Onko marsuja IHAN pakko olla kaksi tai useampi?

kyselyikä..

Niin, siis onko ihan pakko? Onko se määrätty eläinsuojelulaissa? Seurustelisin urosmarsuni kanssa joka päivä useita tunteja. Tiedän, ettei ihmisen seura korvaa lajitoverin seuraa, muttaaa..

186

14395

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pepsi

      Marsuja siis pitää olla vähintään kaksi sillä marsu on laumaeläin ja masentuu helposti ilman lajitoverin seuraa. Ajatteleppa vaikka että sinä asuisit kaksin marsusi kanssa eikä sinulla olisi mitään kontaktia muihin ihmisiin,ainoastaan marsuusi. Se olisi ainoa kenen kanssa olisit ja juttelisit. Varmaan itsekkin kaipaisit omien lajitovereidesi seuraa. Ja kuten itse sanoit;ihminen ei korvaa toista marsua.

      • Cada.

        on vajaa 6-vuotias marsu, joka on lähes koko ikänsä elänyt ainoana marsuna ja voinut aivan hyvin. Kuitenkin syyllisyys siitä, ettei rakkaalla marsullani ole lajitoveria, kasvoi niin suureksi, että joulun jälkeen hankimme marsulleni pienen ystävän. Onhan se ihanaa nähdä kuinka marsuni hyppii innoissaan yhdessä lajitoverinsa kanssa :)


      • MURSUMARSU

        MULLAKIN ON 1 UROSMARSU JA MÄKIN OON SEN KAA.EI NE TARVI TOISTA.


      • Urhoska
        MURSUMARSU kirjoitti:

        MULLAKIN ON 1 UROSMARSU JA MÄKIN OON SEN KAA.EI NE TARVI TOISTA.

        Hölmö, mieti jos itse et ikinä näki toisia ihmisiä! Marsusi tarvitsee kaverin toisesta marsusta. Sitä paitsi laissa tosiaan on maininta tästä asiasta, samoin kuin esim. häkin koosta.


      • marsuuuuuuuuuuuuuuu
        Urhoska kirjoitti:

        Hölmö, mieti jos itse et ikinä näki toisia ihmisiä! Marsusi tarvitsee kaverin toisesta marsusta. Sitä paitsi laissa tosiaan on maininta tästä asiasta, samoin kuin esim. häkin koosta.

        totta. pikkueläimet eivät ilmaise suruaan niinkuin ihmiset. yksin marsujen, rottien yms. pitäminen on eläinrääkkäystä. älä leiki jumalaa kusipää!


      • mörkö :)
        MURSUMARSU kirjoitti:

        MULLAKIN ON 1 UROSMARSU JA MÄKIN OON SEN KAA.EI NE TARVI TOISTA.

        Riippuu marsusta.


      • Santi007marsu
        MURSUMARSU kirjoitti:

        MULLAKIN ON 1 UROSMARSU JA MÄKIN OON SEN KAA.EI NE TARVI TOISTA.

        ON PAKKO!!!! MARSU TYLSOISTYY, Se SAATTAA LOPETTAA SYÖMÄSTÄ, SE VOI VAIKKA KUOLLA YKSINÄISYYTEEN!!!!! ISÄLLÄNI OLI YKSI MARSU JA SE KUOLI YKSINÄISYYTEEN, VAIKKA SILLE KUIKA JUTTELI JA MUUTA!!!



        ON PAKKKKKKKKPOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO!


      • Viiviiijooselaa

        Meidän marsu kyllä kyllä on yksin. Ei sillä pakko olla kaveria✋


      • Kuule
        Urhoska kirjoitti:

        Hölmö, mieti jos itse et ikinä näki toisia ihmisiä! Marsusi tarvitsee kaverin toisesta marsusta. Sitä paitsi laissa tosiaan on maininta tästä asiasta, samoin kuin esim. häkin koosta.

        Ei ihmistä voi verrata kuitenkaan marsuun, Ei. On paljon ihmisiäkin, jotka haluavat asua yksin.


      • Zappuliini

        Eli niitä siis pitää olla kaks kun oon juuri hankkimaa marsuu enkä oikeen tiiä montako niit voi olla tai pitää olla joten kiitos neuvoista. Mut onkos muute sellasta rotuu et niit voi olla vaa yks?:)


      • Anonyymi
        Viiviiijooselaa kirjoitti:

        Meidän marsu kyllä kyllä on yksin. Ei sillä pakko olla kaveria✋

        Etko sä ymmärrä marsut masentuu yksin ja voi jopa kuolla siihen! on eläinrääkkäystä pitää vain yhtä marsua...


      • Anonyymi
        Zappuliini kirjoitti:

        Eli niitä siis pitää olla kaks kun oon juuri hankkimaa marsuu enkä oikeen tiiä montako niit voi olla tai pitää olla joten kiitos neuvoista. Mut onkos muute sellasta rotuu et niit voi olla vaa yks?:)

        Minun tietääkseni kaikilla marsuilla kannattaisi olla lajitoveri. En ole ihan varma, mutta mitä minä tiedän, on kaikilla roduilla oltava lajitoveri. Mutta jos et halua marsusi saavan poikasia, kannattaa sen kaverina olla leikattu uros tai sille jo tuttu samaa sukupuolta oleva marsu. :)


      • Anonyymi
        marsuuuuuuuuuuuuuuu kirjoitti:

        totta. pikkueläimet eivät ilmaise suruaan niinkuin ihmiset. yksin marsujen, rottien yms. pitäminen on eläinrääkkäystä. älä leiki jumalaa kusipää!

        Mutta voiko ne kuolla jos sitä toista ei ole


      • Anonyymi
        marsuuuuuuuuuuuuuuu kirjoitti:

        totta. pikkueläimet eivät ilmaise suruaan niinkuin ihmiset. yksin marsujen, rottien yms. pitäminen on eläinrääkkäystä. älä leiki jumalaa kusipää!

        Kuoleeko se jos se on se on yksin eikö se ole mahdotonta ellei se ole todella masentunut kai en tiedä ja olen vasta 9v


      • Anonyymi
        Zappuliini kirjoitti:

        Eli niitä siis pitää olla kaks kun oon juuri hankkimaa marsuu enkä oikeen tiiä montako niit voi olla tai pitää olla joten kiitos neuvoista. Mut onkos muute sellasta rotuu et niit voi olla vaa yks?:)

        Sama!mäki oon siis hankkimassa marsua ja en kyllä tiedä paljoa marsuista mutta sen tiedän että riippuu lajista että kuinka monta niitä on pakko olla.


      • Anonyymi
        Zappuliini kirjoitti:

        Eli niitä siis pitää olla kaks kun oon juuri hankkimaa marsuu enkä oikeen tiiä montako niit voi olla tai pitää olla joten kiitos neuvoista. Mut onkos muute sellasta rotuu et niit voi olla vaa yks?:)

        Ite suosittelen jos on 4 marsua et 2 jokaiseen häkkiin ettei tule riitelyä vaikka naaraaterikseen ja urokset


      • Anonyymi
        MURSUMARSU kirjoitti:

        MULLAKIN ON 1 UROSMARSU JA MÄKIN OON SEN KAA.EI NE TARVI TOISTA.

        Marsuilla ja muilla jyrsijöillä tulee AINA olla lajitoveri, eikä niitä saa jättää yksin tai kahdestaan kolmeksi tai useammaksi päiväksi. 1 tai 2 on ok. Jos on aivan pakko. Toki jollekkin luotettavalle ihmiselle voi antaa luvan niitä hoitaa. Jos toinen marsu kuolee, eikä tiedä kuinka kauan toinen elää niin kannattaa kysyä joltain, vaikka kasvattajalta. Voisin kuvitella sinun olevan tietämätön lapsi, kun noin töykeän vastauksen annoit. Minulla on 2 marsua, jos ne joutuvat edes tunniksi eroon niin ei ne paljoa liiku. LAISSA sanotaan että jyrsijöitä tulee olla 2 tai enemmän jos ne ovat kuin marsut eli LAUMAELÄIMIÄ. Toki jos marsu on vanha, eikä usko sen elävän enää useampaa vuotta. Niin ei silloin kannata toista marsua hankkia tietämättä ikää. Toki, saattavat vähän kinastella mökistä. Jonka takia niillä on 2. Jos eivät halua olla koko aikaa samassa mökissä.


      • Anonyymi
        Viiviiijooselaa kirjoitti:

        Meidän marsu kyllä kyllä on yksin. Ei sillä pakko olla kaveria✋

        Mutta jos hankkii laumaeläimen, on suositeltavaa hankkia sille lajitoveri. Marsut voivat masentua ja lopettaa syömisen kokonaan. Evät välttämättä edes liiku.


      • Anonyymi
        Zappuliini kirjoitti:

        Eli niitä siis pitää olla kaks kun oon juuri hankkimaa marsuu enkä oikeen tiiä montako niit voi olla tai pitää olla joten kiitos neuvoista. Mut onkos muute sellasta rotuu et niit voi olla vaa yks?:)

        Hyvin useat marsut tarvii lajitoverin, tuoreita vihanneksia, heinää, kuivaruokaa ja C-vitamiinia päivittäin. Myös vettä tulee olla tarjolla jatkuvasti. Kannattaa olla myös tarpeeksi tilava häkki, vähintään 1 piilopaikka, 2 jos ei halua niiden kinastelevan ja tottakai tarkistaa että on söpöliineelle tarpeeksi aikaa. Marsuja ei saa pestä usein, saattaa niiden nahka nimittäin kuivua pahasti. Kasattavan häkin hankkiminen on hyvä idea, koska tarvii marsukin liikuntaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun tietääkseni kaikilla marsuilla kannattaisi olla lajitoveri. En ole ihan varma, mutta mitä minä tiedän, on kaikilla roduilla oltava lajitoveri. Mutta jos et halua marsusi saavan poikasia, kannattaa sen kaverina olla leikattu uros tai sille jo tuttu samaa sukupuolta oleva marsu. :)

        Minulla on 2 tyttömarsua, tukevat ihanan hybin toimeen. Vasta puolen vuoden ja 3 päivän ikäisiä pikkuset tyttelit.


      • Anonyymi
        MURSUMARSU kirjoitti:

        MULLAKIN ON 1 UROSMARSU JA MÄKIN OON SEN KAA.EI NE TARVI TOISTA.

        Sä rikot lakia TARVITSEE KAVERIN!


      • Anonyymi
        Santi007marsu kirjoitti:

        ON PAKKO!!!! MARSU TYLSOISTYY, Se SAATTAA LOPETTAA SYÖMÄSTÄ, SE VOI VAIKKA KUOLLA YKSINÄISYYTEEN!!!!! ISÄLLÄNI OLI YKSI MARSU JA SE KUOLI YKSINÄISYYTEEN, VAIKKA SILLE KUIKA JUTTELI JA MUUTA!!!



        ON PAKKKKKKKKPOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO!

        Mielellään kaksi mutta ne pärjää yksin😅


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielellään kaksi mutta ne pärjää yksin😅

        Ja sinä aivokuollut lehmä pärjäät yksiksesi pimeään kellariin lukittuna, mutta taatusti vietät mieluummin elämäsi jossain muualla kuin kellarissa, ja vieläpä ihmisseurassa. Kun alat miettimään missä oloissa PÄRJÄTÄÄN, niin olet jo aivan hakoteillä todistaen tyhmyytesi.

        Jos elukka on pakko laittaa pärjäilemään oloissa, jossa sen ei ole vilpittömästi hyvä olla, niin elukka jätetään silloin hankkimatta. Pehmolelun voit hankkia juuri sinun valitsemiin oloihin ilman, että tarvitsee miettiä missä oloissa pehmolelu olisi, jos saisi päättää.


      • Anonyymi
        MURSUMARSU kirjoitti:

        MULLAKIN ON 1 UROSMARSU JA MÄKIN OON SEN KAA.EI NE TARVI TOISTA.

        Sarviipa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuoleeko se jos se on se on yksin eikö se ole mahdotonta ellei se ole todella masentunut kai en tiedä ja olen vasta 9v

        Heheheheheee


    • utsija

      Mikä on ongelmana siinä kahden marsun hankkimisessa? Eihän tuo työmäärää lisää onko häkissä yksi vai kaksi marsua eikä ruokakustannuksetkaan pilviin nouse kahdenkaan marsun kohdalla. Ja sitä paitsi, jos ruokakustannusten lisääntymistä pelkää niin on parempi olla ottamatta sitä yhtäkään marsua.

      • Anonyymi

        Kaksi marsua on kalliimpi ja se on vain suositus hankkia kaksi marsua se ei ole Suomessa laitonta!


    • ...
      • Dog-sitteri

        Ei ole pakko olla kahta marsua.Marsu kyllä tulee pärjäämään yksinkin että kahden marsun ostaminen ei ole mitenkään pakollista.Toisesta marsusta tietysti on vain seuraa


      • ...
        Dog-sitteri kirjoitti:

        Ei ole pakko olla kahta marsua.Marsu kyllä tulee pärjäämään yksinkin että kahden marsun ostaminen ei ole mitenkään pakollista.Toisesta marsusta tietysti on vain seuraa

        Kyllähän se yksinäinen marsu _pärjää_ mutta elääkö se onnellista elämää? Hmm. Ei.


      • ...
        Dog-sitteri kirjoitti:

        Ei ole pakko olla kahta marsua.Marsu kyllä tulee pärjäämään yksinkin että kahden marsun ostaminen ei ole mitenkään pakollista.Toisesta marsusta tietysti on vain seuraa

        Kyllähän se yksinäinen marsu _pärjää_ mutta elääkö se onnellista elämää? Hmm. Ei.


      • 4 marsun omistaja
        ... kirjoitti:

        Kyllähän se yksinäinen marsu _pärjää_ mutta elääkö se onnellista elämää? Hmm. Ei.

        itselläni on 4 marsua ja 2 on samassa häkissa ja 2 omissa häkeissään sillä 2 sisaruksella tuli riita koska toinen sai tytön kyläilemään.. kaikki marsuni ovat uroksia ja marsuni Veeti pureskelee katereita... :( voisiko joku auttaa ja kertoa että mistä tämä johtuu?? olen kokeillut kaikkia keinoja.. laittanu laatikoita,taloja/mökkejä, puun palasia, herkkutankoja ja jopa sähly pallon mutta ei :'( se vain pureskelee kaltereita vaikka kaltereihinkin on laitettu rypsiöljyä ja sitruuna mehua :(


      • marsu päättää
        ... kirjoitti:

        Kyllähän se yksinäinen marsu _pärjää_ mutta elääkö se onnellista elämää? Hmm. Ei.

        haluaisin korostaa että on olemassa poikkeuksia. pitäkää mielessä että kaikki marsut eivät ole samanlaisia. jotkut marsut pitävät siitä kun ei tarvitse jakaa häkkiään toisen marsun kanssa. itse olen sitä mieltä että marsulla ei ole pakko olla lajitoveria. joidenkin mielestä se PÄRJÄÄ ilmankin mutta se että onko se onnellinen on toinen asia. mutta tämä ei suinkaan koske kaikkia marsuja. on olemassa marsuja jotka ei tahdo lajitoveria vaan on onnellinen ihmisen seurasta. vinkkinä kun hankit marsun oli se joko kotioloista tai eläinkaupan hyllyltä nii kysy henkilokunnalta/edellisiltä omistajilta onko se viihtynyt yksin vai onko sillä ollut aina seuraa, jos se on mahdollista. Tee kuitenkin nii että marsun on hyvä olla. jos näiden keskustelujen lukemisen jälkeen tuntuu että et uskalla ottaa yhtä marsua niin ota sitten kaksi mutta olen sitä mieltä että otat ensin yhden ja katsot tarvitseeko se seuraa. anna marsun itse päättää mitä se haluaa se kyllä kertoo jotenkin kun sen on huono olla. mennäämpäs nyt pitämään karvaisille pikku ystävillemme seuraa


      • Anonyymi
        ... kirjoitti:

        Kyllähän se yksinäinen marsu _pärjää_ mutta elääkö se onnellista elämää? Hmm. Ei.

        Ei yhtä onnellisista mutta tosi onnelllista


      • Anonyymi
        4 marsun omistaja kirjoitti:

        itselläni on 4 marsua ja 2 on samassa häkissa ja 2 omissa häkeissään sillä 2 sisaruksella tuli riita koska toinen sai tytön kyläilemään.. kaikki marsuni ovat uroksia ja marsuni Veeti pureskelee katereita... :( voisiko joku auttaa ja kertoa että mistä tämä johtuu?? olen kokeillut kaikkia keinoja.. laittanu laatikoita,taloja/mökkejä, puun palasia, herkkutankoja ja jopa sähly pallon mutta ei :'( se vain pureskelee kaltereita vaikka kaltereihinkin on laitettu rypsiöljyä ja sitruuna mehua :(

        Voit koittaa saada sen kiinnostumaan jostain muusta en tarkoita että toimii


    • grouel

      Olen sitä mieltä, että jos ei voi ottaa kahta marsua, niin silloin marsu ei ole sopiva valinta. Marsua ei ole luotu elämään yksin.

    • YKSIMARSUINEN

      Taidat olla nuori, tai lapsi viellä. Kysymyksesi on tosi hyvä. Käyn välillä tässä katselemassa tätä sivua, ja toivon etteivät kaikki ota kaikkea tosissaan, mitä sivuilla kirjoitetaan. Marsu on helppohoitoinen ja seurallinen.Totta. Mutta järki käteen marsujen luukumäärää ajatellessa. Kyllä se yksi marsu riittää. Meillä on ollut viimeiset kaksikymmentä viisi vuotta marsuja, YKSI KERRALLAAN, ja ne ovat eläneet terveinä ja onnellisen oloisina 4-6vuotiaiksi. Yksi jouduttiin lapsuudessani lopettamaan siskoni allergian takia. Nyt olen 37v. joten kokemusta marsukoista on. Ja jos menet ostamaan marsusi, niin jollei osu myynti-intoinen myyjä, niin ei hänkään sinulle heti kahta marsua kerrallaan ainakaa taatusti tuputa. Yhdessäkin eläimessä on hoitamista, ja menee rahaa sekä ruokaan, että sitä on oltava aina jemmassa, jos marsusi sairastuu. Me veimme juuri omamme eläinlääkäriin, kun silmä osui johonkin ja puhkesi. Meno jatkuu onneksi toisellakin silmällä, mutta lääkäriin meni 74euroa. Siinä oli kaksi lääkärikertaa, sekä lääkkeet. Eli NAUTI YHDESTÄ MARSUSTASI TÄYSIN SIEMAUKSIN, SEKIN NÄYTTÄÄ `TYKKÄYKSENSÄ`SINULLE!!

      • Sanna24Tku

        Moi. SEn hauan sanoa (en juuri sulle) mutta mulla oli kaksi marsua,veljekset. Toinen sai juuri kuukausi sitten jonkun pahan infektion ja se oiti lopulta lopettaa(kamala kokemus). Mutta en aiop ottaa toiselle enää marsua:sehän olisi loputonta! Aina jompikumpi kuolee ja pitäisi aina ottaa uusi tilalle. Eikö? Nyt seurustelen mun marsun kanssa paljon enemmän ettei masentuisi.


      • Krik

        itselläni on myös ollut monia marsuja,ja kaikki ovat aina olleet yksin (ilman lajitoveria).
        Ne ovat eläneet kaikki pitkän ja hyvän elämän.
        Olen myös ihmetellyt kun kaikki puhuu että on aivan pakko ehdottomasti olla kaksi marsua,niin miksi eläinkaupoissa myydään sitten välillä "marsupaketti" johon sisältyy YKSI marsu,häkki,purua,heinää,juomapullo,ruokakuppi,suolakivi sekä ruuat!? Eikö eläinkaupoissa tiedetä tästä mitään ??vaikka myyvät niitä??
        Jos menet ostamaan marsun,ei ne siellä eläinkaupassa todellakaan sano että ota ihmeessä toinenkin samantien.
        Tietenkin ymmärrän että lajitoveri on tärkeä,mutta ei se marsu välttämättä masennu jos se olisikin yksin.


      • grouel
        Krik kirjoitti:

        itselläni on myös ollut monia marsuja,ja kaikki ovat aina olleet yksin (ilman lajitoveria).
        Ne ovat eläneet kaikki pitkän ja hyvän elämän.
        Olen myös ihmetellyt kun kaikki puhuu että on aivan pakko ehdottomasti olla kaksi marsua,niin miksi eläinkaupoissa myydään sitten välillä "marsupaketti" johon sisältyy YKSI marsu,häkki,purua,heinää,juomapullo,ruokakuppi,suolakivi sekä ruuat!? Eikö eläinkaupoissa tiedetä tästä mitään ??vaikka myyvät niitä??
        Jos menet ostamaan marsun,ei ne siellä eläinkaupassa todellakaan sano että ota ihmeessä toinenkin samantien.
        Tietenkin ymmärrän että lajitoveri on tärkeä,mutta ei se marsu välttämättä masennu jos se olisikin yksin.

        Vastuuntuntoinen eläinkauppias/kasvattaja kyllä antaa eläimen mukaan hoito-ohjeet ja kyselee, millaiseen kotiin eläin joutuu. Vastuuntuntoiset myyjät eivät myy marsuja yksineläjiksi. Eläinkaupoissa on tietysti paljon eroja, mutta joissakin pääasia on vain se, että kauppa kulkee ja rahaa tulee. Näin ei tietysti ole kaikissa, mutta hyvä eläinkaupanmyyjä tai kasvattaja pitää huolen siitä, että marsu ei joudu asumaan yksin ainakaan koko elämäänsä.
        Kukaan ei voi väittää, että marsu olisi onnellisempi yksin kuin lajitoverin kanssa. Luulen, että monet yksinäisen marsun omistajat eivät ole edes koskaan nähneet kahta tai useampaa marsua yhdessä. Ne käyttäytyvät aivan eri tavalla, ovat virkeämpiä ja energisempiä, jos saavat elää lajitoverin tai useamman seurassa. Jokaisella eläimenomistajalla on velvollisuus täyttää eläimensä tarpeet ja tähän kuuluu marsun kohdalla myös lajitoveri. Mitään niin hyvää syytä ei ole, etteikö marsulle voisi hankkia kaveria. Lukuunottamatta sitä, jos marsulle on yritetty totuttaa jo useampi lajitoveri kumppaniksi, mutta tuloksetta. Kukapa ei haluaisi marsulleen parasta?
        Miksi naarashiiriä, rottia, gerbiileitä ym. pienempiä jyrsijöitä ei pidetä yksin? Missä menee raja, että tällä eläimellä täytyy ehdottomasti olla kaveri ja tällä ei taas tarvitse? Totta on, että marsu kyllä PÄRJÄÄ yksin, mutta on eri asia, VIIHTYYKÖ se yksin.


      • kokenut marsurakas
        Krik kirjoitti:

        itselläni on myös ollut monia marsuja,ja kaikki ovat aina olleet yksin (ilman lajitoveria).
        Ne ovat eläneet kaikki pitkän ja hyvän elämän.
        Olen myös ihmetellyt kun kaikki puhuu että on aivan pakko ehdottomasti olla kaksi marsua,niin miksi eläinkaupoissa myydään sitten välillä "marsupaketti" johon sisältyy YKSI marsu,häkki,purua,heinää,juomapullo,ruokakuppi,suolakivi sekä ruuat!? Eikö eläinkaupoissa tiedetä tästä mitään ??vaikka myyvät niitä??
        Jos menet ostamaan marsun,ei ne siellä eläinkaupassa todellakaan sano että ota ihmeessä toinenkin samantien.
        Tietenkin ymmärrän että lajitoveri on tärkeä,mutta ei se marsu välttämättä masennu jos se olisikin yksin.

        Siis eläinkaupassa vai?No kun melkein kaikki eläinkaupat ovat sellaisia että eivät välitä marsuista.Eikä eläinkaupat voi sellai tuputtaa marsuja kuin esim jotkut kasvattajat eivät myy marsuja muuta kuin kaksin tai niin että marsuja no jo ennestään uudessa kodissa.Nuo eläinkaupat eivät välitä marsuista toisin kuin kasvattajat.


      • Krik
        grouel kirjoitti:

        Vastuuntuntoinen eläinkauppias/kasvattaja kyllä antaa eläimen mukaan hoito-ohjeet ja kyselee, millaiseen kotiin eläin joutuu. Vastuuntuntoiset myyjät eivät myy marsuja yksineläjiksi. Eläinkaupoissa on tietysti paljon eroja, mutta joissakin pääasia on vain se, että kauppa kulkee ja rahaa tulee. Näin ei tietysti ole kaikissa, mutta hyvä eläinkaupanmyyjä tai kasvattaja pitää huolen siitä, että marsu ei joudu asumaan yksin ainakaan koko elämäänsä.
        Kukaan ei voi väittää, että marsu olisi onnellisempi yksin kuin lajitoverin kanssa. Luulen, että monet yksinäisen marsun omistajat eivät ole edes koskaan nähneet kahta tai useampaa marsua yhdessä. Ne käyttäytyvät aivan eri tavalla, ovat virkeämpiä ja energisempiä, jos saavat elää lajitoverin tai useamman seurassa. Jokaisella eläimenomistajalla on velvollisuus täyttää eläimensä tarpeet ja tähän kuuluu marsun kohdalla myös lajitoveri. Mitään niin hyvää syytä ei ole, etteikö marsulle voisi hankkia kaveria. Lukuunottamatta sitä, jos marsulle on yritetty totuttaa jo useampi lajitoveri kumppaniksi, mutta tuloksetta. Kukapa ei haluaisi marsulleen parasta?
        Miksi naarashiiriä, rottia, gerbiileitä ym. pienempiä jyrsijöitä ei pidetä yksin? Missä menee raja, että tällä eläimellä täytyy ehdottomasti olla kaveri ja tällä ei taas tarvitse? Totta on, että marsu kyllä PÄRJÄÄ yksin, mutta on eri asia, VIIHTYYKÖ se yksin.

        Ok,ymmärrän.Ostin viimekertaiselle marsupojalleni kaverin.Marsuni oli silloin jo noin 3-vuotias.Ajattelin että jospa se tarttisi kaverin.Ostin pojan.Mutta eivät tulleet toimeen.Vaikka laitoin eri häkkeihin,ei siitä tullut mitään.Vanhempi marsu vaan heilutti pyllyä ja kurisi.Jouduin sitten luopumaan uudesta marsusta koska pelkäsin että vanhempi vaan stressaantuu.Eli loopuelämänsä se eli sitten yksin ilman lajitoveria.Ei ollut silloin mahdollisuutta sijoittaa marsuja eri huoneisiin.


      • Nevian

        Marsu on laumaeläin ja vaatii kaverin. Eläinsuojelulaissa sanotaan, että eläimille on järjestettävä lajin vaatimat olot. Epäsuorasti tarkoittaa siis myös sitä, että sillä on oltava lajitoverista seuraa.

        Ajat muuttuu, ehkä sinun nuoruudessasi marsuja oli tavallista pitää yksin, mutta nyttemmin kun tieto on lisääntynyt, on tajuttu, ettei marsu ole onnellinen yksin vaan tarvitsee kaverin. Jos haluat erakkolemmikin, ota hamsteri.

        Harva kasvattaja nykyään enää suostuu myymään marsuja yksineläjiksi. Ainakaan virallisten kasvattajien piireissä moista ei harrasteta. Jos kasvattajalla on vain yksi marsu myytävänä, täytyy kaveri etsiä toiselta kasvattajalta.

        Kahdessa marsussa on hoitamista yhtä paljon kuin yhdessä. Lemmikkien kanssa on aina se mahdollisuus, että se sairastuu ja siihen menee rahaa, mutta se ei ole mikään syy ottaa vain yhtä! 74 euroa kahdesta lääkärikerrasta on varsin edullista. Jos et halua hoitaa marsuasi kunnolla, saa Ikeasta marsun näköisiä pehmoleluja. NAUTI PEHMOLELUSTASI TÄYSIN SIEMAUKSIN ÄLÄKÄ OTA YKSINÄISTÄ MARSUA. :P


      • Marsut-Hullu
        Nevian kirjoitti:

        Marsu on laumaeläin ja vaatii kaverin. Eläinsuojelulaissa sanotaan, että eläimille on järjestettävä lajin vaatimat olot. Epäsuorasti tarkoittaa siis myös sitä, että sillä on oltava lajitoverista seuraa.

        Ajat muuttuu, ehkä sinun nuoruudessasi marsuja oli tavallista pitää yksin, mutta nyttemmin kun tieto on lisääntynyt, on tajuttu, ettei marsu ole onnellinen yksin vaan tarvitsee kaverin. Jos haluat erakkolemmikin, ota hamsteri.

        Harva kasvattaja nykyään enää suostuu myymään marsuja yksineläjiksi. Ainakaan virallisten kasvattajien piireissä moista ei harrasteta. Jos kasvattajalla on vain yksi marsu myytävänä, täytyy kaveri etsiä toiselta kasvattajalta.

        Kahdessa marsussa on hoitamista yhtä paljon kuin yhdessä. Lemmikkien kanssa on aina se mahdollisuus, että se sairastuu ja siihen menee rahaa, mutta se ei ole mikään syy ottaa vain yhtä! 74 euroa kahdesta lääkärikerrasta on varsin edullista. Jos et halua hoitaa marsuasi kunnolla, saa Ikeasta marsun näköisiä pehmoleluja. NAUTI PEHMOLELUSTASI TÄYSIN SIEMAUKSIN ÄLÄKÄ OTA YKSINÄISTÄ MARSUA. :P

        Siis voi marsuja olla 1 tai 2. 1 marsu = Pitää ulkoiluttaa kaksi kertaa päivässä, ihan vapaana vaikka kylppärissä. Jos sinulla ei ole aikaa yhteen marsuun niin hanki sille kaveri! 2 marsua = Jos sinulla ei ole aikaa 1 marsuun niin sinun pitää ostaa toinen marsu , sen seuraksi! Jos sinulla on 60x30, niin kyllä se yhdelle kelpaa!


      • -veine
        Marsut-Hullu kirjoitti:

        Siis voi marsuja olla 1 tai 2. 1 marsu = Pitää ulkoiluttaa kaksi kertaa päivässä, ihan vapaana vaikka kylppärissä. Jos sinulla ei ole aikaa yhteen marsuun niin hanki sille kaveri! 2 marsua = Jos sinulla ei ole aikaa 1 marsuun niin sinun pitää ostaa toinen marsu , sen seuraksi! Jos sinulla on 60x30, niin kyllä se yhdelle kelpaa!

        Yhden marsun häkin __minimikoko__ on 40x80cm, ei yhtään sen vähempää. Pienempi häkki on jo eläinrääkkäystä. 30x60cm häkki __ei kelpaa edes hamsterille__, google -> hamsteri: "Hamsterin häkin ihanteellinen koko on 80cmx40cmx30cm (pxlxk) tai enemmänkin" ja toinen lähde: "Pohjan vähimmäiskoko on 35 x 70cm".
        Jos marsua 3x pienempää eläintäkään ei saa tuon kokoiseen häkkiin laittaa, miksi muka marsun sitten? Marsu on suhteellisen iso jyrsijä joka tarvitsee reilusti tilaa itselleen ollakseen tyytyväinen ja elääkseen terveellisesti. Kahden marsun häkin vähimmäiskoko taas on 120x60cm.
        Eläimistä ja niiden tarpeista pitää ottaa kunnolla selvää ennenkuin sellaista hankkii.


      • 4 marsun omistaja

        Se on totta mutta jos esim harrastaa montaa lajia niin sitten pitää myös sen marsun kanssa kerkiä olemaan ..


      • Urhoska
        kokenut marsurakas kirjoitti:

        Siis eläinkaupassa vai?No kun melkein kaikki eläinkaupat ovat sellaisia että eivät välitä marsuista.Eikä eläinkaupat voi sellai tuputtaa marsuja kuin esim jotkut kasvattajat eivät myy marsuja muuta kuin kaksin tai niin että marsuja no jo ennestään uudessa kodissa.Nuo eläinkaupat eivät välitä marsuista toisin kuin kasvattajat.

        Itseasiassa, joka kerta, kun olen ostanut marsun kaupasta, on huolehdittu siitä, että onko sillä kaveri. Riippuu tietysti kaupasta, ehkä itse olen aina asioinut hyvissä.


      • mie vaa
        Nevian kirjoitti:

        Marsu on laumaeläin ja vaatii kaverin. Eläinsuojelulaissa sanotaan, että eläimille on järjestettävä lajin vaatimat olot. Epäsuorasti tarkoittaa siis myös sitä, että sillä on oltava lajitoverista seuraa.

        Ajat muuttuu, ehkä sinun nuoruudessasi marsuja oli tavallista pitää yksin, mutta nyttemmin kun tieto on lisääntynyt, on tajuttu, ettei marsu ole onnellinen yksin vaan tarvitsee kaverin. Jos haluat erakkolemmikin, ota hamsteri.

        Harva kasvattaja nykyään enää suostuu myymään marsuja yksineläjiksi. Ainakaan virallisten kasvattajien piireissä moista ei harrasteta. Jos kasvattajalla on vain yksi marsu myytävänä, täytyy kaveri etsiä toiselta kasvattajalta.

        Kahdessa marsussa on hoitamista yhtä paljon kuin yhdessä. Lemmikkien kanssa on aina se mahdollisuus, että se sairastuu ja siihen menee rahaa, mutta se ei ole mikään syy ottaa vain yhtä! 74 euroa kahdesta lääkärikerrasta on varsin edullista. Jos et halua hoitaa marsuasi kunnolla, saa Ikeasta marsun näköisiä pehmoleluja. NAUTI PEHMOLELUSTASI TÄYSIN SIEMAUKSIN ÄLÄKÄ OTA YKSINÄISTÄ MARSUA. :P

        Samaa mieltä!


      • Tiedoton ...

        Hei olen Henna ! Aijon hankkia marsun mutta en ole varma onko niitä varmasti oltava kaksi , paljon pitää antaa ruokaa , ja kuinka suuri häkki .... Olen kysynyt "kaikilta" mutta ei tarkkaa vastausta ole tullut . Onko varmaa että marsu selviää ilman kumppania ?


      • Sedä
        Tiedoton ... kirjoitti:

        Hei olen Henna ! Aijon hankkia marsun mutta en ole varma onko niitä varmasti oltava kaksi , paljon pitää antaa ruokaa , ja kuinka suuri häkki .... Olen kysynyt "kaikilta" mutta ei tarkkaa vastausta ole tullut . Onko varmaa että marsu selviää ilman kumppania ?

        Mutta et ilmeisesti kuitenkaan ole lukenut yhtään vastausta. Ihan selviä perustietoja jotka kaikki lukee varmaan jo tässäkin topicissa. Kerta kiellon päälle: aina vähintään kaksi marsua.


      • aapo

        mun marsu eli yksinään 9 vuotiaaks


      • kfkfkfkfkfk
        Marsut-Hullu kirjoitti:

        Siis voi marsuja olla 1 tai 2. 1 marsu = Pitää ulkoiluttaa kaksi kertaa päivässä, ihan vapaana vaikka kylppärissä. Jos sinulla ei ole aikaa yhteen marsuun niin hanki sille kaveri! 2 marsua = Jos sinulla ei ole aikaa 1 marsuun niin sinun pitää ostaa toinen marsu , sen seuraksi! Jos sinulla on 60x30, niin kyllä se yhdelle kelpaa!

        Yhdelle marsulle riittää lain mukaan 30x30x25 .Miksi turhaa ostaa liikaa tilaa vievä häkki?


      • Mursuminä

        Marsuja ei tarvihe olla kahta. Itsellä on ollut yksi marsu ja se viihtyi minun ja perheeni kanssa. Tietysti juttelimme sille ja pidimme sylissä ja keksimme sille virikkeitä. Eikä se kuollut yksinäisyyteen vaan vanhuuteen olihan se jo 8 vuotta vanha.


      • muumitkarkuteillä
        Mursuminä kirjoitti:

        Marsuja ei tarvihe olla kahta. Itsellä on ollut yksi marsu ja se viihtyi minun ja perheeni kanssa. Tietysti juttelimme sille ja pidimme sylissä ja keksimme sille virikkeitä. Eikä se kuollut yksinäisyyteen vaan vanhuuteen olihan se jo 8 vuotta vanha.

        Ei nouse sinullakaan hissi ihan ylös asti. Marsu on laumaeläin. Piste. Jollet halua tarjota eläimelle lajityypillistä elämää, niin jätä se hankkimatta tai vaihda vähintäänkin lajia.

        Se, että sinulla on ollut yksin elävä marsu, joka eli 8-vuotiaaksi, ei todista millään tavalla, etteikö marsu olisi laumaeläin. Ei sitten millään. Marsut, siinä missä mitkä hyvänsä muutkin eläimet, SOPEUTUVAT kyllä tasan niihin olosuhteisiin, jotka niille tarjotaan. Se taasen ei tarkoita sitä, että on sallittua sopeuttaa marsua yksineläjäksi sen enempää kuin sitä olisi sopeuttaa elämään piirongin laatikossa tai seinäkellon sisässä. Kyllä se elämäänsä jatkaisi, mutta kysymys ei ole siitä. Sinäkin jatkaisit elämääsi kellarikomeroon lukittuna, mutta mahtaisitko valita toisin, jos voisit? Haloo, tolvana. Sinulla ei ole hajuakaan, miten onnellinen marsusi olisi voinut olla lajitoverin kanssa.


      • Anonyymi
        Tiedoton ... kirjoitti:

        Hei olen Henna ! Aijon hankkia marsun mutta en ole varma onko niitä varmasti oltava kaksi , paljon pitää antaa ruokaa , ja kuinka suuri häkki .... Olen kysynyt "kaikilta" mutta ei tarkkaa vastausta ole tullut . Onko varmaa että marsu selviää ilman kumppania ?

        Ne selviää mutta niillä ei ole niin hauskaa mutta en varmaa osaa sanoa


      • Anonyymi
        muumitkarkuteillä kirjoitti:

        Ei nouse sinullakaan hissi ihan ylös asti. Marsu on laumaeläin. Piste. Jollet halua tarjota eläimelle lajityypillistä elämää, niin jätä se hankkimatta tai vaihda vähintäänkin lajia.

        Se, että sinulla on ollut yksin elävä marsu, joka eli 8-vuotiaaksi, ei todista millään tavalla, etteikö marsu olisi laumaeläin. Ei sitten millään. Marsut, siinä missä mitkä hyvänsä muutkin eläimet, SOPEUTUVAT kyllä tasan niihin olosuhteisiin, jotka niille tarjotaan. Se taasen ei tarkoita sitä, että on sallittua sopeuttaa marsua yksineläjäksi sen enempää kuin sitä olisi sopeuttaa elämään piirongin laatikossa tai seinäkellon sisässä. Kyllä se elämäänsä jatkaisi, mutta kysymys ei ole siitä. Sinäkin jatkaisit elämääsi kellarikomeroon lukittuna, mutta mahtaisitko valita toisin, jos voisit? Haloo, tolvana. Sinulla ei ole hajuakaan, miten onnellinen marsusi olisi voinut olla lajitoverin kanssa.

        Se on marsun hankkian oma päätös hankkiiko hän kaksi marsua vai yhden se ei ole millään tavalla laitonta Suomessa hankkia yksi marsu se on vain suositus koska marsu on laumaeläin on toki totta että se ei ole pahaksi marsulle jos hänellä on toveri mutta kyllä marsu yksinkin pärjää se vain tarvitsee seuraa edes hieman joka päivä ihmiseltä piste.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on marsun hankkian oma päätös hankkiiko hän kaksi marsua vai yhden se ei ole millään tavalla laitonta Suomessa hankkia yksi marsu se on vain suositus koska marsu on laumaeläin on toki totta että se ei ole pahaksi marsulle jos hänellä on toveri mutta kyllä marsu yksinkin pärjää se vain tarvitsee seuraa edes hieman joka päivä ihmiseltä piste.

        Heti, kun alat jaarittelemaan _pärjäämisestä_, olet jo vesittänyt omat argumenttisi. Kuten jo luitkin, muttet ymmärtänyt lukemaasi, niin sinäkin pärjäisit lopun elämääsi kellarikomeroon yksinäsi suljettuna tiilenpäät seuranasi. Se on sitten eri asia, olisiko tilanne sinulle optimaalinen ja iloa tuottava.

        Myös päivittäiseen ihmisseuraan vetoaminen sai sinut häviämään väittelyn heti kättelyssä. Ihmisseura ei korvaa marsuseuraa marsuille sen enempää kuin marsu korvaa ihmisseuran sinulle. Sekä ihmiset että marsut ovat laumaeläimiä, joille toisen lajin seura ei yksinkertaisesti riitä täyttämään lajityypillisiä tarpeita, vaikka tähän aivokuolleeseen argumenttiin vetoaminen kuuluukin marsujaan rääkkäävien kuvotusten perusväittämiin.

        Tästä päästäänkin kolmanteen aivokuolleeseen ulinaasi siitä, että tämä olisi jotenkin jokaisen itse päätettävissä. Kenelläkään EI ole oikeutta ottaa eläimiä olosuhteisiin, joissa ne vain pärjäävät sen sijaan, että ne puhtaasti viihtyisivät. Jos jollakulla on moraalikäsitys niin alhainen, ettei elukoista tarvitse pitää mahdollisimman hyvää huolta, niin se nimenomaan alkaa olemaan muitakin koskeva huolenaihe. Jos kyseisen lajin parhaimpien asiantuntijoiden lajituntemuksen pohjalta luodut suositukset ovat sinusta vapaaehtoisia, niin olet henkisesti liian sairas huolehtimaan eläimistä. Juuri kaltaisiasi sosiopaatteja varten lakien pitäisi sanella viimeistäkin yksityiskohtaa myöten, mitä saa tai ei saa tehdä. Ikävä kyllä se on mahdotonta, sillä niitä huomioon otettavia yksityiskohtia on loputon määrä. Tuo vähintään kahden marsun vaatimus ON itseasiassa ollut myös eläinsuojelulaissa tämän topicin aloituksen aikoihin. Ikävä kyllä se sieltä jouduttiin poistamaan huonon muotoilun ja niiden loputtomien asiaan vaikuttavien yksityiskohtien vuoksi, mutta uudistettavaan eläinsuojelulakiin sitä yritetään saada takaisin. Vasta sittenkö marsujen ei paitsi pärjääminen, vaan myös vilpitön viihtyminen ja hyvinvointi alkaa olemaan sinulle tarpeeksi tärkeää, kun se saadaan takaisin lakiin? Sitä ennen sinä sosiopaatti teet selvistä suosituksista huolimatta mitä lystäät, niinkö? Samaa aivokuollutta ölinää epäilemättä suoltavat myös eläimiin sekautujat, sillä sehän ei muuten myöskään ole Suomessa laitonta. Senkin siis täytyy siis olla oikein, ainakin sinun logiikkasi mukaan.


    • minttux

      Ei ole Suomen laissa määrätty, että niitä pitäisi kaksi olla, mutta Ruotsin laissa kuulemani mukaan marsujen vähimmäis määrä on kaksi.
      Minusta sinun kannattaa kyllä ottaa marsuja kaksi, vaikkei laki siihen velvoittaisikaan, koska ihmisen seura ei koskaan voi korvata marsulle toisen marsun seuraa. Ajattelepa, että sinulla olisi koko elämäsi ajan seuranasi vain marsu, etkä saisi tavata muita ihmisiä. Se on vähän sama tilanne, jonka aiheuttaisit marsulle ottamalla vain yhden.
      Itselläni on kaksi urosmarsua ja hyvin ovat toimeen tulleet ainakin tähän saakka. (Ovat asustelleet noin 10kk samassa häkissä, toinen on toista 9kk nuorempi..)

      • Sunnikka

        Tänne kirjoitti eräs YKSIMARSUINEN, joka kommentoi tyyliin että onhan jo yhdessäkin marsussa tarpeeksi hoitamista ja siivoamista, ruoatkin täytyy hankkia jne...

        Haluaisin sanoa jotta HALOO: ei ne menot siitä niin paljoa kasva jos ottaa kaksi marsua! Ja jos masut asuvat samassa häkissä, niin ei se siivoaminenkaan ylivoimainen juttu ole. Ja jos tuo kulujen ja siivoamisen määrä on ainoa väite sille miksi ei tarvitsisi ottaa kahta marsua, niin silloin miettisin sitä yhdenkään hankkimista.

        Täytyy aina ensin miettiä marsun parasta ja onnellisuutta. Puhtaalla maalaisjärjelläkin ajatellen marsu on paljon onnellisempi, kun sillä on 24/7 seuraa toisesta marsusta kuin että ihminen seurustelee sen kanssa ehkä max. 4 tuntia päivässä (täytyyhän ihmisen tehdä muutakin, kuten nukkua 8-12 tuntia, käydä töissä/koulussa ja tavata kavereita...).

        Ajatelkaa itse kumpi on marsulle mieluisampaa! Se, että se saa seurustella toisen marsun kanssa aina kun haluaa vai että se saa satunnaista huomiota ihmiseltä parin hassun tunnin ajan päivässä.

        Terveisin Sunnikka ja kaksi iloista marsusiskosta.


    • kou

      Ei tietenkään silloin tarvitsisi mutta se on suositeltavaa koska marsu voi kuolla tylsyyteen jos sillä ei ole riittävästi seuraa. Sinun täytyy kuitenkin olla ihan ihan joka päivä olla ianakin 3 tuntia marsusi kanssa mutten se masentuu niin ettei syö ja sitten se kuolee. Ehdotan kuitenkin että viisampaa olisi ottaa kaksi.

      • grouel

        Lisäystä. Jos joku vaikkapa sanoo, että olen marsuni kanssa huimat kuusi tuntia päivässä, niin marsu on yksin jokatapauksessa sen 18h päivässä. Kohtuuttoman pitkä aika.
        On itsekästä ajatella, että pitää yhtä marsua, jotta se yksi marsu kiintyisi ihmiseen mahdollisimman paljon. Kukaan ei ole täällä näin väittänyt, mutta tuli mieleeni. Ihminen ei voi puhua marsun kanssa, niinkuin toinen marsu voi. Ihminen ei voi seurustella marsun kanssa puoleksikaan yhtä hyvin kuin toinen marsu. Ihminen ei voi väittää, että marsu on kyllä onnellinen yksinkin, harvempi on kuitenkaan kysynyt sitä marsulta suoraan ja saanut vastauksen.
        "Jyrsijöitä, kultahamstereita lukuun ottamatta, pidetään pareittain tai ryhmässä" Tekstiä eläinsuojeluasetuksesta. Se ei tietystikään ole laki, mutta suositus. Eikö suositus ole tarpeeksi suoraa tekstiä? Ymmärrän sellaiset yksinelävät marsut, joille on yritetty laittaa kaveria asumaan, mutta joka ei hyväksy useampaakaan uutta lajitoveria, mutta mielestäni on vastuutonta ja itsekästä ajatella, että kyllä se marsu on ihan onnellinen yksinkin. Ei tarpeeksi onnellinen, mitä sen pitäisi olla.


      • aloittaja
        grouel kirjoitti:

        Lisäystä. Jos joku vaikkapa sanoo, että olen marsuni kanssa huimat kuusi tuntia päivässä, niin marsu on yksin jokatapauksessa sen 18h päivässä. Kohtuuttoman pitkä aika.
        On itsekästä ajatella, että pitää yhtä marsua, jotta se yksi marsu kiintyisi ihmiseen mahdollisimman paljon. Kukaan ei ole täällä näin väittänyt, mutta tuli mieleeni. Ihminen ei voi puhua marsun kanssa, niinkuin toinen marsu voi. Ihminen ei voi seurustella marsun kanssa puoleksikaan yhtä hyvin kuin toinen marsu. Ihminen ei voi väittää, että marsu on kyllä onnellinen yksinkin, harvempi on kuitenkaan kysynyt sitä marsulta suoraan ja saanut vastauksen.
        "Jyrsijöitä, kultahamstereita lukuun ottamatta, pidetään pareittain tai ryhmässä" Tekstiä eläinsuojeluasetuksesta. Se ei tietystikään ole laki, mutta suositus. Eikö suositus ole tarpeeksi suoraa tekstiä? Ymmärrän sellaiset yksinelävät marsut, joille on yritetty laittaa kaveria asumaan, mutta joka ei hyväksy useampaakaan uutta lajitoveria, mutta mielestäni on vastuutonta ja itsekästä ajatella, että kyllä se marsu on ihan onnellinen yksinkin. Ei tarpeeksi onnellinen, mitä sen pitäisi olla.

        Kiitos SUURIMMALTAOSALTA asiallisista vastuksista.. en minä tänne nyt kuitenkaan mitään kauheaa riitaa halunnut :) Päädyin kuitenkin kahteen marsuun.


      • ...
        aloittaja kirjoitti:

        Kiitos SUURIMMALTAOSALTA asiallisista vastuksista.. en minä tänne nyt kuitenkaan mitään kauheaa riitaa halunnut :) Päädyin kuitenkin kahteen marsuun.

        Hienoa! Onnittelut fiksusta päätöksestä! Marsut taitavat saada hyvän kodin. :)


      • Abyt<3
        ... kirjoitti:

        Hienoa! Onnittelut fiksusta päätöksestä! Marsut taitavat saada hyvän kodin. :)

        Myönnän, että marsuja olisi todella hyvä pitää kaksin, ja aion ostaakkin kaverin marsulleni. Mutta ajattelin, että ensin totuttaisin marsun minuun. Minulla on vähän huonoja kokemuksia marsuista, jotka asuvat kaksin (Siis yhdellä tapaa) Mellä oli ennen 2 marsua. No, kumpikaan ei halunnut tulla syliin, koska niillä oli lajitoveri.
        Sen takia päätinkin olla parisen kuukautta marsuni kanssa ihan kaksin, ennen kuin harkitsen kaveria. Muuten!: Minulla on urosmarsu, mikä minun kannattaisi sille kaveriksi ostaa, sitten kun joskus ostan?


      • Blain :D
        Abyt<3 kirjoitti:

        Myönnän, että marsuja olisi todella hyvä pitää kaksin, ja aion ostaakkin kaverin marsulleni. Mutta ajattelin, että ensin totuttaisin marsun minuun. Minulla on vähän huonoja kokemuksia marsuista, jotka asuvat kaksin (Siis yhdellä tapaa) Mellä oli ennen 2 marsua. No, kumpikaan ei halunnut tulla syliin, koska niillä oli lajitoveri.
        Sen takia päätinkin olla parisen kuukautta marsuni kanssa ihan kaksin, ennen kuin harkitsen kaveria. Muuten!: Minulla on urosmarsu, mikä minun kannattaisi sille kaveriksi ostaa, sitten kun joskus ostan?

        Itse varmaankin leikkauttaisin uroksen ja ottaisin seuraksi nuoren naaraan.


    • dussu

      Ei se ole pakollista, itse ostin noin kuukausi sitten yhden tyttö marsun ja se on voinut hyvin. mutta minulla on myöhemmin tarkoitus ottaa toinen marsu sen kaveriksi!

    • minä´´

      hei

      olen kysellyt samaa täältä=)
      itselläni on vaan yksi marsu mutta
      olen ajatellut hankkia hänelle laji toverin
      vaikka marsuni on rupattelija..
      ja minusta sinunkin kannattaisi hankkia
      laji toveri jos sinulla on mahdollisuus
      siihen=)) minäkin seurustelen marsuni kanssa monija tunteja päivässä mutta kuitenkin
      pahalta jättää marsuni yksin jos menen ulos
      tai muuten jonnekkin=( mutta sinunkin minusta kannattaisi hankkia marsullesi kaveri..
      koska ihminen ei oikeasti korvaa toista
      marsua=(

    • julkku95

      heips!
      heti asiaan,minullakin on urosmarsu siis vain yksi.ja annan sille ainakin tunnin tai kaksi aikaani joka päivä ja en tiedä onko se onnellinen ja mielestäni marsuja ei ole pakko olla kahta.ja jos pitäisi mistä hankin sellaisen? koska marsujen täytyy periaatteessa olla pienestä asti kavereita tai ne tappelee. joten mielestäni ei pidä olla kahta marsua jos kantaa vastuun ja seurustelee sen kanssa paljon. näin minun mielestäni. :)

    • marsulle.

      Nykyään mulla on 2 marsua. Ostin yhden marsun ja se oli kokoajan surullisen näkönen. Joskus oli ihan ilonen ku sille jutteli ja piteli sylissä.. mutta muuten se oli aika masentuneena. Nökötti vaan nurkassa ja välillä ehkä kävi syömässä/juomassa ym.. Puolen vuoden päästä ostin sille kaverin. ja sen jälkeen molemmat ovat olleet virkeitä ja iloisia. Joten ostakaa 2 marsua, tai älkää ostako ollenkaan.

      • iiihuna

        tehköön jokainen niinkuin parhaaksi näkee! : ) ehdotan, että nyt me kaikki menemme hoitamaan marsuamme/marsujamme ja lopetamme toisten tuomitsemisen. Nyt sylittelemään


      • AbyFan
        iiihuna kirjoitti:

        tehköön jokainen niinkuin parhaaksi näkee! : ) ehdotan, että nyt me kaikki menemme hoitamaan marsuamme/marsujamme ja lopetamme toisten tuomitsemisen. Nyt sylittelemään

        Tottakai jokainen saa tehdä miten haluaa, mutta minusta kyllä olisi parepi KAKSI marsua. Kokemusta löytyy... ja kaverillani oli marsu (HUOM 1 marsu) ja kaikki hoito, YMS muut jutut oli kohdallaan, PAITSI marsu eli yksin!!! Marsunhan pitäisi elää n. 3 - 6 vuotta ja yli 10 vuotiaaksikin voi elää! No, kaverini marsu eli vaan VUODEN! Ja jos kaikki muu oli kohdallaan... (sairauksista ei ikinä voi olla varma, jos ei tarkastuta... mutta muuten) niin mikä muu saattoi olla vialla kun YKSINÄISYYS! Marsuhan voi kokea masennusta, ja sen takia menehtyä (luettu)! Joten kannatan kahden marsun ottamista. Esimerkiksi siskokset olisi oiva valinta, ja jos kuluissa on ongelmia, kannattaa miettiä, että ottaisiko marsua ollenkaan! Itse olen hankkimassa lähiaikoina RUSETTIMARSU (Eli Aby, eli abessiinilainen) siskokset. Onhan aina kaveriakin parempi oma sukulainen, kuten sisko veli tai YMS muut sukulaiset! No, tähän päätän aika pitkän "puheeni" ja kannatan kaikkia miettimään myös marsun, eikä vaan itsensä parsta/hauskuutta! PS: marsuja ei kannata ottaa vaan oman hauskuuden tai marsun söpöyden takia! Eikä myöskään tietämättömänä niistä!


      • marsu on unelma
        AbyFan kirjoitti:

        Tottakai jokainen saa tehdä miten haluaa, mutta minusta kyllä olisi parepi KAKSI marsua. Kokemusta löytyy... ja kaverillani oli marsu (HUOM 1 marsu) ja kaikki hoito, YMS muut jutut oli kohdallaan, PAITSI marsu eli yksin!!! Marsunhan pitäisi elää n. 3 - 6 vuotta ja yli 10 vuotiaaksikin voi elää! No, kaverini marsu eli vaan VUODEN! Ja jos kaikki muu oli kohdallaan... (sairauksista ei ikinä voi olla varma, jos ei tarkastuta... mutta muuten) niin mikä muu saattoi olla vialla kun YKSINÄISYYS! Marsuhan voi kokea masennusta, ja sen takia menehtyä (luettu)! Joten kannatan kahden marsun ottamista. Esimerkiksi siskokset olisi oiva valinta, ja jos kuluissa on ongelmia, kannattaa miettiä, että ottaisiko marsua ollenkaan! Itse olen hankkimassa lähiaikoina RUSETTIMARSU (Eli Aby, eli abessiinilainen) siskokset. Onhan aina kaveriakin parempi oma sukulainen, kuten sisko veli tai YMS muut sukulaiset! No, tähän päätän aika pitkän "puheeni" ja kannatan kaikkia miettimään myös marsun, eikä vaan itsensä parsta/hauskuutta! PS: marsuja ei kannata ottaa vaan oman hauskuuden tai marsun söpöyden takia! Eikä myöskään tietämättömänä niistä!

        okei...tossa edellisessä viestissä luki: Älä hanki marsua söpöyden tai hauskuuden takia... En keksi oikein muutakaan syytä marsun hankkimiseen ei sillä että täällä ei olisi järkevää tietoa mutta tarkoitan että yleensähän marsuja hankitaan seuran hauskuuden tai söpöyden tai vaikka sen takia että se on aina ollut unelma... Minulla marsu oli unelmä jo 5 vuotta sitten (kyllä aika rietää) mutta sainkin hamsterin... hamsterini eli lähes 3 vuotta ja sillä oli kaikki hyvin kunnes lopetettiin jalan halvaantumisen takia. (johtui vanhuudesta) Hamsterit nukkuvat päivisin eikä niitä silloin meinaa millään saada ulos häkistä.(talosta missä se nukkui) joten jos on sellainen ihminen että on koko päivän töissä,koulussa tai vaikka kavereiden kanssa ulkona koska ei tahdo olla kotona, mutta haluatte lemmikin OSTAKAA HAMSTERI!!!! ne ovat älyttömän ihania ja seurallisia... itse hankkisin uuden hamsterin ellen olisi usein päivällä kotona... olen kuitenkin sitä mieltä ettävoi tehdä miten haluaa... voi tietysti olla ja onkin varmasti niin että niillä olisi enemmän seuraa lajitoverista mutta oikean hoidon ja ison ajan kanssa marsusi on kyllä onnellinen ilman lajitoverin seuraa... jos taas pelkäät kyllästyväsi siihen voin kertoa, niin ei tule tapahtumaan... jos niin ei käynyt ihanan hamsterini kanssa joka ei edes ollut paljon hereillä niin, niin ei käy myöskään marsun kanssa. nyt lopetan saarnani tähän. tehkää miten tahdotte ja pitäkää hauskaa karvakamujenne kanssa!!!


    • Marsua saamassa

      Jahas.. Vai sillain. Marsuja täytyy olla ehdottomasti kaksi, koska ihminen ei TODELLAKAAN korjaa toisen marsun kaveria. Hyvässä lykyssä voi tietysti.. mutta ei mielellään, koska marsut elävät puolet vähemmän elämästään.. jos niitä on esim: yksi.. Se olisi toistaiseksi eläin rääkäystä..et siinä oli jottai. mutta osta kaksi, siinä menee rahaa, mutta jos et ota kahta, niin ei sitä yhtäkään tarvitse sitten ostaa. Mutta Onnea UUDEN KAHDEN MARSUN OMISTAJALLE! :) PS. TIPSU JAPSU SOPII HYVIN NIMEKSI MARSULLE! kuulumisiiiiin!!! :DDD

      • ipetski

        silti välttämättä marsu kaveri ei ole niin pakollinen . Koska itselläni on kaksi uros marsua, ja toinen tuli puoli vuotta ennemmin kuin toinen, ja ei se eka ollut yhtään sen iloisempi marsu kaveristakaan, ja oli yksinkin hyvin onnellinen ja tyytyväinen, mutta tietenkin jos ei ehdi seurustelemaan marsunsa kanssa, on hieman eri asia. koska silloin on VÄLTTÄMÄTÖNTÄ olla kaksi marsua.


    • jokuuuuuuuu......

      on tai niin pitäisi olla .mullakin oli uros marsu joka oli aluksi yksin ja olin sen kans ihan hirveen paljon mutta kun ostin kaverin niin huomaa että marsu on paljon iloisempi.jos sinulla on poika niin kannattaa ostaa tyttö ja leikata se poika.

    • Guinea

      Kyllä pitää olla kaksi ehdottomasti :)

      • Marika**

        Marsu on laumaeläin, vaatii ehdottomasti 2.
        Muuten sen voisi lukea ns. ''eläinrääkkäykseksi''..

        Miksi ottaa sitten marsua jos et ole valmis ottamaan sille kaveria?
        Ota vaikka sitten hamsteri?


      • Marika** kirjoitti:

        Marsu on laumaeläin, vaatii ehdottomasti 2.
        Muuten sen voisi lukea ns. ''eläinrääkkäykseksi''..

        Miksi ottaa sitten marsua jos et ole valmis ottamaan sille kaveria?
        Ota vaikka sitten hamsteri?

        Minulla on kokemusta marsuista jo 12 vuoden ajalta ja mielestäni asia on niin "marsukohtainen" että ei voi sanoa yleistävästi marsun olevan laumaeläin. Osa viihtyy toisen lajikumppanin seurassa, toiset taas eivät voi sietää sellaista häkissään. Onhan ihmisiäkin erilaisia -toiset viihtyvät seurassa ja toiset paremmin itsekseen.

        Meillä on tällä hetkellä vain yksi marsu, Hippa, jonka sisar Muumi jouduttiin viemään eläinlääkärin lopetettavaksi viime joulun ja uuden vuoden välillä kasvainten vuoksi. Tarkkailimme Hipan tilannetta hyvin tiiviisti, ja alussa se olikin hieman hämillään yksin joutumisestaan. Miehen kanssa pidimme (ja pidämme yhä) sille enemmän seuraa kuin ennen ja yritämme parhaamme mukaan pitää häkin virikkeiltään vaihtuvana sekä viihtyvänä.

        Tänä päivänä Hippa näyttää ennemminkin nauttivan "sinkkutyttöboksistaan". Hippa ja Muumi ehtivät olla yhdessä lähes 5 vuotta, ja loppua kohden Muumi tuppasi olemaan hyvinkin äreä... Siis kaikesta. Jos Hippa niinkin paljon kuin hyppäsi riippumattoon (joka oli Muumin tiiviissä käytössä) niin johan tuli sisarelta kyytiä. Nyt Hippa saa esteettä käyttää koko häkkiään ja mennä ja tulla miten lystää, eikä kukaan ole antamassa turpaan joka nurkassa.

        Mietimme kyllä uuden kaverin hommaamista, mikäli Hippa osoittaisi minkäänlaisia masennuksen merkkejä, mutta näyttäisi siltä, ettei sille ole tarvetta.

        Joten olkaa hyvät, älkääkä tyrmätkö yksineläviä marsuja niin kärkkäästi. Tilanteet ovat erilaisia. Toki marsua hankittaessa pitäisi vähintään vakavasti miettiä kahden hankkimista (tätä mieltä jopa minäkin olen), mutta viimeistään silloin, jos yksin elelevä marsu tuntuu vaisulta.


    • Minulla-on-yksi-marsu

      minulla on 1 marsu ja olen sen kanssa todella usein, eipä ole MASENTUNUT! ota vain se 1!

    • Tee....näin!

      OLETTEKO KAIKKI SEKAISIN?! (MELKEIN KAIKKI)
      MARSU EI TARVITSE MARSU-TOVERIA JOS OMISTAJA ON ITSE PALJON MARSUNSA KANSSA!

      SAMAA MIELTÄ : IIIHUNAN KANSSA! : NIINKUIN PARHAAKSI NÄET! TAI TUO EDELLINEN! JA KAIKKI JOTKA MAINITSIVAT ETTÄ VOI MARSU OLLA YKSIN JOS ON SITTEN SEN KANSSA!!!!!


      MINULLAKIN ON VAIN 1 MARSU! PÄÄSTÄN MARSUANI PÄIVÄSSÄ 1-2 KERTAA VAPAAKSI, JA PIDÄN YHTEENSÄ NOIN 1H!

      KAKSI MARSUA MERKITSEE: JOS ITSE ET HIRVEÄSTI OLE MARSUJEN KANSSA. JOTEN NE VIIHYVÄT YHDESSÄ!

      E L I
      EI OLE PAKKO OTTAA 2:HTA MARSUA!

      • dsdsssdsd

        Mietipä, jos olet marsusi kanssa tunnin päivässä, se on 23h yksin. Onko mukavaa? Ei. Toki se on ihan marsukohtaista, mutta yleisesti ne ovat laumaeläimiä, ja koska ne ovat laumaeläimiä, niille pitää olla toinenkin kaveri, toki jotkut marsut viihtyvät yksinään, riippuu luonteesta.

        Ja ihminen ei korvaa oikeaa marsukaveria yhtään, ei marsu kiinny ihmiseen muuten kuin siksi että ihminen ruokkii sitä, kuten ei kiinny mikään muukaan eläin, vaikka lapsille niin satuna väitetäänkin.

        Mutta yleisesti ottaen vähintään kaksi, lukuunottamatta joitain poikkeuksellisia erakkoluonteita.


      • tänne.

        Mä en voi sanoa, kuin että se olet juuri Sinä, joka täällä on tyhmä. Pitäisi tehdä sinusta ilmoitus poliisille ja ylläpitäjille. Ensinnäkin viestissäsi on merkit monestakin rikoksesta, vähintään kolmesta. Tuo on suorastaan törkeää tekstiä ja loukkaa mm. marsujen omistajien kunniaa ja rikot meidän kaikkien henkisen väkivallan suojaa. Voisi ropsahtaa melkonen sarja päiväsakkoja ja vankilaa Sinulle. Lisätään vielä sekin että asetukset ovat lakien kanssa tasa-arvoisia, ne ovat luotu tarkentamaan lakeja. Marsuja kuuluu siis laillisesti pitää pareittain, tai ryhmässä, tämä koskee kaikkia laumaeläimiä.

        Ajatellen marsun onnellisuutta yksin elossa. Voin sanoa, että jos joku sanoo marsunsa olevan onnellinen, hän on kyllä pihalla näistä asioista. Kuinka moni tietää, mitä juuri hänen marsunsa tekee yksin päivällä häkissään. Nukkuu, lepää ja makoilee yksistään? Vai rupruttelee iloisesti ja syö heinää pitkin päivää? Kelles marsu muuten yksin voi ruprutella liikkueassaan? Jos lapselle ostetaan yksi marsu, on vaara, että se ei enää kiinnosta vuosien päästä ja kuolee masennukseen. Kun minulta kuoli ensimmäinen marsu, hankin sen kaverille uuden ystävättären, muuten olisi mennyt kaksi marsua, varsinkin, kun ne olivat vielä nuoria.

        Minä en tullut haastamaan riitaa ja puhumaan höpöjä tänne, vaan yritän tiedottaa ihmisiä näistä asioista. Marsu ei ole lelu, tai kone, se on tunteva elävä olio, joka kuolee suruun ja yksyyteen eritäis helposti, se ei ymmärrä meidän kieltämme, vaikka me ymmärrämme niitä. Marsua ostaessa on syytä muistaa, että edessä voi olla parhaimmillaan 14 vuoden koettelemus kuolemaa ja sairauksia vastaan.


      • milla123

        TAJUUT SÄ, et sun marsu on n. 23h yksin, kyhjöttää häkissä kaikessa yksinäisyydessä, ilman ketään kaveria joka ymmärtäis sitä (eli toista marsua) Jos sulla on päässy käymään niin pahasti, et sulla on vaan yks marsu SUN PITÄÄ OLLA SEN KAA IHAN SIKANA toi tarkottaa suurinta osaa sun koko vapaa-ajasta!! Mieti marsuu, ja sitä miten yksinäistä sillä on.


      • milla123
        milla123 kirjoitti:

        TAJUUT SÄ, et sun marsu on n. 23h yksin, kyhjöttää häkissä kaikessa yksinäisyydessä, ilman ketään kaveria joka ymmärtäis sitä (eli toista marsua) Jos sulla on päässy käymään niin pahasti, et sulla on vaan yks marsu SUN PITÄÄ OLLA SEN KAA IHAN SIKANA toi tarkottaa suurinta osaa sun koko vapaa-ajasta!! Mieti marsuu, ja sitä miten yksinäistä sillä on.

        kun marsuja on 2, ne rupattelee iloisesti ja juoksentelee lattialla. Kun niitä on 1, kenen kanssa se leikkii lattialla hippasta?? Kenen kanssa kommunikoi sosiaalisesti?? Kuka estää sen matkaa yksinäisyydestä masennukseen?? LAJITOVERI, TOINEN MARSU, joka ET OLE SINÄ!!!!!!!!!!!! Ei 2:ssa marsussa oo yhtään isompi homma hoitaa ku yhessäkää...!!


      • murmelin_marsula
        milla123 kirjoitti:

        kun marsuja on 2, ne rupattelee iloisesti ja juoksentelee lattialla. Kun niitä on 1, kenen kanssa se leikkii lattialla hippasta?? Kenen kanssa kommunikoi sosiaalisesti?? Kuka estää sen matkaa yksinäisyydestä masennukseen?? LAJITOVERI, TOINEN MARSU, joka ET OLE SINÄ!!!!!!!!!!!! Ei 2:ssa marsussa oo yhtään isompi homma hoitaa ku yhessäkää...!!

        Tässä on vedottu jos vaikka minkälaisiin seikkoihin kaverin puolesta ja vastaan, mutta miten olisi vielä tämmöinen ajatus ketään erikseen sormella osoittamatta:

        Miten esim. harrastaja joka ei ole koskaan omistanutkaan kahta marsua voi olla asiantuntija sanomaan ettei marsulle tarvitse hommata kaveria?

        Siis minulla marsuja on tai on ollut kolmisenkymmentä ja juuri tällä hetkellä 9 kpl, enkä välttämättä osaa edes itse aina ja satavarmasti vastata tähän kysymykseen joka ikisen suojattini kohdalla. Vain kokeilemalla se oikeasti selviää, ja tällainen juupas eipäs väittely on siksi tyhmää, koska marsut ovat yksilöitä, ja etukäteen ei voi täsmälleen sanoa saako juuri niistä kahdesta sopuisat häkkitoverit. Varman päälle voi toki pelata valitsemalla siskokset, uros-naaras parin tai aikuiselle kaveriksi luovutusikäisen jolloin nokkimisjärjestyksestä ei tule epäselvyyksiä, mutta mikään ei takaa ettei myöhemmin tule tappeluita, jotka saattavat johtaa pysyvään asumuseroon.

        Eroaahan ne ihmisetkin ja menee uusiin naimisiin ja hankkii uusia kavereita. Eikös se ole aika päivän selvää, että marsun kuuluu saada tehdä justiinsa samoin :-)
        Ja kun kerran näin on saletti, niin tässä ketjussa keskustelun soisi kääntyvän enempi linjalle että onkos minulla oikeasti sitä rahaa tai tilaa tai mahdollisuuksia ottaa toinen marsu jne, koskapa juuri marsun kannalta katsottuna mitään muuta järkevää tai järjenvastaista syytä olla ottamatta lisää ei ole olemassakaan. Ei se marsu siitä stressaannu jos se kaveri jonka kanssa se ei osaa olla, on siinä viereisessä häkissä kaltereiden takana, mutta jos se onkin ihku, niin siitähän se marsujuna lähtee käyntiin.

        Ps. Ohessa aiheesta jo pitkäksi venynyt dokkari, jonka lopussa yhteenvetona marsulamme päivitetyt kaverikuulumiset:

        http://personal.inet.fi/cool/djfunk/marsula/body/artikkelit_kaytos.html


      • tilkku8
        murmelin_marsula kirjoitti:

        Tässä on vedottu jos vaikka minkälaisiin seikkoihin kaverin puolesta ja vastaan, mutta miten olisi vielä tämmöinen ajatus ketään erikseen sormella osoittamatta:

        Miten esim. harrastaja joka ei ole koskaan omistanutkaan kahta marsua voi olla asiantuntija sanomaan ettei marsulle tarvitse hommata kaveria?

        Siis minulla marsuja on tai on ollut kolmisenkymmentä ja juuri tällä hetkellä 9 kpl, enkä välttämättä osaa edes itse aina ja satavarmasti vastata tähän kysymykseen joka ikisen suojattini kohdalla. Vain kokeilemalla se oikeasti selviää, ja tällainen juupas eipäs väittely on siksi tyhmää, koska marsut ovat yksilöitä, ja etukäteen ei voi täsmälleen sanoa saako juuri niistä kahdesta sopuisat häkkitoverit. Varman päälle voi toki pelata valitsemalla siskokset, uros-naaras parin tai aikuiselle kaveriksi luovutusikäisen jolloin nokkimisjärjestyksestä ei tule epäselvyyksiä, mutta mikään ei takaa ettei myöhemmin tule tappeluita, jotka saattavat johtaa pysyvään asumuseroon.

        Eroaahan ne ihmisetkin ja menee uusiin naimisiin ja hankkii uusia kavereita. Eikös se ole aika päivän selvää, että marsun kuuluu saada tehdä justiinsa samoin :-)
        Ja kun kerran näin on saletti, niin tässä ketjussa keskustelun soisi kääntyvän enempi linjalle että onkos minulla oikeasti sitä rahaa tai tilaa tai mahdollisuuksia ottaa toinen marsu jne, koskapa juuri marsun kannalta katsottuna mitään muuta järkevää tai järjenvastaista syytä olla ottamatta lisää ei ole olemassakaan. Ei se marsu siitä stressaannu jos se kaveri jonka kanssa se ei osaa olla, on siinä viereisessä häkissä kaltereiden takana, mutta jos se onkin ihku, niin siitähän se marsujuna lähtee käyntiin.

        Ps. Ohessa aiheesta jo pitkäksi venynyt dokkari, jonka lopussa yhteenvetona marsulamme päivitetyt kaverikuulumiset:

        http://personal.inet.fi/cool/djfunk/marsula/body/artikkelit_kaytos.html

        Minulla oli 2 marsua, jotka tulivat toimeen niin, että toinen piti toisesta, mutta toinen oli "erikois tapaus", koska EI pitänyt muista marsuista. Silti nämä kaksi tulivat kaikesta huolimatta toimeen ihan OK. Sitten se marsu joka piti muistakin marsuista kuoli keuhkotulehdukseen, ja erakkomainen marsu jäi minulle (tietenkin :D)
        Minua säälittää hieman kun hän on joutuu olemaan koulupäivät yksin, mutta jalotellessakin pidän hänelle seuraa, piilotan esim. kurkkua joita hän etsii :) Olen opettanut hänelle myös temppuja, kuten kahdella jalalla seisominen ja pyörähdys :)
        Harjailen ja silittelen häntä myös usein sylissä, ja otan hänet aina kesämökille mukaan. Koetan parhaani mukaan korvata lajitoverin, koska nyt ainakaan hän ei enää sopeudu muihin marsuihin, poikasena vielä sopeutui.


      • niipsu23
        murmelin_marsula kirjoitti:

        Tässä on vedottu jos vaikka minkälaisiin seikkoihin kaverin puolesta ja vastaan, mutta miten olisi vielä tämmöinen ajatus ketään erikseen sormella osoittamatta:

        Miten esim. harrastaja joka ei ole koskaan omistanutkaan kahta marsua voi olla asiantuntija sanomaan ettei marsulle tarvitse hommata kaveria?

        Siis minulla marsuja on tai on ollut kolmisenkymmentä ja juuri tällä hetkellä 9 kpl, enkä välttämättä osaa edes itse aina ja satavarmasti vastata tähän kysymykseen joka ikisen suojattini kohdalla. Vain kokeilemalla se oikeasti selviää, ja tällainen juupas eipäs väittely on siksi tyhmää, koska marsut ovat yksilöitä, ja etukäteen ei voi täsmälleen sanoa saako juuri niistä kahdesta sopuisat häkkitoverit. Varman päälle voi toki pelata valitsemalla siskokset, uros-naaras parin tai aikuiselle kaveriksi luovutusikäisen jolloin nokkimisjärjestyksestä ei tule epäselvyyksiä, mutta mikään ei takaa ettei myöhemmin tule tappeluita, jotka saattavat johtaa pysyvään asumuseroon.

        Eroaahan ne ihmisetkin ja menee uusiin naimisiin ja hankkii uusia kavereita. Eikös se ole aika päivän selvää, että marsun kuuluu saada tehdä justiinsa samoin :-)
        Ja kun kerran näin on saletti, niin tässä ketjussa keskustelun soisi kääntyvän enempi linjalle että onkos minulla oikeasti sitä rahaa tai tilaa tai mahdollisuuksia ottaa toinen marsu jne, koskapa juuri marsun kannalta katsottuna mitään muuta järkevää tai järjenvastaista syytä olla ottamatta lisää ei ole olemassakaan. Ei se marsu siitä stressaannu jos se kaveri jonka kanssa se ei osaa olla, on siinä viereisessä häkissä kaltereiden takana, mutta jos se onkin ihku, niin siitähän se marsujuna lähtee käyntiin.

        Ps. Ohessa aiheesta jo pitkäksi venynyt dokkari, jonka lopussa yhteenvetona marsulamme päivitetyt kaverikuulumiset:

        http://personal.inet.fi/cool/djfunk/marsula/body/artikkelit_kaytos.html

        No, Jos ostat marsusi kasvattajalta, ja hän kertoo että marsusi pärjää paremmin yksin, on HYVÄ että pidät marsuasi YKSIN!!!!!


    • an

      minusta pitäisi olla kaksi tai enemmän marsuja.Mutta jos sinulla on sellainen marsu joka ei tarviiseuraa niin sitten ei tarvii ostaa koska marsu masentuu jos sillä ei oo seuraa.

      • FFFii

        Marsuja pitäisi olla kaksi tai enemmän, koska marsu on laumaeläin, eikä pidä yksinolosta, sen on suurinosa täällä todennut.

        Mutta entäs koira? onhan sekin laumaeläin mutta useimmat ottavat vain yhden, eikä kukaan ikinä oo keksinyt edes vaatia että koiralle pitäisi ottaa kaveri, vaan päinvastoin että siitä tulee osa "ihmislaumaa" toki monet koirat näkevät lajitovereitaan, mutta esim maalla asuvat eivät. niin mikäs sitten on laumaeläimenä koiran ja marsun ero? siis kun toinen tarvii seuraa omasta lajistaan ja toiselle riittää ihmislaji.

        Tuli mieleen vaan tällanen, älkää nyt hernettä nenään ottako, itselläni kaksi marsua ja koira.


      • -veine
        FFFii kirjoitti:

        Marsuja pitäisi olla kaksi tai enemmän, koska marsu on laumaeläin, eikä pidä yksinolosta, sen on suurinosa täällä todennut.

        Mutta entäs koira? onhan sekin laumaeläin mutta useimmat ottavat vain yhden, eikä kukaan ikinä oo keksinyt edes vaatia että koiralle pitäisi ottaa kaveri, vaan päinvastoin että siitä tulee osa "ihmislaumaa" toki monet koirat näkevät lajitovereitaan, mutta esim maalla asuvat eivät. niin mikäs sitten on laumaeläimenä koiran ja marsun ero? siis kun toinen tarvii seuraa omasta lajistaan ja toiselle riittää ihmislaji.

        Tuli mieleen vaan tällanen, älkää nyt hernettä nenään ottako, itselläni kaksi marsua ja koira.

        Juuri siksi että koira oppii siihen "ihmislaumaan" aivan erilailla kuin marsu, ja muutenkin koira on täysin erilainen lemmikki kuin marsut. Tästä on ollut jossain vääntöä, moni sanoo että koirankin pitäisi olla laumassa, eli useampi koira aina, muttah... Omasta mielestän koiraa ja marsua ei voi verrata toisiinsa tässä asiassa.


    • Taikamarsu

      Minulla oli ensin yksi uros marsu, mutta hankimme sille kaverin. Ajattelimme että ei ole järkeä pitää laumaeläintä yksin. Vähintään kaksi marsua! Kolmaskin tuli siinä muutaman vuoden kuluttua hankittua.

    • Vastuuta

      Olet saanut jo hurjan paljon vastauksia ja molempien mielipiteiden edustajilta, mutta toivon kyllä todella, että otat kaksi marsua. Vaikka sitä ei olisi määritelty eläinsuojelulaissa, niin se ei mielestäni ole mikään mittapuu sille, voiko marsua pitää yksin. Meillä on kotona neljä marsua- kaksi kahden marsun häkkiä ja selvästi huomaa, kuinka niille on toisistaan seuraa. Kuitenkin nukut yöllä monta tuntia ja varmasti olet päivästä 6-8 tuntia koulussa/töissä mahdolliset ylimääräiset menot päälle, joten vaikka kokisit, että jos viettäisit esim. 3h päivittäin aikaa marsusi kanssa, niin se on kuitenkin VAIN 3h 24 tunnista! Jos marsullasi on toveri, niin sillä on seuraa koko ajan. toinen marsu ei kasvata hirveästi kuluja, eikä juurikaan kasvata työtä häkin siivoamisen suhteen. Mikäli haluaa ottaa lemmikin, tulee siitä olla valmis ottamaan vastuuta ja marsun kohdalla osa tuota vastuuta on, että sille hankkii lajitoverin. Ja tosiaan neljä marsua omistavana olisi kyllä nyt kauheaa ajatella ketään niistä yksin. :C Marsu on laumaeläin ja tarvitsee toverin, joka puhuu sen kanssa "samaa kieltä".

      • Heipskukkuu

        Meillä on kotona yksin elävä marsu, eikä se näytä kyllä masennuksen merkkiäkään. Se tulee erinomaisesti toimeen koirien kanssa, joiden kanssa se seurustelee ja minun. Tälle neidille on myös kokeiltu kaveria, mutta ei pidä kenestäkään, joten jos marsu viihtyy yksin se myös saa olla yksin.


      • ltexxi
        Heipskukkuu kirjoitti:

        Meillä on kotona yksin elävä marsu, eikä se näytä kyllä masennuksen merkkiäkään. Se tulee erinomaisesti toimeen koirien kanssa, joiden kanssa se seurustelee ja minun. Tälle neidille on myös kokeiltu kaveria, mutta ei pidä kenestäkään, joten jos marsu viihtyy yksin se myös saa olla yksin.

        Marsu on ehdottomasti laumaeläin!! Miltä itsestäsi tuntuisi elää ilman että tapaisit muita ihmisiä? On turha sanoa että "kyl se on ihan pirtee.." Yksinäinen marsu on varmasti masentunut! Ilman lajitoveria marsu voi kuolla suruun! Vastuutonta eläinrääkkäystä tukahduttaa marsun laumavietti oman itsekkyyden takia. Tulee melkein itku huomaa että vähä-älyisiä ja itsekkäitä marsunomistajia on näin paljon. Sitä paitsí suomen eläinsuojelu laki suosittelee marsuille lajitoveria. Viisas päätös aloittajalta ottaa 2 marsua.


      • dfil
        ltexxi kirjoitti:

        Marsu on ehdottomasti laumaeläin!! Miltä itsestäsi tuntuisi elää ilman että tapaisit muita ihmisiä? On turha sanoa että "kyl se on ihan pirtee.." Yksinäinen marsu on varmasti masentunut! Ilman lajitoveria marsu voi kuolla suruun! Vastuutonta eläinrääkkäystä tukahduttaa marsun laumavietti oman itsekkyyden takia. Tulee melkein itku huomaa että vähä-älyisiä ja itsekkäitä marsunomistajia on näin paljon. Sitä paitsí suomen eläinsuojelu laki suosittelee marsuille lajitoveria. Viisas päätös aloittajalta ottaa 2 marsua.

        naaraita pitää olla kaksi , mutta uros pärjää yksinkin , sillä se kiintyy paremmin omistajaansa kuin naaras. mutta kannattaa silti ottaa kaks. meil on kaks urosta.


      • MarsuLove
        dfil kirjoitti:

        naaraita pitää olla kaksi , mutta uros pärjää yksinkin , sillä se kiintyy paremmin omistajaansa kuin naaras. mutta kannattaa silti ottaa kaks. meil on kaks urosta.

        Olen kummankin puolella. Minun mielestäni marsuja voi olla kaksi tai yksi. Kaikki sanovat: "Marsu on laumaeläin, se voi olla terve yksin, mutta ei onnellinen" Minun mielipiteeni: Marsu voi olla terve ja myös onnellinen yksin. Ehkä se tarvitsee jollain tavalla kaverin, mutta pärjää kuitenkin yksin.


      • -veine
        dfil kirjoitti:

        naaraita pitää olla kaksi , mutta uros pärjää yksinkin , sillä se kiintyy paremmin omistajaansa kuin naaras. mutta kannattaa silti ottaa kaks. meil on kaks urosta.

        Yhtä lailla uros tai naaras voi kiintyä omistajaansa, jos niitä kohdellaan huonosti, kumpikaan ei luota eikä tykkää omistajastaan, siihen ei sukupuoli vaikuta. Urosten ja naaraiden kiintymisellä omistajaan ei siis ole eroa, mutta moni sanoo että urokset ovat sosiaalisempia ja pelottomampia kuin naaraat ja näinollen voivat "viettää enemmän aikaa ihmisen kanssa" omasta tahdostaan, jos näin voi sanoa. Ehkä olet nämä kaksi asiaa sekoittanut.


      • elkee toistako
        ltexxi kirjoitti:

        Marsu on ehdottomasti laumaeläin!! Miltä itsestäsi tuntuisi elää ilman että tapaisit muita ihmisiä? On turha sanoa että "kyl se on ihan pirtee.." Yksinäinen marsu on varmasti masentunut! Ilman lajitoveria marsu voi kuolla suruun! Vastuutonta eläinrääkkäystä tukahduttaa marsun laumavietti oman itsekkyyden takia. Tulee melkein itku huomaa että vähä-älyisiä ja itsekkäitä marsunomistajia on näin paljon. Sitä paitsí suomen eläinsuojelu laki suosittelee marsuille lajitoveria. Viisas päätös aloittajalta ottaa 2 marsua.

        Eiköhän olisi parempi tutkia marsua yksilönä kuin yleistää.


      • qerie
        elkee toistako kirjoitti:

        Eiköhän olisi parempi tutkia marsua yksilönä kuin yleistää.

        Minä otin ensimmäisen marsuni yli kymmenen vuotta sitten ja oletin seurani riitävän sille. Näin ei käynyt, sillä kun myöhemmin otin useamman niin vasta ymmärsin kuinka tärkeitä lajikumppanit ovat laumaeläimille. Ensin oli kaksi, sitten kolme ja parhaimmillaan viisi, yksi uros ja neljä naarasta (isossa aitauksessa). Tämä tuo mielestäni parhaiten esiin lajikohtaisen käyttäytymisen (jos siis on uros ja naaraita). Eläimet ovat onnellisia, terveitä ja sosiaalisia toisiaan ja ihmisiä kohtaan ja tuovat myös enemmän iloa omistajalleen kuin nyhjöttäen yksin nurkassa ikävissään.
        Kun yksi on poistunut kuoleman kautta joukosta niin uudet nuoret yksilöt ovat aina hyväksytty laumaan ilman mitään vaikeuksia (kannattaa tutustuttaa toisiinsa rauhallisesti ja ajan kanssa). Laumassa näiden ihanien eläinten koko ääni- ja elekieli pääsee oikeuksiinsa. Jos kahden yksilön pito on ylivoimaista niin jättäkää ottamatta kokonaan. Vanhin marsuistani tähän asti eli yhdeksänvuotiaaksi joten uskoisin tietäväni mistä puhun.
        Ja uudet omistajat, muistakaan C-vitamiinilisä päivittäin tai marsunne kuolee sen puutokseen hitaasti ja tuskallisesti! Nämä eläimet ovat pitkäikäisia ja ajan mittaan käyvät kukkaron päälle (eläinlääkärimaksut ovat melkoisia), miettikää myös sitä ennen kuin ostatte (eikä ne todellakaan sovi pikkulapsille, leikkikalut ovat erikseen heitä varten leikeissä retuutettavaksi).


      • Noossi99
        qerie kirjoitti:

        Minä otin ensimmäisen marsuni yli kymmenen vuotta sitten ja oletin seurani riitävän sille. Näin ei käynyt, sillä kun myöhemmin otin useamman niin vasta ymmärsin kuinka tärkeitä lajikumppanit ovat laumaeläimille. Ensin oli kaksi, sitten kolme ja parhaimmillaan viisi, yksi uros ja neljä naarasta (isossa aitauksessa). Tämä tuo mielestäni parhaiten esiin lajikohtaisen käyttäytymisen (jos siis on uros ja naaraita). Eläimet ovat onnellisia, terveitä ja sosiaalisia toisiaan ja ihmisiä kohtaan ja tuovat myös enemmän iloa omistajalleen kuin nyhjöttäen yksin nurkassa ikävissään.
        Kun yksi on poistunut kuoleman kautta joukosta niin uudet nuoret yksilöt ovat aina hyväksytty laumaan ilman mitään vaikeuksia (kannattaa tutustuttaa toisiinsa rauhallisesti ja ajan kanssa). Laumassa näiden ihanien eläinten koko ääni- ja elekieli pääsee oikeuksiinsa. Jos kahden yksilön pito on ylivoimaista niin jättäkää ottamatta kokonaan. Vanhin marsuistani tähän asti eli yhdeksänvuotiaaksi joten uskoisin tietäväni mistä puhun.
        Ja uudet omistajat, muistakaan C-vitamiinilisä päivittäin tai marsunne kuolee sen puutokseen hitaasti ja tuskallisesti! Nämä eläimet ovat pitkäikäisia ja ajan mittaan käyvät kukkaron päälle (eläinlääkärimaksut ovat melkoisia), miettikää myös sitä ennen kuin ostatte (eikä ne todellakaan sovi pikkulapsille, leikkikalut ovat erikseen heitä varten leikeissä retuutettavaksi).

        Ostimme marsuni ylivieskasta Tico ticosta.
        Marsun entinen omistaja oli neljävuotias pikkutyttö jolla oli ajatelkaa jo kuusimarsua!"
        Marsuni sisarrus oli livahtanut tytön käsistä jääkaapin moottorin väliin.
        Marsuni tosin on ujo ja säikky.
        Ja puree kaltereita vaikka sitä olen yrittänytkin kouluttaa.
        Se on oppinut jo aika paljon. Olen kuunellut muiden puheita heidän marsunsa ei ole käyttäytynyt näin.
        Mistä tämä johtuu?


      • Noossi99
        Noossi99 kirjoitti:

        Ostimme marsuni ylivieskasta Tico ticosta.
        Marsun entinen omistaja oli neljävuotias pikkutyttö jolla oli ajatelkaa jo kuusimarsua!"
        Marsuni sisarrus oli livahtanut tytön käsistä jääkaapin moottorin väliin.
        Marsuni tosin on ujo ja säikky.
        Ja puree kaltereita vaikka sitä olen yrittänytkin kouluttaa.
        Se on oppinut jo aika paljon. Olen kuunellut muiden puheita heidän marsunsa ei ole käyttäytynyt näin.
        Mistä tämä johtuu?

        Ehkä se sittenkin johtuu siitä ettei marsullani ole lajitoveria vai mitä mieltä te olette?


      • noossi99
        Noossi99 kirjoitti:

        Ehkä se sittenkin johtuu siitä ettei marsullani ole lajitoveria vai mitä mieltä te olette?

        Tico ticossa sanottiin että marsulla ei ole pakko olla lajitoveria.
        Jos sen kanssa on paljon. En kyllä väitttäisi että sitä ei ole pakko olla.
        se on kuitenkin ihan hyvää olla. Esimerkiksi koulupäivinä kun olet koulussa 9-15.00
        Minulla ei itse ole marsulleni lajitoveria... Äiti sanoi että yksi marsu riittää minulle.


      • qerie
        Noossi99 kirjoitti:

        Ehkä se sittenkin johtuu siitä ettei marsullani ole lajitoveria vai mitä mieltä te olette?

        Marsut, kuten monet muutkin häkissä pidettävät eläimet, usein saavat erilaisia pakkoliikkeitä tai huonoja tapoja silkkaa tylsyyttään. Eläinkaveri toisi turvaa ja enemmän vaihtelua. Myös esimerkiksi jyrsittävät puunoksat (EI homeiset yms, tai vaarallisen terävät) sekä vaihteleva häkin/kopin sisustus toisi lisää virikkeitä.
        Ja tietenkin mielellään päivittäinen jaloittelu vaikka pesuhuoneen lattialla (kesällä itse pidän usein marsujani vapaana aukealla nurmikolla, eivät lähde karkuun vaan mieluiten syövät ruohoa vaikka lehden tai viltin alla samalla kun itse luen lehteä. Kantokoppi/laukku vieressä on hyvä "turvapaikka" ja tarpeellinen suoja auringolta johon ne voivat välillä juosta piiloon. Täytyy vain koko ajan pitää tietenkin silmällä että ne eivät lähde uteliaisuuttaan seikkailemaan minnekään (ne usein seuraavat jonossa toisiaan) tai joku urpå tuo koiraansa liian lähelle "vähän tutustumaan". Varsinkin terrierit luultavasti yrittäisivät tappaa saman tien joten pitäkää koirat kaukana).
        Sisällä pesuhuone tms. toimii jos muuten on vaikea pitää lattiat puhtaana marsujen jäljiltä, mutta tilan pitää olla turvallinen (ei koloja johon livahtaa) ja jokin matto/pyyhe olisi hyvä olla antamassa jaloille pitoa.


    • mirrku91

      olisitko kenties hankkimassa toista marsua omasi seuraksi ?

    • AAnnyi

      Aivan ihanaa että päädyit 2 Marsuun itselläni on 8 marsua, Astra, Bobby Ja Vicky Asustelevat samassa häkissä. Ja Happy Hannah ja Littel star Asuvat sitten toisessa. Vickylle ostin oman häkin kun se ei tullut toimeen Astran kanssa, mutta nyt Vicky On Littel Starin ja Happy Hannahin kanssa. Astra synnytti joulukuussa neljä suloista marsua. Taitaa olla 3 poikaa ja 1 tyttö , Taidankin pitää tyttö marsun, Vickyn seuraksi. Ja sitten taas isompi häkki. Myyn 3 marsua, kun ne ovan luovutus- iässä. Totta on että MARSUILLA täytyy olla taropeeksi isot häkit, muuten se on kidutusta. Astran ja Bobbyn häkki on todella iso. Minun Marsuillani ei ole ollut mitään sairastumisia, olen käynyt niiden kanssa eläinlääkärissä.

      Terv. Onnellinen 8 marsun omistaja ( toistaiseksi )

      • Mjau_.

        yhdessä aina parempi, yksinkertaista.


      • KaksinKaunis
        Mjau_. kirjoitti:

        yhdessä aina parempi, yksinkertaista.

        Marsu on _ehdoton_ laumaeläin, niitä ei missään nimessä tule pitää yksin, eli vähintään 2 per talous.
        Eli vähintään haju- ja kuuloyhteys toiseen marsuun.
        Suosittelen hankkimaan siinä tapauksessa jonkin muun lemmikin jos ei ole valmis ottamaan kahta kerralla, koska lajikohtaiset perusvaatimukset tulee täyttää lemmikkinsä kohdalla,
        ja marsuille yksi niistä on ehdottomasti se lajitoveri.
        Mikään ei korvaa sitä, eikä millään muulla seuralla tätä tarvetta voi sivuuttaa, vaan se tulee täyttää.
        Kaksi marsua ei vie tilallisesti eikä rahallisesti sen enempää kuin yksikään. Suuremmissa marsumäärissä se ero taas alkaa tuntua, mutta ei yhden ja kahden välillä.
        Omistajalle on huomattavasti mukavempaa seurata kahden marsun yhteiseloa, niiden metkuja, leikkejä, toisen kirputusta, possujunaa, popkornailua jne.
        Onneksi jo moni eläinkaupoista ei suostu myymään marsuja yksin,
        eikä myöskään kasvattajista tai yksityisistä ihmisistä.
        Valitettavasti löytyy vielä niitä tietämättömiä tai vain helpoimman tai rahan perässä menijät jotka myyvät yksin.
        Onneksi nykyään ihmisiä saa valistettua myös netin kautta niin tieto kiirii
        ja yhä useampi marsu saa kaverin.
        Kaikilla vanhakin, vaikka koko elämänsä yksin elänyt marsu on kaikilla piristynyt silmissä saatuaan ystävän/ystäviä.


      • miettikää sitä
        KaksinKaunis kirjoitti:

        Marsu on _ehdoton_ laumaeläin, niitä ei missään nimessä tule pitää yksin, eli vähintään 2 per talous.
        Eli vähintään haju- ja kuuloyhteys toiseen marsuun.
        Suosittelen hankkimaan siinä tapauksessa jonkin muun lemmikin jos ei ole valmis ottamaan kahta kerralla, koska lajikohtaiset perusvaatimukset tulee täyttää lemmikkinsä kohdalla,
        ja marsuille yksi niistä on ehdottomasti se lajitoveri.
        Mikään ei korvaa sitä, eikä millään muulla seuralla tätä tarvetta voi sivuuttaa, vaan se tulee täyttää.
        Kaksi marsua ei vie tilallisesti eikä rahallisesti sen enempää kuin yksikään. Suuremmissa marsumäärissä se ero taas alkaa tuntua, mutta ei yhden ja kahden välillä.
        Omistajalle on huomattavasti mukavempaa seurata kahden marsun yhteiseloa, niiden metkuja, leikkejä, toisen kirputusta, possujunaa, popkornailua jne.
        Onneksi jo moni eläinkaupoista ei suostu myymään marsuja yksin,
        eikä myöskään kasvattajista tai yksityisistä ihmisistä.
        Valitettavasti löytyy vielä niitä tietämättömiä tai vain helpoimman tai rahan perässä menijät jotka myyvät yksin.
        Onneksi nykyään ihmisiä saa valistettua myös netin kautta niin tieto kiirii
        ja yhä useampi marsu saa kaverin.
        Kaikilla vanhakin, vaikka koko elämänsä yksin elänyt marsu on kaikilla piristynyt silmissä saatuaan ystävän/ystäviä.

        Yhden marsun häkin minimikoko eläinsuojeluasetuksen mukaan on 0,3m2 ja jokaista sitä seuraavaa marsua kohden 0,15 m2 lisää. 0,3 m2 ei ole paljon.
        Itse kasvattajana koen pettäväni marsujen luottamuksen jos myyn ne yksineläjiksi! Siinä on niin suuri vaara siihen, että omistaja tylsistyy masentuneeseen ja tylsään eläimeensä, eikä vietä enää aikaa sen kanssa, joten marsu masentuu entisestään. Marsu on vielä eläin, joka ei näytä selkeäasi sairauttaa ennen kun on tosi kipeä, eikä masentuneisuuttaan, kunnes on niin masentunut, ettei enää edes syö. Lisäksi stressitaso kaikkea uutta pelkäävällä saaliseläimellä madaltuu kumppanin myötä, eikä marsu ole niin arka. Oma marsuni joutui viikon olemaan yksin ja jo siinä ajassa se vähensi syömistään ja liikkumistaan reilusti. Kumppanin myötä se piristyi ja on nyt jo 5,5 vuotias vanha herra. En kokemukseni jälkeen ja marsutietoutta reilusti itseeni haalineena kuuna päivänä jättäisi marsua yksin elämään, ellei se olisi todella vanha ja kumppani kuolisi, eikä halua enää lisää marsuja. Aina siinä tapauksesssa on mahdollista myydä / antaa vanha marsu jollekin toiselle yksinäiselle, jolloin kierre uuden hankintaan ei enää jatku: joudut kuitenkin luopumaan vanhasta marsustasi sen kuoleman myötä, miksi sitten et antaisi sille mahdollisuutta hyvään loppuelämään!
        jos jokainen ihminen vain tekisi niin kuin lemmikin parhaaksi olisi, tällaisia keskusteluja ei edes tarvitsisi käydä vaan kaikki olisi jokaiselle selvää ja ainut oikea tapa toimia. Melkeen sama kun joku kysyisi: onko marsun pakko syödä heinää...


    • Kirppunen

      Ei se pakollista ole! Minun ensimmäinen tyttömarsuni tuli yksin, ja eli ilman toisia marsuja elämänsä loppuun asti. (21.8.2004-2.8.2009.) Ja oli erittäin hyväkuntoinen. Muistat vain olla paljon sen seurassa niin hyvin se pärjää ilman lajitovereita. :)

      • Kirppunen

        Niin ja tosiaan, minulla on ollut nyt 2 marsua, mutta ne eivät tulleet mitenkään toimeen ollessaan samassa häkissä, joten otin esille entisen marsun häkin, ja erotin ne. he pystyivät silti keskustella, mutta samassa tilassa niitä ei voinut pitää. Se on niin yksilöllistä. Tosin nyt se toinen niistä on kuollut, alle vuoden ikäisenä. Taisi olla jokin sairaus, en tiedä.. Ja toinen ilmeisesti kuitenkin hieman sitä kaipaa, kun ei syö enää niin paljon kuin ennen, mutta tarkkailen tilannetta kokoajan. Kunhan se ei kokonaan syömistä lopeta.

        Kokeilemalla kaikki selviää!


      • Marsu<3
        Kirppunen kirjoitti:

        Niin ja tosiaan, minulla on ollut nyt 2 marsua, mutta ne eivät tulleet mitenkään toimeen ollessaan samassa häkissä, joten otin esille entisen marsun häkin, ja erotin ne. he pystyivät silti keskustella, mutta samassa tilassa niitä ei voinut pitää. Se on niin yksilöllistä. Tosin nyt se toinen niistä on kuollut, alle vuoden ikäisenä. Taisi olla jokin sairaus, en tiedä.. Ja toinen ilmeisesti kuitenkin hieman sitä kaipaa, kun ei syö enää niin paljon kuin ennen, mutta tarkkailen tilannetta kokoajan. Kunhan se ei kokonaan syömistä lopeta.

        Kokeilemalla kaikki selviää!

        Haluaisin ottaa marsun. En varmaan saisi ottaa kuin 1marsun ainakaan aluksi. Kun olen lukenut netistä tietoa niin jotkut ovat kirjottaneet että ottakaa vähintään 2marsua mutta jossain lukee,että marsun voi ottaa yksinkin... 'Tietysti olisi parempiu ottaa ainakin 2 mutta jos en saa niin voinko ottaa vain 1,jos midän sille seuraa joka päivä,tunteja... Ja voinko ottaa marsun jos meillä on koira (chihuahua) pitäisin koiran kyllä eri huoneessa, mutta häiryytyisikö marsu koiran haukunnasta tai toisin päin (marsun ääntelystä) ? Ja vielä olemme kesällä paljon mökillä joten voiko marsun ottaa sinne mukaan jossain pienessä häkissä tai korissa matkan ajaksi? Tietysti oma häkki mökille mukaan mutta matkaksi koska häkki ei mahdu kuin takakonttiin...ja voiko marsun päästää mökillä ulos vapaaksi itse tekemään ns.aitauksee,valvonnan alla?
        Kiitos jos vastaatte! :)


      • NiNNi.
        Marsu<3 kirjoitti:

        Haluaisin ottaa marsun. En varmaan saisi ottaa kuin 1marsun ainakaan aluksi. Kun olen lukenut netistä tietoa niin jotkut ovat kirjottaneet että ottakaa vähintään 2marsua mutta jossain lukee,että marsun voi ottaa yksinkin... 'Tietysti olisi parempiu ottaa ainakin 2 mutta jos en saa niin voinko ottaa vain 1,jos midän sille seuraa joka päivä,tunteja... Ja voinko ottaa marsun jos meillä on koira (chihuahua) pitäisin koiran kyllä eri huoneessa, mutta häiryytyisikö marsu koiran haukunnasta tai toisin päin (marsun ääntelystä) ? Ja vielä olemme kesällä paljon mökillä joten voiko marsun ottaa sinne mukaan jossain pienessä häkissä tai korissa matkan ajaksi? Tietysti oma häkki mökille mukaan mutta matkaksi koska häkki ei mahdu kuin takakonttiin...ja voiko marsun päästää mökillä ulos vapaaksi itse tekemään ns.aitauksee,valvonnan alla?
        Kiitos jos vastaatte! :)

        Ehdottomasti kaksi. Miten kerkeet tehdä läksyt? Tai käydä kaverin luona? Tai harrastuksissasi? Jos sinä olet tunteja marsusi kanssa. Se on niin yksinäinen jos sillä ei ole kaveria! Yritä ymmärtää kun tuntuu ettei monikaan tajua. Miltä sinusta tuntuisi kyyhöttää yksin häkissä, sinua hoitaisivat marsut, eikä sinulla olisi kaltaistasi ystävää jonka kanssa jutella?!!

        Kaksi marsua menee siinä kuin yksikin. Hoidossa ei ole sen enempää tekemistä kuin yhdessäkään.
        (Minulla on 4 marsua, enkä huomaa eroa kahteen!: ) )

        Minusta voit ottaa vaikka koira olisikin. Ei kyllä kannata niitä yhdessä pitää. Mutta onhan niinkin käynyt että marsu ja koira ystävystyvät.

        Voit aivan hyvin ottaa marsusi mukaan mökille. Matkan ajaksi sopii hyvin kori, myös pahvilaatikkokin käy.

        Toivon että otat kaksi marsua! Kerro sitten päätöksesi! : )


      • N&N
        Marsu<3 kirjoitti:

        Haluaisin ottaa marsun. En varmaan saisi ottaa kuin 1marsun ainakaan aluksi. Kun olen lukenut netistä tietoa niin jotkut ovat kirjottaneet että ottakaa vähintään 2marsua mutta jossain lukee,että marsun voi ottaa yksinkin... 'Tietysti olisi parempiu ottaa ainakin 2 mutta jos en saa niin voinko ottaa vain 1,jos midän sille seuraa joka päivä,tunteja... Ja voinko ottaa marsun jos meillä on koira (chihuahua) pitäisin koiran kyllä eri huoneessa, mutta häiryytyisikö marsu koiran haukunnasta tai toisin päin (marsun ääntelystä) ? Ja vielä olemme kesällä paljon mökillä joten voiko marsun ottaa sinne mukaan jossain pienessä häkissä tai korissa matkan ajaksi? Tietysti oma häkki mökille mukaan mutta matkaksi koska häkki ei mahdu kuin takakonttiin...ja voiko marsun päästää mökillä ulos vapaaksi itse tekemään ns.aitauksee,valvonnan alla?
        Kiitos jos vastaatte! :)

        Meilä asuu tällä hetkellä 2 marsuneitiä ja chihuahua ja hyvin tulevat toimeen. Chihumme on kyllä koirista sieltä hiljaisemmasta ja kiltimmästä päästä, ja on työpäivän ajan samassa huonessa kun marsut, eikä mitään ongelmaa ole ja antaa marsujen olle rauhassa, eikä häiritse. Itse kyllä ehdotan, että otat ehdottomasti 2 marsua. Itselläni ei kyllä ainakaan riitä jokapäivä aikaa olla marsujeni kanssa kovin montaa tuntia, joten on se lajitoveri hyvä olla siinä vieressä. Kyllähän ne marsut ovat lajitoverin kanssa onnellisimpia, tuskin kovin moni voi väittää edes muuta, kun pelkän ihmisen kanssa.


      • marsuuuuuuuu
        N&N kirjoitti:

        Meilä asuu tällä hetkellä 2 marsuneitiä ja chihuahua ja hyvin tulevat toimeen. Chihumme on kyllä koirista sieltä hiljaisemmasta ja kiltimmästä päästä, ja on työpäivän ajan samassa huonessa kun marsut, eikä mitään ongelmaa ole ja antaa marsujen olle rauhassa, eikä häiritse. Itse kyllä ehdotan, että otat ehdottomasti 2 marsua. Itselläni ei kyllä ainakaan riitä jokapäivä aikaa olla marsujeni kanssa kovin montaa tuntia, joten on se lajitoveri hyvä olla siinä vieressä. Kyllähän ne marsut ovat lajitoverin kanssa onnellisimpia, tuskin kovin moni voi väittää edes muuta, kun pelkän ihmisen kanssa.

        Meillä on yksi vajaa 5 vuotias marsu joka on elänyt koko elämänsä yksin. On touhukas ja seurallinen ja uskonkin, että se johtuu siitä, että marsu saa osallistua perheen askareisiin koska on 8-10h vapaana häkistä. Kun marsu on häkistä vapaana marsu istuu pahvilaatikossa johon myös tekee ulosteet. On mukava katsoa kun marsu alkaa innoissaan hyppiä ja juoksemaan ulko-oven suuntaan aina tuon avauduttua. : )


    • marsvin

      Mulla kans yks uros marsu ja oon miettiny aika paljonki toisen hommaamista, mut mietin vain sitä miten ne sitten sopeutuu toisiinsa..nykyinen marsuni on todella kiltti ja "sosiaalinen" tapaus, jos nyt marsusta voi näin sanoa. Ei pelkää edes meidän kissoja, ja kaneistamme pitää todella paljon, mutta turvallisuussyistä en voi pitää marsuani ja kaneja samoissa tiloissa, joten niistäkään ei sille seuraa ole. Marsu ei todellakaan vaikuta maseentuneelta, mutta olishan se kaveri mahtava asia. Siispä, kannattaako 2 vuoden ikäiselle urosmarsulle hankkia kaveriksi pieni marsunpoikanen, uros sekin? Ja anteeksi meni vähän ot. mutta kuitenkin :D

      • marsusten ystävä<3

        kannattaa, luovutusikäinen ja tässä tapauksessa 2v. marsu mahdollisesti sopeutuvat toisiinsa. meillä on pojat sopeutunut ihan hyvin. toinen on 1v. ja toinen luovutusikäinen. jos otat toisen , eivätkä ne tule toimeen, niiden pitäisi olla kuulo- tai näköyhteydessä toisiinsa, mutta kahden marsun kirmaaminen on niiiin ilostuttava näky, kannatan toista marsua. :)


      • huoh taas
        marsusten ystävä<3 kirjoitti:

        kannattaa, luovutusikäinen ja tässä tapauksessa 2v. marsu mahdollisesti sopeutuvat toisiinsa. meillä on pojat sopeutunut ihan hyvin. toinen on 1v. ja toinen luovutusikäinen. jos otat toisen , eivätkä ne tule toimeen, niiden pitäisi olla kuulo- tai näköyhteydessä toisiinsa, mutta kahden marsun kirmaaminen on niiiin ilostuttava näky, kannatan toista marsua. :)

        Kaikilta näiltä pohdinnoilta vältyttäisiin, jos marsuja ei myytäisi eläinkaupoissa ollenkaan. Kukaan oikea kasvattaja ei myy marsua yksineläjäksi (eri asia sitten omaa marsuaan pennuttavat teinitytöt, jotka eivät tiedä marsun tarpeista sitäkään vähää kuin ostajaehdokkaat).

        Marsu tarvitsee ehdottomasti lajitoverin. Jos kaksi toisilleen vierasta aikuista marsua heiluttelevat takapuoltaan ja kurisevat tutustuessaan, on se täysin normaalia eikä mikään syy pitää marsua yksin "kun se tappalee muiden kanssa". Marsuillakin on reviiri ja niiden täytyy selvittää keskinäinen arvojärjestys kuten minkä tahansa laumaeläimen. On olemassa marsuja jotka eivät enää aikuisena totu lajitoveriin, ts. tappelevat verissäpäin, mutta näiltäkin tapauksilta välttyy kun ostaa kasvattajalta heti kaksi jo toisiinsa tottunut marsua yhdessä.

        Marsun yksin pitäminen on eläinrääkkäystä, riippumatta siitä seurusteleeko sen marsun kanssa kaksi vai 20 tuntia päivässä. Marsu ei tarvitse ihmisen seuraa vaan pärjää aivan erinomaisesti ilmankin, toisin kuin ilman marsuseuraa.


    • Doradon

      Marsulla ei ole samanlaisia tunteita niin kuin ihmisellä. Se ei siis voi olla samanlailla ''surullinen'' kuin ihminen. Tottakai, useampi marsu on aina parempi,mutta marsu on kuitenkin eläin ja se on varmaan ihan onnellinenkin kunhan häkki putsataan, sen kanssa joka päivä leikitään yms. ja että se saa tuoretta ruokaa. Monet marsut elävät yksin ja ovat silti nähtävästi onnellisia. Kasvattajat kuitenkin aina tulevat sanomaan että marsuja pitää olla vähintään kaksi.

      • -veine

        Marsu varmasti viihtyy puhtaassa häkissä ja tykkää kun saa oikeanlaista ruokaa sun muuta, mutta se nyt vain on täysi fakta että IHMISTÄ se ei todellakaan kaipaa niinkuin LAJIKUMPPANIA. Ihminen on sille vain ruuanlähde, jalikumppani on seuraa ja tekemistä, kaikkea sitä mitä marsunkaltainen elikko voi kaivata. Että järki käteen vain.


      • -veine
        -veine kirjoitti:

        Marsu varmasti viihtyy puhtaassa häkissä ja tykkää kun saa oikeanlaista ruokaa sun muuta, mutta se nyt vain on täysi fakta että IHMISTÄ se ei todellakaan kaipaa niinkuin LAJIKUMPPANIA. Ihminen on sille vain ruuanlähde, jalikumppani on seuraa ja tekemistä, kaikkea sitä mitä marsunkaltainen elikko voi kaivata. Että järki käteen vain.

        Kirjoitusvirhe joka jäi vaivaamaan. *Lajikumppani


    • Kokemusta on

      meillä on 2 ja puoli vuotias urosmarsu, joka pärjää ihan hyvin yksinäänkin, ilman lajitoverin seuraa. se vaatii kyllä sen että sen kanssa ollaan paljon. kannattaa sijoittaa marsun häkki paikkaan, jossa on yleensä ihmisiä (esim. keittiö, olohuone..)

      • Marsuja

        Katsokaapa vähän päivämääriä. Aloittaja on kirjoittanut 22.4.2006. Ei ole järkeä nostaa vanhoja keskusteluja esille.


      • PiHa
        Marsuja kirjoitti:

        Katsokaapa vähän päivämääriä. Aloittaja on kirjoittanut 22.4.2006. Ei ole järkeä nostaa vanhoja keskusteluja esille.

        Kokemuksen syvällä rintaäänellä sanon, että marsu pärjää yksin. Pakkohan se on, jos ei muuta vaihtoehtoa ole! MUTTA pakkoko tästä asiasta on aina sanoa, yksinäinen marsu ei ole onnellinen marsu! Vai ettekö ole nähneet, miten marsu reagoi saadessaan itselleen lajikumppanin? Aikuiselle marsulle poikanen kaveriksi, oli sitten kyseessä uros tai naaras. Tyttömarsuja voi yhdistää vanhempanakin toisiinsa.


      • -veine
        PiHa kirjoitti:

        Kokemuksen syvällä rintaäänellä sanon, että marsu pärjää yksin. Pakkohan se on, jos ei muuta vaihtoehtoa ole! MUTTA pakkoko tästä asiasta on aina sanoa, yksinäinen marsu ei ole onnellinen marsu! Vai ettekö ole nähneet, miten marsu reagoi saadessaan itselleen lajikumppanin? Aikuiselle marsulle poikanen kaveriksi, oli sitten kyseessä uros tai naaras. Tyttömarsuja voi yhdistää vanhempanakin toisiinsa.

        Kerrankin joku muukin puhuu asiaa ja ihan selkokielellä. Marsu PÄRJÄÄ yksin, mutta ei oe ONNELLINEN. Omasta mielestäni hyvä marsunomistaja huolehtii muustakin eikä tyydy vain siihen että marsu "pärjää".
        Kaksi marsua ei vie todellakaan yhtä marsua enempää aikaa omistajalta, mitä nyt 5 min kynsienleikkuu lisää, voivoi. Ruoankaan kuluminen ei merkittävästi lisäänny, joten ei pitäisi olla mitään väliä onko siellä häkissä kaksi marsua yhden onnettoman sijaan.


      • PiHa
        -veine kirjoitti:

        Kerrankin joku muukin puhuu asiaa ja ihan selkokielellä. Marsu PÄRJÄÄ yksin, mutta ei oe ONNELLINEN. Omasta mielestäni hyvä marsunomistaja huolehtii muustakin eikä tyydy vain siihen että marsu "pärjää".
        Kaksi marsua ei vie todellakaan yhtä marsua enempää aikaa omistajalta, mitä nyt 5 min kynsienleikkuu lisää, voivoi. Ruoankaan kuluminen ei merkittävästi lisäänny, joten ei pitäisi olla mitään väliä onko siellä häkissä kaksi marsua yhden onnettoman sijaan.

        No kun tulee katseltua joskus näitä juttuja niin päätin sekaantua asioihin. Ja kuunnelkaa -veineä, kun hän ahkerasti jaksaa neuvoa täällä, ihan asiasta.

        Ruotsin laki määrää, että marsuja on oltava vähintään kaksi. Suomen laki on hieman lievempi, mutta edellyttää, että seurallisilla so. laumaeläimillä on lajitoveri olemassa. Marsut ovat toki oman luonteensa omaavia, mutta poikkeuksia lukuunottamatta seura kelpaa. Ei pidä heti ajatella, ettei marsut tule juttuun, jos yhteiselo heti natsaa. Lähinnä ainoa hyväksyttävä syy on pitää yksinäistä marsua, on silloin kun marsu on jo iäkkäämpi ja sillä on lajitoveri kuollut, JA marsuharrastusta ei halua enää jatkaa. Silloin se tarvitsee paljon huomiota, vaikka ihminen ei sitä pysty oikeastaan tarpeeksi antamaan. Jos marsu masentuu, on parempi yrittää etsiä sille eläkekoti, jossa on myös muita marsuja. Yleisesti ottaen urosmarsut ovat sosiaalisempia ja kiinnostuvat ihmisestä enemmän, mutta naarasmarsuilla lajiseura on kyllä ehdoton edellytys!

        Kun hankkii marsun, olisi jo hyvä etukäteen tiedostaa, että niitä pitää olla kaksi. Mielestäni kahden marsun kulut eivät ole juuri suurempia ja vaiva on pienempi, kun niistä on seuraa toisilleen. Ennen oli tavallista, että marsuja oli vain se yksi. Niistä ei ollut kunnon tietoa ja nyt kun tiedetään enemmän eläinten hoitovaatimuksista ja asumisesta, SILTI on otsaa väittää asioista vastaan, kun yritetään neuvoa. Oli eläin sitten mikä hyvänsä.


      • Lattiamatto
        PiHa kirjoitti:

        No kun tulee katseltua joskus näitä juttuja niin päätin sekaantua asioihin. Ja kuunnelkaa -veineä, kun hän ahkerasti jaksaa neuvoa täällä, ihan asiasta.

        Ruotsin laki määrää, että marsuja on oltava vähintään kaksi. Suomen laki on hieman lievempi, mutta edellyttää, että seurallisilla so. laumaeläimillä on lajitoveri olemassa. Marsut ovat toki oman luonteensa omaavia, mutta poikkeuksia lukuunottamatta seura kelpaa. Ei pidä heti ajatella, ettei marsut tule juttuun, jos yhteiselo heti natsaa. Lähinnä ainoa hyväksyttävä syy on pitää yksinäistä marsua, on silloin kun marsu on jo iäkkäämpi ja sillä on lajitoveri kuollut, JA marsuharrastusta ei halua enää jatkaa. Silloin se tarvitsee paljon huomiota, vaikka ihminen ei sitä pysty oikeastaan tarpeeksi antamaan. Jos marsu masentuu, on parempi yrittää etsiä sille eläkekoti, jossa on myös muita marsuja. Yleisesti ottaen urosmarsut ovat sosiaalisempia ja kiinnostuvat ihmisestä enemmän, mutta naarasmarsuilla lajiseura on kyllä ehdoton edellytys!

        Kun hankkii marsun, olisi jo hyvä etukäteen tiedostaa, että niitä pitää olla kaksi. Mielestäni kahden marsun kulut eivät ole juuri suurempia ja vaiva on pienempi, kun niistä on seuraa toisilleen. Ennen oli tavallista, että marsuja oli vain se yksi. Niistä ei ollut kunnon tietoa ja nyt kun tiedetään enemmän eläinten hoitovaatimuksista ja asumisesta, SILTI on otsaa väittää asioista vastaan, kun yritetään neuvoa. Oli eläin sitten mikä hyvänsä.

        Myydänkö ne marsut sitten usein niin että molemmista marsuista pitää maksaa, vai antaako ne esim. sen toisen marsu sisaruksen siihen kaupan päälle että niitä olis niinku kaksi ja sitte ne sais elää onnellisena? :)


      • Lubiini vain :)
        Lattiamatto kirjoitti:

        Myydänkö ne marsut sitten usein niin että molemmista marsuista pitää maksaa, vai antaako ne esim. sen toisen marsu sisaruksen siihen kaupan päälle että niitä olis niinku kaksi ja sitte ne sais elää onnellisena? :)

        Minusta ei ole rääkkäystä pitää yksin elävää marsua. Tietenkin kyllähän jo rupeaa sääliksi käymään niitä marsuja jotka todella tarvitsevat sitä seuratoveria. Mutta ne marsut jotka eivät ylipäätään pidä seurasta, ne eivät vain sitten pidä. Sille kukaan ei voi mitään :/
        Kommentteja on kyllä tullu aika rajusti mutta muutama on kyllä sellasia että niissä ei oo mitään tolkkua. Kannattaa mielummin lukea asiallista ja asiantuntevaa tekstiä marsuyhdisten sivuilta wikipediasta ym. Vastatkaa te muut tuolle Lattiamatolle. itse en osaa sanoa vastausta hänelle :)


      • PiHa
        Lubiini vain :) kirjoitti:

        Minusta ei ole rääkkäystä pitää yksin elävää marsua. Tietenkin kyllähän jo rupeaa sääliksi käymään niitä marsuja jotka todella tarvitsevat sitä seuratoveria. Mutta ne marsut jotka eivät ylipäätään pidä seurasta, ne eivät vain sitten pidä. Sille kukaan ei voi mitään :/
        Kommentteja on kyllä tullu aika rajusti mutta muutama on kyllä sellasia että niissä ei oo mitään tolkkua. Kannattaa mielummin lukea asiallista ja asiantuntevaa tekstiä marsuyhdisten sivuilta wikipediasta ym. Vastatkaa te muut tuolle Lattiamatolle. itse en osaa sanoa vastausta hänelle :)

        Kannattaa lukea marsuyhdistysten sivuja taikka marsut.netin. Ja Murmelin marsula on asiaa täynnä. Edelleen siellä ollaan sitä mieltä, ettei yksinäistä marsua ole hyvä pitää. Vain pieni määrä marsuista on sellaisia, etteivät tule kenenkään kanssa toimeen ja niin voi joskus käydä, kun marsu on ollut liian pitkään yksin. Ja joskus se marsujen yhteensovittaminen vaatii vain enemmän aikaa, aina ollaan niin malttamattomia kaikessa.

        Ja marsuja nyt ei myydä yleensä alennuksella tai että saisi toisen kaupanpäälle. Jos halvemmalla haluaa marsunsa, silloin on hyvä hankkia suoraan kasvattajalta. Samalle saa muutakin asiallista tietoa ja tarvittaessa apua. Mutta pelkkiä hintakyselyjä kasvattajille on turha lähettää, sellaisiin ei tavallisesti vastata. Ja onhan noita marsuja paljon yksityisilläkin, jotka haluavat syystä tai toisesta eroon ja niistä ilmoittelevat.


      • MinäVainn
        PiHa kirjoitti:

        Kannattaa lukea marsuyhdistysten sivuja taikka marsut.netin. Ja Murmelin marsula on asiaa täynnä. Edelleen siellä ollaan sitä mieltä, ettei yksinäistä marsua ole hyvä pitää. Vain pieni määrä marsuista on sellaisia, etteivät tule kenenkään kanssa toimeen ja niin voi joskus käydä, kun marsu on ollut liian pitkään yksin. Ja joskus se marsujen yhteensovittaminen vaatii vain enemmän aikaa, aina ollaan niin malttamattomia kaikessa.

        Ja marsuja nyt ei myydä yleensä alennuksella tai että saisi toisen kaupanpäälle. Jos halvemmalla haluaa marsunsa, silloin on hyvä hankkia suoraan kasvattajalta. Samalle saa muutakin asiallista tietoa ja tarvittaessa apua. Mutta pelkkiä hintakyselyjä kasvattajille on turha lähettää, sellaisiin ei tavallisesti vastata. Ja onhan noita marsuja paljon yksityisilläkin, jotka haluavat syystä tai toisesta eroon ja niistä ilmoittelevat.

        minun (pähkinä)marsuni (enna)sisko kuoli viikko sitten... joten marsuni on todella masentunut, ei syö eikä juo hyvin :( Pähkinällä on väliaikaisesti häkissään peili jottei se tunne olevansa ihan yksin:) ostamme pähkinälle kaveriksi toisen marsun :)


    • jennnnnnnni

      KYLLÄ!! Marsuja on ihan pakko olla kaksi että ne ovat onnellisia. uskon kyllä että olisit valmis seurustelemaan marsusi kanssa useita tunteja, mutta onhan sinullakin joskus menoja ja marsu olisi yksin ja surullinen. Meidänkin marsut kaipaavat paljon toisiaan, kun ottaa toisen pois häkistä vaan syliin, toinen huutaa häkissä hädissää. Ota kaksi. kalliimmaksi elämä ei juuri tule :D

    • ssssyltti

      Ostin eläinkaupassa yksinään asustelleen urosmarsun, ja se viihtyi mainiosti yksinään lähemmäs vuoden. Päädyin kuitenkin viimein hommaamaan sille kaverin ja otin tyttömarsun, johon poju rakastui välittömästi ja silmittömästi. Marsut olivat kuin paita ja takamus ja selvästi rakastivat toisiaan, saivat yhden poikueenkin ennen uroksen kastroimista ja uros hoiti poikasia siinä missä emokin, puhdisti ja lämmitti. Naaras kuoli menneenä kesänä yllättäen vain reilun kahden vuoden iässä, ja uros lakkasi syömästä lähestulkoon kokonaan melkein viikoksi. Etsin kuumeisesti sille uutta kumppania ja jokin aika sitten meille muutti toinen naarasmarsu, mutta poikamme ei enää hyväksynytkään uutta kaveria. Pidin niitä sisällä eri häkeissä toista viikkoa ja juoksutin vapaana ja ulkohäkissä keskenään, mutta oli todella lähellä monta kertaa ettei tullut isoakin tappelua. Nyt ajan myötä pojumme on alistunut siihen kohtaloon että sillä on uusi kumppani, mutta samanveroista iloa ja seuraa niistä ei ole toisilleen. Eli huomioikaa aina marsujen väliset yksilölliset erot sekä niiden kokemukset. Uskoisin että meidän poju olisi tätä nykyä aivan yhtä onnellinen yksin kuin se on uuden vaimokkeensa kanssa!

    • pauliinaa

      pitää olla KAKSI !!! en usko että itenkään viihtyisit jos sinut teljettäisiin johkin häkkiin ja saisit tunnin joka päivä vaa juosta irti eikä sulla olis kaveria ja muuten olisit yksin , kivaako ? osta KAKSI !!!!

      • mun toinen urosmarsuistani kuoli juuri ja mietin hankkisinko tälle vähän nuoremmalle kaverin nyt,kun ne on ollu aina kahdestaan.

        Toisaalta en tiedä sopeutuuuko se uuten kaveriin,vaik on iloinen ja reipas poika,2 ja puolivuotias.

        mut jos pitäis ne eri häkissä alkuun,niin kuitenkin olisi lajitoveri lähellä aina,onhan sekin seuraa kuitenkin.

        Mulla on olllut paljon marsuja ja aina kavereita oluut vaikka eri häkissä kun poikia ja tyttöjä,tosin yksi uros aina kerrallaan tietenkin.

        yksi uros oli leikattu ja oli tyttö aina kaverina,kun ei sietänyt kaverin marsua kun kokeiltiin,tosin tämä oli myös jo vanhempi uros silloin.

        Uroksista ei koskaan tiedä pärjääkö ne toisen uroksen kanssa.


      • Sedä
        ansku053 kirjoitti:

        mun toinen urosmarsuistani kuoli juuri ja mietin hankkisinko tälle vähän nuoremmalle kaverin nyt,kun ne on ollu aina kahdestaan.

        Toisaalta en tiedä sopeutuuuko se uuten kaveriin,vaik on iloinen ja reipas poika,2 ja puolivuotias.

        mut jos pitäis ne eri häkissä alkuun,niin kuitenkin olisi lajitoveri lähellä aina,onhan sekin seuraa kuitenkin.

        Mulla on olllut paljon marsuja ja aina kavereita oluut vaikka eri häkissä kun poikia ja tyttöjä,tosin yksi uros aina kerrallaan tietenkin.

        yksi uros oli leikattu ja oli tyttö aina kaverina,kun ei sietänyt kaverin marsua kun kokeiltiin,tosin tämä oli myös jo vanhempi uros silloin.

        Uroksista ei koskaan tiedä pärjääkö ne toisen uroksen kanssa.

        Kyllä ne yleensä pärjää, ja varsinkin jos sulla on mahdollisuus pitää niitä eri häkeissä jos eivät tule toimeen, niin kannattaa hankkia :) Mielellään luovutusikäinen poikanen, jotta marsuille on selvää kumpi on pomo eikä tarvitse kinata. Voi elää vielä pitkäänkin, ja saattaa alkaa masentaa kun on kaverin kanssa tottunut olemaan.


      • Sedä kirjoitti:

        Kyllä ne yleensä pärjää, ja varsinkin jos sulla on mahdollisuus pitää niitä eri häkeissä jos eivät tule toimeen, niin kannattaa hankkia :) Mielellään luovutusikäinen poikanen, jotta marsuille on selvää kumpi on pomo eikä tarvitse kinata. Voi elää vielä pitkäänkin, ja saattaa alkaa masentaa kun on kaverin kanssa tottunut olemaan.

        no ihan samana päivänä kun toinen marsuistani kuoli,niin kävimme hakemassa 2 ja puolikuukautta vanhan marsupoikavauvan.Ovat vielä toki eri häkeissä,ja pienempi piilossa heinäkasan alla.Pienemmän häkki on ns, umpihäkki,jossa kalteri päällä,jonka annan olla vähän raollaan.

        vanhemman annoin nuuhkia häkkiä varovasti ylhäältä,mutten tiedä huomasiko se,kun ei nähnyt mitään,meni en jälken kyllä itsekin piiloon vähäksi aikaa.selvästi jo tänään toisen lähdettyä kierteli häkkiä ihmeissään.

        No antaa nyt tutustua rauhassa,häkit niin,että näkevät toisensa ja pinemmällä kestää muuutenkin sopeutua uuteen paikkaan,mutta olen tyytyväinen ratkaisuuni,enkä jäänyt odottamaan jos toinen sit masentuisi,kun aina ollut kaveri.


    • Sofeey

      KYLLÄ TODELLAKIN ON PAKOLLISTA.

      Hyvä, jos aiot olla tulevan marsusi kanssa paljon, mutta ihminen ei silti korvaa marsukaveria. Pakostakin olet joskus pois, ja koska marsu on laumaeläin, se tarvii jonkun seurakseen oikeastaan koko ajan ( = toinen marsu). Ja vaikka päivystäisitkin kotona 24/7, et silti voi korvata marsuystävää, vaikka muuten läheiseksi marsusi kanssa tulisitkin.

      Ne, jotka kertovat omista yksinelävistä marsuistaan, eivät ole ilmeisesti perehtyneet marsuasiaan kovin hyvin. Toki marsu pysyy hengissä ilman toista kaveriakin ja voi elää tavallisen mittaisen elämän ja säilyä fyysisesti hyväkuntoisena, mutta marsu on paljon surullisempi ja masentuneempi yksin. Kaverin kanssa se jaksaa myös olla aktiivisempi, eli touhuta häkissä ja muuallakin. Kenenkään yksinäisen marsun omistavan on ihan turha tulla sanomaan, että kyllä hänen marsunsa on ihan onnellinen, marsulla ei ole suuta jolla puhua, ja vaikka tiedätte, mistä vihanneksista marsunne pitää tai mistä kohtaa marsua pitää rapsuttaa, jotta se tykkää siitä eniten, ette silti voi tietää, olisiko se onnellisempi ilman kaveria, vai kaverin kanssa, jos ette ikinä ole edes kokeilleet. Toki esim. toisen marsun kuolemisen jälkeen marsu saataa joutua olemaan pari viikkoa yksin, mutta kuukautta pidempi aika (varsinkaan kaverin kuoleman jälkeen! - suuri riski kuolla ikävään) ei ole tosiaankaan hyväksi.

      • no samalla viikolla jo vanhempi urosmarsuni hyväksyi pienen,kun vähitellen totuttelin,nyt uskaltaa jättää jo kahdestaan samaan häkkiin.

        Kyllä ekapäivinä nuorempi marsu hyppi selkään ja niskaaan,mut kun toinen ajoi pois,niin uskoi.Mitään pahaa ei vanhempi marsu ole tehnyt,vähän aluksi narskutti hampaitaan ja pörhisteli,muttei purru eikä tapellut.


        Minulla kävi tuuri,että marsuni hyväksyi pinen ilman tappluita,mut toki piti jotenkin näyttää aasemansa,se on ihan normalia.Iloisia ovat nyt molemmat ja kuikuttavat molemmat toisillen ja minulle kun vien ruokaa ym.


    • M-marsu

      Mun iskä ei suostu toiseen marsuun mitä tekisin??? Hän näyttää niin yksinäiseltä ja mulle tulee sitä sääli.

      • M-marsu

        Pliide!!!!


      • Sedä
        M-marsu kirjoitti:

        Pliide!!!!

        Huomasitko että vastasin sinulle jo toisessa aiheessa?

        http://wwwb.mmm.fi/el/laki/f/f23.html
        Näytäppä hänelle tästä eläinsuojelulakia. Liite 5 jyrsijät ja kaniinit:
        "Jyrsijöitä, kultahamstereita lukuun ottamatta, pidetään pareittain tai ryhmässä."
        Marsun pitäminen yksin siis on myös laitonta.

        Muutenkin juuri miltä tahansa sivustolta pääsee lukemaan lajitoverin tärkeydestä marsulle, ja että kyseessä ei ole oma päähänpistosi vaan elintärkeä seikka lemmikin terveydelle.


    • Marsvin

      Hmm.. mielestäni ihmisiä ja marsuja ei voi verrata toisiinsa. "Jos sinut teljettäisiin häkkiin ja olisit yksin!" Mutta kuten sanottua, marsu on laumaeläin ja eläinsuojelulaissa se sanotaan.

      Kaikesta huolimatta n. viikko sitten meille tullut urosmarsu voi hyvin vaikka onkin yksin. MUTTA saa kaverin 2-3 vk päästä. Minullakin käy sääliksi tätä, vaikka se virkeänä onkin ja muutenki.. :S

      Tulispa se kaveri jo..

    • Marsujen omistaja

      Meillä ainakin oli ensin yksi marsu ja parin viikon päästä hankittiin toinen (: Oli ihana huomata kuinka meidän yksi marsu ilahtui kun sai kaverin.. Ennen tuota toista marsua se vain piilotteli joka paikassa ja oli kauhean arka jne, mutta heti kun toinen tuli niin piristyi ja tuli rohkeaksi, ja vähän hölmöksikkin, kun nykyään kaikki tekevät omia tutkimusretkiä :D Tällähetkellä meillä on tosiaan 5marsua, kun marsuinnostus iski ja kovasti, niin oli pakko hankkia vähän lisää marsuja laumaan :) Suosittelen, että marsuja on vähintään 2kpl, mutta enhän voi tietenkään ketään siihen pakottaa.. Meillä on kuitenkin ollut muutaman vuotta jo marsuja niin kokemusta löytyy joten kannattaa olla vähintään 2marsua!!!

    • Ja piste

      On pakko. En viitsi edes lukea mitään muita kommentteja mutta marsu on laumaeläinten laumaeläin. Se on aina onneton ilman lajikumppania. Aina, aina, aina, aina, aina ja aina. AINA

    • sofiku

      tietenki 2marsuu muutenha se ois eläinrääkkäyst!?

    • rörörörörörörö

      Marsuja täytyy olla vähintään kaksi. Marsut ovat laumaeläimiä, eikä niitä saa ottaa yksin eläjiksi!

    • Ehdottomasti ainakin kaksi. Meillä ei ole marsut kauan olleet, täyttävät tässä ensi viikolla 2kk, mutta olen jo nyt huomannut, että ne ovat syvästi kiintyneet toisiinsa ja kaipaavat toistensa seuraa. Jos toinen marsu on sylissä minulla toisessa huoneessa, alkaa häkissä oleva marsu kutsua sylissäni olevaa. Se olisi noille suloisille, seuraa rakastaville pikku tuhisijoille täyttä piinaa elää yksin, ilman toista.

      Mielestäni se on täysin verrattavissa siihen, että me ihmiset, sosiaalisia kun olemme mekin (ainakin useimmissa tapauksissa, heh), kärsisimme jos meidät suljettaisiin samaan tilaan elämämme ajaksi, eikä meillä olisi ketään kenen kanssa aikaa viettää.

    • 1 poika tai 2 tyttöö

      Kyllä yksinkin elävä marsu käy. Mutta jos marsusi elää yksin, kannatan että otat uroksen. Ja eläinkaupasta josta ostin marsuni(tytön ja pojan) sanoivat että tyttöjä pitää olla kaksi mutta poika elää onnellisesti yksinkin jos sen kanssa on tarpeeksi.

    • Nice ihminen

      Marsuja on pakko olla kaksi.
      Ihminen ei voi koskaan korvata lajitoverin seuraa.
      Yksin marsut saattavat sairastua.
      Jos toinen marsu sairastuu niin toinen marsu auttaa toista marsua paranemaan luonnollisesti. Eivätkä marsut viihdy yksin.
      Tiedän myös erään ihmisen jolla on vain yksi marsu, mutten tiedä miten se pärjää.
      Minäkin otan ehkä kaksi tyttömarsua ;)

    • KiliPukki

      Minulla on viisi vuotias uros marsu, joka on koko elämänsä melkein elellyt vaan minun ja perheeni kanssa eikä se nyt kovinkaan masentuneelta näytä -.-'
      On kyllä kesällä tulossa sille tyttö seuraksi :D

    • moips!!!!!!!!!!!!!!!

      sinun kannatta vaikka hankkia eka 1marsu ja jos marsusi masentuu ostat toisen.Tämähän on aivan helppo asia koska marsuilla se on yksilöllistä.Minäkin kun otin ekan marsun se oli jotain 3viikkoa yksin ja sitten hankin toisen vaan marsuni seuraks.ei mun eka marsu ollu masentunu eikä mitää vaik oliki yksin.toine marsu taas on iha riippuvaine mun yhest marsust et....

      • Ei yksinäistä marsua

        Ikinä ei oteta aluksi yhtä marsua ja katsota kaipaako se kaveria.
        Otetaan vähintään kaksi koska marsu on _laumaeläin_, itseäni suruttaa ajatus marsuista jotka joutuvat olemaan yksin koska "se ei näytä kärsivän".
        Marsu kaipaa kaveria jonka kanssa se voi jutella ja jonka kanssa se voi tutkia paikkoja, ja joka sukii sieltä mistä marsun on vaikea itse sukia.
        Hyvin harva marsu haluaa olla yksin...


    • Marsu tarvitsee kave

      Samaa mieltä olen muidenkin kommentoijien kanssa: ehdottomasti kannattaa ottaa kaksi marsua aluksi, eikä miettiä että kyllä se yksinkin pärjää. Marsu masentuu helposti jos ei saa leikkitoveria sillä se on laumaeläin.
      Yleensä kaksi urosta ei viihdy keskenään niin hyvin yhdessä mutta vaikka kaksi naarasta on hyvä yhdistelmä. :)

      • Sedä

        Kyllä myös kaksi urosta yleensä tulee toimeen ilman ongelmia.


    • SomeOne11

      Jos marsu ei mukamas huoli KETÄÄN toista marsua kaveriksi niin kalterit väliin ja toinen marsu toiselle puolelle ja toinen toiselle. Näin ne voivat keskustella keskenään ja saavat seuraa, mutta myös omaa rauhaa ja oman tilan.

      Marsua ei koskaan täysin yksin.

    • AnskuBansku

      Marsuja KUULUISI olla AINA vähintään KAKSI. Vaikka olisit marsusi kanssa useita tunteja päivässä, se joutuu kuitenkin viettämään suuren osan päivistään yksin. Marsu voi AINA paremmin, kun sillä on lajitoveri.

      Jos hankit lajitoverin, sen kannattaa olla 3kk vanha tai alle. Vanhempi marsu ottaa nimittäin yleensä aina vastaan poikasen.

      Meilläkin on noin 2 vuotta vanha urosmarsu. Muutama päivä sitten hankimme toisen, ja marsustamme tuli HUOMATTAVASTI onnellisempi.

      Lajitoveri on oikeastaan ehdoton, jos haluaa marsulle ei-yksinäisen elämän :)

    • Marsu rakas

      marsuilla täytyy olla keveri lakiki määrää

    • Kuikkurakas

      Itselläni oli ensimmäinen marsu yksin... Ei sitä oivalla sellainen joka ei nää marsuja touhuamassa keskenään miten tärkeä se kaveri marsulle on... Viimeisin marsuni vietti elämänsä ehtoopuolta yksin ja syyllisyys vieläkin kalvaa, vaikka poika olikin lähes aina kun joku oli kotona vapaana ja tohkotti omiaan, tuli jalkoihin tekemään kiusaa ja vietti aina iltaisin sohvalla sylissäni useamman tunnin kun katselin televisiota yms... Tuolla tavalla sain marsun tokenemaan kaverin menetyksestä, mutta ei se silti toisen seuraa korvannut. Monella ei sitä paitsi ole aikaa/rahkeita/kiinnostusta tuolla tavalla koko perheen voimin seurustella eläimen kanssa. Suosittelen lämpimästi että tee eläimelle ja itsellesi oikea ratkaisu ja ota sille kaveri, tällöin saat marsuista persoonina, perheenjäseninä ja lemmikkinä aivan uusia ulottuvuuksia esiin. :)

    • Lallallaa

      Eläinkauppa ei myynyt yhtä marsua, suositellaan aina kahta tai useampaa. Menin toiseen eläinkauppaan ja ostin sieltä sitten yhden marsun, muutama päivä sitten :). Olen toki miettinyt sille kaveria, pelkään vain että uros ja uros ei tuu toimeen keskenään.. Naaras ei tuu kysymykseenkään, sillä en halua poikasia. Vaikuttaa ihan sopeutuvalta yksinäänkin, mutta pidemmän päälle se toinen marsu olis toki parempi.. En nyt ihan heti mene uutta ostamaan, katon hetken että miten pärjää ittekseen.

      • Sedä

        Mä aina vähän ihmettelen että mikä ihmeen pakko ihmisillä on aina ihan väkisin ottaa eläimiä epäsopiviin olosuhteisiin. Kyllä uros toisen kanssa pärjää, etenkin jos se on saanut olla sen kanssa poikasesta. Tuolla yksin asuttamisella vaan lisäät riskiä että joudut myöhemminkin pitämään sitä yksin. Ja kukahan siitä kärsii? Ai niin tottakai, marsu, et sinä.

        Jos pelkäät ettei urokset tule toimeen, miksi et ottanut kahta naarasta? Kyllä mä sanoisin että menet ja ostat sille samantien kaverin, sillä ei ihminen näe onko marsu oikeasti tyytyväinen vai ei. Etenkään jos kyseessä on ensimmäinen marsusi, etkä tiedä miten kaksi marsua käyttäytyy yhdessä. Marsun pitäminen yksin on muuten Suomessa kiellettyä eläinsuojeluasetuksella, jos se saisi sut havahtumaan paremmin kuin tieto että lemmikkisi on luultavasti onneton.


    • marsu79

      marsut ovat hyvin seurallisia eläimiä eikä niitä saisi pitää yksin häkissään jos vain puuhailet marsusi kanssa paljon etkä ole koko päivää ns. "työssä" kodin ulkopuolella , se viihtyy hyvin yksinkin , mutta itse suosittelisin ottamaan kaksi marsua

      • Lajitoveríi

        Ihmisen seura ei voi korvata marsutoveria, vaan eläin haluaa kaltaistansa seuraa, siksi sinullakin on ihmisystäviä vaikka omistat(?) marsuja :)


    • marsunomistajaaaa

      eei tarvvi itelläni on yksi marsu jonka sain 2kk sitte (:(: hyvin se mielestäni pärjää koska vietän sen kanssa suuriman osan päivästä.

      • Sedä

        Mukavaa että olet onnellinen lainrikkoja. Mikähän mahtaa olla syy, että marsu oli aivan pakko ottaa yksin? Vaikka marsusi "päjäisi" yksin, se olisi kuitenkin lähes varmasti onnellisempi jos sillä olisi marsukaveri jonka lisäksi sillä olisi rakastava omistaja joka olisi sen kanssa paljon.


      • Pipo päässä pakkasella
        Sedä kirjoitti:

        Mukavaa että olet onnellinen lainrikkoja. Mikähän mahtaa olla syy, että marsu oli aivan pakko ottaa yksin? Vaikka marsusi "päjäisi" yksin, se olisi kuitenkin lähes varmasti onnellisempi jos sillä olisi marsukaveri jonka lisäksi sillä olisi rakastava omistaja joka olisi sen kanssa paljon.

        Öömm.. No mulla oli pari vuotta sit marsu, ja se oli mun mielestä ihan onnellinen niinkin, ettei ollut toista marsua... :)


    • Haluaisin Marsun

      Siis haluaisin itselleni marsun, enkä vain sen takia että ne ovat söpöjä sekä ihania.. Olen oikeasti harkinnut marsun ottamista kauan ja olen perehtynyt asiaan omasta mielestäni hyvin. (Olen lukenut kirjoja, käynyt kasvattajien luona, jne.) Tiedän myös että marsu on laumaeläin ja marsuja tulee siis olla enemmän kuin kaksi, mutta äitini sanoo että saan valita otanko yhden marsun vai en marsua ollenkaan. Mahdollisuutta kahteen marsuun minulla ei ole koska äitini sanoo että ei tule sietämään sitä ensimmäistäkään "rottaa".. Miten minun siis kannattaisi toimia? Otanko vain yhden marsun, joka kanssa vietän aikaani mahdollisimman paljon vai en ota marsua ollenkaan? Ja pitäisikö minun ottaa uros vai naaras marsu..? O.o

      • Sedä

        Jätä ottamatta. Ehdit hyvin pitämään marsuja myös aikuisena, ja marsulle ei ole oikein ottaa sitä huonoihin oloihin. Sama asia olisi ottaa marsu jota ei ole varaa ruokkia, tai jolle ei ole tarjota tarpeeksi tilaa. Osoitat samalla äidillesi vastuullisuutta, kun osaat asettaa eläimen hyvinvoinnin oman mielihalusi edelle :) Ehkä äitisikin oppii samalla ymmärtämään, että jyrsijöitäkään ei voi ottaa miten sattuu vaan niillä on vaatimuksiaan, siinä missä koiraakin pitää viedä jatkuvasti ulos.


      • Sedä
        Sedä kirjoitti:

        Jätä ottamatta. Ehdit hyvin pitämään marsuja myös aikuisena, ja marsulle ei ole oikein ottaa sitä huonoihin oloihin. Sama asia olisi ottaa marsu jota ei ole varaa ruokkia, tai jolle ei ole tarjota tarpeeksi tilaa. Osoitat samalla äidillesi vastuullisuutta, kun osaat asettaa eläimen hyvinvoinnin oman mielihalusi edelle :) Ehkä äitisikin oppii samalla ymmärtämään, että jyrsijöitäkään ei voi ottaa miten sattuu vaan niillä on vaatimuksiaan, siinä missä koiraakin pitää viedä jatkuvasti ulos.

        Marsun kanssa tulee myös rakastella säännöillisesti.


    • MarsuVoiElääYksin

      Marsu voi elää onnellista elämää yksinkin. Jos hankkii yhden marsun täytyy kuitenkin viettää marsun kanssa enemmän aikaa. Marsu voi yksinkin elää onnellista elämää.

      • Joo, mutta sekin marsu eläisi ONNELLISEMPANA kaverin kanssa. Marsu voi elää myös jokseenkin onnellisena ilman liikuntaa, pelkillä porkkanoilla tai pimeässä, mutta kuitenkin mm. Heinä, vapaanaolo, valo ja lajitoverit on sellaisia asioita, joita marsu tarvitsee ja joita vailla sen pitäminen on jokseenkin rääkkäystä.

        Tarkoituksella vain yhden marsun ottaminen on typerää ja itsekästä eikä sille ole ainuttakaan hyväksyttävää syytä.


    • Ei vaadi

      Kyllä marsu pärjää yksin jossaa terpeeksi virikkeitä ja ihmisen seuraa
      minulla on 1 poika marsu ja viihtyy ihan hyvin vaikka omaa laji kumppania ei ole ja kun ulkoilee niin viihtyy hyvin perheemme koiran kansa ja kissan kanssa joten ei sille lajikumppanille ole ollut tarvetta

      • tulikirahvi

        Suosittelen kyllä lämpimästi silti marsukaveria :) Voit yllättyä, miten marsusi piristyisi lajitoverista, vaikka se näyttäisi olevan tyytyväinen! (Näitä tarinoita kuulee paljon!) Kuinka paljon marsusi muuten saa olla vapaana ihmisten, koiran ja kissan kanssa? Entä kuinka monta tuntia se on yksin ilman seuraa? Marsukaveri on seurana aina, veikkaan, että te mm. nukutte ja käytte töissä?

        Marsu hyväksyy luovutusikäisen poikasen yleensä ongelmitta, kannattaa edes harkita, tekisitte valtavan hyvän työn lemmikillenne!


      • huoh1

        No kyllä se jotenkin pärjää, tai sitten ei. Marsut voivat myös surra itsensä hengiltä. Mutta vaikka marsu säilyisikin elossa yksin, ei se tarkoita että marsun yksin pitäminen olisi mitenkään hyväksyttävää. Nykyään on niin paljon tietoa jokaisen ulottuvilla, että ihminen joka pitää marsuaan yksin on vain ja ainoastaa typerä, itsekäs, laiska ja eläinrääkkäjäkin vielä.

        20 vuotta sitten marsuja pidettiin yksin tiedon puutteessa. Nykyään jos on kuuromykkä tai erittäin pahasti jälkeenjäänyt eikä siksi kykeneväinen hankkimaan tietoa, täytyy sitten ulkoistaa se marsunhankinta sellaiselle, joka pystyy huolehtimaan asiallisista olosuhteista. Ihminen, jonka äly ei riitä perustietojen etsimiseen tuskin muutenkaan pystyy itsenäisesti huolehtimaan eläimestä.


    • Marsut11

      Samaa mieltä tulikirahvin kanssa

    • Nubrry

      Ehdottomasti ON!!!

    • Ei tarvi

      minun mielestä ei tarvitse olla kaksi marsua

    • Marsu.ihminen

      Paras vaihtoehto olisi hankkia toinenkin marsu pitämään tuolle sinun marsullesi seuraa, pelkkä ihmisen seura kun ei marsulle riitä. Marsuthan ovat laumaeläimiä (Kai)

    • Murut

      Minkä kokoinen häkki pitäisi olla kahdelle marsulle❓

    • kuule

      Hommaa ensin yhden ja katsoo myöhemmin, jos tarvitsee toisen.

      • Zedä

        Kyllä tarvitsee, ei se asia katsomalla muutu.


    • Anonyymi

      Voiko käydä niin ettei marsu tykkääkään kaverista jonka hankkisin ?

    • Anonyymi

      Onko kukaan kysynyt marsulta?

    • Anonyymi

      Me ajateltiin hankkia kesy rotta tai joku sellainen mut onko marsu hyvä lemmikki

    • Anonyymi

      Hei täällä 12v bettina.pulkkinen
      Meillä on 3marsua 2 tyttöä ja 1 poika kun me jouduimme erotamaan pojan tytöistä niin poika kyllä masentuu,stresaantui,ahdistui huomatavasti se näkyi kuikutuksena/piipityksenä jakaltereiden jyrsinällä
      VASTAUS (KAKSI ON VÄHINTÄÄN OLTAVA ON KIRJOITETTU ELÄIN SUOJELUUN)
      😁TOIVOTAVASTI OLIN AVUKSI

    • Anonyymi

      Ei ole pakko mutta olisi se ihan hyvä olla😀

      • Anonyymi

        Kyllä muuten on pakko. Sosiopaatit, joille eläinten hyvinvointi ei ole etusijalla, voivat hankkia pehmolelun.


    • Anonyymi

      hhh

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      110
      1947
    2. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      9
      1649
    3. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1599
    4. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1517
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      151
      1465
    6. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      107
      1390
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1357
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      649
      1266
    9. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      17
      1203
    10. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      1138
    Aihe