Missä Hydrospeed 25

ksl.-

Vieläkö Hyrdospeed 25:n kuvia saa? Onko kellään kokemusta ko. venetyypistä ja mahdollissesti sen rakentamisesta? Ajatus on rakentaa vaneri lasikuitu menetelmässä ja laminoida se moleminpuolisesti. Hytti vcai etuhytillä ja 1. ikkunan kohdalta hytti poikki ja loput itsetyhjentyvää avotilaa.

Jos jollakin olisi lisätietoja ko veneestä, niin kiitollisena ottaisin vastaan.

11

4190

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onneksi

      Hydrospeedin suunnittelija on tehnyt karhunpalveluksen suomalaiselle veneenrakennukselle. Samoista materiaaleista voi tehdä ihan hyviäkin veneitä. Ja piirustuksia löytyy varmasti.
      Vaneri ja laminointi on menetelmänä OK. Sillä tekniikalla tehdään suuria jahteja Amerikassa ihan teollisesti. Mutta pari neuvoa:
      1. Käytä epoksia ei polyesterihartsia.
      2. Käytä rovingia ei lasikuitumattoa.
      3. Kata koko vene, kannet, hytit ja kaikki.
      4. Hytiiä ei tarvitse sisältä kattaa vaan se voi olla valmista jalopuuvaneria esim.

      • puhut

        kiikkerä susi


      • ksl.-

        Noin sen ajattelinkin. Mutta oikeastaan käyttäisin vinyyliesteriä.


      • R.N
        ksl.- kirjoitti:

        Noin sen ajattelinkin. Mutta oikeastaan käyttäisin vinyyliesteriä.

        Ei polyesterihartsissa eikä katkokuidussa ole mitään vikaa. Rowingkia voi käyttää vahvikkeena yhden ta kahdenkerroksen verran, mutta tuskinpa on syytä sen suurempaan määrään.
        Miksi tavalliseen hupikäyttöön tulevaan veneeseen käyttää epoksia kun polyesterillä saa aikaan aivan yhtä toimivan tuotteen huomattavasti edullisemmin?


      • ksl.-

        Vähän jäi epäselväksi se, että onko veneen konstruktio susi, vai onko rakennusmenetelmä susi?

        Minulla on sellainen käsitys että Hydrospeed 25 olisi ihan kohtalainen ranniukkovesille soveltuva vene, vai olenko väärässä?

        Onko kuvia vastaavia noin 7-8m kokoluokan puoliplaanareista veneistä?


      • Tekniikan Maailmassa
        ksl.- kirjoitti:

        Vähän jäi epäselväksi se, että onko veneen konstruktio susi, vai onko rakennusmenetelmä susi?

        Minulla on sellainen käsitys että Hydrospeed 25 olisi ihan kohtalainen ranniukkovesille soveltuva vene, vai olenko väärässä?

        Onko kuvia vastaavia noin 7-8m kokoluokan puoliplaanareista veneistä?

        oli silloin tekstiä asiasta kun piirustusten myynti lopetettiin. Jotenkin jäi mieleen, että siinä olisi todettu veneen olevan nykymittapuun mukaan kelvoton ja muutenkin kaiken kaikkiaan aikansa elänyt. Ja tuostakin on varmaan yli 10 vuotta ainakin.


      • R K-S
        ksl.- kirjoitti:

        Vähän jäi epäselväksi se, että onko veneen konstruktio susi, vai onko rakennusmenetelmä susi?

        Minulla on sellainen käsitys että Hydrospeed 25 olisi ihan kohtalainen ranniukkovesille soveltuva vene, vai olenko väärässä?

        Onko kuvia vastaavia noin 7-8m kokoluokan puoliplaanareista veneistä?

        Hydrospeed oli suunniteltu materiaalin eli vanerin ehdoilla ja siten, että poropeukalokin osaisi sen tehdä. No sillä tavalla ei tule hyvää.
        Jos vertaat Hydrospeedin runkoa esim. johonkin lasikuituveneeseen, niin huomaat eron.


    • jorppejoo

      ainankin lappeenrannan kirjastossa on nuo piirustukset, varmasti löytyy lähempääkin mut jos ei niin kaukolainaamalla saa...

      mulla on noilla piirustuksilla tehty mutta teräksestä ja pikkasen on muuteltu hyttirakennetta alkuperäisestä, hyvin toimii mutta ei mikään kiva vehje pahemmassa kelissä, rullaa ikävästi.

      • ksl.-

        Jotenkin tykkäänt usota veneestä ja sen rakentaminenkaan ei näytä kovin ylivoimaiselta.... Meinaan siis vaneri/vinyyliesteri menetelmällä (laminoidaan molemmat puolet).

        Eli jos vene rullaa, niin trimmit auttanevat siihen? Entä kölipuuta kasvattamalla? Tai "nousulistoja" lisäämällä?

        Tarkoitus siis saada kohtuuhinnalla toimiva ns. työvene, jossa on JOKO pieni keulakajuutta (keski- ja takaosa ruffista pois) TAI kokonaan avoin siten, että ohjauspiste noin keskellä venettä. Näin olisi myös painopiste kokolailla alhainen ja tuulipintaa ei juuti laisinkaan.

        Koneena olisi hyvä ja vähän ajettu 309 pakumersun kone joka on ollut vain ja ainoastaan omassa käytössä - joka varmaan on riittävä tehoiltaan, mutta onko jo liikaakin (~90 heppaa)?


      • Elwood
        ksl.- kirjoitti:

        Jotenkin tykkäänt usota veneestä ja sen rakentaminenkaan ei näytä kovin ylivoimaiselta.... Meinaan siis vaneri/vinyyliesteri menetelmällä (laminoidaan molemmat puolet).

        Eli jos vene rullaa, niin trimmit auttanevat siihen? Entä kölipuuta kasvattamalla? Tai "nousulistoja" lisäämällä?

        Tarkoitus siis saada kohtuuhinnalla toimiva ns. työvene, jossa on JOKO pieni keulakajuutta (keski- ja takaosa ruffista pois) TAI kokonaan avoin siten, että ohjauspiste noin keskellä venettä. Näin olisi myös painopiste kokolailla alhainen ja tuulipintaa ei juuti laisinkaan.

        Koneena olisi hyvä ja vähän ajettu 309 pakumersun kone joka on ollut vain ja ainoastaan omassa käytössä - joka varmaan on riittävä tehoiltaan, mutta onko jo liikaakin (~90 heppaa)?

        Unohda tuo. Jos tekemään alat, niin tee edes hyviksi todetuista piirrustuksista. Sinuna tutustuisin tähän sivustoon http://www.puuvene.net/ sieltä voisi löytyä jotain..


    • jarppa579

      piirustukset on olemassa joista ei ole tehty yhtään venettä, Ostin ne noin 30-35v sitten.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6402
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4123
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      268
      2543
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2000
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1508
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1367
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1080
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1026
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1011
    Aihe