Tove Jansson

hmm..

Olikohan hän lepakko..? Ei sillä, että asialla sen kummempaa merkitystä olisi, mutta useasti vaan mainitaan Tuulikki Pietilän olleen hänen elämänkumppani..

33

5838

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saanut

      vihdoin tietoosi tämänkin asian. Oiskohan se?

      • mymmeliii

        asennetta... Kysyähän saa, ja sanottakoon, että tosi on, siis Tove oli lesbo. Ihan näin todettuna, ilman edellisen vastauksen negatiivista asennetta.


      • nämä riitelijät
        mymmeliii kirjoitti:

        asennetta... Kysyähän saa, ja sanottakoon, että tosi on, siis Tove oli lesbo. Ihan näin todettuna, ilman edellisen vastauksen negatiivista asennetta.

        h******iin ja heti !!

        Mä en tiedä, että Tove olisi koskaan "tullut ulos" julkisesti (vai onko ?), mutta uskoisin hänen olleen ainakin bisse.

        Oli miten oli, erittäin lahjakas taiteilija ja muutenkin hyvä tyyppi =)


      • oli hän
        nämä riitelijät kirjoitti:

        h******iin ja heti !!

        Mä en tiedä, että Tove olisi koskaan "tullut ulos" julkisesti (vai onko ?), mutta uskoisin hänen olleen ainakin bisse.

        Oli miten oli, erittäin lahjakas taiteilija ja muutenkin hyvä tyyppi =)

        lesbo.Muistan vuosia sitten nähneeni dokumentin hänestä,jossa esiintyi hänen elämänkumppanikin.Lesboutta ei tosin käsitelty,eikä elämänkumppani ollut äänessä.He puuhastelivat jotain yhdessä,muistaakseni kalastivat,kun muumi tarinan syntyä pohdittiin.Tove ei siis peitellyt lesbouttaan,mutta ei sitä myöksään ole koskaan nostettu esille,miksi pitäisikään?


      • Petja
        nämä riitelijät kirjoitti:

        h******iin ja heti !!

        Mä en tiedä, että Tove olisi koskaan "tullut ulos" julkisesti (vai onko ?), mutta uskoisin hänen olleen ainakin bisse.

        Oli miten oli, erittäin lahjakas taiteilija ja muutenkin hyvä tyyppi =)

        Tuli julkisesti ulos kaapista saapuessaan presidentin itsenäisyyspäivän vastaanotolle Tuulikin kanssa. Tove ei salannut mitenkään suhdettaan Tuulikkiin eikä aikaisempiinkaan naisystäviinsä. Nuorena Tove seurusteli lyhyen aikaa miehen kanssa.


      • Nimbus3
        oli hän kirjoitti:

        lesbo.Muistan vuosia sitten nähneeni dokumentin hänestä,jossa esiintyi hänen elämänkumppanikin.Lesboutta ei tosin käsitelty,eikä elämänkumppani ollut äänessä.He puuhastelivat jotain yhdessä,muistaakseni kalastivat,kun muumi tarinan syntyä pohdittiin.Tove ei siis peitellyt lesbouttaan,mutta ei sitä myöksään ole koskaan nostettu esille,miksi pitäisikään?

        Muistaakseni he olivat taiteilija Pietilän kanssa parina linnanjuhlissakin, joten mistään megaluokan salaisuudesta tuskin on kyse..


      • hmm..
        Petja kirjoitti:

        Tuli julkisesti ulos kaapista saapuessaan presidentin itsenäisyyspäivän vastaanotolle Tuulikin kanssa. Tove ei salannut mitenkään suhdettaan Tuulikkiin eikä aikaisempiinkaan naisystäviinsä. Nuorena Tove seurusteli lyhyen aikaa miehen kanssa.

        kunhan uteliaisuuttani kysyin kun vasta muutama päivä sitten tajusin... ainahan täällä noita negatiivisella asenteella varustettuja liikkuu.


      • kyllä
        hmm.. kirjoitti:

        kunhan uteliaisuuttani kysyin kun vasta muutama päivä sitten tajusin... ainahan täällä noita negatiivisella asenteella varustettuja liikkuu.

        nekkuja liikkuuu ,ja tulee aina liikkumaankin.Mukava nimitys tuo nylkyttäjäkin:D No voihan tuonkin ottaa positiivisesti,eikä tarttuu tuonkaan nekun negatiivisuuteen!Vai mitä susan?


      • Anonyymi
        nämä riitelijät kirjoitti:

        h******iin ja heti !!

        Mä en tiedä, että Tove olisi koskaan "tullut ulos" julkisesti (vai onko ?), mutta uskoisin hänen olleen ainakin bisse.

        Oli miten oli, erittäin lahjakas taiteilija ja muutenkin hyvä tyyppi =)

        Bi seksuaalinen tai lesbo . Bisse on myös olutta . Muumio on egyptiläinen manalan faaraon tapa eli balsamointi. Balsamiaine on valkoista . Muumi muistuttaa virtahepoa.


    • ada

      Muistan itsekin lapsena nähneeni tvstä dokumentin, jossa Tove touhuilee Tuulikin kanssa ympäri maailmaa ja myös siellä rakkaalla saarellaan Pellingissä. Ihmettelin kyllä kovasti, että missä on Toven mies ja miksi Tuulikki seuraa Tovea joka paikkaan. Ei lapsikaan siis aivan sokea idiootti ole.

      Tuo Toven lesbous oli sinänsä jännä puoli hänen julkisuuttaan, sillä sehän on ollut aina kuin tabu. "Kaikki" siitä tietävät, mutta hyss hyss, ei siitä ole saanut puhua. Eihän se nyt käy, että kaikkien lasten rakastama muumipeikkojen äiti diggaakin vain naisista :) Voi kauhia sentään.

      Kaikesta huolimatta Tove oli rohkea nainen. Moni kulttuurielämän edustaja kun elelee kaapissa. Mihin toki jokaisella on täysi oikeus.

      • trust//

        Tove oli käsittääkseni biseksuaali. Nuorempana hänellä oli myös miessuhteita.


      • en ymmärrä=)
        trust// kirjoitti:

        Tove oli käsittääkseni biseksuaali. Nuorempana hänellä oli myös miessuhteita.

        Mikähän tässä nyt on, että pitää ängytä tuota biseksuaalisuutta joka paikkaan tällä lesbopalstalla?


      • Toinen kommentoija
        en ymmärrä=) kirjoitti:

        Mikähän tässä nyt on, että pitää ängytä tuota biseksuaalisuutta joka paikkaan tällä lesbopalstalla?

        Koska bi palsta on perseestä ja haluan keskustella naisia rakastavien naisten kanssa. Sitä paitsi minuakin mieityttää että oliko kyseessä bi vai lesbo, koska noilla tiedoilla se voi olla kumpi tahansa. Vai pelkääkö lesbo väki menettävänsä oman julkkiksensa bi väelle?


      • trust//7
        Toinen kommentoija kirjoitti:

        Koska bi palsta on perseestä ja haluan keskustella naisia rakastavien naisten kanssa. Sitä paitsi minuakin mieityttää että oliko kyseessä bi vai lesbo, koska noilla tiedoilla se voi olla kumpi tahansa. Vai pelkääkö lesbo väki menettävänsä oman julkkiksensa bi väelle?

        http://muumittaja.blogspot.fi/2012/10/ihmisia-tove-janssonin-elamassa.html


        Tuossa linkissä jotakin mainintaa Toven rakkaussuhteista.


      • tuohon aikaan
        Toinen kommentoija kirjoitti:

        Koska bi palsta on perseestä ja haluan keskustella naisia rakastavien naisten kanssa. Sitä paitsi minuakin mieityttää että oliko kyseessä bi vai lesbo, koska noilla tiedoilla se voi olla kumpi tahansa. Vai pelkääkö lesbo väki menettävänsä oman julkkiksensa bi väelle?

        Nimenomaan kun ottaa huomioon, että tuohon aikaan ei todellakaan oltu eikä eletty vapaata lesboelämää kaapin ulkopuolella niin kuin nykyään, niin heterosuhdekin on voinut olla pelkkä kaveruussuhde tai kulissi.


      • terbe
        tuohon aikaan kirjoitti:

        Nimenomaan kun ottaa huomioon, että tuohon aikaan ei todellakaan oltu eikä eletty vapaata lesboelämää kaapin ulkopuolella niin kuin nykyään, niin heterosuhdekin on voinut olla pelkkä kaveruussuhde tai kulissi.

        http://annelinkirjoissa.wordpress.com/2014/04/14/tuula-karjalainen-tove-jansson/

        Mitä merkitystä asialla ylipäätänsä on. Tuulikki Pietilä on varmasti ollut Janssonin elämän iso rakkaus, mutta eivät kaikki miessuhteet ole kulissisuhteita olleet.


      • evensempre
        terbe kirjoitti:

        http://annelinkirjoissa.wordpress.com/2014/04/14/tuula-karjalainen-tove-jansson/

        Mitä merkitystä asialla ylipäätänsä on. Tuulikki Pietilä on varmasti ollut Janssonin elämän iso rakkaus, mutta eivät kaikki miessuhteet ole kulissisuhteita olleet.

        Muumilaakson vanki dokumentissa tulee ilmi myös Janssonin biseksuaalisuus.
        Janssonin veli toteaa olleen hieman kiusallista aluksi, kun Janssonin kiinnostus miesten sijasta alkoi kohdistua naisiin(kin)


      • tuutin täydeltä
        terbe kirjoitti:

        http://annelinkirjoissa.wordpress.com/2014/04/14/tuula-karjalainen-tove-jansson/

        Mitä merkitystä asialla ylipäätänsä on. Tuulikki Pietilä on varmasti ollut Janssonin elämän iso rakkaus, mutta eivät kaikki miessuhteet ole kulissisuhteita olleet.

        Onhan sillä väliä kun nämä bi:t haluaa korostaa ja toitottaa tällä lesbopalstalla kuinka hienoja bissenaiset ovat... Ai, että jopa Tovekin on bi. BI, bi, bi ja vielä kerran bi bi. Joka tuutista bi=)

        Valitettavasti ne lesbo ei muutu bi:ksi, vaikka kuinka sitä bisseyttä tyrkytetään. Jos joku ei tykkää olla bissen kanssa, niin ei se asia muutu siitä miksikään, että kirjoitellaan lepakkopalstalle täyteen bisseistä kirjoituksia. Päinvastoin, se vaan vahvistaa bissenaisista olevaa stereotypiaa.


      • kultanen_stara
        trust// kirjoitti:

        Tove oli käsittääkseni biseksuaali. Nuorempana hänellä oli myös miessuhteita.

        Ei ollu sehän on sanonu olevansa lepakko. Aika monel mun tuntemal lesbol on ollu miessuhteit. Kaikki ei oo tälläsii goldstar lesboi (goldstar=lesbo joka ei koskaan ole harrastanut seksiä miehen kanssa;)) ).


      • olitaiei
        tuutin täydeltä kirjoitti:

        Onhan sillä väliä kun nämä bi:t haluaa korostaa ja toitottaa tällä lesbopalstalla kuinka hienoja bissenaiset ovat... Ai, että jopa Tovekin on bi. BI, bi, bi ja vielä kerran bi bi. Joka tuutista bi=)

        Valitettavasti ne lesbo ei muutu bi:ksi, vaikka kuinka sitä bisseyttä tyrkytetään. Jos joku ei tykkää olla bissen kanssa, niin ei se asia muutu siitä miksikään, että kirjoitellaan lepakkopalstalle täyteen bisseistä kirjoituksia. Päinvastoin, se vaan vahvistaa bissenaisista olevaa stereotypiaa.

        Minä olen aidosti kiinnostunut siitä oliko Tove bi vai lesbo. Minun mielestäni saa olla lesbo, mutta kuten itsekin sanot niin bisseillä ja lesboilla on hiven eroa ja tämä vaikuttaa henkilökuvaan. En minä mihinkään naistenväliseen sotaan halua. Osoittaa vaan omaa kapeakatseisuutta kun ei pysty keskustelemaan asiasta tasavertaisesti jos toisella puolella on ""bi"". Mielipiteesi on kuin fundisheteron sanomaa: Ei se ne heterot homoiksi muutu, vaikka kuinka homoutta toitotetaan ja niin edespäin.


    • Pippi

      Jag är ikke fladdermus det kan ja säja med ren samvete ok det är faktum. Zula hopsanhej.

    • Laulellaas
    • tuuuuuuu

      Tuutikin täydeltä bi.

    • Huomioiden miten suppeaa on tarjonta pariutumismarkkinoilla ja mitä tarkoittaa olla bi, niin en ole koskaan pitänyt kenenkään bisseyttä ongelmana. Itse olen ihan normilepakko, mutta ei se mua hairitse jos mua ennen tai mun jälkeen on kunppanilla ollut miessuhteita. Sillä hetkellä kun se on mun kanssa, se on naisen kanssa ja takuulla tyytyväinen siihen mitä saa.

    • aiheen vierestä

      Itse ainakin haluaisin lukea LESBOpalstalta lesboaiheisia juttuja, en juttuja nimenomaan bi-ihmisistä tai neuroottisten binaisten juttuja, joissa jokaisessa korostetaan miten on bi, miten kukakin julkkis on bi, miten haluaa lukea ja keskustella LESBOpalstalla bisseydestä kun se bissepalsta on niin tylsä ja keskusteluja LESBOpalstalla kuinka bissejä dissataan... Bipalsta on jo valmiiksi toisaalla, vai pitäiskö mennä bipalsta kirjoittamaan tuutin täydeltä lesboaiheisia juttuja? =) Ja taas ajaudutaan LESBOpalstalla joka ikisessä keskustelussa kirjoittamaan, miten bi:t sitä ja miten bi:t tätä. Jos se bissepalsta on niin tylsä ja blaa blaa, niin miksi ette arvon bisset tee siitä itse omilla kirjoituksilla paljon hauskempaa? Tai jos nimenomaan haluat keskustella ja pohtia biseksuaalisuutta, niin mites olis jokin bi-ryhmä tai kavereiden hankkiminen muista bihenkisistä ihmisistä?

      Jos eräitä pitäisi pyytää kirjoittamaan aine lesboudesta vaikka äikän tunnilla niin varmaan koko aine käsittelisi pelkkää bisseyttä=) No, siitä se puhe mistä puute.

    • toveri tohveli

      Hyi hyi teitä, Tove oli wannabe bisse, joka seurusteli nuorempana miehen kanssa. Oli naisen kanssa loppuelämänsä vain kulissin takia. Hän oli siivo latsenkirjailija ja -kuvittaja.

    • amor-amor

      Bi on veruke. Joko kalaa tai lihaa. Ei kukaan pidä fifty fifty molemmista, toinen voittaa, ei vain uskalleta myöntää sitä muille ja itselleen. Bi on veruke. On olemassavain hetero tai homo. Piste. Ps. Itse puolustin aikoinaan bi-asiaa, mutta tulin tulokseen monen, monen keskustelun ja mietinnän jälkeen että bi ei ole olemassa. Jos olet nainen esim ja sanot olevasi bi, olet lesbo. Et vaan uskalla asiaa mmyöntää.

      • lesbo oon

        Surkeaa, että jollain on noin rajoittunut näkemys seksuaalisuudesta. Otan osaa.


    • Anonyymi

      Toven mies"rakastetut" ovat todennäköisesti olleet toisia homoja, joiden kanssa on pidetty suhdekulissia yllä, koska silloin homorakkaudellisia ihmisiä on vainottu, pidetty rikollisina. Saattaa myös olla, että Tove on tosissaan yrittänyt olla hetero yhteiskunnan painostuksen takia siinä onnistumatta, kunnes päätti olla välittämättä enää kohdattuaan loppuelämänsä rakkauden, Tuulikin.

    • Anonyymi

      Sain muutama vuosi sitten mun siskolta lahjaksi Tove Janssonin elämänkerran "Rakasta ja tee työtä" (kirjoitettu joskus 2000-luvulla, oisko joskus 2010-luvulla). Siitä kävi ilmi, että Tove Janssonilla oli syhteita sekä miehiin, että naisiin. Ennen kuin ensimmäisen kerran rakastui naiseen - naiseen rakastui ensimmäisen kerran joskus yli 20-vuotiaana vai oliko jopa hieman yli 30-vuotias) oli muistaakseni kihloissa jonkun miehen kanssa, jonka kanssa piti muistaakseni mennä naimisiin. Tuulikki Pietiläisen hän tapasi vasta ollessaan joku 50-vuotias. Ennen kuin rakastui ensimmäisen kerran naiseen ajatteli olevansa kokonaan miehiin päin ja kun tajusi, että naisetkin kiinnostaa ei se ollut hänelle mikään kriisi. Vielä Tove Jnassonin nuoruusaikoina, eikä vielä silloinkaan, kun hän oli jo keski-ikäinen ollut vakiintunutta termiä ihmiselle, joka tuntee vetoa sekä miehiin että naisiin tai jolle sukupuoli ei ole määräävä tekijä. Jos nainen oli miehen kanssa, hän oli kai hetero ja jos naisen kanssa lesbo, vaikka olisi ollut aikaisemmin suhteita miehiin.

    • Anonyymi

      Sama kirjottaja kun yläpuolisen tekstin. Kun Tove Jansson rakastui ensimmäisen kerran naiseen ja siitä siihen asti kun tapasi Tuulikki Pietiläisen hänellä oli suhteita sekä miehiin että naisiin. Ennen ensimmöistä naissuhdettaan suhteita vain miehiin ja Tuulikki Pietiläisen tavattua vain Tuulikki Pietiläiseen. Tämä sen elämäkerran mukaan, joka mulla on.

      • Anonyymi

        Elikkä täten siis lesbo kuolemaansa saakka.


    • Anonyymi

      Tuuuuve Janssoni tykkäs lipitellä pimpsalooraa. Siksi muumeilla ei ole pyllyä, ettei ole munan ja pyllyn himoisia homoja. Hohohoho!

    Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5580
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3557
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1672
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      206
      1656
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      78
      1102
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1088
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      819
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      818
    Aihe