montako kummia!?

äippä

montako kummia pyydätte/pyysitte lapsellenne.. onko viisi liikaa?

27

17765

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hippiäinen76

      Kummeja pitää olla vähintään kaksi ja muistaakseni enintään kuusi, joten ei tuo viisi kummia ole liikaa. Meidän neidille valittiin alunperin viisi kummia, mutta yksi ei kuulunutkaan kirkkoo ja jouduimme hänet "hylkäämään". Joten meillä on neljä kummia.

      • mielestäni

        viisi kummia on liikaa. Ei niin monien ihmisten kanssa synnyt luontevaa kontaktia. Tulee mielen aina "lahjakummit", kun haalitaan hirveästi kummeja. Ja jos hankitte muitakin lapsia, mistä löydätte heillekin viisi lähestä kummmia? Kummina voi olla myös kirkkoonkuulumaton henkilö, kunhan kaksi muuta kuuluvat ev.lut. kirkkoon.


      • mukaan vaan
        mielestäni kirjoitti:

        viisi kummia on liikaa. Ei niin monien ihmisten kanssa synnyt luontevaa kontaktia. Tulee mielen aina "lahjakummit", kun haalitaan hirveästi kummeja. Ja jos hankitte muitakin lapsia, mistä löydätte heillekin viisi lähestä kummmia? Kummina voi olla myös kirkkoonkuulumaton henkilö, kunhan kaksi muuta kuuluvat ev.lut. kirkkoon.

        Meillä on viisi kummia, ja heille on moneen kertaan painotettu lahjojen olevan se vähemmän oleellinen asia kummiudessa, kaikki ovat myös kiinteä osa elämäämme. Ja toisille lapsille ei tarvitse kummeja harkita, kun ei niitä tule!
        Haluamme kummjien olevan esimerkkejä erilaisista ihmisistä lapsellemme, siinä kaikki. Toki niitä muitakin esimerkkejä on, mutta olkoon nämä ne ertyiset ihmiset, jotka ovat luvanneet lastamme tukea.


      • hdjsjs
        mielestäni kirjoitti:

        viisi kummia on liikaa. Ei niin monien ihmisten kanssa synnyt luontevaa kontaktia. Tulee mielen aina "lahjakummit", kun haalitaan hirveästi kummeja. Ja jos hankitte muitakin lapsia, mistä löydätte heillekin viisi lähestä kummmia? Kummina voi olla myös kirkkoonkuulumaton henkilö, kunhan kaksi muuta kuuluvat ev.lut. kirkkoon.

        Kirkko hyväksyy vain kirkkoon kuuluvat kummeiksi.


      • mami ja masu
        mielestäni kirjoitti:

        viisi kummia on liikaa. Ei niin monien ihmisten kanssa synnyt luontevaa kontaktia. Tulee mielen aina "lahjakummit", kun haalitaan hirveästi kummeja. Ja jos hankitte muitakin lapsia, mistä löydätte heillekin viisi lähestä kummmia? Kummina voi olla myös kirkkoonkuulumaton henkilö, kunhan kaksi muuta kuuluvat ev.lut. kirkkoon.

        Siis, miten toi kummi juttu, ettei tarvii kuulua kirkkoon jos kaksi kuuluu? Että siiskö voi valita myös kummin joka ei kuulu kirkkoon? En löytänyt mistään tietoa!


      • vaatii
        mami ja masu kirjoitti:

        Siis, miten toi kummi juttu, ettei tarvii kuulua kirkkoon jos kaksi kuuluu? Että siiskö voi valita myös kummin joka ei kuulu kirkkoon? En löytänyt mistään tietoa!

        kaksi kummia, jotka kuuluvat kirkkoon. Niiden lisäksi te voitte kutsua kummeiksi vaikka koko kylän jos haluatte. He eivät sitten kyllä ole mitään virallisia kummeja, mutta ei mikään laki kiellä kutsumasta ihmistä "kummiksi".


      • Ihmettelenpä vain

        Missään ei ole rajoitettu kummien määrää, muuten kuin, että pitää olla vähintään 2 kirkkoon kuuluvaa konfirmoitua kummia. Ihmetyttää mistä on pesiytynyt tuo käsitys, että lapsella saisi olla maksimissaan 6 kummia? Se on virheellistä tietoa.

        Lapsella saa olla vaikka 100 kummia. Sitä ei kukaan kiellä. Eri asia on se, että onko se enää tarkoituksen mukaista.


      • Hippiäinen76
        mielestäni kirjoitti:

        viisi kummia on liikaa. Ei niin monien ihmisten kanssa synnyt luontevaa kontaktia. Tulee mielen aina "lahjakummit", kun haalitaan hirveästi kummeja. Ja jos hankitte muitakin lapsia, mistä löydätte heillekin viisi lähestä kummmia? Kummina voi olla myös kirkkoonkuulumaton henkilö, kunhan kaksi muuta kuuluvat ev.lut. kirkkoon.

        Me valitseimme tyttömme kummeiksi kaikkein läheisimmät ystävät sekä minun siskoni. Toisen lapsen hankkimisesta/saamisesta ei ole mitään varmuutta, joten ei ole varmaa, että toiset heistä voisivat olla toisen lapsen kummeja (ja nämä henliköt kuitenkin haluan lapseni kummeiksi.
        Kukaan lapsemme kummeista ei ole mistään rikkaammasta päästä, joten missään tapauksessa kyse ei ole ns. lahjakummeista (ei heidän missään tapauksessa tarvitse antaa lahjoja vaan riittää kun ovat lästän tyttömme elämässä).

        Ja vielä korjaisin sinun sanomaasi: virallisena kummina ei voi olla henkilö, joka ei kirkkoon kuulu. Epävirallisena voi olla, mutta ei virallisena (ei siis merkitä kirkon kirjoihin kummiksi). Pappi ei antanu lupaa ko. henkilölle olla alttarilla edes vain kasteen aikana, koska hän ei kuulu kirkkoon.


      • Kirkkoherra!!!

        Kummeja vähintään kaksi ja enemmäis määrää ei kummeille ole.


      • Kirkkoherra!!!
        Kirkkoherra!!! kirjoitti:

        Kummeja vähintään kaksi ja enemmäis määrää ei kummeille ole.

        Unohtui vielä.Kummien on kuuluttava kirkkoon


      • ankanpoikanen1984
        mielestäni kirjoitti:

        viisi kummia on liikaa. Ei niin monien ihmisten kanssa synnyt luontevaa kontaktia. Tulee mielen aina "lahjakummit", kun haalitaan hirveästi kummeja. Ja jos hankitte muitakin lapsia, mistä löydätte heillekin viisi lähestä kummmia? Kummina voi olla myös kirkkoonkuulumaton henkilö, kunhan kaksi muuta kuuluvat ev.lut. kirkkoon.

        no ei se nyt ihan niin mene et otetaa lahja kummeja... joillain vain hyviä ystäviä on niin paljon että lapselle voikin antaa enemmän kummeja omalle mukulalle tulee ole viisi ja ne on tasantarkkaa sellaisia kummeja jotka ovat minua niin sydäntä lähellä että siksi otin heidät kummiksi ja tiedän että he tulevat aina suojelee ja auttaa jos tarvitsen apua jossain MUUSSA KUN RAHASSA


    • kummeja

      Ei ollenkaan kun ei ole moista valelurituaalia suoritettu. Ei se ole aikuisen tehtävä päättää mihin uskontoon lapsi kuuluu eli toisin sanoen mihin hän uskoo!

    • Kuusi kummia

      Viisi kummia on ihan hyvä määrä, ei sillä, että laatu korvaisi määrää, mutta usein esim. pariskuntien kohdalla on tarpeetonta jättää toista pois.

      • vasta mammaksi

        meidän pikku prinssille tulee 4 kummia, mun veli vaimoineen ja miehen veli vaimoineen. Eikä todellakaan oteta nuin monta kummia vaan lahjojen takia, vaan ollaan jo sovittu ettei joka nimipäivänä esim. osteta mitään. Ja mielestäni myös veljeni vaimolla on oikeus olla poikamme kummi siinä missä veljelläkin. Olemme mekin heidän lasten kummeja.


      • Single-mama
        vasta mammaksi kirjoitti:

        meidän pikku prinssille tulee 4 kummia, mun veli vaimoineen ja miehen veli vaimoineen. Eikä todellakaan oteta nuin monta kummia vaan lahjojen takia, vaan ollaan jo sovittu ettei joka nimipäivänä esim. osteta mitään. Ja mielestäni myös veljeni vaimolla on oikeus olla poikamme kummi siinä missä veljelläkin. Olemme mekin heidän lasten kummeja.

        Saan vauvan parin kk päästä ja tuo kummien valinta tuottaa ongelmaa... emme ole lapsen isän kanssa yhdessä ja kummallakin on suosikkinsa kummiksi. Eräs ystäväin myös ärsyttävästi kinuaa kummin paikkaa. Jos emme mihinkään kunnolliseen ratkasuun pääse, vauvalla tulee olemaan 6 kummia. Itse olen aina ennen ollut sitä mieltä että 4 on ihan maksimi mutta... valintani osui veljeeni ja hänen vaimoonsa, vauvan isän siskoon, kaveripariskuntaani jonka uuden vauvan sylikummi minusta tulee ja kumminpaikkaa kinuava hyvä ystävä. Päätöksen kanssa tulee vielä ongelmia... veljeni ja vauvan isän sisko on must-valintoja. noiden muiden kanssa pitää kyllä pähkäillä ja pitkään...


      • Itsenäinen
        Single-mama kirjoitti:

        Saan vauvan parin kk päästä ja tuo kummien valinta tuottaa ongelmaa... emme ole lapsen isän kanssa yhdessä ja kummallakin on suosikkinsa kummiksi. Eräs ystäväin myös ärsyttävästi kinuaa kummin paikkaa. Jos emme mihinkään kunnolliseen ratkasuun pääse, vauvalla tulee olemaan 6 kummia. Itse olen aina ennen ollut sitä mieltä että 4 on ihan maksimi mutta... valintani osui veljeeni ja hänen vaimoonsa, vauvan isän siskoon, kaveripariskuntaani jonka uuden vauvan sylikummi minusta tulee ja kumminpaikkaa kinuava hyvä ystävä. Päätöksen kanssa tulee vielä ongelmia... veljeni ja vauvan isän sisko on must-valintoja. noiden muiden kanssa pitää kyllä pähkäillä ja pitkään...

        Mielestäni kummien pitää tulla (varsinkin sinun tilanteessasi)molempien vanhempien kanssa toimeen. Onhan kyse sinun vauvastasi, joka saa vain kerran nimensä (ellei itse sitä muuta aikuisena)!Ja kummit ovat toivottavasti läsnä vauvan elämässä muuten kuin lahjojen kera.

        Molempien kummisuosikki on hyvä valinta. Jos minulta olisi joku ruinannut kummin paikkaa, enkä olisi häntä edes ajatellut; niin kyllä rehellisesti ja nätisti olisin hänelle asian laidan kertonut.

        Kummien valinta on vain vanhempien asia. Ei pidä tehdä mitä ei itse halua (nimimerk kokemusta on).

        Zemppiä valintoihin!


    • äippä_86

      Meillä on kaikilla kolmella lapsella 4 kummia... niissä oin niin sisaruksia kun ystäviäkin... ja meillä on kaksosilla ollu niin väh aikaa kummit etten osaa niistä kauheesti viel sanoa mutta alku on ollu loistava.... vanhemman tytön kummien kans on pidetty yhteyttä ja soiteltu.. kun me ollaan sitte taas hein reilun vuoden vanhan pojan kummit.,.. :) ollaan osattu hyvät kummit valita :) onneks.. on kaikki luvanneet meitä auttaa kasvatuksessa ja kummit on vanhempaa tyttööki ottaneet hoitoon sillo kun ollaan hoitoapua tarvittu.. niinku sillonki kun oltiin kaksosten kans laitoksella....

      mielestäni 5 kummia ei ole liikaa.. se on ihan itsestä kiinni miten sen haluaa :)

    • pojalla....

      on viisi kummia. Kaksi muistaa jouluna ja synttärinä, että ovat kummeja, muut ei silloinkaan.
      Lahjoja en kaipaile, mutta olis kiva jos kummit olis hiukan tekemisissä kummipojan kanssa.
      Eli edes viisi kummia ei takaa...

      • LLL

        siinähän se idea juuri tulikin.
        Kannattaa pyytää vain ne läheiset/tosi ystävät lapsen kummiksi. Turha ottaa sitä veljen vaimon kaimaa siinä luulossa että jospa meidän välit paranisivat.


    • rajansa kaikella

      On mielstäni ihan järjetöntä noin monta!
      Kaksi kummia hyvä ja jos heidän puolisotkin niin max 4 kummia.
      Haiskahtaa tuo suurempi määrä vain lahjojen kalastelulta...

    • Ja itse

      siihen olen ollut tyytyvainen. Suvun valisten ristiriitojen kautta yhteen kummiini en ole enaa missaan tekemisissa. Ja monesti otetaan kummeiksi avio/avopareja, jotka saattavat erota, ja toinen heista (pahimmassa tapauksessa) kumpikaan ei halua olla kummilapseen missaan tekemisissa.
      Suosittelen kylla useampaa kuin kahta kummia! Ajatelkaa lasten kannalta asiaa.. Niin ja onhan se kiva saada useammalta kummilta lahjoja. :)

      • jonna-91

        mutta mun sisarruksilla on tietääkseni ainakin 4 kummia kullakin.
        Mun mielestä 5 kummia on jo liikaa, riippuen toki siitä, onko pariskunnasta kyse. Eli jos on vaikka 2 pariskuntaa ja yksi lisäksi kummina niin ok. Mut senhän päättää jokainen itse mikä tuntuu sopivalta.


      • odottavamamma
        jonna-91 kirjoitti:

        mutta mun sisarruksilla on tietääkseni ainakin 4 kummia kullakin.
        Mun mielestä 5 kummia on jo liikaa, riippuen toki siitä, onko pariskunnasta kyse. Eli jos on vaikka 2 pariskuntaa ja yksi lisäksi kummina niin ok. Mut senhän päättää jokainen itse mikä tuntuu sopivalta.

        itselläni on 7kummia joista on vuosien varrella hävinnyt elänästäni läheskokonaan/kokonaan niin 5.
        ja siskollani on 8kummia.
        äitimme tahtoi meille juuri siksi monta kummia,että joku edes pysyisi elämässä mukana :) !
        Koska hänellä itsellään oli vain 2kummia joista ei ole kumpaakaan nähnyt sitten lapsuuden.
        minä olen todella hyvissä väleissä sylikummini kanssa ja ollaankin nykyään enempi kavereita jne :) !
        Enkä mä ainakaan vaadi että kummit täytyisi olla niitä keneltä odotetaan lahjoja yms.
        ja yleensähän kummin velvollisuudet päättyvät rippikouluun.
        me olemme kyllä senkin jälkeen oltu paljon tekemisissä tietysti jne :)

        itse odotan nyt esikositani (tammikuussa laskettu aika) ja meille olisi näillä näkymin tulossa
        nyt 5 virallista kummia 3mies puoleista ja 2 naispuoleista ja lisäksi paras ystäväni kuka ei kuulu kirkkoon
        on niin sanottu haltia kummi :)


      • leidit
        odottavamamma kirjoitti:

        itselläni on 7kummia joista on vuosien varrella hävinnyt elänästäni läheskokonaan/kokonaan niin 5.
        ja siskollani on 8kummia.
        äitimme tahtoi meille juuri siksi monta kummia,että joku edes pysyisi elämässä mukana :) !
        Koska hänellä itsellään oli vain 2kummia joista ei ole kumpaakaan nähnyt sitten lapsuuden.
        minä olen todella hyvissä väleissä sylikummini kanssa ja ollaankin nykyään enempi kavereita jne :) !
        Enkä mä ainakaan vaadi että kummit täytyisi olla niitä keneltä odotetaan lahjoja yms.
        ja yleensähän kummin velvollisuudet päättyvät rippikouluun.
        me olemme kyllä senkin jälkeen oltu paljon tekemisissä tietysti jne :)

        itse odotan nyt esikositani (tammikuussa laskettu aika) ja meille olisi näillä näkymin tulossa
        nyt 5 virallista kummia 3mies puoleista ja 2 naispuoleista ja lisäksi paras ystäväni kuka ei kuulu kirkkoon
        on niin sanottu haltia kummi :)

        somman valtionkirkon kummina pitää 31.7.2010 saakka olla vähintään kaksi evankelis-luterilaisen kirkon jäsentä (ns. "pääkummit"). Lisäksi saa olla eräiden muiden kristillisten uskontokuntien jäseniä kummeina. Asiasta määrää kirkkojärjestys:

        Kastettavalla tulee olla ainakin kaksi kummia, jotka ovat konfirmoituja evankelis-luterilaista uskoa tunnustavan kirkon jäseniä. Näiden lisäksi voi kummina olla myös muuhun evankelis-luterilaisen kirkon toimittaman kasteen hyväksyvään kristilliseen kirkkoon tai uskonnolliseen yhdyskuntaan kuuluva henkilö.
        *****************************************************************************
        Siskoni tytöllä tulee olemaan kaksi kummia, minä(toinen isosiskoista) sekä minun että siskoni hyvä tuttava peruskoulu ajoilta.


      • äiti326
        leidit kirjoitti:

        somman valtionkirkon kummina pitää 31.7.2010 saakka olla vähintään kaksi evankelis-luterilaisen kirkon jäsentä (ns. "pääkummit"). Lisäksi saa olla eräiden muiden kristillisten uskontokuntien jäseniä kummeina. Asiasta määrää kirkkojärjestys:

        Kastettavalla tulee olla ainakin kaksi kummia, jotka ovat konfirmoituja evankelis-luterilaista uskoa tunnustavan kirkon jäseniä. Näiden lisäksi voi kummina olla myös muuhun evankelis-luterilaisen kirkon toimittaman kasteen hyväksyvään kristilliseen kirkkoon tai uskonnolliseen yhdyskuntaan kuuluva henkilö.
        *****************************************************************************
        Siskoni tytöllä tulee olemaan kaksi kummia, minä(toinen isosiskoista) sekä minun että siskoni hyvä tuttava peruskoulu ajoilta.

        ja meijän neitillä tulee olemaan 7 :)


    • Anonyymi

      Sukumme on niin iso ja vielä paljon kavereita, jotan vanhimmalla lapsellamme on 38 kummia. 😂😅🤭 Seuraavalla 37.ja kolmannella jää nuorimmaiseksi 39. Silti yli puolet ketkä oisivat voineet olla kummeja lapsillemme jäivät pois.
      Itselläni on 38 kummia. Miehelläni 15.🤣.
      Oisin halunnut enemmän lapsia mutta ei. Kohtu poistettiiiiiiiinnnn.......

      • Anonyymi

        Minulla neljä lasta jokaisella 15 kummia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      413
      4269
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      236
      2100
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1550
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      157
      1367
    5. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      66
      1039
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1025
    7. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      242
      1023
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      135
      1021
    9. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      923
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      898
    Aihe