kala-allergia

aikuisella

Onko tietoa voiko kala-allergia tulla vasta aikuisena? Entä mitkä on oireet? Luulin, että lähinnä hengitystieoireita, mutta voiko ollakin niin, että tulee voimakkaat vatsaoireet, pahointvointia, oksentamista jne. Ei ihottumaa, tai hengenahdistusta.

Kiitos!

23

28878

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saan

      vatsaoireita esim. seitipakasteista.
      Seitä kai käsitellään kumialustoilla.
      Itse pyydettyä kalaa voin syödä.

    • allergiaa täälläkin

      Mulla on ainakin allergiat lisääntyneet sitä mukaan kun on ikää tullut lisää...eli siis aikusenakin voi puhjeta uusia allergioita. Mulla viimeisempinä kananmuna ja banaani. Nyt on onneksi muutama vuosi kulunut niin ettei ole uusia allergioita puhjennut. Ja oireetkin ovat hyvin yksilöllisiä, mulla vaihtelee ihottumasta ja turvotuksesta mahakipuihin ja kuumeiluun. Yleensähän kala-allergia on niin voimakas että aiheuttaa hengitysteiden turpoamista, mutta miksei jollekin voi aiheuttaa vaikkapa ihottumaa tai mahakipua...

    • hei

      No mulla on kala-allergia ollut ihan vauvasta lähtien mutta pahentunut vuosien mittaan. Jos söisin kalaa, hengitystiet turpoaisivat jo ihan pienestä määrästä. Jos joudun kosketuksiin kalan kanssa saan aivan mielettömän ihoreaktion jossa tulee valkoisia pieniä näppyjä ja ne kutiavat aivan kamalasti. Hajusta alkaa iho kutisemaan ja tulee huono olo. en voi siis olla minkäänlaises tekemises kalan kanssa.

      • Varpuli

        Taidan olla saman ongelman edessä mahanpuruineni.

        Miten on sitten D-vitamiinin laita? Kalanmaksaöljykapseleitakaan ei varmaan voi syödä? Mistä saatte D-vitamiinia?


      • Anonyymi
        Varpuli kirjoitti:

        Taidan olla saman ongelman edessä mahanpuruineni.

        Miten on sitten D-vitamiinin laita? Kalanmaksaöljykapseleitakaan ei varmaan voi syödä? Mistä saatte D-vitamiinia?

        Rapsiöljystä tehdään D-vitamiini valmisteita


    • ..koska vaan

      Äitini tuli 55v. vanhana allergiseksi kalalle.
      Onneksi oli eläkeikään vain muutama vuosi, koska hän olisi joutunut ennenaikaiselle eläkkeelle sen takia.
      Yksi kaverini sai varsinkin "pienistä" kaloista oksennusta ja ripulia ja hänellä oli kala-allerigia.

    • Stocke

      Uskoisin että voi tulla allergiseksi kalalle. Olen aikaisemmi syönyt ja pitänyt kovasti kalasta, mutta nyt en enää uskalla laittaa sitä suuhuni.

      Viime elokuun jälkeen olen saanut kolme aivan
      mahdotonta pahoinvointi kohtausta kalaa syötyäni.

      Kaksi ensimmäistä kertaa sain kun ostin markkinoilta voissa paistettuja muikkuja ja kolmannen kerran kun söin kirjolohta joka oli uunissa paistettua ja siinä oli ranskankermaa pinnalla.

      Kaikki kerrat ovat sattuneet pari kolme tuntia kalan syönnin jälkeen. Se on joka kerta alkanut samalla tavalla, ensin alkaa pahoinvointi ja oksennus, jonka jälkeen alkaa tyhjennys alapäästä sekä myös oksennus.

      Se on joka kerran ollut todella rajua, eli kaikki vatsan sisältä on täysin tyhjentynyt. Olen ottanut Immodium tabletteja mutta nekin ovat kaikki tulleet ulos.

      Aivan mahdoton tapaus jos olen liikenteessä kun se alkaa (kuten kahdella ensimmäisellä kerralla).

      Aikaisemmin olen syönyt molempia kaloja ilman mitään oireita koko ikäni. Nyt en uskalla enää kalaan koskea.

      Olen joka kerran soittanut terveyskeskukseen ja ovat vain todenneet että olette ilmeisesti kalalle allerginen ja sehän on helppoa välttää olemalla syömättä kalaa.

      On siinä ruljanssissa menneet autot ja vaatteet täys puhdistukseen.

      Jouluna kyllä söin silliä rosollin kera ilman että sain mitään oireita.

      Kaikilla kerroilla kalassa on ollut rasvaa, muikut voissa paistettuja ja lohessa ranskankermaa.

      • bellel

        Itse täytän kohta kolmekymmentä ja olen ikäni syonyt päivittäin kalaa ja katkarapuja.Pari viimeistä kertaa tonnikalaa syödessäni on ikenet alkaneet kutista ja eilen ostin purjekalaa eli merliiniä ja kymmenenminuuttia syömisestä alkoi ikenet kutista ja kasvot alkoivat kuumottaa ja tulivat tuli punaiseksi.ampparilla mentiin sairaalaan kortisoni tiputuksessa ja nyt kuljen adrenaliini kynä mukana koko ajan.ilmeisesti eksoottisissa kaloissa jotka tulee pakasteena on histamiinipitoisuudet niin korkeat että siitäkin voi saada reaktion(eli himpun pilaantunutta)..Ottakaa tosissaan masuoireenne


      • Stocke
        bellel kirjoitti:

        Itse täytän kohta kolmekymmentä ja olen ikäni syonyt päivittäin kalaa ja katkarapuja.Pari viimeistä kertaa tonnikalaa syödessäni on ikenet alkaneet kutista ja eilen ostin purjekalaa eli merliiniä ja kymmenenminuuttia syömisestä alkoi ikenet kutista ja kasvot alkoivat kuumottaa ja tulivat tuli punaiseksi.ampparilla mentiin sairaalaan kortisoni tiputuksessa ja nyt kuljen adrenaliini kynä mukana koko ajan.ilmeisesti eksoottisissa kaloissa jotka tulee pakasteena on histamiinipitoisuudet niin korkeat että siitäkin voi saada reaktion(eli himpun pilaantunutta)..Ottakaa tosissaan masuoireenne

        Olen nyt todennut että pystyn syömään Ahti-silliä uusien perunoiden kanssa, eikä tule mitään oireita. Samoin olen tehnyt kalakeittoa pakastetuista seitifileistä (Lidl) ja katkaravuista, josta en saa mitään oireita. Muita kaloja en ole sitten enää kokeillutkaan.

        Ohittaessani jossain tapahtumassa muikun paistopisteen, minulle tulee jo hajusta huono olo, eikä edes tee mieli syödä. Lohesta olen tehnyt ruokaa muille, mutta itse en siihen enää koske.

        Kuitenkaan minun ei nyt ole tarvinnut olla "kalattomassa pöydässä", kun tuo silli ja seitifile sopivat.

        Seurasin vielä tästä aiheesta käytyä keskustelua ja huomasin maininnan kumiallergiasta, joka minullakin on.

        Rasvaisia kaloja kyllä vältän, vai miten on tuo silli? Mitä kalaa se mahtaa olla (en tyhmänä edes tiedä tässä iässä)?

        Tonnikalaa (purkista) olen syönyt ilman mitään oireita.


      • kaateli
        Stocke kirjoitti:

        Olen nyt todennut että pystyn syömään Ahti-silliä uusien perunoiden kanssa, eikä tule mitään oireita. Samoin olen tehnyt kalakeittoa pakastetuista seitifileistä (Lidl) ja katkaravuista, josta en saa mitään oireita. Muita kaloja en ole sitten enää kokeillutkaan.

        Ohittaessani jossain tapahtumassa muikun paistopisteen, minulle tulee jo hajusta huono olo, eikä edes tee mieli syödä. Lohesta olen tehnyt ruokaa muille, mutta itse en siihen enää koske.

        Kuitenkaan minun ei nyt ole tarvinnut olla "kalattomassa pöydässä", kun tuo silli ja seitifile sopivat.

        Seurasin vielä tästä aiheesta käytyä keskustelua ja huomasin maininnan kumiallergiasta, joka minullakin on.

        Rasvaisia kaloja kyllä vältän, vai miten on tuo silli? Mitä kalaa se mahtaa olla (en tyhmänä edes tiedä tässä iässä)?

        Tonnikalaa (purkista) olen syönyt ilman mitään oireita.

        Aivan, itselläni jotkin kalalajit käyvät ja jotkin aiheuttavat kurkun kutinaa ja turpoamista, oireet alkavat joitakin kalalajeja jo valmistettaessa. Myös pahoinvointi ja kouristelu ovat oireita joita olen saanut. Luin kerran eräästä kirjasta jossa käsiteltiin kala-allergioita, että tietyt lajit aiheuttavat erittäin voimakkaita reaktioita, mutta en nyt muista mitä lajeja oli painotettu. Myös valmistustavalla on merkitystä.


      • Kala..............
        kaateli kirjoitti:

        Aivan, itselläni jotkin kalalajit käyvät ja jotkin aiheuttavat kurkun kutinaa ja turpoamista, oireet alkavat joitakin kalalajeja jo valmistettaessa. Myös pahoinvointi ja kouristelu ovat oireita joita olen saanut. Luin kerran eräästä kirjasta jossa käsiteltiin kala-allergioita, että tietyt lajit aiheuttavat erittäin voimakkaita reaktioita, mutta en nyt muista mitä lajeja oli painotettu. Myös valmistustavalla on merkitystä.

        Mä olen voinut syödä ihan normaaliin tapaan kalaa, vielä viime vuoteen saakka. Tänä vuonna sitten söin kalakeittoa jossa lohta, tuli yököttävä olo mutta mitään ei ylös tullut ja yököttävä olo kesti koko viikonlopun ajan. Sitten tehtiin myöhemmin sipuliperunaa ja siinä lohta mukana. Taas tuli yököttävä olo ja kesti jälleen viikonlopun yli että varmaankin jonkinlainen allergia mulla. Ei olla vielä kokeiltu että tuleeko muistakin kaloista samat oireet. Harmi vaan että lohi oli just se mistä mä tykkään. :/


      • ikävä juttu
        kaateli kirjoitti:

        Aivan, itselläni jotkin kalalajit käyvät ja jotkin aiheuttavat kurkun kutinaa ja turpoamista, oireet alkavat joitakin kalalajeja jo valmistettaessa. Myös pahoinvointi ja kouristelu ovat oireita joita olen saanut. Luin kerran eräästä kirjasta jossa käsiteltiin kala-allergioita, että tietyt lajit aiheuttavat erittäin voimakkaita reaktioita, mutta en nyt muista mitä lajeja oli painotettu. Myös valmistustavalla on merkitystä.

        Olen oireillut myös muikun suhteen.. tosi voimakkaasti oksentaen - ja kaupassa välttelen paljon kalatiskejä kun oireet on tosi kovat ja hengitys vaikeutuu.. Pakastetusta kalasta lohilkuutioista olen tehnyt keittoa enkä ole huomannut oireit - kumma kyllä paistan toisinaa pari pannullista tuoreita silakoita voissa - eikä mitään..
        eilen kylmäsavulohta stockkalta - herranen aika yöllä heräsin tajuttomaan kurkkukipuun- aamulla söin pari viipaletta ja tämä kutitus ei lopu milläään - joten allergialääkettä naamariin - et tästä pääsee ja lohi menee ties minne..
        tulee mieleen et nyt kun muutenki on allergiakausi meneillään siitepölyt nää tuntuu lisäävän myös kaikkia näitä ruoka-aineoireitani...


      • Elovenuska

        Hei, Minulla kävi aivan samoin kuin sinulle. Kaksi kertaa syötyäni voissa paistettuja muikkuja ja kerran kotona tehtyä uunilohta ranskankermassa.

        Samoin kävi kuin sinulla, auto ja vaatteet täysipuhdistukseen.

        Mieheni veli sanoi että se on ihan selvä että olet lohikaloille allerginen.

        Niinpä olen kokeillut tonnikalaa ja seitistä katkarapujen kanssa keitettyä keittoa. Kummastakaan näistä en saa mitään oireita ja voin hyvillä mielin syödä niitä.

        Olen 61 vuotias ja allergia alkoi pari vuotta sitten. Minulla on myös muita allergioita mm. kumiallergia ja eläimille olen allerginen muille paitsi lampaalle.Heinäkasvien siitepölyille olen myös allerginen, mutta en esim. pujolle. Näistä muista allergioistani saan vain iho oireita.

        Soitin myös terveyskeskukseen sen pahoinvoinnin ja ripulin takia ja minulle sanottiin, että sehän on aivan selvää että olette kalalle allerginen. Välttäkää syömästä kalaa.


      • Hyvätroppi

        Sappikohtauksia!!


    • n.44

      Mun huonovointisuus alkaa heti syödessä rasvasta kalaa - sillia, lohi, ankeria...
      Vähärasvasia pystyn syömään ruokalusikkalisen kokoisen palan kerralla. Jos erehdyn syömään enemmän, seuraa pahoinvointi, vatsakipu ja joskus oksennuskin.
      Iho-oireita tulee kun koskeen kalan nahkalla oleva limaa. - punoitus, vesikellojakin joskus.
      Kalaöljystä, omegoista tulee huonovointisuus.
      Ihme kyllä - surimia (kalan proteiinia) pystyn syömään ilman oireita.
      Ensimmäiset muistot kala-allergiastani on 2-3 vuotiana kalakeitosta ja vuosien aikana on säilynyt oireet ja vain selvinnut, mitä mitäkin aiheuttaa...

    • KalaSoppaLuu

      Ongelma voi olla kalojen sisältämät ympäristömyrkyt kuten elohopea. Elohopea aihettaa useimmille allergisia reaktioita. Ja kun keholla alkaa tulla mitta täyteen noista myrkyistä, niin ruoka-aine, joka moisia myrkkyjä voi sisältää, alkaa todennäköisesti allergisoimaan. Mitä tehdä, en tiedä.

    • Keijuliinix

      Tosi harmillisia ovat nämä ruoka-aineallergiat.

      Itselläni alkoi vaihdevuosien alettua ensin vilja-allergia järjestyksessä ruis, ohra, vehnä, kaura, tattari, hirssi. tapioka ja maissikin vielä. Onneksi voin syödä riisiä ja perunaa, niistä voi tehdä myös leipää ja muita leivonnaisia.

      Aiempi laktoosi-intoleranssi oli rasittava, mutta paljon oli kuitenkin laktoosittomia tuotteita, joita saatoin käyttää ja herkkuani kevyt emmental-juustoa, mutta sitten puhkesi myös maitoproteiiniallergia. Kokeilin vuohenjuustoa, se kävi muutamia kuukausia, mutta sitten ei enää. Saan ruoasta joko suolisto- ja/tai hengistieoireita.

      Lohi aiheutti hengenahdistusta jo viisi vuotta sitten, mutta saatoin syödä tonnikalaa ja silliä. Enää en voi syödä tonnikalaakaan ja sillistäkin tulee vähän hengitystieoiretta, joten kai sekin on jätettävä.

      Puhkesi tänä keväänä myös eka kerran tosi paha koivuallergia ja myös koivun ristiallergiana en voinut syödä enää omenaakaan ja monet mausteet myös ärsyttävät. Saan oireita myös männyn ja pujon siitepölystä.

      Jos saisin yhdestä allergiasta parantua, niin varmaan valitsisin maitoallergiasta parantumisen ja jos saisin kahdesta parantua, niin kala-allergiasta haluaisin parantua myös, mutta lieköhän sitä voi aikuisena noista parantua, jos ko ruoka-aineallergiat ovat aikuisena puhjenneet?

      Mistä tämä voi johtua ja tuleeko tälle loppua ollenkaan? Mitä voi kohta enää syödä?

      Onko kokemuksia?

      Kiitos ja tsemppiä kaikille allergisille! :)

      • Keijuliinix

        Sen verran muutosta parempaan, että nykyään voin syödä maissijauhoa tai tapiokaa sisältäviä tuotteita. :) Ehkä silloin aiemmin oli niin huonossa kunnossa vatsa, että noihinkin reagoi, mutta kun olen vältellyt muita viljoja, maitotuotteita ja kalaa, niin vatsa on nyt hyvässä kunnossa.


    • RheaSilvi

      Puoli vuotta sitten sain ensimmäisen allergisen reaktioni lohesta. Alkoi huulet kutista ja sen jälkeen naama turvota. Nyt vähän aikaa sitten sain uuden reaktion, joka oli paljon pahempi. Ihan muutamassa minuutissa meni kurkku umpeen ja sanottiin, että kyseessä on anafylaksia. Nyt kuljen joka paikkaan adrenaliinikynä mukanani ja kiellettiin kaikki kala, kunnes pääsee testeihin. Kohtauksen jälkeen, olen ruvennut saamaan oireita myös hajusta. Olen 21-vuotias ja ennen ei ole tullut mitään allergisia reaktioita

      • Anonyymi

        Tämä kuulostaa tutulta. Lohi paistettuna aiheuttaa huulien ja osin nenänki pistelyä ja tunnottomuutta. Graavikala ei aiheuta mitään, merkillistä🤔


    • eläkemummo

      Itselläni kaikki mahdolliset allergiat ovat alkaneet nyt vanhemmalla iällä.

    • Turhauttavaa

      Minulle on lisääntyvää haastetta viime vuosina aiheutunut kala-äyriäisallergian paheneminen ja oireiden (suolisto, hengitys, limakalvo, rauhaset, iho) moninaistuminen.
      Itselläni ikää jo yli 50 vuotta.
      Aluksi olen vältellyt kalaa, äyriäisiä, niistä valmistettuja, nivelien vaivoihin tarkoitettuja, hainrusto vihersimpukka -kapseleita ja omega3-valmisteita.
      Sittemmin olen joutunut jättämään kananmunat ja broilerin-kananlihan.
      Ja viimeiseksi oireiden aiheuttajaksi on ilmennyt myös merisuola. Merisuolan välttely onkin osoittautunut haastavaksi ongelmaksi, kun tämänhetkisen ruoanterveysbuumin yksi suosikkipilari on merisuolan lisääminen mm. säilykkeisiin (oliivi, papu, linssi, suolakurkku), näkkileipiin, kekseihin, sipseihin, suklaisiin, energiapatukoihin, mysleihin, lihoihin ja tietenkin erilaisiin kastikkeisiin.
      Ajoittain yhä silti oireilua, varsinkin kun syö kodin ulkopuolella toisten tekemää /tarjoamaa ruokaa. Syynä saattaa olla myös asia/väittämä, johon törmäsin netissä, että merisuola saatetaan merkata ruokavalmisteen ainesosaluettelossa vain suolaksi. En tiedä voiko näin olla myös kotimaisissa valmisteissa ?

    • eipuhdasta

      meret, järvet saastuu, ei saada enää puhdasta kalaa, viljelymaat lannoitetaan, ei siis enää edes puhdasta leipää. - vihanneksista puhumattakaan, ym. ym.


      Mitään puhdasta???

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1535
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1174
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1107
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1006
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      965
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      927
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      674
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      650
    Aihe