Angiina

potilas_

Kertokaa vinkkejä, kuinka angiinaa lievittää! kävin jo lääkärissä ja sain lääkkeet, mutta kurkku on edelleen arka. mitä ruokia olisi helppo syödä kun kurkkuun sattuu järkyttävän paljon?kylmää vai kuumaa? ja tarttuuko angiina suutelemalla?

131

166264

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...se...

      ...antibiootilla äkkiä lannistuu, mulla ainakin oli usein angiina pari vuotta takaperin ja antibiootit toimi tosi nopeasti. Niissäkin tietysti on eroja, mutta ainakin ne mitä itse sain toimivat kipuun tehokkaasti.

      Mä aina join kuumaa mehua angiinassa, ihan niin kuin muissakin kurkkukivuissa. Tosin jos on tosi paha angiina niin sillon ei kyllä pysty oikein nieleen mitään vaan syljetkin tulee syljeskeltyä lavuaariin kun ei pysty nieleen...Toi on ikävä tilanne =(

      Äläkä missään nimessä suutelemaan ala!!! Angiina todellakin tarttuu suudellessa ja kaikessa muussakin lähikontaktissa. Pysy mieluiten poissa ihmisten ilmoilta ainakin pari päivää ja parantele itseäsi rauhassa, ettet tartuta muita. Angiina on kuitenkin todella herkästi tarttuva tauti.

      Koitahan jaksella, kyllä se siitä helpottuu. Tärkeintä on että oot saanut lääkkeet. =)

      • kokemusta

        antibiootti joka lannistaa angiinan on v-pen...


      • apina

        aijaa minulla on angiina.menenkö kouluun angiinassa miten sen itse teit?


      • miba^
        kokemusta kirjoitti:

        antibiootti joka lannistaa angiinan on v-pen...

        ite vedin ton 10 päivän kuurin V-Peniä.... Ei auttanu yhtään, nyt ne anto vielä jotai toista lääkettä...ei sekää näytä auttavan, buranaa menee sillee että en ees tiiä auttaako se kun kurkku on perkeleen kipee kokoajan, moro


      • nooruli3

        Mulla on angiina parhaillaan. Aloitin eilen lääkekuurin. Vielä ei ole auttanut. Kauheelta tuntuu kun ei voi kunnolla nielasta, tai se ainakin sattuu. Pitää vaan syljeskellä kuppiin/lavuaariin :p. Mulla on vielä kuumettakin. Buranalla se laskee, mut sit tulee armoton hiki!

        Lääkäri sanoin minulle, että pitää juoda kylmää ja lämmintä. Ei kuumaa!
        Kuulin, että angiina ei tarttuisi. En sit tarkkaan tiedä. Äiti vaan sanoin niin x).

        Mulla alkoi koulu kesäloman jälkeen maanantaina. Olin tunnollisesti koulussa pari päivää, vaikka oli välillä yhtä tuskaa. Tänään keskiviikkona olen ekan päivän poissa koulusta, oli pakko olla kun kurkku ja korva niin sairaan kipee! Ja kuumettakin.

        Mut hei kommentoikaan vaan jotain jos haluatte. Mie yritän tässä parannella itseeni :).

        terv. Noora


      • nooruli3
        miba^ kirjoitti:

        ite vedin ton 10 päivän kuurin V-Peniä.... Ei auttanu yhtään, nyt ne anto vielä jotai toista lääkettä...ei sekää näytä auttavan, buranaa menee sillee että en ees tiiä auttaako se kun kurkku on perkeleen kipee kokoajan, moro

        Itse käytän v-pen megaa. Aloitin sen eilen illalla mut ei oo auttanut vielä, kun vain vähän. Toivottavasti se auttais! Harmillista kun sulla ei auttanut.
        En kestä olla kipeenä jos lääkkeetkään ei auta!


      • noffunen
        nooruli3 kirjoitti:

        Mulla on angiina parhaillaan. Aloitin eilen lääkekuurin. Vielä ei ole auttanut. Kauheelta tuntuu kun ei voi kunnolla nielasta, tai se ainakin sattuu. Pitää vaan syljeskellä kuppiin/lavuaariin :p. Mulla on vielä kuumettakin. Buranalla se laskee, mut sit tulee armoton hiki!

        Lääkäri sanoin minulle, että pitää juoda kylmää ja lämmintä. Ei kuumaa!
        Kuulin, että angiina ei tarttuisi. En sit tarkkaan tiedä. Äiti vaan sanoin niin x).

        Mulla alkoi koulu kesäloman jälkeen maanantaina. Olin tunnollisesti koulussa pari päivää, vaikka oli välillä yhtä tuskaa. Tänään keskiviikkona olen ekan päivän poissa koulusta, oli pakko olla kun kurkku ja korva niin sairaan kipee! Ja kuumettakin.

        Mut hei kommentoikaan vaan jotain jos haluatte. Mie yritän tässä parannella itseeni :).

        terv. Noora

        Mullakin on parhaillaan angiina. on ollu jo viime keskiviikosta ja lääkkenä on v-pen, mutta ei oo auttanu ja uus kuuriki on haettu.korva ja kurkku kipeenä , ei pysty nielemään juuri mitään. kuumettaki on. :( voiko muuten mehujäätä syödä ku on angiina ?


      • nooruli3
        noffunen kirjoitti:

        Mullakin on parhaillaan angiina. on ollu jo viime keskiviikosta ja lääkkenä on v-pen, mutta ei oo auttanu ja uus kuuriki on haettu.korva ja kurkku kipeenä , ei pysty nielemään juuri mitään. kuumettaki on. :( voiko muuten mehujäätä syödä ku on angiina ?

        voi pikaista paranemista! toiv. sulla rupeis auttamaan viimein se toinen lääkekuuri.
        Itseäni rupesi nyt auttamaan lääkekuuri ainakin vähäsen. en tiiä onko ensi yö taas yhtä tuskaa :/

        Mut siihen sun kysymykseen.. kyllä mehujäätelöä voi syödä. Kylmä tekee hyvää kurkulle :) itse söin äsken jäätelön, sitä ennen puuroa ja kylmiä marjoja, nam.

        Toivon, et oot parempaan päin!!!

        Hitto, ku on pitänyt keksiä moinen angiina! tai eihän mitkään sairaukset kivoja ole, mut jos ei oo kokenu tätä ei usko miten kauheeta tää on!


      • noffunen
        nooruli3 kirjoitti:

        voi pikaista paranemista! toiv. sulla rupeis auttamaan viimein se toinen lääkekuuri.
        Itseäni rupesi nyt auttamaan lääkekuuri ainakin vähäsen. en tiiä onko ensi yö taas yhtä tuskaa :/

        Mut siihen sun kysymykseen.. kyllä mehujäätelöä voi syödä. Kylmä tekee hyvää kurkulle :) itse söin äsken jäätelön, sitä ennen puuroa ja kylmiä marjoja, nam.

        Toivon, et oot parempaan päin!!!

        Hitto, ku on pitänyt keksiä moinen angiina! tai eihän mitkään sairaukset kivoja ole, mut jos ei oo kokenu tätä ei usko miten kauheeta tää on!

        kiva että vastasit , nyt tekeeki mieli kaikkea kylmää ja semmosta.. mulla yöt on aivan kauheita ku pitää suu auki nukkua ja aamulla on ihan kuiva ja kipeä kurkku. ja joka yö petivaatteet aivan märät hiestä ! mutta jospa nyt tosiaan alkais pikkuhiljaa paranemaan , toipumisia sullekkin :) kauanko muuten ite oot sairastanu ?


      • nooruli3
        noffunen kirjoitti:

        kiva että vastasit , nyt tekeeki mieli kaikkea kylmää ja semmosta.. mulla yöt on aivan kauheita ku pitää suu auki nukkua ja aamulla on ihan kuiva ja kipeä kurkku. ja joka yö petivaatteet aivan märät hiestä ! mutta jospa nyt tosiaan alkais pikkuhiljaa paranemaan , toipumisia sullekkin :) kauanko muuten ite oot sairastanu ?

        Mulla on ne vaatteet, joilla nukun ihan märkänä ja petivaatteet kai kans. sama juttu!
        No miulla oli viime pe sellanen olo, et nyt taidan tulla kipeeksi. Lauantaina alkoi olla kurkku kipeä, kuume nousi. Eli en oo vielä kovin kauaa sairastanut. Nytkin on ihan hiki! burana vaikuttaa ja muutenkin on kuumuutta ilmassa.Ukkonen varmaan tulossa.
        Mut kirjoittele vaan lisää jos haluat :).

        Mä tästä lähen suihkuun! Sitten varmaan kämpille että en sairastuta kaikkia täällä kotona, perhettä siis.

        Mut paranemista edelleen x) eiköhän me tästä tervehdytä! =)


      • noffunen
        nooruli3 kirjoitti:

        Mulla on ne vaatteet, joilla nukun ihan märkänä ja petivaatteet kai kans. sama juttu!
        No miulla oli viime pe sellanen olo, et nyt taidan tulla kipeeksi. Lauantaina alkoi olla kurkku kipeä, kuume nousi. Eli en oo vielä kovin kauaa sairastanut. Nytkin on ihan hiki! burana vaikuttaa ja muutenkin on kuumuutta ilmassa.Ukkonen varmaan tulossa.
        Mut kirjoittele vaan lisää jos haluat :).

        Mä tästä lähen suihkuun! Sitten varmaan kämpille että en sairastuta kaikkia täällä kotona, perhettä siis.

        Mut paranemista edelleen x) eiköhän me tästä tervehdytä! =)

        kyllä tuntuu ettei enään yhtään jaksais ku toinen kuuri menossa eikä minkäänlaisia tuloksia.. Mutta tänään on ollu jo vähän parempi olo.Imusolmukkeet laskenu huomattavasti ja äänestäki alkaa jo saada selvää. Kuumekin on laskenu.
        Kyllä tästäkin parantuu vaikka välillä ei ihan uskois. :) Mutta on tässä itelläkin vielä päiviä sairastettavana.Ois vaan sitä kärsivällisyyttä enemmmän..
        Osaapa sitten vaan taas arvostaa vähän aikaa niitä terveitä päiviä =)


      • angiinainen
        noffunen kirjoitti:

        Mullakin on parhaillaan angiina. on ollu jo viime keskiviikosta ja lääkkenä on v-pen, mutta ei oo auttanu ja uus kuuriki on haettu.korva ja kurkku kipeenä , ei pysty nielemään juuri mitään. kuumettaki on. :( voiko muuten mehujäätä syödä ku on angiina ?

        mul on kans angiina jo toista kertaa puolen vuoden aikana ja joka kerta on hirvee pääsärky, lääkäris sanottiin et ei pitäs juoda kuumaa et kurkku turpoo entisestään se onki aivan tukos onneks sain lääkkeet ne ylleesä auttaa toisena päivän jo niin et jaksaa tehä muutaki ku nukkuu , voi syödä mehujäätä jos kurkku kestää mut kuumaa ei kande.


      • JippeV
        noffunen kirjoitti:

        kyllä tuntuu ettei enään yhtään jaksais ku toinen kuuri menossa eikä minkäänlaisia tuloksia.. Mutta tänään on ollu jo vähän parempi olo.Imusolmukkeet laskenu huomattavasti ja äänestäki alkaa jo saada selvää. Kuumekin on laskenu.
        Kyllä tästäkin parantuu vaikka välillä ei ihan uskois. :) Mutta on tässä itelläkin vielä päiviä sairastettavana.Ois vaan sitä kärsivällisyyttä enemmmän..
        Osaapa sitten vaan taas arvostaa vähän aikaa niitä terveitä päiviä =)

        Arvatkaas millä tavalla ette olisi sairastanut kovin kauaa? Minulle ilmestyi lauantaina, syljeskelin jatkuvasti ja sunnuntaina PYYSIN kaveria TUTKIMAAN KURKUN ja se löysi PUNAISIA ja VALKOISIA täpliä eli minulla oli varmaankin angiina. Menin maanantaina lääkäriin, sain v-pen megat ja koska olin parin kolmen päivän päästä jo alkanut näitä syömään niin paranin siinä samassa ajassa kuin olin sairastanutkin. Yksinkertaista? Ittellä ärsytti ku normaalisti mun pitää kotona huutaa, niin kun menee limaa kurkkuun eikä voi puhuu ku sattuu kurkkuun ku se lima liikkuu, eikä voi saada sitä sylkäsemällä vaan nielasemalla. Mä kerään ittelleni suuhun sylkeä ja kun vahingos nielasen tottumuksest niin meen äkkii sylkäsee. Ja arvakkaa mitä? Lämmin mehu ei auta, kylmä mehu ei auta. Auttaa vain jos syöt lääkkeitä. Ja tosiaan, jos jätät lääke kuurin väliin kun kurkku parantuu niin tulee virus takas ja ei lääkkeet sitten enää auta.


      • Joku XD
        miba^ kirjoitti:

        ite vedin ton 10 päivän kuurin V-Peniä.... Ei auttanu yhtään, nyt ne anto vielä jotai toista lääkettä...ei sekää näytä auttavan, buranaa menee sillee että en ees tiiä auttaako se kun kurkku on perkeleen kipee kokoajan, moro

        V-pen auttaa kyllä, ainenkin mua.
        Vaikka oon ottanu vasta 2 taplettii onse auttanut mua vähän jo.
        Yöllä saa hyvin nukuttua.
        Mä saan ainenki ^^
        Ehkä sua se ei auta.
        Luulen vaan että sun pitäs varata viel aika jos lääkärin anatamat lääkkeet eivät auta.
        En oo mikään tietäjä, mutta sulla voi ehkä olla vaikka tulossa joku muu tauti, vaikka?
        Tai sitten Angiina voi pahentuakkin sulla, jos lääkkeet eivät auta...
        No, kannattaa juoda mehua.
        T. joku XD


      • Joku XD
        noffunen kirjoitti:

        Mullakin on parhaillaan angiina. on ollu jo viime keskiviikosta ja lääkkenä on v-pen, mutta ei oo auttanu ja uus kuuriki on haettu.korva ja kurkku kipeenä , ei pysty nielemään juuri mitään. kuumettaki on. :( voiko muuten mehujäätä syödä ku on angiina ?

        Älä välitä, mullakin on se nyt ;/
        Mehu jäätä en välttämättä suosittele.
        Ittekkin oon käyny hakemas lääkkeet, ja käyny lääkäris.
        Muakin sattui korvaan ja päähän, mutta nyt kun lääkkeitä on otettu 2 kertaa on se mua helpottanut.
        Mehu saattaisi auttaa kurkkuun.
        Munkin kurkku on vielä kipee ;/
        Mun henki haisee ;'D
        Se ''Angiina'' haisee siel kurkussa (kai)


      • hyvin...
        miba^ kirjoitti:

        ite vedin ton 10 päivän kuurin V-Peniä.... Ei auttanu yhtään, nyt ne anto vielä jotai toista lääkettä...ei sekää näytä auttavan, buranaa menee sillee että en ees tiiä auttaako se kun kurkku on perkeleen kipee kokoajan, moro

        itse aloitin eilen kuurin ja tuntuu, että nyt alkais jo vaikuttamaan :O


      • angiina potilaille
        nooruli3 kirjoitti:

        voi pikaista paranemista! toiv. sulla rupeis auttamaan viimein se toinen lääkekuuri.
        Itseäni rupesi nyt auttamaan lääkekuuri ainakin vähäsen. en tiiä onko ensi yö taas yhtä tuskaa :/

        Mut siihen sun kysymykseen.. kyllä mehujäätelöä voi syödä. Kylmä tekee hyvää kurkulle :) itse söin äsken jäätelön, sitä ennen puuroa ja kylmiä marjoja, nam.

        Toivon, et oot parempaan päin!!!

        Hitto, ku on pitänyt keksiä moinen angiina! tai eihän mitkään sairaukset kivoja ole, mut jos ei oo kokenu tätä ei usko miten kauheeta tää on!

        tässä muutamia juomia ja ruokia jota kannattaa kokeilla!

        hiilihapolliset juomat kuten cocacola ovat helppoja niellä eivätkä ainakaan itseeni satu vaikka minullakin tuota angiina nyt valitettavasti on...

        mehujää on hyvä. Sitä siis. ja jos kunnon ruokaa haluaa niin kannattaa tehdä jotain helpposti nieltävää kuten esim.makarooni laatikkoa. maidon juontia en suosittele koska se sattuu!

        niin ja jos kurkkua särkee kannattaa ottaa lasten yskän lääkettä, kurlata sitä ja niellä. se nimittäin puuduttaa tehokkaasti!

        voimia parantumiseen ja muistakaa syödä lääkkeet!


      • joku
        nooruli3 kirjoitti:

        Mulla on angiina parhaillaan. Aloitin eilen lääkekuurin. Vielä ei ole auttanut. Kauheelta tuntuu kun ei voi kunnolla nielasta, tai se ainakin sattuu. Pitää vaan syljeskellä kuppiin/lavuaariin :p. Mulla on vielä kuumettakin. Buranalla se laskee, mut sit tulee armoton hiki!

        Lääkäri sanoin minulle, että pitää juoda kylmää ja lämmintä. Ei kuumaa!
        Kuulin, että angiina ei tarttuisi. En sit tarkkaan tiedä. Äiti vaan sanoin niin x).

        Mulla alkoi koulu kesäloman jälkeen maanantaina. Olin tunnollisesti koulussa pari päivää, vaikka oli välillä yhtä tuskaa. Tänään keskiviikkona olen ekan päivän poissa koulusta, oli pakko olla kun kurkku ja korva niin sairaan kipee! Ja kuumettakin.

        Mut hei kommentoikaan vaan jotain jos haluatte. Mie yritän tässä parannella itseeni :).

        terv. Noora

        mullakin on ollus joskus kurkku kamalan kipee ja sattui jopa nielaminen

        ja nyt poikaystävälläni taitaa ol angiina
        mut toivottavasti ei pahanlaatuinen


      • Josjokuvielävinkkiäkaipaa

        tai ainakin mehujäätelö auttaa mulla tooosi paljon, kannattaa kokeilla, ei hetkeen satu ollenkaan.. Ja muutenki yleensä vältän kuumia juomia, mulla ne tuntuu vaan aiheuttavan enemmän kipua?


      • irs-
        nooruli3 kirjoitti:

        Mulla on angiina parhaillaan. Aloitin eilen lääkekuurin. Vielä ei ole auttanut. Kauheelta tuntuu kun ei voi kunnolla nielasta, tai se ainakin sattuu. Pitää vaan syljeskellä kuppiin/lavuaariin :p. Mulla on vielä kuumettakin. Buranalla se laskee, mut sit tulee armoton hiki!

        Lääkäri sanoin minulle, että pitää juoda kylmää ja lämmintä. Ei kuumaa!
        Kuulin, että angiina ei tarttuisi. En sit tarkkaan tiedä. Äiti vaan sanoin niin x).

        Mulla alkoi koulu kesäloman jälkeen maanantaina. Olin tunnollisesti koulussa pari päivää, vaikka oli välillä yhtä tuskaa. Tänään keskiviikkona olen ekan päivän poissa koulusta, oli pakko olla kun kurkku ja korva niin sairaan kipee! Ja kuumettakin.

        Mut hei kommentoikaan vaan jotain jos haluatte. Mie yritän tässä parannella itseeni :).

        terv. Noora

        Voiko angiina parantua ilman antibioottia ? mulla on armoton angiina korvatulehdun enkä mitenkää pääse käymään läkärissä, joten voiko se parantua ilman ?


      • a n t t i
        miba^ kirjoitti:

        ite vedin ton 10 päivän kuurin V-Peniä.... Ei auttanu yhtään, nyt ne anto vielä jotai toista lääkettä...ei sekää näytä auttavan, buranaa menee sillee että en ees tiiä auttaako se kun kurkku on perkeleen kipee kokoajan, moro

        Ainakin minua. Aluksi kuume oli 39.5, mutta alkoi laskemaan siitä pikkuhiljaa. Kolmantena lääkityspäivänä taisi jo kuume häipyä.


      • doctor who
        nooruli3 kirjoitti:

        Mulla on angiina parhaillaan. Aloitin eilen lääkekuurin. Vielä ei ole auttanut. Kauheelta tuntuu kun ei voi kunnolla nielasta, tai se ainakin sattuu. Pitää vaan syljeskellä kuppiin/lavuaariin :p. Mulla on vielä kuumettakin. Buranalla se laskee, mut sit tulee armoton hiki!

        Lääkäri sanoin minulle, että pitää juoda kylmää ja lämmintä. Ei kuumaa!
        Kuulin, että angiina ei tarttuisi. En sit tarkkaan tiedä. Äiti vaan sanoin niin x).

        Mulla alkoi koulu kesäloman jälkeen maanantaina. Olin tunnollisesti koulussa pari päivää, vaikka oli välillä yhtä tuskaa. Tänään keskiviikkona olen ekan päivän poissa koulusta, oli pakko olla kun kurkku ja korva niin sairaan kipee! Ja kuumettakin.

        Mut hei kommentoikaan vaan jotain jos haluatte. Mie yritän tässä parannella itseeni :).

        terv. Noora

        niin siis angiina eli siis nielu- tai nielurisatulehdus voi olla joko viruksen aiheuttama tai ns bakteeriperäinen...mikäli tauti on bakteeriperäinen se ei tartu toisiin mutta mikäli kyseessä on virusperäinen angiina, on se erittäin herkkä tarttumaan....joten perussääntönä hyvä pitää sitä että se tarttuu....

        muistattehan myös että antibiootit tappavat myös hyviä bakteereja jotka taas vähetessään laskevat vastustuskykyä....siksi antibiootit ihan viimeisenä keinona jookos...juuri antibioottien ylenpalttinen käyttö on pahentanu tauteja entisestään koska suurimmista kulkutaudeista on tullut perusantibiooteille resistenttejä.......ja huom! antibiootti ei ole sama asia kuin penisiliinii!! penisiliini on lääkeaine joka on yksi antibiootteihin kuuluvista lääkeaineista....mutta koska se oli ensimmäinen antibiootti mikä keksittiin, käytetään kaikista antibiooteista kansan suussa yleisesti nimitystä penisiliini.


      • 20 agniinaa takana

      • kandipaatti
        miba^ kirjoitti:

        ite vedin ton 10 päivän kuurin V-Peniä.... Ei auttanu yhtään, nyt ne anto vielä jotai toista lääkettä...ei sekää näytä auttavan, buranaa menee sillee että en ees tiiä auttaako se kun kurkku on perkeleen kipee kokoajan, moro

        Jos on kyseessä todellinen streptokokkiangiina, auttaa V-pen käytännössä aina; Suomessa ei tavata sille resistenttejä streptokokkikantoja. Jos sinun kohdallasi se ei auttanut, on kyse siitä että sinulla oli viruksen aiheuttama nielutulehdus eikä "oikeaa" bakteeriangiinaa.


      • morooooooo
        miba^ kirjoitti:

        ite vedin ton 10 päivän kuurin V-Peniä.... Ei auttanu yhtään, nyt ne anto vielä jotai toista lääkettä...ei sekää näytä auttavan, buranaa menee sillee että en ees tiiä auttaako se kun kurkku on perkeleen kipee kokoajan, moro

        pusutauti


      • pölö76767676
        noffunen kirjoitti:

        kyllä tuntuu ettei enään yhtään jaksais ku toinen kuuri menossa eikä minkäänlaisia tuloksia.. Mutta tänään on ollu jo vähän parempi olo.Imusolmukkeet laskenu huomattavasti ja äänestäki alkaa jo saada selvää. Kuumekin on laskenu.
        Kyllä tästäkin parantuu vaikka välillä ei ihan uskois. :) Mutta on tässä itelläkin vielä päiviä sairastettavana.Ois vaan sitä kärsivällisyyttä enemmmän..
        Osaapa sitten vaan taas arvostaa vähän aikaa niitä terveitä päiviä =)

        hauskaaaaa


      • köhä
        kandipaatti kirjoitti:

        Jos on kyseessä todellinen streptokokkiangiina, auttaa V-pen käytännössä aina; Suomessa ei tavata sille resistenttejä streptokokkikantoja. Jos sinun kohdallasi se ei auttanut, on kyse siitä että sinulla oli viruksen aiheuttama nielutulehdus eikä "oikeaa" bakteeriangiinaa.

        Aijaa. Minulla otettiin nielunäyte ja se oli negatiivinen. Tästä 7pvän päästä otettiin uusi näyte ja se olikin positiivinen ja todettiin angiina ja sain v-pen 10 pvän kuurin. Kuurin loputtua 5pvän jälkeen otettiin viellä uusi näyte pyynnöstäni. Lääkärin mielestä oireet eivät viitanneet enää angiinaan, mutta suostui viimein. Ja taas löytyi angiina nyt kefeksin 10 pvän kuuri päällä. Että minuun ei ainakaan v-pen tehonnut.Ja hammasharjat vaihdoin ensimmäisen kuurin 3päivän kohdalla niin kuin neuvottiin. Kuulemma bakteri voi jäädä olemaan hammasharjaan ja sen voi saada siitä uudelleen.


      • kyselijä

        Itellä oli 2kk sitten angiina, ja tällä hetkellä kans vissiin. En pysty nukkumaan,yöt menee valvoessa. Onneksi aamulla terveyskeskuksee. Sit on ollu kahten peräkkäisen iltan yli 39astetta kuumetta. Voiko limppari juoda kun on angiina?


      • Anonyymi
        apina kirjoitti:

        aijaa minulla on angiina.menenkö kouluun angiinassa miten sen itse teit?

        Mä en jaksa odottaa sul että sul pitää kirjoittaa treeneissä maissa


      • Anonyymi
        angiina potilaille kirjoitti:

        tässä muutamia juomia ja ruokia jota kannattaa kokeilla!

        hiilihapolliset juomat kuten cocacola ovat helppoja niellä eivätkä ainakaan itseeni satu vaikka minullakin tuota angiina nyt valitettavasti on...

        mehujää on hyvä. Sitä siis. ja jos kunnon ruokaa haluaa niin kannattaa tehdä jotain helpposti nieltävää kuten esim.makarooni laatikkoa. maidon juontia en suosittele koska se sattuu!

        niin ja jos kurkkua särkee kannattaa ottaa lasten yskän lääkettä, kurlata sitä ja niellä. se nimittäin puuduttaa tehokkaasti!

        voimia parantumiseen ja muistakaa syödä lääkkeet!

        Hassua, mulla ainoa asia mikä ei satu ja menee alas on maito...jopa veden kanssa meinaa tulla tippa linssiin kun yrittää saada juotua


      • Anonyymi
        nooruli3 kirjoitti:

        voi pikaista paranemista! toiv. sulla rupeis auttamaan viimein se toinen lääkekuuri.
        Itseäni rupesi nyt auttamaan lääkekuuri ainakin vähäsen. en tiiä onko ensi yö taas yhtä tuskaa :/

        Mut siihen sun kysymykseen.. kyllä mehujäätelöä voi syödä. Kylmä tekee hyvää kurkulle :) itse söin äsken jäätelön, sitä ennen puuroa ja kylmiä marjoja, nam.

        Toivon, et oot parempaan päin!!!

        Hitto, ku on pitänyt keksiä moinen angiina! tai eihän mitkään sairaukset kivoja ole, mut jos ei oo kokenu tätä ei usko miten kauheeta tää on!

        Totta, mimullakin angiina paraikaa ja on sellai en keksintö että! Helvettiä se on. Kokoajan limaa ja kuolaa tulee suusta, siksi en pysty nukkumaan. Soitin hetki sitten hätänumeroon mutts olo parani hieman buranalla. Puhumaa. Ei pysty ja janottaa niin paljon, mutta onneksi burana auttaa pahimpaan että voin limua juoda. Smoothien jälkeen kurkku ja pää buranan vaikutuksen jälkeen aika muussina, muutta uutta buranaa vaan. Soitin siis hätänumeroon kun pikku unien jälkeen tuntu että kurkku niin turvoksissa että oksettaa kauheasti, mutt meni ohi.


    • sulkahattu

      paprikan pureskelu auttaa mulla hirveeseen kurkkukipuun.Sitä pitä usein pureskella, kun se vaikuttava aine on vesiliukosta ja hävii kurkusta.

      Muistankohan mä väärin, mutta tuli jäätelö mieleen...

      • sulkahattu

        nielurisaleikkauksen jälkeen se jäätelö...


    • shllwlttlbtch

      itsellani nielemista helpottaa kun painaa leukaa alspain lahelle kaulaa. sattuu silti, mutta vahemman kuin jos leuka on pystyssa. en tieda toimiiko kaikilla.

      • sanni2006

        jos joku kipuileva vielä tätä lukee niin antibiootti ei välttämättä heti auta kipuun, itse olen angiinassa saanut v-penin lisäksi tulehduskipulääke reseptin. reseptivapaakin käy yhtä hyvin ja voi ottaa sen penisiliinin lisäksi. johan auttaa...


      • penisilliiini
        sanni2006 kirjoitti:

        jos joku kipuileva vielä tätä lukee niin antibiootti ei välttämättä heti auta kipuun, itse olen angiinassa saanut v-penin lisäksi tulehduskipulääke reseptin. reseptivapaakin käy yhtä hyvin ja voi ottaa sen penisiliinin lisäksi. johan auttaa...

        mull on allergia ja sain aivan jotai muuta lääkettä ku muut en v-peniä vaan


      • JippeV
        sanni2006 kirjoitti:

        jos joku kipuileva vielä tätä lukee niin antibiootti ei välttämättä heti auta kipuun, itse olen angiinassa saanut v-penin lisäksi tulehduskipulääke reseptin. reseptivapaakin käy yhtä hyvin ja voi ottaa sen penisiliinin lisäksi. johan auttaa...

        Just joo! Se riippuu ihan siitä kuinka kauan kesti siitä alkamisesta et millon popsit lääkkeitä. Jos olit parin päivän jälkeen lääkkeitä ottanut niinkuin minä niin paremmaks menee, itse syön jo normaalisti ja nielen vaikka vain kaksi päivää lääkitystä. Kun minulla oli tuo kaksi päivää ja kolmantena sain lääkkeet. Eli jos havaitsette tuon menette heti seuraavana aamuna lääkäriin, ettekä odota jospa se parantuisi!


      • juujoojee
        JippeV kirjoitti:

        Just joo! Se riippuu ihan siitä kuinka kauan kesti siitä alkamisesta et millon popsit lääkkeitä. Jos olit parin päivän jälkeen lääkkeitä ottanut niinkuin minä niin paremmaks menee, itse syön jo normaalisti ja nielen vaikka vain kaksi päivää lääkitystä. Kun minulla oli tuo kaksi päivää ja kolmantena sain lääkkeet. Eli jos havaitsette tuon menette heti seuraavana aamuna lääkäriin, ettekä odota jospa se parantuisi!

        SAATANAN PÄSSI


    • angiinassa.

      Missään nimessä ei saisi juoda kuumaa, jos kurkku on kipeä. Kuumat juomat ja ruoat vain ärsyttävät kurkkua lisää. (Pelkkään flunssaan kuuman juominen on kyllä hyväksi)
      Eli kaikkea kylmää vaan kurkusta alas, sen mitä kestää. Itse olen juonut lähinnä vain jääkylmää vettä ja syönyt jäätelöä.
      Yksi hyvä keino miten saa veden pysymään kauan kylmänä on, kun laittaa pulloon vettä muutaman sentin pohjalle, laittaa sen pakastimeen jäätymään ja sen jälkeen lisää siihen jääkylmää vettä hanasta.
      Kipulääkkeitä kannattaa ottaa jos kipu tuntuu liian kovalta. Ja ½-1h ennen ruokailua kannattaa ottaa myös kipulääkettä, jotta saisi edes jotain syötyä.

      Nythän on liikkeellä jotain kurkkutautia, mikä muistuttaa oireiltaan paljon angiinaa. Jotta saa varmuuden, niin lääkärissä kannattaa käydä nieluviljelyssä. Jos angiina iskee, niin sehän täytyisi hoitaa aina antibioteilla pois, ettei tule ikäviä jälkitauteja.

      • vissiin angiina tai jtn..

        Kuumetta ollu jo vkon verran. 2:n alkupvänä oli 38,5C nousi yöksi ja nytten tuntuu, että on päivisin. Yskityttää ja räkää tulee neneästä ja kurkusta. Toissa yönä tuli joku ihmeen yskä/oksennuskohtaus ja tuli vertakin kurkusta tai keuhkosta. Nytten ei ääntäkään tule kunnolla ja jos puhun niin se sattuu ihan v****** ja seurauksena yskimiskohtaus. Voiko tulla mtn vaarallisia jälkioireita/sairauksia jos en hoida tätä lääkkein?


      • Miinuli^^
        vissiin angiina tai jtn.. kirjoitti:

        Kuumetta ollu jo vkon verran. 2:n alkupvänä oli 38,5C nousi yöksi ja nytten tuntuu, että on päivisin. Yskityttää ja räkää tulee neneästä ja kurkusta. Toissa yönä tuli joku ihmeen yskä/oksennuskohtaus ja tuli vertakin kurkusta tai keuhkosta. Nytten ei ääntäkään tule kunnolla ja jos puhun niin se sattuu ihan v****** ja seurauksena yskimiskohtaus. Voiko tulla mtn vaarallisia jälkioireita/sairauksia jos en hoida tätä lääkkein?

        Toivon että menit lääkäriin, koska hoitamattomasta angiinasta voi tulla epidemia pahimmassa tapauksessa. Jos ihminen yskii verta se voi merkata sitä että keuhkoissa on jonkinlaista nestettä tai sitten itse verta.

        Itselläni nyt ekaa kertaa ikinä angiina: nielu tulehtunu, kuumetta, heikottaa ja todella voimaton olo. Kaiken kukkuraksi sairastan samaan aikaan virtsatien ja suoliston tulehdusta.

        En yleensä sairastele, mutta kun sairastan, sairastan kunnolla.


      • on nyt toi
        Miinuli^^ kirjoitti:

        Toivon että menit lääkäriin, koska hoitamattomasta angiinasta voi tulla epidemia pahimmassa tapauksessa. Jos ihminen yskii verta se voi merkata sitä että keuhkoissa on jonkinlaista nestettä tai sitten itse verta.

        Itselläni nyt ekaa kertaa ikinä angiina: nielu tulehtunu, kuumetta, heikottaa ja todella voimaton olo. Kaiken kukkuraksi sairastan samaan aikaan virtsatien ja suoliston tulehdusta.

        En yleensä sairastele, mutta kun sairastan, sairastan kunnolla.

        angiina ja v-pen antibioottikuuri.. huomena alkais koulu saatan mennäkin ku ei kuumetta oo enää ja sillee vähän sattuu nieluun tällä hetkellä mutta en tiiä sit huomisesta.. nii haittaako paljonki jos polttasin tupakkaa sit huomenna tia ylihuomenna?


      • angiinainen
        Miinuli^^ kirjoitti:

        Toivon että menit lääkäriin, koska hoitamattomasta angiinasta voi tulla epidemia pahimmassa tapauksessa. Jos ihminen yskii verta se voi merkata sitä että keuhkoissa on jonkinlaista nestettä tai sitten itse verta.

        Itselläni nyt ekaa kertaa ikinä angiina: nielu tulehtunu, kuumetta, heikottaa ja todella voimaton olo. Kaiken kukkuraksi sairastan samaan aikaan virtsatien ja suoliston tulehdusta.

        En yleensä sairastele, mutta kun sairastan, sairastan kunnolla.

        Jos on samaan aikaan nuha ja yskä, epäilen ettei ole angiina, vaan joku virusperäinen tauti, mitä ei voi hoitaa penisiliinillä tai antibiooteilla.
        Kuume liittyy angiinaan, muttei yleensä flunssa.
        Suosittelen jäätelön syömistä, kun angiina on päällä. Tulehduskipulääkkeet on myös ehdottomat.


      • Kokeiltu on
        angiinainen kirjoitti:

        Jos on samaan aikaan nuha ja yskä, epäilen ettei ole angiina, vaan joku virusperäinen tauti, mitä ei voi hoitaa penisiliinillä tai antibiooteilla.
        Kuume liittyy angiinaan, muttei yleensä flunssa.
        Suosittelen jäätelön syömistä, kun angiina on päällä. Tulehduskipulääkkeet on myös ehdottomat.

        Tässä itsekkin angiinaa taas 2 vuoden sairastamisen jälkeen sairastan.

        Ensimmäisen angiinan hoidin lääkäristä saamallani V-PEN 1500 penisilini kuurilla.
        Viikonkuuriin hävisi kurkusta peitteet ja kurkku parani.


    • Tyyppi.

      Moi, sä jolla on vamraankin se ''Angiina''
      Ymmärrän että kurkkusi on vielä karhea yms...
      Itselläki on vielä (itselläni on se juuri)
      Sain kanssa lääkkeitä, ja kävin lääkärissä...
      Kannattaa ainenkin vähän aikaa kokeilla vielä, että parantuuko se kurkku pelkästä juomisesta ja lepäämisestä ja lääkkeitten otosta ^^
      Kannattaa juomaksi ottaa mehua ja kaakaota, ehkä se auttaa, Ps.Ehkä kuuma kaakao olisi parmepi ^^
      Ja sitten vielä että ei Angiina tartu ^^
      Ainenkaan omasta mielestäni.
      Itselläni se on vasta ekaa kertaa.

      • astmaatikko84

        opettele kirjoittamaan ymmärrettävästi ennen kuin tänne tulet totuuksia laukomaan!
        ps. kaakao sitä paitsi takertuu kurkkuun jos kurkku on kipeä.


      • Troll

        Lol.... Et kyl tiiä angiinasta mitään Meillä jo kolmannella menossa "Et kyl se tarttuu"
        ei kannata ruveta pätemää jos ei tiiä


      • juujoojee

        SAATANAN PÄSSI


    • jydyku

      Ei TODELLAKAAN kuumaa angiinaan. Kuuma auttaa flunssan yhteydessä olevaan kurkkukipuun mutta angiinaan pitää syödä / juoda ehdottomasti kylmää.
      kuuma juominen saa jo ennakkoon turvonneet imusolmukkeet turpoamaan entisestään, joten hengityskin saattaa vaikeutua. Itse sairastan parhaillani angiinaa ja todellakin on kauheeta. Sain antibiioottikuurin eilen ja odotan innolla millon alkais vaikuttaa, on nimittäin aika tuskaa kuten varmaan tiiätte..?

      • angiinako?

        Angiina on kyllä yks.... Sen sairastaneet tosiaan tietää mikä..
        Nieleminen sattuu ja korvia ja päätäkin särkee samaan aikaan.. Tässä olin puoltoista vuotta "ilman" angiinaa, mutta ny se sitten taas päätti iskeä...sain torstaina kuurin loppumaan ja olo tuntu hyvinkin parantuneelta.. (3 päivää meni ton angiinan aikana, että ainut mitä meni kurkusta alas oli jogurtti ja vesi)... Mutta eipä tässä sitten kaikki, nyt tässä odottelen huomiseen alkaako vasenkin puoli kurkusta taas punottamaan jne.. Tällä hetkellä kun oikeelle puolelle kurkkua särkee he***tisti, nieleminen sattuu ja oikeeta korvaakin kivistää ja lämpökin on koholla.. Mahdollisesti siis angiina uusiutumassa.. Sitä odotellessa...

        Paranemisia kaikille kenellä angiina.. :)


    • Joku tuntematon

      Itselläni oli kova 39,5 asteen kuume, oksentelua ja päänsärkyä. Antibiotti auttaa nopeasti mutta itselläni auttoi kipuun kuuma juotava ja pelkkä näkkileipä ilman voita, sitä on aika vaikea niellä kun se sattuu niin s*******. Mutta sitä kun söin melko paljon niin lakkasi kipu. Kuuma juominen auttaa myös erittäin hyvin!

      • Lave

        .. monista tätä angiinaa aiheuttavista streptokokeista on tullut resistenttejä kantoja penisiliinille (kuten tuo V-pen näköjään).

        Itselläni tähän hoitona Kefexin 750mg ja kun tämän maaliskuussa viimeksi sairastin niin meni tämän avulla pois. Joku lähipiiristä vain ilmeisesti kantaa tätä tautia ja siksi sain sen uudelleen. -_-


    • Negatiivinen

      Muakin nytte koskee kurkkuun iha perkelesti ! , kuumetta ja päänsärkyäkin ollu sekä on "valkosia pilkkuja " nielussa , mutta kun kävin tänään lääkärissä niin sanottiin vaan että tulos oli negatiivinen ja että se voi olla jokin virus peräinen tauti ? tai flunssa ?

      onks kellekkään sattunu samallailla että tulokset olisivat voineet näyttää väärin ? :)

      • RouvaXXX

        Etsin angiinatietoa netistä ja osuin tänne. Itsellä angiina just nyt päällä, kuuri aloitettu. Sairastamista takana yksi viikonloppu, lääkkeet hain heti maanantaina. Oireet ovat loiventuneet, mutta pirunmoinen väsymys vaivaa. Lääkkeetkin saattaa sen aiheuttaa. Mutta yhden asian haöusin sanoa, mikä ei täällä ole tullut esiin. Terv.hoitaja käski VAIHTAA HAMMASHARJAN heti seuraavana päivänä siitä, kun on aloittanut lääkekuurin. Ei siis samana päivänä vaan vasta seuraavana. Muuten voi kuulemma uusia! Muistakaa tämä :)!


      • pöppöp
        RouvaXXX kirjoitti:

        Etsin angiinatietoa netistä ja osuin tänne. Itsellä angiina just nyt päällä, kuuri aloitettu. Sairastamista takana yksi viikonloppu, lääkkeet hain heti maanantaina. Oireet ovat loiventuneet, mutta pirunmoinen väsymys vaivaa. Lääkkeetkin saattaa sen aiheuttaa. Mutta yhden asian haöusin sanoa, mikä ei täällä ole tullut esiin. Terv.hoitaja käski VAIHTAA HAMMASHARJAN heti seuraavana päivänä siitä, kun on aloittanut lääkekuurin. Ei siis samana päivänä vaan vasta seuraavana. Muuten voi kuulemma uusia! Muistakaa tämä :)!

        Minulle ainakin lääkäri sanoi että hammasharjaa olisi vaihdettava 2-3 päivää kuurin aloittamisesta. Näinhän se olisi loogisintaki sillä angiina voi tarttua vielä 2 päivää hoidon aloittamisesta.


      • mmimm

        Jaahas, en taida olla ainoa joka tätä kauheaa tautia on kärsiny.. kävin lääkärissä ja nieluviljelyn tulos näytti negatiivista. Lääkäri sanoi että nieluviljelyyn pitäisi yleensä olla syömättä ja juomatta 4 h, ja olin juonut tunti sitten. Kurkussa on valkoisia läikkiä. V-pen megaa määrättiin ja nyt neljäs päivä menossa. Ei oo auttanu. Oireet alko vasta lääkärissä käynnin jälkeen ku näytteenottaja ärsytti kurkkua sillä vanutupolla. Nyt on kurkku älyttömän kipeä ja korvissa tuntuu kans jotain.. Yöllä heräilen kuumuuteen ja voimat on poissa. KAUHEA TAUTI. :( Nii mullon kyllä kiva juhannus.


      • huoh..
        mmimm kirjoitti:

        Jaahas, en taida olla ainoa joka tätä kauheaa tautia on kärsiny.. kävin lääkärissä ja nieluviljelyn tulos näytti negatiivista. Lääkäri sanoi että nieluviljelyyn pitäisi yleensä olla syömättä ja juomatta 4 h, ja olin juonut tunti sitten. Kurkussa on valkoisia läikkiä. V-pen megaa määrättiin ja nyt neljäs päivä menossa. Ei oo auttanu. Oireet alko vasta lääkärissä käynnin jälkeen ku näytteenottaja ärsytti kurkkua sillä vanutupolla. Nyt on kurkku älyttömän kipeä ja korvissa tuntuu kans jotain.. Yöllä heräilen kuumuuteen ja voimat on poissa. KAUHEA TAUTI. :( Nii mullon kyllä kiva juhannus.

        Mulla on sama. Todettiin 3-4 pv sitten, että olen saanut angiinan, menin ensimmäisenä päivänä lääkäriin kun kurkku oli niin kipeä, etten voinut syödä, en edes juoda! kun koitin ottaa Kuumaa flunssa lääkettä, se ei todellakaan auttanut vaan pahensi sitä. Eilen olo oli terve, ettei mulla enään olisi angiinaa mutta ei. Se tuli tänää sit uudestaa ja kurkku on niin kipeä ku olla ja voi, onneksi minulla on antibiootit valmiina.


      • Danny
        mmimm kirjoitti:

        Jaahas, en taida olla ainoa joka tätä kauheaa tautia on kärsiny.. kävin lääkärissä ja nieluviljelyn tulos näytti negatiivista. Lääkäri sanoi että nieluviljelyyn pitäisi yleensä olla syömättä ja juomatta 4 h, ja olin juonut tunti sitten. Kurkussa on valkoisia läikkiä. V-pen megaa määrättiin ja nyt neljäs päivä menossa. Ei oo auttanu. Oireet alko vasta lääkärissä käynnin jälkeen ku näytteenottaja ärsytti kurkkua sillä vanutupolla. Nyt on kurkku älyttömän kipeä ja korvissa tuntuu kans jotain.. Yöllä heräilen kuumuuteen ja voimat on poissa. KAUHEA TAUTI. :( Nii mullon kyllä kiva juhannus.

        Just just, näin soppelisti hiihtoloma menossa ja meikäläisen piti sairastua angiinaan perjantaina, eli päivänä ku hiihtoloma alkoi. On ollut kyllä tosi mukava loma... Mun tapauksessa kuuma ainakin on auttanut, onko varma homma että kylmä auttaa?


      • Angiinalainen
        RouvaXXX kirjoitti:

        Etsin angiinatietoa netistä ja osuin tänne. Itsellä angiina just nyt päällä, kuuri aloitettu. Sairastamista takana yksi viikonloppu, lääkkeet hain heti maanantaina. Oireet ovat loiventuneet, mutta pirunmoinen väsymys vaivaa. Lääkkeetkin saattaa sen aiheuttaa. Mutta yhden asian haöusin sanoa, mikä ei täällä ole tullut esiin. Terv.hoitaja käski VAIHTAA HAMMASHARJAN heti seuraavana päivänä siitä, kun on aloittanut lääkekuurin. Ei siis samana päivänä vaan vasta seuraavana. Muuten voi kuulemma uusia! Muistakaa tämä :)!

        Jep, hammasharja todellakin vaihtoon MUTTA vasta KOLMEN PÄIVÄN KULUTTUA KUURIN ALOITTAMISESTA! Ite aloitin tänään,maanantaina (Kefexin) kuurin,joten vaihdan harjan torstaina. Tämä siksi,koska antibiootit eivät vaikuta heti välittömästi 100%, vaikutus toki alkaa muttei ihan täysin. Näin ollen pöpö on jo saanut sen verran kyytiä tässä tapauksessa torstaihin mennessä, että sitte voi rauhallisin mielin harjailla uudella harjalla...! Ei ole nostattanut kuumetta, viikon verran ollut "omituinen" kurkku, ei edes kovin kipeä, hyvin on pärjännyt, jokseenkin karhean tuntuinen...
        Toinen kerta tänä vuonna angiina, aikasempi oli keväällä... =/ Siinäkin sama homma, ei kuumetta eikä kovin kipeä kurkku. Sillon kun on ollut TOSI arka ja kipeä kurkku,niin ei mitään tulehdusta,aika jännä!?
        Kova keuhkokuume sairastettu öö oisko 5-6 vuotta sitten, olen pistänyt merkille että sen jälkeen nuita "nielujuttuja" tullut "herkemmin" ja yleensäkin lentsu,voinut tietenki vähä vastustuskykyyn vaikuttaa... Ei ollu angiinoita ennen keuhkokuumetta...


    • ---

      Viime kesänä kun sairastin angiinaa enkä pystynyt edes vettä nielemään apteekin täti neuvoi juomaan kiisseliä/mehukeittoa. On geelimäistä eikä siten ärsytä pahasti kurkkua. Toimi ainakin minulla ja tabletit menivät helpommin alas.

      • sattuuu

        mullakin on nyt angiina. Ihanaa lukea muittenkin tuskista. Vertaistukea :D toivon vaan ajan juoksevan mahdollisimman nopeasti mutta kun ei yölläkään voi kunnolla nukkua vaan heräilee jatkuvasti eikä saa unta.


      • Angiinan Kärsiä
        sattuuu kirjoitti:

        mullakin on nyt angiina. Ihanaa lukea muittenkin tuskista. Vertaistukea :D toivon vaan ajan juoksevan mahdollisimman nopeasti mutta kun ei yölläkään voi kunnolla nukkua vaan heräilee jatkuvasti eikä saa unta.

        Mulla angiina on jo ollut kaksi kertaa, ja taitaa uusia kolmannen kerran... Nähtävästi tulossa nielurisa leikkaus :S


      • poika:/
        sattuuu kirjoitti:

        mullakin on nyt angiina. Ihanaa lukea muittenkin tuskista. Vertaistukea :D toivon vaan ajan juoksevan mahdollisimman nopeasti mutta kun ei yölläkään voi kunnolla nukkua vaan heräilee jatkuvasti eikä saa unta.

        mulla just sama homma... Ei tahdo keksiä mitään tekemistä jolla aika rientäis, ku ei jaksa tehä mitää.. oon ottanu ny 3 v-peniä(1500) 10:stä.. koskahan toi kurkkukipa alkais lähteä?


      • potilas.
        poika:/ kirjoitti:

        mulla just sama homma... Ei tahdo keksiä mitään tekemistä jolla aika rientäis, ku ei jaksa tehä mitää.. oon ottanu ny 3 v-peniä(1500) 10:stä.. koskahan toi kurkkukipa alkais lähteä?

        Olen ollut pienessä kuumeessa (ei yli 38) no viisi päivää, eilen menin lääkäriin kun näkyi valkoisia peitteitä niin tajusin että jahas, angiinahan se siellä.
        Testit näytti negatiivista, eli virusperäinen on kyseessä, eli pelkällä buranalla mennään -.- olisi nyt ollu bakteeriperäinen niin antibiootit olisi auttanut!
        Jos teillä on virusperäinen angiina, antibiootit eivät siis auta, mutta olen huomannut että burana (itse syön 600mg) ja kylmän juominen auttaa.
        Myös suolavedellä kurlaaminen auttaa!!
        Ja myös, mitä enemmän juot, sitä enemmän virtsaat ja hikoilet pois virusta joka angiinan on aiheuttanut :)
        ...ainakin yritän olla positiivinen, vaikka yhtä helv*ttiä tämä onkin.


      • Jesse89_

        minulla ei ole koskaan ennen ollut angiinaa, mutta nyt hiljalleen parin päivän sisään kurkku kipeytyi ja kitalaessa on paljolti valkoisia täpliä. erikoista vain on, että mitään muita oireita ei ole esiintynyt, joten onko tämä edes angiinaa vai jotain ihan muuta? kuumetta, nuhaa, päänsärkyä, korvatulehdusta tms ei ole ollut havaittavissa, ainoastaan nuo pisteet kitalaessa ja vahva kurkkukipu.


      • vllleii
        Jesse89_ kirjoitti:

        minulla ei ole koskaan ennen ollut angiinaa, mutta nyt hiljalleen parin päivän sisään kurkku kipeytyi ja kitalaessa on paljolti valkoisia täpliä. erikoista vain on, että mitään muita oireita ei ole esiintynyt, joten onko tämä edes angiinaa vai jotain ihan muuta? kuumetta, nuhaa, päänsärkyä, korvatulehdusta tms ei ole ollut havaittavissa, ainoastaan nuo pisteet kitalaessa ja vahva kurkkukipu.

        minulla on "angiina". menin lääkäriin ja lääkäri vain katsoi kurkkuuni ja totesi että on angiina ja antoi v-pen 1500 lääke määräyksen. olisiko pitänyt tutkia pidemmälle? :o käynti lääkärillä kesti 2min ja sain kuurin.
        kurkkuni ei ole hirveän kipeä, pystyn nielemään hyvin, ei olu kuumetta, ei ole pääkipua mutta silmäni ovat punoittaneet viikko takaperin. tämä tauti siis alkoi jo 5pv sitten, mutta kävin lääkärissä vasta eilen.


      • Anti-antibiotics
        vllleii kirjoitti:

        minulla on "angiina". menin lääkäriin ja lääkäri vain katsoi kurkkuuni ja totesi että on angiina ja antoi v-pen 1500 lääke määräyksen. olisiko pitänyt tutkia pidemmälle? :o käynti lääkärillä kesti 2min ja sain kuurin.
        kurkkuni ei ole hirveän kipeä, pystyn nielemään hyvin, ei olu kuumetta, ei ole pääkipua mutta silmäni ovat punoittaneet viikko takaperin. tämä tauti siis alkoi jo 5pv sitten, mutta kävin lääkärissä vasta eilen.

        vllleii, mulla oli ihan sama show tänään. Maanantaiaamuna (nyt on ke-to yö) oli kurkku vähän karhea, tiistaina vähän enemmän ja illalla nousi ihan tuosta vaan ja kyselemättä 38 asteen kuume lyhyessä ajassa, vaikka hetkeä aiemmin olo oli pientä kurkkukipua lukuunottamatta aivan ok. Yötä myöten olo kuitenkin helpottui yhtä nopeasti, kuin oli pahentunut.

        Varasin ajan lääkäriin seuraavalle aamulle, eli tälle päivälle. Lääkäri kuunteli tarinani - kerroin propuista, joita minulle silloin tällöin ilmaantuu kurkkuun - valkoisia, harmittomia bakteerimöykkyjä, joita puristelen iloisesti tops-puikolla veke kuin finnejä. Epäilin nyt tällaisten proppujen, joihin en ylety, ottaneen ja tulehtuneen, ja siten aiheuttaneen toispuoleisen kurkkukivun. Toinen puoli on siis (toistaiseksi) täysin oireeton.

        Lääkäri kurkkasi kurkkuun, ja totesi angiinaksi. Ei kiinnostanut paljon vuodatukseni propuista. Kirjoitti v-peniä kymmenen päivän kuurin, ja vasta pyynnöstäni lähetti nieluviljelyyn. Minä kun olen kuullut angiinan olevan ihan törkyisen kipeä, ja mulla tuo kurkku nyt oli lähinnä vähän hankala. Herätessä otin kipulääkkeen, se riitti koko päiväksi.

        Pikatesti oli negatiivinen. Lopullista tulosta odotellessa lääkäri kuitenkin kehoitti "varmuuden vuoksi" aloittamaan lääkityksen jo nyt.

        Tein kuitenkin periaatepäätöksen, että en muuten todellakaan aloita. Suuresti suututtaa lääkäreiden tuollainen välinpitämättömyys ja kiinnostuksen puute potilasta kohtaan, kun samalla turhien antibioottikuurien vaaroista saa lukea joka paikasta. Aion siis itsepintaisesti odotella rauhassa viljelyn tuloksen ja odotellessa kurlailla merisuolavedellä (1 tl puhdistamatonta merisuolaa lasilliseen vettä ja kurlailemaan - helpotti oloa heti!) ja muutoinkin hoidella itseäni ns. vanhan kansan konsteilla. Kuume nostaa näin yötä myöten kolmeenkahdeksaan, päivisin ei ole mitään. En ota kuumetta alentavia, antaa immuunipuolustuksen hoitaa hommansa.

        Anteeksiantamatonta, että porukalle syötetään sokkona lääkekuureja, ennen kuin edes tiedetään, mikä on homman nimi. Tuntuu vähän siltä, että potilas sisään, resepti kouraan, palkat tilille, seuraava potilas. Kun lääkäriin menee, on yleensä vähän ymmällään ja jollain tasolla huolestunut omasta terveydestään, joten jotenkin sitä toivoo - varsinkin yksityisellä puolella - saavansa asianmukaista kohtelua. Muutaman kerran kohdalle on sattunut sellainen lääkäri, joka oikeasti välittää, kuuntelee ja antaa aikaansa, ja yrittää ratkaista ongelmaa parhaan tietonsa ja taitonsa mukaan, mutta valitettavan harvassa ovat he.

        Ymmärrän kyllä, jos kivut ovat ihan kauheat, että haluaa edes kokeilla saamiensa lääkkeiden tehoavuutta, ja tietenkin lääkkeitä on syötävä, selvä se, kunhan ovat oikeat lääkkeet oikeaan vaivaan. Omassa tapauksessani aion vähän seurailla kehityksen kehittymistä.


      • Angiinan riivaama
        Anti-antibiotics kirjoitti:

        vllleii, mulla oli ihan sama show tänään. Maanantaiaamuna (nyt on ke-to yö) oli kurkku vähän karhea, tiistaina vähän enemmän ja illalla nousi ihan tuosta vaan ja kyselemättä 38 asteen kuume lyhyessä ajassa, vaikka hetkeä aiemmin olo oli pientä kurkkukipua lukuunottamatta aivan ok. Yötä myöten olo kuitenkin helpottui yhtä nopeasti, kuin oli pahentunut.

        Varasin ajan lääkäriin seuraavalle aamulle, eli tälle päivälle. Lääkäri kuunteli tarinani - kerroin propuista, joita minulle silloin tällöin ilmaantuu kurkkuun - valkoisia, harmittomia bakteerimöykkyjä, joita puristelen iloisesti tops-puikolla veke kuin finnejä. Epäilin nyt tällaisten proppujen, joihin en ylety, ottaneen ja tulehtuneen, ja siten aiheuttaneen toispuoleisen kurkkukivun. Toinen puoli on siis (toistaiseksi) täysin oireeton.

        Lääkäri kurkkasi kurkkuun, ja totesi angiinaksi. Ei kiinnostanut paljon vuodatukseni propuista. Kirjoitti v-peniä kymmenen päivän kuurin, ja vasta pyynnöstäni lähetti nieluviljelyyn. Minä kun olen kuullut angiinan olevan ihan törkyisen kipeä, ja mulla tuo kurkku nyt oli lähinnä vähän hankala. Herätessä otin kipulääkkeen, se riitti koko päiväksi.

        Pikatesti oli negatiivinen. Lopullista tulosta odotellessa lääkäri kuitenkin kehoitti "varmuuden vuoksi" aloittamaan lääkityksen jo nyt.

        Tein kuitenkin periaatepäätöksen, että en muuten todellakaan aloita. Suuresti suututtaa lääkäreiden tuollainen välinpitämättömyys ja kiinnostuksen puute potilasta kohtaan, kun samalla turhien antibioottikuurien vaaroista saa lukea joka paikasta. Aion siis itsepintaisesti odotella rauhassa viljelyn tuloksen ja odotellessa kurlailla merisuolavedellä (1 tl puhdistamatonta merisuolaa lasilliseen vettä ja kurlailemaan - helpotti oloa heti!) ja muutoinkin hoidella itseäni ns. vanhan kansan konsteilla. Kuume nostaa näin yötä myöten kolmeenkahdeksaan, päivisin ei ole mitään. En ota kuumetta alentavia, antaa immuunipuolustuksen hoitaa hommansa.

        Anteeksiantamatonta, että porukalle syötetään sokkona lääkekuureja, ennen kuin edes tiedetään, mikä on homman nimi. Tuntuu vähän siltä, että potilas sisään, resepti kouraan, palkat tilille, seuraava potilas. Kun lääkäriin menee, on yleensä vähän ymmällään ja jollain tasolla huolestunut omasta terveydestään, joten jotenkin sitä toivoo - varsinkin yksityisellä puolella - saavansa asianmukaista kohtelua. Muutaman kerran kohdalle on sattunut sellainen lääkäri, joka oikeasti välittää, kuuntelee ja antaa aikaansa, ja yrittää ratkaista ongelmaa parhaan tietonsa ja taitonsa mukaan, mutta valitettavan harvassa ovat he.

        Ymmärrän kyllä, jos kivut ovat ihan kauheat, että haluaa edes kokeilla saamiensa lääkkeiden tehoavuutta, ja tietenkin lääkkeitä on syötävä, selvä se, kunhan ovat oikeat lääkkeet oikeaan vaivaan. Omassa tapauksessani aion vähän seurailla kehityksen kehittymistä.

        Angiinassa minäkin.Anti-antibiotics hurjaa tarinaa sinulla. Täytyy itse olla viisas kun marssii sinne lääkäriin vaikka eihän asiakkaan tarvitsisi siellä tietää kun lääkärin joka saa palkkaa siit. Joo mä itse honasin heti et angiinaan kylmää juomaa. Oon kova kahvin juoja ja kahvi pahentaa kurkkukipua. Juon sitä kuiteskin. Muuten tulee vierotusoireita. Laitoin eilen jäisen pakastepussin pyyhkeen sisään ja painoin kaulaa jossa rauhaset oli turvonneet ja kipeät. Se autto. Jäistä mehua ja vettä litskiskelin. Tänään sain nieluviljelyn tulokset tietää-angiinaa se oli. V-Peniä naamaan. yksi pilleri nielty. Mäkin huomasin laittaa pyyhkeen tyynynpäälle kun kuola valuu valtoimenaan suusta. Huomasin töissäkin sellasen jutun kun avasín suuni niin kauheella paineella sylki ruiskus suusta ja kun nauroin kuola alkoi valua suustani. Mulla selvästi tähän liittyy voimakas limaneritys. jäin töistä pois vasta kun yöllä oli kurkku kipetyny tosi pahaksi ja aviomies patisti lääkäriin.


      • Anonyymi
        Anti-antibiotics kirjoitti:

        vllleii, mulla oli ihan sama show tänään. Maanantaiaamuna (nyt on ke-to yö) oli kurkku vähän karhea, tiistaina vähän enemmän ja illalla nousi ihan tuosta vaan ja kyselemättä 38 asteen kuume lyhyessä ajassa, vaikka hetkeä aiemmin olo oli pientä kurkkukipua lukuunottamatta aivan ok. Yötä myöten olo kuitenkin helpottui yhtä nopeasti, kuin oli pahentunut.

        Varasin ajan lääkäriin seuraavalle aamulle, eli tälle päivälle. Lääkäri kuunteli tarinani - kerroin propuista, joita minulle silloin tällöin ilmaantuu kurkkuun - valkoisia, harmittomia bakteerimöykkyjä, joita puristelen iloisesti tops-puikolla veke kuin finnejä. Epäilin nyt tällaisten proppujen, joihin en ylety, ottaneen ja tulehtuneen, ja siten aiheuttaneen toispuoleisen kurkkukivun. Toinen puoli on siis (toistaiseksi) täysin oireeton.

        Lääkäri kurkkasi kurkkuun, ja totesi angiinaksi. Ei kiinnostanut paljon vuodatukseni propuista. Kirjoitti v-peniä kymmenen päivän kuurin, ja vasta pyynnöstäni lähetti nieluviljelyyn. Minä kun olen kuullut angiinan olevan ihan törkyisen kipeä, ja mulla tuo kurkku nyt oli lähinnä vähän hankala. Herätessä otin kipulääkkeen, se riitti koko päiväksi.

        Pikatesti oli negatiivinen. Lopullista tulosta odotellessa lääkäri kuitenkin kehoitti "varmuuden vuoksi" aloittamaan lääkityksen jo nyt.

        Tein kuitenkin periaatepäätöksen, että en muuten todellakaan aloita. Suuresti suututtaa lääkäreiden tuollainen välinpitämättömyys ja kiinnostuksen puute potilasta kohtaan, kun samalla turhien antibioottikuurien vaaroista saa lukea joka paikasta. Aion siis itsepintaisesti odotella rauhassa viljelyn tuloksen ja odotellessa kurlailla merisuolavedellä (1 tl puhdistamatonta merisuolaa lasilliseen vettä ja kurlailemaan - helpotti oloa heti!) ja muutoinkin hoidella itseäni ns. vanhan kansan konsteilla. Kuume nostaa näin yötä myöten kolmeenkahdeksaan, päivisin ei ole mitään. En ota kuumetta alentavia, antaa immuunipuolustuksen hoitaa hommansa.

        Anteeksiantamatonta, että porukalle syötetään sokkona lääkekuureja, ennen kuin edes tiedetään, mikä on homman nimi. Tuntuu vähän siltä, että potilas sisään, resepti kouraan, palkat tilille, seuraava potilas. Kun lääkäriin menee, on yleensä vähän ymmällään ja jollain tasolla huolestunut omasta terveydestään, joten jotenkin sitä toivoo - varsinkin yksityisellä puolella - saavansa asianmukaista kohtelua. Muutaman kerran kohdalle on sattunut sellainen lääkäri, joka oikeasti välittää, kuuntelee ja antaa aikaansa, ja yrittää ratkaista ongelmaa parhaan tietonsa ja taitonsa mukaan, mutta valitettavan harvassa ovat he.

        Ymmärrän kyllä, jos kivut ovat ihan kauheat, että haluaa edes kokeilla saamiensa lääkkeiden tehoavuutta, ja tietenkin lääkkeitä on syötävä, selvä se, kunhan ovat oikeat lääkkeet oikeaan vaivaan. Omassa tapauksessani aion vähän seurailla kehityksen kehittymistä.

        Antibioottikuurit eivät aina ole turhia - sain joitakin vuosia sitten pienen kurkkukivun, joka meni ohi muutamassa päivässä. Tämän jälkeen minulle ilmestyi jalkapöytään punaisia täpliä, jotka levisivät sääriin, reisiin, käsivarsiin ja olkavarsiin yhdessä yössä.

        Minulle tehtiin siinä vaiheessa verikoe, josta selvisi että kurkkukipuni syynä oli ollut streptokokki G, jota vastaan taistellessaan valkosoluni olivat luulleet omaa kehoani viholliseksi ja alkaneet tekemään reikiä verisuoniin. Ilman antibioottikuuria tämä verisuonitulehdus olisi rikkonut munuaiseni.


    • Jani.76

      Hirveä sairaus :( 2-3 päivää alkoi oirehtia ja eilen kävin Mikkelin keskus sairaalassa päivystykses ni sai odottaa 6.5 tuntia no välillä kävin koton suihkus ku on toi kova hellekin ,sain mennä sen takii kotii odottelee ku pitkät jonot.Täällä päin ei toimi terveys hoidot ,ihan perseestä. Sitten pääsin läkärin pakeille ja totes et angiinan tai pusutaudin oireet,nielusta otettii testit jotka tulee vast muutaman pävän päästä.Kuumaa ei saa juoda tai syödä aiheuttaa kuulemma nieluun pysyvän paiseen.Penisiliini kuurin määräs ja anto 2 tablettia mukaa.Toinen lääke tabletti menos(2 päiväs) vielä ei ainakaan ole helpottanu kovasti ,ehkä vähän.Yöt joutuu valvoo ku ei tuu nukkumisesta mitää koska suuhun erittyy hirveesti sylkee ja räkää ni just ku on torkahtamas ni herää siihe ku meinaa tukehtuu omaa sylkee kun on nielu jo muutekin turvonnut ,juominen/syöminen todella hankalaa .En kyllä voi suositella kenellekää.Lapsillani oli viikko sitten samantapainen sairaus mutta enempi funssamainen,kävi mieles et siitäköhän toi ois mulleki tullu.Luultavasti tää kesä helle edistää noit viiruksia et leviää .Jään odottelee tiistaita jolloin tulee ne testi tulokset,ja nyt on vasta sunnuntai.

      • 19

        Täällä yksi kohtalotoveri, en tosin ole käynyt jonottelemassa, vaan sinnittelen himassa.

        Paranemisia!


      • XherraX
        19 kirjoitti:

        Täällä yksi kohtalotoveri, en tosin ole käynyt jonottelemassa, vaan sinnittelen himassa.

        Paranemisia!

        Mullakin angiina eikä todellakaan mikään kiva tauti.eilen sain v-pen 1500 kymmeneksi päiväksi. Onko muilla tullut pahoinvointia ym. haittavaikutuksia lääkkeestä? ainakin lääkeet on ihan hirveän makuisia, että meinaan oksentaa joka kerta kun niitä otan :D
        Öisin tai yleensäkin nukkuessa hikoiluttaa ihan hirveaästi. Pitää vaihtaa yön aikana useampaan kertaan yöpaita kun on ihan hiestä märkä. Onko ihan normaalia?
        Kolme lääkettä oon kerenny ottaa ja nyt on kuume laskenu 39 vähän yli 37.Ruokaa ei tee mieli syödä, mutta juotua on tullut sitäkin enemmän.


      • kkddtns
        XherraX kirjoitti:

        Mullakin angiina eikä todellakaan mikään kiva tauti.eilen sain v-pen 1500 kymmeneksi päiväksi. Onko muilla tullut pahoinvointia ym. haittavaikutuksia lääkkeestä? ainakin lääkeet on ihan hirveän makuisia, että meinaan oksentaa joka kerta kun niitä otan :D
        Öisin tai yleensäkin nukkuessa hikoiluttaa ihan hirveaästi. Pitää vaihtaa yön aikana useampaan kertaan yöpaita kun on ihan hiestä märkä. Onko ihan normaalia?
        Kolme lääkettä oon kerenny ottaa ja nyt on kuume laskenu 39 vähän yli 37.Ruokaa ei tee mieli syödä, mutta juotua on tullut sitäkin enemmän.

        Mikä ihmeen yöpaita? :O Pidättekö myös yöllä vaatteita? :D Outoa porukkaa! Yöllä vartalon pitäisi levätä ja olla ilman puristavia tai hiostavia vaatteita.


      • angiinainen ilmeises

        Voiko mynthoneita vetää jos on angiina vai ärsyttääkö ne jotenkin? sokerittomia tietenkin....


    • Ensikertalainen.

      Viime keskiviikkona tuntu kurkussa pientä karheutta ja aattelin et ei se kai mitään vakavaa ole, menin sitten torstaina kouluun ja kahden tunnin jlk. lähin himaan ku oli niin huono oli. Sit sillon torstai iltapäivällä alko kurkkuun sattuu ku nieli ja se paheni yöllä. mulla on vähän kaula turvonnu ja äsken peilillä vilkasin ja nielurisat on turvonnu punaset ja on valkosia pilkkuja. Mulla ei kuitenkaa nieleminen satu niin paljon kun jotkut on kuvaillut , pystyn syödä ja suuta avaamaan, eli mietin tässä vaan että pitäisköhän vaa levätä kurlata suolavettä, juoda kuuumaaa ja imeskellä coldrexiii vai kannattaisko käydä terveyskeskuksella??

    • -.-

      Mitähän kannattais eka tehä ku mulla on kai angiina

      • 10 kertaa angiina

        Kannattaa mennä terveyskeskukseen antamaan nielunäyte. Jos pikanäyte negatiivinen, niin silloin otetaan nieluviljely.


    • ohohh

      Miten te ihmiset jaksatte ravata nieluviljelyissä joka pikku kurkkukivun takia???
      Ei ihme jos lääkärit ruuhkaantumisen takia kirjoittaa hätäisiä"varmuudenvuoksi" antibiootteja.
      Lopettakaa se polien ruuhkauttaminen ja tsekkailkaa oloanne kotoa käsin.
      Jos se kestää yli 2 viikkoa kuumeilee: tod. näk. angiina.

    • tieto pankki vajaa

      tää on yhtä tuskaa ja lekurikkaa ei ti kumpiko mullon pusutauti va angiina eikä ne voi siksantaa lääkkeitä

      • Kivualias tauti

        Tää tauti alkoi 2 viikkoo sitten julmetulla päänsäryllä ja kuumeella. Paitaa sai vaihtaa 2 - 3 kertaa yössä kun heräsin siihen että palelti ja paita litimärkä. Kuumetta en meinannut saada oikein kiinni, mutta kerran nappasin 39 asteen lukemat. Huilasin vuorokauden totaalisesti ja sitten töihin mutta sama jatkoi. Eikun lääkäriin, joka epäili myyräkuumetta. Otettiin pikatestit jotka tuki olettamusta. En saanut lääkkeitä, en sairauslomaa, paranee kuulemma ittestään. No takaisin töihin, mutta sitten tuli karsea kurkkukipu. Sinnittelin muutaman päivän ja takas lekurille. Otettiin verikoe ja näyte kurkusta, sillä siellä näkyi valkoisia laikkuja. Lekuri oli selvästi ymmällään, höpisi streptokokki A:sta ja G:sta sekä passitti uudestaan labraan. Nyt heltyi antamaan jopa pari päivää saikkua kun näki että kaveri on lopen uupunut. Nyt on saikut kärsitty, kurkku edelleen tosi kipee ja väsyttää ihan sikana kun yöllä ei saanut nukuttua. Nuo angiinan oireet täsmää mutta kait nuo lekurit tietää paremmin ...


      • green teas
        Kivualias tauti kirjoitti:

        Tää tauti alkoi 2 viikkoo sitten julmetulla päänsäryllä ja kuumeella. Paitaa sai vaihtaa 2 - 3 kertaa yössä kun heräsin siihen että palelti ja paita litimärkä. Kuumetta en meinannut saada oikein kiinni, mutta kerran nappasin 39 asteen lukemat. Huilasin vuorokauden totaalisesti ja sitten töihin mutta sama jatkoi. Eikun lääkäriin, joka epäili myyräkuumetta. Otettiin pikatestit jotka tuki olettamusta. En saanut lääkkeitä, en sairauslomaa, paranee kuulemma ittestään. No takaisin töihin, mutta sitten tuli karsea kurkkukipu. Sinnittelin muutaman päivän ja takas lekurille. Otettiin verikoe ja näyte kurkusta, sillä siellä näkyi valkoisia laikkuja. Lekuri oli selvästi ymmällään, höpisi streptokokki A:sta ja G:sta sekä passitti uudestaan labraan. Nyt heltyi antamaan jopa pari päivää saikkua kun näki että kaveri on lopen uupunut. Nyt on saikut kärsitty, kurkku edelleen tosi kipee ja väsyttää ihan sikana kun yöllä ei saanut nukuttua. Nuo angiinan oireet täsmää mutta kait nuo lekurit tietää paremmin ...

        Valkoiset laikut eivät aina viittaa angiinaan, vaikka esiintyisivät kurkkukivun kanssa. Minulla otettu kahden viikon välein juuri kivun ja peitteiden takia testit ja aina negatiiviset. Sitten joku keksi testata monon ja sehän se oli. Laikut kuulemma kertovat siitä että kropassa on kunnon pöpö jota vastaan elimistö taistelee. Häviävät kun on tervehtynyt. Ällöttäviä ne kyllä ovat.


    • t

      Jos sait sen penisilliinikuurin ni se kipu häviää jo paris päiväs :)

    • mikä pöpö nyt

      onko kuumetta nyt liikkeellä tytöllä on 39 kuume toista päivää

      • pikemon11

        sain matkalta tullessa angiinan, museoissa ja lentokoneessa on hyvin voinut tarttua niissä tungoksissa. 1-2 pv on tarttumisaikaa joten kun oireet on riittävän selkeät, hakeuduin lääkärille ja pikatestissä löytyikin streptokokki A eli angiina. lääkkeet samantien, voi syödä mitä pystyy mutta ei meinannut mansikatkaan mennä alas kun tuntui kurkussa. Menin kyllä lääkäriin kun tunnistin oireet, ettei ehtinyt mennä siihen kipeimpään vaiheeseen, eli se kun kurkkuun tosissaan sattuu. lääkkeet kannattaa käyttää koko kuuri loppuun, nimittäin jälkitaudit voi olla pahoja ja kannattaa levätä koska on sairas, ja ottaa lääkekuuri loppuun, ettei joudu lääkekuuri kierteeseen: Ei siis kannata mennä zumbaan kun on korttia vähän jäljellä, niin kuin mun kaveri, hän sai sitten nimittäin toisen kuurin
        kannattaa ajatella ihan vain itseään, että tulee kuntoon


    • V-PEN

      Kävin tänään lääkärissä nieluviljelyssä koska kurkku todella kipeä ei pysty omaa sylkeäkään nielaisemaan. Angiinahan se sitten oli ja 10pv kuuri V-PENIÄ tuli. 7 angiina jota sairastan

    • alksdjflkasjg

      Mulle on sanottu että kannattaa juoda vichyä tms. kivennäisvettä. On helpompi juoda kipeällä kurkulla kuin tavallista vettä.

    • järki hoi älä jätä

      Jos on angiina, niin ei todellakaan ole hengissä enää kahden viikon kuluttua, jos ei mitään kuuria sitä ennen saa. 3.6. kirjoittaneella ei ole koskaan ollu itellä angiinaa, sen tiedän kokemuksesta noitten kommenttien jälkeen. Mulla on ollu viimeisen viiden vuoden aikana 7 kertaa angiina, joista 3 kertaa on tullu samaan aikaan kun miehelläkin, nieluviljelyn tulos on joka kerta ollu: mulla positiivinen eli V-pen megan pitäis auttaa, mutta ei oo auttanu ja olen joutunu syömään kefexin-kuurin vielä päälle ja miehellä tulos ollu negatiivinen ja hänellä V-pen mega taas on tehonnut.
      Ja kurkku on ollu lähes ummessa jo alle vuorokauden päästä ensioireista, lähes sairaalakunnossa, siinä ei mitään kahta viikkoa odotella eikä edes nieluviljelyn tulosta seuraavaan aamuun (ne ei edes omalla kokemuksella pidä paikkaansa alkuunkaan), jos on oikein ärhäkkä tauti. Ei varmaankaan kaikilla ole näin, mutta itse joutuu kyllä välillä vaatimaan oikeaa hoitoa, jos sattuu joutumaan väärälle lääkärille, joka ei voi myöntää, että ne nieluviljelyn tulokset ei todellakaan aina pidä paikkaansa.

    • Sattuu ja itkettää

      Inhottavinta on, ettei tunne mitään henkisiä tunteita, kun pitää keskittyä tähän mielettömään kipuun.. ei pysty puhumaan eikä nielemään, mutta itteäni tuntuu vaan pahentavan se jos syljen sylkeä pois enkä nielaise. Tuntuu kurkku siitä kuivavan ja luistoa vielä vähemmän.

      Huomenna pitäs tulokset tulla nieluviljelystä, kaksi pikatestiä sanoi negatiivista angiinaan. On tämä kyllä hirvein tauti jota olen ikinä elämässäni sairastanut. Ollut päällä kolmisen päivää ja tuntuu aivan viikolta..

      Käyn itkemään jos tähän ei auta muu kuin lepo, tahdon lääkkeet. Kipu on uskomaton.
      Jospa sitä menisi kokeilemaan sitä suolavesikikkaa.. ei siinä kai mitään voi hävitä.

      • järki hoi älä jätä

        Mene eri lääkärin luo ja vaadit kirjoittamaan reseptin, ne nieluviljelyn tulokset ei todellakaan aina kerro totuutta!


      • Enää satu/itketä
        järki hoi älä jätä kirjoitti:

        Mene eri lääkärin luo ja vaadit kirjoittamaan reseptin, ne nieluviljelyn tulokset ei todellakaan aina kerro totuutta!

        Eipä ne sieltä mitään bakteeriperäistä löytäneet, sanoivat että jos kuume ei laske tai nielu ei tästä parane niin sitten takaisin päivystykseen. Päätin sitten kokeilla vanhaa kikkaa, etten ota lainkaan kuumetta alentavia lääkkeitä vaan annan elimistön hoitaa viruksen. Kuume poltteli sitten jyrkästi 38 molemmin puolin koko päivän, mutta illaksi se todellakin laski alle 37:n.
        Ihan aamusta nielukin oli vielä hiton kipeä mutta kuume ei noussut, ajattelin lähteä päivystykseen kunhan heräilen mutta syömisen ja kurkun kunnollisen kostuttamisen jälkeen sekin alkoi tuntua paremmalta. Päivä sen jälkeen eli tänään kurkkukipu on laantunut normaalia kurkkukipua hieman pahemmaksi, mutta todellakin siedettäväksi!
        Valkoiset peitteet nieluun ilmestyneiden "mykyjen" päältä ovat hävinneet, samoin on laskenut turvotus sekä punaisuus ja punaiset pisteet ovat hävinneet melkein kokonaan. En tiedä mikä tämä pöpö oli, mutta taitaa olla voiton puolella.


    • tyty91

      itsellenikin määräsivät tuota v-pen 1500... eilen alotin kuurin ja toivottavasti tämä kamala kipu lähtee pois.. niin kipeä on kurkku hyvä et pystyy syömään/juomaan..

    • joku++0

      milcopen 1500 kuuri menossa. 2 tablettia olen jo ottanut mutta kipu silti rajoittaa syömistä ja juomista todella paljon. erehdyin tulikuumaa teetä hörppimään ja ei hemmetti mikä kipu siitä tuli. eli kylmää vaan..

    • mmkkj

      Angiinan kourissa tääläkin, Irlannissa, huonossa au pair perheessä, ylihuomenna pääsemässä pois. Kuumetta ei onneksi oo, mutta kurkku aivan mielettömän kipeä, leuka ihan lukossa ja lääkäriinkään ei todennäkösesti pääse ku vasta koto-Suomessa torstaina. V-Pen kuurin söin about 2 kuukautta sitten kun viimeksi oli angiina. Kyllä on ehkä maailman tympein tauti, mitään ei saa syötyäkään. Mutta onneksi helpottaa lukea näitä muitten kärsimyskertomuksia.

    • palzu

      kauahan pitäs pitää lepoo treeneistä kun o angiiiiiiina

    • Tietämätön

      Aikaisemmin en ole sairastanut angiinaa jos edes nyt sairastan. Mistä tietää onko se angiina vai muuten vaan kurkkukipua? Muita oireita ei ole ollut kun vain vaikea niellä ja vähän nuhaa. Voiko se mennä ohi ilman lääkärissä käyntiä?

    • hehe

      moikka! mä täällä sairastelen kanssa angiinaa... mulla oikeella puolella nielurisa enemmän turvonnut ja siinä on valkoiset peitteet päällä...välillä tuntuu ihankun kurkussa olis joku pala, joka tuntuu puhuessa ja nieltäessä...kurkku on välillä kipeä kun nielasee mut kuumetta ei enää onneks ole. Kävin maanantaina lääkärissä ja sain ton v-pen 1500, 10pvän kuurin kans... tää on mun neljäs päivä tota lääkekuurii ja tuntuu ettei oikee tehoo..ku nielurisoissa vieläki kunnon peitteet....ei kellää sattuis olee tietoo kauan tolla lääkkeellä kestää vaikuttaa?!.... huomena tosiaa uus lääkärikäynti ja se saa sit kattoo viel mun kurkun uudestaa ja antaa tarvittaessa vahvemmat lääkkeet, jos toi v-pen ei auta mulla. Mua kyl vähän pelottaa vaik ei oo syytä....aikasin oon yrittäny mennä nukkuunki, mut se uni ei oikee tahdo tulla, vaikka sitä väsyttääki aika paljon. Toivottavasti menee tää angiina pian ohi

      • Tahvo

        Ton V-penin pitäs alkaa tehoon 2-3 päivää alotuksesta.
        Mulla on sama tilanne ku sulla,ei lääke tehoo. Vois sanoo että pahenee vaan. Erikoislääkäri anto mulle 7pv:n kuurin, joten sitäki ihmittelen, mutta vielä olis 3 päivää jäljellä. Jos sitä sitte sais taas uuden kuurin...ois kiva nukkua nimittäin. Ei mulla ainakaa Burana 600mg ole mitään yksin auttanu. Ibuprofeiinin ja parasetamolin yhdistelmä helpottaa vähän ja saa torkahdettua hetkeksi :D


    • Angniina :(

      Aihhh.. tää on ihan sairasta kipua kurkussa , meen kyllä tänään lääkäriin ....
      on niin hirvee niellä ;( ja lima rohiseee kurkussa. enkä tiiä et otanko kylmää vai kuumaa juotavaa? Toivon et tää menee pian ohi .. tätä ei kauaa kestäis!!!

    • agniinataiei

      itellä ei tähänmennessä vielä ikinä ole angiinaa ollut mutta nyt kyllä vahva epäilys on, ei ole kurkku ikiniäikinä ollut näin kipee, että nieleminenkin on näin tuskaa.
      ei ole noita valkoisia systeemejä kurkussa ollut ja lääkäriin en ole vielä kerennyt joten en kyllä varmaksi osaa vielä sanoa. kuuman juominen auttoi aluksi mutta nyt kun on jo näin kipeä niin kyllä sitä kylmää suosittelen. nuha myös päällä ja kuumettakin olisi jonkunverran jos buranat lopettaisin. en siis tosiaan vielä osaa sanoa onko agniina mutta ainakin prkeleen kipeä on kurkku.
      Mutta onkos kellään varmaa tietoa agniinan tarttumisesa ja siitä, kauanko taudilla kestäisi itää ?
      lisäksi kyselisin taudin paranemisesta ilman lääkkeitä...?

    • mutsisuksi

      Angiina voi kuulemma olla, vaikkei olisi peitteitäkään kurkussa. Angiina on tarttuva tauti, mutta kehen se iskee, niin ei voi sanoa. Angiinaa on kahta tyyppiä elikkäs A ja B.
      Toi angiina A on sellainen, että ei parane ilman lääkkeitä. Angiina pitää aina hoitaa, koska aiheuttaa esim. munuaisiin vaurioita.
      Pojalla on nyt tuo Angiina B, joka pitäisi olla lievempi, mutta eipä ollu tuolla pojalla, sillä kuume huiteli yli neljääkymmentä ja kurkku tosi kipeä. Lääkekuuri tuli ja toi angiinatyyppi on kuulemma sitkeä.

    • mutsisuksi

      Noi tarkottaa siis, että on streptokokki A tai B.

    • seitasii

      mulla ei voi olla angiina koska kova flunssa on päällä ja kurkku on kipee :( en tiedä miksi luulisin et joku virus iskenny muhun.. torstaista asti ollu

    • Hellppiii!

      Juu en tiiä, mut mulla on kai nyt angina ja hei kiitti kaikille vinkeistä! Mehujäätä löytyy pakastimesta, niinku myös puuro ja marjatkin on entuudestaan. Aamupalaksi sitten puuroa marjojen kera marjat ja sen päälle mehujää ;)


      Ainiin muuten, kaverillani alkoi angina ihan pari päivää sitten, emee tavanneet kertaakaan mutta tämän vanhemman kanssa vaihdoin pari sanaa (Hän oli ulkona auton luona ja itse menin pyörällä ohi) Olisiko se voinut tarttua siitä? Sen jälkeen oltiin kavereitten kanssa metsässä, kuvailtiin videoita ja olin sitten tietenkin t-paita päällä! Saatoin vilustua, tulikohan angina sitten siitä? Helppii pliis!

    • juu no,

      No ei se välttämättä angina ole, mulla alkoi maanantaina ihan karmea kurkkukipu, eikä oikein muuta. Otettiin nieluviljely, ei ole sitä. Kurkkukipu hävisi tiistaina, sen jälkeen onkin sitten alkanut hiljalleen vaihtua peruslunssaksi. Ei pahaa räkätautia mutta nenä tukossa ja flunssainen olo.

      Viruksia, etenkin Rinoviruksia ja Parainfluenssaa on nyt paljon liikkeellä, ja kurkkukipuhan se niissä on yksi pahimmista oireista.

    • nälkäinen

      Mulle sairaanhoitaja sanoi toissapäivänä että normaali virusinfektio on, antoi pari päivää saikkua ja otti kuitenkin näytteet nieluviljelyä varten. Tänään soitin sitten ja angiinahan se oli. Ei ole peitteitä kurkussa, nielu on vain ihan punainen ja turvonnut. Tänään pitäisi antibiootit saada.
      Ruokapuolella on taas aika hankalaa, kun mitään ei meinaa saada kurkusta alas. Ainoastaan jäätelö, mehujää, puoliksi jäädytetyt juomat ja mehukeitot ovat menneet alas. Kurkku ja keitetty kylmä kananmuna käyvät silloin kun olen syönyt särkylääkkeen ja kurkkua ei arista niin paljon. Kurkun aristusta pahentaa vielä se, että olen tässä kurkun kipeydyttyä lopettanut tupakan polttamisen ja keuhkot tyhjentävät limaa ulos. Ja kun yskökset eivät meinaa mahtua tuosta kurkussa olevasta pillinkokoisesta reijästä läpi, tulee oksennusrefleksi ja olen sitten oksennellut aika monta kertaa. Se vasta ärsyttääkin kurkkua entisestään ja siihen aristukseen ei mitkään poppakonstit tunnu auttavan. Inhottava tää angiina! Ennen en ole sairastanut ja on tää kyllä kivuliaimpia sairauksia pitkään aikaan. :(

    • ramzes

      Joo, tää angiina on iha hirveee!
      En jaksa olla pois koulusta yms, 4 päivä kuurista v-pen ja ei mitään vaikutusta...
      Korva kipee ja syljen tätä limäsylkeä joke 10 sekunnin välein, en jaksa enää...
      ei voi niellä mitään, kokoajan pakottaa. vittuuuu, joku auttakaa mua!

      PS. hikee tulee yöl ja sain nukuttuu 2 tuntii koko yönä.

    • Angiinaa sairastava

      Itselläni ollu nyt 3päivää angiina (eli kurkku, korva ja pää on ihan rikki) ja olen syönyt nyt 2päivää v-pen megaa, eikä vaikuta viellä yhtään.. on ihan tuskaset olot... en ole nukkunut 2yöhön juuri ollenkaan ja sekin aika mitä saan nukuttuu nii hikoilen aivan helvetisti.. enkä mitään ole pystyny syömään sillä nieleminen tuntuu samalta ku nielaisisi partateriä tai ainaki oma kurkku siin kunnossa... Limaa / Sylkeä suu täynnä kokoajan eikä niitäkää pysty nielemään vaa pitää kokoajan käydä sylkemässä.. 400mg buranaa olen popsinut päivässä 4-6 eikä oikeestaa auta yhtää... mikä ois hyvä kipulääke tähä paska tautiin osaako kukaan sanoa?

    • Nerla

      Tätä karmeaa tautia takana kuutisen päivää. Vasta tiistaina tajusin mennä lääkäriin ja silloinkin sen takia, että heräsin tulehdus molemmissa (!) silmissä. Samalla keikalla paljastui sitten angiinakin. Nieluviljelystä selkeä tulos. Ennemmin ei ole ollut, joten ei ollut aavistustakaan miten tuskainen tauti tämä on. Viiden päivän aikana olen laihtunut melkein 2kg, kun mitään ei ole pystynyt syömään. Toisin kuin muilla, kuuma on mun kurkkuani aina muutamaksi armolliseksi minuutiksi helpottanut. Tänään olen vedet silmissä pakottanut sosekeittoa alas, koska voimat niin lopussa, että pyörryttää koko ajan. V-penistä ei ainakaan näin kahden päivän jälkeen mitään apua ole ollut. Tuntuu pahenevan kipu vain koko ajan. Nukkumisesta ei tule mitään ja väsymys on järkyttävä. Voi kun se antibiootti jo auttaisi. Järkihän tässä lähtee sekä minulta että mieheltäni. Niin avuton olo.

    • uusavuton1

      hei auttakaa ! mulla on maanantaista asti koskenu keuhkoihin ihan tajuttomasti, hyvä et pystyn syömään ku pelkkä syljen nieleskeleminen on vaikeeta. Kävin sit eilen lääkärissä ja angiinahan sieltä todettiin. En oo vaa enne kuullu et keuhkot ois menny kipeeks angiinasta ja kysyin siltä lääkäriltäki tätä asiaa mut eipähä se osannu sanoo juuta eikä jaata asiaan. Kurkkuun ei kyllä koske paljoakaan mutta keuhkoihin senki eestä. onko normaalia?

    • apuva apuva

      Minulla on kurkkuollut mielettömän kipeä pari päivää, jota luulin ensin tavalliseksi flunssaksi. Ei voi juuri niellä, joten syöminen ja juominen on vaikeaa. Oikealta puolelta kurkku on pahasti tuvonnut ja korvaakin särkee. Limaa olen syljeskellyt myös paljon.

      Minulla on nyt valkosipulia raakana suussa jota imeskelen ja pureskelenkin. Toivon sen helpottavan Samoin olen alkanut ottaa ruotsintippoja teelusikallisen kupilliseen sekoitettuna silloin tällöin. Hieron ruotsintippoja myös kaulalle kipeisiin kohtiin. Onneksi meillä sattui olemaan ruotsintippoja, joita ostimme ulkomailta, sillä Suomen lait kieltää kaiken sellaisen, mikä on hyväksi ihmiselle. Uskon paranevani näillä keinoilla ilman lääkitystä. Jos sattuu olemaan ruotsintippoja käsillä, niin keuhkojen kohdalle sitä voi myös sivellä ja hieroa, tai laittaa hauteen.

    • klkk1

      hyrhrhrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrsts

    • moikkamoi3

      TSEMPPIÄ, ANGIINA ON HARVINAISEN PER SEESTÄ !

    • esko7555

      mulla on ollut kohta kolme vuotta paha angiina koska lääkkeet ei auta. lääkärit laittaa 2viiko välein uuden lääkekuurin mutta eise auta mitään. olen laihtunutkin tässä aikana noin 60kiloa koska ei pysty syömään juuri muutakun puuroa ja juomaan vichyä. yhtä helvettiähän tämä on....

    • Jeku2

      Itellä alko tossa 4 päivää sitte.. V Pen vieny kuumeen pois mutta kurkun vasenpuoli on törkee kipeä. V-ituttaa niin ettei veri kierrä..

    • angiina

      Onhan täällä näköjään muitakin, jotka kärsii angiinasta. Lähdin etsimään netistä vertaistukea, kun on tuo kurkku niin kipeä, ettei saa nukuttua.

      Eilen kävin hoitajalla, ja todella heikko, lähes näkymätön vaaleanpunainen juova näkyi testissä. Tämä siis ilmeisesti merkkinä angiinasta, vaikka hoitaja olikin vähän epävarma, kun minultakin kysyi, että näenkö juovan. :D

      V-Pen 1500 lääkkeenä, 10 päivän kuuri, ja neljä kappaletta niitä nyt olen syönyt. Lisäksi syön 800 mg Buranaa 3 kpl päivässä ja 1000 mg Panadolia 3 kpl päivässä, siis maksimimäärät. Eikä sekään riitä! Mutta kun enempää nuita lääkkeitä ei saa ottaa. Ostin myös apteekista jotain kurkkusuihketta, jonka pitäisi nopeuttaa kurkun paranemista, mutta sekään ei ole auttanut. Kuulemma jotain puuduttavia suihkeitakin on, mutta niihin tarvitsisi reseptin.

      Maha kurisee juuri tälläkin hetkellä, kun ei oikein viitsi syödä mitään, kun se käy niin kipeää. Lämmintä juotavaa voi niellä parhaiten. Ei missään tapauksessa kuumaa eikä kylmää, ne vain pahentavat.

      Joku kysyi, onko paha, jos polttaa tupakan. Hmmm... Itse kokeilin jopa tupakan polttamista oireiden helpottamiseen! :D Ei auttanut, mutta ei myöskään pahentanut.

      Olen sairastanut angiinan pari kertaa aiemminkin, eikä minulla koskaan ole ollut valkoisia peitteitä kurkussa. Menkää siis ihmeessä lääkäriin, jos kurkku on todella kipeä, eikä peitteitä näy. Angiina kuulemma voi parantua ilman lääkkeitäkin, mutta kannattaa mieluummin hoitaa pahojen jälkitautien vuoksi. Voi aiheuttaa sydänlihastulehduksen, sydämen vajaatoimintaa yms.

      Tsemppiä kaikille angiinaa sairastaville!! Toivotaan, että lääkkeet lopulta auttaa, tai muuten vain tauti menee ohi. Ja toivottavasti kurkkukipuun keksitään jotain nopeaa helpotusta lähitulevaisuudessa!

      • angiina

        Niin ja se vielä piti sanomani, että syökää se lääkekuuri loppuun, vaikka oireet olisivat jo kadonneet! Jos kuurin jättää kesken, tauti uusii helposti. Antibioottikuurin kesken jättäminen myös kehittää tehokkaampia ja antibiooteille vastustuskykyisiä bakteereita.

        Angiinan (ja lääkekuurin) aikana ei myöskään saa urheilla, eikä tehdä mitään raskasta. Se altistaa sydänlihastulehdukselle.


      • What i have?
        angiina kirjoitti:

        Niin ja se vielä piti sanomani, että syökää se lääkekuuri loppuun, vaikka oireet olisivat jo kadonneet! Jos kuurin jättää kesken, tauti uusii helposti. Antibioottikuurin kesken jättäminen myös kehittää tehokkaampia ja antibiooteille vastustuskykyisiä bakteereita.

        Angiinan (ja lääkekuurin) aikana ei myöskään saa urheilla, eikä tehdä mitään raskasta. Se altistaa sydänlihastulehdukselle.

        Mul ei oo angiinaa vaa jokin niinku sattuu nielemään mut ei satu korviin eikä ole kuumetta mikä se on? Ja auttaakoo tee hunajan kanssa?


    • ...

      Häipyykö angiinan valkoiset laikut nielusta ajallaan ja kauanko suunilleen angiinan parantuminen kestää? Angiina 0/5

      • Kurkkupipi

        Löysin kurkustani valkoisia patteja kun aloin tutkimaaan kipeää kurkkuani. En pysty nielaisemaan edes omaa sylkeäni, aina on sylkäistävä lavuaariin. Olisikohan kyseessä angiina? :/


    • ei kuumaaa !!!!

      Lääkäri kehotti minun uimaan ja syömään kylmää angiinassa

    • Jjooo

      Sain 10pv v-pen kuurin angiinaan tänään, nieluviljelyllä todettiin. Huomenna aamulla lähtö Espanjaan viikoksi. Huonoin ajotus ikinä. Uskaltaako kuurin aikana uida? Esim vilvoitella uima-altaassa, ei siis mitään urheilu uintia. Vai voiko haitata paranemista? Siellä aika kuuma on niin varmaan tahtois vilvoitella.

    • angiinanainen

      Mullaki angiina nyt.
      Kahteen päivään en ole syönyt mitään, pari kertaa oon pystyny ihan pienen määrän kylmää glögiä juomaan. Kiva näin neljä päivää jouluun ja alkaa tämmönen aivan hirveä tauti. Eilen kävin testissä ja tänään lääkäri soitti että angiina se on ja sain V-pen megaa (?) Lisäksi syön 600mg panadolia muutaman kerran päivässä vaikken tiiä saisko. Turha syyä ku ei oo auttanu yhtää kipuihin ja hengittäminenki sattuu. Astmalääkettäki kokeilin mutta ei auttanu.
      Viimeyön valvoin kokonaan yksin ja itkin vaan ku oli niin kipeä

    • Hei!

      Bakteerin aiheuttamaan nielurisatulehdukseen (eli angiinaan) hoitona on tosiaan antibioottikuuri - tavallisesti penisilliini. Sen vaikutus alkaa kuitenkin vasta muutamassa päivässä, joten aivan alkuvaiheen kipuun siitä ei juuri ole apua.

      Kurkkukipu on kuitenkin siinä mielessä samanlaista kipua kuin muukin kipu, että siihen voi hyvin ottaa tavallisia kipulääkkeitä. Mikäli mitään erityisiä terveydellisiä esteitä ei ole, aikuiset voivat hyvin ottaa 600 - 800 mg ibuprofeenia 1-3 kertaa päivässä. Jos tämä yksin ei auta pitämään kurkkukipua pois, voi edellisen lisäksi ottaa 500 - 1000mg parasetamolia (siis tarvittaessa myös yhtä aikaa ibuprofeenin kanssa). 1-3 kertaa päivässä. Näiden lääkkeiden yhteiskäyttö on terveellä aikuisella turvallista ja myös hyvin yleistä. Tarkemmin angiinan oireista, tutkimuksista ja hoidosta voi lukea esim. osoitteesta: http://klinik.fi/terveysinfo/nielurisatulehdus-eli-angiina

      Kurkkukivutonta talvea toivotellen:

      -Klinikin lääkäritiimi

      Klinik - terveyspalvelusi netissä
      www.klinik.fi

    • potilassotilas

      jos on angiina ja menee lääkärii nii otetaanko siä verikokeet tai jotai vastaavaa?

      • Äääääääääääk

        Ei, vaan siellä otetaan nielunäyte. Itelläni tulee aina siiinä kohtaa oksennusinfektio, oon herkkä muutenkin suusta. Joskus ei tabletitkaan mee suuusta alas.õ


      • Eikiva

        Itellä otettiin CPR (tulehdusarvot) ja oli 230 ja määräs KEFEXIN 500mg ja sanottiin et jos pahenee tai ei mee ohi nii takas vaan.. On kyl sit niin Vmäinen tauti kun olla ja voi, meinaa järki lähtee......


    • Anonyymi

      Itellä sama homma mutta en oo saatana saanu aikaa lääkärille ja ollu jo 1 viikon kuumetta,mulla ei oo lääkeittä😟

    • Anonyymi

      Mulla on varmaan angiina

    • Anonyymi

      Itselleni todennäköisesti tullut angiina tai jokin muu nielutulehdus koronan jälkitautina. Eli korona alkoi kaksi viikkoa sitten... heti siitä parannuttuani kurkkukipu paheni, pari päivää sitten kuumetta ilmestyi 38,7 astetta (ja heti saman päivän iltana tipahti takaisin 36,5) ja katsottuani kurkkuun taskulampulla, nielurisoissa valkoisten täplien sijasta paksut valkoiset viivat.

      Kävin hoitajalla ottamassa nieluviljelyn ja hoitajan reaktio oli "Täällä onkin oikein kunnon peitteet". Eli todennäköisesti todellakin jokin bakteeriperäinen tauti eikä mikään virus... kitakieleke (eli se heiluri suun takaosassa) on myös turvonnut ja arvatkaa tuntuuko nieleminen inhottavalta. En pysty edes puhumaan kunnolla kun tuo kitakieleke on tiellä - puhe tulee ulos sellaisena lespaavana puurona ja pelkkä kielen kosketus kitakielekkeeseen saa aikaan yökkäysreaktion (siihen koskemista käytetään usein ihmisten oksettamiseen, joten ei ihme!).

      Lääkkeitä en ole vielä saanut kun kävin perjantaina viljelyssä... tulokset saadaan vasta maanantaina. prkl

      • Anonyymi

        no miten kävi


    • Anonyymi

      Mikä vaikuttaa angiina kipuun

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      87
      3684
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      578
      3445
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      42
      3339
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      52
      2167
    5. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2091
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      317
      1921
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1895
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      156
      1624
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1351
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1332
    Aihe