaihi- ja korjausleikkaukseen. Nyt jo tuntuu että vaikeata olla päätetyöskentelyssä. Mitä sitten kun tauti etenee. Ostin Blue eye ravintolisävalmistetta. Kuulin kehuja kyseisestä tuotteesta joten ajattelin kokeilla. Hyvää kesää sinnekin ja parempaa näköä kaikille silmäpotilaille!


      • Aniraak1
        hermoraunio kirjoitti:

        Miksi Aniraak1 harkitsisit uutta leikkausta? Eikö kaihileikkauksen pitäisi olla helppo rutiinileikkaus lääkäreille kuitenkin? Minä ainakin odotan kovasti että pääsisin kaihi- ja korjausleikkaukseen. Nyt jo tuntuu että vaikeata olla päätetyöskentelyssä. Mitä sitten kun tauti etenee. Ostin Blue eye ravintolisävalmistetta. Kuulin kehuja kyseisestä tuotteesta joten ajattelin kokeilla. Hyvää kesää sinnekin ja parempaa näköä kaikille silmäpotilaille!

        KIITOS, Sinäkö jo töissä? Toivottavasti kuitenkin jo parempi silmäsi. Minä jo kyllä kyselin kontrollikäynnin yhteydessä sitä vasemman silmän kaihileikkausta. Näin jälkeenpäin tuntui hassulta, että siinä vaiheessa yleensä kysyin. Lääkäri totesi, että saisin tuon oikean edes kuntoon. Olisikin jonkin aikaa ollut vaikeaa. Ehkä tuo miehen kirjoitus säikäytti, luin sen sitten paremmin. Kyllä viimeksi lääkäri sanoi jotain ellei totu näihin eriparisilmiin, niin leikataan. Katson nyt tämän kesän ja palaan asiaan syksymmällä. Kai jotenkin pelotti, että joutuisi moneen leikkaukseen taas. Näen sillä sentään. Vielä en ole saanut niitä lukulaseja. Pääsisin sitten paremmin lukemaan näitä kirjoituksia. Jos se kaihileikkaus on helpompi. Minulla on kyllä tuo Glaucoma, johon iltaisin tipat. Säännöllisesti olen laittanut. Joskus käytin Argus valmistetta. Nyt käytössäni SuomiFita. HYVÄÄ KESÄÄ!


      • hermoraunio
        Aniraak1 kirjoitti:

        KIITOS, Sinäkö jo töissä? Toivottavasti kuitenkin jo parempi silmäsi. Minä jo kyllä kyselin kontrollikäynnin yhteydessä sitä vasemman silmän kaihileikkausta. Näin jälkeenpäin tuntui hassulta, että siinä vaiheessa yleensä kysyin. Lääkäri totesi, että saisin tuon oikean edes kuntoon. Olisikin jonkin aikaa ollut vaikeaa. Ehkä tuo miehen kirjoitus säikäytti, luin sen sitten paremmin. Kyllä viimeksi lääkäri sanoi jotain ellei totu näihin eriparisilmiin, niin leikataan. Katson nyt tämän kesän ja palaan asiaan syksymmällä. Kai jotenkin pelotti, että joutuisi moneen leikkaukseen taas. Näen sillä sentään. Vielä en ole saanut niitä lukulaseja. Pääsisin sitten paremmin lukemaan näitä kirjoituksia. Jos se kaihileikkaus on helpompi. Minulla on kyllä tuo Glaucoma, johon iltaisin tipat. Säännöllisesti olen laittanut. Joskus käytin Argus valmistetta. Nyt käytössäni SuomiFita. HYVÄÄ KESÄÄ!

        Vihdoin suli viimeinen tikki. Aika monta viikkoa siinä meni. Onkin kutissut ihan hirveesti viime aikoina. Nyt sitä tikkiä ei enää näy ja kutina loppui laakista. Pisteet ei ole hävinneet mihinkään. Vähän huonommin näkyy kun on ollut sateista, mutta ei tarvitse kuin valoon päin katsoa, niin siellä ne on. Häviääköhän ne koskaan? Kaasuakin taitaa vielä olla silmässä. Silmä verestää edelleen aika lailla, toivottavasti joskus punaisuus häviää silmästä myös. Vaikka nuo on pikkuooreita kun kuitenkin jotenkin näkee. Nyt sitten nautitaan siitä ja odotellaan kaihin etenemistä ja kehittymistä.


      • Aniraak1
        hermoraunio kirjoitti:

        Vihdoin suli viimeinen tikki. Aika monta viikkoa siinä meni. Onkin kutissut ihan hirveesti viime aikoina. Nyt sitä tikkiä ei enää näy ja kutina loppui laakista. Pisteet ei ole hävinneet mihinkään. Vähän huonommin näkyy kun on ollut sateista, mutta ei tarvitse kuin valoon päin katsoa, niin siellä ne on. Häviääköhän ne koskaan? Kaasuakin taitaa vielä olla silmässä. Silmä verestää edelleen aika lailla, toivottavasti joskus punaisuus häviää silmästä myös. Vaikka nuo on pikkuooreita kun kuitenkin jotenkin näkee. Nyt sitten nautitaan siitä ja odotellaan kaihin etenemistä ja kehittymistä.

        Sinulla siis suli viimeinen tikki, ihan hyvä. Minä en oikein tuntenut kuinka kauan tikit olivat, vaikka neljästi tikit silmässä. Kyllähän silmä kaihersi oli siis ne tikit. Välillä katsoin peilistä miltä näytti, etupäässä katselin mitä leikatulla silmällä näen. Nyt tänään sain ne lukulasit, vai laitanko "lukulasit". Ei ihan hyvältä tuntunut. Siinä sitä ihmettelin, ettei näkenyt loistavasti. Kylässä sitten yritin lukea, vähän vaikeaa. Mökillä kävin vähän laittamassa kukkia ja päätin mökkitiellä ajaa autoa niillä. Sujui ihan hyvin, eikä tarvinnut "hakea" näköä. Jotenkin silti vähän sumeaa. Tai eihän lukulaseilla pitäisi kunnolla edes kävellä. Nyt kotona heti katsomaan näitä kirjoituksia. Tähän onkin apua, luin alusta 2012 saakka. Toiste sitten kokonaan. TV:tä pystyy katsomaan myös, vaikea tekstiTV:tä. Oikeastaan kirjoittaessani kynällä, näinkin paremmin mitä kirjoitin.


      • Aniraak1
        Aniraak1 kirjoitti:

        Sinulla siis suli viimeinen tikki, ihan hyvä. Minä en oikein tuntenut kuinka kauan tikit olivat, vaikka neljästi tikit silmässä. Kyllähän silmä kaihersi oli siis ne tikit. Välillä katsoin peilistä miltä näytti, etupäässä katselin mitä leikatulla silmällä näen. Nyt tänään sain ne lukulasit, vai laitanko "lukulasit". Ei ihan hyvältä tuntunut. Siinä sitä ihmettelin, ettei näkenyt loistavasti. Kylässä sitten yritin lukea, vähän vaikeaa. Mökillä kävin vähän laittamassa kukkia ja päätin mökkitiellä ajaa autoa niillä. Sujui ihan hyvin, eikä tarvinnut "hakea" näköä. Jotenkin silti vähän sumeaa. Tai eihän lukulaseilla pitäisi kunnolla edes kävellä. Nyt kotona heti katsomaan näitä kirjoituksia. Tähän onkin apua, luin alusta 2012 saakka. Toiste sitten kokonaan. TV:tä pystyy katsomaan myös, vaikea tekstiTV:tä. Oikeastaan kirjoittaessani kynällä, näinkin paremmin mitä kirjoitin.

        Voisiko joku aikaisemmin kirjoittaneista laittaa kuulumisia. Nyt nämä vuoden 2014 jääneet hiljaisiksi. Miten teillä kesä mennyt? Tuli ainakin lämmintä, kylmän kesäkuun jälkeen. HYVÄÄ KESÄÄ KAIKILLE!


      • sokea silmä
        Aniraak1 kirjoitti:

        Voisiko joku aikaisemmin kirjoittaneista laittaa kuulumisia. Nyt nämä vuoden 2014 jääneet hiljaisiksi. Miten teillä kesä mennyt? Tuli ainakin lämmintä, kylmän kesäkuun jälkeen. HYVÄÄ KESÄÄ KAIKILLE!

        Täällä tuli tuomio, että silmää on enää turha lähteä leikkaamaan. Annetaan hiljalleen sokeutua loppuun asti, tosin melkein sokea se on ollut jo monta vuotta. Kaksoiskuvat kuitenkin vaivaa vaikkei silmässä ole muuta kuin valonäkö (näen todella kirkkaat valot). Lähes kymmenessä vuodessa ei kukaan ole keksinyt selitystä kaksoiskuville, ne ilmaantui ekan verkkokalvoleikkauksen jälkeen ja siihen on jäänyt vaikka silmän näkö on lähes kokoajan ollut olematon. Jälkikaihin annetaan toistaiseksi olla silmässä, leikataan pois jos alkaa jotenkin vaivaamaan. Kortisonitippa pitää silmän pinnan aika rauhallisena, vaikka kyllä se helposti ärtyy todella punaiseksi. Onneksi toinen silmä pysynyt terveenä ja toivottavasti pysyy jatkossakin :)


    • Aniraak1

      Oletkohan "sokeasilmä", joka kirjoitti 16.9.2013? Muistin lukeneeni sellaisen nimimerkin kirjoituksen, joten olet ihan nuori vielä. Minä täällä kirjoitellut liian kanssa, joten yritän lyhyesti. Sinulle sitten vaikea ennuste silmän kanssa, toivotaan kuitenkin ettei vallan sokeudu. Minulla paremmin uuden linssin kanssa kaksoiskuvia. Vääristymät kylläkin jäi kolmannenkin leikkauksen jälkeen. Nyt kyllä aika 23.8. näin mustan pisteen leijuvan näkökentässä. Toivottavasti ei ala taas alusta noi leikkaukset. 19.7.13. eka leikkaus. Pääsisinköhän nyt pelkällä tutkimuksella?. Epäilen vähän yhtä särkylääkettä jota sain jalkaani, että on voinut aiheuttaa. Helmikuisen öljynpoistoleikkauksen jälkeen, kun ei ole leijunut kuin ne mustareunaiset kuplat. Niitä ei nähneet koneillaan, eikä niihin "puuttuneet". KAIKILLE HYVÄÄ KESÄN JATKOA!

      • Aniraak1

        Mitään hälyttävää ei tutkimuksessa todettu, onneksi. Sitä isoa mustaa kohtaa kun ei ollut. Kerrohan "Sokea silmä" vähän lisää omasta sairaskertomuksestasi. Onko jo kauankin leikkauksesta? Käytätkö silmälaseja? Kuinka kaksoiskuvat ilmenee, näetkö kuvan alekkain? Minulla näkyy esim. kello kahtena, alhaalla himmeästi. Epäilen ettei miinusvahvuus ylhäällä ole sopiva, olihan se ennen 5.00. Saa katsoa paremmin nenä pystyssä. Kuinka "Hermoraunio" jakselee näin kuumana kesänä? Sitä on riittänyt kylmän kauden jälkeen. KESÄN JATKOT!


      • hermoraunio
        Aniraak1 kirjoitti:

        Mitään hälyttävää ei tutkimuksessa todettu, onneksi. Sitä isoa mustaa kohtaa kun ei ollut. Kerrohan "Sokea silmä" vähän lisää omasta sairaskertomuksestasi. Onko jo kauankin leikkauksesta? Käytätkö silmälaseja? Kuinka kaksoiskuvat ilmenee, näetkö kuvan alekkain? Minulla näkyy esim. kello kahtena, alhaalla himmeästi. Epäilen ettei miinusvahvuus ylhäällä ole sopiva, olihan se ennen 5.00. Saa katsoa paremmin nenä pystyssä. Kuinka "Hermoraunio" jakselee näin kuumana kesänä? Sitä on riittänyt kylmän kauden jälkeen. KESÄN JATKOT!

        Kiitos kysymästä. Hermoraunio on jaksanut ihan hyvin tässä kesän kuumuudessa. Leikattu silmä toimii jotenkuten, näkö kuitenkin taitaa kaihin takia vähän huonontua jatkuvasti. Pari lentomatkaakin oon kesän aikana tehnyt. Muutaman kerran olen lääkärillä käynyt tarkistuttamassa silmäni, sekä yksityisesti että silmäklinikalla. Jatkuvasti jotain mikä vaivaa mieltä. Leikatulla silmällä pärjään Suht hyvin vaikka en näekään kovin hyvin sillä. Toinen silmä sen sijaan vaivaa tällä hetkellä enemmän enkä ymmärrä mikä siinä on. Pientä särkyä, vaikea nähdä ja kohdistaa katsettaan. Eniten ihmetyttää kun siinä oli näkötarkkus heikentynyt 1.25stä 0.8aan yhtäkkiä. On kuulemma kuitenkin ihan terve. En tiedä johtuuko silmälaseista ja siitä että Se on ollut kovalla rasituksella viime aikoina. Lääkärillä ei ollut mitään teorioita mistä johtuu. Näöntarkkuus leikatussa silmässä oli edelleen 1.25. Yksi isompi musta haituva näkyy edelleen leikatun silmän näkökentässä ja muutamat mustat pisteet. Ilmeisesti olen asiaan tottunut niin etteivät häiritse enää. Kaihileikkaukseen on lähete ja odotellaan yhteydenottoa. Tosin säikähdin aika lailla kun kuun alussa olin silmäklinikalla ja juttelin toisen potilaan kanssa joka oli ollut kaihileikkauksessa ja Se oli mennyt mönkään ja nyt hän oli lähes sokea. Sitä olisin kysellyt onko muilla tuntemuksia leikatun silmän alapuolella? Minulla on edelleen jotain ihme tuntemuksia leikkauksen jälkeen, ei kipua, vaan ikään kuin silmän "alapuoli" posken kohdalla kylmäis tai jotain. Vaikea kuvailla, se ei ole särkyä ja etenkin jos olen selälläni. Taitaa tuo kuukausittainen ravaaminen silmälääkärillä jatkua. Ainakin niin kauan että saan varmuuden ettei "terveessä" silmässä ole mitään vakavaa. Nimittäin se näöntarkkuuden heikkeneminen jäi kyllä kalvaamaan mieltä. Toisaalta voi olla hoitajan mittausvirhe, koska silmäpainekin mitattiin ihan pieleen ja se asia häiritsi minua sillä kertaa enemmän. Silmäklinikan lääkäreilläkin on aina hirvee kiire eikä kaikkea kerkiä ymmärrä kysyä ennenkuin ne jälkeenpäin rupeaa vaivaamaan mieltä :(


      • Aniraak1
        hermoraunio kirjoitti:

        Kiitos kysymästä. Hermoraunio on jaksanut ihan hyvin tässä kesän kuumuudessa. Leikattu silmä toimii jotenkuten, näkö kuitenkin taitaa kaihin takia vähän huonontua jatkuvasti. Pari lentomatkaakin oon kesän aikana tehnyt. Muutaman kerran olen lääkärillä käynyt tarkistuttamassa silmäni, sekä yksityisesti että silmäklinikalla. Jatkuvasti jotain mikä vaivaa mieltä. Leikatulla silmällä pärjään Suht hyvin vaikka en näekään kovin hyvin sillä. Toinen silmä sen sijaan vaivaa tällä hetkellä enemmän enkä ymmärrä mikä siinä on. Pientä särkyä, vaikea nähdä ja kohdistaa katsettaan. Eniten ihmetyttää kun siinä oli näkötarkkus heikentynyt 1.25stä 0.8aan yhtäkkiä. On kuulemma kuitenkin ihan terve. En tiedä johtuuko silmälaseista ja siitä että Se on ollut kovalla rasituksella viime aikoina. Lääkärillä ei ollut mitään teorioita mistä johtuu. Näöntarkkuus leikatussa silmässä oli edelleen 1.25. Yksi isompi musta haituva näkyy edelleen leikatun silmän näkökentässä ja muutamat mustat pisteet. Ilmeisesti olen asiaan tottunut niin etteivät häiritse enää. Kaihileikkaukseen on lähete ja odotellaan yhteydenottoa. Tosin säikähdin aika lailla kun kuun alussa olin silmäklinikalla ja juttelin toisen potilaan kanssa joka oli ollut kaihileikkauksessa ja Se oli mennyt mönkään ja nyt hän oli lähes sokea. Sitä olisin kysellyt onko muilla tuntemuksia leikatun silmän alapuolella? Minulla on edelleen jotain ihme tuntemuksia leikkauksen jälkeen, ei kipua, vaan ikään kuin silmän "alapuoli" posken kohdalla kylmäis tai jotain. Vaikea kuvailla, se ei ole särkyä ja etenkin jos olen selälläni. Taitaa tuo kuukausittainen ravaaminen silmälääkärillä jatkua. Ainakin niin kauan että saan varmuuden ettei "terveessä" silmässä ole mitään vakavaa. Nimittäin se näöntarkkuuden heikkeneminen jäi kyllä kalvaamaan mieltä. Toisaalta voi olla hoitajan mittausvirhe, koska silmäpainekin mitattiin ihan pieleen ja se asia häiritsi minua sillä kertaa enemmän. Silmäklinikan lääkäreilläkin on aina hirvee kiire eikä kaikkea kerkiä ymmärrä kysyä ennenkuin ne jälkeenpäin rupeaa vaivaamaan mieltä :(

        Ihan "ahmimalla" luin kirjoitustasi, on mukava lukea muiden pitkiä kertomuksia. Omianihan en jaksa lukea. Ehkä se minunkin näköni on huonontunut molemmissakin silmissä, huomaan tekstiTV:tä lukiessani. Hyvä jos minulla edes 0.8. Minulla tuo leikattu silmä hyvä, kun en muista sitä ollenkaan. Aina eri paikoissa huomaa, ettei normaali, onhan se vääristymäkin. On hyvä, että olen pystynyt ajamaan autoa ei ole hyviä kulkuyhteyksiä mihinkään. Tulee ainakin varovaisesti ajettua, joskus pitää "tarkentaa" näköä. Niihin lukulaseihin en ole tyytyväinen, tilasin uutta aikaa. Silloin hakiessani sanoin heti ettei hyvät, pitää laittaa kauaksi, nenäkään ei riitä. Minullakin silmänpaineet ensin mittasivat korkeiksi, toisella laitteella saivat matalammat arvot. Tässä sitä värjötellään vaihteeksi sateessa, kyllä olikin välillä liiankin kuuma. Heippa!


    • Aniraak1

      Nyt uudelleen luin noita vanhoja kirjoituksia. Olit 11.6. kysynyt miksi harkitsisin kaihileikkausta, taisin "irtauma"sivulta lukea miehen kirjoitusta, Hänellä vähän arveluja leikkauksesta. Eihän sitä oikein tiedä miten menisi. Jos kuitenkin vähän myöhemmin leikkauttaisin. Tämä silmälääkärini kyllä laittaa lähetteen, jos kovin vaikeaksi nämä eriparisilmät. Saa nähdä menisikö nämä lukulasit Instrussa tyytyväisyystakuuseen. Ei nenä oikein riitä, heti valitin. Tilasin kuitenkin 2.9. ajan.

    • Heippa kaikille,
      Lueskelin tässä teidän kirjoituksia koska tiistainta 2.9. minulla todettiin sattumalta verkkokalvon repeytymä joka laaseroitiin samana päivänä silmäklinikalla Meilahdessa. Taisi käydä aika tuuri kun pääsin niin nopeasti hoitoon. Oireet alkoivat viimeviikon tiistaina salamoinnilla ja häivähdyksinä. En osannut olla niistä huolissani.
      1.9. kävin työterveyslääkärillä jolta sain muiden silmäoireiden takia lähetteen silmälääkärillä. Satuin saamaan siis ajan tiistaille. Kysyin ohimennen vastaanotolla onko tuollainen valonvälähtely normaalia. Lääkäri sanoi ettei ole laittoi tipat ja odottelun jälkeen unohti asian. Mutta otin sen uudelleen esiin ja lääkärin suusta lipsahti: "Oho!" ja saman tien lähete klinikalle. Nostoraja 5 kg kahden viikon ajan, eikä hikiurheilua. Nyt on edelleen katsetta kääntäessä välähtelyä ja roskia leijailee. Muuten näkö on ok koska repeämä oli klo 10:ssä eli aika reunassa. Kahden viikon kuluttua kontrolli. Toivottavasti en ajaudu samaan tilanteeseen kuin te. Tsemppiä!

      • Aniraak1

        HYVÄ, kylläpä Sinulla kävi tuuri! Ei varmaan tule niin pitkällisiä juttuja, kuten meillä muilla. Tai minä ehkä kuulin selviäväni sillä yhdellä leikkaukasella. Olisinkin huomannut lukea heti näitä kirjoituksia. Minulla vielä meni niin pitkään, ennenkuin pääsin leikkaukseen. "Kärpästen" jälkeen kävin tavallisella TK-lääkärillä, eikä tapahtunut mitään. Lähes pari kk. kun tuli muitakin oireita. Sitten tutkimuksen jälkeen heti KYSiin, kaiken kaikkiaan kolmesti. Öljynpoisto sitten lähempänä,
        Toivottavasti tosiaan pääset yhdellä leikkauksella. Olet varmaan nuorempikin, eikä ole Glaukoomaa taustalla. TOIPUMISTA ja PARANEMISTA!
        (kirjoitusvirhe, siis luulin, eikä kuulin)


      • hermoraunio
        Aniraak1 kirjoitti:

        HYVÄ, kylläpä Sinulla kävi tuuri! Ei varmaan tule niin pitkällisiä juttuja, kuten meillä muilla. Tai minä ehkä kuulin selviäväni sillä yhdellä leikkaukasella. Olisinkin huomannut lukea heti näitä kirjoituksia. Minulla vielä meni niin pitkään, ennenkuin pääsin leikkaukseen. "Kärpästen" jälkeen kävin tavallisella TK-lääkärillä, eikä tapahtunut mitään. Lähes pari kk. kun tuli muitakin oireita. Sitten tutkimuksen jälkeen heti KYSiin, kaiken kaikkiaan kolmesti. Öljynpoisto sitten lähempänä,
        Toivottavasti tosiaan pääset yhdellä leikkauksella. Olet varmaan nuorempikin, eikä ole Glaukoomaa taustalla. TOIPUMISTA ja PARANEMISTA!
        (kirjoitusvirhe, siis luulin, eikä kuulin)

        Hyvä kuulla että joku pääsee ajoissa hoitoon. Täällä mennään päivä kerrallaan eteenpäin. Näkö vähän huononee, kai se jo johtuu siitä kaihista. Pisteet on hävinnyt aika lailla näkökentästä, niin kuin luvattiin. Joskus tuntuu että väsyneenä näkee huonommin kuin hyvin nukutun yön jälkeen. Eipä tässä muuta, reilu 4 kk takana leikkauksesta, elämä on suht normaalia jo, vaikka punttisalitreenit on toistaiseksi saanut jäädä ja korvattu uinnilla ja hydrobicillä ja joogalla.


      • Aniraak1
        hermoraunio kirjoitti:

        Hyvä kuulla että joku pääsee ajoissa hoitoon. Täällä mennään päivä kerrallaan eteenpäin. Näkö vähän huononee, kai se jo johtuu siitä kaihista. Pisteet on hävinnyt aika lailla näkökentästä, niin kuin luvattiin. Joskus tuntuu että väsyneenä näkee huonommin kuin hyvin nukutun yön jälkeen. Eipä tässä muuta, reilu 4 kk takana leikkauksesta, elämä on suht normaalia jo, vaikka punttisalitreenit on toistaiseksi saanut jäädä ja korvattu uinnilla ja hydrobicillä ja joogalla.

        Sinulla "Hermoraunio" on sitten mennyt tämä kesä hyvin. Aikahan sitä parantaa vielä, eikä ole tarvinnut uutta leikkausta. Pisteetkin varmaan häviävät, minullakin ne öljypisteet pienentyneet. Kuitenkaan ihan aina ei voi unohtaa tuota silmää. Jos ei muista, niin on melko OK.
        Nyt onkin tuo vasen silmä odottemassa kaihileikkausta. Silmälääkärillä vähän valitin lukulaseista, sanoi vaan olevan niin eripariset ettei pysty parempiin. Onkin 1.10.14 esitarkastuskäynti Taysìssa sovellunko leikattavaksi. Nyt sitten vallan eri suunnalle. Kuuluu nyt paremmin Tampereelle.
        Kuinkahan sitten menee, vähän jännittää. Onhan se kai helpompi, kuin mitä nuo verkkokalvon repeämät. Kovasti olen lukenut noista kaihileikkauksista, meni vielä Diabetes-sivulle ensin. Heillä se ehkä vähän hankaloittaa. Eihän se kai kamalampaa ole, mitä olen jo kokenut?


    • Aniraak1

      Eilen kävin sitten siellä kaihiesitarkastuksessa. Ei mennyt kauaa. Tarkastuksessa ei ilmennyt mitään, ettei voisi leikata. Kovasti laitoin kyselykaavakkeisiin mahdolliset tiedot mitä siinä kysyttiin.
      En tiedä milloin pääsen leikkaukseen. Loppuvuoteen kai kumminkin menee. Jos vaikka joulu otettava rauhallisesti. Ei kumminkaan ole asentohoitoja ja saunakin kielletty ainoastaan kaksi viikkoa. Tässä ei kai vielä kannata ruveta jännittämään.

      • Silmästä silmään

        Hei Aniraak! Kirjoittelin kesällä tuonne toiseen ketjuun verkkokalvon irtaumasta ja kiitin sinua positiivisista kirjoituksistasi. Itsekin olen menossa kaihileikkaukseen parin viikon päästä ja esitarkastus edessä. Myönnän, että jännittää, onhan leikkauksessa kuulemma verkkokalvon irtauman mahdollisuus ja juuri kun olen siitä selvinnyt, en todellakaan haluaisi uudelleen siihen rumbaan. Mutta ei tällä silmällä näe joten mentävä on. Silmää ei ole nyt tutkittu heinäkuun jälkeen, puhelimitse olen ollut yhteydessä polille ja kaikki kuulemma on kunnossa..toisessa silmässä heikkoa salamointia silloin tällöin ja toivon että saisin ensimmäisen silmän kuntoon ja näkeväksi ennenkuin toinen räpsähtää. Toivon sinulle kaikkea hyvää ja laitan tietoa kunhan operaatio on ohi.


      • "Aniraak1"
        Silmästä silmään kirjoitti:

        Hei Aniraak! Kirjoittelin kesällä tuonne toiseen ketjuun verkkokalvon irtaumasta ja kiitin sinua positiivisista kirjoituksistasi. Itsekin olen menossa kaihileikkaukseen parin viikon päästä ja esitarkastus edessä. Myönnän, että jännittää, onhan leikkauksessa kuulemma verkkokalvon irtauman mahdollisuus ja juuri kun olen siitä selvinnyt, en todellakaan haluaisi uudelleen siihen rumbaan. Mutta ei tällä silmällä näe joten mentävä on. Silmää ei ole nyt tutkittu heinäkuun jälkeen, puhelimitse olen ollut yhteydessä polille ja kaikki kuulemma on kunnossa..toisessa silmässä heikkoa salamointia silloin tällöin ja toivon että saisin ensimmäisen silmän kuntoon ja näkeväksi ennenkuin toinen räpsähtää. Toivon sinulle kaikkea hyvää ja laitan tietoa kunhan operaatio on ohi.

        KIITOS SILMÄSTÄ SILMÄÄN! Oli mukava lukea kirjoitustasi, muistan kyllä Sinut sieltä "toisaalta". Pitäisi toisaalta lukea sieltä ensin, mutta nyt nämä ajatuksesi ovat ajanlohtaisia minullekin. Kirjoitan nyt tähän vähän. (Kuten olet huomannut, ettei kovin vähäisiksin ole jääneet.)
        Vähän petyin siitä esitarkastuksesta. Kirjelmässä pyydettiin varaamaan aikaa 2-3 tuntia, tietysti luulin saavani kertoa taustastani. Olin etuajassa (huonot kulkuyhteydet, kahdella linja-autolla. Toinen viimeinen jo mennyt, olisi pitänyt ottaa taxi, kotimatkalla. Pääsin tutun kyydisssä) ei siellä kauaa mennyt tutkimuksissa. Kahdessa eri huoneessa kyllä vähän tutkittiin, sentään tutkivat tuon leikatun silmänkin. Sitä ihmettelin, kun hoitaja vähän huomautti jotain silmälaseistani antaessaan niitä minulle. Eikö tuo huomannut viimeisestä silmälasireseptistä, että toinen 5.00 7.50 ja oikea -0.25 2.25. Vähän tuntuu siltä,ettei katsonutkaan.
        Oletkin sitten operaatiossa ennen minua, joten KAIKKEA HYVÄÄ SINULLE!


    • Colpud

      Täällä ilmoittautuu yksi kohtalotoveri. Rumba alkoi heinäkuun alussa ja olen vieläkin sairaslomalla. Oireina oli nokisade näkökentässä ja näkökenttä myös kapeni ennen kuin menin silmälääkäriin. Silmänpaineet olivat valtavat.

      Verkkokalvon repeämä ja toisessa silmässä rappeuma. Kaasutäyttö ja asentohoito 2 viikkoa. Kaihi leikattiin 2 viikkoa sitten ja 2 viikon päästä toivoa päästä töihin. Näkökyky vaan on aika huono vielä leikatussa silmässä mutta selkeästi parempaan suuntaan. Näkökenttä tuntuu vielä varsin suppealta, kuin katsoisi periskoopin läpi.

      Vielä olisi pigmenttiglaukoomatutkimukset edessä, ennen leikkausta näin molemmilla silmillä hyvin eikä ole ollut minkäänlaisia laseja käytössä. Tippoja tulen käyttämään koko loppuelämäni.

      Kuten muutin ovat sanoneet, henkisesti tämä on ollut kaikista raskainta; mitään ei voi tehdä kun on nostokielto ja hikoilukielto ollut melkein koko ajan. Kipuja kun ei ole ollut lainkaan, särkylääkkeiden syönnin lopetin jo vuodeosastolla kun kipua ei tullut missään vaiheessa

      • Aniraak1

        COLPUD tervetuloa vaan meidän kohtalotovereiden joukkoon. Toivottavasti olet niiden joukossa, ettei tarvi moniin leikkauksiin mennä. Varmaan olet lukenutkin näitä kirjoituksia, jossa kaikilla yhdistävänä on silmät. Minä vaan olen turhan pitkiä sepustuksia laittanut. Ihan ihmettelen kuinka alkuun suurennuslasin kanssa, tai jotenkin näppäillä näin enkä jaksanut enää lukea.
        Minullakin leikatun silmän näkö suppeampi, tai näen kaiken pienempänä. Tarkkuus kyllä silti parempi, kuin tuon kaihisilmän. Yöllä näen ilman silmälaseja juuri sillä silmällä kellon numeronäytön. En tosiaan tiedä millaiseksi tuo vasen muuttuu kaihileikkauksessa.
        Kyselykaavakkeeseen laitoin, että haluaisin paremmin nähdä autolla-ajoa ja TV:tä katsoa. Ei ole väliä vaikka joutuisin käyttämään silmälasejakin, suurimman ajan elämästäni käyttänytkin. Meneehän kuitenkin silmälasit jälleen kerran uusiksi. Minullakin tipat avokulmaglaukoomaan. Silmänpaineet aika kohdallaan nyt, eikä lukemat alussakaan kovin suuret.
        TOIPUMISTA JA PARANEMISTA!


    • hermoraunio

      Heippa, pitkästä aikaa. Sain viime viikolla kutsun kaihi-/korjausleikkauksen esitarkastukseen. Se on ensi viikolla. Kuinka pitkä aika menee yleensä ennenkuin sitten pääsee leikkaukseen? Onko teillä kokemusta? Meneekö viikkoja vai kuukausia? Vähän jännittää tuo leikkaukseen meno, kun olen kuullut että siinä on verkkokalvoirtauman vaaraa. Tosin näkö on huonontunut reippaasti tässä syksyn aikana. Olen miettinyt että syy on pimeydessä, mutta kyllä aurinkoisellakin säällä on harmaa "verho" näkökentän edessä. Eikä tunnu kivalta katsoa vain yhdellä silmällä. Ihme tunne silmän alapuolella on edelleen leikkauksen jälkeen, nykyään ei jatkuvasti, mutta silloin tällöin. Onko muillakin sellaista? Se ei ole särkyä vaan ihan kuin ois haaleata vettä tai jotain silmän alapuolella.
      Miten se toipuminen kaihileikkauksen jälkeen on sujunut muilla? Olisi kiva kuulla mihin pitää varautua. Onko jotain erikoista mitä pitäisi lääkäriltä kysyä tai mistä mainita esitarkastuksessa? Kaikki hyvät neuvot ja muutkin on tervetulleita.

    • Aniraak1

      Hei vaan Hermoraunio! Jos huomasit tuosta aijemmasta, niin olin 1.10.14 siinä kaihileikkauksen esitarkastuksessa. Varmaan Sinäkin sait "Terveydentilan esitiedot-lomake", joka oli kutsukirjeessä. Siihen minä ainakin laitoin kaikki mahdolliset tiedot, tuosta toisestakin silmästä. Sitten oli vielä rastittava, millaisen näön haluaa. Tai se tuntui vähän ihmeelliseltä. (Nyt ehdin kirjoitella samoja asioita, piti poistaa, katso noita aikaisempia)
      Nyt sitten vaan siitä kuinka pian pääsee, kyllä minulla ainakin kuukausia menee. Soitin hiljakkoin tuosta silmästäni, kun näin leijailevan "höytyvän", ei kuulemma vaarallista.Samalla kysyin vähän, milloin operaatio olisi. Saattaa mennä ensivuoteen. Esitarkastuksessa sain käsityksen, että jo tämän vuoden puolella.
      Kyllä minullakin vielä tuntuu joskus epämukavalta tuo leikattu silmä. Systane silmätippoja olen laittanut, ehkä vähän auttanut. Jostain luin, että Glaukooma kuivattaa silmiä.Minulla myös näkö huonontunut merkitsevästi, huomaan television tekstiTV:tä katsoessani. Hankala esim. tiesäätä katsoa ja muita sivuja.
      Toivotaan, että pian pääset kaihileikkaukseen ja vaikkapa ehdit kertomaan kokemuksistasi. Olen kyllä käynyt katsomassa kaihileikkauskeskustelusivuja. TOIVOTAN KAIKKEA HYVÄÄ SINULLE!

      • hermoraunio

        Kyllä sain sen lomakkeen. Mulla on vaan Thaimaan matka varattuna tammikuun alkuun ja pohdin pitääkö leikkaus siirtää jos tulee aika ennen matkaa vai perua matka. No, juttelen asiasta lääkärin kanssa. Jos leikkaus tulee nopeastikin niin voi olla hankala olla Thaimaassa tammikuun alussa. Tosin näkö sykäyksin tuntuu huononevan ja leikkaus on tarpeen. Auringonvalo voi olla vaikea leikatulle silmälle. Mutta näköjään se että saa kutsun esitatkastukseen ei välttämättä meinaa että pääsisi heti leikkaukseen. Joten ehkä joudun vielä odottamaan jonkun kuukauden. Jänniä aikoja taas eletään.


      • Silmään silmästä
        hermoraunio kirjoitti:

        Kyllä sain sen lomakkeen. Mulla on vaan Thaimaan matka varattuna tammikuun alkuun ja pohdin pitääkö leikkaus siirtää jos tulee aika ennen matkaa vai perua matka. No, juttelen asiasta lääkärin kanssa. Jos leikkaus tulee nopeastikin niin voi olla hankala olla Thaimaassa tammikuun alussa. Tosin näkö sykäyksin tuntuu huononevan ja leikkaus on tarpeen. Auringonvalo voi olla vaikea leikatulle silmälle. Mutta näköjään se että saa kutsun esitatkastukseen ei välttämättä meinaa että pääsisi heti leikkaukseen. Joten ehkä joudun vielä odottamaan jonkun kuukauden. Jänniä aikoja taas eletään.

        Kaihileikkaus takana. Jännitti kyllä, kun kyseessä oli sama silmä, jossa keväälä oli verkkokalvon irtauma ja siitä toipuminen oli niin kovin työlästä. Leikaus meni hienosti ja silmä näkee hyvin. Sohlaamistahan tämä on nyt lasien kanssa, kun entiset ovat vääränlaiset tähän uuteen silmään. Ratkaisin asian ottamalla vanhoista laseista toisen linssin pois ja pärjäilen sillä tavalla auton ratissa oikein hyvin. Kahden viikon kuluttua on tarkastus, jossa toivottavasti saa määrättyä uudet lasit. Lähelle ei tällä silmällä nyt näe joten tiimarin laseja tarvitsen lukemiseen. Hermorauniolle; jouduin siirtämään kaihiaikaa oman lomamatkani vuoksi ja se onnistui hyvin. Sanoisin, että käy Thaimaassa rentoilemassa ja sitten leikkaukseen. Valo käy leikattuun silmään aika rajusti, vaikka meillä ei sitä paljon tähän vuodenaikaan olekaan, ja voisin kuvitella että etelässä olo leikatulla silmällä ei olisi kovin mukavaa. Myöskään paineet eivät saa nousta, joten ei lentokoneeseen heti. Olen onnellinen, kun saatiin tämä " huono silmä" operoitua ennenkuin toinen silmä räsäyttää verkkokalvon irti. Siinä lasiaiset ovat höllyneet jo usean vuoden ja joskus salamatkin välähtelee, eli vetoa verkkokalvolle on. No, päivä kerrallaan ja juuri nyt on kaikki hyvin. Aniraakille terveiset ja kaikkea hyvää. Olen varma että sinunkin kaihileikkauksesi menee hienosti!


      • hermoraunio
        Silmään silmästä kirjoitti:

        Kaihileikkaus takana. Jännitti kyllä, kun kyseessä oli sama silmä, jossa keväälä oli verkkokalvon irtauma ja siitä toipuminen oli niin kovin työlästä. Leikaus meni hienosti ja silmä näkee hyvin. Sohlaamistahan tämä on nyt lasien kanssa, kun entiset ovat vääränlaiset tähän uuteen silmään. Ratkaisin asian ottamalla vanhoista laseista toisen linssin pois ja pärjäilen sillä tavalla auton ratissa oikein hyvin. Kahden viikon kuluttua on tarkastus, jossa toivottavasti saa määrättyä uudet lasit. Lähelle ei tällä silmällä nyt näe joten tiimarin laseja tarvitsen lukemiseen. Hermorauniolle; jouduin siirtämään kaihiaikaa oman lomamatkani vuoksi ja se onnistui hyvin. Sanoisin, että käy Thaimaassa rentoilemassa ja sitten leikkaukseen. Valo käy leikattuun silmään aika rajusti, vaikka meillä ei sitä paljon tähän vuodenaikaan olekaan, ja voisin kuvitella että etelässä olo leikatulla silmällä ei olisi kovin mukavaa. Myöskään paineet eivät saa nousta, joten ei lentokoneeseen heti. Olen onnellinen, kun saatiin tämä " huono silmä" operoitua ennenkuin toinen silmä räsäyttää verkkokalvon irti. Siinä lasiaiset ovat höllyneet jo usean vuoden ja joskus salamatkin välähtelee, eli vetoa verkkokalvolle on. No, päivä kerrallaan ja juuri nyt on kaikki hyvin. Aniraakille terveiset ja kaikkea hyvää. Olen varma että sinunkin kaihileikkauksesi menee hienosti!

        Hei silmästä silmään. Oletko nyt ihan näinä päivinä käynyt leikkauksessa? Nyt jo näet ihan hyvin eikä mitään kipuja tai muuta silmän kanssa? Ylihuomenna on itsellä esitarkastus. Kuinka pitkä sairasloma töistä?


      • Rauniolle
        hermoraunio kirjoitti:

        Hei silmästä silmään. Oletko nyt ihan näinä päivinä käynyt leikkauksessa? Nyt jo näet ihan hyvin eikä mitään kipuja tai muuta silmän kanssa? Ylihuomenna on itsellä esitarkastus. Kuinka pitkä sairasloma töistä?

        Hei hermoraunio! Leikkauksesta nyt kolme viikkoa, näen hyvin leikatulla silmällä. Oftaquixia viikko ja Yelloxia kaksi viikoa. Lähinäkö tietysti hävisi ja ostin tiimarit lukemista varten. Nyt on joku silmätulehdus päällä ja jouduin käymään lääkärissä, reilua punoitusta ja kaihertelua. Oftan dexa chloraa tiputtelen nyt ja usein kostustustippoja. Silmä ei ole nyt niin hyvävointinen kuin se oli heti leikkauksen jälkeen sen pari viikkoa, tulikin vähän jo paha mieli, että nytkö nämä vaikeudet taas alkavat. Mutta katsellaan, viikon päästä menen silmälääkärille näyttämään ja sitten pitäisi mennä töihin, minulla oli kuukauden sairasloma ja hyvä niin, en aikaisemmin olisi kyllä kyennyt menemäänkään. Sitä on vaan tullut niin araksi ja kuuntelee silmän vointia koko ajan, ja heti, kun tuntuu epämiellyttävältä tai on pientä punoitusta, on ihan varma, että no niin, taas se rumba alkaa.. Mutta joo, siis hyvin näen!, pientä pakotusta ja kaiherrusta, mutta se laantuu varmaan aikanaan. Tsemppiä sulle, hyvin se tulee menemään! Kirjoittelehan sitten lisää!


      • hermoraunio
        hermoraunio kirjoitti:

        Hei silmästä silmään. Oletko nyt ihan näinä päivinä käynyt leikkauksessa? Nyt jo näet ihan hyvin eikä mitään kipuja tai muuta silmän kanssa? Ylihuomenna on itsellä esitarkastus. Kuinka pitkä sairasloma töistä?

        Esitarkastus takana. Kaihi ei ollut kehittynyt nimeksikään, mutta olipas näkö huonontunut leikatussa silmässä. Ennen verkkokalvon irtaumaa oli -4. Nyt oli -10.25. Melkoinen harppaus. Leikkaus tulossa ja sovittiin että tammikuun lopussa reissun jälkeen. Mietin vieläkin pitäiskö reissu perua ja vaan mennä leikkaukseen. Vai menisikö alkuperäisen suunnitelman mukaisesti reissuun ja sitten leikkaukseen. Kyllä nyt on ankea fiilis lähteä mihinkään tällaisella silmällä. Minulla on varmaan -12 tammikuuhun mennessä. Hyviä uutisia oli ettei ollut silmänpohjan rappeumaa,ei painetta vaikka olin eilen lentänyt, ei kaihia, ei glaukomaa. No taas riittää pohdittavaa. Silmä laitetaan leikkausta edeltävälle tasolle. Kyselin kannattaisiko laittaa ihan 0-tasolle ja samalla leikata toinen silmä yksityisesti. Kunnallisella puolella ei ole niitä uusimpia linssejä, joilla saa näön 0-tasoon. -2 on paras heillä. Ensimmäiset lääkärit joiden luona olin puhuivat kummatkin siitä että voisin päästä eroon silmälaseista jos haluan. En tiedä pitäisikö varata aika myös yksityiselle lääkärille pyytämään "Second opinionia". Kaksi ensimmäistä ottivat vastaan myös yksityisesti ja toinen niistä leikkasi minun silmää husissa. Kummatkin antoivat tosi ammattitaitoisen vaikutelman. Rauhallisia, fiksuja naisia jotka selittivät hitaasti ja selkeästi. Tosin eilinen nuori mies oli myös luotettavan oloinen. Puhui myös hitaasti ja selkeästi. Ei kuitenkaan erityisemmin suositellut mitään toisen silmän leikkausta, vaan jätti asian minun päätettäväksi. Kertoi vaan että niitä ihan uusia linssejä ei vielä ole kunnallisella puolella. Toisaalta tiedän kokemuksesta että yksityisesti on paljon hoitokeinoja muihin vaivoihin joita ei saa kunnallisesti ja jotka ovat tehokkaita. Joten nyt on paljon mietittävää ja pohdittavaa.


      • hermoraunio
        Rauniolle kirjoitti:

        Hei hermoraunio! Leikkauksesta nyt kolme viikkoa, näen hyvin leikatulla silmällä. Oftaquixia viikko ja Yelloxia kaksi viikoa. Lähinäkö tietysti hävisi ja ostin tiimarit lukemista varten. Nyt on joku silmätulehdus päällä ja jouduin käymään lääkärissä, reilua punoitusta ja kaihertelua. Oftan dexa chloraa tiputtelen nyt ja usein kostustustippoja. Silmä ei ole nyt niin hyvävointinen kuin se oli heti leikkauksen jälkeen sen pari viikkoa, tulikin vähän jo paha mieli, että nytkö nämä vaikeudet taas alkavat. Mutta katsellaan, viikon päästä menen silmälääkärille näyttämään ja sitten pitäisi mennä töihin, minulla oli kuukauden sairasloma ja hyvä niin, en aikaisemmin olisi kyllä kyennyt menemäänkään. Sitä on vaan tullut niin araksi ja kuuntelee silmän vointia koko ajan, ja heti, kun tuntuu epämiellyttävältä tai on pientä punoitusta, on ihan varma, että no niin, taas se rumba alkaa.. Mutta joo, siis hyvin näen!, pientä pakotusta ja kaiherrusta, mutta se laantuu varmaan aikanaan. Tsemppiä sulle, hyvin se tulee menemään! Kirjoittelehan sitten lisää!

        Kiitoksia tästä viestistä. Eli pitkä sairasloma, jos kuukausi. Minulle sanoi hoitaja viikon. Ei varmaan pidä paikkansa se viikko. Pelottavaa jos on silmätulehdus. Toivottavasti jotain vaaratonta joka paranee. Mä oon ollu lähinäköön tyytyväinen, harmi jos sen kanssa pitää ruveta räpläämään. No, pieni hinta jos näkönsä saa takaisin. Olen koko viikonlopun ollut ihan stressaantunut koko tästä hommasta taas. Mietin miten työtkin taas järjestyy jos olen niin kauan pois. Vielä kun törmäsin yhteen mieheen jolle oli tämä sama leikkaus tehty ja se oli mennyt pieleen ja mies sokeutunut. Ehkä parempi olla miettimättä, kun ei vielä olla niin pitkällä. Kai useimmat menee vailla komplikaatioita.


      • Aniraak1
        hermoraunio kirjoitti:

        Esitarkastus takana. Kaihi ei ollut kehittynyt nimeksikään, mutta olipas näkö huonontunut leikatussa silmässä. Ennen verkkokalvon irtaumaa oli -4. Nyt oli -10.25. Melkoinen harppaus. Leikkaus tulossa ja sovittiin että tammikuun lopussa reissun jälkeen. Mietin vieläkin pitäiskö reissu perua ja vaan mennä leikkaukseen. Vai menisikö alkuperäisen suunnitelman mukaisesti reissuun ja sitten leikkaukseen. Kyllä nyt on ankea fiilis lähteä mihinkään tällaisella silmällä. Minulla on varmaan -12 tammikuuhun mennessä. Hyviä uutisia oli ettei ollut silmänpohjan rappeumaa,ei painetta vaikka olin eilen lentänyt, ei kaihia, ei glaukomaa. No taas riittää pohdittavaa. Silmä laitetaan leikkausta edeltävälle tasolle. Kyselin kannattaisiko laittaa ihan 0-tasolle ja samalla leikata toinen silmä yksityisesti. Kunnallisella puolella ei ole niitä uusimpia linssejä, joilla saa näön 0-tasoon. -2 on paras heillä. Ensimmäiset lääkärit joiden luona olin puhuivat kummatkin siitä että voisin päästä eroon silmälaseista jos haluan. En tiedä pitäisikö varata aika myös yksityiselle lääkärille pyytämään "Second opinionia". Kaksi ensimmäistä ottivat vastaan myös yksityisesti ja toinen niistä leikkasi minun silmää husissa. Kummatkin antoivat tosi ammattitaitoisen vaikutelman. Rauhallisia, fiksuja naisia jotka selittivät hitaasti ja selkeästi. Tosin eilinen nuori mies oli myös luotettavan oloinen. Puhui myös hitaasti ja selkeästi. Ei kuitenkaan erityisemmin suositellut mitään toisen silmän leikkausta, vaan jätti asian minun päätettäväksi. Kertoi vaan että niitä ihan uusia linssejä ei vielä ole kunnallisella puolella. Toisaalta tiedän kokemuksesta että yksityisesti on paljon hoitokeinoja muihin vaivoihin joita ei saa kunnallisesti ja jotka ovat tehokkaita. Joten nyt on paljon mietittävää ja pohdittavaa.

        Kiitoksia teille, olipa viimekirjoitukseni jälkeen ollut kovasti keskustelua. Mukava lukea. Minulla ollut tässä muuta vaivaa, kärsinyt ummetuksesta. Sitten konekin "jumittunut". Poika pari kertaa käynyt korjaamassa.
        Minun kaihileikkaus ollut katkolla, ei ole tullut kutsua TAYSiin.Menee ensi vuoteen. Ihan piti lukea uudelleen, kumpi teistä jo ollut kaihileikkauksessa. Siis "Silmästä silmään", oikein hyvää toipumista ja paranemista. En oikein ymmärrä noista 0-tasosta, tai laitoinkin siihen lomakkeeseen minkä heidän mielestä sopivampi. Silmälaseja kuitenkin käytän. Tiedän jo etukäteen, etten vanhoilla kuitenkaan näe. Harmi vaan, kun tuo lähes "ikkunalasilinssi" maksoi yksistään 300e. Sitten vielä lukulaseihinkin. Monitehoisiin (ollut monet) ei ehkei pystytä laittamaan.
        Teille oikein HYVÄÄ JOULUN ODOTUSTA!


    • Silmä,eye

      Hei Hermoraunio ja Aniraak! Silmästä silmään sai uudet silmälasit, toisesta silmästä leikattiin se kaasukaihi. Onpa opettelemista ja saahan nähdä kuinka käy. Monitehot, leikatun silmän linssi ns ikkunalasi ja toisessa hiukan miinusta. Okei näkisin kauas ilmankin laseja varmaan mutta lähinäköhän toisesta meni. Nyt tuntuu että lähinäköä on laitettu liikaa, tai sitten vain täytyy totutella. Hermorauniolle; kunnallisessa minä kävin ja korjasivat linssillä, jolla siis o-taso. Olisivat saaneet kyllä jättää vähän miinusta, olisi helpompi näiden eriparilinssien sijaan.
      Jonkun verran leikattu silmä vielä kaikertaa ja väsyy, mutta muuten melko hyvä tilanne. Toisen silmän lasiaiset höllyvät reippaasti ja silloin tällöin salamatkin vilahtelevat. Sitä vähän jännitän.
      Hyvää joulun odotusta kaikille.

      • Aniraak1

        KIITOS, sentään tämä vielä toimii, vaikkakin pitää painaa Fn ja naputella F6. Tällaiset neuvot poika antoi.
        Minäkin ostin jo viidellä eurolla kolmet eri vahvuiset halpalasit. Tuo verkkokalvoleikattu silmä pärjää sellaisilla, mutta vasen jos se vähänkin paranee voisi nähdä silläkin. Kuinkahan 2.9.14 yksityisellä silmälääkärillä näön arvot pysyvät samana. Ne olivat mukanani kun 1.10 kävin siinä esitarkastuksessa. Tai voi olla niin, ettei edes katsonut niitä. Silmälaseista ehkä huomasi toisen olevan paksu 2.25 ja 7.50. Pitääköhän uudelleen mennä silmälääkärille, tai luulisi katsovan Tays. Ei kai samalla voisi leikata jälkikaihi joka on tullut leikattuun silmään. Joku vaan taisi mainita, että olisi "helppo" leikkaus.
        Nyt on aika mukavasti mennyt silmien kanssa, on voinut unohtaa ne, joten silloin ok. Nyt ollut kolme viikkoa tätä muuta vaivaa. Jos vielä tähystykseen, joika on tosi kamalaa.
        Hyvää jatkoa teille!


      • hermoraunio
        Aniraak1 kirjoitti:

        KIITOS, sentään tämä vielä toimii, vaikkakin pitää painaa Fn ja naputella F6. Tällaiset neuvot poika antoi.
        Minäkin ostin jo viidellä eurolla kolmet eri vahvuiset halpalasit. Tuo verkkokalvoleikattu silmä pärjää sellaisilla, mutta vasen jos se vähänkin paranee voisi nähdä silläkin. Kuinkahan 2.9.14 yksityisellä silmälääkärillä näön arvot pysyvät samana. Ne olivat mukanani kun 1.10 kävin siinä esitarkastuksessa. Tai voi olla niin, ettei edes katsonut niitä. Silmälaseista ehkä huomasi toisen olevan paksu 2.25 ja 7.50. Pitääköhän uudelleen mennä silmälääkärille, tai luulisi katsovan Tays. Ei kai samalla voisi leikata jälkikaihi joka on tullut leikattuun silmään. Joku vaan taisi mainita, että olisi "helppo" leikkaus.
        Nyt on aika mukavasti mennyt silmien kanssa, on voinut unohtaa ne, joten silloin ok. Nyt ollut kolme viikkoa tätä muuta vaivaa. Jos vielä tähystykseen, joika on tosi kamalaa.
        Hyvää jatkoa teille!

        Täällä odotellaan vielä. Kutsu leikkaukseen ei ole vielä tuullut. Äärettömästi väsyttää tää pimeys ja kevättä odottele. Minullakin ei-leikattu silmä oireilee jonkin verran, ilmeisesti siinäkin lasiainen kuivuu. Toivottavasti ei käy yhtä huonosti kuin toisen silmän kanssa. Toisessa silmässä oli pitkään tuntemusta leikkauksen jälkeen, nyt vihdoin häipynyt. Olikohan jotain hermosärkyä? Ihan kuin alaluomen alusta olisi "jäätynyt". Puolisen vuotta meni. Taidan sittenkin jättää toisen silmän leikkaamatta. Ihan vaan sen takia jos jotain sattuu sillekin, niin eipähän oo ronkittu. Kohta joulu ja toivotan teille samalla nyt hyvää joulua teille.


      • Aniraak1
        hermoraunio kirjoitti:

        Täällä odotellaan vielä. Kutsu leikkaukseen ei ole vielä tuullut. Äärettömästi väsyttää tää pimeys ja kevättä odottele. Minullakin ei-leikattu silmä oireilee jonkin verran, ilmeisesti siinäkin lasiainen kuivuu. Toivottavasti ei käy yhtä huonosti kuin toisen silmän kanssa. Toisessa silmässä oli pitkään tuntemusta leikkauksen jälkeen, nyt vihdoin häipynyt. Olikohan jotain hermosärkyä? Ihan kuin alaluomen alusta olisi "jäätynyt". Puolisen vuotta meni. Taidan sittenkin jättää toisen silmän leikkaamatta. Ihan vaan sen takia jos jotain sattuu sillekin, niin eipähän oo ronkittu. Kohta joulu ja toivotan teille samalla nyt hyvää joulua teille.

        Samoin minä odotan tietoa leikkauksesta. Jospa tietäisikin miten se onnistuu. Ei voi kuin toivoa, että hyvin menisi. Kuinkahan pian sen "näkee", näkeekö. Jos kuitenkin jonkillainen näkö pysyisi, niin uskoisin näön paranevan.
        Voin hyvin kuvitella Sinun ajatuksi, samanlaiset ovat omani. Tuo toisen silmän näkö on jäänyt vääristymäksi, jotenkin kuitenkin pärjännyt. Ehkä autolla ajaessani sateisena yönä outoa tietä pitkin vähän vaikeaa. Tienvarsitolpat liian kirkkaat. Mutkissa vähän vaikea hahmottaa tietä. Saisi olla eri sävyiset tien toisella puolella. Heti helpompi ajaa, kun vaihtui himmeiksi pisteiksi. Tietysti sadekin teki niistä "haloja" Ilman silmälaseja kaihisilmällä yksittäinenkin valo muuttuu, kuin monivaloiseksi jouluvaloksi. Leikatulla silmällä vaan pienenä.
        HYVÄÄ JOULUN ODOTUSTA KAIKILLE!


      • Aniraak1
        Aniraak1 kirjoitti:

        Samoin minä odotan tietoa leikkauksesta. Jospa tietäisikin miten se onnistuu. Ei voi kuin toivoa, että hyvin menisi. Kuinkahan pian sen "näkee", näkeekö. Jos kuitenkin jonkillainen näkö pysyisi, niin uskoisin näön paranevan.
        Voin hyvin kuvitella Sinun ajatuksi, samanlaiset ovat omani. Tuo toisen silmän näkö on jäänyt vääristymäksi, jotenkin kuitenkin pärjännyt. Ehkä autolla ajaessani sateisena yönä outoa tietä pitkin vähän vaikeaa. Tienvarsitolpat liian kirkkaat. Mutkissa vähän vaikea hahmottaa tietä. Saisi olla eri sävyiset tien toisella puolella. Heti helpompi ajaa, kun vaihtui himmeiksi pisteiksi. Tietysti sadekin teki niistä "haloja" Ilman silmälaseja kaihisilmällä yksittäinenkin valo muuttuu, kuin monivaloiseksi jouluvaloksi. Leikatulla silmällä vaan pienenä.
        HYVÄÄ JOULUN ODOTUSTA KAIKILLE!

        Tuli juuri ennen Joulua tieto TAYSista, kaihileikkaus olisi 5.2.2015. Nyt taas olisi sitä ennen tähystys 29pv. Hirvittää tämä sitten ennen silmäjuttua. Kuinkahan maanantaina menee. Jos vaikka siirrettävä kaihileikkausta? Jäiköhän tuosta edellisestä kirjoituksesta sellainen kuva, että olisin ilman silmälaseja ajanut. Parvekkeelta vaan katselen laseitta ja vuoron perään kaihisilmällä niitä "jouluvaloja" Nyt kun vallan Joulu!


    • Aniraak1

      Heippa! Selailin tätäkin sivua, kun näyttää jatkuvan. Kertaalleen jo suljettukin. Huomasin "Irtauma" sivunkin jatkuvan, joten muutama "tuttukin" siellä.
      Minulla nyt aika hyvin mennyt tämä 2015 vuosi, kun alkukuusta oli se kaihileikkaus.
      HYVÄÄ JOULUN ODOTUSTA ja ONNELLISTA VUOTTA 2016!

      • edellinen

        ... jatkoa, se kaihileikkaus oli siis vuoden alussa, helmikuussa.


    • leikattu5

      Ono teillä sen jälkeen kun makulareikä on leikattu muutanman vuoden jälkeen taas alkanut viivat ja kuvat vääntyilemään. OCT kuvissa ei reikää näy mutta kuva todella huono ja viivat menee vinksin vonksin, kuulemma ei mitään vikaa silmässä, ei turvotusta, ei arpikudosta, ei ryppykalvoa, mutta kuva vääntyilee pahasti. Mikä on?? Tämä oli tavallisen silmälääkärin ei verkkokarlvokirurgin sanomna kun katseli niitä kuvia. Pitäisikö mennä lääkärille joka tieitää enemmän verkkokalvoista. Näkö on huonontunut muutaman kuukauden aikana paljon. Joku siinä on, pelkään että jos nyt annan periksi, menee näkö. Olisiko verkkokalvo kuitenkin irti jostakin kohti???

    • Sotetyöläinen

      Olen aivan uusi näillä sivuilla ja mielenkiinnolla lukenut kertomuksianne.
      Olen 57-vuotias nainen ja minulla operoitiin laaja verkkokalvon irtauma 8.12.15. Kaasutäyttö laitettiin, viimeisen kaasukuplan haihtumiseen meni aikaa 9 viikkoa 3 päivää. Sairauslomalla olin sen täydet 60 päivää mitä saa olla ilman B-lausuntoa. Leikatulla silmällä näen nyt viivat vääristyneinä ja näkö on sumea. Kävin viimeksi tays:ssa 14.1. ja silloin leikatun silmän näkö oli -14 kun aikaisemmin -10.
      Onko teillä muilla jäänyt pupilli suureksi? Menen ylihuomenna taas käymään tays:ssa ja aion kysyä onko kyseessä hoitovirhe vai vain asia jolle ei voinut mitään...
      Kaihileikkaus minullakin edessä, en sitten tiedä vielä koska. En nyt haluaisi sillä kiirettä pitää kaikkine uuden irtauman riskeineen! Täytynee hankkia silmälaseihin vielä uusi linssi??
      Pitäkää peukkuja että lääkäri kertoo vain hyviä uutisia ylihuomenna :)

    • Aniraak1

      Hei Sotetyöläinen! Kerrohan kuinka Tays:ssa meni. Toivottavasti meni hyvin, eikä mitään uusia leikkauksia edessä. Ihan päivälleenkö osasit arvioida kaasukuplan hävinneen?
      Minäkin ihmetellyt, kun minulla leikattiin kolmesti verkkokalvo. Olisiko jotain virhettä tullut, kun kolmesti piti operoida. Minulle kahden kaasun jälkeen laitettiin silikoniöljy. Näkyikö Sinulla kaasun kanssa erilaisia "väpätyksiä ja hölskymistä" ym. tuntemuksia? Ehkä lukenutkin noita juttujani, jotka taas näkyvillä.
      En muista oliko pupillini mitenkään suurentunu. En niin katsonut peilistä, etupäässä mitä näen silmälläni, siis en paljon mitään. Tai vajaan kuukaudeen jälkeen toisesta leikkauksesta ilman silmälaseja katsoessani peilistä kauhistuin itseäni. Olikin ekaleik. leikattu kaihi, joten oli "tuore" silmä, olinhan pitänyt vahvoja plus-laseja yli 30v.
      Mutta nyt eilen lääkäri poisti vallan ajokortista silmälaseja koskevan kohdan! Näinkin hyvin, kun tuo vasemman silmän kaihi leikattiin noin vuosi sitten. (75v ajokorttiuusim.)
      Käytän nyt kumminkin, kun on monitehoiset ja tarvitsen lukiessa kumminkin. Menihän noihin laseihin kolmen vuoden aikana n. 2500e.
      Kirjoita kuulumisiasi, mukava jos aikaisemmatkin kirjoittajat "eksyisivät" vielä katsomaan mitä kuuluu. Kyllä pidin peukkuja, kun luin kirjoituksesi. En viitinyt kirjoittaa aikaisemmin, kun poika toi uuden koneen, jossa ei tullut äÄ eikä öÖ, nyt kävi korjaamassa. Heippa1

      • Sotetyöläinen

        Heissan Aniraak! On jo kulunut toista kuukautta Taysin käynnistäni. Verkkokalvo pysynyt hyvin kiinni eikä enää kontrolleja sen suhteen. Mutta nyt olen sitten kaihileikkausjonossa, pitäisi päästä jo kesän korvalla. Lääkärin mielestä kannattaa jo nyt leikata molemmat silmät eikä enää hankkia kallista linssiä silmälaseihin. Leikkauksen jälkeen pitäisi nähdä lukea ilman laseja ja kauas katsoessa käyttää n. -2 laseja. Olisipa hienoa pärjätä niin, minä kun aloitin -5 laseilla 5-vuotiaana! Että taas jännittäviä aikoja edessä :)
        Minä tosiaan pystyin tarkalleen näkemään koska kaasukupla häipyi. Se pieneni pienenemistään kunnes häipyi kokonaan. Suurena ollessaan kupla teki todella ikävän olon liikkuessa, pyörrytti ja varsinkin hämärässä liikkuminen oli todella vaikeaa. Kupla näytti kuin hyytelöltä joka todellakin hölskyi, alussahan se täytti koko silmän ja reilun kuukaudenkin kuluttua oli täyttö vielä 40 %.
        Pupillini tulee jäämään suureksi koska operaation aikana instrumentti on koskettanut hermoa. Se on asia jolle ei ole voinut mitään, koska verkkokalvo piti laseroida 360 astetta. Hiukan "eloa" pupillissa kuitenkin on.
        Toivottavasti juhannuskokkoa jo katselen ohuemmilla silmälaseilla! Palataan!


    • Aniraak1

      HEI! Hyvä että verkkokalvo pysynyt hyvin kiinni. Paremmalla puolen olet, kun kestänyt jo yli kuukauden. Itse jo vajaan kk kuluttua uudelleen leikattavana. Kaihi olikin leikattu jo siinä ensimmäisessä, myöhemmin vasta tiedostin sen.
      Minulla pupillit mielestäni hyvin pienet, mitä katsoo jonkun toisen silmiä. En ole keneltäkään kysynyt, onko tavallista pienemmät. Minulla on vieläkin öljykupla, joka näkyy toisinaan valkoista lavuaaria vasten. Joku kyllä sanoi sen olevan ilmakupla. Musta renkainen ja vaalea kohta, kuitenkin keskus läpinäkyvä.
      Sinulla kai on näkö suurin piirtein samanlainen molemmissa silmissä? Ei varmaan tule eteen sellaisia vaikeuiksia, kuin minulla, eriparisilmät. Vahva plus ja toisessa jo miinuksille. Jos vaan leikkaisivat Sinulle samanaikaisesti, niin jäisi useampi euro säästöön. Se kaihileikkaus oli minulle aika vaivaton ja pärjään hyvin, aika sokea kuitenkin, kun pitäisi lukea.
      Toivotaan juhannuskokon katseluun hyvää näköä! Hyvää kevättä!

    • Sotetyöläinen

      Kaihileikkauksesta kulunut jo kaksi kuukautta ja hyvin on mennyt. Nyt näen lukea ilman silmälaseja ja muutenkin pärjään hyvin näkemisen puolesta. Tokmanni on alkanut myydä lukulasien lisäksi miinuslaseja, -2 laseilla katselen aina välillä. Täytyy joskus tässä käydä silmälääkärissä ja katsella "oikeita" lasejakin ehkä. Silmällä josta verkkokalvo irtosi näen vääristymiä näkökentän keskellä, mutta sille ei mitään voi... Kaikkeen tottuu ja hyvä näin :)

    • Aniraak1

      Mukava, että kaihileikkaukset menneet hyvin. Oliko niin, että nyt leikattiin kaihi molemmista silmistä, eikä verkkokalvo-operaatiossa leikttu kaihia? Minulla juuiri siksi niin eriparisilmät, kun olikin siinä yhteydessä leikattiin kaihi.
      Olen huomannut, että toisinaan mennessäni pimeään (hyvin pieni yövalo) vessaan en näe oikein. Toisinaan näkyy hämärästi, tosin olematon se valo. Meneehän kai jonkin verran aikaa terveelläkin silmällä tottua pimeään. Tekomykiöillä ehkä vähän kauemmin. Oletko huomannut eroa hämäränäköön?
      Sinulla hieno asia, että näkösi hyvä lukiessakin. Olen onnellinen puolestasi, kun niin pienestä jouduit käyttämään vahvoja laseja. Autoiletko, nyt edessä taas pimeätä ja syksyiset sateet. En ole kuin pari kertaa ajellut elokuunpimeillä.
      Hyvää loppukesää, tänään meillä ei hellettä, toivottavasti ei vallan kylmene.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3993
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2338
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2056
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      96
      1719
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1411
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      9
      1320
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1307
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1262
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe