vinkkejä ruskettumiseen

nimmetöön

niin että olisko joillai hyviä vinkkejä että ruskettuis paremmin ? (siis jotain luonnollisia tapoja ei mitään tseruskettavia ;> )
kitoos etukäteen.

73

38394

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja pillerit

      Kokeiltiin justiinsa vauvaöljyä ja kyllä toimi!!! Tosin kannattaa olla sen kanssa aika varovainen koska me oltiin ennen öljykokeilua maattu Turkissa (siis maassa...) rannalla lähes 2 viikkoa ja oltiin jo aika ruskeita mutta silti vähän palettiin. Palamisen ehkäisyyn taas auttavat aurinkopillerit joita saa luontaistuotekaupoista. Vivida sun on ainakin oikein hyvä.
      Niin ja vähän vauvaöljyä hellävaraisempia tapoja on veden suihkuttaminen suikepullosta niin että iho pysyy koko ajan märkänä tai suojakertoimellisten öljyjen käyttäminen. Nuita öljyjä tosin taidetaan myydä vain ulkomailla?

      • tuota pitääkin sitten tänä kesänä kokeilla ;) olin itse ulkomailla tuossa maaliskuussa (kanarian saarilla) enkä saanut kunnon rusketusta vaikka auringossa tuli kyllä maattua, mutta pitää yrittää josko täällä suomessa saisin vähän enemmän rusketusta vaikka hullulta se hieman kuulostaa xD


      • t44

        mitä hyötyä siit o?


      • vauvaöljyfani

        Mullaki kokemuksia vauvaöljystä. Eli sitä iholle ja aina ku kuivuu nii lisää vaa :)


      • Niksipirkot vauhdis
        vauvaöljyfani kirjoitti:

        Mullaki kokemuksia vauvaöljystä. Eli sitä iholle ja aina ku kuivuu nii lisää vaa :)

        Kaikkea roskaa sitä saa lukea. Vauvaöljyssä ei ole mitään ruskettumista edistävää eikä haitallista UV-säteilyä estävää. Sillä ei ole ruskettumisen kanssa mitään tekemistä. Jos ruskettunutta ihoa öljyää, niin totta helvetissä se hetken näyttää hotimmalta.

        Kaiken maailman ryppyvoiteistakin ja öljyistä ja ah niin luomuista sheavoistakin saa tällä palstalle lukea, vaikka ainoa tehokas ryppyvoide on tehokas aurinkosuojavoide, koska ultraviolettisäteily (lue: auringon valo) on se, mikä ihoa vanhentaa. Auringon rinnalla tupakointikin on mitätön tekijä.


      • sarksrksrksrk
        Niksipirkot vauhdis kirjoitti:

        Kaikkea roskaa sitä saa lukea. Vauvaöljyssä ei ole mitään ruskettumista edistävää eikä haitallista UV-säteilyä estävää. Sillä ei ole ruskettumisen kanssa mitään tekemistä. Jos ruskettunutta ihoa öljyää, niin totta helvetissä se hetken näyttää hotimmalta.

        Kaiken maailman ryppyvoiteistakin ja öljyistä ja ah niin luomuista sheavoistakin saa tällä palstalle lukea, vaikka ainoa tehokas ryppyvoide on tehokas aurinkosuojavoide, koska ultraviolettisäteily (lue: auringon valo) on se, mikä ihoa vanhentaa. Auringon rinnalla tupakointikin on mitätön tekijä.

        ei aurinko vanhenna ihoa, aika vanhentaa


      • ehhehe..
        sarksrksrksrk kirjoitti:

        ei aurinko vanhenna ihoa, aika vanhentaa

        Niin, aika todellakin vanhentaa, mutta aurinko vahingoittaa ja rypistää, jos nyt jätetään viisastelu sikseen.


      • 2666666
        Niksipirkot vauhdis kirjoitti:

        Kaikkea roskaa sitä saa lukea. Vauvaöljyssä ei ole mitään ruskettumista edistävää eikä haitallista UV-säteilyä estävää. Sillä ei ole ruskettumisen kanssa mitään tekemistä. Jos ruskettunutta ihoa öljyää, niin totta helvetissä se hetken näyttää hotimmalta.

        Kaiken maailman ryppyvoiteistakin ja öljyistä ja ah niin luomuista sheavoistakin saa tällä palstalle lukea, vaikka ainoa tehokas ryppyvoide on tehokas aurinkosuojavoide, koska ultraviolettisäteily (lue: auringon valo) on se, mikä ihoa vanhentaa. Auringon rinnalla tupakointikin on mitätön tekijä.

        perustuu siihen että kosteus pysyy ja kiiltää


      • ijv+0w+
        sarksrksrksrk kirjoitti:

        ei aurinko vanhenna ihoa, aika vanhentaa

        aurinko vanhentaa. 35v aurinkoa paljo ottanut on ruttunen ku mikä


      • Niksipirkko
        Niksipirkot vauhdis kirjoitti:

        Kaikkea roskaa sitä saa lukea. Vauvaöljyssä ei ole mitään ruskettumista edistävää eikä haitallista UV-säteilyä estävää. Sillä ei ole ruskettumisen kanssa mitään tekemistä. Jos ruskettunutta ihoa öljyää, niin totta helvetissä se hetken näyttää hotimmalta.

        Kaiken maailman ryppyvoiteistakin ja öljyistä ja ah niin luomuista sheavoistakin saa tällä palstalle lukea, vaikka ainoa tehokas ryppyvoide on tehokas aurinkosuojavoide, koska ultraviolettisäteily (lue: auringon valo) on se, mikä ihoa vanhentaa. Auringon rinnalla tupakointikin on mitätön tekijä.

        Oletko typerä, tässähän on kyse siitä että kun iho on kostea ja sen pinta heijastaa näin ollen myös aurinkoa niin ruskettuu ns. moninkertaisemmin. Sama juttu kun vedessä ruskettuu helpommin, koska valoa heijastuu joka paikkaan ja joka paikasta auringon osuessa sen pintaan. Ihan sama mitä öljyä laittaa, tärkeintä on se millainen koostumus. En sitten tiedä onko esim. ruoka- ja vauvaöljyllä jotain eroja pysyvyydessä tai sen kestossa tms. mutta idea on sama ja toimii


      • kaukaa haettu?
        Niksipirkot vauhdis kirjoitti:

        Kaikkea roskaa sitä saa lukea. Vauvaöljyssä ei ole mitään ruskettumista edistävää eikä haitallista UV-säteilyä estävää. Sillä ei ole ruskettumisen kanssa mitään tekemistä. Jos ruskettunutta ihoa öljyää, niin totta helvetissä se hetken näyttää hotimmalta.

        Kaiken maailman ryppyvoiteistakin ja öljyistä ja ah niin luomuista sheavoistakin saa tällä palstalle lukea, vaikka ainoa tehokas ryppyvoide on tehokas aurinkosuojavoide, koska ultraviolettisäteily (lue: auringon valo) on se, mikä ihoa vanhentaa. Auringon rinnalla tupakointikin on mitätön tekijä.

        kosteus iholla edesauttaa samoin pikiöljy


      • Anonyymi

    • ---

      Hmm ainakin porkkanan syönti?

      • kiti.teela

        laittaa vaseliinia iholle joka paikkaan niin kyllä alkaa ruskettua :D ite testasin viime viikolla ja heti aloin ruskettua ( vaikken tavalllisesti millään rusketu ) :D totta se siksi auttaa ku laitoin sitä eka jalkoihin niin ne kimalsi oikeen siinä auringon valossa niin sitte auringon säteet osuvat siihen paremmin :D kokkeilkaaha :D:D:D:D


      • vaihuulirasvaa
        kiti.teela kirjoitti:

        laittaa vaseliinia iholle joka paikkaan niin kyllä alkaa ruskettua :D ite testasin viime viikolla ja heti aloin ruskettua ( vaikken tavalllisesti millään rusketu ) :D totta se siksi auttaa ku laitoin sitä eka jalkoihin niin ne kimalsi oikeen siinä auringon valossa niin sitte auringon säteet osuvat siihen paremmin :D kokkeilkaaha :D:D:D:D

        valkoinenko?


      • EI ...!

        Porkkanan syönnillä tai muuten karotenoidien nauttimisella ei ole mitään vaikutusta ruskettumiseen. Ihmisen iho ruskettuu, miten ruskettuu. Rusketusten sävyissä on luonnostaankin eroja, ja runsaasti kasvisten karotenoideja saavan iho on hivenen kellertävämpi, joka koetaan "terveen" näköisenä. Rusketuksen sävy siis voi olla hivenen eri, mutta itse ruskettumiseen porkkanalla sun muulla ei ole mitään vaikutusta.

        Kaikkein älyttömintä on, jos huonosti ruskettuva ei käytä aurinkosuojaa.


      • repeennäihin juttuih
        EI ...! kirjoitti:

        Porkkanan syönnillä tai muuten karotenoidien nauttimisella ei ole mitään vaikutusta ruskettumiseen. Ihmisen iho ruskettuu, miten ruskettuu. Rusketusten sävyissä on luonnostaankin eroja, ja runsaasti kasvisten karotenoideja saavan iho on hivenen kellertävämpi, joka koetaan "terveen" näköisenä. Rusketuksen sävy siis voi olla hivenen eri, mutta itse ruskettumiseen porkkanalla sun muulla ei ole mitään vaikutusta.

        Kaikkein älyttömintä on, jos huonosti ruskettuva ei käytä aurinkosuojaa.

        ööhöm...

        porkkana kyllä auttaa ruskettumaan jos on myös sitten auringossa.
        sillä siinä on vitamiineja..ja ei tarvii alkaa viisastelemaan tästä asiasta sille en puutu tähän enempää.

        Mutta tietty kaikkiin ei auta mikään hemmetin porkkana.
        kannattaa miettiä tarkkaan mitä käyttää rusketukseen..


      • Rusketuksen perään
        kiti.teela kirjoitti:

        laittaa vaseliinia iholle joka paikkaan niin kyllä alkaa ruskettua :D ite testasin viime viikolla ja heti aloin ruskettua ( vaikken tavalllisesti millään rusketu ) :D totta se siksi auttaa ku laitoin sitä eka jalkoihin niin ne kimalsi oikeen siinä auringon valossa niin sitte auringon säteet osuvat siihen paremmin :D kokkeilkaaha :D:D:D:D

        Mietin tässä että jos puhutte että vaseliini auttaisi niin voisiko sitten ihan tuollainen Nivean perusvoide kanssa auttaa jotenkin?


      • ananas kookos
        Rusketuksen perään kirjoitti:

        Mietin tässä että jos puhutte että vaseliini auttaisi niin voisiko sitten ihan tuollainen Nivean perusvoide kanssa auttaa jotenkin?

        Tuskin. Koska noi perusvoiteet imeytyy aika nopeasti. Kokeilkaa kookosöljyä!


    • Kesäblondiina

      Ihan yleinen neuvo on ihon pitäminen kosteana. Siksi esim. rinta ruskettuu helpommin kuin sääret: rinta hikoilee=kostea ja sääret usein kuivat.

      Tuo vauvaöljy (myös oliiviöljy vaikkakin haisee) toimii kyllä mut kannattaa olla varovainen jos palaa herkästi. Itse en onneksi pala, lieneekö syy karoteenitableteissa?

      • ???

        satutko sinä (tai joku muu) tietämään mihin se perustuu, että kostea iho ruskettuu paremmin..?


      • mosku
        ??? kirjoitti:

        satutko sinä (tai joku muu) tietämään mihin se perustuu, että kostea iho ruskettuu paremmin..?

        ainakin rusketus on tasaisempi kun iho on kostea sama temppu itseruskettavien kaa...kuolleet ihosolut estävät UVB/UVA säteilyjen pääsyn iholle tasaisesti. siksi iho kannattaa kuoria ja kosteutta sillonkin kun käyttää autobronze-tuotteita. Kannattaa käyttää kyllä niitä aurinko-öljyjä ku niissä ruukaa olla joku SPF 8 ehkä maksimissaan. Ei kannata liikaa ottaa aurinkoa tulee ryppyjä jopa vartaloon puhumattakaan ihosyövästä.


      • heijastaa
        ??? kirjoitti:

        satutko sinä (tai joku muu) tietämään mihin se perustuu, että kostea iho ruskettuu paremmin..?

        Sehän perustuu siihen että "pisarat" iholla heijastavat auringon säteitä ympärilleen. Ihan samalla tavalla niinkuin vesi, hiekka ja lumikin heijastavat ja auttavat siten jonkinverran ruskettumaan.


      • rusketus_ahh
        ??? kirjoitti:

        satutko sinä (tai joku muu) tietämään mihin se perustuu, että kostea iho ruskettuu paremmin..?

        koska vesi kolminkertaistaa auringon säteet. vedessä ruskettuu siis kolme kertaa paremmin. uimaan!!! :))


    • Nasu

      Osta karoteenikapseleita ja syö niitä. Auttavat ruskettumaan helpommin ja säilyttämään rusketuksen kauemmin kauniina. Toinen vaihtoehto on popsia rutkasti porkkanoita (henk. koht. pidän kapseleita vaivattomampina, koska niitä ei yleensä tarvitse ottaa kuin 1 kpl/vrk.)

      Ihoa kannattaa myös kuoria n. kerran viikossa jotta kuollut ihosolukko pysyy poissa, silloin aurinko tarttuu paremmin ja rusketuksesta tulee tasaisempi.

      Muistatahan myös ihon kunnollisen ja säännöllisen kosteutuksen (sekä sisäisen että ulkoisen, eli juo paljon vettä ja käytä vartalovoidetta), sillä aurinko kuivattaa paljon. Myös kosteutettuun ihoon aurinko tarttuu paremmin kuin kuivaan ja hilseilevään.

      • kuin on

        mikäparas kapseli se jossa suurin pitoisuus vai


    • Kokeiltu on,

      Yksi hyvä tapa ruskettua,helposti,nopeasti ja ilman tylsistymistä on uida. Vedessä ruskettuu parhaiten. Vesi heijastaa auringon säteitä, jolloin ruskettuu tasaisesti ja nopeasti. (:

    • kokeile itsekkin

      helppo tapa on sivellä iholle märkää tee-pussia se antaa hyvän aromin ja siinä tee-lehdessä on hyviä aineita

      • aoeirno

        Jep toi kosteus kikka toimii :)


    • zazige

      Joku jo sanoikin porkkanat,mutta se aine,joka auttaa ruskettumaan ja myös estää palamista,sekä tietysti nopeuttaa ruskettumista huru mykket on beettakaroteeni,esim,vapaavalinnassa nimellä>karovit!!
      Yksi konsti voisi myös nopeuttaa ruskettumista on että sekoitat vaikka neitsytkookosöljyyn sitruunanmehua!

      Sitruunanmehulla saa myös auringossa tehtyä itselleen raidat,aurinko reagoi sitruunan kanssa ja vaalentaa hiuksia,täten se toimii iholla taasen ruskettajana,ilmeisesti sitr.mehu vetää puoleensa aurinkoa.
      Sitten vielä,kannattaa käyttää alumiinin(hopean)väristä alustaa,kun makaa auringossa,niin jo tulee nopeasti rusketus!"Tosin kannattaa olla varovainen noin herkkien asioiden kanssa eli lievä aurinko suoja on hyvä ja aluksi vain muutamia minuutteja kerrallaan,niin et pala.Jos palat,niin aloe vera geeliä runsaasti ja kosteus voidetta ettei tule liikaa vahinkoa...

      • Papu.

        Tolla karotiinilla on se haittavaikutus, että rusketus näyttää enemmänkin keltaiselta, riippuu tietysti ihmisen ihosta, mutta mun yksi työkaveri syö karotiinikapseleita juuri sen takia, että olisi ruskea iho, ja todellisuudessa sen iho on ruman keltainen. En tiedä johtuuko noista kapseleista, mutta sen naamassa ja käsivarsissa on tosi paljon pigmenttiläiskiä, mikä ei kaunista asiaa. Ja se vielä, että noi kapselit värjää siis ihoa kauttaaltaan, enkä mä oikein ole varma siitä, onko tollanen väritetty naama kauhean kaunis.

        Itse laitan aina voimakaskertoimista suojavoidetta naamaan, kun otan aurinkoa, sillä en halua ruskettua kasvoista. Se on vanhentavan näköistä. Muualle sitä en laita.

        Mua muuten aina hämmentää toi paasaus siitä, kuinka on käytettävä suojakertoimisia aurinkovoiteita. Ja sitten sanotaan, että voit ottaa aurinkoa vaikkapa kahdeksan kertaa kauemmin palamatta. Joopa joo. Toisin sanoen, mitä järkee on maata auringossa vaikka kaksi tai kolme tuntia sen paremmin palamatta kuin saamatta nahkaasi ylipäänsä mitään rusketusta. Testattu on, että vaikkapa 10 suojakertoimella varustettu aurinkovoide ei sitten myöskään ruskettanut tippaakaan. Ja mulla sentään on iho, joka ruskettuu tosi helposti. Siis kahden tunnin päästä olet yhtä kalpea kuin aloittaessasi, ja sitten palat? Vai sitten alat ruskettua, niinkö? Miksi pitäisi käyttää mitään voiteita, eikös helpompaa olisi maata auringossa vaikka se puoli tuntia tai tunti ilman mitään, ja ruskettua sopivasti.

        En käytä mitään suojakertoimia. Koska en pala herkästi, vaan mulla alkaa heti nahka ruskistua, ilmeisesti on pigmenttiä muillekin jakaa. Nytkin olen kuin kahvipapu, kun olen muutamana päivänä ottanut aurinkoa kunnolla. Palamisesta ei tietoakaan.

        Joku alkaa jäkättää, että tällä menolla saan ihosyövän. Eikös ihosyöpä tule juuri silloin, jos iho pääsee palamaan? Mulla ei pala, ei vahingossakaan. Ihan joskus harvoin on olkapäät olleet lievästi arat auringonoton jälkeen, mutta sekin on mennyt heti ohi.

        Etelänmatkallakin kämppäkaveri rasvasi itteään joka taholta voimaakkaalla auringonsuoja-aineella jatkuvasti, koska se oli kuulemma terveellistä ja viisasta, ja sitten makasi rannalla päivät pitkät odottaen sitä kaunista etelän rusketusta, jota ei tullut. Sama kalkkilaivan kapteeni kuin mennessäkin. No, eipähän palanutkaan, ei sen puoleen. Mutta mitä järkeä siellä auringossakaan sitten maata?


      • Miramella
        Papu. kirjoitti:

        Tolla karotiinilla on se haittavaikutus, että rusketus näyttää enemmänkin keltaiselta, riippuu tietysti ihmisen ihosta, mutta mun yksi työkaveri syö karotiinikapseleita juuri sen takia, että olisi ruskea iho, ja todellisuudessa sen iho on ruman keltainen. En tiedä johtuuko noista kapseleista, mutta sen naamassa ja käsivarsissa on tosi paljon pigmenttiläiskiä, mikä ei kaunista asiaa. Ja se vielä, että noi kapselit värjää siis ihoa kauttaaltaan, enkä mä oikein ole varma siitä, onko tollanen väritetty naama kauhean kaunis.

        Itse laitan aina voimakaskertoimista suojavoidetta naamaan, kun otan aurinkoa, sillä en halua ruskettua kasvoista. Se on vanhentavan näköistä. Muualle sitä en laita.

        Mua muuten aina hämmentää toi paasaus siitä, kuinka on käytettävä suojakertoimisia aurinkovoiteita. Ja sitten sanotaan, että voit ottaa aurinkoa vaikkapa kahdeksan kertaa kauemmin palamatta. Joopa joo. Toisin sanoen, mitä järkee on maata auringossa vaikka kaksi tai kolme tuntia sen paremmin palamatta kuin saamatta nahkaasi ylipäänsä mitään rusketusta. Testattu on, että vaikkapa 10 suojakertoimella varustettu aurinkovoide ei sitten myöskään ruskettanut tippaakaan. Ja mulla sentään on iho, joka ruskettuu tosi helposti. Siis kahden tunnin päästä olet yhtä kalpea kuin aloittaessasi, ja sitten palat? Vai sitten alat ruskettua, niinkö? Miksi pitäisi käyttää mitään voiteita, eikös helpompaa olisi maata auringossa vaikka se puoli tuntia tai tunti ilman mitään, ja ruskettua sopivasti.

        En käytä mitään suojakertoimia. Koska en pala herkästi, vaan mulla alkaa heti nahka ruskistua, ilmeisesti on pigmenttiä muillekin jakaa. Nytkin olen kuin kahvipapu, kun olen muutamana päivänä ottanut aurinkoa kunnolla. Palamisesta ei tietoakaan.

        Joku alkaa jäkättää, että tällä menolla saan ihosyövän. Eikös ihosyöpä tule juuri silloin, jos iho pääsee palamaan? Mulla ei pala, ei vahingossakaan. Ihan joskus harvoin on olkapäät olleet lievästi arat auringonoton jälkeen, mutta sekin on mennyt heti ohi.

        Etelänmatkallakin kämppäkaveri rasvasi itteään joka taholta voimaakkaalla auringonsuoja-aineella jatkuvasti, koska se oli kuulemma terveellistä ja viisasta, ja sitten makasi rannalla päivät pitkät odottaen sitä kaunista etelän rusketusta, jota ei tullut. Sama kalkkilaivan kapteeni kuin mennessäkin. No, eipähän palanutkaan, ei sen puoleen. Mutta mitä järkeä siellä auringossakaan sitten maata?

        Ihosyöpä voi tulla, vaikka ei palaisikaan. Pelkkä suuri auringolle altistus, ilman suojaa riittää. Eli sikäli teoriasi ei oikein toimi. Kannattaa käyttää suojavoitetia ja välttää aurinkoa klo 11-15 välisenä aikana, jollaoin UV-säteily on suurimmillaan.

        Esim. Australiassa ei ota aurinkoa kuin turistit. Ihan siksi, että siellä on todella korkea UV-säteily otsoonikadon takia. Sama ongelma on Suomessa.

        Kannattaa miettiä, haluaako olla rukea ja sairas vai valkoinen ja terve :)

        http://www.skincancer.gov.au/internet/skincancer/publishing.nsf/Content/home


      • ja siinä meni hyöty
        Papu. kirjoitti:

        Tolla karotiinilla on se haittavaikutus, että rusketus näyttää enemmänkin keltaiselta, riippuu tietysti ihmisen ihosta, mutta mun yksi työkaveri syö karotiinikapseleita juuri sen takia, että olisi ruskea iho, ja todellisuudessa sen iho on ruman keltainen. En tiedä johtuuko noista kapseleista, mutta sen naamassa ja käsivarsissa on tosi paljon pigmenttiläiskiä, mikä ei kaunista asiaa. Ja se vielä, että noi kapselit värjää siis ihoa kauttaaltaan, enkä mä oikein ole varma siitä, onko tollanen väritetty naama kauhean kaunis.

        Itse laitan aina voimakaskertoimista suojavoidetta naamaan, kun otan aurinkoa, sillä en halua ruskettua kasvoista. Se on vanhentavan näköistä. Muualle sitä en laita.

        Mua muuten aina hämmentää toi paasaus siitä, kuinka on käytettävä suojakertoimisia aurinkovoiteita. Ja sitten sanotaan, että voit ottaa aurinkoa vaikkapa kahdeksan kertaa kauemmin palamatta. Joopa joo. Toisin sanoen, mitä järkee on maata auringossa vaikka kaksi tai kolme tuntia sen paremmin palamatta kuin saamatta nahkaasi ylipäänsä mitään rusketusta. Testattu on, että vaikkapa 10 suojakertoimella varustettu aurinkovoide ei sitten myöskään ruskettanut tippaakaan. Ja mulla sentään on iho, joka ruskettuu tosi helposti. Siis kahden tunnin päästä olet yhtä kalpea kuin aloittaessasi, ja sitten palat? Vai sitten alat ruskettua, niinkö? Miksi pitäisi käyttää mitään voiteita, eikös helpompaa olisi maata auringossa vaikka se puoli tuntia tai tunti ilman mitään, ja ruskettua sopivasti.

        En käytä mitään suojakertoimia. Koska en pala herkästi, vaan mulla alkaa heti nahka ruskistua, ilmeisesti on pigmenttiä muillekin jakaa. Nytkin olen kuin kahvipapu, kun olen muutamana päivänä ottanut aurinkoa kunnolla. Palamisesta ei tietoakaan.

        Joku alkaa jäkättää, että tällä menolla saan ihosyövän. Eikös ihosyöpä tule juuri silloin, jos iho pääsee palamaan? Mulla ei pala, ei vahingossakaan. Ihan joskus harvoin on olkapäät olleet lievästi arat auringonoton jälkeen, mutta sekin on mennyt heti ohi.

        Etelänmatkallakin kämppäkaveri rasvasi itteään joka taholta voimaakkaalla auringonsuoja-aineella jatkuvasti, koska se oli kuulemma terveellistä ja viisasta, ja sitten makasi rannalla päivät pitkät odottaen sitä kaunista etelän rusketusta, jota ei tullut. Sama kalkkilaivan kapteeni kuin mennessäkin. No, eipähän palanutkaan, ei sen puoleen. Mutta mitä järkeä siellä auringossakaan sitten maata?

        syöpä myös eliniän aikan altistumisesta esim ulkotyöntekijät ja innokkaat matkaajat yms. tuohan siinä suojaamisessa onkin että kun kerran jää suoja pois niin sitten poltetaan ja kunnolla.


      • helposti palava iho
        Papu. kirjoitti:

        Tolla karotiinilla on se haittavaikutus, että rusketus näyttää enemmänkin keltaiselta, riippuu tietysti ihmisen ihosta, mutta mun yksi työkaveri syö karotiinikapseleita juuri sen takia, että olisi ruskea iho, ja todellisuudessa sen iho on ruman keltainen. En tiedä johtuuko noista kapseleista, mutta sen naamassa ja käsivarsissa on tosi paljon pigmenttiläiskiä, mikä ei kaunista asiaa. Ja se vielä, että noi kapselit värjää siis ihoa kauttaaltaan, enkä mä oikein ole varma siitä, onko tollanen väritetty naama kauhean kaunis.

        Itse laitan aina voimakaskertoimista suojavoidetta naamaan, kun otan aurinkoa, sillä en halua ruskettua kasvoista. Se on vanhentavan näköistä. Muualle sitä en laita.

        Mua muuten aina hämmentää toi paasaus siitä, kuinka on käytettävä suojakertoimisia aurinkovoiteita. Ja sitten sanotaan, että voit ottaa aurinkoa vaikkapa kahdeksan kertaa kauemmin palamatta. Joopa joo. Toisin sanoen, mitä järkee on maata auringossa vaikka kaksi tai kolme tuntia sen paremmin palamatta kuin saamatta nahkaasi ylipäänsä mitään rusketusta. Testattu on, että vaikkapa 10 suojakertoimella varustettu aurinkovoide ei sitten myöskään ruskettanut tippaakaan. Ja mulla sentään on iho, joka ruskettuu tosi helposti. Siis kahden tunnin päästä olet yhtä kalpea kuin aloittaessasi, ja sitten palat? Vai sitten alat ruskettua, niinkö? Miksi pitäisi käyttää mitään voiteita, eikös helpompaa olisi maata auringossa vaikka se puoli tuntia tai tunti ilman mitään, ja ruskettua sopivasti.

        En käytä mitään suojakertoimia. Koska en pala herkästi, vaan mulla alkaa heti nahka ruskistua, ilmeisesti on pigmenttiä muillekin jakaa. Nytkin olen kuin kahvipapu, kun olen muutamana päivänä ottanut aurinkoa kunnolla. Palamisesta ei tietoakaan.

        Joku alkaa jäkättää, että tällä menolla saan ihosyövän. Eikös ihosyöpä tule juuri silloin, jos iho pääsee palamaan? Mulla ei pala, ei vahingossakaan. Ihan joskus harvoin on olkapäät olleet lievästi arat auringonoton jälkeen, mutta sekin on mennyt heti ohi.

        Etelänmatkallakin kämppäkaveri rasvasi itteään joka taholta voimaakkaalla auringonsuoja-aineella jatkuvasti, koska se oli kuulemma terveellistä ja viisasta, ja sitten makasi rannalla päivät pitkät odottaen sitä kaunista etelän rusketusta, jota ei tullut. Sama kalkkilaivan kapteeni kuin mennessäkin. No, eipähän palanutkaan, ei sen puoleen. Mutta mitä järkeä siellä auringossakaan sitten maata?

        Varjossakin on säteitä ja jos pitkään makaa voi palaa tai ruskettua tyypistä riippuen. Itse palan helposti ja käytän suojakertoimellisia voiteita sitä estääkseni. On mukava liikkua ihmisten ilmoilla päivälläkin eikä näin kuumalla jaksa aina laittaa pitkähihaista ja -punttista vaatetta. Ruskettumisesta viis kunhan en pala. Jotkin voiteet mahdollistavat myös ruskettumisen ja jotkin toiset jättävät ihon aivan valkoiseksi siitä mihin voidetta on levitetty.

        Pigmenttiläiskiä tulee iän myötä mutta varmasti enemmän silloin kun palaa, ruskettuu ja altistuu auringolle kuin jos kulkee aina kadun varjoista puolta eikä koskaan istu auringossa. Itse pyöräilen työmatkoja (16 km suuntaansa) ja siinä väkisin iho palaa tai ruskettuu kun on vain t-paita ja lyhyet shortsit.


      • liikasyöntiporkkana

        kesäl näkee luonnottmia porkanalblonteja. keltasen ruskeita. ei luonnollisen punahtavan ruskeita.


      • profilMOOSE
        Miramella kirjoitti:

        Ihosyöpä voi tulla, vaikka ei palaisikaan. Pelkkä suuri auringolle altistus, ilman suojaa riittää. Eli sikäli teoriasi ei oikein toimi. Kannattaa käyttää suojavoitetia ja välttää aurinkoa klo 11-15 välisenä aikana, jollaoin UV-säteily on suurimmillaan.

        Esim. Australiassa ei ota aurinkoa kuin turistit. Ihan siksi, että siellä on todella korkea UV-säteily otsoonikadon takia. Sama ongelma on Suomessa.

        Kannattaa miettiä, haluaako olla rukea ja sairas vai valkoinen ja terve :)

        http://www.skincancer.gov.au/internet/skincancer/publishing.nsf/Content/home

        Pakko sanoa että nykyään joka hemmetin asiasta muka tulee syöpä, en ole saanut syöpää kun olen syönyt grillattua eli ns. ''mustaa ruokaa,'' enkä ole saanut syöpää kun olen maannut ''monta vuotta auringossa...''
        sanon että ruskettuminen ei tarkoita että tulisi samalla muka sairaaksi..


      • Keltainen
        liikasyöntiporkkana kirjoitti:

        kesäl näkee luonnottmia porkanalblonteja. keltasen ruskeita. ei luonnollisen punahtavan ruskeita.

        Mulla iho aina ruskettuu kellertävästi eikä punertavasti. Enkä käytä itseruskettavia tai syö mitään porkkanoita joka päivä.. Ärsyttäävää! Ainoa hyvä puoli tässä on kuitenkin se, etten ole koskaan palanut auringossa. Mutta kyllä se on todella ärsyttävää kun mies on kuin ruskea papu ja itse vaalean kellertävän päivittynyt :D


      • punkkiperse
        profilMOOSE kirjoitti:

        Pakko sanoa että nykyään joka hemmetin asiasta muka tulee syöpä, en ole saanut syöpää kun olen syönyt grillattua eli ns. ''mustaa ruokaa,'' enkä ole saanut syöpää kun olen maannut ''monta vuotta auringossa...''
        sanon että ruskettuminen ei tarkoita että tulisi samalla muka sairaaksi..

        ihosyöpiä tappavia onhiukan enemmän vuodessa kuin jostain ruuasta johtuvia!!!!!!!!


    • maito

      pitääkö paikkansa että olut iholla
      auttaisi rusketukseen

    • Piimää

      Näin olen kuullut!

    • kokeilija

      Itse olen lähdössä Dubaihin kahden viikon päästä ja ostin life myymälästä aurinko plussaa mikä siis sisältää beetakarotiinia ja lykopeenia
      sekä tärkeitä vitamiineja ja hivenaineita. Ne yhdistymällä lisää rusketuksen säilymistä. Porkkanan syönti kyllä auttaa parhaiten, olen myös syönyt paprikaa ja tomaattia mutta porkkana voittaa näistä kaikki. :)

    • ?

      hei jos laittaa oliiviöljyä aurinkoon mentäessä,pitääkö alle laittaa aurinko suojaa ? ruskettuuuko niin ? vai mitä?

    • ghifgjd

      minä menin aamupäivälle rannalla ottamaan aurinkoa ja johan oli kuuma päivä! ensin laitoin aurinkovoidetta ja sitten levitin oliiviöljyä vartalolle...johan rusketuin nopeasti ja palamiseltaki vältyin vaikka tunnin otin aurinkoa yhteen putkeen...lopussa kyllä kävin uimassa:) mutta kyllä tuo öljy auttoi minulle vaikken helposti rusketu!

    • varovaisuutta

      Vauvaöljyn kanssa kannattaa kyllä olla tosi varovainen tai laittaa korkeaa suojakerrointa alle, olin kuuden jälkeen ehkä tunnin auringossa ja paloin heti rinnasta. (En normaalisti kovin helposti pala)

    • Hulluna_Rusketukseen

      Toimiiko siis se hyvin, että kastelee ihoa aurinkoa ottaessa? Jollain suihkepullolla? :-D

    • ILPPARI

      huomista oottaen et pääsen ulos testailee öljyn käyttöä ja toivoen et toimii :)

    • YGC

      Joku tässä sanoi aikasemmin, ettei Suomesta saa aurinkoöljyä. Mulla on Lorealin aurinkoöljyä ja sillä ruskettuu aika hyvin. Tosin, jos lähen rannalle tms, en sitä laita. Se tahraa aika paljon ja on sellasta ällöttävän tuntusta. Haluun heti vaan suihkuun, kun oon ton öljyn kans ottanu aurinkoo.. :) Mut tietty jos kestää sellasen likasen fiiliksen, antaa mennä vaan! :) Tosin, mulle tulee ihan jo normaalista aurinkorasvasta sellanen likanen olo..

      http://www.lorealparis.fi/_fi/_fi/products/product-sheet.aspx?code=SK41_1 siinä on linkki siihen öljyyn, taisin ostaa sen jostain Cittarista/Prismasta yms..

    • kaikki tietävä

      Kannattaa kokeilla että laittaa ruokaöljyä ja kaakao jauhoa sekaisin ja sitä sitten jokapuolelle.. itse laitoin jalkoihin ja kyllä tuli ruskeaksi.. nyt olen laittanut joka puolelle, siitä tulee todella tasainen kaunis rusketus !! (:

      • profilMOOSE

        toimiiko toi oikeesti :O


    • Jammijammi

      Joo mä oon kans kokeillu kaakaojauhon ja rypsiöljyn sekotusta. Upee rusketus! Kokeilkaa!

    • chilijauhe-ruskettuj

      wow, toi kaakaojauho rypsiöljy juttuu vois koklata! ehkä ite ostan ensin sitä hawaian tropicii! kattoo sitte:))) ja sitte mulla on viel yks vinkki ruskettumiseen: sitä rasvaa (sunnuntai leivonta juokseva rasvaa tms.) ja siihen vähän chilijauhetta! u-p-e-a rusketus:)

    • Hyvä rusketus!

      K

    • vinkkejä kiitos =)

      toi kaakaojauho ja rypsiöljy jäi mieleeni ja sitä voisi kokeilla. onko sillä väliä mitä kaakaojauhetta ja rypsiöljyä käyttää?

    • ennenkukn alat ottaan aurinkoo niin käy uimassa/suihkussa. vesi säteilee ja siks ruskettaa paremmin kun iholla on vesipisaroita:)

    • 100µg

      Riittävän D-vitamiinin syönti talvella aiheuttaa sen että iho ruskettuu jo keväällä, jos tarkenee olla toikokuussa auringossa.

      Myös tupakka täytyy jättää pois, jos sellaista käyttää.

      http://personal.inet.fi/koti/remeli/D3.htm

      • 2111111

        tupakoitsijat on ruskeita ympäri vuoden..


    • ei rasvaa.

      Ota aurinkoa ilman rasvaa!

      Auringosta saatavan D-vitamiinin tärkeydestä ei ole puhuttu riittävästi siitä syystä, että tieto sotii aurinkorasvaa myyvän kosmetiikkateollisuuden etuja vastaan.

      Auringonvalon ja d-vitamiinin puutos on kuitenkin linkitetty yli 70 syöpätyyppiin. Toki melanooman riski lisääntyy auringossa kärvistellessä, mutta samalla kuitenkin useiden muiden syöpien riski pienenee. Melanooman kuolimisen riski 75 ikävuoteen mennessä on ~0,3%, kun taas kaikkien syöpien riski on yhteensä 9,65%. Tarvitsemme auringonvalosta UVB-säteitä, joiden avulla muodostamme ihollamme d-vitamiinia.

      Jos levitämme ihollemme kemikaalicocktail-aurinkorasvoja, häiritsemme tehokkaasti ihollamme tapahtuvaa d-vitamiinisynteesiä sekä muita iholla muodostuvia fotoreaktiivisia yhdisteitä. On myös hyvä muistaa, että ~60% siitä mitä laitamme ihollemme, imeytyy myös verenkiertoomme. Mitä korkeampi on rasvan SPF-kerroin - sitä enemmän siinä on kemikaaleja. Kemikaalit häiritsevät kehon hormonitoimintaa ja ne saattavat mm. laukaista estrogeeniriippuvaisia syöpiä rinnoissa, kohdun limakalvossa ja eturauhasessa. Jos haluamme välittää ympäristöstämme ja syödä kaloja, niin huomioitava seikka on myös se, että aurinkorasvamme ja niiden sisältämät kemikaalit ajautuvat pesuvesien mukana vesistöihin, jotka voivat sitten vaikuttaa negatiivisesti kaloihin. Täältä voit lukea lisää aurinkovoiteiden haitoista.
      http://balanssi.blogspot.fi/2012/06/kuinka-valttaa-auringossa-palaminen.html



      D-vitamiinitutkijoiden keskuudessa lienee yleinen se käsitys, että purkista saatu on kuta kuinkin yhtä hyödyllistä kuin auringosta saatu. Varmin tapa saada D-vitamiinia on ottaa aurinkoa keskipäivällä ja ilman rasvaa. Mutta vain sen verran, että ei pala:

      ”Päinvastoin kuin esimerkiksi virallisissa suosituksissa usein neuvotaan, aurinkoa on suositeltavinta ottaa keskipäivällä. Muina aikoina auringon UVB-säteet, joita tarvitaan D-vitamiinin muodostumisessa, suodattuvat lähes kokonaan ilmakehään. D-vitamiinin saamiseksi aurinkoa on suositeltavaa ottaa 20–30 minuuttia kerrallaan suurimmalle osalle kehoa, muutaman kerran viikossa ja ilman aurinkovoidetta. Oma ihotyyppi on tietysti syytä ottaa huomioon.”

      Iltalehti uutisoi äskettäin, että suomalaislapsilla on todettu murtumia ja jopa osteoporoosia, jotka ovat vältettävissä D-vitamiinia lisäämällä. Helsingin alueella tehdyn tutkimuksen mukaan jopa 99 prosenttia helsinkiläisistä koululaisista kärsii D-vitamiinin puutteesta. Iltalehdessä haastateltu ylilääkäri Raimo Rintala suosittelee 50 mikrogramman D-vitamiinilisää myös lapsille.

      Eli jos ette syö D-vitamiinilisää, aloittakaa nyt!

      D-vitamiini terveyden ylläpitäjä sairauksien torjuja!

      Miksi influenssat rantautuvat juuri tänne mihin aurinko ei paista? Aivan oikein, pronssikaudella ihmiset söivät yli kilon kalaa päivässä ja tämä riitti takaamaan riittävän D-vitamiinin saannin, tänä päivänä syödään viljeltyjä kaloja, joiden D-vitamiinipitoisuus on neljännes villikalan pitoisuudesta eli pari mkroa, jos ylipäätään edes syödään kalaa ja joka tapauksessa liian vähän.

      Sopiva annos on 50-250mikrogrammaa päivä ja paras on käydä mittauttamaan veren seerumipitoisuus.
      Joka tapauksessa lasten D-vitamiiniannostukset ovat aivan liian pieniä, näillä annostuksilla vältetään nipin napin riisitauti. Imettävän äidin tulisi saada 75 mikrogrammaa!
      http://luomuilija.blogspot.fi/2012/d-vitamiini-terveyden-yllapitaja.html

    • rusketusraidat 2013
      • halpaa terveyttä

        Porkkanmehua on mieheni juonut ihan muuhun tarkoitukseen ja on ruskea. Syö myös D-vitamiinia 100µg/vrk ja veriarvo on normaali.


    • IhanaKesä2013

      rusketus

      kusetus.

    • Turkkiin♥

      Juu ite oon lähössä turkkiin kuukauden päästä ja olishan sieltä kiva tuua rusketus mukanaan. Voiko sieltä ostaa sellasta rusketus öljyä vai ostanko suomesta valmiiks? En nyt ajatellu normiöljyjä sinne kanniskella et sellane ruskettumiseen tarkotettu sopis mulle:) Kellää kokemuksii?

    • halpaa terveyttä

      D-vitamiinia talvella 100µg/vrk, niin alkaa iho heti ruskettumaan keväällä ja ruskettuu nopsaan.

      Johtuneen ihan siitä, että kun kropassa on D-vitamiinitasot kunnossa, niin iho voi ruskettua, sen sijaan että olis vaalea kerätäkseen mahdollisimman tehokkaasti D-vitamiinivarastoa täyteen.

      Evoluutio on vaalentanut ihomme, jotta se tuottaisi mahdollisimman tehokkaasti D-vitamiinia ihola sen lyhyen aikaa kesällä, kun se on mahdollista.


      Aikuisten ja lasten D3-vitamiini:
      D3-vitamiinia on Suomessa 7,5µg, 10µg, 20µg, 25µg, 30µg, 38µg, 50µg, 100µg ja 125µg vahvuuksina kuivatabletteina, imeskelytabletteina tai öljykapseleina sekä imeväisille on tippoja. Joita myydään ruokakaupoissa, apteekeissa, verkkokaupoissa sekä luontaistuotekaupoissa (tuotteet ja hinnat vaihtelee paikoittain ja paikkakunnittain). Apteekeissa on suppein ja kallein valikoima, joten D-vitamiinit kannattaa ostaa muualta. Öljykapseleissa EI ole lisä- eikä makeutusaineita, joten lienevät parhaimpia valmisteita. Öljykapseleiden imeytyvyys on todettu monissa tutkimuksissa tabletteja paremmaksi joten osta niitä.

      Myös Suomalaisista verkkokaupoista saa edullisemmin kuin kaupasta:
      http://www.ebn.fi/vitamiinit-mineraalit-c-36.html?page=2

      http://www.manninen.info/shop/index.php?route=product/category&path=99_71

      Tässä luotettava kauppa ulkomailla:
      http://www.iherb.com/Vitamin-D

      Softgel = öljykapseli eli parasta, mitä rahalla saa. Öljyjä on erilaisia eli jos on allergiaa esim. kalalle tai soijalle, niin valitse esim. auringonkukkaöljyssä oleva valmiste.

      1000IU = 25µg

      2000IU = 50µg

      4000IU = 100µg

      5000IU = 125µg

      iHerbin tilausohjeet (visa tarvitaan):
      http://www.onnistuneetkaupat.fi/iherb-tilausohjeet/

      "Tarkasti ottaen homma on määritelty euroissa. Jos alv jää alle 5 euron, ei sitä peritä. Ravintolisillä alv on 14 %. Tarkoittaa siis, että ravintolisiä voi tilata alle 35,70 euron, jotta alvia ei tarvitse maksaa. Summa sisältää postikulut.

      Mitä tuo tarkoittaa dollareissa? Tullilla on kuukausittain vaihtuvat valuuttakurssit, joita sovelletaan. Maaliskuussa 1 euro = 1,321 dollaria ja huhtikuussa 1 euro = 1,2775 dollaria. Ratkaisevaa on se, milloin paketti saapuu Suomeen. Huhtikuussa saapuvan iHerb-tilauksen pitäisi pysyä postikuluineen alle 45,60 dollarin, jotta alvia ei mene."

      Tullin valuuttakurssit:
      http://www.tulli.fi/fi/yrityksille/tuonti/valuutan_muuntokurssit/index.jsp

      http://iherbvitamiini.blogspot.fi/

    • ABINARGAN

      100% arganöljy voit ruskettua hyvällä väreillä .. minä siitä käytään aina . se on muuten rikas E VITAMIINISTA .. MULLA ON SIITÄ PUOLI LITRA JÄLJELLÄ -- MOI

    • smoothie.

      Ihoni ei edes kuivu.

      Eli yksinkertaistettuna: Aikuinen tarvitsee hyvää rasvaa ja proteiinia n. 80 grammaa päivässä sekä n. 500 grammaa kasvikunnan tuotteita.

    • dinasbeauty

      Hei!

      Vauvaöljy oli minulla aivan uusi juttu! Pitääkin kokeilla sitä! :)
      Kiitos vinkistä!
      Olen itse kokeillut rusketuspillereitä ja sanotaan, että kesäisin pitäisi syödä paljoin porkkanoita ja olla auringossa. Tätäkin siis tullut kokeiltua. Monet miettivät, että porkkanaa?! Siitähän tulee oranssiksi.. Mutta kun niitä napostelee auringonpaisteessa, niin aurinko tarttuu paremmin ihoon ja en ole itsessäni huomannut oranssia sävyä ihollani. Paitsi suupielet ehkäpä vähän oranssin sävyttää on ;)
      Terveellinen ja edullinen! Kannattaa kokeilla! (:
      En suosittele rusketusvoiteita jne.. tulee hetken päästä "läiskiä" iholle ja näyttää kamalalta!

      Onnea kokeiluun! ^^

      Love xxx: DinasBeauty

      • talvi on

        Suomen auringossa ruskettuu seuraavan keran ensi toukokuussa.


      • vauvapöljy hahha

        paras keksintö onmerilevä ja muut vihreet kasvikset. kyllä se sisältä päin pitää tulla.


    • fj45jfkft

      Mitä ootte siitä mieltä että nuoret (12-15 vuotiaat) ottaa aurinkoa?

    • tietoafaktaa

      Moottoriöljy on kans yks hyvä vaihtoehto. Sitä vähän iholle niin jo ruskettuu tehokkaasti!

    • Anonyymi

      En ole ruskettuvaa tyyppiä, mutta tomaatteja syömällä väriä tulee. 10-vuotta sitten oltiin viikko Espanjassa ja söin tuoreita tomaatteja n. 10 päivässä. Rusketuin niin, että oli itsekkin vaikea uskoa. Kuvat on mukava muisto reissusta.

    • Anonyymi

      Senkus menee aurinkoon jos rusketusta haluaa. Jos genetiikka on sellainen, ettei rusketu, niin ei siihen mitkään vippaskonstit auta.

      • Anonyymi

        Tämän ketjun voisi poistaa, vaikka tytöt tahtookin olla nkreitä. Kaikkea sitä saa lukea, ovatko nuoret naiset vieläkin tietämättömiä ja tyhmiä, Vanha ketju, luotan että naiset ovat valveutuneempia tänä päivänä. Toivottavasti eivät lapsiaan krillaa.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6462
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4183
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2577
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2010
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1528
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1387
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1090
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1036
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1021
    Aihe