Päävirtakytkin

Millainen ja mihin kohtaan?

Millainen sen tulisi olla, että se kestää ampeerit, joita startatessakin kulkee piuhassa?
Mihin kohtaan se pitäisi asentaa?
Eikö sillä voida katkaista virran kulku nopeasti, jos tulee kiire vaikka oikosulun vuoksi tehdä niin?
Menee nimittäin aikaa, jos alkaa hajea avainta, jolla akunnavasta saa kaapelin irti.

Mutta mikä olisi se paras paikka sen asentamiseen virtaspiirissä?

27

11303

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Millainen ja mihin kohtaan?
    • Erkki Nimimerkki

      Paras paikka luonnollisesti on akulta traktorin runkoon/moottorilohkoon menevän maajohdon väliin. Ja traktorimerkistä riippuen, paras asennuspaikka päävirtakytkimelle rintapellissä (hytin etuseinä), jotta sitä kytkintä on helppo käyttää hytistä käsin.

      Mutta riippuu siis todella, mikä traktori on kyseessä. Pitkiä johtovetoja pitää tietysti välttää, jotta ei virta katoa kaapeleihin.

      Kytkimen tulisi olla järeähkö (virrankesto luokkaa 1000A). Starttivirta on kuitenkin melkoinen. Mm. Motonetissä on hyvä valikoima näitä kytkimiä.

      • Varmistaja

        Entäs, jos traktori on käynnissä ja pyöräytetään virta siitä poikki?
        Traktori jää käyntiin.

        Noissa kilpureissa vaaditaan, että päävirtakytkimestä auton on sammuttava.
        Tai, jos päävirtakytkin on nollilla ja startataan?
        Hakeeko startti tietään esim. radion kautta runkoon?


      • Jesse James
        Varmistaja kirjoitti:

        Entäs, jos traktori on käynnissä ja pyöräytetään virta siitä poikki?
        Traktori jää käyntiin.

        Noissa kilpureissa vaaditaan, että päävirtakytkimestä auton on sammuttava.
        Tai, jos päävirtakytkin on nollilla ja startataan?
        Hakeeko startti tietään esim. radion kautta runkoon?

        Dieseliä et saa pvk:sta sammumaan. Tai jos rakennat jonkin solenoidiventtilin ja sille ohjauksen. Näistä uudemmista traktoreista joissa on sähkö ohj. syöttöpumppu en osaa sanoa.
        Tasavirtalaturilla ei ole ongelmaa, mutta vaihtovirtalaturi ei kestä latausvirtapiirin katkaisua käydessä. Kallis lasku. Sinne pitää rakentaa järeistä diodeista "takaiskuventiili" joka päästää laturilta virtaa aina pvk:n ohi. Tuo toimii ihan oikeinn ja estää oikosulun aiheuttaman tulipalon. Akusta ei tule virtaa diodien ohi, ne ovat estosuunnassa.


      • Erkki Nimimerkki
        Varmistaja kirjoitti:

        Entäs, jos traktori on käynnissä ja pyöräytetään virta siitä poikki?
        Traktori jää käyntiin.

        Noissa kilpureissa vaaditaan, että päävirtakytkimestä auton on sammuttava.
        Tai, jos päävirtakytkin on nollilla ja startataan?
        Hakeeko startti tietään esim. radion kautta runkoon?

        Tässä kohtaa oletan traktorilla tarkoitettavan maatalouskonetta ja kilpurilla kilpa-autoa?! Ja mitäköhän tekemistä näillä on keskenään? (tractorpulling asia erikseen...)

        Traktorin dieseli sammuu pysäytinvivusta, ei virtakytkimestä.

        Ja jos päävirtakytkin on nollilla ja startataan, niin ei todellakaan tapahtu mitään. Mitä pitäisi tapahtua?!

        "Hakeeko startti tietään esim. radion kautta runkoon?" Tuosta nyt ei ota mitään selvää mitä tarkoitat :)


      • Varmistaja_
        Jesse James kirjoitti:

        Dieseliä et saa pvk:sta sammumaan. Tai jos rakennat jonkin solenoidiventtilin ja sille ohjauksen. Näistä uudemmista traktoreista joissa on sähkö ohj. syöttöpumppu en osaa sanoa.
        Tasavirtalaturilla ei ole ongelmaa, mutta vaihtovirtalaturi ei kestä latausvirtapiirin katkaisua käydessä. Kallis lasku. Sinne pitää rakentaa järeistä diodeista "takaiskuventiili" joka päästää laturilta virtaa aina pvk:n ohi. Tuo toimii ihan oikeinn ja estää oikosulun aiheuttaman tulipalon. Akusta ei tule virtaa diodien ohi, ne ovat estosuunnassa.

        Entäs tuo, jos menee starttaamaan, alkaako virtanen hakea tietä runkoon jotain ohutta piuhaa pitkin, joka on päävirtakytkimestä (joka on nollilla) katsoen jossain kohdassa *akun puolella*?

        Vaikeita nämä sähköasiat!!


      • Varmistaja_
        Erkki Nimimerkki kirjoitti:

        Tässä kohtaa oletan traktorilla tarkoitettavan maatalouskonetta ja kilpurilla kilpa-autoa?! Ja mitäköhän tekemistä näillä on keskenään? (tractorpulling asia erikseen...)

        Traktorin dieseli sammuu pysäytinvivusta, ei virtakytkimestä.

        Ja jos päävirtakytkin on nollilla ja startataan, niin ei todellakaan tapahtu mitään. Mitä pitäisi tapahtua?!

        "Hakeeko startti tietään esim. radion kautta runkoon?" Tuosta nyt ei ota mitään selvää mitä tarkoitat :)

        *"Hakeeko startti tietään esim. radion kautta runkoon?" Tuosta nyt ei ota mitään selvää mitä tarkoitat :)*

        Tarkoitan sitä, että vaikeita nämä sähköasiat:)


      • mykäksi
        Varmistaja_ kirjoitti:

        Entäs tuo, jos menee starttaamaan, alkaako virtanen hakea tietä runkoon jotain ohutta piuhaa pitkin, joka on päävirtakytkimestä (joka on nollilla) katsoen jossain kohdassa *akun puolella*?

        Vaikeita nämä sähköasiat!!

        Itse olen yhden radion tuhonnut seuraavalla tavalla. Asensin päävirtkytkimen kuplavolkkariin maadoituspuolelle radion maajohto meni ohi päävirtakytkimen suoraan akulle (muistin säilyttämiseksi) ja en muistanut kääntää päävirtaa päälle, kun yritin startata ja ilmeisesti startti maadoitti yrityksen aikana radion kautta, jonka seurauksena radiosta oli aika jättää.

        Korjasin asian ostamalla uuden radion ja asentamalla päävirtakytkimen puolelle ja radion muistin johtoon, joka menee ohi päävirtakytkimen laitoin 3A-sulakkeen.

        Radion muistin virrankulutus on muuten aika pieni, ei tyhjennä akkua talven aikana. Koska auto seisoo lämpimässä tallissa en ole ottanut akkua irti.


      • Erkki Nimimerkki
        mykäksi kirjoitti:

        Itse olen yhden radion tuhonnut seuraavalla tavalla. Asensin päävirtkytkimen kuplavolkkariin maadoituspuolelle radion maajohto meni ohi päävirtakytkimen suoraan akulle (muistin säilyttämiseksi) ja en muistanut kääntää päävirtaa päälle, kun yritin startata ja ilmeisesti startti maadoitti yrityksen aikana radion kautta, jonka seurauksena radiosta oli aika jättää.

        Korjasin asian ostamalla uuden radion ja asentamalla päävirtakytkimen puolelle ja radion muistin johtoon, joka menee ohi päävirtakytkimen laitoin 3A-sulakkeen.

        Radion muistin virrankulutus on muuten aika pieni, ei tyhjennä akkua talven aikana. Koska auto seisoo lämpimässä tallissa en ole ottanut akkua irti.

        Tuollaisessa kytkennässä, jolla radion sait särki, ei ole mitään järkeä. Tuossahan vesittyy koko päävirtakytkimen tarkoitus, jos sitä ohitellaan jollain radion miinuspiuhoilla! Ei ei ja ei.

        Nimittäin. Radio itsessään on miinus-maadoitettu. Joten kun sulla on se radio kuplan kojelaudassa kiinni, niin se radio maadoittaa mitä todennäköisimmin autonrunkoon. Ja kun sitten starttaat konetta miinuspuolen päävirtakytkin nolla-asennossa, niin startti tietenkin yrittää sulkea virtapiirin sen sinun radiosi kautta. Ja siinähän paukahtaa ensimmäisenä se radion miinus-piuha poikki. Tuskin itse radio kuitenkaan ottaa itseensä. Mahdollista kyllä sekin voisi olla...

        Joten ystävät armaat! Älkää tehkö mitään kytkentöjä, jos ette ole 101% varmoja mitä teette ;)

        Silloin tällöin tulee vastaan mitä mielikuvituksellisimpia kytkentöjä niin traktoreissa kuin autoissa. Joskus ne vaan naurattaa, joskus tulee kylmä rinki perseeseen.


      • sammutus
        Erkki Nimimerkki kirjoitti:

        Tässä kohtaa oletan traktorilla tarkoitettavan maatalouskonetta ja kilpurilla kilpa-autoa?! Ja mitäköhän tekemistä näillä on keskenään? (tractorpulling asia erikseen...)

        Traktorin dieseli sammuu pysäytinvivusta, ei virtakytkimestä.

        Ja jos päävirtakytkin on nollilla ja startataan, niin ei todellakaan tapahtu mitään. Mitä pitäisi tapahtua?!

        "Hakeeko startti tietään esim. radion kautta runkoon?" Tuosta nyt ei ota mitään selvää mitä tarkoitat :)

        päävirtakytkimellä EI onnistu niinsanotuissa vanhoissa vehkeissä,ellet rakenna "nälkänarulle" solenoidimysteeriota.Nämä uudet sammuu kuin saunalamppu sähköjen hävittyä,mutta en tiedä onkohan näissä jotain muistintapaista jatkuvan sähkön varassa.


      • Varmistaja_
        Erkki Nimimerkki kirjoitti:

        Tuollaisessa kytkennässä, jolla radion sait särki, ei ole mitään järkeä. Tuossahan vesittyy koko päävirtakytkimen tarkoitus, jos sitä ohitellaan jollain radion miinuspiuhoilla! Ei ei ja ei.

        Nimittäin. Radio itsessään on miinus-maadoitettu. Joten kun sulla on se radio kuplan kojelaudassa kiinni, niin se radio maadoittaa mitä todennäköisimmin autonrunkoon. Ja kun sitten starttaat konetta miinuspuolen päävirtakytkin nolla-asennossa, niin startti tietenkin yrittää sulkea virtapiirin sen sinun radiosi kautta. Ja siinähän paukahtaa ensimmäisenä se radion miinus-piuha poikki. Tuskin itse radio kuitenkaan ottaa itseensä. Mahdollista kyllä sekin voisi olla...

        Joten ystävät armaat! Älkää tehkö mitään kytkentöjä, jos ette ole 101% varmoja mitä teette ;)

        Silloin tällöin tulee vastaan mitä mielikuvituksellisimpia kytkentöjä niin traktoreissa kuin autoissa. Joskus ne vaan naurattaa, joskus tulee kylmä rinki perseeseen.

        Tuota mahdollisuutta minä kuitenkin hain, että, jos PVK on nollilla, tuleeko startatessa se mahis, että suuret virrat pyrkivät kulkemaan jotain ohutta piuhaa pitkin runkoon?
        Ja, jos haluaa tuossa edellisessä viestissä mainitun radion muistin pitää hereillä, silloin radiota ei voi irrottaa rungosta.
        Tosin, katoaa ne muistijutut tietysti, vaikka virtapiiri katkaistaisiin pluskaapelistakin.

        No, minä hain ainoastaan tuota alussa mainittua asiaa suurista virroista ja ohuista piuhoista, kun PVK on kytketty nollille.


      • fergumiäs

        ...voi laittaa huoletta maajohtoon mutta tosiaan uusista tietokonevehkeistä en olis aivan varma...


      • sammuu akusta
        Jesse James kirjoitti:

        Dieseliä et saa pvk:sta sammumaan. Tai jos rakennat jonkin solenoidiventtilin ja sille ohjauksen. Näistä uudemmista traktoreista joissa on sähkö ohj. syöttöpumppu en osaa sanoa.
        Tasavirtalaturilla ei ole ongelmaa, mutta vaihtovirtalaturi ei kestä latausvirtapiirin katkaisua käydessä. Kallis lasku. Sinne pitää rakentaa järeistä diodeista "takaiskuventiili" joka päästää laturilta virtaa aina pvk:n ohi. Tuo toimii ihan oikeinn ja estää oikosulun aiheuttaman tulipalon. Akusta ei tule virtaa diodien ohi, ne ovat estosuunnassa.

        näissä nykykonneissa kun on se mangneettiventtiil niissä syöttöpumpuissa ja oli jo v.90 viijjatissa.


      • Erkki Nimimerkki
        Varmistaja_ kirjoitti:

        Tuota mahdollisuutta minä kuitenkin hain, että, jos PVK on nollilla, tuleeko startatessa se mahis, että suuret virrat pyrkivät kulkemaan jotain ohutta piuhaa pitkin runkoon?
        Ja, jos haluaa tuossa edellisessä viestissä mainitun radion muistin pitää hereillä, silloin radiota ei voi irrottaa rungosta.
        Tosin, katoaa ne muistijutut tietysti, vaikka virtapiiri katkaistaisiin pluskaapelistakin.

        No, minä hain ainoastaan tuota alussa mainittua asiaa suurista virroista ja ohuista piuhoista, kun PVK on kytketty nollille.

        Voit siis huoletta laittaa sen päävirtakytkimen siihen akun miinuskapelin väliin, mutta älä mene ohittelemaan sitä kytkintä MILLÄÄN piuhalla.

        Ja jos kyseessä on wanha rousku-traktori (kuten jostain syystä oletin), niin tuskin siihen on syytä edes hankkia mitään modernimpaa muistivirtaa vaativaa ratioo? Eiks vaan?!

        Mulla on muuten omassa traktorivanhuksessa patterimankka siellä takaikkunalla ;)


      • mekaanikko
        Erkki Nimimerkki kirjoitti:

        Voit siis huoletta laittaa sen päävirtakytkimen siihen akun miinuskapelin väliin, mutta älä mene ohittelemaan sitä kytkintä MILLÄÄN piuhalla.

        Ja jos kyseessä on wanha rousku-traktori (kuten jostain syystä oletin), niin tuskin siihen on syytä edes hankkia mitään modernimpaa muistivirtaa vaativaa ratioo? Eiks vaan?!

        Mulla on muuten omassa traktorivanhuksessa patterimankka siellä takaikkunalla ;)

        Uusissa kuorma-autoissakin päävirtakytkin on ohitettu useaan käyttöön esim. piirturi, radio yms. Päävirtakytkimen tarkoitus on estää sähköpalot ja sitä ei saa 1.5mm radion muistin johto aiakaiseksi. Se on aivan sama kummalle puolelle sen laitat, mutta on niitä ongelmia ollut kuorma-autoissakin maapuolella olevien radion muistejen kanssa, eli itse laittaisin plus puolelle.


      • ???
        mykäksi kirjoitti:

        Itse olen yhden radion tuhonnut seuraavalla tavalla. Asensin päävirtkytkimen kuplavolkkariin maadoituspuolelle radion maajohto meni ohi päävirtakytkimen suoraan akulle (muistin säilyttämiseksi) ja en muistanut kääntää päävirtaa päälle, kun yritin startata ja ilmeisesti startti maadoitti yrityksen aikana radion kautta, jonka seurauksena radiosta oli aika jättää.

        Korjasin asian ostamalla uuden radion ja asentamalla päävirtakytkimen puolelle ja radion muistin johtoon, joka menee ohi päävirtakytkimen laitoin 3A-sulakkeen.

        Radion muistin virrankulutus on muuten aika pieni, ei tyhjennä akkua talven aikana. Koska auto seisoo lämpimässä tallissa en ole ottanut akkua irti.

        Kuinka se voi sieltä radion kautta maadoittaa?
        Mulla olisi radion kytkennät piakkoin ajankohtaisia. Pakko sille on virta olla koko ajan jottei mene vallan sekaisin. Ei kai starttaamaan pysty jollei käännä päävirtakytkimestä virtaa päälle. Maakosketus häipyy joka paikasta, myös startista joten miten startata, jos maakosketusta ei ole. Tai sitten on radiosta joku osa rungossa kiinni, eikä näin saisi olla, ainoastaan se johto sinne akun maajohtoon!


      • maadoitti
        ??? kirjoitti:

        Kuinka se voi sieltä radion kautta maadoittaa?
        Mulla olisi radion kytkennät piakkoin ajankohtaisia. Pakko sille on virta olla koko ajan jottei mene vallan sekaisin. Ei kai starttaamaan pysty jollei käännä päävirtakytkimestä virtaa päälle. Maakosketus häipyy joka paikasta, myös startista joten miten startata, jos maakosketusta ei ole. Tai sitten on radiosta joku osa rungossa kiinni, eikä näin saisi olla, ainoastaan se johto sinne akun maajohtoon!

        Se oli yhteydessä runkoon, kun oli kiinnitettynä peltisen kojelaudan alle. Himmeästi virtavalot hehkui, kun yritti startata.


    • Konsta Kuttaperka

      Asenna mieluummin sitten pykälää suurempi pvk,kuin
      sellaista joka nippa nappa piisaa.Kokemusta on sellaisestakin,kun moottoria piti suostutella useammalla pitkällä startilla käyntiin,niin lopuksi
      pvk suli yhdeksi klimpiksi.Eikä kyse ollut kuin 500:sen starttauksesta.

      • Millainen ja mihin kohtaan?

        Näkyi olevan 1000A kestoisia jossain, mutta ei niitä montaa sekuntia luvattu sillä virralla kuormittaa.

        Saanko minä starttausvirran näin?
        Starttimoottori3000w jaettuna akkujännitteellä24 V= 125A

        Joo, noinhan se on.
        Ainakin suuntaa-antavasti?

        Eli eihän noin hempuliin vehkeeseen tarvitse kaikista järeintä edes hommata?


      • Jaska Jokunen
        Millainen ja mihin kohtaan? kirjoitti:

        Näkyi olevan 1000A kestoisia jossain, mutta ei niitä montaa sekuntia luvattu sillä virralla kuormittaa.

        Saanko minä starttausvirran näin?
        Starttimoottori3000w jaettuna akkujännitteellä24 V= 125A

        Joo, noinhan se on.
        Ainakin suuntaa-antavasti?

        Eli eihän noin hempuliin vehkeeseen tarvitse kaikista järeintä edes hommata?

        No sitten jokin puutarhatraktori? Vain 3kW startti?
        Jos asenneat jonkin henkilöautomallin, se sulaa. Joudut kuitenkin ostamaan järeämmän.
        Katso vaikka IKH:n sivuilta.
        Siellä 250A max. / 1200A 5 sek. voisi olla sopiva?
        Kyllä 3kW starttikin ottaa enemmän kuin laskemasi 125A käytännössä muutaman sekunnin.


      • Millainen ja mihin kohtaan?
        Jaska Jokunen kirjoitti:

        No sitten jokin puutarhatraktori? Vain 3kW startti?
        Jos asenneat jonkin henkilöautomallin, se sulaa. Joudut kuitenkin ostamaan järeämmän.
        Katso vaikka IKH:n sivuilta.
        Siellä 250A max. / 1200A 5 sek. voisi olla sopiva?
        Kyllä 3kW starttikin ottaa enemmän kuin laskemasi 125A käytännössä muutaman sekunnin.

        Soittelin traktoritarvikeliikkeisiin ja tarjottiin just tuollaisilla arvoilla.
        250 A max ja alun toistatuhatta hetkellinen.

        Mutta kerropa, mikä ero niissä on, kun toisessa maksaa alle kympin ja toisessa oli hinta 36, jonka pudottivat 29 euroon?

        Metallirakenteisia kumpikin kerrottiin olevan.

        Huomenissa hakemaan..


    • pitää

      olla muistaakseni 250 A kestävä päävirtakytkin

      • KANTTORI/URKURI

        MINÄ SAMMUTIN OMAN PUUTARHARATTORIN SE PAUKAHTI JA PAKOPUTKESTA TULI
        LIEKKI JA SITTEN SAVUA


    • Sähkäri

      Päävirtakytkimellä ainoastaan katkotaan, jos katkot - niin kaikki pitää eristää rungosta hyvin.

      • 920

        Nyt kirjoitat pehmoisia.
        Mulla meinas traktori palaa kun päävirtakytkin oli laitettu napaan.


    • Päävirta

      Päävirtakytkin aina miinus napaan!

    • tragol

      Ennen wanhaan autopalojen (kaasarikoneiden) syttymissyy oli huono liitos auton rungon = akun - ja moottorin rungon välillä. Tällöin starttimoottori haki startatessa akun miinusta kaasu- ja ryyppyvaijerin kautta. Koska vaijereiden poikkipinta-ala on hyvin pieni vaijerit lämpesivät punahehkuun saakka, startti myös pyöritti huonosti jolloin kuski paineli kaasupoljinta vimmatusti (kaasari tulvi) kuumien vaijereiden läheisyydessä. Seuraus: kaasaripalosta alkoi tulipalo. Lisäksi palon vallitessa suli konepellin avausvaijerin päässä alumiinista valmistettu nuppi jolloin edes konepeltiä ei saanut vetonupista auki . . .

      Mikäli laitat pääkytkimen - napaan niin et ota millekään laitteelle käyttösähköä akun miinus-navasta vaan traktorin rungosta. Tällöin katkeaa käyttösähkö kaikilta laitteilta.
      Tästä syystä - mikäli on tarvetta radioiden muistien, häl.laitteiden käyttöön laittaisin pääkytkimen puolelle .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      987
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe