Vastaohjaus ja muuta teoriaa

mopotyttö

Ennekuin pääsen ison pyörän sarviin kysyn teoriaa.. ajossahan sen tajuaa pian mutta tahdon tarkistaa olenko ymmärtänyt asian vastaohjauksesta oikein:

Vastaohjauksella saadaan pyörän paino nopeasti poikkeamaan suoralta linjalta,
jos tahdon oikealle, työnnän oikeanpuoleisesta kahvasta hiukan jotta paino siirtyy
voi "kanttailla".

Näinkö menee?

84

23355

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Turo--Inkeri

      kaarreajossa ei tuota vastaohjaus-asiaa tarvitse miettiä, se tapahtuu käytännössä itsestään.

      Asia jota kannattaa hetki tuumia, ja kenties joskus harjoitellakin, on vastaohjaus-VÄISTÖ, jossa tankoa sopivasti tönäisemällä on mahdollista saada pyörän "pompsahtamaan" alkuperäiseltä ajolinjalta metrin-pari sivulle todella äkäisesti.

      Tätä reenailen joskus itsekin tyhjällä tiellä -- ja toivon, etten joudu sitä koskaan käyttämään tositilanteessa. En ole edes varma, tulisiko tällainen manööveri silloin "selkärangasta", mutta sieltä sen on pakko tulla jos jostain, koska ei siinä ohikiitävän hetken aikana ole aikaa mietiskellä, mitenköhän toimisi.

      Jos osaat väistää näppärästi ja jarruttaa tehokkaasti, riskisi joutua pahaan kolariin pienenee jo melkoisesti.

    • olet

      ymmärtänyt oikein,eli vaikka oikealle kaartuvaan mutkaan ajettaessa käännät himpun ns.vika suuntaan, ohjaustangosta vasemmalle päin jolloin pyörä kallistuu ja kääntyy mutkaan,kokeilin tätä viime kesänä ja kääntyminen on huommattavasti rajumpaa kuin kallistettaessa,kannattaisi varovasti kokeilla.

    • noi on noita

      En suosittele noita väsyneitä temppuja. Opettelet noita tempauksia ja joku kerta fillari lähtee alta.
      ajele ihan normaalisti vaan kallistelet rauhallisesti ja oikein.eli kuski kallistuu ja pyörä ei.Siten niitä kurvilippoja otetaan kun tehdään noita vastavänkyröitä ja pyörät irtoaa tiestä.
      En ole tarvinnut 15 vuoden aikana noita taitoja.

      • Ei tarkoita..

        Vaikka et ole tarvinnut vastaohjausta,ei tarkoita etteikö sitä kannata opetella.Se opetetaan jo moottoripyöräkoulussa.Sä olet sitä ikäryhmää joka sai sen kortin ilman koulutusta..Painu kurssille.Hätätilanteessa se on tehokkain tapa väistää..Joskus sulle voi tulla moinen tilanne eteen ja sit tilataan arkkua.Ja fysiikan lakia vielä...Ei pyörät mihinkään irtoa vastaohjauksessa..Pyörää on mahdotonta kaataa vauhdissa ellet ajaudu ulos..Tai tökkää johonkin esteeseen tai railoon..Mut se ei taas liity vastaohjaukseen mitenkään.


      • äijä
        Ei tarkoita.. kirjoitti:

        Vaikka et ole tarvinnut vastaohjausta,ei tarkoita etteikö sitä kannata opetella.Se opetetaan jo moottoripyöräkoulussa.Sä olet sitä ikäryhmää joka sai sen kortin ilman koulutusta..Painu kurssille.Hätätilanteessa se on tehokkain tapa väistää..Joskus sulle voi tulla moinen tilanne eteen ja sit tilataan arkkua.Ja fysiikan lakia vielä...Ei pyörät mihinkään irtoa vastaohjauksessa..Pyörää on mahdotonta kaataa vauhdissa ellet ajaudu ulos..Tai tökkää johonkin esteeseen tai railoon..Mut se ei taas liity vastaohjaukseen mitenkään.

        Ja sitten kun on 160km/h vauhtia niin pyörä ei käännykkään yhtään mihinkään pelkällä kallistuksella.Millä ilveellä moto-gp kuskit saa pyörän heitettyy shikaanin läpi? No ei ainakaan kallistamalla pyörää, vaan vastaohjauksella. Sitten kun vasta/työntöohjaus on hallussa on ihan kiva ajella mutkatietä yhdelläkädellä, senkunvaan työntää tai vetää ohjaustangosta aina eri suuntaan mihin mutka kääntyy, niin toisella kädellä voi räplätä vaikka emäntää takapenkillä... ja kaikilla on niin mukavaa ;)


      • äijä

        No eipä sinua voi motoristiksi kutsua jos et ole vielä 15v aikana oppinut ajamaan moottoripyörää!!
        minä oon tarvinnut noita väsyneitä temppuja jo 21vuotta


      • kaikkien

        varsinkin aloittavien ja myöskin vanhempien motoristien pitäisi kokeilla
        ja myös osata vastaohjaus,sillä sehän on nopein tapa muuttaa
        ajolinjaa,vaikka tätä ei käyttäisikään ajaessa, tästä huolimatta hyvä osata tämäkin.


      • gurut

        miten kallistetaan ihan normaalisti?

        Jos ei vastaohjauksella ajeta painoa sisäkurvin puolelle, ei ole muuta vaihtoehtoa kuin itse liukua satulassa sille puolelle. Näinkö te sen sitten teette?

        Jos kuski ei liiku pyörään nähden yhtään sivusuunnassa vaan kallistaa pyörän kanssa kiinteänä könttinä, ei pyörän tasapainoaseman muuttamiseen ole mitään muuta vaihtoehtoa kuin säädellä sitä ohjauksella.

        Taitaa kaikki normaalikallistelijatkin tehdä tietämättään erisuuruisia vastaohjausliikkeitä.


      • tarvi
        äijä kirjoitti:

        Ja sitten kun on 160km/h vauhtia niin pyörä ei käännykkään yhtään mihinkään pelkällä kallistuksella.Millä ilveellä moto-gp kuskit saa pyörän heitettyy shikaanin läpi? No ei ainakaan kallistamalla pyörää, vaan vastaohjauksella. Sitten kun vasta/työntöohjaus on hallussa on ihan kiva ajella mutkatietä yhdelläkädellä, senkunvaan työntää tai vetää ohjaustangosta aina eri suuntaan mihin mutka kääntyy, niin toisella kädellä voi räplätä vaikka emäntää takapenkillä... ja kaikilla on niin mukavaa ;)

        olla mikään gp,riittää kun kun kurvailee
        mutkateita vähän vauhdikkaamin,niin kyllä
        kannattaa käyttää sitä vastaohjausta.
        Tai sitten ajaa kurvissa ulos!Eikös se ole nykyään yleisin mp-onnettomuus.


      • PENOO

        et vain älyä käyttäneesi vastaohjausta! Takuulla käytät sitä vaistomaisesti ja tiedostamatta! Alapa tarkkaila kaarteeseen tultaessa käsien lihaksien jännittymistä, niin huomaat että lihakset jännittyy kääntämään tangosta hiukan päinvastaiseen suuntaan kuin kaarre!!!
        Kaikki jotka ovat ajaneet vaikka polkupyörällä myötämäen alla kaarteessen, ovat oppineet käyttämään vaistomaisesti vastaohjausta, joka ei ole todellakaan mikään ihme temppu!!


      • sulle.
        PENOO kirjoitti:

        et vain älyä käyttäneesi vastaohjausta! Takuulla käytät sitä vaistomaisesti ja tiedostamatta! Alapa tarkkaila kaarteeseen tultaessa käsien lihaksien jännittymistä, niin huomaat että lihakset jännittyy kääntämään tangosta hiukan päinvastaiseen suuntaan kuin kaarre!!!
        Kaikki jotka ovat ajaneet vaikka polkupyörällä myötämäen alla kaarteessen, ovat oppineet käyttämään vaistomaisesti vastaohjausta, joka ei ole todellakaan mikään ihme temppu!!

        vielä kun vähän korostettaisiin kouluissa fysiikkaa ja liikettä.. kinematiikkaa yms.

        Voisi ehkä vähän parantua kansalla tuo ymmärrys yleensäkin sen suhteen miksi tapahtuu niin kuin törmää... vaikka ensin biljardissa... no ehkä sen jälkeen kimmoisat.. kimmottomat törmäykset... impulssit.. jne. Voima on vektorisuure... no miten se vaikuttaa. Miksi muuten pyörä ylipäänsä menee kurvit kallellaan.... ainakin ratamiehillä mutta ei ikämiehillä?


      • PPP

        Olet ajanut 15 vuotta moottoripyörällä etkä ole vieläkaan oppinut? Ja sitten annat neuvoja vielä muille netissä!


      • Make 73
        PPP kirjoitti:

        Olet ajanut 15 vuotta moottoripyörällä etkä ole vieläkaan oppinut? Ja sitten annat neuvoja vielä muille netissä!

        Olet näköjään aika "papparainen" mopo sopii sinulle parhaiten. Jos et itse osaa ajaa m-pyörällä niin ÄLÄ IHMEESSÄ opeta muita. Ihme on se että tuollainen pyöräilijä on vielä hengissä. Vastaohjaus on pitkälti oma henkivakuutus, samoin, aja AINA päivällä pitkillä valoilla. (lain mukaan kielletty) mutta parempi sakko kuin kuolema. Näin toimin aina itse, enkä ole sakkoja saanut 40 vuoteen.

        Nuo kuolemaan johtaneet, kurvissa ulos ajaneet olisivat vielä hengissä jos olisivat osanneet vastaohjauksen. Samoin kun ohituksen jälkeen pitää nopeasti palata omalle kaistalle. Siinä se hyvän kuljettajan salaisuus on.


    • Cool'eri

      Vastaohjauksesta puhumalla saa helposti pienen kiistan aikaiseksi.Kun moni prätkällä ajamaton ei ole koskaan ajatellut vastaohjauksen teoriaa,niin sehän on silloin vaikea ymmärtää.Moottoripyörällä vastaohjauksen teorian voi konkreettisesti huomata ajamalla esimerkiksi suoralla tiellä vaikka kahdeksaakymppiä ja jos aavistuksen verran alkaa kääntämään ohjaustankoa jompaankumpaan suuntaan,niin pyörähän lähtee kääntymään toiseen suuntaan.Aivan pienessä nopeudessa tämä ei kylläkään toimi.Tämä sama fysiikanlaki pätee kaikkiin kaksipyöräisiin,ihan polkupyörästä lähtien.Tätä ei välttämättä usko,ennenkuin itse kokeilee.Vastaohjaus on,kuten todettiin,nopein tapa väistää edessä oleva este.Se,osaako sitä itsekukin tilanteen sattuessa kohdalle käyttää,onkin ihan eri juttu.

    • mp-kouluttaja

      Muutaman vuoden aikana erilaisilla kursseilla
      on yritetty poistaa sanaa " vasta ".
      Tilalle tulee, ja on jo, loogisempi sana
      " työntö "! Vasta sana on tullut käännettynä
      suomen kieleen. Pikku saivarteluna..?
      Kyllä se on 100% totuus, että kun aletaan
      2-pyörastä kääntämään ajonopeuksissa vähänkin
      jyrkempään, työntöohjaus on paras !!
      On pelastanut minunkin henkeni kun väistin
      traktoria, joka änkesi tielle yllättäen !
      Pelkästään painonsiirrolla ei yksinkertaisesti
      ehdi vastaavanlaisiin tilanteisiin.
      Ne jotka ovat eri mieltä ko aiheesta, menkää
      edes toisten tielläliikkujien vuoksi mp-kursseille. Toteatte sen varmasti !
      Ehkä ne mulqvistit ei sitä myönnä, jotka ei
      osaa ??

      • Tyhmä minä

        Entäs kun on vasta yhden kauden ajanut eikä ole uskaltanut työntöohjausta edes kokeilla, mistä vauhdista sitä kannattaa aloittaa treenaamaan ettei kaada pyörää? Fillarilla sitä tankoa on tullut heiluteltua puolelta toiselle mutta rohkeus ei ole vielä riittänyt tekemään samaa painavan prätkän kanssa.


      • alhaisella
        Tyhmä minä kirjoitti:

        Entäs kun on vasta yhden kauden ajanut eikä ole uskaltanut työntöohjausta edes kokeilla, mistä vauhdista sitä kannattaa aloittaa treenaamaan ettei kaada pyörää? Fillarilla sitä tankoa on tullut heiluteltua puolelta toiselle mutta rohkeus ei ole vielä riittänyt tekemään samaa painavan prätkän kanssa.

        nopeudella,itse näin vanhemmalla iällä aloittanut
        motoristi tätä harjoittelin,olisko ollut vauhtia noin kuusikymppiä tyhjä öljysoratie, mutkaan tultaessa käänsin hitusen hyvin kallistui,tosin ajolinjat saattaa aluksi olla kulmikkaita, mutta ei se alta karkaa kun ei ala hulluttelemaan,kokemuksen karttuessa tätä tuli käytettyä mutkateillä vuoroin kallistuksen kanssa.Kyllä tämän oppii helpostikin kunhan alussa ottaa varovasti ja järjen kanssa.


      • kai...
        alhaisella kirjoitti:

        nopeudella,itse näin vanhemmalla iällä aloittanut
        motoristi tätä harjoittelin,olisko ollut vauhtia noin kuusikymppiä tyhjä öljysoratie, mutkaan tultaessa käänsin hitusen hyvin kallistui,tosin ajolinjat saattaa aluksi olla kulmikkaita, mutta ei se alta karkaa kun ei ala hulluttelemaan,kokemuksen karttuessa tätä tuli käytettyä mutkateillä vuoroin kallistuksen kanssa.Kyllä tämän oppii helpostikin kunhan alussa ottaa varovasti ja järjen kanssa.

        ei vittu ei ihmiset voi olla näin uunoja... tämä on kyllä oikein tyhmyyden paratiisi. Teiltä pitäisi kaikilta ottaa kortti ja ajopelit pois!!!! Toiset ei tiedä mikä on vastaohjaus ja toiset helvetin viisaat koittaa vielä neuvoa... ja kommenteista näkee että homman ytimestä ei niilläkään ole hajuakaan.

        Mä olen nyt harrastanut lajia 20 vuotta. Olen ajatellut ensi kesänä aloittaa harjoittelemaan vastaohjausta. Onko hyviä vinkkejä?


      • sulle Känkkäränkkä.
        kai... kirjoitti:

        ei vittu ei ihmiset voi olla näin uunoja... tämä on kyllä oikein tyhmyyden paratiisi. Teiltä pitäisi kaikilta ottaa kortti ja ajopelit pois!!!! Toiset ei tiedä mikä on vastaohjaus ja toiset helvetin viisaat koittaa vielä neuvoa... ja kommenteista näkee että homman ytimestä ei niilläkään ole hajuakaan.

        Mä olen nyt harrastanut lajia 20 vuotta. Olen ajatellut ensi kesänä aloittaa harjoittelemaan vastaohjausta. Onko hyviä vinkkejä?

        Sun tarvii hommata prätkä,ku ka kasvat isoks pojaks.Autokoulun sedät neuvoo sua sitten miten vastaohjataan.Älä ala sitten kiukuttelee niille jos et heti onnistu!


      • olet
        sulle Känkkäränkkä. kirjoitti:

        Sun tarvii hommata prätkä,ku ka kasvat isoks pojaks.Autokoulun sedät neuvoo sua sitten miten vastaohjataan.Älä ala sitten kiukuttelee niille jos et heti onnistu!

        sinä sama homokki kun hd ja muillakin palstoilla jaksat vängätä tota samaa.. eli sitten kun kasvat isoksi ja meneppäs takaisin tunnille tyyppi.

        No et sinä mitään vastaohjauksesta ja ohjausgeometriasta tajua... näkeehän sen jo ohtallaankin...


      • Pappamopoilija
        Tyhmä minä kirjoitti:

        Entäs kun on vasta yhden kauden ajanut eikä ole uskaltanut työntöohjausta edes kokeilla, mistä vauhdista sitä kannattaa aloittaa treenaamaan ettei kaada pyörää? Fillarilla sitä tankoa on tullut heiluteltua puolelta toiselle mutta rohkeus ei ole vielä riittänyt tekemään samaa painavan prätkän kanssa.

        vastaohjaus.... kammotava sana, kokematon luulee että siinä on kyse jostain vempautuksesta: ensin vastaan ja sitten heti takaisin ettei kaadu!

        Todellisuudesa se on tarkin ja stabiilein tapa ohjata 2-pyöräistä ihan missä tilanteessa vain, esim mutkatiellä kruisaillessa.

        Itse aloitin mopoilun 40 , vuokrasin 500:n pyörän, otin 60 km vauhtia tasaisella tiellä, työnsin tankoa vähän JA PYYSIN ANTEEKSI TIETÄMÄTÖMYYTTÄNI KUN OLIN TURHAAN HAUKKUNUT KAIKKIA KOKEILEMIANI MOOTTORIPYÖRIÄ KANKEIKSI TAIPUMAAN MUTKAAN!

        Mitä enemmän työnnät sitä enemmän kallistuu, lopeta työntö ja pyörä nousee itsestään ylös.

        Työntöohjauksessa ei todellakaan ole mitään akrobaattista oppimista, vain nöyrtyminen oman (aikaisemman) tyhmyyden edessä.


    • Asia

      Aloitin moottoripyöräily 18 v tauon jälkeen viime syksynä. Opettilin vastaohjauksen käytön noin kahden viikon ajelun jälkeen. Vastaohjauksen käyttö toi varmuutta ajoon mutkateillä. Se on todellakin opettelun arvoinen asia.

      Parhaiten homma toimii kun käyttää vastaohjausta ja painonsiirtoa yhtä aikaa. Tämä tulee sitten tottumuksen myötä.

      Pyörän kallistusta/kallistumista voi hallita kääntämällä lisää tai päinvastoin. Tämän kyllä oppii hyvin helposti. Hommaa on kyllä hyvä kokeilla ensin vähän isommalla mutkatiellä. Ei se mopo vartaohjauksella lapasesta lähde, kunhan pitää järjen mukana. Tyntö / kääntö on hyvin pieni liike ja sen suuruus riippuu pyörästä. Toiset pyörät kääntyvät vähän äkäisemmin kuin toiset.

      • Aloittelija 05

        Työntäminen kuulostaa aika fyysiseltä. Joka tapauksessa se on helpompaa kuin voi kuvitella, oikeastaan ajatus riittää, pikku hipaisullakin pyörä alkaa kallistumaan. Kannattaa kokeilla!


      • Tyhmä vielä
        Aloittelija 05 kirjoitti:

        Työntäminen kuulostaa aika fyysiseltä. Joka tapauksessa se on helpompaa kuin voi kuvitella, oikeastaan ajatus riittää, pikku hipaisullakin pyörä alkaa kallistumaan. Kannattaa kokeilla!

        Onko liike hidas vai nopea? Joo riippuu varmaan vauhdistakin mutta meinaan että kannattaako tuupata rauhallisesti vaiko nopeasti eli kuinka äkkiä pyörä tottelee? Jos suoralla kokeilee niin onko syytä varautua tuuppaamaan heti perään toisestakin kahvasta ettei joudu ulos tieltä?


      • Kra
        Tyhmä vielä kirjoitti:

        Onko liike hidas vai nopea? Joo riippuu varmaan vauhdistakin mutta meinaan että kannattaako tuupata rauhallisesti vaiko nopeasti eli kuinka äkkiä pyörä tottelee? Jos suoralla kokeilee niin onko syytä varautua tuuppaamaan heti perään toisestakin kahvasta ettei joudu ulos tieltä?

        ......tilanteesta ja tarpeesta. Jos ajelet rauhallisesti, niin silloin ihan sen mukaan kun tuntuu hyvältä.

        Yksi esimerkki nopeasta "ravistelusta". Ajellessani kokeilen aina vaikkapa mutkatieosuudelle saapuessani, että onhan rengaspaineet tallella, tekemällä pari terävää työntöohjausliikettä. Jos renkaat ovat OK pyörä tottelee terävästi ohjauskäskyjä. Mutta jos rengaspaine on päässyt tippumaan, niin pyörä tuntuu "vetelältä" eikä tottele ohjauskäskyjä kunnolla.

        Harjoitus tekee mestarin ja kova harjoitus tekee väsyneen mestarin. Jokaisen pyörän kanssa pitää hakea tuntuma uudestaan, niissä on isojakin eroja.


      • löytyy
        Tyhmä vielä kirjoitti:

        Onko liike hidas vai nopea? Joo riippuu varmaan vauhdistakin mutta meinaan että kannattaako tuupata rauhallisesti vaiko nopeasti eli kuinka äkkiä pyörä tottelee? Jos suoralla kokeilee niin onko syytä varautua tuuppaamaan heti perään toisestakin kahvasta ettei joudu ulos tieltä?

        selkärangasta muutaman rauhallisen harjoittelun jälkeen.Varaat vaan tilaa jossa harjoitella,ei se nyt niin vaikeeta ole.


      • tankoa
        Tyhmä vielä kirjoitti:

        Onko liike hidas vai nopea? Joo riippuu varmaan vauhdistakin mutta meinaan että kannattaako tuupata rauhallisesti vaiko nopeasti eli kuinka äkkiä pyörä tottelee? Jos suoralla kokeilee niin onko syytä varautua tuuppaamaan heti perään toisestakin kahvasta ettei joudu ulos tieltä?

        Jos ei ole hätä niin tankoa työnnetään rauhallisesti. Ei sitä kotilonkaan rattia revitä reunasta reunaan vaan kännetään tasaisesti tilanteen mukaan. Mitä enemmän työnnät - sitä enemmän pyörä kanttaa ja kääntyy. Vähentämällä "työntöä" pyörä nousee taas pystympään ja kääntyy loivemmin.


      • 50 km/h

        Tätä menelmää ei sitten kannata edes yrittää kävelyvauhdilla (alle 20 - 30 km/h). Vastaohjaus toimii vasta kovemmassa vauhdissa. Kävelyvauhdissa kallistetaan ja ohjataan siihen suuntaan mihin halutaan kääntyä.

        Ja teoriaa niille jotka eivät vieläkään usko
        http://www.bajahill.net/mpohjaus.html


      • testattu
        50 km/h kirjoitti:

        Tätä menelmää ei sitten kannata edes yrittää kävelyvauhdilla (alle 20 - 30 km/h). Vastaohjaus toimii vasta kovemmassa vauhdissa. Kävelyvauhdissa kallistetaan ja ohjataan siihen suuntaan mihin halutaan kääntyä.

        Ja teoriaa niille jotka eivät vieläkään usko
        http://www.bajahill.net/mpohjaus.html

        Vastaohjaus toimii hyvin jo >20 km/h nopeuksissa.


      • käy monesti
        Aloittelija 05 kirjoitti:

        Työntäminen kuulostaa aika fyysiseltä. Joka tapauksessa se on helpompaa kuin voi kuvitella, oikeastaan ajatus riittää, pikku hipaisullakin pyörä alkaa kallistumaan. Kannattaa kokeilla!

        niin että pienellä hipaisulla alkaa kalu suunnattomasti pullistumaan. Se johtaa varsin fyysisiin toimenpiteisiin. Joskus pelkkä ajatuskin riittää. Onko muilla sama juttu?


      • on kawassa
        testattu kirjoitti:

        Vastaohjaus toimii hyvin jo >20 km/h nopeuksissa.

        rajana 24.7 km/h. Testasin sen viimekesänä.


      • sama juttu
        käy monesti kirjoitti:

        niin että pienellä hipaisulla alkaa kalu suunnattomasti pullistumaan. Se johtaa varsin fyysisiin toimenpiteisiin. Joskus pelkkä ajatuskin riittää. Onko muilla sama juttu?

        kans ku olin finninaamanen teini.


      • tarvitaan
        Tyhmä vielä kirjoitti:

        Onko liike hidas vai nopea? Joo riippuu varmaan vauhdistakin mutta meinaan että kannattaako tuupata rauhallisesti vaiko nopeasti eli kuinka äkkiä pyörä tottelee? Jos suoralla kokeilee niin onko syytä varautua tuuppaamaan heti perään toisestakin kahvasta ettei joudu ulos tieltä?

        oikein nopeaa käännöstä.. pitää työntää niin lujaa molemmilla käsillä kuin jaksaa. Kuivaharjoittelussa on hyvä jos työntäessä peräsuoli on noin tuuman ulkona. Tämän mittaamisessa apuna voi käyttää esim. toista tosimotoristia joka hallitsee myös työntökäännöksen.


    • Kra

      Vastaohjaus tai no olkoon sitten vaikka työntö, mulle ihan sama asia. On sitä merkittävämässä osassa mitä painavampi pyörä suhteessa kuskin painoon. Ja suuremmissa nopeuksissa ehdottomasti tärkein yksittäinen menetelmä jolla pyörää ohjaillaan. Ja toimii se pienilläkin nopeuksilla.

      Itse käytän pyörän (260 kg) kanssa kaiken aikaa pienemmissäkin suunnanmuutoksissa työntöohjausta. Ja niitä muita kikkoja vain apukeinoina. Kun se on kunnolla selkärangassa, niin painavakin pyörä tuntuu ohjautuvan kuin ajatuksen voimalla. Niin ja vastoin monien luuloa pitävällä alustalla ajaminen on ennenkaikkea taito- ja tekniikkalaji eikä voimalaji.

      Kysymys teille jotka vähättelette työntöohjauksen merkitystä:

      Ajat 120 km/h motarilla metsätaipaleelta aukealle ja voimakas sivutuuli yllättää. Kertokaas millä menetelmällä pidätte pyörän ajolinjan vaikkapa edes yhden metrin tarkkuudella siinä missä se olisi tyynellä ilmalla ollut?

      Mielellään voisit perustella vastauksesi jos osaat.

      • kova työntämään

        ei moottoripyörää voi eikä saa ajaa liikenteessä ellei oo hajuakaan siitä miten se toimii.
        ihme juttu ja helvetin hyvä tuuri on ollu ellei viiteentoistavuoteen oo vasta/työntö ohjausta käyttänyt , ei ainakaan reipasta vauhtia mutkasssa oo päässy kokeilemaan.
        ellei joku motoristi tajua mitä tää vastaohjaus tarkottaa , niin kannattaa kokeilla ja opetella , koska tää on ainoa oikea tapa ohjata moottoripyörää.
        liike ei ole iso mutta tehokas , kannattaa kokeilla suoralla tiellä , hiukan kun työntää oikeaa kahvaa niin pyörä heti haluaa kääntyä vasemmalle ja kun lopettaa tyntämisen ,niin automaattisestihan se haluaa suoraan mennä.
        eikun opettelemaan vaan.
        muistakaa että kuskin pitää ohjata moottoripyörää eikä päinvastoin.
        liian vaarallista on jos menee sinne mihin pyörä haluaa esim rekan alle tai puutapäin.

        taitaa olla paljon niitä motoristeja jotka vaan haluaa ajaa mut ei oo tietoa miten se tehdään.

        ensin pitäs tietää mitä pitäis tehdä ja sitten opetella se tekemään ja kun on riittävästi harjoitellut niin ei enää väärin osaakaan tehdä.

        TURVALLISIA AJELUITA KAIKILLE MOTORISTEILLE.


      • siis...
        kova työntämään kirjoitti:

        ei moottoripyörää voi eikä saa ajaa liikenteessä ellei oo hajuakaan siitä miten se toimii.
        ihme juttu ja helvetin hyvä tuuri on ollu ellei viiteentoistavuoteen oo vasta/työntö ohjausta käyttänyt , ei ainakaan reipasta vauhtia mutkasssa oo päässy kokeilemaan.
        ellei joku motoristi tajua mitä tää vastaohjaus tarkottaa , niin kannattaa kokeilla ja opetella , koska tää on ainoa oikea tapa ohjata moottoripyörää.
        liike ei ole iso mutta tehokas , kannattaa kokeilla suoralla tiellä , hiukan kun työntää oikeaa kahvaa niin pyörä heti haluaa kääntyä vasemmalle ja kun lopettaa tyntämisen ,niin automaattisestihan se haluaa suoraan mennä.
        eikun opettelemaan vaan.
        muistakaa että kuskin pitää ohjata moottoripyörää eikä päinvastoin.
        liian vaarallista on jos menee sinne mihin pyörä haluaa esim rekan alle tai puutapäin.

        taitaa olla paljon niitä motoristeja jotka vaan haluaa ajaa mut ei oo tietoa miten se tehdään.

        ensin pitäs tietää mitä pitäis tehdä ja sitten opetella se tekemään ja kun on riittävästi harjoitellut niin ei enää väärin osaakaan tehdä.

        TURVALLISIA AJELUITA KAIKILLE MOTORISTEILLE.

        turvallisia ajeluita teille jotka motoristit vaarantaa kun eivät helvetin pässit osaa ohjata.

        Mä kallistan vaan sillain normaalisti. En lähde kikkaliemaan mitään vastaohjauksia.

        PS: Olen ajanut koko ikäni jaawalla ja anopintappajilla.


      • pimmeetä
        kova työntämään kirjoitti:

        ei moottoripyörää voi eikä saa ajaa liikenteessä ellei oo hajuakaan siitä miten se toimii.
        ihme juttu ja helvetin hyvä tuuri on ollu ellei viiteentoistavuoteen oo vasta/työntö ohjausta käyttänyt , ei ainakaan reipasta vauhtia mutkasssa oo päässy kokeilemaan.
        ellei joku motoristi tajua mitä tää vastaohjaus tarkottaa , niin kannattaa kokeilla ja opetella , koska tää on ainoa oikea tapa ohjata moottoripyörää.
        liike ei ole iso mutta tehokas , kannattaa kokeilla suoralla tiellä , hiukan kun työntää oikeaa kahvaa niin pyörä heti haluaa kääntyä vasemmalle ja kun lopettaa tyntämisen ,niin automaattisestihan se haluaa suoraan mennä.
        eikun opettelemaan vaan.
        muistakaa että kuskin pitää ohjata moottoripyörää eikä päinvastoin.
        liian vaarallista on jos menee sinne mihin pyörä haluaa esim rekan alle tai puutapäin.

        taitaa olla paljon niitä motoristeja jotka vaan haluaa ajaa mut ei oo tietoa miten se tehdään.

        ensin pitäs tietää mitä pitäis tehdä ja sitten opetella se tekemään ja kun on riittävästi harjoitellut niin ei enää väärin osaakaan tehdä.

        TURVALLISIA AJELUITA KAIKILLE MOTORISTEILLE.

        ...hiukan kun työntää oikeaa kahvaa niin pyörä heti haluaa kääntyä vasemmalle.

        Vasemmalle?


    • LÖYTYY
    • ihmeen

      työntöohjaus.... saatanan avuttomat. Nykypäivän sana on veto-ohjaus. Se on nopeempi ja tapahtuu vetämällä ulkokurvin puoleisellä kädellä.

      • äijä

        kerros nero miten toimitaan kun ajetaan yhdellä kädellä, siis oikea käsi stongas? no mä ainakin työntelen ja vetelen riippuen tietysti kurvin suunnasta. ajatko sinä ympyrää jos ajat yhdellä kädellä jos vaan vetelet? Ja kerros mitä tarkoitat nopeudella? luulen että sitä vaan että veto sanassa on vähemmän kirjaimia kuin työnnössä, nopeempi lausua. Ja mihin ihmisillä on kiire? valmiissa maailmassa.


      • ihmisillä
        äijä kirjoitti:

        kerros nero miten toimitaan kun ajetaan yhdellä kädellä, siis oikea käsi stongas? no mä ainakin työntelen ja vetelen riippuen tietysti kurvin suunnasta. ajatko sinä ympyrää jos ajat yhdellä kädellä jos vaan vetelet? Ja kerros mitä tarkoitat nopeudella? luulen että sitä vaan että veto sanassa on vähemmän kirjaimia kuin työnnössä, nopeempi lausua. Ja mihin ihmisillä on kiire? valmiissa maailmassa.

        on kiire kääntää ja silloin on nopeempi huutaa kypärän sisällä "veto" ja alkaa vetään niin että kääntyy.

        Mulla on habat kehittyneemmät kuin ojentajat eli vain vetelen. Joskus ajaessa tulee tehtyä tangolla parit hauissarjat. Siinä on vain vähän ongelmana se... ei sulla olis mitään vippaskonstia... Kun mulla on toi oikee vähän voimallisempi niin se tuppaa aina muuttamaan vähän ajolinjaa kun pumppaa ottasuoni pullollaan. Olisko vinkkiä?


      • äijä
        ihmisillä kirjoitti:

        on kiire kääntää ja silloin on nopeempi huutaa kypärän sisällä "veto" ja alkaa vetään niin että kääntyy.

        Mulla on habat kehittyneemmät kuin ojentajat eli vain vetelen. Joskus ajaessa tulee tehtyä tangolla parit hauissarjat. Siinä on vain vähän ongelmana se... ei sulla olis mitään vippaskonstia... Kun mulla on toi oikee vähän voimallisempi niin se tuppaa aina muuttamaan vähän ajolinjaa kun pumppaa ottasuoni pullollaan. Olisko vinkkiä?

        kannattais vissii relata ettei ranteet puudu.


    • myös

      olen ajattellut asiaa.Olen jo vähän aikaa harrastanut moottoripyöräilyä ja joskus
      olen irrottanut molemmat kädet ohjaus-sarvista.
      Uskon,että ensikesänä osaa jo keuliakkin.
      Eli kuinkahan siinä se vastaohjaus pelaa,kun ajattelin keulia mutkateillä?

    • te kyllä

      tyhmiä. Tosi hyvä provo. Eihän se nyt voi oikealle kääntyä jos kääntää vasemmalle. Hehe... ihan pöhköä... haloo.

      • kannalla

        minäkin.Eihän autoakaa käännetä ratista vasemmalle,jos haluaa mennä oikealle.


      • koppi mopo
        kannalla kirjoitti:

        minäkin.Eihän autoakaa käännetä ratista vasemmalle,jos haluaa mennä oikealle.

        auto ei kallistu...
        mp voi kääntää vaikka ajat ilman käsiä
        auto kääntyy harvemmin pelkästään kuskin painon siirtelyllä


      • Pekka.
        kannalla kirjoitti:

        minäkin.Eihän autoakaa käännetä ratista vasemmalle,jos haluaa mennä oikealle.

        Ristus! Oletteko koskaan edes ajaneet moottoripyörällä ????


      • pyöräni
        Pekka. kirjoitti:

        Ristus! Oletteko koskaan edes ajaneet moottoripyörällä ????

        kääntyy sinnepäin mihin tangosta käännän!


      • kummastuttaa?
        Pekka. kirjoitti:

        Ristus! Oletteko koskaan edes ajaneet moottoripyörällä ????

        Olen minä ajanut moottoripyörällä.


      • Pekka.
        pyöräni kirjoitti:

        kääntyy sinnepäin mihin tangosta käännän!

        Kyllähän se polkupyörävauhdeissa vielä niin tekeekin, niinkuin muutkin moottoripyörät.

        Jos se tekee saman vielä kovemmissakin nopeuksissa niin on kyllä jotain vikaa mopottimessa... ;)


      • Turo--Inkeri
        kummastuttaa? kirjoitti:

        Olen minä ajanut moottoripyörällä.

        ...se, että jotkut väittävät täällä moottoripyörän hallinnasta asioita, jotka ovat faktisesti epätosia.


      • äijä
        Pekka. kirjoitti:

        Kyllähän se polkupyörävauhdeissa vielä niin tekeekin, niinkuin muutkin moottoripyörät.

        Jos se tekee saman vielä kovemmissakin nopeuksissa niin on kyllä jotain vikaa mopottimessa... ;)

        koska kyseessä täytyy olla sivariyhdistelmä joka tietenki menee mettään jos sitä ookaa vasta/työntö/veto ym. ohjauksella. mutta sivari ei mun mielestä ole edes mikään moottoripyörä, vaan avoauto.


    • el_lupo
    • Kra

      Moottoripyörän ohjaustekniikan periaatteet ja käytännöntaidot taitaa olla "motoristilajin" säilymisen kannalta erinomaisen halpa ja hyvä henkivakuutus.

      Ihmettelen vaan, että miksi ihmeessä tämä aihe nostattaa niin monien verenpaineita.

      Kysyin tuossa aiemmin "vastaohjauksen vastustajilta" että milläs pidätte pyöränne ajolinjat kurissa kun sivutuuli riepottaa. Ei tullut yhtään vastausta. Ilmeisesti vain ne vastustaa, jotka eivät tunne asiaa ollenkaan(?)

    • Homma!

      Itselläni on triumpin roketti, pyörällä painoa 350kg oma massa n. 130 kg. Alottelin viime syksynä, pyörä vaati vastaohjausta jo parkkipaikalla kääntäessä. Varsinkin pienessä tilassa käännellessä pitää jäkittää vastaan ihan kunnolla, muuten pyötä vetää "linkkuun" ja eikun treenaamaan maastavetoa... Iso pyörä opetti heti alusta, eikä anna anteeksi virheitä. Toisaalta kokoa ja painoa kunnioitti jo valmiiksi riittävästi, niiden kanssa kun oppi pelaamaan, niin kyllä mutkatiet taittuu!

      T. Mukavaa kesän odotusta kaikille...

    • Näin On

      Sama toimii kyllä maalaisjärelläkin.
      Eli kääntäkää sitä tankoa pikkusen kulkusuuntaan.

    • pidentää ikää

      Tosi suuret kiitokset kaikille teille, jotka olette asiallisesti ja järkeä käyttäen kommentoineet alitettua keskustelua. En ole ajanut juurikaan moottoripyörällä, jos piikkipyörän kokemusta ei oteta huomioon. Olen yli 50-vuotias mies ja aikomus on hankkia eka motskari(n. 650 cm2) ensi kesänä. Olen seurannut kymmeniä eri keskustelufoorumeita ja lukenut ajo hanskassa ohjeita sekä perehtynyt moottoripyörien dynamiikan teoriaan. Vastaohjaus on todellakin se oikea ja ainoa tapa ohjata raskasta(150 - 350 kg) kaksipyöräistä, kun ajetaan hiukankin kovempaa. Tästä foorumista olen saanut niitä pieniä vihjeitä ja tarkennuksia teiltä kokeneilta viisalta motoristeilta.Uskallan nyt paremmin hakeutua moottoripyöräilyn harrastajaksi, kun on tietoa. Sen ajotaidon aion opetella harjoittelemalla säännöllisesti. Toivotan kaikille, joita moottoripyöräilykärpänen on kunnolla haukannut, oikein nautittavia kilometrejä ja pysykää terveenä ja hengissä. Pyöräilykausia on vielä lukuisia edessäpäin. Toivottavasti kelit ovat myös suotuisat ja lapanen saa heilahtaa, kun tiellä 'törmätään'.

      • isoveli.

        Se on vähän niinko nuoret pojjaat lukee pornolehdistä että miten pannaan. Tosi paikan tullen roiskuu lahkeeseen.. Todellakin, ajamalla oppii ajamaan


    • ajotaito

      Vastaohjausta voi käyttää esimerkiksi täsmäohjaukseen mutkateillä pysyäkseen keskellä oman ajosuunnan kaistaa, jossa moottoripyörällä on tarkoitus ajaa. Vaihtelua maisemien katseluun. Lisäksi on hyvä muistaa kaasun käyttö mutkissa. Mutkassa kaasua hellittämällä pyörä kääntyy helpommin ja heti mutkan jälkeen kaasun lisäämisellä pyörän saa jälleen "pystyyn".

    • kiitos.

      No ni, nyt on pyörä pellolla.. Katteet aivan passkana ja polveen sattuu. Käänsin vika suuntaan mutkassa ja sitten olin pellolla.

    • -kasavika-

      Kannattaa kokeilla vaikka alkuu polkupyörällä, kallistuu nimittäin aika pikasee:)

    • Ykskätinen

      Noinhan se menee.

      Vastaohjauksen voi selventää itselleen ajamalla yhdellä kädellä. Huomaat, että tosiaan joudut työntämään oikealla kädellä päästäksesi oikealle.

    • ajotaito

      Vastaohjaushan on asia jota ei usko ennen kuin sitä on kokeillut moottoripyörällä. (Polkupyörä on vastaohjaukseen liian kevyt). Tosiaan esim. työntämällä kevyesti oikealta puolelta eteenpäin, pyörän kulkusuuntaan, pyörä kääntyy oikealle. Jos ei ole ennen tehnyt kannattaa ensin harjoitella vastaohjausta liikenteellisesti turvallisessa paikassa.

    • HdChiangMai

      No tässäpä tätä yhteenvetoa voikin lukea meidän motoristien tasosta.
      Olen aikaisemmin tehnyt aloituksia muutaman vastaohjausaiheesta ja muustakin moottoripyörän hallinnasta, mutta....
      Tämä meidän kaikkien motoristien ylipäälliköksi itsensä asettanut HondaKurkonAkseli muutti juttunsa hänelle rakkaisiin aiheisiin, kuten harrikoiden haukkumiseen ja omaan ylivertaisuuteen, sekä luonnollisesti muiden kirjoittajien luokittelemiseksi fattamotoristeiksi ja laitoshoidokeiksi.

      Mikäli motoristeja ja autoilijoitakin kiinnostaa vastaohjaus, niin nyt on talvi aikaa oivaltaa jotain, millä voi olla merkitys vaikka hirven väistämiseen.
      Polkupyörä alle ja alamäkeä hieman vauhdikkaammin, pökkäilkää sarvea ja ymmärtäkää.

      Hyvää joulun odotusta sinne suomeen.

      • HondaKurkonAkseli

        Lerppa, vaihda rullatuoliisi loskakelin renkaat, pääset Jakiksen SMarkettiin kaljavarkaisiin, saat ilmaiset joulukaljat.
        Vastaohjaus on homojen hommaa, mutkassa hanaa ja siitä se lähtee. Se huutaa, joka pelkää.


      • 555555555
        HondaKurkonAkseli kirjoitti:

        Lerppa, vaihda rullatuoliisi loskakelin renkaat, pääset Jakiksen SMarkettiin kaljavarkaisiin, saat ilmaiset joulukaljat.
        Vastaohjaus on homojen hommaa, mutkassa hanaa ja siitä se lähtee. Se huutaa, joka pelkää.

        55555555555

        https://youtu.be/nlc1bGPTR3c

        Ei mulla muuta........ hanaa vaan pojat ja KTM talviseisontaan kesällä.


      • ThaimaassaAjokelit
        HondaKurkonAkseli kirjoitti:

        Lerppa, vaihda rullatuoliisi loskakelin renkaat, pääset Jakiksen SMarkettiin kaljavarkaisiin, saat ilmaiset joulukaljat.
        Vastaohjaus on homojen hommaa, mutkassa hanaa ja siitä se lähtee. Se huutaa, joka pelkää.

        Löyty tällanen homojen hullujenhuoneen kanttiinin lehtitelineestä, siitä rullatuoliparkin vierestä.

        Lukekaa ja ymmärtäkää, niin voitte välttyä tuolta tuon piripää Kurkon mainitsemalta loskakelirenkaiden vaihdolta.

        http://www.bajahill.net/1999/08/miksi-ja-miten-moottoripyora-kaantyy.html


    • keulittaako

      Ajan pääsääntöisesti ilman käsiä etupyörä ilmassa. Kutsun sitä munaohjaukseksi.

      • HondaKorkonAkseli

        Juu juu. Vinkukaa, ajotaidottomat kurjat, ja lukekaa oppaitanne ja ohjeitanne. Opetelkaa ajamaan käytännössä maantiellä, ei teoriassa.
        Itse ajan pääsääntöisesti autopilotilla ilman käsiä 870 km/h n. 10km korkeudessa, eikä ole edes vaikeata. Eikä tarvii vastaohjausta. Jos Airbus ei tarvii vastaohjausta, niin miksi moottoripyörä muka tarvis sitä?
        Taidatte olla vähän dorkia?


      • VinkuvaDorka
        HondaKorkonAkseli kirjoitti:

        Juu juu. Vinkukaa, ajotaidottomat kurjat, ja lukekaa oppaitanne ja ohjeitanne. Opetelkaa ajamaan käytännössä maantiellä, ei teoriassa.
        Itse ajan pääsääntöisesti autopilotilla ilman käsiä 870 km/h n. 10km korkeudessa, eikä ole edes vaikeata. Eikä tarvii vastaohjausta. Jos Airbus ei tarvii vastaohjausta, niin miksi moottoripyörä muka tarvis sitä?
        Taidatte olla vähän dorkia?

        Hienoa että olet oppinut ajamaan suihkareita ilman oppaiden ja ohjeiden lukemista ja lienee koulutuksetkin sinun osaltasi olleen pelkkää ajanhukkaa.


    • LintsinOmistaja

      Olin Linnanmäellä töissä kesällä, koska omistan huvipuiston.

      Meillä oli moottoripyöräsimulaattoreita rivissä Tuutti, Möhkö, Super Seikkailu, Ducati, Norttoni ja kilokyykky.

      Kaksi asiakasta joka päivä.

      Yhdellä oli punaiset nahkahousut joista roikku kettinkejä niiden päässä ollen hurjasti avaimia ja lompakko.
      Karhu t-paita.
      Motoristiliivi aivan piukassa Hankkijan kangasmerkkejä, sekä harteilla 4 kullan väristä nauhaa.
      Päässään lentäjän lippalakki.

      Tämä mainittu kaahaili kaikilla vapailla prätkillä vuoron perään tuottaen tulosta huvipuistolleni 17.000 euroa lomarahat.

      Tuo hurjastelija päräytti KTM:llä niin, että alkas pultteja sinkoileen, jolloin laitoin heinä-elokuun vaihteessa lapun, talviseisonnassa.

      Kuitenkin toi kilokyykky oli vain yhden asiakkaan käytössä aamusta iltaan, joten kukaan muu ei päässyt sitä kokeileen.
      Kertoi olevansa Jutustelija1.

      Tämä tarina on tosi kaikilta muilta osin, paitsi Jutustelijajuttu on vitsi.

      Ps. Jos joku tuntee tämän henkilön, niin pyytäkää häntä ottamaan yhteyttä konttorillemme, koska häntä on kysellyt yksi Lapualta etiäppäin kotoisin oleva laaturotunainen ja me tahdomme palkita hänet kesän parhaana asiakkaana antaen hänelle ensi kesäksi 1.000 polettia.

      • HondaKurkonAkseli

        Mulla on vielä 5000 polettia jälellä, ja sen SAn takanakki on kalju. Saaks ens kesäks mustan Norton Commandon, ni pääsis fiilisteleen? Voin taas tulla polttaan lomarahat sinne. Tarttis kaljatarjoilun siihen kylkeen. Ja pari Sibyllan nakkisämpyliä. Vittu kato kuule hei.
        Ja sitte Airbussin (A320-350) simulaattori ois kova juttu. Katotaan pari vastaohjausjuttua. Reiskat omasta takaa.
        Lerpalle glory hole, Taunolla imutahti hyvä.
        Ostanko Skodan, kun Alfa ei ole talviauto?


      • Jutustelija1

        Meneehän se kesä noinkin :-)


    • saasteittapareet

      Minä ajan molemmat pyörät ilmassa. Kutsun sitä lennonohjaukseksi.

    • sevaanonniin

      Tuo kommentti, ettei vastaohjausta tarvitse, täytyy olla provo... ei kukaan voi muuten tuollaista väittää...?

    • Ohionpäästävä

      Hanaa vaan, mitään kummia ohjauksia tarvita. Hanaa!

      • HondaKurkonPillunkanto

        Paviaanit, opetelkaa ajamaan moottoripyörällä. Pilluun kaikki vastaohjaukset.


    • Vastaohjausta

      Ovat käyttäneet kaikki, jotka ovat kaksipyöräisellä maantienopeutta ajaneet.

      • NäinOnJuttu

        Kyllä mutta kaikki ei tietoisesti ja ymmärryksellä, sekä vielä pienempi ryhmä refleksin omaisesti.
        Osa näistä ymmärtämättömistä kasvaa nykyään koiranputkea syystä että moottoripyörä "ajautui" oikealle kääntyvässä mutkassa vastaantulevan auton etupuskuriin, tai latas itsensä ja vaimonsa hirven mahan alle.


    • yammusetä

      Jos ei vastaohjaa kannattaako edes lähteä?
      Osaaminen kaikessa myös moto -osaamisessa heikkenee; on autot automaateilla,absit, kaista- ja vireysvahdit ja vedonrajoittimet kouluista kaikista tulee insinöörejä mutta välittäjät myy kämpät ja sosiaaliseen mediaan kuvataan tai twitteröidään osaamattomuutta.

    • Olen kirjoittanut tästä aikaisemminkin. Kannustan kokeilemaan kaksipyöräisellä. Se on hyvä harrastus.

      Suurin uhka moottoripyöräilijälle on edelleen, että häntä ei nähdä tai se, että hirvieläin nousee eteen pimeällä.

      Moottoripyörään tutustuminen on hyvä tehdä ikään kuin tyhjässä tilassa. Pyörän hallinta on tunnettava.

      Tutustun uuteen pyörään huolellisesti. Kun vuokraan pyörän, istun rauhassa sen selässä ja etsin jalkajarrua, valoja, tutkin vakavuutta, sitten teen parkkipaikalla käännöksiä, jarrutan kohtuullisesta nopeudesta ja tiellä etsin tuntumaa ja linjoja kohtuullisella nopeudella. Pitää pysyä omalla etukäteen päätetyllä linjalla. Nopeus on oleellista. Jos sitä on liikaa, pitkäksi menee tai tulee kaato. Vastaohjaus on yksi asia, mutta ei ainoa. Itse lähtisin jo ajopuvusta liikkeelle, että se olisi asianmukainen.

      Pelkkä kahvan työntäminen siihen suuntaan, mihin haluaa, muuttaa pyörän painopistettä. Koska Suomessa viimekin kesänä juuri kortin saanut motoristi ajoi Vuosaaressa päin vastaantulijaa, en usko moottoripyöräkortin tekevän ihmeitä. Koulutuksessa keskitytään välillä liikaa risteysajoon ja liikennemerkkeihin ym. moottoripyörän motoriikan sijaan. Siis asioihin, jotka opittiin jo mopokortissa.

      Teknisesti ohjauksessa kyse on tästä:

      Kovissa vauhdeissa paino ei siirry riittävän nopeasti suunnan muuttamiseksi. Vastaohjaus perustuu massan hitauteen: Ainoa ulkoinen voima, jolla painopisteen saa siirtymään sivusuunnassa, on renkaiden ja tienpinnan välinen kitkavoima. Sen aikaansaaminen edellyttää sisäisten (pyörän ja kuskin välisten) momenttien käyttöä yhdessä hitausmomenttien muutosten kanssa.

      Polkupyörällä tai mopolla ns. työntöohjausta ei yleensä liiemmin tarvitse, jolloin se ei käy aloittelevan motoristin järkeen. Äkkitilanteessa kovalla nopeudella mieli sanoo, että pitää tehdä päinvastoin: kuski yrittää kyllä kallistaa mutta vauhdissa paino ei siirry riittävän nopeasti. Mikäli kuljettaja samalla kääntää kriittisellä hetkellä (ei siis työnnnä) pyörä "nousee" fysiikan lakien mukaisesti tangentin suuntaan ulos tai päin vastaantulijaa.

      Ohjauksen oppii, kun miettii laskettelua. Kannattaa opetella ylävartalon liikkeestä sisäkurvin suuntaan. Jos mutka tiukkenee ja painoa on todella siirrettävä sisäpuolelle, liikkeen alku on jo muodostettu ja lihakset oikeaan suuntaan menossa. Vastaohjaus tulee mukaan itsestään, sisäkurvin käsi työntää (ei siis käännä sisäkurviin) samalla kun ylävartalo liikahtaa. Leukaa peiliä kohti ja hyökätään suuntaan, mihin ollaan menossa,

      Tuossa on video siitä, miten kokemattomalle käy. Videossa puhutaan vastaohjauksen epäonnistumisesta mutta ongelmat näkyvät jo alussa.

      1) taitoihin nähden liian suuri nopeus (ei pysy kaistalla)
      2) ajolinja pielessä peitteisessä kohdassa
      3) vastaohjauksen sijasta toimii nurinkurisesti
      4) kouraisee etujarrua lopussa ja sinetöi tilanteen

      Tätä miestä ei tuomittu kuolemaan fysiikan lakien rikkomisesta. Se oli ihme.

      Turvallista matkaa kaikille. Muistutan, että alkoholi ja kaksipyöräinen eivät ole turvallinen valinta.

      https://www.youtube.com/watch?v=VVE79XT8-Mg

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      415
      4574
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      247
      2274
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      70
      1700
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      161
      1452
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      304
      1380
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1147
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      138
      1117
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      79
      1103
    9. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1085
    10. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      119
      977
    Aihe