Suunnitelmissa on hankkia tuollainen Gretsch Electromatic
http://www.thomann.de/thoiw3_gretsch_electromatic_g5129_prodinfo.html
Onko kellään kokemuksia moisista värkeistä, eli onko toimiva. Kävin testaamassa ja oli ihan ok keppi mut ei mitenkään "lumonnut". Tietenkin se vaikuttaa että se on Koreassa duunattu mut onhan noi 2500€ vehkeetkin japanilaisia. Jenkkipelistä saakin sitten pulittaa 3000€ ja risat =(
Kuitenkin kyseinen härveli pitää saada, Fendereitä, stratoja ja tele jo löytyy ja gibsonit ei istu kouraan. Les Paul ja Firebirg on kokeiltu. Ei vörki, eli kommenttia kiitos jos jollain jo pitempiaikaista kokemusta noista Electromaticeista.
Gretsch electromatic
8
1775
Vastaukset
- missään tapauksessa
Joka maassa osataan tehdä laadukas kitara. Oli sitten maana Kiina, Suomi, USA tai Korea, markkinavoimat ja se mitä tilataan, muokkaa sitten laatua ja hintaa.
Ilmeisesti olet menossa juuri siihen halpaan mihin Gretschin markkinointikoneisto haluaa ihmisten menevänkin. Puoliakustisten "oikeiden" gretschien poskettomat hinnat ja puunattu ulkonäkö kielisivät siitä että kitarassa olisi jotakin erikoista, mutta ei, se on vain kitara. kohtuullisesti rakennettu, mutta hinnassa on 100% ylimääräistä "mielikuvaa".
Näitä halpis gretschejä on sitten tarjolla ihmisille joilla ei ole varaa näihin "oikeisiin" gretscheihin. Kitarassa voisi aivan yhtä hyvin lukea Samick, samalta tehtaalta todennäköisesti tulevat.
Jos se on oleellista että kitarassa lukee gretsch, miksi et ostaisi esim. epiphonelta sopivaa mallia, vaihtaisi siihen filtertroneja ja teettäisit sopivan viimeistelyn gretschin nimillä. Saisit kaiken mitä haluat ja sen lisäksi kohtuullisen laadukkaan soittimen.
Uskaltakaa olla omaperäisiä ja soittaa sillä mikä tuntuu käteen sopivalta. Kun jo selkeästi vaikuttaa että soitin ei sovi sinulle vaikka kävit sitä kokeilemassa, miksi ostaa? Setzeriä se ei omistajastaan tee. - jorkki4
Itse olen myös kokeillut, ja on ihan ok. Tosin viimeistely jättää hieman toivomisen varaa. Sehän pitää muistaa, että yhtäläisyydet oikeiden gretschien kanssa on tasan tarkkaan vain ulkonäkö.
Ostaa jos haluaa, mutta tuolla hinnalla kannattaa kokeilla muitakin vaihtoehtoja.
Esim. ibanezin artcore sarja on hinta-laatusuhteeltaan kärkipäätä ja viimeistelykin jo aivan eri luokkaa.- Ei kelpaa ei
Mutta artcore on "ruma" eikä siinä lue gretsch. Lisäksi kaikille tulee selväksi että kitara on jossakin itämaassa tehty, joku asiaa tuntematon saattaa gretsch nimen luettuaan kuvitella että ollaan oikeasti amerikkalaisen tuotteen parissa (niinkuin se nyt laadusta viestisi).
Gretschit tahtoo mennä usein rockabillyn soittajille, joilla soittotaito on vähän niin ja näin. Merkitystä on viiliksellä ja sillä miltä kitara näyttää. Kitara itsessään ei ole niin tärkeä sillä se joka arvostaa oikeasti hyvää kitaraa ei ostaisi niitä kalliimpiakaan gretschejä.
- Pave_62
Kiitti vastauksista. Gretsch on ollut mulle jo haave pienestä pojasta lähtien, sen soundi lumosi jo eddie Cochranin levyjä kuunnellessa 70-luvun puolvälissä. Kyllä tuo mitä kävin kokeilemassa ihan ok oli ja mikä tärkeintä, siin oli kuitenkin se gretschin SOUNDI. Se on se mitä oon hakenu. Mulla oli gretschin näköinen puolakustine Hagström 80-luvun alussa ja toivoisinpa että olisi vielä. Silloin vaihdoin sen tlelecasteriin, sniff. Tosin tele on mun toinen rakkaus skittojen suhteen.
Kokeilin sitä Ibanezia mutta se ei soundannu lähellekkään gretschiä, päinvastoin oli aika tunkkainen. Tosin hintaeroakin löytyy.
Myös ekat kommentit tähän asiaan on hyviä, kiitoksia. Tosiaankin jos haluaa olla persoonallinen kannattaa teettää keppi. Meikä kun nyt tasapainoilee pahasti tuon halpis-gretschin ostamisen kanssa.- Herätys !!
"Gretsch on ollut mulle jo haave pienestä pojasta lähtien, sen soundi lumosi jo eddie Cochranin levyjä kuunnellessa 70-luvun puolvälissä."
Uudemmat gretschithän on olleet pääsääntöisesti varustettuina filtertron-nimeä kantavilla humbucker mikrofoneilla, kun taasen Cochranilla oli omassaan yksikelaiset DeArmond ja Gibsonin P-90 mikrofonit.
"Kyllä tuo mitä kävin kokeilemassa ihan ok oli ja mikä tärkeintä, siin oli kuitenkin se gretschin SOUNDI"
Niin, nuo mikrofonit ovat kaksikelaiset, mutta eivät ole nuo gretschin filtertronit vaikka ulkonäkö niitä muistuttaakin. Jos tärkeintä on oikeasti tuo Cochranin soundi, saat sen helposti ostamalla lähes minkä tahansa puoliakustisen ja vaihtamalla siihen uustuotanto DeArmondin (Dynasonic) ja P-90 malliset mikrofonit.
Jos taasen sittenkin arvostat enemmän Filtertronin soundia (beatles, setzer jne), niin niitäkin on saatavilla ja asennettavissa muihinkin kitaroihin.
"Kokeilin sitä Ibanezia mutta se ei soundannu lähellekkään gretschiä, päinvastoin oli aika tunkkainen. Tosin hintaeroakin löytyy."
Miten olisi puoliakustisen ostaminen, kohtuuhinnalla, esim epiphone. Sen jälkeen vaihdat siihen mikrofonit. Jos noin kovasti kaipaat sitä gretsch soundia niin olkoon ne sitten vaikkapa ne filtertronit.
Itse omistin gretschin 6120 mallin, vuosimallia 1992 ja ei, ei se nyt kitaraa kummempi ollut. Kohtuullisesti tehty mutta laatu ei sittenkään vastannut hintaa. Yhtä hyvin tehtyjä puoliakustisia olivat mm. guildin nimeä kantavat, mutta puolella tuosta hinnasta. Soundi onkin sitten eri juttu... onhan niissä filtertroneissa oma soundinsa, mutta kitaralla hintaa aivan liikaa siihen nähden mitä saa.
- Pave_62
Kiitoksia kaikille mielipiteensä lähettäneille, erittäin arvokasta kommenttia.Kyllä taidan ottaa jäejen käteen ja hankkia jonkun toisen kepin tuon halpis-gretschin sijaan. Toiki tiedättehän te kitaristeina että kun on "polte" johonkin keppiin niin siinä tuppaa aivot sumenemaan :-D
Luulisin että noita halpa-gretschejä alkaa parin vuoden sisällä saamaan aika edulliseen hintaan jos niitä vielä haluaa kun jengi pettyy/kyllästyy niihin. Täytyy kyllä todeta että Ibanezit ei tuntuneet hyviltä vaikka laadukkaita skittoja onkin.
Mulla on ollut yhdessä Les Paulissa P90-mikit ja sen soundin tunnen. DeArmondit tai Filetronit täytyynee sitten upottaa siihen hankittavaan skebaan, voihan se olla vaikka sitten se Ibanez.
Kiitoksia veljet ja rokkaavaa kesää teille.
Pave - Bocca
Gretsch G5-120 Elegtromatic. Kitara on valmistettu Koreassa. Kysynkin nyt??
Kitarassa on kiinteä talla.Onko tämä ihan joku sellainen mitä ei kannata hankkia.
Kitara on uusi. Hyvä saundi tuntuis olevan- mika2
Miksi sitä ei kannattaisi ostaa, jos soundaa hyvälle ja hyvältä tuntuu? sehän on hyvä ja se kerran on hyvä. Kitara on niin yksinkertainen otus, että kyllä sen suunnilleen näkee mikä se on. Korean Gretschit on siinä tonnin huitteissa ja Japanin Gretschit on semmoinen 2000-3000 ja ylikin ja USA Gretschejä ei taida helposti näille leveysasteille edes saada (menevät kuulemma enimmäkseen kotimarkkinoille) ja jos saa niin hinta lienee siellä 7000 paremmalla puolella. Japanin Gretschit nauttivat hintansakin takia vähän enemmän kunnioitusta kuin Korean sisarensa, mutta ne ovat laminaattia kumpikin eroa on siinä raudassa ja eniten mikeissä jotka kalliissa japanilaisissa ovat aidot TV Jonesit ja korealaisissa on halvemmat mukaelmat niistä joista ollaan montaa mieltä vastaajasta riippuen.
Jos kalliiseen Japanin Gretschiin ei oikein rahat riitä tai luonto kestä maksaa, niin yksi vaihtoehto on ostaa Korealainen ja päivittää siihen aidot TV Jonesin mikit (maksaapi luokkaa neljä sataa, mutta soundit pitäis olla ehtaa Brian Setseriä sen jälkeen). Toisaalta sormistahan se soundi lähtee lopultakin. Kyllä nuo Korean Gretschit ihan kelpo soittimia ovat ja niillä kehtaa soittaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kela tukee virallisesti Pride-liikettä
Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k1014240Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa
Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k503030Hitaille omat kassat
Kassoilla hidastelevat ärsyttävät. Menee heti loppupäivä pilalle, kun kauppareissu kestää hidastelijoiden takia. Näille3112768Jorma Lind kuollut
Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet622292- 761514
Mahdatko ymmärtää sitä
Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen761354- 951255
Ensimmäisenä Helluntaina ei uudelleen kastettu KETÄÄN!
Raamattu kertoo, että Helluntaina kastettiin. Mutta vaikka Raamattu ei erikseen kerro tiedän VARMASTI Ettei6911121- 771118
Mitä yhteistä sinulla
on kaivattusi kanssa? Sama musiikkimaku, tai huumorintaju, tai ehkä työpaikka? Vai ettekö tunne vielä niin hyvin?631055