Lievä autismi?

opiskelijalla

Olen parikymppinen AMK-tason opiskelija. En jaksa alkaa luritella tässä pitkää tarinaa, joten tässä muutamia oireitani jotka voivat viitata autismiin:

- Saman sanan (esim. lemmikkieläimen nimen) järjetön hokeminen kotona.

- Johonkin tiettyyn mitättömään asiaan täysillä keskittyminen (esim. postimerkkejen keräily). Muulla maailmalla ei paljon väliä tuolloin ja asian parissa voi kulua tunteja päivässä.

- Ei erityistä halua ihmiskontakteihin. Voi olla myös oire huonosta itsetunnosta.

- Järjenjuoksu ei salamannopeaa. Esim. vitsien ymmärtäminen joskus vaikeaa ja nopeasti reagoiminen keskustelussa mahdotonta. Mietin aina todella tarkkaan mitä sanon ja se kuluttaa aikaa.

Mitä mieltä olette?

15

5995

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihmiset ovat erilaisia

      Ei kuulosta kovinkaan erikoiselta.

    • mieleen...

      Asperger.
      Googleta asperger sivuille ja tee testi tai tutustu muuten asiaan jos kiinnostaa.

      • opiskelijalla

        Kiitos vinkistä. Testin mukaan minulla on jonkin verran As-piirteitä (113 pistettä). Todella moni testin kohta kävi kuitenkin minuun täydellisesti, kuten omaan maailmaan sulkeutuminen ja juuri se vitsien ymmärtäminen :-)

        Luulenpa, että osa oireistani johtuu koulukiusaamisesta, josta sain kärsiä 15 vuotta. Sosiaalisten suhteiden ylläpito on tuon jälkeen ollut vaikeata ja olen viettänyt suurimman osan nuoruudestani yksin omien harrastusten parissa.


      • sinua
        opiskelijalla kirjoitti:

        Kiitos vinkistä. Testin mukaan minulla on jonkin verran As-piirteitä (113 pistettä). Todella moni testin kohta kävi kuitenkin minuun täydellisesti, kuten omaan maailmaan sulkeutuminen ja juuri se vitsien ymmärtäminen :-)

        Luulenpa, että osa oireistani johtuu koulukiusaamisesta, josta sain kärsiä 15 vuotta. Sosiaalisten suhteiden ylläpito on tuon jälkeen ollut vaikeata ja olen viettänyt suurimman osan nuoruudestani yksin omien harrastusten parissa.

        jäi/jää vaivaamaan oletko sittenkin Asperger niin tietoa kyllä löytyy vaikka kuin paljon.
        Asian tunteva lääkäri tietää sitten jos hakeudut selaisen pakeille.
        Kaikki As-testit ovat suuntaa antavia ja eivät todista varmuudella puoleen eikä toiseen onko vai eikö ole As? As-kirjo on laaja.


      • sainkin
        opiskelijalla kirjoitti:

        Kiitos vinkistä. Testin mukaan minulla on jonkin verran As-piirteitä (113 pistettä). Todella moni testin kohta kävi kuitenkin minuun täydellisesti, kuten omaan maailmaan sulkeutuminen ja juuri se vitsien ymmärtäminen :-)

        Luulenpa, että osa oireistani johtuu koulukiusaamisesta, josta sain kärsiä 15 vuotta. Sosiaalisten suhteiden ylläpito on tuon jälkeen ollut vaikeata ja olen viettänyt suurimman osan nuoruudestani yksin omien harrastusten parissa.

        130 pistettä, taidan olla sitten selvä "asbergerikko"...


      • keskusteluun
        sainkin kirjoitti:

        130 pistettä, taidan olla sitten selvä "asbergerikko"...

        Mikä olisi sopiva?


      • Googlettaa?

      • linkkejä

      • Koulukiusattu assi
        opiskelijalla kirjoitti:

        Kiitos vinkistä. Testin mukaan minulla on jonkin verran As-piirteitä (113 pistettä). Todella moni testin kohta kävi kuitenkin minuun täydellisesti, kuten omaan maailmaan sulkeutuminen ja juuri se vitsien ymmärtäminen :-)

        Luulenpa, että osa oireistani johtuu koulukiusaamisesta, josta sain kärsiä 15 vuotta. Sosiaalisten suhteiden ylläpito on tuon jälkeen ollut vaikeata ja olen viettänyt suurimman osan nuoruudestani yksin omien harrastusten parissa.

        "Luulenpa, että osa oireistani johtuu koulukiusaamisesta, josta sain kärsiä 15 vuotta"

        OLETKO POHTINUT, MISTÄ KOULUKIUSAAMINEN JOHTUI?

        Syynä on saattanut olla juuri autismin oireet, jotka vaikuttaa keskinäiseen viestintään. Asperger-lapset joutuvat usein kiusatuiksi.


    • toni

      ...

    • onas

      Vaikuttaa , voisko sinulla olla asperger-syndrooma.Aikuisella pojallani diagnosoitiin as-oireyhtymä ja hänellä on samoja "oireita" As-henkilöt ovat kömpelöitä, huumorintajultaan heikkoja, kiinnostuksen kohteiltaan kapea-alaisia , pakkoneuroosisia, Ymmärtävät ja tulkitsevat asioita väärin jne.

      • koulupolulla

        Kirjoitti kielitieteen tutkija lapsuudestaan - kuinka hyvin hän kuvaakaan assin kokemusta kouluaikoinaan!


    • Asperger pojan äiti

      joten kannattaa ottaa selville, onko sinulla se. Qookleta aspergerin syndrooma ja katso mitä löytyy netistä.

    • Äiti-5

      Hei olen epilepsiaa sairastavan lapsen äiti,ja lapsellani on juurikin tuollaisia oireita ilmennyt joista kerroit.ELi on omissa oloissaan,ei ihmis kontakteja yms.ja nyt on ilmennyt ajan tajun hämärtyminenkin eli ei huomaa ajan kulua.lukee omassa huoneessa kaikkea muuta kuin kokeisiin.yms-Minulla on 5lasta ja vanhin on 13v.ja äitinä olen yrittäny kaikin tavoin huomioida kaikki lapseni tasa puolisesti.tosin 12v tyttäreni on sellainen että hän ymmärtää huumoria,hänelle voi puhua kuin aikuiselle.ja tää 13v on sellainen että,ei voi puhua mitä haluaisi ja mietittävä mitä ja miten asian hänelle ilmaisee.minun muut lapset ovat 8v poika 5v tyttö ja 3v poika,

      Voimia sinulle ja jaksamista sekä hyvää kevättä

    • Itsediagnosoitu assi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      4040
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3912
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      607
      3814
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      18
      2548
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      77
      2401
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      334
      2036
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      124
      2015
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      188
      1859
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1539
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1392
    Aihe