Rannan kunnostus

CalleKoo

Löysin keskusteluja rannan kunnostuksesta talvella (mutapohja hiekkapohjaksi) , mutta kertokaa kuinka onnistuu / onnistuuko näin kesäaikaan? Kokemuksia?

159

21096

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lautalla

      onnistuu vain kesällä. Laitteita vuokrataan.

    • Nimetön

      Mökkiranta on mutapohjainen joka tuottaa uimisen kannalta epmukavan veden samentumisen, jos potkaisee pohja.
      Löysin netistä yhden imuruoparia vuokraavan yrityksen Tuusulan kupeesta Jokelasta pumppu on MAMEC Oy:n tuotantoa.
      Onko kellään kokemuksia laitteesta?
      Löytyisikö länsisuomesta vastaavaa ruoppaaitse laitetta vuokralle? MAMEC pyytää polttomoottoripumpusta 2500€!!!??

      • ruoppari

        Länsi suomessa Mamecin pumpulla olevaa ruopauslaitetta vuokraa Liukkosen Ruoppauspalvelu Oy Loimaalta


      • Imuroija

        Yksi vaihtoehto on tehdä ruoppauspumppu itse. Jos teet samanlaisen kuin minä uusista osista, niin hinta 400€ moottorineen ja letkuineen (40m). Jos on näppärä käsistään, niin ihan helppo tehdä. Voisin kiinnostuneita auttaakin.


      • Lirkkileevi
        Imuroija kirjoitti:

        Yksi vaihtoehto on tehdä ruoppauspumppu itse. Jos teet samanlaisen kuin minä uusista osista, niin hinta 400€ moottorineen ja letkuineen (40m). Jos on näppärä käsistään, niin ihan helppo tehdä. Voisin kiinnostuneita auttaakin.

        Onko sinulla kuvia laitteestasi?Itselläni ranta pehmeää humusta jonka alla olisi kova pohja.Pystyisikö tuolla tekemälläsi imurilla putsaamaan pohjaa kun siinä on jonkun verran kaislaa ja lumpeita?Vaihtoehtoja olen etsinyt vuokraamista myöten mutta oma olisi aina oma ja voisi putsausta tehdä pidemmällä ajalla.
        Viikatteella katkonut aina veden pinnan siistiksi mutta tuo pohja haittaa kyllä uimista...


      • aikamatkustaja
        Imuroija kirjoitti:

        Yksi vaihtoehto on tehdä ruoppauspumppu itse. Jos teet samanlaisen kuin minä uusista osista, niin hinta 400€ moottorineen ja letkuineen (40m). Jos on näppärä käsistään, niin ihan helppo tehdä. Voisin kiinnostuneita auttaakin.

        on ehtinyt jotain jo tapahtuakin rannan kunnostuksen suhteen...


      • Imuroija
        Lirkkileevi kirjoitti:

        Onko sinulla kuvia laitteestasi?Itselläni ranta pehmeää humusta jonka alla olisi kova pohja.Pystyisikö tuolla tekemälläsi imurilla putsaamaan pohjaa kun siinä on jonkun verran kaislaa ja lumpeita?Vaihtoehtoja olen etsinyt vuokraamista myöten mutta oma olisi aina oma ja voisi putsausta tehdä pidemmällä ajalla.
        Viikatteella katkonut aina veden pinnan siistiksi mutta tuo pohja haittaa kyllä uimista...

        Joo meinasin laittaa viestiin kyllä noista vuosista, mutta olin niin itsevarma, että tiesin asian kiinnostavan ihmisiä, kun katsoin kävijämääriä. On kuvaa. Tein pumppuja kolme kappaletta vähän niinkuin varalle ja myyntiin, siis pelkkiä pumpun koteloita. Itselläni on 8hv:n moottorilla varustettu kokonaisuus. Saat rakennus ohjeet.


      • imuroida pitäs
        Imuroija kirjoitti:

        Joo meinasin laittaa viestiin kyllä noista vuosista, mutta olin niin itsevarma, että tiesin asian kiinnostavan ihmisiä, kun katsoin kävijämääriä. On kuvaa. Tein pumppuja kolme kappaletta vähän niinkuin varalle ja myyntiin, siis pelkkiä pumpun koteloita. Itselläni on 8hv:n moottorilla varustettu kokonaisuus. Saat rakennus ohjeet.

        Itse tekeminen kiinnostaa. Kuvia kehiin!


      • Imuroija
        imuroida pitäs kirjoitti:

        Itse tekeminen kiinnostaa. Kuvia kehiin!

        Laitas sähköpostiosoittees niin alkaa kuvaa tulemaan.


      • Minua....
        Imuroija kirjoitti:

        Laitas sähköpostiosoittees niin alkaa kuvaa tulemaan.

        Minua ainakin kiinnostaa! Laita kuvia ja infoa.

        postipointti(at)gmail.com


      • Lirkkileevi
        Imuroija kirjoitti:

        Joo meinasin laittaa viestiin kyllä noista vuosista, mutta olin niin itsevarma, että tiesin asian kiinnostavan ihmisiä, kun katsoin kävijämääriä. On kuvaa. Tein pumppuja kolme kappaletta vähän niinkuin varalle ja myyntiin, siis pelkkiä pumpun koteloita. Itselläni on 8hv:n moottorilla varustettu kokonaisuus. Saat rakennus ohjeet.

        rakennusohjeet voi laittaa

        [email protected]



        Kiitos jo etukäteen


      • imuiroida pitäis
        Imuroija kirjoitti:

        Laitas sähköpostiosoittees niin alkaa kuvaa tulemaan.

        [email protected]

        Kiitos jo etukäteen.


      • Ruoppari

      • mamecci
        aikamatkustaja kirjoitti:

        on ehtinyt jotain jo tapahtuakin rannan kunnostuksen suhteen...

        Voisin mahdollisesti vuokrata Mamecin ruoppauslaitetta ensi kesän aikana, tuli laite ostettua viime kesänä ja toimii vähintäänkin hyvin, jopa yksin pystyy työskentelemään. Mudat, kaislan juurakot, rakkolevät, pehmeä savi, nuo laite siirtää nopeasti 50 m päähän.

        Lisäksi rakensin ponttooneista helposti kasattavan lautan, joten koko setti mahtuu pakettiautoon tai peräkärryyn.

        Laitteet mökillä Länsi-Uudellamaalla - tunnin matka Helsingistä/Turun seudulta.

        Maili [email protected]


      • Imuroija.
        Imuroija kirjoitti:

        Joo meinasin laittaa viestiin kyllä noista vuosista, mutta olin niin itsevarma, että tiesin asian kiinnostavan ihmisiä, kun katsoin kävijämääriä. On kuvaa. Tein pumppuja kolme kappaletta vähän niinkuin varalle ja myyntiin, siis pelkkiä pumpun koteloita. Itselläni on 8hv:n moottorilla varustettu kokonaisuus. Saat rakennus ohjeet.

        Mulla oli aluksi 5hv:n ruoholeikkurin moottori, mutta se joutu niin koville siinä. Ilmeni siten että kun paine tuli letkuun sammu kone heti ja ei meinannu lähtee käyntiin. Syy oli että imuventtili rupes vuotamaan, niin piti keskiä jotain muuta. Eikä se vääntäny tohon uuteen verrattuna. Kun joskus teette ja kokeilette niin tiedätte mistä kirjoitan. Sen takia hihnaveto koska jos esim. kivi pääsee pumpulle asti niin hihna alkaa luistamaan eikä väännä moottorin akselia. Siinä teille taas mietittävää.


      • oooppp
        ruoppari kirjoitti:

        Länsi suomessa Mamecin pumpulla olevaa ruopauslaitetta vuokraa Liukkosen Ruoppauspalvelu Oy Loimaalta

        Onkos kukaan ruopannut/ poistanut lammen rannoilta kelluvaa rahkasammalikkoa?


      • Imurointia kokeillut
        oooppp kirjoitti:

        Onkos kukaan ruopannut/ poistanut lammen rannoilta kelluvaa rahkasammalikkoa?

        Kaikkein pararas keino siihen on varmaankin pelkkä käsin repiminen... jos sitä imuroi, niin luulisin sen lähtevän aikamoisina lempareina ja tukoshan siitä syntyisi. En ole kokeillut. Tää on pelkkä arvio.


      • lantahara
        Imurointia kokeillut kirjoitti:

        Kaikkein pararas keino siihen on varmaankin pelkkä käsin repiminen... jos sitä imuroi, niin luulisin sen lähtevän aikamoisina lempareina ja tukoshan siitä syntyisi. En ole kokeillut. Tää on pelkkä arvio.

        Sammaleesta en tiedä mutta kaislikko lähtee lantaharalla kätevästi (käy kyllä kuntoilusta):
        http://www.pelma.fi/tuotteet/navettaan_elainsuojiin/kasityokalut/talikot/
        "Järvitalikko" nimelläkin tuollaisia jossain myydään mutta lantaharana on halvempi...

        Veneestä ei kannata repiä. Jos rannalta ei voi repiä niin kunnon kahluuhousut vaan jalkaan ja veteen. Hommaa nopeuttaa jos rannalla on kaveri talikon kanssa nostelemassa moskaa pois vedestä.


      • jb69jb69
        mamecci kirjoitti:

        Voisin mahdollisesti vuokrata Mamecin ruoppauslaitetta ensi kesän aikana, tuli laite ostettua viime kesänä ja toimii vähintäänkin hyvin, jopa yksin pystyy työskentelemään. Mudat, kaislan juurakot, rakkolevät, pehmeä savi, nuo laite siirtää nopeasti 50 m päähän.

        Lisäksi rakensin ponttooneista helposti kasattavan lautan, joten koko setti mahtuu pakettiautoon tai peräkärryyn.

        Laitteet mökillä Länsi-Uudellamaalla - tunnin matka Helsingistä/Turun seudulta.

        Maili [email protected]

        Moi
        Mikä olisi vuokra hinta?


      • jb69jb69
        Imuroija kirjoitti:

        Laitas sähköpostiosoittees niin alkaa kuvaa tulemaan.

        Moi
        mulle kanssa ohjeet kuvia. sähköpostiosoitteni on: [email protected]
        kiitos etukäteen


      • p
        jb69jb69 kirjoitti:

        Moi
        Mikä olisi vuokra hinta?

        Ei vuokrattavana. Voin laittaa kuvia.


      • Imuroija. kirjoitti:

        Mulla oli aluksi 5hv:n ruoholeikkurin moottori, mutta se joutu niin koville siinä. Ilmeni siten että kun paine tuli letkuun sammu kone heti ja ei meinannu lähtee käyntiin. Syy oli että imuventtili rupes vuotamaan, niin piti keskiä jotain muuta. Eikä se vääntäny tohon uuteen verrattuna. Kun joskus teette ja kokeilette niin tiedätte mistä kirjoitan. Sen takia hihnaveto koska jos esim. kivi pääsee pumpulle asti niin hihna alkaa luistamaan eikä väännä moottorin akselia. Siinä teille taas mietittävää.

        lähetätkö mulle myös rakennusohjeet

        [email protected]

        kiitoksia paljon


      • mutakuningatar
        p kirjoitti:

        Ei vuokrattavana. Voin laittaa kuvia.

        Pitäisköhän olla joku lupa kunnalta/naapurilta jos meinaa mutaa nostaa maille?Näin olen ainakin asian ymmärtänyt kun omakin ranta on mudan peitossa.


      • Ruoppari
        mutakuningatar kirjoitti:

        Pitäisköhän olla joku lupa kunnalta/naapurilta jos meinaa mutaa nostaa maille?Näin olen ainakin asian ymmärtänyt kun omakin ranta on mudan peitossa.

        Älä puhu kellekään. Ei tarvitse lupia kysellä. Mitä se niille kuuluu!


      • rantasiistix
        Imuroija kirjoitti:

        Yksi vaihtoehto on tehdä ruoppauspumppu itse. Jos teet samanlaisen kuin minä uusista osista, niin hinta 400€ moottorineen ja letkuineen (40m). Jos on näppärä käsistään, niin ihan helppo tehdä. Voisin kiinnostuneita auttaakin.

        Laittaisitko minullekin kuvia ja ohjeita laitteen itse tekemiseen.Kiitoksia paljon jo etukäteen. [email protected]


      • Mudalle kyytiä
        Imuroija kirjoitti:

        Laitas sähköpostiosoittees niin alkaa kuvaa tulemaan.

        Vieläkö niitä kuvia sais tännekkin [email protected]

        etukäteinen Kiitos.


      • mutaan kyllästynyt
        Imuroija. kirjoitti:

        Mulla oli aluksi 5hv:n ruoholeikkurin moottori, mutta se joutu niin koville siinä. Ilmeni siten että kun paine tuli letkuun sammu kone heti ja ei meinannu lähtee käyntiin. Syy oli että imuventtili rupes vuotamaan, niin piti keskiä jotain muuta. Eikä se vääntäny tohon uuteen verrattuna. Kun joskus teette ja kokeilette niin tiedätte mistä kirjoitan. Sen takia hihnaveto koska jos esim. kivi pääsee pumpulle asti niin hihna alkaa luistamaan eikä väännä moottorin akselia. Siinä teille taas mietittävää.

        moro
        Olisko mahdollista saada niitä mutapumpun kuviatänne pohjoiseenkin!
        Kiitokset jo etukäteen..

        [email protected]


      • mudassa uiva
        Imuroija kirjoitti:

        Laitas sähköpostiosoittees niin alkaa kuvaa tulemaan.

        Hei, hienoa, että joku on tehnyt tällaista pioneerityötä - jos noita kuvia ja ohjeita on vielä mahdollista saada, niin laita minullekin, Kiitos! yks_123 (ad) hotmail.com


      • Kuralle kyytiä
        Imuroija. kirjoitti:

        Mulla oli aluksi 5hv:n ruoholeikkurin moottori, mutta se joutu niin koville siinä. Ilmeni siten että kun paine tuli letkuun sammu kone heti ja ei meinannu lähtee käyntiin. Syy oli että imuventtili rupes vuotamaan, niin piti keskiä jotain muuta. Eikä se vääntäny tohon uuteen verrattuna. Kun joskus teette ja kokeilette niin tiedätte mistä kirjoitan. Sen takia hihnaveto koska jos esim. kivi pääsee pumpulle asti niin hihna alkaa luistamaan eikä väännä moottorin akselia. Siinä teille taas mietittävää.

        Ruoppauskelejä odotellessa olisi hyvää aikaa askarrella.
        Saisiko kuvia laitteesta osoitteeseen [email protected].
        Kiitoksia etukateen.


      • Ranta ummessa
        Imuroija kirjoitti:

        Joo meinasin laittaa viestiin kyllä noista vuosista, mutta olin niin itsevarma, että tiesin asian kiinnostavan ihmisiä, kun katsoin kävijämääriä. On kuvaa. Tein pumppuja kolme kappaletta vähän niinkuin varalle ja myyntiin, siis pelkkiä pumpun koteloita. Itselläni on 8hv:n moottorilla varustettu kokonaisuus. Saat rakennus ohjeet.

        Ranta pitää rullata, joten kuvat olisi erittäin tervetulleita. Kiitos. Jarmo.eloranta(ät)salpaus.fi


      • ruoppausta tarvitaan
        Imuroija kirjoitti:

        Yksi vaihtoehto on tehdä ruoppauspumppu itse. Jos teet samanlaisen kuin minä uusista osista, niin hinta 400€ moottorineen ja letkuineen (40m). Jos on näppärä käsistään, niin ihan helppo tehdä. Voisin kiinnostuneita auttaakin.

        Täällä olis myös kiinnostusta laitettasi kohtaan... laitatko osoitteeseen [email protected] kiitos etukäteen


      • mutarutakon uuno
        Imuroija kirjoitti:

        Joo meinasin laittaa viestiin kyllä noista vuosista, mutta olin niin itsevarma, että tiesin asian kiinnostavan ihmisiä, kun katsoin kävijämääriä. On kuvaa. Tein pumppuja kolme kappaletta vähän niinkuin varalle ja myyntiin, siis pelkkiä pumpun koteloita. Itselläni on 8hv:n moottorilla varustettu kokonaisuus. Saat rakennus ohjeet.

        Joko olet kyllästynyt ohjeiden jakamiseen vai vieläkö kaksat sellaiset lähettää? Osoite olis [email protected]


      • paavoveli
        Imuroija kirjoitti:

        Laitas sähköpostiosoittees niin alkaa kuvaa tulemaan.

        Terve,
        Laita ruoppauspumpusta kuvat niin voisi ensi talvena tehdä sellaisen.
        [email protected]

        Terveisin
        Paavo Lehtinen


      • Imurointi
        Imuroija kirjoitti:

        Joo meinasin laittaa viestiin kyllä noista vuosista, mutta olin niin itsevarma, että tiesin asian kiinnostavan ihmisiä, kun katsoin kävijämääriä. On kuvaa. Tein pumppuja kolme kappaletta vähän niinkuin varalle ja myyntiin, siis pelkkiä pumpun koteloita. Itselläni on 8hv:n moottorilla varustettu kokonaisuus. Saat rakennus ohjeet.

        Onko vielä mahdollista saada ohjeet ja kuvat? [email protected]


      • ruoppaamaan
        Imuroija kirjoitti:

        Laitas sähköpostiosoittees niin alkaa kuvaa tulemaan.

        oliko sinulla vielä ruoppauspumpun kuvia lähetä kiitos


        [email protected]


      • Kunnostaja
        Imuroija kirjoitti:

        Joo meinasin laittaa viestiin kyllä noista vuosista, mutta olin niin itsevarma, että tiesin asian kiinnostavan ihmisiä, kun katsoin kävijämääriä. On kuvaa. Tein pumppuja kolme kappaletta vähän niinkuin varalle ja myyntiin, siis pelkkiä pumpun koteloita. Itselläni on 8hv:n moottorilla varustettu kokonaisuus. Saat rakennus ohjeet.

        Onko mahdollista vielä saada ohjeet kuvat? [email protected]


      • Mökkiranta puhtaaksi
        Imuroija kirjoitti:

        Joo meinasin laittaa viestiin kyllä noista vuosista, mutta olin niin itsevarma, että tiesin asian kiinnostavan ihmisiä, kun katsoin kävijämääriä. On kuvaa. Tein pumppuja kolme kappaletta vähän niinkuin varalle ja myyntiin, siis pelkkiä pumpun koteloita. Itselläni on 8hv:n moottorilla varustettu kokonaisuus. Saat rakennus ohjeet.

        Jos imuroija lukee vielä tätä vanhaa keskustelua,olisin kiinnostunut ruoppauspumpun teko-ohjeista. Nyt miehelläni olisi talvi aikaa sitä tehdä. Jos imuroija ei enää tällä sivustolla käy, mutta jos joku toinen on saanut ohjeen , voisitko laittaa sen minulle.
        t [email protected]


      • EskoArmas
        Imuroija kirjoitti:

        Yksi vaihtoehto on tehdä ruoppauspumppu itse. Jos teet samanlaisen kuin minä uusista osista, niin hinta 400€ moottorineen ja letkuineen (40m). Jos on näppärä käsistään, niin ihan helppo tehdä. Voisin kiinnostuneita auttaakin.

        Minäkin olen kiinnostunut ruoppauspumpun teko-ohjeista. Jos joltakin löytyy ohjeet ja kuvia olisin kiitollinen jos saisin ne .
        [email protected]


      • Ahtui
        Imuroija kirjoitti:

        Yksi vaihtoehto on tehdä ruoppauspumppu itse. Jos teet samanlaisen kuin minä uusista osista, niin hinta 400€ moottorineen ja letkuineen (40m). Jos on näppärä käsistään, niin ihan helppo tehdä. Voisin kiinnostuneita auttaakin.

        Olisiko vielä mahdollisuus saada kuvia?
        [email protected]


      • Traktoristi
        Imuroija kirjoitti:

        Joo meinasin laittaa viestiin kyllä noista vuosista, mutta olin niin itsevarma, että tiesin asian kiinnostavan ihmisiä, kun katsoin kävijämääriä. On kuvaa. Tein pumppuja kolme kappaletta vähän niinkuin varalle ja myyntiin, siis pelkkiä pumpun koteloita. Itselläni on 8hv:n moottorilla varustettu kokonaisuus. Saat rakennus ohjeet.

        Hips. Pojallani olisi myös tarvetta tälläislle ruoppaimelle.
        Jos joltakulta löytyisi kuvia,teko ohjeita,tarvikkeiden ostopaikka numeroita,niin olisin iloinen saadessani sellaisia ja pääsisin värkkäämään kyseenlaisen vekottimen poikani iloksi.
        [email protected]


      • Kaijamalka
        Imuroija kirjoitti:

        Yksi vaihtoehto on tehdä ruoppauspumppu itse. Jos teet samanlaisen kuin minä uusista osista, niin hinta 400€ moottorineen ja letkuineen (40m). Jos on näppärä käsistään, niin ihan helppo tehdä. Voisin kiinnostuneita auttaakin.

        Jos löytyy vielä kuvia ja yms tietoa niin laita sähköpostiin
        [email protected]
        T:Arto


      • rantapuhtaaks

        Saisko kuvat myös voisi rakentaa omaan käyttöön. Kiitos etukäteen.
        sähköposti_ raimo.santikko@hotmail .fi


      • Imuroija

        Olisin kanssa todella kiinnostunut kuvista ja tiedoista. Tarkoitus olisi kanssa väsätä itse laite. Voit laittaa s-postiin: [email protected]. Kiitoksia etukäteen paljon.


      • Calce

        Kiinnostus heräsi täällä pääkaupunki seudullakin. Kiinnostunut kuvista ja tiedoista. Vaihtoehtoisesti jos jollain on jo tiedot/laite vuokraukseen siitäkin kiinnostunut.
        [email protected]


      • Koskimäki
        Imuroija kirjoitti:

        Yksi vaihtoehto on tehdä ruoppauspumppu itse. Jos teet samanlaisen kuin minä uusista osista, niin hinta 400€ moottorineen ja letkuineen (40m). Jos on näppärä käsistään, niin ihan helppo tehdä. Voisin kiinnostuneita auttaakin.

        Minuakin kiinnostaisi ruoppaus koneen ohjeet
        [email protected]


      • Ranta_kuntoon

        Hei, Tampereen kupeessa oltaisiin kans kiinnostuneita ohjeista ja kuvista. [email protected]


      • Matsen4
        Imuroija kirjoitti:

        Yksi vaihtoehto on tehdä ruoppauspumppu itse. Jos teet samanlaisen kuin minä uusista osista, niin hinta 400€ moottorineen ja letkuineen (40m). Jos on näppärä käsistään, niin ihan helppo tehdä. Voisin kiinnostuneita auttaakin.

        Terve, olisin myös kiinnostunut miten rakensit tuon ruoppauspumpun. Kuvia saa laittaa [email protected]


      • pe-la

      • Sande

      • mutamake
        Imuroija kirjoitti:

        Laitas sähköpostiosoittees niin alkaa kuvaa tulemaan.

        Hei!
        Vieläkö olisi mahdollista saada kehittämäsi imuruoppauspmpun ohjeet/kuvat? Entäpä onko sinulla vielä valmista pumppua/kalustoa myytävänä - jos, niin mitäpä maksaa??
        Vastausta innolla odotellen : [email protected]


      • Rantailija

      • kaaltonen

        Terve,

        Saisiko vielä ruoppauspumpun ohjeet ja kuvat. Sähköposti [email protected]. Kiitos.


      • Valtanen
        Imuroija kirjoitti:

        Yksi vaihtoehto on tehdä ruoppauspumppu itse. Jos teet samanlaisen kuin minä uusista osista, niin hinta 400€ moottorineen ja letkuineen (40m). Jos on näppärä käsistään, niin ihan helppo tehdä. Voisin kiinnostuneita auttaakin.

        Moro....Tarvis tota joen alkupäätä vähäsen imuruopata. Vesi kun on alhaalla niin ei meinaa enää päästä... Lietettä kertynyt niin paljon... Olisko tollasia ohjeita ja kuvia itse tehdystä ruoppauspumpusta mahdollista vielä saada... [email protected] Kiitos etukäteen.....


      • Anonyymi

        Ruoppaustarvetta täälläkin. Saisiko ohjeita sille 'tee se itse' pumpulle. Osoite jari.h.suominen(at)gmail.com



      • Anonyymi
        Imuroija kirjoitti:

        Yksi vaihtoehto on tehdä ruoppauspumppu itse. Jos teet samanlaisen kuin minä uusista osista, niin hinta 400€ moottorineen ja letkuineen (40m). Jos on näppärä käsistään, niin ihan helppo tehdä. Voisin kiinnostuneita auttaakin.

        Kiinnostusta laitteen rakentamiseen on, vain kuvia puuttuu. Jos viitsit lähettää, ottaisin ilomielin vastaan, kiitos. Posti on [email protected]


    • mk

      Muista hakea vesipiiriltä lupa koska rannan pohjan ruoppaus on luvanvaraista hommaa ja niin edelleen. Meidäm mökin järvellä ysi mökkiläinen sai luva ruopata rantaansa mutta vain syys-lokakuussa ja kun ei saanut syksyllä valmiiksi niin jatkoi keväällä ja yksi toinen mökkiläinen valitti kun ei noudattanut vesipiirin luvan ohjeita niin loppui ruoppaus kokonaan että silleen.

    • kesäkaikilla.

      En nyt vielä tarkistanut, mutta eikös pienen, määrätyn suuruisen alueen saa ruopata naapurille ja kuntaan ilmoittamalla. Täytyy katsella ko. kohta, jos ei joku toinen ennätä ensin.

      • Ruoppari

        Käsin saa ruopata luvatta, mutta jos ruopataan koneellisesti eli vaikka pumpun avulla, lupa tarvitaa. MUTTA voit ruopata rantoja koneellisesti vaikka loppusyksystä jolloin mökki naapureita on vähän ja tottakai ilman lupaa. Jos joku tulee kyselemään, niin sanot vain siistiväsi pohjamoskan pois. Kateelliset tulevat kyselemään lupia, kun eivät itse hokanneet samaa mitä sinä teet.


    • Harvoin luvanvaraist

      Tavallisesti ruoppaukset eivät ole luvanvaraisia, mutta niistä on tehtävä ruoppausilmoitus vesialueen omistajalle ja kunnan ympäristötoimelle vähintään kuukautta ennen aloittamista. Kunnan ympäristömääräyksissä voi ruoppaukseta lisälksi erillisiä määräyksiä.

      Vesialueen omistaja on useimmiten osakaskunta (ent. kalastuskunta).

      Ilmoitusta ei tarvitse tehdä mikäli toimenpide on merkitykseltään vähäinen, kuten pienellä pumpulla siivoaminen nyt kuulostaa olevan.

      http://www.ymparisto.fi/default.asp?node=9615&lan=fi

      Ja jos rantaa ei tarvitse syventää, niin ei muuta kuin suodatinkagas mudan päälle ja sen päälle hiekkaa. Onnistuu kesälläkin kun rullaa kangasta pikku hiljaa auki ja sitä mukaa painottaa hiekalla.

    • Mutaaa

      Imuroijan ruoppauspumpun kuville ja miksei rakennusohjeille olisi tarvetta.

      Uimaranta huutaa ruoppausta!

      Jos joku viitsii niin voisi laittaa mulle kanssa kuvia ja ohjeita: [email protected]

      Kiitoksia!

      • minä myös

        Minulle jos myöskin voisit laittaa tietoa ja rakennusohjeen ruoppauspumpulle, niin kiitän jo etukäteen.

        [email protected]


      • Imuroija
        minä myös kirjoitti:

        Minulle jos myöskin voisit laittaa tietoa ja rakennusohjeen ruoppauspumpulle, niin kiitän jo etukäteen.

        [email protected]

        Otan uudet kuvat hyvin toimivasta härvelistä. Saatte kuvat kylläkin vaste ensi viikolla.


      • kurat rantaan
        Imuroija kirjoitti:

        Otan uudet kuvat hyvin toimivasta härvelistä. Saatte kuvat kylläkin vaste ensi viikolla.

        Meillä olis ja tarvetta omaan ruoppaajaan. Jos laitat mulle ja ohjeet ja kuvia omasta koneesta. Ranta on talvella kaivinkoneella kaivettu osin, mutta täyttyy hiljalleen. Pitåis ja tehdä veneväylä, ettei tarvi nostella konetta veneellä lähtiessä. [email protected]


      • Oma mutaranta
        Imuroija kirjoitti:

        Otan uudet kuvat hyvin toimivasta härvelistä. Saatte kuvat kylläkin vaste ensi viikolla.

        Täältäkin löytyisi imurille käyttöä, laittaisitko minullekin ohjeet härvelistä.
        [email protected]


      • MUDAT RANNALLE
        Imuroija kirjoitti:

        Otan uudet kuvat hyvin toimivasta härvelistä. Saatte kuvat kylläkin vaste ensi viikolla.

        Moi Imuroija,
        Saisinko kuvia ruoppaajasta sähköpostiin?
        [email protected]


      • Orke
        Imuroija kirjoitti:

        Otan uudet kuvat hyvin toimivasta härvelistä. Saatte kuvat kylläkin vaste ensi viikolla.

        Olisin hyvin kiinnostunut ohjeista ja kuvista. Kiitokset etukäteen!
        [email protected]


      • Jallu70
        Imuroija kirjoitti:

        Otan uudet kuvat hyvin toimivasta härvelistä. Saatte kuvat kylläkin vaste ensi viikolla.

        Hei, täällä olisi myös tarvetta hyvin toimivalle ja tehokkaalle imurille. Rantamme on joskus ruopattu ja ruopattu kohta on nyt täynnä pehmeätä mutaa. Lapsilla ei ole rantaan ennen korjausta asiaa. Kuviat ja ohjeet voi toimittaa osoitteeseen: [email protected]


      • Mudaton
        Imuroija kirjoitti:

        Otan uudet kuvat hyvin toimivasta härvelistä. Saatte kuvat kylläkin vaste ensi viikolla.

        Vieläkö saisi ohjeet ja kuvia laitteesta.Kiitos
        [email protected]


      • Ingenjööri
        Imuroija kirjoitti:

        Otan uudet kuvat hyvin toimivasta härvelistä. Saatte kuvat kylläkin vaste ensi viikolla.

        Onnistuisiko vielä kuvien ja ohjeiden lähettäminen ruoppauspumpusta? Kiitos jo etukäteen!

        [email protected]


      • Mutaranta
        Imuroija kirjoitti:

        Otan uudet kuvat hyvin toimivasta härvelistä. Saatte kuvat kylläkin vaste ensi viikolla.

        Vieläkö imuroija luet tätä palstaa? Jos luet niin saisiko kuvat ohjeet osoitteeseen [email protected].

        Kiitosta jo etukäteen!


      • Mutaan kyllästynyt
        Imuroija kirjoitti:

        Otan uudet kuvat hyvin toimivasta härvelistä. Saatte kuvat kylläkin vaste ensi viikolla.

        Hei,
        vieläkö olet kuulolla, jotta voisit lähettää kuvia ja ohjeita imuristasi.
        Olisin hyvin kiinnostunut tekemästäsi laitteesta. Siivoustarvetta on.
        Kiitoksia paljon etukäteen.
        Postiosoitteeni: [email protected]


      • mutaranta

        Hei, vieläkö jakelet kuvia, kiinnostaisi kovasti. [email protected]. Kiitos paljon teet hyvää työtä, tästä hyötyy niin moni.


      • marko.j.haapasaari
        Imuroija kirjoitti:

        Otan uudet kuvat hyvin toimivasta härvelistä. Saatte kuvat kylläkin vaste ensi viikolla.

        Voisinko minäkin saada ohjeet ja kuvia laitteesta?

        [email protected]


    • tehty

      meillä kävi kaivinkone noistamassa muutaman kiven venereitiltä samalla otti kurat rannasta nyt on hieno sorapohja pitää vaan sillointällöin harjata katuharjalla

    • sirola1

      mäkin haluun kuvat & ja ohjeet jos mahdolista imu-pumpusta kiitos etukäteen [email protected]

      • Mikko....

    • reiraite

      Jos sais niitä kuvia & ohjeita, kiitos

      • Mä taas

        Sähköpostiosoite?


    • neito turusta

      Oisko sulla mahdollista laittaa ne ohjeet suoraan nettiin?
      Meitä halukkaita ja ohjeiden innolla vastaanottajia olisi paljon :)

      • Kuvien laittaja

        Ei voi laittaa kuvia tälle sivustolle???


      • ajatus armas
        Kuvien laittaja kirjoitti:

        Ei voi laittaa kuvia tälle sivustolle???

        Ei varmaan voi laittaa suoraan tälle suolinkais24-sivulle, mutta jos hyvien ohjeiden jakajalla olisi mahista laittaa ne vaikkapa youtubeen, fb, tai johonkin muuhun tee-se-itse-kotisivuun. Näin ei jokaisen tarvisi kysellä henkilökohtaisesti ohjeita tai kuvia.


    • Tulokseen tyytyväine

      CalleKoolle

      Meillä on hiekkapohjainen ranta jossa oli muutaman sentin paksuinen mutakerros.Puhalsin mudat syvyyssuunnassa usean metrin leveydeltä, Kärcherin painepesurilla kauemmaksi. kytkin pesuriin 2 m:n pituisen jatkoputken
      ulottuvuuden parantamiseksi. Onnistui homma hyvin ja tuli komiata hiekkarantaa esiin.Puhallus vain täytyy uusia joka kesä. Veden otin pesuriin järvestä. Suosittelen toimenpidettä muillekin

      • teeseitseruoppari

        Tuli mieleen että toimisiko polttomoottori- vesipumppu tuossa "puhallus"- hommassa. Imuputki vaan vähän kauemmas ja sitten puhaltamaan vesisuihkulla pohjaa myöten? Luulisi että ainakin sellainen irtoliete lähtisi pohjasta liikkeelle. Toinen idea oli tuollainen viemäriaukaisija painepesurissa. Siinähän vesisuihkut puhaltaa taaksepäin, eli jos se aukaisijasuutin olisi taipuisan putken etupäässä joka työnnetään pohjamutaan niin puhaltaisiko se "mutaveden" rannalle asti?


      • Paineetonvesi

        Eikös painepesuri tarvii paineveden eli sehän ei ime itte vai miten?


      • Tulokseen tyytyväine

        Tulokseen tyytyväinen

        täydentää: Meillä tulee mökkiin vesi järvestä (imuletkun kokonaispituus 30m,josta vedessä n.6m) Marinex-pumpun imemänä.
        Pumpun paine 1.3-3.0 baaria ja sijaitsee saunassa lauteiden alla.
        Otan sieltä kasteluletkulla veden kannettavaa mallia olevalle painepesurille.
        (paine 100 baaria)
        Kytken siihen erillisen 10m pituisen paineletkun ilman painepistoolia ja letkun
        päähän olen liittänyt palloventtiilillä varustetun 2m teräsputken jonka päässä
        on maximi työpaineen mahdollistava suutin.
        Vesipumpun järjestelmässä sijaitsevien suodattimien kautta tuleva järvivesi
        on painepesurin pumpun "sisäkaluille" turvällista käytettäväksi.
        Ainkin meidän Kärcheri toimii itseimevänäkin.
        Saatavilla olevat imuletkut jatkettunakin,hankaloittavat jonkun verran
        "puhallusoperaatiota"
        Jos ei ole sähköä saatavilla niin polttomoottorilla toimiva vesipumppu
        on varnasti hyvä apu,kun vain kehittää riittävän paineen,


      • ruoppari 2.
        teeseitseruoppari kirjoitti:

        Tuli mieleen että toimisiko polttomoottori- vesipumppu tuossa "puhallus"- hommassa. Imuputki vaan vähän kauemmas ja sitten puhaltamaan vesisuihkulla pohjaa myöten? Luulisi että ainakin sellainen irtoliete lähtisi pohjasta liikkeelle. Toinen idea oli tuollainen viemäriaukaisija painepesurissa. Siinähän vesisuihkut puhaltaa taaksepäin, eli jos se aukaisijasuutin olisi taipuisan putken etupäässä joka työnnetään pohjamutaan niin puhaltaisiko se "mutaveden" rannalle asti?

        Ei se vedestä jaksa ylös nousta ilman letkua mutta siihen tuntumaan kyllä. Se vaan sotkeutuu siinä.


    • Hölmöläisten peite..

      En ehkä tajunnu, mihin noita imureita tarvii? Kaivetaan kesällä kauhalla roska pois ja pistetään talvella suodatinkangas jäälle, siihen kipataan nuppi/kasettikuorma soraa ja odotellaan hiekkarannan laskeutumista kun jäät sulaa.. ?

      • ladetsy

        Imuria tarvitsee jo ranta on kovin loiva eli kaivurin kauhalle ei kesällä pääse tarpeeksi syvälle. Tuo sinun esittämäsi tapa soveltuu kyllä aika moneen uimapaikkaan. Itse tein juuri noin mökilläni. Kaverilla taas on niin hiton matla lammikko (varmaan 20m ennekuin vesi on napaas asti, että seillä varmaan tuo imuri olisi parempi.Paperimieshän laittaa rannalleen viiran. Se on todella hyvä ratkaisu, mutta harmi kun en ole paperimies.


      • Mökkiläinen

        Saaressa kun on mökki, on pakko imuroida. Ei pääse kuin kesällä. Jos olisi tie perille, olis käynyt kaivinkone tai tuotu monta kuormaa täytemaata.


      • kirvesmiehen muija

        Aivan. Niin meilläkin tehtiin ja siitä tuli todella hyvä. Jään päälle laitettiin suodatinkangas ja sitten suht paksu kerros hiekkaa. (puhtaasta montusta tuotua) ja on toiminu todella hyvin jo monta vuotta. Saatiin levitettyä aika isolle alalle. Helppoo kuin heinäntekol


    • Rahtaamalla saareen

      Kyllä tuon kaivinkoneen saa toimitettua myös saareen,mikäli on tarvetta.Paljon nopeampi ja saa myös siirrettyä suuria lohkareita pois rannasta.Imurointi on melkoista pelle pelottoman toimintaa.Kustannukset saa myös mukavasti jaettua,jos sattuu samalla saarella olemaan muutama muukin,joka haluaa rantansa kuntoon.Näin siis toimimme,kun saaristossa piti rantoja kunnostaa.

    • lomailija65
    • jps4
    • mutaa ja moskaa
    • sammalta ja mutaa

      Olisin kiinnostunut ruoppauspumpun kuvista ja rakennusohjeista. Lähettäjälle kiitos etukäteen!

      [email protected]

    • make69

      kiinnostusta riittää,,, joten kuvia ja ohjeita voisi mullekkin lähettää.
      [email protected]

    • rannan puhdistaja

      Kiinnostusta mudan poistoon on, joten kuvia ja ohjeita otetaan mielellään vastaan.


      [email protected]

    • Lammen omistaja
    • Kannattaa miettiä

      Monet kuvittelee omistavansa rannan. Näin ei suinkaan yleensä ole. Omistaa kyllä tontin merkittyyn vesirajaan ja OIKEUDEN vesialueseen. Ei sitä vettä, metriäkään.
      Rannan muuttaminen. Ruoppaaminen, täyttäminen vaatii vesialueen omistajan luvan ja usein myös kunnan rakennusvalvonnan hyväksymisen.
      Ensin kannattaa katsoa verottajan papereista ja vahvistetusta kauppakirjasta lukeeko siellä "tonttiin kuuluu ranta"? Jos ei, niin unohda ruoppaaminen. Näitä rantoja on turhaan ruopattu ja täytetty ihan riittävästi. Asia mistä jälkeenpäin kukaan ei häpeä puhua.
      Asia ei koske minua mutta olen sivullisena seurannut tätä kivien siirtelyä ja ihmetellyt asiaa.
      Toinen juttu on vanha totuus. "Kannettu vesi ei kaivossa pysy". Jos haluaa pehmeän pohjan kovaksi niin sinne se menee missä on entinenkin.

      • Faktaa2

        Rannan kunnostaminen ja ruoppaus ovat kaksi eri asiaa. Jokainen saa rantansa kunnostaa, eikä se vaadi mitään lupia keltään.

        Ruoppaus on matalan rannan syventämistä tai rantaviivan paikan muuttamista.

        Kivien siirtelyä kaivurilla pois laiturin ympäriltä tai uimapaikalta ei varmasti katsota ruoppaamiseksi.


      • Kannattaa miettiä
        Faktaa2 kirjoitti:

        Rannan kunnostaminen ja ruoppaus ovat kaksi eri asiaa. Jokainen saa rantansa kunnostaa, eikä se vaadi mitään lupia keltään.

        Ruoppaus on matalan rannan syventämistä tai rantaviivan paikan muuttamista.

        Kivien siirtelyä kaivurilla pois laiturin ympäriltä tai uimapaikalta ei varmasti katsota ruoppaamiseksi.

        Mikä tässä nyt on taas niin vaikeaa? Monikaan "rantatontti" ei edes rajoitu vesialueeseen vaan välissä on vesijättö minkä omistaa vesialueen omistaja. Eli useinmiten kalastuskunta. Siinä kuivalla maalla saat kyllä kyntää mutta et vesialueella. Jos kauppakirjassa lukee "oikeus vesialueeseen" niin se ei tarkoita omistamista. Tarkan tulkinan mukaan et saa rakentaa edes laituria vesijätölle ilman omistajan lupaa. Kivien siirtely on juuri toimintaa "toisen " alueella. Aloittaja juuri puhui vesialueella tapahtuvasta toiminnasta, niin omistaako hän sen vesialueen, epäilen suuresti.
        Asiasta kannattaa keskustella naapureiden kanssa. Koska on olemassa perisuomalainen kateus.
        Mua ei homma liikuta mihinkään, eikä muiden tekemiset kiinnosta. Olen vaan läheltä nähnyt miten näitä kiviä siirrellään edestakaisin, koska joku on sitten taas valittanut asiasta.
        Lähinaapuri tuolla päätteli fiksusti. Mökin saa rakentaa 25 metrin päähän rannasta. Hän täytti rantaa 10 metriä jolloin rakennus paikka siirtyisi. Ihan oiva logiigga. Kun tarkastaja tuli niin kiinnitti asiaan huomiota ja mökin paikka määrättiin "nykyisestä" rantaviivasta 45 metrin päähän ja uhkasakolla palauttamaan rantaviiva alkuperäiseen paikkaan. 45 metriä koska välissä oli vielä vesijättö mitä hän ei omistanut eikä kalastuskunta suostunut myymään.


    • Toinen miettijä

      Jäin vaan miettimään.. Saikohan kukaan noita rakennusohjeita ja kuvia....?

    • ruoppaaja55
    • jaahasss
      • ruop

    • ranta kuntoon!

      Morjens,

      täällä kanssa kiinnostusta kuvista ja ohjeista jos vielä tarjolla.


      [email protected]

      • Liejuun kyllästynyt

        Hei !

        Saitko vielä kuvia rannan ruoppaajasta ? 'Jos sait, voitko laittaa ne minulle. Saisi tuon kesämökkirannan liejusta vapaaksi.

        t Tarja
        [email protected]


    • Niittis
    • Jookkkkk

      Laitakaa perämoottori laiturin kupeeseen niin johan lähtee muta liikkeelle

    • Suzukilla se syntyy

      Toi perämoottori homma toimii. Tiedän pari rantaa jotka on putsattu perärutkulla. Kyseessä oli siis muta/humuspohjaiset rannat. Hyvä tuli. Työ tehtiin ihan vaan veneellä. Vene kiinni ja kone käyntiin ja hanaa. Siinä kun muutaman tunnin pärstsää ja välillä kääntää suuntaa niin kyllä lähtee pohjasta moska liikkeelle. Tosin täytyy tietty katsoa mihin sen moskan puhaltaa ettei tuu äkäinen naapuri jututtaa.

    • pali3

      onko kukaan kokeillut lietteen sekoittajaa luulis muta siirtyvän jonnekin.

    • Muta ei häviä nouway

      Meren rannalla tuo viira pitää joka vuosi laittaa uudestaa, myrskyt ja tuulet tuo sen aina pintaan, vaikka kuinka hiekkaa ja kiveä päälle laittaisi.
      Samoin mudan läjittely maalle lienee ainoa keino, saada poidemmäksi aikaa uimakuoppa kuontoon, muuten se mutakin tulee taas seuraavan myrskyn myötä takaisin, jos sitä vain puhallellaan tai siirrellään meressä paikasta toiseen.

      Naapurien kanssa, jos mahdollista yhteistyötä, näin meillä.

    • vesse56
    • rakentaja5

      Kesällä mökkikaudella ei ole lupa ruoppailla rantoja koska vesi sotkeutuu pitkäksi aikaa. Lokakuulta alkaen se olisi jo sallittua. Pienimuotoiset ruoppaukset ei vaadi lupaa. Pienitehoisilla ruoppauspumpuilla ei onnistu. Jos järvenpintaa kaivaa alemmaksi niin syntyvä syvenne täytyy soralla täyttää muuten tuuli tuo uuttamutaa montun täyteen. Jos mahdollista niin rantaa kannattaa kaivaa rannasta käsin pitkäpuomisella kaivurilla. Jos on pehmyt mutapohja niin alle kannattaa laittaa suodatinkangas ja sen päälle sorat. Jotkut ovat levittäneet jo kesällä suod.kankaan ja päälle vähän soraa. Talvella on ajettu sitten traktorilla tai kuormaautolla lisää soraa jäänpäälle. Keväällä sitten sorat painuu jään läpi. Suodatinkankaan laitto ei onnistu jäälle koska sorat ei uppoa tasaiseen jään läpi.
      Rannasta saa kaislat hävitettyä noin 3-5 vuodessa. Ne täytyy niittää aivan juuria myöten kolmekertaa kesän aikana.

    • Vellu1967

      Saisinko ohjeet myös? Jos jollakulla on tuollainen valmiina ja vuokrattavissa / lainattavissa jossain Helsinki-Lahti-Kuhmoinen-Jämsä-Tampere-Hämeenlinna alueella niin sellaisetkin tarjoukset voi laittaa sähköpostiin.

      sähköposti: [email protected]

    • mutaranta

      Saisinko ohjeet myös?Rakentaisin itse tai ostaisin jonkun tekemän/vuokraisin... Tampereen seutu... eelis2005 (at) hotmail.com

    • Liejuapolveenasti

      Ja taas yks mutarannan omistaja vailla piirrustuksia.
      Jos niitä vielä olis jaossa niin tänne [email protected]
      Kiitti :)

    • Traktoristi

      Minäkin olisin halukas tekemään tuollaisen ruoppaimen.
      Jos saisin kuvia,teko ohjetta.
      Mistä saa kyseiseen vekottimeen osia,mielellään puhnumeroita toimittajista.
      Saisin rakennella talven aikaan.
      Kiitos jo etukäteen jos saisin.

      [email protected]

    • Passe666

      Morjesta ruoppaajat!
      tänne kelpais kanssa kuvat ja ohjeet.
      [email protected]
      Kiitokset jo etukäteen!

    • Kalsu80
    • ogoghoohho

      Kaikki haluaa imuroijan 2011 viestin 400 eur ruoppaajan rakenne kuvat
      Onko jpku saanut kuvat, miksi kukaan ei kommentoi toimiiko systeemi?
      Luulisi jonkun jo rakentaneen kuvien mukaisen imurin

    • lampinen

      Voi olla että ruoppaaja toimii kuin unelma eikä kukaan enää lue uudestaan tätä viestiketjua tai sitten kuvia ei tule.

      Jos niitä kuvia ja ohjeita kuitenkin voisi saada niin minullakin olisi tarve ruopata pihalampi. Materiaalin voi laittaa tulemaan osoitteeseen: [email protected]

    • 325
    • Rannanlikka

      Onko tullut uusia keksintöjä vai voiko saada vanhoja ohjeita järvenpohjan imurointiin ??Miellä on kevyttä humusta hiekan päällä ja jokin allasimuri tyyppinen laite tulee mieleen. Uppopumpulla tosi nihkeää ja tulos ei kummoinen.

    • Eetu111

      Vieläkö on mahdollista saada rakennusohjeet ranta ruoppaajalle.
      erkki,[email protected]

      Kiitän

    • Hartza-81
    • Niittis12
    • marko.j.haapasaari

      Voisinko saada myös ohjeet ja ym. materiaalia laitteen rakentamiseen, kiitos!

      [email protected]

    • niksipirkko

      Jos pohja on hiekkaa jonka päällä kerros mutaa, niin kysy lainaksi jonkun maanviljeliän potkurimallista lietteen sekoittajaa ja puhaltaa sillä pehmeän kerroksen tiehensä. Laitteella onnistuu myös ruoppaaminen. Kannattaa vaan tehdä silloin kun naapurit ei ole mökillään koska siinä saa suuren alan järvestä sekaisin. Onnistuu myös perämoottorilla kun ajaa keulan rantaan tai kiinnittää laituriin. Siinä vain sitten hiukan kaasua ja kääntelee moottoria niin hiekka alkaa paljastua mudasta.

    • KannattaaKokeillaTätä

      Kunnostus voisi alkaa siitä että soittaa UPM:lle joka tulee suorittamaan rantaan avohakkuun ja vot! Johan tulee kaunista maisemaa nopeasti metsänhoidollisilla toimenpiteillä!

    • Putsaus
    • Cat_82

      Hei! Olisiko mahdollista saada vielä ruoppauspumpun teko-ohje ja kuvia?
      Osoite [email protected]
      Kiitos!

    • mutanen
    • Tommiaatto
    • rannansiivous
    • rannansiivous

      Vielä sen verran lisään edelliseen viestiini että on ymmärrettävää jos alkuperäinen oman ruoppaajan kehittelijä ei enää vuosien jälkeen jaksa jakaa piirustuksia.
      Olisin siis kiitollinen jos joku teistä, jotka olette jo suunnitelmapostia saaneet, voisi jakaa idean ja sen kuvia sekä suunnitelmat vielä tännepäin.

      [email protected]

    • hotari22
      • Anonyymi

        Loistavasti toimii tuo ruoppaaja. En viitsi laittaa ohjeita. Pyydätte ja ruikutatte niin epäkohteliaasti. Ettekä osaa edes yhdyssanasääntöjä.


    • Ripa60

      Olisin tosi tosi kiinostunut piirrustuksista jos joku ystäväällinen jaksais lähettää. Kiitos jo etukäteen.
      T. Risto
      [email protected]

    • Anonyymi

      Moi. Jos vielä voisi saada niitä ruoppauskoneen piirustuksia ja ohjeita, niin kovasti kiittäisin. Tarve on täällä Savon mökillä.
      [email protected]

    • Anonyymi

      Jatkoa edelliseen. Siis jos joku on saanut nuo ohjeet ja piirustukset, voisiko lähettää, alkuperäinen kirjoittaja ei ehkä enää jaksa. Kiitti.
      [email protected]

      • Anonyymi

        Kovasti on näköjään kyselty piirustuksia. Olen myös kiinnostunut, jos joku voisi lähettää. Kiitos.
        [email protected]


    • Anonyymi

      Kyllä kiinnostaisi pumpun teko ohjeet täällä Kotkan suunnassa kun,jos joku viitsisi lähettää.Kiitos etukäteen.Säh pois osoite [email protected]

      • Anonyymi

        Ja vielä kerran jos joku viitsisi ohjeet lähettää. [email protected].
        Kiitos jo etukäteen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja vielä kerran jos joku viitsisi ohjeet lähettää. [email protected].
        Kiitos jo etukäteen

        Osuu kohdalle vasta. Löytyykö ohjeita vielä joltain? Täällä kiinnostunut, sähköposti [email protected]


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osuu kohdalle vasta. Löytyykö ohjeita vielä joltain? Täällä kiinnostunut, sähköposti [email protected]

        Tännekkin voi lähettää ohjeet.
        [email protected]


    • Anonyymi

      Jos vielä ohjeita löytyy niin täällä vois olla myös kiinnostusta: [email protected]

      -D

    • Anonyymi

      Moi
      Onkohan kukaan rakentanut tätä liejuimuria? Jos on niin kertokaa toimiiko.
      Ja saisiko ohjeita osoitteeseen [email protected]

      Kiitos

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Talvella jään päälle vahvaa muovia jatkoskohdat tarpeeksi limitettyinä ja karkeata soraa paksusti päälle. Siinä kaikki, mikään ei ala kasvaa.

    • Anonyymi

      Hei.

      Jos jollakulla on ohjeet, niin minäkin ottaisin ne enemmän kuin mielelläni. 😀

      [email protected]

    • Anonyymi

      Jos ohjeita ja kuvia itse tehdystä imuruopparista on vielä saatavilla niin saisko myös [email protected]

    • Anonyymi

      Jos jollain kuvat/piirustukset tallella niin voitteko lähettää ne myös minulle miika-mattila(a)hotmail.fi Kiitos jo etukäteen!

    • Anonyymi

      Ohjeet kiinostaisi mikäli mahdollista vielä saada.

      xpeteman(at)kolumbus.fi

    • Anonyymi

      Hei,
      Mutapohjan kunnostusta itselläkin edessä.
      Kuvat olis kivat , miksei ohjeetkin :)

      A.talikka(ät)hotmail.com

    • Anonyymi

      Ei onnistu, mutapohja ja mökin tontti puoliksi suota.

      On ruokatauko ja pantu hiekkaa, hiekka vaa häävi jonnekin.

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      987
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe