Mulla on etu- ja sukunimessa R-kirjain ja mulla on r-vika..tosin se ei ole kauhean paha. Hyvinhän tuota on selvinnyt =) Ei sitä itsekään edes huomaa, kun siihen ei kiinnitä huomiota. Joskus yläasteella koin pientä kiusaa tuon takia, mutta sitä ei pidä ottaa niin vakavasti. Tytölle kyllä halusin nimen jossa ei ole R-kirjainta tämän oman vikani takia. On mulle helpompi lausua tytön nimi :) Tytölle tulee, jos tulee..sille, kun ei voi oikein mitään.
itselläänkin r-vika, joten jos hänen tyttärellään Annalla on r-vika, niin taipumus siihen lienee periytyvä. Jos suvussa on r-vikaa, niin ei kannata antaa r-nimeä lapselle.
Itse sanoin r:n sorahtavana kurkkuärränä seitsemänvuotiaaksi asti. Kesällä ennen kouluun menoa opin sitten oikean suomalaisen ärrän, joten en joutunut koulussa puheopetukseen. Niin, ja nimessäni on ärrä. Huolimatta omista muistoistani olen uskaltanut antaa kahdelle lapselleni ärrällisen nimen, eikä heille kummallekaan tullut r-vikaa.
Ei kai lapselle kannata jättää antamatta r-tai s-kirjaimella alkavia nimiä siinä pelossa, että jos tulee olemaan r/s-vika.
Kyllä jokaisella sen verran pitää olla pokkaa nauramatta päin naamaa jos kuulostaa esitellessäö hassulta..esim. Severi Suhonen..
Itse mietin aikoinaan ihan samaa, kahden ensimmäisen lapsen aikana. Meillä suvussa on r-vikaa. Veljelläni on myös ja hänellä on omassa nimessään r-kirjain. Olen kuunnellut vierestä monesti, kun hän on joutunut sanomaan nimensä useasti, koska r oli niin epäselvä. Puhelimessa ainakin nimen sanominen oli vaikeata sanoa, niin että hän tuli ymmäretyksi. Pienenä se r meni l:ksi.
Kahdella lapsellani oli myös r-vika, joka on nyt korjaantunut molemmilla. Kolmannesta en voi sanoa mitään, koska hän on vasta 13kk. Kolmannen kohdalla en edes enää miettinyt, että saako nimessä olla r:ää vai ei. Nimi tuli kuitenkin ilman r-kirjainta.
Olen kuitenkin sitä mieltä, että ei sen ole väliä onko r- tai s-vika, se on kuitenkin niin pieni asia. Ymmärrän kyllä näin vanhempana, että sitä tulee helposti mietittyä, varsinkin jos lähipiireissä on r-vikoja. Ei minuakaan haitannut aikoinaan lasteni r-viat, se oli yksi osa lasteni persoonallisuutta, joka hävisi iän myötä.
Minun lapsellani on R-kirjain molemmissa nimissä ja sukunimessä myös. Ei ole missään vaiheessa ollut vaikeuksia hänellä lausua nimeään. Ja nyt on jo reipas koululainen. Ei kyllä meillä vanhemmillakaan ole mitään R-vikaa tms....
Reippaasti vain sellainen nimi joka sopii lapselle!
Meillä kaikkilla lapsilla R-nimet ja kaikille lapsille R-kirjaimen oppiminen vaikeaa...Vanhin oppi 5v ja r tulee ihan normaalisti.Toinen käy nyt 6v puheterapiassa,ja kahdelta pienemmältäkin vielä R puuttuu.Silti laitan tälle kuopusvauvallekkin R-nimen koska luotan siihen että se R opitaan jossain vaiheessa ihan varmasti!
Meillä viisi lasta, joista kolmella on nimessään r-kirjain. Nimiä pohdittiessa meille ei tullut mieleenkään mahdollinen r-vika. Ja voihan lapsilla olla vaikeuksia muidenkin kirjainten suhteen. S- ja L-vikaisiakin on paljon, jopa K-kirjain saattaa tuottaa vaikeuksia.
Nykysin lapset ohjataan puheterapiaan jo varhain, joten mahdolliset epäselvät kirjaimet usein korjaantuvat siellä.
En tiedä, onko suvuissa R-vika enemmän perinnöllistä vai opittua. Ystävälläni sekä hänen kolmella sisaruksellaan on kaikikka nimessä R-kirjain, eikä kukaan osaa sanoa nimeään oikein. Minun mielestäni heidän vanhemmillaankaan ei R tule aivan puhtaasti kummallakaan. Varmaan tämä on kuitenkin aika harvinaista. R on usein silti se viimeisenä löytyvä kirjain.
mulla..
Mulla on etu- ja sukunimessa R-kirjain ja mulla on r-vika..tosin se ei ole kauhean paha. Hyvinhän tuota on selvinnyt =) Ei sitä itsekään edes huomaa, kun siihen ei kiinnitä huomiota. Joskus yläasteella koin pientä kiusaa tuon takia, mutta sitä ei pidä ottaa niin vakavasti. Tytölle kyllä halusin nimen jossa ei ole R-kirjainta tämän oman vikani takia. On mulle helpompi lausua tytön nimi :) Tytölle tulee, jos tulee..sille, kun ei voi oikein mitään.Presidentti Halosellahan on
itselläänkin r-vika, joten jos hänen tyttärellään Annalla on r-vika, niin taipumus siihen lienee periytyvä. Jos suvussa on r-vikaa, niin ei kannata antaa r-nimeä lapselle.Itse sanoin r:n sorahtavana kurkkuärränä seitsemänvuotiaaksi asti. Kesällä ennen kouluun menoa opin sitten oikean suomalaisen ärrän, joten en joutunut koulussa puheopetukseen. Niin, ja nimessäni on ärrä. Huolimatta omista muistoistani olen uskaltanut antaa kahdelle lapselleni ärrällisen nimen, eikä heille kummallekaan tullut r-vikaa.
Miten s-vikaiset..
Ei kai lapselle kannata jättää antamatta r-tai s-kirjaimella alkavia nimiä siinä pelossa, että jos tulee olemaan r/s-vika.Kyllä jokaisella sen verran pitää olla pokkaa nauramatta päin naamaa jos kuulostaa esitellessäö hassulta..esim. Severi Suhonen..
r-vikako?
Itse mietin aikoinaan ihan samaa, kahden ensimmäisen lapsen aikana. Meillä suvussa on r-vikaa. Veljelläni on myös ja hänellä on omassa nimessään r-kirjain. Olen kuunnellut vierestä monesti, kun hän on joutunut sanomaan nimensä useasti, koska r oli niin epäselvä. Puhelimessa ainakin nimen sanominen oli vaikeata sanoa, niin että hän tuli ymmäretyksi. Pienenä se r meni l:ksi.Kahdella lapsellani oli myös r-vika, joka on nyt korjaantunut molemmilla. Kolmannesta en voi sanoa mitään, koska hän on vasta 13kk. Kolmannen kohdalla en edes enää miettinyt, että saako nimessä olla r:ää vai ei. Nimi tuli kuitenkin ilman r-kirjainta.
Olen kuitenkin sitä mieltä, että ei sen ole väliä onko r- tai s-vika, se on kuitenkin niin pieni asia. Ymmärrän kyllä näin vanhempana, että sitä tulee helposti mietittyä, varsinkin jos lähipiireissä on r-vikoja. Ei minuakaan haitannut aikoinaan lasteni r-viat, se oli yksi osa lasteni persoonallisuutta, joka hävisi iän myötä.
Mukavaa kevättä teille!
minun lapsellani
Minun lapsellani on R-kirjain molemmissa nimissä ja sukunimessä myös. Ei ole missään vaiheessa ollut vaikeuksia hänellä lausua nimeään. Ja nyt on jo reipas koululainen. Ei kyllä meillä vanhemmillakaan ole mitään R-vikaa tms....Reippaasti vain sellainen nimi joka sopii lapselle!
Meillä R-lapset
Meillä kaikkilla lapsilla R-nimet ja kaikille lapsille R-kirjaimen oppiminen vaikeaa...Vanhin oppi 5v ja r tulee ihan normaalisti.Toinen käy nyt 6v puheterapiassa,ja kahdelta pienemmältäkin vielä R puuttuu.Silti laitan tälle kuopusvauvallekkin R-nimen koska luotan siihen että se R opitaan jossain vaiheessa ihan varmasti!näin
Meillä viisi lasta, joista kolmella on nimessään r-kirjain. Nimiä pohdittiessa meille ei tullut mieleenkään mahdollinen r-vika. Ja voihan lapsilla olla vaikeuksia muidenkin kirjainten suhteen. S- ja L-vikaisiakin on paljon, jopa K-kirjain saattaa tuottaa vaikeuksia.Nykysin lapset ohjataan puheterapiaan jo varhain, joten mahdolliset epäselvät kirjaimet usein korjaantuvat siellä.
Voi käydä niinkin...
En tiedä, onko suvuissa R-vika enemmän perinnöllistä vai opittua. Ystävälläni sekä hänen kolmella sisaruksellaan on kaikikka nimessä R-kirjain, eikä kukaan osaa sanoa nimeään oikein. Minun mielestäni heidän vanhemmillaankaan ei R tule aivan puhtaasti kummallakaan. Varmaan tämä on kuitenkin aika harvinaista. R on usein silti se viimeisenä löytyvä kirjain.