AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  /  / Saab -kuulumisia Sveitsistä

Saab -kuulumisia Sveitsistä

18 Vastausta 1 914 Lukukertaa
Olin viime viikon loppupuolen yhdistetyllä työ-
ja lomamatkalla Sveitsissä. Ostin lentokentältä
Sveitsiläisen Auto Illustrierte -autolehden,
koska siinä oli tuning special -osio, jossa oli
Hirsch Performance (www.hirsch-performance.ch)
aika hyvin edustettuna. Ostin samalla myös
saksalaiset Euro Tuning ja MOT -autolehdet
matkalukemiseksi junamatkalle, joka oli (ja on
joka kerta) todella pitkästyttävä!

Auto Illustrierte:ssa oli Hirschin virittämä 9-5
Aero Troll, josta oli kutiteltu irti 310 hv, 440
Nm ja Euro Tuningissa 9-3 TiD, josta oli
kutiteltu irti 137 hv. MOT:ssa oli taas
puolestaan uuden 9-5:n testi sekä juttua uudesta
turvavyöstä, jota Saab on kehittelemässä.

Tuosta 9-5 Aero Trollista voisi mainita vielä sen
verran, että sen suorituskyky on sangen hyvä:

0-100 km/h 6,1 s.
80-120 km/h 4:lla 4,8 s.
80-120 km/h 5:lla 7,3 s.

Samassa lehdessä oli viritetty Porsche 911 Turbo,
jossa oli tehoa 630 hv ja vääntöä 650 Nm.
Kyseisen auton lukemat:

0-100 km/h 4,3 s.
80-120 km/h 5:lla 4,7 s.
80-120 km/h 6:lla 7,0 s.
(Porschessa on kuusilovinen laatikko)

Eihän etuvetoinen auto pärjää nelivedolle 0-100
km/h kiihdytyksessä, mutta jos noita
ohituskiihtyvyyksiä vertaa (molemmat testit Auto
Illustrierten tekemiä), niin ei Saabin tarvitse
yhtään hävetä Porschelle, jossa on
kaksinkertaisesti Saabin tehot + 10 heppaa vielä
päälle!

Koska ostin nuo lehdet lentokentältä, ja tiesin,
että matkani hotellilta töihin kulki Auto Koch
AG:n ohi (joka on Hirschin jälleenmyyjä), niin
olihan tuolla autoliikkeessä pakko käydä
juttelemassa myyjien kanssa ja koeajamassa 9-5
Aero Trollia!

Joten menin käymään kaupassa ja juttelin melko
pitkään myyjän kanssa. Hän kertoi, että uusi 9-5
tulee myyntiin syyskuussa ja uusi 9-3 tulee
myyntiin ensi vuoden syyskuussa. Auto on sedan ja
tehorepertoaari on 185-250 hv riippuen eri
moottorivaihtoehdoista. Vuoden päästä 9-3 sedanin
esittelystä tulee markkinoille farmarimalli ja
kaksi vuotta farmarimallin markkinoille tulon
jälkeen autosta tulee "Cross Country" -
nelivetoversio sekä uusi 9-3 Cabriolet.

Myyjä oli käynyt ajamassa uutta 9-5:sta radalla
sen esittelytilaisuudessa ja myönsi, että auto on
helvetin hyvä ajaa, mutta hänen mielestään 250 hv
siirrettynä etupyöriin alkaa jo ehkä olla
etuvetoisen auton "rajamailla". Enempi voisi jo
olla liikaa. Samaa sanoi Auto Illustrierte -lehti
9-5 Aero Trollista, jossa oli vieläpä 310 hv.

Juttelin myyjän kanssa Saabien virityksistä ja
hän oli sitä mieltä, että Hirsch on kyllä no. 1
maailmassa, kun puhutaan Saabin virityksestä
(näinhän väittää näköjään lähes jokainen Saabia
virittävä pulju). Samaa väitti myös Auto
Illustrierte -lehti. Ilmeisesti sveitsiläisten
täytyy vähän päästä röyhistelemään rintaansa.

Koska salkkuuni oli jäänyt BSR:n NG900:n steg 1:n
teho- ja vääntökäyrät, näytin niitä myyjälle.
Hänen kommenttinsa oli: "no joo, mutta katsopa
vääntökäyrää. Vaikka tässä virityksessä max.
vääntö on 346 Nm, niin Hirschin vastaavassa
tuotteessa max. vääntö on 310 Nm, joka säilyy
lähes koko kierrosalueen alusta loppuun (2100-
6000 rpm) saakka."

En viitsinyt lähteä kinaamaan asiasta, vaan
kysyin mieluummin, että saisinko koeajaa pihalla
seissyttä mustaa 9-5 Aero Trollia, joka (ikävä
kyllä) oli automaatti (280 hv, 350 Nm). Vastaus
oli, että "joo mikäs siinä."

Autossa oli Hirschin itse valmistuttamat 18 -
tuuman aluvanteet, joihin oli stanssattu Hirschin
logo. Autoon oli vaihdettu suurempi Garrettin
turbo, virityslastu, rosteripakoputki,
ilmafiltteri, suurempi välijäähdytin, alustasatsi
ja niin edelleen. Kun avasin auton oven,
huomasin, että autossa oli samanlaiset penkit
kuin 9-3 Aerossa (ja Viggenissä), jotka oli
kuulemma verhoiltu uudestaan käsityönä. Penkin
selkänojaan, johon Viggenissä on stanssattu
Viggenin logo, oli laitettu Hirschin logo. Ovien
verhoilu oven keskikohdalta oli käsinommeltua
nahkaa, erittäin upea! Kojelauta oli hiilikuitua,
samoin myös ovien kynnykset. Oven kynnyksessä
luki kultapinnoitetulla TROLL. Otin autosta pari
kuvaakin, kun sattui onneksi olemaan kamera
mukana.

Autolla ajaminen oli todella hauskaa. Vaikka se
olikin automaatti, niin se oli huomattavasti
parempi ja vikkelämpi (ja varsinkin vakaampi)
ajaa kuin standardi automaatti Aero. Auton hinta
oli noin 56000 CHF (autolla ajettu n. 6000 km).
Uuden 9-5 Aero Trollin hinta (manuaali 310 hv,
440 hv) on 79900 CHF. Hinnat Suomen markoissa saa
kertomalla lukemat 3,9:llä.

Otin vielä liikkeestä lähtiessäni mukaan Hirschin
hinnaston ja esitteen, jossa kerrotaan
lisävarusteiden ja viritysten hinnat ja
viritysten teho- ja vääntökäyrät sekä
ohituskiihtyvyydet virityksen jälkeen.

Lukiessani Auto Illustrierte –lehteä tuli
vastaani toinenkin sveitsiläinen Saabia virittävä
firma, josta en ollut ennen kuullutkaan,
nimittäin Titan AG (www.titan.ch). He
mainostivat, että heidän virittämästä 9-5 Aerosta
saa tehoa irti 300 hv. Pakkohan sitä oli käydä
vielä kyseinen firma tsekkaamassa ennen
kotimatkalle lähtöä. Joten en mennytkään junalla
suoraan Zürichin lentokentälle, vaan suoraan
kaupunkiin ja Titan AG:lle. Heillä ei
valitettavasti ollut yhtään viritettyä demoautoa,
jota olisi päässyt testaamaan, mutta otin heidän
hinnastonsa ja esitteensä mukaan. Ihmettelen
vain, että kyseinen firma mainitsee, että tehoa
löytyy 300 hv, mutta vääntömäärästä, teho- ja
vääntökäyristä sekä ohituskiihtyvyysajoista ei
ole minkäänlaista informaatiota.

No joka tapauksessa oli antoisa matka ja pääsi
kokeilemaan, miltä 9-5 Troll tuntuu (vaikkakin se
oli automaatti) ja sai vähän tietoa Saabin eri
mallien markkinoille tulemisesta. Tuskinpa
suomalaiset Saab –myyjät tietävät tulevien
mallien markkinoille tulosta edes puoliakaan,
mitä tuo kaveri Auto Kochissa tiesi.

Noista sveitsiläisistä ja saksalaisista
autolehdistä vielä sen verran, että täytyy antaa
tunustusta Auto Illustriertelle ja MOT:lle, että
he mittaavat testeissään myös ohituskiihtyvyydet,
eivätkä pelkkiä ”maagisia” 0-100 km/h –lukemia.
Hyvä niin.

kuvat?

Tuossa olikin mielenkiintoista lukemista, olisko
mahdollista saada nähdä ne kuvat kunhan olet
kehittänyt ne ja ne esitteet olisi kanssa kiva
lukea, se on kyllä totta jos kysyt täältä jota
olet lukenut TM:stä Saab-liikkeen edustajat ei
myönnä mitään tulevista malleista.

Joo

Voin skannata ne sinulle ja lähettää
sähköpostissa, jos annat sähköpostiosoitteesi. En
ole vielä kehittänyt kuvia, mutta ajattelin viedä
ne tänään kehitykseen.

Todellisuudessa

em. Porschen kuljettaja vaihtaisi 80km/h:n
vauhdissa alas kakkoselle ja se olisi sitten
siinä.

Samalla tavalla aiemmin Saabin mainoksessa
kerrottiin 9000 Turbon olevan nopeampi kiihtymään
kuin Ferrari Testarossa. Kuitenkin siinä
jätettiin kertomatta että Fefen 5-vaihde riittää
liki 300 km/h:n. Ei taida 9000 päästä ihan
samoihin lukuihin. Ja jos Fefeä kiihdyttäisi 2-
vaihteella niin tulos olisi toisenlainen.

Omasta mielestäni tuollaisella 80-120km/h
luvuilla ei oikein tee mitään käytännössä. En
itse ikinä lähde perästä ohittamaan 5-vaihteella
jos lähtönopeus on sama. Alas vaihto 3.- tai 4.-
vaihteelle on huomattavasti turvallisempaa
kuin "jurnuttaa" 5-rinnalla lusikka tiskissä ja
miettiä ehtiikö takaisin omalle kaistalle
ennekuin vastaan tuleva rekka mankeloi.

Osalla on aivan älytön harhaluulo että
varoivainen ohittaja on se turvallisin ohittaja.
Juuri he lähtevät ohittamaan 5-vaihteella ja
varovat ajamasta pätkääkään yli 110km/h:ä.
Samalla ohitusmatka venyy ja kukaan muu ei pääse
ohitse.

Omasta kokemuksesta voin sanoa että ei ole kiva
yrittää ohittaa rekkaa kun edellä ohittava jääkin
eteen mummoilemaan 110 ja vastaantulevan rekan
keula lähestyy ja toinen vain kruisailee.

Tässä nyt tuli hieman liikennepoliittistakin
kannanottoa, jolla ei ole mitään tekemistä sinun
artikkeli kanssa. Tuli nyt kuitenkin purnattua...

no joo

ehkä 70% kuljettajista ohittaa mieluummin isolla
vaihteella, kuin pykältää pienempää.. Ja
Saabeissa on vääntöhuiput juuri siellä järkevissä
ajo-/kierrosnopeuksissa... elikkä ei tarvi
välttämättä riivittää... Ite kyllä kiihdyttelen
reippaasti vaihteita käyttäen, mutta olen
kokeillu viitosellakin ja hyvin kiihtyy
satasesta; väitän että jää 1,3 corolla
tms. "tavallinen auto" jälkeen, vaikka kuinka
polkis/pykältäis..

Joo

Mutta silti hölmöä vertailla kiihtyvyyksiä isoilla
vaihteilla urheiluautojen kanssa, joiden
välitykset ovat jotain ihan muuta kuin Saabeissa.

Lisäys

Ai niin, unohtui aivan kertoa, että bensa (95E)
maksoi Sveitsissä 1,33CHF, eli 1,33CHF*3,9 = 5,19
FIM! Kylläpä käyp katteeks sveitsiläisiä!

Haloo...

Autojen välitykset on vissiin pikkuisen
erilaiset ;)

Vain IDIOOTIT ohittaa isoimmalla vaihteella -
varmaan sitä samaa porukkaa jotka ajaa
moottoritielle rampista neljääkymppiä(isoimmalla
vaihteella) ja ihmettelee miksei mahdu tielle.
Aivan järjetöntä liikenteen vaarantamista
MOLEMMAT!

...Jos ei jaksa vaihtaa pienemmälle pitää ostaa
automaatti.

Välityksistä

Täällä on kritisoitu aika paljon tuota
ohituskiihtyvyysvertailua. Omasta mielestäni se
on kuitenkin hyvä tapa ilmoittaa auton
suorituskyky (eli tietyllä vaihteella
kiihdytetään tietyn nopeusintervallin mukaisesti
ja mitataan kiihdyttämiseen kulunut aika), paljon
parempi kuin tuo "maaginen" 0-100 km/h -lukema.

Ihmettelen, että kukaan ei ole vielä ruvennut
purnaamaan siitä, että tuossa Porschessa on
kuusivaihteinen laatikko ja Saabissa
viisivaihteinen, jolloin autojen
ohituskiihtyvyyttä pitäisi muka testata samoilla
vaihteilla laatikon vaihdelukumäärästä
riippumatta. Tähän voisin sanoa, että tuossa
sveitsiläisessä Auto Illustrierte -lehdessä oli
myös kahden Golfin vertailu, nimittäin GTI 1.8T
(150 hv) ja GTI 1.9 TDI PD (150hv). Bensakoneessa
on viisivaihteinen laatikko, dieselissä
kuusivaihteinen. Ohituskiihtyvyysvertailut:

GTI 1.8T
80-120 km/h 4. vaihteella: 8,5 s.
80-120 km/h 5. vaihteella: 10,5 s.

GTI 1.9 TDI PD
80-120 km/h 5. vaihteella: 7,5 s.
80-120 km/h 6. vaihteella: 9,7 s.

Luvuista päätellen ei ainakaan omasta mielestäni
ole epäreilua verrata autoja keskenään niin, että
kumpikin kiihdyttää 80-120 km/h toiseksi
suurimmalla vaihteella ja suurimmalla vaihteella.
Itse asiassa olisi paljon epäreilumpaa verrata
autojen ohituskiihtyvyyksiä samoilla vaihteilla
kiihdytettäessä.

Kerrottaisiin sitten koko totuus

... sen sijaan, että annetaan 80-120 luvut vain
muutamilla suuremmilla vaihteilla. Eli pöytään
kiihtyvyysluvut kaikilla vaihteilla, joilla 120
saavutetaan ja mielellään vielä se paras tulos,
kuinka se saavutetaan.
Tämän jälkeen lukija voi itse päättää, mitä
ajamisissaan/kiihdytyksissään arvostaa.

Vielä kiihtyvyysmittauksista

Yleensä ohituskiihtyvyyttä mitattaessa autojen
kiihtyvvydet mitataan 60-100 km/h, 80-120 km/h ja
100-150 km/h intervalleilla kolmea suurinta
vaihdetta käyttäen. Ainakin tuo mittaus kertoo
jotain auton sitkeydestä ja väännöstä.

Tuossa viritettyjen Porschen ja Saabin
mittauksissa oli mitattu myös kiihtyvyydet 0-200
km/h lähes 20 km/h välein. Omasta mielestäni
tuossa 0- mittauksissa ei ole mitään järkeä, jos
esim. verrataan takavetoista (tai nelivetoista)
autoa etuvetoiseen autoon, koska tehokas
etuvetoinen auto häviää 0- kiihdytyksessä
tehokkaalle taka-/nelivetoiselle autolle, mutta
ohituskiihtyyssuorituskyky näiden autojen välillä
onkin sitten kokonaan toinen juttu. Tietysti jos
halutaan mitata sitä, kuinka nopeasti pystyy
lähtemään valoista ("viivalta") urku auki 0-100
km/h, niin silloin tuo 0-100 km/h arvo voi olla
tärkeää niille henkilöille, jotka
kyseistä "lähettelyä" harrastelevat.

Porschelle oli lehdessä mitattu
ohituskiihtyvyydet juuri 80-120 km/h
intervallilla kolmella suurimmalla vaihteella.
Saabille oli myös mitattu kiihtyvyydet 40-80 km/h
4. ja 5. -vaihteilla: 7,0 s. ja 13,2 s.

Mielestäni

parhaiten auton suorituskyky selviää varttimailin
ajalla ja loppunopeudella.

0-100km/h:n vaikuttaa paljon mm. se että
saavutetaanko se 2.- vaiko 3.-vaihteella. Näillä
voi olla 0-100km/h:n ajassa puolenkin sekunnin
ero, mutta 0-400m aika ja loppunopeus voivat
silti olla samat. Ja tässä mittauksessa
"kikkailun" mahdollisuus on pienempi.

Noita "sitkeys"-lukemia ei kannata tuijottaa
liian paljoa. Ne eivät anna selvää kuvaa auton
suorituskyvystä. EM. Porsche ja Fefe esimerkit
kertovat tämän.

Käytännössä asian olen huomannut "väännön"
turhasta hypettämisestä etenkin dieseleiden
osalta.

Ajoin keväällä Passtin uutta 100 heppaista TDI-
mallia ja edellä meni tuttu 1.6 Honda Civicillä.
Passatissa vääntöä on 250Nm ja Civicissä ainakin
100Nm vähemmän. Passat on paperilla huomattavasti
suorituskykyisempi maantienopeuksissa.

Lähtiessämme kiihdyttämään rekan ohitse n.90
nopeudesta, ei minulla ollut mitään jakoa pysyä
perässä. Honda karkasi todella selvästi. Hän
käytti 3-vaihdetta ja minä myös. 4-vaihteella
lähtiessä sama lopputulos. Eli ei se vääntö tee
ihmeitä.

Varmasti asia olisi muuttunut jos olisimme
lähteneet 5.-vaihteilla, mutta kuten aiemmin
totesin, kuka lähtee ohittamaan 5.-vaihteella jos
haluaa tehdä ohittamisen nopeasti ja
turvallisesti?

Vielä

Mitä muita aikoja lehti ole em. GTI-malleista
mitannut? Voisitko kertoa nekin?

Tässä ajat

Sveitsiläisen Auto Illustrierten mittaamat ajat:

Golf GTI 1.8T (150 hv):
0-50 km/h: 3,0 s.
0-80 km/h: 5,8 s.
0-100 km/h: 8,0 s.
0-120 km/h: 11,5 s.
0-160 km/h: 21,3 s.
0-180 km/h: 29,1 s.
1 km seisovalla lähdöllä: 29,3 s.

Golf GTI 1.9 TDI PD (150 hv):
0-50 km/h: 3,2 s.
0-80 km/h: 6,1 s.
0-100 km/h: 8,3 s.
0-120 km/h: 11,6 s.
0-160 km/h: 21,1 s.
0-180 km/h: 29,2 s.
1 km seisovalla lähdöllä: 29,4 s.

suorituskyky/sitkeys

Sitkeyttä voitanee vertailla samoilla vaihteilla
kiihdyttäen, mutta suorituskyky on sitten
mielestäni eri juttu. Eli mitataan kiihtyvyys,
oli se sitten 0-100, 60-100, 80-120, 100-150 tai
jotain muuta, vaihtaen vaihteita - ihan niinkuin
manuaalivaihteisessa autossa kuuluukin tehdä.

Toisaalta joo

Mutta jos viritysfirmat haluavat ilmoittaa auton
ohituskiihtyvyyteen kuluneen ajan, niin silloin
he yleensä ilmoittavat tietyn
kiihdytysintervallin, johon käytetään samaa
vaihdetta (=vaihdetta ei vaihdeta kesken
kiihdytyksen). Esim. 60-100 km/h 3. vaihteella,
80-120 km/h 4. vaihteella ja 100-150 km/h 5.
vaihteella.

Näistä kiihdytysintervalleista näkee helposti
eron viritetyn ja originaalin auton välillä ja
pystyy vertailemaan eroja paljon selvemmin, kuin
että kiihdytykset olisi tehty vaihteita vaihtaen.
Jos joku virityspaja ilmoittaisi, että tietty
kiihdytysintervalli menisi tietyssä ajassa
vaihteita hämmentäen, olisi vaarana se, että joku
ostaisi autoonsa virityssatsin, "sössisi"
vaihtamiset kiihdyttäessään ja menisi vaatimaan
rahojaan takaisin, koska auto ei kiihdykään
virityspajan ilmoittamassa ajassa.

Siksi on varmempaa ilmoittaa kiihdytysajat
tietyllä vaihteella ja tietyllä
kiihdytysintervallilla, koska ainahan voi syntyä
aikaeroja vaihdekeppiä hämmennettäessä (tosin
auton renkaat, tuuli, painolasti ym. voivat myös
vaikuttaa tuloksiin).

niinpä

no nyt sitten palattiin(tunnut osittain
hyväksyvän) tähän 'oikealla, EI SUURIMMALLA
VAIHTEELLA' kiihdytykseen, joka edelleenkin kuvaa
mielestäni parhaiten auton suorituskykyä - eli
käytetään moottoria niillä kierroksilla joille se
on tarkoitettu/suunniteltu.
Se että vaihdetaanko kiihdytyksen aikana on
sitten toinen juttu vaikka rahojen takaisin
vaatiminen tuntuu aika kaukaa haetulta, koska
voihan pajan edustaja näyttää esimerkkiä.

Emmää muuten mutku mulla on omassa
autossa 'kierroskone' ja kutosella ei tapahdu
just yhtään mitään missään nopeudessa.....

Ehkäpä

virityspajat esittävät mielummin näitä lukuja sen
takia että niitä on huomattavsti helpompi
parantaa ja niiden tuloksia pystyy huomattavasti
helpommin "manipuloimaan" kuten em. Porsche ja
Ferrari esimerkit osoittavat.

Luodaan kuva autosta joka on suoritukyvyktään
parempi kuin oikea, kaikkien tuntema urheiluauto,
vaikka todellisuudessa näin ei oelkaan.

Jos rahat haluaisi takaisin, pitäisi pystyä
todistamaan aukottomasti että mainonta on
harhaanjohtavaa ja väärää.

Käytännössä se vaatisi ensinnäkin moottorin
mittaamista penkissä optimiolosuhteissa(mitä ne
sitten ovatkaan) ja auton suorituskyvyn mittausta
riittävän tarkalla mittalaitteistolla osaavan
kuljettajan ajamana. Tosiasiahan on että kaikki
eivät osaa manuaalivaihteista kiihdyttää tavalla,
joka on nopein.

Joo

Nuo Auto Illutrierte -lehdestä poimitut Porschen
ja Saabin mittaukset eivät olleet vertailtavina
toisiinsa, vaan kummastakin autosta oli oma
viritysjuttunsa, jossa Auto Illustrierte oli
mitannut autojen suorituskyvyt. Otin ne itse
esille sen takia, että mittausmetodit on tehty
samalla tavalla, niin ne ovat jotenkuten jopa
vertailukelpoisia.

Kokonaan toinen juttu olisi se, että toisen auton
suorituskyky olisi mitattu ns. viidennellä
pyörällä, joka kokoaa tietoa auton
suorituskyvystä autoa ajettaessa, ja toisen auton
suorituskyky olisi mitattu ns.
kiihdytysanturilla, joka kiinnitetään kojelautaan
ja ottaa mittaustuloksensa siihen kohdistuvien G -
voimien perusteella.

Ruotsalaisen Bilsport -lehden (heinäkuun
kaksoisnumero 14/15) viritystestissä osa autoista
mitattiin tuolla viidennellä pyörällä ja osa
kiihdytysanturilla, jolloin noista autoista
mitatut tulokset eivät olleet vertailukelpoisia
keskenään, koska tuo viiden pyörä on
huomattavasti tarkempi väline auton suorituskyvyn
mittauksessa, kuin kiihdytysanturi. Esim.
Speedpartsin/BSR:n virittämä Saab 9-5 Aero Wagon
(324 hv, 470 Nm) mitattiin tuolla
kiihdytysanturilla ja 0-100 km/h kellotettiin
6,95 s. Sama mittaus oli suoritettu eräässä
Bilsportin aikaisemmassa numerossa tänä vuonna
tuolla viidennellä pyörällä ja 0-100 km/h
tulokseksi oli saatu 6,5 s. Näin ne
tulokset "heittelehtivät" eri mittaustavoilla.

Nuo lukemat, jota ilmoitin aikaisemmin tällä
palstalla noista kahdesta GTI Golfista olivat
suorassa vertailussa keskenään. Eli 1.8T vs. 1.9
TDI PD.
 /   /  /  /  / Saab -kuulumisia Sveitsistä

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Facebookissa suositeltua

Tietoa mainosten kohdentamisesta