"Äiti, mitä tarkoittaa seksi?"

Pöllämystynyt äiti

Tänään tuli sitten ihan yllättäen yllättävä kysymys. Poika 6v. oli ollut kylässä ja varmaan kaverinsa isommilta sisaruksilta kuullut tuon sanan ja kysyi kotona tänään illalla kesken iltasadun luvun kirkkain silmin, että "Äiti, mitä on seksi?". Meni siinä sitten ihan änkytyksen puolelle enkä lopulta keksinyt mitään järkevää. Lupasin kertoa kunhan osaan selttää sen. Nyt tarvittais apuja!

27

5533

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hennisvaan

      aika paha kysymys, itse ajatellut monta kertaa kun lapset kasvavat että mitä tuohon pitäisi vastata.

      Ajattelin kuitenkin että jotenkin tällä tapaa voisi sanoa, eihän lapsen sitä tarvi tietää tuossa iässä kuitenkaan.
      "Se on sellainen aikuisten naisten ja miesten välinen juttu ja että saat varmasti sitten enemmän tietoa siitä kun kasvat isommaksi."
      Kuulostaa mun mielestä ainakin parhaimmalta tavalta lähestyä asiaa :)

      • kiertelyä ....

        kyllä 6-vuotiaallekin voi kertoa asiasta ihan totuudenmukaisesti. Eihän tuo tuollainen ole mikään vastaus lapsen kysymykseen, eikä tyydytä hänen tiedonjanoaan.

        Pikemminkin hänelle voisi kertoa, että seksi on ihmiselämää ylläpitävä voima ja ihmiset, jotka rakastavat toisiaan, osoittavat siten hellyyttä ja sitä rakkautta, sekä lämpöä toisilleen. Ja se on ihana asia kahden toisiaan rakastavan aikuisen ihmisen välillä.


      • amethys

        Mars kirjastoon lastenosastolle. Siellä on todella hyviä lastenkirjoja aiheesta juuri lapsen kehitystasoon sopivasti kuvitettuna ja kerrottuna. Jos et itse halua heti lapsellesi sitä lukea, voit vaikka jättää sen pöydälle niin lapsesi saa rauhassa selailla ja tulla kysymään ja varmasti tuleekin.


      • älkääsny

        Miehen ja naisen välinen?
        Siis oletko jotenkin homovastainen vai miksi käytit tuota sanajärjestystä.


      • Anonyymi
        älkääsny kirjoitti:

        Miehen ja naisen välinen?
        Siis oletko jotenkin homovastainen vai miksi käytit tuota sanajärjestystä.

        No jep


    • ...

      Seksi on aikuisten ihmisten tapa osoittaa kiintymystä ja rakkautta toisilleen. Tämän rakkauden osoituksen seurauksena isä ja äiti ovat saaneet rakkautensa hedelmän, eli lapsen.

      • nimenomaan

        AIKUISTEN välinen rakkauden osoitus, ettei poika sitten ajattele että hänenkin täytyy osoittaa rakkauttaan seksillä (vaikkei tiedäkkään mitä se fyysisesti on)..lapsia varten on toisenlaiset rakkaudenosoitukset, halailu, sylissä pitäminen jne.


    • Piuku

      niin mitä tarkoittaa seksi?? tätä mietin minäkin kun kuitenkin jo seitsämän vuotias sitä kysyi.
      eihän nykyisin tarvitse katsoa kuin lööppejä, uutisia, televisiota tai kuunnella radiota sieltä tulee sana seksi. milloin on huulipuna seksikästä, milloin joku auto on seksikästä ja milloin joku biisi on seksii.. minä ainakin kerroin nämä kaikki pojalle ja lisäsin vielä että kun ei äitikään oikein tiedä mitä se tarkoittaa mutta lupaan kun tiedän mitä se tarkalleen ottaen on niin kerron sen heti. Vastaus kelpasi mutta luulen että tulee vielä aika jolloin lapsi vaatii että äidin on tiedettävä mitä se tarkoittaa.

    • pieni

      Eikö ole helpointa kertoa, että se on lapsen tekemistä, vauvan siementen kylvämistä;-)

      Mä oon kertonut meidän 6 vuotiaalle ajat sitten, mistä lapset tulee. Piirsin kuvan kohdusta, synnytyskanavista, sun muista. Nyt jos se kysyy, mikä on seksi, niin voin sanoa, että se liittyy vauvan siemeniin ja siihen, miten ne laitetaan kohtuun ja että se on aikuisten asia.

      Mulle kun ei näitä asioita koskaan selitetty ja tulin äidiksi heti ekasta kerrasta.

    • Pallo-hukassa

      ootko kuullut koskaan kukista ja menninkäisistä ;)

    • ...

      No oma äitini ei kertonut ikinä mitään seksistä, puhuttiin vaan et: sitten kun oot tarpeeks vanha niin kerron. No olin sillon 7w. Ja odottelin... 8 kokonaista vuotta kunnes KOULUSSA puhuttiin siitä, mutta oikeasti sain sen tietää (entiseltä) BFF:ltä että se kikkulu kakkuli laitetaa sinne jne. No pienenä luulin että saunassa isä heitää äitin siihen vettä jossa on omenan siemeniä Ja siemen kävelee äidin takapuoleen ja vauva syntyy seuraavana päivänä äidin takapuoli reijästä. Kertokaa oikeasti mitä tapahtuu kun isä ja äiti haluaa lapsen!

    • 11w

      Moi! ööh.. oon 11w ja tiedän kyllä mitä seksi tarkoittaaa mutta vanhemmilleni asiasta en ole ikinä maininnu. joskus multa kyllä melkein pääsee suusta sana seksi mutta taivutan asia pelleiilyksi. Mutta on se vähän noloo jo periaattteessa jos oon tässä iässä ja en mukamas tiedä mitä tarkoittaa seksi. PS. tiesin asiasta jo ensimmäisellä luokalla.

    • 19+13

      Ite oon jo 15 vuotta ja mulle ei ikinä oo puhuttu seksistä tai oikeestaan mihinkään siihen liittyvästä. Oon joko ollu utelias lapsi tai sit vaa pitäny silmät auki ja tiesin jo aika nuorena että seksi on jotain aikusten välistä (tosin silloin en tarkalleen tiennyt mitä). Kaverin kanssa leikittiin seksileikkejä ja siihen suuntaan.

      Mutta siis ite oon saanu tietää kysymättä ja nykyäänki tiedän kavereita enemmän jostain seksiin liittyvistä jutuista. En usko että pienenä olisin uskaltanut edes kysyä tollasista asioista vanhemmilta tai keltään muultakaan. :D

    • kylläparitellaan

      Aloitus on jo vanha, mutta asia aina ajankohtainen.
      Lapsille voi avata aihetta myös luonnoneläinten kautta - parittelua on luontodokkareissa, luonnossa varsinkin keväisin jne.
      Meidän muksu kysyikin kerran dokkarin jälkeen, että paritteletteko te...

      • Kyllä sitä kallistuu tässä asiassa sellaiselle kannalle,että seksi on jotain muuta kuin kahden ihmisen rakkauden ilmentymä. Jos vaatteet on seksikkäitä ja huulikiilto jne,niin miten ne liittyvät rakkauteen. Sana seksi on kokenut inflaation,kuten naisen sukupuolielimen yletön käyttä ihan sopimattomissa paikoissa. Sekkksi voisi olla lapsille vaikkapa KIROSANA.


      • Kylläkylvetään

        Hauska!
        Meillä kysyi joskus kun katsoi synnärikuvia että
        miksei siitä ole kuvaa kun isi laittaa sen siemenen:)


    • seksi

      mä tein eilen mun miehen kaa seksii ja sit mun pikku Sohvi tyttö tuli huoneeseen ja näki mitä me tehtiin ja sit mun oli pakko kertoo asiasta koko totuus!

      • emmi7

        ei herranen aika et oo tosissas!?


      • seksi
        emmi7 kirjoitti:

        ei herranen aika et oo tosissas!?

        joo se tuntuu ihanalta ku tekee niin siinä niinku jotenki vaan avautuu mut se ei ollut ihanaa ku joutu kertoon 3 vuotiaalle Sohville joka käy vasta kerhoa ja juoruaa yleensä kaikesta. toivotaan ettei se juoruais.


    • laura2006

      seksi on aikuistenjuttuja

    • Sano suoraan!

      Sano asia suoraan hänelle. Tottakai kannattaa kertoa vain vähän, esim: (Mies työntää siittimensä naisen emättimeen ja ruiskuttaa maitomaista nestettä naisen sisään).

    • Bbklll

      Vammala eyt

    • Kikkelikuukkeli

      Multa kysyttiin samaa

    • TEINI888

      Olen 12v ja tiedän mitä on seksi niin kerro suoraan aiheesta vaan!

    • Kouluvalistus

      Pienempänä koulussa tuli kuultua kavereilta mitä seksi tarkoittaa, sillon 2.-3. Luokalla se oli olevinaan hauska juttu... Vanhemmilta en kysynyt kun kuulin sanan ekaa kertaa koulussa...

    • Anonyymi

      mitä tarkoittaa seksi

    • Anonyymi

      olenko mä tyhmä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2612
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1988
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1986
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1786
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1540
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1198
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe