Mikä rahapula?

ADOLF

Mitä kaikki opiskelijat väittävät, etteivät rahat riitä? Paskapuhetta. Asukaa solukämpissä, eikä OMISSA TURVALLISISISSA YKSIÖISSÄ, joissa ei opi sosiaalista elämää. Itse opiskelin yliopistossa ja asuin solussa ja tein vain vähän duunia yhtäaikaa ja silti jäi rahaa syömiseen ( muutakin kuin tonnikalaa ja makaroonia. Sitäpaitsi tonnikaln kilohinta on huomattavasti suurempi kuin jauhelihan. Ne jotka ovat vegaaneja, heidän pitäisi olla valmis siihe , ettei kaikki onnistu niin helposti kuin "normaaleilla ihmisillä) Lopettakaa valitus ja valitkaa opiskelupaikka muualta kuin Helsingistä, niin fyffe riittää.

42

7585

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Opiskelija

400 euroa kuussa ei riitä mihinkään! Solukämpässä asuminen on yleensä rauhatonta (ei pysty opiskeleen kun toiset ryyppää ja metelöi kaikki illat ja yöt)puhun kokemuksesta! Eikä ole mitään omaa rauhaa. Sitten se jauheliha: rasvaista, epäterveellistä, yksipuolista. Minä ainakin olen kiinnostunut omasta terveydentilastani ja haluan syödä monipuolisesti ja terveellisesti. Ja millä perusteella vegaanit ei ole normaaleja ihmisiä??? Opiskelu on yhtä kallista, asuit sitten Hesassa tai muualla.

• adolf

missäs opiskelet? ja solukämmpiinkin saa säänöt, jos niitä halutaan. mites ne muut ryyppää ja rellestää, jos sulla ei ole rahaa...Vegaanit on ihan normaaleita, mutta katso vain omaa purukalustoasi. Löydät sieltä molempiin ravintoihin sopivat hampaat. Onko kaikilla vcegaaneilla vain se tavoite, ettei syödä eläinkunnantuotteita. Entäs sitten? Jos mennään tarpeeksi pitkälle, ethän voi syödä mitään elävää, sillä myös kasvit elävät!

• Opiskelija
        adolf kirjoitti:

missäs opiskelet? ja solukämmpiinkin saa säänöt, jos niitä halutaan. mites ne muut ryyppää ja rellestää, jos sulla ei ole rahaa...Vegaanit on ihan normaaleita, mutta katso vain omaa purukalustoasi. Löydät sieltä molempiin ravintoihin sopivat hampaat. Onko kaikilla vcegaaneilla vain se tavoite, ettei syödä eläinkunnantuotteita. Entäs sitten? Jos mennään tarpeeksi pitkälle, ethän voi syödä mitään elävää, sillä myös kasvit elävät!

mutta mielestäni kukin saa syödä miten ja mitä haluaa. No kyllä ne muut vaan kummasti ryyppää, en tiedä mistä niillä rahaa riittää, itse en edes halua ryypätä koska se on typerää.

• Miina

Syö broilerin-, kalkkunan- tai hirvenjauhelihaa, eipä ainakaan ole rasvaista. Kana on muutenkin halpaa ja terveellistä. Tässä muutama muu halpa ruokavinkki:

Perunamuussi kananmunakastikkeella
        Omatekoiset lohkoperunat silakkapihvien kera
        Ruismakaroonibroileripata (ohje löytyy ruismakaroonipussista)
        Kesäkeitto
        Uunipuuro
        Nakkirisotto jossa hernemaissipaprikasekoitus
        Makaroonijauhelihapata
        Riisi paprikakastikkeella

400 eurolla täällä Oulussa pärjää ihan hyvin, vaikka en asu solukämpässä vaan kolmiossa avomiehen kanssa. Vuokraan menee 200 euroa, puhelinlaskuun 20e, sähköön n. 10e/kk ja loput "elämiseen". Kesällä ollaan tehty niin paljon ja hyväpalkkaista kesätöitä että rahaa on säästössä, mutta vaikka sitä ei olisi niin pärjäisimme opintotuella hyvin.

Totuus on, että opiskelu täällä on varmasti halvempaa kuin Hesassa. Opiskeluasunnot melko halpoja ja yliopiston vieressä, eli bussilippuihin ei välttämättä tarvitse upottaa rahaa, ruokakin on halvempaa täällä (ennen hesassa maitolitra läheni joissakin kaupoissa viittä markkaa kun se täällä oli 3,60 mk, miten tilanne on nyt?).

• entinen opiskelija
        Opiskelija kirjoitti:

mutta mielestäni kukin saa syödä miten ja mitä haluaa. No kyllä ne muut vaan kummasti ryyppää, en tiedä mistä niillä rahaa riittää, itse en edes halua ryypätä koska se on typerää.

> mutta mielestäni kukin saa syödä miten ja mitä > haluaa.

Niinhän sitä saa, mutta omalla kustannuksellaan, ei opintotuella.

Itse olisin opintoaikoinani halunnut käydä syömässä Palace grillissä ja Savoyssa, mutta eipä tullut kovin montaa kertaa käytyä jostain kumman syystä. Silloin elettiin tilanteen vaatimalla tavalla. Nyt kun tienaan rahani työstä voin hyvinkin käydä ko. paikoissa ja syödä muutenkin mitä haluan. Eli elä tilanteen mukaan äläkä ruikuta apua yhteiskunnalta.

• IHMETTELEVÄ
        Miina kirjoitti:

Syö broilerin-, kalkkunan- tai hirvenjauhelihaa, eipä ainakaan ole rasvaista. Kana on muutenkin halpaa ja terveellistä. Tässä muutama muu halpa ruokavinkki:

Kesäkeitto
        Uunipuuro
        Makaroonijauhelihapata

400 eurolla täällä Oulussa pärjää ihan hyvin, vaikka en asu solukämpässä vaan kolmiossa avomiehen kanssa. Vuokraan menee 200 euroa, puhelinlaskuun 20e, sähköön n. 10e/kk ja loput "elämiseen". Kesällä ollaan tehty niin paljon ja hyväpalkkaista kesätöitä että rahaa on säästössä, mutta vaikka sitä ei olisi niin pärjäisimme opintotuella hyvin.

Totuus on, että opiskelu täällä on varmasti halvempaa kuin Hesassa. Opiskeluasunnot melko halpoja ja yliopiston vieressä, eli bussilippuihin ei välttämättä tarvitse upottaa rahaa, ruokakin on halvempaa täällä (ennen hesassa maitolitra läheni joissakin kaupoissa viittä markkaa kun se täällä oli 3,60 mk, miten tilanne on nyt?).

no halpa on muutamilla oululaisilla kolmio; kun siihen rahaa menee vain 200 euroa, meidän psoassin kolmion vuokra on 513,49 euroa........maksetaankohan siis ylihintaa, kun täällä Oulussa on vuokrat kuulemma NIIN halpoja?! Totuushan on (Turussa 20vuotta asuneena) että Oulussa on keskimääräisesti jonkin verran kalliimmat asunnot kuin Turussa! Ja tämä on fakta. On se vittu kumma juttu että opiskelijat ylistävät täällä kilvan rahojensa riittävyyttä, perkele mitä sitä sitten toiset vaativat kaikenmaailman vetoomuksilla opintotuen tarkistamista (joka on todellisuudessa naurettavan alhainen, jos sitä vertaa työttömyysturuvaan, jonka senkin suuruus on ihmisarvoa HALVENTAVA ja toisaalta opiskelu kuluttaa rahaa enemmän, menot ovat vähintäänkin samat kuin työttömän, mutta opiskelijan on päästävä kouluun, usein bussilla ja ostettava jotain tarvikkeita silloin tällöin, eli kyllä minimissäänkin opiskelija hieman enemmän tarvitsisi kuin työtön)...laitetaan vaan kaikki porukalla viestiä eduskuntaan: "perumme vaatimuksemme opintotuen nostamisesta joka on ollut sama 20 vuotta vaikka elinkustannukset nousevat kokoajan, kun ME KAIKKI TULEMME TOIMEEN NIIN SAATANAN LOISTAVASTI!" VOI VITTU SANON MINÄ, luulisi että opiskelijan intresseissä ja toiveissa olisi opintotuen korotus, eikä riekuta täällä KUINKA HYVIN PYYHKII........

• VOI VOI
        entinen opiskelija kirjoitti:

Itse olisin opintoaikoinani halunnut käydä syömässä Palace grillissä ja Savoyssa, mutta eipä tullut kovin montaa kertaa käytyä jostain kumman syystä. Silloin elettiin tilanteen vaatimalla tavalla. Nyt kun tienaan rahani työstä voin hyvinkin käydä ko. paikoissa ja syödä muutenkin mitä haluan. Eli elä tilanteen mukaan äläkä ruikuta apua yhteiskunnalta.

MISSÄ ON SUNKIN EMPATIAS, MITÄ VITTUA SE SULLE KUULUU JOS JOKU RUIKUTTAA YHTEISKUNNALTA APUA, TOSIASASSAHAN OPITNOTUKI ON NAURETTAVA JA MILLÄ OIKEUDELLA SE ON JÄTETTY KOROTTAMATTA VIIMEISEN 20 VUODEN AIKANA (VIITTAAN EDELLISEEN KIRJOITTAJAAN), VAIKKA YLEISET HINNAT NOUSEVAT. ITSE OLEN 2 VUOTTA SITTEN VALMISTUNUT JA KYLLÄ MINULLA RIITTÄÄ EDELLEEN SOLIDAARISUUTTA OPISKELIJOITA KOHTAAN JA OLISIN VALMIS MAKSAMAAN JOPA ENEMMÄN VEROJA JOS SE OLISI TARPEEN OPINTOTUEN KOROTTAMISEKSI, NIMITTÄIN JOS TÄMÄ RASSUKKA SUOMEN VALTIO EI MUUTEN KOROTUKSIA PYSTY HOITAMAAN, OOPPERATALOJA YM KYLLÄ VOIDAAN RAKENTAA! ON SE KUMMA JUTTU ETTÄ MUUTAMISTA TULEE TOLLASIA KUSIPÄITÄ HETI KUN VALMISTUTAAN JA PÄÄSTÄÄN PALKOILLE, (NAUTITKO SADISMISTA??) ONNEKSI EI KAIKISTA!!

• Opiskelija
        entinen opiskelija kirjoitti:

minun pitäisi syödä epäterveellisesti ja yksipuolista ruokaa. koska näillä surkeilla opintotuilla ei saa kunnon ruokaa. ravintoloista en välitä, kun saisi kaupasta hyvää safkaa niin se riittäis. SIIS LISÄÄ OPINTOTUKEA!!!!!

• Opiskelija
        Miina kirjoitti:

Kesäkeitto
        Uunipuuro
        Makaroonijauhelihapata

asut avomiehen kanssa, eli tulot on isommat. ja sanopa mistä niitä hyväpalkkaisia kesätöitä saa? minulle maksettiin kesätöistä 700 e/kk. että silleen. sitä paitsi, kesälläkin on elettävä. täytyy olla tosissaan aika isot palkat(isikö sinulle firmastaan paikan hommasi?)että säästöön jää talvea varten!!!

• Opiskelija
        IHMETTELEVÄ kirjoitti:

no halpa on muutamilla oululaisilla kolmio; kun siihen rahaa menee vain 200 euroa, meidän psoassin kolmion vuokra on 513,49 euroa........maksetaankohan siis ylihintaa, kun täällä Oulussa on vuokrat kuulemma NIIN halpoja?! Totuushan on (Turussa 20vuotta asuneena) että Oulussa on keskimääräisesti jonkin verran kalliimmat asunnot kuin Turussa! Ja tämä on fakta. On se vittu kumma juttu että opiskelijat ylistävät täällä kilvan rahojensa riittävyyttä, perkele mitä sitä sitten toiset vaativat kaikenmaailman vetoomuksilla opintotuen tarkistamista (joka on todellisuudessa naurettavan alhainen, jos sitä vertaa työttömyysturuvaan, jonka senkin suuruus on ihmisarvoa HALVENTAVA ja toisaalta opiskelu kuluttaa rahaa enemmän, menot ovat vähintäänkin samat kuin työttömän, mutta opiskelijan on päästävä kouluun, usein bussilla ja ostettava jotain tarvikkeita silloin tällöin, eli kyllä minimissäänkin opiskelija hieman enemmän tarvitsisi kuin työtön)...laitetaan vaan kaikki porukalla viestiä eduskuntaan: "perumme vaatimuksemme opintotuen nostamisesta joka on ollut sama 20 vuotta vaikka elinkustannukset nousevat kokoajan, kun ME KAIKKI TULEMME TOIMEEN NIIN SAATANAN LOISTAVASTI!" VOI VITTU SANON MINÄ, luulisi että opiskelijan intresseissä ja toiveissa olisi opintotuen korotus, eikä riekuta täällä KUINKA HYVIN PYYHKII........

...SAMAA MIELTÄ!

• Miina
        IHMETTELEVÄ kirjoitti:

Meitähän on kaksi maksajaa tässä, eli vuokra on vähän päälle 400 euron, et tainnut ymmärtää sitä? Ei se mitään, olisin voinut esittää asian paremminkin :)

Vuokrat Kaijonharjussa ovat melko halvat, kaveriporukka asuu yksityisessä kolmiossa josta he maksavat n. 168e/pää. Mielestäni se ei ole paljon. Koskelasta saa saunallisen yksiön hintaan 1500 markkaa/kuussa. Psoaksen solu Taidonkaarella irtoaa n. 170 eurolla. Eipä tämä mielestäni kallista ole kuin kuulen paljonko kaverini esim. Turussa maksaa asumisesta. Yhdellä on yli 3000 markan vuokra, yksiössä!! Ja eräskin tuttavapariskunta maksavat melkein 4000 markkaa kolmiosta!

Opintotuki ON liian pieni, työttömällekin maksetaan paljon enemmän, ja se on väärin. Työtön ei tee mitään hyödyllistä opiskelija sen sijaan kouluttaa itseensä valtiolle hyödyllisen. Ei työttömälle pitäisi maksaa verorahoista edes noinkaan paljon, liiton rahat ja vakuutukset on asia erikseen, mutta ei valtion pitäisi tukea sohvalla makaamista samalla tavalla kuin opiskelua!

Opintotukea pitäisi nostaa! Ei kait siitä ollut kyse nyt? Kyse oli siitä PÄRJÄÄKÖ opintotuella, ja vastasin että pärjää. Kyllä sillä henkiin jää mutta elämä ei ole mikään hirmu makoisa.

Voisit sinäkin tulla seuraavaan SOPO-jaoston kokoukseen, siellä me keskustellaan näistä asioista. Tervetuloa!

• Miina
        Opiskelija kirjoitti:

asut avomiehen kanssa, eli tulot on isommat. ja sanopa mistä niitä hyväpalkkaisia kesätöitä saa? minulle maksettiin kesätöistä 700 e/kk. että silleen. sitä paitsi, kesälläkin on elettävä. täytyy olla tosissaan aika isot palkat(isikö sinulle firmastaan paikan hommasi?)että säästöön jää talvea varten!!!

Minulle maksettiin tuon verran kesätöistä lehden konttorissa, eli ihan kiva palkka. Sain työni ihan ilman sukulaisapuja tai suhteita, pelkkästään kokemuksen perusteella (edellisistä töistä olen muutamia saanut suhteilla, nyt siitäkin oli hyötyä!).
        Ja jäihän siitä jotakin säästöön talvea varten, lisäksi teen syksyllä ja talvella vähän freelancer-hommia josta aina silloin tällöin tulee muutama sata euro lisää.
        Avomieheni tulot olivat kesällä huomattavan paljon suuremmat, hän oli tehtaalla töissä esimieshommissa.

Yritä pärjää, vaikka tiukkaa tekee!

Opintotuki ylös!!

• Pauligue
        Opiskelija kirjoitti:

Olin toissa kesänä töissä 2 kuukautta rakennusfirmassa ja bruttotuloni olivat noin 50 000 mk / 2kk, tosin ylityötunteja oli semmoset 40h / 2 viikkoa, että aika paljon sain töitä paiskia mutta kyllä kannatti.

• opiskelija
        IHMETTELEVÄ kirjoitti:

Enpä olisi itse paremmin osannut sanoa!

• öklsdjfö

Minulla on ollut 4 eri kämppistä ja rauhallista on ollut ja hyvin olemme tulleet toimeen. Tämä on tietenkin tuurista kiinni.

Ostan huoletta mitä tahansa ruokaa ja syön monipuolisesti herkkujakin sillointällöin. Ei tarvitse nähdä nälkää. Juhlin, shoppailen, matkustelen sillointällöin...

Vuokra 200, en tee töitä, sillointällöin nostan lainaa JOS tekee tiukkaa (esim. jos jokin reissu tiedossa, olin juuri laivalla). Kesätöistä toki on jäänyt vähän säästöön mutta kyllähän ne säästötkin näin puolessa vuodessa pikkuhiljaa vähenee, joten juuri tuossa nostin muutaman satasen lainaa pitkästä aikaa.

:)

• Adolf

... Adolf on hyvä osoittaa jokaiselle opiskelijalle soluasunnon. Varmasti henkilöt, jotka asuvat vuokralla muussa kuin soluasunnossa ovat kiitollisia vapaasta soluasuntopaikasta.

En tiedä, mihin yliopistoon hyväksytään näinkin tyhmiä ihmisiä, jotka eivät edes tiedosta asuntopulaa esim. pääkaupunkiseudulla. Tai sitten opiskelit vuonna 1940, jolloin asuntoloita oli kaikille halukkaille.

Jos opiskelet esim. eläinlääkäriksi, minkähän mahdollisen toisen kaupungin valitset opiskelupaikkakunnaksesi? Mikä yliopisto?

Rahapula selittyy sillä, että yliopistossa on kirjat maksullisia - vieläpä huippukalliitakin. Sen lisäksi opintososiaaliset edut ovat polkeneet paikoillaan viimeiset kymmenen vuotta, kun muut hinnat/vuokrat ovat kallistuneet merkittävästi.

Ilmeisesti olet opiskellut yliopistossa jotain maailman turhinta ainetta, kun et tämän vertaa edes tiedä.

• ?n?gm?

jäi pois :) Mutta pointti on edelleen sama.

Opintososiaalisia etuja on nostettava.

• Miina

Täällä Oulussa asuntotilanne on melko hyvä, soluja riittää lähes kaikille halukkaille, ja jos on oikein tiukka tilanne niin aina löytyy vapaa soluhuone jostakin. Täällä jonotetaan yksiöitä jopa 1½ vuotta, eli niitä on liian vähän, samoiten hyvälaatuisia perheasuntoja.

Myös vapailta markkinoilta löytyy halpoja asuntoja, eräskin kaveri asuu kolmiossa kahden kaverin kanssa ja heidän vuokra on halvempi kuin psoaksen vastaava :)

Ja sitten kirjoihin, missä yliopistossa on pakko ostaa sikakalliita kirjoja? Mistä lähtien yliopistokirjastot on laukkautettu? Ja kopiokortitkin ovat halvempia kuin kirjat. Itse olen kohta opiskellut 3,5v ja olen ainoastaan kaksi kirjaa tarvinnut ostaa, muuten olen pärjännyt kirjaston, kavereiden tai kopsatuilla kirjoilla. Moneen kurssiin saa myös ostettua hyviä, halpoja prujuja yopainosta. Mutta tämäkin on tietenkin alakohtaista, jotku ehkä tarvitsevat omia, sikakalliita kirjoja, tai haluavat sellaisia.

Opintososiaalisista eduista olen samaa mieltä.

• ...

Muakin ihmetyttää kun valitetaan ettei rahat opiskelijalla riitä. ja tossa joku sano et 400 € kuussa ei riitä mihinkään. Mun tuet on alle 300€/kk, mut silti riittää. Enkä ees asu missään opiskelija asunnossa vaan ihan yleisillä markkinoilla olevassa kaksiossa.

Eikai rahoja saa riittämään jos käyttää ne alkoholiin, tupakkaan ja älyttömän suuriin kännykkälaskuihin.

• Opiskelija

sanopa miten saa riittämään 400 euroa kun vuokra on jo 325 euroa kuussa.? puhelinlaskuni on noin 20 e kuussa, tupakkaa en polta enkä juo alkoholia. ei riitä ainakaan terveelliseen ja monipuoliseen ruokaan, puhumattakaan muista välttämättömistä menoista!

• ...
        Opiskelija kirjoitti:

sanopa miten saa riittämään 400 euroa kun vuokra on jo 325 euroa kuussa.? puhelinlaskuni on noin 20 e kuussa, tupakkaa en polta enkä juo alkoholia. ei riitä ainakaan terveelliseen ja monipuoliseen ruokaan, puhumattakaan muista välttämättömistä menoista!

Eikö muka 55€ kuussa riitä ruokaan???
        Ei ne sähkö ja vesilaskut joka kuukausi tuu.

• omituista puhetta joillakin
        ... kirjoitti:

Väittääkö edellinen kirjoittaja tosissaan että 55 euroa riittää kuukauden ruokaan???? sehän tekee päivä kohti 1,7euroa eli 10 vanhaa markaa. Nyt en kyllä ymmärrä miten se voi ruokaan riittää, ja vaikka ne sähkö ja vesilaskut ei joka kuussa tulekaan, täytyy niillekin rahaa varata, mut jos se 55 euroo riittäiskin ruokaa = koko huikea 55 euroa menee ruokaan ja hänen tapauksessaan 20 euroa kännykkään ja 325 euroa vuokraan = 400 euroa eli hänen tulot, niin millä rahoilla hän maksaa sähkön, veden, harrastukset, hiusshampoot, kortonkit, koulukirjan tai ihan mitä vaan (vai pitääkö ne vähentää ruuasta?!?, eli syökö hän seuraavana pieniä kiviä pihamaalla) sillä tulkoon sähkölasku vaikka kerran vuodessa, tietty summa siihen silti menee,....voi herranjumala, se on kumma juttu kun toisille kaikki on niin helppoa, eli 400 euroa riittää, riittäkö se siksi että äiti ja isä jeesaa aina mukavasti kun siltä tuntuu? Ja ota nyt huomioon ettei kaikilla ole jeesavia äitejä sun muita hyviä haltioita. Ja mitä tulee ryyppäämiseen, ei opiskelijan tuloilla edellä mainitun laskelman pohjalta ainakaan mitään ryypätä.....

• Opiskelija
        ... kirjoitti:

ei todellakaan riitä!!!ja pitäähän sitä muutakin ostaa kuin ruokaa. ei itsestään huolehtiva, urheileva opiskelija pärjää jauhelihalla ja kaurapuurolla! sinä taidatkin olla joku porvarin pentu jota äiti ja isi avustaa.

• maagi
        Opiskelija kirjoitti:

ei todellakaan riitä!!!ja pitäähän sitä muutakin ostaa kuin ruokaa. ei itsestään huolehtiva, urheileva opiskelija pärjää jauhelihalla ja kaurapuurolla! sinä taidatkin olla joku porvarin pentu jota äiti ja isi avustaa.

Minäkin asun Oulussa possauksen perhekämpässä eikä vuokra päätä huimaa. Mutta ne jotka väen vängällä haluavat uudenkarheaan asuntoon, joutuvat luonnollisesti maksamaan toooosi paljon pikki yksiön vuokrasta myös Yliopistokadun uusissa taloissa, joten sanonpa että vuokran korkeudesta ei kannata ainakaan silloin valittaa, jos itse on halunnut asua uudessa asunnossta tai yksityiseltä vuokratussa kämpässä. Oma vika.

Mutta eihän se 55 egee kuussa riitä minunkaan mielestäni kunnolliseen elämiseen sitten mitenkään, kun ottaa kaiken huomioon. Mutta viaton lisäkysymys, tarkennusta pyytäisin Opiskelijalta: eikö kesätienesteistäsi jäänyt yhtikäs mitään taskuun??

• Opiskelija
        maagi kirjoitti:

Minäkin asun Oulussa possauksen perhekämpässä eikä vuokra päätä huimaa. Mutta ne jotka väen vängällä haluavat uudenkarheaan asuntoon, joutuvat luonnollisesti maksamaan toooosi paljon pikki yksiön vuokrasta myös Yliopistokadun uusissa taloissa, joten sanonpa että vuokran korkeudesta ei kannata ainakaan silloin valittaa, jos itse on halunnut asua uudessa asunnossta tai yksityiseltä vuokratussa kämpässä. Oma vika.

Mutta eihän se 55 egee kuussa riitä minunkaan mielestäni kunnolliseen elämiseen sitten mitenkään, kun ottaa kaiken huomioon. Mutta viaton lisäkysymys, tarkennusta pyytäisin Opiskelijalta: eikö kesätienesteistäsi jäänyt yhtikäs mitään taskuun??

ei todellakaan jäänyt mitään, vai mitäs luulet, kun palkka oli 700 euroa kuussa?

• Miina
        Opiskelija kirjoitti:

ei todellakaan jäänyt mitään, vai mitäs luulet, kun palkka oli 700 euroa kuussa?

Millä alalla opiskelijalle maksetaan noin surkeat tulot?

Ja miksi et nostanut asumislisää kesällä, nuo tulot eivät olisi siihen vaikuttanut. Asumislisäähän voi nostaa ilman opintotukea, edellytyksenä on 2,5ov/kk yliopistossa (amk:n rajoista en tiedä). Asumislisä ei vaikuta opintotukikuukausiin mutta vuosiansiotuloihin kyllä. Esim. jos nostaa kesällä asumislisää kahdelta kuukaudelta niin saa vuodessa tienata 7070euroa.

Tässä pikku vinkki ensi kesäksi.

• Opiskelija
        Miina kirjoitti:

Millä alalla opiskelijalle maksetaan noin surkeat tulot?

Ja miksi et nostanut asumislisää kesällä, nuo tulot eivät olisi siihen vaikuttanut. Asumislisäähän voi nostaa ilman opintotukea, edellytyksenä on 2,5ov/kk yliopistossa (amk:n rajoista en tiedä). Asumislisä ei vaikuta opintotukikuukausiin mutta vuosiansiotuloihin kyllä. Esim. jos nostaa kesällä asumislisää kahdelta kuukaudelta niin saa vuodessa tienata 7070euroa.

Tässä pikku vinkki ensi kesäksi.

hommissa olin kun muuta työtä en saanut. ei ollut alaani vastaavaa. ei minun käsittääkseni asumislisää tai muutakaan saa kesällä. en opiskele yliopistossa vaan amk:ssa. kesätöiden saaminen on aika vaikeaa, ja aika harvasta paikasta saa sitä rahaa niin paljon että jäisi säästöön.

• Miina
        Opiskelija kirjoitti:

hommissa olin kun muuta työtä en saanut. ei ollut alaani vastaavaa. ei minun käsittääkseni asumislisää tai muutakaan saa kesällä. en opiskele yliopistossa vaan amk:ssa. kesätöiden saaminen on aika vaikeaa, ja aika harvasta paikasta saa sitä rahaa niin paljon että jäisi säästöön.

Valitettavaa, ettei kaikille opiskelijoille löydy oman alan hommia, itse pääsin sellaisiin ja olen onnellinen.
        En tiedä, millainen tilanne ammattikorkeassa on, mutta Kelalla varmasti neuvovat, tai ehkä joku opiskelukaveri tietää? Itse sain kuulla tästä mahdollisuudesta kaverin kautta, onpa ihme, ettei Kela tiedottanut että voi hakea ilmaista rahaa kesälläkin ;) Ainoa vaatimuksena todellakin tuo opiskelu muutaman ovarin eestä kesälläkin, mutta järjestetäänhän niitä kesätenttejä jossa voi käydä.

Tsemppiä!

• pummi
        Miina kirjoitti:

Valitettavaa, ettei kaikille opiskelijoille löydy oman alan hommia, itse pääsin sellaisiin ja olen onnellinen.
        En tiedä, millainen tilanne ammattikorkeassa on, mutta Kelalla varmasti neuvovat, tai ehkä joku opiskelukaveri tietää? Itse sain kuulla tästä mahdollisuudesta kaverin kautta, onpa ihme, ettei Kela tiedottanut että voi hakea ilmaista rahaa kesälläkin ;) Ainoa vaatimuksena todellakin tuo opiskelu muutaman ovarin eestä kesälläkin, mutta järjestetäänhän niitä kesätenttejä jossa voi käydä.

Tsemppiä!

Toimeentulo tukea kesällä jos ei pääse töihin.
        n.350e/kk ja maksavat vuokran siihen päälle.
        Se on lain mukaan saatavissa jos vain uskaltaa
        hakea.Mutta monet eivät kehtaa/tiedä hakea sitä.

• Köyhä opiskelija
        pummi kirjoitti:

Toimeentulo tukea kesällä jos ei pääse töihin.
        n.350e/kk ja maksavat vuokran siihen päälle.
        Se on lain mukaan saatavissa jos vain uskaltaa
        hakea.Mutta monet eivät kehtaa/tiedä hakea sitä.

opiskelija ei saa toimeentulotukea ellei nosta opintolainaa, jota itse ainakin kieltäydyn nostamasta korkojen ja sen takia etten voi olla varma pystynkö sen maksamaan takaisin vaadittavassa ajassa. Olen nähnyt kuinka monen elämä on mennyt vituilleen siinä vaiheessa, kun opintolainan takaisinperintä on alkanut. Olen tosiaan kovasti yrittänyt töitä hakea, enkä juhli tai törsää rahaa ylimääräisyyksiin. Asun solukämpässä. Kuitenkaan rahat eivät tahdo riittää.

• Maija

No ku se raha ei riitä!150 euroa kuussa on MELKO vähän...Onneks ei tartte maksaa ku puhelinlasku.
      Vanhempien tulot vaikuttaa vielä ja töihin ei oo aikaa ku koulu syö melkein kaiken vapaa-ajan.
      Ja valitus jatkuu varmana niin kauan et alan saamaan lisää rahaa!!

• tia

Mihin unohtuu kaikilta opintolaina?
        Miksi odotetaan että valtio maksaa korkean elintason, kun sitä tarpeen vaatiessa voi itse nostaa ottamalla opintolainaa.. Ei rahaa saa mistään muutenkaan ilmaiseksi määrättömiä määriä.. Tietystikin lainassa on se huono puoli että sen joutuu maksamaan takaisin.. onko ylivoimaista? vai kaikkiko pitäisi saada valmiina??
        Muutenkaan muutama vuosi elämästä vähän huonommalla elintasolla ei tapa ketään. Järjenkäytöstä on vain kyse, elämänsä suunnittelusta, säästämisestä, järkeistämisestä, tinkimisestä. Ja tämä on kokemuksella perusteltua. Lukioon lähdin aikanaan toiselle paikkakunnalle ja siitä eteenpäin elättänyt itseni opintotuella ja kesätöillä... Tähän mennessä en ole kertaakaan ollut oman alani kesätöissä, vaan juuri noissa huonosti palkatuissa kunnan/seurakunnan töissä.. Nyt on 1,5 vuotta eli 80 opintoviikkoa suorittamatta diplomi-insinöörin tutkinnosta, ja uskon että sen jälkeen päästyäni töihin parin hassun vuoden pihistäminen palkitaan.. Onpa näkemystä arvostaa sitä mitä mahdollisesti sen jälkeen pystyy hankkimaan.

• Kiinni

No totta kai opintotukea täytyy nostaa, eikä pelkällä opintotuella mitään luksus elämää vietetä, mutta ruoka solukämpän vuokra puhelinlaskun maksaminen kyllä onnistuu...se on sitten vapaa-ajan kuluista pois. Ihmettelen vain mikseivät ihmiset etsi jotain iltatyötä yms. Itse teen 6-8 iltaa/kuukausi ja siihen kun lisätään opintotuki niin hyvin on tullut elettyä ja sain jopa säästettyä vaihtarivuottani varten. Ja jos joku sanoo ettei löydä töitä Helsingistä niin sanonpa vaan ettei ole tosissaan etsinytkään tai sitten ei ole valmis tekemään "hantti hommia".
      Niin ja asun solussa pk-seudulla, vanhempani eivät anna penniäkään eikä työni ole suhteilla hankittu, urheilen ja saan vielä ihan kohtuullisia arvosanoja eli en mene siitä mistä aita on matalin. Kaikki on kiinni vain järkevästä suunnittelusta.

• Slipknot99991

400 euroa kuussa ei riitä mihinkään!!! kuka helvetin idioottii niin väittää?? maksa siitä puhelin ja sähkölaskut asumis ja ruoka kulut nii sen jälkee on aika köyhä olo...

• Tiiiiii

Asun pk-seudun tuntumassa kolmiossa avomiehen ja lemmikkilauman kanssa. Tukea opiskeluun saan 400e/kk. Emme pärjäisi jos mieskin opiskelisi. Ajan koululle 100km x 2 päivässä neljä kertaa viikossa, johon menee rahaa n. 400e/kk. Onneksi vanhempani auttavat nafta kuluissa.

Vuokra on halpa, 450 euroa kuukaudessa rivarin pätkässä. Siihen menee kaikki tukeni. Töissä oleva mies maksaa sitten puhelimen, netin, lainan, sähkön ja ruuat... sekä lemmikkien sapuskat ja eläinlääkärit. Harrastukset kustantaa vanhempani.

Ja raha ei meinaa riittää.

Mikäli asuisin opiskelupaikkakunnallani, ilman miestä ja lemmikkejä tilanne olisi toinen ja rahat saattaisivatkin riittää. Sinkuilla vain on helpompaa kun paikkakunnan missä asuu voi valita. Täällä on miehen työt, joten me ei sitä paikkakuntaa niin vain voidakkaan valita. Tulevaisuudessa sitten.

• fsdjfpsoij
        Tiiiiii kirjoitti:

Asun pk-seudun tuntumassa kolmiossa avomiehen ja lemmikkilauman kanssa. Tukea opiskeluun saan 400e/kk. Emme pärjäisi jos mieskin opiskelisi. Ajan koululle 100km x 2 päivässä neljä kertaa viikossa, johon menee rahaa n. 400e/kk. Onneksi vanhempani auttavat nafta kuluissa.

Vuokra on halpa, 450 euroa kuukaudessa rivarin pätkässä. Siihen menee kaikki tukeni. Töissä oleva mies maksaa sitten puhelimen, netin, lainan, sähkön ja ruuat... sekä lemmikkien sapuskat ja eläinlääkärit. Harrastukset kustantaa vanhempani.

Mikäli asuisin opiskelupaikkakunnallani, ilman miestä ja lemmikkejä tilanne olisi toinen ja rahat saattaisivatkin riittää. Sinkuilla vain on helpompaa kun paikkakunnan missä asuu voi valita. Täällä on miehen työt, joten me ei sitä paikkakuntaa niin vain voidakkaan valita. Tulevaisuudessa sitten.

Kaikki ei voi asua soluissa. Kaikilla paikkakunnilla ei ole opiskelija asuntoja! Ite en voi asua siks että mulla on paha luki ja keskittymisen vaikeus ja tarvitsen ehdoitta oman rauhan tai opiskelusta ei tule yhtään mitään. Teen jotain muuta vaan. En juo ollenkaan alkoholia enkä polta ja rahat siltikin tiukassa ja en edes asu hesassa. Vois joskus miettiä ennen kun avaa suunsa.

• Onko pakko
        Tiiiiii kirjoitti:

Ai että sinkuilla paljon helpompaa? Oletko tullut ajatelleeksi, että yksin ostettuna kaikki maksaa suhteessa enemmän kuin kaksin? Kaikki esim. elintarvikkeet myydään nykyään niin isoissa pakkauksissa, että sinkulla väkisinkin menee jotain hukkaan, kun osa tuotteesta ehtii mennä piloille ennen kuin sen ehtii syödä? Ja ainakin pk-seudulla perheasunnot on törkeän halpoja verrattuna mitä sinkku maksaa kämäsestä soluasumisestaan, koska kokemuksesta voin sanoa, että soluasuminen ei ole mitään herkkua. Ja jos täytyy ostaa jotain isompaa, niin sinkku maksaa sen yksin, ei ole ketään kenen kanssa kustannuksia jakaa. Älä käsitä väärin, en ole katkera siitä, että olen sinkku (vielä, katsotaan sitten parin vuoden päästä jos ei sitä miestä ala kuulumaan...), vaan siitä, että nyky-yhteiskunnassa joka paikassa sinkkuudesta rangaistaan.

• veg
        Onko pakko kirjoitti:

Ai että sinkuilla paljon helpompaa? Oletko tullut ajatelleeksi, että yksin ostettuna kaikki maksaa suhteessa enemmän kuin kaksin? Kaikki esim. elintarvikkeet myydään nykyään niin isoissa pakkauksissa, että sinkulla väkisinkin menee jotain hukkaan, kun osa tuotteesta ehtii mennä piloille ennen kuin sen ehtii syödä? Ja ainakin pk-seudulla perheasunnot on törkeän halpoja verrattuna mitä sinkku maksaa kämäsestä soluasumisestaan, koska kokemuksesta voin sanoa, että soluasuminen ei ole mitään herkkua. Ja jos täytyy ostaa jotain isompaa, niin sinkku maksaa sen yksin, ei ole ketään kenen kanssa kustannuksia jakaa. Älä käsitä väärin, en ole katkera siitä, että olen sinkku (vielä, katsotaan sitten parin vuoden päästä jos ei sitä miestä ala kuulumaan...), vaan siitä, että nyky-yhteiskunnassa joka paikassa sinkkuudesta rangaistaan.

Kommentoin vaan tohon ruokailupuoleen, että kasvisruoka on kyllä anteeksi vain halvempaa, ekologisempaa, eettisempää ja terveellisempää.

• sewww
        veg kirjoitti:

Kommentoin vaan tohon ruokailupuoleen, että kasvisruoka on kyllä anteeksi vain halvempaa, ekologisempaa, eettisempää ja terveellisempää.

Kilon makkaraa saa alle kahdella eurolla. Se riittää päivässä pariinkiin ateriaan. Millä saat vatsan täyttävää kasvisruokaa tuohon hintaan, jollet sitten tyydy pelkkään perunaan? Ei lihansyöjäopiskelijat mitään täyslihapihvejä ja hanhenmaksaa syö.

• xxxxxxxxxxx

jyväskylässäkin opiskeliat haluavat vuokrata kämppänsä keskustasta. ja siihen yksiöön palaa sitten 600e kuussa kun vähän sivumalla voi irrota jopa neliö samaan hintaan

• seww

Eihän Jyväskylässä edes ole mitään keskustaa. Jossain parin kolmen kilsan päässä keskustasta on keskustan hinnat. Harmi vaan, että Koaskin ahneudessaan keskittää asumisen keskustaan, jotta saa nyhtää mahdollisimman isot rahat opiskelijoilta. Monet asuis mieluummin edullisesti.

• jp

Tulot opintotuki : 490€ - verot = 470€
      Menot:
      -Viimevuonna tein liikaa töitä nyt takaisimaksuun kelalle n.1000€ (maaliskuun loppuun mennessä pitää maksaa)
      -Vuokra 350€
      - Sähkölasku n.30€/kk , puhelinlasku ainakin 30€, bussikortti 40€, kouluruokailu 75€/kk

=ajoin itseni taloudelliseen ahdinkoon koska viimevuonna olin töissä.
      Normaalisti minulle jää omaan elämiseen sis. kotiruoka, hygienitarvikkeet, vaatteet ym. -55€/kk :) Eli miinukselle mennään.. nyt olen lopullisessa taloudellisessa ahdingossa koska tässä kuussa menen miinukselle -1055€ ja lisäksi eläminen..

Pitäisiköhän opintotukea kuitenkin korottaa tai edes tulorajoja nostaa ? Pitäisikö saada rahallinen palkkio jos sais opinnot tehtyä sovitussa ajassa tai nopeammin.. (eipä jäisi niin moni roikkumaan koulunkirjoille)..

Kylläpä oma tilanteeni motivoi opiskeluun..

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kela tukee virallisesti Pride-liikettä

Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k
      Maailman menoa
      55
      3935
    2. Jorma Lind kuollut

Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet
      Maailman menoa
      54
      1932
    3. Mikä on kaunein

Ja hellyttävin hetki irl kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      72
      1406
    4. Mahdatko ymmärtää sitä

Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen
      Ikävä
      76
      1270
    5. Hitaille omat kassat

Kassoilla hidastelevat ärsyttävät. Menee heti loppupäivä pilalle, kun kauppareissu kestää hidastelijoiden takia. Näille
      Maailman menoa
      199
      1237
    6. Ensimmäisenä Helluntaina ei uudelleen kastettu KETÄÄN!

Raamattu kertoo, että Helluntaina kastettiin. Mutta vaikka Raamattu ei erikseen kerro tiedän VARMASTI Ettei
      Kaste
      691
      1081
    7. Kävisikö tällainen sopimus?

Olisitko valmis juttelemaan jo ensi viikolla kahden kesken?
      Ikävä
      90
      1059
    8. Olisit ollut niin

Minunlaiseni. Ehkä se on helmpompi kun emme kohtaa. Kipeältä se tuntui ettet valinnut minua
      Ikävä
      41
      886
    9. Mitä yhteistä sinulla

on kaivattusi kanssa? Sama musiikkimaku, tai huumorintaju, tai ehkä työpaikka? Vai ettekö tunne vielä niin hyvin?
      Ikävä
      55
      884
    10. Nyt kerrot mies mitä ajattelet minusta

Ihan suoraan ja suodattamatta.
      Ikävä
      64
      829
    Aihe