ÄMMÄNSAARI !!!

Ei saa puhua.

Miksi Ämmänsari nimeä eivät kunnanisät hyväksy julkisesti mainittavan? Olihan Suomussalmi vain pieni "sivukylä" Ä-saaren kyljessä. Mikäli nimen valinta johtuu ainoastaan kielipoliittisista syistä, niin kovinpa heikolla pohjalla ollaan liikkeellä.

77

10633

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • takia

      kun se on paska paikka.

    • Kajjjaanilainen

      puhutaan aina Ämmänsaaresta, kun kesällä käydään siellä perukasta asioilla ja ruokakaupassa. Se on meille aina Ämmänsaari!!!!

      • afe

        se on ikänsä Ämmänsaari,pöljä nimenvaihto.


      • nimittelen
        afe kirjoitti:

        se on ikänsä Ämmänsaari,pöljä nimenvaihto.

        sitä maakunnaksi.


    • ämmäläisistä

      Toki saa puhua, sillä eihän Ämmänsaarta ole minnekään viety, fyysisestikin vaikea poistaa saarta. Kun tulee keskustaan eli Ämmänsaareen, niin monella suunnalla on isot kyltit ÄMMÄNSAARI. Nyt on vain niin, että Ämmänsaari on vain yksi pieni osa kuntakeskusta ja siksi on parempi käyttää SUOMUSSALMEA kunnan keskuksen nimenä. Muita osa-alueita on Taivalalanen, Pitämä, Tervakangas, Siikaranta jne. Ja Suomussalmen kirkonkylä (kk) on kunnan arvokas ja historiallinen, entinen keskus.

      • Nuoruusmuistoja

        Hyvät Ämmänsaaren asukkaat,unohtumattomat lapsuus-/nuoruusajan muistot(olen nyt 83v.)liittyvät osoitteeseen Senja Seppänen Ämmänsaari Kaikkonen.Jos joku tietää kyseisestä henkilöstä jotain,niin ota ihmeessä yhteyttä ja vaikka soita,numeron saat Tori.fi.Tavataan ensi Juhannus kokoilla! L.K. Entinen os. Tutjunniemi.


    • Kielitieteiden tiletantti

      Nimenä Ämmänsaari on naista halventava ja esineellistävä. Nykyisenä aikana tulen esittämään, että em. naisia syvästi loukkaava haukkumanimi voitaisiin muuttaa muotoon esim. Ihmissaari.

      Luulisi siitä olevan etua myös paikallisille alkuasukkaille, sillä kukapa meitä haluisi profiloitua ämmäksi, joka asuu eristäytyneenä jossain saaressa?

      • ämmäläinen

        olla oikea kielitieteilijä, kun sotkit Ämmän ämmään. Tässä yhteydessä ämmä tarkoittaa laksukelvotonta/vaikeasti laskettavaa koskea, joita enää tänä päivänä on vaikea hahmottaa Ämmänsaaren kahta puolta. Toisen paikalla on Ämmän voimalaitos ja toinen uoma/kosket on suljettu lähes kokonaan, ettei turbiinien ohi juokse liikaa vettä. Siis Ämmänsaari on saari kahden kosken eli ämmän välissä oleva saari.


      • pakolainen
        ämmäläinen kirjoitti:

        olla oikea kielitieteilijä, kun sotkit Ämmän ämmään. Tässä yhteydessä ämmä tarkoittaa laksukelvotonta/vaikeasti laskettavaa koskea, joita enää tänä päivänä on vaikea hahmottaa Ämmänsaaren kahta puolta. Toisen paikalla on Ämmän voimalaitos ja toinen uoma/kosket on suljettu lähes kokonaan, ettei turbiinien ohi juokse liikaa vettä. Siis Ämmänsaari on saari kahden kosken eli ämmän välissä oleva saari.

        vitt..mä lähdin työtä pakoon etelään ämmänsaaresta.._


      • Anssi
        pakolainen kirjoitti:

        vitt..mä lähdin työtä pakoon etelään ämmänsaaresta.._

        Olen syntynyt sodanjälkeiseen Suomussalmen kuntaan....asun valitettavasti tätä nykyä muualla kuin siellä - vanhempani muuttivat Ämmästä pois ollessani 3v - nyt ikää on enemmän kuin 40 se 3v enenmmän, mutta Suomussalmi/Ämmänsaari ovat aina synnyinseutuni, Suomeni....Olen ylpeä että olen syntynyt Iki-korvenkiron kuntaan!!
        Kainuu 4 ever!


      • Einokki
        Anssi kirjoitti:

        Olen syntynyt sodanjälkeiseen Suomussalmen kuntaan....asun valitettavasti tätä nykyä muualla kuin siellä - vanhempani muuttivat Ämmästä pois ollessani 3v - nyt ikää on enemmän kuin 40 se 3v enenmmän, mutta Suomussalmi/Ämmänsaari ovat aina synnyinseutuni, Suomeni....Olen ylpeä että olen syntynyt Iki-korvenkiron kuntaan!!
        Kainuu 4 ever!

        Hei
        Kuulin lapsena tarinan, kun ryssien kolona tuli koskelle ja piti jatkaa alavirtaan.
        Tällöin epäröitiin laskea kuohuva koski, jolloin rohkein sanoi, että ämmä tuon
        verran kusee. Päätettiin, että tämä kaveri laskee ensin. Sanottiin, että vilauta
        pyhää veli melaa, jos hyvin käy. Veneen perä vilahti koskessa, jolloin sanottiin,
        että hyvin kävi mela vilahti. Sitten siitä kaikki laskivat ja huonostihan siinä rys-
        sille kävi. Tästäpä koski nimensä sai Ämmänkoski-

        Terveisin Eikka Tampereelta


    • ämmänsaaresta

      Kerrassaan tollo päätöshän se oli muinaiselta kunnanhallitukselta. Sitä arvosteli Ylä-Kainuun yleisöpalstalla jopa nimiprofessori Alpo Räisänen, nyt jo poisnukkunut. Hän oli sitä mieltä, että ei nimiä voi eikä pidä noin vain mennä muuttamaan. Ja oikeassa oli: sekaannus on vain pahentunut. Edelleen kaikki muut paitsi kunnan tapahtumajärjestäjät puhuvat Ämmänsaaresta. Paikalliset osaavat suomentaa Suomussalmen keskustan Ämmänsaareksi, muualta tulijat ovat enemmän tai vähemmän kummissaan.

    • norris1

      Suomussalmi on pitäjä eikä mikään kylä. Pitäjän kuntakeskus on Ämmänsaari.

      • SUOMUSSALMI

        Voi vittu miten ruma sana kuin Ämmänsaari, mä hapeän, kuten yölintu laulaa.


      • Anonyymi
        SUOMUSSALMI kirjoitti:

        Voi vittu miten ruma sana kuin Ämmänsaari, mä hapeän, kuten yölintu laulaa.

        ..ja tämähän ei rumia kirjoittele....


      • Anonyymi
        SUOMUSSALMI kirjoitti:

        Voi vittu miten ruma sana kuin Ämmänsaari, mä hapeän, kuten yölintu laulaa.

        Ei tarvi hävetä muuta kun omaa tyhmyyttään.


    • Everttiluttinen

      Ämmä,Ämmi nimihän on sitä miten sen nyt ottaa.Siisti mun mielestä .Ämmä ei ole mikään haukkumanimi tai halventava se tarkoittaa vain murteella naista.

      Kurppa on harvinaisen linnun nimi ja en kässää miksi siitäkin on tehty negatiivinen .Lehmäkin on hyötyeläin .Sensijaan Rouva kalskahtaa aika V....äiseltä suorastaan loukkaava nimike naiselle.

      • Tähän

        On tyytyminen


    • jyrki.keranen@hotmai

      hei idiootit paras kunta maailmassa on ämmänsaari olen siellä syntynyt ja aina on paikka sydämmessäni ämmänsaari suurella sisulla ja sydämmellä aina ja ikuisesti ja vielä sinne palaan omalle koti paikka kunnalle iki korven kuntaan-eko kunta aina eko kunta ja paras ilmasto puhdas luonto puhdas veet puhtaat ja ihmiset kaikkein parhaimpia koko suomessa paras paikka asua ja elää koko suomessa ämmänsaari on aina ämmänsaari ja suomussalmi on suomussalmi nämä kaksi aluetta kuuluvat yhteen aina ja ikuisesti vanhemmat lepäävät suomussalmen hautaus maalla ja mun sukua asuu ämmänsaarassa kuin myös suomussalmen puolella nämä kaksi ovat yhtä kuntaa ämmänsaari ja suomussalmi ja olen ylpeä et olen kainuulainen henkeen ja vereen ja aina käyn ämmänsaaressa ja suomussalmella joka vuosi 8 kertaa vuodessa ja kesät olen siellä syntymä paikka kunnallani ottakaa etelän ihmiset ja käykää siellä ämmänsaaressa ja suomussalmella niin ihastutte rakastutte paikkaan ja kun kerran sinne pääsee niin aina menee uudestaan ja uudestaan . ainoa ja oikea paikka elää on suomussalmi ja ämmänsaari.

      • Anonyymi

        Isäni oli kotoisin Suomussalmelta.
        Siellä tuli kaikki lapsuuden kesät vietettyä ja vielä aikuisenakin niin kauan kun mummo eli.
        Nyt mietin muuttoa maaseudulle kun nuorinkin lapseni tuosta omilleen lähtee.
        Vahva vaihtoehto on Ämmänsaari.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Isäni oli kotoisin Suomussalmelta.
        Siellä tuli kaikki lapsuuden kesät vietettyä ja vielä aikuisenakin niin kauan kun mummo eli.
        Nyt mietin muuttoa maaseudulle kun nuorinkin lapseni tuosta omilleen lähtee.
        Vahva vaihtoehto on Ämmänsaari.

        Tervetulloo tänne. Tänne soppii ja on hyvä asua.


      • Anonyymi

        Hieno avaus tuo Idiootit!


      • Anonyymi
        LumperiA kirjoitti:

        Tervetulloo tänne. Tänne soppii ja on hyvä asua.

        Heti kun nuorimmaiseni omilleen lähtee. Kaipaan rauhallisempaa asuinpaikkaa ja tietysti luonto siellä on aivan vertaansa vailla. Mietin vain että miten helposti sieltä vuokra-asuntoa löytää? Toivottavasti hyvin sitten kun sen aika koittaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Heti kun nuorimmaiseni omilleen lähtee. Kaipaan rauhallisempaa asuinpaikkaa ja tietysti luonto siellä on aivan vertaansa vailla. Mietin vain että miten helposti sieltä vuokra-asuntoa löytää? Toivottavasti hyvin sitten kun sen aika koittaa.

        Löytyy vuokrattavaa asuntoa monta lajia ja taloja on myytävänä halavalla.


    • hoo moe...

      Suomussalmi on paras paikka Suomussalmelaisille
      ei muille

    • Mummonsääri.

      Kuntalaisaloite; Ämmänsaari Mummonsääreksi, paljon nätimpi nimi!!!

    • ämmäläinen

      Muualta ämmään tulleet halusivat nimenmuutoksen. Moni rekka ajeli kk:n kautta takaisin ämmään, kun tienviitat sotkivat menoreitin

    • HÄPEÄ!!!

      OLE HILJAA!!! sanoit ruman sanan , HÄPEÄ IIVANA!!!

    • eno-

      vois mmuuttaa jo takasi

    • kontintekijä

      On oltu niin olovinaan, muistan hyvin tämän , Se sotku mikä tästä on aiheutunut ei ole pieni, moni ajaa sillä ohi kun on kerran eksynyt. Viittaa huit hait. Vieläkin helppo
      muuttaa niin että ohikulkijat eivät hairahdu. Mutta KUN ANTTI on vallassa ei tapah
      du mitään.

      • hei heinäpäät

        moni ajaa ohi kun on kerran eksynyt (suomusalmi ämmänsaari)
        niinpä ,kaksi kärpäsen jätöksen kokoista paikkaa nähty kerralla


    • ex kainuu

      Onhan se nyt Ämmä ihan eri city, kun verrataan esim. Hyrynsalmeen, Puolankaan, Ristijärveen, Vaalaan ja muihin tuppukyliin!! Aikoinaan Kainuussa asuneena..

      • Anonyymi

        Ämmä on aimäna Ämmä ja hyvä niin


    • äimänä ämmään

      SUOMUSSALMEN KUNTA ELI ÄMMÄNSAARI, ei se muuksi muutu ihmisten mielissä.

    • moe4

      Kerran oli kaverin luona täällä Pohjanmaalta käyneet armeija kaverit.Olivat nauraneet,hauska nimi Ämmänsaari.Naisiako täällä on paljon niin nimeksi Ämmänsaari.

    • Nimi Takaisin

      Kyllä se Ämmänsaari olisi oikea nimi eikä mikään suomussalmi.
      Erittäin typerä nimimuutos, mutta mitä muutakaan voi odottaa.

    • moe4

      Kaikkien naisten saari on ÄMMÄNSAARI.

    • moe4

      Ei se ryssä tiedä nyt hyökätä kun nimeksi panee Ämmänsaari.(huumoria).

    • Ämmä vaan.

      Muualla suomessa ei kukaan tunne Suomussalmea.Aina kysytään onko se Ämmänsaaren lähellä.sen paikan he kyllä tuntee.Mikä paikka se suomussalmi sitten on .Aina tarttee selittää miksi nimi on muutettu. ja kuinka usein ajettu ohi kun on nähty vaan suomussalmen kyltti.Ä

    • PieruSex

      Linja-auton kuljettaja sanoo asemalla: Auto jatkaa Suomussalmelle viiden minuutin kuluttua. Auto oli jo Suomussalmen Linja-auto asemalla...

    • MIKSI??

      Ihan pöljä nimi muutos, Ämmänsaari takaisin nimeksi.
      Mikähän tarkoitus viisailla päättäjillä ollut moinen nimen muutos?

    • Ämmä minäkin

      Onhan Ämmänsaari vieläkin, pienessä viitassakin nimettynä. Ämmänsaari on kirjaimellisesti vesistöjen ympäröimä saari, Suomussalmen keskustaajaman yksi osa. Muita samanarvoisia ovat esim. Pitämä/Taivalalanen ja Kaljuskylä. Ja Kirkonkylä! Näin tarkkoja on varmaan oltu. Kyllä, sekaannuksia syntyy.

    • jdfk78jk

      Ämmään on aina lähdetty ja tultu. Niin tullaan vastakin!

    • malakki

      Vanhana Suomussalmelaisena sanon että nimimuutos oli jonninjoutava, koska se ei ole muuttanut eikä koskaan muuta mitään, paitsi että aiheuttaa jatkuvasti pientä sekaannusta.
      Iän kaiken on Suomussalmi-nimitys ajateltu koskevan koko kuntaa. Suomussalmen kirkonkylä on ollut aina kirkonkylä, ei itse Suomussalmi.
      Naapurikuntia lukuunottamatta aina on ulkopaikkakuntalaisille esittäydytty Suomussalmelaisina, ollaanpa sitten asuttu Ämmänsaaressa tai Näljängällä tai minkä hevonkuusen alla tahansa. Edes Oululaiset eivät tunne Ämmänsaarta, etelän vetelistä puhumattakaan. Suomussalmi sen sijaan on tunnettu, mm. Raatteen tien ansiosta. Ja jopa vitun Hesalaiset on tienneet Suomussalmen isommaksi alueeksi, eikä joksin tietyksi kyläksi.
      Näin ollen se, että Ämmänsaari onkin muutettu Suomussalmeksi, ei ole lisännyt tunnettuvuutta PASKAN VERTAA entisestä. Se ainoastaan aiheuttaa jatkuvaa sekaannusta, koska Suomussalmesta puhuttaessa ei tiedä enää tarkoitetaanko koko kuntaa vai entistä Ämmänsaarta.
      Niin, onhan se Ämmänsaari toki edelleen olemassa, mutta se on vain yksi Suomussalmen asuinalue kuten Taivalalanen ja Pitämä.

    • Tosi tyhmää.

      Todella huono idea tuo nimen muutos.
      Pitäisi heti muuttaa takaisin.
      Ei oo paljon harmaata aivokopassa tuollaisen idean isällä.
      Mikä vitun vika Ämmänsaaren nimessä oli?
      Kenen idea se muutos oli?
      Miksi se piti muuttaa?
      Mitä maksoi muutos ja kuka sen maksoi?

      • Hölmöläisten päätös

        että nimi muutetaan - Ämmänsaari on Ämmänsaari. Suomussalmi on synnyinpitäjäni, mutta kotipaikkani ja lapsuudenkotini on Ämmänsaaressa.

        Aivan tyhmä ja käsittämätön nimen muutos sekä tarpeeton!


      • Anonyymi

        Suomussalmelaiset Yrittäjät vaativat nimenmuutosta aikoinaan ,vastaavat nimisekoilusta ja kunnahallitus meni tähän nimiloukkuun ja siitä kärsitään vieläkin?


    • ranta kuivako?

      otetaan neusovo s asiulleille heti

    • Kyllönen

      Onhan näitä samanlaisia tapauksia ympäri suomen.

      Esim. Hausjärvi on pitäjännimi.Kuntakeskus on kuitenkin Oitti.

      Vosihan se olla esim,näin Pitäjä olisi Suomussalmi / Kuntakeskus olisi vastaavasti Ämmänsaari

      Suotta tuosta mokomasta Rähjäämään. Ämmänsaari on Ämmänsaari ei se siitä muuksi muutu.

    • vera causa

      Kuinkahan moni on seikkaillut 5:s tiellä näiden S-salmi merkkien kanssa ja tulee seikkailemaan. Ja yksi on varmaa kun selviää kunnialla sinne minne on menossa
      muistaa vastekin että painaa kaasua kun tullan tänne merkkipitäjään. Se tiedoksi päättäjille.

    • Ämmänsaari

      Tosi akkamainen nimi.

    • persaoskylilt

      ämmmään minä mee aenahiin aena
      ku lähen moalikylllliin mesomaan

    • ämmään

      Mennäänkö Ämmään vai Suomussalmen Siwaan? Ämmänsaari on Ämmänsaari. Turha pulista.

      • ämmään

        Siis ämmä on ämmä ja kirkonkylä on kirkonkylä. Niin kauan kun mökillä kuljen.


    • Jätkänpuistoon

      Jätkänpuistoon kaikki minä tuon kaljat

      • Sukupuolineutraalia

        Ahaa. Pittää muuttaa sen nimi suomussalmenpuistoksi.


    • Raaakatotuus

      Vaihellaanhan paikkakunnan nimiä venäjälläkin... sieltä lienee mallia katotun.

    • saarijokihaarassa

      Suomussalmi on pitäjä ja Ämmänsaari on vajaa 100 hehtaarin saari, joskin paikkakunnan keskus valtioneuvoston päätöksellä puna-armeijan vallattua kirkonkyän Talvisodassa. Tosin Ämmänsaareen nimeen on yhdistetty suuria asuinalueita varsinaisen saaren ulkopuolelta.

    • Anonyymi

      Turistit ajelevat kirkonkylän puolelle ihmettelemään, että näinkö kuihtunut kylä tämä on.

    • Anonyymi

      Maailman historiassa löytyy Suomussalmi, mutta tuskin Ämmänsaarta.

    • Anonyymi

      Mikä se tässähi hiertää?
      Suomussalami on kunta ja Ämmänsoari sen keskustoajama.

      • No sehän se monia hiertää kun eivät tiijjä missä on assuinpaikka tai syntymäpaikka. Ite oon syntynynnä Ämmänsaaren sairaalassa Suomussalamen kunnassa. Ei oo eksymisen mahollisuutta kun tietää.


      • Anonyymi
        LumperiA kirjoitti:

        No sehän se monia hiertää kun eivät tiijjä missä on assuinpaikka tai syntymäpaikka. Ite oon syntynynnä Ämmänsaaren sairaalassa Suomussalamen kunnassa. Ei oo eksymisen mahollisuutta kun tietää.

        Näljängässähän sinä olet navetassa syntynyt. Eikä saaneet edes koppia.. oivoi


      • Anonyymi kirjoitti:

        Näljängässähän sinä olet navetassa syntynyt. Eikä saaneet edes koppia.. oivoi

        Eläpä puhu hävyttömyyksiä. Eihän me sinun syntymästä otettu mallia vaan synnyin sairaalan synnytysosastolla. Ristikö ne sinut Helunaksi vai Ruusuksi?


      • Anonyymi
        LumperiA kirjoitti:

        Eläpä puhu hävyttömyyksiä. Eihän me sinun syntymästä otettu mallia vaan synnyin sairaalan synnytysosastolla. Ristikö ne sinut Helunaksi vai Ruusuksi?

        Kyllä se on tiedossa että navetassa olet syntynyt. Ja vielä kaiken hyväksi Näljängässä. Äpärälapsi kun olet!!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se on tiedossa että navetassa olet syntynyt. Ja vielä kaiken hyväksi Näljängässä. Äpärälapsi kun olet!!

        Kyllä Heluna tietää. Tulleeko hyvä mieli jos myönnän kaikki vaikkeivat ookkaan totta?


      • Anonyymi
        LumperiA kirjoitti:

        Kyllä Heluna tietää. Tulleeko hyvä mieli jos myönnän kaikki vaikkeivat ookkaan totta?

        No tottahan se on! Tiedän kyllä kuka olet senkin tahvetti!


      • Anonyymi kirjoitti:

        No tottahan se on! Tiedän kyllä kuka olet senkin tahvetti!

        Saat ostaa vaikka mitä jokaikisestä kaupasta kaikkea minun tilille jos laitat nimeni tänne Heluna. Hyvä nimi on tuo Tahvettikin mutta on väärä.


    • Anonyymi

      Pitääkö sinun olla noin täys PÖLJÄ?

      • Elä sinä Heluna hermostu, ihmettele vaan. Oot ihananaa tai niinku hevoset sannoo ihahhahhahaalihahhavaaa...


      • Anonyymi
        LumperiA kirjoitti:

        Elä sinä Heluna hermostu, ihmettele vaan. Oot ihananaa tai niinku hevoset sannoo ihahhahhahaalihahhavaaa...

        Puhuukohan se yks tyyppi täällä kokoajan sinusta? Joka vihjailee lapiomieheksi ja narsistiksi ym.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Puhuukohan se yks tyyppi täällä kokoajan sinusta? Joka vihjailee lapiomieheksi ja narsistiksi ym.

        Ei puhu minusta kun oon lapiohommat luovuttanu akalleni.


    • Anonyymi

      Ei sitä navetoissa ennen synnytetty , äpäriekään. Lapsenpeästäjä kututtiin taloon, kun oli synnyttämisen aeka. Korvasta kiinni pitäen ajoi ukon kartanolle, ja pauhasi, että kato nyt, mihinkä kuntoon oot akkas laettanut.

      • Justiin nuin. TuvassaJoskus saunassa synnytettiin jos sattu siellä olemaan jo lämmintä vettä uunipaassa .


      • Anonyymi
        LumperiA kirjoitti:

        Justiin nuin. TuvassaJoskus saunassa synnytettiin jos sattu siellä olemaan jo lämmintä vettä uunipaassa .

        Normaalisti kyllä juurikin nuin. Sinä vaan olit poikkeustapaus ja synnyit navetassa!!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Normaalisti kyllä juurikin nuin. Sinä vaan olit poikkeustapaus ja synnyit navetassa!!

        Eläpäeläpä Heluna!! Eihän sinne navettaan mahtunna kun oli lehmät ja sinä olit työntymässä ulos äitistäsi. Tunkosta oli kun olit jo niin iso pullukka syntyeässäsi.


    • Anonyymi

      Takahikiänpersesilimäkö sille ois pitänyt nimeksi antaa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2131
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1938
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1888
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1488
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe